Vår mycket efterlängtade Giulia har landat. 1300 Super, 1973 års modell. Dags för lite grundservice. Tillverkad den 24/4 1973 och såld första gången
den 2/5 1973 i Milano.
[Ändrad 11-11-13 av hakan]
[Ändrad 11-11-13 av hakan]hakan - 2011-9-19 kl 10:20
Bränsleslangar, kylarslangar, insugsgummi, packningar och fläkt behövde bytas. Ner med allt.
hakan - 2011-9-19 kl 10:20
Åter igen.
niczii - 2011-9-19 kl 10:49
jädrar vad trevligt!
dessa karosser är underbart vackra mopar - 2011-9-19 kl 18:08
Mumma, nu skall det bli kul med en ny byggtråd från dig/er
/moparGeorg - 2011-9-19 kl 19:47
Tell us everything
Var kommer den ifrån närmast och vad ska det bli i slutänden osv..
Avis... Jag ångrar att jag sålde min lejongula -72a...veloce - 2011-9-20 kl 07:35
Du får nog vända fläktbladen på andra hållet, så den suger bättre. Trevligt projekt, lycka till.hakan - 2011-9-20 kl 09:57
Quote:
Ursprugligen inlagt av veloce
Du får nog vända fläktbladen på andra hållet, så den suger bättre. Trevligt projekt, lycka till.
Haha, javisst. Bra miss eller hur. Tack.
Rätt motor?
Lave - 2011-9-22 kl 11:47
En fundering...
Är du säker på att bilen är en 73:a? för du har motorkonfiguration före -69, för termostathuset sitter ju på insuget och och även vattenpumpen är från
tidigare Giulia
Har du 4 bultar spom håller kylaren så tror jag att du har en 69:a
/LaveAlfadriver - 2011-9-22 kl 20:22
Underbar bil!
En sån vill jag ha!
Termostaten satt på insuget ända till TS maskinen kom.
Har för mig att termostaten alltid sett ut som på bilden på 105:or?
På senare maskiner satt en annan termostat under ett separat lock.Johnny Bravo - 2011-9-23 kl 08:26
Även 105-orna fick termostat under separat lock på 70-talet. De riktigt sena 80-tal spider fick termostatet ingjutet i locket.
Men det är ju alfa så exakt vilka årsmodeller som hade vad... ja det finns säkert undantag grest - 2011-9-23 kl 14:48
Om jag inte har jättefel så fanns det två olika termostater. Jag har den mod. som syns på bilden på min Bertone 73a. Den som är iskruvad i
vattenkanalen. Det fanns en mod. som hade ett mer vanligt termostathus liknande det som fanns på Alfettamod. 1,8. Jag tror att den var tidigare före
73
Tidiga 75or hade en annan typ av termostat, ingjuten i termostathuset. 75 ts mod hade ett löst termostathus fastskruvat i en plåtvinkel som sitter
fast i toppen.
Sedan kan ju insuget vara bytt.
Även från fabrik. Ibland känns det som att Alfa fabriken jobbade efter "man tager vad man haver" principenKalle_alfaturbo - 2011-9-23 kl 16:48
Super och Ti är två olika modeller. Så länge man inte pratar om 1600 Ti Super (63-64) som inte är en sådan bil som syns på dessa bilder.
1300 Super Ti har jag aldrig hört talas om. 1300 Super (dubbla weber) eller 1300 Ti (enkel solex).morris - 2011-9-24 kl 15:59
Mycket petimeter-gnäll i tråden! Låt oss njuta av Håkan och Lennarts fina arbeten istället för att tjafsa om termostathus och modellnamn och annat
trams.hakan - 2011-9-24 kl 18:20
Quote:
Ursprugligen inlagt av Lave
En fundering...
Är du säker på att bilen är en 73:a? för du har motorkonfiguration före -69, för termostathuset sitter ju på insuget och och även vattenpumpen är från
tidigare Giulia
Har du 4 bultar spom håller kylaren så tror jag att du har en 69:a
/Lave
Vi kollade med Centro Documentazione och fick följande svar:
According to our documentation files, the chassis number AR 3321394 originally corresponds to an Alfa Romeo Giulia Super 1.3 (115.09), manufactured on
the 24th April 1973 and sold on the 2nd May 1973 in Milan, Italy.
The body colour is hawthorn white (AR 013), with dark blue cloth interiors.
Det är alltså obestridligen en 73:a i originalfärg och med klädsel likaså i original. Motorn..tja, vem vet? Den fungerar i alla fall. Kylaren sitter
fäst med 2 bultar upptill och u-format gummi nedtill.morris - 2011-9-24 kl 19:20
Ser fram emot fortsättningen, blir den lika bra som förra "Back to the 70's" tråden så har vi mycket kul att förvänta oss!hakan - 2011-11-13 kl 18:53
Tvätt av kommande powerplant.
hakan - 2011-11-13 kl 18:54
Tvättad.
hakan - 2011-11-13 kl 18:55
Diffad 2000-bakaxel, första tvätt.
hakan - 2011-11-13 kl 18:56
Inredning ur. Golvet väntar på skrapning.
hakan - 2011-11-13 kl 18:56
Inredning ur. Rost så gott som obefintlig.
hakan - 2011-11-13 kl 18:57
Original 1.3 motor ur.
jol - 2011-11-13 kl 18:57
Smidigt att kunna hänga upp motorn på sidan i stativethakan - 2011-11-13 kl 18:57
Closeup.
hakan - 2011-11-13 kl 18:58
Tomt och ganska hyfsat.
hakan - 2011-11-13 kl 18:58
Framvagn nere.
hakan - 2011-11-13 kl 18:59
Framvagn nere.
Georg - 2011-11-13 kl 20:21
Ser ju riktigt positivt ut det där! Inte ofta det är utan överraskningar...hakan - 2011-11-20 kl 18:56
Bakvagn nere.
hakan - 2011-11-20 kl 18:58
Cupé grundskrapad.
hakan - 2011-11-20 kl 18:58
Cupé grundskrapad. Instrumentpanel ute.
[Ändrad 11-11-20 av hakan]hakan - 2011-11-20 kl 19:00
En smula rost. Detta skumgummi som normalt sitter här alltså... inte en bra idé.
[Ändrad 11-11-21 av hakan]hakan - 2011-11-27 kl 17:47
Motorrum rensat.
hakan - 2011-11-27 kl 17:47
Tanken ur. Skönt, minimalt med rost!
hakan - 2011-11-27 kl 17:48
Golvet renskrapat, redo för rostlagning.
hakan - 2011-11-27 kl 17:49
Och vad hittade vi väl här...
Georg - 2011-11-28 kl 07:55
Vilket härligt skick på kärran. Just där får du väl knacka upp hela hörnet om det ska stå sig i framtiden men det var det lilla må jag säga. Grattis
till ett sånt fynd Johnny Bravo - 2011-11-28 kl 11:51
Ser riktigt fin ut den därKalle_alfaturbo - 2011-11-29 kl 16:06
Med tanke på hur fin Bertonen blev så ser jag fram emot att följa detta. lycka till!hakan - 2011-11-30 kl 21:17
Tre av de stora karosshålen igenlagda samt några mindre rostskador lagade.
Georg - 2011-11-30 kl 21:25
Jag brukar alltid slå en dränering på lägsta punkterna-en i varje golv- genom att ta en skarplsipad spårmejsel eller morakniv och slå ett snitt och
sen vika mejseln så att hålet riktas bakåt.
Får man en smygläcka på vindrutan t.ex så blir man av med största delen vatten - och det finns en chans att man upptäcker det om man har lite koll
under bilen.hakan - 2011-12-3 kl 21:19
Bra idé, men jag tror ändå att vi avstår då vi har inne bilarna för genomgång varje vår.
Jag brukar alltid slå en dränering på lägsta punkterna-en i varje golv- genom att ta en skarplsipad spårmejsel eller morakniv och slå ett snitt och
sen vika mejseln så att hålet riktas bakåt.
Får man en smygläcka på vindrutan t.ex så blir man av med största delen vatten - och det finns en chans att man upptäcker det om man har lite koll
under bilen.
hakan - 2011-12-3 kl 21:23
Lite mer rost, golv vänster bak.
hakan - 2011-12-3 kl 21:24
Åtgärdat... men vi hittade lite mer i mitten på golvet och vid ett stolsfäste.
[Ändrad 11-12-3 av hakan]hakan - 2011-12-3 kl 21:25
Tittut.
hakan - 2011-12-3 kl 21:25
Inpassad.
hakan - 2011-12-3 kl 21:26
Klart.
hakan - 2011-12-3 kl 21:27
Ett av de bakre stolsfästena satt knappt fast.
hakan - 2011-12-4 kl 18:07
Golvet lagat och stolsfäste på plats igen.
hakan - 2011-12-4 kl 18:07
Vidare undersökningar av höger golv fram.
hakan - 2011-12-4 kl 18:08
Vänster golv fram hade fått en rejäl knäck. Rensat och riktat nu.
hakan - 2011-12-4 kl 18:11
Resultatet av knäcken var att nedre skärmkant var inbockad. Riktad och undersökt nu... här hittade vi en härlig rostfälla. Reslutatet ser vi här.
Grattis!
hakan - 2011-12-18 kl 18:34
Rutan ur. Mindre rostangrepp (som förväntat).
hakan - 2011-12-18 kl 18:35
Rutan ur. Mindre rostangrepp (som förväntat).
hakan - 2011-12-18 kl 18:35
Slutrensat för idag.
hakan - 2011-12-18 kl 18:36
Slutrensat för idag.
hakan - 2011-12-18 kl 18:36
Första strykningen med CA-Primer.
hakan - 2011-12-18 kl 18:37
Andra strykningen med CA-Primer. Nu i väntan på torrare tider.
Ken - 2011-12-18 kl 18:48
Nice!
Sådan finish skulle man vilja ha på karossen !
hakan - 2011-12-19 kl 11:20
Kul att du gillade det hela. Imorgon tätar vi allt, därefter lack.
Ni får det att verka så himla enkelt...
Jättekul att följa som vanligt hur som helst, keep us posted!
/mopar
hakan - 2011-12-20 kl 21:03
Tätat. Klar för lack.
hakan - 2011-12-20 kl 21:03
Tätat. Klar för lack.
PeSt - 2011-12-21 kl 08:00
Mycket bra inspirationstrådar! Jag hoppas att jag någon gång får tid att göra något liknande med min tidiga Berlina som nu bara samlar damm.
Skriv gärna ut vilka färger, tätmedel o.s.v ni använder, kan vara bra som tips.
/Perhakan - 2011-12-21 kl 10:40
Mycket bra inspirationstrådar! Jag hoppas att jag någon gång får tid att göra något liknande med min tidiga Berlina som nu bara samlar damm.
Skriv gärna ut vilka färger, tätmedel o.s.v ni använder, kan vara bra som tips.
/Per
Hej, här kommer tipsen, hoppas att du har nytta av dem.
Primer: vi använder Hagmans gula 2K CA-primer. Mekonomen
Tätning: Hagmans karosserikitt. Mekonomen
Täcklack: PPG Solid 2K lack med Deltron härdare. Lokal billackerare, kan vara problem att hitta eftersom allt verkar vara vattenbaserat idagjorg1 - 2011-12-22 kl 17:09
FÖJÄÄÄÄDRAR VA GÖTTTTTTTT DET SER UT!!!!!!!!! :)))))))) hakan - 2011-12-27 kl 20:10
Oljepump + pickup ute.
hakan - 2011-12-27 kl 20:11
Nytt oljetråg provmonterat.
hakan - 2011-12-27 kl 20:11
TS-Motor på gång in.
hakan - 2011-12-27 kl 20:12
Första provmontering.
hakan - 2011-12-27 kl 20:12
Första provmontering.
alfaknugen - 2011-12-27 kl 21:37
Kul prosjekt, føljer med hakan - 2012-1-3 kl 17:57
Nya fästöron för bromsrör på bakaxeln.
hakan - 2012-1-3 kl 17:57
Delar redo för blästring och lack.
hakan - 2012-1-3 kl 17:59
Förberett för slipning och rostlagning i motorrum.
hakan - 2012-1-8 kl 19:41
Lätt modiferat originalplenum. Vi fick hjälp med aluminiumsvetsningen av Jane på J.A.I. Weld. Kanonjobb!
hakan - 2012-1-8 kl 19:41
Provmontering.
hakan - 2012-1-8 kl 19:42
Passar perfekt. Lagom med utrymme både på bredden och höjden.
hakan - 2012-5-7 kl 18:17
Delar redo från blästring och lack.
hakan - 2012-5-7 kl 18:19
Grenrör 75 TS -> 105 Serien.
Holmgren - 2012-11-28 kl 11:30
Hej på er!
Skulle vara kul att få en uppdatering (gärna med bilder) både på det spännande Giuliaprojektet, och om det har gjorts några ytterligare uppdateringar
på 2000 GTVn. Motsvarade, eller kanske överträffade GTVn förväntningarna?
Mvh Magnus hakan - 2012-11-29 kl 09:07
Jadu, Magnus det har sannerligen varit ganska stilla här. Ska återkomma med lite bilder så fort det finns lite mer tid. Införskaffandet av barn (för
vissa av oss) har tagit hårt på garagetiden men vi siktar på att intresset för motorer ska gå vidare till Lola som knatten heter.
Lennart har jobbat hårt med att införsaffa allsköns detaljer till Giulian så att den ska kunna plockas ihop. Vi siktar på att den ska stå på hjul och
vara klar på alla punkter förutom motorn sommaren 2013. Ett enligt oss hyfsat rimligt mål.
Bertonen har rullat en del i sommar och det finns några justeringar att göra, men överlag går den riktigt bra vilket är glädjande.
Under tiden kan du ta en titt här på ett mellanprojekt som vi pillade ihop under några veckor i våras. PS. Den gör inte 30 knyck
Hej på er!
Skulle vara kul att få en uppdatering (gärna med bilder) både på det spännande Giuliaprojektet, och om det har gjorts några ytterligare uppdateringar
på 2000 GTVn. Motsvarade, eller kanske överträffade GTVn förväntningarna?
Mvh Magnus
Holmgren - 2012-11-29 kl 10:52
Stenhård!
Lustigt, har själv det senaste året plöjt igenom diverse siter med moppedelar.... Otroligt vad mycket godis det finns numera, lätt tillgängligt via
nätet! Annat var det när man var femton, ställbart munstycke gick ju att fixa på macken men allt annat var ett större projekt. Ville ha en Crescent
Compact då men av olika anledningar blev det en Crescent 1256 Champion.... En ljusblå 60cc Compact med större förgasare och lite andra godsaker skulle
sitta fint.
Det kom som en total överraskning att din gör över 30 km/h....!!
Ser fram emot uppdatering av din underhållande och lärorika tråd. Grattis till kotten, har själv tre så jag vet vad du talar om!hakan - 2012-12-16 kl 17:36
För att vinkla motorn (medan växellåda inte satt på) har vi använt oss av ett litet träblock.
När väl växellåda och allt var på plats en sen kväll, glömdes träblocket kvar. Hela paketet skickades uppåt med hjälp av domkraft vilket resluterade i
en mycket vacker knäck i fronten.
Högst irriterande, bara att rätta till.
hakan - 2012-12-16 kl 17:38
Nästan klar.
hakan - 2012-12-16 kl 17:39
Klar.
hakan - 2012-12-16 kl 17:42
Nästa misstag, bulten till ena genomslagsgummit bröts självklart av och satt helt fast.
Fanns givetvis inget utrymme att komma åt på något sätt, så vi fick helt enkelt lossa den nedre plattan. Kul.
[Ändrad 12-12-16 av hakan]hakan - 2012-12-16 kl 17:43
Bulten ute och plattan på plats igen.
hakan - 2012-12-16 kl 17:44
Klart.
Johnny Bravo - 2012-12-17 kl 14:34
Irriterande med extrajobb som man själv orsakar men ni åtgärdar ju det snyggt.hakan - 2012-12-17 kl 15:34
Helt klart, träblocket var nog något av det mest korkade vi varit med om på länge! Nåväl, det gick att räta ut allt igen men strax innan såg det ut
som ett dragspel.
Irriterande med extrajobb som man själv orsakar men ni åtgärdar ju det snyggt.
[Ändrad 12-12-17 av hakan]FredrikAssarsson - 2012-12-17 kl 21:39
Skönt att läsa att allt gick bra till slut och blev så snyggt dessutom!
Ser fram emot att se en riktigt fin kärra om ett par sidor till i tråden.
Kul också att läsa att man inte är ensam: skulle borra ur en trasig bult i fronten, gick finemang, såg att jag kommit åt två små sladdar till relän
för oväsentliga bagateller som kylfläktar, insprutning, bränslepump etc hehe. hakan - 2013-1-6 kl 13:08
Å vad hittar vi då här... En härlig liten krockskada.
hakan - 2013-1-6 kl 13:09
Rensat, riktat och primer.
hakan - 2013-1-6 kl 13:12
Rensat och primer. Vi har även öppnat upp plåtvecken på båda sidorna av motorrummet för att kunna komma åt ordentligt.
[Ändrad 13-1-6 av hakan]hakan - 2013-1-6 kl 13:13
Översikt.
FredrikAssarsson - 2013-1-6 kl 16:53
Andra meningen din, löd så här:
"Dags för lite grundservice"
Haha jag känner igen det men, vad hände? Egentligen?