AlfaPower

Min 2000 GTV -72 ska bli röd - tror jag

Pages:  1  2

Hans Sundström - 2010-3-3 kl 19:54

Den här bilen köpte jag för snart tre år sedan. Den såg ut så här när jag hittade den i Siljansnäs. Säljaren hade börjat med bortagning av lack för att lacka om bilen. Den stod utomhus med många plåtrena partier. Bilen var i stort sett komplett och körbar. Jag körde den de fem kilometerna på grusväg ut till vår stuga. Gick som ett skott och jag hann inte märka några skrap i växellådan.

P4070091.JPG - 43kB

[Ändrad 2019-3-2 av Hans Sundström]

Hans Sundström - 2010-3-3 kl 20:03

De plåtrena partierna åtgärdades akut innan den transporterades ner från Dalarna. Den står nu i mitt garage, där den gradvis och i ganska långsam takt har plockats ner för att sedan befrias fån alla lacklager massor av spackel.

Hans Sundström - 2010-3-3 kl 20:06

Bakluckan var helt rostbrun. Den har lagats med en skarv mitt på från höger till vänster.

[Ändrad 2010-3-9 av Hans Sundström]

P5260063.JPG - 38kB

Hans Sundström - 2010-3-3 kl 20:09

en bild till på ursprungläget.

P5260069.JPG - 37kB

olleinsulander - 2010-3-3 kl 21:24

Den ser ju extremt tuff ut i det fläckiga skicket!
Jag är inget fan av topprenoverade bilar:saythat: utan tycker att lite patina är mer intressant. Nu har ju du ganska mycket av den varan förstås men om du svänger in med bilen i det där skicket på Skoklosterträffen i vår kommer du garanterat att bli ett samtalsämne!

Hur är rostsituationen, är det kexigt på massa ställen eller är det mest ytrost på bara plåten?

Håkan Zaman - 2010-3-3 kl 22:34

räcker det inte att dra lite linolja på karossen så du får lite rat lock på bilen, den funkar ju annars. Du lär ju få folk att sätta i hallsen. ;)

Hans Sundström - 2010-3-4 kl 10:47

Jag har hunnit plocka ur ganska mycket vid det här laget. Bilder kommer! Det är väldigt lite rostskador! Väldigt friskt förutom lite kex på ett par ställen nedtill i fronten, lite rost kring högra domkraftsfästet och ett litet hål längst bak i golvet på höger sida. När jag har tagit bort mer av färglagren och spackehögarna kanske jag hittar mer, men så här långt ser det riktigt bra ut.

german - 2010-3-4 kl 15:31

Ooooh... min dröm är ju att slipa ner min bertone och låta den bli helt täckt av rost. Det hade varit så jävla hårt. Men jag gissar att det hade tagit ca en halvtimma innan den bara var en hög damm på vägen.

grest - 2010-3-4 kl 16:43

Det är nog bara gamla 30 och 40 tals jänkare och gamla bullmerceders som klarar av det, med tanke på plåttjockleken.
I garaget som vi hade var det en kille som hade en 40 tals Cheva, plåtren, rostig med luftfjädring, 20" kromfälgar. Riktigt läcker.
Men då kanske jag ska låta min 75TS som har gått 47000mil, med lacksläpp och annan "patina" vara orenoverad

Hans Sundström - 2010-3-4 kl 21:47

Nä, jag tror inte på att låta den vara kvar i det skicket med ytrost. Den fick snarast möjligt lite medicin mot rosten i form av de berömda universalmedlen "Rostätare" och "Rostdödare". Så de ytor som från början var rostbruna är nu svarta av den behandlingen.

katter 016.JPG - 32kB

Hans Sundström - 2010-3-4 kl 21:51

Bilen har varit ute för en vurpa någon gång. Den har blivit bucklig och det har lagats med tjocka lager av spackel. Det syns ganska bra på den här dörren vid handtaget.

katter 015.JPG - 34kB

Hans Sundström - 2010-3-4 kl 21:56

Det framgick inte så tydligt på bilden ovan ialla fall. Men det finns en del att förska rikta bättre än vad som har gjorts tidigare. Det är bucklor i taket och på dörrarnas överkanter. Jag nämnde de små rostskadorna tidigare. Här är hålet i bakre delen av golvet.

katter 012.JPG - 45kB

Hans Sundström - 2010-3-4 kl 21:59

I fronten är det lite rostigt på insidan vänster.

katter 019.JPG - 34kB

Hans Sundström - 2010-3-4 kl 22:11

Så lite rostlagning kommer det att bli. Och lite försök att knacka ut bucklor. Lite tennspackling på en del ställen. Lite spackelspackling på en del andra ställen. Men först och främst slipa, blästra, skrapa och vad man mer kan göra för att få bort färg och spackel från plåten.
Sedan får vi se, hur hög ambitionsnivån ska bli. Om det blir garagelack eller proffslack. Om jag ska göra allt färdigt innan jag plockar ihop bilen och gör den körklar, eller om jag låter inredningen vara i nuvarande skick till senare någon gång. Motor och växellåda fungerar ju, så jag tänkte inte röra de delarna i det här skedet. Hjulupphängningarna får nog en genomgång. I alla fall kolla att bussningar och sånt är i bra skick.

ice - 2010-3-7 kl 17:33

Har du kvar fälgarna som bilen står på på den första bilden?

Atterhall - 2010-3-7 kl 21:55

Hej

Kul med en Bertone till i Järfälla!

Lycka till!

/att

Hans Sundström - 2010-3-8 kl 14:15

Flera har frågat om fälgarna på första bilden. Den visar hur bilen såg ut när jag hittade den i Siljansnäs. Det är ju snygga fälgar! Frågan är om det finns några fälgar som passar bättre på Bertonekupén än dom. Tyvärr gick det inte att förhandla sig till fälgarna och få ett rimligt pris på hela affären. Så jag köpte bilen med gamla original-plåtisar som den står på nu. Men jag har köpt en omgång breddade plåtisar som jag ska lackera och använda senare.

Johnny Bravo - 2010-3-8 kl 15:35

1750 front?
hur är inredningen?

Hans Sundström - 2010-3-8 kl 22:04

Inredningen är både-ock. Mattorna verkar hela och ganska bra, men jag har inte kollat dem i detalj. De ligger hopknölade i en kartong för tillfället. Dörrsidorna är knöliga. Jag ska ta bort den dåliga pappen på baksidan och limma på klädseln på ny bättre papp. Instrumentpanelen är sönderskuren i nederdelen mitt ovanför mittkonsollen där några onödiga extrainstrument var monterade. Se bilden! Främre sidopartierna framför dörröppningarna är gansk dåliga. Framstolarna är omklädda med textilöverdrag. Baksätet och sidorna är fräscha. Innertaket behöver också snyggas till eller bytas. Ratten är en liten sliten läderratt utan signalknapp i centrum. En Nardiratt står på önskelistan!
Någon som vet var jag kan hitta rätt sorts papp för renovering av dörrsidorna?

bräda 002.JPG - 33kB

Hans Sundström - 2010-3-8 kl 22:08

De textilklädda stolarna är inte så GTV:iga. Måste skaffa nya svarta överdrag! Och ratten är ju inte snygg så det stör.

P5260067.JPG - 37kB

Hans Sundström - 2010-3-8 kl 22:18

Här är orsaken till den sönderskurna instrumentbrädan.

P4230107.JPG - 32kB

Hans Sundström - 2010-3-8 kl 22:25

Om jag får loss grenröret utan att lyfta motorn, tror jag att jag låter den ligga kvar. Jag får ändå ganska bra utrymme att göra rent och fräscha upp motorn utvändigt liksom motorrummet. Undrar om det inte är dumt att lacka om motorrummet. Det är ganska fräscht när jag har gort rent på sidorna. Lite patina skadar ju inte! Det får inte bli för mycket fint!

katter 009.JPG - 42kB

George Junior - 2010-3-8 kl 22:27

Den där skumma instrumentpanelen är väl en panel till en tidig Alfasud TI. Numera lika lätt att få tag i som en som en tidig beatlesplatta i mono. Släng den inte utan lägg ut den på Ebay eller nåt.

Hans Sundström - 2010-3-8 kl 22:27

Förgasarna behöver lite Tender Lovin´Care.

katter 007.JPG - 38kB

ice - 2010-3-9 kl 14:59

Quote:
Originally posted by Hans Sundström
...Någon som vet var jag kan hitta rätt sorts papp för renovering av dörrsidorna?...

Jag tycker att du skall använda det här nya materielet som de kallar Plastic (PolyEten är billigt och dämpar ljud väl).

Johnny Bravo - 2010-3-9 kl 16:54

Quote:
Ursprugligen inlagt av George Junior
Den där skumma instrumentpanelen är väl en panel till en tidig Alfasud TI. Numera lika lätt att få tag i som en som en tidig beatlesplatta i mono. Släng den inte utan lägg ut den på Ebay eller nåt.

Hmm, är det inte en vanlig 2000-panel? Eller menade du den lilla plastbiten med de tre mätarna

George Junior - 2010-3-9 kl 17:37

Quote:
Ursprugligen inlagt av Johnny Bravo
Eller menade du den lilla plastbiten med de tre mätarna

Just det. Fast själva mätarna ser lite skumma ut, jag minns inte att de såg ut så på Alfasud Ti. .

Georg - 2010-3-9 kl 21:08

Instämmer ! Mätarna verkar vara några andra än org. Resten Sud TI typ 1976. En av de snygga bitarna på suden men kanske lite missanpassade här..

drzap - 2010-3-10 kl 00:39

behåll mätarna, en del av bilens historia. jag tycker att tidstypiska modifieringar kan få sitta kvar, förhöjer intrycket på bilen enligt mig om man inte gör en extrem orginalrenovering. behåll mätarna och se till att de fungerar istället är mitt tips.

vien - 2010-3-10 kl 10:14

Quote:
Ursprugligen inlagt av George Junior
Quote:
Ursprugligen inlagt av Johnny Bravo
Eller menade du den lilla plastbiten med de tre mätarna

Just det. Fast själva mätarna ser lite skumma ut, jag minns inte att de såg ut så på Alfasud Ti. .

En bit ner i denna tråd: http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=27530&page=1 skymtar man hur det ser ut på en Alfasud Ti 1978.

Hans Sundström - 2010-3-10 kl 15:34

Trådens rubrik berättar att bilen ska bli röd, som den var från början. Men jag har ju hunnit fundera en del på hur det ska bli. Inget är egentligen helt spikat förrän det är dags för lack. Det trista är ju att 90 % (grov uppskattning!!) av alla Bertone-kupéer är Alfa-röda. Jag gillar variation! När allt är lika blir det tråkigt. Men det jobbiga är att modellen är så snygg i just den röda färgen! Och visst borde bilen återfå sin ursprungliga färg. Men ibland kommer funeringarna på att göra något radikalt annorlunda. Den här oranga färgen är ju läcker! Tror att det är en orange-metallic jag har sett på en del Ford Focus. Vad säger ni röd original eller stilbrott?

1750orange.jpg - 25kB

Håkan Zaman - 2010-3-10 kl 16:35

Hmmm varför inte stilbrott, kan faktist bli förbaskat snyggt i rätt kombination :yes:

FredrikAssarsson - 2010-3-10 kl 22:16

förbannat skitsnygg i orange! Tillsammans med snygga tidstypiska magnesiumfälgar så har du en alfa som sticker ut av helt rätt anledningar!
Annars är grönt liknande BRG skitsnyggt på Bertonerna också.

Johnny Bravo - 2010-3-11 kl 09:01

Stilbrott är kul, jag valde röd men det finns många andra färger som också är skitsnygga

ice - 2010-3-11 kl 09:24

:2cents: Oröd :2cents:

Hans Sundström - 2010-3-11 kl 11:56

Såg att jag hade ett par bilder till på den snygga oranga:

1750orange2.jpg - 46kB

FredrikAssarsson - 2010-3-11 kl 19:13

ståfräs..

Hans Sundström - 2010-3-14 kl 21:53

Nu har jag fått undan en del skrymmande grejer ur garaget. Farmstolar, baksätesdynor och glasrutorna är ju ganska skrymmande saker. Nu ligger de i förrådet istället. Det kändes inte som att det blev mer fullt i förrådet, men det blev definitivt mer plats i garaget. :thumbsup: När garaget är litet går det åt en del energi att planera och röja emellanåt.

Hans Sundström - 2010-5-9 kl 20:40

Håller på att försöka göra rent i motorrummet. Behöver göra en del där för att fräscha upp. Bromsolja har läckt och löst upp lack. Inte helt rostfritt vid batterihyllan. För att komma åt ska relän och sånt som hör till elsystemet väck. Likaså det som hör till broms o koppling.
Jag håller på att försöka ta loss den här fula bromsklumpen. Har skruvat loss de två muttrar som håller den fast i torpeden. Har också lossat alla rör till broms- och kopplingssystemen. Den sitter löst mot vänster sida (i färdriktn.) men sitter fortfarande som gjuten mot torpeden på andra sidan. Vad har jag missat att lossa på?

alfaren 003.JPG - 38kB

grest - 2010-5-10 kl 07:29

Kolla så att det inte sitter två skruvar till på insidan vid torpedväggen

hakan - 2010-5-10 kl 09:18

Quote:
Ursprugligen inlagt av Hans Sundström
Håller på att försöka göra rent i motorrummet. Behöver göra en del där för att fräscha upp. Bromsolja har läckt och löst upp lack. Inte helt rostfritt vid batterihyllan. För att komma åt ska relän och sånt som hör till elsystemet väck. Likaså det som hör till broms o koppling.
Jag håller på att försöka ta loss den här fula bromsklumpen. Har skruvat loss de två muttrar som håller den fast i torpeden. Har också lossat alla rör till broms- och kopplingssystemen. Den sitter löst mot vänster sida (i färdriktn.) men sitter fortfarande som gjuten mot torpeden på andra sidan. Vad har jag missat att lossa på?

Huvudcylindern sitter fast med 2st M8 muttrar. Vakumklockan sitter fast med 4st M8. Dessa kommer du åt från baksidan genom hålet vid pedalstället.

Du måste frigöra axel från kopplingspedal. Finns en gummidamask, en fjäder, en konisk stålkopp samt en sprint. Pedalställ sitte faste med 4st M8, 2st från utsidan och 2st från insidan.

Denna sidan kan visualisera det lite: http://alfapower.nu/viewthread.php?tid=21452&page=19

Mvh Håkan

[Ändrad 10-5-10 av hakan]

Hans Sundström - 2010-5-10 kl 09:28

Tackar för utförlig beskrivning!:embaressed: Nu kan jag komma vidare utan att behöva ta till våld.

Semesterpyssel

Hans Sundström - 2010-7-17 kl 16:34

Har varit i stugan i Dalarna på semester. Jag tog med mig en del saker från den isärplockade Alfan som behövde fräschas upp innan de så småningom ska återmonteras i bilen. Kul att få göra något annat än bara riva ut och montera ned! Här ett prov på grejer som behöver snyggas till:

semester10 025.JPG - 32kB

Värmepaketet

Hans Sundström - 2010-7-17 kl 16:41

Värmepaketet innehöll massor med löv och annat skräp. Här behövdes storrengöring. Det hinner samlas mycket under mer än 30 år! På fotot framgår inte fullt ut hur skitigt det var. Efter storrengörning borde det bli friskare och bättre luft i bilen.

semester10 026.JPG - 33kB

Semesterpyssel resultat!

Hans Sundström - 2010-7-17 kl 16:45

Här en del av de grejor som jag har semesterpysslat med. Ser betydligt bättre ut än innan, eller hur? (Vacumklockan är inte kllar i det här skedet).

semester10 029.JPG - 35kB

Semesterpyssel resultat!

Hans Sundström - 2010-7-17 kl 16:52

Fyra breddade plåtfälgar har renslipats, grundats och lackats. Pedalstället har rengorts, huvudbromscylindern och vacumklockan har renslipats, grundats och lackats, grenrören har blästrats och lackats med värmetålig färg och förgasarna har utsatts för utvändig storrengöring med stålborste.

[Ändrad 2010-7-26 av Hans Sundström]

katter 006.JPG - 39kB

Semesterpyssel resultat!

Hans Sundström - 2010-7-17 kl 16:53

Nu ser förgasarna ut så här:

semester10 003.JPG - 31kB

Matching numbers?

Hans Sundström - 2010-7-29 kl 21:44

Jag tog en titt i tillgängliga register för att se när tillverkades bilen? Är det den ursprungliga motorn, eller har den bytts?::deal:: Bilen visar sig tillhöra den första serien 2000 GT Veloce som gjordes under andra halvåret 1971 att säljas som 1972 års modell från hösten 1971. Men motornumret 00512*21045*är från en senare bil. De som tillverkades under 1971 hade motornummer upp till 00512*10226. Det må vara som det vill med det. Det är i alla fall ingen som har hängt in något annat än en 2-liters motor. :clap: Nu håller jag på och gnor för att motorn ska bli ren och snygg.

[Ändrad 2010-7-30 av Hans Sundström]

Johnny Bravo - 2010-7-30 kl 07:39

Förgasarna blev snygga. Försök smörja upp fläktmotorn med lite fett eller olja, är rätt vanligt att de gnisslar och väsnas.

Hans Sundström - 2010-7-30 kl 13:07

Tack för tipset! Den kan ju sätta igång och gnissla, hur rent det än är. Jag känner mig så nöjd med rengöringen, så det kunde jag ha missat. Vad glad man kan bli när allt är klart och hopmonterat och sen sätter fläkten igång och för oväsen. Vilken succé det skulle bli på en första demostrationstur! :furious3:

Ken - 2010-7-30 kl 16:26

Som sagt på Brostugan sist.....min fläkt funkar inte alls. Får bli vinteroperationen att meka med den...och en massa annat inför Italienresan!

Hans Sundström - 2010-7-30 kl 16:38

Kenneth! Ska du med på äventyret Mille Miglia? Det skulle ju vara nåt, :steering: men mitt projekt kommer ju garanterat inte vara klart till dess:wall:

[Ändrad 2010-7-30 av Hans Sundström]

Ken - 2010-7-31 kl 09:35

Jepp, jag ska köra med dit ner till Italiens vackra land!

Alfadriver - 2010-7-31 kl 10:50

Quote:
Ursprugligen inlagt av grest
Det är nog bara gamla 30 och 40 tals jänkare och gamla bullmerceders som klarar av det, med tanke på plåttjockleken.
I garaget som vi hade var det en kille som hade en 40 tals Cheva, plåtren, rostig med luftfjädring, 20" kromfälgar. Riktigt läcker.
Men då kanske jag ska låta min 75TS som har gått 47000mil, med lacksläpp och annan "patina" vara orenoverad

Eller en gammal VW bubbla, som denna! Riktigt läckert!
http://www.blocket.se/gavleborg/Bubbla_1600__Rustlooker__282...

Men en Bertone, gör sig bäst när den åtninstone är i ett skapligt bruksskick!

Lasse

[Ändrad 2010-7-31 av Alfadriver]

Historik

Hans Sundström - 2010-10-19 kl 13:56

Någon som sedan tidigare känner till min Bertone-kupè? regnr JZO 086. Den fanns i Göteborgstrakten från 1987 till 2001, närmare bestämt Gråbo, Lerum. Att döma av de färglager som finns, har den ursprungligen röda Alfan lackats vit med en röd fartrand i mitten. Säkert en bil man lade märke till!

De sista åren i Gråbo har den tydligen varit stående delvis isärplockad innan en person på Öland köpte den och plockade ihop den. Han sålde den sedan till Siljansnäs, där jag köpte bilen för ett par år sedan.

Vad om är intressant för mig är om någon känner igen bilen sedan tidigare och har något att berätta. Att döma av en del igenspacklade bucklor har den varit vid sidan av vägen någon gång.

Någon som kommer ihåg?

motorrumsfunderingar

Hans Sundström - 2010-10-24 kl 16:22

Det börjar vara ganska urplockat i motorrummet nu. Jag hade tänkt gå en genväg och inte plocka ur motorn, men har börjat tänka om. Vänster sida är i betydligt sämre skick än högersidan. Det är kanske vanligt. Batterihyllan och bromsoljespill gör väl sitt till.

Jag har fått veta lite mer nu om bilens historia och vad den har varit med om. En ägare på 80-talet blev påkörd bakifrån, så att bilen behövde riktas och lagas. Därifrån kommer en del av karosskadorna som jag har hittat. En del av det sämre skicket i vänster främre hörn kommer nog därifrån också. Det är lite mer än bara ytrost på en del i det hörnet.

alfaren 002 (2) - Kopia.JPG - 33kB

Hans Sundström - 2010-10-24 kl 16:27

Om det hade sett ut som på förgasarsidan i motorrummet, hade jag nog väntat med att lyfta ur motorn. När det ser ut så här, kan man nöja sig med små lagningar av lacken och få ha kvar lite patina. Men då skulle det var så här bra även på andra sidan, vilket det ju inte var.

alfaren 004 - Kopia.JPG - 34kB

Hans Sundström - 2010-10-24 kl 16:31

Jag har satt en pallbock under motorn, för att kunna ta bort vänstra motorfästet. Det såg ut att vara nödvändigt för att slipa bort rost där.

alfaren 003 (2) - Kopia.JPG - 35kB

Hans Sundström - 2010-10-24 kl 16:47

Den som hade bilen på 80-talet i Göteborg berättar att han hade ur motor och växellåda efter att han hade köpt den. Synkningen på tvåan var dålig och den drog olja. Så han öppnade både motorn och växellådan, och bytte synkring. Sedan honade han cylindrarna, bytte ringar, lager och ventilstyrningar. Han berättar vidare, att motorn hade behövt nya kolvar och slipning av vevaxeln också för den fortsatte ha att dra en del olja.

Det var också han som lackade om bilen efter krocken som nämns ovan, till vit med röd fartrand. Det blev säkert snyggt!

Hans Sundström - 2010-10-25 kl 13:41

Vit med en bred röd fartrand har bilen haft sedan 80-talet. Det skulle kanske vara ett alternativ till originalröd. Eller - vad sägs?

niczii - 2010-10-25 kl 13:45

var försiktig med det där med pallbock/domkraft under motorn, se till av avlasta på en stor yta, risken är att det går rakt igenom tråget när det är i alu nämligen.. bara en förvarning så du slipper elände ;)

Hans Sundström - 2010-10-25 kl 13:52

Jo, det sitter en bred träkloss under. Och på högra sidan vilar den fortfarande på motorfästet

[Ändrad 2010-10-30 av Hans Sundström]

Hans Sundström - 2010-10-30 kl 18:12

Nu ska motor-växellåda ur. Det finns inget alternativ. Dels för att komma åt att göra rent, helt och fräscht i motorrummet, dels kan det bli aktuellt att plocka isär motorn. Den som hade bilen på 80-talet har berättat att motorn gick bra, men att den drog en del olja.

För att lyfta ur motor-växellådabehövs en motorlyft. http://www.alfapower.nu/images/alfapower/smilies/bananana.gi... Någon som kan tänka sig låna ut (hyra ut) sådana grejor? Sånt man använder så sällan, så det känns onödigt att dra på sig grejor som sedan bara kommer att stå och ta plats.

[Ändrad 2010-10-30 av Hans Sundström]

Atterhall - 2010-10-31 kl 09:23

Du har u2u...

Hans Sundström - 2010-11-3 kl 20:52

Nu är det klart för motorlyft! http://www.alfapower.nu/images/alfapower/smilies/smash.gif
Jag satte ner bilen på alla fyra först och flyttade den en bit bakåt, för att få så mycket svängrum som möjligt framför bilen.

Det var länge sedan den var nere från pallbockarna! Innan jag hissade ner bilen, var jag under och lossade kardanaxeln från växellådan och lossade på växelådans fäste längst bak.:smash::smash::smash::smash:

alfaren 003 (3).JPG - 48kB

Hans Sundström - 2010-11-3 kl 21:04

Styrstaget måste lossas på en sida för att det inte ska vara i vägen när svänghjul och växellåda ska passera framåt. Slangen till kopplingens slavcylinder har också lossats. Nu går det snart att lyfta!

alfaren 001 (3).JPG - 38kB

Lyfta motor

Hans Sundström - 2010-11-28 kl 21:33

Nu har jag blivit klar för motorlyft. Motorfästen lossade, växellådan lossad mot kardanaxeln och växellådsfästet. Kranen riggad för lyft. :smash:

Eftersom mitt garage är trångt tänkte jag att det kan bli problem att få ner motorn vid sidan av efter att den kommit ur bilen. Jag behöver därför ha bilen rörlig för att kunna rulla den bakåt efter att motorn har lyfts ur, så att jag sedan ska kunna svänga på motorlyften med sina långa ben.

Samtidigt gick det inte att köra in de långa benen på lyften under bilen utan att hissa upp bilen, för de tog i hjulupphängningarna. Så jag skaffade ett par bräder att ha som uppkörningsramper för att få upp bilen och samtidigt ha den flyttbar. Nåt jag inte får glömma är att sätta på det lossade styrstaget innan bilen rullas bakåt!

alfaren 007.JPG - 35kB

Här kommer den!

Hans Sundström - 2010-11-28 kl 21:37

Nu är motor-växellåda på väg!

alfaren 009.JPG - 37kB

Hur enkelt som helst! (nästan)

Hans Sundström - 2010-11-28 kl 21:44

Oj vad det går smidigt. Känns nästan enkelt! Med växellådan på, blir lutningen på paketet nästan perfekt för att kunna lyfta ur motorn i framkant över frontens överkant och samtidigt få ut växellådan utan att det tar i (nästan).

Det var ju väl att jag hade tänkt på att ha utrymme framför bilen så att kranen kan backas så att allt kommer ut ur motorrummet.

alfaren 008.JPG - 37kB

Atterhall - 2010-11-28 kl 21:44

Stiligt! :bananana:

Vilket lyft!

Hans Sundström - 2010-11-28 kl 21:54

Det här var ju kul! Nu är motor-växellåda ur. Och det gick bättre än jag hade trott att svänga motorlyften och lägga ner paketet på en lastpall på golvet för tillfällig placering i ett hörn. Jag hade räknat med att behöva rulla ut bilen i vintervädret för att kunna göra det, men det gick bra ändå. :thumbsup:

Nu har jag fritt i motorrummet att sätta igång med uppsnyggning där.

Det går inte fort det här, men det rör i alla fall på sig, bit för bit!:bananana:

alfaren 010.JPG - 36kB

Ken - 2010-11-28 kl 21:59

Bra jobbat Hans, hoppas du kan hålla fart i projektet nu !

:ritaliead:

veloce - 2010-11-29 kl 08:09

Quote:
Det här var ju kul! Nu är motor-växellåda ur. Och det gick bättre än jag hade trott att svänga motorlyften och lägga ner paketet på en lastpall på golvet för tillfällig placering i ett hörn. Jag hade räknat med att behöva rulla ut bilen i vintervädret för att kunna göra det, men det gick bra ändå. :thumbsup:

Nu har jag fritt i motorrummet att sätta igång med uppsnyggning där.

Det går inte fort det här, men det rör i alla fall på sig, bit för bit!:bananana:

Snyggt jobbat. Undrar varför motorn är så ren men lådan tämligen smutsig? Modigt att lyfta utan oljefilter i. Ajdå, där är jag livrädd att få in nåt.

Hurrarop, klappar på axeln o goda råd

Hans Sundström - 2010-11-29 kl 08:54

Det här är roligt! Tack för klappar på axeln och goda råd! Jag är ju bara en glad amatör som aldrig har plockat isär en bil så här förr. En och annan miss kan visa sig när det blir dags att plockla ihop allt till en bil igen. :pray:

Att motorn är så ren beror på att jag har velat fram o tillbaka: Ska jag lyfta ur motorn - eller ska jag inte? Så i ett skede när jag bestämt att inte lyfta ur motorn hade jag börjat med en storrengöring av allt jag kom åt. Växellådan var inte så lätt att nå som motorns sidor.

Men nu när hela paketet är urplockat, kan det nog bli fråga om att se över motorn också innan den ska tillbaka i igen.

veloce - 2010-11-30 kl 08:27

Men tog du ut motorn bara för att tvätta rent? Respekt!

Hans Sundström - 2010-11-30 kl 08:39

Nä, inte bara tvätta. Det finns en del som behöver slipas och lagas på batterisidan i motorrummet och det är svårt att komma åt med motorn på plats. :D

veloce - 2010-11-30 kl 14:20

Ingen trådkapning, bara några bilder. Jag har en 1300 Duetto i garaget som jag ska byta växellåda plus lite annat på. Ganska lika, i grunden samma bil.

Hans Sundström - 2010-11-30 kl 14:45

Jo, det är mycket som ser lika ut! Från utsidan så olika karaktär på Duetto/Spider och Bertone-kupé, men lyfter man på huven ser det ut som precis samma bil. Släktskapet är odiskutabelt!

veloce - 2011-1-17 kl 13:35

Hur har det gått för dig? Rent och fint nu och motorn tillbaka i bilen?

Hans Sundström - 2011-1-24 kl 11:46

Nä, det ska renslipas, grundas o lackas innan motorn kommer på plats igen. Så det dröjer väl nåra dar till kan jag tänka...

Björnbusen - 2011-1-24 kl 14:00

Fin motorlyft...

Hans Sundström - 2011-1-25 kl 11:04

Är det mitt lyft eller Willes duetto närmast här ovan som du recenserar, Björn? :D

veloce - 2011-1-25 kl 12:43

Quote:
Är det mitt lyft eller Willes duetto närmast här ovan som du recenserar, Björn? :D

Näe, det är inte min Duetto, det är Niclas' fina 1300 från 1968 i mitt garage. Vinterpyssel.

Björnbusen - 2011-1-25 kl 15:13

Quote:

Har en likadan motorlyft som den du använder...

Ut i vårsolen

Hans Sundström - 2011-4-17 kl 20:07

Tyckte att den stackars snart helt dissikerade Alfan skulle få komma ut i solen och friska luften lite. Så den rullades ut.

vårkänslor11 005.JPG - 36kB

Av med dörrarna!

Hans Sundström - 2011-4-17 kl 20:08

Min verkliga anlledning var att få ut bilen för att kunna öppna bildörrarna så pass att jag skulle kunna komma åt gångjärnsskruvarna och skruva loss dörrarna. Garaget är för smalt för sådana manövrer inomhus.

vårkänslor11 007.JPG - 35kB

Hans Sundström - 2011-5-14 kl 17:04

Nu ska jag plocka isär dörrarna. Hur ska jag få ur sidorutorna? Det sitter två klossar i nederkant fram och bak på glaset. Jag är osäker på hur de sitter fast. Vill inte använda så mycket våld att jag knäcker glaset. Nån som kan ge tips?

Jag skulle också behöva få tag på en annan vänsterdörr. Vet någon om någon som har en dörr liggande? Den måste inte vara i perfekt skick! Tips mottages tacksamt!:pray:

alfaren 001 (4).JPG - 31kB

Hans Sundström - 2011-5-16 kl 21:12

Tommi som ägde bilen under första halvan av 80-talet har berättat att han lagade upp bilen efter en påkörning bakifrån i Göteborg. http://www.alfapower.nu/images/alfapower/smilies/smash.gif Vänsterdörren var dålig och det fanns inte originalplåt att få tag på, så han använde plåt till en 242:a. Det är nog därför det ligger lite extra spackel på den för att få den att harmoniera med alfans lite rundare profil jämfört med Volvons.

Men nu vill jag försöka få tag på en begagnad vänsterdörr. Alla tips är intressanta! Det var länge sedan jag såg Bertone-dörrar i någon annons. Och när jag såg någon annons förr, var jag för långsam. http://www.alfapower.nu/images/alfapower/smilies/wall.gif Har dom helt tagit slut, eller?

Johnny Bravo - 2011-5-17 kl 07:04

Klossarna är limmade i glaset, du lossar bara klossarna från vajrarna och drar upp rutan med klossar. Det går om du har rätt vinkel på rutan.

Hans Sundström - 2011-5-17 kl 07:20

Tack Jakob! Ibland är det lättare än man tror :embaressed:

Hans Sundström - 2011-8-12 kl 11:56

Sommaren har gått fort så här långt. Flera semesterveckor tillbringades i stugan i Dalarna, långt från garaget. Men en del har ändå hänt med projektet i sommar :cool:
Bilen är i stort sett helt länsad. Nu ska det skrapas underredsmassa. Jag har surfat och sett några tips på hur man kan göra: Värmepistol och skrapa; "rätt slipat" stämjärn att skära loss massan med; vänta till vinter och minus 20 grader, ta ut bilen, ta på scooterovarall och hacka loss den av kylan stelnade underredsmassan; blöta upp underredsmassan med bromsolja(!) och sedan skrapa och torka bort massan. Det jag tycker verkade vettigast av de mer eller mindre galna tipsen är att använda rapsolja för att lösa upp massan och sedan skrapa med plastskrapa, som inte skadar underliggande lack.
En annan fundering: Ska jag lämna bilskrovet till helblästring eller ska jag köra med handverktyg hemma i garaget? Helblästring är effektivt och snabbt, men en del säger att man får tillbaka en bil med bågnad plåt som måste riktas efteråt. Men blästring kommer också åt i skrymslen där man inte kommer åt med roterade stålboste eller andra handverktyg. Hemmapulet i garaget tar den tid det tar och kostar inget annat än tid. Någon som har erfarenhet av helblästring?

Johnny Bravo - 2011-8-13 kl 10:56

Du spar grymt med tid på att helblästra, man ska som sagt vara försiktig med de större plåtytorna men en bil behöver sällan blästras mitt på plåten..
Jag hade nog låtit dem blästra underrede och kanter mm men lämna de släta känsliga ytorna som man lätt slipar själv.

Hans Sundström - 2011-8-14 kl 13:27

Bra idé! Spara tid är ju intressant. Jag ska kolla med en blästerfirma här i närheten imorgon. Men först återstår förståss att få bort underredsmassan innan det blir aktuellt att frakta dit bilen.

D. Evil - 2011-8-14 kl 13:52

Det finns även kolsyre-blästring, kolsyre-is som man blästrar med. Fördelen är att det inte tar särskillt hårt på plåten och att det enda som blir kvar är färg och spackel-damm. Så man slipper tömma ur sand etc ur balkar och skrymslen.

Men plåten blir i stort sett lika ren som den var innan första lagret färg och man slipper den ytan som blir när man sandblästrar. Tror även att den inte bucklar plåten på samma sätt som sand gör.

Och eftersom du bor i Jakan så har du Freezit i Kallhäll som håller på med sådant. Kan vara värt att ringa och kolla.

*Länk*

[Ändrad 2011-8-14 av D. Evil]

Hans Sundström - 2011-8-24 kl 13:22

"Freezit" i Kallhäll har inte längre kvar någon egen blästringsverksamhet. Men jag har hittat en blästerfirma här i närheten (Veddesta) som verkar bra. De har blästrat många bilar och påstår att de oftast får bort det mesta av underredsmassan också. De undviker stora plåtytor för att de inte ska slå sig. Kanter runt fönsteröppningar, undersidan, hjulhus och en del andra ytor kan bli aktuella att blästra. Så det blir nog en vända dit med karossen.:kulspruta:

B.Dahlberg - 2011-12-19 kl 22:01

Hur har det gått? Är på väg att göra samma sväng med en Spider -74

Hans Sundström - 2011-12-20 kl 22:11

Ingen blästring än. Har behövt slantarna till annat under hösten. :oO.

B.Dahlberg - 2011-12-20 kl 22:16

Känner igen syndromet :D
Vad ville de ha för blästringen?

Hans Sundström - 2012-1-2 kl 15:47

Preliminärt 8 000 - 10 000 kr

[Ändrad 2012-5-5 av Hans Sundström]

På ny plats för nya tag

Hans Sundström - 2013-6-2 kl 19:56

Projektet har inte rört sig särskilt mycket framåt det sista året . Det som har hänt sedan sist är att bakaxel och framvagn har plockats av. Jo, vi flyttat också. Mycket energi går åt för flytt. Man ska planera att sälja det man bor i, hitta något nytt att flytta till och se till att allt man äger och vill ha kvar kan komma med i flyttlasset. Och man ska etablera sig med allt i ny bostad och på ny plats och på nytt jobb.:rolleyes:
Under veckan som gick tömdes garaget. Det var sista biten av flytten. Bertone-karossen lastades på en hyrd mindre lastbil med skåp. Med hjälp av detta forums "Ice", lastbilens hiss där bak och att bertonen vilade på hjulförsedda plattor gick det riktigt bra att få upp bilen i skåpet. Stort tack Igino! :beerchug:
Väl framme i Åstorp gick det ännu smidigare att få ut karossen. Tyngdlagen hjälpte till, men allt kom ut under full kontroll, utan missöden.
Nu är allt på plats i "nya" garaget. När vi väl har fått fason på huset kommer det att bli nya tag med renoveringen.

IMG289.jpg - 26kB

[Ändrad 2013-6-2 av Hans Sundström]

Pages:  1  2