AlfaPower

Lola t91 SÅLD

Pages:  1    3  ..  5

knotan - 2011-7-11 kl 21:52

Tjena alla alfaåkare.
niklas heter jag, en del kanske vet vem jag är sen andra forum men har nu för första gången i mitt liv köpt mej nått sm skulle kunna anses som nått annat, men ändå drivs frammåt av en alfa romeo v6 motor.

den ska enligt uppgift ligga på 3 liter men det är ungefär allt jag vet om den :wall:

bilen i övrigt är en gammal rejsbil från 91 som tillverkades av lola för f3000 serien.

i stort sett en identisk bil med f1erna från samma årsmodeller.

skillnaderna jag känner till är att denna hade cromemolly bärarmar och stålbromskivor istället för kolfiber som storebror f1 hade.

motorn va begränsad till 550 häst och 600nm och var en v8 sugmotor levererad av cosworth.

växelådan är en dogboxlåda som tyävr inte var sekventiell dessa år

motorn idag har jag ingen aning om va den är gjort med, men ska lämna runt 250 hästar i dagsläget....

planerna är såklart överladdning av två turboaggregat.

det gamla DOS baserade sprutet från 90 talet ska bytas ut mot ett modernare vipec v88 under vintern med,,,,'
'

planen är för första säsongen är två td0416t agg eller nått motsvarande, dvs max runt 500 hästar.

frågan är då, vad pallar vevtakar å kolvar av i en sån här maskin??? m jag utgår ifrån då att den är standard innuti, men det öär inget jag kan bekräfta.. det sittter troligen inget som pallar mindre än orginal iallafall :embaressed:

[bad img]http://www.projekteffekt.nu/media/wp-content/gallery/lolat91/f1-06_1.jpg[/bad img]

[bad img]http://www.projekteffekt.nu/media/wp-content/gallery/lolat91/knotan_001.jpg[/bad img]

[bad img]http://www.projekteffekt.nu/media/wp-content/gallery/lolat91/sdc10413.jpg[/bad img]

[bad img]http://www.projekteffekt.nu/media/wp-content/gallery/lolat91/sdc10415.jpg[/bad img]

[Edited on 2016-9-25 by knotan]

jol - 2011-7-11 kl 22:20

Välkommen :)
Av insuget att döma är motorn från en 75, men födelarplaceringen har jag inte sett förut.

3.0 12v satt bara i 75:
http://image.europeancarweb.com/f/8893366/0111_14zoom+alfa_r...

och på tvären i 164, se fördelaren
http://images.thetruthaboutcars.com/2010/01/alfa-V6.JPG?iact...

knotan - 2011-7-11 kl 22:30

det sitter ett eftermonterat styrsystem som även styr tändningen, dvs det är ett wastefirepack,
perfekt då man inte "kan" köra fördelare i en formelbil (det är helt enkelt föööör lowbudget :deal: )

Henrik Magnusson - 2011-7-11 kl 23:55

Vet inte vad grejerna tåler, men kolvarna lär du väl ändå byta för att kompsänka om du ska turbokonvertera? En sugmotor på 250hk lär ha rätt högt komp med tanke på originalets 185hk. Fast du kör kanske på något exotiskt bränsle...

Kolla runt på alfabb.com och alfagtv6.com så finns det folk som har gjort denna konvertering förr. Folk med erfarenhet av V6-turbo kan finnas bland de som pysslar med Alfa 164 med, då den fanns i en version med 2L V6 turbo.

Grattis till bilen för övrigt! Grymt cool!

Oscar - 2011-7-12 kl 05:24

Fräck bil...

DOS baserat låter som en dröm, inga Windows program som krachar, inga USB donglar som helt plötsligt upphör att fungera osv.

Det är nog ganska svårt att få bra svar på dina frågor, dessa motorer satt i 116-seriens bilar och där hade man som mest runt ~210hk och det var nog vad transmissionen var tänkt för (jag räknar bort FWD för hög effekt applikationer). "Nilegård" har en dubbelturbo 24V, det borde man kunna söka på. Alfa Danne har en 75:a med 12V och kompressor.
Så har man en Alfa Romeo med V6:a så åker man på helt andra problem innan motorn ger upp totalt (nåja). Och därmed så finns det nog inte så mycket erfarenhet att luta sig tillbaka på.

Jag kan tänka mig att problemet är lite att ska det bli riktigt kul vill man gärna ha en effekt i närhet av vad bilen hade i fornstora dagar. Och 550hk ur en gamal Alfa V6:a känns som väldigt mycket. 350-400hk kanske... +50 för en 24V
Kan faktiskt tänka mig andra problem än att bottendelen ger upp, våta cylinderfoder, kylning av avgasventiler etc. Saker som kanske håller för fullgasrepor på gata men som frestar på när man kör fullt på större och snabbare banor och har chassi och bromsar som matchar.

Samtidigt finns det ju mycket kul därute, typ ta Saab:s turbo installation, resten av motorn från Cadillac utom beautycovern som man tar från Alfa Romeo. 311hk + turbo. GM 6:an finns i 2.8-3.2-3.6L
V8:or finns i minut och parti och det är inte alltid ens att de är sådär mycket tyngre än Alfa 6:an heller. Det finns mycket erfarenhet från Audi/Saab/Volvo på ganska höga effekter - och som borde kunna bli rimligt hållara vid de effekter man tvekar på inför en Alfa V6:a. Så man kanske ska göra en sanitycheck först.

Men, man måste ju inte göra saker för att det är enkelt eller billigt, utan för att det är kul. Och har man bara den insikten så kan man säkerligen fixa Alfa 6:an - för det är inte gratis att trimma, oavsett motorfabrikat. Och alla maskiner har sina bekymmer och egenheter.

Bara lite flum flum från min sida...

/Oscar

HenrikL - 2011-7-12 kl 14:51

Tja, nu var det väl inte riktigt samma motor som satt i 155 DTM, men den 2.5:an lämnade ca 500 Hk och kan man krama 300Hk ur Nordmotorn så är väl inte 500 helt osannolikt ur 3l V6:a eller så kontaktar du Autodelta. Dom har ju en 3.7l konvertering med kompressor som lämnar 400Hk, går säkert skrämma upp lite till :-P

Henrik Magnusson - 2011-7-12 kl 15:46

Autodeltas grejer är väl till den nyare 24V. Däremot finns det en amerikan (Greg Gordon?) som säljer kompressorkit till den gamla V6-an. Kolla alfabb.com, han hänger där.

Alfa danne - 2011-7-12 kl 16:16

Frän bil!!
Ang motorn tror jag inte det skall vara några större bekymmer att krama ur effekt, men som sagt det är inte många som har provat.
Jag har kanske 350hk i min med kompressorn.
Nilegård trodde på ca 450hk i sin 24v dubbelturbo.

Men du får ju andra bekymmer såsom att kammarna tex är rundstänger, och att det krävs stora toppjobb för att få dit nya, samt att det finns hyffsat litet utbud med kammar.
Du kan ju kolla in min byggtråd där jag skrivit en del och fotat i början av tråden om när jag byggde min.
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=24008

hox - 2011-7-12 kl 17:07

Tja
Törs man fråga hur du tänkt använda bilen.
Gatregad ? :rolleyes:
Challenge serien? :beerchug:
Nån rejs serie? :idea:

Undrar bara. H

knotan - 2011-7-12 kl 22:43

kul med så pass mycket svar.

har hört mej för lite idag å fått bekräftat att iallafall både stakar å kolvar ska palla "lagom" med överladdning...

effekten är inte alls det viktigaste utan körbarhet.

ang kammarna så kan dem ju inte vara allt för mesiga med 250 häst på 3 liter å varvstoppet på (jag tror) 8500 rpm idag, :embaressed:

ang kompet så blir det def ingen kompsänkinng , iallafall inte i första skedet, möjligen om inte e85 skulle räcka till så blir det nått rejsbränsle.

bilen är inte tänkt att tävla med, iallafall inte mot andra formelbilar uteslutande,
enda tävlingen inbokad i år är speedweeken på mantorp ring den 23dje juli :kiss:

visst DOS baserat är kanek enkelt å stabilt, men ett modernt sprut är ändå bättre på alla sätt å vis...
har testat de flesta eftermarknadsprut på marknaden idag på ett eller annat vis, 8dvs vart med å instalerat å mappat) och VIPEC/link är utan tvekan det mesta stabila för rimliga pengar idag och har allt som inte ett dosbaserat sprut har. :banana:

för er som är sugna att kola närmare på och höra bilen tycker jag ni ska komma till mantorp den 23dje då jag har premiär för bilen på tävling, timeattack mot gatbilar och sedan (om dem tillåter mej starta) även på 402 meter :headbang:

detta är mao en ren leksak, en formel1 bil är nog någiot av en dröm som man aldrig kunde tro skulle gå att få uppfylld, men detta är iallafal en bra början. i framtiden när man har mer pengar och utvecklat denna vidare så ska man nog kunna byta till sej med hjälp av en stor säck pengar till en 10-15år nyare bil :dunce:

MEN denna motorn lär få sitta kvar i detta chassie , nått motorbyte kommer inte bli tal om, möjligen bygga en smidd bottendel med portade toppar och ett nytt insug.... dvs i kombination med twinturbo....

Johnny Bravo - 2011-7-12 kl 23:03

Om man jämför det som sitter i alfas bottendel med många andra fabrikat så ser det ju ut att vara förhållandevis stadiga grejer tycker jag. Ser är de ju kortslagiga och med så högt varvstopp som du har nu borde 500hk inte vara så svårt att uppnå.. Räcker ju nästan med det laddtryck Danne kör i sin så är du i närheten...

knotan - 2011-7-12 kl 23:27

nej det ska nog vara rätt lätt å få ut mer effekt än jag nånsin kommer lära mej utnyttja till fullo :idea:

Henrik Magnusson - 2011-7-12 kl 23:37

Vadå köpa nyare? Du har ju en från formelbilarnas guldålder! Inga rynkor från för mycket vindtunnel, bara rena linjer och klassisk formelbil ut i vingkanterna! Skit i om du inte är snabbast, jag är säker på att du kommer att ha sjukt kul i vilket fall - och se bra ut medan du har det!

knotan - 2011-7-13 kl 11:59

med nyare menar jag att det är en sekventiell låda som lockar :beerchug:

inte för att den kommer gå snabbare på banan med en kass förare som mej, utan bara för att det skulle känas häfigare :drool:

MEN denna lär få bli kvar i stallet en bra tid framöver , det ekonomiska klivet upp till en 00a eller liknande är lite väl saftigt bara för att få paddlar istället för dogbox :whip:

Bergils - 2011-7-13 kl 12:15

Grattis till cool bil!! Här i stan också, hoppas få se live vid tillfälle. Ska försöka ta mig till mantorp för en titt!:thumbsup:

Räserperra - 2011-7-13 kl 13:22

Var hittade du bilen och vad har den kostat dig? När man ser sådant här kommer allvarliga funderingar om intecknande av hus och hem.. Så grymt cool bil! :rockon::steering::ritaliead::rockon::bananana:

knotan - 2011-7-13 kl 22:10

Köpte bilen av Johan Rajamäki som fått den i ett inte vid försäljning av en nyare f1 bil till en kund....

jag är väll inte riktigt rätt person att fråga om detta då jag bara "varit i branschen" sen i höstas då jag första gången såg en f1 bil "live" .. jag vart helt biten å när chansen dök upp på en bra affär fanns inget att tveka på... det har visserligen kostat men min flickvän som fkastade ut mej i samma veva som jag bestämmde mej för att köpa bilen (eller inte just denna bilen, men pga bilhobbyn jag haft i många år)

verkar inte lätt att hitta en bil till bra pris idag tyvär.
defenetivt inte en nyckelfärdig....
visst ett sk rolling chassie, (en bil med hjulupphängning och vanligen växelåda , men utan motor eller nått styrsystem osv) kan man få för 2-400k ca

ska man ha nån äldre f3000 som är så pass ny att inte duga för historisk , men ändå så gammal att ingen vill tävla med den (som min då) så kan man kanske hitta nån i halvsunkigt skick med motor men i behov av allmän genomgång/renovering för 3-500k gissar jag`?

men man måste ha kontacktern å veta vart man ska leta, troligen åker man på å ta hem direkt från japan eller har man tur å hitta nått i england...

jag vill inte skriva ut vad jag gav tyvär... men ett mycket bra pris på rätt sida om 500 iallafall

knotan - 2011-7-13 kl 22:11

lite demo... faaan att man inte har tillgång till en större yta på inhängat område :wall:

http://www.youtube.com/watch?v=GJ1MuBQu1jI

Bergils - 2011-7-14 kl 08:24

Galet grymt och sjukt tufft att köpa en sån här bil. Respekt!!:beerchug:

Low, Fat, GTV6 - 2011-7-14 kl 09:34

Sjukt fränt å köpa en sån bil :rockon:

Den låter ju jävligt rapp, gissar att kammarna är rätt vassa= matchande högkomp kolvar är säkert monterade. Även om du kör på e85 tror jag du kommer få problem med så högt komp...

josé - 2011-7-14 kl 10:35

Så jävla nice - å med en Busso-sexa oxå - hehehe - We rule :bananana:

knotan - 2011-7-14 kl 11:37

ljudet kommer mycket tack vare fina xtraktorrör och korta fina runners från plenum, testa släng på samma setup på en vanlig std motor så ska ni få se på fint ljud även då,... :drool:

sen får man ju ha i åtanke att även med "bara" 0.5 kilos laddtryck å ett par bra cellpaket för luftkylning så börjar en välbyggd sugmaskin ge ett brutalt register helt utan spool eller turbolagg, som en kompressormotor fast med mer toppeffekt...

lär inte riva isär motorn å göra nått åt kompet i första steget, två små agg utan spool gör ett bättre register än jag nånsin kan lära mej hantera, även om det "bara" blir 400 häst så är dte enormt mycket på en bil på 500 kilo å speciellt med väghålningen i en av dem snabbaste chassien som byggts, denna va ju trots allt den sista årsmodellen innan dem började nföra massa regler som skulle sänka downforcen för å hålla ner farterna :clap:

Low, Fat, GTV6 - 2011-7-14 kl 11:43

Jag menade inte att den inte skulle gå alls, men du pratade om 500hk och det tror jag inte går med högkomade kolvar.

0,5bar och små trevliga agg tror jag därimot skulle bli skit bra!
Men max 300-350hp, vilket nog räcker bra i 500kg bil. Ialla fall i börjar ;)

knotan - 2011-7-14 kl 12:50

mm 500 är målet för framtiden, men blir inget nu försat setupen iallafall ... bättre med lite mer flås bara med lågt laddtryck så den orkar dra ur alla växlar ordentligt. och lära mej köra... :embaressed:

knotan - 2011-7-17 kl 22:59

byggde lite nytt avgas i helgen. blev 2.52 rostfritt ihopdraget till samma slutrör. blev lite argare ljud nu :thumbright:

knotan - 2011-7-21 kl 21:50

börjat packa lastbilen inför morgondagens avfärd mot mantorp. ingen alfa förutom jag anmäld till speedweekend?? mycket märkligt då de flesta märken finns representerade :whip:

regndäck, verktygslåda och mycket öl tillsammans med ett partytält. känner på mej det inte blir allt för mycket åka, premiäråka en sån här bil i regn känns inte helt optimalt.
öldrickat är jag dock helt inkörd på så om vädret inte tillåter får man väll satsa på efterfesten istället :banana_thingy:

Gustav_Holmdahl - 2011-7-23 kl 21:29

Hur går det på Mantorp då? Bilder, film?

patjo - 2011-7-23 kl 22:21

Fångad!

F3.jpg - 85kB

Bergils - 2011-7-24 kl 06:54

Hur lät den..!?

Zäta - 2011-7-24 kl 10:31

Borde fan va förbjudet att ha så roligt;)

patjo - 2011-7-24 kl 10:41

Quote:
Ursprugligen inlagt av Bergils
Hur lät den..!?

Det var inte alls det ilskna bålgetingsurr jag förväntade mig men riktigt argt och mycket racing.

theseal - 2011-7-24 kl 10:52

djävlar vad gott den lät på filmen.

kul bil. när får man provköra?? :steering::steering::steering: :)

155Q4 - 2011-7-24 kl 11:07

Lolat91, snurrning sen bär det iväg igen.
Ingen bra bild men ljudet hör man.
Ett inte allt för bra arrangemang över lag men denna bil lyfte evenemanget. Det var trevligt att träffas, din fd Nissan Micra lät brutalt, synd på vädret i slutet bara.

http://www.youtube.com/watch?v=ts83DzWMn5g

[Ändrad 24-7-2011 av 155Q4]

Gustav_Holmdahl - 2011-7-24 kl 20:36

Quote:
Ursprugligen inlagt av 155Q4
Lolat91, snurrning sen bär det iväg igen.
Ingen bra bild men ljudet hör man.
Ett inte allt för bra arrangemang över lag men denna bil lyfte evenemanget. Det var trevligt att träffas, din fd Nissan Micra lät brutalt, synd på vädret i slutet bara.

http://www.youtube.com/watch?v=ts83DzWMn5g

[Ändrad 24-7-2011 av 155Q4]

Wow!

knotan - 2011-7-24 kl 22:33

fick lite åka iallafall i helgen, först ett pass med 3 varv, sen ett pass med 4 varv, sen slutligen lär jag en polare köra 3 varv för att jag skulle kunna uppleva den utifrån bankanten med :drool:

hade gärna haft lite mer yyyyyl från motorn, ¨
lite vassare kammar å mera varvtal, i kombination med twinturbo så skulle den få duga för mej.

finns det trimkammar osv att få tag på till dessa motorer=??eller rättare sagt vart letar man trimsaker till dessa öht??? förstår att man får handla från utlandet om det ska vara vettiga grejjor/priser med tanke på hur liten marknaden borde vara i sverige...

måste lösa bantid nånstans inan hösten.

är bjuden på några andra evenemang, men först å främst måste jag få sätta mej å nöta varvtider ett par heldagar så jag lär mej bilen :yes:

ett par mer grejjor
http://www.youtube.com/watch?v=_0_rKsHnEg4

http://www.youtube.com/watch?v=OMAI0fX4VLk

en jämnförelse med min fd. gatbil. nissan micra bakhjulsdriven med en bmw 3.5liters sexxa å turbo (500++) med riktiga rejsdäck bak å r-däck fram...

http://www.youtube.com/user/lackcenter#p/a/u/0/OGL7MOna3Ic

Alfa danne - 2011-7-24 kl 22:58

Catcams verkar ha fina kammar.
Sitter själv och tittar åt det hållet.

sam_h - 2011-7-25 kl 09:16

http://www.ahmotorsports.co.uk/ har lite värre rejsgrejer

eftersom ingen påmint förut så:
Fyll i namn signatur: och ort i beskrivning finns beskrivning här:

http://alfapower.nu/viewthread.php?tid=14172

MaZ - 2011-7-25 kl 12:36

Men driver du med mig?! :D

Vilken jävla maskin! Extremt ball att leva ut sin dröm på det sättet, respekt. :yes:

Däremot skulle jag ABSOLUT ringa Hewland och fråga hur mycket moment lådan tål innan du börjar bygga turbo, normalt sett tål dom inte många Nm norr om 250... Formelbilsmotorerna jobbar ju med varvför att få effekt.
Hur funkar utväxlingarna förresten? Är dom anpassade för Alfamotorns låga varv?

Du hänger väl på Rejsa va? Tycker jag känner igen nicket väl. :)

knotan - 2011-7-25 kl 16:22

hewlandlådan som sitter rejsades orginal med en ca 550 hästar och 600nm v8 sugis,
så den ska hålla utan bekymmer så länge jag håller mej under 600nm.
gör den inte det så finns allt som reservdelar.
men den slutväxel å drev sitter idag gör den ca 100-120 på ettan och toppade drygt 260km/h på rakan på mantorp , varvade då 6500rpm, sen med turbo får jag nog dreva upp den lite på femman så man inte varvar ut för snabbt... lagom vore nog runt 290 i toppfart iom den mestadels lär gå på mantorp och anderstorp

men däremot bör man nog börja använda kopplingen vid fullgasväxlingarna om man ska köra överladdat... lite trist då en del av ljudupplevelsen försvinner när man måste kopplingsväxla :wall:

har några extra uppsättningar doggar som skickades med vid köpet så får väll se hur länge första upättningen håller till å börja med.... :steering:

japp jag hänger nog på de flesta forum på nätet som har med bilar att göra mer eller mindre frekvent :embaressed:

[Ändrad 2011-7-25 av knotan]

MaZ - 2011-7-26 kl 14:49

550Hk och 600Nm låter väldigt suspekt, typ som en standard produktionsmotor som inte varvar ett skit? Hade dom inte svinfeta racemotorer?

Jag hade lätt ringt Hewland ändå, då vet man exakt vad om gäller sen. :)

knotan - 2011-7-26 kl 15:32

honamugen v8 ska det vart från början i denna, trodde först att det suttit en cosworth men har fått fram andra uppgifter nu.
motorerna i f3000 va begränsade till 550 häst å med dem litrarna dem körde med då gav det vridet..

de flesta som kör sånna här bilar idag kör med typ judd eller cosworth v8er på ungefär samma varvtal. å då blir det dem vridmomenten jag tänkt plocka ut med överladdning från v6an
vxllådsras är väll inget stort bekymmer som jag förstått det...

MaZ - 2011-7-26 kl 20:05

Sweet! Väldigt ovanligt med såna lådor som tål så mycket vrid, troligen därför den inte är seq.

Skall du inte ta lite större turbiner så du inte får en motor som stryper sig själv på höga varv? Med en sån låda kommer du ju aldrig droppa lågt i varv när du växlar ändå och lagg lär du inte ha problem med. :)

Du skall inte ha en 24v motor i den när du ändå härjar? ;)

knotan - 2011-7-26 kl 20:31

rajamäki kör ju 550hk v8er på 3 liter i de flesta av sibna bilar å dme håller bra,. visst dem varvar ju lite mer, men en 550hk v8 ger ju rejält med vrid.

dem sekventiella lådorna kom först runt 95 lr något sånt??? min är ju äldre det är därav att den är h-mönstrad, det körde nog alla med dem åren, dvs både f1-2-3000

haha, asså, jo visst vore det trevligt med nå större, typ dubbla switser s2 agg å en 3.2 24v lr liknande med vässade kammar.

MEN man får ju se till precis va det är, en träningsbil ... lär jag mej köra denna med moderat effekt å motorn är driftsäker,

mjo kan hålla med om att två td04 turbiner är i minsta laget, men med bara 1500cc å drygt 120-130 sugisar per agg så lär det funka. kan ju jämnföras med en äldre mc-motor å dem klarar ju varva rätt långt ändå med td04 agg. :bananana:

dem borde räcka att pumpa upp min effekt till 400+ utan stora bekymmer redan med relativt lågt ladd.. och då lär effekten/vridet räcka till ändå :clap:

var iväg idag till mekonomen här i stan som sponsrar mej med ett nytt batteri.

satt tidigare nått "rejsbatteri" som dock hade 7 år på nacken så kapaciteten va ínget att hurra för direkt,
dessutom bara ett nimh lr liknande så går ju inte använda starthjälp till det batteriet,
kollade lite först på ett riktigt rejsigt lion batteri ala 3kilo , men priset för ett sånt känns inte riktigt värt viktbesparingen, dessutom samma sak där att man inte kan använda starthjälp .

valet föll till slut på ett optima yellowtop 38ah torrbatteri..

det ska ju klara hålla volten uppe väldigt länge, dessutom speciellt designat för att klara att dras ur å laddas upp många ggr,

visst vikten blev rätt hög (11 kilo)men det kompemnseras av att jag bara vä'ger 60 kilo själv å andra sidan, bilen är ju rätt lätt även idag så :idea:

knotan - 2011-8-6 kl 16:54

allt är nu packat å klöart för två dagar på anderstorp, åker från norrköping imorrn vid 15.00 å sen bara in på hotellet direkt efter att bilen är avlastad vid banan , sen upp måndag morgon å jobba och åka bil tisdag 8)

var även hemma hos peter schmidt idag å plockade med mej två flong nya mhitd04-12t aggregat. :hihi:

lär blir ganska lagom.

1500cc och ca 120-125 sugisar per agg borde inte strypa så värst mycket trots relativt små aggregat, pumpar troligen luft för ca 450 häst strax under 1 bars laddtryck .....

ska testa maila shell å se om man kan få nån typ av sponsring på bensin och olja för en säsong iom jag redan har deras reklam på bilen (annars lär den ryckas bort inför kommande säsong)

Johnny Bravo - 2011-8-6 kl 19:45

Quote:
Ursprugligen inlagt av knotan
rajamäki kör ju 550hk v8er på 3 liter i de flesta av sibna bilar å dme håller bra,. visst dem varvar ju lite mer, men en 550hk v8 ger ju rejält med vrid.

Det beror väl på vid vilket varvtal de ger effekten. Med 3 liter sugis lär det inte vara mer än 350-400nm.

sam_h - 2011-8-6 kl 20:58

Quote:
allt är nu packat å klöart för två dagar på anderstorp, åker från norrköping imorrn vid 15.00 å sen bara in på hotellet direkt efter att bilen är avlastad vid banan , sen upp måndag morgon å jobba och åka bil tisdag 8)

var även hemma hos peter schmidt idag å plockade med mej två flong nya mhitd04-12t aggregat. :hihi:

lär blir ganska lagom.

1500cc och ca 120-125 sugisar per agg borde inte strypa så värst mycket trots relativt små aggregat, pumpar troligen luft för ca 450 häst strax under 1 bars laddtryck .....

ska testa maila shell å se om man kan få nån typ av sponsring på bensin och olja för en säsong iom jag redan har deras reklam på bilen (annars lär den ryckas bort inför kommande säsong)

Shell? så du vill köra på 98 med 5% etanol?

knotan - 2011-8-7 kl 11:02

ja det ä'r väll vettigt, jag vill inte köra med e85 i denna bilen för dels drar den mer sås då, (tanka oftare och man kan inte ta den till macken för å tanka=massa dunkar att transportera)

sen sitter ju bränslepumpar å catchtank och filter å hela köret inbyggt nere i tanken, dvs det finns ingen plats att få dit en extra pump, sitter en 040 nersänk nu å den räcker till för min tänkta effekt på bensin, men tror det blir gränsfall med e85...

sååå v-power får duga ...:yes:

en 550 hästars v8 vid 16-18k varv lämnar runt 300nm i vrid,
halverar man det å plockar max effekten vid tex 8000 så lämnar den betydligt mer vrid
(minne inte exakta delningstalet nu tyvär) men blir ungefär samma som min kommer lämna vid 1 bar och 7000rpm varvstopp...

som sagt, lådan lär inte vara det stora bekymmret :thumbsup:

dock så lär jag sätta mej in i kamvärdena å slipa om kamprofilen lite om det behövs ,
troligen lär verkningsgraden i aggen göra att min motor lär kunna varva iallafall 500 rpm mer utan att behöva ändra kamprofilen...
stämmer bara av nya insuget och grenrören för lite högre varv för säkerhets skull..
skulle vilja ha typ 8000 varvstopp mest för ljudet skull även fast jag kommmer ta ut maxeffkten långt tidigare...

sam_h - 2011-8-7 kl 11:46

Quote:
ja det ä'r väll vettigt, jag vill inte köra med e85 i denna bilen för dels drar den mer sås då, (tanka oftare och man kan inte ta den till macken för å tanka=massa dunkar att transportera)

sen sitter ju bränslepumpar å catchtank och filter å hela köret inbyggt nere i tanken, dvs det finns ingen plats att få dit en extra pump, sitter en 040 nersänk nu å den räcker till för min tänkta effekt på bensin, men tror det blir gränsfall med e85...

sååå v-power får duga ...:yes:

en 550 hästars v8 vid 16-18k varv lämnar runt 300nm i vrid,
halverar man det å plockar max effekten vid tex 8000 så lämnar den betydligt mer vrid
(minne inte exakta delningstalet nu tyvär) men blir ungefär samma som min kommer lämna vid 1 bar och 7000rpm varvstopp...

som sagt, lådan lär inte vara det stora bekymmret :thumbsup:

dock så lär jag sätta mej in i kamvärdena å slipa om kamprofilen lite om det behövs ,
troligen lär verkningsgraden i aggen göra att min motor lär kunna varva iallafall 500 rpm mer utan att behöva ändra kamprofilen...
stämmer bara av nya insuget och grenrören för lite högre varv för säkerhets skull..
skulle vilja ha typ 8000 varvstopp mest för ljudet skull även fast jag kommmer ta ut maxeffkten långt tidigare...

med tanke på varvtalet så kanske inte e85 är så tokigt med tanke på oktantalet.

Det jag syftade på med V-power är att i svenska v-power finns det sedan några månader ingen power kvar, när de slutade sälja 99oktan med lite högre energitäthet och övergick till 98 oktan med 5% etanol. Statoil har om jag förstått det rätt bäst soppa just nu med 98.5okt och inget etanol. Preem har även de 98okt utan etanol.

[Ändrad 2011-8-7 av sam_h]

knotan - 2011-8-7 kl 14:06

iom den lär mappas om så spelar det ju mindre roll vilken typ av bränsle jag använder, huvudsaken är att man kör samma jämnt, och med tanke på dekalerna på bilen lär jag iallafall försöka få det gratis :pftroest:

nu inför måndag-tisdag har jag bunkrat upp med 100liter v-power, sen plus ca 60 liter 95oktan för dragbilen med kärra ner å upp från anderstorp,

säg att man gör 5-6st likadana resor under en sommar så blir det ganska mångra liter :yes:

dem sammnlagt 10 varven på mantorp speedfestival så surplade bilen i sej ca 40 liter v-power :clap:

nu menar jag inte på nått sätt att jag tycker att bränslekostnaden är för hög, det är väll helt väntat att den drar mycket sås när man ligger mellan 5-7000 i stort sett hela varvet runt, men som sagt det finnns pengar att spara om jag kan lyckas få spons ....

alfa164super - 2011-8-7 kl 18:40

Quote:
Ursprugligen inlagt av sam_h

Det jag syftade på med V-power är att i svenska v-power finns det sedan några månader ingen power kvar, när de slutade sälja 99oktan med lite högre energitäthet och övergick till 98 oktan med 5% etanol.

Lite off topic men stämmer det verkligen ?? Shell Karlskoga hävdar bestämt att deras V-power fortfarande är 99 oktan, står även på pumparna så sent som i onsdags.

sam_h - 2011-8-7 kl 19:24

Quote:
Ursprugligen inlagt av alfa164super
Quote:
Ursprugligen inlagt av sam_h

Det jag syftade på med V-power är att i svenska v-power finns det sedan några månader ingen power kvar, när de slutade sälja 99oktan med lite högre energitäthet och övergick till 98 oktan med 5% etanol.

Lite off topic men stämmer det verkligen ?? Shell Karlskoga hävdar bestämt att deras V-power fortfarande är 99 oktan, står även på pumparna så sent som i onsdags.

Här är nya produktbladet för V-power E5 som numer säljs i sverige:

http://www.st1.se/st1/elements.nsf/files/V_Power_E5_20110601...

knotan - 2011-8-10 kl 19:50

har sett på flera stationer nu att det står 98+ istället :yes:

går i banorna att prata m,ed q-star med, deras huvudkontor ligger ju här i norrköping och jag har ju haft tankkort hos dem i många år så kanske blir enklare.

får ta tag i det senare under hösten.

avverkat ca 50-60 varv på anderstorp under regniga och blöta förhållanden under måndag-onsdag , skulle ju igentligen åkt hem tisdag kväll men iom det hade regnat så pass mycket tog jag en dag till :embaressed:

gick väll sådär halvbra til en början , ett par snurrningar varav en med bakdäcken ut i gräset som gjorde att jag fick dras upp på asfalten igen med 4 hjuling :rolleyes:

hade inga regndäck med mej å slicks i regn är ingen höjdare, ännu sämmre ute med bakre halvan i gräset :fiol:

men i övrigt flöt det på bra bortsett från att jagb blev avflaggad av banansvarige, 103 db va liiiite högre än dem tillåtna 95 :(

en snabb tur in till anderstorp och mekonomen så svetsades en till liten simons 2.5" dit på slutet och det va grönt att åka igen :banana:

har en del film på gopron som jag ska försöka få upp...

sam_h - 2011-8-10 kl 21:09

Gott, ska bli kul att se den in action.

[Ändrad 2011-8-10 av sam_h]

knotan - 2011-8-11 kl 15:22

hamnade med på film dessutom :yes:

http://www.youtube.com/watch?v=nD5ZHuO4Ra4&feature=player_em...

knotan - 2011-8-12 kl 08:18

kollat igenom lite av filmen från anderstorp, och verkar ha kört sista varven på ca 57 sekunder på dagen korta slingan dvs
med halvblött underlag, måste anses som ganska godkänt som första testkörningarna. första varven låg jag på typ 1.05-1.10 så det va ganska bra ökning på hastighet under tiden jag var där...

hade det vart torrt underlag hade jag säkerligen kunnat kapa några sekunder till, dels med greppet å dels med att det funnit mer tid att öva.

tyvär hade jag bara stängda skalet med mej till gopron och fuktigt ute så blev hela linsen fylld med imma nästan direkt så är väll bara en 5 del av allt jag filmade som man ser nått :(

ska försöka få till lite skapligt material att lägga upp ett eller två varv...

Gustav_Holmdahl - 2011-8-12 kl 08:25

Du måste ta med dig Lolan till något av klubbens banmöten. Jag tror de flesta av oss både vill se och höra dig på banan! Vi kan skapa en klass i Challenge för formelbilar :rockon:

knotan - 2011-8-12 kl 13:43

jag fick mail ang inbjudan till en träff i mitten av sept på mantorp, men inte fått nå mer info när jag svarade.. hade hur som helst tänkt komma då men behöver mer info. hur kan jag bli medlem etc??

har hursomhelst rivit isär turbosarna nu.
den ena va ett nytt volvo agg och det andra var ett utbytesaggregat (dvs nyrenoverat) och var märkt volvo s/v40.
samma turbos i övrigt. mhi td04 -12t

måtten var på kompressor
ind.38 exd.49

resp turbin
exd 41 ind.47

borde vara rätt lungt med runt 450 häst under 1 bar förutsatt att jag inte behöver kompsänka allt för mycket (vilket inte borde behövas med så pass lågt ladd) :thumbright:
har eventuellt fått tag på två uppgraderings audi rs4 intercoolers från dalhems.
dem ä'r drygt 2" tjocka och cellpaketen är drygt 40x40cm , ska bara läghga ett bra bud på dem.
annars är jag inne på två saab 900 intercoolers att svetsa nya tankar till.. har två lediga luftkanaler som orignal troligen gå¨tt till dubbla luftfilterboxar för v8an som satt där :yes:

knotan - 2011-8-13 kl 08:56

funderar lite över detta med agashusen, är ju pulssplittat i avgashuset, den ena kanalen är nästan dubbelt så stor som den andra.

tanken är att två cylindrar lär ligga varvandra närmare i tändföljd (per halva då) än den tredje. plannen isåfalll är å dra ihop dem två som ligger längst ifrån varandra i den stora kanalen och sen den som ligger ensam i den lilla kanalen , på så vis borde motorn bli ännu mindre känslig mot det motrycket som kommmer bli (även m det lär vara ganska lågt ändå)

nån som har koll på tändföljden på en sån här motor å isåfall vilka två cylindrar som ligger närmst varandra??

patjo - 2011-8-13 kl 10:46

1-4-2-5-3-6 om jag inte blivit förd bakom ljuset.

Så nej, inte olika tid mellan gnista per sida.

knotan - 2011-8-13 kl 11:46

ett par varv på ett blött anderstorp, var i princip bara karusellen som va skaplig torr... :P

http://www.youtube.com/watch?v=RlcWVdfKZbc

J.Aineland - 2011-8-13 kl 12:22

Quote:
ett par varv på ett blött anderstorp, var i princip bara karusellen som va skaplig torr... :P

http://www.youtube.com/watch?v=RlcWVdfKZbc

Hoppsan, det var visst lite halt.

Kul bil.

knotan - 2011-8-13 kl 12:37

ja dte va minst sagt halt, micelin däck, och dessutom gamla å torra :smash:

knotan - 2011-8-19 kl 19:39

senaste uppdates, har bestämmt att byta bort orignal sprutet, chefen ringde just nu ppå kvällen och sa att han hade beställt mej ett nytt Link och lambdamätare åt mej
gött med gratisgrejjor. lär väll stripa upp nya släpkärran til nästa år med progatec dekaler va tanken

har även bestämmt att byta bort twinentry avgashusen till turbosarna mot motsvarande fast från subaru impreza med vanligt singelentry,
får dessutom en mycket större utgång för DP dp än den lilla 2.25" ansutningen på s40 husen

på söndag ska den köras några uppvisningsvarv på mantorp vid supraklubbens träff, JDM faceoff. tänkte det kunde vara en kul grejj att testa hur fort jag kan åka med 250 sughästar jämnfört med alla deras 1000 hästars turbomonster :clap:

sen fick jag nått ryck att måla om släpkärran som följde med bilen med, den är målad smurfblå och jätteful nån gång på 90 talet, med lagom mycket färgsläpp (galvad ram och helaluskåp)
börja med å slipa bort all lös färg i torsdags å sen grunda på all plåtrena ytor, sen idag så skulle den målas va tanken, kom så långt att jag hinner grenda hela släpkärran innan strömmen gick i åska
väntade en timmme utan att strömmen kom tebax, får hoppas att det är skapligt varmt iorrn så jag kan lacka den på förmiddagen så den hinner torka under dagen å sen lasta in bilen på kvällen

gamla färgen på släpkärran syns på den här bilden :smash:

knotan - 2011-8-21 kl 20:30

nylackad å fin släpkärra

solsken och jag som trott på regn, hade inga slicks utan fick smiska regndäcken istället. '
Dem va lite för mjuka kändes då den ville gå lite på tvären och inte alls bromsade som den skulle innan kurvorna.
men lyckades iallafall klämma till två varv på höga 1.28 iallafall och det får väll anses som godkänt med den låga effekten...
kunde säkert kapat ett par sekunder om jag fått ett pass till om 5-6 varv och kört på slicks gissar jag.

Henrik Magnusson - 2011-8-21 kl 21:17

Quote:
jag fick mail ang inbjudan till en träff i mitten av sept på mantorp, men inte fått nå mer info när jag svarade.. hade hur som helst tänkt komma då men behöver mer info. hur kan jag bli medlem etc??

Det är mycket enkelt. Betal in medlemsavgiften på 395:- bara. Gör du det nu så får du nästa år med på köpet. Allt du behöver veta finns här:
http://www.alfaromeo.org/index.taf?_page=object&object_auid=...

Och info om banmötena finner du här:
http://www.alfaromeo.org/index.taf?_page=cat&cat_auid=1921

Ett annat tips är att det precis kommit en ny bok om att trimma V6:an. Misstänker att den är lite under din nivå, men kan kanske vara värd att ha i bokhyllan ändå. Kartamalakis som skrivit den var ju väldigt seriös när han gjorde en bok om alfas gamla fyra, med allt från sektioner på portning till kamdata. Maz har postat om detta innan:
http://alfapower.nu/viewthread.php?tid=30401

För övrigt ett extremt ballt projekt du håller på med! Håll oss uppdaterade!!! :rockon:

lillproppen - 2011-8-22 kl 11:04

Välkommen i Formel träsket å grattis till en cool bil. Fast själv har man ju bara en Formel Opel. Å den tycker jag man kan köra riktigt fort med, problemet e att man kör för sällan så man glömmer bort hur bilen beter sig. Men det e ju bra att veta att det finns fler skärmlösa bilar som används :)

[Ändrad 2011-8-22 av lillproppen]

[Ändrad 2011-8-22 av lillproppen]

sidan liten.jpg - 139kB

knotan - 2011-8-22 kl 22:00

tuff opel, skitsnygg färg.. :headbang:

du ska inte till mantorp på alfaträffen den 17de??? skulle va kul å få testa köra med nån mer formelbil :beerchug:

lillproppen - 2011-8-23 kl 14:16

Jo det hade vart kul men jag slog armbågen ur led för några veckor sen å sliter för tillfället med rörligheten. Så typiskt för det har inte blitt nån körning alls med nån bil som vart planerat i Aug. Men vi håller kontakten så skall vi nog få till det nångång framöver.

knotan - 2011-8-27 kl 11:39

äntligen köpt en ny telefon med internet och kamera :thumbright:

gör inget emd bilen ännu, sista körningen den 17de sen rivs den ner :drool:

förbreder aggen lite, bort med allt onödigt skit på dem å sen slipa/svetsa/blästra/polera.
bli kemnicklade avgashus, målade cores(eventuellt coatade) och pulvermålade kompressorhus...
sparad vikt 235g på komnpressorhuset och 190 på avgashuset ca :hihi: :hey:

det är mao subaru impreza avgashus jag var uppe hos Martin Palm i rimbo och bytte till mej,
större mynning för WG och DP på denna , samt att det är singelentry med...
lite smidigare fläns på impreza huset med...
jag vill spara så mycket plats och vikt det nånsin går på en formelbil :thumbright:

knotan - 2011-8-31 kl 16:07

lite uppdates.

nya gargeplatsen börjar bli klar. lite lister å skit som ska monteras, sen kommer installatör på fredag å drar in larmet, bilen får dock bo på jobbet tills vidare iallafall fram tills senhösten som det ser ut nu,
mycket enklare å bygga grenrör osv där man har alla maskiner osv...

men värme va jag först innne på luftvärmepump men det är relativt välisolerat så tänkte att den tid det tar från att spara in dem kronor vanlig elvärme kostar jämnfört med inköpet av en värmepump inte känns värt... lär bara hålla en 10 plus eller så konstant i garaget å sen kör jag resterande av värmen via disel-luftvärme resterande när man är där... är bara drygt 40 kvadrat med 2.10 i takhöjd så det lär inte bli så farligt dyrt ändå ... å sen hoppas jag på lite mildare vinter i år än 2 föregående år med :hihi:

sen har handboken kommit med :thumbright:
även nya sprutet dök upp nu, tyvär tycks kabelhärvan kommmit på villovägar, men är ju inte direkt panik med nytt el ännu så det gör inte så mycket iofs...

MaZ - 2011-8-31 kl 19:31

Problemet är att alla verktyg och delar håller 10 grader också, luftvärmepump på typ 16 grader är såååå ,ycket mer komfortabelt.

:yes:

knotan - 2011-8-31 kl 20:14

det är troligen helt sant. men jag är ju van vid andra garaget, att handskas med verktyg på 0an sen tidigare år :wink:
lägg till ett iskallt oisolerat betonggolv dessutom :kulspruta:

så 10 grader och ett riktigt golv lär kännas rejält lyxigt i jämnförelse :thumbsup:

sen får vi se hur mycket värme man kostar på sej,
är man där varje kväll kan man ju ha lite varmare, dessutom ställa på disel på timer, så det är varmt när man kommer dit...

samma lokal förra året innan det blev ordentligt isolerat och utan trägolvet ,
så va det varmt (19-20 grader) efter 15-20 minuter med disel.
så förutsättningarna i år är betydligt bättre med mer isolering bättre golv, plus en grundvärme...

[Ändrad 2011-8-31 av knotan]

jol - 2011-8-31 kl 22:05

Du får ställa dieselkanonens utblås in i verktygsvagnen :)

Tycker att man bara fryser i början, sen får man klä av sig när man kommit upp i varv... fast det är ju skönt att bara mysa på också. Snälla tomten ge mig ett eget garage/verkstad

knotan - 2011-9-4 kl 19:09

hittade en bild från när jag körde på mantorp på JDM faceoff.

synd bara det cva på regndäcken, hade vart snyggare med slicks... :thumbright:

knotan - 2011-9-6 kl 21:28

har börjat måtta lite på grenrör å intercoolerplacering osv nu..

grenrör blir lätt, avgasystem blir lätt.

däremot IC rör å intercoolerplacering blir svårare...
iallafall utan att behöva börja kapa i karossen :whip:

vill helst inte kapa i karossen ÖHT, men jag får liiiite mer plats om jag kapar ur orginal luftkanaler på undersidan av karossen som går upp till orignal luftfilterbox, det är inget som syns utifrån isåfall, plus att jag kan kapa dän hela kanalen i ett stycke (eller rättare sagt två iiom en höger å en vänster) å sen behålla dem så dem går å plasta tebax i frammtiden om det skulle behövas...

men lär aldrig gå å ha grövre tryckrör än 2" som max. iofs två stycken så det lär väll få duga, bitvis så kommer jag åka på å ha ett platt rör som får bredddas lite för å behålla tvärsnittsarean men ändå få plats under karossen.

sen högst upp vid gasspjället lär jag få göra en övergång , från 2st 2" rör till ett 3.5" (gaspjället Utv dimsenon =90mm)

kommer vli mycket pusslande å svetsande för å få till så pass tight passform att det ryms mellan bilen och karossen :P

hur fasn jag ska få plats med luftfilterboxar OCH intercooler är dock ett ännu större problem :angryfire:

letar lite efter intercoolers med , om nån har nått ligger å skräpar så går det bra å sälja till mej eller sponra :thumbright:

tänker mej två stycken mindre , helst med alugavlar (lättast å bygga om då)

tex saab 900 (äldre
nissan skyline GTS
nissan s13 200sx
audi turbo
säkert mpånga fler, helst två likadana men eventuellt en om den är lätt å hitta en kompis till

Gustav_Holmdahl - 2011-9-7 kl 08:14

Tjena!

Jag kan donera en gammal Cosworth IC om du vill ha den. Liten och nätt och helt i alu. Ena gaveln är redan svetsad så det är bara att bygga om.

Det är den svarta på bilden :wink:

Du får väl bjuda på ett varv i bilen när du monterat dit den :worship:

Jag kan släpa med den till Mantorp förresten.

[Ändrad 11-09-07 av Gustav_Holmdahl]

IMAG0392_014.JPG - 507kB

knotan - 2011-9-7 kl 11:56

ser ut å vara lite fel form tyvär..

skulle behöva ett med cellpaket på kankse 300x300mm å sen bägge anslutningarna i samma ände

Finnland - 2011-9-7 kl 14:33

Saab 900 Aero IC borde ju vara det lättaste att hitta coh ha rätt form då?

knotan - 2011-9-7 kl 15:55

ja, har eventuellt en från en polare så en til bara

knotan - 2011-9-7 kl 21:02

hittade små intercoolers från audi a6, cellpaketet 170x230mm och ca 60mm anslutningar som pekar "uppåt" på vardera sida om cellpaketet..
borde bli perfekt att såga hål i i luftkanalerna å sänka ner framför oljekyl resp vattenkylen på höger å vänster sida.

försökte beställa två från en skrot som va riktigt billiga (typ 1000 kr för två inkl frakt)
men deras onlinetjänst funka mindre bra. får ringa imorrn å beställa.

har mailat do88 å sökt spons på alurör/siliconslang, bara hoppas på det bästa :yes:

jol - 2011-9-7 kl 21:22

kan det vara 2,7 biturbo? :)
Fint att du skriver måtten jag kanske behöver nåt smidigt format också

knotan - 2011-9-8 kl 08:45

Nej vanlig 1,8t

Henrik Magnusson - 2011-9-8 kl 20:03

Autospeed har testat och jämfört en massa intercoolers från japsebilar man kan hitta på skroten.

http://autospeed.com/cms/A_1931/article.html
http://autospeed.com/A_111286/cms/article.html

jol - 2011-9-11 kl 00:44

Lägg gärna upp nån bild på dina ic, jag kommer säkert vilja ha lite lättplacerad kylning snart

[Ändrad 2011-9-11 av jol]

knotan - 2011-9-12 kl 18:46

precis hemkommen från riga , har vart å skruvat med polarnas bilar under NES drifting. skapligt sliten efter fp timmars sömn och billig öl i 4 dagar :yes:

ekonomin satte visst stopp för beställning av intercoolers för tillfället. men det löser sej ,

ska förbi ahlsells och hämta ut böjjar osv till grenrören,
förhoppningsvis så ska flänsarna till grenrör å turbo vara klara imorgon med...

har fått bekräftat att jag kommer köra på mantorp på söndag i luncuppehållet. dock med sugmotor såklart....

RRT - 2011-9-13 kl 13:50

Quote:

har fått bekräftat att jag kommer köra på mantorp på söndag i luncuppehållet. dock med sugmotor såklart....

Notera att CAR kör på LÖRDAG :steering:

knotan - 2011-9-13 kl 16:02

det ska vara lördag såklart :bondage:

midju - 2011-9-13 kl 16:14

Snälla knotan!

Jag vill se din bil på Mantorp.

Mvh

knotan - 2011-9-13 kl 16:21

jo jag kommer såklart :yes:

på LÖRDAG :boing:

grest - 2011-9-13 kl 19:48

Den bilen måste man ju bara se.
Det får bli megameck på fredag så att vi har något att frakta oss i till Mantorp

knotan - 2011-9-15 kl 19:48

i brist på så mycket annat att vare sej göra med bilen eller visa upp så tänkte jag att ljudämpare lär ju gå åt.
letade först på nätet men hittade inget som jag tyckte såg bra ut, eller höll rätt mått, och framförallt inte med rätt prislapp.

måttet är 100mm diamater, 250mm lång (plus stosarna) och 2.5"
vikten är strax över ett kg :)

började med ett rostfritt rör 4" med 1mm godstjocklek,
klippte ut plåtar i perforerat 1mm rostfritt
knäcka till två halvor i kantpressen och svtesa ihop till ett perforerat rör.
klippa ut gavar och skära hålen med plasma.
fyll upp med rostfria svarvspånor.
svetsa ihop allt tätt
sen sist beta och borsta.
klart :headbang:

Alfa danne - 2011-9-15 kl 19:58

Tjusiga och nätta vart dom, med inte kan väl svarvspån dämpa desto mer?

knotan - 2011-9-15 kl 20:31

jag brukar använda rostfria svarvspånor, iom dem tål värme mycket bättre än vanlig glasfiberull (som brukar användas i ljudämpare)

de har en tendens att brinna ur jävligt fort om man har dem placerade nära turbon,

och i mitt fall lär dem hamna kanske 20-30cm bakom turbo så är en hel del värme där :yes:

Henrik Magnusson - 2011-9-15 kl 21:00

Stiligt!

Söder - 2011-9-15 kl 21:54

Kommer du stanna kvar efter du kört? Vill gärna kolla in bilen men kommer lite senare, vi ska köra tävling kl 5 efter klubbens träff.

knotan - 2011-9-16 kl 08:07

jodå jag blir kvar en stund efter, hur länge beror lite på vädret osv

knotan - 2011-9-16 kl 21:26

formelbilen lastad å klar nu på kvällen,
självklart ska nått jävlas, drog sönder dragskaftet , ska igentligen använda 1" muttermaskin men fattig som man är för tillfället och inte har man skaffat gastuber heller så får ett 3/4" dragskaft och andra tillhyggen duga :wall:

så imorrn på vägen måste jag förbi biltema och hämta ett nytt dragskaft, lite försening mao, hade tänkt vara på plats vid 8 men nu blir det först lite efter 10 :(

knotan - 2011-9-18 kl 18:10

var och körde på mantorp i lördag, allt funkade kanon, blev nog 6 eller 7 varv körda i strålande solsken men med regndäck... :rolleyes:

fegade lite dagen innan jag lastade iom jag inte va säker på hur vädret skulle vara (smhi angav runt 10 graders temperatur medans det vart typ 20 i solen )

ingenrökartid , låg runt 1.28..

men det va väldigt lärorikt, behöver all körtid jag kan få för att komma in i hur den beter sej...

kände av downforce för första gången när jag nu börjar känna bilen lite å vågar hålla i liiite mer i kurvorna. väldigt udda känsla att den kasar lite på hjulen vid 4500 rpm på fyrans växel , men sedan när jag släppte spärren å testade öka hastigheten till 6000 rpm på samma kurva och växel så gick den som på räls :steering::rockon:

lär ta lång tid att lära sej köra så fort som det är tänkt :bondage:

har fixat klart collectors till grebnrören, väntar fortfarande på vattenskärningen med flänsar för grenrör/topp turboflänsar och DP flänsar. är rätt fullt i maskinen så ser ut å dröjja ialafall ett par veckor till.... :(

knotan - 2011-10-1 kl 08:24

nu har jag äntligen fått alla flänsar till grenrören ..

blev i 8mm syrafast (2343) vill ju inte ha onödigt tjocka iiom vikten hehe...

så ner till ahlsells elr dyl på måndag å hämta ut alla böjjar ósv som går åt sen är det bara börja snickra grerör...

kommer ha pinnbultar gängade i fläns på ett par ställen (frigående hål i avgashuset och vill inte ha bult/mutter(
kan man köra med syrafasta pinnbult (a4) å sen smörja med molybdenfett och använda kopparmutter. eller är det stor risk det skär??

ville helst köra med flygplansmutter/k-nutts och molybdenfett (ni vet sånna superduperhärdade mutter där m8 har 10mm fattning) men tänkte att dem kanske gärna skär mot rostfra pinnbult, lr

Georg - 2011-10-1 kl 10:41

Jag är då ingen expert på de här men rostfria gängor är nåt man gärna slipper. Dom skär ju så lätt
 Pages:  1    3  ..  5