AlfaPower

Samhs TEA 166 3.0 Zender (oljeläckage)

Pages:  1  ..  4    6

FredrikAssarsson - 2016-3-8 kl 12:18

Win some lose some.. ;)

midju - 2016-8-16 kl 13:32

Denna tråd är guld värd för mig som också räddat en 166. Kanon!

Seb - 2016-8-16 kl 14:43

Inte utan att man saknar henne lite :)

Grymt jobb Sam!

sam_h - 2016-8-16 kl 18:43

Quote: Ursprugligen inlagt av midju  
Denna tråd är guld värd för mig som också räddat en 166. Kanon!

Jättekul att höra! :beerchug:

sam_h - 2016-8-16 kl 18:46

Quote: Ursprugligen inlagt av Seb  
Inte utan att man saknar henne lite :)

Grymt jobb Sam!

Tack som fan!
Beställde hem grejerna igår för att fixa den läckande slavcylindern. Ska inte göra samma misstag som förra året och besikta 2 veckor före nästa besiktningsperiod. :wall:
Sedan ska vi se om bilveteran i Malmö kan tänka sig göra lite rost/lackabetet med vänstersidan.

FredrikAssarsson - 2016-8-16 kl 21:22

Ses vi i var sin Zender nästa år på wenngarn? :beerchug:

sam_h - 2016-8-16 kl 21:39

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Ses vi i var sin Zender nästa år på wenngarn? :beerchug:

Vi får nog nöjja oss med att du förgyller Wenngarn, så fixar jag Krapperup här i södra Sverige. :beerchug:

sam_h - 2017-3-31 kl 18:44

Fick äntligen tid över att fixa packningen på termostaten och lufta den nya slavcylindern.

IMG_20170331_183515.jpg - 6.3MB

sam_h - 2017-3-31 kl 18:48

https://youtu.be/A1n5e4wQkPY

Upphängningen till höger avgas har gett upp. Annars skall det bara vara och åka till besiktningen.

[Ändrad 2017-3-31 av sam_h]

FredrikAssarsson - 2017-3-31 kl 18:57

Yay! Ännu en Zender i drift. :thumbsup:
Lite avis på nero volcanicofärgen.. Så jädra snygg.

sam_h - 2017-3-31 kl 19:05

Har ett litet avgasläkage från ena flexröret som även det kan ställa till det på besiktningen,

sam_h - 2017-5-21 kl 16:32

Quote: Ursprugligen inlagt av sam_h  
Har ett litet avgasläkage från ena flexröret som även det kan ställa till det på besiktningen,

Båda parkeringsljusen fram var trasig. 2½h för att byta :bondage:

Men nu är det dax! besiktning imorgon!

Har även beställt den nya varianten av Loudlink till 166 med nyare blåtandsprotokoll :rockon:

http://loudlink.eu/webshop/alfa-romeo-bluetooth-handsfree-ca...

Madone - 2017-5-21 kl 21:03

Lycka till!

Håller tummarna.

FredrikAssarsson - 2017-5-21 kl 22:22

Oj, där ser man! Visste inte att de kommit ut med en ny för 166? Den gamla läste jag inte fungerade så vidare bra med ICS så den slutade de sälja. Detta här är ju skitbra nyheter, får du igång det och är nöjd med den så hugger jag en direkt!!

Grymt Sam! (Laga din Zenderfälg nu så är ju din bil typ "komplett"! :)

blompa - 2017-5-22 kl 07:29

Loudlink ser klar intressant ut.

:cool:

sam_h - 2017-5-22 kl 09:49

5st 2:or och 2st bra och veta :ink:

Spindelled höger övre
Bromslang höger fram
Höger xenon, ljussvag - linsen är mjölkig, sitter ny xenonlampa.
Höger xenon låg - Höjdjusteringen är också kass, så blir att leta upp en ny lykta
Kabel till handbroms hänger

Samt bra att veta,
Läckande dämpare höger fram,
Läcka flexröret - men värden inom gränsen

Besar - 2017-5-22 kl 11:47

Med andra ord en halv dag i garaget :smash:

FredrikAssarsson - 2017-5-22 kl 15:12

Ser man det som en 20år gammal entusiastbil så är det inga direkt oförutsedda grejer som behövs.
De är ju faktiskt rätt gamla nu.

(Jag kan byta dina fel om du byter min styrväxel! ) :kiss:

sam_h - 2017-5-23 kl 20:36

Hade en höger länkarm i gömmorna och nya handbromsvajrar
S blir att beställa lite bättre bromsslangar och ta en funderare över vilken bank jag ska råna för att ha råd med nya lyktor fram :oO

IMG_20170523_205931.jpg - 2.3MB

sam_h - 2017-5-23 kl 20:57

Mellan 7000 och 9000 för en lykta! Billigare och leta upp en 166 på blocket med xenon, ta lyktorna och slänga resten....

För givetvis var det vänster som Höjdjusteringen ballar ur på, och höger som är disig. Blir dock troligen så att jag testar demontera och göra rent linsen, borde gå och ser vad jag kan göra med den andra lyktan, i värsta fall får bmr låna ut en lykta över sommaren..

[Ändrad 2017-5-23 av sam_h]

75anders - 2017-5-24 kl 07:02

Jag har lyktor på donatorn. har dålig koll på skicket.

sam_h - 2017-7-20 kl 18:41

Quote: Ursprugligen inlagt av Besar  
Med andra ord en halv dag i garaget :smash:

Lite mer än en halv dag i garaget... men nu är det fixat! och hon är besiktigad! :revs:

sam_h - 2017-7-20 kl 18:42

Quote: Ursprugligen inlagt av 75anders  

Jag hade extra lyktor, köpte en "goodiebox" för 500kr på blocket för ett gäng år sedan där det ingick länkarmar, xenonlyktor och lite annat!

FredrikAssarsson - 2017-7-20 kl 21:09

Tjoohoo! Fler ZenderV6 igång!! :)

Besar - 2017-7-21 kl 08:54

Härligt! Då kanske man får se (och höra) den på någon träff framöver?

Alfadriver - 2017-7-21 kl 22:39

Quote: Ursprugligen inlagt av 75anders  

Jag hade extra lyktor, köpte en "goodiebox" för 500kr på blocket för ett gäng år sedan där det ingick länkarmar, xenonlyktor och lite annat!

Tänk vad det är lätt att glömma vad man har i gömmorna! :D

sam_h - 2017-10-3 kl 20:31

Vad jag däremot inte har i gömmorna är i princip det enda jag inte tog från donatorn innan den gick till skroten: elhissar

Elhissen för höger bak har gått sönder så rutan ramlar ner. Den sitter just nu med silvertejp.
Dessutom får TEA agera morgonpendlare till pendlarparkering just nu tills jag gjort iordning BMR för vinterna.

FredrikAssarsson - 2017-10-4 kl 16:59

Nog jäklar är det bra ironiskt att äga Alfa Romeo?
Här har jag sagt till Sam att jag har ju en elhiss liggandes som jag inte behöver till höger bak. Lite senare hämtar jag den i garaget och på vägen hem hör jag min egen elhiss höger bak säga KRAS! :dunce::smash::kulspruta:

75anders - 2017-10-5 kl 08:50

Nog jäklar är det bra ironiskt att äga Alfa Romeo?
Här har jag sagt till Sam att jag har ju en elhiss liggandes som jag inte behöver till höger bak. Lite senare hämtar jag den i garaget och på vägen hem hör jag min egen elhiss höger bak säga KRAS! :dunce::smash::kulspruta:

Jag har en på donatorn om sam vill ha så det gör inget. :pftroest:

sam_h - 2017-10-5 kl 09:08

Tack Anders! Jag beställde en på nätet. Bra och veta till nästa gång.

sam_h - 2017-10-5 kl 09:10

Nästa år är det 20 års jubileum för 166. Är det för tidigt att ha en modell träff? Kanske är först när veteranstatus infaller som det är dags?

[Ändrad 2017-10-5 av sam_h]

FredrikAssarsson - 2017-10-5 kl 17:47

Det ör lika kul varje gång någon ny frågar om 166an och man förklarar att det är en bil på 20år och 2/3 av sitt liv mot att vara skattebefriad klassiker! :D

sam_h - 2017-10-5 kl 20:32

Jo de som inte känner till modellen blir ofta förvånade över hur modern den ser ut. Vilket kanske är ett tecken på hur tidlös designen är

sam_h - 2018-4-11 kl 16:02

Plockade ut Tea ur garaget. Tätningsjobbet vid termostaten förra våren var tydligen inte fulländad. Nu var expansionskärlet tomt igen. Fyllde på och startade upp. Nu läcker det dock ymningt vid termostaten. Så får bli lite helgmek inom kort så Tea är redo för Krapperup i år.
Har iaf bytt den trasig elhissen. Var inte plastpluggen som jag gissat utan vajern som gått av.

Behöver leta upp interiörsprej som härdar konstläder som börjat mjukna med åren, mittenkonsolen är nu så klibbig att den färgar av sig. Har sett det användas på amerikanska bilprogram.

Lite googling senare så verkar det vara en bluffprodukt.
Verkar bara finns 2 metoder.
1. torka av med isopropylalkohol lite då och då.
2. Ta bort all färg med limtvätt och börja om från början med ny färg / limma på läder.

[Ändrad 2018-4-11 av sam_h]

FredrikAssarsson - 2018-4-11 kl 16:43

Termostaten bytte jag nyss också. Enda kruxet var att glykol rann ner på kopplingen så den var lite huggig under första dagen innan det försvann..
Dubbelkolla ditt expansionskärl, mitt hade spruckit vid den lilla slangen anslutning på ovansidan.

Apropå inredning. Är det fusklädret på mittarmstödet du menar eller plastpanelernas softtouchbeläggning? Är det softtouchen så är det bara en hinna utanpå som går att tvätta bort med isopropanol/sprit. Tidsödande och skitstörigt men när man får bort det är plasten ”ren” igen från klibbet. Min är i bra skick förutom sidopanelerna som mellan handskfacket och ICS. Den panelen är rent ut sagt skit. :kulspruta:
Jag var ute efter att klä om mina paneler med vinyl men fann ingen bra färgmatchning.

sam_h - 2018-4-11 kl 16:57

Precis, i Teas fall är det samtliga som är klibbiga, mittpanelen värst den är kladdig och färgar av sig bara men petar på den. Alfa är dock inte ensamma om problem allt ifrån Toyota till Ferrari har samma problem på bilar mellan 95-05

FredrikAssarsson - 2018-4-11 kl 18:30

Då har du en stunds jobb framför dig.:(
Jag tycker att det som verkar vara mest skonsamt är en träskrapa eller rent utav ens tumnagel och rulla bort så mycket av det mjuka man kan och sedan gnugga med medlet. Det lossnar inte så snyggt dock utan smetas mest till en blrjan så man får liksom skrapa igen då om och om igen tills det börjar bli så tunt lager kvar att man kan gnugga med trasor med sprit.

Alternativet är ju sandpapper och andra slipdon som scotchbrite osv men det går så hårt åt plastens yta att man kan råka förstöra strukturen på de ytor som inte är släta.
Är det svarta ytor du har bekymmer med så är det ju bara att attackera för plasten är svart innanför. Är det de röda utorna i bilen så är det svart innanför det röda har jag för mig så dubbelkolla på något dolt ställe om plasten är helt infärgad eller bara på ytan.

sam_h - 2018-4-11 kl 18:37

Det är tyvärr bara ytan som är färgad

FredrikAssarsson - 2018-4-11 kl 19:50

Aj då. Tread carefully! Träverktyg och tumnaglar är snällaste sättet att skrapa bort det värsta då och sedan tvätta.

Kolla om du får tag i någon vinyl i rätt färg så kan du klä om en del paneler och spara in saneringstid.
Jag är jättesugen på att klä mina paneler men det har halkat ner på priolistan...
Tex verkar ett nytt c-lås relä gå före. Likaså ny tempgivare i backspegeln då bilen alltid tycker att det är 60gr ute! :P

Besar - 2018-4-12 kl 09:59

Då hoppas jag vi ses i Krapperup :thumbsup:

blompa - 2018-4-12 kl 10:49

Nästa år är det 20 års jubileum för 166. Är det för tidigt att ha en modell träff? Kanske är först när veteranstatus infaller som det är dags?

[Ändrad 2017-10-5 av sam_h]

Ska man behöva köpa på sig en bara för det? Jag har ju mekat ett uns på 166or :P

Madone - 2018-4-14 kl 16:33

Jag skrotade en 166 TS den står troligtvis på Hasselstadskroten i Kallinge.
Kan vi tillfälle se vad som finns kvar...
Annars har jag lite delar kvar

Vi ses på Krapperup bara 2km från mitt hem:cool:

sam_h - 2018-5-11 kl 20:03

Gav mig på det läckande kylsystemet igen. Bytte även alla o-ringar jag kom åt. Nu borde det vara tätt.

IMG_20180511_172127.jpg - 4.4MB

FredrikAssarsson - 2018-5-11 kl 22:07

Hoppas nu attt det funkar som tänkt. :smash:

sam_h - 2018-5-11 kl 22:22

Får se i morgon, hade inget batterivatten att spä ut glykolen med

sam_h - 2018-5-16 kl 20:26

Snustort!
Dammade av motorrummet, städade invändigt och laddade batteriet. Nu är Tea redo för besiktning!

IMG_20180516_184206.jpg - 3.5MB

sam_h - 2018-5-16 kl 20:28

En tvätt får det bli också innan det bär av till besiktningen!

Får se om de släpper igenom den läckande dämparen höger fram som nog är tom vid det här laget.

Det får bli nästa projekt. Framvagnen.

blompa - 2018-5-16 kl 20:53

Hoppas de sitter bättre till än bakdämparna. Jäkla klant som designade det. :dunce:

FredrikAssarsson - 2018-5-16 kl 22:53

Framvagn?
Då är vi två om det men jag har inte så slitet att en dämpare läcker så du hinner nog före. ;)

Kul att den är på gång! Bravo!

sam_h - 2018-5-24 kl 14:01

Nu är det besiktat! 14 månader framåt. :headbang:

Tre bra att veta:
Oljeläck från oljeplugg
dålig reflex bak
lågt halvljus

Men får nog ge mig på framvagnen snarare än senare, höger stöddämpare bottnar i vägbulorna här hemma. Inte trafiksäkert.

pescatore - 2018-5-24 kl 19:57

Grattis! Satt och käkade lunch häromdagen när du gled förbi och in på macken. Det är nog den snyggaste kulören på en 166.

FredrikAssarsson - 2018-5-24 kl 22:34

Inga otäckt svåra saker på besiktningslistan inte - gött! :beerchug:

Jag handlade mina bilsteindämpare från alfisti.net, där var rätt bra pris faktiskt.

Besar - 2018-5-25 kl 09:28

Grattis :beerchug:

Säg till när du kör till Malmö nångång, vi kan ta lunch på Saltimporten (käkar där 2-3ggr i veckan).

sam_h - 2018-5-29 kl 20:56

Inga otäckt svåra saker på besiktningslistan inte - gött! :beerchug:

Jag handlade mina bilsteindämpare från alfisti.net, där var rätt bra pris faktiskt.

Du var bara tvungen att jinxa det? Det är troligen packningen till oljesumpen som läcker och den har börjat läcka mer senate dagarna. :dunce:

har dock en förhoppning att det är anslutningen till oljekylaren ovanför oljefiltret, kommer inte åt och se utan att riva plasten i hjulhuset.

sam_h - 2018-5-29 kl 20:57

Säg till när du kör till Malmö nångång, vi kan ta lunch på Saltimporten (käkar där 2-3ggr i veckan).

Låter som en bra idé! Jag hör av mig när jag tar Tea, händer dock inte så ofta.

sam_h - 2018-5-29 kl 21:01

Just nu är jag dock måttligt road av bilar..
Intermittent fel på Giuliettan, någon givare som tappar signalen så att Stop&start slutar fungera och tänder motorlampan och en alfaserviceorganisation i malmö och lund som varken svarar på telefon, mail eller "meddelande" via deras hemsida. Vill bara boka en service + en felsökning.

Dessutom skar ac-kompressorn på pendlarvolvon i morse och tog frihjulet till acn med sig, så inte körbar. :(

sam_h - 2018-5-29 kl 21:02

Quote: Ursprugligen inlagt av pescatore  
Grattis! Satt och käkade lunch häromdagen när du gled förbi och in på macken. Det är nog den snyggaste kulören på en 166.

Tack! ja kulören gör sig kanon i solljuset! Har liknande på giuliettan också.

Besar - 2018-6-1 kl 09:21

Låter som en bra idé! Jag hör av mig när jag tar Tea, händer dock inte så ofta.

Vi kan ta och luncha ändå :)
Säg till när det passar dig så kan jag cykla över till den sidan.

sam_h - 2018-6-8 kl 22:54

Just nu känns alforna här hemma jävligt billiga.. :furious3:
Kopplingen var stenhård i morse på Tea och oljeläckaget har blivit ymnigare.

Funderar jävligt mycket på att bara köpa något japanskt med kamkedja och slippa 4/4 alfor som jävlas

FredrikAssarsson - 2018-6-8 kl 23:18

Slavcylinden?

Jo visst kan det märkas emellanåt att det är prestandabruksbilar med 20år på nacken..
Andas djupt och ta dig igenom det:kiss:

166an är värd att hålla fast vid.

sam_h - 2018-6-9 kl 09:57

Slavcylindern är sprillans ny. Kom fram till att det är slangen som svällt, några hårda tramp började det flöda igen

[Ändrad 2018-6-9 av sam_h]

TomTrikk - 2018-9-3 kl 12:19

Hur gick det med Loudlinken? Jag kanske har missat det i tråden.
Vore ju fränt om det funkar bra.

sam_h - 2018-9-4 kl 09:01

Blev nedprioriterat. Har inte gett mig på oljeläckaget ännu heller.

sam_h - 2019-3-23 kl 14:56

Istället för att ge mig på att lyfta ur utbytta motorn med oljeläckaget som sitter i TEA blir projektet att fixa TEAs matching nr motor.

IMG_20190323_152847.jpg - 3.3MB

FredrikAssarsson - 2019-3-23 kl 14:59

Yes! Kämpa kämpa!
Uppgraderingar samtidigt? JimK kammar?

sam_h - 2019-3-25 kl 17:46

Ja, det är tanken. Samt polera lite i portarna. Skulle behöva ha någon att kolla på cylindrarna om det räcker med att hona om, är lite rost i dem.

sam_h - 2020-6-17 kl 19:49

Fyfan, nu har TEA fått stå 2 år, är dags att ta tag i oljeläckaget.

FredrikAssarsson - 2020-6-18 kl 06:43

:bananana: do it! Bara att börja i ena änden och inte sluta förrän du är klar i andra änden. :D

sam_h - 2020-6-18 kl 18:13

:bananana: do it! Bara att börja i ena änden och inte sluta förrän du är klar i andra änden. :D

Det är vad jag önskar att jag kunde göra obehindrat.

Blev rear-ended när jag stod still i depån på go-kart bana förrförra sommaren. Resulterade i diskbråck och ryggont. Tyvärr är min rygg fortfarande ond, så kan bara meka med måtta. Det sagt, jag tror att jag med måtta kan få till en tät oljetrågspackning.

FredrikAssarsson - 2020-6-19 kl 21:41

Bäst du skyndar dig innan elhissarna eller centrallåsen spontanhavererar av ingen anledning alls! :P
 Pages:  1  ..  4    6