AlfaPower

Samhs TEA 166 3.0 Zender (oljeläckage)

Pages:  1  2    4    6

niczii - 2015-7-9 kl 12:23

Quote: Ursprugligen inlagt av sam_h  
Googlade lite priser för att slipa om kamaxel. Verkar ligga på som du säger 4000-4500kr för omslipning(reprofiling) och 12-15kkr för ny uppsättning.

Pipercams erbjuder omslipning. http://www.pipercams.co.uk/pipercams/www/product.php?pid=ARV...

och sen tillkommer frakt o sånt, varför inte slipa om i Sverige?

sam_h - 2015-7-9 kl 13:36

Quote: Ursprugligen inlagt av niczii  
Googlade lite priser för att slipa om kamaxel. Verkar ligga på som du säger 4000-4500kr för omslipning(reprofiling) och 12-15kkr för ny uppsättning.

Pipercams erbjuder omslipning. http://www.pipercams.co.uk/pipercams/www/product.php?pid=ARV...

och sen tillkommer frakt o sånt, varför inte slipa om i Sverige?

Kan absolut tänkta mig slipa om i sverige, bara letade exempel på pris

telecastrus - 2015-7-9 kl 15:39

Låter sjukt kul det där........Är inte riktigt lika ambitiös(läs duktig) när det gäller trimning.
Är helt lost när det gäller kamaxlar och dyl.
Hade planer på att bygga turbo till 2.0:an innan jag kom över V6:an. :steering:

sam_h - 2015-7-9 kl 19:38

Gjorde klart motorn inför svängshjulsmontag

IMG_08203_rez.jpg - 300kB

sam_h - 2015-7-9 kl 19:39

Motorn tillbaka i verkstadskranen.

IMG_0824_rez.jpg - 522kB

sam_h - 2015-7-9 kl 19:44

Byte av bakre packbox.

Kopierade tekniken för att demontera packbox som jag såg här på forumet.
Borra små hål, skruva i en träskruv, dra rakt ut.

IMG_0826.JPG - 496kB

IMG_0825.JPG - 480kB

Ibland ska man ha tur. Drevet till vattenpumpen fungerar perfekt som kraftfördelare för att trycka på den bakre packboxen

IMG_0827.JPG - 493kB IMG_0828.JPG - 466kB

[Ändrad 2015-7-9 av sam_h]

sam_h - 2015-7-9 kl 19:46

Bytte även packbox i växellådan.

IMG_0829.JPG - 1.7MB

telecastrus - 2015-7-9 kl 19:58

Snyggt !!! :beerchug:
Vad använde du för rengöring när du tvättade motorn ?

sam_h - 2015-7-9 kl 20:06

Tack! ser bättre ut på bilden än det är. Är en del ärg på motorn.

biltemas motorrengöring för att luckra upp skiten, diskborste och sedan sköljde jag av med högtryckstvätten. Där det satt lite extra hårt använde jag bräkleen efteråt.

sam_h - 2015-7-10 kl 18:12

Det är mycket roliga att skruva ihop saker!

Började med att fräscha till växelföraren med nya bussningar. Nu går den lätt igen.

IMG_0837.JPG - 462kB

sam_h - 2015-7-10 kl 18:13

Sedan tog jag bort ytrosten på svänghjulets anläggsningyta,

IMG_0830.JPG - 590kB

sam_h - 2015-7-10 kl 18:26

Började med att fixera svänghjulet

IMG_0833.JPG - 215kB

Fram med nya skruvar för svänghjulet

IMG_0831.JPG - 212kB

Urtrampningslager primat.

IMG_08363.JPG - 156kB

[Ändrad 2015-7-10 av sam_h]

sam_h - 2015-7-10 kl 18:27

Svänghjul monterat

IMG_0834.JPG - 213kB

Koppling monterad. Var lite meck med att få kopplingensdisken centrerad, funkade med en gammal tunplåt-tändstiftshylsa från en saab-verktygsats.

IMG_0835.JPG - 225kB

[Ändrad 2015-7-10 av sam_h]

sam_h - 2015-7-10 kl 18:33

Har passat ihop motor och låda. Gick som en dans...

Nu är bara frågan... Satte jag kopplingsdisken åt rätt håll??!! :dunce:

IMG_0840_re.jpg - 213kB

niczii - 2015-7-10 kl 18:35

Fjädrarna utåt så är det rätt :)
Sedan noterade jag inget urtrampslager på tryckplattan, såg bara inre ringen som lagret monteras mot, det monterades väl efteråt hoppas jag?

sam_h - 2015-7-10 kl 18:59

Quote: Ursprugligen inlagt av niczii  

Fjädrarna utåt så är det rätt :)
Sedan noterade jag inget urtrampslager på tryckplattan, såg bara inre ringen som lagret monteras mot, det monterades väl efteråt hoppas jag?

Enligt instruktionerna skulle urtrampningslagret "primas" genom att låsringen göms under packnignen. Sedan sättas på axeln i lådan. När motor och låda är ihopmonterat drar man bara kopplingsarmen tills den snäpper på plats.

Var en så kass bild så tog inte med den.

IMG_0838.JPG - 167kB

sam_h - 2015-7-10 kl 19:37

Google is my friend! Har kollat runt på bilder och konstaterat att kopplingen sitter rätt! :cool:

FredrikAssarsson - 2015-7-10 kl 20:29

Klockrent!

:beerchug:

sam_h - 2015-7-11 kl 18:04

Mycket snart är motorn redo att stoppas tillbaka.

Bara kvar att montera en liten plåt på undersidan, behöver lyfta motorn för att komma åt ordentligt.
Ska även kolla igenom motorrummet och se om det är något som behöver fixas innan motorn åker i igen.

IMG_0843.JPG - 379kB

[Ändrad 2015-7-11 av sam_h]

GTm - 2015-7-11 kl 19:01

Hoppas hylsan jag skickade passade till båda bilarna?

Är det plåtbiten som täcker nedersta kanten av sprängkåpan som ännu saknas? Jag får obehag av att skruva under saker som hänger i hydraulkraft (speciellt kinesisk sådan) så jag hade lämnat den tills motorn sitter i bilen.

sam_h - 2015-7-11 kl 19:07

Quote: Ursprugligen inlagt av GTm  
Hoppas hylsan jag skickade passade till båda bilarna?

Är det plåtbiten som täcker nedersta kanten av sprängkåpan som ännu saknas? Jag får obehag av att skruva under saker som hänger i hydraulkraft (speciellt kinesisk sådan) så jag hade lämnat den tills motorn sitter i bilen.

Hylsan är kanon! har inte testat på 75an men ska passa där med :)

Motorn väger 200-250kg, liften och kedjor/stroppar klara 2000Kg+
Tänker inte stå under den. bara lyfta den 2dm så jag kommer åt

telecastrus - 2015-7-11 kl 19:56

Det där blir ju kanon :bananana::bananana:

sam_h - 2015-7-12 kl 09:24

En sak ligger och gnager i bakhuvudet. Mellan-drivaxeln gav stort motstånd när den skulle på plats. Jag kommer inte ihåg att den satt så jäkla hårt när jag plockade bort den.

Båda motorerna har samma partnr på stödbenet som axeln går igenom. Behöver kolla upp om det bara är "trång passform" mellan lagret på axeln och lagersätet eller stödbenet och lådan inte linjerar upp så att axeln hamnade i spänn mellan lådan och lager, för då finns risken att lagren blir slitna i förtid.

sam_h - 2015-7-12 kl 12:08

Som jag trodde, drivaxeln sitter i spänn. Så tillbaka några steg..

Fastän det är samma artikelnr på båda stöden skall jag ta av det som sitter på TEAs motor och jämföra.

[Ändrad 2015-7-12 av sam_h]

IMG_0847.JPG - 576kB

FredrikAssarsson - 2015-7-12 kl 18:25

Snubblande nära nu ;)

sam_h - 2015-7-12 kl 19:28

Som sagt, samma partnr. t.o.m från samma tillverkningstillfälle med identiska gjötnummer.

IMG_0849_re.jpg - 715kB

Finns inget som tyder på att det skulle behövas olika hålbilder för manuell/automat med tanke på numren, men uppenbarligen så är det antingen specialanpassade mot respektive låda, så att alla stöd är individer, eller så finns det 2 varianter, med samma partnr.

IMG_0848.JPG - 749kB

[Ändrad 2015-7-12 av sam_h]

GTm - 2015-7-12 kl 20:12

:thumbsup: närmar sig.

På GT sitter en ca 1mm tjock plåtpackning/schims mellan stödet och blocket, jag har ingen aning om det är samma på 166 eller om den bara inte syns på bilderna. Stödet i sig ser också något annorlunda ut mot GTns stöd så kan ju bra vara att 166 kör utan packning.

2maz - 2015-7-13 kl 00:22

Egentligen så ska man vänta tills man har monterat motorn i bilen och ska sätta dit oljeledningarna till oljekylaren innan man upptäcker det där... Eller var det bara jag? Det här fantastiska stödet finns i ett antal varianter beroende på växellåda och avgasreningstyp. Jag upptäckte samma sak som dig att axeln satt lite i spänn, men det gör den absolut inte när allt är rätt.

Den metallpackning/schims som nämns av GTm fanns bara på min CF3-motor och flyttades över med hela stödet till CF2:an innan det lirade som det skulle med mellanaxeln.

Ses lättast på ePer:
http://eper.fiatforum.com/eper/navi?ENGINE_NO=0003473&MOD_CO...

[Ändrad 2015-7-13 av 2maz]

FredrikAssarsson - 2015-7-13 kl 09:38

Aha, är det lite som att montera främre grenröret innan man har satt dit oljestickan? :dunce:

sam_h - 2015-7-14 kl 19:45

Motorn återställd till status för 3 dagar sedan :smash: Nu gick drivaxeln i hur lätt som helst!

2 rostiga kylarbalkar, blev en lite mindre rostig. Har inte tid att vänta på att beställa hem en ny. Får blir ett vinterfix något år.

Fräschade upp gängorna på svetsskruvarna och tog bort lite ytrost.

IMG_0853.JPG - 420kB

[Ändrad 2015-7-14 av sam_h]

granath - 2015-7-15 kl 08:18

Härligt snart ut och :steering: busso då.

sam_h - 2015-7-15 kl 20:43

Såg idag att jag dragit av en skruv i kondensorn till anslutningen mot AC systemet. Tog vinkelslipen och fixade ett begagnat fäste från donatorn.

IMG_0859.JPG - 229kB

Gick också över de flesta av anslutningarna till ACn med mini-stålborste på dremeln för att ta bort oxid som bildats på tätytorna medan bilen stått.

Byter även alla o-ringar i AC systemet där systemet varit isär.
Insåg dock att jag behöver fixa en nya avfuktare till AC systemet, men tar det i samband med att AC verkstan fyller på igen.

Har samlat ihop allt till kylningen och gjort redo för montage.

IMG_0856.JPG - 588kB

sam_h - 2015-7-15 kl 20:44

Har vänt på TEA för att komma åt med verkstadkranen så nu är det nära!

IMG_0855.JPG - 518kB

[Ändrad 2015-7-15 av sam_h]

sam_h - 2015-7-15 kl 21:03

Ska ta och inspektera värmepaketet under instrumentbrädan innan motorn åker i. Dumt att inte kolla nu när det är så lättillgängligt.

2maz - 2015-7-16 kl 06:04

Ska ta och inspektera värmepaketet under instrumentbrädan innan motorn åker i. Dumt att inte kolla nu när det är så lättillgängligt.

Lika bra att byta nu. När motorn är ur så behöver du inte tömma ac:n på gas ens. Mister Auto har nytt element för 349kr...

Mitt värmepaket luktade inte och det var torrt under instrumentpanelen, men kikar du på min CAR-tråd så finns det bilder där...

Besar - 2015-7-16 kl 08:13

"Insåg dock att jag behöver fixa en nya avfuktare till AC systemet, men tar det i samband med att AC verkstan fyller på igen."

Har du någon bra verkstad som gör detta eller bara någon random?

Jag var och fyllde på min 156, men efter 2-3 veckor så kyler den inte längre, måste läcka nånstans, de trycktestade inte, bara fyllde på :/

Bra jobb för övrigt , kanske man kommer se den i parkeringshuset Dockan snart :)

sam_h - 2015-7-16 kl 09:05

Quote: Ursprugligen inlagt av 2maz  

Lika bra att byta nu. När motorn är ur så behöver du inte tömma ac:n på gas ens. Mister Auto har nytt element för 349kr...

Mitt värmepaket luktade inte och det var torrt under instrumentpanelen, men kikar du på min CAR-tråd så finns det bilder där...

Tack för tipset, Mister-auto har dock förbrukat sitt förtroende. 3ggr av 4:a har de inte haft grejerna fastän de påstått det funnits i lager. Är duktigt trött på dem. Får bli Ebay istället om det behövs.

sam_h - 2015-7-16 kl 09:17

Quote: Ursprugligen inlagt av Besar  
"Insåg dock att jag behöver fixa en nya avfuktare till AC systemet, men tar det i samband med att AC verkstan fyller på igen."

Har du någon bra verkstad som gör detta eller bara någon random?

Jag var och fyllde på min 156, men efter 2-3 veckor så kyler den inte längre, måste läcka nånstans, de trycktestade inte, bara fyllde på :/

Bra jobb för övrigt , kanske man kommer se den i parkeringshuset Dockan snart :)

Tack!

Har blivit av med platsen i p-hus Dockan. Vi har flyttat till Telias gamla lokaler. I samband med det så försvann 3/4 av parkeringsplatserna, så de är reserverade till högre chefer i hierarkisk ordning i företaget. Dessutom går ryktet att företaget inte tänker subventionera parkeringsplatserna längre för oss "vanliga"utan vi får betala fullpris för p-platser med avdrag från nettolönen.

[Ändrad 2015-7-16 av sam_h]

sam_h - 2015-7-16 kl 09:31

Besar: Nä ingen aning var jag ska lämna in den.

Ofta finns det "spårmedel" i gasen de fyller på, så det brukar gå att hitta exakt var det läkt om "de" lyser med uv-lampa för att hitta läckaget. Dock brukar spårvätskan nästan vara helt borta efter 6 månader.

2maz - 2015-7-16 kl 11:45

Här var det ännu mer gratis...

http://www.bildelar24.com/alfa-romeo/166-936/15621/10447-var...

sam_h - 2015-7-16 kl 20:13

Var värt mödan att gräva sig in till värmeelementet. Var lite lite klegg i ena hörnet, Syns dåligt på bilden. Så tog elementet från donatorn, där det var helt rent.

IMG_0860.JPG - 217kB

FredrikAssarsson - 2015-7-16 kl 21:21

Lättare att komma åt utan tre liter V6 ivägen? ;)

sam_h - 2015-7-16 kl 21:25

Undrar hur 17 de som lyckats byta utan att plocka ur motorn gjort, har de legat på motorn och skruvat då eller? Är 2 skruvar som är duktiga svåra att komma åt MED motorn urplockad.

2maz - 2015-7-17 kl 12:23

Det var bra att kunna stå i motorutrymmet och skruva detta fatiskt. :-)

Du glömmer väl inte att vaxa under värmepaketet?

sam_h - 2015-7-17 kl 12:39

Så mycket tid har jag inte på mig ;)

sam_h - 2015-7-17 kl 17:09

Tog 2h att skruva tillbaka sakerna vid torpedväggen, säkert hälften av alla fästen var trasiga eller saknade antingen skruvfäste eller skruvar. Donatorn säkrade att nu sittar ALLT fast som det ska! Gick även över gummilisten mot vindrutan och gjorde rent rutan så nu sitter det tajt och fint.

IMG_0870.JPG - 461kB

[Ändrad 2015-7-17 av sam_h]

sam_h - 2015-7-17 kl 17:17

En sällsynt alfistispotting!

IMG_0866re.jpg - 417kB

telecastrus - 2015-7-17 kl 17:27

Lekhage :thumbsup:

rschneberger - 2015-7-17 kl 17:33

Quote: Ursprugligen inlagt av telecastrus  

Hahaha!! :lolsign:

sam_h - 2015-7-17 kl 17:35

Quote: Ursprugligen inlagt av telecastrus  

rofl

FredrikAssarsson - 2015-7-17 kl 18:05

Haha snyggt! :bananana:

bravo - 2015-7-18 kl 19:14

Besar: Nä ingen aning var jag ska lämna in den.

Ofta finns det "spårmedel" i gasen de fyller på, så det brukar gå att hitta exakt var det läkt om "de" lyser med uv-lampa för att hitta läckaget. Dock brukar spårvätskan nästan vara helt borta efter 6 månader.

lämna den i lund vet jag. vi har ju ac utrustning med.. inga problemas..och göra det jobbet till dig när allt är klart med bilen o du kan köra. ett tips är att inte koppla in kablen på ac pumpen så drar inte magneten och pump snurrar med tomt system.. oavsett vart du ska lämna den för att fylla..

Rickard

sam_h - 2015-7-18 kl 19:33

Tack för tipset Rickard, ska vänta med att koppla in AC

FredrikAssarsson - 2015-7-18 kl 20:33

På 156 startar då inte kompressorn med tomt AC system.
Lågvakten hindrar ju det?

bravo - 2015-7-18 kl 20:42

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
På 156 startar då inte kompressorn med tomt AC system.
Lågvakten hindrar ju det?

ja det vet jag. fick nämligen tipset av en som jag anlitade för att fylla ac system när jag bytat komponenterna då jag hade verkstad. vi hade en bil inne på jobb för någon vecka sedan som var tomt i systemet. då drog magneten när man satte på det och stannade kort stund efter. detta var fast systemet var tomt. så för säkra sidan ska man inte koppla in den..

FredrikAssarsson - 2015-7-18 kl 22:59

Där ser man?
Nåja, alltid skönt att kunna vara säker och en sladd kan ju vara lätt att sätta dit i efterhand.

sam_h - 2015-7-19 kl 19:59

Gjort lite mindre inspirerande arbete idag.
Monterat fast framstolarna.
Bytt fler o-ringar för AC systemet.

Behöver åka en sväng och fixa borr, har 2 avbrutna skruvar mellan katalysatorn och främre avgasrör. Är ett helsike när man varken kan svetsa eller har något att värma med. Kommer bli tvungen att borra ut skruvresterna.

FredrikAssarsson - 2015-7-19 kl 21:46

Var får du tag i o-ringar till ACsystemet? Köper du helt kitt?

sam_h - 2015-7-19 kl 21:49

Köpte ett på ebay. Är dock inte ett modell specifiktkit, även om det var för Alfa Romeo. Flertalet av o-ringstorlekarna kommer inte komma till användning. Dessutom räcker det till 2-3 bilar

sam_h - 2015-7-21 kl 12:19

Tänkte gå ut och meka, men spydde nästan är jag kom ut. Grannen håller på och kör ut :ink: -skit 2m från garaget. :kulspruta:

bravo - 2015-7-21 kl 18:01

kör till biltema. köp ett kitt insatsgängor. där får du borr och gängor med samt verktyg för att få i dito. m8 tror ja det är

sam_h - 2015-7-22 kl 18:34

Fick lite coaching från plastfarsan som jobbat som reparatör på mekaniskverkstad.

T.ex. med körnslag slår man först ett slag där man tror mitten är, sedan kan man lätt justera körnhålet genom att slå det åt olika håll med körnen tills det är centrerat.

Den ena skruven om var av löstes genom att borra ut skruven och sedan köra med gängtapp för att rensa ur gamla gängan. Den andra sidan var sämre så istället för att lägga 20minuter på att försöka få till en skjyst gänga, borrade jag upp hålet till 8mm och satte fast med genomgående skruv plus mytter.

IMG_0875.JPG - 596kB

[Ändrad 2015-7-22 av sam_h]

sam_h - 2015-7-22 kl 18:42

Nu är det tredje gången jag ger mig på länkarms !"#!%@£$@€€!!! :angryfire: :kulspruta: :wall:
Det går inte, har våldat som en tok på hubben som konan på leden sitter i samtidigt som jag använt min kulledssplittare och skruvat den så hårt att skruvfaen börjat deformera! Men det ... går... inte!!

Har inte tillgång till värme.... ännu. Står en nyfylld gasolflaska i husbilen vi lånar av päronen. Så plastfarsan föreslog jag skulle fixa mig en gasolbrännare och elda på. Kanske får bli den vägen.

Eller så ser jag mig besegrad.. gör klart bilen, lämnar bort länkarmen och går och tar ett par öl istället.

GTm - 2015-7-22 kl 19:09

Usch då, det där låter obehagligt bekant. Jag fick det inte att fungera med värme heller, kompisen påstod att det beror på att stålet i konan utvidgar sig mer än gjutjärnet runt om av värme, och det kanske det ligger nåt i. Å andra sidan borde det isåfall bli tvärtom med nedkylning, men det funkade inte heller (ett tips annars är att om man svänger en flaska dust off från Clas Ohlson uppochner när man sprayar får man tillgång till varmans flytande kväve :headbang:)

Brorsans hydraulpress räddade situationen när jag hade prövat allt annat jag kom på, men också där hamnade vi pressa så att vi båda var övertygade att gjutjärnet kommer att spricka närsomhelst.

FredrikAssarsson - 2015-7-22 kl 19:41

Prova en domkraft under länkarmen för att sätta den i annan vinkel så kanske det löser sig.
jag känner igen jävulskapet.. jag satt med avdrsgare av gaffeltyp på 156ans högra övre länkarm och slog konstant i närmare en timme innan det sa kaklonk.

elCrillo - 2015-7-22 kl 20:09

Akta öronen om du ska värma en spindelled. Jag sprängde en då fettet, som va kapslat i leden, började koka... Jag hade huvet i hjulhuset när den sköt och hörde inget på flera dar... Turioturen klarade jag mej från några större men. större men, större men...

bravo - 2015-7-22 kl 20:25

har du fjäder o allt kvar eller navet hänger kvar på spindelleden ? är det övre eller nedre ?
övre då smackar du satan på bulten. ska du ändå byta så spelar det ingen roll om den stukas. bästa är att skicka. ok är kvar och att den sitter i nedre spindeln så får du rätt hävarms effekt. max 5 min sen ska den lossa..
nedre så ska hela spindelhuset sitta fast i den övre för att kunna lossa. fullt rattutslag sedan dammar du till utav satan på infästningen till spindelleden och ett par rejäla slag med rejäl smedhammare så lossar den. mkt ovanligt att behöva värma. navets tyngd med skiva och ok gör jobbet.. sedan lyfter du av den utan problem.

sam_h - 2015-7-22 kl 21:02

Prova en domkraft under länkarmen för att sätta den i annan vinkel så kanske det löser sig.

Japp gjort så, har inte lossat länkarmen från stöddämparen och sedan lyft tills hela framvagnen hänger på länkarmen med 3-5mm ner till pallbokarna.

Skulle kunna testa med att lossa länkarmen från stötdämparen för att få en annan vinkel.

Quote: Ursprugligen inlagt av bravo  

nedre så ska hela spindelhuset sitta fast i den övre för att kunna lossa. fullt rattutslag sedan dammar du till utav satan på infästningen till spindelleden och ett par rejäla slag med rejäl smedhammare så lossar den. mkt ovanligt att behöva värma. navets tyngd med skiva och ok gör jobbet.. sedan lyfter du av den utan problem.

Spindelhuset / hubben hänger i övre länkarmen.

Precis så jag gjort, har smackat till upprepade gånger med tung hammare så hel bilen hoppar och det blir djupa märken i järnet på spindelhuset. Har till och med flugit gnistor av slagen!

Utöver det har jag dragit åt min spindelledsavdragare modell kraftigare så hårt att gängstången till spindelleden komprimeras och deformeras, och sedan smackat till upprepade gånger svinhårt på hubben precis över hållaren för spindelleden.

Har ingen lust att slå till på själva spindel-kulan då jag inte vill förstöra hålet i hubben.

[Ändrad 2015-7-22 av sam_h]

sam_h - 2015-7-22 kl 21:07

Quote: Ursprugligen inlagt av elCrillo  
Akta öronen om du ska värma en spindelled. Jag sprängde en då fettet, som va kapslat i leden, började koka... Jag hade huvet i hjulhuset när den sköt och hörde inget på flera dar... Turioturen klarade jag mej från några större men. större men, större men...

Hehe, jaså, så det kan också hända!

Det lutar åt några :beer: istället och sedan åka ner med den till Rickard på Hedins, stanna kvar och lyssna på alla :furious3:

FredrikAssarsson - 2015-7-22 kl 23:23

Haha ja det är en givande känsla.

Mumla om fast pris och gå därifrån en lycklig man. Been there done that hehe!

bravo - 2015-7-23 kl 16:30

du kan ju inte slå ovanpå i hubben. du får smacka till där spindelleden sitter annars ger det ingen effekt.. kom du till lund så fixar ja det :) men jag dammar till där spindelleden sitter inga problemas. :)

sam_h - 2015-7-23 kl 16:49

du kan ju inte slå ovanpå i hubben. du får smacka till där spindelleden sitter annars ger det ingen effekt.. kom du till lund så fixar ja det :) men jag dammar till där spindelleden sitter inga problemas. :)

Vi slår troligen på samma ställe :smash:

(Muttern satt såklart inte på när jag försökte få loss ;) om någon undrar)

IMG_0876.JPG - 191kB

[Ändrad 2015-7-23 av sam_h]

bravo - 2015-7-23 kl 20:39

japp gör vi.. de ska lossna.. du slår nog för mesigt hehe..

låt dämparens sitta kvar så navet kan ramla ner den sista biten när den lossnar..

[Ändrad 2015-7-23 av bravo]

sam_h - 2015-7-23 kl 20:47

japp gör vi.. de ska lossna.. du slår nog för mesigt hehe..

låt dämparens sitta kvar så navet kan ramla ner den sista biten när den lossnar..

[Ändrad 2015-7-23 av bravo]

Jo jag vet jag är en sillmjölke

telecastrus - 2015-7-23 kl 21:01

Värma är väl annars bra oavsett vad som blir varmast. Huvudsaken du får en rörelse.
All rörelse är väl bra ....

Chramon - 2015-7-24 kl 07:53

Jo det brukar kunna sitta ibland. Kom att tänka på en sak då jag såg bilden.
Har du testat ställa en pallbock under tappen och sänka ner bilen på en annan pallbock.
Jobba säkert så den står kvar... och inte ramlar. :-)
När du nu slår på utsidan är tappen stum och det svarar bättre som vi säger här i norr.
Om du kommer åt lite uppifrån tar det ännu bättre. Ett ordentligt dorn?

Har gjort det några ggr då det suttit som berget.

sam_h - 2015-7-24 kl 09:56

Tack för tipsen, ska ge mig på det en gång till idag.

granath - 2015-7-24 kl 10:24

Du har inte satt den i spänn med avdragare och låtit det stå över natten? Vet jag gjort så på bultar som inte velat. Satt dom i spänn samt dränkt dom i tex 5-56.

HEDBERG - 2015-7-24 kl 11:45

Hej, det finns verktyg för ändamålet som gör jobbet utan våld och risk för skador ,b-tema och swedol bör ha dessa ( en gaffel med skruv under även vanlig avdragare bör funka)

sam_h - 2015-7-24 kl 13:08

Quote: Ursprugligen inlagt av HEDBERG  
Hej, det finns verktyg för ändamålet som gör jobbet utan våld och risk för skador ,b-tema och swedol bör ha dessa ( en gaffel med skruv under även vanlig avdragare bör funka)

Tack för tipset Hedberg! har försökt utan resultat,

Biltemas variant testade jag först, den gick sönder direkt. Så skaffade en större från Tool, har spänt åt så mycket att jag deformerat gångstången på spindelleden.

Även testat att slå samtidigt som verktyget suttit på plats.

Så jag har officiellt gett upp nu. :furious3:

Ska regna i dagarna 3, perfekt garageväder! Siktar på att stoppa ner motorn imorn.

[Ändrad 2015-7-25 av sam_h]

IMG_0881.JPG - 276kB

FredrikAssarsson - 2015-7-24 kl 14:31

Ingen skam i att flytta fokus och göra något som känns mer produktivt!

sam_h - 2015-7-25 kl 16:30

:cool:

IMG_0890.JPG - 400kB

sam_h - 2015-7-25 kl 16:35

Tog 25-30 min i lugnt tempo att lyfta i motorn.

Tog 50min och 1L svett att fästa en hållare för styrservoslangarna på baksidan av motorn, ståendes i motorrummet lutad över motorn.

[Ändrad 2015-7-25 av sam_h]

telecastrus - 2015-7-25 kl 18:05

Snyggt....nu är det nära :beerchug:

BerlinaPer - 2015-7-25 kl 18:41

Borra ut spindelleden är ju en variant!

Per

FredrikAssarsson - 2015-7-25 kl 19:01

Men snyggt jobbat! :) som med alla stora mekgrejer låter det som att det allltid ska vara den där lilla sista skruven som ska ta mest tid. :P

Så du lyfter i motorn istället för att höja i den underifrån? Eller var det bara "a figure of speach"?

sam_h - 2015-7-25 kl 19:47

Men snyggt jobbat! :) som med alla stora mekgrejer låter det som att det allltid ska vara den där lilla sista skruven som ska ta mest tid. :P

Så du lyfter i motorn istället för att höja i den underifrån? Eller var det bara "a figure of speach"?

Lyfte ur och lyfte i. Inga problem.

FredrikAssarsson - 2015-7-25 kl 22:16

Utan kylare, fläktar etc i vägen och annat därtill?

sam_h - 2015-7-25 kl 22:21

Japp, var helt rensat framför.

sam_h - 2015-7-26 kl 23:18

Åkte hem till min far rödskägg. Efter lite mullrande fick jag låna hans hammare

Så nu är länkarmen bytt

IMG_0893re.jpg - 195kB

[Ändrad 2015-7-27 av sam_h]

sam_h - 2015-7-26 kl 23:22

I glädjeruset av segern över länkarmen passade jag på att jobba vidare med att skruva fast hjulaxlarna vid drivknutarna ... sedan vet jag inte vad som hände för rätt var det var så var klockan 00:00

IMG_0899re.jpg - 344kB

[Ändrad 2015-7-26 av sam_h]

mopar - 2015-7-27 kl 08:50

Bra kämpat Sam,
Har varit ledsamt att se gamla Tea stående där i bitar, finns många gamla trevliga minnen tillsammans med henne.

Hoppas resten går smooth nu så du får ut och åka och njuta av det unika soundet i hennes pipor :)

/mopar

FredrikAssarsson - 2015-7-27 kl 09:10

Snart sitter du där och vrider runt nyckeln för första gången med ett nervöst ansiktsuttryck! :bananana:

sam_h - 2015-7-27 kl 11:29

Quote: Ursprugligen inlagt av mopar  
Bra kämpat Sam,
Har varit ledsamt att se gamla Tea stående där i bitar, finns många gamla trevliga minnen tillsammans med henne.

Hoppas resten går smooth nu så du får ut och åka och njuta av det unika soundet i hennes pipor :)

/mopar

Tack! Det har varit ledsamt att inte fått använda henne!

sam_h - 2015-7-27 kl 11:30

Snart sitter du där och vrider runt nyckeln för första gången med ett nervöst ansiktsuttryck! :bananana:

Ska sätta batteriet på laddning idag.

sam_h - 2015-7-27 kl 13:17

Avgassystem monterat

Avluftning av kopplingen strular, läcker någonstans.

sam_h - 2015-7-27 kl 21:35

Hittade läckan vid den lilla dämparen före slavcylindern, men får inte ut all luft. Har kört genom 5dl genom att sätta tryck på behållaren med en backventil på nippeln, samt pumpat på pedalen för att få lite extra fart. Behöver köpa mer bromsvätska.

Trodde ett tag att jag monterat slangar / rör mot pulsdämparen fel, eftersom slangen från huvudcylindern kommer in överst och röret mot slavcylindern går ut nederst, men det ska vara så.

BennySteen - 2015-7-27 kl 21:38

den där pulsdämparen är för att öka sliret vid kopplingens ingrepp. på bmw tar många bort dom. för oss elitbilister behövs den inte.

sam_h - 2015-7-27 kl 21:42

Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  
den där pulsdämparen är för att öka sliret vid kopplingens ingrepp. på bmw tar många bort dom. för oss elitbilister behövs den inte.

Lika väl att behålla, även frugan kommer köra bilen ;)

bravo - 2015-7-27 kl 22:36

Åkte hem till min far rödskägg. Efter lite mullrande fick jag låna hans hammare

Så nu är länkarmen bytt

[Ändrad 2015-7-27 av sam_h]

härligt. ska vara rejäla doningar till för sådant jobb juee ;)

Pages:  1  2    4    6