AlfaPower

156 2.0 SW -00. Obduktion avslutad.

Pages:  1    3  ..  8

J.Aineland - 2010-11-1 kl 20:16

I jakt på en vinterbil så var jag och pappa för några veckor sedan nere i Karlskrona och tittade på den rostigaste 156:an vi hittills har sett. (Saknar tyvärr foto)
Golvet var i princip obefintligt. Man såg bla. hela kabelstammen som ligger ut med tröskeln utifrån. :rolleyes:
Golvet i mitt Bertone-lik hänger ihop bättre.

Det blev som ni förstår inte någon affär då den var bortom all räddning. Chassiemässigt var den helt OK med bara 14500mil på mätaren så den dög bara som donator.

På väg hem kom jag att tänka på att det fanns en 156 SW tillsalu utanför Kalmar med defekt motor. Eftersom vi åker förbi där ringde jag till mamma som kollade att annonsen på Blocket fanns kvar och gav oss numret.
Efter en fikapaus ringde jag säljaren och det visade sig att vi bara befann oss 4 minuter från platsen där bilen fanns:P

Nu i efterhand vet vi ju att det här inte blev någon "vinterbil" av den här :P

Bild0001.sized.jpg - 60kB

Det blev affär trots defekt motor.

Bild0002.sized.jpg - 80kB

Dagen därpå åkte vi ner och hämtade den.

Bild0003.sized.jpg - 49kB

Fikapaus

Bild0004.sized.jpg - 36kB

Hmm, någon j*vel ligger väldigt nära där bak :boing:

Bild0005.sized.jpg - 45kB

Avlastad i verkstaden.

[Ändrad 2010-11-2 av J.Aineland]

[Ändrad 2013-6-27 av J.Aineland]

[Ändrad 2013-7-12 av J.Aineland]
Nu med nytt golv, + donatorbil

[Ändrad 2013-10-19 av J.Aineland]
Montering smått påbörjad

[Ändrad 2013-11-4 av J.Aineland]
Obduktion avslutad. Montering och uppgradering av chassie, inredning & strålkastare

[Ändrad 2013-11-18 av J.Aineland]Montering påbörjad, uppgradering av chassie, inredning & strålkastare.

[Ändrad 2014-4-27 av J.Aineland] motor-fix

[Ändrad 2014-6-14 av J.Aineland]Motor & framvagns-fix.

[Ändrad 2014-7-27 av J.Aineland]Uppstartad!!

[Ändrad 2014-8-8 av J.Aineland] DÖD!

[Ändrad 2014-8-8 av J.Aineland]Alive again!

[Ändrad 2014-8-10 av J.Aineland]Snart besiktning!

[Ändrad 2014-8-15 av J.Aineland]Besiktning idag fre 15/8 kl 15:50 i V-vik!!

[Ändrad 2014-8-15 av J.Aineland]Godkänd på besiktningen!

[Ändrad 2014-9-27 av J.Aineland]Snart 300mil senare...

[Ändrad 2014-10-15 av J.Aineland] Drygt 300mil senare..

[Ändrad 2014-10-30 av J.Aineland]Vintervila?

[Ändrad 2014-11-1 av J.Aineland]
Drygt 400mil senare. I väntan på 1:a april

[Ändrad 2015-10-28 av J.Aineland]

J.Aineland - 2010-11-1 kl 20:17

Helgen därpå påbörjades obduktionen.

Bild0006.sized.jpg - 47kB

Innan jag började att riva maskinen startades den upp och jag lyssnade med en slang och kom fram till att oljudet var starkast i bakkant på toppen i höjd med grenrören med epicentrum av 3:ans cylinder.

Bild0007.sized.jpg - 48kB

Tråg på väg ner.
Bild0008.sized.jpg - 41kB

Vevlagerhaveri, 3:an sämst.

Bild0009.sized.jpg - 27kB

Veven ser dock inte så farlig ut på motsvarande vevsläng.

[Ändrad 2013-11-18 av J.Aineland]

mopar - 2010-11-1 kl 20:27

Fina motorer de där fiatspisarna, om rostiga sudar sänkte alfas rykte i 20år lär ju de där skitmotorerna döda märket i 30.

Kommer ALDRIG att äga en Ts-16

/mopar

J.Aineland - 2010-11-1 kl 20:33

I helgen revs motorn ur helt.

Motor på väg upp.
Tänk om man hade monterat motorn på rätt håll från början. På det här hållet ska ju en motor sitta!

dinglande i lyften.

Tomt i motorrummet

Monterad i motorstativ.
Det går åt stora blocknycklar vid demonteringen :P

Toppen av.
Hmm, det är något mer som inte står rätt till...

Vänta du bara mopar, här finns mer skit :evil:

J.Aineland - 2010-11-1 kl 20:41

Skiten har skurit på 4:ans cylinder.
Detta är även orsaken till vevlagerhaveriet, då spån från den defekta cylindern har följt med oljan.

Kolven till 4:ans cylinder såg inte rolig ut.

Cylinder nr:4 ser knappast bättre ut.
Det är bara borrning av samtliga cylindrar som gäller om man skall kunna återanvända det här blocket.

Så nu kan alla som läst få svaret på vad som hände här--->
http://alfapower.nu/viewthread.php?tid=28887#pid305523

[Ändrad 2010-11-1 av J.Aineland]

J.Aineland - 2010-11-1 kl 20:45

Blir inget mer skruvande i dagsläget. Renovering av maskinen är inte att tänka på. Den lokala motorrenoveraren vill ha mellan 10-15papp exkl kolvar för att få ordning på skiten.

Hoppas nu på någon annans olycka genom att hitta en krockad eller upprostad 156:a med "frisk motor"

Den rostiga med frisk motor i Blekinge är ju självklart såld nu :wall:

[Ändrad 2010-11-1 av J.Aineland]

Finnland - 2010-11-1 kl 20:50

Borde ju gå å hitta en hel bottendel tycker ja. Med tanke på hur många annonser efter toppar man sett. Kämpa på. :)

patjo - 2010-11-1 kl 20:53

Sälja toppen och sätta i en 116-drivlina?

:bananana:

J.Aineland - 2010-11-1 kl 20:53

Jo, hoppas på det också, veven och toppen är användningsbara efter lite översyn från denna så hittar jag bara ett block och 1st kolv så löser det sig säkert

jol - 2010-11-1 kl 20:53

Behåll topplocken de kan du få användning (eller pengar) för iallafall. Gillar ert garage

mopar - 2010-11-1 kl 21:05

http://www.ps.nu/auktion/objekt/?oid=23459

/mopar

grest - 2010-11-2 kl 08:12

Quote:
Ursprugligen inlagt av jol
Behåll topplocken de kan du få användning (eller pengar) för iallafall.

Gillar ert garage

Vem gillar inte det garaget
Jag tröstar mig med att jag har gångavstånd till mitt garage

grest - 2010-11-2 kl 16:43

Jocke! Du skulle kunna kolla med Lasse E om han har kvar sitt Fiatblock.
Det var lagerljud i den maskinen, men kolvar och cylindrar kan vara ok

hzon - 2010-11-2 kl 16:57

Jag har en 2.0ts från en 147a som gått kammremshaveri.
botten "bör" vara frisk, renoveringsbar.

Finns i söder om sala.

PMa mig om de intressant...

J.Aineland - 2010-11-10 kl 18:15

Under tiden ap låg nere så "dök" det upp en komplett motor. :thumbsup:

sam_h - 2010-11-10 kl 18:22

Jocke nu får du ta och skrämma slag på alla 156 ägare här med.. upp med bilderna på pvcn

elCrillo - 2010-11-10 kl 18:35

Kul att bilen kom i rätta händer! Då det var ett stenkast från mej så skambjöd jag på den men fick ett surt mail tillbax...:hello:

J.Aineland - 2010-11-10 kl 20:04

Ok då kommer det här också.
Fast min är ju inte "så" farlig jämfört med en annan jag såg i Blekinge.

Innan jag köpte bilen såg jag att det fattades PVC i bakkant på golvet under baksätet vid de vansinniga flärparna. Då jag tittade på denna bil efter att ha sett den grymt rostiga 156:a n i Blekinge så kollade jag så noga det gick samt tryckte med lämpligt föremål på flera ställen på undersidan utan att det gick hål.

Skrapade bort PVC:n där den satt löst runt de angripna ställena som nu växte till mer än dubbelt så stora då PVC:n hängde som ett löst skal runtomkring.

Det luriga med PVC:n är att om man inte kollar så noga så ser helt och fint ut. Observera den bruna fläcken runt den kratern som är ca 3mm i diameter...

...men om man petar på den så finns det ganska grov ytrost under.
Den mörka lilla fläcken (långt till vänster) är det som syntes genom skadan/kratern i PVC:n innan jag var framme o pillade.
Främre delen av golvet är galvat men den bakredelen har endast ett tunt lager färg samt den usla PVC:n som skydd.

Det verkar dåligt rostskyddat inne i balkar, här i förstärkningsbitarna i främre golvet är det helt torrt.
Skönt nog som synes ingen rost inne i balken.

Hittade fler "stenskott" i PVC:n och vissa skador var så långt gångna att jag petade hål i plåten.

Men som vanligt när det gäller rost så är det ALLTID mer än vad man först ser. Det verkade inte speciellt farligt…

Bakre delen av golvet är så hårt angripet att jag har bestämt mig för att byta ut hela biten.
Plåten är väldigt tunn på vissa ställen.
Observera den totala avsaknaden av rostskydd i mittensektionen av golvet. Dom 2 utsticken i det bakre golvet utanför tunneln har endast varit grundade på detta exemplar så här har det slagit hål först och sedan spridit sig bakåt.
Någon har lurat sig själv genom att spruta på tunnt rostskydd ovanpå rosten.
Efter ett titt i ePer samt koll med den lokala Alfaverkstaden ang. pris och lagerstatus så beställde jag hela den bakre delen av golvet. Förhoppningsvis så kommer golvet på fredag. (Hoppas jag får plats med det i 164QV:n)

[Ändrad 2010-11-10 av J.Aineland]

theseal - 2010-11-10 kl 21:48

OJ

Kneecap - 2010-11-11 kl 22:44

Tjena!

Skönt å se att du tar hand om det gamla raset, jag känner mig lite lättad att 33an havererade innan 156an för annars hade jag väl försökt mig på att renovera den istället och det hade varit och ta vatten över huvudet..

U2Ua din adress till mig så ska jag skicka grejerna som ligger kvar här.. Verkar inte åka uppåt på ett tag framöver..

J.Aineland - 2010-11-12 kl 13:49

Ny plåt har anlänt.
Nu ligger den inplastad med bubbelplast i baksätet på QV:n.

Tyvärr ingick inte alla infästningar så det blir en del småpyssel med att flytta detaljer som stolsfästen mm.
Priset hamnade på strax under 1500:- efter lite rabatt.

(Kneecap du har strax ett U2U)

J.Aineland - 2010-11-13 kl 17:21

Inredning på väg ur...

Mattan strax klar att lyftas ur.

Men först måste alla kablar lossas från airbagenheten.

Mattan sitter fast bakom instrumentbräda. Observera den svarta gängade plastpluggen som satt uppe i högra hörnet.

Det gick inte att få loss mattan hur jag än spände i fästet. Det slutade med att jag slet av mattan för att få loss den från fästet.

Mattan borta! Den främre golvskarven är röd av rost och syns i hålen av stolsfästena.
Det lutar åt att jag sågar bort golvet en bit in från svetspunkterna för att sedan rensa loss resterna.
Blir till att bygga förlängningsarmar till punktsvetsen för att kunna svetsa dit det nya golvet på samma sätt som man gjorde när bilen byggdes.
Det känns nämligen inte alls kul att använda MIG/MAG för att svetsa hit golvet.
Rostskyddet på 156:an är ett STORT skämt.
Det finns INGEN hålrumsvätska någonstans i en enda balk.:pottytrain:

sam_h - 2010-11-13 kl 17:37

hur ser bakre delen av golvet ut?

patjo - 2010-11-13 kl 18:27

Börjar sticka lite i armen här...

J.Aineland - 2010-11-13 kl 18:33

Startade precis upp kompressorn för att få luft till den lilla trycklufts-drivna sticksågen.
Bilden är bara 5minuter gamal.

Så här ser golvet ut i bakkant underifrån.
Rosten har helt klart börjat utifrån.

J.Aineland - 2010-11-13 kl 19:00

Stort hål :rolleyes:

En "liten" del av golvet bortkapat.

Den bortkapade biten...

Nu kan jag stå i bilen o rensa bort resterande del av den bakre golvplåten.

Maffia Alfisti - 2010-11-13 kl 19:16

Quote:
Ursprugligen inlagt av theseal
OJ

+1

Kommer nog aldrig köpa en 156a eller 147a (möjligen även 166a) som inte blivit rejält behandlad med extra rostskydd under sina första levnadsår (helst direkt vid leverans).

och blir det nån överhuvudtaget så blir det ICKE med TS16 motorn :lips:

[Ändrad 13-11-2010 av Maffia Alfisti]

Micke G - 2010-11-13 kl 19:32

Konstigt att vissa tillverkare alldrig lär sig.
Alfa och rost lär nog alltid förknippas med varandra.
känns nästan som utvecklingen gått bakåt..

sam_h - 2010-11-13 kl 19:38

Det lutar ju åt att tro att de flesta moderna bilar är designade för att hålla 10-15år 20-30k mil. Och att vi i framtiden kommer se allt färre "äldre" bilar

J.Aineland - 2010-11-13 kl 20:03

Till dom som tvivlar på 156:an så kan jag säga att när jag rev i 33:or med samma ålder som denna så var dom sämre i trösklar hjulhuskanter dörrfalsar mm, golvet däremot stod sig betydligt bättre på 33:orna.
Fattar verkligen inte att man inte har lärt sig något i rostskyddstänk under åren som gått.
Undrar vilken idiot som kom på att man skulle dra in på hålrumsvätskan?

PVC:n är säkert något miljövänligt elände.

Hackade lite mer PVC. Detta är reservhjulsbaljan.
Vad hjälper det att plåten är galvad när man inte skyddar den mer än ½mm PVC?
Finns mycket fukt kvar under PVC:n trots att bilen har stått torrt inomhus i ett par veckor.

Eller ”var” kanske är mera rätt att säga. Det ser mycket värre när jag ser på fotona än när jag står under bilen.
Blir nog enklare att byta hela den bakre biten som är punktad i bakstammen. Ena hörnet har någon mulat genom att backa på något, det har hjälpt rosten att få tag om plåten.

ti - 2010-11-13 kl 20:22

F-n jocke, du måste ha någon form av bokstavskombination. Provat att sitta ned med en god bok nån gång...

[Ändrad 2010-11-13 av ti]

J.Aineland - 2010-11-27 kl 14:41

En "ny" motor inhandlades förra helgen av en välkänd Alfa-skrotare/reservdelshandlare i Avesta.

Motorn strax innan urlastningen ur jobb-bussen som normalt används till att frakta LCD & Plasma-tv.

jol - 2010-11-27 kl 15:34

Äh erkänn, ni sov i bilen påväg ner :)

J.Aineland - 2010-11-27 kl 20:06

Nä, jol, :sleeping: i bussen gör bara Mathias som normalt kör den i jobbet.

Provmontering.

Golvet provmonterat för första gången.
Jag vet dock inte ännu hur jag ska göra i framkant på golvet eftersom bakgolvet som original ligger mellan stolsbalken och framgolvet.
Just nu lutar det åt att borra loss punkterna inifrån genom stolsbalken för att få loss resterna av det bakre golvet.
Ett tag funderade jag på att ta loss hela balken men jag ska inte förvandla det här projektet till ”strikt originalskick” som med min Alfasud Lusso.

J.Aineland - 2010-11-27 kl 20:32

Sista jobbinsatsen idag…

…blev att borra och hugga loss ena förstärkningsplåten för den bakre stolsinfästningen.
Nu tar jag lördagkväll.

[Ändrad 2010-11-27 av J.Aineland]

Kneecap - 2010-11-28 kl 00:00

Tjena!

En får tacka för kaffet, tog nästan 2.30 hem, massa långtradare med snörök bakom ner till o-hamn, sen snöade det så jävligt att man fick en vit vägg när helljuset åkte på.. Då gick det inte fort..
Dessutom var dom ute med saltbilarna.. :angryfire:

Alfadriver - 2010-11-28 kl 21:15

Vilka jobb du ger dig på Jocke!:smash:

Jag får väl stämma in i kören och undrar naturligtvis, precis som alla andra, varför de inte lärt sig någonting, när det gäller rostskydd!:no:

Om man inte anser att alfas övriga traditioner borde leva vidare, varför håller man då fast vid denna? Det är ju att gräva sin egen grav, med tanke på det "fina" rykte man har i sa mmanhanget!

Men de är inte ensamma om att skippa rostdskydd, som hålrumsvätskor i balkar o.s.v. Det gör fler tillverkare, eftersom det kostar en slant att pumpa in 5-10 liter i varje bil. Måhända att de andra tillverkarna ev. använder galvad plåt i större utsträckning.

J.Aineland - 2010-12-6 kl 19:47

-Kneecap, skönt att hemresan gick bra. Fick prylarna som du skickade till mig. :worship: Skicka mig ditt kontonummer via msn eller U2U så sätter jag över vad frakten kostade.

Tackar, Lasse.

Försök att få loss den sista delen av det bakregolvet påbörjat.

Tyvärr fanns det ingen genväg, balken måste bort. Blir ett bättre jobb så här.

Sista golvremsan borta samt så har punktsvetsarna slipats rena.
Så här långt är det klart att passa in bakgolvet mot det främre men först måste bakgolvet modifieras lite...

Dom rostsugande flärparna i golvets bakkant riktade och redo att svetsas.

Här är flärparna svetsade. Svetasde även igen 6st hål som inte fanns på originalgolvet, fattar inte vad dessa extrahål var till för...:dunce:
Slipning och målning återstår.

:pray:
Hoppas att få dit golvet nästa helg.
Måste dock modifiera punktsvetsen först då armarna är förkorta...

BjörnK - 2010-12-7 kl 17:01

Jag har inbillat mig att min 156:a är fräsch undertill med några små undantag, men efter att ha läst denna tråd kommer jag inte kunna sova på nätterna innan jag tatt en ordentlig koll :O

Men det är kul att se att någon tar tag i saken även med de nyare bilarna!

grest - 2010-12-7 kl 17:06

Aha :idea: du bygger en miljövänlig alfa
Inget golv=Flintabil :lips:
Skämt åsido, det är riktigt skrämmande att det ser ut på det viset. De gamla 75orna och 164orna var ju riktigt rostfria.
Kör du med QV fortfarande?

J.Aineland - 2010-12-8 kl 14:20

Inte meningen att ställa till så att vissa inte kan sova...
Det är dock skrämmande vad mycket rost som kan döljas under PVC-eländet.

Jo Krille, just nu är det en "flintabil" Ingen motor och stort hål i golvet. :rolleyes:
Både ja och nej.
Kör inte mer med 164QV:n men däremot kör jag med den röda 33 QV:n...

J.Aineland - 2010-12-29 kl 22:25

Tyvärr så har punktsvetsen inte byggts om än så golvet är fortfarande inte ditsvetsat. Det gäller att tänka till ordentligt innan jag bygger om svetsen, den ska ju även kunna användas till Bertonens golv.

Förstärkningsplåtarna för dom bakre stolsfästerna samt ett annat fäste som sitter i bakkant på tunneln renborstade från lösrost och ilagda i en balja med Anitrol (forsforsyra) för att bli rena från rost.

Golvet nu med igensvetsade flärpar och extrahål.

Ett fäste flyttat från det gamla golvet till det nya.

Stolsbalken får lite översyn när den ändå är lossad.

Det blev tyvärr många hål efter punktsvetsfräsen vid skarven mellan främre och bakre golvet.
Dessa ska nu läggas igen.

Kapade loss hela remsan strax efter vecket.

Ny plåt ditbränd och slipad, lite finjustering av formen längst ut till vänster återstår för att den ska passa.

Andra sidan fixad också, återstår 5st hål i mittensektionen samt ett närmast kameran.

Tar nu en liten paus från golvet. Måste beställa lite delar från Alfastumper så jag måste kolla om jag behövde något mer…

J.Aineland - 2010-12-29 kl 22:37

Rev isär bromsarna bak ,det var inte mycket att spara på. Får bli nya prylar här också.
Återstår att se om det finns tillräckligt med material kvar i bromsskivorna för att dom skall gå att använda efter en svarvning eller om jag får ta dom nya som redan finns på hyllan på lagret då det är samma som till 164 V6.

Skivan fick lossas med slägga precis som jag fick göra med hjulet då det var totalt ihop-ärgat i centrum.
Bromsskölden är det inte mycket kvar av heller.
Hjullagren bak är heller inget att spara på… :(

Gick bet på att skaffa nya bromssköldar, dom var slut hos leverantören sa man…

Tänkte att jag kanske kan få nytta av ett par bättre beg. från en 164:a då jag har 2 omgångar liggande på lagret bla 2st helt nya till min 164 QV.

Som synes så stämmer inte ABS-sensorhålet överens annars är sköldarna mer eller mindre identiska mellan tidiga 156 & 164. (156 -02 och senare har tydligen större skivor bak)
Har här klippt bort en liten bit för att kunna prova skölden på 156:an. Den helsvarta bakom är orörd 164.
Av resterna av originalet till vänster ser man att sensorhålet sitter närmre hjulets mitt.

Modifierat och klart. Kunde förstås inte låta bli att svetsa kant-i-kant och slipa ganska så noga…

Hjulupphängningen delvis rengjord från skit. Hjullagret bortplockat.

En låda med nya delar. Luftfilter & kupefilter, gasdämpare till bakluckan, nya original tillbehörsmattor med broderad text. Hjullager samt ett par oljefiler att lägga in på lagret.
Väntar fortfarande på motorskyddsplåten som enligt fraktnumret fortfarande inte har skickats från Danmark. :dunce:

OT:
Den "nya" värmepannan i verkstaden är nu äntligen inkopplad och igångkörd i kväll, så nu kan jag i fortsättningen få en arbetstemperatur som inte är minusgraderad.
Kan därför kanske hända lite mer i verkstaden i fortsättningen :clap:

[Ändrad 2011-1-7 av J.Aineland]

J.Aineland - 2011-1-7 kl 20:52

Uppfräschning pågår

Epoxigrundade hjullager och bromssköldar.

Epoxigrundad hubb/spindel + svart 2-Komp. lack.

Hjullager målat med svart 2-Komp. lack.

Och slutligen svart 2-Komp. lack på bromssköldar. I morgon blir det montering.

Ken - 2011-1-7 kl 21:28

Har du nån "bruksbil" till salu kan du gärna höra av dig ! Man blir helt matt av detaljnogrannheten !

Jag lyfter på hatten för ert fantasitiska arbete!:cool:

ti - 2011-1-8 kl 04:29

Jisses !

J.Aineland - 2011-1-8 kl 19:49

Ken... Denna kanske blir tillsalu sen, fast jag är rädd att det inte går att få tillbaka det jag lagt ut på den.

Denna bil borde efter en rejäl genomgång bli en pålitlig bruksbil ett bra tag framöver, och det är något jag behöver ha.

Ja du Peter, jag vet att du tycker jag är galen som inte jobbar på Alfasuden istället.

Montering...

Bromssköldar bak monterade. Axeln renputsad och inoljad och klar för montering av hjullager.

Hjullager monterat och åtdraget, skyddslock återstår att monteras.

Plockade fram en omgång bättre begagnade bakskivor och hängde dit tillsammans med QV:ns hjul. Tyvärr breddar dessa fälgar lite för mycket för att dessa ska kunna användas på en 156:a utan att vara i SUV-läge.

Alfadriver - 2011-1-9 kl 13:41

Du får nog bredda skärmkanterna lite.
En 156 widebody, skulle väl vara trevlig?

J.Aineland - 2011-1-23 kl 20:22

Quote:
Ursprungligen inlagt av Alfadriver
Du får nog bredda skärmkanterna lite.
En 156 widebody, skulle väl vara trevlig?

Finns ju redan i form av GTA...

Det har inte hänt speciellt mycket sen förra uppdateringen...

Rullade fram den ”nya” motorn för att kolla vad som måste flyttas över från 156:ans gamla.

Såg ganska så omgående att kamvariator-solenoiden inte var frisk, någon har tidigare försökt att limma fast den avbrutna kontakten. :rolleyes: Det lär knappast ha fungerat då båda anslutningarna var helt av… Fick därför flytta över denna från 156:ans trasiga motor.

J.Aineland - 2011-2-1 kl 19:22

Att lossa kyl & AC kondensor var inte lika enkelt som på en 164:a.

Man måste lossa stötfångaren för att komma åt o lossa alla skruvar, eller rättare sagt för att kunna sätta tillbaka dom. Jag lyckades att pilla loss samtliga med hjälp av en ¼” spärrnyckel med ett par förlängare inpressat genom stötfångarens plastgaller..

Kylet bortplockat. AC-kondensorn hänger kvar i det ena röret satt skruvat i kylet med en plastram emellan.

Tro det eller ej men kylet ser faktiskt sämre ut än vad det är.
Tror att jag ska prova att bada kylet i citronsyra för att få bort den gröna oxiden på lamellerna.

Rev loss stötfångaren så att det går att få dit grejerna lite lättare när det är dags.

Kylarbalkens båda sidoinfästningar bortskruvade. Den ena är ganska OK medan den vänstra behöver lite ny plåt.

Anledningen till att AC-kondensorn behövdes plockas loss är att någon troligen vid ett tidigare motorbyte har lyckats med att bryta av det ena röret. (Toppen på den trasiga motorn är nämligen tillverkad 2003 så ett tidigare haveri måste ha inträffat.) Tyvärr blev det lite extra jobb då skruven till det hela röret gick av. Dom 3 nedersta lamellerna mellan slingorna har också släppt och måste lödas fast igen för att kyleffekten på kondensorn ska bli maximal igen.

Då framvagnen delvis måste rivas på högersida p.g.a. en defekt drivknut och allt ändå ser så tråkigt ut så beslutade jag mig för att riva ner allt för genomgång.

Framvagnsbalken sitter bara med 8st skruv, lossar man sedan rattstången längst ner mot styrväxeln, delar på ABS-givarkablarna i anslutningar och trär ut kablarna så är det bara att lossa bromsledningarna och beläggens varnarkabel (endast höger sida?) samt att lossa fjäderbenen ifrån karossen. Just det kylslingan för servostyrningen fick också lossas från dess rostiga fäste som sitter vid den högra motorkudden.
:smash:
Hela framvagnen revs ner på mindre än en kvart eftersom växellådan samt den inte drivaxeln var redan urplockade.

Vårens fälgmode är redan här! ;)

20cm i nylon och några däck behövs inte. dock blir styrkänsla som i vilken vobblo som helst så dessa kommer bara att sitta här tills framvagnen återmonterats igen. :lolsign:

Hjulhuset ser inte så roligt ut där fjäderbenet tidigare satt. Verkar som att fabriken enbart har grundmålat samt stänkt på lite blå metalliclack som skydd.
:wall:
Som tur gick det inte hål när jag hackade. Blir till att blästra skiten när jag ändå har framvagnen nere.

Pimpade framskärmarna med svagt svarttonade vita blinkers.
Tyvärr fick jag 2st höger. :rolleyes:
Jag har tyvärr glömt att skicka tillbaka dom för att få en till varje sida istället…

[Ändrad 2011-2-1 av J.Aineland]

sam_h - 2011-2-1 kl 23:34

Det börjar bli uppenbart för mig att 156:an är en slit och släng bil med tanke på alla designtid de lagt ner på att inte göra precis mer än vad som är absolut nödvändigt för att karossen skall hålla längre än en 10-15år. Verkar inte vara mödan att försöka "rädda" en 156:a till eftervärlden, så om 10-15 år lär det nog inte finnas så hemskt många kvar här i norden.

J.Aineland - 2011-2-5 kl 23:22

Motorfix

Bild0076.sized.jpg - 44kB

"Nya" motorn rensad från div delar. Plenum spjällhus kablage mm måste tas från ursprungsmotorn då dessa skiljer eftersom den nya motorn är från en 147 150Hk -01 med bla. "Fly-by-wire".

Bild0077.sized.jpg - 54kB

”Överblivna delar” Kommer dock att använda generator startmotor och styrservopump från denna motor då den har lägre miltal. Självklart så ska prylarna få sig en genomgång innan dom återmonteras. Generatorn sitter ju ganska illa till så det vore ju vansinne att bara montera dit den utan att först ha kollat upp skicket ordentligt.

[Ändrad 2013-11-19 av J.Aineland]

granath - 2011-2-6 kl 14:19

Kan du inte pilla lite med min GTA lite också så det händer något för mig...:yes:

rtt470 - 2011-2-21 kl 17:02

Quote:
Ursprugligen inlagt av sam_h
Det börjar bli uppenbart för mig att 156:an är en slit och släng bil med tanke på alla designtid de lagt ner på att inte göra precis mer än vad som är absolut nödvändigt för att karossen skall hålla längre än en 10-15år. Verkar inte vara mödan att försöka "rädda" en 156:a till eftervärlden, så om 10-15 år lär det nog inte finnas så hemskt många kvar här i norden.

Min ska aldrig dö! (Vi får se vad jag säger om ett par år)
Dock är det jämt jobb med att "mota Olle i grind" på en 11 år och 16000 mil gammal 156a som parkeras på gatan. Hade jag bara obekymrat kört på, hade den lätt sett ut som Jockes.
Kämpa på Jocke!

Alfadriver - 2011-2-21 kl 23:08

Jocke, stötfångarkonsoler kostar 650/styck spänn på meca.
Ruskigt lika de småruttna som sitter på dotterns Bravo. Ja det är ju samma grund, så...
Men det behövs väl bara lite plåt och svets iofs

sam_h - 2011-2-21 kl 23:35

Quote:
Ursprugligen inlagt av rtt470
Quote:
Ursprugligen inlagt av sam_h

Min ska aldrig dö! (Vi får se vad jag säger om ett par år)
Dock är det jämt jobb med att "mota Olle i grind" på en 11 år och 16000 mil gammal 156a som parkeras på gatan. Hade jag bara obekymrat kört på, hade den lätt sett ut som Jockes.
Kämpa på Jocke!

Ska hålla dig vid dit ord ;)

Det som skrämmer mig är PVC-skyddet de lagt över underredet istället för att förzinka eller lägga rostskyddsmassa. Jag vet att det finns mängder med skador och hål i PVCn under bilen på min, även om jag ägt den i 5år så har man bara utgått att det är som på andra äldre bilar man haft och det bruna som syns där bara en lokal liten skada med ytrost.
Nu vågar jag inte kolla efter hur det är ställt, för då kommer jag väl bli tvungen att ta en krashkurs i golvsvetsning... det luktar lite SUD över det hela.

George Junior - 2011-2-22 kl 01:55

Tycker jämförelsen haltar lite, att en 10-15 år gammal bil som rullat i Sverige året runt med "normalt" underhåll har mindre rostskador får väl ändå anses OK. På 70-talet var det ju mer regel än undantag att framskärmar och dörrbottnar var helslut efter 7-8 år. Gällde ju inte bara sudar utan också Peugeot, Opel, etc... Har ni nåt exempel på nån bil som har ett påtagligt bättre rostskydd från fabrik än 156an? Första versionen av Audi A6, tex, med den berömda helgalvade karossen bubblade ju friskt i främre skärmkanterna efter en 8 år eller så...

sam_h - 2011-2-22 kl 09:32

SUD liknelsen var snarare att problemet är dolt, det är ingen "ärlig" rost. Det ser ut från utsidan som att underredet är i toppskick och det bara är ett litet märke med ytrost, men när man väl kollar under PVCn så är halva golvet rostigt.

Briander - 2011-2-24 kl 17:06

J.Aineland: Vart fick du tag i golvplåten?
Jag har varit och besiktigat idag och det såg visserligen inte lika hemskt ut som för dig men det fanns rost på samma ställen... Jag kan inte laga det själv men om man får tag i plåten kanske man kan leja någon. Hittar inte mycket på de "vanliga" nätshopparna.

patjo - 2011-2-24 kl 17:52

Ha, jag besiktade också idag. Fick en bra-att-veta på angrepp under passagerarfötterna fram. Syntes dock tydligt att det tagit sig i baksätesgolvet också.

Kneecap - 2011-2-25 kl 09:36

Tjena!

Det är ju förbannat tråkigt men samtidigt skönt att veta att min 156a inte är den enda med rost i golvet.. Sen skäms jag ju iofs för hur jag inte skötte om den ändå, men det var ju ingen pärla när jag köpte den heller..

J.Aineland - 2011-9-18 kl 18:53

:smash:

Har i dag börjat skrapa bort den tunna usla PVC:n.
Ingen idé att spara den någonstans
Bakvagnen och tanken kommer tas ner senare.
Reservhjulsbaljan är som synes helt slut i bakkant :(

En före bild.

Det blir lättare att komma åt eländet så här. ;)
Och det spar en massa tid.

mopar - 2011-9-18 kl 19:48

Härligt att du är i farten igen Jocke, ska bli intressant att se dig få fason å denna no offence, mera moderna alfa :)

/mopar

J.Aineland - 2011-9-19 kl 19:20

Skönt…

… att det inte fanns några otrevliga överraskningar under PVC:n vänsterfram.
Tröskeln ser även fin ut både på in o utsida. :worship:
Skarven mellan golv och tröskel behöver lite tillsnyggning i form av riktning. Troligen pga. envist användande av original "nödfalls"-domkraft.

Den kexiga reservhjulsbaljan i närbild. Bakre skarv mot bakplåten är sopor.
Tro det eller ej men baljan är faktiskt galvad, men det är så ynkligt tunt att det troligen inte gör någon nytta alls.

:pray:Hoppas på en torr och blåsfri helg framöver när all PVC har skrapats bort för då vill jag rulla ut bilen och ta fram blästern för att blästra främre hjulhus och diverse andra fula ställen rena från brunmöglet.

J.Aineland - 2011-9-25 kl 20:14

Nästan färdigskrapat under, har lite kvar runt reservhjulsbaljan och på undersidan av trösklarna.
Ett främre hjulhus och båda bak återstår också.

hbp98001 - 2011-9-25 kl 20:31

Det måste vara samma snubbe som har designat rostskyddet på 156:an och Fiat Marea för jag har exakt samma problem på min Fiat :kulspruta:

Galvade främre delen ok, bakre ogalvade rutten främst direkt innanför längstgående tröskelskarven på min samt vid "flärparna". Ett litet brun fläck stor som ett knappnålshuvud i pvc:n är en handflata när man har skrapat klart.

Jag lägger dock inte ribban så högt att jag byter hela golvet, ska se om det går att sätta ny plåt innanför skarven bara istället.
/Henrik

J.Aineland - 2011-10-2 kl 10:42

Vändpunkten i detta projekt närmar sig äntligen.;)
Karossens undersida skall ut och blästras idag sen är det tänkt att det skall epoxigrundas innan den rullas in igen.

Inplastning för blästring påbörjad.

Sen kvarstår det att svetsa dit den nya golvbiten tillsammans med den reparerade tvärbalken där stolarna sitter infästa samt den tråkiga reservhjulsbaljan.

Reservhjulsbaljan visade sig vara i mycket sämre skick än när jag bara skrapat den på utsidan. Idiotkonstruktörerna har satt en flärp i botten.
Denna flärp har gjort att när man har använt sig av underspolning vid tvätt så har man fyllt reservhjulsbaljan med vatten mellan plåt och asfaltsmatta :wall:
Det finns inget annat alternativ än att kapa bort en bit på ca 150x700mm.
Måste även lägga igen ett hål bakom vänster bakhjul i bagagegolvet.
:dunce:

sam_h - 2011-10-2 kl 15:17

kul att se att om 30 år kommer det iaf finnas en 156 SW i sverige.

hur väl håller en epoxygrund?

J.Aineland - 2011-10-2 kl 19:06

Det går fruktansvärt långsamt att blästra här är nästan ett hjulhus klart.

Det tog ett tag att bygga upp det här provisoriska "båset"

Har i skrivande stund en liten paus då blästern strular, just nu återstår 3 hjulhus och en halv tröskelskarv samt den eländiga reservhjulsbaljan.

J.Aineland - 2011-10-9 kl 14:36

:(
Får köpa nya stolsfästen till golvet, blev inte så mycket kvar av dom efter ett syrabad.
Hittade dom i ePer så jag får hoppas att dom fortfarande finns att beställa.:pray:

Bild0097s.jpg - 34kB

J.Aineland - 2011-11-18 kl 17:58

Tyvärr gick blästringen inte som det skulle då blästern pajade. Helgen då det skulle blästrats var också den sista helgen med värme och blåsfritt väder, därför blir det tyvärr inget mer blästrat förrän till våren.:(

Bild0098s.jpg - 61kB

Nya förstärkningsplåtar inköpta.

[Ändrad 2011-11-18 av J.Aineland]

philen - 2011-11-18 kl 19:20

Bra tråd att läsa då jag har samma jobb med 145 "affe" framför mig. Har funderat på bedliner som alternativ till vanlig rostskyddsbehandling undertill. Vad tror du om det? Visst väger det bly, men man sparar en bil för eftervärlden. Eller maxa järnet och köra bedliner+underredsbehandling :rolleyes:

J.Aineland - 2011-12-6 kl 17:32

Quote: Ursprugligen inlagt av philen  
Bra tråd att läsa då jag har samma jobb med 145 "affe" framför mig. Har funderat på bedliner som alternativ till vanlig rostskyddsbehandling undertill. Vad tror du om det? Visst väger det bly, men man sparar en bil för eftervärlden. Eller maxa järnet och köra bedliner+underredsbehandling :rolleyes:

Bedliner? Har aldrig hört talas om tidigare.

Jag skall använda mig av 2-komponent epoxigrund av fabrikatet PPG, sedan ett par lager med billack, avslutar troligen med ett par tjocka lager av Terosan som jag tyvärr inte kommer på beteckningen på.

[Ändrad 2011-12-6 av J.Aineland]

J.Aineland - 2011-12-6 kl 17:37

Hämtade idag en omgång skitiga SP3 sidokjolar på bussgods.

Sidokjolar..jpg - 54kB

Tyvärr saknas 3st luckor. Hoppas dom fortfarande finns att köpa och att dom inte är allt för dyra.

Tyvärr verkar det som att kjolarna ska sitta med en jävla massa klipps genom trösklarna. Känns inte så roligt att göra en massa hål i dom o-rostade trösklarna. Hoppas det går att lösa på annat sätt.

Kneecap - 2011-12-6 kl 18:06

Tjena!

Scantech har en dubbelhäftande tejp som är vrålstark.. Har tejpat fast tre trösklar samt två skärmbreddare med bra reslutat.. Den ena tröskeln blev manglad mot ett vajerräcke men satt fortfarande kvar..

http://www.nordenolje.se/se/products.aspx?category=Specialpr...

Denna verkar ju intressant också, har inte provat dock..

Vart man hittar den vete fan, men jag kan fixa numret till en säljare om inte annat..

Här är lite mer alternativ diskuterade och provade:
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=27568

J.Aineland - 2011-12-6 kl 19:32

Quote: Ursprugligen inlagt av Briander  
J.Aineland: Vart fick du tag i golvplåten?
Jag har varit och besiktigat idag och det såg visserligen inte lika hemskt ut som för dig men det fanns rost på samma ställen... Jag kan inte laga det själv men om man får tag i plåten kanske man kan leja någon. Hittar inte mycket på de "vanliga" nätshopparna.

:( Förlåt, jag hade missat ditt inlägg.

Golvplåten köptes hos min lokala Alfareservdelsfirma. Det tog bara ett par dagar för dom att ta hem den. Tror inte det finns några nätbutiker som har några golvplåtar. Plåten kostade strax under 1500:- med lite klubbrabatt.
Har på senare tid sett bilder på betydligt värre skador än vad min bil har på golvet där den grova ytrosten hade spridit sig långt in även på främre del av golv.

Det lär inte bli billigt att leja bort någon som jobbar vitt med rostlagning för att byta ut hela golvplåten.

Bild0037.sized.jpg - 46kB

För om man skall göra det ordentligt som på originalvis måste hela tvärgående balken där främre stolsinfästning sitter lossas eftersom bakgolvet ligger mellan framgolv och stolsbalk.

[Ändrad 2011-12-6 av J.Aineland]

J.Aineland - 2011-12-6 kl 19:38

Quote: Ursprugligen inlagt av Kneecap  
Tjena!

Scantech har en dubbelhäftande tejp som är vrålstark.. Har tejpat fast tre trösklar samt två skärmbreddare med bra reslutat.. Den ena tröskeln blev manglad mot ett vajerräcke men satt fortfarande kvar..

Hmm, jag har en sådan rulle som jag köpte direkt från Scantech via mitt jobb.
Tyvärr fungerade den inte något vidare. Försökte att sätta dit sidokjolarna på sprinten med den tejpen med det lossnade nästan på en gång. Kanske var min rulle för gammal? Den hade legat minst ett år i en låda på jobbet, dock i obruten plastförpackning.

Kneecap - 2011-12-7 kl 19:29

Tjena!

Har den legat såpass länge så tappar den i funktion.. Hittade en gammal på jobbet, bör varit 1½ år, riktigt kass.. Dock håller det bra när den är monterad..

hbp98001 - 2011-12-7 kl 21:51

Wurth har oxå en super duper dubbelhäftande tape för montering av tex tröskelkjolar. Även den har bäst före datum.

jol - 2012-1-20 kl 20:05

Nog borde du komma rätt nära halvminuten också? Fast dom är ju två... :)

Jockko - 2012-1-20 kl 22:53

Spännande tråd!

Min 156a som är äldre och gått typ 26,000 är inte ens inärheten så rostangripen som denna. Men den kloka ägare som en gång köpte den ny, sprutade rostskydd och hålrumsvättska i alla balkar dörrar och huvar. när jag sedan köpte bilen (ytterligare en ägare emellan) så efter en inspektion bättrade jag skyddet, och kan nu se efter ytterligare några år, samt vad kan kan kalla mindre renovering av bilen att det verkligen har gjort nytta.

Tycker dock inte att 156orna rostar mer än andra, och är mycket bättre än vissa ;) gräset är inte grönare på andra sidan.

Nu med porr-röd inredning

J.Aineland - 2013-6-15 kl 19:46

Bild0099.jpg - 161kB

En pall på väg att hämtas upp från Jol's föräldrar i Mellansel av Schenker.

Bild0100.jpg - 147kB

2 veckor senare i Skaftekulla.

Bild0101.jpg - 162kB

Uppackning påbörjad

Bild0102.jpg - 95kB

En "porrigt" röd inredning.

Bild0103.jpg - 93kB

Ena sitdynan bak efter rengöring och infettning. Inte så svårt att se vilken del som är fixad.:D

Måste nu plocka fram karossen och sätta fart med golvbytet samt rostfixet av reservhjulsbaljan för nu känns det lite roligare att fortsätta med denna lite modernare Alfa.

Bild0104.jpg - 109kB

Har även handlat ett nytt kyl då det gamla bara var sopor.
Blir mer att handla då jag vill ha nya stötdämpare nu när allt ändå är lossat från bilen. En sänkningssats blir det i så fall också.

J.Aineland - 2013-6-15 kl 20:50

Fruktansvärt tråkig inredning...

Bild0105.jpg - 141kB

till en bil med nästan samma blåa färg.

Bild0106.jpg - 180kB

Blir betydligt roligare med lite färggladare inredning. :bananana:

sam_h - 2013-6-15 kl 21:20

Är det något du behöver till din SW, så har jag en -00 som skall till skroten inom kort. Bara att hojta. ( samma färg )

[Ändrad 2013-6-15 av sam_h]

jol - 2013-6-16 kl 02:29

Var testet med skinnrengöring/fett online eller i en papperstidning? Hade varit kul med nåt effektivt till mitt ljusa skinn med.

mopar - 2013-6-16 kl 08:28

Quote: Ursprugligen inlagt av jol  
Var testet med skinnrengöring/fett online eller i en papperstidning? Hade varit kul med nåt effektivt till mitt ljusa skinn med.

Till Norrländskt ljust skinn rekomenderar vi solskyddsfaktor 30 :D

/mopar

jol - 2013-6-16 kl 09:37

Midnattssol...

J.Aineland - 2013-6-16 kl 13:57

Quote: Ursprugligen inlagt av sam_h  
Är det något du behöver till din SW, så har jag en -00 som skall till skroten inom kort. Bara att hojta. ( samma färg )

[Ändrad 2013-6-15 av sam_h]

Bild0107.jpg - 119kB

Jo, en massa inredningsplast jag som jag hade glömt att det gått sönder vid demonteringen.

Hur ser bakluckan ut, någon rost på den?
På min har kittet släppt i falsen i nerkant samt så finns där ett par rosor mitt på utsidan.

Quote: Ursprugligen inlagt av jol  

Testet var i en av farsans tidningar. Ska se om jag hittar det.

Bild0108.jpg - 140kB

Det finns även så att man kan köpa färg och färga om skadade områden.

http://www.liquidleather.com/auto%20colour%20bank.htm#Alfa

J.Aineland - 2013-6-16 kl 14:10

Ang. kyl så var det inte bara "mitt" kyl som var sopor. Vi beställde 2st då farsans 156:as sett bättre dagar.

Bild0109.jpg - 147kB

Det visade sig inte vara en dag för tidigt att byta då det börjat fukta på flera ställen.

Tacka vet jag Alfasud när man behöver byta kyl, lossa en skruv 3 slangar och 4 sladdar. Bytt och återmonterat på mindre än en kvart.

Bild0110.jpg - 116kB

En 156:a får man ju typ skruva isär fullständigt i fronten.

Vi köpte kylen på eBay, 2st för ca 1100:- inkl frakt :thumbsup:

Gustav_Holmdahl - 2013-6-16 kl 14:38

http://www.pingens.se/p/interior-22/interior-clean-1l.html

Den här rengjorde jag Jol's skinnklädsel med innan han kom och hämtade bilen. Supereffektivt och skall spädas 1/100, så flaskan kommer räcka länge... Kolla gärna instruktionsvideon de har, det märks skillnad på gammal smutsig klädsel och rengjord!

sam_h - 2013-6-16 kl 16:47

Falsen är okej, finns tendens till ytrost när man tittar inifrån, färgen har skavt av under baklyktorna, där finns ytrost. plastskyddet är borttaget och 9/10 fästen gick av då de inte verkar gå att få av utan att de går sönder. Förövrigt fin.

I stort sett all plastinredning är i bra skick. Inget som är trasigt vad jag vet.

Antingen plockar jag av det du vill ha och skickar, mot viss ersättning, eller så kan du komma förbi och plocka själv utan kostnad.

Skulle du vilja ha resten av bilen så får du den gratis. Det som är plockat är hela bakvagnen, bakljudämpare, kylare, insugskam, airbagstyrenhet och lite annat småkrafs..

Finns löstagbar dragkrok, nästan helt demonterad just nu.
Kanalerna fram till en av de hydrauliska lyftarna verkar igensatt då en ventil inte ville sluta ticka på 10min efter senaste oljebytet. Gängpaj i oljetråg. Förövrigt är motorn bra, (vad jag vet) AC funkar.

Hämtar du, får du med en uppsättning fräscha sommardäck 15".

sam_h - 2013-6-16 kl 16:51

Jag har även ca 1dl originalfärg i en glasburk för lokala förbättringar.

J.Aineland - 2013-6-16 kl 17:39

Sam, det låter som att det får bli en resa till Skåne med biltrailer. Dumt att missa ett sådant erbjudande. :worship:
Jag lär säkert behöva mer än bara lite plasttjafs innan jag fått bil av min igen.
Frågan är hur man får upp den på en kärra då bakvagnen saknas? För du har ingen traktor med pallgafflar:P

[Ändrad 2013-6-16 av J.Aineland]

sam_h - 2013-6-16 kl 17:50

jodå, jag kan ringa in grannen, de har flera att välja på.

Ta med 2 sj-pallar som den kan stå på.

[Ändrad 2013-6-16 av sam_h]

patjo - 2013-6-16 kl 18:18

Har du inte en lös bakvagn du kan ta med och skruva dit?

Får se när jag orkar ta tag i min SW, är lite trött på reparation just nu.

J.Aineland - 2013-6-17 kl 21:59

Förarstolen behöver lite extra översyn.

Bild0121.jpg - 99kB

Någon tidigare ägare har inte orkat lyfta röven :lips: utan har kasat sig över kanten på sitsen med följd att att stoppningen slutligen har havererat. Den yttre delen på sitsen är helt platt med skrynkligt skinn som följd.

Tanken är att plocka stoppningen från min gamla passagerarstol då den bör vara Okej i stoppningen.

Bild0112.jpg - 110kB

Klädseln sitter i framkant och på sidorna med hjälp av en plastlist sydd på skinnet. Listen trycks sedan fast i ett u-spår med hullingar i stommen. Enklast var att försiktigt föra in en lagom bred skruvmejsel i änden på U-spåret för att få plastlisten att släppa. Ett visst tryck på sittytan i dess närhet underlättar för att listen ska lossna.

Bild0111.jpg - 108kB

Sen är det bara att vika upp klädseln och börja klippa loss metallöglorna/buntband som håller klädseln på plats.

Bild0114.jpg - 108kB

I klädsel och i stoppning sitter det metallskenor som förr brukade vara fästa med varandra med metallöglor.
I denna stol hittade jag bara en metallögla resterande ställen var förbundna med hjälp av vanliga svarta buntband.

Bild0115.jpg - 125kB

I bakkant satt klädseln bara omvikt en kant med hjälp av ytterligare en fastsydd plastlist.

Längre än så här han jag inte i går.

Bild0116.jpg - 101kB

Ytterklädseln är nu lossad helt och ligger här på Alfasudens motorhuv. Även skumplasten på klädselns undersida är sliten och måste bytas ut.

Bild0118.jpg - 105kB Bild0119.jpg - 104kB Bild0120.jpg - 135kB

På dessa 3 bilder syns det att stoppningen har sett bättre dagar.

Bild0117.jpg - 104kB

Stoppningen sitter nu endast fast i värmeslingan till stolsvärmen, har inte hittat någon koppling att dela på så det blir väl till att sprätta isär kabelhärvan o klippa på lämpligt ställe.

Georg - 2013-6-17 kl 22:51

Känns som standard Jocke att kanten på Recarostilen på stolar - alltså med separata kantstoppningar pajar fast resten av stolen är relativt oskadad.
personligen tycket jag den moderna stilen med plastlister är enklare att jobba med än trådöglorna. Problemet kan ju möjligen vara om man måste flytta plastlisten till nytt tyg. Klar fördel iallafall att ha en symaskin med dubbelmatning. Köpte en Pfaff som har sån extra matningsarm och då går det bra att köra flera lager med skinn/skumplast/tyg. Kul att se lite hur det är gjort på nyare stlar än man normalt plockar med.

J.Aineland - 2013-6-24 kl 13:43

Några delar av inredningen som är klara.

Bild0122.jpg - 100kB

Bytte "filten" på undersidan då dom från min gamla inredning var fräschare, fick även byta plasten runt låsmekanismen till fällningen av ryggstödet samt ena "Gångjärnet" som visade sig ha släppt i en svets.

J.Aineland - 2013-6-25 kl 00:00

Skrotet ute i solen för första gången på länge.

Bild0123.jpg - 164kB

Dags att sätta lite fart.:smash:

Bild0124.jpg - 195kB

Tråkig ytrost

Bild0126.jpg - 100kB

...blir roligare efter blästring. :D

Bild0127.jpg - 116kB

Mera blästrat.

Bild0128.jpg - 123kB

Grundat nästan allt en omgång. Det är tydligen dags att sova lite:dunce:

granath - 2013-6-25 kl 07:21

Härligt jobbar. Tycker personligen att 156:orna är en modell som helt klart är värd att räddas.

:headbang:

Pages:  1    3  ..  8