AlfaPower

Lekbilen - Alfa 75 3.0

 Pages:  1  2

FredrikAssarsson - 2019-3-7 kl 13:01

Häng ur kylaren och ta det med en liten mutterknack genom den öppningen du får. Jobbigt när det ärjat fast.

Igår sprängde jag mitt skruvstäd på en skruv och en hylsa som ärgat ihop och ”bara” skulle presss isär. Lät som ett kanonskott

argentaperra - 2019-3-18 kl 23:28

Har läst om hur Karamatakis (?) borrade upp de 3 bulthålen till 13mm bultar istället, sägs lösa problemet + ev läckor.
Mina fick jag PRECIS ur utan att de gick av.

Chramon - 2019-3-19 kl 06:11

Är det M6 bult, 10 mm hylsa tål de inte mycket väld...
Kommer du åt att knacka på bultskallen med ett dorn?
Det kan göra att trilskande bultar släpper av "vibrationerna".

NZORIKKO - 2019-3-19 kl 09:18

Jag har inte haft någon energi till att fortsätta med vattenpumpen men som Christer skriver att slå på bultskallen har jag haft framgång med många gånger. Däremot känns mutterdragare som ett säkert sätt att dra av mindre skruvar med. Möjligtvis med med en som går att justera ner momentet till väldigt lågt värde.

NZORIKKO - 2019-3-19 kl 09:21

Quote: Ursprugligen inlagt av NZORIKKO  
Jag har inte haft någon energi till att fortsätta med vattenpumpen men som Christer skriver att slå på bultskallen har jag haft framgång med många gånger. Däremot känns mutterdragare som ett säkert sätt att dra av mindre skruvar med. Möjligtvis med med en som går att justera ner momentet till väldigt lågt värde.


Jag går sällan in på alfaromeo.org nu för tiden men såg att det var någon som ville prova Multiecuscan på en Giuletta, funkar det? Jag har ju köpesversionen men kanske att det måste till en annan kabel än till 156:orna.

Chramon - 2019-3-19 kl 10:59

Skulle nästan tro att de fungerar på "alla". ( Alfa -Fiat )
Jag har t.o.m adaptersatsen med alla 6 adaptrar, kanske du också har?
Verkar behövas olika "färg" på den beroende på bilmodell och vilket system man vill se...

NZORIKKO - 2019-5-19 kl 21:10

Jag träffade Palle på ett byggvaruhus igår och vi har tydligen samma problem, vattenpumpsbyte med skruvar som sitter fast.
Lite peppad åkte jag hem och fortsatte med rostlösare och knacka på skruvarna och tyckte att det lät lite annorlunda nu efter flera veckors behandling. Mycket riktig tre av de fyra skruvarna som håller termostathuset mot vattenpumpen gick att få ut men en gick av. Det gjorde inte så mycket för det gick ändå att få lös termostathuset. Efter det gav jag mig på skruvarna till vattenpumpen och alla utom den bakom kamremssträckaren var samarbetsvilliga. Måste man lös med kamremssträckaren?

DSC_1365.JPG - 4.7MB

DSC_1364.JPG - 4.7MB

[Ändrad 2019-5-19 av NZORIKKO]

bravo - 2019-5-20 kl 08:17

ja kommer du inte åt ordentligt med nycklen så måste sträckan lös. hade jag varit som dig hade jag tvätttat ordentligt rent innan du fortsätter så slipper du få skit i och på anläggningsytan för sträckaren när du tar bort den.
ju mer skit man kan tvätta bort innan delarna demonteras ju bättre är det.
fram med bromsrengöringen och bra med tryckluft för blåsa rent.. sitter skiten hårt så fram med tvättpenslen och gnugga lite så det lossnar.

HEDBERG - 2019-5-20 kl 18:16

Tips,byt packboxen till fördelardrevet som syn på din bild , brukar läcka ganska ordentligt därifrån ( samma packbox som till kamdreven)

HEDBERG - 2019-5-20 kl 18:38

Läste tidigare i tråden om spindelleds bytet ,m8 muttern är inte tillför att dra in den med ,tanken är att pressa in den med press eller ett pressverktyg som liknar en skruvtving ,muttern är endast låsning istället för låsring som är vanligt på äldre amerikanska bilar. MVH Björn (såg att det var länge sedan:-) men tänkte att det ändå kan vara bra att lyfta fram om någon tänker göra samma jobb)

[Ändrad 2019-5-20 av HEDBERG]

NZORIKKO - 2019-5-28 kl 12:28

Jag har vattenpumpen lös nu. Genom att ta bort locket över fjädern till spännaren fick jag lös den sista skruven som också är den kortaste. Jag började med att ta bort packningsrester men de sitter som berget. Någon som vet något tricks/bra medel som löser det?


DSC_1404.JPG - 4.7MB

bravo - 2019-5-28 kl 12:44

packnings lösare finns att köpa. ett rakblad typ en fönsterskrapa . var försiktig bara så du inte gör hack i godset. så gör jag alltid. och går det inte så fint sandpapper med känsla i handen.

NZORIKKO - 2020-2-5 kl 23:05

Nu är bilen på väg ihop igen. Vattenpumpen, termostathus och termostat sitter på plats. Vi har ställt TDC och skulle ställa kammarna men det gick inte göra som jag mindes, att man ställer kammarna efter märkena på plastkåporna som täcker kamremmen för det fanns bara märke på kåpan på passagerarsidan. Men ikväll har jag läst igenom tråden som jag själv länkade till innan jag började med vattenpumpsbytet och där finns det en mall med märkena och graderna där man ska ställa kammarna. Nya tag snart.

Bifogad fil: cam alignment_timing2-Layout3.pdf (17kB)
Denna fil har blivit nedladdad 97 gånger

NZORIKKO - 2020-2-7 kl 16:19

Så smidigt, utskrift på vanligt papper och laminerad. 41 mm hylsa införskaffad.

DSC_0305.JPG - 4.9MB

bravo - 2020-2-7 kl 19:51

Quote: Ursprugligen inlagt av NZORIKKO  
Nu är bilen på väg ihop igen. Vattenpumpen, termostathus och termostat sitter på plats. Vi har ställt TDC och skulle ställa kammarna men det gick inte göra som jag mindes, att man ställer kammarna efter märkena på plastkåporna som täcker kamremmen för det fanns bara märke på kåpan på passagerarsidan. Men ikväll har jag läst igenom tråden som jag själv länkade till innan jag började med vattenpumpsbytet och där finns det en mall med märkena och graderna där man ska ställa kammarna. Nya tag snart.



orginalkammarna har markering på kamaxel och lager överfall och du får ta bort ventilkåporna för att komma åt detta. har aldrig ställt kammarna på annat sätt än det som är på kammarna och lageröverfallen.
inga markeringar i plastkåporna som ska användas.

NZORIKKO - 2020-3-16 kl 12:16

Nu är bilen på väg ihop igen med lite mer nya delar än bara vattenpumpen.
Det har suttit motorvärmare i bilen men det behövs inte längre eftersom det är en sommarbil numera. Var kan man köpa (helst original) kylarslangar?
För er som kan er 75:a med V6 så kan ni se att termostaten som sitter i är från en 164:a med anslutningen direkt mot kylaren så inte slangen går i en båge. Den satte jag dit den enda vintern jag bruksade bilen för att få 87 graders termostat mot för 83 original om jag minns rätt på värdena.

DSC_0394 l.JPG - 272kB

NZORIKKO - 2020-5-13 kl 09:04

Många av oss har ju hållit på med Eper för att hitta rätt originaldelar. Idag hittade jag en site som verkar vara betydligt bättre, tydligare bilder, snabbare uppkoppling - återstår att se om delarna går att få tag på, antingen via nätet eller lokala Fiatverkstan eller kanske rent utav hos Bilinvest som ska börja sälja Alfa i stan.
Igår skruvade jag fast det sista efter vattenpumpsbytet och det läcker kylarvatten lite här och var, tex i de små korta slangarna mellan toppen och termostathuset. Så förhoppningen är att kunna få tag på de slangarna men när jag liks håller tänker jag byta övriga som verkar dåliga.

https://alfa-romeo.7zap.com/en/75/u4/16114310-096/

NZORIKKO - 2020-5-15 kl 13:34

Tyvärr kunde inte lokala VanService ordna fram delar till äldre Alfor. Jag har tidigare beställt till 156:orna genom att komma med Alfa original artikelnummer men det hjälpte inte nu.
Jag skulle vilja få tag på alla slangarna på samma ställe men har hittat vissa på nåt ställe och andra på ett annat ställe.

Det börjar bli dags att ta ut NKL och tvätta bort garagedammet.

DSC_0564.jpg - 5MB

bravo - 2020-5-16 kl 14:45

dom slangarna som sitter i termostat husets baksida har jag nya.
dom har utgått ur sortimentet sen många år så det är inget konstigt att ingen av dom auktoriserade kan få tag på prylar idag.

Har både nr 3 och nr 5 på bilderna.
vill du så kan jag kolla så det stämmer mot chassinr
500 för båda inkl frakt.
intresserad så sms på
0768047500

Slang 60512986.jpg - 135kB Slang nr 5.png - 117kB

NZORIKKO - 2020-7-16 kl 20:38

Nu äntligen är NKL klar för 2020-års äventyr. Diverse läckage, tron att jag satt drevet till fördelaren fel och följdfelsökning efter det har gjort att den startats upp nu först. Som vanligt med en bil så finns det massvis man kan göra men jag ska i alla fall köra med den få se hur många mil det blir.



P1090957 l.JPG - 328kB

NZORIKKO - 2020-7-16 kl 20:47

MOMO-stolarna är coola och faktiskt går det att köra långt med dem utan täta stopp, men de är rejält blekta. Kan man färga om dem på nåt sätt?


DSC_0895 l.JPG - 379kB

NZORIKKO - 2020-7-21 kl 09:27

Och nu är den besiktad för två år framåt.

Hjullagren fram glappade lite väl mycket, de sjunger inte när man kör, så det kanske räcker med att dra på dem lite.

DSC_0953.JPG - 106kB

NZORIKKO - 2020-8-11 kl 09:53

I onsdags körde vi Gammlia 2.0 och fastnade på bild
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=3261312920652760&set...

Gammlia 2.0 a.jpg - 389kB

[Ändrad 2020-8-11 av NZORIKKO]

NZORIKKO - 2020-8-30 kl 15:42

Sommaren är inte slut så igår passade vi på att ta en tur i kvällssolen.

DSC_1131.JPG - 5.3MB

NZORIKKO - 2020-10-7 kl 13:33

I den här spanska musikvideon figurerar bla en 75:a.
https://youtu.be/ktlNdvR8uNk?list=PLZ5MxWRML2esRZYYV0ULET3jY...

Chramon - 2020-10-7 kl 20:42

Tjena... tänkte bara höra om du kommer
till Bilinvest på lördag 10.00?
Deltagarna träffas ca 9.40 på Jula P och så ev gemensam lunch eftr Bilinvest. Ingen avancerad träff alltså.

NZORIKKO - 2020-10-9 kl 23:19

Ja kanske, jag fick reda på det ikväll.

NZORIKKO - 2020-10-11 kl 06:59

Vi blev ett gäng som samlades på Julas parkering, flera Giulior, några äldre modeller också. På Bilinvest anslöt några alfor till. Där fick vi information hur de tänker bygga ut bilhallen och ha en separat del för Alfa Romeo. Alfa har tydligen laddbara motoralternativ på gång men inte inom närmaste året vilket tydligen är negativt för laddbart är det alla nybilskunder frågar efter. Staten styr oss mot det genom att tex Giulian av 20-års modell kostar skatten nästan tusen kr i månaden.
Nåväl efter det blev det provkörning och både Stelvion och Giulian var Q4 med 280 hkr bensinmotorer och de gick fint. Stelvion var det mindre SUV än befarat men Giulian betedde sig som en Alfa ska. Roligast var D-läget då den 8-växlade lådan gav mellangas när man växlade ner. Bra väghållning, bra bromsar och massvis med utrustning tex dubbla takluckor.

DSC_1238.JPG - 380kB

NZORIKKO - 2020-10-21 kl 17:15

Nu är bilen vinterförvarad.



_20201021_175251.JPG - 1.8MB

NZORIKKO - 2021-5-9 kl 09:30

Vårtecken även i Umeå. NKL är hämtad från förvaringen. Roligt att ha den igång men samtidigt fler fordon att hålla efter. Det skulle behöva justeras ventiler, kolla var det slamrar i avgassystemet, laga hastighetsmätaren, renovera växellådan som viner lite för mycket, kanske byta vindruta. Sen hade jag funderingar på att sätta någon slags modernare insprutning för bättre körbarhet och avgasvärden men vi får se.

IMG_20210508_141217_355.jpg - 2.5MB

argentaperra - 2021-5-11 kl 13:36

Finfint! Tror inte du behöver hoppas för mkt på andra avgasvärden med nytt insprut, L-Jetronic o framförallt Motronic var inga dåliga grejer. (Det var ju inte K-Jetronic direkt :D )
Om du har kassa värden nu är det ngt fel någonstans!

[Ändrad 11-5-2021 av argentaperra]

Björnbusen - 2021-5-12 kl 09:10

Quote: Ursprugligen inlagt av argentaperra  
Finfint! Tror inte du behöver hoppas för mkt på andra avgasvärden med nytt insprut, L-Jetronic o framförallt Motronic var inga dåliga grejer. (Det var ju inte K-Jetronic direkt :D )
Om du har kassa värden nu är det ngt fel någonstans!

[Ändrad 11-5-2021 av argentaperra]


+1 På den här! Jag har fortfarande inte fått lika fin tomgång med MaxxEcu som jag hade när Igino och jag väl fått ordning på L-jetronicsprutet på Alfettan. Men man behöver göra läxan från början. Alla slangar måste vara täta, bränsletryck och flöde behöver vara rätt, LMM måste vara hel och sannolikt helst oskruvad, kallstartsventilen bör inte kärva, tändsystemet måste vara i bra skick. Är nåt av det dåligt kommer nog inte ett nytt sprut göra någon större skillnad. Gud, jag börjar låta som en av de där gamla tråkiga gubbarna...

TurboB - 2021-5-12 kl 10:21

Quote:
...Gud, jag börjar låta som en av de där gamla tråkiga gubbarna...


Lets face it! De flesta av oss gamla rävar är :boing: där nu!

[Edited on 2021-5-12 by TurboB]

Oscar - 2021-5-12 kl 15:19

Motorstyr.

Man får ta en funderare på vad man vill med övningen. För gångkulturen är det inget problem med en fjäderbelastad klaff i insuget (tvärtom!), för maximal effekt är det kanske inte fullt lika briljant.
Börjar man modifiera maskinen är det knepigt med original styrsystem.
Vad är det för problem med avgasvärden? De ändrade ju gränserna nyligen för 89-92 och Co halten ska man ju klara annars är det något större knas.
Börja med att gå igen tändsystemet, resistansmät alla tändkablar.


FredrikAssarsson - 2021-5-12 kl 18:54

Quote: Ursprugligen inlagt av Oscar  
Motorstyr.

Man får ta en funderare på vad man vill med övningen. För gångkulturen är det inget problem med en fjäderbelastad klaff i insuget (tvärtom!), för maximal effekt är det kanske inte fullt lika briljant.
Börjar man modifiera maskinen är det knepigt med original styrsystem.
Vad är det för problem med avgasvärden? De ändrade ju gränserna nyligen för 89-92 och Co halten ska man ju klara annars är det något större knas.
Börja med att gå igen tändsystemet, resistansmät alla tändkablar.



Det där om maximal effekt är ju lite intressant dock för vad var det nu Björn fick ut efter otaliga mappningar...? 192hk ur en 3.0 12v QVmotor som original ger...... 192hk 🤔

Oscar - 2021-5-13 kl 00:33

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Quote: Ursprugligen inlagt av Oscar  
Motorstyr.

Man får ta en funderare på vad man vill med övningen. För gångkulturen är det inget problem med en fjäderbelastad klaff i insuget (tvärtom!), för maximal effekt är det kanske inte fullt lika briljant.
Börjar man modifiera maskinen är det knepigt med original styrsystem.
Vad är det för problem med avgasvärden? De ändrade ju gränserna nyligen för 89-92 och Co halten ska man ju klara annars är det något större knas.
Börja med att gå igen tändsystemet, resistansmät alla tändkablar.



Det där om maximal effekt är ju lite intressant dock för vad var det nu Björn fick ut efter otaliga mappningar...? 192hk ur en 3.0 12v QVmotor som original ger...... 192hk 🤔


I sin natur rymmer inte motorstyrningen en massa magiska hästkrafter. Den kan plocka ut den effekt som finns i motorn. Men en detalj som kan vara nog så störande är att om man sitter med L-jetronic och en bil med katalysator så sitter varvtalsbegränsningen i bränsleboxen och den är .... konservativt satt. En QV har motronic (och ett högre varvstopp).
Man får nog göra före/efter i samma rullande landsväg om det ska bli jämförbart.

Men det är när man börjar fixa lite både här och där som fördelarna kommer med eftermarknads ECU. På en standardmotor fungerar säkert original utmärkt, förutsatt att det fungerar som det ska.


argentaperra - 2021-5-13 kl 02:31

...och luftklappa-mätningen är ingen nämnvärd strypning sålänge den har Rätt Storlek, minns att 164QV 24v med 232hk även den hade klappa. Varför man gick över till luftMASSEmätare (rör med antingen tråd el film) var helt o hållet bättre nogrannhet då man mäter syrehalt direkt. Med klappa räknar man ut syret med volym + temp, vilket blir nära, men inte exakt.
De tidiga Motronic som i 75 eller Alfettan var heller inga underverk jämfört med L/LE-Jet, stora skillnaden var att tändningen var inbakad istället för separat, och på mikronivå var elektroniken mer digital - återigen större nogrannhet.

Sorry om det blev OT... :)

Men L-Jet tål ofta mer trim än man tror, om man bara läst på hur de funkar går det att justera en aning men överlag räcker oftast systemet till iaf 20% mer pulver. Har runt 145hk i Fiaten nu (122 original) med bl.a större insugsventiler o aning högre lyft på insugskammen. Insprutningen är totalt orörd!
Går som ett skållat ollon! :steering:

Självaste Guy Croft beordrade strängt att gå över till Webrar...


[Ändrad 13-5-2021 av argentaperra]

NZORIKKO - 2022-6-13 kl 10:39

Ny vår, nya möjligheter.

Med hjälp av Benny och hans lyft är i alla fall en punkt avklarad, avgassystemet - innandömet i katalysatorn hade lossnat och åkt bakåt och slamrade.
Hastighetsmätaren funkade när jag körde till Benny men inte på vägen hem. Lite googlande säger att givaren i växellådan kan vara felet om allt annat verkar helt. Tur jag har en annan växellåda att testa givaren ifrån.

DSC_0337.jpeg - 825kB

NZORIKKO - 2022-6-13 kl 17:50

Jag råkade på en filmsnutt från innan jag ägde NKL.
NKL på Kinnekulle

NZORIKKO - 2022-7-4 kl 15:29

Den andra hastighetsgivaren som jag hoppades kunna byta rätt av till har dels andra färger på kablarna och ser ut som den övre i bilden och den som suttit i bilen ser ut som den undre på denna bild.
Jag hittar inga synliga fel på den som suttit i bilen och kablarna är hela.

Någon som sett om man kan laga givarna?

Hasighetsgivare.jpeg - 63kB

jol - 2022-10-1 kl 15:40

Kul att se att du har kvar och pysslar på den

patjo - 2022-10-2 kl 12:31

Quote: Ursprugligen inlagt av NZORIKKO  
Den andra hastighetsgivaren som jag hoppades kunna byta rätt av till har dels andra färger på kablarna och ser ut som den övre i bilden och den som suttit i bilen ser ut som den undre på denna bild.
Jag hittar inga synliga fel på den som suttit i bilen och kablarna är hela.

Någon som sett om man kan laga givarna?



Den övre givaren behöver dosan under baksätet. Har du den? Jag har inte jämfört men förutsätter att det är dosans elektronik som sitter i givaren på undre modellen. Vad annars skulle det vara?

Jag har fått för mig att man började med dosan efter att givare med elektroniken inbyggd börjat vibrera sönder där den satt i växellådan men får inte riktigt stöd för det bland förekomst och modellår, etc.

patjo - 2022-10-2 kl 12:42

Quote: Ursprugligen inlagt av NZORIKKO  
...
Hastighetsmätaren funkade när jag körde till Benny men inte på vägen hem. Lite googlande säger att givaren i växellådan kan vara felet om allt annat verkar helt. Tur jag har en annan växellåda att testa givaren ifrån.



Kan vara kolen i motorn i instrumentet också. På min GTV6, i grunden samma instrument, var de uppbrända så när instrumentmotorn stannade i fel läge var det färdigvisat.

NZORIKKO - 2022-11-20 kl 19:21

Quote: Ursprugligen inlagt av patjo  
Quote: Ursprugligen inlagt av NZORIKKO  
Den andra hastighetsgivaren som jag hoppades kunna byta rätt av till har dels andra färger på kablarna och ser ut som den övre i bilden och den som suttit i bilen ser ut som den undre på denna bild.
Jag hittar inga synliga fel på den som suttit i bilen och kablarna är hela.

Någon som sett om man kan laga givarna?



Den övre givaren behöver dosan under baksätet. Har du den? Jag har inte jämfört men förutsätter att det är dosans elektronik som sitter i givaren på undre modellen. Vad annars skulle det vara?

Jag har fått för mig att man började med dosan efter att givare med elektroniken inbyggd börjat vibrera sönder där den satt i växellådan men får inte riktigt stöd för det bland förekomst och modellår, etc.


Jag har inte dosan under sätet, men det har suttit en dosa där ser man. Sen var den övre givaren kopplad med sockerbit. Om jag får tag på antingen en dosa eller en givare som den övre borde det fungera.

Besiktningen godkände inte att jag riggat en mobil som hastighetsmätare. Det beror kanske på att den inte registrerar hur långt bilen går.

NZORIKKO - 2023-4-28 kl 18:11

Igår blev det hämtning från förvaringen. Då blir man ju påmind om det man borde tagit tag i under vintern.

Någon vet hur man kan testa att själva mätarna fungerar?

Polaren mätte upp komponenterna i givaren som satt i växellådan och hittade inga fel på dem var för sig.

[Ändrad 2023-4-28 av NZORIKKO]

NZORIKKO - 2023-5-19 kl 13:41

Nu har jag flyttat över allt som sitter i växellådan och under baksätet från NUXen, min andra 75:a, till NKL och hoppades att hastighet- och mätarvisning skulle fungera men inte.

Jag mätte mot jord på kabeln som kommer från bilen så att säga innan Jaeger-boxen och fick 0,3 V på rosa kabeln och gråa 0,8 V.

Hur diagnosticerar man kolen i instrumenten som Patjo skriver om ovan?


DSC_0991.JPG - 995kB

DSC_0992.JPG - 249kB

patjo - 2023-5-19 kl 20:48

Quote: Ursprugligen inlagt av NZORIKKO  

Hur diagnosticerar man kolen i instrumenten som Patjo skriver om ovan?




Patjo själv kopplade några volt direkt på motorn i instrumentet. Om den inte startar då så är det väl ganska klart.

[Ändrad 2023-5-19 av patjo]

NZORIKKO - 2023-5-20 kl 15:18

Menar du koppla 12V ström på den röda och blåa kabeln?


DSC_0993.JPG - 27kB

patjo - 2023-5-21 kl 10:14

Borde vara röd och blå, var ett tag sedan jag var där. Får du av plastkoppen över motorn ser du ju var de tar vägen. 12V kanske är mycket, vet inte vad elektroniken skickar ut och den reglerar väl mellan 0V och 12V. Eller 0V och 5V beroende på vilka elektroniska val man gjort.

NZORIKKO - 2023-5-22 kl 20:22

På bilderna ovan är det en extra instrumentgrupp från racerbilen Benny och jag byggde och i den får jag med 5 V motorn till hastighetsmätaren att spinna både fram och baklänges. För att komma åt motorn har jag demonterat "allt" men hoppas slippa göra det i bilen.
Kan jag få motorn att spinna genom att koppla 5 V på kablarna som går från Jaegerboxen och fram mot instrumentgruppen?

Bifogad fil: Motor hastighet.mov (5.6MB)
Denna fil har blivit nedladdad 3 gånger

patjo - 2023-5-22 kl 21:04

Quote: Ursprugligen inlagt av NZORIKKO  

Kan jag få motorn att spinna genom att koppla 5 V på kablarna som går från Jaegerboxen och fram mot instrumentgruppen?



Troligen inte. Det har tvistats om vad Jaegerboxen gör men den skickar nån form av signal till instrumentet,

 Pages:  1  2