AlfaPower

1977 Alfetta GTV 2000: Targa Florio Svezia 2017!

Pages:  1  ..  6    8  9

Litto - 2015-12-19 kl 20:10

Bra jobbat! Snyggt!

dhladohc - 2015-12-19 kl 20:26

Tycker du har all rätt att vara nöjd. Det där är riktigt riktigt snyggt! :thumbsup:

[Ändrad 2015-12-19 av dhladohc]

Hauge - 2015-12-19 kl 21:13

stiligt!
:beerchug:

Besar - 2015-12-19 kl 22:23

Snyggt!

FredrikAssarsson - 2015-12-19 kl 23:15

Kul att det uppskattas! :thumbsup:

FredrikAssarsson - 2015-12-20 kl 19:54

Eftersom att inredningen börjat rulla på som planerat tog jaf givetvis och fortsatte med det...

...otäta avgassystemet!

Idag pallade jag uppframändan av bilen, pulade loss resten av avgassystemet under bilen och knuffade undan det. Jag behöver fortfaande hjälp med att svetsa avgassystemet och förlänga mina downpipes en 10mm om någon känner någon som känner sig manad!
Sedan åkte grenröret ner och det syns tydligt att alla portar har läckt ut genom ovankant av packningen. Nästan alla läckte i nederkant också så grenrörsflänsen behöver nog verkligen planas. Återstår att mäta upp grenröret med något långt och plant för att se hur anliggningsytan ser ut.

Tomt blev det i alla fall i motorrummet precis som planerat! :)

image.jpg - 1.8MBimage.jpg - 2.2MBimage.jpg - 1.8MB

Björnbusen - 2015-12-21 kl 12:19

Jag skulle inte ha jättebråttom att plana det där grenröret eftersom det slutit helt tätt i några år innan du köpte det. Hade du fräscha packningar? är du säker på att du dragit det tillräckligt?

Egentligen är det väl inga problem med att plana men vet du att det behövs? Man borde ju kunna kolla med en stålskala...

FredrikAssarsson - 2015-12-21 kl 13:07

Tjena Björn!

Jag kommer först att kolla om det verkar plant sedan får vi se om jag behöver plana.
Packningarna var inte nya, jag hoppades att de skulle överleva men njet! Nya är beställda från Alfisti racing. Däremot drog jag alla muttrar så hårt det gick vid två varmkörningar men det har läckt ordentligt runt alla packningar.

När jag ändå plockat av allt så lockar det med att gå all-in och säkerställa täthet genom planing + nya packningar när allt ändå är löst.

(Och förlänga downpipesen för det behövs 10mm till om någon vet en bra firma)

Denna bild är efter att jag lossat koppplingarna mot grenröret. Innan dess låg det dikt an mot balken.

image.jpg - 409kB

FredrikAssarsson - 2015-12-23 kl 13:00

Med stålskala dikt an mot porten för cyl4 ser det väldans krokigt ut. Lägger jag den vid diagonalt ser jag stora glipor (såg smått ut på kameran dock) och jag kommer att plana extraktorn. Ingen vits med att snåla nu. :smash:

image.jpg - 1.5MBimage.jpg - 1.4MBimage.jpg - 1.3MB

FredrikAssarsson - 2015-12-23 kl 19:02

Idag har jag lekt lite med extraktorpyssel innan allt julstök påbörjades.

Insidan av grenröret hade en hel del svetsbulor vid grenrörsflänsen och godset verkar vara bra tjockt så det ska tålas att filas ner lite ojämnheter.

Sedan har jag börjat prova på att planslipa själv.

image.jpg - 1.5MBimage.jpg - 964kBimage.jpg - 827kBimage.jpg - 2MBimage.jpg - 1MB

Björnbusen - 2015-12-23 kl 19:52

Ja det där blev ju vansinnigt mycket bättre! :thumbsup:Misstänker att jag kanske dragit grejerna lite hårdare helt enkelt! Men roligare när det är rätt! :clap:

Innan du ger dig på att förlänga vilket i teorin skulle kunna bli både dyrt och inte så bra... har du kollat hur motorfästena sitter? Möjligen skulle det gå att hitta millimetrarna du behöver genom att luta motorn några grader... Jag menar det är ju inte som att den sitter horisontalt från början...

[Ändrad 2015/12/23 av Björnbusen]

FredrikAssarsson - 2015-12-23 kl 21:26

Jag ser att bilderna på portningen blev ju horribelt dåliga haha :)
Men det blev inte helt illa om jag får säga så själv. Det fanns en del att städa upp och det är ju gratis gjort. (Nästan)

Planslipningen är inte färdig än men det gick redan att se en tydlig förbättring så jag fortsätter på detta sätt. Mäter sedan på tre ställen på längden och två på diagonalerna. Nya packningar från Alfistiracing på det måste ju bara göra susen för tätheten?

Jag ska kika på motorfästena lite och se om det ska vinklas lite. Grejen är att det är negativt spel mellan motorbalk och downpipe... Hysteriskt trångt även efter att jag justerat de ganska generösa kopplingarna mellan grenrör/downpipe. Mitt största beef med motorfästen är att jag egentligen behöver byta det bakre. Jag sikaflexfyllde ju det men sikaflex är för mjukt och fästet flexar fortfarande så antingen gjuter jag in någon metalldel i sikaflexen eller så gör jag det enda rätta och byter motorfästet.
Jag kan sätta pengar på att jag gjuter in en metallbit i sikaflexen istället om jag känner mig själv rätt. :dunce:

Ska lämna in hela avgassystemet också för att svetsa nästan alla fogar så att vi slipper se sjuttioelva avgasklammor som inte sluter tätt.

[Edited on 2015-12-24 by FredrikAssarsson]

image.jpg - 1.7MB

FredrikAssarsson - 2015-12-26 kl 00:06

Järnia hade inte rätt sorts skruv så jag fick köpa en sämre variant och kapa längden samt skruvskallarna så att de passade i kromlistens skena. Pilligt jobb men resultatet blir detsamma. Ja förutom att jag lyckades slinta och köra in en nagel under tumnageln.
Jag bestämde mig promt att inte göra om det alldeles för snart!

image.jpg - 1.2MB

FredrikAssarsson - 2015-12-26 kl 16:55

Nu får jag säga att jag är nöjd med slipandet.
Portarna ser bättre ut, pucklarna som fanns 5mm in i grenröret är nu mycket planare och hela anliggningsytan är nu oerhört mycket planare. De två sotiga områden som är kvar låter jag vara för där är ändå bra nog när jag mäter med stållinjal. Packningarna lär täcka upp det för nu är inte skruvhålen krokiga längre. :thumbsup:

image.jpg - 1.8MBimage.jpg - 1.3MBimage.jpg - 1.8MB

dhladohc - 2015-12-26 kl 18:09

:thumbsup:
Vad är det för rördiameter på grenröret?

FredrikAssarsson - 2015-12-26 kl 18:24

Empiriska studier utförda av Björn tyder på att de är adekvata. ;)
Grenrörsportarna är 2+ mm större än toppens avgasportar.

Framför allt väger det som en genomsnittlig stengärdsgård mindre än standardgrenröret. :thumbsup:

Imorgon kanske det blir till att montera sidopanelen och ge GTn lite kärlek.

FredrikAssarsson - 2015-12-27 kl 23:03

Jag ska bara..

Sidopanelen är nu på plats, inredningen är i stort sett klar. Jag ska bara..

Min handbromsspaks handtag har varit sprucket och fult sedan min första dag med bilen och nu har jag börjat att ta tag i det.

Limmade först vinylen vid fingergreppet och satte snabbt dit klamrar och tvingar för att spänna vinylen under limmets torktid.

Sedan tog jag och klippte så att det var 2mm glipa så att vinylen kunde sträcka sig när jag syr dit den.

Sedan började jag lägga en skomakarsöm men fick psykbryt efter en timme och 3-4cm framgång. Istället gjorde jag raka stygn längs med de båda sidorna av vinylen och sydde sedan ihop de två halvorna via stygnen som sticker upp på ovansidan.

Jag ska bara... :wall:

Nåja efter tre timmars slit har jag nu ett ofärdigt handtag där det återstår att få vinylen att fästa på insidan och få allt att passa på handbromsspaken. Det kommer att bli snyggt och kännas bättre än grå kall plast men eftersom att vinylen tar plats får jag nog slipa ut insidan av plasten till dess att handtaget går att trä på spaken igen.

Hmm.. Undrar vad ett nytt handtag skulle kostat på eBay istället.........? :dunce:

image.jpg - 1.6MBimage.jpg - 1.3MBimage.jpg - 2MBimage.jpg - 1.6MB

Hauge - 2015-12-28 kl 14:17

Blir ju kanon!

FredrikAssarsson - 2015-12-28 kl 19:04

Haha tackar, det blir iaf bättre!

Jag slipade ur insidan av handtaget för att det inte skulle bli för tajt passform.
Tog bort 2-3mm vilket borde räcka.

Sedan efter mycket betänketid och digert anammande av mina kunskaper på produktutvecklingsprogrammet valde jag att gå på den klassiska "trycka till superlimmad vinyl med gammal tuschpenna och vrid så den inte fastnar principen". Denna härstammar då från aristoteles tid då man klädde om handbromsspakar i gamla Grekland.

Tuschpenneprincipen vidarutvecklade jag sedan som vi gör i det moderna samhället (återigen, jag har ju studerat produktutveckling!) och kom fram till den kombinerade "trycka till superlimmad vinyl med gammal tuschpenna kombinerat med sätta press på krångliga hörn mot arbetsbänken principen". Jag kan hålla en kurs i detta för intresserade men det är en intensiv inlärningsprocess.

Nåväl, för den som ihärdar får man sedan ett resultat i form utav snyggt vikta vinylbitar som sträckts bra runt handbromshandtaget. :)

Knappt jobbigt alls.....? Nästa gång köper jag en ny hehe! Vilket idiotprojekt det här var för "ingenting". Men känslan i handtaget är i alla fall milsvida bättre än den kalla plasten.
Tyvärr var passformen något väääl tajt så jag fick hamra dit den så till personen som renoverar den här bilen nästa gång kan jag bara säga... HA-HA! :boing:

image.jpg - 1.7MBimage.jpg - 1.9MBimage.jpg - 1.5MBimage.jpg - 1.7MB

FredrikAssarsson - 2015-12-28 kl 19:08

Vinylen smet åt rätt fint till slut och sitter minsann ordentligt hårt på handbromsspaken!

image.jpg - 1.7MBimage.jpg - 1.6MB

Litto - 2015-12-28 kl 19:35

Snyggt :clap::clap::clap:
Inte kommer jag ihåg att man fick lära sig sånt på syslöjden...

GlasVimle - 2015-12-28 kl 19:37

Väldigt snyggt.

FredrikAssarsson - 2015-12-28 kl 22:17

Quote: Ursprugligen inlagt av Litto  
Snyggt :clap::clap::clap:
Inte kommer jag ihåg att man fick lära sig sånt på syslöjden...

hehe, njae det är nog inget jag memorerat från syslöjden heller. ;) ville vara prova så jag googlade lite. Kan man virka snowboardmössor måste man väl kunna sy ihop ett litet handbromshandtag, eller?
Mitt råd: INTE VÄRT TIDEN OCH FRUSTRATIONEN! :P

Att sy spikrakt för hand är ju knäckande, förstår varför man uppfann symaskiner:boing:

jag har dock en föraning om att det blir fler såna projekt med tiden.

Mattson - 2015-12-28 kl 22:41

Rackarns vad snyggt det blev, bra jobbat.

Behöver tajta till mina Spandexbrallor, tror jag testar din spänna-ashårt-med-tvingar metod😜.

/Mattias

Hauge - 2015-12-28 kl 23:17

Du glömde själva knappen!
Handfilad ebenholz eller alu hade vart som grädde på moset...

FredrikAssarsson - 2015-12-28 kl 23:45

Låter som en svårslagen idé Mattias!

Thomas: Not to worry wise one!

Knoppen kommer att rengöras så att smutsen i springorna försvinner, spaken kommer att få lite mer färg på sikt och allt kommer att matcha fint. Sedan går jag i funderingar på att göra så här med instrumentpanelen om jag kan undvika att ändra permanent:

FredrikAssarsson - 2015-12-28 kl 23:45

Typ så här:

Min hade ursprungligen träinläggen ser jag men det är long gone. Kanske det skulle bli snyggt (om detaljarbetet sköts rätt) med lejongul vinylinlägg med matchande sömnad längs med dess kanter. Lite i stil med denna Alfettan

image.jpg - 159kB

niczii - 2015-12-30 kl 20:12

Jag är dålig på att posta i andras trådar även om jag läser dem flitigt. Men fan va fint det blir. Vi måste se till att våra alfor får umgås lite sen när min rullar :)
Jag hittade en bild på en eftermarknadssidospegel som jag tror är samma som du har. Kan du slå en blick på den och säga till om det är samma, gillar dina backspeglar nämligen. Då 105 seriens är för korta

s-l1600.jpg - 114kB

Edit: Hittade t.om. ett ställe o köpa dem :)
http://www.amazon.com/CIPA-17000-Universal-Chrome-Mirror/dp/...

[Ändrad 2015-12-30 av niczii]

FredrikAssarsson - 2015-12-30 kl 21:23

Tja!
Kul att höra att det läses, det blir ju ändå några hundra views per uppdatering vilket jag (eller mitt ego?) tycker är hysteriskt kul. :)
den där backspegeln måste ju bara vara en version 2.0 av de som sitter på min bil för de ser verkligen exakt likadana ut sånär som på spännskruven till spegelglaset vilket mina tyvärr saknar, därav version 2.0 :)
Snyggt detektivarbete! Jag skulle nästan behöva nya jag också pga slitet krom.... hmm?

Tisdagen blev en asproduktiv heldag på mekfronten där jag och en vän fick skitmycket gjort..... På hans '68 Amazon :thumbsup: han har just blivit farsa och villaägare så mektiden är begränsad men med min hjälp ska vi se till att han får nya bussningar i framvagnen, nya styrleder, renoverad styrbox och funktionella bromsar.
På min egen mekfront inväntar jag första veckan efter nyår för att få avgassystemet svetsat. :)

Listan på grejer blir mindre!
- Plana grenrör - KLART
- Se över downpipes - svetsar om en vecka :)
- köpa halvsystem "CSC"? - KLART
- byta bakbromsar - BESTÄLLT
- Lacka baksidan av rattekrarna - hittar inte avdragaren, stryker punkten.
- Smörja passagerarstolen som gnisslar oavbrutet när ingen sitter i den!
- Skruva åt den förbaaaannade antennen som bara ska låta vrrrrrrrrrr hela tiden! 
- Se över varför den är så svårstartad?
- Mer pyssel med inredningen för att få allt tiptop. - HALVVÄGS
- Byta kopplingens huvudcylinder

Närmaste pysslet nu blir väl att kanske behöva renovera bakbromsarna såvida inte ena kärvande kolven vaknar till liv igen med motion och rätt kost?
Efter bakbromsar blir det byte av huvudcylinder för kopplingen
sedan montering avgassystem och torrgasande på pallbockar
Urmonteting av stolar och riva ur mattan för att färga ommattan samt kompletteringsisolera min resonanslåda.
Smörja gnisselstolen, dra åt antennen.

känns riktigt kul. :)

Just ja: fusklaga bakre motorfästet och ge mig fan på att mitt skorrande ljud vid gaspådrag har försvunnit efter det annars blir jag sur

FredrikAssarsson - 2016-1-8 kl 20:15

Idag var en härligt produktiv dag. För idag tog vi nämligen en fin ovh helt ihopsatt inredning och slängde ut allt på garagegolvet! :saythat:

Här ska nu isoleras mer, dubbelkollas efter rost (verkar mycket lovande, bara slipa och lacka lite som behövs tror jag), färga om mattan, smörja upp den gnisslande passagerarstolen samt montera baksätet lite bättre.
received_1088118257894591.jpeg - 75kB

Så här ser mattan ut: hur många nyanser av brunt ser du?
received_1088118201227930.jpeg - 43kB

Radions montageplåt ska få sig en dust med försköningshanden också precis som handbromshandtaget fick!
Här har slipats bort färg, slipat upp två mm större hål för radion som vinylen kommer att bygga med, primer är lagd och imorgon lackas den svart innan den får härda en dag och vinylen sträcks på plats. :)

received_1088118277894589.jpeg - 61kB received_1088118381227912.jpeg - 92kB

i bakgrunden ligger den primade plåten, vinylen som jag tänker använda i förgrunden

received_1088118661227884.jpeg - 62kB

[Edited on 2016-1-8 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2016-1-8 by FredrikAssarsson]

Litto - 2016-1-10 kl 18:47

Jag har en matta som är svart nästan överallt. Kan det va nåt?

FredrikAssarsson - 2016-1-10 kl 22:30

En god idé men jag ska färga om min matta tänkte jag.

FredrikAssarsson - 2016-1-10 kl 22:48

-5 grader bara! Äntligen mekväder, detta firades i långfjalingar krälandes på ett bilgolv! :D

Efter att ha rivit ur all inredning härom dagen var det bara att sparka igång projektet.
Den lilla ytrost som jag hittade slipades plåtren, grundades med hagmans gula och fick efter några timmar lite svart lack ovanpå. Den gamla primern som använts är dock sen något ofördelaktiga färgen rost-orange-brun vilket spelar en del spratt med ögonen.

Kardantunneln som bara hade tunn dämpning och inget mer (den grönaktiga på bild) har klätts in med bitumenplattor som inte var så väldans mjuka i -5, vem kunde ha förutsett det? :dunce:
Från torpedvägg till baksätesbalken. Dessutom bytte jag ut lite isolering på torpedväggen, la bitumenskivor bakom isoleringen och la till mer på ställen som tidigare haft varken eller.

image.jpg - 1.8MBimage.jpg - 1.4MBimage.jpg - 1.8MBimage.jpg - 1.7MB

FredrikAssarsson - 2016-1-10 kl 22:51

Golvet har nu fått tilläggsisolering för bästa energideklaration. Förhoppningsvis kommer bitumenplattorna på torpedvägg och kardantunneln göra lite skillnad mot den nakna plåten som det har varit förut.
Återstår att se hur bra mattan passar sedan samt att trycka dit lite tjockare bitumenplattor inuti dörrarna så att inte dörrskinnen vibrerar och skapar resonans.

image.jpg - 1.7MB

FredrikAssarsson - 2016-1-14 kl 23:15

Tio kilo! Tio kilo smådelar är vad jag fick idag i fyra paket till bilarna. :D

Nu har jag huvudcylinder till kopplingen, ny termostat, nya grenrörspackningar och nya bakre bromsskivor. Det blir en hel del mekande framöver! (Om bara ruskkylan förzvinner snart!!)

received_1091607547545662.jpeg - 78kBreceived_1091607980878952.jpeg - 61kB

FredrikAssarsson - 2016-1-26 kl 20:35

+5 grader! Våren är här! Midsommarvädet som det heter i jämtland!

Glad i hågen sprang jag ut till garaget och satte igång kopplingscylinderbytet. Efter att ha surrat lite med Björn senast på pizzaträffen tänkte jag att det verkar inte så farligt och inget på min bil har suttit särskilt hårt.
Nitlott!
De två 6mm insexskruvarna som håller cylindern inne vid pedalen satt något så infernaliskt hårt och givetvis i en underbar arbetställning under pedalerna. Till slut lossnade de men då visade det sig bara att någon riktigt elak filir bland ingenjörerna tyckte att det var en ypperlig idé att jävlas med framtida skåningar och gjort det ill en genomgående skruv med tillhörande 13mm mutter. Jag skulle vilja se drn person som behagligt kan stå med en hand på insexan inne bland pedalerna och den andra handen på muttern i motorrummet. :maz:

Med dessa halvt lossade tog jag och lossade röranslutningen. Eller rättare sagt jag runddrog muttern en gång och lät det följas av muttrande:furious3: så jag mätte upp anslutningen. 11mm var omöjligt, 12 glappade lite väl. Tum. ". Inch. Detta förbannade påhitt ifrån den underutvecklade delen av I-världen. Eller som en irriterad verkstadschef i Tyskland utbrast när jag var tvungen att fråga efter en tumskruv till en amazon -"kein inch! INCH IST SCHEISS!!

Väl tillbaka ifrån swedol med en tumnyckel motsvarande mer än 11mm och kråkfötter på både 11mm och 12mm passade fortfarande inget förutom 12an som återigen slant så det sjöng om det. Nåja ingen skönsång direkt!

Plan B. Böja ut hela kopplingshuvudcylindern från torpedväggen lite försiktigt och börja pilla isär den i beståndsdelar på plats och byta ut innanmätet till delar från den nya från Dahlberg.

Sagt och gjort. Låsring av, flytta runt bland delar och packningar, ersätta det som gick och rengöra det som behövdes. Ganska trångt att göra på plats men svårast av allt blev att trycka in allt i cylindern igen och få dit låsringen.

Lösning? Hemmagjord dittryckare tillverkad av ytterst exklusiva material så som ikeaskruvar och en begagnad avgasklämma! För intresserad kan den hyras ut dyrt alternativt kan jag paintcadda en mall. :D

Nu återstår att justera kopplingsarmen som inte hamnat på samma längs efter bytet men det löser sig. Jag mätte upp slaglängden innan jag rev allt för säkerhets skull. Har jag tur kanske det inte har kommit in luft i systemet eftersom det fanns vätska i huvudcylindern under hela operationen. S.k. open surgery?

image.jpg - 1.1MBimage.jpg - 1.4MBimage.jpg - 1.6MBimage.jpg - 1.4MB

FredrikAssarsson - 2016-2-10 kl 20:17

Det är inte alltid som det fungerar som man har tänkt och inte så heller förra mektillfället. Trots viss vana med 116seriens bakbromsar lyckades jag justera kolvarna för långt så att justerskruven på två kolvar hoppade ur sitt spår. :wall:
Nåja efter att ha bitit ihop på nytt bestämde jag mig att denna lilla motgång skulle inte få en förkylningssnuvig sydlänning att ge upp så lätt utan jag tog tag i bakbromsarna igen och efter bara lite tjurande och femtioelva magövningar senare hade jag kolvar som fungerade igen.

Glad i hågen fortsatte jag mekandet och satte ihop allt med skivor och spenderade sedan nog drygt en timme till att justera in beläggen "juuuust right". :deal:

Sedan spenderade jag säkert en timme till att göra femtioelva magövningar till och justera handbromsen till perfektion.

Men tror ni att jag hade kontrollerat om handbromsspaken inne i bilen var nere? :no::furious3::lolsign:
Nåja nu hade jag ju fått upp värmen så lite pyssel till så var det rätt justerat till slut. Motionerat kolvarna, rengjort det lilla som var smutsigt, nya ferodobelägg och nya bromsskivor. :)

Med en sådan triumf i ryggen monterade jag även extraktorgrenröret med tillhörande nysvetsade downpipes. Senast tyckte jag att det var förj-vla bökigt att få dit downpipes på grenröret men denna gången tänkte jag till och sänkte ner grenrören i botten av motorrummet så att det fanns mängder med utrymme och vingelmån hit och dit under bilen. Tusen gånger enklare så nu är allt åtdraget och sitter på plats. (Dock troligtvis med två för hårt spända mässingsmuttrar som jag tror behöver bytas men det låtsas jag som att det inte hände tillsvidare)
Kopplingscylinder renoverad, bromsar bytta, avgassystem halvvägs där.
Allt som allt mer lagat än förstört så det var väl en rätt så produktiv dag tror jag? :P

Sista halvan av avgassystemet ville inte riktigt falla på plats med Ansasystemet så det får övertalas lite till nästa mekomgång. Sen är det bara inredning kvar innan det är färdigt för våren!

received_1108897425816674.jpeg - 58kB received_1108897192483364.jpeg - 62kB received_1108897229150027.jpeg - 64kB received_1108897509149999.jpeg - 64kB

[Edited on 2016-2-10 by FredrikAssarsson]

Björnbusen - 2016-2-10 kl 21:26

Fan det rör ju på sig! :beerchug:

Per la Fontaine - 2016-2-11 kl 16:57

Ha ha! Midsommarväder - my ass!
Här i Umeå så växlar vädret mellan -10 till +2, ibland samma dag *****
Alfan får bo i Nordmaling några månader till innan jag godkänner väderleken som alfa-vänlig ;)
Velar undertiden mellan att be kompisen att ta med avgassystemet vid ett ev. Umeåbesök eller att invänta torrt väglag och åka ner med alfan och hämta det :bananana:
Vi får väl se hur det blir framöver :yes:

FredrikAssarsson - 2016-2-11 kl 18:37

Jag saknar inte -40 vill jag lova. ;)
Här är ju varmt nog att meka i dragigt kallgarage. Räcker gott med nollgradigt och bra kläder. Så det blir väl kring maj där uppe? :kiss:

Din slutdämpare ligger lugnt i säkert förvar här så hojta till när du har frakthjälp. :)

Imorgon eller till helgen ska avgassystemet kunna halka på plats är det tänkt. Återstår att se om Björn i sin växellådshets får mig att plocka ner min och göra en blitz-krieg-tempo-renovering av min för att få rätsida på ett störigt ljud som jag kan få vid hårda växlingar?

dhladohc - 2016-2-11 kl 19:22

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Återstår att se om Björn i sin växellådshets får mig att plocka ner min och göra en blitz-krieg-tempo-renovering av min för att få rätsida på ett störigt ljud som jag kan få vid hårda växlingar?

Störigt ljud vid hårda växlingar? Synkringar?

FredrikAssarsson - 2016-2-11 kl 20:37

Nej det är något som rör på sig som jag inte lyckats lokalisera. Något i drivpaketet böjer sig tills det låter illa eller så är det något i koppling/växellåda som klagar men lådan är renoverad för ca 3-4000mil sedan.

Det ger sig med tiden eller ger med sig med tiden så på något sätt ska jag nog lista ut det.

Får bli att våldgästa Björn med en klump växellåda annars och en kanna kaffe.

Hauge - 2016-2-11 kl 21:21

Färdigt till våren??
den blir aldrig klar...
Finns det inget trasigt får man lag sönder nått själv!

FredrikAssarsson - 2016-2-11 kl 23:02

Öh sa jag det? Ooops. :dunce:

Nej jag kan komma på 5-6 saker på studs som jag vill förbättra men det mesta är bara terapirelaterad finmek. Typ byta tanklocket, montera vinddeflektorn vid torkarna osv ;)

GTm - 2016-2-12 kl 00:36

Don't worry, du har ju funderat på att skaffa målarutrustning. Efter det kommer du att börja se bucklor och nyansskillnader som behöver fixas t.o.m på fabriksnya bilar, och då blir inget nånsin färdigt igen :deal:

Björnbusen - 2016-2-12 kl 15:21

Bara att säga till! Kaffebryggaren är laddad och växelådsdelar finns så det räcker och blir över!

:bananana:

FredrikAssarsson - 2016-2-12 kl 21:06

Ja när lacksaker börjar inhandlas börjar petnoga Fredrik få problem! ;)

Björn: ja det kan ju vara bra att få löst missljudet en gång för alla. Kanske jag skulle smälla ihop bilen en gång först och ta en runda här på tomten med dig bakom spakarna så får du säga vad du tror det är? Det krävs ju bara lite barmark igen och det lär väl inte vara så långt bort igen? :)

Björnbusen - 2016-2-13 kl 00:21

Det låter som en plan! 👍

FredrikAssarsson - 2016-2-13 kl 00:44

Känner mig manad att förstärka det bakre motorfästet i samma veva och sätta skruvar genom växellådans främre fästen som förstärkning när det ändå är meksäsong. Kan drivlinan inte rörs sig överdrivet och låter konstigt ändå får vi filéa växellådan! :)
Och så får det nog bli powerflex i wattlänkarna och de slitna krängningshämmarbussningarna lite senare.

FredrikAssarsson - 2016-2-14 kl 19:26

Förstärka bakre motorfäste: halvvägs klart.

Förstärka främre växellådsfästen: gick inte riktigt som planerat. Främre växellådsbalken lossades, kardan lossades från spindeln, växellåda pallades upp med domkraft och växellådspaketet vinklades ner för åtkomst. Fästena gick smidigt att plocka loss med tillhörande moment "vad tänkte italienarna nu??" Då fästena sitter med 13mm mot växellådan men 14mm mot balken. Varför inte samma storlek på båda?
Nåja kontentan av det hela är att fästena gick enkelt att få ner men vid inspektion var det vänstra slut och det högra otroligt slut! Dessa kommer ersättas med andra och förstärkas med skruv+nylock.
Jag passade på att justera ner växellådans bump-stop i samma veva då det tydligen tagit i lite häromkring.

image.jpg - 1.2MBimage.jpg - 895kB

FredrikAssarsson - 2016-2-14 kl 19:33

I väntan på att ersätta växellådsfästena tog jag ett (till) sidospår.
Jag tog en gammal vinlåda och knäckte upp locket, kapade till rätt storlek (12,3mm x 26,3mm) och rundade till hörnen, hyvlade ner plankan till 3-4mm tjocklek så att den får plats i prylfacket i mittkonsolen och började fylla igen kvisten som sprak vid hyvlingen med lite träfiller. Helt fel färg förvisso men tanken är att betsa trät till att matcha ratten dugligt.

Plankan ska sedan kläs med en metallist runt om så att det matchar kromlisten runt växelspaksdamasken.

Drnna bilen ska kännas som en påkostad Gran Turismo när den är körbar igen. :)

image.jpg - 1.7MB

FredrikAssarsson - 2016-2-29 kl 21:24

Äntligen! Trasiga växellådsfästen är ersatta av två från Björn, växellådans bump stop är justerad till att faktiskt befinna sig vid växellådan och växellådsbalk drivaxlar sitter på plats igen - en bra kväll!!
Tyvärr inga bilder då jag har så trångt under bilen nu att det mest hade blivit närbilder på mörkt chassi. :p

FredrikAssarsson - 2016-3-1 kl 19:01

Avgassystemet behövde en liten fix till så det hämtas imorgon för färdigställande av chassi under morgondagen. :)

Idag tog jag istället och asade fram mattan och dammsög den.
Jävlar vad många nyanser av brun det finns här i världen!!!
image.jpg - 1.4MB

Sedan tog jag resterna av en svart sprayburk och färgade de ljusaste partierna.
Körde iväg och köpte två burkar till och efter ena sprayburken såg det ut såhär. Bra täckning men lite flammigt fortfarande.
image.jpg - 1.3MB

Andra sprayburken senare är jag nöjd. :)
image.jpg - 1.3MB image.jpg - 2MB

Jag kan knappt tänka mig att jag kört runt med så hemsk färg på golvet under så lång tid när jag gett resten av bilen så mycket kärlek.
Kostnad: 2x89kr
Tid: 30min med mattan lös.

[Edited on 2016-3-1 by FredrikAssarsson]

Georg - 2016-3-1 kl 22:33

Köp ett par burkar till HAHA

Besar - 2016-3-1 kl 22:42

Är det svårt att lyfta ur mattan? Är den limmat på golvet eller hur är det?
Måste göra det på min, är säkert lika många nyanser ab brunt!

FredrikAssarsson - 2016-3-2 kl 09:35

Det ser lite flammigt ut på bild men supersmooth i verkligheten så den åker nog i idag. :)

Besar: nej egentligen väldigt lätt. Baksäte ur, stolar ur, mittkonsol ur (lite pyssel med kablar där), tröskelkrom av och sedan är det bara att dra ut den.

FredrikAssarsson - 2016-3-2 kl 13:52

Den fick plats, vem kunde ana't? ;)

image.jpg - 1.6MB

Björnbusen - 2016-3-2 kl 14:23

Fräscht! Kanske något för Alfettan också! Du får fem bananer :banana::banana::banana::banana::banana:

Finnland - 2016-3-2 kl 14:41

Lyxigt. Undar om man kan få en illgrön matta svart med samma metod? :)

Per la Fontaine - 2016-3-2 kl 18:38

Det ser lite flammigt ut på bild men supersmooth i verkligheten så den åker nog i idag. :)

Besar: nej egentligen väldigt lätt. Baksäte ur, stolar ur, mittkonsol ur (lite pyssel med kablar där), tröskelkrom av och sedan är det bara att dra ut den.

Bara vanlig svart sprayfärg?:oO

FredrikAssarsson - 2016-3-2 kl 19:46

Bananer till folket! :bananana::bananana:
Ja det är bara vanlig svart sprayfärg som enligt andra projekt jag läst tydlugen ska fungera väl. Vill man beställa på nätet och betala mer och vänta på frakten ska man använda colorbond som är anpassat för sådant men ja.. Vanlig spray fungerar också. :D säkerligen även på illgrön matta men då hade jag gnuggat in färgen med en borste samt tagit en eller två sprayflaskor till.
Täckningen på brun matta blev bra med 2 burkar och en skvätt. Kunde använt en till för mer perfektion men jag ska ju ha fötterna på mattan!
Texturen blir lite grövre men inte så märkbart och jag ska ju som sagt bara ha fötterna på den, inte picknick direkt! :)

Fick gjort lite mer!
Tog bort gamla dosorna för stolsvärme från sätena, smorde upp alla fjädrar och vajrar undertill som gnisslat ibland, dammsög sätena, skar till svart vinyl som täcker upp hålen vid stolsskenorna så inte röd lack skiner igenom, till slut lagade jag en söm på baksätet som varit trasig sedan dag ett. 4cm som syddes ihop igen.

Utöver dit fick jag äntligen monterat min montageplatta för radion. Lacken var ju taskig tidigare så jag klädde den med svart vinyl som var lite pyssligt men väl värt det nu för vinylen har samma färg och struktur som plasten.
Bjuder på en skön bild av härlig 80talsstämning - Knutssonbandare med Boost inramad av starka färger. :afro:

image.jpg - 2.1MBimage.jpg - 2.1MBimage.jpg - 401kB

FredrikAssarsson - 2016-3-2 kl 19:53

Före!

image.jpg - 1.1MB

Efter!

image.jpg - 1.3MB image.jpg - 1.2MB

En sak som jag är barnsligt förtjust i är de kromade knopparna som jag moddade på luftutsläppen.

image.jpg - 830kB

[Edited on 2016-3-2 by FredrikAssarsson]

Dörrsidor!

Per la Fontaine - 2016-3-2 kl 21:54

Före!

Efter!

En sak som jag är barnsligt förtjust i är de kromade knopparna som jag moddade på luftutsläppen.
[Edited on 2016-3-2 by FredrikAssarsson]

Sånnadär dörrsidor med de hela, stabila, innerhandtagen vill jag också ha, originaldörrsidorna håller på att spricka sönder...
Nån som vet om några som är till salu?

FredrikAssarsson - 2016-3-2 kl 22:20

Men du har ju de gamla supersnygga GTdörrsidorna väl? De har hållbarhet som wasaknäck i en bubbelpool.

Ändå hade jag behållit dom om jag haft sådana. Förstärkt med glasfiber, lagt till tunn stoppning och klätt de snyggt med snyggt material. Jag var på jakt efter sådana först men det fanns bara en halv uppsättning till salu som Dahlberg ville ha lite för mycket för. Nu finns väl en annons till så kanske du kan få ihop nya dörrsidor om Gunnar Dahlberg fortfarande har kvar sin och den andra annonsen är kvar? :)

niczii - 2016-3-3 kl 08:11

Men du har ju de gamla supersnygga GTdörrsidorna väl? De har hållbarhet som wasaknäck i en bubbelpool.

Ändå hade jag behållit dom om jag haft sådana. Förstärkt med glasfiber, lagt till tunn stoppning och klätt de snyggt med snyggt material. Jag var på jakt efter sådana först men det fanns bara en halv uppsättning till salu som Dahlberg ville ha lite för mycket för. Nu finns väl en annons till så kanske du kan få ihop nya dörrsidor om Gunnar Dahlberg fortfarande har kvar sin och den andra annonsen är kvar? :)

Tänk på att GT dörrsidorna skiljer sig från GTV, bl.a. på vart bältesrullen sitter vid b-stolpen!

Hauge - 2016-3-3 kl 09:22

Bra tips med mattan. Det skall jag åxå göra so fort det blir väder att köra hem bilen.

@Per. Det kanske är dags att slakta reservdelsbilen på gården nu till sommaren. handtag finns i den. Det är ju fler här som vill ha prylar (som jag redan lovat). jag har dock inte plats att spara så mycket utan bilen behöver bort innan hösten.

Per la Fontaine - 2016-3-3 kl 16:57

Hej Thomas, vi får hålla kontakten nu under våren så löser vi frakten av delarna när det blir läge ☺

Quote: Ursprugligen inlagt av Hauge  
Bra tips med mattan. Det skall jag åxå göra so fort det blir väder att köra hem bilen.

@Per. Det kanske är dags att slakta reservdelsbilen på gården nu till sommaren. handtag finns i den. Det är ju fler här som vill ha prylar (som jag redan lovat). jag har dock inte plats att spara så mycket utan bilen behöver bort innan hösten.

[Ändrad 2016-3-20 av Per la Fontaine]

FredrikAssarsson - 2016-3-6 kl 15:24

- Läckande spolarvätskebehållare åtgärdad. (Slangfix)
- termostat med packningar bytt med lite tillhörande glykolschlabb.
- motorfästen åtskruvade efter lossning för fix med...
- bakre motorfäste. Fått förstärkt insidan av det med plåt och sikaflexat det tätt&fint. Åtskruvat och klart!
- avgassystem tvingats på plats. Avgasfirma får modda sistan för passform.

Egentligen är nu bilen färdig för att ställas på Terra Firma igen men jag avvaktar ett "ja just det!" Och vidare fix.

En ram kring växelspaksdamasken kanske ska ordnas så att det blir snyggare än vad det är nu.

FredrikAssarsson - 2016-3-6 kl 18:42

Skar ut en bit plåt. Enkel ram.
Limmade vinyl på plats. Först vek jag utsidan och skar bort överflödet och sedan insidan och friserade.

image.jpg - 1.9MBimage.jpg - 2MBimage.jpg - 2.1MB

FredrikAssarsson - 2016-3-6 kl 19:59

Före och efter. :) ni får ursäka de blandade skruvarna.. Jag hittade inte sex av samma sort! :p

Om det ska sitta någonting snyggare original på GTV så hojta till om det finns någon till salu för jag har inte sett något och förmodar att det bara är ett hål i mattan original,

image.jpg - 1.4MBimage.jpg - 1.5MBimage.jpg - 1.4MB

dhladohc - 2016-3-6 kl 20:25

Önskar jag hade ditt tålamod med att pilla på inredningen. Blir jäkligt snyggt det du gör. Mattan blev ett lyft för bilen. Blir sugen på att göra samma sak med min. :thumbsup:

FredrikAssarsson - 2016-3-6 kl 22:22

Skulle dock behövt sprayat mattan en vända till så att färgen satt sig på djupet bättre men äsch, bättre än förut!

Återstår att få till bitumenplattor i dörrarna, montera distanser under framkant framstolar, köpa hållare till säkerhetsbälte, kanske bättre dämpare till baklucka och se om tanken går att täta.

Pillar lite med vindrutans kromlist också som aldrig suttit helt bra men ska övertalas!

FredrikAssarsson - 2016-3-15 kl 20:21

Ibland blir man fundersam utom vanliga gränser.

Ni vet hur jag lackerade bilen i Rosso 530? Och sedan fick dörrarna samt baklucka och tak lackade igen - åter igen rosso 530. (Det där 530 tänkte jag var ett återkommande tema..)
Nå idag åkte jag till en lackfirma för att få blandat bättringslack för stenskott och döm om min förvåning när vi går igenom alla Rossovarianter från 60tal till 00tal och det inte finns en enda Rosso 530 som matchar och definitivt inte den från 1998 som min skulle varit lackerad i!?

Ja man blir lite fundersam. Tydligen matchar allas vår ädla klassiker Rosso 130 bäst av alla alfakulörer.. :rolleyes:

Nu kommer jag anteckna lackkoden överallt så att jag aldrig kan tappa bort den igen så kör vi på bättringslack av Rosso 130.

Jag fick iaf tillfälle att montera tillbaka batteriet och ansluta det så våren är nära!

image.jpg - 1.7MB

Georg - 2016-3-15 kl 21:48

Nej vi har inte glömt dina dörrar å tätningsmedlet som aldrig torkade eller om det var färgen ;)

FredrikAssarsson - 2016-3-15 kl 22:21

Ja det där förbannade j&vla hagmans karosserikittet talar vi inte ens om! Grrrrrrrrrrr:kulspruta:

Det löste sig även det haha. Fortfarande dock förvånad över hur Rosso 530 kan vara Rosso130 idag. :dunce:

FredrikAssarsson - 2016-3-16 kl 15:17

Woooohooooooo! Huliganbilen rullar igen!

Bockade av listan med pre-flight-checks och hissade ner bilen igen. Toppade upp med motorolja och sedan....! Satt jag i en evighet och nötte på startern men inget hände. Tändninen har varit konstig så jag lossade på fördelaren och vred lite motsols och nu går hon igen! Ljudmattan är maffig! Ett riktigt fint ljud med Iresaextraktor och Ansaslutrör. Men Gud vad högljudd bilrackarn är!? :P

Känslan är samma varje gång jag får igång den för säsongen - fy fan vad rolig den är! Ligistmissilen från Milano! :D

image.jpg - 1.7MB

Olle_B - 2016-3-16 kl 15:37

Ååhhh! Så vacker!! Gud vad jag längtar tills min ligistmissil är färdig!

Besar - 2016-3-16 kl 16:30

bra finish på din bil :beerchug:

Kan du inte tjata på transportstyrelsen så att du får liten skyld fram?

FredrikAssarsson - 2016-3-16 kl 20:24

Tackar!! :beerchug:

Återstår lite:

Se över tändningen.
Justera bakbromsar
Lufta bromsarna
Köpa nytt/beggad klickmojäng för säkerhetsbälte. Någon som har något? :)

Micke G - 2016-3-16 kl 20:32

Kul att den är på gång !
Nu blev jag sugen på att dra igång okynnesBerlinan.

sam_h - 2016-3-16 kl 20:36

Bra jobbat! :thumbsup:

Georg - 2016-3-17 kl 19:31

Grattis till njutningen. Imorrn fm får jag hit en kille som kan motorer. Han ska få hjälpa mig justera webrarna.
Lite knepigt när man har brytarlöst Marelli å inte vet hur tusan man kopplar in extern varvräknare. Nu kan man kolla varvet från kupe´n - när man har hjälp. Bara en sån sak. Ovant ;)
Men låter gör den redan haha - brölar när man står där å kollar ner i halsarna ;)

FredrikAssarsson - 2016-3-17 kl 19:44

Visst är det kul med förgasarbröl! :D

Jag luktade dock bensin och avgas i flera timmar efteråt! Nu måste jag verkligen göra något åt den läckande bensintanken. Det tycks komma från någonstans 5-10cm ovanför skarven i tanken. På två ställen dessutom. Verkar inte vara från anslutningarna?

FredrikAssarsson - 2016-3-22 kl 18:49

Efter en liten stund med Kenta i grannsta'n åkte jag därifrån lite fattigare och med en ikeakassa med prylar. :)

Viktigaste prylen är väl den nya besintanken som ska snyggas upp och dubbelkollas för (eller mot??) läckor och sedan monteras. Det tar väl lite tid..

Besiktningen har inte märkt något men jag tyckte att bältessnäppet behövde bytas efter att det gick att justera såhär med handkraft..
Så det nya monterades och passagerarsidans i samma veva.
image.jpg - 1.8MB

Min bakluckedämpare från mekonomen har varit lite för stark tycker jag så en beggad inhandlades. Kanske lite overkill att börja byta sådant men jag ville ha mjukare känsla i bakluckan. Min andra är till salu billigt om någon behöver.
image.jpg - 1.8MB
Sedan har jag gjort en tunn träskiva som slipats, betsats och blanklackats för att passa in i "klassisk sportbil" stilen.

image.jpg - 1019kB image.jpg - 1.4MB

[Edited on 2016-3-22 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2016-3-22 by FredrikAssarsson]

Litto - 2016-3-23 kl 07:20

Snyggt! Diskanterna på instrumentbrädan är så tidstypiskt:beerchug:

FredrikAssarsson - 2016-3-23 kl 11:24

Det saknas bara kasettband med det bästa från '77 till sent 80tal så att the Clash, Talking Heads, Guns n Roses, Sabbath, Ebba, och diverse obskyr 80tals undergroundpop så att bilen blir den tidskapsel jag drömmer om. :headbang:

Den som har sjyssta kasettband med bra musik till salu HOJTA TILL! :)

Alfadriver - 2016-3-23 kl 18:04

Jag har haft en precis likadan GTV 77. Gick åt en del plåt att få den i skick.

Du har väl inte tänkt lacka bakstammen svart?
:no:

2maz - 2016-3-23 kl 19:31

Det saknas bara kasettband med det bästa från '77 till sent 80tal så att the Clash, Talking Heads, Guns n Roses, Sabbath, Ebba, och diverse obskyr 80tals undergroundpop så att bilen blir den tidskapsel jag drömmer om. :headbang:

Den som har sjyssta kasettband med bra musik till salu HOJTA TILL! :)

Jag ska se vad jag har i förrådet... Troligen finns det ett klassiskt Fat Boys - Coming Back Hard Again på TDK.

FredrikAssarsson - 2016-3-23 kl 22:03

Quote: Ursprugligen inlagt av Alfadriver  
Jag har haft en precis likadan GTV 77. Gick åt en del plåt att få den i skick.

Du har väl inte tänkt lacka bakstammen svart?
:no:

De är charmiga när plåten inte måste bytas ;)
Bakstammen ska bara få svart gummilack som är helt borttagbar så jag vill lägga det på bakstammen för att förändra lite inför denna säsongen. Plastidiplack är skoj att pyssla med eftersom att det bara är att dra bort om man inte gillar det. :)

Thomas: ja det kanske kan vara något, se vad du hittar så får jag se om det kan passa in. :)

FredrikAssarsson - 2016-4-5 kl 18:08

Sommarens stora nöje är tänkt att vara en bil som man inte osar bensin av att åka i så nu har tank(e?)arbetet börjat.
Bättre beggad lågmilstank inhandlad och minsta lilla blemma nerslipad och nu är den grundlackad också.
Imorgon blir det bodymassa på det och sedan stenskottsskydd.

image.jpg - 1.5MBimage.jpg - 1.5MB

FredrikAssarsson - 2016-4-6 kl 14:14

Ett steg närmare ny tank.
:)
I helgen får vi se om man kommer åt gamla tanken lätt eller om det blir en bökig historia.

Det kan också hända att GiugiaroGTVn får träda åt sidan för BertoneGT3.2ans stundande supersprint!

image.jpg - 1.5MB

dhladohc - 2016-4-6 kl 20:27

Ett steg närmare ny tank.
:)
I helgen får vi se om man kommer åt gamla tanken lätt eller om det blir en bökig historia.

Det kan också hända att GiugiaroGTVn får träda åt sidan för BertoneGT3.2ans stundande supersprint!

Jag hade lite problem när jag pillade ner min tank. I mitt fall så hade rosten gjort sitt jobb så några av fästpunkterna man skruvar upp tanken i följde med ner när den skulle lossas vilket resulterade i svetsjobb... Men förhoppningsvis är din bil lite friskare.
Snåla inte med 5-56:en på bultarna i förväg.

Försök få in någon form av rostskyddsmedel eller nått in i själva skarven på nya tanken. verkar vara där de rostar som mest.

Fränt att ha svart bakstamm. Kör hårt! :beerchug:

[Ändrad 2016-4-6 av dhladohc]

FredrikAssarsson - 2016-4-6 kl 20:36

Kommer man enkelt åt bultarna underifrån? Det ser enkelt ut men skenet kan ju bedra. :p

Skarven ja... det är tydligt att ingenjörerna hade en tämligen liberal syn till barnarbete för det var då en riktigt idiotkonstruktion. :dunce:
Jag har lagt både 2K grund, bodystenskottsspray och rostskyddspray in i skarven men kanske jag skulle ta och täta med karosserikitt också? Hmmmm. Får sova på saken.

dhladohc - 2016-4-6 kl 20:51

Kommer man enkelt åt bultarna underifrån? Det ser enkelt ut men skenet kan ju bedra. :p

Skarven ja... det är tydligt att ingenjörerna hade en tämligen liberal syn till barnarbete för det var då en riktigt idiotkonstruktion. :dunce:
Jag har lagt både 2K grund, bodystenskottsspray och rostskyddspray in i skarven men kanske jag skulle ta och täta med karosserikitt också? Hmmmm. Får sova på saken.

Kommer inte ihåg hur det ser ut men har för mig att det var rätt trångt att trä ner tanken iaf. Tror ena watt-staget kan vara ivägen men är inte säker.
Italienarna verkar ha en förkärlek till dubbelplåt. :ritaliead:
Men det där räcker nog på en bil som bara går sommarhalvåret.

FredrikAssarsson - 2016-4-9 kl 17:07

Ja nu hade jag tänkt mig att som vanligt göra en mini-how-to men idag började jag med att missbedöma mängden bensin i tanken vilket innebar ett bränsleläckage av Tjernobylska proportioner med mig under bil. Jag hade en plan för hur jag snyggt och prydligt skulle tappa ur eventuellt överskott i bensindunk men... Det gick inte riktigt som tänkt och när jag hör mig själv säga "evakuera" då j@vlar flödar bensinen på bra hahaha! :dunce:

Så efter en förlust på ca 5L bensin med tillhörande sanering var det bara att fortsätta meka i ångorna. :p

Mycket riktigt var wattstaget framför tanken i vägen för tydligen träs tankens bakkant in under sandplåten bak för att sedan vinklas upp på plats. Wattstaget hade givetvis en skruv som satt sig så hårt i wattpropellern att den tog en timme att smeka ur.

Med tanken ur syns det på missfärgningarna var bensinen har läckt men det jag också märkte var varför soppamätaren varit otillförlitlig: kabeln i stort sett av!
Tätningen i ovankant var helt slut så där kan nog bensinångor tagit sig in i bilen och spritt sin odör. image.jpg - 2.2MB image.jpg - 1.8MB

Gamla tanken åkte ur med halvvåld och den nya finlackade tanken fick smekas på plats med andakt. Fyra 13mm är allt den sitter i och de är hyfsat åtkomliga.
image.jpg - 1.4MB

Med den nya tanken på plats passade jag på att täta några små skruvhål i skuffen. Några skruvhål blev snart till tio-elva stycken så bensinångorna har nog haft sina ställen att ta sig in i bilen! Varje svart större prick är ett tätat hål.
image.jpg - 1.6MB

Blir till att fylla tanken och provköra vid annat tillfälle.

[Edited on 2016-4-9 by FredrikAssarsson]

FredrikAssarsson - 2016-4-10 kl 16:32

Det fungerade! Ingen avgasstank eller bensinosande Fredrik längre! Tanken höll tätt och ångorna håller sig borta. Helt underbart.

Däremot fungerar inte bränslemäraren nu? Vaf... Hmm.
Hur testar jag den enklast? Tips mottages glatt. :)

Jag passade på att ställa om bränsleblandnigen utförligare nu eftersom att jag ändrade tändningen förra veckan och nu går för sjutton bilen bättre än någonsin tidigare. En fröjd! Hon var lite skitig så det blev en tvätt också.

Ansasystemet ger en riktigt mumsig ton som verkligen får bilen att låta som en gammal twincam med extraktor ska göra.

image.jpg - 1.8MBimage.jpg - 1.1MBimage.jpg - 1.5MBimage.jpg - 1.4MB

sam_h - 2016-4-10 kl 16:45

LJUD!vi vill ha ljud!

FredrikAssarsson - 2016-4-10 kl 16:57

:D Det ordnar vi när jag lämnat in en grej för svetsning på avgassystemet så att det inte tar i emellanåt. ;)

Nu vill jag bara ut på en lång roadtrip med bilen. (Fast kanske fixa soppamätaren först)

Chramon - 2016-4-10 kl 19:00

Soppamätaren... Och du har kopplat kablarna rätt?
Minns jag rätt så är en till mätaren & den andra till lampan för reserven.
Finns det även en jordkabel till givaren? Jorden saknas kanske där och då
funkar inget.
Testa genom att jorda givaren med en lös tillfällig kabel.
Du kan även testa jorda på anslutningarna för att se om mätaren rör på sig och
om varningslampan för låg bränslenivå tänds.

FredrikAssarsson - 2016-4-11 kl 11:20

Ja det fanns inte mycket att välja på i sladdväg. De hade skarvats tidigare (till rätt färg, bravo!) och ena skarven var på väg av så jag gjorde om det. Kontakt blr vi ha så det sjunger om det. Kontaktstycjet går baa att montera på ett håll och där möta lila sladd med lila sladd samt sartvit sladd med svartvit sladd. Helt som tänkt.

Hann kika lite snabbt på haynes elschema igår och där sticker iväg två sladdar. Lila och svartvit. So far so good. Men det går iväg en liten pil i elschemat som jag tolkar som gjordning eftersom att det ser ut som en sån symbol men den har ingen ändpunkt i elschemat så det kanske gjordas i tanken? Jag vet faktiskt inte.

Jag lossade två sladdar när jag plockade ur tanken, satte i två identiska sladdar när jag monterade tanken och sedan är det tvärdött haha. Typiskt min tur med elgrejer. Det fanns iaf ingen extra jordsladd förut och ingen nu.

Hur fungerar tankgivaren då? Hur gör jag på idiotenkelt språk för att mäta den med min multimeter?

Pages:  1  ..  6    8  9