AlfaPower

Är det svårt att byta kopplingscylinder på en 116-seriebil?

Robert Hultman - 2009-6-29 kl 22:53

Hopskruvad igen med nya fina R-däck på bakhjulen. Bakbromsarna justerade och luftade, liksom kopplingens slavcylinder. Nästa steg - lufta bromsoken fram och sätta på R-däck även där. Sen dags att hålla tummarna för att den startar så att jag har en dag på mig att fixa blinkers eller annat smått och gott som kanske inte funkar innan besiktning på onsdag.

Men men... När jag provsitter GTV6:an för första gången på evigheter känner jag hur kopplingspedalen går i botten utan minsta tillstymmelse till motstånd. Det kan väl bara betyda att kopplingscylindern pajat?

Den sitter ju inte så avskräckande till den där cylindern. Men det finns säkert 1000 andra skäl att inte byta den själv. Eller?

Chramon - 2009-6-30 kl 03:15

Säkert huvudcylindern. Om det nu inte rinner olja ur slaven, då är det den ist.

niczii - 2009-6-30 kl 05:19

oerhört enkel enhet att byta, det borde du klara av.

Robert Hultman - 2009-6-30 kl 08:49

Hur gör man då? Den ser ut att sitta fat med nitar i en "kåpa" där också styrservon (är det väl) sitter. Har ingen aning ens om var jag ska börja skurva.

Turbo Jörgen - 2009-6-30 kl 08:57

Quote:
Ursprugligen inlagt av Robert Hultman
Hur gör man då? Den ser ut att sitta fat med nitar i en "kåpa" där också styrservon (är det väl) sitter. Har ingen aning ens om var jag ska börja skurva.

Efter den kommentaren förstår jag att du behöver all hjälp du kan få ;)

MaZ - 2009-6-30 kl 09:20

:lolsign:

Robert Hultman - 2009-6-30 kl 09:31

Tack för hjälpen.

OK det är inte styrservon. Det inser också jag efter att ha tänkt efter. Vilket jag naturligtvis borde gjort från början, så hade jag sluppit blivit hånad här.

Å andra sidan sk-ter jag högaktningsfullt just nu i om det är styrservo eller bakhjulets kusin. Det är cylindern bredvid jag är intresserad av. Men där krävs det förmodligen viss kompetens för att kunna hjälpa till.

[Ändrad av Robert Hultman]

Magnus K - 2009-6-30 kl 09:42

Quote:

Om jag minns rätt så sitter den med två skruvar i alu-kåpan. Inte helt omöjligt att "nitarna" är fastnitad pinnbultar, kika innifrån så bör du se muttrarna.

Sen har även tidens tand börjat hålla fast den = alu-kåpan har säkert ärgat så kopplingscylindern sitter som berget.

Resten är en walk-in-the-glassbutik.

Lycka till!
Mangan

Robert Hultman - 2009-6-30 kl 09:56

Quote:
Ursprugligen inlagt av Magnus K
Om jag minns rätt så sitter den med två skruvar i alu-kåpan. Inte helt omöjligt att "nitarna" är fastnitad pinnbultar, kika innifrån så bör du se muttrarna.

Ah tack!
Pinnbultar är ju ungefär det man hade hoppats på. Men hur gör man för att "kika innifrån". Börjar man inne i kupén eller kan man loss alukåpan?

Turbo Jörgen - 2009-6-30 kl 10:14

Ta loss den från pedalen en sprint med saxpinne igenom sen tar du dom två muttrarna som sitter på utsidan eller insidan(trångt) och förstås röranslutningen sen motsat tillbaka..
Med viss reservation för att det var länge sedan jag gjorde det....det var inte meningen att håna dig men jag tappade väl omdämet i värmen och när du ändå är igång kanske du ska byta slavcylindern också så att den inte ger upp i ett senare dåligt taimat tillfälle

Robert Hultman - 2009-6-30 kl 11:23

Quote:
Ursprugligen inlagt av Turbo Jörgen....det var inte meningen att håna dig men jag tappade väl omdämet i värmen

Samma värme som fick mig att överreagera, förmodligen.

Det sitter inga muttrar på utsidan (aluminumkåpan) så jag gissar att de sitter på insidan. Men hur kommer man åt den? Lossar man alukåpan någonstans eller kommer man åt den inifrån kupén?

Turbo Jörgen - 2009-6-30 kl 11:28

Quote:
Quote:
Ursprugligen inlagt av Turbo Jörgen....det var inte meningen att håna dig men jag tappade väl omdämet i värmen

Samma värme som fick mig att överreagera, förmodligen.

Det sitter inga muttrar på utsidan (aluminumkåpan) så jag gissar att de sitter på insidan. Men hur kommer man åt den? Lossar man alukåpan någonstans eller kommer man åt den inifrån kupén?

Jag har lossat den inifrån pilligt men det gick iallafall den gången jag gjorde det kommer garanterat resultera i blodiga knogar och ger en möjlighet att träna upp svordoms förådet

MaZ - 2009-6-30 kl 11:33

Kika upp ovanför pedalstället så ser du hela enchiladan ovanför där uppe inne under bakom... :rolleyes:

Lite trångt men inte omöjligt, på Race-GTVn har jag faktiakt lyckats lossa muttrarna med ena handen samtidigt som jag höll emot skruven på andra sidan (ombyggt på min bil med skruv), blev en ganska krampaktig omfamning kan jag meddela...

Robert Hultman - 2009-6-30 kl 15:23

Ah jag tror jag förstår. Det finns en öppning i underkant på alulådan? Och man kikar och pillar underifrån för att få loss kopplingscylindern?

Ken - 2009-6-30 kl 15:37

ut med förarstolen - lägg dig på golvet o sätt igång.....! Eller åk t verkstad!

Ken - 2009-6-30 kl 18:06

Kikade på min CarDisc och det verkar vara så att man lossar inifrån kupen. Ev vill dom at man tar ut pedalboxen men det tror jag är överkurs.

Lycka till.

Maffia Alfisti - 2009-6-30 kl 19:04

Quote:
Ursprugligen inlagt av Ken
ut med förarstolen - lägg dig på golvet o sätt igång.....! Eller åk t verkstad!

Eller luta bak ryggstödet så mkt som går och lägg dig med huvet ner bland pedalerna och benen upp emot nackstödet (fördel om man har på sig rena meckkläder och inga skor) på förarstolen. Krävs viss vighet och ev. stretching före eller akupunktur efter men det går..

Lycka till Robert! Det är bara att mecka på så man lär sig.. om inte 1a iaf 2a eller 3e gången. :beerchug:

PS: Har du ingen egen Cardisc till GTV6? GULD värt!

[Ändrad 30-6-2009 av Maffia Alfisti]

MaZ - 2009-7-1 kl 18:25

Quote:
Ah jag tror jag förstår. Det finns en öppning i underkant på alulådan? Och man kikar och pillar underifrån för att få loss kopplingscylindern?

Det är ingen låda, det är en vägg...

All mekanik sitter på andra sidan "vinkelväggen"/pedal"boxen".

Robert Hultman - 2009-7-15 kl 14:50

Tack alla för råd och tips.
Jag hittade något slags ameriskansk (?) mekhandbok i en gammal dator här hemma och har med dess hjälp skruvat bort allt som ska skruvas bort. Ändå sitter huvudcylindern fast i väggen i motorrummet!

Lite irriterande kan man säga.

från insidan har jag lossat en låssprint och tagit ut den sprint som håller kopplingspedalen i cylinderns gaffel, tagit ut pedalen ur gaffeln, tagit bort den plåt som håller fjädern på plats, tagit bort fjädern och skruvat ur de 2 st 6 mm insexskruvar som ska vara det som håller cylindern på plats.

Sen har jag dragit och vickat på cylindern inne i motorrummet. Men det enda resultatet är att det blir en liten glipa mellan cylinder och vägg. Där har jag stuckit in en skruvmejsel och försökt bända. Jag har försökt slå på gaffeln inne i kupén men kommer inte åt med något att slå med....

... vad har jag glömt, gjort för fel? Men framför allt vad ska jag hitta på för att få bort den eländiga cylindern.

(Jag kan konstatera att mobilens kamera är ett mycket värdefullt verktyg - jag har stuckit upp kameran i mörkret under instrumentbrädan och plåtat de för mig okända delarna där. Med en bild av hur det ser ut är det en helt annan sak att mixtra. En smikspegel tillhörig dottern eller hustrun har också varit till hjälp)

edit: enda inte ända :dunce:

[Ändrad av Robert Hultman]

Maffia Alfisti - 2009-7-15 kl 16:22

Detta dokumentet du har?

[Ändrad 15-7-2009 av Maffia Alfisti]

TransAxleSUPPL04.gif - 32kB

jol - 2009-7-15 kl 16:30

Fan alltså, det borde finnas ett dokument med bilder och text hur man skruvar i bilar :lamer:

http://www.users.on.net/~craigf/

Magnus K - 2009-7-15 kl 18:48

Quote:
Tack alla för råd och tips.
Jag hittade något slags ameriskansk (?) mekhandbok i en gammal dator här hemma och har med dess hjälp skruvat bort allt som ska skruvas bort. Ändå sitter huvudcylindern fast i väggen i motorrummet!

Yes, låter precis som på min GTV. Eländet har antagligen ärgat fast i pedalboxen. Vicka och spraya med 5-56/WD40 och vicka vidare...

Lycka till!
Mangan

jol - 2009-7-15 kl 21:03

eller sätt tillbaka pedalen och tryck på den

Robert Hultman - 2009-7-16 kl 11:35

Quote:
Ursprugligen inlagt av jol
eller sätt tillbaka pedalen och tryck på den

Det låter smart och självklart! Varför kan inte jag komma på sånt själv?

@ Maffia Alfisti: Jo det är precis det dokumentet.

Craigs Place manualen verkar strået utförligare. Upplysningen att man måste ta bort kylvattenbehållaren för att kunna skruva loss ledningen från huvudcylindern till slavcylindern sparar mycket huvudbry.

Robert Hultman - 2009-7-16 kl 11:58

Det funkade tyvärr inte att sätta tillbaka pedalen och trycka. Pedalen tar i väggen innan cylindern flyttar på sig. Man skulle behöva något att ha emellan pedal och gaffel....

Robert Hultman - 2009-7-16 kl 19:39

Olja och våld, var lösningen. (Som så ofta). Det var rost helt enkelt som höll cylindern på plats.
Nu är den nya cylindern på plats. Men det visar sig att sprinten som går genom gaffeln och pedalen var för stor för hålen i den nya gaffeln. Men det går väl att hitta en annan.

Ken - 2009-7-16 kl 20:02

du ska ha glapp (lite lagom) där annars kan det inte rinna fram bromsvätska vid behov

Robert Hultman - 2009-7-17 kl 12:24

Quote:
Ursprugligen inlagt av Ken
du ska ha glapp (lite lagom) där annars kan det inte rinna fram bromsvätska vid behov

Jag tror vi talar om olika saker. Min sprint är den som håller fast pedalen i gaffeln som går in i huvudkopplingscylindern. Där vill man nog väldigt sällan ha bromsvätska. ;-)

Det var nog ojämnheterna i kanten på hålet för låssprinten i sprinten som tog i kanterna i hålet i gaffeln. Lite putsande med sandpapper och sprinten gick i fint.

Nu är huvudkopplingcylindern bytt och allting tillbaka skruvat!!!!:banana:

Inser dock plötsligt att jag inte vet var lådan med alla säkringar satt. (suck!) Det finns ju små piggar i plast som rimligen ska sitta i några hål som jag inte kan se. (dubbelsuck!)

Nu ska jag in till stan och skriva på en årsredovisning sen ska jag göra ett nytt försök att hitta de små hålen. Någon som vet och kan beskriva var de finns på ett begripligt sätt.

AlfaRonny - 2009-7-17 kl 20:23

Är du säker på att den gamla var dålig. Kolven brukar kunna fasta i botten om man trampar för hårt på pedalen under luftningsproceduren med resultatet att pedalen blir slapp som tusan. Men nu nu har du ju redan bytt så det spelar ingen roll :)

Robert Hultman - 2009-7-18 kl 16:19

Nej det kan mycket väl vara så att det inte var något fel, eller stort fel, på huvudcylindern. För med den nya cylindern på plats och efter att ha luftat kopplingen fungerar det inte. Känns det i alla fall som att det inte gör.

Det är klent motstånd i pedalen (något bättre iofs än med den gamla cylindern).

Växelspaken är sorgligt trög och växellägena känns mycket diffusa. Men det har väl inte något samband med kopplingen(?) beror det på att all olja har runnit ur växellådan, tro eller finns förklaringen på annat håll?

Bilen startar inte heller. Startmotorn snurrar snällt men sen händer det inte mycket mer. Man är väl märkligt luttrad när man tycker att det är det minsta problemet när ens bil inte startar :rolleyes:

JohnyBoy - 2009-8-5 kl 05:56

säkringsdosan har en pigg åt vänster iaf som ska ligga på armen som håller huvöppnaren, höger sida kunde jag inte se... jag tog ner kopplingen med allt på plats!

ovanför dosan finns ett fyrkantigt hål som min bil saknar insatsen... vad är det som ska finnas där(tänker inte på luftutblåset)?