AlfaPower

145 1.6 Boxer ersätts av 146 1.6 Boxer

 Pages:  1  2

J.Aineland - 2011-10-16 kl 20:59

Nu har jag precis varit ute och provkört senaste tillskottet i min samling.
En 145 1.6 med boxermaskinen som får vikariera som vinterbil.

Har bytt olja och filter samt sett över bakbromsarna.
Det återstår lite till att se över innan jag känner att det är dags för en besiktning.

Den verkar pigg i maskinen. :bananana:

Bild007s.jpg - 48kB

Bild efter provturen. Hjulen har jag satt dit.
Det satt sunkiga plåtfälgar med äckliga kapslar.

[Ändrad 2011-10-22 av J.Aineland]

[Ändrad 2011-10-23 av J.Aineland]

[Ändrad 2011-12-4 av J.Aineland]

[Ändrad 2011-12-6 av J.Aineland]

[Ändrad 2012-5-30 av J.Aineland]
Avställd, godkänd hos SBP

[Ändrad 2012-11-26 av J.Aineland]
I trafik

[Ändrad 2013-6-5 av J.Aineland]
Avställd, nytt skitbilligt avgassystem monterat!

[Ändrad 2013-8-31 av J.Aineland]

[Ändrad 2013-10-6 av J.Aineland]
ABS! Failure - 145:an död i vår?

[Ändrad 2013-10-19 av J.Aineland]

[Ändrad 2013-10-19 av J.Aineland]Reservbilen - nu som enda rullande bruksbil

[Ändrad 2014-10-19 av J.Aineland]-Nuvarande vinterbil

[Ändrad 2014-10-28 av J.Aineland]

jol - 2011-10-16 kl 22:16

Skönt att man inte behöver känna att man är den värsta alfasamlaren :) Ok kanske i norrland då

Georg - 2011-10-17 kl 12:26

Ja du hade nog alldeles för lite att pyssla med Jocke!

:boing:

ti - 2011-10-17 kl 15:58

Det har bitit hårt, viruset. Tror inte det finns någon vaccination som hjälper

Micke G - 2011-10-17 kl 19:00

Bra köp, hoppas du får köra och testa den ordentligt innan den stora renoveringen kommer igång.

Skulle vara kul att få en objektiv testrapport från en som kan boxeralfor.

Var själv och kollade på en Citroen GSA häromdagen, tyvär var den inte körbar, och det var nog tur det...

northhammer - 2011-10-17 kl 19:07

Quote: Ursprugligen inlagt av ti  
Det har bitit hårt, viruset. Tror inte det finns någon vaccination som hjälper

det ser ut som viruset slagit till mot jockes far
han ser inte pigg ut på bilden
lycka till med bilen o säghej

micke:steering:

Kneecap - 2011-10-17 kl 19:29

Quote: Ursprugligen inlagt av northhammer  
Quote: Ursprugligen inlagt av ti  
Det har bitit hårt, viruset. Tror inte det finns någon vaccination som hjälper

det ser ut som viruset slagit till mot jockes far
han ser inte pigg ut på bilden
lycka till med bilen o säghej

micke:steering:


Tjena!

Den mannen är ju segare än en fjälltall.. Sist jag var där och hälsade på så baxad han in ett kassaskåp mer eller mindre själv.. Å det vägde rejält många pannor.. Eller som en rejäl oljepanna..

J.Aineland - 2011-10-22 kl 13:12

Quote: Ursprugligen inlagt av Micke G  
Bra köp, hoppas du får köra och testa den ordentligt innan den stora renoveringen kommer igång.


Det kommer troligen inte att bli någon större renovering.
Jag hoppas att jag köpte den dyraste delen igår.

Bild008s.jpg - 32kB

En ny yttre drivaxelknut, endast några 20-lappar billigare än vad hela bilen kostade:dunce:

Detta är alltså inte bilen som det har diskuterats om på .org utan ytterligare en som jag räddat från att gå till skrot, åtminstånne inte än alla fall.

[Ändrad 2011-10-22 av J.Aineland]

J.Aineland - 2011-10-22 kl 13:15

Hade nästan full pot gällande tur.
Bilen saknade blinkersglas höger fram samt tanklucka. Båda delarna hade jag hemma på lager sedan några år tillbaka efter att ha köpt upp alla resterande Alfasud/33/145-146 delar från Alfa Rossos konkursauktion.

Bild006s.jpg - 40kB

Tyvärr visade det sig att luckan inte passar speciellt bra.

[Ändrad 2011-10-22 av J.Aineland]

J.Aineland - 2011-10-22 kl 13:17

Tyvärr var tankluckan till en 146:a :furious3:
Varför i :angryfire: har man inte använt sig av samma lucka när skillnaden inte är större?

Bild009s.jpg - 36kB

J.Aineland - 2011-10-22 kl 13:20

Bakbromsarna fixade.
Jag hade bättre begagnade skivor liggande då dessa är samma som till Alfa 33.

Bild010s.jpg - 28kB

Skivorna svarvades och monterades tillsammans med nya belägg som också fanns hemma på lager.:thumbsup:

[Ändrad 2011-10-22 av J.Aineland]

J.Aineland - 2011-10-22 kl 13:28

Quote: Ursprugligen inlagt av Georg  
Ja du hade nog alldeles för lite att pyssla med Jocke!

:boing:


Jo, det är för mycket att göra med både med 156:an och 33 Giardinettan för att använda någon av dom som vinterbil i år tyvärr... Detta får blir en nödlösning för att slippa köra något annat än Alfa i vinter.
33 16V:n har också för mycket fix.

Bild003s.jpg - 45kB

Bilen behöver även en bakre ljuddämpare. Jag har en beg. liggande som tidigare satt på 164 QV:n som jag ska klämma dit. Måste dock ta ur lite i stötfångaren först.
Det blir dubbla rostfria slutrör:P

[Ändrad 2011-10-22 av J.Aineland]

J.Aineland - 2011-10-23 kl 13:44

Det jävlas med att få loss drivaxelmuttern.

Bild014s.jpg - 63kB

Nu återstår bara att spräcka mutterf*n eller elda lite med gassvetsen.

Bild012s.jpg - 40kB

Hittade ett trasigt gummi till ena spindelleden.

Bild013s.jpg - 34kB

Själva leden verkar frisk så jag torkade rent och fettade in på nytt och klämde på ett beg. men helt gummi.

Bild015s.jpg - 43kB

Resterna av avgassystemet nerplockat för att fixa en slutljuddämpare och krök under bakaxeln.

[Ändrad 2011-10-23 av J.Aineland]

J.Aineland - 2011-10-23 kl 20:22

Avgassystemet nästan klart, fick leta fram lite beg. rör för att få i hop skiten.

Bild016s.jpg - 38kB

Måste köpa ett nytt bakre avgasgummi då jag inte hade något hemma som passade.
Det återstår att svetsa en muff på den bakre ljuddämparen i framkant.

Bild017s.jpg - 55kB

Dubbla utblås.

Bild018s.jpg - 64kB

Givetvis jävlas det. Drivaxelknuten är en piratdel och den gick så in i :evil: kärvt på splinsen att jag fick ge mig. Kom bara halvägs.
Trode aldrig att jag skulle få loss det igen.
Farsan min slipade upp splinsen i den inre spinsringen med hjälp av den defekta drivknuten och ventilslippasta. nu passar den fint.
Dåligt att man inte kollar upp att prylarnas toleranser stämmer innan man släpper ut skiten på marknaden. :furious3:

[Ändrad 2011-10-23 av J.Aineland]

grest - 2011-10-24 kl 15:00

Quote: Ursprugligen inlagt av northhammer  
Quote: Ursprugligen inlagt av ti  
Det har bitit hårt, viruset. Tror inte det finns någon vaccination som hjälper

det ser ut som viruset slagit till mot jockes far
han ser inte pigg ut på bilden
lycka till med bilen o säghej

micke:steering:


Eller så letar Jockes far efter den där dj....a skruven som trillade iväg någonstans :boing:

J.Aineland - 2011-11-6 kl 19:54

Inte ovanligt att hitta rost på en billig hög som denna. Det blir inga avancerade lagningar men ljusår bättre än dom kriminellt ursla proffsreparationerna förra ägaren fick punga ut 2000:- för. Tanken är bara att kunna köra en vinter med den.


Bild019s.jpg - 60kBBild020s.jpg - 62kB

philen - 2011-11-6 kl 20:20

urk! Det där var en redigt usel proffslagning! Hade varit bättre av proffset att inte göra något alls och ljuga istället! :D

J.Aineland - 2011-11-18 kl 19:29

Justeringen var helt kass på den högra strålkastaren. Tyvärr har man tillverkat den av självförstörande plast.
Letade efter en annan lampa på skrotarna men dom är inte riktigt friska i prissättningen av delar så det fick bli nytillverkning.

Bild021s.jpg - 81kB

Dom trasiga plastbitarna.

Bild022s.jpg - 83kB

Försökte först limma skiten som sedan sprack på nya ställen.

Bild023s.jpg - 53kB

En av dom 2st nytillverkade delarna bredvid en gammal.
Tillverkade dessa i aluminium med modifierad gasdämpar-infästningskula från en skrotad 156-huv.

[Ändrad 2011-11-18 av J.Aineland]

J.Aineland - 2011-11-18 kl 19:33

Bild024s.jpg - 50kB

Dom 2 tornen som framstötfångaren satt i var så dåliga att jag fick lappa ihop dom.

Bild025s.jpg - 53kB

Till skillnad från min Alfasud-originalrenovering där inget får se lagat ut så är här bara funktion som gäller, så det här får duga.




[Ändrad 2011-11-18 av J.Aineland]

J.Aineland - 2011-11-18 kl 19:40

Alltid hittar man mer rost.

När jag lappade ihop golvet bakom profs-ful-lagningen behövdes sidokjolen lossas, det gick lätt då plåten följde med helt i bakkant. :angryfire:



= Mer att svetsa.

Bild026s.jpg - 45kB
Knäckte upp en ny trösketbotten och punktade fast med punktsvetsen, fick sedan ta mig/magen till skarven mellan den nya och gamla biten.

Bild027s.jpg - 37kB

Efter några lager med epoxigrund och lite svart täcklack blev det så här.
Måste flytta lyftarmen för att bränna dit dom 2 sista svetspunkterna.





[Ändrad 2011-11-18 av J.Aineland]

J.Aineland - 2011-11-18 kl 19:48

Undersidan borstades ren från löst skit för att sedan dränkas in med linolja.

Bild028s.jpg - 69kB

J.Aineland - 2011-11-18 kl 20:20

Förarstolen i 145:an är inte så fräsch.

Tog stolen från 156:an som passade bolt-on efter att ha flyttat skenorna från 145:an.
5st av 6 skruvar passade i befintliga hål :thumbsup:

Bild029s.jpg - 49kB

Micke G - 2011-11-18 kl 20:58



[Edited on 18-11-2011 by Micke G]

Micke G - 2011-11-18 kl 20:59

Quote: Ursprugligen inlagt av Micke G  
I like your madness Jocke...
Men kolla in dom här snubbarna dom kanske är en smula värre?
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=82

Ville bara vässa lite..:P

Micke G - 2011-11-18 kl 22:14

Eller hur?

[Edited on 18-11-2011 by Micke G]

jol - 2011-11-19 kl 02:45

Snygg justering, de där tenderar ju att fastna och man inte har tålamod med rostlösare på besiktningen

philen - 2011-11-19 kl 10:45

du har PM :bananana:

Georg - 2011-11-19 kl 19:49

Quote: Ursprugligen inlagt av Micke G  
Quote: Ursprugligen inlagt av Micke G  
I like your madness Jocke...
Men kolla in dom här snubbarna dom kanske är en smula värre?
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=82

Ville bara vässa lite..:P


Helt underbart. Jag vet var det finns liknande -möjligen något bättre? objekt ...jag har lyckats hålla mig hittils...

J.Aineland - 2011-11-19 kl 20:17

Quote: Ursprugligen inlagt av Georg  
Quote: Ursprugligen inlagt av Micke G  
Quote: Ursprugligen inlagt av Micke G  
I like your madness Jocke...
Men kolla in dom här snubbarna dom kanske är en smula värre?
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=82

Ville bara vässa lite..:P


Helt underbart. Jag vet var det finns liknande -möjligen något bättre? objekt ...jag har lyckats hålla mig hittils...


Totalt vansinne:lips: F.ö. helt sjuka priser på dom där skitbilarna men det kan vi ju diskutera om någon annanstans.

J.Aineland - 2011-11-20 kl 17:30

Började att skruva dit prylar igår.

Bild030s.jpg - 59kB

Strålkastare stötfångare o grill.

När jag sedan började städa ur bilen invändigt upptäckte jag att det var plaskblött på golvet under mattan:(

Lossade mattan i dag och började riva loss den trasiga isoleringsmattan men upptäckte då att det var blött upp på tunneln bakom mittkonsolen.

Bild032s.jpg - 59kB

Efter att ha rivit loss mer prylar hittade jag vattendroppar på värmepaketets undersida.:angryfire:

Bild031s.jpg - 60kB

Så just nu ser det ut såhär.
Bild033s.jpg - 63kB

Lite tur ändå att farsan o jag skrotade morsans gamla Fiat Tipo så rejält så det bara var ett tomt skal som gick till skrot:thumbsup:

Delar finns mao hemma på hyllan i verkstaden:afro:
Värme-elementet skall vara samma enligt ePer ev. passar hela den delen på värmepaketet där elementet sitter i rakt av.

Bild034s.jpg - 58kB

Lite tur kanske man kan ha:D Det ser ut som att det bara är vid slanganslutningarna det läcker. Tur jag inte var snabb nog o rev ut hela skiten

[Ändrad 2011-11-20 av J.Aineland]

Georg - 2011-11-20 kl 21:29

du är outtröttlig Jocke...så nu får du riva ur mattan med då?

J.Aineland - 2011-11-21 kl 17:02

Läckaget fixat, det var bara vid slanganslutningen till väreme-elementet.

Bild035s.jpg - 81kB

Ny isoleringsmatta.

J.Aineland - 2011-11-21 kl 17:06

Quote: Ursprugligen inlagt av Georg  
du är outtröttlig Jocke...så nu får du riva ur mattan med då?


Jo:embaressed:

Bild036s.jpg - 48kB

Då mattan redan lossats på förarsidan satt den ju bara kvar av passagerarstol och tröskellisten. Mattan är otroligt ofräsch så den ska få smaka på högtryckstvätten.
Rev ur mattan det sista jag gjorde i går.

[Ändrad 2011-11-21 av J.Aineland]

J.Aineland - 2011-11-21 kl 17:14

Jobbar för tillfället några dagar i Norrköping så istället för att bo på hotell åker jag tillbaka till verkstaden och jobbar lite till :cool:

Bild037s.jpg - 49kB

Mattan är nu högtryckstvättad och skrubbad med "anti-grease"

Vid dom första spolningarna såg det ut som det rann gödselvatten från mattan.
Mattan var riktigt :ink:

[Ändrad 2011-11-21 av J.Aineland]

J.Aineland - 2011-11-22 kl 19:57

Sista mek-kvällen den här veckan sen blir det vanligt jobb i Jönköping igen.

Bild038s.jpg - 64kB

Fixade nya lampor i instrumentgruppen. Endast 1 av 6st fungerade så jag bytte alla på en gång.
Fläkten lät lite illa och då jag observerade att den endast sitter med en enda skruv plockades den enkelt ner medan nederdel på instrumentbrädan var borta.

Bild039s.jpg - 66kB

Lite rengöring skadar nog inte.

Bild040s.jpg - 60kB

Motorns delar tvättade, smörjning av glidlager påbörjat.

Bild041s.jpg - 60kB

Allt återmonterat och testkörd på bänken. Nu går den tyst och fint :thumbsup:

philen - 2011-11-22 kl 20:14

Jag ska också bänka min kupéfläkt!! :banana_thingy:

GTV-TB - 2011-11-22 kl 21:59

Det är lite pillande med en 145'a boxer en annars jäkligt trevlig bil, grabben kom stolt hem med en efter att han tagit körkort det blev lite jobb med den så att säga, har hittills fixat nytt avgas+lambda, dämpare bak, koppling+ny(beg)växellåda, nya kamremmar och temp sensorer, vattenpump+kylare+termostat, nya baklysen + rep. av vä. fram, svets av golv och subframe, byte av clock spring till airbag och en del annat som jag har förträngt....tur att han fick den för lommepenge, hur som helst nu knycker jag den emellanåt bara för att höra boxern yla på höga varv (man kan skrämma BMW's och Ådis med den:evil:) och drömma mig tillbaka till gamla sud tider.. f-n boxer ljudet är beroende
framkallande, lycka till med 145:an och fixandet av den, du blir på något märkligt sätt belönad för arbetet när du kör den.
:-)


J.Aineland - 2011-12-4 kl 16:22

Den första lite längre provturen avklarad utan problem:bananana:

Besiktning bokad på tisdag.:pray:

Bild042s.jpg - 34kB

[Ändrad 2011-12-4 av J.Aineland]

J.Aineland - 2011-12-5 kl 00:58

:lips:

Bild043s.jpg - 40kB

Givetvis dök det upp mer problem, upptäckte en massa olja i vänster hjulhus när vinterhjulen monterades.
Detta var inte helt oväntat då jag tidigare sett hur eländig kylslingan till styrservon såg ut. Trode dock att den skulle hålla lite längre.

Bild044s.jpg - 54kB

Suck, jag hade en sådan här slinga helt ny i kartong men det var den enda 145/146 del jag lyckades med att sälja.

Bild045s.jpg - 50kB

Det blev till att tillverka en ny istället. Den här lär inte rosta allafall.:cool:

Bild046s.jpg - 45kB

Upptäckte innan provkörningen påbörjades att backspegeln på förarsidan inte gick att justera i sidled.
Det fick därför bli en helt ny spegel från mitt egna reservdelslager. :thumbsup:
Nu har jag snart inga nya 145/146 delar kvar att sätta på bilen.

philen - 2011-12-5 kl 07:32

Riktigt kul att se! grattis!

GTV-TB - 2011-12-5 kl 11:46

Skoj att den varit ute och rullat, lycka till med besiktningen och hoppas du slipper en av de där surkontrollanterna som säger hrrmf...italiensk bil och genast tar fram hammaren :smash: och bankar på värre än en trycklufts mejsel, han ger sig inte heller föränns det gått hål någonstans så han kan dräpa den lille Alfisten med....du det här var inte bra, du har en månad på dig att fixa det :evil:.

:-)

Georg - 2011-12-5 kl 18:13

Quote: Ursprugligen inlagt av GTV-TB  
Skoj att den varit ute och rullat, lycka till med besiktningen och hoppas du slipper en av de där surkontrollanterna som säger hrrmf...italiensk bil och genast tar fram hammaren :smash: och bankar på värre än en trycklufts mejsel, han ger sig inte heller föränns det gått hål någonstans så han kan dräpa den lille Alfisten med....du det här var inte bra, du har en månad på dig att fixa det :evil:.

:-)


Intressant iakktagelse - var inne med min Yaris Verso och efter två år med inledningskommentaren "såna här ska det inte vara nåra fel på" så dröjde det till killen var klar under - då kom det "ja det är väl att betrakta som en ny bil. (2004 grusvägskörd)

eller som jag fick reda på idag;
en mkt känd figur lokalt åkte för första gången in med sin gamla VW-buss utan att låta byverkstan kolla upp det värsta - första modellen med motorn fram, med sidorutor delvis i byggplast, stora hål här och var i plåten och framförallt stötisar bak som miste sista tillstymmelsen till verkan för åratal sen (står och gungar bak när han lämnar den)
Blankt papper! Men tyvärr hade bilprovarn justerat backspegeln - som är limmad i rutan - varvid den lossnade i limningen. Lägger ner 20 min för att försöka limma fast den med tveksam framgång.
SNACKA OM ATT DET INTE VAR EN ALFA !!
:bondage:

Georg - 2011-12-5 kl 18:16

Såg förresten nånstans om en som tappat bakaxeln pga rost i bärarmsinfästningen på en Mits.Pajero Pinin 4000 mil. SÅ konstigt, hur kan det komma sig etc etc.
Snacka om att det varit andra tongångar om det varit en alfa.

alfettaalfa - 2011-12-5 kl 19:29

Nu är du orättvis , det finns alfistis även på bilprovningen.
:ritaliead:

Georg - 2011-12-5 kl 21:54

ja men inte här haha, där är det tvärtom dom vet exakt hur många det är i området som har alfa - sist var det visst 5 och jag var en av dom.

philen - 2011-12-6 kl 08:15

De är verkligen olika på olika stationer. Jag har varit på tre stationer på kort tid, varav på två stationer där de var helt nitiska och gav nedslag på allt som fanns, fast där inga problem fanns, bara för att det var alfa. På min gamla volvo hade de överseende för precis allt. :kulspruta:

J.Aineland - 2011-12-6 kl 15:47

Haha, det blev mycket offtopic:oO

Farsan min ringde för en stund sedan då han tog bilen till besiktningen i Västervik.

-Det är problem...

-Jasså, skit också, får du gå hem nu då eller?

-Nä men dom hittade inga fel :P

:beerchug:

Georg - 2011-12-6 kl 18:01

Okej då Jocke - då kanske det var OK att vi kapade din tråd då...grattis! :thumbsup:

Kane - 2011-12-6 kl 19:09

Skön å höra att det gick bra! :clap:

Klas - 2011-12-6 kl 19:46

Hur är väghållningen jämfört med en 33:a och sud- är det någon "boxerkänsla" i dom där 145/146??

//

Klas

J.Aineland - 2011-12-6 kl 20:35

Kommande helg planerar jag att bättringslackera 3st hjulhuskanter samt "näbben" på huven och främre stötfångare som jag har fått plasta ihop då någon tidigare ägare har kört sönder den.

Bild055s.jpg - 40kB

Den sönderkörda stötfångaren. På en tidigare bild i tråden syns grovspacklingen efter att jag har limmat och plastat ihop den.

Bild054s.jpg - 35kB

Vet aldrig att jag tidigare sett hjulhuskanter där all färg hänger i stora sjock och plåten under endast har ytrost.

Slipade det grövsta med en sliptrissa på dremeln, resterande ytrost togs bort med stålborste i borrmaskinen.

Grundade sedan ett par lager med min favvo-grund PPG DP40. la sedan ett par lager av en tjock slipgrund.

Bild051s.jpg - 39kB

Höger sida med dåligt passande tanklucka från 146. Ev. så tillverkar jag en ny lucka med resterna av den gamla.
Det är troligen mindre jobb än att modifiera denna 146-lucka.
Jag är inte så sugen på att köpa en ny. Lägger hellre pengar på ett riktigt tanklock.

Nuvarande tanklock är av universaltyp :furious3:

Bild052s.jpg - 47kB

Vänster sida.

Bild053s.jpg - 37kB

Framkant på motorhuv, epoxigrund och slipgrund . Nermattning av klarlack påbörjad.

[Ändrad 2011-12-6 av J.Aineland]

J.Aineland - 2011-12-6 kl 20:42

Quote: Ursprugligen inlagt av Klas  
Hur är väghållningen jämfört med en 33:a och sud- är det någon "boxerkänsla" i dom där 145/146??

//

Klas


Jag har knapt kört den något, men den känns som en Fiat Tipo 1.6DGT med undantag att den är direktare i styrning samt bättre klipp & vrid i maskin. Väghålningen har jag inte hunnit testa.

Atterhall - 2011-12-6 kl 22:04

Simca 1508 (andra bilden nerifrån)? Måste ha haft bilvärldens klapprigaste ventiler. Jag minns fortfarande grannen på landet vars tobaksbruna som lät som en hel hord kastanjettister långt innan man kunde få syn på den!

Ursäkta trådkapet...

J.Aineland - 2011-12-6 kl 22:12

Quote: Ursprugligen inlagt av Atterhall  
Simca 1508 (andra bilden nerifrån)? Måste ha haft bilvärldens klapprigaste ventiler. Jag minns fortfarande grannen på landet vars tobaksbruna som lät som en hel hord kastanjettister långt innan man kunde få syn på den!

Ursäkta trådkapet...


:P Det är relativt enkelt att fixa. Slipar man upp lite spår bredvid oljekanalerna i överfallen på vipparmsbryggan så blir dom tysta o fina då mer olja kommer åt att smörja.

Atterhall - 2011-12-6 kl 22:27

Quote: Ursprugligen inlagt av J.Aineland  
Quote: Ursprugligen inlagt av Atterhall  
Simca 1508 (andra bilden nerifrån)? Måste ha haft bilvärldens klapprigaste ventiler. Jag minns fortfarande grannen på landet vars tobaksbruna som lät som en hel hord kastanjettister långt innan man kunde få syn på den!

Ursäkta trådkapet...


:P Det är relativt enkelt att fixa. Slipar man upp lite spår bredvid oljekanalerna i överfallen på vipparmsbryggan så blir dom tysta o fina då mer olja kommer åt att smörja.


Shit - den kunskapen kan det inte vara särskilt många som besitter. Jag menar, det finns väl fler osvetsade suddar kvar än alla Simcor ihop, eller? Jocke, du är ett unikum! :worship:

J.Aineland - 2011-12-6 kl 22:43

Hittade lite flera bilder som jag inte postat.

Bild047s.jpg - 44kB

Takantennen var avbruten. Den var jobbig att byta då den satt framför innerbelysningen i taket samt så var kabeln dragen bakom instrumentbräda och under golvmattan.

Bild048s.jpg - 56kB

Förr-förra helgen skruvade jag inget då jag bränt mig ganska rejält på vänsterhanden. :(
Farsan min erbjöd sig däremot och fick skruva desto mera istället medan jag visade vad som skuller sitta var.
Mattan ilaggd. Och det mesta av inredningen återmonterat bortset från stolarna.
Tror att Lasse här sätter ditt huvspaken som lossnade när nedersta delen av instrumentbrädan togs loss.

Bild049s.jpg - 51kB

Det enda jag klarade av att göra med ena handen i bandage var att fippla till en plastbit med 5st hål i som sedan limmades på plats i luftutsläppet på passagerardörren.
Samtliga 5st vingar i spjället saknade någonstans att vara fästa i då motsvarande plastbit trillat loss och försvunnit. Ena vingen saknades först men hittades i ett fack i mittkonsolen.

Bild050s.jpg - 21kB

Tempmätaren är ur funktion så den har jag också att felsöka på i helgen. Ser nu att det ser ut som att instrumentbelysningen är mycket ojämn trots att jag bytt alla lamporna. Får nog lossa igen o kolla att alla går och att jag satte i med samma styrka.
Jag ville inte vrida på stömmen o testa när instrumenten sattes dit då passagerar-airbagen var lossad. Ville inte riskera att få några felkoder.

Klämmer nog dit Xenon på helljuset också. Ovan blir bra som "före"-bild.

[Ändrad 2011-12-6 av J.Aineland]

philen - 2011-12-7 kl 00:15

Yeah! Grattis!

Det där med skärmen med lös färg och ytrost... - mina är exakt likadana. Kanske är standard på dessa. :P

Georg - 2011-12-7 kl 09:02

:P Det är relativt enkelt att fixa. Slipar man upp lite spår bredvid oljekanalerna i överfallen på vipparmsbryggan så blir dom tysta o fina då mer olja kommer åt att smörja.[/rquote]

Det där kunde du hasplat ur dig för en 15 år se´n Jocke! Jag hade en Fixare då...:boing:

George Junior - 2011-12-7 kl 16:37

En Simca utan Simcarassel, är det verkligen en Simca?:banana_thingy:

GTV-TB - 2011-12-7 kl 18:59

Quote: Ursprugligen inlagt av Klas  
Hur är väghållningen jämfört med en 33:a och sud- är det någon "boxerkänsla" i dom där 145/146??

//

Klas


Nu är det år och dar sen jag körde en sud, men jämfört med gamla minnen av den så tycker jag nog att 145'an har mycket "boxerkänsla" kvar (stabilitet,instyrning,ljud m.m) men att den var lite för livlig i bakvagnen med orginal dämpare, det blev så enligt mitt tycke mycket bättre med ett par KYB Gas-a-Just (går att få för ett hyffsat pris från England) som stretar emot lite bättre, nu följer bakvagnen med på ett som jag tycker bättre/stabilare sätt.

:-)

Micke G - 2011-12-7 kl 22:32

Kul att du fått fart på kärran. Alltid intressant med nya upptåg.
Men appropå rubriken. För vilken bil vikarierar den?

Finnland - 2011-12-7 kl 23:11

Quote: Ursprugligen inlagt av Micke G  
Kul att du fått fart på kärran. Alltid intressant med nya upptåg.
Men appropå rubriken. För vilken bil vikarierar den?


Den vikarierar 156:an, väl?

J.Aineland - 2012-1-14 kl 18:35

Quote: Ursprugligen inlagt av Finnland  
Quote: Ursprugligen inlagt av Micke G  
Kul att du fått fart på kärran. Alltid intressant med nya upptåg.
Men appropå rubriken. För vilken bil vikarierar den?


Den vikarierar 156:an, väl?


Jo, helt riktigt. Vet i dagsläget inte om det blir någon mer 33:a som viterbil. Jag kör ju ganska långt så en bil med airbags är nog inte fel att ha.

Micke G - 2012-1-14 kl 18:51

Då är väl jag snart den enda hardcore boxer fanatikern som kör 33 vintertid. :evil:

J.Aineland - 2012-1-14 kl 18:52

Fullackerde hjulhuskanterna och framkant på motorhuv.

2012-01-14 18.28.41s.jpg - 102kB

Jag lägger i dagsläget inte ner så mycket jobb så det är mest att det skyddar så att det inte rostar igen.


J.Aineland - 2012-1-14 kl 18:57

Quote: Ursprugligen inlagt av Micke G  
Då är väl jag snart den enda hardcore boxer fanatikern som kör 33 vintertid. :evil:


Suck, är nog sant.
Återstår att se vad som händer i framtiden med min 33 Giardinetta.
Jag har inte gett upp den än. Blir det bil av den igen så är det ju svårt att låta bli med att ta ut den i snön för att busa lite:steering:

Kane - 2012-1-15 kl 16:42

Quote: Ursprugligen inlagt av J.Aineland  
Quote: Ursprugligen inlagt av Micke G  
Då är väl jag snart den enda hardcore boxer fanatikern som kör 33 vintertid. :evil:


Suck, är nog sant.
Återstår att se vad som händer i framtiden med min 33 Giardinetta.
Jag har inte gett upp den än. Blir det bil av den igen så är det ju svårt att låta bli med att ta ut den i snön för att busa lite:steering:


Jo, och jag lär inte komma ut med min för än tidigast till nästa år...men jag jobbar med den i alla fall.

J.Aineland - 2012-1-15 kl 18:21

Har precis börjat riva för kamremsbyte.

Bild043s.jpg - 181kB

Kylet måste tas neråt, så stötfångaren behövde lossas. (Vilket jag redan gjort eftersom jag fulsprayat där jag grovspacklat ihop skadan)
Kylarbalken under sitter dock kvar då det gick att vinkla ut kylet mellan den och stötfångarbalken.

jol - 2012-1-15 kl 18:49

Quote: Ursprugligen inlagt av Kane  

Jo, och jag lär inte komma ut med min för än tidigast till nästa år...men jag jobbar med den i alla fall.

Jag inväntar bara månadsskiftet så ska jag dra mitt strå till stacken. Om den nu inte spontandör som den gjorde senast jag körde, då blir det megasquirt igen och 164 istället.

J.Aineland - 2012-1-25 kl 14:25

Det har blivit lite dålig med uppdateringarna.
Bilen är numera ihopskruvad efter kamremsbytet.

Bild059s.jpg - 98kB

Jag passade även på att uppgradera helljuset med Xenon.

J.Aineland - 2012-2-6 kl 11:00

Byte i lördags termostaten.

Bild067.jpg - 167kB

Det blev lite bättre värme i bilen med ny frisk termostat, men jag är lite besviken då jag tycker att den var bättre värme i 33 16V:n.

145:an går bra än så länge, stadigt och fint på vägen. Motorn är mycket piggare än vad jag trodde att den skulle vara.

[Ändrad 2012-2-6 av J.Aineland]

J.Aineland - 2012-2-6 kl 12:48

Gasdämparna till bakluckan var helt slut.

Tröttnade ganska omgående att hela tiden behöva hålla upp luckan med huvudet.

Beställde nya i torsdags från StrutsDirect.co.uk

Paketet kom i dag. :thumbsup:

Bild068.jpg - 105kB

Tyvärr blev det tok-fel till 164QV:n, dom passar inte alls till huven, dom är lika korta som till 145:an :kulspruta: Tydligen har sena 164 gasdämpare till bakluckan något som jag inte hade en aning om så jag brydde mig aldrig om att kolla längden. :angryfire: Någon som behöver nya?

Bild069s.jpg - 100kB

Dämparna till 145:an monterade. Ingen mer baklucka i huvudet :bananana:

Trots att 164 dämparna inte är till någon glädje blev det billigare än att handla 2st 145 dämpare i Sverige.

[Ändrad 2012-2-6 av J.Aineland]

Kneecap - 2012-2-6 kl 20:54

Tjena!

33:an har ju ett helt överjävla bra värmepaket, den enda bil jag haft som tryckt ut mer värme är Lada Niva, ryssar kan sin sak med värme..

Finnland - 2012-2-6 kl 21:59

Quote: Ursprugligen inlagt av Kneecap  
Tjena!

33:an har ju ett helt överjävla bra värmepaket, den enda bil jag haft som tryckt ut mer värme är Lada Niva, ryssar kan sin sak med värme..


Jag skulle rekommendera att testa en ser. 1 eller 2. Yllekalsonger och rejäl mössa rekomenderas samtidigt man tänker varma tankar. :D

jol - 2012-2-6 kl 23:05

Quote: Ursprugligen inlagt av Finnland  
Quote: Ursprugligen inlagt av Kneecap  
Tjena!

33:an har ju ett helt överjävla bra värmepaket, den enda bil jag haft som tryckt ut mer värme är Lada Niva, ryssar kan sin sak med värme..


Jag skulle rekommendera att testa en ser. 1 eller 2. Yllekalsonger och rejäl mössa rekomenderas samtidigt man tänker varma tankar. :D

Signerar på Finnlands serie2-analys. Ska min igång igen blir det uppgradering på den fronten...

Micke G - 2012-2-7 kl 07:36

Quote: Ursprugligen inlagt av jol  
Quote: Ursprugligen inlagt av Finnland  
Quote: Ursprugligen inlagt av Kneecap  
Tjena!

33:an har ju ett helt överjävla bra värmepaket, den enda bil jag haft som tryckt ut mer värme är Lada Niva, ryssar kan sin sak med värme..


Jag skulle rekommendera att testa en ser. 1 eller 2. Yllekalsonger och rejäl mössa rekomenderas samtidigt man tänker varma tankar. :D

Signerar på Finnlands serie2-analys. Ska min igång igen blir det uppgradering på den fronten...


Gör som Jocke byt termostat. Original är av typ fullflödestyp.

J.Aineland - 2012-3-27 kl 20:02

Bild070.jpg - 124kB

Så då har 145:an passerat 20k mil.

Den dricker duktigt med olja, nästan 2l har det gått åt på dom ca 300 mil jag kört. Så mycket drack inte ens min 33 16V med +30k på mätaren.

Bild071.jpg - 121kB

Efter en behövligt tvätt.

Georg - 2012-3-27 kl 21:17

Vi har en Corolla 2001 i min närhet med låga mil. den drar tidvis över 1,5 /100 mil...lite jobbigt.

George Junior - 2012-3-28 kl 02:24

Quote: Ursprugligen inlagt av Georg  
Vi har en Corolla 2001 i min närhet med låga mil. den drar tidvis över 1,5 /100 mil...lite jobbigt.
Det är ju faktiskt mer än vad än vad DKWn med separatsmörning drog... Hur i all världen får ni den genom besiktningen? Brinner oljan upp i katalysatorn?

Finnland - 2012-3-28 kl 07:12

Quote: Ursprugligen inlagt av George Junior  
Quote: Ursprugligen inlagt av Georg  
Vi har en Corolla 2001 i min närhet med låga mil. den drar tidvis över 1,5 /100 mil...lite jobbigt.
Det är ju faktiskt mer än vad än vad DKWn med separatsmörning drog... Hur i all världen får ni den genom besiktningen? Brinner oljan upp i katalysatorn?


Olja brukar brinna upp i katalysatorn med den effekten att bilen luktar ägg. :P Är tydligen svavlet i oljan som inte luktar så trevligt då man kör det genom kat:en.

Georg - 2012-3-28 kl 18:01

Typfel på Corolla och Avensis vissa årsmodeller. Märks inget på avgaser som man kan se iallafall..
Dom lär ha bytt tusentals motorblock en tidn.artikel - och lyckats hålla det undan kännedom i övrigt...

J.Aineland - 2012-5-30 kl 10:59

Så nu är det färdigkört för den här gången.
145:an har skött sig mycket bra i vinter.
I måndags besiktigades den, förutom att man drog av den främre handbromsvajern (var tydligen riktigt rutten) hittade man inga fel.

Hade tur att det var samma som Fiat Tipo för det hade vi en liggande.

En intressant grej är att när jag i höstas rev i bilen upptäckte jag en helslut bussning till ena nedre länkarmen.
Hade komplett länkarmen från en Fiat Tipo men den passade inte.
Tog däremot gummit från den och limmade med lim typ PL400. Har nu kört drygt 500mil och bussningen känns helt OK än:thumbsup:

Bild072.jpg - 139kB

Ombesiktigad och godkänd igår så nu är den avställd tills den behövs nästa vinter eller vid annat tillfälle.

EDIT: Den höga oljeförbrukningen har avtagit, tar inte mer olja än normalt längre, antagligen var det torra tätningar pga att den stått still ett bra tag innan jag köpte den.

[Ändrad 2012-5-30 av J.Aineland]

J.Aineland - 2012-7-22 kl 12:07

Tog ut 145:an idag ur ladan för en varmkörning när jag ändå var där o letade efter Sprint-grejer till "Johnny Bravo".

Bild073.jpg - 188kB

Det var bara o "nudda" nyckeln så startade den:thumbsup:

J.Aineland - 2012-11-25 kl 17:14

Skitväder på G.
-Dags att börja köra vinterbil igen.

Bild074.jpg - 143kB

Fick dra in till Biltema o köpa ett nytt batteri då det som följde bilen gett upp.

olleinsulander - 2012-11-26 kl 17:10

Härligt garage! Vad är det för rariteter som skymtar i bakgrunden?

Sudkaross, 75a, Citroen GS???

George Junior - 2012-11-26 kl 18:19

Quote: Ursprugligen inlagt av olleinsulander  
Härligt garage! Vad är det för rariteter som skymtar i bakgrunden?

Sudkaross, 75a, Citroen GS???
Tycker mig skymta en Simca 1507!

olleinsulander - 2012-11-26 kl 18:27

Ett tag tänkte jag Talbot. Sen tänkte jag inget mer.

J.Aineland - 2012-11-26 kl 18:48

Quote: Ursprugligen inlagt av olleinsulander  
Härligt garage! Vad är det för rariteter som skymtar i bakgrunden?

Sudkaross, 75a, Citroen GS???


Garage kan väl diskuteras:P
Jag kallar det för "röda-ladan"
De två första är rätt.
Den gula är ingen Citroën GS, bussen däremot är en C25 av samma fabrikat.
Den gula är en Simca 1508 så Georg Junior hade bara en siffra fel;)
Var det ingen som såg att det står en kaross till en Austin A90 Atlantic covertible till höger om 145:an under lite bråte? ;)

[Ändrad 2012-11-26 av J.Aineland]

Kneecap - 2012-11-26 kl 20:44

Den där ladan ruvar på ganska mycket.. Men finns det inte en Talbot där också, eller står den i verkstan?

George Junior - 2012-11-26 kl 21:14

Quote: Ursprugligen inlagt av Kneecap  
Den där ladan ruvar på ganska mycket.. Men finns det inte en Talbot där också, eller står den i verkstan?
Talbot = Simca, eller vad tänker du på?

Kneecap - 2012-11-26 kl 22:53

Quote: Ursprugligen inlagt av George Junior  
Quote: Ursprugligen inlagt av Kneecap  
Den där ladan ruvar på ganska mycket.. Men finns det inte en Talbot där också, eller står den i verkstan?
Talbot = Simca, eller vad tänker du på?


En Talbot.. Dvs inte en bil som det står Simca på.. :rolleyes:
Förslagsvis en bil som ser ut att vara fyrhjulsdriven men aldrig har sålts som sådan.. Gissa på..

Edit: Förövrigt så tror jag att jag ser en båt på bilden också.. Nej, jag menar inte Kanadensaren i taket.. Jag menar den i trä längst in till vänster..

[Ändrad 12-11-26 av Kneecap]

George Junior - 2012-11-26 kl 23:01

I see... håller man bara på och tjöta tillräckligt länge så kommer alltid fram till: :deal:

J.Aineland - 2012-11-26 kl 23:12

Quote: Ursprugligen inlagt av Kneecap  

En Talbot.. Dvs inte en bil som det står Simca på.. :rolleyes:
Förslagsvis en bil som ser ut att vara fyrhjulsdriven men aldrig har sålts som sådan.. Gissa på..

Edit: Förövrigt så tror jag att jag ser en båt på bilden också.. Nej, jag menar inte Kanadensaren i taket.. Jag menar den i trä längst in till vänster..

[Ändrad 12-11-26 av Kneecap]


Okej då,

Finns ingen mer båt i ladan just nu mer än kanadensaren ovanför suden, däremot betydligt fler bilar. (Inte bara Alfor där inte) :no:



Talbot Matra Ranchon står inne i verkstaden. Den har f.ö. stått innomhus ända sen 1987. (- de ca 2timmar det tog att frakta den hit från Jönköping)

Rancho.jpg - 125kB

[Ändrad 2012-11-26 av J.Aineland]

erlkoenig - 2012-11-27 kl 01:57

En Rancho funderade jag skarpt på när jag hade färskt körkort :beerchug: Blev en Lancia Prisma istället, Italien har alltid haft egen ingång till hjärtat...

grest - 2012-11-27 kl 17:22

Står det inte ett par Alfetta gt/gtv till höger om den silverfärgade Alfan?
Jag tycker jag ser en skymt av dem på bilden :rolleyes:

grest - 2012-11-27 kl 17:26

Samlandet börjar öka även hos greenarna. Ikäll ska en av sonens Alfor ställas i förvar på landet över vintern
SUCK detta virus:bananana:

Kneecap - 2012-11-27 kl 20:00

Quote: Ursprugligen inlagt av J.Aineland  


Okej då,

Finns ingen mer båt i ladan just nu mer än kanadensaren ovanför suden, däremot betydligt fler bilar. (Inte bara Alfor där inte) :no:


Hur fick ni ut den?? Jag har ett klart minne av en träbåt som stod längst in i ladan..

J.Aineland - 2012-12-27 kl 18:35

Quote: Ursprugligen inlagt av Kneecap  


Hur fick ni ut den?? Jag har ett klart minne av en träbåt som stod längst in i ladan..


Båtkärra:boing:

J.Aineland - 2012-12-27 kl 18:45

Håller på att byta olja, under tiden jag väntade på att oljan skulle rinna ut så gick jag runt o kollade lite under bilen.

Bild075.jpg - 207kB

Hittade det här hålet i hjulhuset höger bak. Så nu vet jag varför den stora bensindunken jag hade fastspänd i bagaget förra vintern lossnade efter ett tag.
:dunce:

Bild076.jpg - 310kB

Ena lastöglan har lossnat och sitter bara lite löst i underkant.
Rost! Får väl ta fram svetsen:angryfire:

J.Aineland - 2012-12-27 kl 19:29

Olja och filter bytt. (20.439,2)

Bild077.jpg - 185kB

Har börjat riva i skiten. Sådana här jobb hatar jag!
Laga rost på bruksbilar...:evil:



[Ändrad 2013-1-1 av J.Aineland]

 Pages:  1  2