AlfaPower

1977 Alfetta GTV 2000: Targa Florio Svezia 2017!

Pages:  1  ..  5    7    9

Hauge - 2015-6-2 kl 09:33

Va fasen, min ruta sitter i gummi list (likaså på reservdelsbilen)
Tror du vindavvisaren passar?

FredrikAssarsson - 2015-6-2 kl 10:37

(Rysk brytning av Dolph Lundgren) - I vill mayk it fit!

FredrikAssarsson - 2015-7-14 kl 16:35

Transaxeln hade små skador på gängorna så jag har inte vågat dra dit de "nya" muttrarna som jag så snällt fick köpa från Björnbusen. Lämnade in på gängreparation hos Dione i Uppsala och kan bara rekommendera Dione helhjärtat - superservice, supershjälpsamma och superpris.

Ska hämta kardanen på torsdag och förhoppningsvis börja montera ihop gammelbilen utan glapp, skorr och klonk så fort som möjligt.

En ny växelspaksknopp ska bilen få på köpet! :)

FredrikAssarsson - 2015-7-16 kl 20:53

Transaxeln tillbaka på plats idag! Återstår bara att få dit bakre fästet mot växellådan och eventuellt se om stödlagerhållaren sitter vettigare efter att jag slipade ur hålen lite.
Inga bilder på det.

Däremot bilder på två andra (roligare) projekt! :) en snabb shoppingrunda och tillhörande två timmars skitsnack hos Björn(busen) så är hans gamla extraktorgrenrör och avstämda downpipes på gång att hamna i GTVn! :boing:
Återstår att få tag i en fingängad mutter då en av mina visst fallit av från grenröret nån gång?? Anyway, fint keramiskt coatat extraktorgrenrör är på plats och det ska bli kul att höra det snart.

Steg två i projektet just nu är pimpning på interiörsnivå. Idag kom nya växelspaksknoppen hem från Dalhems. Inget blingbling och ingen halvlös blaffa som suttit där tidigare utan mer klassiskt sportbilstuk. Blank som röven!
Kvar är att kapa ner växelspaken ca 40mm så att inte en massa gängor syns. Sedan ska jag slipa ner muttern så att den döljer sig lite smidigt och växelspaken ska lackas.

image.jpg - 967kBimage.jpg - 495kBimage.jpg - 657kB

GlasVimle - 2015-7-16 kl 21:22

Vilar gott i handen :bananana:

sam_h - 2015-7-16 kl 21:29

Kul med nya grenrör! Nu kommer bli ett ännu råare typiskt alfaljud!

[Ändrad 2015-7-16 av sam_h]

FredrikAssarsson - 2015-7-17 kl 07:25

Ja jag hoppas på mer skönsång ur avgassystemet snart. :)

Med andra ord trevligare motorsång och med växelknopp som inte sitter löst ska det bli trevligare att sitta i bilen.

Återstår att se hur och var jag gör övergången från Björns 2.25" avgas till mitt befintliga 2" som behöver moddas. :smash:

sam_h - 2015-7-17 kl 09:52

Köpte du inte hela björns 2,25" eller behöll han det?

FredrikAssarsson - 2015-7-17 kl 13:08

Köpte inte hela för dels är alfetta sedan lite annorlunda utformad jämfört med GTV och dels hade han rensat bort reservhjulsbalja etc så det gick en annan rutt än mitt har möjlighet till.

Jag ska bygga vidare på det jag har men ersätta sista kröken och slutdämpare med CSC dubbla utblås eller Supersprint.
CSC kostar ca 2500kr medan Supersprint gick lös på drygt 4000kr. Lutar åt CSC ;)

dhladohc - 2015-7-17 kl 18:05

Extraktorgrenrör och grejer.
Denna bil blir bara trevligare och trevligare :drool:

FredrikAssarsson - 2015-7-17 kl 22:44

Kommer säkert att öka effekten i moroten med ett par dB. :D

Martin Elmqvist - 2015-7-18 kl 22:30

Har du vägarna förbi Jönköping i sommar så bjuder jag på en god fika. :ritaliead:

FredrikAssarsson - 2015-7-18 kl 23:15

Haha :beerchug:
av en händelse har jag en date med Granath att köpa hans GTAfälgar och hämta här eller där. Mantorp, jönköping.. who knows men jag kommer att ha vägarna förbi Skövde vid något tillfälle tror jag så konstigare saker har hänt! :)
Tack för inbjudan, jag får kanske ordna något get together här i Steninge nästa sommar. :thumbsup:

FredrikAssarsson - 2015-7-18 kl 23:50

Hade bara en kvart/tjugo minuter till att meka idag men jag hann kapa ner växelspaken med 30mm (short shift woooooow?) och slipa ner spaken och lacka den i ny svart färg så att finishen matchar nya knoppen bättre.
Muttern fick vara samma höjd så länge. Kanske löser det vid annat tillfälle.

image.jpg - 2MBimage.jpg - 1.7MB

Hauge - 2015-7-19 kl 10:43

Snygg spak!

Själv åker jag runt med halvfärdig bil. -skäms på mig...

Jag får suga tag i något delprojekt så jag känner att det går framåt.

FredrikAssarsson - 2015-7-19 kl 18:23

Är det främre halvan eller typ bakre halvan som är ofärdig? ;)

Har du haft någon tid än att riva loss plastvinddeflektorn och tanklocket från reservbilen? :)

[Edited on 2015-7-19 by FredrikAssarsson]

Hauge - 2015-7-19 kl 21:29

Halvfärdigt överallt...
Delarna är lösa.
Tänkte ta mig till Kinnekulle nån av dagarna. Skall du dit?

FredrikAssarsson - 2015-7-19 kl 22:22

Dangit.. Nej, det är bröllopsbesök nere i Blekinge då.

Hauge - 2015-7-19 kl 22:28

Du får väl åka förbi här då på upp eller ner vägen!

FredrikAssarsson - 2015-7-19 kl 22:41

Funderade lite på det. :thumbsup:
Får se vad tiden räcker till när det drar ihop sig!

FredrikAssarsson - 2015-7-20 kl 17:09

Idag hade jag 25 min till godo att använda i garaget! Jättemycket tid jämfört med hittills i sommar.
Så jag lossade främre växellådsbalken, vinklade växellådan så att bakre kardangummit kunde hoppa på plats, drog dit bakre hardyn mot växellådan, skruvade dit stödlagerhållaren och skruvade upp växellådsbalken lite snabbt.
25 minuters arbete och hann hämta tjejen på utsatt tid! :)

Nu märkte jag dock att med allt monterat satt stödlagerhållaren bättre än förut men inte perfekt och dessutom syns det att bakre hardyknuten sitter lite mer i spänn än vad jag anser OK så jag kommer att plocka ner transaxeln IGEN(!) och shimsa mellan främre svänghjul och främre hardyknut. Kanske inte by the book men någonting är lite off på måtten så nu gör jag så här så får vi se om något skakar loss eller om allt börjar sitta smoooooooth?

Växelspaken kommer att bli episk i bilen såg jag, så fort kardanen är på plats för gott blir det bild på växelspaken! :D

[Edited on 2015-7-20 by FredrikAssarsson]

FredrikAssarsson - 2015-7-22 kl 17:15

Då fick jag loss en heldag (5h) i garaget och med hjälp av en gammal skiva Rancid blev det fart i garaget!

Först skulle kardan/transaxel ner för att shimsas vid främre svänghjulet. Check! Gick som en dans på skirat smör! Sedan mer shimsbing och upp med rackarn igen, skruvade fast bakre motorfäste, stödlagerhållare (som nu satt som en dröm), vinklade växellådan och ploppade dit transaxeln. 44minuter. Nöjd!

Sedan har jag brottats något infernaliskt med extraktorn och byxrören. Det är tajt!
Grenrör plus byxrör innebar att jag inte kunde skruva åt vid bakre avgasflänsen mellan grenrör och byxrör.. Scheisse

Så värmesköldrn för motorfästet fick förflytta sig! Jag kan meddela att skölden får man inte loss i ett stycke om man tvunget ska ha loss det neråt trots monterat avgassystem! :D det kommer inte att återanvändas!

image.jpg - 1.3MB image.jpg - 1.7MB image.jpg - 2MB

[Edited on 2015-8-8 by FredrikAssarsson]

FredrikAssarsson - 2015-7-22 kl 17:34

Växelföraren återmonterades, allt isärplockat, rengjort och infettat för att kanske få en liten smula finare känsla. Satte tillbaka allt och blev väldigt förvånad över hur mycket kortare spaken blev! Förra knoppen byggde nog en del på längden.
Känns riktigt bra och blev nog "lagom" lång spak. På köpet tyckte jag att den blev skitsnygg. :boing:

Återstår att byta växellådsolja samt att få dit de förbannade muttrarna på grenrösflänsen som ska sitta så trångt. Skam den som ger sig!
När downpipesrn är på plats ska det gamla avgassystemet bökas dit så är bilen sommarredo! :)

image.jpg - 935kB

elCrillo - 2015-7-22 kl 17:36

...And out come the wolwes...

:headbang:

FredrikAssarsson - 2015-7-22 kl 18:09

:beerchug:

verkar som att jag arbetar mest effektivt till Rancid. Nu har hela CD samlingen flyttat ut till garaget så i framtiden kan det spinnas fler skivor för att främja arbetslustan!

FredrikAssarsson - 2015-8-2 kl 13:32

Ett steg närmare att GTVn kommer hem!

Heldag igår med att bygga ut förvaringsutrymme bakom garaget samt vid ena långsidan av garaget. Ett par dagar innan dess arbetat med att bygga förvaringshyllor samt till att rensa ur allt skit som funnits där iom snickeriet som använt det. Två timmar idag till att organisera resten samt sopa allt fritt från sågspån, damm, spindelväv, två getingbon och den största samlingen muslortar som jag sett.

Nu återstår meka klart och att få hem GTVn också. :smash: :steering:

image.jpg - 1.3MB

dhladohc - 2015-8-2 kl 15:41

Kul att det går framåt :thumbsup:

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  

Så värmesköldrn för motorfästet fick förflytta sig!

Värmeskölden, är det nått som fanns original eller är det eftermonterat hempul? :oO

FredrikAssarsson - 2015-8-3 kl 13:02

Jodå värmesköldarna kring motorkuddarna var original men fick ge vika för extraktorn!

Tyvärr tar downpipesen i chassit strax efter oljetrågets slut och tar även i svänghjulsstruten här och där. Tyvärr ligger det ohållbart tight mot chassit så det bankar och slår och skallrar helt olidligt. Dessutom läcker det ordentligt vid 1 och 4 cylinderns anslutning i toppen så det måste ordnas.

Någon som har en svets eller möjlighet att förmedla kontakt till någon som kan forma om downpipesen åt mig??

Hur som helst!
Jag hade bestämt mig för att bilen skulle "hem" innan juli var slut och detta var ju helgen som det var månadsskifte så efter 6h i garaget och en hjälpsam och enastående tålmodig flickvän som bytte till Quadralube 75W under tiden som jag knåpade ihop ett mediokert hållbart avgassystem som det skulle visa sig byggdes bilen färdig för hemfärd på 3-4 mil.

Men orkade inte starta. Hookade upp världens bästa 156 till batteriet och fick igång bilen till slut men bara på tre cyllar. 2ans cyl ville inte tända. Bytte tändkabel utan resultat. Sket i det och sa till tjejen i följebils156an att nu kör vi ändå för middagstid var med råge passerad!

Tog gamla vägen mellan Uppsala ovh Märsta vilket var vackert och supersvängigt trots 75% cylindrar..
En formligen bensin- och avgasstinkande baksmällande kavalkad av GTVvidunder smattrade fram genom landskapen till tonerna av var som lät som en gammal vw under huven - tills en mil från Märsta då 2ans cyl vaknade till liv ovh jävlar vad det gick då! Läckande smattrande grenrör, skallrande downpipes och ett jävla schwung i bilen helt plötsligt! Gasade på och hade svinkul i ett par km tills avgassystemet började sacka ihop och krypa sig närmare vägen vid varje gupp!
Jag kom en km hemifrån innan tjejen blrjade helljusa mig för att avgassystemet slog gnistor på den smala grus/asgaltsvägen sista metrarna hem, men vet ni vad? Hem kom den!
Nu står den här i solen och ser hemma ut på arbetsplatsen/boendet på herrgården!

image.jpg - 768kBimage.jpg - 1.2MBimage.jpg - 1MB

FredrikAssarsson - 2015-8-3 kl 13:04

Och btw: ja, quadralubeoljan var riktigt bra! :)

FredrikAssarsson - 2015-8-8 kl 12:24

På Björns tips tog jag och spände flänsarna i en annan ordning och fick på så vis vinklat om downpipesen. Nu går avgassystemet fritt från svänghjulsstruten och tar "bara" i motorbalken.
Dessutom har jag för första gången lyckats räta ut det dåliga systemet så att det nu går fritt överallt och nu är gummiupphängt i växellådsbalken vilket gör underverk för hållbarheten.

En liten provtur senare kan jag säga att det är ett mycket roligare morrigt ljud från motorn! :)

Smolket i bägaren är att det läcker vid grenrörsanslutnigen för cyl 1 och 4 trots rätt nya packningar så det blir till att lossa allt i vinter och planslipa grenröret.
Andra smolket i bägaren är att det trots fixad kardan och stödlager FORTFARANDE skorrar till under växelspaken vid hårt gaspådrag - varför då?

Chramon - 2015-8-8 kl 18:58

Det måste väl vara något som tar i mellanaxeln någonstans?
Växellådan rör litegrann på sig vid häftigt gaspådrag och då blir det för trångt någonstans. Kolla nötskador på grejer runt axeln?

Jag hade en GTV6 där det lät "hemskt" vid häftiga gaspådrag.
När jag kröp under & kollade så låg röret till kopplingscylindern för nära axeln.
Bockade till det något å ljudet försvann...

FredrikAssarsson - 2015-8-8 kl 22:48

Ja och jag blir inte klok på vad som tar i?
När detta ljudet började var allt undertill nylackat och inte en skråma syntes då på lack kring kardan, växelförare, avgas eller chassit.

Främre växellådsfästen??

FredrikAssarsson - 2015-8-21 kl 09:24

Bilen gick ju som bekant som skit från Uppsala och hem. Läget förändrade sig inte av sig själv så jag plockade ur tändstiften vilka ser olika ut. Främre förgasarens var allmänt sotiga av fet blandning (ingen nyhet) och ett av dom tände inte för det var fuktigt.
Bakre två tändstiften får annan blandning av förgasaren tydligen för de var inte lika sotiga men framför allt visade de tecken på för högt värmetal på tändstiften (B7ES) så nu har jag bytt till nya B6ES och bilen går lika bra som förut. Dvs superbra på allt utom lågfartsdelen så följdfrågan för läsare som tagit sig så här långt blir:

Var kan jag få tag i lågfartsmunstycken av sorten F7 och/eller F13 av storleksgrad 60-65 helst i Sverige?
Någon som har ett par att låna ut för test? :)

FredrikAssarsson - 2015-8-22 kl 22:54

Alfa 75 startmotor! :D
när jag köpte extraktorgrenröret av Björn så lurade grossisthandlare Björn på mig en startmotor också. Riktig lättviktare med bättre snurr än original som ju väger som regalskeppet Wasas ankare!!
För säkerhets skull bestämde jag mig idag för att öppna den och rengöra, smörja, vadsomänvehövs.
Visade sig att den var fin inuti och inget kärvade.

Lossa jordflätan och sedan de tre skruvarna för att lossa solenoiden. Lyft och vrid solenoiden lite lätt så hakar den loss sig.
image.jpg - 1.6MB

Det såg rent och fint ut i loppet för solenoiden men lika bra att dubbelkolla.
image.jpg - 1.5MB

Lossa fästet mot chassit med 8mm
lossa lilla täckkåpan, tag vara på packningen bakom.
image.jpg - 1.4MB

Lossa långa genomgående skruvarna genom startmotorn, 7mm
pilla bort låsbrickan åt sidan.
image.jpg - 1.6MB

[Edited on 2015-8-22 by FredrikAssarsson]

FredrikAssarsson - 2015-8-22 kl 22:59

Forts..
Efter att långa skruvarna är ur, knacka lätt med hammare eller liknande kring delningen i startmotorn så ploppar den loss snällt.
image.jpg - 1.5MB image.jpg - 1.6MB så här ser inälvorna ut efter att man har filéat djuret.
image.jpg - 1.5MB image.jpg - 1.4MB
Kolen hade en hel del kvar så allt får rengöring och sätts tillbaka igen.
image.jpg - 1.7MB

FredrikAssarsson - 2015-8-22 kl 23:03

Och sedan..

mer rengöring!

image.jpg - 1.6MB

mer slipning!

image.jpg - 1.9MB

grundlack!

image.jpg - 1.6MB

FredrikAssarsson - 2015-8-22 kl 23:34

Sedan tog jag och funderade över ryckigheten hos bilen. Eftersom att den verkar gå hysteriskt fett just innan och under progressionsfasen mellan lågfart och huvudmunstycke tänkte jag att jag kunde fuska bort en del av det genom att få huvudmunstycket att gripa in senare - Flottörnivån! Sänka flottörnivå = huvudmunstycket arbetar senare, höja flottörnivå = huvudmunstycket arbetar tidigare! Så jag sänkte flottörnivån från rätta 7mm till 10mm och det gav skillnad direkt.
Definitivt facit att det är åt rätt håll för att kunna börja köra bilen på mer halvgas utan ryck. :)

Nästa gång sänker jag 2mm till och ser om det blir ännu bättre eller om det är bra nog nu.
Synkroniseringen var lite lite fel så det korrigerade jag också samt att cyl2 gick fetare än de andra så det korrigerade jag också. Små steg som gör så mycket mjukare gång.

Helst skulle jag vilja få tag i ett gäng 55 eller 60F7 lågfartsmunstycken att testa med gör att snåla ur lite på topp avlågfartsmunstycket.
som det är nu har jag moddat en uppsättning 60F9 till att vara en hårsmån fetare än motsvarigheten 60F15. Om någon har ett 1.20mm borr att låna ut vore jag tacksam.

FredrikAssarsson - 2015-8-24 kl 17:29

Smackade ihop nya 75 startmotorn idag som lite mysigt terapipyssel. Tänkte att när jag ändå har tid tar jag och plockar loss den gamla också.
Tur var väl det!!!
Startmotorn var ju knäckt! Jag hade fuskat med kåpan som fäster startmotorn i motorfästet och kört en halv säsong. Det räckte visst för att knäcka den.
Skönt att veta att det sitter något där nu som är ordentligt fastskruvat och som spinner på friskt till en fjärdedel av vikten! :)

Bilen har fått sig en tvätt och snabbvax dessutom och blänker på underbart nu.
Nöjd! :)

image.jpg - 1.7MBimage.jpg - 1.4MBimage.jpg - 1.5MB

Hauge - 2015-8-24 kl 20:16

Ser ju ut att vara en bra modd med startmotorn. Hur mycket lättare är den?

Sune Karlsson - 2015-8-24 kl 20:33

Startmotorn var ju knäckt! Jag hade fuskat med kåpan som fäster startmotorn i motorfästet och kört en halv säsong. Det räckte visst för att knäcka den.

Bättre det än att struten spricker som för mig :kulspruta:

FredrikAssarsson - 2015-8-24 kl 21:22

Ja mycket bättre än att struten spricker, fy fän!

Hur mycket lättare? Som att jämföra ett tiopack snickers med ett örlogsfartygs ankare!
Säkert 3-5kg skulle jag gissa på. Eller mer?

FredrikAssarsson - 2015-8-29 kl 08:38

Biltemas gråa avgasupphängningsringar har samma hållfasthet som blöta cornflakes.. :deal:
Av fyra stycken har två brustit vid montering och två gått av under färd så nu bytte jag till de svarta lite mindre gummiringarna så får vi se hur de fungerar.
Mekade till en ny upphängningsanordning eftersom att mitt avgassystem saknas upphängningskrokar. Hoppas att detta håller året ut! :)

Tog en gammal rostfri grejsimojs med två hål och sågade ett snitt så att jag kunde böja undan och få i gummit och sedan böja tillbaka igen.

image.jpg - 1.9MBimage.jpg - 1.3MB

Ken - 2015-8-29 kl 09:33

Fredrik - tror du verkligen inte att plåten sågar genom gummit lika fort som du kör med bilen? Det där skulle jag inte satsa en :money:

Per la Fontaine - 2015-8-29 kl 13:04

Använder Biltemas svarta ringar på min men jag har "plåtkrokar" på upphängningspunkterna, nöter lite mindre skulle jag gissa :)

FredrikAssarsson - 2015-8-29 kl 14:17

Jo risken är uppenbar men det är iaf rundade kanter och ska bara hålla några veckor till ungefär.
De gråa gummiringarna har märkligt nog alla gått av i upphängningsöronen i chassit. Båda sidor. De har hållit sig vid avgaseriet.

Men i vinter blir det annat. :)

FredrikAssarsson - 2015-8-30 kl 15:31

Avgasupphängningen håller ihop än så länge! :D

Den stora förändringen idag har varit ett byte eller rättare sagt modifiering av lågfartsmunstyckena samt flottörnivåpyssel.
Som kära läsare säkert inte missat har jag haft ryckningar vid 2-3000rpm eller rättare sagt motorn har haft det, jag har inte haft några bilrelaterade spasmer! För ca ett år sedan hade jag en liten konversation via U2U med "Goran" som hade dcoe 40 av serie 76/77 och samma problem som jag med mina serie 72/73 förknasare. Hans blev till slut bra genom 65F7 lågfartsmunstycken vilket var en förändring åt samma håll som jag spånat på efter att ha snubblat över lite info:
"Carbs with two 2.5mm progr.holes need 50f8.
4 progr.holes need idle jets with larger idle hole and leaner air bleed like 55F17"
Som mina hade original alltså.

Kombinerat med infon: "Mässingsflottör gammal typ ska ha konisk avslutning på blandningsskruven för att få ca 1,5 varv. (medan ny typ med plastflottör ex. dcoe152 ska ha avsmalnande stift)
För att få huvudmunstycket att gripa in tidigare - höj bränslenivån i flottörtanken och vice versa. 3mm är övre gräns!"
Så kunde jag börja testa runt!

I Östersund fick jag bilen att börja gå lite bättre med 60F9 (1mm lufthål) uppborrade till "60F15" (1mm genomgående hål, alltså 2x1mm). Jämförs med original 55F17 (1,35 genomgående hål, okörbart..)
Min bil spottade inte utan bluddrade ner sig vid 2-3000rpm alltså gick den fett. För att få den att gå magrare laborerade jag med flottörnivån för att försena huvudmunstyckets start så att det inte skulle hinna fetas på för mycket i progressionen lågfart/huvudmunstycke.
Efter att idag ha micklat runt med lånade gamla tandläkarborrar av tumstorlek kom jag fram till:

- 60F15: ok tomgång, lite fet, bluddertvekan vid 3000rpm
- 60F15 med låg flottör (10mm): lite snällare vid 3000rpm annars samma.

Borrade ur munstycken med förmodat 1,094mm eller kanske 1,250mm (svårt att mäta med biltemaskjutmått :p ) av tandläkarborrarna jag lånade. Bör blivit ungefär jämförbart med ett lågfartsmunstycke med lufthål av serien F7. Fortfarande 60 bränslehålstorlek som bestämmer bränsle på tomgång och nu alltså ännu magrare lufthål (F7) som styr blandningsmängd i högre rpm på lågfartsregistret. "Progressionsdelen mao"
- 60F7 med flottör 6mm: lite tvekan vid 2000rpm, mycket jämnare gassvar.
- 60F7 med låg flottör (10mm): tvekandet vid 3000rpm nu nerflyttad till mycket tvekan vid 2000rpm, okörbart! Låg flottör med stora lufthål i munstycket gav för mager progression därav okörbar.

- 60F7 med hög flottör för att feta på lite vid progressionen igen (4,5mm): mycket jämn gång, ytterst lite tvekan kring 1500-2000rpm. Perfekt gassvar från tomgång och mycket lättkörd. Nu möjligt att ha trottlarna rakt under första progressionshålet så att första hålet är igentäppt på tomgång. Förutsättning för att progressionen över huvud taget ska fungera alls.

Summa? En jävulskt nöjd Fredrik vars ego plötsligt blivit ännu mer uppblåst efter att ha rett ut de här jävla emmisionsförgasarna som det finns för lite info om! :D nu drar bilen nästintill perfekt från tomgång med ett gassvar som bilen aldrig har haft på låga varv.
Alltså: har du fyra progressionshål har du emmisionsförgasare och måste ha lågfartsmunstycken med dubbla lufthål av större typ. Detta eftersom att dessa förgasare som är alla från serie 72/73 till 76/77 och 152/153 tar lågfartbränsletillförseln från emmisionsrörets kammare och INTE direkt från flottören som äldre Weber dcoe.

FredrikAssarsson - 2015-8-30 kl 15:49

Och en liten bild med nerkrafsade siffror i "galen vetenskapsman" stil.

Glömde också nämna att givetvis fick blandningsskruvarna justeras lite av detta mekande och de behövde skruvas ut lite mer än ett halvt varv till för att få perfekt gång. Nu är de så mycket utskruvade att jag förstår varför Göran använde sig av 65F7 istället för 60F7 som jag har stannat vid. Lite mer soppa från mynstycket så hade inte blandningsskruvarna behövts skruvas ut särskilt mycket men det anser jag vara lite skönhetsfel jämfört med att behöva ta sig runt med bluddrande bil. :(

image.jpg - 1.6MB

Per la Fontaine - 2015-8-30 kl 20:22

Hmm... ditt mekande är lite knäckande för typ sånna som mig, men jag lyckades med att hänga upp bakre delen av avgassystemet idag med hjälp av fyra buntband och en liten förflyttning av upphängningen vid växellådan. :bananana:
Återkommer efter att jag besökt Dr. Steen på hans mottagning om några veckor, han hade tydligen lite väntetid p.g.a. en sjuk motor.. :whip:

Handbok GTV 2000

Andher - 2015-10-19 kl 13:57

Hej

Tack för en suverän tråd om ditt arbete med bilen.
Är själv en helt nybliven ägare till en röd GTV 1977, nästintill identisk med din.
Bilen är i gott skick men bromsar, knutar och damasker behöver renoveras (mer kommer väl.)

Läste att du använde Heynes verkstadsbok. Då det finns flera att välja mellan är jag osäker så jag frågar dig.
Har du ISBN på boken tar jag gärna det.

FredrikAssarsson - 2015-10-19 kl 14:38

Hej och grattis till en härlig bil!
Kag användet mig av denna boken som finns till salu här: http://www.alfaromeo.org/KöpSälj/Radannonser/TabId/130/adver...

Den är totalt ovärderlig.

dhladohc - 2015-10-22 kl 19:58

Hmm. synd att du inte har dellorto's, ditt inlägg om bestyckning hade varit mer givande för min del då jag också har lite att fundera på ang gassvar. :P

Men kul när det blir förbättring med relativt små medel och man behöver inte ha en herrejössesmassa effekt om det är korrekt injusterat. :thumbsup:

FredrikAssarsson - 2015-10-22 kl 22:49

Gassvar har väldigt mycket med finjustering av synkroniseringen mellan förgasare ett och två att göra. Lite off så får du en tvekan vid gasmosande. Accelerationspumparna (hur nu Dellorto har konstruerat den biten) behöver även de vara OK. På webrar kan de ärga fast och försämra accelerationen, de kan även pumpa olika mängder bränsle och behöva justeras så det kanske är något sådant liknande som bråkar med din Dellortisar?

För övrigt dags för säsongens sista åkdagar snart. Får invänta några riktigt fina höstdagar och dra ut på en terapirunda i åket. :)

FredrikAssarsson - 2015-10-23 kl 22:44

Jag tänkte ta och plana grenrörsflänsarna i vinter - var görs detta billigt i stockholmstrakten? (norra sidan av stan till och med Uppsalatrakten)

fråga två: vart ska jag vända mig för att svetsa om downpipesen så att de blir förlängda 2cm neråt?

till våren ska avgassystemet A: hålla tätt, B: inte slå i motorbalken, C: låta och se fränt ut! :steering:

Magnus K - 2015-10-29 kl 08:21

Förlänga downpipe neråt? Jag skulle behöva korta mina ung lika mycket...

/Mangan

FredrikAssarsson - 2015-10-29 kl 09:38

Björn hade sett till att de gav så mycket frigång som hjuumänly påssible. ;)
Jag har ju inte sänkt så mycket så för min del kan jag gott hämta tillbaka 2cm eller så.

Ska kika med ett företag i Uppsala angående planing.

BennySteen - 2015-10-29 kl 11:25

Plana grenrörets fläns går bra slipa i en vanlig bandslip av snickarmodell, typ den man hade i träslöjden.

Det skulle nog funka fint med en vanlig handburen också.

2000021181.jpeg - 22kB

FredrikAssarsson - 2015-10-29 kl 14:57

Intressant koncept hördu. Jag kan ju kanske prova det först med förmätning och eftermätning så att jag kan se om det blev bra eller tok.
Tror jag har en sådan tillgänglig nämligen..

BennySteen - 2015-10-29 kl 15:34

Inte bara ett tankekoncept.
Det är empiriskt bebrövat i verkligheten med tryck och såpvatten.

Ett väldig lång fläns kan vara trixigt. Men precisionen som behövs är väl några 1/10 mm uppskattningsvis.

Jag använder biltema varianten ovan till att snygga till anläggningsytan på både svänghjul och turboflänsar.

Dock inte toppar och block. möjligvis till en moppe.

/B

D. Evil - 2015-10-29 kl 15:59

Har planslipat gjutjärns-grenrör med hjälp av en bänkvariant av plan-slip.
Gick åt 2-3 papper för grenrören till en Jaguar 6:a. Då fick jag ta 1,5-2mm för att dom såg ut som bananer. Inköpt på Jula för en dryg 500.

Däremot tar det tid..

GTm - 2015-10-29 kl 20:47

Hehe, jag ringde kompisen med metallverkstad och frågade om han hade tid att plana grenrörsflänsar nån gång inom närmsta veckorna. 'Visst, kom över direkt bara' , oj de har säkert litet jobb för tillfället om alla fräsar står oanvända tänker jag. Åker över och kompisen stegar fram till bänk-bandslipen och slipar dem plana på 10 minuter. Jag hade förväntat mig svindyr fräsmaskin och en halvtimmes uppsättande med indikatorklocka förrän första metallspånen yrde :dunce:

Nästa gång tar jag också fram träslöjdsbandslipen.

sam_h - 2015-10-29 kl 20:56

Bra tips där! Kanske inte är så marigt att ta tag i ansa grenrören till 75 ändå :)

elCrillo - 2015-10-29 kl 22:09

Gjorde detta på bandputsen på jobbet. Gick åt helvete... Jag hade nog för bråttom och tog i för mycke. Jag lyckades få det sämre än innan... Jag lämnade in mitt till Astander här i Kalmar som som fick svetsa upp och plana igen...

FredrikAssarsson - 2015-10-29 kl 22:50

Jag får väl kontrollera emellanåt att det inte barkar iväg åt det hållet som pepparn växer.

Än så länge är det dock gammelbilsäsong för idag råkade jag ta en liten runda då hon fick andas ut ordentligt.

Vilken jävla ligistbil det är! :) skiiitkul att köra!
Några veckor till sedan får vinterpysslet börja.

Plana grenrör
Se över downpipes
Köpa halvsystem "CSC"?
Byta bakbromsar
Lacka baksidan av rattekrarna
Smörja passagerarstolen som gnisslar oavbrutet när ingen sitter i den!
Skriva åt den förbaaaannade antennen som bara ska låta vrrrrrrrrrr hela tiden!
Se över varför den är så svårstartad?
Mer pyssel med inredningen för att få allt tiptop.

FredrikAssarsson - 2015-11-17 kl 22:45

Jag och en vän tänkte köpa den breddade Alfetta GT som finns bland annonserna och byta motorn, skrämma liv i bilen och modifiera i Grupp2/Grupp4-stuk med svart baklucka, svart bakstam, svarta breddare och köra bana under nästa år men det hela sket sig lite på vännens barnfront så för att stilla mitt köpbegär och trösta mig själv blev det ett oanvänt gammalt ANSAsystem inköpt för att ersätta den dåliga gamla slutdämparen! :)

så nu kan jag stryka "köpa halvsystem CSC" från listan.
Det blev liten extra grej till inredningen på köpet för att snajda till det lite men det kommer senare. :)

[Edited on 2015-11-17 by FredrikAssarsson]

b_14475952497070.jpeg - 51kBb_14475952368490.jpeg - 39kB2011116183346_gtv_turbodelta_gr_4.jpeg - 68kB

Georg - 2015-11-18 kl 16:56

Åsså fick du härligare ljud än med CSC :)

FredrikAssarsson - 2015-11-18 kl 19:25

Kan det vara så bra på köpet? :headbang:

Georg - 2015-11-18 kl 22:00

-det är MIN bedömning. Köpte CSC till Giuliettan en gång men fick byta tillbaka till std för CSC lät liksom lika spännande som en Amazon..medans Ansa brukar låta trivsamt..

FredrikAssarsson - 2015-11-21 kl 21:21

Jag tröttnade på filmen på TV och knatade ut till garaget istället och packade upp mitt avgassystem och riva bort emballaget och tejpen kring kromet - som nytt precis som ett ouppackad system borde vara! :thumbsup:
Blänkande krom och klassiskt 70/80talslook! :)

Bäst av allt - ingen mer vinsnorre till avgasrör bakom bilen!!!

image.jpg - 1.8MBimage.jpg - 1.9MB

FredrikAssarsson - 2015-11-21 kl 21:30

Och bara för att fortsätta pilla lite på min custominredning var jag tvungen att ändra lite och pyssla dit kromade ventilationsutsläppen från Alfetta sedan på min GTV.

Samma storlek på ventilationsutsläppen på båda men Sedanen har annan profil på sargen mot instrumentbrädan.

Så jag fnulade loss alla delarna, rengjorde allt och smorde upp det. Plockade loss den kromade knoppen som sitter ihop med klaffarna som stänger luftflödet, flyttade lver detta på GTVns delar och tryckte ihop det igen.
Summa: original GTV utsläpp och sargar med den kromade knoppen i mitten. Jag tycker att det kommer att lira bättre ihop med resten av inredningen med mina kromlister på dörrsidorna. Svart plast finns det nog av i dessa bilar ändå. ;)
Bilder på montage följer imorgon.

Eftersom att filtren innanför reglagen var lika rena som en rännsten slängde jag in dom i tvättmaskinen 20min så att de är lite renare och kommer sprida goare doft i bilen.

image.jpg - 1.7MBimage.jpg - 1.1MBimage.jpg - 1.2MBimage.jpg - 1.9MB

dhladohc - 2015-11-21 kl 22:06

Vänta lite nu... Finns det filter original bakom de där luftinsläppen? :oO
Jag har då inga iaf..
Känns som att din bil är rätt så bevarad och relativt oskruvad?

Snygg kromknopp :thumbsup:

Edit: väldigt snygga ändrör på den där dämparen. Bra mycket snyggare än original. :clap:

[Ändrad 2015-11-21 av dhladohc]

FredrikAssarsson - 2015-11-22 kl 08:46

Quote: Ursprugligen inlagt av dhladohc  
Vänta lite nu... Finns det filter original bakom de där luftinsläppen? :oO
Jag har då inga iaf..
Känns som att din bil är rätt så bevarad och relativt oskruvad?

Snygg kromknopp :thumbsup:

Edit: väldigt snygga ändrör på den där dämparen. Bra mycket snyggare än original. :clap:

jo man tackar, relativt oskruvad är en definitionsfråga. ;) den har blivit grundligt renoverad ca 1988-1991 av förra ägaren som höll den i närmast originalskick men av lacklagren att döma vid min lackering så har den blivit omlackerad en gång innan dess också. Jag är bara fjärde ägaren (på nästan 40 års tid!) sedan ny så jag skulle vilja veta mer om bilens historik då den faktiskt är en svensksåld rackare. Såld i april 1977.:deal:

men vad som faktiskt är renoverat till original före min ägo vet jag inte, vissa detaljer är inte original medan det mesta är det. Med tanke på hur dammiga och snuskiga de små ventilationsfiltren var anar jag att de har gjort en del nytta för dzmm i kupén oavsett om de var original eller inte. (Anar att de inte är original pga passform osv men jag behåller nog dom) Nu har jag ju förändrat lite på vägen men det jag gör med bilen ska vara subtila förbättringar som fortfarande känns som originaltillval, som träratten, sportstolar från senare 'fettor, gtv6dörrsidor med krom och vinylinlägg, lackade magnesiumfälgarna, iresaextraktor, ansasystem osv.

Chramon - 2015-11-22 kl 10:02

Det är nog någon som stoppat in filtren i efterhand av någon anledning...:cool:
Jag körde ju gtv i början av min alfa-karriär, året om. På vintrarna brukade jag
ta loss friskluftsutsläppen och plugga där bakom eftersom det drog kallt genom dem.
Mina gtv:er var ju rätt nya, jag var typ 2:a ägaren och jag såg aldrig till några filter där bakom

FredrikAssarsson - 2015-11-22 kl 10:36

Men nu har jag ju tvättat filtren så att de doftar mjukmedel... :P

Nej de skiljer lite i form så jag kan tänka mig att de hamnade där antigen för att förhindra färgdamm vid någon lackering eller för att som du säger förhindra att det drar från ventilationsutsläppen som det ju gör ofta.

På tal om inget: sitter någon på bakre skivor i bra skick så är jag i behov av nya under vintern. :)

FredrikAssarsson - 2015-11-22 kl 20:19

Idag utförde jag det stora maratoningreppet med att byta ventilationsutblåsen!
Det blev ett mastodontprojekt som krävde sin beskärda del av alerta hjärnceller. Först tryckte jag dit gummitärningen och sedan... Och sedan tog jag tjuren vid hornen, höll tungan rätt i mun och med totalt otvivelaktigt fokus tryckte jag dit ventilationsgrejsimonkan inte bara en, utan två gånger! En. Per. Sida! (Woooooooooooow!)

Nej det var kanske inte hobbymekandets kognitiva höjdpunkt men resultatet trivs jag alldeles utmärkt med. En liten kromdutt per sida för att avrunda instrumentbrädan. :)

image.jpg - 1.5MBimage.jpg - 1.3MBimage.jpg - 1.1MBimage.jpg - 1.5MB

Hauge - 2015-11-23 kl 10:11

Lite avis på avgassystemet. Original slutrör är inte särskilt snyggt...
Har siktat in mig på ett komplett CSC med extraktorrör. Inte gratis men det drabbar ingen sparsam.

FredrikAssarsson - 2015-11-23 kl 14:28

:beerchug: sjukt nöjd med hur det ser ut med dubbla utblås. :)

Hinner du skaka fram lite tid att spetta loss tanklocket och listen vid vindrutetorkarna från din bra-att-ha bil? :smash:

Hauge - 2015-11-23 kl 14:46

När som.
Locket är ju bara att skicka, listen lite värre.
Fast man borde kanske kolla upp listen lite. Din ruta är väl limmad? (dvs inte samma list..)

FredrikAssarsson - 2015-11-23 kl 16:19

Ja min ruta är limmad men jag är osäker på om den verkligen var det original och det finns hål i min nedersta rutlist där vindavvisaren skulle ha suttit. Tänkte modifiera och tvinga på plats om det inte var bolt-on ;)

FredrikAssarsson - 2015-12-10 kl 00:16

Det har varit segt att komma igång med mekandet men ikväll tog jag mig en stund att lyssna på lite gammal rock och städa undan lite skit i garaget. En lättnad att få ordnat upp lite bland skräpet och bland skatterna. :)
När jag pillade fick jag för mig att påbörja projektet med inredningen - jag ska ju klä om bakre sidopanelerna i lejongul vinyl så att det matchar framdörrarna.

Jag plockade loss sidostyckena och tog bort den svarta vinylen.

Nästa steg blir att skära ur den nya vinylen, häfta fast och montera tillbaka panelen. Det ska till en liten kromlist i nederkant också så att den kromlisten som sitter i mitten av förardörren designmässigt får lov att "fortsätta" sin linje in i bakre sidostycket. Min förhoppning är att de ska linjera så att det blir som en helhet som bryts av vid B-stolpen men annars ser ut att höra ihop lite bättre än inredningen gör nu.
Sedan kanske handbromsspaken får sig lite kärlek och lite annat pyssel.

Man kan väl säga att jag går från Alfettans plastiga inredning mot den mer påkostade Bertoneinredningen i stil. :)

image.jpg - 1.4MBimage.jpg - 1.5MBimage.jpg - 1.4MB

Hauge - 2015-12-10 kl 15:22

Glöm inte att se till att få plasten bakom panelerna ordentligt.

FredrikAssarsson - 2015-12-10 kl 19:23

Quote: Ursprugligen inlagt av Hauge  
Glöm inte att se till att få plasten bakom panelerna ordentligt.

Så sant! Det fixade jag ju till framdörrarna i våras så det får jag inte glömma bort till sidostyckena nu. Tur du sa det! :beerchug:

FredrikAssarsson - 2015-12-16 kl 21:58

Igår pallades bilrackarn upp och skånerackarn lade sig under den för att samla lite skräp i ögonen.
Jag tänkte mig att bara påbörja avgasbytet lite för att byta till Ansaslutburken och någonstans sedan mitt senaste träningspass under bilen hade jag lyckats förtränga två saker:
1: Det sitter så förbanat hårt! Mitt avgassystem är nog besläktat med Excalibur för fel person kan då verkligen inte rubba det!
2: Det bästa med hela konstruktionen är att sista biten inte går att få ut utan att demontera bakvagnen!

Eftersom att jag lyckats med steg 1 att få loss det hade jag givetvis bara själva bortplockandet kvar sedan. Eftersom att jag även under vintern ska byta bakre skivorna blev det lika bra att gå all in så för att ta bort avgassystemet "måste" man då demontera båda drivaxlar, demontera båda inre drivaxelhubbarna, justera ut bakre beläggen och sist men inte minst demontera båda bakre skivor.

Så tar man alltså av avgassystemet på en Alfetta på pallbockar! :D bäst av allt är att jag bara slant med insexan en enda gång och därmed räckte det med att slå knogarna i bilgolvet lika oavsiktigt som oundvikligt vid ett enda tillfälle. Man lär sig! Eller?

Nu ska jag beställa nya bromsskivor bak (mina har slagit sig och är inte tjocka nog att svarva ner), hämta ferodobeläggen i andra garaget och plocka ihop det igen. Sedan inför justeringen av bakbromsarna tänker jag inleda med en vodooritual, kasta salt över axeln och klappa en Buddha på magen så kanske justeringen blir bra på första försöket.

Bildbevis på att något faktiskt gjordes i garaget.

Drivaxel lossad!
image.jpg - 1.2MB

Bromsskiva och inre hub lossad (satt inte som berget denna gången!)
image.jpg - 1.1MB

Bromsklossar utjusterade
image.jpg - 1.1MB

Jag gillar verkligen vad slutröret gör för utseendet!
image.jpg - 1.6MB image.jpg - 1.3MB

[Edited on 2015-12-16 by FredrikAssarsson]

Ken - 2015-12-16 kl 22:17

visst är det praktiskt att behöva demontera halva bilen för ett standardjobb som att byta avgassystem ! Men det blir snyggt!

FredrikAssarsson - 2015-12-16 kl 22:30

Praktiskt? Fullständigt oumbärligt för att få rätta stämningen! :P

undrar hur det kommer att låta sedan? :)
Extraktorgrenrör, 2.25" downpipe, 2" rostfritt till bakaxel och sedan 48mm Ansa. (Jäkla synd att det inte är 2" men det kan man ju byta en vacker dag. Jag mätte böjarna och det skulle behövas 2st 45gradare och 1st 30gradare och en svets..)

Filip - 2015-12-16 kl 23:51

Gick ett par varv runt din bil på Wenngarn - det var rätt lätt att känna igen den. Riktigt snygg :beerchug:

Slutröret gör ju massor för utseendet, läckert!

Originalavgas

Per la Fontaine - 2015-12-17 kl 16:43

Nu blir jag ju ruskigt nyfiken på hur originaldelen ser ut, har du lust att lägga ut ett foto på den, Fredrik?
:drool:

Snygg BMW by the way :headbang:

[Ändrad 2015-12-17 av Per la Fontaine]

bmw1.jpg - 48kB

FredrikAssarsson - 2015-12-17 kl 18:48

Usch människa! ;)
Jag tänkte försöka ta en liten vända ut till garaget ikväll och se om jag kan dona lite mer. Ta någon bild till dig och undersöka lite åt Niczii.

Filip: kul att höra! Fanns jag på plats eller var jag och dreglade över andra bilar?

Per la Fontaine - 2015-12-17 kl 19:45

:thumbsup:
Kunde ju inte låta bli när jag insåg vad du hade för regnummer ;)

D. Evil - 2015-12-17 kl 21:47

Men det e väl inget fel att ha en BMW 502 aka Barock-ängel... :lolsign:

Alfadriver - 2015-12-17 kl 22:48

Quote: Ursprugligen inlagt av Per la Fontaine  
:thumbsup:
Kunde ju inte låta bli när jag insåg vad du hade för regnummer ;)

Transportstyrelsen tycks ha begått ett varumärkesintrång!
Det här en BMW 502! (Sorry, kunde bara inte låta bli)

bmw_502_04530_0001_01_02_05.jpg - 35kB

[Ändrad 2015-12-17 av Alfadriver]

FredrikAssarsson - 2015-12-18 kl 00:12

:beerchug:

dhladohc - 2015-12-18 kl 09:19

undrar hur det kommer att låta sedan? :)
Extraktorgrenrör, 2.25" downpipe, 2" rostfritt till bakaxel och sedan 48mm Ansa. (Jäkla synd att det inte är 2" men det kan man ju byta en vacker dag. Jag mätte böjarna och det skulle behövas 2st 45gradare och 1st 30gradare och en svets..)

Har du någon dämpare innan ansa-dämparen? Eller är det den ända dämparen du ska ha? :cool:

Hmm. Ansa 48mm.. Synd att de har gjort det så väldigt klent när det ändå är tillbehör. :lips:

FredrikAssarsson - 2015-12-18 kl 11:20

Jag har en mellandämpare också så ljudnivån ska nog inte bli sämre än innan, men ljudet blir intressant att höra.
Den har låtit väldigt rå och tuff tidigare men inte direkt någon skönsång.

FredrikAssarsson - 2015-12-19 kl 00:28

Nu närmar det sig med inredningen! :)

Först flådde jag den befintliga vinylen. Mallade av den på den lejongula vinylen och klippte it nytt.
Häftade fast den nya vinylen på framsidan först, under där kromlisten kommer att sitta)

Vek sedan runt vinylen och sträckte den och häftade fast med låga stift, 3.6mm höjd

Ser till att vika in vinylen snyggt så att inga klippkanter syns.

Sedan behöver det stansas nya hål för kromlistens monteringsskruvar. Ett litet dorn och en noga avvägd nätt liten hammare gör jobbet enkelt.

image.jpg - 1.7MBimage.jpg - 1.5MBimage.jpg - 1.8MBimage.jpg - 1.5MB

FredrikAssarsson - 2015-12-19 kl 00:34

Båda sidor är färdighäftade och efter att passformen kollats ska jag kapa till och modda en kort liten kromlist för att montera längst ner på sidostycket så att nedre kromlisten på framdörrarna fortsätter för baksätet också.

Varför var inte Alfettan påkostad på något liknande sätt från fabrik, den gråa plyschen har inte samma stil som gamla italienare?

image.jpg - 935kBimage.jpg - 1.2MB

Filip - 2015-12-19 kl 02:32

Filip: kul att höra! Fanns jag på plats eller var jag och dreglade över andra bilar?

Mjaa, det var tomt runt bilen just då, ingen som reagerade på att jag studerade bilen ett tag, så du var nog och diskuterade världsproblem vid nån annan läcker bil! :beerchug:

FredrikAssarsson - 2015-12-19 kl 14:59

Nu är plast och dubbelhäftande tejp fixat för att göra fuktmembranet innanför sidostyckena, 3mm bitumenplattor för att dämpa dörrskin och oväsen, dämpmattor för mer isolering under mattan, samt fler kromlister att modifiera för nederkant av sidorna.

Dessutom fler pallbockar så nu jäklar ska det kunna pysslas lite framöver. Skönt att projekten inte är så stora eller många just nu på bilen/bilarna. :) :smash:

FredrikAssarsson - 2015-12-19 kl 18:14

Projektet fortsatte en liten smula idag.

Plockade en kromlist (tror att de härstammar ifrån en Volvo 140/164/tidig240 eller bubbla?) och satte i några skruv och mutter. Det är tajt passform så milt våld med tång krävs för att få dit skruvarna men sedan sitter det som en fläskläpp!
image.jpg - 1.6MB

Stansade hål i nederkant av sidostycket och pressade dit listen.
image.jpg - 1.3MB

Borrade två oversized 10mm hål i plasten där allt ska sitta så att listens skruv&mutter får plats i försänkningen.
image.jpg - 1.7MB

Klippte till lite plast som fuktspärr och tryckte dit en halv rulle dubbelhäftande tejp, får medge att det blev inte den vackraste installationen med alla veck men det får duga. Huvudsaken är att det är tätt för det täcks ju av sidopanelen sedan. Men ändå.. Veck i plasten... Klantigt. Jag kommer ju att veta att det är fult bakom! :lips:
image.jpg - 965kB

[Edited on 2015-12-19 by FredrikAssarsson]

FredrikAssarsson - 2015-12-19 kl 18:23

Måste skryta öppet med att jag är skitnöjd med resultatet! I mina ögon borde Alfetta GTV kommit från fabrik såhär eller behållit ursprungsdörrsidorna från tidiga Alfetta GT 1.8 som har riktigt läckra sidor. :)

Jag fick kromlisten att linjera med listen på framdörren efter lite trixande så att de bildar en gemensam linje ifrån dörrhandtag/armstöd - dörr - bakre sidopanel. De skiljer lite i djup så från vissa vinklar kommer linjen att stämma och från andra avviker det en smula men vafan jag är nöjd som en unge med en godisskål!

Några saker till ska fixas och sedan är inredningen "klar" för tillfället i alla fall. :)

image.jpg - 1MBimage.jpg - 1004kBimage.jpg - 1MBimage.jpg - 1MB

veloce - 2015-12-19 kl 19:12

Snyggt, verkligen fint.
 Pages:  1  ..  5    7    9