AlfaPower

1977 Alfetta GTV 2000: Targa Florio Svezia 2017!

Pages:  1  ..  7    9

FredrikAssarsson - 2016-4-11 kl 14:21

Just det, sedan hände en grej med plastidipflaskan :)

Fler bilder kommer när jag bättrat på finishen.

[Edited on 2016-4-11 by FredrikAssarsson]

image.jpg - 1.5MB

Besar - 2016-4-11 kl 14:48

Tankgivaren jordas förmodligen mot chasit genom de två skruvarna. Eller själva metal höljet på givaren mot chasit, har du färg på de delarna så kanske blir det ingen jordning.

Så var det på min Peugeot.
Du kan testa genom att dra någon av de sladarna till jord, du borde du få noll eller fullt utslag på bränslemätaren.

Chramon - 2016-4-11 kl 15:15

Idiotenkelt? :D
Då ställer du multimetern på summer eller ohm. Vet inte hur din ser ut.
Sedan tar du ena multimeterkabeln på godset i tankarmaturen och andra kabeln i chassit (jord)
Har du då kontakt är jordningen i givaren OK.
Vidare felsökning, kolla Besars inlägg eller mitt senaste. Ger också vägledning.

Sande - 2016-4-11 kl 15:26

Bra jobbat Fredrik! :beerchug:

Snyggt det blev med den svarta baken!!! :thumbsup:

sam_h - 2016-4-11 kl 17:27

Den färgsättningen på häcken påminner tz1, :thumbsup:

FredrikAssarsson - 2016-4-11 kl 18:41

Jakten börjar vid jordningen alltså. Tackar! :)
På elschemat ser jag att båda tåtar ska dela jordpunkt. Jag har ju sett till att lacka allt så om jorden är tänkt att ske mellan hela tanken och chassit så är ju den tokborta nu. Jag testar att sätta en kabeltåt där så får vi kanske igång konkarongen igen. :)

Quote: Ursprugligen inlagt av sam_h  
Den färgsättningen på häcken påminner tz1, :thumbsup:

Precis min tanke! :)

Idag blev första påställda riktiga rundan. 6 mil kringelikrokiga landsvägar i lagomt tempo. Gud vad trevlig bil att fräsa runt i nu när man inte får bensinångehuvudvärk längre. :banana:

FredrikAssarsson - 2016-4-13 kl 18:21

Kul dag idag!
Jag justerade bakbromsarna lite bättre sedan satte jag en jordkabel mellan en av tankskruvarna till en av tåtarna till bränslegivaren. Jord var felet! :)
Det lustiga var att när jag sedan tog bort den tillfälliga jordkabeln fungerade fortfarande mätaren? :rolleyes: jag antar att det blev kontakt för jorden när jag lossade tankskruven och återmonterade igen.

Men dagens höjdpunkt var att sedan packa in gamla originalslutdämparen i bilen för att burna iväg och möta upp Per på Arlanda. Min gamla slutburk bytte ägare och på väg hem igen fick jag min avi för nya slutburken till min GT!!! :)
Enda kruxet var att lådan var större än hela GTVn men det gick att få in i kupén! :boing:

image.jpg - 1.3MB

Flyttat norrut

Per la Fontaine - 2016-4-14 kl 18:17

Fredriks slutburk har som sagt flyttat till Umeå :clap:
Har redan börjat att putsa på slutröret och planera för lite lagning :yes:

[Ändrad 2016-4-14 av Per la Fontaine]

2016-04-13 19.33.58.jpg - 1.3MB2016-04-14 19.03.38.jpg - 1.1MB

FredrikAssarsson - 2016-4-29 kl 17:38

Förberedelse inför 1 maj :)

Bilen fick en tvätt och lätt polering med polish&sealant från Pingens.
Imorgon blir det lite jobb men jag ska försöka hinna med att putsa upp inredningen lite och förhindra avgassystemet från att banka mot reservhjulsbaljan.

Sneak peak inför 1 maj:

image.jpg - 676kB

GlasVimle - 2016-4-29 kl 21:20

Blankt och fint :bananana: Det var min bil i går också men så körde jag upp till Sigtuna i dag, inte riktigt lika fin men det får duga :cool:

FredrikAssarsson - 2016-4-29 kl 22:06

Är du i Sigtuna? Vilken tid kör du till Wenngarn på söndag då? (Slå mig en pling på 0708407626 så kan vi dra samtidigt)

Ja nackdelen med ren bil är att den inte förblir det så länge. Speciellt inte när man bor i slutet av 500m grusväg! :P

GlasVimle - 2016-4-30 kl 09:20

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Är du i Sigtuna? Vilken tid kör du till Wenngarn på söndag då? (Slå mig en pling på 0708407626 så kan vi dra samtidigt)

Ja nackdelen med ren bil är att den inte förblir det så länge. Speciellt inte när man bor i slutet av 500m grusväg! :P

Japp, bor på stadshotellet. Vi äter väl frukost och åker sedan, borde vara klara vid 09:00-09:30.

FredrikAssarsson - 2016-4-30 kl 19:37

Jag har tio min till Sigtuna så jag kör förhoppningsvis kring tio prick. Jag har lite jobb att stå i på morgonen så jag försöker skynda på lite.

Klungorna börjar väl dyka upp vid halv antar jag?

FredrikAssarsson - 2016-5-30 kl 11:22

Det blir förhoppningsvis tidningsinslag om bilrackarn så jag och tjejen tog lite provbilder i omgivningen. :)

Ska bli kul att se hur systemkamerabilderna blir jämfört med min gamla iPhone här.. Färgerna i omgivningen blev bra när rapsen bestämt sig för att blomma!

[Edited on 2016-5-30 by FredrikAssarsson]

image.jpg - 1MBimage.jpg - 1.6MBimage.jpg - 1.4MB

Per la Fontaine - 2016-5-30 kl 17:00

Vad är det för stereo?

FredrikAssarsson - 2016-5-30 kl 17:57

En truly bangin' Knutssonbandare med booster. :)
Bra skjuts i ljudet!

FredrikAssarsson - 2016-6-30 kl 23:31

Tjohoo, nu har jag fått läsa första utkastet på skönlittera... ehrm bilartikeln och det ser awesome ut! :deal:

Kommer snart till ett tidningsstånd i en korvmoj nära dig. :banana:

[Edited on 2016-6-30 by FredrikAssarsson]

Sune Karlsson - 2016-7-1 kl 08:30

Spännande, bara att korka upp en :beer: och njuta långsamt, eller är det mera :pottytrain: läsning som rekommenderas?

FredrikAssarsson - 2016-7-1 kl 09:28

:beerchug: mer skålande skönlitteratur tänker jag mig att det är. :)

Per la Fontaine - 2016-7-8 kl 19:32

Vilken tidning ska du vara med i?:bananana:

FredrikAssarsson - 2016-7-8 kl 22:08

Det blir Auto Motor & Sport som har ett par sidor vigda till min ära! :bananana:
En serie om svenska bilklubbar.

Tydligen hamnar mina ord i press vilken dag som helst så jag är hysteriskt glad över detta! :thumbsup:

Turligt nog har tjejen systemkamera så vi vevade igång den och drog iväg några bilder.
Häromdagen när jag skulle hem ifrån garaget hade jag ingen systemkamera med mig men ljuset i solnedgången var så härlig att jag var tvungen att ta några bilder.

image.jpg - 1.7MBimage.jpg - 1.7MBimage.jpg - 1.8MBimage.jpg - 1.2MB

Per la Fontaine - 2016-7-8 kl 22:20

Synd att det är så långt mellan Umeå och Uppsala annars
kunde du ha fått låna Momo Vega-fälgarna av mig 😉
Ska kolla alla tidningshyllor noga framöver 👍

FredrikAssarsson - 2016-7-8 kl 22:28

:thumbsup:

kimboo - 2016-7-10 kl 12:32

Mycket fin Fredrik, men däcken ser lite torra ut. Försiktig behandling med däckshine, inte tattarblanka men lite mer svärta hade inte skadat.

FredrikAssarsson - 2016-7-10 kl 18:58

De har fått lite svärta en eller två gånger i sitt liv, det slits bort så fort så jag brukar inte lägga energi på det då jag bor i slutet av 500m grusväg. :P men det är snyggt när det är ordentligt svart.

Bobby - 2016-8-22 kl 22:06

55 sidor senare... tog en stund att bläddra sig igenom allt men det var det värt =) Mycket trevlig läsning och fint jobb på alla grejer.

Vi får ta och styra upp den där fotosession framöver så att jag får spana in din vackra kärra lite närmare!

FredrikAssarsson - 2016-8-23 kl 17:29

Haha, 55 sidor, ja det har hunnit att bli lite byggtråd av det hela vid det här laget.

Fotosession ska det bli! :beerchug:

Sune Karlsson - 2016-8-24 kl 08:50

Quote: Ursprugligen inlagt av Bobby  
55 sidor senare... tog en stund att bläddra sig igenom allt men det var det värt =) Mycket trevlig läsning och fint jobb på alla grejer.

Äsch vilken besvikelse! Trodde att artikeln i ams kommit och kastade mig över senaste numret när jag kom hem. Men det var ju bara något om Miataklubben :wall: :kulspruta:

FredrikAssarsson - 2016-8-24 kl 19:02

Då är det flera som hört av sig om det.. jag får lägga upp bilder på det så att ni inte lider länge. Häng på en sekund så får ni läsa historien bakom hur min GTV landade hos mig. :beerchug:

FredrikAssarsson - 2016-8-24 kl 19:12

Det var en gång två unga (berusade) män med gemensamma bildrömmar....

image.jpg - 1.8MBimage.jpg - 1.7MB

FredrikAssarsson - 2016-8-24 kl 19:14

...och varsin röd tvådörrars gammelbil!

image.jpg - 1.9MBimage.jpg - 1.8MB

Sune Karlsson - 2016-8-24 kl 20:37

Bra skrivet! Och snygg bil, så klart :beerchug:

[Ändrad 2016-8-24 av Sune Karlsson]

Per la Fontaine - 2016-8-24 kl 21:07

Efter ett mail till redaktionen på Auto&motorsport hoppas jag att de kan sälja det här numret till mig :pray::pray:

[Ändrad 2016-8-24 av Per la Fontaine]

FredrikAssarsson - 2016-8-24 kl 21:21

:beerchug:

Hauge - 2016-8-25 kl 08:34

Häftigt!
Finns tidningen i handeln nu?

macahan - 2016-8-25 kl 08:46

Kul Fredrik! Bra artikel.

Per la Fontaine - 2016-8-25 kl 11:57

Quote: Ursprugligen inlagt av Hauge  
Häftigt!
Finns tidningen i handeln nu?

Nej, det är nr.15 av AMS, jag har mailat redaktionen
igår för att kolla om jag kan köpa tidningen men inte
fått något svar än.
Jag skriver en rad så fort jag fått besked
// Per

Besar - 2016-8-25 kl 16:35

Riktigt trevlig läsning!:beerchug:

FredrikAssarsson - 2016-8-25 kl 20:47

Kul att höra hörni! :bananana:

Per la Fontaine - 2016-8-25 kl 21:08

:beerchug:

FredrikAssarsson - 2016-9-14 kl 11:07

Besiktning nyss... Rent papper! :bananana::banana:

Sjukt bra bromsar efter att ha gjort magövningar under bilen igår, justerat bakbeläggen och fått hjälp av tjejen att lufta oken. Mustigt! Tar högt och låser upp fram vid hård bromsning.

Jag låg inom gränsvärden utan justering av förgasare men för att vara på säkra sidan justerade jag in blandskruvarna på plats. Mina djupdykningar inom emmisionswebrars lågfartsmunstycken har verkligen gjort succé i motorn! Resultat i pappersform - svart på vitt. Det gillar jag! :deal:

Wenngarn på söndag - be there or be fyrkant!

image.jpg - 1.6MB

Per la Fontaine - 2016-9-14 kl 14:21

Bra jobbat :beerchug:
Själv har jag en bromspedal som tar lite längre ner än vad jag tycker känns trevligt, dock så är systemet luftat 2ggr och jag förmodar att all luft är borta.
Bromsarna tar dock utan problem och att låsa framhjulen går utan större ansträngning.
Har du nått tips på hur jag får pedalen att ta högre upp?

FredrikAssarsson - 2016-9-14 kl 17:34

Tackar, jättenöjd med att fått lågfartsmunstyckena rätt. Nästan som om jag lärt mig något? :)

Det är förmodligen bakre beläggen som du ställt ca 0.15mm enligt rätt mått men jag ändrade från det till att skruva in mer tills det bara aningens ligger emot så att hjulen just börjat bli svårare att snurra.

Det blev mycket bättre! Tajt känsla och förtroendeingivande hela vägen tills det låser upp och hår börjar växa på bröstet.

[Edited on 2016-9-14 by FredrikAssarsson]

dhladohc - 2016-9-14 kl 18:20

Kul! :thumbsup:

Hmm. Dina bromsar har betydligt bättre värden än mina.
Har i princip aldrig rört dem men justering verkar ju ge resultat. :smash:

FredrikAssarsson - 2016-9-14 kl 18:51

Quote: Ursprugligen inlagt av dhladohc  
Kul! :thumbsup:

Hmm. Dina bromsar har betydligt bättre värden än mina.
Har i princip aldrig rört dem men justering verkar ju ge resultat. :smash:[/rquote

Jag blev förvånad själv över bromsverkan bak. Ferodobelägg ds2500 fram och bak har jag för mig. ]

FredrikAssarsson - 2017-3-24 kl 17:13

Här var det inget skrivet på ett bra tag!
Varför det då? För att den typ bara funkar fint som snus!

Men! Tvp saker vill jag få ordning på och det är att avgssystemet legat mot när det blivit varmt så det sitter för tajt samt att nedre växelspaksbussningen hade gjort sitt för 4-5 år sedan men min fullagning höll för bra för att åtgärda.

Med lite hjälp från Olle fick jag hans specialbussning levererad och idag monterade jag. Får se vad det ger sedan när jag drar igång bilen för säsongen men den sitter helt klart bättre än den gamla. Se bara hur sliten den gamla bussningen var!
Växelstången behöver borras upp från 7mm till 8mm för att montera nya bussningen med tillhörande skruv men det blir desto bättre än de slitna originalgrejerna. :)

Patienten klar för operation:
image.jpg - 1.2MB

Nya organ på väg in:
image.jpg - 1.8MB

Slutkörd och lövtunn bussning ut:
image.jpg - 2MB

[Edited on 2017-3-24 by FredrikAssarsson]

FredrikAssarsson - 2017-4-21 kl 20:14

När man nu fått äran att bli dunderförkyld tog jag tillfället i akt till att trappa ner lite i mekandet och "bara" bygga om avgassystemet och svetsa om mittdelen. :dunce::smash:

Igår snittades avgaset på 2-3 ställen för att kunna ändra vinklarna en smula och provmonterades och idag köpte jag ny svetsgas och fräste ihop det igen.
Förhoppningsvis fungerar det nu utan att ta i någonstans men annars är det bara att modda lite till.

[Edited on 2017-4-21 by FredrikAssarsson]

image.jpg - 2.2MB

Per la Fontaine - 2017-4-21 kl 21:39

Bra jobbat, jag gav ju upp med fasta rör och byggde med flexrör
istället :oO

FredrikAssarsson - 2017-4-21 kl 22:58

Jag är beslutsam att det här ska bli rätt. Annars får jag plocka ner det igen och göra om men det ska gå! Resten av bilen är ju fin så avgaset måste sluta klonka i otid. :smash:

Per la Fontaine - 2017-4-22 kl 12:08

Jag löste det problemet med ett fast fäste där flexröret går in i det fasta röret, det gjorde
så att jag kunde vinkla avgassystemet i rätt läge både under balken och över drivaxeln :smash:
Sen så har jag hängt upp mellandelen med 51 mm gummipackningar (från ett mejeri nära mig)
för att få lagom mellanrum till balken ☺

Per la Fontaine - 2017-4-22 kl 12:13

På bilden hänger systemet fortfarande i buntband men du förstår idén :yes:

Screenshot_2017-04-22-12-58-55.png - 776kB

FredrikAssarsson - 2017-4-22 kl 15:33

Jag har haft för många tillfälliga fixar på detta avgassystemet så jag kände att det var dags att spotta i nävarna och fixa det en gång för alla nu när jag har svets. (vilket för övrigt är en tvättäkta hallelujaupplevelse att äntligen kunna sammanfoga metaller!! :D )

Den förbannade mancolden förhindrar dock att bygga klart avgaset nu i helgen då feberyra och svetsgas inte vill lira tillsammans med kallt garagegolv och avgasbygge. :dunce:

Varför ska det alltid bli så sjukt tajt om tid mot slutet? GTVn måste få ett bra avgassystem och startas upp inför 1 maj och på 166 fronten blir inte Zenderfälgen klar hos svetsaren förrän på måndag och sedan ska det hinnas både lackas och poleras och däckmonteras innan helgen! :oO Ja just det.. och arbetas också!

dhladohc - 2017-4-22 kl 23:31

Få saker är så irriterande som klonkande avgassystem, hela bilen känns liksom otajt när det klonkar och har sig.
Många gånger plocka upp och ner, men en fröjd när det blir tyst.

GlasVimle - 2017-4-23 kl 08:55

Mancold är helt världelöst, över en vecka nu.
Blir inget Wenngarn för mig, för mycket kvar på min bil :(
Men jag är imponerad över ditt jobb med alla bilarna, en fröjd att läsa i dina trådar. :bananana:

FredrikAssarsson - 2017-4-23 kl 09:31

Det är förjäkligt Roger! Hade velat se din 916 på Wenngarn till helgen!

Tack för peppboosten :) en ipren till så kanske jag får dit avgassystemet idag. Vill ju så gärna ha igång bilen nu och hinna bränna runt lite inför Wenngarn.

FredrikAssarsson - 2017-4-23 kl 18:05

Så var då ääääntligen avgassagan slut! Jag provmonterade i förmiddags egter en frukostipren mot förkylningen och inså snabbt att det fortfarande inte satt 100. Plockade ner och delade det i två delar och provmontersde igen. Tejpade runt skarven och märkte upp hur det borde modifieras ovh tog ner allt igen.

Iväg till garaget och svetsade ihop det igen enligt min mall och voilà - nu sitter det klockrent verkar det som! :thumbsup:

Glad i hågen och med en körtur i sikte fick donnan äntligen komma ner ftån sin piedestal, eller pallbock, och i samma veva som däcken fick markkänning blrjade det hagla och småsnöa ute. Vi provkör nog en annan dag :dunce:

FredrikAssarsson - 2017-4-27 kl 17:36

Världens enklaste uppstart igår. Snällt oskramlande avgas.

Idag tog jag finbilen till möte i stan. Så jäkla gött att bränna genom östermalm med GTVn till nickande huvuden och uppvinklade tummar. :D
Parkerade bredvid en Ferrari 612 i chefens garage. Kändes passande.

image.jpg - 1.1MB

[Edited on 2017-4-27 by FredrikAssarsson]

FredrikAssarsson - 2017-5-20 kl 20:24

Targa Florio Svezia började idag med en kartläsarmiss av mig själv som föranledde att samma mig själv fick ta och stanna och läsa in kartan mer. Vips hade jag hamnat i Porschegruppens klunga som en katt bland hermelinerna och främs jag och en ny 997 GTS targa hade en förbannat bra batalj i två omgångar där vi turades om i dogfighten på småvägarna! :steering:

Minen på deras ansikte när en liten smattrande Alfa flyger ikapp på småvägarna och inte går att bli av med var helt underbar. Ett riktigt gott sällskap att attackera småvägar med och mååååånga glada miner! :boing:

En värdig avslutning på flera års ägande som jag kommer att bära med mig länge nu när krabaten är till salu.

Stort tack till Bobby också som alltid lyckats med att få några träffsäkra bilder.

[Edited on 2017-5-20 by FredrikAssarsson]

image.jpg - 1003kBimage.jpg - 1.2MBimage.jpg - 176kBimage.jpg - 182kB

Bobby - 2017-5-22 kl 22:32

Grym dag! :beerchug:

alfahanen - 2017-5-23 kl 11:28

Skulle gärna varit med på den där trippen, var anmäld 2016 men det sket sig nu visste jag det var kört långt innan, men nästa år ?

Bobby - 2017-5-23 kl 16:42

Häng med nästa år Patrik! =)

Seb - 2018-11-22 kl 09:44

Grym tråd :) Kommer dyka upp lite frågor efterhand, hoppas det är ok.
Jag har liknande problem på min med små ganska lättfixare rostblemmor. Har övervägt om jag skall gå på och lacka om hela, men det blir så j*vla dyrt.

Men som du gör själv verkar ju funka utmärkt. Ett par frågor på det.
Har du färgmatchat den, eller var din så bra i kulören att du kunde köpa på burk bara? (Alfa Rosso 530?)
Lackar du med burk, eller har du lackspruta och att utrustning?

Min är ju rätt fin i den lack som finns, så det borde gå att våtslipa in rätt bra... tror jag.

//Seb

Jag bjuder på ett litet smakprov på den bakskärmen som jag våtslipade en del av och polerade.
Jag slipade med 800, 1000, 1500 och 2000 på de ställen som jag har lackerat på och på de ställen som har originallack har jag våtslipat med lite 1000 men mest 1500 och 2000.

Jag gick på med våtslip från tanklocket till slutet av skärmen och hela vägen ner. Polerade skiten ur den jäkla plåten sedan och vips så fanns det lyster i lacken. Sweet. :afro:

Det blev lite mer färgskiftningar än jag hade hoppats på så jag får ta och klura på hur jag löser det.
Är det bara att hugga tag i att våtslipa resten av karossen och lägga ny lack på det mesta och fadea på lämpligt ställe? Hmm.

[Edited on 2013-5-12 by FredrikAssarsson]

h front.jpg - 613kB

FredrikAssarsson - 2018-11-23 kl 19:03

Jag färgmatchade med färgkartor hos lackhandlaren och beställde sprayburkar. Man kan beställa tvånomponentssprayburkar och då är innehållet samma sak som lacksprutan använder - bra saker.

På min lackade jag dörröppningar och skadan som förr fanns på ena bakskärmen men till slut blev det hellack av min lackerare när jag bodde i östersund.

Bättringslacka för en brukslack går att göra själv med 2komponentsspray och tålamod.

Seb - 2019-1-10 kl 09:29

Avgassystemet behövde en liten fix till så det hämtas imorgon för färdigställande av chassi under morgondagen. :)

Idag tog jag istället och asade fram mattan och dammsög den.
Jävlar vad många nyanser av brun det finns här i världen!!!

Sedan tog jag resterna av en svart sprayburk och färgade de ljusaste partierna.
Körde iväg och köpte två burkar till och efter ena sprayburken såg det ut såhär. Bra täckning men lite flammigt fortfarande.

Andra sprayburken senare är jag nöjd. :)

Jag kan knappt tänka mig att jag kört runt med så hemsk färg på golvet under så lång tid när jag gett resten av bilen så mycket kärlek.
Kostnad: 2x89kr
Tid: 30min med mattan lös.

[Edited on 2016-3-1 by FredrikAssarsson]

Tjena!

Lite nyfiken på hur det har blivit/gått med detta med att spraymåla govmattan. Jag sitter i precis samma sits med en hemskt ful, blek matta.

Hur verkar det hålla mot slitage? Hur blev det sen?
Luktar det inte färg i evigheter? Det är nog vad jag är mest orolig för.

20181108_203132.jpg - 294kB

FredrikAssarsson - 2019-1-10 kl 14:54

Tja! Under det året som jag körde efteråt så höll sig mattan hyggligt. Det bruna undertill tog sig igenom där stolskenan nötte när jag justerade stolen fram/bak och lite där jag vilade kopplingsfoten. Höll bättre än jag trott att två billiga sprayflaskor skulle hålla men jag hade nog förespråkat 2k lack i så fall... fast då kostar det mer än stt köpa två paket ”back to black” jeans och textilfärg samt en uppblåsbar barnpool att fylla med vatten + färg, marinera mattan i och sedan slänga den tämligen förbrukade barnpoolen!

Så hade jag gjort idag! :thumbsup:

Sedan finns textilfärg på spray som jag använde till 166ans innertak men DEN stank något sataniskt! Gtvmattan luktade inget efter en vecka.

Pages:  1  ..  7    9