AlfaPower

Diagnos programvaror för alla bilar till PC

sportivo - 2012-1-5 kl 07:57

Någon på detta forum som har koll på om det existerar något diagnos/test programvara till PC med lämplig OBD2 kabel som man kan koppla upp sig till alla bilmärken och modeller som finns i världen för att kunna köra diagnos tester och kalibrera till exempel automatlådor, ABS, airbag, insprutnings system, nyckelprogramering och plocka ut felkoder m.m

Det måste ju finnas eftersom vi har allbilsverkstäder som ska kunna hantera alla bilar eller är det så jäkla snårigt att man måste ha märkes specifik utrustning till varje bil och speciella kablar och boxar mellan bilen och en bärbar PC.

Någon måste ju ha löst detta eller Jailbreak:at någon programvara till PC:n för detta.

Har sökt på nätet och hittat en hel del i Kina men ingen som är helt universal som funkar på verkligen alla bilar i världen.

Alla andra brancher enas ju kring standard protokoll men bilbranchen verkar jäkligt snårig :)

Alla förslag välkommnas :)

redtop - 2012-1-5 kl 08:52

Tror inte det finns nån som klarar allt om du ska göra så modellspecifika saker som nyckelprogrammering, men det finns mjukvaror som klarar väldigt många bilar.
Mitt tips är att lurka runt på http://mhhauto.com/ så hittar du säkert nåt lämpligt.

Low, Fat, GTV6 - 2012-1-5 kl 17:11

Tror inte heller att det finns någon som har med ALLA funktioner till ALLA bilar, det skulle bli hundratusen tals funktioner om inte mer. Nyckel programeringar osv tror jag oxå blir svårt då många tillverkare bara tilllåter autktoriserade verkstäder att göra sånna saker(stöldskydd är känsligt...)
AD/Meca/mekonomens system är nog bland dom bättre som finns att få tag på men inte ens där finns nog mer än 30-40% av orginalsystemens funktioner med.

Hej! Har faktiskt OBD-instrument i sortimentet...

Alfafisken - 2012-1-18 kl 12:28

... där jag jobbar. Returfrekvensen är hög p.ga antingen är det kompatibelt till viss del men viktiga avläsningar saknas så som ABS-styrningen, acc. Oftast funkar det alltid att läsa av felkoder som har med motorn att göra men är det tillverkarspecifikt så går det inte att se (har haft detta problemet mot min tidigare 156'a testat samtliga) men det som är standardiserat som lambda, varvtalspulsen m.m får man i regel alltid ut.

Till exempel gick det att läsa av alla fel som fanns på kompisens opel (VAG-bilar brukar alltid gå) men det var just något som inte gick att släcka... där betade vi igenom allt från 299-2000kr. Datorbundet med olika programvaror och fristående allt-i-ett.

Har inte hört om någon "magic"-lösning som tar allt men det bör inte vara så krångligt för fabrikerna i kina att ta fram :)

Hittar ni något så är jag tacksam för tips då kan jag ta det vidare till inköp!

Ha det gott nu =)

Mvh Pelle

jol - 2012-1-18 kl 18:41

Quote: Ursprugligen inlagt av sportivo  
om man kan koppla upp sig till alla bilmärken och modeller som finns i världen

Finns ingen sån, de vanligaste interfacen funkar med de vanligaste bilarna. Med min hyffsat universal har jag kommit åt V40 -01, Golf -96 och -03, 166 -99, A8 -02 tex.

http://www.ebay.com/itm/USB-Cable-KKL-409-1-OBD2-OBD-OBDII-V...

Tillverkarspecifika mjukvara beror på om nån entusiast har orkat skriva mjukvaran, som FiatEcuScan funkar på våra bilar, vagcom till vag, vol-fcr till volvo. Sen finns det ett gäng freeware-program som kan ta fram de vanligaste bilarnas standardprotokoll-felkoder (tänk bilprovningen)

sportivo - 2012-1-19 kl 11:03

Efter lite letande så har jag hittat ett program som är svensk tillverkat Autocom

Som verkar ha blivit kopierad i KINA

Autocom kopia

Och den verkar täcka alla bilar fram till 2011 och man kan utföra det mesta. :)

lusen - 2012-1-19 kl 11:51

Den är också generisk. Inte en chans att du kan göra allt med den där. Det finns ingen mjukvara som är så bred att den kan komma åt samtliga tillverkares alla gränssnitt.
Som nämnt tidigare fungerar det till standardgränssnittet, där du kan läsa och radera DTC'er och få livedata på avgas- och motorrelaterade värden.


Edit: min kompis har originalversionen och jag har testat det på flera av mina BMW tex, ingen annan data än det jag skriver ovan.

[Ändrad 19-1-2012 av lusen]

Briander - 2012-1-19 kl 14:03

Jag har en ELM327 tillsammans med gratisvarianten av FiatECUscan, jag kan kolla och släcka felkoder på min 156 och det räcker så att säga för mig. Har inte testat några andra bilar med de andra programmen dock.

Tidigare har jag släckt felkoder hos en verkstad och där var det Autocom som gällde, smidigt program.

Finnland - 2012-1-19 kl 15:04

Quote: Ursprugligen inlagt av Briander  
Jag har en ELM327 tillsammans med gratisvarianten av FiatECUscan, jag kan kolla och släcka felkoder på min 156 och det räcker så att säga för mig. Har inte testat några andra bilar med de andra programmen dock.

Tidigare har jag släckt felkoder hos en verkstad och där var det Autocom som gällde, smidigt program.


Gratis FiatECUScan funkar fint om man har en o-sexig 156. Jag var tvungen å handla den registerade versionen. :(
Funkar utmärkt dock.

sportivo - 2012-1-19 kl 15:11

Quote: Ursprugligen inlagt av lusen  
Den är också generisk. Inte en chans att du kan göra allt med den där. Det finns ingen mjukvara som är så bred att den kan komma åt samtliga tillverkares alla gränssnitt.
Som nämnt tidigare fungerar det till standardgränssnittet, där du kan läsa och radera DTC'er och få livedata på avgas- och motorrelaterade värden.


Edit: min kompis har originalversionen och jag har testat det på flera av mina BMW tex, ingen annan data än det jag skriver ovan.

[Ändrad 19-1-2012 av lusen]


Men det är ju märkligt Autocom själva skriver på sin hemsida att dom kan hantera dom flesta funktioer som att justera Automatlåda, ECC m.m

Dock står något kryptiskt att : Y* Func. depending of ISI-detection (Intelligent System Identification) på vissa bilmodeller

Här finns lista på vad man kan ändra på i alla bil modeller : Lista på bilar

Sedan angående din kompis Autocom och dina BMW bilar provade du alla funktioner eller har du äldre bilar som inte har så mycket funktioner som går att kalibrera ??



[Ändrad 2012-1-19 av sportivo]

lusen - 2012-1-19 kl 15:28

Har provat med både gamla och nyare E39 samt E60. Möjligt att man kan komma åt flera funktioner i vissa koncerners interface, men knappast alla.

Low, Fat, GTV6 - 2012-1-19 kl 17:10

Våran recond avdelning har just en sån för att själva kunna släcka nån lampa eller service. Jag har provat den lite och visst funkar den jätte bra för typ en allbils verkstad som vill kunna göra nån enklare diagnos och radera en fel kod men det finns LÅNGT ifrån alla funktioner som i dom "riktiga" diagnosverktygen, den klarar faktiskt inte ens att läsa felkoder ur alla system på några av bilarna jag testat.
Ser även i texten att det står att den klarar "imobilzer", men man kan ju undra exakt vad det är den klarar?
Dom bilar jag jobbar med kräver en krypterad kod som enbart ges ut till diagnosteknikern på aukt åf för att komma in i startspärrs systemet. Låter ju konstigt om vem som helst kan köpa ett diagnos verktyg och sen koda in nya nycklar till bilar, låter lite för lätt själa bilar då va?

[Ändrad 19-1-2012 av Low, Fat, GTV6]

sportivo - 2012-1-20 kl 08:36

Quote: Ursprugligen inlagt av Low, Fat, GTV6  
Våran recond avdelning har just en sån för att själva kunna släcka nån lampa eller service. Jag har provat den lite och visst funkar den jätte bra för typ en allbils verkstad som vill kunna göra nån enklare diagnos och radera en fel kod men det finns LÅNGT ifrån alla funktioner som i dom "riktiga" diagnosverktygen, den klarar faktiskt inte ens att läsa felkoder ur alla system på några av bilarna jag testat.
Ser även i texten att det står att den klarar "imobilzer", men man kan ju undra exakt vad det är den klarar?
Dom bilar jag jobbar med kräver en krypterad kod som enbart ges ut till diagnosteknikern på aukt åf för att komma in i startspärrs systemet. Låter ju konstigt om vem som helst kan köpa ett diagnos verktyg och sen koda in nya nycklar till bilar, låter lite för lätt själa bilar då va?

[Ändrad 19-1-2012 av Low, Fat, GTV6]


Angående Imobilizer och nyckel programering så krävs det nog att man betalar abonnemang hos Autocom så får man nog tillgång till dom krypterade märkes specifika filerna misstänker jag.

Men det jag är ute efter i första hand är att kunna göra ECC, Automatlåde, Xenonljus kalibreringar och även kunna göra Insprutnings tester för att se om vissa givare är trasiga.

Kolla och släcka fel koder det funkar min Iphone alldeles utmärkt till så den funktionen har jag redan.

Utan det är resten man vill kunna fixa, jobbar en hel del på fritiden med att hjälpa kompisar med att reparera deras bilar och just dom där märkes specifika koderna kommer man ju inte åt med en iphone app så det är därför jag letar efter ett bättre aternativ.

[Ändrad 2012-1-20 av sportivo]

lusen - 2012-1-20 kl 10:06

De flesta tillverkare har flera bus'ar i sina bilar. En OBD2 för generiska saker och en eller fler till märkesspecifika gränssnittet. BMW, tex, har (hade iaf) ingen kommunikation mellan sitt eget MOST och OBD2 och jag *tror* många andra gör likadant. Mitsubisihis diesel-SUV'ar tex har inte ens OBD2-uttag, trots sena årsmodeller. Det finns som sagt ingen applikation som kan ta alla märkens egna gränssnitt.

GE - 2012-1-20 kl 17:25

Jag trodde det var lagstiftat om OBD på nåt sätt så att alla bilar efter en viss årsmodell måste ha uttaget. Det stämmer alltså inte? Fast en stor SUV kanske inte räknas som personbil och slipper det av den anledningen?

HEDBERG - 2012-1-21 kl 09:26

Det är av den här anledningen det är svårt att vara ALLBILVERKSTAD då vi har haft chrysler för ca 10 år sedan så har vi drb 2 och drb 3 scanner kvar ,har även gm tech2 + en snap on scanner med olika program för olika bilar och ovanpå det så har vi skaffat en kinesisk scanner via vege motorer som ska ta ett 20 tal bilmärken men som sagt funkar bra på en bil modell o lite sådär på en annan o inte alls ibland .Mest o bäst för pengarna är tveklöst vag-com ,licensen kostade i sammanhanget bara ca 5000kr och fungera mycket bra ,om man nu har en v.a.g bil vill säga .Så kontentan är att endast en märkes specifik scanner kan göra allt och då endast på det märket om man dessutom är en Auktoriserad verkstad vilket krävs för att kunna komma åt vissa funktioner som tex program varu uppdatering MED ANDRA ORD LIVET ÄR HÅRT OCH DET ÄR BILFABRIKANTERNAS MÅL GÄLLANDE ALLBILSVERKSTÄDER.

lusen - 2012-1-23 kl 08:28

Quote: Ursprugligen inlagt av GE  
Jag trodde det var lagstiftat om OBD på nåt sätt så att alla bilar efter en viss årsmodell måste ha uttaget. Det stämmer alltså inte? Fast en stor SUV kanske inte räknas som personbil och slipper det av den anledningen?


Hehe, Bilprovningen var rätt konfunderade med :)
Jag trodde som du med, men det finns säkert fler undantag.

ParkPre - 2012-1-23 kl 22:59

Jobbat med försäljning och utbildning kring liknande produkter som Autocom etc. Som de flesta säger. Det finns inget system i världen som klarar alla bilar. För det första så handlar det ju om att innan 2001 (då EOBD kom som är standarden för Europa) hade extremt många bilmärken olika diagnosuttag beroende på årsmodell etc. Från 2001 och framåt finns det enklare system som enbart läser felkoder som är motorrelaterade på nästa alla bilar. Men lite kompetenta system som klarar Motor, ABS, Airbag, BSI och programmering etc av dessa startar i regel på runt 20.000kr och ända uppåt 150.000. Men ett system för 20-30.000 räcker ganska gott till en allbilsverkstad. Men detta ger dem förhållandevis långt ifrån täckning på alla bilar och alla dess system.

//PP

sportivo - 2012-1-24 kl 10:48

Quote: Ursprugligen inlagt av ParkPre  
Jobbat med försäljning och utbildning kring liknande produkter som Autocom etc. Som de flesta säger. Det finns inget system i världen som klarar alla bilar. För det första så handlar det ju om att innan 2001 (då EOBD kom som är standarden för Europa) hade extremt många bilmärken olika diagnosuttag beroende på årsmodell etc. Från 2001 och framåt finns det enklare system som enbart läser felkoder som är motorrelaterade på nästa alla bilar. Men lite kompetenta system som klarar Motor, ABS, Airbag, BSI och programmering etc av dessa startar i regel på runt 20.000kr och ända uppåt 150.000. Men ett system för 20-30.000 räcker ganska gott till en allbilsverkstad. Men detta ger dem förhållandevis långt ifrån täckning på alla bilar och alla dess system.

//PP


Men enligt Autocom:s lista (se tidigare inlägg) så verkar ju dom flesta bilar finnas med och till dom äldre så finns det ett kitt med dom flesta märkes specifika kablar som behövs där dom inte använder obd uttaget som jänkebilar har från 1996 så dom verkar vara ganska hel täckande vad jag kan läsa mig till.

Men vilka system är det som kostar 150.000 och skulle klara kanske dom flesta ???


[Ändrad 2012-1-24 av sportivo]

ParkPre - 2012-1-24 kl 19:39

Autocom klarar precis som konkurrenterna väldigt många men långt ifrån alla bilar på marknaden. Systemen för 100-150.000 är system som är specialiserade på specifika märken. De klarar nedladdning av mjukvara etc till bilar utan att använda diagnosverktyget som används på originalverkstäderna. Men kan nog ärligt säga att efter 4-5 år i branschen så är det bara så att ingen klarar allt! Utan för att ha en förhållandevis komplett täckning så skall man ha minst 2-3 instrument för 15-50.000 stycket.

//PP

Low, Fat, GTV6 - 2012-1-24 kl 21:39

Kan även tilllägga att min orginal diagnos dator för 85.000kr + års avgift på totalt ca 35.000kr inte heller klarar alla funktioner i bilarna den är avsed för :)