AlfaPower

1977 Alfetta GTV 2000: Targa Florio Svezia 2017!

Pages:  1    3  ..  9

FredrikAssarsson - 2012-5-11 kl 12:48

Varning: kan innehålla spår av nötter!
Förra vintern gick suveränt men nu är det nya tag.

Vinterns lista 2012/2013 är som följer:
- Byta båda bakre hjullager - KLART!
- riva ner lite i fronten och snygga upp lackarbetet där. -KLART
- Blästra, slipa, lacka nya bakluckan, montera rutan. -KLART
- shimsa in ventilspelet mer noggrant och montera Brytarlöst KLART
- svetsa nytt rostfritt tvåtums avgas från grenrör och bak. KLART
- byta växellådsolja - KLART!
- byta bakre kardangummi - KLART!
- lacka originalfälgarna i guld. KLART!
- Byta drivaxeldamasker -KLART!

Vintern 2011/2012:
I vintras stod den utomhus under sitt duntäcke av snö och väntade på utrymme i garaget för att se vad de metalliska missljuden berodde på. Den gick ju fortfarande bra trots missljuden..

Bort med snön bara och fyra mans hjälp i den bistra Jämtlandsvintern knuffades den in. Långt in. Längst in i garaget, då kanske det skulle bli lite meka av det hela.

Jodå..

IMG_0010.JPG - 71kB IMG_0011.JPG - 51kB

[Edited on 2016-3-2 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2016-3-16 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2016-3-22 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2016-4-6 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2016-4-10 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2016-4-13 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2016-4-29 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2016-6-30 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2016-7-8 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2016-8-24 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2016-9-14 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2017-4-21 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2017-5-20 by FredrikAssarsson]

FredrikAssarsson - 2012-5-11 kl 12:52

Många bödlars bud gällde att toppen troligtvis tagit skada när jag fick gashäng och kanske övervarvade stackarn. Färden slutade mot ett staket så det var bara att flörta med snälla människor för att få tag i nya lampor till skapelsen (Tack Sven och Marco!)
Fronten knackades bra igen och fick en skvätt med matt svart lack och mängder med vattenslipning för hand. Mycket jobb, liten verkstad heter den väl?

Efteråt var det bara att palla upp vrålåket på pallbockar och påbörja toppdemonteringen. (givetvis glömde jag i all hast att kolla kompet, mer om det senare..)

IMG_0006.JPG - 60kBIMG_0036.JPG - 579kB

FredrikAssarsson - 2012-5-11 kl 12:57

Efter att ha märkt upp allting i motorrummet och insett at det var f-n inte mycket att märka upp (älska gamla bilar :) !) rådfrågades den oljeindränkta, bensinluktande gamla Haynesbibeln och toppen lossades enligt konstens alla regler. Easy-peasy.

Med dream-team Joel och Anton"med foten" på besök blev det någon norrlands och lite ljug efter topplyftet. En bra dag i garaget.

IMG_0038.JPG - 596kBIMG_0039.JPG - 616kBIMG_0068.JPG - 519kB

FredrikAssarsson - 2012-5-11 kl 13:03

Det kan inte bara vara jag som blir lite köpgalen emellanåt va?

Komplett motorpackningssats införskaffades från highwoodalfa som levererade på ett kick. Hann knappt börja demonteringen av allt innan jag hade världens paket på posten.
Toppen skulle ha varit lyft förr och några ventiler bytta innan förra ägaren la i trimkammarna men så värst mycket mer hade nog inte gjorts. Vid det här laget har bilen gått 19000 mil enligt mätaren och toppen varit renoverad för 4-5000 mil sedan.
Nu tänkte undertecknad att sweetness, nu ska vi hitta vad felet är, ge mig en krokig ventil eller något trasigt fel som är sönder så fixar vi det och smackar ihop den igen så jag får testköra i lite snö! (extraljus införskaffades och vissa tankar om grova dubbdäck på vintern började pyra...)

Inget direkt fel hittades så ventilerna plockade jag ur (den amerikanska skruvmejseln vid sidan användes ytterst försiktigt för att släppa på spänningen i ventilerna, inget övervåld med slägga här inte.) Kändes rätt lustigt att palla upp en gammal trimmad topp med hjälp av en träbit och sedan övertala med kopparslägga men nåja, man får meka med tungan rätt i mun ibland.

IMG_0087.JPG - 523kB IMG_0182.JPG - 451kB

[Edited on 2015-8-22 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2015-10-23 by FredrikAssarsson]

FredrikAssarsson - 2012-5-11 kl 13:14

Simo Motorrenovering fick äran att ta emot aluminiumklumpen till topp. Väl där diskuterade vi lite ang. skicket och vad som borde göras, det slutade med att vid inspektion var det var bara någon enstaka ventil som hade bytts senast den var av så styrningar, tätningar, ventilsäten hade hängt med i ett bra tag nu och var inte riktigt med i matchen längre. Jag hade bänkat besten innan och fått ut som mest 158hk vid 6800 har jag för mig och då var det alltså med ventiler som inte slöt helt tätt.

Som morgongympa utan kaffe i kroppen ungefär..

Dags för andra bullar så fyra nya styrningar på avgassidan, alla tätningar byttes, alla ventilsäten byttes och toppen planades en liten smula när vi ändå höll på. summa summarum, fyra och en halv tusing senare hade jag en alfatopp i bagaget på min vinterhosk!! Lycka! :afro:

IMG_0402.JPG - 275kBIMG_0403.JPG - 282kB

FredrikAssarsson - 2012-5-11 kl 13:21

äh vafan när toppen ändå var iväg hos Simo var det väl likabra att plocka ner kylaren med fläkt och lacka om den? Det fanns ju faktiskt någon ful fläck på den. Och motorrummet hade ju lite begynnande ytrost i batteribaljan, bara att slipa bort, grunda och lacka i originalkulören. mmm mumma!

IMG_0280.JPG - 638kB

Jag tror det syns vilken halva av motorrummet som har rengjorts vid det här laget. :deal:
Ett tips om det är jävligt skitigt i motorrummet och de flesta medel har gått bet på fläckarna - Vanish Oxy Action Multigirl 3000 extra plus eller vad det heter i år är brinnjävligt på att ta bort fläckar.. ja på plåt alltså, skjortor vet jag inget om. Se bara till att använda handskar för jag upptäckte att efter ett par timmars gnuggande var fingertopparna kritvita. Varken avfettning, bensin, diesel, tvål&vatten eller spott hjälpte för att få bort det, bara våtslippapper funkade så fingrarna blev lite ömma. Såg skit ut i ett par dar. oops..

IMG_0370.JPG - 643kB

[Ändrad 2012-5-11 av FredrikAssarsson]

FredrikAssarsson - 2012-5-11 kl 13:28

Alltså har man väl börjat ska man väl lika bra fortsätta med vansinnet så skölden bakom generatorn, huvstödet, reläet vid sidan, kylarvätskans nivåmetallmojäng fick en släng av slipning, grundlack, kulör och klarlack så nu är det fint som snus också. Bry er inte om fläckarna från läckande bromsvätska. Det är riktigt rött där också nuförtiden. "när jag ändå höll på liksom..."

Batteriet råkade få ens kvätt autosol på den rostfria hållaren, lite lack på tvärgående staget, omgängade pinnar, nya vingmuttrar och lite annan uppfräschning. Tyckte jag såg en fläck någonstans så det var bara att köra på. Passade på att gå lös med lite buntband för att hålla div. sladdar på plats lite prydligare.

IMG_0374.JPG - 522kB IMG_0375.JPG - 613kB

FredrikAssarsson - 2012-5-11 kl 13:32

"Men det är väl ändå insidan som räknas?"

åhfan jofan, autosoltuben rycktes fram när det inte fanns något bättre att göra och de gamla instegsskydden i rostfritt som aldrig suttit på plats fick sig en släng av polertrissan på borrmaskinen och lite våtslipning innan autosolen.
Dörrsidorna rev jag ur förra sommaren för att göra mig av med den gamla mögiga skivan som satt bakom. Tyget gick att rädda så nu sitter det utan risk för mögel.
Passade på att byta ut de gamla fula rostiga skruvarna som håller insidans mattlist mot golvet till nya fina skruvar med precis lagom bred skalle för att sitta som ens mäck i försänkningarna i monteringshålen. polerade kanske en lite smula där också..

Skiner som en kattballe i månskenet!
Nu ska bara mattan ur någon gång i sommar och färgas svart. Röd bil med grålila plyschinredning kan inte ha bajsbrun matta, det går bara inte!

IMG_0379.JPG - 389kB

FredrikAssarsson - 2012-5-11 kl 13:36

Glad i hågen kändes allt tipptopp och lite till så fram med CB47orna och förknasarna så var det dags för lite återmontering. Härligt att skruva åt rätt håll ibland :D

IMG_0410.JPG - 586kBIMG_0409.JPG - 555kB

FredrikAssarsson - 2012-5-11 kl 13:41

Ibland får man helt enkelt skylla sig själv, ibland får man bara otur.
Givetvis när momentdragningen av kamöverfallen skedde med momentnyckel börjar två av pinnbultarna krypa ut ur toppen. Skitkul. Istället för att återmontera toppen idag var det bara att lägga ner verksamheten och köpa gängsats.

här har vi en liten rackare. bilden stal jag från en annan tråd här någonstans. Den var ovärderlig att ha på ifånen när man står och ska köpa gängsats men har glömt bort att kolla upp vad stigningen var. Så till nästa person i samma sits som söker runt på forumet i en evighet - varsågod: gängstigning, pinnbult, kamöverfall, fingäng you name it här är bilden när du står där och kommer på att du var senil i verkstaden och glömde kolla upp...

IMG_0425.JPG - 596kB

Det var bara att kontradra två muttrar och gänga ur sistan av pinnbulten (som hade klarat sig fint)
IMG_0427.JPG - 555kB

Borra ur godset som såg lite smådeprimerat ut efter att ha dragit ur pinnbulten
IMG_0426.JPG - 423kB

gänga i nytt och be en stilla bön att du nu inte borrat snett på fyllan eller liknande. Håll dig till folköl så blir skadorna minimala! ;)
IMG_0428.JPG - 481kB

FredrikAssarsson - 2012-5-11 kl 13:47

Bibeldags!!! :dunce:

Tillbaka med insugskammen och fram med momentnyckeln, svär en smula över den av alla ägare som roade sig med att dra "på känn" och gör rätt denna gången. Håll ett öga på Haynesbibeln så att du gör rätt. Underbara, underbara Haynes.

IMG_0414.JPG - 550kBIMG_0429.JPG - 593kB

FredrikAssarsson - 2012-5-11 kl 13:57

Men kära fölk, vät ni va vi har glömt?? Autosååålän!

Fram med polertrissan på dremeln, fram med tandborsten från i fjol, rengöringsmedel och gå vild på toppen! Putsade upp förgasarna, polerade ventilkåpsbultarna, bytte bensinslang (notera att delen där det står Italy är vridet uppåt.. :ritaliead: ) Polera gärnet, eller förlåt, aluminiumet på ventilkåpan och ta en norrlands. Smaka av med valfritt illa vald mängd självberöm till Nationalteatern skränandes i högtalarna. Mumma:rockon:
Släng på nya packningar till grenrören och skruva dit de nya fina mässingsmuttrarna till grenrören.

IMG_0472.JPG - 551kB

IMG_0475.JPG - 278kB

IMG_0473.JPG - 242kB

FredrikAssarsson - 2012-5-11 kl 14:06

Härligt med återmontering av nya prylar :D

ny toppackning på plats, fettade in o-ringarna så att de höll sig snyggt på plats. bara att hänga dit toppen. Fettade in bultarna som ska genom toppen också och sedan gick det av sig självt. Oförskämt lätt att få toppen på plats över styrpinnarna. Ibland ska man ha såna dagar också!

IMG_0478.JPG - 272kB

Justerade kammarna en smula och började diverse återmontering.
IMG_0482.JPG - 261kB

IMG_0483.JPG - 309kB

FredrikAssarsson - 2012-5-11 kl 14:14

Då var det bara en liten detalj kvar som såg för sorglig ut. Grenröret.
Som tur är hade motorn från Marco (tack!) anlänt så det var bara att knata ut och knycka grenröret från reservmotorn och lacka det i värmebeständig färg.
Skönt att slippa lämna iväg det gamla grenröret för att svetsa en spricka i det. Det här nya var i mycket bättre skick!

Originale

IMG_0489.JPG - 234kB
Nylackat med mässingmuttrarna på plats. givetvis med en liten skvätt kopparpasta.
IMG_0490.JPG - 250kB
skrytbild från andra sidan bara för att
IMG_0486.JPG - 300kB

FredrikAssarsson - 2012-5-11 kl 14:22

Klart! inte var det så farligt heller.. förutom att den där klumpen som ligger på en lastpall längst in i garaget ska på plats också.
Alfetta GT växellåda som renoverades för några få år sedan och bara gått några få tusen mil sedan dess. Provkörde den i arbetskamratens bil innan köp och herregud vilken otrolig skillnad det är med fräscha synkroniseringar jämfört mot att dubbeltrampa vid varje växling och mellanvarva. Det där tröttsamma skrapet ska nu vara på väg bort!

Efter ett par timmars tvättande började lådan se skaplig ut och fokus riktades mot min bakvagn. Växelförare ner, växelspak bort, kardan bort. Allt bort.. fy fan. Jag märkte att det är ett ganska svinigt jobb att plocka ner hela bakvagnen själv i garaget. Mycket dubbelkollande för att inte få en hel transaxel i ögonbrynet. Åter igen mycket tid med Haynesboken.

IMG_0527.JPG - 589kB

Den nya växellådan som köptes utan koppling och bromsar. Jag för över allt från min istället.
IMG_0526.JPG - 80kB

FredrikAssarsson - 2012-5-11 kl 14:31

Skam den som ger sig!

Den invigde som inte somnat vid det här laget märker kanske att jag fortfarande inte nämnt något av ett problem som kan ha orsakat missljuden tidigare. Det var knappt så jag trodde på det själv men jag hade en liten teori innan som jag inte vågade tro på men tamejfan när jag plockade loss kardanens främre fäste från svänghjulet och lyste upp med ficklampan såg jag att ena låsblecket på svänghjulet hängde löst!
När jag lyste ännu mer och snurrade lite på allt såg jag att en av bultarna för att hålla svänghjulet fattades!
När jag sen vrider på de andra märker jag att bara två av de fem bultarna som satt kvar var åtdragna så det var en jävla tur att jag bara tog bilen till garaget och pallade upp den för det var inte långt kvar innan jag hade skickat ut svänghjulet mot månen!
Nåväl. Loctite, momentnyckel, nya bultar från min reservmotor och en timme senare hade alla bultar tagits ur, inspekterats, löktajtats och momentdragits och dubbelkollats. Nu hoppas jag att det ska sitta annars vet jag var jag ska börja kolla nästa gång. Skönt att till slut hitta ett tydligt fel i alla fall!
En enkel provstart visade sen att motorn nu gick tyst och fint (för att ha halvt grenrör och sportfilter på webrar :revs: )

För att citera Iggy Pop - here comes success!

Nåja mer fokus på bakvagnen! Läste igenom Haynesbibeln och flyttade sedan över den kompletta kopplingen till min nya låda. Enligt rekommendationer härifrån fettade jag in allt rikligt för att slippa det där pissirriterande gnekande ljudet som jag hade dragits med innan.

IMG_0529.JPG - 543kB

ingo.05 - 2012-5-11 kl 14:32

Mycket snyggt! Nästa vinter är du välkommen att ta med putstrasan och komma å hälsa på jag bjuder på mat å husrum:clap:

FredrikAssarsson - 2012-5-11 kl 14:35

Tackar! Det blir nog lagom tajming eftersom mina fingertoppar är döda för ett par månader framöver ;)
Förra vintern spenderades med att göra liknande saker på polarens Sonett V4.

Vilket jävla slitgöra det är att byta växellåda när man är själv och har baxat in lyften långt in i andra änden av garaget. Ryggen var inte sig lik de närmsta dagarna men böjd som ett upp och ner vänt U var det bara att hugga tag i göra ett perfekt utfört lyft med ryggen. Benen ska man inte använda har jag hört - det är farligt :maz:
Bakbromsarna hoppas jag att jag lyckades ställa in bra enligt boken men det återstår att se. Lite gamble har väl ingen dött av? ;)

Slipade mina bromsskivor en aning eftersom de legat och blivit lite mögiga efter en tid i garaget, rengjorde med sprit sedan och passade på att ta en folköl.
bussningar såg dugliga ut så de får vänta med att bytas till en annan gång. I'm on a deadline!

IMG_0531.JPG - 586kB IMG_0533.JPG - 603kB

FredrikAssarsson - 2012-5-11 kl 14:39

Efter den pärsen var det bara att piska nya tag i ryggfan och böja mig som ett upp och ner vänt U igen för att pusta, frusta, lyfta, baxa och stöna upp bakvagnen på en garagehora så att jag kunde positionera den under baken av bilen igen och få upp den på stora domkraften. Lätt som en plätt..

IMG_0545.JPG - 551kB

Den som är uppmärksam ser hur det fattas två styck bakfjädrar till en Alfetta GTV någonstans där bak vid säg.. fjäderplattorna kanske???
Detta insåg ju givetvis jag också, strax efter att jag hade slitit med att få dit bakre växellådsfästets feta bult genom hållaren i karossen! :wall: Bara att ta loss och sänka ner skiten igen. Ibland går det för fort hehe

Till slut var den på plats. Kopparpasta där det hörde hemma (som är det genomgående temat på hela bilen. Kopparpasta är människans bäste vän) och sedan var det bara att dra åt allt och dubbelkolla allt. Det gick åt en del underredsmassa till lite touch up här och där så att besitkningsmannen kan få känna sig nöjd och ge fan i den där spetsiga hammaren..

IMG_0548.JPG - 467kB

FredrikAssarsson - 2012-5-11 kl 14:49

Nu har jag ju givetvis inte glömt bort den däringa tingensten som sitter mellan moroten och tramsaxellådan. Kardanen passade jag på att snygga till med en skvätt lätt slipning och lackering samtidigt som jag snyggade till växellänkaget och startmotorn. Fick hem kardangummit från Alfistiracing också som passade fint.
Det gamla hade minst sagt gjort sitt. Hur var det nu - bitar ska saknas från kardangummina innan man tar och byter de väl? ;) Hög tid för genomgång här. Givetvis markerades alla brickor, bultar, grässtrån, insektsrester och dylikt som var med i balanseringsprocessen från fabrik. tänker inte ta några större risker med det!
Drog sedan allt med momentnyckel så att jag skulle kunna undvika haverier.

IMG_0551.JPG - 259kBIMG_0578.JPG - 247kB

FredrikAssarsson - 2012-5-11 kl 14:50

Målet i sommar är följande stil, med guldiga originalfälgar och svartlackad front.

IMG_0003.JPG - 91kB

erlkoenig - 2012-5-11 kl 21:26

Ooo najs, jag börjar sakna min Alfetta GT som jag bara fick köra 8 meter på tre cylindrar...:pottytrain:

olleinsulander - 2012-5-11 kl 21:59

Jättefin renovering! Helrätt stil inför sommaren.

FredrikAssarsson - 2012-5-12 kl 08:39

Men vilka åtta meter det måste ha varit sedan för att ge bestående minnen ;)
Arbetskamratens GT har runt 180-190 hästar har jag för mig. Den gick riktigt fint men mest imponerande var hur lättstartad och mjukkörd den var.

Tack så mycket! Ny börjar det närma sig besiktning och spring meet Östersund den 19/5. Känner att det börjar dra ihop sig. Måste få liv i höger pos.ljus och blinkers som inte vill vara med. Misstänker säkring för den funkar inte på höger bak heller. Bäst att kolla de enkla sakerna först. Koppla in helljusen och få polaren att svetsa ihop avgaset lite grann. På sikt blir det utbytt till rostfritt från flamdämparen och bakåt hoppas jag, tänk om jag bara kunde svetsa!
Givetvis lyckas jag bli dunderförkyld när jag tänkt tokmeka söndag. Och besiktningen i stan har gått på strejk haha, man ska fan göra allt själv! :)

Cheerio chaps!

FredrikAssarsson - 2012-5-21 kl 14:48

Så här efter ett par dagars tid känns det bra att kunna skryta med att den hann bli klar till Spring Meet Östersund! :beerchug:
Det blev både polarens renoverade Sonett V4, en väns cheva pickis och min '77 GTV som samlad trupp på träffområdet. Det fanns inte en enda annan alfa där? bara jänkebilar och bubblor men vad gör väl det?

Första testet av bilen bestod i att jag och Peter tog en entusiastisk repa mellan småbyarna på landet och körde full spetta utan motorhuven på för att se så allt fungerade. En snabb visit till hans farsa som ägt ett antal Bertones osv gav en stor tumme upp att jobbet var väl utfört hehe, jag tror bestämt att Peters farsa fick lite ståfräs eller iaf habegär efter att ha förgasarvarvat lite bredvid uppfarten!
IMG_0586.JPG - 291kB

Allt verkade lira så vi körde tillbaka i nattens sken mot garaget och lyfte fram huven för montering vilket visade sig vara svårare än väntat? Jag märkte sen att eftersom jag hade bytt listen i bakkant av motorrummet nådde inte låsningen ner till haspen så huven gick inte att få i lås. Skit! tänkte jag som hade flickvännen väntandes hemma, riv loss listjävlen så tar jag den sen - jag ska hem!

Nog sagt så slet jag loss listen, kastade in den i bilen och började köra hemåt. fem liter 98oktan i tanken och ett glatt humör så satte jag iväg mot stan igen. Jag kom 1,5 mil. Bludder, totalt orkeslös och sedan var besvikelsen ett faktum. Soppatorsk :dunce:
Flickvännen fortfarande väntandes, något mer irriterad och fundersam än tidigare.. Eh, hej, jag blir något sen, det hände en grej. jag ska bara tanka en smula... nästan hemma. ;)

Skam den som ger sig! Ett snabbt telefonsamtal halv tolv på natten till bästa Joel så var vi snart på väg till macken med en reservdunk igen. Stackars joel fick knuffa igång bilen i nerförsbacke i säkert 4-500 meter innan den hoppade igång igen haha :D
En måttligt road, men oerhört snäll Joel.
IMG_0587.JPG - 241kB

Så efter mycket om och men, den roligaste jobbpendlarbilen är tillbaka och går som en jävla rakeeet! Ett sånt rått acc och ljud borde nästan vara olagligt! :cop: vilket två stopp av farbror blå redan har lyckats bevisa. Tror jag ska dubbelkolla vad hastighetsmätaren visar och hur fort det egeeeentligen går. Skål!

IMG_0592.JPG - 268kB

IMG_0611.JPG - 144kB

Bjuder på två beatuyshots till.

IMG_0604.JPG - 467kB IMG_0612.JPG - 146kB

[Ändrad 2012-5-21 av FredrikAssarsson]

FredrikAssarsson - 2012-5-22 kl 22:06

Tror att jag lyckades pricka lite rätt idag!
Jag har sedan ombestyckningen haft problem med att bilen har spottat och fräst vid 2500 rpm +/-500 rpm som om den bara sugit luft vilket har gjort att fullgaskörning och ligistfasoner har varit lämpligast körstil för att kunna köra på högfartsmunstycket men jag tog och såg över flottörnivån och höjde den något vilket verkar ha löst en stor del av problemet. Sweetness!!

I ren nyfikenhet: vad ska flottörnivån vara på weber 40? Jag har standard storlek på nålventil men annars ganska ombestyckad. Jag gick från 7mm till 5,5mm flottörnivå och det blev mycket bättre vid varm motor men jag hade för mig att senast jag var där och pillade ställde jag in enligt rätt spec? Återstår att se imorgon vid kallstart hur moroten ter sig.

crashhappy - 2012-5-23 kl 07:14

hmmm, 2 ggr blev du stoppad av farbror blå....av hagelpatronerna i vindrutan så finns det då 2 poliser mindre nu då??

//jj

(saknar min gamla 2 liters GTV........)

FredrikAssarsson - 2012-5-23 kl 11:58

Spridda skurar, av hagel ;)
Nejdå de la jag där efter att varit och skjutit lite i skogen och tyckte att de var lämpliga som stöldskyddsmärkning. Skadar inte att de är rosso till färgen heller!

Idag lutar det åt att testa andra tomgångsmunstycken för att se om jag kan få lite bättre gång på kärran. Dags att mäta upp synkningen av förgasarna också. Ska bli intressant!

FredrikAssarsson - 2012-5-23 kl 20:46

Synkade förgasarna finfint och bytte tomgångsmunstyckeb från mina 55f17 till 52f8 och fick ganska fin gång på den men jag var fortfarande tvungen att skruva ut blandningsskruvarna precis 5 varv, som tidigare, för att hitta fin tomgång vilket förbryllar mig. Han som jag lånade munstyckena av behövde bara skruva ut ett varv och hade för fet tomgång med de här. Helt annorlunda på min bil. Vidare test följer...
Nåja den är ju i alla fall synkad rätt nu. :thumbsup:

[Edited on 2013-8-27 by FredrikAssarsson]

jol - 2012-5-23 kl 22:08

Behöver du mer bränsle alltså? Kan vara tjuvluft genom insugsgummina tex... hade det på min första 2.0 75a, den gick normalt med fet bestyckning och tjuvluft

FredrikAssarsson - 2012-5-23 kl 22:51

Mmm Sant, sant, men jag inspekterade alla insugsgummina när jag renoverade toppen och bytte ett av gummina, resten är/var fina.
Jag ska testa originalinsugsburken på fredag tänkte jag och passa på att trippelkolla med startgas så att motorn inte drar tjuvluft.

Med tanke på att de 52f8 lågfartarna jag lånar gav för fet blandning i en 180+hästars nordmotor med 45or bör något trasigt fel vara sönder på min.

jol - 2012-5-24 kl 09:26

Jo nåt sånt. Du kan prova att rucka i förgasarna också när du sprejar, jag hade osynliga sprickor :) Kika vad björnbusens alu-insug kostade, kan ju vara värt att veta att det är tätt.

FredrikAssarsson - 2012-5-24 kl 11:18

Precis, jag tänkte bända lite inom rimliga gränser i förgasarna och spraya startgas för att se om den ändrar varvtal och jag ska dubbelkolla tändningen samtidigt.

De där aluinsugen har jag varit intresserad av ett bra tag men inte sett några beggade lämpliga såna till salu på skitlänge nu. Jag har läst att det ska finnas risk för taskig gång på låga varv med de eftersom de visst skakar runt fuggarna ganska duktigt på tomgångsvarv men det skulle det kunna vara värt. Dessutom är de coola!

FredrikAssarsson - 2012-5-29 kl 19:35

Liten uppdatering:
Inte en sekund har hunnits läggas till att få bort ryckigheten vid 2000-2500 varv men ryckigheten i plånboken har åtgärdats med nästa parallellprojekt - en ny ratt!

Var iväg en sväng idag för att köpa en originalratt av typen med kringlan i trä. Tycker den designen är skitsnygg så istället för att renovera min gamla originalratt med nya tutknappar, ljusbrun styrlinda på kringlan och omlackering kommer jag lägga pengar och tiiiid på att slipa om träratten och göra den blank och fin enligt gitarrbyggarkonstens alla regler!
Och kanske se över lågfartsbestyckningen en smula.. ;)

Robin - 2012-5-29 kl 20:33

Så j-la gôtt. Bästa tråden på länge. :afro:

Inspirerande. Vill genast svetsa Fiat126 hot rodden å dricka Norrlands i garaget.

Heter det +1 på thread-språk, eller? Värt +2 iaf. :clap:

FredrikAssarsson - 2012-5-30 kl 21:56

Kul att det inspirerar! Imorgon och i helgen ska det bli mer stök och Norrlands i garaget. Blir gött det, ska nog beställa lite grejer till ratten snart också.

Såg att du har en 124 Coupe av tidiga serien, fräckt, jag ringde på en silvrig 124 BC innan jag hittade alfan. Tur det för fiaten var duktigt rostig ;)

Rattarattara

FredrikAssarsson - 2012-6-5 kl 10:33

Då var det igång och där går startskottet! :kulspruta:

Jag plockade fram båda originalrattarna för att se vilka bitar som passade bäst och var fräschast.

IMG_0646.JPG - 367kB

Mittpartiet på båda var ungefär lika förskräckliga med färgstänk, slitage och sunk på trärattens och allmän solbränna och slitage på den andra. Jag tog till slut trärattens och började rengöra den.

Steg ett - Skrapa varmsamt bort gamla färgstänk med naglar och skruvmejsel, lite lätt sandpapprande också.

Steg två - Demontering och sedan putsande och fejjande med stålull/svinto, varmt vatten och lite diskmedel. Boom-shaka-laka så var den plötsligt inte grå längre! Här fanns ju hopp!

Steg tre - noggran torkning och rengöring av mittdelen för att se var det behövdes mer envishet i gnuggandet och på det igen med stålull och diskmedel.
Redan då skulle jag kunnat nöjt mig eftersom den blev sjukt mycket bättre än tidigare men efter en liten fundering plockade jag fram ehrm.. hudlotion? Vilket starkt rekommenderas. Plast som petroleumprodukt blir ju som bekant torr och tappar stinget med tiden och är lite svår att få liv i igen jämfört med naturprodukter som läder men fan tro't, lite hudlotion och envetet gnuggande så blev den i nyskick!

Man ser nu en tydlig skillnad:

IMG_0649.JPG - 422kB

Nästa grej blir att sandpappra, fylla i porer och cellullosalacka rattkringlan så är den snart på plats i en bil igen för första gången på många, många år. Ska lägga en liten beställning från highwood på tutknappar så blir allt snyggt och prydligt. :)

Jag blev tvungen att provmontera lite grann, det är skitkul att pilla med försköning och inte bara grovmek för att få liv i kärran igen!

IMG_0651.JPG - 291kB

fortsättning följer..

[Ändrad 2012-6-5 av FredrikAssarsson]

[Ändrad 2012-6-5 av FredrikAssarsson]

FredrikAssarsson - 2012-6-11 kl 07:52

För att få lite lugn och ro i körningen tog jag och drog iväg en sväng efter jobbet i veckan som var och stannade förbi H2M Racing här i stan (trevliga pågar!) och snackade lite tomgångsmunstycken. Efter lite om och men fick jag glida tillbaka dagen efter för att kunna testa lite och visst behövdes det större tomgångsmunstycken alltid!
Bilen gick märkbart bättre med riktigt stora munstycken men det var också ganska tydligt att den fick på tok för mycket soppa med dessa i. Jag gick från 52F8 till 65F9 för att se hur skillnaden skulle te sig.
Efter att ha ställt in blandningen och tomgången igen tog jag en liten repa och även om den flödade på lite väääl mycket så märktes det att större munstycken än 52 var tvunget. Körde tillbaka, bytte till ett gäng 60F9 och monterade och justerade, sen gick bilen som en dröm (ungefär..) :beerchug:
Så nu äår ryckigheten nästan borta, kollade tändningen som stod rätt bra, justerade flottörnivåerna och nu drar den snällt och fint genom registret och har mjukare, starkare bottendrag!

Har varit en sväng till garaget också och blästrat originalinsugen. Jag kunde inte riktigt hålla fingrarna i styr så det fick bli till att leka med dremeln och slipa ner de otroligt fula svetslopprona som sommarjobbaren på fabriken hade lyckats med 1977.
Insugsburken såg lite lätt muggig ut om man jämförde med resten av bilen. Någon ordning får det vara!

Förresten, vet någon om man kan få tag i originalmärkningen i dekalform någonstans?

IMG_0645.JPG - 313kB

Slipade ner de flesta styggelserna på insugen för att det skulle bli lite snyggare och har sedan lackat allt halvmatt svart och lagt på ett lager klarlack. Någon sväng mer till garaget får det bli för att se om det behövs mer klarlack.

IMG_0661.JPG - 305kB

Allt som allt, ännu en sjysst vecka i garaget :)

[Ändrad 2012-6-11 av FredrikAssarsson]

FredrikAssarsson - 2012-6-11 kl 08:02

Ratten fick ta sig en släng av skaparviljan och hamnade i skruvstädet för demontering!

I det hela gick det mycket smidigare än vad jag hade trott att det skulle gå efter att ha läst några lustiga mardrömsscenarion. En del har haft ordentlig otur med rattar som sitter fast sjukt hårt.

Det man behöver är:

En 24mm nyckel för muttern som håller kvar ratten på rattstången, En enkel variant av en rattavdragare - min kom från förra ägaren - tackar som bockar!, en 10mm nyckel för de två yttre skruvarna på avdragaren och en 19mm för skruven i mitten.

IMG_0664.JPG - 339kB

Efter lagom mängd våld ploppade den loss utan bekymmer. Gött mos.

IMG_0663.JPG - 347kB

Uppfräschad reservdel till vänster jämfört med den som satt på. Dags att byta tror jag.

IMG_0669.JPG - 346kB

Satte mig och slipade bort all gammal skit, rost och limrester som samlats sedan 70talet.

IMG_0670.JPG - 375kB

Slipade ner en del på träytan också för att förbereda för mahognyfillern som är på väg från gitarrdelar.se och cellulosaklarlacken som ska på efter att ratten har slipats efter fillern. Det finns rätt många stygga hack och repor i den som ska bort.

IMG_0673.JPG - 324kB
IMG_0674.JPG - 362kB

Chramon - 2012-6-11 kl 08:45

Läste lite om din ryckighet... och minns tillbaka när jag körde GTV. Tror jag hade lite ryckighet/svaj vid gaspådrag. Har din en "ryckutjämnare" på gasreglaget? Min 77:a hade dellorto och på den satt det en plastgrunka på gasstaget, med inbyggd fjäder. Undrar om jag inte pillrade på den och det blev bättre. ( Motorns rörelse mot karossen överförs till gasreglaget så allt kommer i gungning) Drog jag på fullt slapp jag "gungningen".

På min -84 GTV hade jag tvekan vid gaspådrag. Den suckade in. Guldsmeden "i byn" borrade då upp munstycken (helfart/lågfart?? minns ej ) från 0,58 till 0,6 och då försvann fenomenet. Jag hade dubbla omgångar munstycken så jag vågade testa... ;)

FredrikAssarsson - 2012-6-11 kl 11:21

Det ringer ingen klocka det du nämner om "ryckutjämnare". Vad jag kan minnas sitter det ingen fjäder någonstans på gasreglaget utan bara stumma stag med kuländar. Det är sant som du säger att drar jag på, mjukt eller snabbare, försvinner en stor del av ryckigheten. Förmodligen eftersom motorn "sätter" sig i sina fästen och soppan pumpas på jämt och fint.
Min GTV har Weber för övrigt..
Hur ser denna "ryckutjämnare" ut?

Chramon - 2012-6-11 kl 23:55

Nu var det rätt länge sedan jag åkte GTV... ;) Men den var i vit plast, kanske ca 10cm lång. Inuti var det fjädrar? som skulle dämpa?? rörelserna i reglaget.
Minns inte om den satt mellan torpedväggstaget - länk under förgasaren eller om den satt mellan "länk under förgasaren" - spjällaxel.
Någon annan GTV, Alfetta-åkare kanske känner igen sig?

Fann denna tråd men ser ingen "ryckutjämnare. Jag kanske minns helt fel... ;)
http://www.alfaromeo.org/index.taf?_page=mess_thread&messeng...

Hittade även denna, ser att jag varit inne & svarat nåt liknande tidigare...
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=27409

FredrikAssarsson - 2012-6-12 kl 12:11

Mitt länkage ser ut just som bilden i alfaromeo.org-tråden visar och har inget fjäderdämpat stag. Jag får snoka vidare i området och se om jag hittar någon bild på det - är det någon annan här som känner vid det?

Jag måste ta och dubbelkolla tjuvluft också så att jag kan utesluta det men det viktigaste har redan gjorts - fått vinterbilen genom besiktningen wohoo! Då är det bara alfan kvar innan augusti :beerchug:

Dessutom har fillern och lacken kommit så snart får ratten huka sig för det kliar i putsfingrarna!

[Ändrad 2012-6-12 av FredrikAssarsson]

Rattar vidare

FredrikAssarsson - 2012-7-6 kl 07:34

Lång tid inget c!

Visst är det surt när semestertiderna börjar och man själv får klocka övertimme efter övertimme och inte hinna med sina projekt?
Lite har hunnits med i alla fall.
Ratten har fått filler applicerad, skrapad och slipad.
Mahoganyfillern blev ganska bra i färgmatchning men hade jag haft mer tid på mig så hade jag nog beställt en ljusare filler och blandat de två till en bättre nyans menmen. c'est la vie!

IMG_0679.JPG - 272kB

Lite nitrocellulosa på träet efteråt. Jag kan verkligen rekommendera gitarrdelars trälack. Skitenkel att applicera, levereras med två munstycken, ett för cirkulärt spraytäcke och ett mer ovalt. Smidigt som en färdigbredd macka!
Vid det här laget borde jag ha våtslipat ratten och polerat den också men det började rycka och klia i fingrarna. Finishen är helt klart bra men jag är lite sugen på spegelblank yta :)

IMG_0719.JPG - 289kB

[Ändrad 2012-7-6 av FredrikAssarsson]

FredrikAssarsson - 2012-7-6 kl 07:46

De förra bilderna är nog två veckor gamla men gårdagens är färska!
Efter "bara" en timmes övertid kunde jag rejsa bort till verkstaden och pilla vidare.
Jag har en flaska med Plasti-Dip Spray så jag maskade ratten lite snabbt och la på ett par lager med denna gudomliga, snabbtorkande produkt och tog under tiden som det torkade och började kolla på hur eftermarknadsratten satt med sin navförlängare och allt.
Easy-peasy. Bara att lossa ratten, smacka dit samma gamla krokiga avdragare som förr och två sekunder senare var ratten och navet av. (lätt överdrift för det tog nog närmare en halvtimme för undertecknad men enkelt gick det..)

IMG_0739.JPG - 269kB

Bara att kolla och dubbel kolla och trippelkolla att hjulen stod rakt, att ratten verkade rak och att mina märkningar jag gjorde satt rakt upp. Check!
Dit med ratten som redan torkat - Refital is reversal of removal :boing:

IMG_0742.JPG - 293kB

Sen tro på fan ringer flickvännen och säger att jag har fått brev.. från nån hajwud alfa - sweet! tutknapparna har kommit. Nöjd som en unge som just petat ut världens största snorkråka puttrade jag hemåt med tutsladdarna hängandes ur ratten och gjorde klart det sista - Nu känns bilen som den ska!
Världens skillnad att köra runt med en riktig träkringla jämfört med en liten träratt av ganska platt stuk!

Enda kruxet nu är att den faktiskt trots alla mätningar verkar sitta en spline förskjuten så jag måste fixa det i helgen.

IMG_0744.JPG - 320kB

FredrikAssarsson - 2012-7-6 kl 07:58

Den nylackade luftburken åkte också på plats i förra veckan. Måste säga att jag gillar Alfas gamla originalluftburk. Ser prydligt ut, passar in fint och låter riktigt härligt det också :steering:

IMG_0736.JPG - 317kB

Även här skulle lite våtslipning och polering sitta fint men det är ju min brukskärra nu så jag får väl sansa mig så att jag får lagt lite mil på bilen också. En tvätt med vaxning får räcka men å andra sidan skäms den inte för sig nu heller. Hade en sjukt förnöjsam tur på 1.5 timme till stugan. Småvägar mitt i sommaren är fint det. :)

IMG_0732.JPG - 440kB

Björnbusen - 2012-7-6 kl 16:27

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Dunkade förgasarna finfint och bytte tomgångsmunstyckeb från mina 55f17 till 52f8 och fick ganska fin gång på den men jag var fortfarande tvungen att skruva ut blandningsskruvarna precis 5 varv, som tidigare, för att hitta fin tomgång vilket förbryllar mig. Han som jag lånade munstyckena av behövde bara skruva ut ett varv och hade för fet tomgång med de här. Helt annorlunda på min bil. Vidare test följer...
Nåja den är ju i alla fall synkad rätt nu. :thumbsup:

Jag försöker förstå det här inlägget... i mina ögon så ser det ut som att du försöker få motorn att gå fetare genom att sätta i mindre munstycken... vad har jag missat?

FredrikAssarsson - 2012-7-6 kl 19:29

Nejdå du är rätt på det, jag bytte till hans för att få nånting bekräftat. Efter det byter visste jag att den inte trivdes med de heller. Mitt resonemang var att antingen stämmer det jag trodde, att bilen behövde större munstycken eller så kommer den gå bra med de som Håkan hade och som fick hans 180hästars best att gå fett. Uteslutning på mitt sätt ;) förresten ska det inlägget börja med synkat och inte dunkar haha. Dunka förgasare är fel.
Nu är det bytt till 60or som jag tänkt och den går avsevärt mycket bättre.

Resten nu sitter förmodligen i tändningen där det behövs justeras lite på brytarna

Björnbusen - 2012-7-7 kl 00:04

Skönt, då är jag inte galen ännu då. :-)

Jag bytte nyligen till 60:or på mina 45:or och de går rätt fett så nu har jag beställt 58:or, jag hoppas de ska landa AFR runt 14-15 vid mellangas runt 3-4000 varv så det blir lite billigare att ta sig till banmötena. :-)

Vad kör du för halsringar?

FredrikAssarsson - 2012-7-7 kl 10:58

Jag kan tänka mig att min skulle trivas bra med några mellan 54-58 men beroende på vad besiktningen säger om avgasvärdena kör jag nog vidare på dessa för motorn verkar onekligen trivas bra sån här :)
Men det är klart.. Den dricker fortfarande en hel del soppa. Tror inte jag kommer mycket under 1,3 men körstilen är ju inte som med en saab 99 direkt!

Jag kör med original 32or som halsringar och borde rent effektmässigt sett ha köpt mig ett par 34or iaf men fan den ger ju ca 160 häst i dagsutförandet vid strax över 6000rpm har jag för mig när vi bänkade besten så jag vet inte om jag behöver några extra hästar vid högre varv med 34 men tanken har ju slagit mig två, tre gånger hehe.
Frågan är vad originalkopplingen skulle tycka om sin tillvaro i livet då - kanske risk att den utför en regelrätt harakiri och självdör ;)

[Ändrad 2012-7-7 av FredrikAssarsson]

Björnbusen - 2012-7-7 kl 13:17

Jag kör 39:or :-) men några 160 hästar vet jag inte om jag har. Får väl ta henne till en landsväg så småningom.

Min går också jättefint med 60:or. Jag tror mig ha förstått att även de som byggde våra bilar från början använde för stora lågfartsmunstycken för att dölja problem i progressionsfasen alltså run 2500 varv sådär. Just nu har jag ibland AFR på så lågt som höga tior under just de varvtalen och det känns inte rätt... Men hon rycker inget förstås...

Björnbusen - 2012-7-7 kl 13:18

Tror jag hade co på 8,5 när jag besiktigade sist men det gick att skruva ner...

FredrikAssarsson - 2012-7-7 kl 15:01

Haha 8,5 då ska man fan inte få en miljöpartist som beskitningsgubbe! :D

Visst känns det som att ca 60 är rätt nära sanningen. Jag har nästan fått för mig att det skulle kunna varit bra att haft några andra emulsionsrör att testa med. Kan ju vara att de spökar lite i övergången.
Vem vet, jag ska nog se över brytarspetsarna innan jag pillar med något annat. Det är inte så ofta man kör på något annat än fullgas ändå verkar det som. Senaste tankningen visade på 1.5 liter milen haha. Rena sparbössan att bruksa denna bilen :headbang:

FredrikAssarsson - 2012-7-8 kl 18:31

Härligt med söndag! Gled runt i omnejderna för att spana in trevliga caféer och åkte sedan för att köpa en massa filmer och chokladkakor för en avkopplande eftermiddag - väl värt.

Det slutade med tio minuter av startmotorsproblem vid Coop innan skrället hoppade igång utanför entrén.. Verkar som att startmotorn är utom räddning så istället för en hemmakväll blev det två snabba mackor och byte av startmotorn till en annan begagnad som jag hade liggandes. Igen. Men jag e inte bitter!

Nu startar den lätt och fint igen och snurrar inte bara runt i luften där den gör föga nytta. Börjar bli en fena på att byta startmotor nu :)

FredrikAssarsson - 2012-7-9 kl 20:55

Härligt med måndag! Gled runt i omnejderna på väg hem efter jobbet och parkerade för att köra iväg till ett trevligt promenadstråk.
Stendöd..
Skitstartmotorn verkar inte funka när den blivit varm så "standard operating procedure" är gamla bahcoskiffan och att slå på solenoideb så hoppar den igång och spinner som fan tills nästa stopp.
Bara att återvända till garaget snart igen alltså. Göött!

Jag undrar hur samma solenoid på två startmotorer kan bete sig olika??

Abe2000 - 2012-7-10 kl 11:28

Jag kan ha en startmotor liggande till ingen nytta i garaget. Om du är intresserad kollar jag.

Såg förresten din bil modigt parkerad mitt på Lillänge-parkeringen här om dagen, tjusig!

FredrikAssarsson - 2012-7-10 kl 16:03

Åh tackar som bugar! Är det till en nordmotor eller gtv6 då månntro? Fungerar den tror du eller ska man bygga ihop sig en fungerande av tre dåliga?

Jodå jag räds inte parkeringsplatser mitt i men jag håller mig långt borta från buckliga kombis med barnstolar om man säger så ;)

FredrikAssarsson - 2012-7-10 kl 21:06

Vad kan få en startmotor att sluta vilja snurra tills man slår på den egentligen?

Följdfråga, vad kan få den andra startmotorn att snurra i luften eller "slås" ur efter ett par varv på motorn och sedan snurra i luften? Denna startmotorn betedde sig exakt likadant med två olika solenoider samt genomgående nedplock samt rengöring/smörjning av allt som sig bör?

jol - 2012-7-10 kl 22:32

Snurra i luften, du menar monterad men utan att greppa eller? Antagligen greppar den inte tag i startkransen

Att de inte kickar i är för att solenoiden inte orkar dra fram drevet och koppla på plusmatningen till startmotorn, antingen pga låg spänning till solenoidens tillslag eller för stort motstånd. Hade du rengjort inuti solenoiden?

FredrikAssarsson - 2012-7-11 kl 10:33

Yes den är monterad men som du säger vill inte solenoiden skicka in startkransen.
Jag har plockat ner allt utom solenoiden för jag förstår inte för mitt liv hur man ska kunna dela den för att rengöra där. Ren och fin var den iaf vid fjädern osv.
Mer än så får jag inte loss? Finns det någon skarv man kan dela den nå mer?

Den här andra startmotorn verkar ju inte ens vilja gå runt? Förutom ibland då den har en jävla fin fart.

George Junior - 2012-7-11 kl 20:19

Har du kollat alla kablar och jordflätor etc?

FredrikAssarsson - 2012-7-11 kl 21:12

Kablarna från batteriet ser jättefina ut och jag hittar inga konstiga detaljer där. Jordflätan vid transkåpan tänker du då eller? Den är väl ganska bra, jag har inga andra direkta bekymmer med dålig jord i bilen.
Det skulle vara bra att byta till en startmotor som man vet är bra för att se om det är något annat fel jag har att göra med.

Jag har lite.... S.k. Noll koll alls.. på bilel och har ingen multimeter heller. Mina kunskaper där sträcker sig till att sätta tungan mot batterier för att känna om det pirrar till.

George Junior - 2012-7-12 kl 00:04

Just jordflätan mellan motor och kaross brukar kunna ställa till det även om den ser hyfsad ut.

En enkel koll är med ett nytt batteri (kanske från grannens bil), och startkablar till startmotorn och motorblocket. Funkar det är det antingen kablarna eller batteriet.

Det bästa är väl om man kan mäta spänningen vid startmotorn under uppstart och jämföra med spänningen vid batteriet under samma förhållanden, men jag har ingen direkt uppfattning om vad nomala världen borde vara... spänningen sjunker i vaje fall under 12 volt när man startar. Om startmotorn funkar normalt när den inte är monterad i bilen kan det vara värt at kolla. Kanske kan nån här på forumet med fräsha grejor mäta så du har nåt att jämföra med. Annars kostar väl en ny jordfläta bara kaffepengar så vet du att den är ok.

Min erfarenhet är att gamla startmotorer är ett skit att hålla på med, jag renoverade en 6V start med nya kol etc och gjorde rent allting men det funkade inte för det. I och med att du har 12 v så borde du kunna få tag i en utbytes, har för mig att det inte var så himla dyrt.

olleinsulander - 2012-7-12 kl 09:53

Hej

Vilken otroligt trevlig tråd. Jättefina jobb och bra tempo!

Jag gissar på att problemen sitter i solenoiden;

Även fast man tycker att det bara borde AV / PÅ med strömmen till startmotorn så är det inte så när grejerna är gamla.

Solenoiden har en rörlig "kolv" som med hjälp av elmagnet från startnyckeln ska röra sig i ett cyliderlopp och slå till den kraftiga strömmen till startmotorn.
Det är säkert inte helt rent och fräsht i cylinderloppet, gör rent och fetta in.
Kolla samtidigt att kontakterna som den ska sluta ser bra ut och ligger fint.
Vad som förmodligen händer är att den likt en gammal byrålåda ställer sig lite på tvären i loppet och en knackning med verktyg gör att den "get inline".

Tillslagsströmmen från startnyckeln kanske inte heller är den bästa.
Tändningslåsets kontaktytor kan vara slitna, mm.
Låt tändningslåset sluta ett vanligt relä som sen kopplar på en avsäkrad +12V till solenoiden.

(sift- 85startnyckel 86jord 30+12V 87solenoid startmotor)

Är det dåligt drag i batteriet, taskiga kontakter i solenoiden så börjar startmotorn snurra men inte tillräckligt fort för att bendixdrevet ska slungas ut ända fram till startkransen.
Någon farsan och jag erfor på hans första MGB.
När åkte ner med min 75a till skåne och hämtade den så var det en himla procedur när vi skulle starta upp våra bilar då jag hade spänningsfall från startnyckeln.
Först starta Alfa genom att kortsluta solenoiden, sedan dra igång MGB med 75an.

Henrik Magnusson - 2012-7-12 kl 10:42

Dina startmotorer är förmodligen ok, medan solenoiden är kass. Om den funkar när du bankar på den så är det för att kolen (eller vad det nu är) är slitna, och när du klubbat till solenoiden så trycks de närmare och fungerar ett litet tag igen. Det är dock en mycket temporär lösning... Bara att byta/renovera den.

Innan du gör det så följ Georgs råd om att kolla jordningen. Jag hade nyss startproblem med farsans 116 gtv, och startmotor+solenoidbyte hjälpte inte. Visade sig att det var dålig kontakt mellan jordfläta och kaross. Det gick inte att se och den kändes inte lös heller... Startkabel mellan blocket och batteriet och vips startade den perfekt igen. En snabb rengöring och ordentlig fastdragning av jordflätan så var problemet löst permanent.

[Ändrad 2012-7-12 av Henrik Magnusson]

FredrikAssarsson - 2012-7-12 kl 14:40

Tack alla för utförliga svar! Jag ska ta och se över jordflätan så att det inte är där problemet är. Jag har ju en annan solenoid också så jag kan ta och rengöra och fetta upp den för att kastbyta de två. Det blir nästa projekt när jag drar till garaget alltså, jag ser redan fram emot det hehe ;)

Till helgen blir det nog lite rostbotning i ena längsgående balken med hjälp från en arbetskamrat. Och en del nöjesåkande förstås.

Abe2000 - 2012-7-12 kl 20:42

Åh tackar som bugar! Är det till en nordmotor eller gtv6 då månntro? Fungerar den tror du eller ska man bygga ihop sig en fungerande av tre dåliga?

Jodå jag räds inte parkeringsplatser mitt i men jag håller mig långt borta från buckliga kombis med barnstolar om man säger så ;)

Den bör vara till en Nord. Jag är lite osäker på hur den hamnat hos mig, men sannolikt följde den med när jag köpte en GTV -78.

Om du vill ha den är det bara att komma och hämta på Roddarvägen 19.

Vid Lillänge hade du parkerat snett mittemot min buckliga kombi med barnstol. :wink:

FredrikAssarsson - 2012-7-13 kl 10:53

Haha är det sant? Det måste ha brustit i mina rutiner just den dagen då ;)

Går det bra att svänga förbi vid fyratiden i eftermiddag?

Abe2000 - 2012-7-13 kl 13:00

Ja, jag kommer nog att vara hemma då. Kanske sticker iväg och handlar något under eftermiddagen så du kan ringa eller sms:a på 070-2758893 om du vill dubbelkolla.

FredrikAssarsson - 2012-7-14 kl 17:52

Vilken helg :)
Plockade upp en extra startmotor hos Albert häromdagen, lyckades där snubbla över frontspoilrar till GTVn. De ska nog kunna bli skitfina efter lite jobb.

Fick hjälp av en arbetskamrat idag att svetsa ett rosthål i en balk så nu återstår tre saker inför besiktning, eller fyra..
- laga tutan
- laga höger framblinkers
- fixa startmotorn
- spänn upp bältesspännaren på passagerarsidan.

Besiktningsperioden går ut om två veckor och jag är råförkyld. :smash:

[Ändrad 2012-7-14 av FredrikAssarsson]

FredrikAssarsson - 2012-7-18 kl 10:09

Dåså!

Måndagen var en fin dag här i norrland - inte ett spår av regn. Bara varmt och skönt så det blev utomhusmeck under solskenshimmel. Ibland verkar man vara förtjänt av det också :beerchug:

Jag orkade inte plocka loss startmotorn igen så jag tog bort solenoiden istället. Plockade fram den som jag hade på andra startmotorn och torkade rent loppet på den samt fettade in den snyggt och prydligt och återmonterade och vips så fungerar den snällt och fint!
Tyvärr vet jag att resten av startmotorn behöver tvättas ur och smörjas upp men den är iaf inte längre "ur funktion".
Passade även på att reda ut varför ena blinkersen inte ville leva. Visade sig vara kabelbrott sista decimetern före lampan - typiskt men lätt åtgärdat. Nu fungerar alla blinkers :)
Som sista grej igår lyckades jag spänna upp passagerarsidans säkerhetsbälte så att det inte bara hänger och dinglar utan snyggt och prydligt virar upp sig igen. Nu klagar tjejen på att det är för trögt att dra ut istället....

Då återstår bara att få liv i tutan igen så ska bilen vara laglig och besiktningsbar, synd bara att besiktningen här uppe inte har några tider förrän april 2015. :kulspruta:

just det - får inte glömma att byta halvmånepackningarna i bakkant av ventilkåpan som läcker som tesilar.

Patrik - 2012-7-18 kl 14:59

Hej,
Mycket trevlig tråd!

Ang. tutan, har du kollat den lilla jordkabeln över knutkorset på rattstången, synlig från motorrumet. Den var trasig på min bil och då funkade inte tutan.

Chramon - 2012-7-18 kl 22:43

Sitter även en jordkabel inuti bilen vid knutkorset. ( För rattjusteringen) Hade samma fel på en av mina Alfettor/GTV. Minns jag rätt sitter det ett relä i el-centralen för signalen. Kan också vara en felkälla.

[Ändrad 2012-07-18 av Chramon]

FredrikAssarsson - 2012-7-31 kl 12:58

Båda tutorna var tvärdöda utan återvändo så jag gick raka vägen till den skrotade Volvon i närheten i sommarvärmen och knyckte ett horn därifrån. Nu tjutet det så vackert när man trycket på valfri utav de splitternya tutknapparna på ratten :)

MEN! Upptäckte tyvärr att bromsljusrn har dött. Jag mätte då vid bromskontakten vid pedalen och där är bara 0.12 när multimetern står på 20V och kontakten ska gå igång. Vad tror ni då - kabelbrott mellan bromskontakten och batteriet någonstans? Jag har för mig att jag mätte vid säkringen också och fick precis samma värde då. 0,12..
Hilfe Bitte, besiktningstiden är bokad till på torsdag :P

Chramon - 2012-7-31 kl 13:33

Glappkontakt/spänningsfall i säkringen? Mätte du på båda sidorna? Alfettan har ju "gammeldags" säkringar där det kan börja glappa.
I nödfall går det ju att låna ström någonstans och skicka till säkringen för bromsljuset. Kan vara knepigt att felsöka i säkringsboxen...
Tror själva kretsen är rätt simpel. Säkring ---> bromsljuskontakt -->lampor.

Du har inte mekkat med säkringsboxen under felsökningen av signalen?
Kan ju ha lossnat något kontaktstycke under säkringsboxen? Minns jag rätt så gick sargen till bottendelen av boxen lossa så man såg hela härligheten.

FredrikAssarsson - 2012-7-31 kl 16:13

Nej jag höll bara mot nedersidan av säkringen. Däremot gnussade och vred jag på den innan för att ha bättre kontaktyta.

Ska försöka hinna felsöka lite mer ikväll om jag hinner.
Några tips till dess?
Knepigt när jag inte kan stå bakom bilen samtidigt för att se bromsljusen.

Chramon - 2012-7-31 kl 17:19

Hade du loss säkringen? Ibland vid glappkontakt händer det att det brinner bort material i ändarna och ger glappkontakt. säkringen ser fortf. hel & fräsch ut...

""Knepigt när jag inte kan stå bakom bilen samtidigt för att se bromsljusen.""

Sätt en stötta mellan pedal & framkant av stolen så kan du lugnt gå dit bak å kolla om de lyser. Eller kanske en skiva som reflekterar... ( Om du nu inte felsöker i solskenet... )

olleinsulander - 2012-7-31 kl 21:22

På en 77a så borde du även ha en bromsljuskontakt ovanför kopplingspedalen tillhörande den sofistikerade avgasreningen så även om det inte låter som det är kontakten som felas på din bil så har du en i reserv.

En lämplig stötta mellan stol och bromspedal är varningstriangeln.

[Ändrad 2012-7-31 av olleinsulander]

FredrikAssarsson - 2012-8-1 kl 08:16

Har jag en bromsljuskontakt vid kopplingen också tror du? Vad fyller den för funktion? ..och hur? :)
Kan den störa bromskontakten eller?
Förgasarna är utbytta till weber sedan länge och är utan reningsfillefjonk.

Chramon - 2012-8-1 kl 10:36

När bilen var ny satt det en solenoid vid förgasarna som gav förhöjd tomgång. ( vid motorbroms? om jag minns rätt) För att detta skulle fungera satt det en brytare på kopplingspedalen, tror också det satt en brytare på växellådan.

Den borde inte kunna störa, förutsatt att kontakterna inte har samma + -matning (samma säkring) och att "någon" klippt kabeln som går från brytaren på kopplingspedalen... kortis.

FredrikAssarsson - 2012-8-1 kl 10:48

Jo den filemojängen har jag läst om tidigare. Den är långt borta från min bil. Kanske det finns några kabelrester kvar som gömmer sig här och där från den tiden. Om det är som du säger att det gick en sladd från lådan också så skulle det förklara den sladden som sitter fast med buntband vid den utbytta lådan utan någon plats att höra hemma.

Men åter till bromsen. Om det skulle vara kortis skulle väl inte kontakten alltid ge 0.12v när jag trycket ner bromsen? Multimetern visar 0 vid obromsat och hår direkt upp till fjuttiga 0.12 vid broms. Jag tycker det borde bli mer än så? Funderar på om det är något skit med strömmatningen fram till kontakten - där borde väl vara 12V om jag inte cyklar på halt vatten?
Borde hitta mer felsökningstid ikväll

Chramon - 2012-8-1 kl 13:05

Mätinstrumentet, visar det 12V om du mäter på batteriet? Tänkte om de är nåt knas med det. Du skrev tidigare att du även hade 0,12V på säkringen.

Testa att bygla mellan en säkring som har 12V och säkringen för bromsljus och se om det börjar fungera. Då vet du vart du ska börja felsöka. Går också använda som tillfällig lösning för att kunna besikta.

Synd att jag lånade ut min Haynes för Alfetta för 25 år sedan och aldrig fick igen den. Då hade jag kunnat komma med bätre förslag.
Hade du bott lite närmare, drygt 30 mil, hade jag kunnat svänga förbi & hjälpa till. Men det är lite väl häftigt, även för en norrlänning... ;)

Laddat hem en Haynes & kollat lite. Verkar som säkring 4 matar bromsljuskontakten, går sedan vidare till lamporna. En rätt enkel krets. Gäller bara att kolla vart du "tappar" spänningen...

[Ändrad 2012-08-01 av Chramon]

FredrikAssarsson - 2012-8-1 kl 13:42

Jeppsus, den visar 12.3 på batteriet, så dels finns det fjong i battemurkan, och dels visar multimetern rätt.
Som sagt var det 0.12V på nedersidan av säkringen också likväl som på vita(?) sladden på bromskontakten. Röda går vidare till baklycktorna om kopplingsschemat mitt stämmer. ;) Röda fick jag inget utslag på vilket får mig att fundera på att antingen ska bromsljuskontakten bara arbeta med pyttelite ström och är trasig eftersom den röda kabeln inte får ström. Eller så är bromsljuskontakten hel men får på tok för lite ström från batteriet via säkringen för att det är någon vajsing i kablarna på vägen dit.

Känn det som troliga scenarion?

Haha, tackar för hjälpen även om det inte är "på plats". Lycksele är ju ett par mil bort ;)

FredrikAssarsson - 2012-8-1 kl 18:07

Oooh la vie est belle!
Säkringen var kass trots att den såg hel ut :) bromsljuset lever!
Bytte dessutom växellänkagedamasken som jag beställde av Gunnar D(tackar!)
börjar närma sig besiktning nu, bara lite middag och sen fixa höger backljus så är vi kanske hemma :)

Chramon - 2012-8-1 kl 20:50

Då var det alltså som jag skrev tidigare... ;)

"""Hade du loss säkringen? Ibland vid glappkontakt händer det att det brinner bort material i ändarna och ger glappkontakt. säkringen ser fortf. hel & fräsch ut... """

FredrikAssarsson - 2012-8-2 kl 06:42

Yes, jag hade ju snurrat den en vända för att vara säker på att det fanns kontakt men det visade sig när jag plockade ur den att tråden var av. Riktigt snyggt brott på tråden men visst var den av alltid. Enkelt byte så funkade både backljus och bromsljuset igen :)
Nu - besiktning!!

Edit: Där satt den som en räkmacka rätt in i kaklet! Älskar när mätaren tickar över så att bilen ser ut att vara ny hehe :headbang:
Hur många mil hade den gått igen?

bild.jpg - 211kB

[Ändrad 2012-8-2 av FredrikAssarsson]

FredrikAssarsson - 2012-8-10 kl 09:25

Lång tid inget C.

Projekt framöver:

Laga och lacka originalspoilers fram(tack Abbe!)
Få iordning originalfälgarna, lacka, nya slangar.
Montera beg. lokari innerskärmar (tack plysche)
slipa, spackla, lacka, föra över bakruta m.clips till nyköpta bakluckan (igen, tackar plysche)

Men under tiden blir det mest sådant här :D

IMG_0824liten.jpg - 151kBIMG_0823liten.jpg - 221kBIMG_0825liten.jpg - 248kB

FredrikAssarsson - 2012-8-24 kl 21:59

Jehepp, då spökar något igen.. Som från ingenstans har något som fungerat tidigare nu sagt upp sin post!

Säg rent hypotetiskt att en bil, vilken som helst, råkar ha en benägenhet att bränna säg... säkringen för blinkersen?
Pondera att den smäller säkringen så fort man drar igång tändningen på Alfa rom.. fordonet utan att ens ha aktiverat blinkersen vi spaken: det säger bara poff så är säkringen käss. Säg hypotetiskt att det eminenta fordonets varningsblinkers ändå fungerar precis som den ska.

Var kan då problemet, om det fanns ett, förmodas ligga?

Det gäller en kompis bekants alfa rom.. Eh Saab ?

Björnbusen - 2012-8-24 kl 23:08

Kortis i spakstället?

FredrikAssarsson - 2012-8-25 kl 14:21

Tankarna går ditåt ja. Men hur kollar jag det med multismetern mån tro?

Chramon - 2012-8-26 kl 19:03

Enklast är väl att koppla ur kablaget på olika ställen & se om säkringen håller. T.ex mot spakpaketet, varningsblinkersomkopplaren osv. Upphör kortisen får du ansluta en kabel i taget & se när kortisen kommer tillbaka och sedan se i elschemat vart den kabeln går.
Varningsblinkersen får kanske sin ström från annat håll?

Att mäta sig till en kortis med ohm-mätaren kan bli lite knepigt då du kan ha en jord i kretsen som du "glömt bort".

George Junior - 2012-8-27 kl 14:47

Jehepp, då spökar något igen.. Som från ingenstans har något som fungerat tidigare nu sagt upp sin post!

Säg rent hypotetiskt att en bil, vilken som helst, råkar ha en benägenhet att bränna säg... säkringen för blinkersen?
Pondera att den smäller säkringen så fort man drar igång tändningen på Alfa rom.. fordonet utan att ens ha aktiverat blinkersen vi spaken: det säger bara poff så är säkringen käss. Säg hypotetiskt att det eminenta fordonets varningsblinkers ändå fungerar precis som den ska.

Var kan då problemet, om det fanns ett, förmodas ligga?

Det gäller en kompis bekants alfa rom.. Eh Saab ?
Tur att det är en SAAB som din kusins hunds dagmatte har. SAAB uppfann ju varningsblinkersen så det är ju inte så konstigt att den funkar när allting annat lägger av, den är ju handtovad i ett bergrum i trollhättan :boing:

FredrikAssarsson - 2012-9-4 kl 07:16

Gamla alfor är fantastiska. Eftersom jag ignorerade blinkersproblemet i en vecka och sedan hotade med att djupdyka i elschemat på bilen och rota runt bland tändningslåset med mera bestämde sig bilen för att helt sonika sluta djävlas.
Bytte säkring ännu en gång och sedan dess har den gått felfritt!
:smash: Det är till att vara tekniskt lagd!

Istället riktade jag fokus mot fronten

De trasiga spoilrarna lagades med flera lager aluminiumnät och glasfiberväv och spacklades+slipades dubbla gånger.

IMG_0888.JPG - 300kB

Sedan grundlackades de i mitt naturlackbås.

IMG_0891.JPG - 375kB

Givetvis började det duggregna just när jag lagt på sista lagret så det var bara att flytta in för att lägga på ett par lager med halvblank svart. Halvblank valde jag för att det ska matcha bilen när jag lackar om fronten i rött framöver.

IMG_0893.JPG - 238kB

Avslutandes la jag på ett lager med Plastidip mattsvart gummilack för att de skulle matcha min nuvarande mattsvarta front. Det fina med denna sprayen är ju att jag bara drar av den sedan när jag vill återställa spoilrarna till den halvblanka ytan som är under :beerchug:

IMG_0896.JPG - 357kB

[Ändrad 2012-9-4 av FredrikAssarsson]

FredrikAssarsson - 2012-9-4 kl 07:22

Som grädde på moset passade jag på att fräscha till täckplasten i bagageutrymmet som såg förjävligt ut. Det hade samma nyans av grönt som plåten på papperskorgen till höger i bild.

Under tiden som resten av de lackade pryttlarna torkade passade jag på att gå över täckplasten på samma sätt.
Mattsvart, enhetligt, prydligt och snyggt.

Sjukt nöjd blev jag med resultatet men det blev ingen bild på hur det ser ut i bagaget nu eftersom det började störtregna lagom till monteringsdags så det gällde att skynda intensivt. Svensk sommar :thumbsup:

IMG_0895.JPG - 265kB

Robin - 2012-9-4 kl 07:46

"Naturlackbås" - :bananana:

Härlig läsning, som vanligt.

GT utan kostudsare fram Å med de käcka halvspoilrarna är fränt, topp-fränt! Men de syns ju så dåligt!

Svart front? Och det är svårt att få till rött-i-rött färgmatchning....

Vad sägs om att byta det svarta i fronten (och kanske inte ett V över huven) till HELL-SILBER. Ljusaste, ljus silver.

Photoshop, Go for it!

FredrikAssarsson - 2012-9-4 kl 08:09

Tackar, upplyftande att höra att det uppskattas!

Jag vet, rött är tillsammans med silvermetallic de jävligaste av färger att matcha så jag ska höra med lackeraren om han tycker sig kunna matcha med lite overspray på de iögonfallande partierna eller om jag måste bita i den sura kudden och sätta mig i en månad och våtslipa ner hela bilen och låta honom lägga lack över hela hehe.
I vilket fall tänker jag låta bilen återuppstå som originalbil med trimmad mysmotor.

Framtida planer:
- Laga lilla rostblemman vid c-stolpen, + div. som dyker upp när man slipar på en kaross från '77
- Renoverad baklucka, ny lack, flytt av ruta+lister
- Helröd lack, orginal Rosso 501 eller vad den nu hette Korrigering, den är Rosso 530 +1 steg mörkare.
- Köpa en uppsättning 185/70x14
- Slipa ner och lacka om orginalfälgarna campagnolo i en guld/bronsig kulör.
- Färga interiörmattan svart istället för fyra nyanser av solblekt olycka-i-blöjan-brunt

[Ändrad 2012-9-4 av FredrikAssarsson]

George Junior - 2012-9-4 kl 13:44

Den är ju astuff med svart front, lite Lancia rally över det hela...:afro:

[Edited on 2012-9-4 by George Junior]

Robin - 2012-9-4 kl 19:38

Quote: Ursprugligen inlagt av George Junior  
Den är ju astuff med svart front, lite Lancia rally över det hela...:afro:

[Edited on 2012-9-4 by George Junior]

Ja, förvisso. Per se.

MEN the "krux" [eeehh, tycker alltså jag] är ju att de fräna spojlarna då inte SYNS. :maz:

[Edited on 2012-9-4 by Robin]

FredrikAssarsson - 2012-9-5 kl 09:52

Visst är det lite fränare med banditsvart på fronten!

Min lösning får nog bli att jag gör bilen helröd och i efterhand sprayar plasti-dip på fronten för att kunna bevara den röda lacken undertill ifall jag vill återställa till original. Det finns ju de som vill köpa sådana bilar också? :dunce::kiss:

Hauge - 2012-9-5 kl 17:17

Kul tråd, trevligt med orginal gtv.
Fick du gjort något med mattan? Min matta är lite brun lila. Jag hade gärna köpte en ny eller färgat om (om det går).
Vad har du för fjädringspryla fram?
Min är lite hög men jag vet inte om det blir bra att bara sänka?
http://i545.photobucket.com/albums/hh381/hauge/DSC_0001-6.jp...

Pages:  1    3  ..  9