AlfaPower

Samhs TEA 166 3.0 Zender (oljeläckage)

 Pages:  1    3  ..  6

sam_h - 2012-8-23 kl 22:43

Edit 2015-08-01:
Det tog nästan 3 år. Men nu är haveriet åtgärdat! :headbang:


2012-08-23:
Blev igår frälst över hur otrolig mycket bil en 166 är efter att ha tagit över stafettpinnen på "TEA" som gått via Mopar och nu senast "Seb"

Just nu väntar en troligtvis sömnlös natt av oro och ångest, då TEA för ca 1h sedan tvärdog 2km hemifrån.

Jag var mitt i en växling och fipplade med växellägena som jag inte riktigt vant mig vid då jag ser att insprutslampan lyser och motorn strax därefter dör. Jag rullar vidare in till en parkeringsplats och öppnar huven med kraftigt puls över att nu är det kört.

kikar in mellan kamkåporna på dreven för att som om kamremmen är hel. Remmen sitter lite väl långt in på de främre dreven, men verkar sitta ordentligt. Vid det bakre dreven ligger ett nystan med trasig rem, som jag efter att ha traskat hem 2km och granskat i lampljus visar sig vara en del av multiremmen.

Har nu fått hjälp av far att dra hem TEA, efter en första glimt så har multiremmen delat på sig och delen som separerat har farit in i kamremmen.

Bild på Tea (tagen av Seb)



166_1.jpg - 34kB



[Ändrad 2020-6-17 av sam_h]

jol - 2012-8-24 kl 08:16

Världens flax alltså, en del av charmen. Ladda ner ePer och läs hur du fixar.

t16 - 2012-8-24 kl 11:06

Grattis till en snygg bil!

Jag var sugen på den men hade tyvärr "en för mycket " redan.

Grifo - 2012-8-24 kl 11:14

Jag hade köpt den om det funnits dragkrok , snygg bil för
kaffepengar.

Håller tummar för att kamremmen/ventilerna klarat sig !

:thumbsup:

gonggong - 2012-8-24 kl 11:19

pjuh! ringde seb igår, men då va den såld... berätta gärna hur det löser sig. en mycket stilig vagn för övrigt!
mvh filip

mopar - 2012-8-24 kl 17:49

En dag Sam, en dag och du kör sönder henne, va faen liksom...

Skämt åsido, det där låter inge bra, förstår inte riktigt hur multiremmen kommit innanför kåporna men om den är intrasslad i kamremmen så kan man nog utgå från att du har ventilsallad. Ingen kul start med andra ord.


Självklart hoppas jag att jag har fel, men har sett 24v med hoppad rem och det var inte grannt.

Hoppas att det löser sig för dig hur som helst, det är en härlig vagn, saknar henne emellanåt när jag åker runt i min pendlar poygot :D

/mopar

sam_h - 2012-8-24 kl 18:05

Quote: Ursprugligen inlagt av mopar  
En dag Sam, en dag och du kör sönder henne, va faen liksom...

/mopar


741kr/tim var vad nöjet kostade. Undrar om den här känslan i magen går att jämföra med bakfyllan av tennisveckorna i Båstad.



Del av korden som låg under kamremskåpan.




DSC_3106_2.JPG - 188kB

[Ändrad 2012-8-24 av sam_h]

BaerB - 2012-8-24 kl 18:29

Usch! Vilken otur. :(

Borde inte hänt nåt allvarligare än att den hoppat en kugg. Farsans Passat Diesel drabbades av precis samma grej. Bytt kamrem och ny multirem och spännrulle sen funka allt.
:beerchug:

niczii - 2012-8-24 kl 19:56

lyft av topparna och kolla innan du annonserar sam, och SKULLE det vara så pass illa så kolla med håkan haver om han har nått över, han hade väl flera motorer som jag förstod det.

hoppas det löser sig =)

sam_h - 2012-8-24 kl 21:12

Quote: Ursprugligen inlagt av niczii  
lyft av topparna och kolla innan du annonserar sam, och SKULLE det vara så pass illa så kolla med håkan haver om han har nått över, han hade väl flera motorer som jag förstod det.

hoppas det löser sig =)


Jag försöker utröna vilka alternativ jag har, om det är så att det gått illa, frugan behöver en bil, just nu kör hon sig själv och ungarna i min 75:a, och hon är inte riktigt tekniken (eller intresset) att vara snäll mot den..

BaerB - 2012-8-24 kl 21:29

Lugn nu Sam! Det har med åtminstone 95 procentig säkerhet INTE gått illa.
Och att vara snäll mot en 75:a 3,0 är det absolut sista man behöver vara.
Troligen en av världens mest tåliga bilar i alla aspekter. (Egen erfarenhet).
Ta en öl och koppla av. Allt kommer ordna sig till det bättre!:beerchug:

sam_h - 2012-8-25 kl 15:21

Rester av multiremmen

DSC_3110_2.JPG - 262kB

sam_h - 2012-8-25 kl 15:24

Mycket olja i insuget, som runnit ner till under filtret

Möjlig orsak till att så mycket olja letat sig upp genom vevhusventilationen?

DSC_3118_2.JPG - 263kB

sam_h - 2012-8-25 kl 15:24

Ända ner i luftburken fanns det olja

DSC_3123_2.JPG - 256kB

sam_h - 2012-8-25 kl 15:59

Har beställt Kamlås, multirem, löphjul och spännare till m-remmen från alfastumper.

Vattenpump, spännare och löphjul till kamremmen byttes okt förra året enl Seb, grejerna ser nya ut så har ingen anledning att tvivla på honom, dock borde han nog ta ett snack med verkstan som gjorde servicen och som inte reagerade över skicket på multiremmen. Den löses upp i handen när man tar i den.
Har inte bestämt mig om jag lägger en beställning på ett helt kamremskit, eller bara en rem, skiljer ändå 1500kr.

Har läst manualen och såg att det behövs ett specialverktyg för att lossa löphjulet på vevaxeln för m-remmen. Skruven till löphjulet skall dras med rätt högt moment och kan tydligen sitta järnet. Hittade verktyget på totallyalfa och lagt en beställning.

Nu är tea redo för ingrepp.

DSC_3128_2.JPG - 350kB

mopar - 2012-8-28 kl 05:04

Några framsteg Sam?

/mopar

sam_h - 2012-8-28 kl 09:15

Quote: Ursprugligen inlagt av mopar  
Några framsteg Sam?

/mopar


Väntar på att kamlåsen ska dimpa ner i brevlådan så att jag kan gå vidare.

sam_h - 2012-8-28 kl 20:59

Planen med Tea, när väl motorn är fixad, är att direkt fixa lackskadan på bakskärmen inför saltsäsongen.

Utsidan och insidan skall få en rekond, förhoppningsvis tar det hand om de ytliga reporna.

Vinterdäck skall inhandlas

C-låset för höger bakdörr fixas.

Till våren blir det kompressorbyte för ACn och nya sommardäck, om budget tillåter 18"-19" Team Dynamik Imola liknande fälgar eller Giulietta 8C-fälgar 18" med flytande kona,





IMG_7639_2.JPG - 321kB

sam_h - 2012-8-28 kl 21:02

Fälgar i den här stilen skulle sitta riktigt fint.

1668_alfa_09_1_201.jpg - 65kB

[Ändrad 2012-8-28 av sam_h]

gonggong - 2012-8-28 kl 21:22

go girl! pratar du fälgar redan, har du passerat mag-ontet ang remmen. de e bra :) jag hade (kanske snart ska...) satsat på 18 tätekrade fälgar till missilen/comorraraketen. men det e ju jag :)
mvh filip

sam_h - 2012-8-28 kl 21:50

Behöver lite ljus i andra sidan av tunneln att se fram emot.

Jag håller inte med dig om multispoke fälgar..



alfaromeo-166-2.jpg - 72kB

[Ändrad 2012-8-29 av sam_h]

sog - 2012-8-28 kl 23:26

Jag tycker att just dom org.fälgarna du har på nu är skitsnygga, men det är jag det.

sam_h - 2012-8-30 kl 21:23

Några av delarna har dragit ut på tiden så får vänta tills nästa vecka innan kamlåsen kommer.

gonggong - 2012-9-5 kl 15:17

Quote: Ursprugligen inlagt av sam_h  
Behöver lite ljus i andra sidan av tunneln att se fram emot.

Jag håller inte med dig om multispoke fälgar..


joo, det gör du. du har bara inte insett det än :yes:
hur går det med TEA? något ljus?

sam_h - 2012-9-5 kl 18:43


Väntar på att kamlåsen skall komma hem, alfastumpers leveratör missade att skicka låsen vid senaste lev. Lutar just nu åt en uppsättning 18" giulietta/159 hjul med flytande kona.

sam_h - 2012-9-5 kl 18:52



166wheels1jb5.jpg - 130kB

gonggong - 2012-9-5 kl 21:11

okej, okej... den silvriga va ju riktigt snygg! dom fälgarna "fejslyfter" bilen med några år tycker jag. faan, nu vill jag också ha en 166:a (igen!). nåja, jag följer denna tråd, så glöm inte å fota, berätta osv. lycka till!
mvh filip

sam_h - 2012-9-5 kl 21:25

Quote: Ursprugligen inlagt av gonggong  
okej, okej... den silvriga va ju riktigt snygg! dom fälgarna "fejslyfter" bilen med några år tycker jag. faan, nu vill jag också ha en 166:a (igen!). nåja, jag följer denna tråd, så glöm inte å fota, berätta osv. lycka till!
mvh filip


Tack, kommer hålla tråden uppdaterad

FredrikAssarsson - 2012-9-5 kl 21:50

Lycka till med 166an för den kommer bli så jävla läcker när du är klar. Speciellt med de fälgarna om du satsar på de. Mustiga! Dessutom är det snyggaste färgen på den. Jag är galet såld på den nyansen av hårdrocksdeeppurple:rockon:
Jag letar själv febrilt efter "rätt" 166 mot höstkanten.

[Ändrad 2012-9-5 av FredrikAssarsson]

sam_h - 2012-9-7 kl 19:24

Tack Fredrik, och lycka till själv med sökandet.

Nu är kamlåsen på väg, så nästa vecka kan jag ställa diagnos. :pray:

Förövrigt så har 156:an gjort sitt efter 12 år och 22600mil. Är förmycket som är kass på den och det är inte någon idé inbillar jag mig... men jag hade kommit långt på den notan TEA kommer sluta på...
Är mycket som är slut och den är kexig i golvet på flera ställen. Funderar lite på att dra av PVCn bara för att se hur det egentligen står till. Gör jag det så ska jag ta bilder på det och lägga upp här.

Idag har även Giuliettan fått nya växellåda på garantin. Den första var trög och kärvade ibland på 1,2 och 3an så att det inte gick att få i växel, eller att den hoppade ur igen. Men nu är den len och följsam :thumbsup:


[Ändrad 2012-9-7 av sam_h]

sam_h - 2012-9-14 kl 20:59

En vanlig 41mm hylsa funkar tydligen inte för att lossa muttern till remhjulet på vevaxeln, utan det måste vara något mer tunnväggigt. Någon som har koll på ifall det finns tillräckligt tunnväggiga hylsor att få tag på från några av de lättillgängliga butikerna?

Annars antar jag att utvägen blir att svarva/slipa ner en biltemahylsa.

sam_h - 2012-9-14 kl 21:00

Kan inte påstå att jag blir särskilt sugen på manövern att riva ur topparna, om det visar sig vara vägen framåt efter att ha läst den här tråden

http://forum.alfa156.net/forum/forum_posts.asp?TID=43114&PN=...



[Ändrad 2012-9-14 av sam_h]

niczii - 2012-9-15 kl 06:33

Quote: Ursprugligen inlagt av sam_h  
En vanlig 41mm hylsa funkar tydligen inte för att lossa muttern till remhjulet på vevaxeln, utan det måste vara något mer tunnväggigt. Någon som har koll på ifall det finns tillräckligt tunnväggiga hylsor att få tag på från några av de lättillgängliga butikerna?

Annars antar jag att utvägen blir att svarva/slipa ner en biltemahylsa.


du får ta biltema's vanliga 41mm hyllsa som är dom tunnaste och sedan slipa ner yttersidan som en kona för att få dem att bottna för dig, precis som du nämner.

sam_h - 2012-9-15 kl 20:03

Allright, tack för infon daniel-

Känns som det aldrig går framåt och tiden bara rinner iväg, snart är det frost och salt på vägarna och 75:an ska INTE vara vinterpulka, över min döda kropp. :wall:

[Ändrad 2012-9-15 av sam_h]

sam_h - 2012-9-22 kl 12:38

.. och där stack oddset för att ventilerna klarat sig :wall:

2012-09-22_13-22-11_140_rz.jpg - 322kB

mopar - 2012-9-22 kl 16:23

Riktigt drygt Sam, men i detta läget är det bara att bita ihop och gilla läget antar jag, men surt som faen.

/mopar

jol - 2012-9-22 kl 16:45

Alla dagar i veckan är du snabbare och billigare på vägen igen med en annan motor du byter rem på i förväg. Kolla min blå 166 tråd, bytet går hyffsat raskt.

sam_h - 2012-9-22 kl 17:06

Tack för tipset jol, med tanke på det enorma vinkelfelet så har den nog hoppat mer än en kugg. Motorbyte är nog snabbaste vägen att gå



TEA_SX.jpg - 313kB

[Ändrad 2012-9-22 av sam_h]

hzon - 2012-9-22 kl 17:13

Häng dit en remmen rätt och ta kompprov på motorn innan du tar motorbytarbeslut.
Du märker direkt om du har krokiga ventiler eller inte.

mopar - 2012-9-22 kl 17:20

Motorbyte i all ära, men den motorn har gått ovanligt få mil...

/mopar

sam_h - 2012-9-22 kl 17:41

Jag ska göra ett kompttest och fixa topparna med motorn på plats såg betydligt mindre komplicerat ut än din tråd jol. Jag har inte tillgång till att sänka ner motor på samma vis som du gjorde.

Under tiden behöver frugan en vinterbil så ska se vad fasen man kan hitta för något..

Maffia Alfisti - 2012-9-22 kl 18:51

Surt.. Men denna killen har billiga ventiler iaf

http://www.ebay.ca/sch/alfabob1/m.html?_nkw=24v&_sacat=0&_od...

Hoppas att komp.provet är bra så du inte behöver dom

Lycka till :pftroest:

[Ändrad 22-9-2012 av Maffia Alfisti]

niczii - 2012-9-22 kl 19:09

som det sagts tidigare här i tråden sam, kompprov med ny rem först är att föredra(med kammarna och veven på rätt ställe såklart).

Har en ventil krökt sig syns det direkt, finns inte en suck att den tätar då. Dock skulle jag nog vrida runt motorn för hand först med nya remmen så att inget tar i :)

sam_h - 2012-9-22 kl 19:34

Quote: Ursprugligen inlagt av Maffia Alfisti  
Surt.. Men denna killen har billiga ventiler iaf

http://www.ebay.ca/sch/alfabob1/m.html?_nkw=24v&_sacat=0&_od...

Hoppas att komp.provet är bra så du inte behöver dom

Lycka till :pftroest:

[Ändrad 22-9-2012 av Maffia Alfisti]


Ebspares har bra priser också på just ventiler

Har redan räknat på vad det skulle kosta i att riva toppar och fixa krökta ventiler. mellan 12'000 - 14'000kr beroende på antalet ventiler.

sam_h - 2012-9-22 kl 19:40

Quote: Ursprugligen inlagt av niczii  
som det sagts tidigare här i tråden sam, kompprov med ny rem först är att föredra(med kammarna och veven på rätt ställe såklart).

Har en ventil krökt sig syns det direkt, finns inte en suck att den tätar då. Dock skulle jag nog vrida runt motorn för hand först med nya remmen så att inget tar i :)


Jo, får bli att dra den ett varav eller två och känna på hur varje TDC känns innan komptest.

jol - 2012-9-22 kl 19:43

Då kan du köpa en motor på skroten (eller hel bil på blocket) och lämna bort motorbyte till nån som har resurserna för det priset

sam_h - 2012-9-22 kl 20:01

Eller så bara dumpar jag Tea. :angryfire:

Säljer det unika spoilerkittet inkl bakre avgassystem och köper en toytotajävel med kamkedja för stålarna till frugan istället.

Jaja, ska komptesta först.

[Ändrad 2012-9-22 av sam_h]

sam_h - 2012-9-22 kl 21:50



Det finns en sak som är jäkligt fel på bilden, ser ni det?




Kamaxlarna ligger före vevaxeln vinkelmässigt...
Kan någon förklara hur det kan ha gått till?

(Cylinder 1 står i TDC)


DSC_3360_rz.jpg - 415kB

[Ändrad 2012-9-22 av sam_h]

patjo - 2012-9-22 kl 22:47

Den har inte kuggat över, det blev fel vid förra rembytet? *Hoppas*

Var hamnar du om du ställer efter färgmarkeringarna på kåpa och remhjul?

sam_h - 2012-9-23 kl 08:17

Har funderat över natten. Det låg multirem mellan vevaxeldrevet och kamremmen, den kan mycket väl ha fungerat som en högre utväxling på vevaxeln och därmed givit kamaxlarna avancemanget som syns.
Ska ta en titt under ventilkåpan på den inre banken också idag.

[Ändrad 2012-9-23 av sam_h]

freda155 - 2012-9-23 kl 15:14

Stor varning för att dra runt för hand, det räcker för att kröka en ventil i alla fall. Svågern lurade sig själv på det. Motorn gick runt för hand, han startade och sabbade tvåans insugsventiler.

Varför råkade då han ut för det? Fords motorlåssats gick att sätta fel mot vevaxeln ... Man måste läsa instruktionerna NOGA och fråga någon om en second opinion om det står på ett främmande språk.

Och ja, kamkedja is the shit. Har det själv på alla bruksbilar. Men vad hjälper det? Hade inte Alfa problem med kamkedjorna på tidiga 159:or? Generna känns onekligen igen :boing:

[Ändrad 2012-9-23 av freda155]

sam_h - 2012-9-23 kl 15:21

Ska ta det i beaktning freda.

Tänker inte dra runt den för hand förrän den står i TDC och kammarna står rätt.

sam_h - 2012-9-23 kl 21:35

Tea får bli vinterns projektbil.

Körde nyss hem en solidsvart 166 T.S -99 med 9970mil på mätarn.
Jag var och kollade på den för 2-3 månader sedan, då var lmm kass och kamtidsvariatorn var helslut,så den gick riktigt dåligt, ryckte och tappade orken på vissa varvtal, dessutom var det nästan 3år (3000mil) sedan senaste kamremsbytet och sommardäcken har rullat sin sista sommar, så jag avstod.

Nu är lmm byt så den gick bättre än sist, men fortfarande inte som den ska. Den har bra drag upp till 3000 men sedan fattas 20-30 hästar vilket verkligen märks uppåt 4500-5000, dessutom smårycker den fortfarande vid fullgas och tomgången svajar. Effekttappet känns som när jag hade kass kamtidsvarator på 156:an. Smårycken, är en chansning, då det kan vara den nya lmm som ägaren sa var en pirat eller tändstiften.

Dessutom är där ett hjullagerljud som jag inte kom ihåg från förra provkörningen.
Så jag och frugan bestämde oss under provkörningen att nej, det blir inget.

Grabben hoppar som en vessla ur bilen när vi är tillbaka och springer fram till ägaren och ropar,
"-Vi ska inte köpa den!"
- nähä, det var tråkigt, säger ägaren
"- ja det är synd, vi hade köpt den ifall du hade lagat den"

Frågade om hjullagerljudet och det hade tillkommit för någon vecka sedan.
Så jag sa Nej tack, tyvärr, lycka till.

Men ägaren är trevlig och ungarna sköter sig, så vi snackar lite och jag berättar om de defekter jag såg.

Tillslut ska vi bege oss och han ber oss att iaf skambuda. Så efter en del överläggande med frugan, som är den som egentligen ligger på mest (hon vill slippa köra 75a) där det egentligen inte är "priset" som är problemet utan att jag inte har tid med att skruva bil just nu så blev det två dealer, en med frugan om "garagetid" och en med ägaren om priset.

Så nu slipper frugan köra 75:an vilken hon citat:"hatar" (och 75:an slipper köra ner dagisstaket och misshandlas vid växlingarna som den hatar och framför allt slipper den åka i salthelvetet om någon månad)

Så nu har jag officiellt en handfull alfor.

Lill-166an skall direkt få en storservice:
Byte av kamrem, balansaxelrem, löphjulen, multirem!, kamtidsvariator, vattenpump, original bosch lmm, olja, filter och nya tändstift. Och så ska spjället och tomgångsmotorn rengöras så tomgången slutar svaja.

Det positiva är att rubbet har jag hemma löst eller på 156:an.

Hjullagret lämnar jag bort för bytet inom kort.



[Ändrad 2012-9-23 av sam_h]

NZORIKKO - 2012-9-23 kl 22:04

Kolla i min tråd om missljud. Jag bytte lite av varje men det var ett servorör som tog i karossen. Värt att kolla.

sam_h - 2012-9-30 kl 12:30

Inre banken låg lika långt före den med.



DSC_3403rz.jpg - 347kB

Oscar - 2012-9-30 kl 12:54

Lär ha kuggat över vid vevaxeln, och med sådär +600vevaxelgrader överkuggning så riskerar det mesta i ventilväg vara krokigt.

Jag hade nog i detta läge backat motorn så att kamaxlarna stått rätt därefter låst dem, lossat remmen och ställt vevaxeln rätt och satt dit remmen igen. Dragit runt maskinen något varv utan tändstift för att se att det inte tar tvärstopp på något ställe. Sedan är frågan vilken metod man vill använda, lite trycksatt luft i vardera cylinder när den står i tändfas (alla ventiler stängda) och se om det är tätt - eller våga sig på ett kompressionsprov med startmotor.

Alternativet är väl att lyfta ur kamaxlarna, ställa vevaxeln rätt och sedan lyfta i kamaxlarna på rätt ställe. Det skadar inte att lossa överfallen en millimeter eller så när du backar maskinen, det ger lite mer marginaler ifall det finns en chans att något ändå är helt.

Trist...

/Oscar

George Junior - 2012-9-30 kl 16:12

Pruta hemmningslöst på denna och kör hem den en mörk natt, den står ju inte så långt ifrån dig. Så har du gott om resevdelar...
http://www.blocket.se/simrishamn/Alfa_Romeo_166_V6_Super_422...


[Edited on 2012-9-30 by George Junior]

sam_h - 2012-9-30 kl 16:21

Quote: Ursprugligen inlagt av George Junior  
Pruta hemmningslöst på denna och kör hem den en mörk natt, den står ju inte så långt ifrån dig. Så har du gott om resevdelar...
http://www.blocket.se/simrishamn/Alfa_Romeo_166_V6_Super_422...


[Edited on 2012-9-30 by George Junior]


Tanken har slagit mig flera gånger

patjo - 2012-9-30 kl 18:40

Bara jag som tror på möjligheten att det blev fel vid förra rembytet, aggregatremsinfiltration till trots?

[Edited on 2012-9-30 by patjo]

hox - 2012-9-30 kl 19:35

Hmm? Funderade,
Varför åker inte frugan Giulietta och du dom lite äldre och manligare bilarna?

jol - 2012-9-30 kl 19:53

Quote: Ursprugligen inlagt av patjo  
Bara jag som tror på möjligheten att det blev fel vid förra rembytet, aggregatremsinfiltration till trots?

[Edited on 2012-9-30 by patjo]

Jag tror inte man hade tagit sig en meter efter rembytet isåfall.

Och om den nu hade överlevt med så felinställda kammar, hade den knappast producerat samma effekt :)

sam_h - 2012-9-30 kl 20:10

Quote: Ursprugligen inlagt av hox  
Hmm? Funderade,
Varför åker inte frugan Giulietta och du dom lite äldre och manligare bilarna?


Det kan man undra, jag känner mig trygg i min manlighet, så jag kan köra kärringbilar utan att bry mig ;)

Jag pendlar 12mil varje dag i tät motorvägstrafik. Känns som en högrisksyssla och vill därför ha en modern säker och något sånär bränslesnål alfa. Framförallt med ett bra pisksnärtskydd då om något händer så är det troligen i någon av de snabbt växande köerna som bildas då och då.

sam_h - 2012-9-30 kl 20:12

Quote: Ursprugligen inlagt av patjo  
Bara jag som tror på möjligheten att det blev fel vid förra rembytet, aggregatremsinfiltration till trots?

[Edited on 2012-9-30 by patjo]


Är precis som Jol skeptisk till att de ska kunna stått så hemsk mycket fel.

olleinsulander - 2012-9-30 kl 20:14

Ska inte kamlåsen ersätta överfallen och isf vändas med urtaget bort från kameran?

sam_h - 2012-9-30 kl 20:16

Quote: Ursprugligen inlagt av olleinsulander  
Ska inte kamlåsen ersätta överfallen och isf vändas med urtaget bort från kameran?


Ja, de ska ersätta överfallen och nej de ska sitta åt det håll som kameran visar eftersom de ska sitta över den nock som är närmast drivremmen.

[Ändrad 2012-9-30 av sam_h]

patjo - 2012-9-30 kl 21:03

Quote: Ursprugligen inlagt av jol  

Jag tror inte man hade tagit sig en meter efter rembytet isåfall.

Och om den nu hade överlevt med så felinställda kammar, hade den knappast producerat samma effekt :)


Nu är jag inte så påläst om Alfas 24v sexor men jämför jag med min 32v åtta så har de kammarna ett intervall på 24 vevaxelgrader inom vilka de varierar beroende av marknad och avgasregler. Hur mycket ställer en 2.0 TS 8v om insugskammen? 30 grader? Motsvarande för 16v?

Nu läste jag om första inlägget och motorn har tydligen stannat under körning. Kanske är så illa som det verkar ändå...

sam_h - 2012-10-28 kl 09:39

Kammarna är nu rätt inställda.
Vet inte riktigt hur jag ska gå vidare. Enligt instruktionerna för komptestet skall motorn först köras varm och sedan kollar man med 3-4 varv med startmotorn om det finns komp.

Så frågan är om resultatet från en kall motor går att lita på.

Någon med erfarenhet från komptester som kan ge råd?

Kanske bara ska starta upp och se om motorn ens går rent först... men vill samtidigt inte riskera att ta sönder något mer.

[Ändrad 2012-10-28 av sam_h]

Martin F - 2012-10-28 kl 10:07

Biltemas läckagetestare skulle kanske vara ett alternativ?

HEDBERG - 2012-10-28 kl 10:52

Om den passar ,den där biltema testaren så tycker jag att det låter lysande ,se bara till att kolven är NERE innan luften ansluts .

HEDBERG - 2012-10-28 kl 10:54

En billigare lösning är att paja ett tändstift och svetsa på ett rör + luft nippel och lyssna efter läckage .

sam_h - 2012-10-28 kl 11:28

Quote: Ursprugligen inlagt av Martin F  
Biltemas läckagetestare skulle kanske vara ett alternativ?


jag har redan en sådan här kompressionstestare
I instruktionerna står det att motorn måste vara varmkörd för att visa rätt. Den kan testa nästan allt som den dyrare, förutom läckage över tid.

josé - 2012-10-28 kl 12:58

Kan, har du dragit runt motorn för hand???

Asså kolla om något sitter fast eller krockar fortfarande.

Sen hade jag kört på startmotorn utan stift tills du har oljetryck.

Sen i med stift och starta och ge den tid att komma upp i temp.

Sen komp-prov och vätske-kontroll och lyssna med skruvmejsel efter knack och rassel.

Va fan F1-motorerna kan man väl inte ens snurra igång om de är kalla och alfa e ju nästan i den ligan - lycka till

sam_h - 2012-10-28 kl 13:28

Jodå, motorn går runt för hand, har aldrig varit något som krockar

sam_h - 2012-10-28 kl 14:52

Ser inget vidare ut..

1: - inget komp
2: - inget komp
3: - inget komp
4: 3 Kg/cm2
5: - inget komp
6: 3 Kg/cm2

Chramon - 2012-10-28 kl 15:27

Såg inget vidare ut.
Det jag vet om komptest är att gasspjället ska vara fullt öppet vid komptest så man får fullt flöde in. Du har väl ett "elektriskt" spjäll så det inte öppnar fullt?

Hursomhelst, dina siffror tyder på att något inte är som det ska. Du borde ha haft samma värden på alla cylindrarna. det är det man brukar gå på. 10% avvikelse om jag minns rätt.

Vid felsökning av komp brukar man pytsa in en skvätt motorolja i den cylinder som har lågt värde. Ökar kompet är det kolvringsproblem, är värdet ungefär oförändrat otäta ventiler... Men i ditt fall handlar det nog inte om kolvringsbekymmer.

sam_h - 2012-10-28 kl 15:57

Det är fullt blås in ;) insugsrören är bortmonterade

josé - 2012-10-28 kl 16:57

Hmm det där såg ju helknasigt ut, nästan inget komp alls. Å kall motor alltså.

Om du pytsar i olja i respektive cylinder då??? Mätvärden då?

niczii - 2012-10-28 kl 17:10

Quote: Ursprugligen inlagt av sam_h  
Quote: Ursprugligen inlagt av Martin F  
Biltemas läckagetestare skulle kanske vara ett alternativ?


jag har redan en sådan här kompressionstestare
I instruktionerna står det att motorn måste vara varmkörd för att visa rätt. Den kan testa nästan allt som den dyrare, förutom läckage över tid.


Det går alldeles utmärkt att komptesta utan att varmköra, du får bara räkna med lite annat resultat.. bara resultatet visar runt 10+ i tryck, och sen är någorlunda jämnt så är allt bra.. resultaten du uppvisar ser konstigt ut.. bilen gick ju innan, så något är fel. antingen får du inte tätt när du provar, eller så är packningen blåst.
Alternativt har du tyvärr krökt några ventiler och får därmed inget komp alls.. Då är det bara o skaffa en annan topp.

[Ändrad 2012-10-28 av niczii]

HEDBERG - 2012-10-28 kl 19:03

Demontera topparna eller kolla om returbilen har en morot någon stans

patjo - 2012-10-28 kl 19:37

När mina kolvringar satt fast hade jag 5:1 i kompression, skulle varit 10.5:1.
Hur påverkas kompet om de hydrauliska tryckarna hunnit tömmas?

Nya ventiler är väl inte så hiskeligt dyra till dessa maskiner?

AJ - 2012-10-28 kl 21:52

Quote: Ursprugligen inlagt av patjo  
När mina kolvringar satt fast hade jag 5:1 i kompression, skulle varit 10.5:1.
Hur påverkas kompet om de hydrauliska tryckarna hunnit tömmas?

Nya ventiler är väl inte så hiskeligt dyra till dessa maskiner?


Inte så farligt dyra, men ta dom * 24 så drar det fort iväg 200kr st för insug 300 för avgas vill jag minnas, men det finns ju såklart alternativa ställen att handla på som kanske är billigare. Tyvärr finns det ju 24 tryckare med...

10,5:1 är ett kompressionsförhållande.
Vid ett komptest mäter du cylindertryck.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kompressionsf%C3%B6rh%C3%A5llan...

Har tyvärr inte mycket att trösta med, låter som sallad...
:(



[Ändrad 11/20/2011 av AJ]

patjo - 2012-10-28 kl 22:07

Jag kan ju ha mätt omgivande lufttryck också och räknat fram kompressionsförhållanded men givetvis har du rätt.

Aha, en upplysande länk!

[Edited on 2012-10-28 by patjo]

HEDBERG - 2012-10-29 kl 16:40

Hittade en motor på laga.se för 8750kr lager nummer L271254 TEL. 042-158840 BIL DEMONTERINGEN HELSINGBORG·

sam_h - 2012-10-29 kl 19:12

Jag har inte utrustning just nu till att kunna byta en hel motor och har läst några avskräckande trådar om motorbyte på 166 V6. Det behövs i princip en låglyftande billyft + en motorlyft/telfer för att fixa det. Lämna bort är inte ett alternativ så då återstår:
1. Renovera befintliga toppar.
2. Köpa begagnade toppar, vilket bara är lönt om jag kan få dem för mindre än vad ventilrenoveringen kostar.
3. Skrota och plocka över de feta delarna på en annan 166:a
4. Fixa fram utrustning för att plocka ur motorn och helrenovera motorn/byta motorn. Bara värt om jag får tag på en motor "billigt".
5. Långtidsprojekt, putsa upp rubbet, helrenovera motorn, stoppa i en Q2-diff, hellack och som grädde på moset air-ride.

[Ändrad 2012-10-29 av sam_h]

Gustav_Holmdahl - 2012-10-29 kl 22:12

En 3,0 24V motor att plocka toppar från måste gå att hitta för vettiga pengar om nu inte motorlyft är ett alternativ. Passar topparna från GTV eller 164?

sam_h - 2012-10-29 kl 22:35

GTV passar

josé - 2012-10-29 kl 23:13

http://www.blocket.se/goteborg/Alfa_166_v6_3_0_42036771.htm?...

@Sam: Jag kan åka och kolla på den om du vill ha nått att slänga över delarna på???

sam_h - 2012-10-30 kl 05:51

Tack för erbjudandet José. "Fel" färg på den så jag passar.
Det börjar bli förkallt för att meka i garaget. Ska fundera över vintern hur jag ska gå tillväga.

sam_h - 2012-12-27 kl 21:56

I väntan på trevligare kallgarageväder för motormek, dök det upp en uppsättning Zender Sienna 18" vilket är de fälgar jag helst av allt ville ha för att göra Zender-kittet komplett!

Affär är genomförd och pengar flyger i cyberrymden just nu.

Lillebror BMR kommer få låna dem tills TEA är klar...


FredrikAssarsson - 2012-12-28 kl 08:29

Så de hamnade hos dig? Jag klickade in på annonsen i hopp om ett par till 5/98 delning och rätt kurs men de var ju som klippt och skurna för en 166a :cool:

En vacker dag när jag har eget garage och fått en stor slant pengar och hittat en GTAmotor och extra myckey tid över osv får det bli operation övertalning för jag är helsåld på den lila 166an med den utrustningen - skitfrän kärra! :beerchug:

J.Aineland - 2012-12-28 kl 15:09

:beerchug: Grattis!
Dom fälgarna gör sig fint på 166:an

166.jpg - 243kB

Såg denna 166:a på Sko Kloster 2007. :drool:

Hoppas du får ordning på Tea framöver.

sam_h - 2013-2-12 kl 21:51

Pratade med Rickard Bergh tidigare idag, tydligen skall jag ta mitt "kalla" komptest med en nypa salt.

Annie på CAR letade ett tag ny 24v till sin 164 QV (gongong / Filips gamla). Första firman som kollat på vad som hänt med hennes "motorras" hade fått 0 komp på komptestet. Diagnosen var ventilras = byt toppar - Om jag förstod det hela rätt hade Rickard rivit topparna och upptäckt att de var helt friska. Motorn saknade oljetryck och därmed hade den dött, kommer inte ihåg källan till oljetrycksbortfallet.

Så nya plan för TEA är att skruva tillbaka plenum och testa att starta. :pray:




[Ändrad 2013-2-12 av sam_h]

gonggong - 2013-2-13 kl 22:57

hoppas du har samma flax som annie hade. fick duktigt ont i kistan när jag läste om hennes "motorras"... som bara va en tummetott typ. pjuh ;) ge inte upp. "äkta" zender-166:or växer inte på trän direkt. å nya fälgar e helt rätt väg att gå. för motivationen alltså :)
mvh filip

niczii - 2013-2-15 kl 13:37

Fan va fin den kommer bli sam, så man blir sugen o köpa en 166a fast jag vet att jag inte borde ha en =)

sam_h - 2013-2-15 kl 18:52

Quote: Ursprugligen inlagt av niczii  
Fan va fin den kommer bli sam, så man blir sugen o köpa en 166a fast jag vet att jag inte borde ha en =)


Det är bara att ge efter :headbang: ... har du testat en 166? HELT annan kvalitétskänsla än i en 156:a.

När Tea är återställd och friskt så ska jag och hon åka på bilsemester i Europa. Autobahn - Nurbürgring - alperna - Modena - Provance - :cool:





FredrikAssarsson - 2013-2-16 kl 08:37

^ ..och den kommer att älska det! Jag är helt överförtjust i 156an som växer på mig för varje dag men 166an är ju bara något helt annat. Och som de går sedan när man pressar de lite..

FredrikAssarsson - 2013-3-27 kl 19:23

Ehrrrrm! Något för Tea måhända?
http://mobil.blocket.se/ostergotland/Alfa_Arese_V6_topplock_...
:smash:

sam_h - 2013-3-27 kl 19:38

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Ehrrrrm! Något för Tea måhända?
http://mobil.blocket.se/ostergotland/Alfa_Arese_V6_topplock_...
:smash:


Tack för tipset, hade suttit fint på 75:an. Tyvärr 12v istället för 24v.

GTV-TB - 2013-3-27 kl 20:17

Quote: Ursprugligen inlagt av sam_h  
Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Ehrrrrm! Något för Tea måhända?
http://mobil.blocket.se/ostergotland/Alfa_Arese_V6_topplock_...
:smash:


Tack för tipset, hade suttit fint på 75:an. Tyvärr 12v istället för 24v.


Han/hon har nog räknat antal ventiler per topplock istället
för på båda (hela motrorn). :D

FredrikAssarsson - 2013-3-27 kl 20:54

Jag var också fundersam på 12V men räkna antal kammar och antal nockar du ser på kammarna så tror jag det är som Johan skriver att personen har räknat antal ventiler/topp.
Ser ut som 24V V6 toppar för mig men vad vet jag, jag har ju brytningsfel och ser som en kråka :kiss:

 Pages:  1    3  ..  6