AlfaPower

145 1.6 Boxer ersätts av 146 1.6 Boxer

Pages:  1  2

FredrikAssarsson - 2012-12-27 kl 21:24

Sånt där kan man vara utan. Just oljebyten har jag märkt brukar leda till att man brukar få andra bekymmer att roa sig med.

Georg - 2012-12-27 kl 22:30

Det där är knepigt - detta att man ser precis var rostskadorna är, ägaren säger att " jag har faktiskt inte hittat nåt" och så vet man precis var man ska titta och ser hur underedsmassan ligger lite högt över omgivningen just där det brukar....
I värsta fall är det på ens egen kärra.

Jobbigt i vilket fall det än är.

J.Aineland - 2012-12-28 kl 15:13

Jo, livsfarligt att byta olja, nä det där med rost o "vanligt" folk...

Bild080.jpg - 194kB

Nu återstår det bara lite färg på fusklagningen :P

Kneecap - 2012-12-29 kl 12:50

Quote: Ursprugligen inlagt av J.Aineland  
Quote: Ursprugligen inlagt av Kneecap  

Hur fick ni ut den?? Jag har ett klart minne av en träbåt som stod längst in i ladan..

Båtkärra:boing:

Doh! :dunce:
Tänkte mer på hur många bilar och annat som stod framför.. ;)

George Junior - 2012-12-29 kl 16:56

När nåt rostar eller glappar eller framför allt skramlar och rasslar som ventilerna på en viss 1442-kubikare, så brukar vi kalla det "Simcafaktor". Dvs sånt som på nåt absurt sätt höjer habegäret på vagnar som är sällsynta på IKEAS parkering. Verkar som att din vinterbil har fått ett anfall av simcafaktor i hjulhuset. :pftroest:

Georg - 2012-12-29 kl 21:06

Lätt gjort när det står en sån1442-kubikare i samma lokal...

J.Aineland - 2013-1-18 kl 23:12

Köpte ett riktigt tanklock istället för det värdelösa universala som någon tryckt dit. Nu borde det inte skvätta ut någon soppa vid rondellkörning i fortsättningen :lips:

Bild082-1898638479.jpg - 112kB

några dagar senare...

Bild081-851447587.jpg - 43kB

...så tändes CODE på instrumenteringen.:maz:
Som tur var startade bilen ändå. -Är detta tacken för det nya låsbara tanklocket?
Väl framme på jobbet provade jag starta på nytt, ingen CODE indikering:pray:

Bild083-1363975227.jpg - 111kB

-Byter väl ut nyckelbandet till ett lite mer passande med tanke på boxermotorn så kanske 145:an slutar busa. ;)

Georg - 2013-1-19 kl 15:56

:thumbsup:

J.Aineland - 2013-1-26 kl 18:50

Så blev det dags för mer skruvande:whip:

Har inte kört bilen till Skaftekulla i år utan den har bara rullat i stan på 50-vägar. Har tyckt att jag hört ett svagt morrande ljud från bakändan.
Häromdagen besökte jag en Alfavän, läs Martin Elmqvist en bit utanför stan och fick då köra på 70-väg. Då var det ingen tvekan längre.
-Ett hjullager vill inte vara med längre.

Bild084.jpg - 131kB

Spann upp högerbakhjul som jag misstänkte var den sida som morrade och mycket riktigt var det så.:wink:

[Ändrad 2013-1-26 av J.Aineland]

J.Aineland - 2013-1-26 kl 19:16

Då jag inga 145 lager har på hyllan så får man leta alternativ.

Enligt alla kataloger så skiljer det mellan 33:ans-lager och 145-lager. (olika reservdelsnummer)
När jag bytte bromsar bak efter köpet av 145:an lossades vänster hjullager då det lät illa.
Tog isär lagret och tvättade rent och fettade in på nytt. (gjorde samma procedur på 33:an för ca 7000mil sedan och det fungerade under dom milen bortsett från sidan som redan var rejält glapp)
Passade då även på att jämföra lagret mot 33:ans lager och kom fram till att det inte ska vara någon suck att använda 145:ans lager på en 33:a med ABS.
Därför borde det gå även tvärtom.

Bild085.jpg - 176kB

145-lagret vs ett bättre beg. 33-lager.

Bild086.jpg - 161kB

145-lagret vs ett nytt 33-lager.

Bild087.jpg - 197kB

145-lagret vs ett nytt 33-lager.

Vissa av er vet jag har slängt sig över alla 33-lager som dykt upp. -Nu kan ni istället köpa nya billiga på eBay till 145:a istället för ca 30euro/st.
Vill man ha utan ABS-krans så kommer man ännu billigare undan ;)

[Ändrad 2013-1-26 av J.Aineland]

J.Aineland - 2013-1-26 kl 19:18

Drygt en kvart senare, dock efter några svordomar då jag slog sönder ett finger så det blödde lite så satt det friska 33 lagret på plats på 145:an. Tyvärr fick jag skruva in kolven i oket för att beläggen kärvade lite. Tydligen skiljde det någon 10-dels mm.

Bild089.jpg - 135kB

Hoppas nu bara att ABS:en fungerar också:pray:

beatwise - 2013-1-27 kl 14:33

Quote: Ursprugligen inlagt av J.Aineland  

Vissa av er vet jag har slängt sig över alla 33-lager som dykt upp. -Nu kan ni istället köpa nya billiga på eBay till 145:a istället för ca 30euro/st.
Vill man ha utan ABS-krans så kommer man ännu billigare undan ;)

:thumbsup:

Nu har jag förvisso köpt en näve lager, men det innebär att även den blå får 33-skivor/ok bak.

:beerchug:

Alfadriver - 2013-1-27 kl 23:07

Lager hubbarna ser ut som till Fiat Bravo'n jag rattar för tillfället.
Fast det kanske skiljer något, eftersom jag har trummor bak.
Brummar lite där bak på den också.:yes:

Edit:
Kollade på Meca online. Samma som på Alfa 145!!
Och en hel drös Fiatar !! 1022 kr och 50 öre där!
Per styck alltså!:bondage:

[Ändrad 2013-1-27 av Alfadriver]

J.Aineland - 2013-1-28 kl 01:06

Precis hemkommen till Jönköping. Inte min turkväll. Smällde med ett rådjur så nu finns det mer att göra:dunce::kulspruta:
Var mindre roligt att behöva klubba ihjäl det stackars djuret. :( Måste sanera mitt byxben från blod och diverse annat gojs...

J.Aineland - 2013-1-28 kl 08:55

Det blev nog inga allvarligare skador.:yes:
Var bara ett litet rådjur.

Måste i alla fall skaffa en ny blinkers.
Den spräckta stötfångaren och dimljusglaset får väl vara till en annan gång.
Måste dock justera om ljuset då det pekar lite galet på vänstersidan så det kan ju dölja sig någon mindre plåtknäck bakom plasten. :dunce:
En ljusinställningsapparat vore inte fel att ha.

Bild090.jpg - 99kB

Georg - 2013-1-28 kl 13:25

4 eller 5 tapebitar på en slät port/vägg har väl funkat bra hittils eller?
Hoppas det inte är mer än du sett utvändigt!

J.Aineland - 2013-2-7 kl 15:31

Fick hem den nya blinkersen som jag beställde av ett Svenskt nätföretag förra veckan.

Bild091.jpg - 142kB

Det var snabb service när delen väl kom in på deras lager (i går). :thumbsup:
Kvalitén och passform/funktion var däremot inget att hurra för.

Fel 1. Den medföljande lamphållaren satt hårt som f*n, inte nog med det den var även felaktigt i hopmonterad så det blev kortslutning när lampan monterades.
- Fick ta original lamphållare istället.

Fel2. Den bifogade fjädern som är avsedd att hålla lamphuset på plats har tillverkats av en grövre tråd så att det blev omöjligt att spänna fjädern tillräckligt i det trånga utrymmet (eller så var jag för klen:dunce: )
- Bytte till originalfjäder så gick den dit hur lätt som helst.

Fel3. Urusel passform mot skärmen. Har nu en glipa på ca 5mm. Det gamla lamphuset gick betydligt längre bak mot skärmen.
Vad stod det för tillverkningsland på lamphuset.
-Made in China? Nä men made in Taiwan. Same shit different name.

Skiten kostade under 200:- inkl frakt, så man får vad man betalar för:wall:

[Ändrad 2013-2-7 av J.Aineland]

Georg - 2013-2-7 kl 16:29

Så jäkla typiskt Taiwan-grejer. Man försöker göra så det ska se ut likadant. Men vad funktionen ska vara - det har dom aldrig tänkt på. Samma sak när kopior på dom maskiner jag hade agenturen på kom som Taiwan-kopia.
Det värsta var att folk påstod att "den där skiten funkar inte" som kommentar när man visade maskinen på mässor. Nä Taiwanvarianten dom köpt för nästan ingenting funkade inte. Helt rätt.

jol - 2013-2-7 kl 17:37

Samma sak med strålkastarna jag köpte till min golf -03 jag hade. Plastigt (plast :) ) och bräckligt men när ett par kostar mindre än en lykta på skroten var det lätt val...

J.Aineland - 2013-6-5 kl 20:12

Avgassystemet gav upp sista resan till Skaftekulla. Tur att det var planerat att börja :steering: Sprint.

Bild091.jpg - 109kB

Tänkte lappat i hop det men den främre dämparen har spruckit i botten och allt innehåll saknas:P

Bild092.jpg - 155kB

Även den bakre som tidigare satt på min 164QV har gjort sitt.

En svensk reservdelsfirma ville ha 2078:- för ett avgassystem :pottytrain:

eBay is da shit:yes:

Bild093.jpg - 123kB

Ett komplett system för 450:- inkl frakt :bananana::thumbsup:

Bild094.jpg - 81kB

Passformen får väl anses duga för dom pengarna. Satte ditt ett roligare ändrör lite provisoriskt. Original var hålet i stötfångaren mindre men jag öppnade upp det för att få plats med 2 utblås.
Eventuellt så svetsar jag dit 2st då jag har en hel kasse med rostfria ändrör liggande :rolleyes:

Micke G - 2013-6-5 kl 20:21

Låter prisvärt.
Det kan ju inte bli lika dåligt som det Simoms eller vad det hette som jag monterade en höst för några år sedan. Höll visserligen hela vintern, men i januari året därpå så gick skiten tvärt av tvärstoppade bilen. :furious3:

J.Aineland - 2013-8-31 kl 11:51

Besiktningen går ut i dag på Sprinten och det finns lite som måste fixas innan jag känner mig redo att åka dit med den.

145:an plockades därför fram förra helgen, fick skrapa rent bakskivorna från rost och se till att beläggen kunde röra sig igen samt byta 2 glödlampor.

I veckan besiktigades den med rent protokoll:bananana:

Bild095.jpg - 113kB

En urstädning skadar inte, blir rejält dammigt när den står i ladan med rutorna 1cm öppna. Ser dock värre ut i verkligheten.
Den uppmärksamme kanske ser att här nu finns en dörrstopp. Har varit helgalen på att den saknades då dörren åkte igen på mig direkt. Tog en från donator 156:an som passade perfekt efter att hålet i dörren tagits upp något.

Bild096.jpg - 123kB

Den spräckta spoilern och dimljuset är fortfarande orört sen rådjurssmällen. Skönt nog påverkade det ju inte besiktningen.

Bild097.jpg - 157kB

Ang. slutrör så fick det duga med ett rostfritt rör. Sprayade dock gaveln på dämparen mattsvart, återstår att se hur länge detta billiga system håller.

[Ändrad 2013-8-31 av J.Aineland]

jol - 2013-8-31 kl 15:43

Billigt var ordet

J.Aineland - 2013-9-5 kl 16:39

145:an har i min ägo aldrig haft någon fungerande fönsterhiss på passagerarsidan.
Nu är det slut med det.

Bild098.jpg - 119kB

Tog en mekarkväll utanför jobbet i går och rev loss fönterhissen och skruvade isär den.

Lagringen av axeln visade sig ha rostat fast på axeln. Lagret var i mässing eller möjligen brons. Försökte slå av det från axeln men det var omöjligt då det var för trångt att komma åt ordentligt.

Bild099.jpg - 108kB

Då vi har en Dremel på jobbet gick jag in och lånade den för att kapa ett litet spår i lagerbussningen för att sedan kunna spräcka det.

Bild101.jpg - 121kB

Det lyckades så jag putsade till axeln och klämde ihop allt med nytt fett.
Egentligen skulle jag väl lött i hop bussningen eller bytt ut den men det får nog duga så här.

Bild100.jpg - 118kB

Det svåraste var att få i hjulet där vajern sitter då man satt en självspännande justering på ena vajerhöljet. Så fort jag lossade denna sträckte den upp sig på max. Det är delen som på bilden har ett svart buntband om sig.
Jag fick pilla in ändarna på 2 buntband mellan dom 4 hullingarna för att kunna pressa tillbaka justeringen som är fjäderbelastad. Buntbandet fick sättas dit för att hålla justeringen i bottenläget.

Bild102.jpg - 183kB

Fönsterhissen ihopskruvad och testad vid sidan om.:bananana:

J.Aineland - 2013-9-7 kl 12:50

Jag har tröttnat på att köra utan kapslar på sommarfälgarna.

Bild103.jpg - 92kB

Kapslarna hade 2 olika emblem och saknade skruv att fästas med. Köpte skruvar här om dagen som jag hoppas ska passa.
Plockade fram 4st nya original Alfa fälgemblem. Fick sätta upp kapslarna i svarven o ta upp hålet lite för att dom skulle passa. Blev en lite "Alfasuddig" bild.

Bild104.jpg - 101kB

Alla 4 klara, återstår att sätta på dom på bilen.

FredrikAssarsson - 2013-9-7 kl 17:18

Grattis bling? Det sitter lika rätt som en kaviar/äggmacka dagen efter afterwork ;)

Snyggt verkar det bli :)

J.Aineland - 2013-9-9 kl 11:27

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Grattis bling? Det sitter lika rätt som en kaviar/äggmacka dagen efter afterwork ;)

Snyggt verkar det bli :)

Bild105.jpg - 126kB

Så här blev det. Får väl duga.

J.Aineland - 2013-10-6 kl 13:52

Fick byta ett hjullager som morrade rejält. Tur jag bytte på rätt sida, surt att skicka 2 nästan nya hjullager till skrot i vår :wall:

Misslyckade att felsöka på ABS:en. Idioterna på Bosch hade svetsat dit reläerna på ABS enheten och när jag skulle lyfta ett för att mäta gick det åt :angryfire:
Placeringen av enheten gjorde det knappast bättre heller ovanför den högra drivaxeln.

Någon som har en ABS-enhet över, typ gratis?
:(Bilen blir skrot annars när besiktningen går ut i maj:dunce:
Surt att skrota en annars pålitlig bil.

Sådana här skitsaker får mig att tappa lusten för allt som har med bilar att göra. Bil-:evil:

[Ändrad 2013-10-6 av J.Aineland]

JanneHagnell - 2013-10-6 kl 16:06

Såså, lugn och fin nu!:afro:
Det är därför man ska ha flera projektbilar, så man kan ge sig på en annan när det :evil: för mycket med en. Kan du inte få tag i ett komplett nav med ok ABS-givare någonstans?
Min efarenhet av dessa system är att det ofta är kablaget som det nött hål på och/eller gått in fukt i och då brukar det räcka att skarva på en ny bit. Jag brukar först ohm-mäta givarna från närmsta kopplingsplint tills jag hittar en som ger väldig mycket högre motstånd än de andra. Sedan undersöker jag kabeln och, om ABS-lampan bara tänds ibland, vickar och böjer på kabeln tills lampan tänds och skarvar där.
Men låt du den vara några veckor så ska du se att lusten och :evil:anamma infinner sig igen! Det är ju ändå en Alfa!:ritaliead:

J.Aineland - 2013-10-19 kl 14:33

Janne, ABS-felet har inget med det nya hjullagret att göra. ABS-kransen sitter på drivaxeln.
ABS-enheten är död och det minsta jag kan göra är att försöka löda dit det bortbrutna reläet.
Ställa bilen någon vecka är lika med att jag får gå till jobbet:dunce:
Jag har flera projekt, så att jobba med en annan bil är inga problem :beerchug:
Hatar bara göra jobb för att hålla bruksbilen rullande.:kulspruta:
Jag skulle dessutom aldrig sjunka så lågt att jag gick o köpte mig en icke Alfa igen för att flytta röven med.
När 156:an är klar hoppas jag ha en fungerande bruks som fungerar i många år:pray:

Bild107.jpg - 148kB

Det gamla lagret hade ett par fula kratrar i lagerbanan. Inte så konstigt att det morrade.

[Ändrad 2013-10-19 av J.Aineland]

J.Aineland - 2013-10-19 kl 14:37

145:an fick nytt filter och olja i dag.

Bild110.jpg - 137kB

JanneHagnell - 2013-10-21 kl 22:42

Akuttvångsmek på bruksbilen, särskilt om det är vinter och man saknar garage, är inget kul, nej. Fast det är i alla fall en Alfa...:beerchug:

J.Aineland - 2014-10-19 kl 13:47

Hmm, är visst dags för ny olja och filter igen ser jag.
Men först ska den igenom besiktningen.

Bild111.jpg - 152kB

:dunce: Skitkvallite, det syns inte att jag svarvade bort rosten igår kväll?

Blir till att köpa riktiga bromsskivor. Dessa köptes på Biltema och tål inget. Verkar vara nedsmält skrot. Grymt med grova porer i gjutningen. Rosten blossade upp redan efter en timma. Idag ser man knappt att jag svarvat dom:kulspruta:

[Ändrad 2014-10-19 av J.Aineland]

JanneHagnell - 2014-10-19 kl 17:29

Vissa saker är helt ok att köpa på Biltema, andra är det INTE...:kulspruta:

J.Aineland - 2014-10-19 kl 18:37

Nä, verktyg går väl an men några "reservdelar" köper jag aldrig mer där.

Tror det får vara slutkört med 145:an. Den behöver andra bromsok fram då luftnipplarna inte ens släpper med värme.
Försökte uppgradera med 155Q4 skivor och 156 ok men det sket sig p.g.a. att okfästerna hade annan offset. Några andra ok som passar har jag inte hemma.

Innertaket har lossnat så det hänger nästan som ett lakan på en tvättlina :oO

Jag har skämts i den i 3 vintrar nu och den luktar :evil: invändigt då förre ägaren har rökt i den.

Bild112.jpg - 130kB

Billig transport var det alla fall.:yes:

Letar nog upp en annan Alfa som får bli vinterbil.

J.Aineland - 2014-10-28 kl 22:55

145:an har fått en ersättare!

146.jpg - 81kB

Köpte mig en 146:a med boxer i kväll.

(bättre bild kommer i morgon kväll.)

[Ändrad 2014-10-28 av J.Aineland]

elCrillo - 2014-10-28 kl 22:57

Aaaaaaa... Jag ville ju ha den! :kiss: Vad händer med 145an!?

J.Aineland - 2014-10-28 kl 23:01

145:an blir nog skrot :( Behöver lite delar från den till denna.

Det var inte du som skulle köpt den i helgen då?
Jag fick svar att den skulle hämtats i helgen men jag hade tur då ingen dök upp.

elCrillo - 2014-10-28 kl 23:07

Nä, så långt kom jag aldrig... "Letar" bil till grabben, han fyller ju snart 16. (Februari 2016...:rolleyes:)
Men egentligen är det kanske jag som vill ha en ursäkt för nått "nytt"...:saythat:

Hauge - 2014-10-29 kl 07:37

Quote: Ursprugligen inlagt av elCrillo  
Nä, så långt kom jag aldrig... "Letar" bil till grabben, han fyller ju snart 16. (Februari 2016...:rolleyes:)
Men egentligen är det kanske jag som vill ha en ursäkt för nått "nytt"...:saythat:

Bra där!
Köpte en 156 2,5 sw sp3 till dottern i somras som fyllt 16 i dagarna. Den är givetvis inte körklar...

elCrillo - 2014-10-29 kl 19:49

Ha, ha! Så kan det mycke väl bli här också, Thomas!

J.Aineland - 2014-10-30 kl 23:16

Städade ur 146:an invändigt igår då den såg ut som chefens bil brukar se ut.

146inv.jpg - 87kB

D.v.s. som ett grustag invändigt.:dunce:

146a.jpg - 113kB

I kväll gjorde jag en snabbtvätt utvändigt och en grundligare tvätt i dörrfalsarna då man tydligen struntat helt i att tvätta där på väldigt länge.

146an.jpg - 113kB

Blev tyvärr inga bra bilder tagna med telefonen då det var för dåligt ljus. Dessa 3 var dom som blev bäst.

mopar - 2014-10-31 kl 06:34

Skoj med en 146 i rätta händer, skall bli intressant att se before / after som vanligt med dina bilar :)

/mopar

J.Aineland - 2014-12-30 kl 18:32

Har legat väldigt lågt på byggtrådsfronten ett bra tag.

146:an har fått nya kamremmar, olja och filter.

Bild0020.jpg - 144kB

Dom gamla remmarna var sjukt torra. Höll på att bryta av den ena när den skulle tas bort!

Bromsarna har också gåtts igenom fullständigt.

Bild0006.jpg - 117kB

Bak skivorna fick svarvas.
Nya belägg och bromsslangar bak samt nya handbromsvajrar..
Det sista var en förutsättning för att få den godkänd av bilprovningen. Precis när jag trodde att bromsarna var ok så pajade huvudcylindern. Som tur var så hade jag en splitterny liggande på hyllan!:thumbsup:

Har sedan flyttat över xenon på hel och halvljus från 145:an.
Köpte mig en billig bilstereo och tryckte dit då den som satt i endast dög för döva då den helt saknade ljud.

Har även bytt ut båda framstolarna till 156-stolar.

Bild0014.jpg - 94kB

Plockade ihop 2st stolar av resterna från 3st 156:or för att få en omgång i bästa skick och med fungerande stolsvärme.
146:an är importerad från Tyskland så den saknade tyvärr stolsvärme helt. Det verkar även som att det inte finns någon eluppvärmning i glasen på sidobackspeglarna. Blir väl till att flytta dom från 145:an.

Bild0019.jpg - 163kB

Fläktreglagen saknade fungerande lampor så dessa fick också bytas.

Bild0021.jpg - 207kB

Slutligen en bild på bilen i nytvättat skick med vinterhjulen monterade.

[Ändrad 2014-12-30 av J.Aineland]

sam_h - 2014-12-30 kl 18:38

Ser som vanligt jätteenkelt ut :cool:

Hauge - 2014-12-30 kl 21:52

Om alla gamla bilar sköttes på det viset...

jol - 2014-12-30 kl 23:03

Grymma fälgar är det iallafall :)
 Pages:  1  2