AlfaPower

155Q4, SXM388, för bana

 Pages:  1  2

155Q4 - 2012-11-18 kl 20:58

Jag har inte en aning om vad jag gett mig in på, vagnbok är målet...men resan fram dit i kombination med en bil som funkar antar jag är lång. Jag äger bilen tillsammans med en kamrat. Att dela kostnad och tid på 2 torde snabba på processen något.
Hjälp emottages gärna under resans gång.
Utgångsobjektet är en Q4 som levt det hårda livet, bucklig i alla hörn inkl golvet. Rost i massor. Tanken är att börja med att skrapa bilen plåtren i vagga. För 2 veckor sedan var det soppaledningar samt el till motorn kvar innan uppstart, då vi drog soppaledningarna såg vi att det inte var lönt att fortsätta, rost rost rost över allt.
Tidplanen är 1½ år, en vild gissning utan några som helst erfarenheter av banbilsbyggande.

Status efter 6.5 tim arbete:


2012-11-18 16.23.16.jpg - 330kB2012-11-18 16.49.09.jpg - 308kB2012-11-18 16.50.45.jpg - 181kB2012-11-18 16.50.52.jpg - 343kB2012-11-18 17.01.30.jpg - 294kB2012-11-18 17.59.30.jpg - 328kB2012-11-18 19.26.31.jpg - 268kB

GlasVimle - 2012-11-18 kl 22:15

Kul.
Lycka till med bygget.

BennySteen - 2012-11-18 kl 23:41

Varför inte skaffa mindre rostig kaross eller ännu enklare en 155 med bur och flytta över grejorna.

155Q4 - 2012-11-19 kl 06:29

jag har en 100% rostfri Q4 kaross men det är för mig idioti att kappa upp den till banbil, den får bli gatbil med lite mer pang i motorn bara.
Har inte sett någon 155 kaross med bur till salu, annars vore det självklart det enklaste.


Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  
Varför inte skaffa mindre rostig kaross eller ännu enklare en 155 med bur och flytta över grejorna.

Gustav_Holmdahl - 2012-11-19 kl 07:42

Spännande!

Det hjälper nog att vara två på ett dylikt projekt. Kör hårt och välkomna till banorna när ni är klara!

BennySteen - 2012-11-19 kl 08:21

Måste det vara en q4 ?
Kan ni inte flytta mekniken till en "vanlig" framhjulsdriven 155a. Sådana finns det ju flera av.

Berra här på på forumet hade en påbörjad 155 banbil förut till salu. Vet inte vart den tog vägen, men kolla med honom.

http://www.alfapower.nu/member.php?action=viewpro&member=Ber...


Sedan kan ni hämta inspiration från:
http://www.facebook.com/AlfaRomeobacktoWTCC

många feta 155:or där :-)

/B

155.jpg - 112kB

NZORIKKO - 2012-11-19 kl 08:58

Bra att ni är två om det, vi hade en bestämd mekkväll varje vecka schemalagd, vi hann väldigt mycket då. Vi gjorde också listor som vi mailade till varandra så att vi alltid skulle ha material till hands när vi skulle meka med en viss grej och det inte blev stillestånd pga brist på material. Se också till att inte ha mysigt i garaget så alla polare hänger där och tar upp tiden för er.

Gustav_Holmdahl - 2012-11-19 kl 09:01

Det dräller väl inte av 155'or med bur ute till salu vad jag sett. Billaga 155 karosser finns det säkert, men är de rostfriare än den ni har? Kör hårt! Och som Rikard skriver, ha inte för mysigt i garaget, det är trevligt med besök i garaget, men man får inget gjort :D

Kalle_alfaturbo - 2012-11-19 kl 12:20

Kul projekt, lycka till! :bananana:

155Q4 - 2012-11-19 kl 19:35

nu är det förvisso inte första bilen som genomgår renovering och förädling, men en juste banbil med vagnbok är något mer än vad jag gjort innan. Facebook har jag inte Benny, jag tillhör de som ringer till dem jag vill något..har märkt att vi är tämligen lätträknade då man oftast får ett förvånat svar eller påstående som att man är tvungen att ha facebook för att veta att deras mormors hamster stukat foten i hamsterhjulet & legat inlagd på IVA med dropp å hela skiten.

Svinväl idag kom fuelrail å fästplatta för spolarna från bulgarien...just in time som vi säger. lägger dem på hyllan i 2 år

elCrillo - 2012-11-19 kl 20:01

Du vet var du hittar ett wb-kit...!;)

BennySteen - 2012-11-19 kl 21:16

Visst, Men Internet verkar du använda ändå ;-)

Prova klicka på länken. Det funkar att kolla bilder även utan facebook konto.

/b

t16 - 2012-11-19 kl 22:18

Kul bygge!

Kylning är viktigt på banbilar särskilt eftersom ni antagligen kommer ha många hästar så tex. lådkylning är nog inte fel.

Siktar ni på ¨ån speciell challengeklass?

mvh

sog - 2012-11-20 kl 20:04

Häftigt Johan, ser fram emot slutresultatet.

GTV-TB - 2012-11-20 kl 20:58

Najs bygge.:clap:

Ja ..155'an på bilden ovan var fet.. och har underbett och hängröv, snajsigt.:lips:

155Q4 - 2012-12-1 kl 10:10

Intressant med alla krigsskador man hittar i, under & på sidorna av bilen. 2st rejäla rallysmällar i golvet torde fått den bäste att behöva kontrolltorka i kallingarna efteråt.

2012-11-29 22.16.26.jpg - 168kB2012-11-29 22.16.56.jpg - 147kB

155Q4 - 2012-12-10 kl 20:28

Efter renskrapning och en pilsner i goda vänners lag har nu beslut tagits på att det blir rörram. Anledningen är att det är rostigt mest överallt å det är svårt att avgöra vad som inte blivit smittat å vad som är gångbart att rädda.

Då har vi tagit detta till en ny nivå av okunskap, spännande!



2012-12-09 15.50.33.jpg - 76kB

elCrillo - 2012-12-10 kl 20:47

:bananana:

Lycka till!!!

155Q4 - 2012-12-30 kl 23:05

Förslag på bra böcker, helst på svenska gällande chassikonstruktion?!

Är inte ute efter SFRO´s byggbok utan hur man bygger en välbalanserad snabb banbil

har beställt Göran Malmbergs bok men det kanske finns fler guldgruvor där ute, någon som läst Görans bok & som kan summera lite?!

[Ändrad 30-12-2012 av 155Q4]

hox - 2012-12-31 kl 08:16

Quote: Ursprugligen inlagt av 155Q4  
Förslag på bra böcker, helst på svenska gällande chassikonstruktion?!

Är inte ute efter SFRO´s byggbok utan hur man bygger en välbalanserad snabb banbil

har beställt Göran Malmbergs bok men det kanske finns fler guldgruvor där ute, någon som läst Görans bok & som kan summera lite?!

[Ändrad 30-12-2012 av 155Q4]


Om du är givmild med svar och visar att du driver på och skapar så skulle du få supermycket hjälp av killarna på rejsa.nu
Men frågar du bara utan att engagerat lämna tillbaka så lär svaren saknas.
Där finns det grymt duktiga killar, tex Göran M

Min egen tråd.

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=71680

155Q4 - 2012-12-31 kl 16:57

Du har helt rätt Håkan att rejsa är ett forum med oändlig kunskap.

Så du rekommenderar att inte köpa bok, stå med mössan i hand på rejsa & fråga hur man gör?!


155Q4 - 2013-1-1 kl 17:44

Kontemplation i form av rutor bort samt lite mer skrap av bullerdämpning.
Beställning bur är nog nästa steg.

2013-01-01 13.17.37.jpg - 144kB

Nej för fan

hox - 2013-1-1 kl 20:54

Quote: Ursprugligen inlagt av 155Q4  
Du har helt rätt Håkan att rejsa är ett forum med oändlig kunskap.

Så du rekommenderar att inte köpa bok, stå med mössan i hand på rejsa & fråga hur man gör?!



Jag menar att du ska använda alla kanaler och hjälpmedel.
I slutändan blir det dock du själv som får sålla.
Finns flera gubbar här som också är på rejsa.
Ett stort problem är dock tillgängligheten på dom du vill ha tag i.
Kolla hur Ajden har X-byggt sin Bentley replica så får du säkert en ide om vad som är bra.

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44152

Ska ni ha 4 hjulsdrift och motor fram?
Hur mycket plåt skall ni behålla?
Bygger ni hel rörram så behövs ju ingen plåt?
Skall (om den används) plåt vara bärande överhuvudtaget?


Speedlabkillarna som byggt en Corvette efter Malbergs recept har ju kurser.

Några ideer jag får i huvet.
Och jag hade köpt bok jag.

H




[Ändrad 2013-1-1 av hox]

155Q4 - 2013-1-1 kl 21:13

Tanken med rörram dök upp när vi såg all rost & förutsatte att rörram är den bästa vägen för att kunna bygga ett chassi så som det borde fungera. Utan att veta bättre. När man lite nyktert tittar på det hela kanske en kompromiss kan vara lösbart, fram & bak rörram & i mitten enbart laga rost å göra kardanförgasartunneln större för att kunna lyfta upp avgasninsröret å snöret mellan fördelningslådan & bakaxeln.

Ajdens bygge är imponerade, så som de flesta på rejsa, bra inspiration alltihop.

Bilens ursprungliga motor & drivlina är tänkt att användas.

Uppåt å framåt, i morgon skall tigersågen få jobba.


155Q4 - 2013-1-19 kl 10:55

Stämmer detta resonemang om krängningshämmare på en bak-/fyr-hjulsdriven?
Som jag tolkar texten skall man:
eftersträva långa stag mellan krängaren & länkarmen/fjäderbenet fram, men av vilken anledning?!
- Bak skall man eftersträva korta stag för att få rumpan mer följsam?


"My understanding with front engined
rear drive cars is that longer front
ARB Drop links reduce body roll better
than shorter drop links.

Hence I think this is why you have a
larger diam front ARB on the 2.8
in that it has the E36 Drop Link to
front wishbone arrangement that are
not connected higher up on the strut.

At the rear its the opposite with shorter
drop links being better.

I would keep the 2.8 front ARB and then
look to fit adjustable front drop links
but fitted higher up on the strut.

Then you will more than likely find that
you require a little more rear bar, which
you can do by drilling a couple of holes in
the rear ARB end rabs, to in effect shorten
the rear ARB, and again fit adjustable
drop links so you can take off any ARB
pre load.

I would run the front with a little pre-load so
as to assist the suspension on roll in and out.

You can eaily make adjustable drop links
by using the standard BMW ones, cut them
to the desired lengths, thread the two ends
with M10 tap, and then fit an M10 Stud
connector with a couple of half nuts
to act as lock nuts.

You could use BMW E36 M3 ones Or
e39 etc, just need them longer to cut
down.

155Q4 - 2013-1-20 kl 18:14

Tröskellådorna uppkapade & plan plåt svetsad på insidan mot kupén. 20x20x4 vinkeljärn i botten med 5mm förstärkningsplattor utspridda bl.a. där vi tror bältet kommer fästas.

2013-01-20 15.25.31.jpg - 73kB



[Ändrad 20-1-2013 av 155Q4]

155Q4 - 2013-1-20 kl 19:51

plåten på plats V-sida

2013-01-20_1.JPG - 128kB

t16 - 2013-1-21 kl 16:28

Långa stag fram är nog för att inte krängaren ska störa styrningen i vissa rattutslag dvs. trycka i sidled.

Jag är tveksam till det som killen skrivit, det låter som en liten modifiering på en helt orginal bil.

Det viktigaste för er är nog att få rollcenter, skrubb och bumpsteer rätt och då behöver ni bestämma fälgar och däck nu.

mvh

155Q4 - 2013-1-22 kl 19:37

Boken beställd på speedlab lyser med sin frånvaro, ny beställning gjord. Förhoppningsvis ger den klarhet i bump roll skrubb ackerman å vad mer man ska tänka på. Golvet upphäftat å bur beställd. Fortfarande skulle en 159 se våra fullt möjlig men jag har inte hittat någon kaross att utgå ifrån :-(

På torsdag åker motorn i bilen igen och lya rampipor snidas. Torrsumps pump prisvärd, något förslag?

t16 - 2013-1-23 kl 00:15

Quote: Ursprugligen inlagt av 155Q4  
Boken beställd på speedlab lyser med sin frånvaro, ny beställning gjord. Förhoppningsvis ger den klarhet i bump roll skrubb ackerman å vad mer man ska tänka på. Golvet upphäftat å bur beställd. Fortfarande skulle en 159 se våra fullt möjlig men jag har inte hittat någon kaross att utgå ifrån :-(

På torsdag åker motorn i bilen igen och lya rampipor snidas. Torrsumps pump prisvärd, något förslag?


Den boken hade jag velat ha som julklapp men jag har antagligen inte varit snäll...

155Q4 - 2013-1-26 kl 10:04

Quote: Ursprugligen inlagt av t16  
Quote: Ursprugligen inlagt av 155Q4  
Boken beställd på speedlab lyser med sin frånvaro, ny beställning gjord. Förhoppningsvis ger den klarhet i bump roll skrubb ackerman å vad mer man ska tänka på. Golvet upphäftat å bur beställd. Fortfarande skulle en 159 se våra fullt möjlig men jag har inte hittat någon kaross att utgå ifrån :-(

På torsdag åker motorn i bilen igen och lya rampipor snidas. Torrsumps pump prisvärd, något förslag?


Den boken hade jag velat ha som julklapp men jag har antagligen inte varit snäll...


Nu har boken kommit & den väckte en bokmal inom mig som inte varit väckt sedan man tjuvläste Fibban i mellanstadiet. Fantastisk bok som gav svar på många frågor.

155Q4 - 2013-1-26 kl 10:06

Motorn fixerad..eller, den är nästan där den borde vara 4st högre upp dock. kardanförgasarsnöret utlagt & med en stol utplacerad inser man problemet med avgasningsrörets dragning då bilen är aningens låg.

2013-01-24 21.09.09.jpg - 144kB 2013-01-24 21.09.32.jpg - 152kB

2013-01-24 21.34.26.jpg - 143kB2013-01-24 21.34.34.jpg - 137kB

155Q4 - 2013-1-26 kl 10:09

rambenen som var rostiga var fyllda med skumfoam

italienare är fan snäppet sämre i logiken än vad man själv är!

2013-01-24 21.10.02.jpg - 107kB

155Q4 - 2013-1-28 kl 20:37

Motorfäste, gavel till box. Motorn blir stående istället för hängande. Länkarmarna boxas i balkarna invid motofästet. Fjädringsväg 60mm in, mer än 70mm ut vilket är OK.

Bifogad fil: phpSMfE3z (248kB)
Denna fil har blivit nedladdad 334 gånger


155Q4 - 2013-1-30 kl 20:59

Buren har anlänt, är det standard att huvudbågen är runt 20cm för smal?
www.finess.se
2013-01-30 13.57.00.jpg - 134kB

elCrillo - 2013-1-30 kl 22:31

Vet inte... När jag byggde bur i min 155a återbrukade jag den överblivna huvudbågen från min gamla GTV 116. Passade som handsken, tätt o fint. Också från Finess.

t16 - 2013-1-31 kl 00:09

En möjlighet för att få plats med avgas är att låta passagerarsidans golv sitta i tröskelns överkant, han ska ju ändå inte ha några pedaler utan kan sitta direkt på golvet.

Gustav_Holmdahl - 2013-1-31 kl 08:44

Nja, bågen skall slicka b-stolparna(eller bakom stolparna beroende på var stolen hamnar. Är rören överbockade så du måste bända isär den för att få bra passform?

155Q4 - 2013-2-2 kl 19:49

Huvudbågen är punktad centrerat i insteget bak då jag har ärt mina ben av en tax å kamraten är dubbla jag ungefär. Strävan vid a-stolpen är för kort så där får det bli ett torn stående på golvet upp till buren. behöver mer 20x40x2.5 för att bygga infästning för bakvagn å fortsätta på framvagnen

155Q4 - 2013-2-4 kl 19:37

Hittade en riktigt bra informationsfilm:

http://www.youtube.com/watch?v=oDNO6vv1SjE


Där har vi lösning på Scrub, bump, ackermann

155Q4 - 2013-2-24 kl 20:14

Drivaxelvinkeln fram är 6.7 grader i normal läge & 13.6 grader maximalt infjädrat, är detta helt åt helvete så jag måste höja motorn mer?

Kommer få samma vinkel bak om jag inte snedställer kardan & därmed höjer bakvagnen. Utgående från motorn är det så gott som stumt så det är inte mycket det går att höja bakvagnen.

Bromssystem blir komponenter från Porsche Gt2 med bakskivor keramiska 355mm runt om är tanken... får se om delar till rätt pris kommer ut fram över. Ok fram inkl repsats hittades till förmånligt pris iaf.


Gustav_Holmdahl - 2013-2-25 kl 07:22

Spontant låter det som stora vinklar. Mitt tips är att fråga på rejsa.nu om du inte får svar här.

alfa164super - 2013-2-25 kl 15:26

Quote: Ursprugligen inlagt av 155Q4  
Bromssystem blir komponenter från Porsche Gt2 med bakskivor keramiska 355mm runt om är tanken... får se om delar till rätt pris kommer ut fram över. Ok fram inkl repsats hittades till förmånligt pris iaf.




Ett litet tips om det finns några planer på att tävla i CAR Challenge är att läsa igenom reglementet 2013-15
samt leka lite i excel arket, bland annat är keramiska bromsskivor inte tillåtet.

155Q4 - 2013-2-25 kl 18:02

Quote: Ursprugligen inlagt av alfa164super  


Ett litet tips om det finns några planer på att tävla i CAR Challenge är att läsa igenom reglementet 2013-15
samt leka lite i excel arket, bland annat är keramiska bromsskivor inte tillåtet.


Hej
Hur kommer det sig att keramiska skivor inte är tillåtet i CAR Challenge?
Att kunna köra & njuta av bilen är målet, att skaffa vagnbok och därmed inte få köra på gatan är uteslutet. SFRO is da shit.

angående drivaxelvinkeln har jag bestämt mig för att höja motorn samt sänka ramen ytterligar. För att få noll i vinkel vid normal ridehight.

Tänker inte lägga ut på rejsa, ju fler som hoppar av denna sida desto mindre valuta för mina sponsorpengar få jag/vi :deal: och den kommer självdö, ta Hox tråd som exempel.

Idag rullade en av grabbarna in sin ombyggda V70 RWD på jobbet, det ger energi åt ens egna bygge när man får lyssna, känna, köra & se skaparglädje även om det är en ombyggd volvo från 06 med bytt drivlina är det fantastiskt vad folk kan åstadkomma utan att från början veta exakt hur man skall göra. Det arga ljudet från turbosnurran gör inte saken sämre.
Den kommer stå på Elmia i TPCs monter.


Gustav_Holmdahl - 2013-2-25 kl 18:51

Jag menade inte att du ska sluta med tråden här på AP. Jag menar att du kan ställa en teknisk fråga på Rejsa, det finns fler "experter" där än här, många med väldigt mycket erfarenhet och kunskap.

Tycker också det är synd att det inte är mer liv här på AP än det är. Nä, dags för mig själv att börja skru(i)va snart :smash:

Gustav_Holmdahl - 2013-2-25 kl 18:54

Ang keramiska bromsarna. Vi har justerat reglerna för att förhindra att skillnaderna skall bli för stora mellan klasserna samt att försöka undvika att de värsta effektmonstren inte byggs. Får vi för snabba bilar så kan det stjälpa mer än det hjälper om du förstår vad jag menar. Det går rätt snabbt i klass 1 som det ser ut redan.

Kul att du bygger för att kunna gatregga, fler balla Alfor ute på vägarna! Ett ännu större plus om du dessutom kommer med i Challenge, hade varit kul med en gatreggad bil i klass 1.

FredrikAssarsson - 2013-2-25 kl 19:25

Det är trådar som denna, Hox bygge osv och framför allt min favorit (sorry till er andra, det är bara personlig preferens och olika nivåer av awesome) Crilles 155 GTAr monsterbygge som håller hoppet uppe för iaf mig. Om ni kan hugga tänderna i dessa byggen så kan fanimej jag sätta tänderna i att byta bakhjulslager och fixa rostblämmor i ett garage uppvärmt av en vedeldad kamin.

Ni håller min/vår ånga uppe så låt svetstråden flöda för oss som inte kan den konsten :kiss:

Gustav_Holmdahl - 2013-2-25 kl 19:38

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Det är trådar som denna, Hox bygge osv och framför allt min favorit (sorry till er andra, det är bara personlig preferens och olika nivåer av awesome) Crilles 155 GTAr monsterbygge som håller hoppet uppe för iaf mig. Om ni kan hugga tänderna i dessa byggen så kan fanimej jag sätta tänderna i att byta bakhjulslager och fixa rostblämmor i ett garage uppvärmt av en vedeldad kamin.

Ni håller min/vår ånga uppe så låt svetstråden flöda för oss som inte kan den konsten :kiss:


Word! :beerchug:

155Q4 - 2013-2-25 kl 22:40

nu har jag lyft motorn 4.7cm, det får fan räcka. Lite vinkel är säkert bra för knutarna så de får jobba & inte ligga horisontellt vilande när de snurrar. 58mm diff i höjd gav 6.7 grader, nu ät vi nere på 1.1cm å troligtvis ett mindre gradtal. dörrsträvan bortkapad för den satt för högt, torpedväggen bortkapad.

Bilder saknas för dropbox har slutat funka...får forska i det, detta blir lite som att sälja bil på enbart annonstext.

Tyvärr Gustav går det inte regga bilen & få vagnbok för klass ett, jag väljer ärovarv runt korvkiosken samt klass A. Målet är att byta färg med Åke Nyberg, mest för att han verkar hata turbobilar. :beerchug:

155Q4 - 2013-2-25 kl 22:45

Quote: Ursprugligen inlagt av Gustav_Holmdahl  
...att försöka undvika att de värsta effektmonstren inte byggs...


precis, det är mitt mål oxå att undvika att inte förverkliga att jag inte bygger en rörramsbil med åt helvete för mkt mos utan att kunna ett skit :lamer:

hade jag haft en 159 SW kaross hade det varit klimax
:banana:

Gustav_Holmdahl - 2013-2-26 kl 09:41

Quote: Ursprugligen inlagt av 155Q4  
Quote: Ursprugligen inlagt av Gustav_Holmdahl  
...att försöka undvika att de värsta effektmonstren inte byggs...


precis, det är mitt mål oxå att undvika att inte förverkliga att jag inte bygger en rörramsbil med åt helvete för mkt mos utan att kunna ett skit :lamer:

hade jag haft en 159 SW kaross hade det varit klimax
:banana:


Missförstå mig rätt. Med de gamla reglerna vi hade fanns det potential för enormt snabba klass 1 bilar. Detta hade inte funkat ihop med klass 2 och 3. Och vi har inte tid att låta klass 1 köra själva på banmötena, och det hade nog inte varit bra för serien heller. Bättre att jämna ut klasserna så fler kan vara med och leka.

Tycker det är ett skitballt bygge du håller på med, synd att du inte får in den i Challenge bara. Det går fortfarande att bygga snabba bilar i klass 1. Varför kan du inte kombinera Challenge och SFRO? Jag ser inga hinder? Men vill du inte så måste du inte, bara en stilla fråga från min sida. Ska bli kul att se den på någon bana framöver, oavsett om den kör i Challenge eller klass A :revs:

Gustav_Holmdahl - 2013-2-26 kl 09:42

Quote: Ursprugligen inlagt av 155Q4  
Quote: Ursprugligen inlagt av Gustav_Holmdahl  
...att försöka undvika att de värsta effektmonstren inte byggs...


precis, det är mitt mål oxå att undvika att inte förverkliga att jag inte bygger en rörramsbil med åt helvete för mkt mos utan att kunna ett skit :lamer:

hade jag haft en 159 SW kaross hade det varit klimax
:banana:


Köp min 156 Q4 och sno karossen och drivlinan från. Kardanen är precis nyrenoverad :smash:

155Q4 - 2013-2-26 kl 22:21

vad ska jag med den till?
:kiss:

skämt å sido jag antar du läste fel, tanken från början var att bygga en 159 RWD men då denna 155 Q4 rutten blev det ändrade planer.

Hockey ikväll LHC-Luleå som slutade i missär, så ännu en gång är man övertygad om att en helkväll i garaget som i morgon är väl investerade
:2cents:

Gustav_Holmdahl - 2013-2-27 kl 08:12

Du får ju en kombikaross att bygga om till RWD :wink: Bakdiff med fästen sitter ju redan på plats :smash: Bara att sänka bilen några decimeter så kommer väghållningen på köpet :steering:

Tyvärr är ju bakdiffen öppen på dessa, så man skulle ju ändå behöva en diffbroms av något slag. Tur man har två hjul till som driver så man tar sig framåt.

155Q4 - 2013-3-3 kl 16:51

Original sitter motor & drivlina 12mm förskjutet åt höger, inte nu längre...orkar inte flyttat motorn igen. Utgående axel på fördelningslådan skall självklart peka på centrum av bakaxelklumpen, det innebär att motorn skall luta lätt framåt, får bli onsdagens arbete.



IMAG0536.jpg - 136kBIMAG0537.jpg - 123kBIMAG0538.jpg - 137kBIMAG0539.jpg - 129kBIMAG0540.jpg - 140kBIMAG0541.jpg - 140kBIMAG0542.jpg - 130kB

155Q4 - 2013-3-10 kl 14:00

Början på upphängning till bakvagnen.
det går inte fort, men kanske blir bra.

2013-03-10 12.50.23.jpg - 141kB2013-03-10 12.50.42.jpg - 142kB2013-03-10 12.51.36.jpg - 137kB

hox - 2013-3-10 kl 19:06

:smash:

Gustav_Holmdahl - 2013-3-10 kl 19:51

Bra jobbat! Bakdiffen och kardanröret är skrämmande likt det som sitter på 156'an. Vad är det för tillverkare på bakdiffen? Finns det diffbroms till dessa?

155Q4 - 2013-3-10 kl 19:55

-Hela drivlinan inkl morot kommer således STÅ på ramen = plant golv

-Tanken bakom passagerarsätet & framför bakvagnen

- Kapa av 20cm i underkant på V- bakdörr för att få permanent utblås för avgaspuffen.

- McPääärsååån hubbar bak ( tack Micke ) från Lancia, skapliga bekymmer med hur länkarmarna ska se ut.

155Q4 - 2013-3-10 kl 20:05

Quote: Ursprugligen inlagt av Gustav_Holmdahl  
Bra jobbat! Bakdiffen och kardanröret är skrämmande likt det som sitter på 156'an. Vad är det för tillverkare på bakdiffen? Finns det diffbroms till dessa?


Kein anus men en sammanfattning:
Front: flytande differential
Center: visko
Bak: Torsen

Finns diverse uppgraderingar: http://scara73.it/
Front: Torsen
Bak: Torsen
Lameller 25-65% diffbromsverkan

har inte hittat något till centerdiffen där jag vill byta & få 65% drivning bak.


155Q4 - 2013-3-16 kl 08:09

Hur fan gör man med hubbarna fram då man breddar bilen & därmed påverkar den där Ackerman?
Spårvidden ändras från 1740mm till 1900mm, sen blir det för brett helt enkelt.


MaZ - 2013-3-16 kl 23:22

1. Drivaxelvinklar är jobbigt, speciellt på en banbil som har massor med effekt. Försök hålla dom så låga som möjligt men helst skall dom aldrig bli mindre än 1 grad. När du räknade vinklar på full infjädran, hur mycket fjädringsväg räknade du med då? Antar att karossen tar i asfalten vid runt 70mm infjädring? ;)

2. Utgående axel från fördelningslådan skall absolut INTE peka rakt mot axeln på bakaxeln för då blir det konstigt med kardanvinklarna, främre och bakre knuten kan bli bra men mittenknuten för ta dubbla vinkeln. Rak skall den absolut inte vara för då dör knutarna snabbare än du anar...

3. Bredda styrväxeln? ;)

155Q4 - 2013-3-17 kl 10:32

Quote: Ursprugligen inlagt av MaZ  
1. Drivaxelvinklar är jobbigt, speciellt på en banbil som har massor med effekt. Försök hålla dom så låga som möjligt men helst skall dom aldrig bli mindre än 1 grad. När du räknade vinklar på full infjädran, hur mycket fjädringsväg räknade du med då? Antar att karossen tar i asfalten vid runt 70mm infjädring? ;)

2. Utgående axel från fördelningslådan skall absolut INTE peka rakt mot axeln på bakaxeln för då blir det konstigt med kardanvinklarna, främre och bakre knuten kan bli bra men mittenknuten för ta dubbla vinkeln. Rak skall den absolut inte vara för då dör knutarna snabbare än du anar...


3. Bredda styrväxeln? ;)


1. 120mm markfrigång, 60mm fjädringsväg åt vardera håll.

2. Rak blir den inte, CV knutarna ( tror de heter så) är tämligen stela så det är inte mkt man har att vinka på, men rakt är det inte

3. längre styrstag ja, 80mm breddning åt vardera håll är det som skall till. Bygga nya hubbar är ett alternativ, har sett någon variant på hrmmm rejsa tror det var i ajdens bygge

155Q4 - 2013-4-1 kl 20:09

Då har en dag spenderats i smedjan. Rumpan börjar ta form, prototyper till länkarmar & pushrod kosntruktion är nästa steg.
Fram är fortfarande önskan om pushrod & dubbla a-armar men det blir inte lätt utan att bygga in motorn. Var kan man hitta byggsatser till att bygga egna coilisar när man väl insett att dubbla a-armar inte är lösbart?


2013-03-31 19.58.23.jpg - 146kB2013-03-31 19.07.30.jpg - 158kB2013-03-31 19.57.30.jpg - 136kB2013-03-31 19.58.45.jpg - 136kB2013-03-31 19.58.58.jpg - 105kB

Kalle_alfaturbo - 2013-4-3 kl 19:24

Tja, har du något "oljesprutmunstycke" passande Q4-motorn? Jag har bygger motor till min 75a men saknar ett munstycke.. Q4- motor.

155Q4 - 2013-4-3 kl 19:51

Quote: Ursprugligen inlagt av Kalle_alfaturbo  
Tja, har du något "oljesprutmunstycke" passande Q4-motorn? Jag har bygger motor till min 75a men saknar ett munstycke.. Q4- motor.


ja det har jag, då ingår det en komplett motor. :P

http://www.alfapower.nu/annons.php?pid=3&annid=7836


Gustav_Holmdahl - 2013-4-4 kl 07:27

Snyggt jobbat! Det blir en del rör!

Kalle_alfaturbo - 2013-4-4 kl 16:31

Quote: Ursprugligen inlagt av 155Q4  
Quote: Ursprugligen inlagt av Kalle_alfaturbo  
Tja, har du något "oljesprutmunstycke" passande Q4-motorn? Jag har bygger motor till min 75a men saknar ett munstycke.. Q4- motor.


ja det har jag, då ingår det en komplett motor. :P

http://www.alfapower.nu/annons.php?pid=3&annid=7836



Ser ut att vara trevliga prylar men jag behöver bara ett munstycke. Tack ändå

155Q4 - 2013-5-28 kl 14:00

original hjulspindlar är ratade åter igen. volvo v70n AWD får plikta med dessa.
dämpare från porsche 996 runt om inhandlade med separat gasburk bak,
fler bromsok inhandlade för att få ihop en komplett sats, fler uniballs M18, m12, M10 inhandlade inkl kåpor å muttrar.
har förhoppnignsvis köpt ännu en Q4 att försöka få ihop till en fungerande bil i brist på annat att göra, behöver en najs komplett intredning från annan 155a till denna.

Ramben fram flyttade, torped flyttad, kardantunnel tillverkad.
Har inte hänt så mkt, grillar mest gris å spelar kubb.

155Q4 - 2013-8-21 kl 20:36

klart!

FredrikAssarsson - 2013-8-21 kl 21:16

Haha underbart kaxigt statement!:beerchug:

Men var är bilderna? Wii nid pitchers!

155Q4 - 2013-10-27 kl 18:00

...med nytt garage på totalt 890kvm som skall delas på 5 pers. anledningen är att jag vill få in alla 4 Q4orna å att det är inget skoj som det är idag att komma till garage å börja med att städa pizzakartonger, ölburkar & leta efter sina verktyg för att avslutas med att gasen är slut först i MAGsvetsen å sen i TIGsvetsen. Pitchers...ja det får jag ordna när vi flyttat, har lite kvar på "to do" listan hemma innan jag har grönt ljus att börja skruva i garaget igen.

155Q4 - 2013-12-10 kl 09:51

Nya garaget tar form, vår yta är på 144kvm fördelat på 3 personer.
Mellandagarna är räddade & hjulklappspengarna har gått till virke, färg å en skurmaskin




2013-11-24 14.33.26.jpg - 111kB

[Ändrad 10-12-2013 av 155Q4]

155Q4 - 2013-12-23 kl 09:22

Balk till loft i nya garaget färdigsvetsad & på väg på plats.
Fick nöjet att klämma & känna på en VR6 Syncro med seq låda...jag är kär!

Om vi lyckas sälja av de extra 3st 155 Q4 som vi samlat på oss byter vi till drivlina & motor från 159 Q4, än så länge är det inget större problem då vi inte svetsat ramen fram ännu.

[Ändrad 23-12-2013 av 155Q4]

elCrillo - 2014-1-4 kl 21:17

http://www.parts.berlinasportivo.com/catalog/product_info.ph...

Nytt bodykit, kanske...? Kostar nästan som 3 lätt begagnade q4or...;)

jol - 2014-1-5 kl 03:07

Nåt om vw 4wd. Inte seq, inte syncro
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=4&t=80615

155Q4 - 2014-1-5 kl 18:43

@ elcrillo: Det är nästan GTA men jag tror vi lyckas pricka närmare samt att det är för smalt =)

@ jol: Om det kan vara en enkel sak att para syncrons drivlina med en alfa v6a är det där ett bra tips.

Syncro med elektroniska diffar å V6a går lagom fort...med turbo

Loftet är så när som klart förutom räcken, sen åker alla bilar in så får vi se vilka som blir sålda, måste få ihop $ till den där drivlinan :kiss:




2013-12-22 16.19.11.jpg - 137kB 2014-01-05 17.20.08.jpg - 124kB

[Ändrad 5-1-2014 av 155Q4]

[Ändrad 5-1-2014 av 155Q4]

elCrillo - 2014-1-5 kl 19:04

Prel bokat släp till lördag 11/1 och letar (och förmodligen hittat...!) transporthjul...;)

155Q4 - 2014-1-11 kl 19:26

Med sorg i ögat är nu Q4 Daniel L edition såld till the Stagman. Lycka till med bygget.

elCrillo - 2014-1-11 kl 20:47

TACK! Och tack för idag, trevligt att träffas!

Äntligen hemma... Avlastningen tog nästan lika lång tid som resan. Men är man dum får kroppen lida... :dunce:

155Q4 - 2014-1-11 kl 23:08

Tack det samma, även om avlastningen tog tid hoppas jag dt gick bra. Stäng nu av telefonen och ge järnet i garaget. Lycka till

Johan

155Q4 - 2014-2-4 kl 23:07

Söker ett block & vev från en 3.0 eller 3.2 (antar blocken skiljer mot 2.5) 24v V6a som vi kan använda att bygga om växellådan mot. Om någon har, helst skänkes så skulle det uppskattas så vi kommer igång igen & vidare.

[Ändrad 4-2-2014 av 155Q4]

155Q4 - 2014-2-4 kl 23:09

just fan missade att skriva att vi köpte drivlinan som det länkades till ovan, skottsäkra grejer...men nu ska de ju paras med en alfamotor. Motorn från detta projekt är på väg ner i min allra första Q4, DGL969, till denna har vi gjort en helomvändning & skall mosa ner en V6a...med överladdning så klart

FredrikAssarsson - 2014-2-5 kl 07:32

Det är kul att se att en del bygger mindre lättbesiktigade grejer :headbang:

Gustav_Holmdahl - 2014-2-5 kl 08:03

Spännande! Överladdad V6 ihop med fyrhjulsdrift låter som en lyckad kombo :P

155Q4 - 2014-2-5 kl 08:13

Quote: Ursprugligen inlagt av Gustav_Holmdahl  
Spännande! Överladdad V6 ihop med fyrhjulsdrift låter som en lyckad kombo :P


Gick inte att uppbringa en drivlina från en 159 Q4 om vi inte skulle köpa komplett bil å då kan vi lika gärna bygga på annat bilmärke när vi snackar de pengarna i byggkostnad. Hade det funnits en sån drivlina för 10kkr hade detta med V6 varit biff.
Vill inte ta en 3.4 V6 från VW då är det liksom inget alfa kvar.

Gustav_Holmdahl - 2014-2-5 kl 10:05

Nej, sparar ni åtminstone motor från Alfa och karossen så klart, så är ju "de viktiga" grejerna från rätt märke.

Blir det längsmonterat eller tvärställt? Kommer inte ihåg hur VW drivlinan ser ut.

155Q4 - 2014-2-5 kl 10:50

Tvärställt åt samma håll som på alfa, vxllådan på förarsidan.
Drevsats + spakställ för sekventiell låda kostar 39kkr så det är bra mkt billigare att bygga på denna drivlina oavsett.
Tveksam till att vi får till detta med motorn å växellådan, V6an från VW har ett block som skiljer sig markant i bredd & det finns tonvis med eftermarknadgrejer. Vill inte eller snarare kan inte lägga 10kkr på en tom alfa V6a där allt måste bytas iaf, när jag får en VR6 3.4 från Caravelle för 3500kr.
Ska leta vidare, för eller senare dyker det upp en skuren 3.2a

Gustav_Holmdahl - 2014-2-5 kl 15:05

Vad är det du måste byta i en Alfa V6 från tex en 166 3,0? De finns kompletta för ca 10kkr på skroten. Köper du en komplett bil på Blocket för ungefär samma pengar så plockar du motorn, säljer resten i delar och går med lite tur plus på operationen. Om man har tid och plats att förvara delar ett tag.

Finns ju exempel här på AP om 24V Busso med turbo som lämnar rejält med effekt utan att varit öppnade som gått på E85.

Skurna 3,2 Busso växer inte på träd, och kostar orimligt mycket mer än en 3,0 24V.

155 finns ju med tvärställd Busso, så det borde väl gå att få till. Eller bygger VW lådan mycket mer än Alfa-lådan?

155Q4 - 2014-2-5 kl 16:44

Vem på AP har överladdat en 24v, det har jag missat?

Helt rätt att en komplett bil är enklast, dels får man komplett motor men även kabelpiskan, men går det verkligen att få igen något på att sälja i delar, vi är väl 10 aktiva på AP & säg 40 aktiva på org så in total 50 pers som är galna nog?!

jol - 2014-2-5 kl 17:34

http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=19850


155Q4 - 2014-2-5 kl 21:03

Nilegård hade jag glömt helt, lever den?
Får se om den sista kompletta Q4an blir såld, då blr det snabbköp av 166a för demonterig
Tack för alla tips!

155Q4 - 2014-2-5 kl 21:49

Den där sexan som sitter i 159an, bra eller anus?

elCrillo - 2014-2-5 kl 22:02

Det är väl en GMpryl, då kan du lika gärna köra VW hela vägen...!:smash:

Gustav_Holmdahl - 2014-2-5 kl 22:06

Det finns nog mer trimgrejer "på hyllan" till GM-sexan än till Busson. Den sitter ju i allsköns GM-åk som SAAB'ar, Oplar, Holden med mera. I SAAB finns den dessutom som turbo-matad pjäs. Holden varianten tror jag är på 3,8l, men jag kan ha fel. Så om man vill ha en Alfa V6 som är trimvänlig så är nog inte GM spisen fel. Men många kommer säkert säga att det inte är en "riktig" Alfa-motor :D

Kan du få tag i en 159 motor till vettig kurs är det nog inte fel. Sök på Google så borde du hitta gott om trimexempel både på Alfa motorn men även i andra märken.

Gustav_Holmdahl - 2014-2-5 kl 22:18

Quote: Ursprugligen inlagt av elCrillo  
Det är väl en GMpryl, då kan du lika gärna köra VW hela vägen...!:smash:


I sådana fall är väl 16V motorn i 155Q4 lika lite Alfa-motor då? Den kommer ju från Lancia... :(

Nej, kör du på 159 V6'an om du tror eller vet att den är lättare/bättre/billigare att trimma.

elCrillo - 2014-2-5 kl 22:23

Jo....:embaressed: Men det måste ju va enklare att fortsätta med VW när resten är av samma märke. Men det ska ju inte va enkelt...!;)

155Q4 - 2014-2-5 kl 22:36

enkelt...det är därför vi monterar ihop den andra Q4 då tidshorisonten har flyttat sig en aning framåt i tiden, men vi ångrar oss inte. Att bygga vidare på Q4ans teknik i rörramsbilen hade varit döfött vid haveri.

t16 - 2014-2-6 kl 00:08

GM sexan har väl fyra fullt steglösa kammar som skall styras, drive by wire osv.

Sen har jag inte sett någon ta ut nån hög effekt även om det säkert finns i USA.

Däremot så ser blocket stadigt ut men se stadigt ut betyder ju inte att det är det.

mvh

Gustav_Holmdahl - 2014-2-6 kl 11:12

http://en.wikipedia.org/wiki/GM_High_Feature_engine

Cadillac CTS har en 3,6l turbomatad variant av GM's High Feature motor som trycker ur sig 420 hästar direkt från fabrik. Gissar att det går att skrämma upp även Alfa-varianten med en eller två stressfläktar till hårresande effekt :D

 Pages:  1  2