AlfaPower

Samhs TEA 166 3.0 Zender (oljeläckage)

Pages:  1  ..  3    5  6

2maz - 2015-7-28 kl 08:15

Quote: Ursprugligen inlagt av sam_h  
Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  
den där pulsdämparen är för att öka sliret vid kopplingens ingrepp. på bmw tar många bort dom. för oss elitbilister behövs den inte.

Lika väl att behålla, även frugan kommer köra bilen ;)

Är din fru amerikanska? Begränsare är en styggelse och som min fru sa när vi hade manuell 530i: "Nåt känns väldigt fel med kopplingen, det går inte smyga iväg som man ska. " De ökar kopplingsslitaget :maz: Jag håller med Benny helt enkelt.

blompa - 2015-7-28 kl 08:48

Klart kul att det närmar sig någon slags provtur.

Hoppas allt går vägen. 166or är karaktärsfulla bilar.

sam_h - 2015-7-28 kl 10:24

Quote: Ursprugligen inlagt av 2maz  
Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  
den där pulsdämparen är för att öka sliret vid kopplingens ingrepp. på bmw tar många bort dom. för oss elitbilister behövs den inte.

Lika väl att behålla, även frugan kommer köra bilen ;)

Är din fru amerikanska? Begränsare är en styggelse och som min fru sa när vi hade manuell 530i: "Nåt känns väldigt fel med kopplingen, det går inte smyga iväg som man ska. " De ökar kopplingsslitaget :maz: Jag håller med Benny helt enkelt.

Har läst på om pulsdämparen på alfaowner, den åker bort. Vet nu också varför kopplingen är trög på BMR, den åker bort på den med.

Besar - 2015-7-28 kl 11:39

Vilka andra modeller finns denna pulsdämparen på?

FredrikAssarsson - 2015-7-28 kl 12:01

Vad är denna pulsdämpare och hur tar man bort den?

Martin F - 2015-7-28 kl 13:18

Quote: Ursprugligen inlagt av Besar  
Vilka andra modeller finns denna pulsdämparen på?

164

sam_h - 2015-7-28 kl 15:42

Tar några bilder på styggelsen när den åker bort ;)

Ken - 2015-7-28 kl 18:20

"Pulsdämparen" är till för att det inte ska kännas så mycket i kopplingsfoten när det finns olikformigheter i kopplingsingreppet, så kallat "Judder". Det blir en komfortstörning för föraren och kan maskeras med dämparen. Att plocka bort den är ju inget problem alls.
Det finns på min 916 GTV V6 också. Men enda nackdelen är väl möjligen att den väger lite.:(

Besar - 2015-7-28 kl 20:00

Tar några bilder på styggelsen när den åker bort ;)

Och review på hur stor skillnad det gjorde :-)

sam_h - 2015-7-28 kl 20:06

Bah, varför ska man pilla på något som verkar fungera. Tyckte jag nog kunde fixa lite mer stumhet i kopplingen efter att pulsdämparen var borttagen.. men tji fick jag, 2h senare har jag inte varit i närheten av att få tillbaka lika lite "slack" vid nedtrampningen. Börjar misstänka att huvudcylindern inte mår helt okej

sam_h - 2015-7-28 kl 20:11

Gav upp det kladdandet och gick över på annat kladdande. Sköljde ur det sista Dextron III från styrsystemet med ny CHF med hjälp av en borrmaskin.

FredrikAssarsson - 2015-7-28 kl 22:11

Är det lättare att hälla i olja med en borrmaskin? This I have got to see! :bananana:

sam_h - 2015-7-28 kl 22:31

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Är det lättare att hälla i olja med en borrmaskin? This I have got to see! :bananana:

Koppla loss returslangen till behållaren och led ner den till en dunk
Plugga returhållet
Fyll behållaren med nya servooljan
Ladda borren med en polertrissa
Använd polertrissan som drev mot servopumpen
Kör borrmaskinen och fyll på med servoolja i behållaren tills systemet är ordentligt genomsköljt och fyllt med ny servoolja
Strula och spill servoolja över halva motorn och hela underarmen när du försöker sätta tillbaka returslangen på behållaren.

jol - 2015-7-29 kl 07:19

Koppla loss returslangen till behållaren och led ner den till en dunk
Plugga returhållet
Fyll behållaren med nya servooljan
Ladda borren med en polertrissa
Använd polertrissan som drev mot servopumpen
Kör borrmaskinen och fyll på med servoolja i behållaren tills systemet är ordentligt genomsköljt och fyllt med ny servoolja
Strula och spill servoolja över halva motorn och hela underarmen när du försöker sätta tillbaka returslangen på behållaren.

Smart! Enklare att lossa drivremmen än att starta/stoppa och köra pumpen tom med risk för skador. För de med motor i bil och monterad drivrem.
Ta gärna några bilder och gör ett inlägg i "skriv en faq", med eller utan sölig underarm ;)

sam_h - 2015-7-29 kl 16:12

Antiklimax
Husbilen packad och laddad för några dagar, men kom bara 5km in till Hörby innan det började gnissla och gnälla som satan från höger fram. Förre veckan var den inne på byte av hjullager höger fram. Det verkar inte gått så bra.. så antar jag får fortsätta i garaget med TEA istället.

sam_h - 2015-7-29 kl 23:35

:furious3: Får faen inte till kopplingen helt. Nu är den hyfsad, men fortfarande ca 40% slappare jämfört med kopplingen på BMR. Den kopplar iaf ur, men vill att den ska ta högre upp. Det är inte heller någon riktigt "stuns" i kopplingspedalen, tycker inte den fjädrar tillbaka i närheten så starkt eller snabbt som BMR.
Ska testa vinkla bilen "framåt" kanske finns en luftficka kvar i slavcylinder trots allt.

Får jag inte till det då heller har jag en huvudcylinder liggandes.

Troligen uppstart i helgen. :P

FredrikAssarsson - 2015-7-30 kl 15:33

Provat att göra alfettametoden? Sparka snabbt och fort pedalen i botten fem gånger och håll ner sedan för luftning.
låter som en idé att luta bilen som du säger också.

sam_h - 2015-7-30 kl 19:56

Kvar att göra:

Fixa till kopplingen
Övre slangen mot kylaren
Fylla på kylarvätska
Insugssnorkeln + luftfilter
Innerskärmar
Däck
Starta
Köra
Tvätta
Besiktiga på måndag?

DSC_7537.JPG - 2.4MB

[Ändrad 2015-7-30 av sam_h]

sam_h - 2015-7-30 kl 20:14

Pre startup check :yes:

[Ändrad 2015-7-30 av sam_h]

FredrikAssarsson - 2015-7-31 kl 07:24

Framtidens samlaralfa för de få som "förstår" 166an :thumbsup:

fan vad jag måste ta tag i det här med att skaffa min Zender....

sam_h - 2015-7-31 kl 15:42

Fy för 3 år gammal bensin... film och bilder kommer!! :cool:

FredrikAssarsson - 2015-7-31 kl 16:33

Välförtjänt låtsasöl! :beerchug:

sam_h - 2015-7-31 kl 16:44

Ursäkta uruselt ljud, bättre film kommer

[Ändrad 2015-7-31 av sam_h]

GlasVimle - 2015-7-31 kl 16:47

:bananana:

sam_h - 2015-7-31 kl 16:47

Läcker som satan mellan främrerör / katalysator. :smash:

sam_h - 2015-7-31 kl 16:59

Bjuder på några högupplösta bilder!

DSC_7541.JPG - 2.9MBDSC_7540.JPG - 2.9MB

sam_h - 2015-7-31 kl 17:02

fler

DSC_7546.JPG - 2.8MB DSC_7544.JPG - 2.9MB

sam_h - 2015-7-31 kl 17:03

Den perfekta 166 häcken!! :drool:

DSC_7547.JPG - 2.5MB

FredrikAssarsson - 2015-7-31 kl 17:12

Grymt!
:headbang:

midju - 2015-7-31 kl 17:14

Besar - 2015-7-31 kl 18:03

Shit va fin den var, vad är det för avgasrör? Fanns inte original med utblås på varje sida, något tillval?

Rikard Vedin - 2015-7-31 kl 18:09

Sååå snygg!!! Blir riktigt avis på brumrören... vill ha! :rockon:

sam_h - 2015-7-31 kl 18:20

Nix, one of i kind!
Vet inte om det finns någon sanning i detta, Mopar borde veta.
Djungeltrummorna viskar om att Zender hade några visningsbilar för Zenderkittet som var tillval i Tyskland. En av bilarna fick dubbla utblås, men när väl kittet fanns som tillval hos försäljarna var det bara med utblås på ena sidan.

Det är riktigt snyggt gjort under bilen, skulle kunna vara original.

Shit va fin den var, vad är det för avgasrör? Fanns inte original med utblås på varje sida, något tillval?

blompa - 2015-7-31 kl 18:25

Fan... det är den snygga röda skinninredningen.

*Avundsjuk*

för övrigt: Grattis till uppstart!

[Ändrad 2015-7-31 av blompa]

sam_h - 2015-7-31 kl 18:27

Tack för all glada tillrop! Har varit ute och provkört med leendet runt hela huvudet! Synd att jag måste fixa till läckage mitt under bilen.. för jävlar vad den låter gott just nu!

Men lite smolk i bägaren skall det alltid vara.
Det viner från något av hjulen på aggregatremmen. Behöver undersöka vilket. Troligen AC hjulet. Låter som jag kör runt med kompressor.

Sedan är det något lustigt med gasresponsen. Tar 1-2 sekunder efter jag släpper på gaspedalen innan motor varvar ner. Ska testa och byta till det andra trottelhuset och se om det hjälper.

telecastrus - 2015-7-31 kl 19:23

Ursäkta uruselt ljud, bättre film kommer

Sviiiiiinvääääl !!:beerchug:

telecastrus - 2015-7-31 kl 19:24

Den perfekta 166 häcken!! :drool:

:drool: så att man blir tårögd

jol - 2015-7-31 kl 21:43

Den där vingen gör sig bra :)

FredrikAssarsson - 2015-7-31 kl 22:53

Kolla trottelhuset som du är inne på eller se så att det inte döljer sig någonstans där den drar in tjuvluft kanske? (Den borde ju inte fortsätta gasa då egentligen men mer luft = mer bang ibland)

lycka till! Alltid lite småskit ivägen efter något så här stort arbete men det ger sig ju snart med lite envishet. ;)

sam_h - 2015-7-31 kl 23:11

När man slår på tändningen, kör spjället en kalibrering, märkte senare ikväll att när jag lyssnade noga att det sluttar inte surra från spjällmotorn. Den ligger och försöker stänga mer än det går. Så blir att byta spjäll imorgon och se om det hjälper.

Tror inte det är tjuvluft, är mycket bra vakuum i systemet och har dubbelkollat alla slangar, bälgar och kopplingar. Allt sitter.

Jo klart det är småskit. Avgassystemet blev jag faktiskt överraskad av, tyckte jag var så jäkla noggrann med att göra det tätt i skarven.

Är förövrigt jäkligt gött att ha en reservdelsbil att ta saker ifrån. Har kunnat byta ut småtrasiga detaljer mot hela, eller reparerat 2 trasiga delar till en hel.
Kan berätta att i princip varenda plastbit, skruv, mutter eller kabelklämma är hel och komplett nu på TEA i motorrummet och framvagnen, så var det inte när jag tog över henne. :headbang:

FredrikAssarsson - 2015-8-1 kl 10:20

Nä plastfilidutterna i motorrummet brukar inte direkt vara hela på 15-20 år gamla alfor. :)

Mitt spjällhus har ju samma ljudfenomen som ditt. Och jag har ju också ibland haft problem med det. Även om mitt felsymptom varit ett annat (tappa tomgång).
Mitt har dock inte återkommit sedan jag kopplade ut kopplingsgivaren märkligt nog. :p
Men prova du att byta spjällhuset, som sagt har du ju reservdelsbil att bara knycka bitar ifrån. (Inte ett dugg avis på det..)

telecastrus - 2015-8-1 kl 11:06

Nä plastfilidutterna i motorrummet brukar inte direkt vara hela på 15-20 år gamla alfor. :)

Mitt spjällhus har ju samma ljudfenomen som ditt. Och jag har ju också ibland haft problem med det. Även om mitt felsymptom varit ett annat (tappa tomgång).
Mitt har dock inte återkommit sedan jag kopplade ut kopplingsgivaren märkligt nog. :p
Men prova du att byta spjällhuset, som sagt har du ju reservdelsbil att bara knycka bitar ifrån. (Inte ett dugg avis på det..)
Jag har samma på min,, ibland låg ibland hänger den kvar och ibland vid en liten stunds tomgång går motorn in i safemode och felkod motorized thottle.

sam_h - 2015-8-1 kl 22:07

Har åtgärdat det läckande avgasröret, det ena flexröret var helt upprostat innanför skyddsbälgen. Tog det jag hade i reserv, som tyvärr har en buckla stor som en 5kr mitt på kröken.

Hittade orsaken till oljudet vid aggregatremmen

Var också en jävla tur att jag var och rotade med remmen. Hade glömt att dra åt 2 av skruvarna till vattenpumpen. :dunce: Är ett jäkla skit att bli avbruten mitt i mekandet av familjen.. Varför kan man inte bara få vara ifred i garaget! :maz:

[Ändrad 2015-8-1 av sam_h]

mopar - 2015-8-2 kl 14:06

Mopar har följande att förtälja:

Bilen skall ha varit en Zenderbil för någon mässa i Italien, den är sålunda zenderkittad inklusive one-off avgassystemet från dag 1.
Efter den visats upp på mässor så gick den hos någon återförsäljare innan den 2002 importerades till sverige, där nyttjades den sparsamt tills den kille jag köpte bilen av fick den som delbetalning av en värsting merca han sålde av. Han hade inget alfa intresse utan det var en helt ekonomisk lösning för att få sålt mercaskitet. Killens fru som var polis körde därefter TEA till jobbet i ca 1mån innan jag köpte den och blev den 2:a "riktiga" ägaren i sverige.

Bilen skall ha all utrustning förutom sollucka och vita mätartavlor, eventuellt fanns även alupedaler som tillval.
Kombinationen med lack/inredning har jag bara sett en gång därefeter. Har aldrig sett avgassystemlösningen på någon annan bil, den är byggd på bilen med små moddningar, en upphängningsögla höger bak och en mindre utskärning i kjolen vill jag minnas. Ger ett i mitt tycke superbehagligt ljud som är komfortabelt högt vid vanlig körning men mullrar på tomgång och ryter när man varvar ur.

Under min tid fick jag byta vattenpump som dom tyvärr inte gjorde när dom bytt komplett kamremskitt strax innan, så det vart ny rem igen då, gjordes på Rosso. Sedan sköt jag kopplingen i ett rödljus i Mora (Moras enda rödljus?) så vart det hyrbil och lånad kärra på en mack och därefter mora-gbg-mora-hem på en dag, det var kul :( (vart tvungen att lämna tillbaka den lånade biltransportkärran)

Sedan brann styrenhet för centrallåset upp, men det tror jag blev fixat av SEB när han efter två års intensivt tjatande köpte loss bilen av mig. Innan dess hade jag bytt framruta, tryckvakt på AC och fjädrar fram vill jag minnas.

En sak med bilen som är konstig är att den blir vidrig att köra när däcken (framförallt bak) blir slitna, både jag och Seb har gjort hjulinställningar efter alla konsten regler men inte lyckats lösa det. Så när bakdäcken är typ 3mm BYT!!

Hoppas att gamla TEA skall funka fint för dig nu Sam, var en mycket trevlig bil att äga och visst saknar jag henne emellanåt. Man drog verkligen blickarna till sig då den verkligen stack ut på den tiden, och det gör hon väl kanske även idag drygt 10år senare.

/mopar

Nix, one of i kind!
Vet inte om det finns någon sanning i detta, Mopar borde veta.
Djungeltrummorna viskar om att Zender hade några visningsbilar för Zenderkittet som var tillval i Tyskland. En av bilarna fick dubbla utblås, men när väl kittet fanns som tillval hos försäljarna var det bara med utblås på ena sidan.

Det är riktigt snyggt gjort under bilen, skulle kunna vara original.

sam_h - 2015-8-2 kl 15:44

Tack för informationen och tipsen Mopar! Alltid kul med historik!

sam_h - 2015-8-3 kl 16:53

img005.jpg - 151kB

Ombesiktning.

Var ordentlig gravrost på bromsrören vid tanken.

Xenonljuset. Det är ju uruselt till att börja med får se om nya glödlampor hjälper

Handbromsen, den var inte tillräckligt stark. Inte helt lätt att upptäcka när det verkar ta som satan.

[Ändrad 2015-8-3 av sam_h]

GlasVimle - 2015-8-3 kl 17:18

Tråkigt men du får ju kör en månad. :bananana:

BaerB - 2015-8-3 kl 17:56

Grattis! :D

Dessa ynkliga tvåor är ju "peanötter" jämfört med vad du gått igenom.

Snyggt jobbat! :clap:

sam_h - 2015-8-3 kl 18:54

Quote: Ursprugligen inlagt av GlasVimle  
Tråkigt men du får ju kör en månad. :bananana:

Att jag kan! :revs:

sam_h - 2015-8-3 kl 18:56

Quote: Ursprugligen inlagt av BaerB  

Grattis! :D

Dessa ynkliga tvåor är ju "peanötter" jämfört med vad du gått igenom.

Snyggt jobbat! :clap:

Tackar! :D

sam_h - 2015-8-3 kl 19:23

Då är frågan angående bromsrören.
1. Köpa verktyg och delar för att fixa själv?
2. Lyxa med att lämna bort?

Lutar åt det senare.

bravo - 2015-8-3 kl 19:34

jag har verktygen du kan få hyra om du vill för bromsrörs fixa.. har rör med o nipplar. :)

sam_h - 2015-8-3 kl 20:00

Quote: Ursprugligen inlagt av bravo  
jag har verktygen du kan få hyra om du vill för bromsrörs fixa.. har rör med o nipplar. :)

Tack för erbjudandet! Ska fundera på det.
Vanligtvis brukar jag motivera verktygsinköp med att jag trots inköp av verktyg och material själv, ändå sparar in ca 50% av kostnaden för reparationen. Just med bromsrören kan i stort sett vilken garagenasare som helst göra det billigare än jag kan göra det själv för.

FredrikAssarsson - 2015-8-3 kl 22:29

Unna dig själv att låta någon annan fixa bromsrören och luta dig under tiden tillbaka och betänk vilken förträfflig långfärdsvagn du har byggt.
Att renovera en motor kräver mer skills än att bocka ett bromsrör (utan att förringa kunskapen i att göra ett riktigt snyggt bromsrör!) så gotta dig i insatsen som är gjord och börja njuta av bilen nu istället. :)

sam_h - 2015-8-4 kl 00:26

Lutar helt klart åt att lämna bort.

blompa - 2015-8-4 kl 05:22

Just under tanken är det lite trångt och jävligt.

Det går dock.

Nathia - 2015-8-4 kl 05:29

Bromsrör är absolut det äckligaste och tråkigaste arbetet jag vet på en bil.. Man börjar hata bilen också, iallafall jag.

Lämna bort, du vill inte!

sam_h - 2015-8-5 kl 22:10

Har kört kanske 10 mil senaste dagarna.

Hjulupphängningen är efter lackering nästa sak som behöver sig en genomgång!
Vid ordentligt gaspådrag är kontrollen framåt lika förutsägbar som en rodeohäst. En slank hon hit, en slank hon dit, en slank hon... Får helt enkelt ta det lite lugnt tills det är åtgärdat.

Bakvagnen är värst! Kan bero på att höger stötdämpare verkar vara är helt slut. Framvagnen är inte mycket bättre den. Påminner en hel del om hur BMR uppförde sig före jag bytte alla länkarmarna i framvagnen.

Dessutom verkade det finnas en luftficka i kylsystemet, kräktes ur sig vätska efter inspirerande körning igår. Har läst att det är svårt satan att inte få det och att tyvärr är systemet "självreglerande" så antar det bara är att vänta ut tills luftfikan är borta och fylla på vid behov.

Har en svacka i kraften mellan 4000-5000rpm så misstänker LMM är lite kass/skitig. Ska testa med den andra och se om det hjälper. Annars får jag testa med nya stift.

[Ändrad 2015-8-5 av sam_h]

sam_h - 2015-8-5 kl 22:20

Behöver få tag på en AC kompressor också. Den som satt på donatorn höll gasen då AC fungerade när jag köpte den. Men lagret till frihjulet var som sagt helt slut. TEAs kompressor som sitter på nu var Seb till 99% säker på var källan till läckaget i AC systemet.

Det borde gå att ta hjulet från TEAs kompressor och sätta på huset från donatorn och på så sätt få till en hel. Eller så köper man en splitt ny för 2kkr på ebay.

sam_h - 2015-8-5 kl 22:35

några minuter på Youtube och jag ångrar att jag inte fixade det när jag ändå bytte kompressor häromdagen. Verkar vara en barnlek att byta jämfört att krångla ut kompressorn från motorrummet.

BennySteen - 2015-8-5 kl 22:58

Håller inte med angående bromsrör. skaffa bra verktyg så är det väldigt enkelt. rekommenderas starkt. Jag har dragit nytt runt om på racerbilen med mitt. Värt varendra krona. Speciellt som man kan fixa ett rostigt rör direkt vid mektillfället.

http://www.ebay.co.uk/itm/140921434968?ssPageName=STRK:MEWNX...

http://www.ebay.co.uk/itm/121267511990?ssPageName=STRK:MEWNX...

2014-04-29-21-30-05_sdc14509.jpg - 105kB

sam_h - 2015-8-5 kl 23:28

Ser jäkligt enkelt ut när man kollar på

Georg - 2015-8-6 kl 07:23

Vilket underbart verktyg. Inser att hela den klumpeduns jag köpte för dyra pengar på Biltema - som jag blev tvungen att justera för att den skulle stuka rakt - plus skriva en ny instruktion till - som dom fick - ersätts av gängan utvändigt på punsharna. All behövlig kraft centreras perfekt mot röränden.
Minns at Veine i Linköping från sin gamla alfaverkstad har en tysk variant som säkert är 50 år som funkar så där enkelt med.

Undrar vad man får pröjsa för denna läckerbit?!

Martin F - 2015-8-6 kl 10:04

Har själv kämpat med Biltemas billigare variant vilken ger blandat resultat. Har nu beställt denna: http://www.ebay.co.uk/itm/BRAKE-PIPE-FLARING-TOOL-3-16-ON-CA...

[Ändrad 2015-8-6 av Martin F]

sam_h - 2015-8-6 kl 10:04

Quote: Ursprugligen inlagt av Georg  
Vilket underbart verktyg. Inser att hela den klumpeduns jag köpte för dyra pengar på Biltema - som jag blev tvungen att justera för att den skulle stuka rakt - plus skriva en ny instruktion till - som dom fick - ersätts av gängan utvändigt på punsharna. All behövlig kraft centreras perfekt mot röränden.
Minns at Veine i Linköping från sin gamla alfaverkstad har en tysk variant som säkert är 50 år som funkar så där enkelt med.

Undrar vad man får pröjsa för denna läckerbit?!

Runt 550kr inkl frakt på ebay

Georg - 2015-8-6 kl 10:06

SÅ jäkla billigt. Fantastiskt...

Georg - 2015-8-6 kl 10:13

Ser längre upp här att det är disk.om fixa bromsrör själv eller inte.
Lite kul för i min värld är de det roliga jobbet där man för en spottstyver får nya rör som man har koll på att ändarna är OK. Men det finns ju en hake och det är infästningarna. Eller bristen på. Orginal är ju ofta stansat hål i golvet som rostat i kanten och inga klips som längre sitter kvar. Har man svetsat på kärran - ja då har man ju punktat dit flärpar av plåt. Nya plastklammer som sitter som berget har jag aldrig lyckats hitta.

sam_h - 2015-8-6 kl 10:21

Tack för erbjudandet Martin.

Är kul med verktyg, är dock inte så sugen på att göra det eftersom jag troligen behöver komma åt under båda bakvagnsbalk och bensintanken, som just nu är full.

:idea: 72L bensin ca 45-50mil inspirerande körning.

sam_h - 2015-8-6 kl 15:00

Klonk sa det i dörren, sedan började fönsterhissen på passagerarsidan sidan fungera. Åt ett håll neråt. Utan hjälpa från motorn. Tur det! eftersom det är för varmt att för åka runt med rutorna uppe utan AC.

Så nu vet jag vad jag ska göra i eftermiddag :smash:

sam_h - 2015-8-6 kl 20:47

Drevplåten som skapar rörelsen för fönsterhissen hade lossnat i punktsvetsningen. Tog fungerande fönsterhiss från donatorn och bytte. Passade även på att byta det döda centrallåset höger bak.

telecastrus - 2015-8-6 kl 21:29

Sam: har en kompressor från min 2.0 om du vill testa

sam_h - 2015-8-6 kl 21:44

Quote: Ursprugligen inlagt av telecastrus  
Sam: har en kompressor från min 2.0 om du vill testa

Tack! Är tyvärr inte samma modell.

telecastrus - 2015-8-6 kl 22:16

Ajdå, synd

sam_h - 2015-9-4 kl 21:36

Mycket på jobbet, mycket med flyttförberedelser.

Har iaf fått bromsrören fixade, bytt xenonlampor, men naturligtvis är samtliga mina 3st höger lyktor defekta på något sätt. Ska se om 3 defekta kan bli en hel.. om jag har tid i helgen.

Handbromsen tar starkt, så kommer ta en chansning på den, med tanke på att TEA bara gått 8-10km vid besiktning efter att stått hela den tiden.'
Har avverkat 100 mil så bromsytor och belägga borde ha bättre grepp nu.

sam_h - 2015-9-4 kl 21:37

Donatorn går till skroten om 2 veckor så är det någon som letar 166 delar så säg till, är det inte för svårdemonterat så borde jag kunna plocka av.

FredrikAssarsson - 2015-9-5 kl 08:10

Donatorn går till skroten om 2 veckor så är det någon som letar 166 delar så säg till, är det inte för svårdemonterat så borde jag kunna plocka av.

Aaah!:wall:
jag måste göra lite önskelista tror jag!

FredrikAssarsson - 2015-9-5 kl 08:24

-kromlist under pass. framlykta
-kanske två reservframlyktor?
-täckpluggen i plast som sitter på plastpanelen där bakluckan ska möta låsets hasp. (Har bild om du skakar på huvudet av min förklaring...)
-täckpluggen i plast som sitter höger sida bak bredvid lilla reflexen på kjolpaketet
-allt av värde gällande låskistor, låsstyrenheter, elhissar och sådant skoj! (Antar att du slaktat 99% redan;) )
-täckpluggen i plast som sitter för skruven i innerdörrhandtagen. minst höger fram.
täckpluggar för monteringsskruvar i förvaringsfacket i dörrsidor.
-dörrlister som är räddningsbara, alla möjliga men gärna åtminstone gummilist förardörrens dörröppning.
-sista delen av insugsbälgen som alltid går sönder?
-sjysst emblem bak?
-orostig NOS nedre kylarbalk höhöhöhö :dunce:
-elhissknappar/hållare
-ventilationsutblåsen, runda, med krokant
-hela högtalarnät med kromkant

komplett ljusbeige inredning inkl. alla plastpaneler och täcklister (som om du ruvar på det i smyg)

[Edited on 2015-9-5 by FredrikAssarsson]

sam_h - 2015-9-5 kl 10:25

-kromlist under pass. framlykta
Borde finnas

-kanske två reservframlyktor?
Har en uppsättning utan xenon

-täckpluggen i plast som sitter på plastpanelen där bakluckan ska möta låsets hasp. (Har bild om du skakar på huvudet av min förklaring...)
Borde vara hel .

-täckpluggen i plast som sitter höger sida bak bredvid lilla reflexen på kjolpaketet
Finns i silver, vet ej om den är hel

-allt av värde gällande låskistor, låsstyrenheter, elhissar och sådant skoj! (Antar att du slaktat 99% redan;) )
Rätt gissat. 100% taget

-täckpluggen i plast som sitter för skruven i innerdörrhandtagen. minst höger fram.
.. kanske finns.

täckpluggar för monteringsskruvar i förvaringsfacket i dörrsidor.
.. troligen inte, letade efter en själv för ett tag sedan

-dörrlister som är räddningsbara, alla möjliga men gärna åtminstone gummilist förardörrens dörröppning.
Behöver en till förardörr själv, har inte gett mig på dem, de är väl i sådär skick

-sista delen av insugsbälgen som alltid går sönder?
Sprucken

-sjysst emblem bak?
You wish!

-orostig NOS nedre kylarbalk höhöhöhö :dunce:
Jo just det.

-elhissknappar/hållare
Check. vilka behöver du?

-ventilationsutblåsen, runda, med krokant
Demonterade men inte använda. Vad behöver du?

-hela högtalarnät med kromkant
Har bara ett i reserv tyvärr som jag behåller själv.

-komplett ljusbeige inredning inkl. alla plastpaneler och täcklister (som om du ruvar på det i smyg)
Har en ljusgrå inredning, extra fin och fluffig med allt matchande mögel.

sam_h - 2015-9-5 kl 15:41

Fredrik följande finns:
-kromlist under pass. framlykta - Sitter limmat på nedanstående lyktor
-kanske två reservframlyktor? - Har en uppsättning utan xenon
-täckpluggen i plast som sitter på plastpanelen där bakluckan ska möta låsets hasp.
-täckpluggar för monteringsskruvar i förvaringsfacket i dörrsidor.
-elhissknappar/hållare - vilka behöver du?
-ventilationsutblåsen, runda, med kromkant - Demonterade men inte använda. Vad behöver du?

FredrikAssarsson - 2015-9-6 kl 11:58

Fredrik följande finns:
-täckpluggen i plast som sitter på plastpanelen där bakluckan ska möta låsets hasp.
-ventilationsutblåsen, runda, med kromkant - Demonterade men inte använda. Vad behöver du?

Perfekt, det där är en start! :)
Jag tar't för någon trevlig peng. Det mesta är ju bara småpryttel men lyktorna (lika bra att ha som reservdelar för jag ska bygga GTAlyktor och vem vet hur bräckliga de är att ta isär nu. Bra med provexemplar!
Elhissknappar tänker jag mig förardörrens modul för justering av alla fyra rutor.
Runda utblåsen skulle jag vilja ha två av till 156an.

Har du någon styrenhet till centrallås, ABS etc till övers eller har du dom på din egen bra att ha hylla?
Sedan kan du ju alltid ge mig kostnadsförslag på en extra ICS om det skulle gå sönder något för mig.

sam_h - 2015-9-6 kl 12:05

ABS styrenheten fungerar bara på 166 3.0 med automat -99-01. Verkar finnas 8-10 varianter.

[Ändrad 2015-9-6 av sam_h]

FredrikAssarsson - 2015-9-6 kl 19:36

Då tar vi det andra. :)

Bör hämtas eller postas innan flytten förmodar jag?

sam_h - 2015-9-7 kl 20:52

Fredrik följande finns:

Elhissknappar tänker jag mig förardörrens modul för justering av alla fyra rutor. - Ok

Runda utblåsen skulle jag vilja ha två av till 156an. - Har något minne av att det bara är de centrala utblåsen på 166 som passar på 156 även ute på flankerna. kolla i Ainelands 156 totalrenoveringstråd.

Har du någon styrenhet till centrallås, ABS etc till övers eller har du dom på din egen bra att ha hylla? - Tyvärr redan bortskänkta/sålda. ABS styrenheten är kvar men fungerar tyvärr bara på Automat enligt part-nr.

Sedan kan du ju alltid ge mig kostnadsförslag på en extra ICS om det skulle gå sönder något för mig. - Jag demonterade den som satt, tyvärr gick de flesta fästen sönder för täckplåten, så behöver lite hjälp med starkt dubbelhäftande för att sitta på plats. Hade ett tag en helsnurrig idé om att använda det av hårdvaran som behövs för att bygga en raspberry-pi styrd tougchscreen istället. Men skiter i det. ;) Jag ska fundera/kolla upp ett vettigt pris för ful ICS + lyktor så ingår resten.

FredrikAssarsson - 2015-9-8 kl 08:07

Det enda som stod i Ainelands tråd om utblåsen var: "Luftutsläppen var samma som på 166. Svängde förbi en skrot för ett par veckor sedan och plockade dessa. Blev billigare än eBay. Fick betala en 100:- för båda."

sam_h - 2015-9-8 kl 16:46

Passa på! En tvilling till TEA (förutom Zender) http://www.blocket.se/helsingborg/Alfa_Romeo_166_3_0_V6_Sv_s...

sam_h - 2015-9-11 kl 12:08

:revs:

img006.jpg - 110kB

elCrillo - 2015-9-11 kl 12:13

telecastrus - 2015-9-11 kl 12:22

:beerchug:

Besar - 2015-9-11 kl 12:33

:clap: grattis

Besiktas klocka är fel, eller tidstämpeln på inläggen här för mig.

"Inlagd 2015-9-11 kl 12:08"
Men enligt pappret så besiktade du 12:32 :P

Parkerar du fortfarande i P-hus dockan?

2maz - 2015-9-11 kl 12:37

Det är bara att gratinera!

FredrikAssarsson - 2015-9-11 kl 14:31

Congratumelations! :beerchug:

gonggong - 2015-9-12 kl 19:05

de e du värd!!!!
:beerchug:

mopar - 2015-9-12 kl 19:24

Äntligen Sam!

Hoppas gamla Tea ger dig en hög med problemfria mil nu, det är dy värd!

/mopar

sam_h - 2015-9-12 kl 19:34

Tack för stödet! :beerchug:

Näst på tur är åka och ta in en offert från http://www.bilveteran.se/ för att fixa den skadade vänstersidan.

Gammal bild från Seb:

IMG_7639_2.JPG - 321kB

[Ändrad 2015-9-12 av sam_h]

mopar - 2015-9-23 kl 19:37

Grattis på namnsdagen "Tea" :)

/mopar

blompa - 2015-9-24 kl 07:27

Passa på! En tvilling till TEA (förutom Zender) http://www.blocket.se/helsingborg/Alfa_Romeo_166_3_0_V6_Sv_s...

Svart med röd skinninredning. Jäkligt snygg kombination. Något dyr bara.
Grattis till besiktningen! :)

sam_h - 2016-3-8 kl 09:39

Tea fick följa med till jobbet en dag.

blompa - 2016-3-8 kl 10:06

That sound...

:cool:

telecastrus - 2016-3-8 kl 11:41

Eargasm !!!:headbang:

sam_h - 2016-3-8 kl 12:07

Blev lite inspirerad och gick ut och startade Tea. Kopplingenspedalen var slapp och den begagnade slavcylindern jag monterade i somras läcker vid pistongen så blev ingen varmkörning.

Pages:  1  ..  3    5  6