AlfaPower

Samhs BMR 166 TS -99, 7500rpm - SÅLD

sam_h - 2012-9-23 kl 22:13

Körde nyss hem en solidsvart 166 T.S -99 med 9970mil på mätarn.
Jag var och kollade på den för 2-3 månader sedan, då var lmm kass och kamtidsvariatorn var helslut,så den gick riktigt dåligt, ryckte och tappade orken på vissa varvtal, dessutom var det nästan 3år (3000mil) sedan senaste kamremsbytet och sommardäcken har rullat sin sista sommar, så jag avstod.

Nu är lmm byt så den gick bättre än sist, men fortfarande inte som den ska. Den har bra drag upp till 3000 men sedan fattas 20-30 hästar vilket verkligen märks uppåt 4500-5000, dessutom smårycker den fortfarande vid fullgas och tomgången svajar. Effekttappet känns som när jag hade kass kamtidsvarator på 156:an. Smårycken, är en chansning, då det kan vara den nya lmm som ägaren sa var en pirat eller tändstiften.

Dessutom är där ett hjullagerljud som jag inte kom ihåg från förra provkörningen.
Så jag och frugan bestämde oss under provkörningen att nej, det blir inget.

Grabben hoppar som en vessla ur bilen när vi är tillbaka och springer fram till ägaren och ropar,
"-Vi ska inte köpa den!"
- nähä, det var tråkigt, säger ägaren
"- ja det är synd, vi hade köpt den ifall du hade lagat den"

Frågade om hjullagerljudet och det hade tillkommit för någon vecka sedan.
Så jag sa Nej tack, tyvärr, lycka till.

Men ägaren är trevlig och ungarna sköter sig, så vi snackar lite och jag berättar om de defekter jag såg.

Tillslut ska vi bege oss och han ber oss att iaf skambuda. Så efter en del överläggande med frugan, som är den som egentligen ligger på mest (hon vill slippa köra 75a) där det egentligen inte är "priset" som är problemet utan att jag inte har tid med att skruva bil just nu så blev det två dealer, en med frugan om "garagetid" och en med ägaren om priset.

Så nu slipper frugan köra 75:an vilken hon citat:"hatar" (och 75:an slipper köra ner dagisstaket och misshandlas vid växlingarna som den hatar och framför allt slipper den åka i salthelvetet om någon månad)

Så nu har jag officiellt en handfull alfor.

Lill-166an skall direkt få en storservice:
Byte av kamrem, balansaxelrem, löphjulen, multirem!, kamtidsvariator, vattenpump, original bosch lmm, olja, filter och nya tändstift. Och så ska spjället och tomgångsmotorn rengöras så tomgången slutar svaja.

Det positiva är att rubbet har jag hemma löst eller på 156:an.

Hjullagret lämnar jag bort för bytet inom kort.



[Ändrad 2014-10-25 av sam_h]

[Ändrad 2019-9-2 av sam_h]

Calle - 2012-9-24 kl 05:00

Ahh, 166:a är alltid trevligt. Även jag åker en ts version av direktörsvagnen. Min bil trilskas med tomgång sen en tid tillbaka...men blev bättre efter spjällhusrengöring. Dock att den känns ljusår slöare än 156:an är ett faktum. Typenligt säger verkstan men tanke på vikt etc.
Rapportera gärna hur det går för dig! Min står på verkstan...arrgh

//Calle

Gustav_Holmdahl - 2012-9-24 kl 07:07

Så slöa ska de inte vara. Minns inte det från min 166 TS jag ägde en gång i tiden. Spjällhusrengöring funkade temporärt på den TS jag hade, men man fick göra det då och då.

Grattis förresten! Själv har jag ägt en TS, TB och nu till sist den fulländade 3,2V6 :cool:

sam_h - 2012-9-25 kl 20:51

Quote: Ursprugligen inlagt av NZORIKKO  
Kolla i min tråd om missljud. Jag bytte lite av varje men det var ett servorör som tog i karossen. Värt att kolla.


Ska göra det. För det är inte så långsökt att det är samma problem då det är en rätt kraftig resonans i chassiet när det låter. Symptomen på BMR är att det tystnar om man svänger lätt åt vänster då den hittar ett avlastat läge, men låter om man göra större utslag åt båda hållen, eller kör rakt fram. Så kan inte helt avgöra vilken sida det kommer från.

[Ändrad 2012-9-25 av sam_h]

sam_h - 2012-9-30 kl 12:02

Ljudet från framvagnen är en trasig drivknut på höger sida, frågan är dock om även hjullagret gått pga. värmeutvecklingen.


sam_h - 2012-9-30 kl 12:17

Jag bytte igår till den nya Bosch original LMM jag hade liggandes och kände ingen skillnad, fortfarande orkeslös över 3000rpm och misständningar.

Idag hittade jag anledningen till det hela. Vatten i tändstiftbrunnar 1 och 2. Tändstiften hade även de gått långt, så det var på tiden de byttes. Samtliga tändspolar var spruckna så hämtade spolpaketet från 156:an och nya tändstift från förrådet.

Nu är det en helt annan bil dom där 20-30hästarna jag saknade var nog snarare 50, blev ordentligt klipp över 4000+ rpm. Dock är puckeln vid 3000rpm svag och ojämn, märks att kamtidsvariatorn är sliten då det mellan accelerationerna skiljer sig åt när momentet kommer, ibland vid 2800, ibland inte förrän 3700.

Så att allmänt tips till alla med T.S motorn, torka ur tändstiftbrunnarna om ni ska motortvätta.

Ska höra med förra ägaren om det är han som tvättat, eller den varit så sedan han köpte den. Isåfall ska han, om han vill, få testa bilen med en motor som går så som den är tänkt. :P

DSC_3401_rz.jpg - 499kB

sam_h - 2012-9-30 kl 12:28

En potentiell anledning till kamtidsvariatorstrulet kan vara att det ligger 5w40 olja i den, har själv varit med om en sliten variator som knackat och inte funkat alls när en verkstad slängde i 0w-30 och har hört det från annat håll att variatorn är väldigt känslig för viskositeten.

Dessutom så är rekommendationen från AR att det ska vara 10w60 i en 166 T.S, vilket verkar vettigt med tanke på hur lågt utväxlad den är.

sam_h - 2012-9-30 kl 20:23

Vissa reservdelspriser i sverige är helt sjuka, Meca och Mekonomen vill ha 1800kr för en drivknut, på ebay kostar nya 18euro. Är det en sådan kvailtétskillnad att det motiverar en prisskillnad på 1000%? galet.

HEDBERG - 2012-9-30 kl 20:40

För 18 euro så är det väll en bedagad knut eller tegelsten ??

[Ändrad 2012-9-30 av HEDBERG]

sam_h - 2012-9-30 kl 21:09

Quote: Ursprugligen inlagt av HEDBERG  
För 18 euro så är det väll en bedagad knut eller tegelsten ??

[Ändrad 2012-9-30 av HEDBERG]


Vetifaen, men firmorna som säljer har 20'000-30'000 omdömmen

niczii - 2012-10-1 kl 05:18

Quote: Ursprugligen inlagt av sam_h  
Vissa reservdelspriser i sverige är helt sjuka, Meca och Mekonomen vill ha 1800kr för en drivknut, på ebay kostar nya 18euro. Är det en sådan kvailtétskillnad att det motiverar en prisskillnad på 1000%? galet.


ja ibland är det sådana sjuka skillnader, har varit med om det själv vid flertalet tillfällen, varav man ändock köpt från utlandet då det är ekonomiskt omöjligt att stödja svenska firmor som suger ur sina kunder.
Som tur är gäller inte detta alla firmor, men oftast dom stora iaf.

sam_h - 2012-10-11 kl 19:53

Nu är hjullagret och drivknuten bytt, ska ta en titt på servoröret också får lite väl mycket vägljud/resonanser letar upp sig från höger fram fortfarande.

Nu återstår kamremsbytet, oljebyte, nya vindrutetorkare,på med vinterdäcken och en ordentligt tvätt och vaxning sedan är BMR redo för vintern.


sam_h - 2012-12-27 kl 21:51

Besiktigade idag med blankt papper.

Besiktningsmannen undrade om bakvagnsbalken var bytt, eftersom den såg ut som ny, ingen ärgning alls.

Hela undersidan ser ut som en nyare bil. Det verkar inte som att den gått mycket i slasket. Så en rostskyddsbehandling verkar vara en god investering för många år tillsammans i framtiden.


sam_h - 2012-12-27 kl 21:57

Ah, jag har ju inte lagt upp några bilder på BMR, får se till att fixa det.


sam_h - 2013-5-9 kl 18:30

18" Zender Sienna sitter fint på en helt original liten 2.0a också :rockon:


DSC_4378_r.jpg - 333kB

FredrikAssarsson - 2013-5-9 kl 19:04

Mmmm Mumma!
Skulle bara varit en 3.75L med röd skinninredning också ;)

niczii - 2013-5-9 kl 20:08

Perfekta bilden, alfor och garage på samma bild! :)

sam_h - 2013-6-3 kl 19:07

Det var ett nytt potthål påväg till dagis efter helgens regnande:



DSC_4509_r.jpg - 357kBDSC_4510_r.jpg - 172kBDSC_4512_R.jpg - 222kB

J.Aineland - 2013-6-3 kl 19:24

:( fy va surt. Har själv lyckats med det med Sprinten fast inte så illa. Min fälg blev bara "lite" platt och går fortfarande att använda.

Antar det inte är så lätt att hitta en Siena fälg och en reparation lär väl vara svindyr.
Jag spanar själv efter en extra till min QV då en är lite ful, ser jag en som passar 166 så hojtar jag givetvis.:pftroest:

sam_h - 2013-6-3 kl 19:37

Snällt Jocke! Nä de fälgarna växer inte på träd. Kostar i runda slängar 2500-3000kr på intera om jag tolkar deras prislistor rätt.

niczii - 2013-6-3 kl 20:10

Quote: Ursprugligen inlagt av sam_h  
Snällt Jocke! Nä de fälgarna växer inte på träd. Kostar i runda slängar 2500-3000kr på intera om jag tolkar deras prislistor rätt.


Du kan kräva pengar av kommunen för skadorna om det är så att det är ett hål i vägen som INTE är utmarkerat med avspärrningskoner.
Jag fick ersättning av kungsörs kommun för att ett potthål slog sönder undre bärarmen på min GTV. Dagen efter anmälan så stod det koner där ;) hahaha

sam_h - 2013-6-3 kl 20:14

Finns inga som helst varningar om hålen. Tror dock att det är transportstyrelsen som ansvara för vägen då det är landsväg (70-sträcka)

freda155 - 2013-7-12 kl 08:06

Samma sak hände mig och 75:an med sina gudomliga Zender Milano. Men det slutade inte där, när jag ringde och skällde på bonden (nyharvad väg och knytnävsstor sten lämnad på vägen) tog telefonbatteriet slut och då hivade jag till med armen, släppte(!) telefonen och efter några sekunder – PLUMS. Fem år sedan nu, ok att skämta om det :beerchug:

sam_h - 2013-8-15 kl 13:35

Min fru tror bmr är en grusrallybil. notera jordkockorna som hänger i hjulhusen



DSC_5002.JPG - 624kB

jol - 2013-8-15 kl 15:35

Bra fru, bilar ska användas

FredrikAssarsson - 2013-8-15 kl 16:47

Bra bil, Fruar ska användas! Haha :P

Ser ut som att någon har haft kul..

sam_h - 2013-10-25 kl 19:49

Börjar bli dax för årsservice, har även köpt en ny insugsslang då befintlig har sprickor och är provisoriskt lagad med eltejp.

Blir även nya vinterdäck i år igen, eftersom frugan kör osaltad dåligt plogad väg 1/3 av sträcken till jobbet och de odubbade 225 breda autobahn däcken från förra året, dom är inget vidare på det underlaget.

Martin F - 2013-10-26 kl 12:00

Snygg smuts, var rädd om den :rockon:

Quote: Ursprugligen inlagt av sam_h  
Min fru tror bmr är en grusrallybil. notera jordkockorna som hänger i hjulhusen


sam_h - 2013-10-26 kl 23:24

Jag är något brydd över om BMR har ett varvstopp, och har förr aldrig vågat gå över 7200rpm då det inte varit någon poäng heller, motorn tappat orkenöver 6000rpm, den har dock haft ett väldigt häftigt insugsljud!

Med nya täta insuget fick motorn en helt annan karaktär över 5000rpm, skjuter på bra och strax över 6000 går den det ännu bättre ända upp till 7100-7300rpm. Vid 7400-7500 släppte jag och nu vågar jag inte varva högre, men vet fortfarande inte om jag har ett varvstopp eller inte.

Den enda info jag hittar är att den borde ligga på 7000rpm för en 1999 med CF2. Har läst på några ställen om 155 16v med stoppet på 7800rpm. Kan kanske även vara varvräknaren som inte visar rätt.

Effekten tycker jag inte heller riktigt följer kurvan för en TS nedan, då jag inte känner någon dipp i kraft förrän en bit över 7000rpm, som referens: min gamla 156 TS kände man tydligt hur den tappade kraft strax över 6000 och varvstoppet gick in vid 6800-7000


Det tråkiga med tät insugsslang är att det riktigt råa alfa-insugsmorret försvann :-/

108.gif - 29kB



[Ändrad 2013-10-27 av sam_h]

sam_h - 2014-7-1 kl 16:26

Inredningen i donatorn är halvvägs urplockad i helgen som var, kvar är mittkonsol, dörrsidor och mattan som tillsammans med stolar skall flyttas över i BMR så den blir helt svart :afro:

sam_h - 2014-7-3 kl 22:13

Lite besviken efter kvällens mek, visade sig att vinyldelen närmast mittkonsolen i höjd med hanskfacket är en stor del som fläktpaket, radio m.m hänger i. Så att byta ut hela den för att göra BMR helsvart inut är förjobbigt.

Hittade att Foliatec har en interiörfärg för instrumentbrädor. inte fasligt dyr heller.

Tittade första på lite mer lättillgängliga alternativ med vanlig "folie" spray, plastspray, textilspray m.m. inget är dock lämpligt att lägga på vinyl/PUR efter att ha läst innehållsförteckningarna.


FredrikAssarsson - 2014-7-4 kl 09:28

Det stämmer som du själv säger. Det är bara att köpa vinylfärg om du vill färga det svart men å andra sidan så är det just bara att köpa vinylfärg och färga det svart.. ;)
Samma sätt som vinylen färgas från fabrik i stora drag.

Lite lätt tonade rutor så blir en black-on-black 166 riktigt italienskt "dyr" i utseendet med Siennafälgarna som kakan på moset!

sam_h - 2014-10-25 kl 16:47

Steg 2 på 166 Black-edition är klar, läderinredning, mittkonsol och svart matta sitter nu i BMR.

Bild från demontering av den gamla inredningen. Bild på nya inredningen kommer när det inte är så grått ute.



DSC_6561_rez.jpg - 429kB

[Ändrad 2014-10-25 av sam_h]

sam_h - 2014-10-25 kl 17:03

Har förövrigt hittat varvstoppet, 7500 :headbang:

Georg - 2014-10-25 kl 19:49

Vinylfärg funkar 100. Har testat på både paneler, dörrsidor & hela innertak.

J.Aineland - 2014-10-25 kl 21:28

Quote: Ursprugligen inlagt av sam_h  
Har förövrigt hittat varvstoppet, 7500 :headbang:


Låg det under golvmattan?:P

sam_h - 2014-10-25 kl 23:03

Quote: Ursprugligen inlagt av J.Aineland  
Quote: Ursprugligen inlagt av sam_h  
Har förövrigt hittat varvstoppet, 7500 :headbang:


Låg det under golvmattan?:P


<-- Feg:dunce:

[Ändrad 2014-10-25 av sam_h]

sam_h - 2014-11-22 kl 15:09

BMR bestämde sig för att bli enögd efter en tids allt svagare ljus från passagerarsidan.

Tur man inte har fetare hände, var duktigt svårt att komma åt inre skruven

sam_h - 2014-12-3 kl 21:49

Tänk om det hade varit samma ingenjör som hade konstruerat handbromsvajern, som konstruerat bakbromsarna.

Tog knappt 30 minuter att byta bromsok, skivor, belägg och avlufta på båda sidorna bak.. sedan tog det 5h och uppskrapade knogar för att byta två handbromsvajrar.. som dessutom håller max 2år pga av den helt galna konstruktionen där vatten från vägbanan kan sugas in mellan vajern och höljet så att den fryser fast vid minusgrader eller rosta fast.

Nu är det gjort, jag fyllde bromsvajern med drivknutsfett, så förhoppningsvis håller det några extra år.

[Ändrad 2014-12-3 av sam_h]

sam_h - 2014-12-11 kl 19:25

BMR ficköversyn idag med oljebyte och nya länkarmar fram båda sidor, samt en hjulintällning med toe in fram +-0 för att säkerställa framtida användning av 17-18" fälgar. Rickard Bergh gjorde som vanligt ett lysande jobb!

Kör inte BMR så ofta, men det märktes en enorm skillnad med hur bilen betedde sig till och från verkstaden, så länkarmsbytet behövdes!

Nu är det bara centrallåset till en av dörrarna som skall fixas så fungerar allt. :)

FredrikAssarsson - 2014-12-11 kl 21:00

Aah det gamla goa 166dörrlåset. Gjort av gips och spott tror jag. Men lätt att byta som tröst.

sam_h - 2014-12-11 kl 21:15

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Aah det gamla goa 166dörrlåset. Gjort av gips och spott tror jag. Men lätt att byta som tröst.


Hehe. Lätt och lätt, krävs lite pill för att få ner dörrsidan utan att ta sönder något. Och skulle någon av metall-länkarna lossna mot själva låset är det bara att gå och spola ner sig själv, går nästan inte få dit utan att skära upp ett hål i dörren med en vinkelslip! :angryfire:

Mask-rosgrävare med Y-klyka är ett guldverktyg när det kommer till att ta bort plastplugg utan att förstöra.

sam_h - 2015-1-29 kl 19:27

Hämtade idag BMR från lackeringsfirman. Har lackerat om nere vid hjulhusen bak där lacken blästrats bort, den har gått 2-3 vintrar med naken plåt, så nu började galvaniseringen att tryta och lite ytrost började få fäste. Donatorn har samma fenomen, bara att där hade rosten satt sig och ätit plåt, ville inte det skulle ske. Firman passade även på att lägga i alla de ytliga repor ner till grundfärgen utmed förarsidan som första ägaren fixat. Första intrycket blir nu mycket trevligare när inte vita repor förstör den svarta färgen :)

sam_h - 2015-1-29 kl 19:38

Kan förövrigt meddela att drivknutarna för 18euro fortfarande levererar klanderfritt efter 4000 mil på BMR och 6000mil på vår V70

Så vågar mig på en försiktig rekommendation, här är firman på ebay
http://www.ebay.co.uk/usr/j_r2006
Samma firma utanför ebay
http://www.jandrcvjoints.co.uk/

sam_h - 2015-8-7 kl 22:51

Även BMR fick lite översyn idag. Bytte låskistor vänster bak och fram som strulat senaste tiden. Ska även fixa den tröga växelspaken, kanske i morgon.

Även dags för kamremsbyte, så grejer är beställt.



telecastrus - 2015-8-8 kl 18:47

Helvete vilket flow du har........Hur dåligt väder har ni därnere egentligen ;)
Kör på bara.... :headbang:

sam_h - 2016-1-16 kl 15:48

-13 grader och styrservon ylar som en vargflock!

FredrikAssarsson - 2016-1-16 kl 15:59

Samma skit här. Ingenjören som valde Dextron III borde kölhalas. Snacka om att sova på jobbet.

Får väl bli att byta till grön servoolja på ännu en Alfa!

sam_h - 2016-2-22 kl 21:40

Fick tvärnita för idiot som genade över motorvägen för att hinna med en buss. 110-30 gick precis på rätt sida gränsen av katastrof.

Men kändes ändå inte snabbt nog. Förväntade mig att ABS skulle gripa in med tanke
på dubbdäck på blöt asfallt ( iofs Hakka 8), men icke. Skiten stummade istället tillslut.

Såg vid senaste hjulbytet att skivorna är på sista versen. Den här nödbromsningen bekräftar det.

Har en uppsättning brembo från den nu skrotade donatorn. Oken är vad jag förstått bolt on med 305mm skivor. Frågan är om det påverkar bromsbalansen mellan framaxel/bakaxel så pass mycket att det blir farligt. Får utforska ePer om det fungerar, kan hända det skiljer i volymer på bromshuvudcylindern.

Jonka Olofsson - 2016-2-22 kl 22:48

Jag beställde hem 4 slitsade skivor med EBC Ultimax-belägg från Getech till morsans 166, tyckte det blev klar förbättring särskilt under hård inbromsning. Känns som där är betydligt bättre tolerans för upprepade hårda inbromsningar dessutom, och det med Ultimax-belägg som inte är så långt över standardbelägg i prestanda.

FredrikAssarsson - 2016-2-23 kl 07:24

Mtec har också riktigt bra priser och val mellan slitsar, dimples, hålborrat till en spottstyver.

sam_h - 2016-3-14 kl 20:18

Quote: Ursprugligen inlagt av Jonka Olofsson  
Jag beställde hem 4 slitsade skivor med EBC Ultimax-belägg från Getech till morsans 166, tyckte det blev klar förbättring särskilt under hård inbromsning. Känns som där är betydligt bättre tolerans för upprepade hårda inbromsningar dessutom, och det med Ultimax-belägg som inte är så långt över standardbelägg i prestanda.


Tack för tipset!

Jonka Olofsson - 2016-3-16 kl 14:59

Man kan såklart välja kladdigare belägg och borrade skivor om man vill men jag resonerade som så att det bara är en bruksbil och därmed inte behöver några extrema bromsar utan bara en aning uppgraderade..

sam_h - 2016-4-10 kl 14:43

Framrutan bytt, haft en spricka som vandrat. Har tidigare bara fått erbjudanden om att byta till ruta utan eluppvärmning under torkarna. BMR vintebil, så struntat i det. Så när säljaren ringde gav jag honom en utmaningen, efter några dagar hade han hittat 19st hos en leverantör. Så de är inte slut ännu :)

sam_h - 2018-1-10 kl 20:21

Påbörjade en instats med att ställa iordning BMR inför besiktning men åkte på patrull.

Hade tänkt det skulle vara lätt fixat med att bara byta bakre ljuddämparen som rostat sönder och byta höger xenon-lampa.

Men så blev det inte.

Höger lyckta vägrar haka i höjdjusteringen, så blir att stoppa i den sista av backuplycktorna jag hade i reservdelslagret, vilket innebär riva kofångaren.

Den 3 eller 4år gamla kylaren läcker i högre övre hörnet, lite mer än vad som är okej.

Så när jag ändå river kofångaren kanske jag ska ta och byta kylare.. igen.

Något tickar inte friskt i motorummet i linje med första cylindern, finns 3 kandidater.
Kamtidsvariatorn (troligen)
AC kompressorn
eller vevlager

Och så sitter växellänkaget trögt som kåda igen.

Så jag skiter i det! och byter de 2 länkarmarna som jag fick 2:a på V70n istället, den få vara vinterdroska ett år till.


[Ändrad 2018-1-10 av sam_h]

FredrikAssarsson - 2018-1-10 kl 22:49

Är det den lilla plastploppen på justeraren som inte hakar i sitt spår? Skruva ut den på justerarens insexa så mycket du kan och prova sedan igen. Brukar inte funka annars. :smash:

sam_h - 2019-9-2 kl 16:55

BMR är nu såld och i goda händer hos Felle här på forumet som ämnar få ut BMR i trafiken igen :)

[Ändrad 2019-9-3 av sam_h]