AlfaPower

156 V6 - ska bromsarna vara så svaga?

Kraniel - 2012-8-31 kl 09:14

Bakgrund: jag lufsar runt i en 156 TS SW till vardags, men drömmer om samma bil fast med V6 och dragkrok.

Nu har jag varit och provkört två olika bilar – båda med V6 och dragkrok – och de har haft samma märkliga bromsfenomen: initialt känns pedalen bra, men när jag trampar fullt händer inte mycket mer. Farten avtar inte särskilt dramatiskt och något ABS-ingripande är det inte tal om. Upplevelsen är som om servofunktionen gradvis faller bort under själva pedalnedtryckningen. Känslan skiljer sig väsentligt från den i min TS.

Så jag undrar: är detta ett välkänt fenomen eller har jag bara lyckats få tag på två skitexemplar? Vad är det som är fel? Vad gör man åt det?

FredrikAssarsson - 2012-8-31 kl 11:09

Nästan så att jag smålog när jag läste första raden för den påminner starkt om en av signaturerna här: "den genomsnittliga alfistin äger en alfa värd 12000 och drömmer om en alfa värd 17000...":beerchug:

Bromsarna i 156an med V6 har jag inga dåliga erfarenheter av. De tar fint tycker jag, om än Kanske något svagare än 166 3.0 som med sina större bromsar tar mustigt bra. Jag litade alltid fullt ut på de i 166an, de kan nypa hårt mot ABSen om du vill.

TurboB - 2012-8-31 kl 11:21

Jag tycker det låter som ett klassiskt exempel på "mekonomenbelägg".

Blixten - 2012-8-31 kl 12:40

Jag har haft samma känsla i min. Min 2,0 jag hade slog man pannan i rutan om man bromsade lika hårt med samma skivor och klossar. Någon skillnad är det tror jag för jag får inte till det riktigt sådär jag vill ha.

FredrikAssarsson - 2012-8-31 kl 13:02

Jag fick min 166 med original brembo att formligen stå på framhjulen vid en panikinbromsning på inlandsvägen. Jag kände hur hela bakvagnen höjdes verkligen markant så något fel på de bromsarna är det inte. Kan tillägga att vid det tillfället gick det fort, mkt fort. Den 156 jag har kört kändes rätt bra den också, visserligen utan att ha stått på bromsen i den.
Jag hade inte mekonomenbelägg av billig typ

Sande - 2012-8-31 kl 13:47

Kör med slitsade och borrade skivor fram och bak från EBC samt greenstuff belägg. Är hur nöjd som helst. :thumbsup:

Kraniel - 2012-8-31 kl 15:05

Hmm, det låter som om man borde kunna förvänta sig bättre bett i bromsarna alltså. Märkligt att båda bilarna betedde sig precis likadant. Nåja, jag kommer inte att orka gräva i en nyköpt bil, så jag får leta vidare. Om jag vill meka så har jag andra projekt att ge mig på. :ink:

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Nästan så att jag smålog när jag läste första raden för den påminner starkt om en av signaturerna här: "den genomsnittliga alfistin äger en alfa värd 12000 och drömmer om en alfa värd 17000...":beerchug:


Ja, öhum, det där stämmer väl på pricken. :beerchug:

BTW, om det är någon som vill sälja en schysst 156 V6 SW med drag, hör av dig!

midju - 2012-8-31 kl 19:29

Mina bromsar är riktigt bra på 156 V6, inga problem.

[Ändrad 2012-8-31 av midju]

freda155 - 2012-9-1 kl 08:08

Kanske bara är så att beläggen närmar sig slutet? Upplevde lite samma själv och det blev mycket bättre med ny hårdvara.

Ken - 2012-9-1 kl 09:10

Om man inte använder bromsarna rejält regelbundet så somnar bromsbeläggen. Välkänt fenomen som finns på många bilar. I Sverige är vi som regel försiktiga i trafiken och man behöver sällan stå på hejdaren.

Lösningen är oftast att byta belägg helt enkelt. Man behöver göra några rejäla fullbromsningar i veckan för att undvika detta. 120-130 knutar och full ABS bromsning till stillastående. Upprepas 3-4 ggr i följd så att grejorna blir varma ordentligt.
Då somnar inga belägg! Dessutom mycket roligare att köra en bil där man vet och kan lita på grejorna. Biltemabelägg ska man undvika oxå. Dom gillar inte upprepade fullbromsningar är min erfarenhet.
:smash::smash::smash:

[Ändrad 2012-9-1 av Ken]

Micke G - 2012-9-1 kl 10:26

En huvudbromscylinder som inte är riktigt tät mellan kretsarna kan ge liknande fenomen. Kan kännas degig och utan riktigt bett.

sam_h - 2012-9-1 kl 10:32

Quote: Ursprugligen inlagt av Ken  
Om man inte använder bromsarna rejält regelbundet så somnar bromsbeläggen. Välkänt fenomen som finns på många bilar. I Sverige är vi som regel försiktiga i trafiken och man behöver sällan stå på hejdaren.

Lösningen är oftast att byta belägg helt enkelt. Man behöver göra några rejäla fullbromsningar i veckan för att undvika detta. 120-130 knutar och full ABS bromsning till stillastående. Upprepas 3-4 ggr i följd så att grejorna blir varma ordentligt.
Då somnar inga belägg! Dessutom mycket roligare att köra en bil där man vet och kan lita på grejorna. Biltemabelägg ska man undvika oxå. Dom gillar inte upprepade fullbromsningar är min erfarenhet.
:smash::smash::smash:

[Ändrad 2012-9-1 av Ken]


Kom bara ihåg att köra en nerkylningsrunda efter sådana inbromsningar, så du inte riskerar att skivorna slår sig.

theseal - 2012-9-1 kl 11:22

Quote: Ursprugligen inlagt av sam_h  
Quote: Ursprugligen inlagt av Ken  
Om man inte använder bromsarna rejält regelbundet så somnar bromsbeläggen. Välkänt fenomen som finns på många bilar. I Sverige är vi som regel försiktiga i trafiken och man behöver sällan stå på hejdaren.

Lösningen är oftast att byta belägg helt enkelt. Man behöver göra några rejäla fullbromsningar i veckan för att undvika detta. 120-130 knutar och full ABS bromsning till stillastående. Upprepas 3-4 ggr i följd så att grejorna blir varma ordentligt.
Då somnar inga belägg! Dessutom mycket roligare att köra en bil där man vet och kan lita på grejorna. Biltemabelägg ska man undvika oxå. Dom gillar inte upprepade fullbromsningar är min erfarenhet.
:smash::smash::smash:

[Ändrad 2012-9-1 av Ken]


Kom bara ihåg att köra en nerkylningsrunda efter sådana inbromsningar, så du inte riskerar att skivorna slår sig.


Ähh, det där är överdrivet, parkera och dra handbromsen!!

theseal - 2012-9-1 kl 11:24

Jag har aldrig lyckats köra slut på 156 bromsarna, iofs allt nytt (belägg och skivor och bromsvätska, borde bytt slangar också.) runt om precis efter köpet. Dom gamla bakbeläggen trillade i bitar när jag monterade ner grejerna, alltid spännande med "ny" bil.

Kraniel, det låter som om du har bromsmek framför dig.

Kraniel - 2012-9-1 kl 16:26

Quote: Ursprugligen inlagt av theseal  
Kraniel, det låter som om du har bromsmek framför dig.

Nä, jag låter bara bli att köpa vraket. :idea:

Georg - 2012-9-1 kl 16:54

Jag tycker det låter mer som att han ska hitta en bil med bromsar som funkar från början Säl !
:hello:

Qv-kraft - 2012-9-3 kl 07:16

Du har nog hittat dåliga exemplar bara. Jag hade aldrig några problem med bromsarna, sånär som på överdriven abs-verkan vid inbromsning i snäva kurvor.

[Ändrad 2012-9-3 av Qv-kraft]