AlfaPower

Gula alfasuden

 Pages:  1    3  ..  5

Georg - 2010-9-7 kl 19:15

Tillslut så har jag nått den efterlängtade punkt när jag ska göra färdig "Gulan". En förut väldig välbehållen sud som "råkade" träffa en stolpe en mittremsa och ett vägräcke långtbort där i mötande filer. Vi snackar Malmö. Gissningsvis 2004.
Ägare är Spiros i Limhamn och jag fick upp bilen till Östergötland där jag bodde då kanske 2005. Började riva ur maskin & låda och riktade högersidan där en stolpe tagit rakt över bakdörren och tryckt in taket en bit innanför dropplisten. Drog ut fronten för att se om skadorna på vänsterhjulhus och A-stolpe skulle ge med sig. Men jag hade inte dragriktgrejer då så jag kom inte hela vägen.
Nåt halvår senare fick jag för mig att flytta norrut och jag hann inte avsluta suden då. Spiros fick hämta ner den till Limhamn igen.
Men jag kunde inte glömma en f.d. fin sud så lätt. Så - jag drog ner själv till Malmö och hämtade upp den.
Nu har jag sen många år skaffat dragriktsats just för det här jobbet. Men sen kom det en massa annat emellan och jag började tvivla på att jag någonsin skulle få det gjort. Nu har jag gjort så mkt annat så jag börjar verkligen längta efter att få jobba sud igen.

Men tro inget annat än att det kommer att ta tid. Snart är det vinter och då kanske det blir lika kallt och j-t som förra året. Men den är inne nu iallafall och på lyften.






2.jpg - 114kB





[Ändrad 2016-2-16 av Georg]

[Ändrad 2016-2-20 av Georg]

[Ändrad 2016-2-25 av Georg]

[Ändrad 2016-3-1 av Georg]

[Ändrad 2016-3-7 av Georg]

[Ändrad 2016-3-13 av Georg]

Georg - 2010-9-7 kl 19:22

Efter en riktig storstädning av verkstan - jag har jobbat med trä därinne under sommaren och trädamm är j-t explosivt så man får se till att sanera ordentligt - så var jag och köpte ett bra vattenpass av lagom längd - 120 cm - för att ha som kontrollinstrument.
Vattenpass ? Jo först mäter man in upplagspunkterna på lyften och i detta fall gjorde jag träklossar slipade till rätt mått = vågrätt. Nu kan man använda vattenpasset för att kolla olika mätpunkter varsomhelst på bilen. Noggrannheten är 1 mm / mtr så man ser rätt bra om det misstämmer. Sen blir det förståss kryssmätningar som ska säkra att inte hela XX är sned.
Jag hade ett fel på 8 mm på ena domkraftsfästet fram (eller bak men det var fram jag såg avvikelsen. Nu får jag reda ut om det är något som har med skevhet att göra eller om det är skillnader efter rostlagning. Typ olika höjd på domkraftsfästena.

1.jpg - 97kB

Georg - 2010-9-7 kl 19:27

Här ser man tidigare riktning av taket och tröskellådan. Blev tvungen att skära bort ytterdelen av lådan minns jag för den var som ett kräpp-papper. Men trots ansträngningarna saknas det typ 2 mm i längsled för att det ska bli 100 passning. Det här exemplaret hade en fantastisk passning på dörrar etc för att vara en sud. Tidigare

3.jpg - 143kB

Georg - 2010-9-7 kl 19:32

När jag rev ur motorpaketet var allt så hoptryckt att jag blev tvungen att skära i hörnen på fronten för att det skulle släppa. Jag har en bild på diskett - som jag inte kan läsa i nuläget - där man ser hur kort bilen var från början.
Även bakaret är deformerat.
Den mattsvarta färgen ställer till ett h-e när man ska se vad som är krokigt. Man får ju inga speglingar i lacken när man ska spåra vad som är rakt och inte. Men även badkaret är intryck på vänstersidan och troligen fjädertornet har flyttat sig en bit. Blir att borra bort en del plåt för att få klart för sig hur långt in skadorna sitter.

4.jpg - 129kB

Georg - 2010-9-7 kl 19:34

Avslutningsvis för denna gång en bild från storhetstiden nere i Limhamn.

[Ändrad 2010-9-7 av Georg]

5.jpg - 66kB

Micke G - 2010-9-7 kl 19:43

Fan vad kul rent ut sagt att du tar dig an ett nytt Sud projekt.
Vi vet till 100 att du kan det där.
Giardinetta projektet var nog det mäktigaste jag följt på detta forum.
Skall bli riktigt kul att hänga med på renoveringen vid sidan om.
Nu blir jag snart sugen på ett studiebesök..

Georg - 2010-9-7 kl 23:12

Bara kom. Här finns även annat kul att se. Säng finns!

Ska börja imorrn bitti och städa ur inuti och sen tvätta den. Den är inte fager efter sådär 6 års förvaring under press. Sen lite mätningar och därefter börja borra bort hela vä.hjulhus, badkarsfronten och säkerligen balken i hjulhusbotten. Den börjar ju nån dm bakom A-stolpen så det är lite pill....
Det var med en massa plåt som Spiros hämtade på sin berömda "greklandsresa" - där även du Micke fick grejer - var det dörrar? Får göra en inventering av tillgången.

Micke G - 2010-9-8 kl 07:48

Om du skulle behöva så har jag lite av varje som du vet.

[Ändrad 8-9-2010 av Micke G]

[Ändrad 9-9-2010 av Micke G]

Johnny Bravo - 2010-9-8 kl 09:04

Är detta den sud som jag kan ha sett för ca 10 år sen på just en sån limhamnsträff som var i absolut nyskick då?


Btw borde inte tråden ligga under Byggen/projekt

Georg - 2010-9-8 kl 09:28

Ha där fick man en liten inblick i det allra heligaste. Säkert saknar jag bitar. Överdelen - en ganska enkel plåt - till frontbalken den övre saknas. Det vet jag. Och badkarsfronten.
Men jag återkommer när jag inventerat mitt "hideaway" = bönhusgrunden.

Jo det är den bilen. Även om den ser värre ut i verkligheten nu efter långt tid under press (jämfört med bilderna) så är det ändå en positiv överraskning när man får av pressen. Suddar ska vara rostiga överallt - men inte den här. Den har varit repad rejält en gång när den gick i Östersund före Spiros tid men sen har den stått sig.

Jo det blev fel ämne. kanske nån på den behörighetsnivån kan flytta´n.

6.jpg - 117kB

MaZ - 2010-9-8 kl 11:37

Done!

Georg - 2010-9-8 kl 19:21

Ja då har jag gjort första passet.
Alltid lite kul att se vad man ska hitta. Även en tillsynes frisk sud kommer att visa upp sin rost. Det är basic. Hittade väl en del, men det handlade mest om tidigare lagningar som nu börjat rosta igen.

Har gjort lite mätningar kors och tvärs men inga större avvikelser.
A-stolpen ska fram i övre dörrgångjärnet. Då sjunker taket med till ursprungsläget.
Badkaret har deformerats när övre motorfästet tryckts bakåt och vänster hjulhus inåt. Då blev det som sneda åsar i botten på baljan. Framväggen är loss en bit och inre torpedplåten (en sud har dubbla) har lossat från baljan i överkant. Tack vara taskiga repsvetsar där. = positivt. Annars hade det säkert blivit värre.

Så i nuläget är åtgärden att borra bort hela vänster hjulhus med balken i botten och stötdämpartornet. Sen ska A-stolpen riktas och torpedväggen tryckas framåt. Jag tror nästan att baljan ger sig då - om jag skär bort den del av botten som fått åsar - som kommer att vara svårt att rikta. Sen montera ny balk och hjulhus och ta en koll hur snett det är på höger balk/hjulhus. Lite ser man nu men mer exakt. Inte säkert att det behövs bytas nåt. Kan man få allt detta att stämma så är det dags för fronten.
:smash:
Kände mig lite konstig idag när jag kom på mig med att tycka att det var skitkul att riva i det här skrotet. Men det är klart - det ÄR länge sen man fick skruva sud.
Har ju hunnit renovera en Duett under senare år och hur kul var det jämfört.
:wall:

På bilden ser man ett konstigt järn som är svetsat på frambalken. Jag har funderat förr över det där utan att komma på vad det är men nu förstår jag - det är för hasplåt. Rallysud m.a.o. Men jag vet inte om den satt på Gulan verkligen eller om jagfått den från nån annan sud..

7.jpg - 143kB

Georg - 2010-9-9 kl 19:12

Kollat lagret efter delar. Saknar det mesta i fronten. I nödfall har jag en sud till att ta ifrån.



[Ändrad 2010-9-9 av Georg]

8.jpg - 89kB

Georg - 2010-9-9 kl 19:21

Har ägnat dagen åt att rikta badkaret och grovrensa allt som ska ersättas. Så - nu är det luftigt in i kupén.
I morrn blir det segt. Rensa alla plåtremsor där punktsvetsarna är kvar.
Den här gången borrar jag inget. Vidgar i spalten där remsorna sitter kvar med en tunn mejsel - så man ser var punkterna sitter. Sen kapar jag remsan mitt emellan punkterna. Viker ihop ändarna och snurrar med en plattång. Då släpper punkten. En av några olika varianter att göra det på.

9.jpg - 113kB

Georg - 2010-9-11 kl 20:03

Gör en grovkontroll av passformen - om det är rätt plåt osv.

10.jpg - 134kB

Georg - 2010-9-11 kl 20:09

Det här är ytterdelan av frambalken (i botten) och hjulhuset i samma stycke. Den passar inte 100. Det är nåt som avviker kring dörrstolpen. Troligen till en serie III-sud. Det här är en serie II.
Men jag måste börja att montera balken så sen får ytterplåten anpassa sig till balken. Sem är det hela plåten med stötdämpartornet och skärminfästningskanten som ska bli en enda enhet färdigt.
Nu är det lite problem för karossen sjunker lite när så mkt är borta på vänstersidan.
Det blir omständigt att börja punkta för det är en himla massa mätningar man bör göra. Det gick ju inte att mäta innan man skar isär. Allt var snett.
Men jag har dragit fram donatorsuden så jag har ngt att kolla på.

Nu har jag slipat alla kontaktytor på bilen inför monteringsstart.
Jag hade iallafall tur med vädret. Vi har 18 grader och sol hela dagarna. Gör det hela lite mer trivsamt.

11.jpg - 97kB

olleinsulander - 2010-9-12 kl 10:09

Hej Georg!

Spännande läsning. Bilen ser påtagligt fräsh ut, bara lite damm i motorrummet och inte rost och oljeläckage+leraogrus som det kan vara.

Fräsch och ljus verkstad likaså! Kontorsstol och bönemattor, precis så vill jag ha det i mina drömmars svetsverkstad!

Georg - 2010-9-12 kl 19:25

Resultat av kvällens utgrävningar; -
båda skärmarna, sandplåten och dess insats.
Saknar stolparna som står på ömse sidor om kylaren - om ngn skulle ha nya såna av en händelse.

12.jpg - 112kB

Georg - 2010-9-13 kl 17:38

Balken nertill på plats. Rep av golv i badkar nödvändigt då man byggt upp skarven utåt med svetsloppor. Sådär kul att ha kvar. Sen stämde inte formen med nyplåten heller så det var bara att fixa ny kant.
Efter den här bilden har jag satt även hela plåten med stötdämpartornet. Det hela ska lyftas 3 mm innan hjulhuset svetsas dit. Det är den biten som låser hela sidan i läge.
Måste chansa på att allt blir rätt nu på högersidan för det finns knappt några mätmöjligheter i det här läget. Andra balken är ca 8 cm för långt åt vänster = det är för trångt mellan balkarnas ändar.

15.jpg - 125kB

Georg - 2010-9-15 kl 21:14

Nu börjar jag få ihop hjulhuset. Hjulhusplåten som går hela vägen fram till rambenets ände passade definitivt inte. Troligen till sprint. Men vad gör man. Har lagt några snitt för att justera så den passar...
Har även byggt upp en referensplanka i bilens botten som sticker fram mellan rambenen. Detta för att få en central linje att mäta från.

16.jpg - 88kB

Georg - 2010-9-16 kl 19:14

Var på lite positivt humör när jag svetsat färdigt en stor del av hjulhuset.
Men men, det gick snart över när jag klättrade upp på en stege och kollade uppifrån. Badkaret var snett. Lite förskjutet i framkant. Sådär 15 mm. Och nu var det svetsat i stort sett överallt på förarsidan. Jag hade haft stenkoll på nya balkens läge och stötdämpartornets höjd. Plus lite andra kollar.
Det var nära jag ringde bilskroten men man kan ju inte bara ge upp heller så - jag gjorde en mall av tunnbräder som skulle ge exakt position på främre hörnen på badkaret.
Sen skar jag bort det som var kvar av plåt i botten som kunde streta emot.
Gjorde en dragstång på ena ledden och tog tryckhydraulen på andra.

17.jpg - 119kB

Alfahannen - 2010-9-16 kl 19:17

Jag blir inte lite imponerad av både mod å kunnande att ge sig på ett sånt här projekt. Dessutom är jag säker på att vi kommer se ett fantastiskt slutresultat...

Kör hårt

Georg - 2010-9-16 kl 19:28

Fick göra ett "tag" på höger A-stolpe och gå igenom skärmkanten och sen fäste jag i höger stötdämpartorn. Plus en gängstång.
Efter ca 8 omgångar med hydraulrikten på lite olika angreppspunkter och gängstången så gav det sig steg för steg. Fick istället en höjdskillnad på ett ställe men tror jag löser det.
Bilen har varit krockad på andra sidan nåt år tidigare så det är inte helt givet vad som är rätt och inte.
Den verkstan som gjorde det försäkringsjobbet har matat på nära 1 cm body under hela främre hjulhuset så det är ett slit att få bort innan man kan rikta resonansbucklor där.
Måste fortsätta en bit till - få dit frambalken där motorn vilar och fästa fast skärmkanten så det går att provmontera skärmar och huv. Då kommer det syns på gliporna om jag hamnat rätt.
Det måste ha gått fort när det small. Den saken är klar.

Här ser man infästningen på a-stolpen och riktmallen som sitter med ett stift i vindruteramens hörn på bägge sidor. Slog ett litet hål i hörnet i plåten. Nu kan man följa sidrörelsen i framkant på mallen exakt. Just nu har det gått från 15 mm fel till -2 mm åt andra hållet. Men det går säkert tillbaks kring 0 innan jag bänt färdigt.

18.jpg - 61kB

Georg - 2010-9-18 kl 11:35

Provmontering av skärm/huv för att se att allt lirar ihop utan särskilda justeringar.
Andra hörnet mot rutramen har samma glipa och test med mittsnöret avslutningsvis hamnade mitt på mittmärket på huven.
Nu ska skärmkanten dit på andra sidan plus svetsa det sista av hjulhuset mot kupén. En liten höjdavvikelse på vänster sida ska jag försöka trycka tillbaka innan slutsvetsning.
Ska ta ett pass nu i em så man känner att man fixat det.
Höll på och kryssmätte etc i 1 timme igår för att vara säker att inte hela karossen är sned. Både vågrätt och med så stora höjdskillnader som möjligt på ändpunkterna. Men avvikelserna låg inom 1 a 2 mm och inte alltid entydigt åt samma håll så det känns bra iallafall på det viset.

19.jpg - 66kB

matsud - 2010-9-18 kl 19:38

Roligt att du gör iordning spiros gamal pärla.Jag letade lite i mitt lager och hittade denna.Kan den vara intressant?Tror det är hö sid.Den har en M6 bult för infästningen av strålkastaren.Jag såg på min 82:a satt det två bultar.Du får kolla vad du har och återkomma. / mats

bildelar 002.jpg - 165kB

Georg - 2010-9-18 kl 19:55

Okej stolpen vid kylare/strålkastare.. Mats jag återkommer. Jag tror att jag har den här på G. Komplett front m.a.o. Men man vet ju inte hur grejerna ser ut efter frakten.

Du - har du nåt tips för tätning av svetsskarvar liknande det där ljusgula som är orginal. Det är ju en hel del småhål i korsningar mellan plåtar som måste tätas - som det är gjort från fabrik.
Det jag har tillgång till här framförallt är Mekonomen och Biltema.

Likaså finns det några buntband i handeln med fäste i hål som det orginal - t.ex för kabelstammen bakåt utmed torped/golv?

Slutligen vill jag säga att det här är inget finjobb typ det JoakimA brukar visa upp. Jag ska försöka få det tillräckligt rätt mått mässigt - där det behövs. I övrigt svetsar jag plåtar som jag vill vilket inte är detsamma som orginalpressningar. Bilen ska funka. Hur det blir med lack har jag ingen aning om. Kostar ju skjortan idag och det är väl frågan om Spiros vill satsa dom pengarna. Men jag har en budgetlack på orten. In case.

21.jpg - 195kB

Georg - 2010-9-20 kl 08:00

Då var hjulhusen i stort klara. Nu ska jag göra en ny botten till badkaret och skarva i lite nytt på båda torpedväggarna innan jag sätter ihop fronten. Blir lättare att jobba om man kan kliva rakt in i motorrummet.

Bussgods på G med hela frontpartiet.

22.jpg - 125kB

J.Aineland - 2010-9-21 kl 17:34

Oj, här har vi en som är flitig i verkstaden. Kul att "Gulan" återställs igen.

Georg - 2010-9-21 kl 18:38

Har tagit det lite lugnt med svetsningen och förberett 2 plåtar till torpeden. Den inre är svetsad redan och den yttre hänger framför. Den var knepig att göra. Den tvärgående rännan (för hastmätarwiren) är svetsad på plats. Men den långa rännan gjorde jag så att jag bockade upp dom två skarpa vecken och sen pressade jag den över ett överblivet bur-rör som låg löst på skruvstädet. Enkelt och ovanligt snyggt. Inget av allt detta kommer att synas. Ligger bakom styrväxeln. Men det ska funka så inte damasken på styrväxeln trasas sönder .

27.jpg - 79kB

olleinsulander - 2010-9-21 kl 18:53

Fantastico!!!!:bananana:

Trevlig tråd och fina bilder

Grifo - 2010-9-21 kl 21:41

-Ber att få lyfta på hatten :rolleyes:

Georg - 2010-9-21 kl 21:58

Tackar tackar. Här finns det inte så många alfisti lokalt så det är mest en och annan granne som undrar vad i friden man håller på med. Och det är väl inte utan att jag kan hålla med..

Micke G - 2010-9-22 kl 07:02

Det är klart man skall renovera gamla alfor eller sudar i synnerhet.
Varför ska man trampa i samma fotspår som alla andra.
Mycket imponerande att bygga upp en helt ny front, måste jag säga.

Georg - 2010-9-22 kl 09:54

Vi får väl se om jag nånsin släpper ut den ur garaget. Sista inpassningen av skärmar å huv kommer att ske bakom lyckta dörrar.
Tar tråden slut plötsligt då vet ni. Men när avvikelserna kors å tvärs ligger inom 3 mm på alla punkter där det ser ut att vara likartade mätpunkter så känns det som att det skulle gå.

George Junior - 2010-9-22 kl 13:29

Låter vettigt. Även en okrockad Sud är väl inte exaktare än så i måtten? Dessutom är det ju inte världens vridstyvaste kaross.

Georg - 2010-9-22 kl 16:23

Okej så man får räkna med att när man ställer den på hjulen så kan det bli helt andra mått. Bra. Då kan jag gå hela vägen!:afro:

beatwise - 2010-9-23 kl 16:10

Ja, när du sätter fart är det bara hålla i sig...

Kul!

:smash:

Georg - 2010-9-23 kl 20:40

Typiskt - har inte gjort nåt åt suden på hela da´n..

:whaasup:
Knepigt jobb nu att få dit botten i badkaret. Får inte missa några punkter där för då läcker det in i mellanväggen. Å nu kommer det folk och ska hälsa på med

Georg - 2010-9-24 kl 11:00

Komplett front anlänt idag.
Frågan är nu om någon har nåt sudvrak och kunde skära bort övre motorfästet att bifoga till gulan. jag har iofs donatorsuden men skulle helst vilja avstå att kapa i den nu när jag har allt utom motorfästet som sitter punktat på badkarskanten.. Jag är lite lockad att ställa den i skick. Det är trots allt sveriges äldsta reggade men har en hake. Taket är rostigt i kanten.

Maffia Alfisti - 2010-9-24 kl 13:10

Quote:
Ursprugligen inlagt av Georg
Taket är rostigt i kanten.


Skönt att det bara är taket då.. ;P
Bra arbetshöjd och sådär ;)

Georg - 2010-9-24 kl 18:17

Typ!
Kom tillslut igång efter framgångsrikt tjötande på FB med ovanstående frampå eftermiddan och ett antal koppar kaffe.
Har iallafall fixerat badkarsbotten med några punkter. Ser ut att bli OK.
Men kolla bilden. Den plåten som är brun var spegelblank närapå dagen innan monteringen. Det är tydligen riktigt rostväder nu. Lås in era sudar fohelv!:deal:

Bild 002.jpg - 83kB

Georg - 2010-9-24 kl 18:21

Känsliga läsare varnas (typ Joakim A m.fl)
Nedanstående text kan verka stötande.

Jo jag har modifierat batterihållaren så att den nu skruvas på ömse sida om torpedväggen istället för mitt på. Man slipper dels skruvarna mittemellan väggarna och foten på batt.hållaren som hindrar vattnet att rinna förbi - i kombination med löv etc.
Nu blir rännan fri!
Jag bockade om hållarens bakre fötter bakåt istället som i std - framåt.
:boing:

J.Aineland - 2010-9-26 kl 12:39

Förstår inte varför jag måste varnas... :fiol:
Visst min Sud nördrenoveras till original i minsta möjliga detalj men jag är ju själv skyldig till flera andra modifierade Alfor.
Tror inte att du har missat min gula Sprint. Det finns inte mycket som är original från 1980 kvar på den och mer modifieringar är på gång. :bondage:

Bra att du använder äkta Sudplåt som redan rostar, mer original kan det ju inte bli
:lolsign:
Fortsätt nu så vi får se "gulan" på vägarna igen. :bananana:

[Ändrad 2010-9-26 av J.Aineland]

J.Aineland - 2010-9-30 kl 17:34

Quote:
Frågan är nu om någon har nåt sudvrak och kunde skära bort övre motorfästet att bifoga till gulan.


Jag har fästen från 33.
Frågan är om ett 33:a fäste är någorlunda likt eller går någorlunda smärtfritt att modifiera för att passa på Sud.
Ska försöka komma ihåg att kolla detta i helgen.

Klart att Sveriges äldsta Sud ska återuppstå :yes:

Georg - 2010-9-30 kl 20:25

Bra Jocke. jag tänkte samma. Det skiljer definitivt men kan kanske justeras. Jag har ju Rödan att mäta på.
Åkte på lite servicebehov på sjh här så jag har inte varit så PÅ precis. Det tar nog en vecka innan jag kommer igång igen. Men nyfikenheten är oförändrad.
:pray:

Georg - 2010-10-6 kl 15:48

Efter att jag kom på den onödiga idén att spara reservdelsbilen och inte kapa bort något på den så har jag letat rätt på resterna av motorfästet övre som jag kapat bort på enklaste sätt och som dessutom var snett å vint efter kraschen. Det blev mkt pyssel att skarva dit nya bitar och tillverka ny plåt som sitter undertill. Men äntligen är det på plats.

motorfäste.jpg - 101kB

veloce - 2010-10-6 kl 16:49

Trevlig tråd och trevlig sysselsättning. Jag är mycket imponerad. Hoppas verkligen att denna en gång gamla fina gula Alfasud får ett nytt liv. Verkligen roligt att läsa tråden.

Georg - 2010-10-16 kl 08:18

Äntligen något synbart resultat. Bort med det svarta. Konstigt nog "sög" den röda grunden lika mkt ljus vid fotograferingen som den svarta nästan. Trodde jag hade ljusgrå Hagmansgrund men det blev röd. Shit happens. Nu är det iallafall skyddat.
Hade ett helsike med att få bort den svarta färgen nertill i motorrummet. Under färgen var det dinitrolbehandlat. Hade behövt högtryck/hetvattentvätta med avfettning men kan ju inte vräka på vatten innan rostskydd så det blev förtunning etc och penselblaskande.
Tycker det skulle lossat lätt men bitvis satt det hårt. Det enda man vet säkert är att lägger man färdiglack - då skrynklar det upp sig...
Det var lättare att måla nu än efter att fronten svetsats på. Målade med mkt förtunning i så det ska krypa in i spalterna. Nu ska det blåsas in lite i balkar där jag svetsat och avlägsnat skum. Sen ska det bli nytt skum där det ska vara. Som vanligt så höll den gamla tesen nämligen att där det var välfyllt med skum från fabrik var det mindre eller ingen rost. Och suden är rätt mjuk i framvagnskonstruktionen så det behövs all hjälp att styva upp.
Köpt nytt slangpaket till svetsen med från Verktygsboden. Hoppas det ska göra arbetet lite lättare. Gamla har nåt glapp i strömbrytaren - hoppas jag - och inte i maskinen. Märks med nya. Har nog svetsat med den här migen i minst 15 år nu. Ett antal byggen och en hel utgödsling till dåvarande grannens kostall. Bild på det klarar ni nog er utan...:rolleyes:

[Ändrad 2010-10-16 av Georg]

grund.jpg - 88kB

J.Aineland - 2010-10-16 kl 08:32

Najs!:headbang:
Jobbigt läge när svetsen bråkar, hoppas den fungerar bra efter byte av slangpkt.

George Junior - 2010-10-16 kl 21:05

Quote:
Ursprugligen inlagt av Georg
Har nog svetsat med den här migen i minst 15 år nu.
[Ändrad 2010-10-16 av Georg]

Är det inte typ 25 år, eller åtminstone 20? Så länge jag kan minnas så har den där svetsen stått vi verkstan, Och åtminstone sedan jag var 16 är det samma svets jag har fuskat med när det har varit nån projekt på gång. :smash:

Georg - 2010-10-17 kl 07:41

well - flyttade 83 - hade den första enfasaren då. Typ 87 då. 23 år.
helt rätt mao.
Känns som en annan svets med nya. Men har inte mer än provat måste ställa in annorlunda känner jag. Förmodligen kommer gasen fram lättare så jag får minska. På slutet med gamla hade jag alldels för högt gastryck för att det skulle funka.
Undrar hur ni andra gör med trådtjockleken. Jag har 0,8 för att kunna svetsa allt från gevaliaburkar till lantbruksredskap.
Men jag har inget annat hemma längre än 0,8 så jag kan inte prova.
Vad blir skillnaden med 0,6?

olleinsulander - 2010-10-17 kl 09:20

Jag bytte till 0,6 tråd under andra hälften av alfettasvetsandet.
Som jag minns det så blev svetsarna "nättare", den färdiga svetsens uppstick lägre och det tog någon 1/10 sek mindre innan "ljusbågen stabiliserats"* och man kan börja förflytta sig.

Å andra sidan så blev jag överraskad då den rullen tog slut och jag satte tillbaka 0,8 tråden. Svetsen kändes mycket starkare och fräste på ett förtroendeingivande sätt. I detta fall så svetsade jag i 2mm fyrkantsrör (lantbruksrelaterat).

Fräsht trådmunstycke i rätt storlek har också varit en viktig ingrediens i resultatet, en självklarhet kanske:dunce:



En fråga till alla experter, har ni också märkt att trådmatningen startar mycket bättre med den mindre trådrullen (typ 150mm dia) tillskillnad från den monsterstora (typ 400mm)?
Det säger nästan sig självt att den mindre massan är lättare att få snurr på.

* (flashig term jag snappat upp från svetsbok anno -67)

[Ändrad 2010-10-17 av olleinsulander]

svetsgrejs.jpg - 71kB

Ricardo - 2010-10-17 kl 12:09

Trådens tjocklek påverkar inte bara att man får mer svetsmaterial i fogen, det har också med mängden ström som man tillför. Man kan jämföra med en elkabel, där har ju kabelns area betydelse för hur mycket ström man kan leda igenom den innan den brinner av. samma gäller svetstråd. Har man en svetsmaskin typ 250amp och använder 0.6 tråd, så kan man inte använda mer är 25- 30% av effekten i maskinen innan tråden begränsar. Med 0.8 eller 1mm kan man köra 75-100% av svetsens effekt. På en liten svetsmaskin typ 130 amp. går det oftast bättre ju klenare tråd.

Ricardo - 2010-10-17 kl 12:32

Quote:
Ursprugligen inlagt av olleinsulander

En fråga till alla experter, har ni också märkt att trådmatningen startar mycket bättre med den mindre trådrullen (typ 150mm dia) tillskillnad från den monsterstora (typ 400mm)?
Det säger nästan sig självt att den mindre massan är lättare att få snurr på.

* (flashig term jag snappat upp från svetsbok anno -67)

[Ändrad 2010-10-17 av olleinsulander]


Har man en liten svetsmaskin har dom oftast en eller kanske två drivhjul. Större maskiner har fyrhjulsdrift då är inte trådrullens storlek av någon betydelse. har man en liten svets så är det bättre med små trådrullar. Ett annat problem med stora trådrullar är att om man inte förbrukar så mycket tråd så rostar den med tiden. Man ser nästan inte på tråden att den är rostig, men det blir som en hinna på den med rost. Har man en stor rulle och inte använder den så ofta, ta av rullen och lägg den i en plastpåse, gärna torrt, när den inte används.

olleinsulander - 2010-10-17 kl 13:48

Quote:
Ursprugligen inlagt av Ricardo
Trådens tjocklek påverkar inte bara att man får mer svetsmaterial i fogen, det har också med mängden ström som man tillför. Man kan jämföra med en elkabel, där har ju kabelns area betydelse för hur mycket ström man kan leda igenom den innan den brinner av. samma gäller svetstråd. Har man en svetsmaskin typ 250amp och använder 0.6 tråd, så kan man inte använda mer är 25- 30% av effekten i maskinen innan tråden begränsar. Med 0.8 eller 1mm kan man köra 75-100% av svetsens effekt. På en liten svetsmaskin typ 130 amp. går det oftast bättre ju klenare tråd.


Mycket bra skrivet! Det bekräftar det jag erfor då 0,8 tråden återmonterades att svetsen kändes mycket starkare. Jag märker även med 0,8 att det inte gör någon större skillnad att öka de sista ampere-stegen - förmodligen av just den anledningen.

Georg - 2010-10-17 kl 16:56

Det är det där att få fart på ljusbågen snabbt jag är ute efter. Som nu är kommer det gärna alldels för mkt när den väl kommer igång. Får testa.
Har börjat svetsa alla frontdelarna. Nr 3 av 4 är på G här.

Ska bli mkt intressant att få din utsago om svetsen Olle när du kommer!

[Ändrad 2010-10-17 av Georg]

front2.jpg - 81kB

George Junior - 2010-10-17 kl 21:08

Quote:
Ursprugligen inlagt av Georg
well - flyttade 83 - hade den första enfasaren då. Typ 87 då. 23 år.
helt rätt mao.
Der var sannolikt 1987, för samma år köpte du din första Sud, klart det hänger ihop!
Det var en TI från 1976 som var helt upprostad och ful-lagad både här och där. Också den enda suden jag sett med vinyltak. Efter en total makeover blev resultatet detta:

sudkombi1.jpg - 179kB

Georg - 2010-10-17 kl 21:30

Näru nu är du ute å cyklar. Vinylsuden skrotade jag. Den på bilden köpte jag på skroten i Mjölby. Bakdelen från Veras i Linköping.
Bilen hamnade se´n i Transsylvanien av alla ställen.

George Junior - 2010-10-17 kl 23:47

Hmm ja, det var väl bara den ystra 1300-kubikaren med en förknasare som blev överflyttad, och kanske nån mer vital del... märkligt att sudarna bara blir snabbare med åren...

Ricardo - 2010-10-18 kl 01:16

Quote:
Ursprugligen inlagt av Georg
Det är det där att få fart på ljusbågen snabbt jag är ute efter. Som nu är kommer det gärna alldels för mkt när den väl kommer igång. Får testa.
Har börjat svetsa alla frontdelarna. Nr 3 av 4 är på G här.

Ska bli mkt intressant att få din utsago om svetsen Olle när du kommer!

[Ändrad 2010-10-17 av Georg]



Några tips..
Kolla att du har BRA jordning, slipa riktigt rent där du sätter jordklämman och kolla att kabel och klämma är ok.

När du påbörjar en fog, använd en avbitare och klipprent toppen på tråden så du inte har en smält topp utan en avklippt ända på tråden, så får du bättre kontakt vid start.

Använd lite mer ström och trådmatning och lägg punkt vid punkt istället för att försöka lägga hela strängar.

Georg - 2010-10-18 kl 07:36

Jag brukar köra med hög ström och löpande punktipunkt. Målet är att svetsa mer sträng. Men det är oftast avhängigt perfekt förarbete och jämntjock plåt. Det sista är ju inte alltid fallet vid rostsvetsning...
Hur trådänden ser ut beror ju lite på hur an avslutade den föregående svetsen. Blir det klump brukar jag blixtra av den mot jordklämman. Att stå med avbitare det skulle jag inte palla för -annat än om det är ett oerhört känsligt jobb typ nån liten skruv som ska byggas på ett öra eller så. En svetspunkt som måste bli rätt för att den är svårslipad efteråt osv.
Får se om jag kostar på mig en 0,6 rulle extra. Man kan ju som sagt förpacka den noggrant och ha som reserv sen om det inte funkar.

Nya svetspistolen ger snyggare svetsar och har exakt känsla i avtryckaren men känns ändå som att det inte är samma precision i var svetsen startar. Vill ha det för punktsvetsning i hål så man kan göra en cirkelrörelse i hålet. Brukar borra 6 el.7 mm. Mindre hål med ett avtryck litar jag inte på. Det är inte alltid det bränner igenom undre plåten och det måste man vara säker på.

olleinsulander - 2010-10-18 kl 21:17

Quote:
Ursprugligen inlagt av Georg
Det är det där att få fart på ljusbågen snabbt jag är ute efter. Som nu är kommer det gärna alldels för mkt när den väl kommer igång. Får testa.
Har börjat svetsa alla frontdelarna. Nr 3 av 4 är på G här.

Ska bli mkt intressant att få din utsago om svetsen Olle när du kommer!

[Ändrad 2010-10-17 av Georg]


Det blir skoj! Har lite kvar hör hemma först bara.

Georg - 2010-10-22 kl 15:47

Sista biten på frontreparationen. Puh.

1.jpg - 72kB

Georg - 2010-10-22 kl 15:49

Nu ska det på karossfog i några skarvar och div. hålrumssprutning med grundfärg osv före lack.

2.jpg - 90kB

mopar - 2010-10-22 kl 17:14

Härligt jobbat Georg!

/mopar

grest - 2010-10-22 kl 17:14

Det är alltid kul o se ett renoverings/rep. projekt.
Snyggt jobbat

Micke G - 2010-10-22 kl 17:42

:clap::clap::clap: Riktigt roligt att se, en frisk Sud...

Georg - 2010-10-22 kl 17:46

Det är en del jobb kvar bakåt - en bit tröskel - en takränna och säkert hittar jag nåt mer..det är en sud trots allt. Förmodligen får den komma ut ett tag efter detta så jag får lite omväxling med att ta hand om den röda och fixa rost bara så den går att bes.

Georg - 2010-10-31 kl 17:22

Idag lack i motorrum. Sista minuten typ med riktigt bra väder. Rätt som är det väl snö...
Men det är knepigt att lacka vissa ställen. Slangen är ivägen hur man gör när man ska ner och under osv. Speciellt in under vindrutan är det besvärligt. Syns att det inte är blankt men området syns knappt när allt är monterat. Iallafall ljust och trevligt när man ska montera innanmätet. Mattsvart var inte kul.

[Ändrad 2010-10-31 av Georg]

Bild 214.jpg - 76kB

olleinsulander - 2010-10-31 kl 19:56

S N Y G G T !

Georg - 2012-3-23 kl 14:26

Okej nu tar jag risken att "släppa nyheten" att jag släpat in "Gulan" i verkstan igen.
Så mkt som kan komma emellan när man vill bygga färdigt.
Nu har den stått i verkstan ca 1,5 månad uatn att det hänt mer än att jag släpat fram en låda - som jag hoppas funkar. Sen hände inget mer...
Nu har jag börjat - igen. Drivpaketet är på plats och jobbet att ansluta allt påbörjat. Det var 2004 tror jag som Spiros kom upp till där ja bodde då i Östergötland med vraket som gjort en sanslös färd över en upphöjd mittremsa och in i ett räcke utanför trottoaren 4 filer bort. På vägen stod en stolpe som hamnade tvärs över bakdörren. Sen har bilen varit en vända åter Malmö och nu ända upp hit igen. Vad jag vill komma fram till är att en stor del av smådelarna inte längre finns på samma ställe som bilen. Oklart var dom hamnat om jag säger.
Man vill ju ha rätt bult och rätt bricka på rätt ställe liksom. Bromsrören fram saknades? Tar en himla massa tid. Men nu har jag en sud till att plocka från men det är lite si och så där med för det är en icke alfisti som haft den bilen och det är liksom inte rätt bromsrör t.ex..
När jag nu ska ansluta bromsrören fram så måste jag hitta vilka utgångar på huvudcyl dom ska dras från.
Började leta efter uppgifter i verkstadshandböckerna Veina försett mig med liksom kabelfärger - då texten på alla märklappar blekts bort under resans gång...


Gulan2.jpg - 78kB

Georg - 2012-3-23 kl 14:31

Tänkte tippex-märka svänghjulets tomgångsläge innan jag slängde dit starten men upptäcker till min förvåning att jag inte kan fatta inställningsinstruktionen. Jag har en 33 4x4-motor i och kollar jag på just den motorn så ska det se ut som på bilden när det gäller märkningen av svänghjulet.
Men det är ju nåt som inte stämmer:-
Om T-märket är övre dödpunkt kan man ju inte ställa tändningen på tomgång där. Man har ju alltid viss förtändning.
På sudmotorn så ställer man tomgången på första märket efter dödpunktsmärket. Sen finns det ytterligare två märken för högre varvtalsmätning.
Förklara detta för mig. Tändläge vid övre dödpunkt?!

Det står så här om märkena på svänghjulet (lyckas inte få in bilden ur boken):

T = övre dödpunkt för cylinder 1 och grundinställning vid tomgång.
I = används ej
II = tändinställning vid 4.500 varv/min



[Ändrad 2012-3-23 av Georg]

Bifogad fil: phpZxLdqx (52kB)
Denna fil har blivit nedladdad 216 gånger


Finnland - 2012-3-23 kl 15:00

Quote: Ursprugligen inlagt av Georg  
Tänkte tippex-märka svänghjulets tomgångsläge innan jag slängde dit starten men upptäcker till min förvåning att jag inte kan fatta inställningsinstruktionen. Jag har en 33 4x4-motor i och kollar jag på just den motorn så ska det se ut som på bilden när det gäller märkningen av svänghjulet.
Men det är ju nåt som inte stämmer:-
Om T-märket är övre dödpunkt kan man ju inte ställa tändningen på tomgång där. Man har ju alltid viss förtändning.
På sudmotorn så ställer man tomgången på första märket efter dödpunktsmärket. Sen finns det ytterligare två märken för högre varvtalsmätning.
Förklara detta för mig. Tändläge vid övre dödpunkt?!

Det står så här om märkena på svänghjulet (lyckas inte få in bilden ur boken):

T = övre dödpunkt för cylinder 1 och grundinställning vid tomgång.
I = används ej
II = tändinställning vid 4.500 varv/min



[Ändrad 2012-3-23 av Georg]


Hehe, typiskt förvirrande text. Under bilden står det att I används ej men i texten står det att den står vid I vid tomgångsläge.
Du har inte en stroboskoplampa som är justerbar? Dvs du snurrar in förtängningen på baksidan och siktar på TDC märket?

Georg - 2012-3-23 kl 15:54

Nja det står att inställningen skall ske vid T vilket även är övre dödpunkt. Jodå jag har stroboskoplampa men inte justerbar. Men problemet är ju bara att komma fram till VAR jag ska ställa den..
Som sagt så ställer man suden på märket efter ö.d. Det är ju samma motor på det hela taget.
Har f.ö. aldrig i mitt liv varit med om att ställa tändtidpkt på ö.d. Men det finns säkert en förklaring..

Finnland - 2012-3-23 kl 23:22

Quote: Ursprugligen inlagt av Georg  
Nja det står att inställningen skall ske vid T vilket även är övre dödpunkt. Jodå jag har stroboskoplampa men inte justerbar. Men problemet är ju bara att komma fram till VAR jag ska ställa den..
Som sagt så ställer man suden på märket efter ö.d. Det är ju samma motor på det hela taget.
Har f.ö. aldrig i mitt liv varit med om att ställa tändtidpkt på ö.d. Men det finns säkert en förklaring..

Ja precis. Tog en titt i den engelska manualen och där säger dom första strecket, I, vid tomgång och det andra, II vid 4500 rpm. Så samma som det står i själva texten här.
:edit:
Så det borde stå att "T" inte används vid justering vid bilden tycker jag.

[Ändrad 23-3-2012 av Finnland]

Georg - 2012-3-24 kl 10:25

Det står mer konstigheter ser jag:-
"lossa låsmuttern på fördelaren så att den kan vridas tillsammans med klämplattan."

På boxern är ju klämplattan fast mot blocket och man vrider fördelaren i klämplattan...

J.Aineland - 2012-3-24 kl 11:10

Kul att du har kommit igång igen med "gulan"

Om du inte hittat uppgifter på hur bromsrören dras så ser du lite av det här.

Om du vill jan jag fixa bilder och mått på de korta rören mellan bromsoken fram.

20120323_185315-1.jpg - 49kB

Georg - 2012-3-27 kl 21:23

Ofattbart hur skruvar och smådelar kan bara försvinna eller blandas. När man river brukar jag oftast lägga allt som lossas under motorn i en burk. Men här är det en lagom blandning i varje plus att varje del som ska dit ska letas upp någonstans. Blir det en bil av detta då blir det en överraskning. Ikväll dök de två saknade långbultarna till framvagnsbalken upp, på varsitt håll. Lite kul när grejerna dyker upp samtidigt som det går sakta som....

Georg - 2012-4-24 kl 18:41

Och häromdagen hittade jag en burk med 4 långbultar till framvagnsbalkentill...?! tja nu har jag extra plötsligt...
Men nu är jag irriterad :evil:
Efter att typ en hel dag totalt sett försökt hitta felet varför inte gnistorna kommer ut till stiften och lagt ner en sanslös massa jobb på fördelarlocket - utan framgång - chansade jag på att mekeonomen fortfarande hade lock till Marellin.
Jodå visst fanns det för en överkomlig peng.
Så idag skulle det dtit friska grejer så det kanske skulle bli liv i maskineriet tillslut.
Men locket vickar när jag tryckte ner det mot sätet. Märkligt - hur kan det vara så??

Nyttig info:
På denna fördelare så ligger locket bara an ett par korta cirkelsegment vid skruvarna. Resten av lockets bottencirkel öigger i luft ovanför fördelarens övre yta. man får alltså ett luftat lock som är mindre känsligt för kondens men VÄLDIGT riskabelt när man ska göra motortvätt - för då spolar man in skitvatten som rinner ner inne i fördelaren bland givare och anslutningar etc...
För att förhindra det sistnämnda så får man rycka isär kopplingsstycket på sladdstumpen och trä över en plastpåse plus gummisnodd - så hela fördelaren skyddas.

Det visade sig att om jag drog fast locket med skruvarna mot sätet så slår rotorn i en av kontakterna inuti. Det sitter snett.
Isär igen och då ser jag att runt skruvarna är det ingjutet rörhylsor. Men dom ligger inte i plan med bakeliten utan aningen över ytan plus att bakeliten svällt upp runt hylsorna. Inte mkt men tillräckligt för att locket ska vicka dit det vill. Så nu tog jag en enkelgradig fil och planade ner vid skruvarna så att det blev hyfsat stabilt och gick att montera utan att rotorn slår i.

Enkelgradig fil: - den har alltså gradningen bara på ett håll= paralella filspår. Vanligen är filar dubbelgradade. Filspåren ligger i kors. Ska man göra en noggrann planing väljer man enkelgradad för den skär bättre och man får en finare yta. Inget skaft användes utan man trycker platt mot filytan med handen och ser till att fördela trycket så att det ligger innanför anliggningsytorna. Perfekt att plana mindre delar - t.ex en förhgasarfläns som dragits för hårt.

Vad man lär sig av detta är väl att nu finns bara såna här piratgrejer att tillgå och dom har inte alls den kvaliteten som dom riktiga italienska orginalgrejerna hade så länge dom fanns.
Tänk på det när ni har orginalgrejor kvar som skruvar, pinnar till bromsklossar etc. Försök alltid att använda orginalet istället för visserligen blanka och snygga eftermarknadsbitar, men som redan nästa gång du ska byta har rostat och kärvar fast...
Bästa exemplet är låspinnarna till klossarna bak på 116. Hur kul är det när dom kärvat fast och man ska försöka få loss skrotet däruppe ovanför bakaxeln och avgaset och..

Georg - 2012-4-25 kl 09:42

:revs: :deal: :bananana:

Skrotet har startat...!

Det var länge sen jag skruvad boxer och allt har varit isär, honat lopp, beg kolvar från annan motor och billighetsvariant rakt över. men den går och inga sensationer.
Fyllde vatten och det läckte inte ens.
Nu ska bromssystemet fyllas och det är bara att hoppas att det inte läcker nånstans..Det är ju lite pill med oken på lådan om det inte är draget nånstans eller som ibland när det kan börja läcka vid justerskruvarna till kolvarna. Jag har för mig att jag bytte dom tätningarna men inte säker. Finns en tråd på faq:n om renoveringen av just dom här oken men tänker leva på hoppet. En liten stund till...





Micke G - 2012-4-25 kl 12:31

Grattis.
Alltid skönt att dra igång en maskin man plockat ihop från småbitar.
Då vet man att man kan...

Georg - 2012-4-25 kl 12:59

Typ-! haha.
Önskar den vore klar så man kunde ut å gasa lite. Hade varit kul. Känns liksom att "man kommer hem" när man inte åker alfa till vardags och får sätta sig i och känna responsen som iallafall jag bara upplevt i alfor.
Minns en gång när jag skulle samåka med en kille sådär 70 mil enkel resa och han krävde att vi skulle åka i hans Escort - sista modellen.
Det var en konstig bil att köra, verkade inte som att man funderat över att man behöver svänga ibland - konstruktörerna. Seg och trist.
Kom hem till Motala där han bodde och tog Giulietta-skåpet sista vägen hem. Vilken känsla! Såsnart man rörde ratten så verkade det som att den frågade " okej - du vill svänga ? - okej bara kööör !!" Och den svängde och var liksom beredd hela tiden. Mitt gamla skåp som jag trodde skulle kännas klumpigt när man kom från den lilla Escorten. :thumbsup:


Giu_0010m.jpg - 45kB

Georg - 2012-4-25 kl 18:53

Gulan har kört 200 meter idag - och det är 200 meter räknat från 2004...och den verkade gå rakt. Det var ju liksom det man ville få kvitto på efter att ha bytt så mycket och riktat karossen...nu blir det nog lite vila över sommaren tänker jag innan den ska göras klar.
Känns som ett lyft kan jag säga att ha kört den efter alla resor och omgångar den varit "på bänken" :thumbsup:

[Ändrad 2012-4-25 av Georg]

Gulan4.jpg - 231kB

Kane - 2012-4-26 kl 09:35

Snyggt jobbat! :clap:
Rätt inställning att "bara" hålla på när du har lust.

Georg - 2013-1-6 kl 14:12

Segt är förnamnet.
Gulan flyttad från hoprasat biltält (snön gjorde jobbet) 3 km på väg mot en verkstad som inte finns - än. Bara ett byggnadslov.
Meen det var roliga km. Mycket gas...
:revs:
:steering:

Gulan 20131.jpg - 100kB

FredrikAssarsson - 2013-1-6 kl 16:58

Så det här byggnadslovet som finns, ska det bli en auktoriserad sudverkstad av det? ;)

Georg - 2013-1-6 kl 17:31

"auktoriserad" ....jojo det är att ta i. Auktoriserad för internt bruk. Jag ska kunna lämna in vagnen och veta att det är 100 % sud när den kommer ut klar.
:boing:

FredrikAssarsson - 2013-1-6 kl 18:05

Det är beundransvärt att du tar en stolpkrockad sud som studsat mellan räcken och plockar bort hela fronten för att bygga ihop igen och knackar till taket till vad det en gång var. :beerchug:

Georg - 2013-1-6 kl 21:09

jaja vi får väl se om det funkade sen och hur det där taket ser ut me färg på....men ibland kommer det över en att se om det går.

Georg - 2015-2-9 kl 13:07

Åsså kom dagen för hämtning och nystart.. 2 år och 3 dagar efter att den ställdes in.
Tror dock inte att "ladfyndet" sorterar i riktigt samma prisklass som AlainDelons Ferrari..som väl såldes häromdagen...

Resan med Gulan startade i och med att någon satte den i diverse saker som brukar finnas i stadsinfarter - i detta fall i Malmö.
Året 2002 eller 2003 om jag kan tänka rätt. Sen har jag haft den i omgångar för riktning men nu SKA jag försöka få den på rull ordentligt. Oklart tidsperspektivet..



[Ändrad 2015-2-9 av Georg]

20150209_10212w2.jpg - 314kB

Georg - 2015-2-9 kl 13:17

Hemma - men det står en Grålle ivägen där inne så det blir utdragen start möjligen. Men vid sista delmålet...

Grållen fick plötsligt bruksvärde igår em. då ett tredje samtal med Veine under ett år nästan slutligen löste problemet med den omöjliga tomgången - halvgas - för att den skulle hålla sig vid liv.
Men nu går vidundret "rätt" så då blev jag i valet & kvalet om jag skulle byta koppling med då det plötsligt känns motiverat...

Yippeee nytt projekt :ritaliead:
:smash:

20150209_111612w.jpg - 352kB

FredrikAssarsson - 2015-2-9 kl 16:12

Hur är framkomligheten på vintern utanför garaget där? Kan tänka mig att det blir lite "full attack" uppför din backe? ;)

Härlig gul färg på suden

Georg - 2015-2-9 kl 19:06

Jo det är tufft i backen ibland och man gör precis som du beskriver..
Annars har jag haft en grävare här häromdagen som lyft undan jättehögar med snö...nu fårebara sluta...

dhladohc - 2015-2-9 kl 21:15

Kul att projektet rör på sig. Fantastiskt om en bil som denna kommer ut på vägarna igen! :clap::smash::steering:

Georg - 2015-3-2 kl 12:58

Idag har jag börjat återta minnet ang. hur långt jag kommit...men det blev mkt jobb istället, skitjobb, musskit som en matta överallt. fy farao

inga bilder:angryfire:


[Ändrad 2015-3-2 av Georg]

Georg - 2015-3-2 kl 19:32

Första insatsen då...

Få dit inner & yttertröskel. På denna plats har det farit in en stolpe. Minns att det var ett fasligt sjå att rikta ut tröskeln. Stolpen slog in några cm innanför punktsvetskanten till tröskeln. Golvet innanför var som ett dragspel i sidled. Sen var takkanten intryckt ca 4 cm - ja dörren kan ni ju tänka er. Man ser på trekantiga utskärningen på innertröskeln var stolpen slog emot.
Ligger en bit tröskel jag skar bort från donatorbilen men det är gravrost inuti så den breda ytan nedanför dörren får jag göra av planplåt. Det går trögt när man inte hållt på på ett tag men iallafall igång :)
Verkar som att trösklarna är orginal faktiskt men bakänden är omsvetsad för det som finns kvar i bakänden har ingen finess liksom.


10.jpg - 533kB

FredrikAssarsson - 2015-3-2 kl 20:12

Forza Joje! Det är inspirerande att se dig laga Sudar!

JanneHagnell - 2015-3-2 kl 20:21

Håller med!:beerchug:

Georg - 2015-3-2 kl 23:37

Det är inte det där finliret som dom flesta hänger sig åt numera men svetsarna är OK och resultatet är funktion.
Har iallafall lagat trekanten i bakre väggen och punktat dit orginal hålplåten. Den var som ett hopknycklat papper men nu riktad hyfsat.
Ska bli spännande att se om nåt ändrade sig på avståndet horisontellt i dörrhålet. Det är det jag är orolig för - saknas ca 2 mm bakkant dörr för att det ska vara bra. Kommer nog få justera B-stolpen en aning. Det har ju en förmåga att krympa när man svetsar..

Georg - 2015-3-5 kl 12:47

Behövde en plåtbit till undre delen av tröskeln. Gick till min lokala leverantör och valde ut ett lagom buktat stycke plåt :)

16.jpg - 292kB

 Pages:  1    3  ..  5