AlfaPower

Lekbilen - Alfa 75 3.0

 Pages:  1  2

NZORIKKO - 2012-5-3 kl 22:23

Jag har ägt den i 14 år så något projekt i egentlig mening kanske inte NKL är.
I alla fall så klarade den bilprovningen idag efter att ha stått avställd sedan 2008 senast och några år dessförinnan också. Problemet med den har varit dåliga avgasvärden i princip sedan jag köpte den men katastrofalt var det sist 2008 när jag försökte besikta och den bottnade mätarna hos SBP. I lördags var jag till Palle och han hjälpte till att mäta och justera ner värdena. Den luktar i och för fortfarande mycket avgaser och drar mycket bensin så någonting är fel. I sommar kommer vi i alla fall att kunna använda den som finåkarbil och rondellslaktare :steering:.

Setupen fram 27 mm stavar, Bilstein, Bertone kulleder och bak kapade Saabfjädrar, Koni alla bussningar bytta mot Powerflex. QV-kammar, extraktorgrenrör, KN-filter, kopplingslamell från Helix, slitsade skivor och bettigare belägg, MOMO-stolar fram och Zenderläpp fram MOMO 17" med 215/40 däck lite annat smått och gott so gör att den känns som en helt annan bil än NUXen som är den andra 75:an jag har.

Funderingar nu är MegaSquirt eftersom jag har ett liggande och en krängare från Faster kopplingen strular som att den inte behåller trycket mellan urtrampningarna, kanske att jag måste köpa nya däck eftersom de blivit kantiga av stå.

NKL 2012.jpg - 218kB

HEDBERG - 2012-5-4 kl 13:12

Fel på temp sensorn ? köp en .

niczii - 2012-5-4 kl 13:57

Quote: Ursprugligen inlagt av HEDBERG  
Fel på temp sensorn ? köp en .


är nog första som skulle slå mig också, eller avbrott i kablaget till sensorn, så motorn tror att det är minus 255 grader :)

NZORIKKO - 2012-5-4 kl 18:09

Har bytt till en ny givare och även provat den från min andra 75:a utan framgång tyvärr. Har läst på L-jetronic siten om läckage i spridarfästena men inte kunnat konstatera något mha startgas.
Mer tips .......

HEDBERG - 2012-5-4 kl 19:42

Är luftmängd mätaren o-rörd eller är fjädern släppt för mycket = mer än 4 kugg.

josé - 2012-5-5 kl 10:43

Det här hittade jag i mek-bladen....

[Ändrad 2012-5-5 av josé]



[Ändrad 2012-5-5 av josé]

D-010.png - 177kB

josé - 2012-5-5 kl 10:51

WTF - det e inte lätt att få till storleken

[Ändrad 2012-5-5 av josé]

D-011.png - 118kB

josé - 2012-5-5 kl 10:52

Å sista tror jag visst...

[Ändrad 2012-5-5 av josé]

D-012.png - 127kB

75anders - 2012-5-5 kl 19:35

Jag tror det är stjärtministern....

Stjärtminister

Maffia Alfisti - 2012-5-5 kl 19:38

Quote: Ursprugligen inlagt av 75anders  
Jag tror det är stjärtministern....

Stjärtminister


Kan mkt väl vara så.. :thumbsup:

NZORIKKO - 2012-5-5 kl 23:29

Quote: Ursprugligen inlagt av HEDBERG  
Är luftmängd mätaren o-rörd eller är fjädern släppt för mycket = mer än 4 kugg.


Jag har inte ändrat något alls på den som jag använder från min andra 75:a. Jag tror att den står på standardvärden - hur kollar man det?
Den som hör till bilen egentligen är det nog pillrat på både fram och tillbaks, dessutom upptackte Palle att den var lite sprucken och flappsen kärvar i ändläget.
Jag ska kolla så det är srröm i ledningarna till tempsensorn.

jol - 2012-5-6 kl 00:12

Vill du köpa en oanvänd bra-att-ha bredbandslambda jag har?
http://www.innovatemotorsports.com/products/MTXL.php
Kan mäta avgaserna och simulera smalbandslambda på en utgång vidare till motorstyrningen, så kan du både exakt mäta och skicka vidare signalen. Funkar även bra till ms

Passerar Ume nu på torsdag.

HEDBERG - 2012-5-6 kl 13:13

Om personen som har ändrat på luftmängd mätaren har struntat i att markera original läge så är loppet kört eller nästan då det skulle gå att kolla med lambdasond men det blir en massa klabbande enklast är att du provkör med den som inte är ändrad på från din andra bil.När du säger att den kärvar i ändläge så tror jag att den har baktänt och då kröks axlen om inte man låter gummibälgen sitta lite löst så att den kan flyga av om det händer.

jol - 2012-5-6 kl 16:48

Min LMM kärvade också, tog mekaniken från en BMW och flyttade över elektroniken från original lmm

sam_h - 2012-5-6 kl 17:07

du är säker på att katen är frisk, jag hade problem som satan med ordentligt höga värden, till slut uppdagades sanningen, den begagnade katen jag köpte här på annons var rensad inuti.. då den hade suttit på en 88

NZORIKKO - 2012-5-7 kl 21:45

Quote: Ursprugligen inlagt av jol  
Vill du köpa en oanvänd bra-att-ha bredbandslambda jag har?
http://www.innovatemotorsports.com/products/MTXL.php
Kan mäta avgaserna och simulera smalbandslambda på en utgång vidare till motorstyrningen, så kan du både exakt mäta och skicka vidare signalen. Funkar även bra till ms

Passerar Ume nu på torsdag.


Hade du inte ett kablage till MS också?

NZORIKKO - 2012-5-7 kl 21:56

Quote: Ursprugligen inlagt av sam_h  
du är säker på att katen är frisk, jag hade problem som satan med ordentligt höga värden, till slut uppdagades sanningen, den begagnade katen jag köpte här på annons var rensad inuti.. då den hade suttit på en 88


Näe, jag har ingen aning om hur katten mår (en då ny eftermarknadskatalysator som jag svetsade dit för kanske 500 mil sedan). Jag kollade en liten grej snabbt, katten var 180 grader när avgasröret just innan var 130 grader. Min andra 75:a har inte katalysatorn kvar och ingen lamba heller men eftersom det är en -88 klarar den CO 0,1 (3,5) lätt. Det som också är bättre på den är att den luktar inte oförbränd soppa och drar inte farligt mycket heller.

jol - 2012-5-7 kl 23:05

Kanske har fått pengar insatta på kontot för bredbandslambdan nu, satte ut en annons. Har ett kablage från protoparts.fi till 4cyl

75anders - 2012-5-8 kl 21:24

Kolla nu kolkanistern... Jag menade stjärtministern...

Kan vara att kammarna står en kugg fel oxå....

NZORIKKO - 2012-5-8 kl 23:14

Quote: Ursprugligen inlagt av 75anders  
Kolla nu kolkanistern... Jag menade stjärtministern...

Kan vara att kammarna står en kugg fel oxå....


Hur kollar man kolkanisterns funktion?
Jag var supernoggrann med kammarnas läge när jag bytte kamrem men värt att kolla förstås.

75anders - 2012-5-9 kl 10:15

Är den sönderrostad som på min så drar bilen tjuvluft. Fixet är busenkelt. Skruva loss och plugga anslutningarna.....

NZORIKKO - 2012-5-9 kl 10:22

Jaså du menar evakuering av allt som inte behövs.:P

75anders - 2012-5-9 kl 12:00

Jupp. jag klippte slangarna och drog i skruvar i hålet. Förstärkte sedan med slangklämma.....:smash:

Om jag kommer ihåg rätt så satt den innanför innerskärmen under strålkastaren på höger sida. Helt logiskt eftersom den garanterat angrips av saltspray och fukt...:dunce:

[Ändrad 9-5-2012 av 75anders]

NZORIKKO - 2012-5-12 kl 08:20

Jag körde en tur i regnet igår och tog några kort vid vår kartingbana.

DSC_0489 liten.jpg - 136kB

sam_h - 2012-5-12 kl 08:33

Quote: Ursprugligen inlagt av NZORIKKO  
Quote: Ursprugligen inlagt av 75anders  
Kolla nu kolkanistern... Jag menade stjärtministern...

Kan vara att kammarna står en kugg fel oxå....


Hur kollar man kolkanisterns funktion?
Jag var supernoggrann med kammarnas läge när jag bytte kamrem men värt att kolla förstås.


Kolkanistern har jag slängt åt helvete och pluggat hålen.
Kan vara läge att gå över alla slangar om du inte redan gjort det så kolla tipsen på http://www.hiperformancestore.com/Ljetronic.htm

FredrikAssarsson - 2012-5-12 kl 08:43

Skitsnygg 75a! De har så härligt provokativa designdrag. :)

Skulle vara kul att testa en sådan en vacker dag.

NZORIKKO - 2012-5-28 kl 22:05

När jag och Benny var som mest i racingbilsmekartagen snodde vi den främre kränghämmaren från Lekbilen till Bennys numera racer. I lördags när vi skulle återmontera den på min bil insåg vi att dobben som den ska fästas i i den undre bärarmen inte sitter kvar. Nu har jag fått låna en bärarm av Palle för att demontera dobben men den lossnade inte med lite värme och slägga.
Är den konisk och ska slås lös eller är den gängad eller?

DSC_0560.jpg - 168kB

BennySteen - 2012-5-29 kl 14:36

röstar för vinkelslip

ti - 2012-5-29 kl 17:09

Klyv den..

Erikistheword - 2012-5-29 kl 19:53

Rörtång o rostolja o sen ere bara vrida o dra.

jol - 2012-5-29 kl 20:12

Bara för att komma med ännu ett tips, med skärbrännare kan du hetta upp den såpass att den går att blåsa bort, utan att smälta runtomliggande material

NZORIKKO - 2012-7-21 kl 00:37

Jag hamrade på bärarmen med hammare med slägga som mothåll då släppte den. Eftersom jag har en krängare med uniballs hade jag en polare att svarva ner orginaldobben till 14 mm diameter. Nu ligger dobben i frysen och så hoppas jag den bara slinker på sin plats när jag värmer bärarmen.

DSC_0839.jpg - 276kB

jol - 2012-7-21 kl 09:52

Kul att få köra rolig bil igen va? :)

NZORIKKO - 2012-11-21 kl 08:45

Nu vilar den (som sagt i annan tråd) under ett silvergarage i väntan på att det ska bli vår igen. Den kurviga sträckan till och från vår badstrand, Bettnäs, har varit riktigt rolig att köra men det har också varit okej att glida ner på stan bara för att få köra den trots trixandet den kräver över vägbulorna som kryllar i den här stan. Tyvärr hann inte de 7 rondellerna efter nya E4:an bli klara innan jag ställde bort den men till sommaren blir det lilla Anderstorp där.:steering:

Pellson - 2012-11-21 kl 09:53

Ah, jag kan sakna både Umeå, NKL och dig. Dock inte klimatet i Västerbotten.
:saythat:

NZORIKKO - 2013-6-11 kl 22:51

Idag ställde jag på NKL för att ha som sommarbil igen. Tyvärr ville inte SBP släppa igenom avgasvärdena och jag hade i viss mån klantat mig och inte varmkört den innan. De körde bara runt huset och menade på att det skulle vara varmkörning men sen när jag körde därifrån hade inte tempmätaren ens nått 80 grader. Nåja, jag får i alla fall köra en månad och få om jag gör ett nytt försök då.

NZORIKKO - 2013-6-17 kl 14:28

Är det någon därute som har en centrumkåpa till mina MOMO sport enligt bild?
Jag har kollat med några däckhandlare och MOMO verkar har varit nere för räkning och nu finns inte gamla generalagenten i Sverige kvar. Alternativet jag fick av en handlare var att de kunde i princip tillverka en kåpa men det lutade åt att det blir dyrare än det ser fult ut med en kåpa borta.

MOMO sport.jpg - 53kB

[Ändrad 2013-6-17 av NZORIKKO]

jol - 2013-6-17 kl 14:35

http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=hub+center+capmomo&_osa...

Eeeller

http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=hub+center+cap+momo&_os...

[Ändrad 2013-6-17 av jol]

NZORIKKO - 2013-6-17 kl 15:02

Mycket riktigt, en sån kåpa är det
http://www.ebay.com/itm/MOMO-Wheel-Silver-Custom-Wheel-Cente...
men 35 dollar och så är kåpan skadad/missfärgad

granath - 2013-6-17 kl 15:20

Sätta alfa på alla fyra istället?

Annars kan jag kolla vilken centrum kåpa jag har på dom momo fäglar jag har liggandes för att använda på bana när jag lyckas med att få tid till att köra bana igen. Behöver inte ha några centrum kåpor på dom. Tyvärr ligger fälgarna på annan ort just nu och vet inte när jag har vägarna förbi dom.

[Ändrad 2013-6-17 av granath]

NZORIKKO - 2013-7-13 kl 23:29

När jag besiktade för en månad sedan fick jag ombesiktning på spindellederna. Jag surfade runt lite och híttade på Skruvat för 270 kr, skaplig kurs jmf med tex Mekonomen för 418 kr. Tyvärr visade sig att de inte hade så värst bra passform, övre tandade delen är 4 tiondelar större än Lemförders så när jag skulle göra som jag gjort flera gånger tidigare och pressa den i läge med hjälp av M8-bulten klarade inte gängorna att pressa den på plats utan jag fick ta lös den och slipa ner den för att kunna få dit den.

Det suraste av allt var att det inte är något fel på spindellederna, inte minsta glapp. Besiktingsgrabbarna trodde nog att det var de som klapprade när det är min kränghämmare med uniballs som klapprar lite. De lyckades bara sticka hål på damaskerna och då var de ju trasiga så klart. Jag har aldrig haft spindelleder med hål i damasken hur dåliga och glappa de än varit på någon av mina sju 75:or.

DSC_1905 edit.jpg - 108kB

josé - 2013-7-15 kl 08:02

Tack för den informationen - jag köpte oxå spindelleder från Skruvat och sabbade en av M8:orna. Sen sabbade jag ett skruvstycke när jag skulle pressa dem på plats med "lite" mer kraft men nu ska jag genast testa att slipa ner lite grann :)

BennySteen - 2013-7-17 kl 08:42

Spindeleder V70 från biltema, samma sak. Bättre köpa lite dyrare verkar det som.

Prova gärna klaga hos skruvat.se , jag har dåliga erfarenheter på en retur av oöppnade bussningar till bakvagnen, jag inte behövde använda.

palle - 2013-8-11 kl 14:36

Hur går det?
Har du provat besiktiga efter vi justerade CO'n?


NZORIKKO - 2013-8-19 kl 14:25

Besiktningen gick bra efter en rejäl varmkörning. Riktigt låga värden faktiskt.

Är det bara jag och Peter härifrån AP som ska fara på träffen i Ö-vik till helgen?
http://www.alfaromeo.org/index.taf?_page=object&object_auid=...

Chramon - 2013-8-19 kl 18:46

Nope, jag kommer också. ;)

NZORIKKO - 2013-8-24 kl 19:51

Min bil och en Spider var enda 80-talarna. Man får nog börja vårda den bättre.



[Ändrad 2013-8-24 av NZORIKKO]

DSC_2053-1.jpg - 80kB

NZORIKKO - 2013-10-16 kl 22:01

Just nu är det dubbelt upp med 75:or i garaget. Den ena är nyss hemtagen från sommarförvaring och den andra väntar på vinterförvaring.

Dubbelt 2.jpg - 243kB

BennySteen - 2013-10-16 kl 22:19

Vilket öde isbilen II fått. Bara våldköras vintetid på isen.

Fast isbilen I våldkörs ju å andra sidan ännu mindre. några timmar totalt varje sommar...

/B

NZORIKKO - 2014-9-17 kl 22:03

Idag ställde jag bort NKL efter just över hundra sommarmil. I vinter får den sova i Nordmaling. Benny ställde också bort sin Porsche och prutade ner priset till 800 kr per bil för hela vintern = billigt eller hur.

[Ändrad 2014-9-18 av NZORIKKO]



[Ändrad 2014-9-18 av NZORIKKO]

Avstallning NKL 2014.jpg - 215kB

BennySteen - 2014-9-17 kl 22:36

priset är aldrig tilräckligt prutat :-)

rikards 75a blir bara snyggare för varje år!

NZORIKKO - 2014-9-18 kl 07:43

Quote: Ursprugligen inlagt av NZORIKKO  
Tyvärr hann inte de 7 rondellerna efter nya E4:an bli klara innan jag ställde bort den men till sommaren blir det lilla Anderstorp där.:steering:


Nu sommaren 2014 har rondellerna varit klara och asfalten slät. Mellan mig och Benny passerar jag fem st där det är hastighetsbegränsat till 80 km/h och med mina gamla no name-däck går det inte att hålla 80 men kring 65 - 70 beroende på hur man kommer in dem och och man skär mittlinjen eller inte. Den hastigheten räcker åndå till för att kunna köra om kanske två tre bilar i varje rondell. Rolig vardagskörning men kanske inte uppskattad av "mot"trafikanterna.:steering:

NZORIKKO - 2014-10-1 kl 10:51

Italienska hörnan i avställningsförrådet

DSC_0240.JPG - 143kB

NZORIKKO - 2014-10-10 kl 11:23

Benny och jag for på Umeå Gatbilars träff i augusti och min bil fastnade på bild, kolla typ fem bilder ner.
http://www.cyberphoto.se/thomas/captains-log?story=ugb2014

NZORIKKO - 2016-5-1 kl 13:26

Eftersom jag inte är på vare sig Venngarn eller Krapperup får jag ordna en egen Alfaträff hemma på gården :P

P1080325 liten.JPG - 292kB

Benny och jag var och gjorde säsongsbyte av bilar från förvaringen idag på förmiddagen.


P1080318 liten.JPG - 2.9MB

sam_h - 2016-5-1 kl 13:26

:headbang: Jag blir nog tvungen att göra samma sak jag med!

NZORIKKO - 2016-5-6 kl 18:49

Idag har vi varit ute och jobbat i trädgården och medan vi jobbade på som bäst hör jag en karl som cyklade förbi ropa till sin kvinnliga medcyklist - Kolla Alfa Romeosar. :cool:

Jonka Olofsson - 2016-5-6 kl 19:44

Fan vad snygg din 75a är alltså! Så avundsjuk!

jol - 2016-5-6 kl 21:42

Vackert, de två bästa alforna i modern tid :)

God mat den här gången också vid vårt lunchstopp.

NZORIKKO - 2016-5-13 kl 09:57

Igår klarade den besiktningen som den brukar - allt utom avgasvärdena.

NZORIKKO - 2016-5-20 kl 20:03

Om det inte vore för alla stenskotten

Blank huv 75.JPG - 286kB

NZORIKKO - 2016-5-30 kl 17:46

Lite fälgfix på gång.

[Ändrad 2016-5-30 av NZORIKKO]

DSC_0095.JPG - 2MB

BennySteen - 2016-5-30 kl 18:22

Du har inga !7" 7.5 eller 8" breda och 5x98 eller 5 x 100 du vill sälja ?

NZORIKKO - 2016-5-31 kl 14:02

Vill du ha fler än de vi skaffade från Obbola?

NZORIKKO - 2016-5-31 kl 20:36

Svarta fälgar ger ett råare utseende

P1080424.JPG - 342kB

eller hur

P1080429.JPG - 358kB

FredrikAssarsson - 2016-5-31 kl 20:52

Extra elak med den frontläppen. :thumbsup:

NZORIKKO - 2016-5-31 kl 21:22

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Extra elak med den frontläppen. :thumbsup:


Det är en Zenderläpp och jag har sett en annan 75:a som hade en del under bakre kofångaren också. Så jag har planer på att tillverka nåt sånt till min.


P1080426.JPG - 363kB

P1080418.JPG - 334kB

NZORIKKO - 2016-6-18 kl 14:52

Vi tog NKL till Klassikerträffen i Olofsfors idag och det var en trevligt träff med ganska mycket bilar trots regnet. Fem Alfor varav en GT som jag inte hann fota innan det började regna på allvar. Det blir ofta lite trångt med bilar såna här gånger så det blir svårt att göra bilarna rättvisa på foto men här kommer några bilder i alla fall.

Min 75:a som inte riktigt klassar in som klassiker/veteran än så länge.


P1080440 liten.JPG - 346kB

En Berlina som brukar komma på mycket träffar häromkring.


P1080448 liten.JPG - 387kB

Den superfina Giulian? som finns i Övikstrakten.


P1080450 liten.JPG - 311kB

Mikael Bergmans Bertone som han ägt i 28 år.


P1080451 liten.jpg - 156kB

NZORIKKO - 2016-8-5 kl 10:13

Efter byte av lambdasond igår så klarade NKL avgasvärdena idag. Nu siktar vi först på helgens två kartingtävlingar på hemmabanans både korta och långa slinga. Nästa helg far vi på 60-års jubileet.

DSC_0006.JPG - 141kB

blompa - 2016-8-5 kl 12:54

Grattis!

Skönt att hon klarade sig.

Lycka till med kartingen!

NZORIKKO - 2016-8-8 kl 22:29

Nu laddar vi för Alfaklubbens 60-årsfirande.

DSC_0023 l.JPG - 155kB

NZORIKKO - 2016-8-16 kl 14:52

Vi tog oss fram och tillbaks till 60-årsfirandet med NKL men på tillbakavägen fick jag plåstra om en kylarslang som blivit inkontinent. Det blev ca 145 mil och 140 liter 95 oktanig bensin.

Lite bilder fick vi med oss hem också.


P1080534.JPG - 358kB

P1080529.JPG - 377kB

P1080527.JPG - 334kB

P1080515.JPG - 290kB



P1080513.jpg - 177kB

P1080512.JPG - 311kB

P1080511.JPG - 339kB

P1080508.JPG - 354kB

P1080502.JPG - 353kB

P1080544 liten.JPG - 299kB

NZORIKKO - 2016-8-16 kl 15:06

Quote: Ursprugligen inlagt av NZORIKKO  
Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Extra elak med den frontläppen. :thumbsup:


Det är en Zenderläpp och jag har sett en annan 75:a som hade en del under bakre kofångaren också. Så jag har planer på att tillverka nåt sånt till min.


Nu när jag såg den igen på Gärdet börjar jag ångra mig, bilen ser bara högre ut eller är det spoilern på bakluckan som gör det.


P1080498.JPG - 326kB

Gustav_Holmdahl - 2016-8-17 kl 08:18

Håller med, ser inget vidare ut. Ser påklistrat ut på nåt sätt...

2maz - 2016-8-17 kl 11:30

Quote: Ursprugligen inlagt av NZORIKKO  
Quote: Ursprugligen inlagt av NZORIKKO  
Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Extra elak med den frontläppen. :thumbsup:


Det är en Zenderläpp och jag har sett en annan 75:a som hade en del under bakre kofångaren också. Så jag har planer på att tillverka nåt sånt till min.


Nu när jag såg den igen på Gärdet börjar jag ångra mig, bilen ser bara högre ut eller är det spoilern på bakluckan som gör det.




Imho så är det bakluckespoilern som förstör det. Bakläppen tycker jag fungerar kanon!

NZORIKKO - 2016-9-29 kl 16:52

Var får man tag på kylarslang?
Slangen från termostathuset till nederkant kylaren, alltså på passagerarsidan. Min har ju haft motorvärmare och slangen har börjat läcka. Det verkar som slangen är kring 45 mm mot termostathuset och 38 mm i andra änden.

Eventuellt är det den här
http://www.ebay.co.uk/itm/MANICOTTO-FLESSIBILE-RADIATORE-E-T...

[Ändrad 2016-9-29 av NZORIKKO]

NZORIKKO - 2017-5-16 kl 20:42

Tyvärr har vår bilförvaring blivit såld och vi kommer inte kunna göra säsongsbyten på samma sätt som tidigare. Alltså är det sista gången NKL blir hämtad därifrån för att komma ut i vårluften.


DSC_0084 l.JPG - 230kB

FredrikAssarsson - 2017-5-16 kl 23:15

Ajdå! Tappa vinterplats låter inte så kul.
Någon lösning på G?

BennySteen - 2017-5-17 kl 09:02

Det är möjligt att den källardelen av delen av fastigheten där vi brukar förvara våra bilar blir tillgänglig i höst.

Nu blev vi tvunga att hämta ALLA bilar. vilket i mitt fall blev 2 isbilar + sommarbil. Så just nu är det trångt hemma ... Gt4'an får bli kvar, men både peggan och Porschen är till salu :-)

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108882
2017-05-15-19-59-59_img_20170515_161647.jpg - 97kB

GlasVimle - 2017-5-17 kl 16:13

Vad säger era fruar nu då, när alla bilar är hemma, ni som inte hade så många :D

FredrikAssarsson - 2017-5-17 kl 17:03

"Fast det var ju inte min bil, det är ju Rickards bil, den bara står här just nu.." :P

BennySteen - 2017-5-17 kl 19:15

Quote: Ursprugligen inlagt av GlasVimle  
Vad säger era fruar nu då, när alla bilar är hemma, ni som inte hade så många :D


många fruar? nä det finns bara en hemma vad jag vet.

Nu skall den enda kända (frun) till mallorca en vecka så då tänkte jag passa på att köpa ett fordon till. förhoppningsvis blir nögon av dom andra(bilarna, inte fruarna) sålda innan fru nummet ett är tillbaka.

GlasVimle - 2017-5-17 kl 21:30

Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  
Quote: Ursprugligen inlagt av GlasVimle  
Vad säger era fruar nu då, när alla bilar är hemma, ni som inte hade så många :D


många fruar? nä det finns bara en hemma vad jag vet.

Nu skall den enda kända (frun) till mallorca en vecka så då tänkte jag passa på att köpa ett fordon till. förhoppningsvis blir nögon av dom andra(bilarna, inte fruarna) sålda innan fru nummet ett är tillbaka.


Aha, jag trodde ni var flera killar som ställde era bilar på ett ställe, fel av mig. En fru är rätt lagom :beerchug:

NZORIKKO - 2018-2-26 kl 21:13

Jag har inte uppdaterat denna tråd på evigheter, lokalen blev såld till en entreprenör som direkt tog tag i den och gjorde i ordning ventilation, värme, infarter, bråte och ytor. Nu första vintern är priset det samma men nästa vinter kommer han höja priset.
Alltså står Lekbilen står där i vinterförvaring som vanligt de senaste vintrarna och det känns bra att jag inte bruksat den mer än en vinter för 18 år sedan.
Priserna på de få som är till salu är sanslösa: https://goo.gl/Efn5y2

Rikard L - 2018-2-27 kl 14:23

Och du har väl två. Vem säger att det inte lönar sig att spara på gamla Alfor :)

freda155 - 2018-2-27 kl 16:33

Quote: Ursprugligen inlagt av NZORIKKO  
Jag har inte uppdaterat denna tråd på evigheter, lokalen blev såld till en entreprenör som direkt tog tag i den och gjorde i ordning ventilation, värme, infarter, bråte och ytor. Nu första vintern är priset det samma men nästa vinter kommer han höja priset.
Alltså står Lekbilen står där i vinterförvaring som vanligt de senaste vintrarna och det känns bra att jag inte bruksat den mer än en vinter för 18 år sedan.
Priserna på de få som är till salu är sanslösa: https://goo.gl/Efn5y2


Men satan i gatan, 250 papp? Är det dags att damma av sin egen snart?

Besar - 2018-2-27 kl 17:16

Vill inte vara en glädjedödare men...om man bevakar mobile (eller de andra liknande sidorna) så märker man att vissa bilar är där i många många månader (år?) utan att de säljs, alternativt tas bort och utannonseras igen.

75an är på väg uppåt men tror inte någon betalar en kvarts miljon för en (trotts att denna verkar vara i extremt bra skick).


argentaperra - 2018-2-28 kl 01:51

Håller med!
Drygt 100kkr för en bra 3.0 verkar mer verklighetstroget, och just dessa försvinner oxå m jämna mellanrum.

M.Green - 2018-2-28 kl 22:36

https://www.blocket.se/ostergotland/Alfa_75_Turbo_1_8_779652...

Visserligen en turbo, men lite väl högt ändå?

NZORIKKO - 2018-2-28 kl 23:26

Jag har ju ägt den sen 1998 och har inte tänkt sälja men det känns bra att nåt fordon man köpt med hjärtat inte sjunker i värde.

NZORIKKO - 2018-5-6 kl 23:14

Idag hämtade Benny och jag hem NKL från vinterförvaringen. Den läcker ut kylarvätska vid vattenpumpen som också låter som ett riktigt tröskverk.
Jag har bytt kamrem på mina 75:or, är det svårare än det att byta vattenpump? Är det något speciellt man bör tänka på? Finns det någon fler instruktion någonstans på nätet än den jag hittat https://goo.gl/S7uDn2

Oscar - 2018-5-7 kl 06:37

Det är ganska straight on med pumpbytet, inte värre än någon annan bil. Däremot sitter det en massa olika saker fastskruvat ovanpå. Så ladda upp med rätt packningar. Risken finns alltid risken att man står med någon trasig gänga i blocket. Så insatsgängor är bra att ha.

NZORIKKO - 2018-7-5 kl 16:01

Såg ni 75:an som kom ut på Blocket igår? Nu är den såld. Någon här?

FredrikAssarsson - 2018-7-5 kl 19:33

Den svarta i Östersund? :) Magnus bil. Den kördes väl upp dit från göteborg med totalslut koppling och sedan har den fått några saker fixade där uppe tills den nu hamnade till försäljning.

Sjukt råcool bil i svart med 3.0! :headbang: tur att man har för mycket samtidigt just nu så att man inte gjorde en spontanare! :P

NZORIKKO - 2018-10-12 kl 16:03

Som skrivet i Andreas tråd, jag har köpt Brembo-oken från hans fd 166:a.

Någon som har ritningar eller mått på adaptrarna som måste tillverkas?

Sen vilka BMW-skivor är det som funkar bäst?

20181012_153125.jpg - 103kB

BennySteen - 2018-10-12 kl 17:10

skivor från bmw E46 har rätt offset. köp samma diameter och tjocklek som alfan hde. förmodligen 32mm och 320mm. finns alla varianter till bmw. bmw e46 M3 csl har ovan mått.

adaptrar kan vi fixa i fräsen, köp en tjock bit alu på tradera, eller så kör man stål.

[Edited on 2018-10-12 by BennySteen]

BennySteen - 2018-10-12 kl 17:14

skall man köra ordentligt fort på bana så rekommenderas inte alfa oken, finns dåligt utval av riktiga belägg. köp porsche 996 istället.

Gustav_Holmdahl - 2018-10-13 kl 12:59

Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  
skivor från bmw E46 har rätt offset. köp samma diameter och tjocklek som alfan hde. förmodligen 32mm och 320mm. finns alla varianter till bmw. bmw e46 M3 csl har ovan mått.

adaptrar kan vi fixa i fräsen, köp en tjock bit alu på tradera, eller så kör man stål.

[Edited on 2018-10-12 by BennySteen]


166 har inte 320 mm skivor, snarare 305. 16" fälgar original på de bilarna.

NZORIKKO - 2018-10-13 kl 19:18

166 har 310 mm men jag har sett de som använt oken till 330 mm skivor.

Originalbelägg funkar ruskigt bra på gatan på en 166:a. Ingen bil jag kört har så bra bromsar. Alltså tror jag de skulle funka kanon på gatan på en 75:a som väger 310 kg mindre. Jag kommer nog inte köra riktig racing med denna 75:a.

[Ändrad 2018-10-13 av NZORIKKO]

NZORIKKO - 2019-3-7 kl 10:39

Igår började jag demontera allt som sitter framför vattenpumpen. Kåpor, remmar, termostat osv. Det verkar som att kamremssträckaren också måste bort för att komma åt en skruv som håller vattenpumpen. Annars har det varit ganska lätt hittills. Men skruvarna mellan termostathuset och vattenpumpen sitter hårt och har mest troligt ärgat. Hjälper det ätt värma eller?

DSC_1191.JPG - 5.1MB

 Pages:  1  2