AlfaPower

GTV TB 916 Arrabbiato

Pages:  1  2

Sirwan - 2016-5-9 kl 21:49

Blev en hel del garage tid i helgen som var. Lägger upp lite bilder för skoj skull. Orkar inte beskriva.. tror inte att jag behöver det, många proffs här. :rockon::thumbsup:

Bifogad fil: phpt94rs1 (313kB)
Denna fil har blivit nedladdad 54 gånger

Turbo1_1.jpg - 329kB Turbo1_2.jpg - 189kB Turbo1_3.jpg - 164kB Turbo1_4.jpg - 272kB

Bifogad fil: phpwuChX6 (342kB)
Denna fil har blivit nedladdad 45 gånger Turbo1_5.jpg - 132kB Turbo1_6.jpg - 218kB

mera...

Sirwan - 2016-5-9 kl 22:10

:ritaliead:

Temgivare!
Bifogad fil: phpQwhyQ4 (249kB)
Denna fil har blivit nedladdad 61 gånger

Redo för montering!
Turbo1_7.jpg - 313kB

Turbo1_8.jpg - 311kB

de var nära som F*N! :pottytrain:
Turbo1_9.jpg - 393kB

:evil:
Bifogad fil: phpfHyc4e (784kB)
Denna fil har blivit nedladdad 57 gånger

Turbo mössan har jag sytt om för att passa avgashus med inbyggd WG.
Bifogad fil: php2861vx (200kB)
Denna fil har blivit nedladdad 67 gånger

Turbo1_10.jpg - 245kB

Kalle_alfaturbo - 2016-5-9 kl 22:13

Det ser ju riktigt seriöst och fint ut!
Vad kommer du använda för styrsystem?

en sista!

Sirwan - 2016-5-9 kl 22:20

Finns massor med plats.. ser ut som original el!? :lips:

Men fan vad fult olje påfyllnings lock.. köpte ”original” hos en Alfa verkstad för många år sen då mitt sprak! :wall:

Någon som har ett över eller vet vart man kan köpa.. (ett ORIGINAL med loggan på):pray:
motor_rum.jpg - 278kB

ECU

Sirwan - 2016-5-9 kl 22:23

@Kalle det lutar åt MaxxECU idag.. men saknar degen just nu för ett..

[Ändrad 16-5-9 av Sirwan]

GTV-TB - 2016-5-10 kl 01:40

Guldpläterat oljetråg :drool:

155Q4 - 2016-5-10 kl 19:34

Ser riktigt trevligt ut Sirwan, bra jobbat!

:steering::ritaliead:

SÅ SÅS!

Sirwan - 2016-6-28 kl 11:50

Snart är vi ute igen.. snart..
:steering:
https://youtu.be/W1XmRJit8jU

GTm - 2016-6-28 kl 20:09

:headbang:

FredrikAssarsson - 2016-6-28 kl 21:02

Shit vad elak hörrö! :D

Men Sirwan, är den tillräckligt högljudd tror du? :beerchug:

Turbo

Sirwan - 2016-6-29 kl 14:06

Men vadå Fredrik dämpar inte turbon tillräckligt? :rolleyes:

Nä men två dämpare ska upp, med en ventil som skippar dämpare nr2.. :idea:

Men de får vänta, nu vill jag bara testköra och se så allt lirar i motor och lådan.

155Q4 - 2016-6-29 kl 20:39

Härligt Sirwan.
Nu är det inte mycket kvar :kiss:

Oljekylning & Filter.

Sirwan - 2016-6-30 kl 13:47

Tänkte att jag måste dela med mig av mitt filter och oljekylning ”problemet”.. så har jag löst det!
Nu tar det max 30 sec att bytta filter.. :smash:

Någon annan som har gjort liknande?

Jag använde mig av AN10 slang till oljefiltret. Men rekommendera att man använder sig av AN8 alu rör istället. Lite jobbigare att installera men tar inte lika mycket plats…

Lite nöjd att jag inte hade olja läckage i motorn rummet överhuvudtaget i förta uppstarten. :pray:
Hade förväntat mig något korkad miss.

OljeKyl_1.JPG - 1.3MB
OljeKyl_1_filter.JPG - 1.4MB

BennySteen - 2016-6-30 kl 14:34

Många sätter anslutningarna uppåt för att undvika att luft fastnar i oljekylet. Man får fortfarande oljetryck, men det sker ingen kylningseffekt i den delen som är luftfyllt. Luftningen är viktig då man annars riskerar att luften smiter iväg genom smörjssystemet när motorn belastas hårdast...

sant men.

Sirwan - 2016-6-30 kl 15:25

:yes:Det stämmer och tanken har slagit mig.. MEN om det var monterat på detta vis original och det dög för hela Alfa Romeo/Fiatkoncernen. Så duger det för mig också.

Avlyftningen för kylsystemet sitter högs upp på vänster sida(set framifrån) finns det något annat ställe?

Sen har jag en fundering kring hur\var servosystemet avluftar sig? Någon med tips på hur göra bäst..

FredrikAssarsson - 2016-6-30 kl 15:51

Servo som i styrservo?

Det är bara att fylla upp och med locket öppet samt motor av vrida fullt rattutslag några gånger åt båda håll, sedan fylla på mer olja och upprepa. Sedan efterfyller jag och startar bilen och vrider fullt tills pumpen tystnat för den tjuter lagom innan den fått ut luften. Fyll sista slurken olja och på med locket. :)

styrservo

Sirwan - 2016-7-1 kl 09:32

Tack Fredrik. :)
Jo jag menade styrservon.
Men då vet jag exakt hur jag ska göra i helgen. :beerchug: Tack igen. :steering:

De tar sig!!!

Sirwan - 2016-7-20 kl 13:02

Inte mycket kvar nu..
Typ bara avgassystemet kvar..
Och hjulinställning. Någon som har tips eller kan hjälpa till med Framvagnen i Åkersberga trakterna..
Uppskattas väldigt mycket.. :steering:

image.jpeg - 1.5MB image.jpeg - 1.2MB image.jpeg - 1.7MB

[Ändrad 16-7-20 av Sirwan]

Björnbusen - 2016-7-21 kl 12:36

Fräänt! Klar till dubbelkullen ju! :bananana:

155Q4 - 2016-7-21 kl 16:27

Har du hittat någon som kan mappa originalsprutet så?

:beerchug:

ECU och downpipe

Sirwan - 2016-7-21 kl 23:30

Spettacolo Sportivo ... hehe nja... skulle vara nice.. men det får bli lite lungt första gången.. vågar nog ner till mantorp som första resa.. :steering:

ECU: jo hittade ett för två-tre år sen.. de ville ha ca15kkr för att mappa originalsprutet... :pottytrain: skulle ha bilen i tre dagar också..

Skulle vara nice och köra med orginal ECU.. men den kommer åka ut..
Ska kanske testa och mappa skälv orginal sprutet.. men de får bli en egen tråd.

Downpipe och avgasystems tillvärkning för fullrulle nu.. sorry det blev en ryssböj.. :lips: de blir inga mer!! :bondage:
IMG_7069.JPG - 1.8MB
3"!

155Q4 - 2016-7-22 kl 06:16

ett Vems funkar precis som ett MS, kunskap finns här på sidan, Benny Steen är en klippa.

bara att starta igång tigen nu ;)

Mantorp, trevligt.

Så!

Sirwan - 2016-8-15 kl 19:50

Snabb spolar lite här..
Avgas_del_1.jpg - 4.7MB

Avgasystemet är klart och monterat, ni ser del till av systemet. 3" downpipe.

Tog ut bilen för en första åktur.. :) :steering::revs:
https://youtu.be/NFB8Od7bLao

155Q4 - 2016-8-15 kl 19:57

Bra jobbat där!

MEN!

Sirwan - 2016-8-15 kl 20:00

Bilen går bra i den lilla åkturen jag tog.. diffen gör sitt jobb! :bananana:
Och turbon spolade upp duktigt! :bananana::beerchug::revs:
Var inte bered på att den skulle gå så bra.. :rockon:
tom gången ska se över.. kanske läker luft någon stans...

MEN till ett idiot fel som fukar upp allt! :angryfire::angryfire::angryfire:
..........Hjälp… jag får inte upp motorhuven!! Högra ”kroken” ”ploppar upp”, men inte vänstra..:angryfire:

Har lite panik och börjar bli jävligt irriterad.. vill typ besikta bilen nästa vecka..

Har kunnat komma åt vajern under ifrån och spänt den, men det hjälper inte..

Oscar - 2016-8-15 kl 20:42

Quote: Ursprugligen inlagt av Sirwan  
ECU: jo hittade ett för två-tre år sen.. de ville ha ca15kkr för att mappa originalsprutet... :pottytrain: skulle ha bilen i tre dagar också..

Skulle vara nice och köra med orginal ECU.. men den kommer åka ut..
Ska kanske testa och mappa skälv orginal sprutet.. men de får bli en egen tråd.

Original är synnerligen bökigt eftersom det är två olika styrboxar, Alfa har vad jag fått förklarat för mig dessutom lagt in flera mappar i EZK boxen så även firmor som Squadra har haft sina lessons learned.

Eftermarknad, det första är att fundera igenom vad man har för krav på sin hårdvara. Hur många spridare, tändspolar, lambdasonder osv ska boxen kunna hantera.
En annan viktig fråga, vilken support förväntar man sig från leverantören.
Har VEMS i min 75:a och vad säger man, det har varit ganska lärorikt men stundtals lite frustrerande eftersom man med tiden ändrat så mycket saker att goda råd bara passar vissa bestyckningar.

Fördelen med ettermarknad är att du faktiskt kan gå in och knappa efteråt om du fortsätter modifiera. Skulle nog påstå att 80-90% handlar om körbarhets mappning, warmup, accelerationsanrikning, tomgångsvarvtal osv osv. Det är en ganska liten del som handlar om effekt...så mappar är något man finjusterar när man kör till jobbet, loggar lite data, justerar något litet innan avfärd och ser vad det blev för skillnad.

Idag finns det mycket kunskap om motorstyr :)

Sirwan - 2016-8-15 kl 22:04

Tack Oscar

"En annan viktig fråga, vilken support förväntar man sig från leverantören."

Den Käns jävligt bra att ha!

En ny ECU står på önske listan hos tomten nu.

FredrikAssarsson - 2016-8-15 kl 22:24

Vad var det där för teaser!? Mera film! :)

Så pizza!?

Sirwan - 2016-8-25 kl 21:41

Så äntligen.. jag lägger upp några bilder så behöver jag inte sega något mer..
Dag1.jpg - 313kB

Dag1-2.jpg - 234kB

Dag1-3.jpg - 121kB
Men det var på håret.. måste se över tomgången. Och så har jag bokad tid för hjulinställning på tisdag. Efter det kommer de upp en liten film. ;)

Men någon som är sugen på en träff i Åkersberga? Lokala pizza haket.. hmm finns några bra..

FredrikAssarsson - 2016-8-25 kl 22:02

Grattis! :thumbsup:

elCrillo - 2016-8-26 kl 15:06

Gratis! Bra jobbat!

155Q4 - 2016-8-27 kl 07:00

Bra kämpat Sirwan :kiss:

kör nu lugnt till vintern kommer så du kan byta till ett eftermarknadssprut utan att renovera motorn samtidigt ;)

jäkla gott den rullar igen:revs::steering:

GTV-TB - 2016-8-28 kl 10:10

Tjusigt !! :thumbsup: blanka bes. papper är fint. :yes:

Hauge - 2016-8-28 kl 19:49

Dyrt som fan!

Sirwan - 2016-8-30 kl 21:10

Jo då kör lugnt så gott jag kan.. overboost funktionen är bort kopplad. Och laddar max 1,35 bar..

Dyra dagar.. :2cents:
1, var tvungen att köpa ett nytt batteri!
2, hjulinställnings gjordes.

Punkt ett. Viste om att mitt nuvarande batteri sjöng på sista versen.. Men under en körning fick jag uppleva hur den bara ramlar ner i spännig.
(Volt mätaren visade 9V när jag kom hem! ) Var lagom nervös tills jag kom hem.. har aldrig varit med om något liknande.

Åkte till Batteriexpressen i Upplands-Väsby igår. Bra snubben , något trött på att prata i telefon. Men när jag var på plats…. var har supper! :clap: fick en bra lektion i batterikunskap..

Bara och inse att man inte ska ha vätskebatteri till sommar bilen… Dagen slutade med ett hälvetes dyrt AGM batteri…. Har en utladnings frekvens på 3% och inte 13% som ett vätskebatteri.. Och tål urladdningar bättre.
(ifall man missar skötseln)

:bondage::wall::bondage:
bat1_S5_A08.jpg - 228kB

Punkt två: Ramlade av en ren slump hos Jocar Performance i Åkersberga.. Visade sig att ägare var en busso motor nörd av rang.. haha.. han hade till och med monterat en 3liters busso sexa i sin Saab!
Så de blev en hel del pratande. :ritaliead::beerchug:

Fick vara med och hjälpa till med hjulinställningen, supper nice.. :smash:

Kan starkt rekommendera grabbarna på Jocar Performance.

Ställa in vinklarna skälv med ett vatten pass och lite annat skit.. funkade inte för mig.. De såg ut som skit..!! Men nu går bilen sjukt fint och känns helt under bar! (Valde något snäll camber…)

Fick tummen upp av grabbarna på Jocar för bygget. :yes::bananana:

Hjul_1.jpg - 266kB

155Q4 - 2016-8-30 kl 21:34

Kul det går framåt i allt raskare takt!
batteriet som satt i var från 2003 om jag inte minns fel :dunce:

Vad säger lambdamätaren när du laddar på som vid övrig kärning?
Ligger du i safe zone är det ju okej så länge, eftermarknadssprut och mappning ger ju isf mer körbarhet och effekt.

gatebil på Mantorp i september, ska du dit i år?

FredrikAssarsson - 2016-8-30 kl 21:51

Batteri måste ju vara en av de tråkigaste sakerna att köpa till sin bil. :oO

[Edited on 2016-8-30 by FredrikAssarsson]

Bra MEN...

Sirwan - 2016-8-31 kl 09:56

Jo Fredrik de var fan inte roligt.. gör ju saken inte bättre när den kostar som två fina italienska skjortor.. :(

Johan: Till min förvånad så ligger den "bra".. har mellan 12.3 till 14.8 vid gaspådrag..(antar att de är bra.)
Avgas tempen är okej, mycket jämn mellan främre och bakre cylindrarna.. ligger runt 653 grader vid gaspådrag.
Går riktigt bra och jämt. Har mycket finare topp nu. :revs::steering:
Fick höra frugans panik skrik, nice som ” shiftlight” skriket varierade i toner perfekt efter varvtalet. Lärde mig snabbt när de var tid att kasta in nästa växel.. :steering::rockon:

Men saknar tomgång av någon anledning. (Bara när motorn är varm.)

Igår natt fick jag en bra tomgång. MEN… vid gas på drag och vid 1,1 bar så stänger ECUn av tätningen\eller spridarna.. hugger till och tappar effekt.. beter sig som varvstoppet..

Känns som ECUn har flera mappar i sig.. och hoppar i mellan.. och de gör den under färden. Har bara hänt under några tillfallen.. :(:whip:

Tanken var att jag ska åka ner till den 24 september.. Men som det ser ut nu måste jag reda ut detta först. Vill fan inte ha motor haveri….:wall:

Har bytt till ett steg kallare stift än originalet. Borde vara ok..
Har en annan ny MSD spole i hyllan.. ska kanske uppgradera till den. Finns andra spridare på hyllan också.. men de var för stora för att ECUn skulle hinna kompensera..

Ska höja trycket på soppan. Borde bytta till 044 pumpen som finns också på hyllan. (fan ..Varför har man inte monterat den än?) :dunce:

Men hög tid att inse att den chippade original ECUn är totalt förvirrad.. :rolleyes:

Borde bytta fjäder i wg och köra med max 1 bar.

Någon som har tips på hur jag ska felsöka tomgångsmotor på bästa set.

jaha..

Sirwan - 2016-8-31 kl 15:08

Ännu ett fel hittat.. Generatorn laddar inte som den ska… hoppas på att jag har gjort något fel.. eller så är regulatorn fel.. trist och behöva köpa en ny generator..

Tips var man kan renovera eller köpa slit delarna skälv och fixa..:lamer:

:wall::furious3:

FredrikAssarsson - 2016-8-31 kl 17:42

Surt, men ofta har de inte packat ihop helt utan det är ofta mindre saker som behöver bytas. Kol, regulator, lager.

En del går att byta på plats med tålamod och skrapade knogar iaf på 156/166 osv men att lossa hela och plocka ur är ju minst sagt bökigt.

Till min 156 (RIP...) köpte jag en billig på närmsta skrot fr en trehundring och ute på landet fanns en firma som tittade på den och sa.. Tja, en vanlig bosch eller marelli. Det fixar vi för en femhundring. Den vart som ny!

Sirwan - 2016-9-22 kl 09:20

Note to self:
1:Kör aldrig med en trasig generator. Även om suget är till 1000% och du ska bra ta en super kort sväng på 5min.. Eftersom bilen går som en dröm i 1,4 bar..

2:Investera i ett släckningssystem för bilen. Eller ha minst en brandsläckare i bilen.

:bondage::dunce:

155Q4 - 2016-9-22 kl 18:28

Note to self:
1:Kör aldrig med en trasig generator. Även om suget är till 1000% och du ska bra ta en super kort sväng på 5min.. Eftersom bilen går som en dröm i 1,4 bar..

2:Investera i ett släckningssystem för bilen. Eller ha minst en brandsläckare i bilen.

:bondage::dunce:

Laddar du en bil med kass generator kan det bli överslag, den blir varm & det kan brinna...I know, det kostade en sanering av hela verkstaden och 2 dagars avbrott :) kunden fick en "ny" bil så han var nöjd :rolleyes:

Har det gått varmt i bilen?

Brandsläckare är bra på många ställen, speciellt om damen älskar värmeljus och barnen är som man vill, nyfikna

Varmt... jo som fan!

Sirwan - 2016-9-22 kl 20:15

…”Har det gått varmt i bilen?” hehe jo det gjorde det!! Som fan..
De slutade med att den nöp fast motorn.. och det var en 10 cm eld låga från generatorn.

Som tur var började den brinna när jag kom hem, och kunde släcka elden fort! Utan drama..

15-20cm från generatorn har du bränsleledningarna. Kunde gå riktigt illa!

Inget annat tog skada eller brann upp i bilen.
Nu står billen upp pallad och generator bytte jobbet har påbörjats..

Jag kommer ta mig ner till Mantorp på lördag. Kommer du vara på plats eller någon annan som kommer vara där. :beerchug:
Hoppas jag får syn på någon alfa..

(Tanken var att jag skulle vara där nu med min GTV! :( )

155Q4 - 2016-9-22 kl 20:23

Gott att höra det inte blev värre än det du beskriver men en riktig pulshöjare kan jag tro.

Har en generator från en 164 V6, vet inte om den passar men den är din isf.

Jag har barnen i helgen och på lördag är det innebandymatch, på söndag är tanken att åka till Gatebil. Skulle vara riktigt trevligt att träffas och snacka lite skit.

Lördag.

Sirwan - 2016-9-23 kl 09:44

Pulshöjare av rang.. Hade min 5åriga dotter i bilen också!
Men det har varit en psykologisk terror att knuffa in den i garaget och pallaupp den på pallbockar igen...
Va fan inte roligt men ändå nöjd att inget mer hände.. Och alla modifieringarna jag har gjort fungerat utan strul och överförväntan..

Bra TIG svetsat och nice med AN kopplingar. Inga läckage i motor rummet någonstans överhuvudtaget.. :bananana:

:beerchug: Skulle vara riktigt trevligt att ses, Men på söndag morgon måste jag åka hem igen. :(
Måste vara hemma igen runt 12:00..

Lördag kommer jag vara Mantorp och kanske Linköping.(Syrran bor mitt i Centrum, nära tågstationen. )

OO man tackar!
Om det är från en 24V motorn eller 97årsm, Ser ut att vara identiskt fast den är på 120Amp. Min är på 90amp. Vågar inte montera in den som den är, men en bra bas för renovering. Eftersom min lär vara bortom renovering….
Kan du ta ett kort på den, så man ser hur den är.

[Ändrad 16-9-23 av Sirwan]

155Q4 - 2016-9-23 kl 19:37

Kan ordna kort i morgon, den är från en 3.0 12v -91

Bosch 0123320022

Sirwan - 2016-10-11 kl 23:15

:angryfire::angryfire::angryfire::angryfire::angryfire:
Fuck this shit I'm out! #¤%"!!!"@£#"¤:kulspruta::kulspruta:
20161011_223819.jpg - 4.4MB
:angryfire::angryfire::angryfire::angryfire::angryfire:

Lite svett, blod och fula ord så kom skiten ut!

BTW.. detta kan man bara göra med den lilla turbo V6:an.. har du 3,0L 24V så måste du ta ut generatorn nerifrån.. = framvagnen måste bort.

1:pallaupp bilen på pallbockar så högt det går. om du inte har en bil lyft.. (glöm inte säkerheten, du har bara ett liv!)
2:bort med främre hjulen.
3:bort med downpipe.
4:bort med grenröret som går från bakre grenrör till turbo.
5:bort med bakre grenrör.
6:lossa på generator rammen. Görs under ifrån.
När du ändå byter generator.. så är det lika bra att bytta remmen också! Men då måste du låssa på servo remmen.. (AC, S eller bara S)
7: kopplas los kablar från generatorn. . (Mitt fall.. Skruva loss kraftkabel från start motorn. Kablarna måste se över.. de har brunnit.)
8: bort med fästet för relä kortet. Så du kan flytta det då och då..
9: lossa på nedre generator fäste. Tre skruv.
10: ta bort sido skruven på övre fäste..
11: bort med tomgångs motor.
12: bort med övre motor fräste.
13: ”växel låds lyft” för att bära drivlinan med växel lådan.
14: bort med den stora skruven på växellådas fäste.
15: tippa drivlinan ner och fram med hjälp av växellådslyften.. (eller domkraften som jag hade..)
16: bort med övre skruv för generator fästet.
17: NU kan man ta bort skit generator upp ur motor rummet.

(14.5: mitt fall,, har stor turbo.. och var tvungen att ta bort WG och tryck slangen till IC.)

20161011_221520.jpg - 4.7MB

20161011_223526.jpg - 4.3MB

20161011_223451.jpg - 4.5MB

Någon som har en liggandes hemma?! Min är bort om räddning…:lamer:

boost...

Sirwan - 2016-10-14 kl 13:49

ohhh lite godis trillade in idag. :idea:

20161014_134647.jpg - 3.7MB

1 MAJ tänkte jag!

Sirwan - 2018-4-27 kl 10:20

Var och besiktigade bilen nyligen. (Försökte...)
Besiktningsmannen var för sort, (fet) så han kunde inte utföra besiktningen.
Var lite pinsamt för honom. :dunce:

Gjorde inte saken bättre, när jag bad honom att skriva ner det i protokollet.
#dåligstämning. :bondage:

GTV_1.jpg - 2.2MB

elCrillo - 2018-4-27 kl 11:38

Ha, ha! Jag skulle vilja sett det...! :D

1 MAJ tänkte jag!

Sirwan - 2018-4-27 kl 12:52

Tog in ett ben och sen försökte han få in resten av kroppen.
men den magen var fan inget alla leka med..
Svårt att beskriva tre tre försöken.. :wall: :lips::lips:
han var ju lika lång som mej.. men var byggd på bredden tre ggr om..:rolleyes:

Helt knäckt.. fick åka hem utan kontroll utfört.
De komiska är att jag mins när jag och min höggravida frun kunde åka
omkring och glassa på flera platser.
Hon hade inga problem att sig in och ut i bilen då.

fan gör man nu med 1 maj nu då?
tips var jag ska kontrollera bilen norr om Stockholm?

rschneberger - 2018-4-27 kl 13:05

Tog in ett ben och sen försökte han få in resten av kroppen.
men den magen var fan inget alla leka med..
Svårt att beskriva tre tre försöken.. :wall: :lips::lips:
han var ju lika lång som mej.. men var byggd på bredden tre ggr om..:rolleyes:

Helt knäckt.. fick åka hem utan kontroll utfört.
De komiska är att jag mins när jag och min höggravida frun kunde åka
omkring och glassa på flera platser.
Hon hade inga problem att sig in och ut i bilen då.

fan gör man nu med 1 maj nu då?
tips var jag ska kontrollera bilen norr om Stockholm?

Känns orimligt att du inte skulle kunna fått bilen besiktad pga av detta.
När jag besiktat hojen vintertid så blir det en notering "ej provkörd pga väderlek". Dvs bromsarna blir i det fallet helt oprovade. Trots det genomförs besiktningen.

FredrikAssarsson - 2018-4-27 kl 16:39

Ja de var det jäkligaste?
Det där är ju tragikomiskt så det sjunger om det. Märstas bilprovning brukar ha tider ofta. Kolla där.
Inte opus osv utan bilprovningen. Mestadels bra folk, ett flertal gillar udda bilar och har rätt inställning till oss som meckar själv och bygger.

155Q4 - 2018-5-13 kl 21:42

Hallå där Sirwan, länge sen nu!

Gott pärlan rullar men vad är det du skriver, att besiktningsmannen inte kom in i bilen och därmed inte kunde utföra själva besiktningen?!

Förbättringspotential där :)

Har du bokat tid på annan lokal?

Jaaa!

Sirwan - 2018-7-5 kl 14:48

SÅ.. äntligen en station som är förstående och kunniga!
Tack för tipset. @FredrikAssarsson

Kontrollen utfördes utan onödigt jidder.
Vi hade lite svårigheter med att bilen var lite för låg.

Men de fixade sig. (Får höja den lite, är ändå väl lite låg. 😊;)

Nu är denna sommar räddad och nästa. nice med nya reglar. 14månader till nästa kontroll.:steering::saythat::beerchug:

Men som min vanliga otur knackar på.. Så får man punktering på väg hem! HAHA en jävla spik.. Vad är oddsen.. Nej jag har inte kört på grusvägar och sånt skit. (E4, E18, 276) :angryfire::wall::wall:
pizza_20180705.jpg - 427kB

@155Q4
I övrigt rullar bilen bra.. tanken var att den skulle ha gott mycket bättre nu. Med hjälp av en ny ECU.
Stambyte på villa fick gå före. Och så köpte jag ett mindre avancerat billarm. bilen har också en gömd GPS enhet. :idea::yes:

pizza_20180705_2.jpg - 91kB

FredrikAssarsson - 2018-7-5 kl 23:14

Grattis! Nu fick besiktningsmannen plats alltså? :P

Lite synd på däcket sedan men det går åtminstone att lösa.

japp han fick plats.

Sirwan - 2018-7-6 kl 11:12

:yes: Denna besiktningsman hade inga problem att ta sig in eller ut.:beerchug:
Och pratade om någon 147 GTA bil. :worship:

Löste däck problemet igår natt med att montera R-däcken istället!:rockon:
HAHA bra skillnad med lite lättare fälgar och R-däck, mot ett par gamla torra däck. :thumbsup:

ultrasoft :steering::revs:

bosch 040 (044)

Sirwan - 2018-7-31 kl 16:46

Uppgradera bränslesystemet idag! :rockon:

Skulle bara se hur jobbigt det skulle vara eller om det ens går. Slutade med att jag bytte och han test köra i garaget. :banana:

Blir en bättre testkörning i kväll.:steering:

Ångrar att jag inte hade fixat en 90graders banjokoppling.
Men så enkelt var det!

1: Var fan är du?
IMG_1602.JPG - 2.5MB

2: Hej
IMG_1603.JPG - 3.6MB

3: Samma kontakter som i 040.
IMG_1605.JPG - 1.9MB

4: lite större :drool:
IMG_1609.JPG - 3.1MB

IMG_1610.JPG - 3MB

5: Ångrar att jag inte hade en 90graders banjokoppling. Men det var inga broblem att få in den igen.
IMG_1630.JPG - 3.4MB

Bränsle

Sirwan - 2019-12-31 kl 16:12

"note to self" : Har kastat bort slangen från Hydroscan, bytt ut mot en som är även är lämpad för E85.

Gott Nytt år!

Sirwan - 2019-12-31 kl 16:22

Nu har man nästan allt hemma. Saknar spolar.
Någon som har testat med VAG spolar på den motorn? och vilken längd passar bäst.

GTVTB.jpg - 3MB

ECU och massa tillhörande prylar..
GTVTB_ECU.jpg - 4.4MB
:banana_thingy:

FredrikAssarsson - 2020-1-1 kl 10:12

För att ha en av de mest innovativa och intressanta projekttrådarna uppdaterar du sjukt sällan... :kiss::headbang:

TomTrikk - 2020-1-2 kl 06:47

Gillar höjden på bilen, vad sitter det för fjädrar/dämpare på den?

wii

Sirwan - 2020-1-2 kl 23:44

Tack Fredrik.A 😊 roligt att höra. Ska försöka uppdatera mera nu. :thumbsup:

Tommy Det är Tyska FK coilovers monterat. Är en aning lite för låg för att de ska bli praktiskt.:steering:

Skulle också vilja byta fäljarna mot något annat. Typ.. 17” och något som väger mindre.

Ibland måste man ha tur. De är förberett för kamaxelgivare. Så som de kör i 166 modellen, men den motorn.

GTVv6TB_kam.jpg - 2.8MB

TomTrikk - 2020-1-3 kl 08:00

Bra pris på de coilsen, hittade dock inget kit till Alfa.

Finns.

Sirwan - 2020-1-3 kl 08:31

Jo de finns kitt till denna bil, exempel:
https://www.madmotors.co.uk/fk-alfa-romeo-gtv-1-8-2-0-3-0-v6...

Finns bra prylar också hos: https://www.gazzellaracing.com/cart.php?target=category&cate...

[Ändrad 20-1-3 av Sirwan]

TomTrikk - 2020-1-4 kl 05:43

Tack, är din alltså satt i högsta läget på bilderna?

TIG svetsning

Sirwan - 2020-1-7 kl 22:54

Tommy: Har behövt svetsa ihop oljetråget.. :lips:

Alfa 166 2.0 V6

Sirwan - 2020-1-7 kl 23:02

Nice när det löser sig så enkelt!
När den motor sitter i 166 så har den en kamaxelgivare.

Fixade hem en till ett okej pris.
20200107_205004.jpg - 2.9MB

20200107_205042.jpg - 3.2MB

Ser original ut..:thumbsup:

20200107_205818.jpg - 2.2MB

Nästa steg är att välja passande längd på VAG spolarna. Någon som har rekommendationer.

VAG spolar

Sirwan - 2020-1-17 kl 12:51

Passning av VAG spolar på G.
De ni ser nu på cylinder 1 är den "normala" längden.
Har 6 st hemma nu.

Men skulle behöva provmontera den korta varianten på den främre sidan.
(cylinder 4 5 6)
Alternativt byta ventilkåpa från en alfa 164 V6 12v..

Någon som vill låna ut en kort variant av VAG spole för provmontering.
Eller om någon som vill bli av med toppar från en 164. :)

VAG_prov_montering_normal_L.jpg - 3MB

Små steg fram..

Sirwan - 2020-1-18 kl 23:53

Byte av tändstift. (Båda är NGK)
Inget fel på de gammal fungerade toppen!
byter p.g.av VAG spolar.

Skönt och slippa 21mm hylsan.
20200118_211958.jpg - 2.3MB

20200118_211814.jpg - 2.4MB

Passade fint här..
20200118_215547.jpg - 2.6MB

Mindre bra/fint på främre delen.
20200118_215518.jpg - 2.3MB
Måste nog bytta till den andra typen av ventilkåpa.
Efterlyser en nu!!

Litto - 2020-1-19 kl 08:19

Kul projekt, frän bil!
Det är smidigt med VAG-spolarna.
Kollade igenom din tråd och då blir man nyfiken. Hur gick det med dina planer på bakhjulsdrift?

rschneberger - 2020-1-19 kl 10:52

Byte av tändstift. (Båda är NGK)
Inget fel på de gammal fungerade toppen!
byter p.g.av VAG spolar.

Skönt och slippa 21mm hylsan.

Passade fint här..

Mindre bra/fint på främre delen.

Måste nog bytta till den andra typen av ventilkåpa.
Efterlyser en nu!!

En variant om du itne hittar en kåpa är ju att svarva 3 hylsor eller göra en lång platta som du skruvar fast och som gör att du får högre kant på brunnarna.

Bifogad fil: phpZ3iLaA (34kB)
Denna fil har blivit nedladdad 39 gånger

mvh //R

[Ändrad 2020-1-19 av rschneberger]

Sirwan - 2020-1-19 kl 22:00

Jo de är aktuellt med bakhjulsdrift. Men ECU uppgraderingen går före.
Sen har jag inte mage nog mer för att sätta kapskivan i denna GTV.
Får bli om ett par år eller om jag hittar en annan GTV som inte är lika frän. 😊

Hmm.. ja bra idé. Får bli någon platta om jag inte får tag på annan ventilkåpa.:smash:

Pages:  1  2