AlfaPower

Palles TST

NZORIKKO - 2011-1-25 kl 19:34

Nu har du en tråd att fylla på i. :thumbsup:
Jag börjar med att lägga upp en bild på den.

K810i 2593 liten.jpg - 150kB

NZORIKKO - 2011-1-25 kl 19:36

Köpte den som reservdelsväxellåda men så länge som den fungerade så tänkte jag att jag skulle köra skiten ur den.
Den är helt utrostig och skabbig, men jag kan dela med mig av testerna för att köra med turbo på en std ts motor.
Började med att jag vann en auktion på tradera om en turbo från en 740. 441kr in frakt, planerna var att montera den på en 2takt snöskoter.
Hittade en gammal annons om ett grenrör till ts i Härnösand som jag kom överens med säljaren om ett bra (läs billigt) pris.
Vann ett annan tradera bjudning på T5 spridare billigt.
Justerade lmm'en så den skulle starta.
Smackade ihop skiten i höstas och provkörde med ett jubel för den gick otroligt bra ett par hundra meter, sedan for toppackningen all värdens väg.
Ställde bort den i snödrivan, men i julas blev abstinensen svår och jag körde fram den till garaget.
Hittade en begad hyffsad packning som var hel i garaget som jag limmade fast med packningsklister.
Höll inte på att få bort toppen pga helt fast"rostade" pinnbultar, men tog svågern, en kofot, slägga, huggmejslar och brytjärn till hjälp. Demontaget finns inte på bild men vi andvände övervåld för att få loss toppen.
Kletade fast allt och drog muttrarna till 12kg.
Hittade felet varför den gick så otroligt bra, hade glömt att sätta dit slangen till wasgaten så då laddar den allt den kan.
Åkte till Stärkelsemark för första riktiga provkörningen, och den gick bra men inte på full last. Trodde det var för lite bränsletryck och nu till sista körningen hade jag ställt upp det till 4bars grundtryck, men jag gjorde ett "tonårs" fel. Nu bluddrar det tidigare pga att bränslepumpen orkar inte hålla flödet till spridarna. Skall leta fram en annan pump till nästa körning.
Laddar nog inte mer än 3-4hg men det räcker då man har grundkompet
Ja just det...... ställde fram avgaskamen 5-10 gr (på måfå) så den skall släppa ut kompet fortare från förbränningsrummet, de kan ha gjort sitt också.

jol - 2011-1-25 kl 19:51

Coolt yx-meck, biltema har prisvärda bränslepumpar, en av dem avsedd till volvo 240 turbo, saab 9000 turbo och 75 1.8 turbo. Fast det kanske fins nån skrotad 3l bimmer att plocka från?

palle - 2011-1-25 kl 21:33

Rickard.... skall inte du vara nerbäddad eller var detta en kupp för jag var till Benny och plockade ur pjuk motorn, som du skulle göra:bondage:

Henrik Magnusson - 2011-1-25 kl 21:55

Keep it coming Patrik! Vi gillar ju att läsa om snikprojekt! :)

BennySteen - 2011-1-25 kl 22:35

jädrar vad det gick undan att få ur MI16 motorn. 2 timmar och då fick vi dessutom ut bilen från garaget och upp på släpet för vidare transport till skroten.

nu är mitt garage renrasigt igen med bara italienska och tyska prestigevagnar.

/b

palle - 2011-1-26 kl 20:37

Köpte en biltema 52-202 pump i kväll och lite surfande skall den visst flöda 180l/h vid 3 bar å 150l/h vid 5 bar.
Det räcker garanterat till mitt behov.

OBS detta är det enda på skrotet som kommer att blänka, bling bling

Det är en gängad tryck ände så jag måste väll leta fram en anslutning.

jol - 2011-1-26 kl 20:47

Tar du bort backventilen kan du sätta dit en banjobult. Jag har en snäll kompis som är nc-operatör och gjorde en "kupolmutter" för att kunna använda backventilen tillsammans med banjokopplingen.

Clipboard01.jpg - 392kB

palle - 2011-2-6 kl 15:55

Provad min nya HD kamera i dag och då skall materialet gå sönder.:(
Jag hade ändrat castervinklar och bytt ut original bulten som håller undre bärarm till en vanlig 8.8 gängstång men det håller inte för alla slag och knölar som finns på en sjöis, så vänstra sidan bultar gick av i dag.
Trodde först att balkens infästningar slets ut, men det var "bara" bultarna så det blir lite :smash: tills nästa gång.
Smäller fortfarande lite efter lång belastning på laddtryck. Kan det bero på för smala slangar på bränslet fram till spridara, det är min nästa teori.

Bjuder lite på film och foto på bedrövelsen:

[Ändrad 2011-2-6 av palle]

NZORIKKO - 2011-2-6 kl 16:55

Jag ar kört med 8.8 länge men en sak som var viktig var att efterdra muttrarna flera gånger. Det var som att eftersom det var muttar i båda ändärna så rörde det sig mer. Sen hade du ju iofs massvis med camber.

NZORIKKO - 2011-2-7 kl 20:42

Förresten, kolla på orginalbultarna, de är 8.8 också.

NZORIKKO - 2011-2-26 kl 20:19

Har lagat Liket sedan förra körningen nu.
Är det körning i morgon Söndag också?
/Palle

BennySteen - 2011-2-26 kl 23:03

Enligt ingemar på sävarturbo så verkar det ok. Banan är bra nu, brett och jämt.

Dessutom är plogkanterna delvis borta så sikten är bättre.

Är ensam med Isac i helgen, men han skall på kalas mellan 14-16 så jag kanske smiter förbi ändå...

/benny

palle - 2011-2-27 kl 09:29

Plockade lös bärarmen och upptäckte att led funktionen var helt fastrostad så det var nog därför den "vek" av bultarna till slut.
Smorde upp skiten så nu finns det lite funktion i alla fall.

Upptäckte även att fördelaren på avgaskammen stod mycket fel. Kanske kan det vara därför den inte riktigt har varvat ut.
Monterade även en Lumenision tändspole på steg 1 (fördelare i blocket)

I dag så skall det testas igen på Tavlering. :steering:

palle - 2011-2-27 kl 18:31

Ganska ensamt på "ringen" i dag.
Det var jag och .................jag.
Mycket körning blev det i alla fall.

Bilen fukar perfekt nu !
Varvar ur på hela registret och känns stark, så nu funkar allt väldigt bra.
(kopplingen slirar dock på 4'an :()

Kommer med en liten film från dagen också.

[Ändrad 2011-2-28 av palle]

palle - 2011-3-5 kl 19:12

Kanon roligt det var i dag !
Bra plogad bana och kanon sol :steering:
Liket går fortfarande förvånansvärt bra.
Bjuder på lite film från dagen.

Jag ser nu att jag skall bygga mig ett bra kamera fäste.

[Ändrad 2011-3-5 av palle]

[Ändrad 2011-3-5 av palle]

BennySteen - 2011-3-5 kl 20:35

Bra kvalitet, fast du hade svårt att komma ifrån den silvriga alfa75, tur han körde bort sig precis när han skulle passera dig ;-)

NZORIKKO - 2011-3-6 kl 00:11

Efter lite mek med gasvejern gick Palles bil som ett skott igen. Jag fick prova även idag och som sagt den roligaste 4-cylindriga Alfa jag provat. Turbo maybe is the shit.

[Ändrad 2011-3-5 av NZORIKKO]

K810i 2755 liten.jpg - 124kB

NZORIKKO - 2011-3-6 kl 00:14

..

K810i 2743 liten.jpg - 124kB

NZORIKKO - 2011-3-19 kl 18:32

Palles bil har fått dynamisk hjulvinkel på höger bakhjul. Det har jag bevis för. :kulspruta:

BennySteen - 2011-3-19 kl 21:20

typ så här. Vad tror ni om hjullaget, räcker det att dra åt lite ?

palle.jpg - 99kB

selmer - 2011-3-19 kl 21:27

Dedionen bör inte skränkas mer än 2,5 grader per sida :no: :wink:

Kör så det ryker! / selmer

NZORIKKO - 2011-3-19 kl 21:30

Liket gör skäl för namnet.

Palles TST liten.JPG - 96kB

palle - 2011-3-28 kl 18:43

Sista körningen på is för i år blev kanon kul.:bananana:
Även om jag fick haveri på ett hjullager (Rickard åkte med i baksätet på höger sida så jag skyller på vikten...:lips:), så var det kul med mycket körning och kanonfin is, även om det på vissa ställen blev djupa fåror i isen.
Bilen fungerar jätte bra.

Har pillat ihop lite film från sista körningen med TST'n och ett från svågerns 318is.

Nu får vi se om jag testar något på asfalt i sommar....kanske :embaressed:

[Ändrad 2011-3-28 av palle]

[Ändrad 2011-3-28 av palle]

palle - 2011-6-2 kl 15:57

Lite krigs skador från i vintras har jag fixat till. Kanske blir det körning i helgen.

Bytt dion.
Casterstags infästningar bortrostat, mest vänster som svetsades.
Generator stag vibrerat av, svetsat.
Övre hjulinfästning höger, mycket glappt, bytt.
Vxl infästning var obefintlig, svarvade en ny i teflon.

[Ändrad 2011-6-2 av palle]

palle - 2011-6-6 kl 07:39

Körde konbana i går i Åmsele och det gick över förväntan.
Den höll ihop hela dagen !

Känner att jag måste göra något åt bromsarna då de tar mycket bättre bak än fram, eller så beror det på att bilen lyfter bak då man bromsar kraftigt. Kraftigare krängare fram så att den inte lyfter ytter bakhjulet vid inbromsning eller sänka fästet för wattlänken på dion, Vad blir bäst med minst jobb?

Film från dagen:

Jag körde på gatdäck medans en del andra hade R-däck.

Klippt från ett annat forum, fast jag strök namnen:
MJ - Saab 96 - 1.43.91
MJ - Mazda MX5 (lånad bil) - 1.32.72
MF - Mazda MX5 - 1.33.31
ME - BMW 328 - 1.33.90
DJ - Nissan 200sx - 1.35.59
BS - Porsche 996 - 1.33.59
Palle - Alfa 75 TST - 1.32.25
DE - BMW 535 - 1.36.47
Hannes Rosvik - Audi A3 - 1.44.37

[Ändrad 2011-6-6 av palle]

BennySteen - 2011-6-6 kl 08:47

Det kanske inte är bromsarna bak som är för bra utan frambromsarna som tar för dåligt.

främre Casterstagsbussningarna såg ju lite slitna ut... Kan tänka mig hjulvinklarna förändras när du bromsar..

Dom är ju enkla att byta till 105 seriens. en hålborr och längre bultar bara.

Som en händelse har jag två liggande i "bra att ha lådan" bortskänkes mot ett besök med FLIR och Hilti :-)

/b

jol - 2011-6-6 kl 10:32

Haha det låter som en bra deal :)
Skämdes de andra mycket av att få smisk?

palle - 2011-7-1 kl 07:10

Köpte 2 reservdels 75'or och skruvade fast en hel front på Liket.
Nu helt plötsligt känner jag inte igen Liket längre ;)

Henrik Magnusson - 2011-8-27 kl 15:27

Hur går det med bilen? Kan vi inte få se lite motorbilder och en ordentlig beskrivning på konverteringen?

palle - 2011-9-2 kl 19:25

Oj jag har fått en komentar.
Trodde inte någon var intresserad av detta skrot, men det var kul !

Det är så här.......:dunce: Jag har plockat bort oljestickan för den gick inte att ha då jag monterade turbon där, och elen har aldrig fungerat så jag vet inte hur mycket oljetryck jag haft.....:dunce:
Jag var och körde i sommras på "basen" men det började knacka ur motorn i kurvorna. Jag fick några liter olja av Benny som jag hinkade i men den knackade i alla fall. Upp på släpet och sedan har den fått stå och skämmas i någon månad.

Kollade "leak down" i förra veckan och det såg bra ut, ca 6-15% så det är helt ok.
Tömmde den på olja..... det var ca 3L totalt, så det jag fick av Benny var nästan allt som fanns i motorn. :dunce:
Nu har jag rivit ner tråget och kollat på lagren.

SERIÖSA MOTOR RENOVERARE SKALL SLUTA LÄSA NU !

2'ans vevstakslager har roterat på veven.

Överfallet var lite ovalt, men det fixar en händig man....:dunce:

Man fick ge överfallet några duktiga smällar med släggan för att det skulle börja rotera på tappen. (hade en lös vev som jag provade på) :smash:

Mätade veven med micrometer och den har blivit lite oval. Den skall vara 49.956 men jag hittade ställen som visade 49.825. Står i handboken att man skall slipa om veven då, så jag gjorde det med lite slipduk. :saythat:

In med ett begat lager som låg i hyllan.
Får väl hoppas att oljetrycket fixar resten..annars får jag byta motor, men detta var en "quick and dirty" som jag INTE rekomenderar.
skall bli intressant att starta upp den och lyssna.

Skall ta lite kort och skriva några rader om hur jag gått till väga med turbo konverteringen senare.

[Ändrad 2011-9-2 av palle]

[Ändrad 2011-9-2 av palle]

Alfa danne - 2011-9-2 kl 20:58

Haha!!!!
Jag kommer skratta ännu mer om det fungerar sen.

jol - 2011-9-2 kl 21:13

Du får göra ett Y från oljereturen och kolla nivån den vägen :) Följer tråden med stort intresse

BennySteen - 2011-9-2 kl 22:34

Jag har en underdel med förmodligen ok vev. (Den motorn vi sköt 1:an cyl på mantorp -09).

btw, skall förmodligen brumma med race 75'an igaraget imorgon igen.

/B

LoneWolf - 2011-9-3 kl 08:10

Hehe. Snabbrenoverade en nissan 200sx (CA18DET) på liknande sätt som köptes med vevlagerras. Släppte tråget underifrån bilen och bytte vevlager (visserligen nya) krysslipade upp lite oljerepor på veven och tog bort div ojämnheter med hjälp av våtslippapper.
Min far kör bilen fortfarande med 280Hk såhär 2,5år senare utan problem.
Passade även på att bredda oljetråget för en extra liter olja (kanske därför den fortfarande går, för er som känner till nissansyndromet på dessa motorer)

Oseriöst eller inte. det är man själv som väljer vad man vill göra utifrån erfarenhet, ekonomi, ork och vilja. ingen skall därför kritisera.
Kul att se garagemecking på hög nivå ;D

t16 - 2011-9-3 kl 08:27

Klart man kan göra så, det har jag gjort på en opel en gång!

Henrik Magnusson - 2011-9-4 kl 00:02

Jävligt skönt garagemek! Hoppas det funkar :beerchug:

Ser fram emot en beskrivning av turbomeket!

palle - 2011-9-4 kl 11:15

Turbo konvertering modell redneck:

Ett grenrör måste man ha.
Turbo från någon lämplig modell typ vovlo740, saab 9000

Spridare från volvoT5
Bränslepump från Biltema
Ic från nåt lämpligt
Lite slang och skit
Flytta fram avgaskammen så den Öppnar tidigare ca 5-10gr. Då släpper man ut avgaserna tidigare och sänker kompan lite (tror jag).

Gör ett nytt fäste för generatorn på insugssidan.

Tråg med retur eller ett tråg förberett för retur. Det finns en del som har en utgjutning. Då är det bara att borra upp och gänga.

Ta lös tryckregulatorn och sätt upp den i skruvstycket. Andvänd en hylsa som precis går innanför kanten på regulatorn och tryck till ett par millimeter. Om du kan så mät trycket och tryck till lite mer om det behövs. Tryck inte för mycket för då kanske en slang eller koppling börjar läka bränsle och det är INGET bra.

Flytta LMM på sugsidan på turbon. Här kommer det kruxiga. Om du har som jag en egen CO mätare så är det bara att justera tills den visar ca1 då får den fett och fint hela registret.

Självklar skall det dras rör och slangar men det hoppas jag de som skall göra detta förstår och att jag inte behöver förklara vilket rör som skall gå vart.

Ps. Glöm tanken att åka till besiktningen :wink:

jol - 2011-9-4 kl 11:56

fett och fint :P

palle - 2011-9-24 kl 13:26

Öhhhh........ den går och utan missljud :embaressed:

Nu skall den bara testas lite hårdare, förhoppningsvis innan vinter sesongen.
Det är ju :banana: om den skulle fungera på "rejs" också, då allt blir lite varmare i motorn.

Skall kolla med Benny om vi inte skall ta och Megaskvätta den så man har en "rullande testbänk"
Har nog alla delar förutom en TPS givare.

Alfa danne - 2011-9-24 kl 20:39

En liten pressning av bränsletrycks regulatorn ger ett stort utslag på bränsletrycket.

palle - 2011-9-25 kl 09:57

Har fixat en olje sticka som sitter i hålet där olje nivågivaren sitter.
Nu skall jag åtminstone kolla nivån någon gång.

NZORIKKO - 2011-9-26 kl 08:13

Har du koll på om det blir någon mer körning i Åmsele?

palle - 2011-9-26 kl 19:00

Nej
Jag vet inte om det kommer att anordnas fler körningar där uppe tyvärr.
Får hålla koll på savarturbo sidan eller BMW klubbens sida (som jag inte vet addr till)
Man får hoppas !

BennySteen - 2011-9-27 kl 11:52

Jag kollade umeå gatbilar, dom hade en nu i helgen faktiskt, lite synd att man missade det. hade passat bra att får prova ut lite mera.

/b

NZORIKKO - 2011-9-27 kl 20:36

Pä lördag jobbar jag och det verkar inte bli bra väder på söndag om vi skulle dra iväg själva.

palle - 2011-9-28 kl 15:04

Var på skroten i dag och plockade lös 2 st TPS givare från Volvo 850 och en lufttemp från en S40.

Fick slänga ut med 40 riksdaler till killen i kassan. Tyckte det var väldigt billigt eller.....?

jol - 2011-9-28 kl 15:09

Väldigt billigt. Var det en sug40 eller turbo? Tänkte kolla efter Saabar på skroten för mitt tps-iat sökande

palle - 2011-9-28 kl 19:56

Det glömde jag kolla om.
Jag tror att det var en sug för luftburken var aldeles bredvid.

palle - 2011-9-30 kl 16:35

Har börjat förberedelserna inför is sesongen, med megaskvätt konverteringen.

Temp givaren blev ganska bra tror jag.

jol - 2011-9-30 kl 22:46

Skjuter du inte den där vid laddtryck?

BennySteen - 2012-11-2 kl 15:32

Dags att ta upp tråden igen va, vi gjorde ju faktiskt en hel del förra vintern på liket.

/B

[Ändrad 2012-11-2 av BennySteen]

palle - 2012-11-7 kl 16:36

Gjorde vi ?
Förutom att starta den :P

BennySteen - 2012-11-7 kl 17:19

Byggde tändsystemet bl.a och testade laddstyrning.

Henrik Magnusson - 2012-11-8 kl 01:33

Bring it on! :bananana:

palle - 2012-11-8 kl 16:08

Det finns inget att "bring it on" tyvärr.
Tror Benny har rört ihop lite......:embaressed:

Ok vi har MS'at den, startat den, och skruvat dit en elektronisk laddtrycksstyrning men inte provkört alls.
Tändsystem vet jag inget om, där får nog Benny förklara sig. :whip:

BennySteen - 2012-11-8 kl 16:16

Vi tog ju mina gamla tändspolar + saab900 tändmoduler kopplade till MS'et och styrde tändkurvan via MS.

/b

palle - 2012-11-8 kl 19:53

Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  
Vi tog ju mina gamla tändspolar + saab900 tändmoduler kopplade till MS'et och styrde tändkurvan via MS.

/b

Jaha, du menar så,:embaressed: men det var ju inte så fränt igentligen, eller?
Vi har bara MS'at den tycker jag.

Tycker det blir roligare då man kan skriva om att laddtryckstyrningen fungerar :kiss: :deal:

jol - 2012-11-8 kl 21:51

Alla uppdateringar är (ganska) roliga, helst med bilder!

BennySteen - 2012-11-8 kl 22:11

Fast när jag byggde tänddelen till ms var det ganska nytt, inte så vanligt på den tiden.

Själv har jag börjat med en motorbänk för att provköra motorer utanför bilen.

josé - 2012-11-9 kl 08:52

Damn - har helt missat denna eminenta tråd :bananana:

Helt underbart turbomeck och konvertering.

Keep up the good work!!!!

palle - 2013-2-3 kl 17:07

Hörde av min svåger att isbanan i Djäkneböle var plogad.
Det har rasat från taket men skall nog skotta fram liket och se om den startar, gänga på piggdäcken, för jag vill prova laddtrycksstyrningen. :bananana:

DSC_0932_zpse14bc1ad.jpg - 76kB

BennySteen - 2013-2-4 kl 00:09

Jag fick skotta fram mitt bilsläp i lördags, snön hade frusit , tog sina 2.5h...

Men det var det värt. Blev årets premiär av isåkning med rikards 3.0 på söndagen.

/B

palle - 2013-2-27 kl 17:13

Nu är den framskottad och stardade direkt efter 1 års vila tror jag.
Fin start mapp i MS2E :P

Bolmade oljedimma i hela "kvarteret" för det verkar ansamla olja i turbon då den har stått ett tag. Försvinner då man kört en stund.

Nu skall jag bara skruva på piggdäcken sen får vi hoppas att det blir kallare, för här har det varit 5-7gr varmt några dagar så isarna är nog inget vidare nu.

BennySteen - 2013-2-27 kl 18:43

Vi kollar upp isarna på fredag.

palle - 2013-4-7 kl 19:27

Nu är det kört på isen för första och sista gången i år :D
Körde några snälla varv bakom Benny på isen och försökte få till en tänd mapp och det gick nog ganska bra. Kändes starkare och starkare. :bananana:
Hade fått till en hyffsad tänd mapp men då upptäckte jag att den hade laddat 1.3 bar . Hm varför reglerar inte laddtrycksstyrningen, för där hade jag skrivit in 1 bar som "over boost protection" Ändrade i prog varan då jag trodde att jag flippat in "inverted" i stället för "normal" i utstyrningen till styrningen. Ut och provade och hann köra ett par hundra meter då den "reglerade" ner laddtrycket till noll men inte med hjälp av wasgaten utan med toppackningen. Nu behöver jag en ny packning :P

Vart kan man köpa bara packningen och inte en komplett sotningssats för 1800-2000:-?

jol - 2013-4-7 kl 21:25

Packningssats kostar inte så farligt utomlands, kolla bara så priset inte är exmoms och räkna in att kanske åka på tull från England (trots EU)
Tyskland är tullfritt

http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_trksid=p4069.m570.l1313.TR...

palle - 2013-8-10 kl 10:56

Ok packningen var ganska hel, så den ventilerade ut cylindertrycket genom fodret i stället. :smash:
Nu hann jag aldrig se på mätaren hur mycket jag laddade men det måste ha varit en del. :P

CIMG3251_zps5534c7fd.jpg - 69kB

Skall se om jag får lös delarna och bara smacka ner ett nytt foder.

Detta ÄR redneckmek tråden !

Micke G - 2013-8-10 kl 18:57

Lärorik bild...

jol - 2013-8-11 kl 11:28

Betong nästa? :)

palle - 2013-8-11 kl 12:41

Quote: Ursprugligen inlagt av jol  
Betong nästa? :)

Nä det här är min skrot bil som vi exprimenterar med.
Det var inte meningen att den skulle ladda så mycket :embaressed:
Men jag blev lite förvånad, min Nord motor med bra mycket större turbo och dokumenterat 2,45bar laddtryck höll hur bra som helst men det var en 1,8 och dom har väl kanske tjockare gods i fodren.

Om man tänker på cylindertyck:
Om jag har en Nord 1,8t som har 7 i komp + 2,45bar=??
Sedan TS som har 10 i komp (eller?) + 1,6+bar = ??

Kanske någon som kan räkna?

Fodren i 1,8 är 5mm tjocka i mitten och TS har 4,7mm där sprickan verkar ha börjat.
CIMG3253_zpsa40b2c49.jpg - 77kB

BennySteen - 2013-10-16 kl 23:48

Såg oljerök vid horisonten österut, är liket alive? Undead...

BennySteen - 2013-10-17 kl 00:01

Palle sover, men jag kan skvallra att liket skall få ett ms2 v3 med 60-2 remskiva + vr givare!

Dessutom har Palle pratat om både tvätta och vaxa bilen :-)

jol - 2013-10-17 kl 05:54

Han måste ha pratat om nån annan bil om det var tvätt och vax :)

palle - 2013-10-17 kl 08:23

Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  
Palle sover, men jag kan skvallra att liket skall få ett ms2 v3 med 60-2 remskiva + vr givare!

Dessutom har Palle pratat om både tvätta och vaxa bilen :-)

Ha ha ha. Må vara att jag ligger hemma nerbäddad och kanske har yrat någon gång då Benny ringde, men tvättning på den där blir det nog inte.
Såg till och med att det hade börjat växa små tallplanter i skarven mellan bakluckan och rutan :D
Skall knäppa ett kort på det.

Men den är uppstartad efter foder bytet. :bananana:
Var ganska mycket piller med att sätta i fodret i motorn utan att ta ur kolvarna, men det gick. Knäckte 2 st oljeskrap ringar, för dom är pytte tunna och sitter dåligt till.
Tömde oljetråget på ca 5-7l glykolblandning sedan kom oljan.

Skall nog testa lite i höst/vinter med MS2 v3 som Benny säger.

Det snöar här nu så snart blir det iskörning :rockon:

palle - 2013-10-17 kl 08:54

Så här ser en "nytvättad och vaxad" 75tst ut :P

SL371297_zpsaa7fac70.jpg - 76kB

BennySteen - 2014-2-18 kl 20:01

Dålig vinter för iskörning, men palle har andra projekt :bananana:

IMG_20140217_204135 (Large).jpg - 119kB

IMG_20140217_204522 (Large).jpg - 119kB

Johnny Bravo - 2014-2-19 kl 09:45

Just det! Hörde talas om det där när vi körde kuffarracing, lite mer info tack??

BennySteen - 2014-2-19 kl 13:18

kolla på svarturbo.se under dynos/schenk vattenbänk. sedan kan vi fylla på här. planen är att bromsa in både min och palles turbomotorer innan första tävlingem i maj.