AlfaPower

The Patjo Contingency

Pages:  1  2

patjo - 2013-2-21 kl 22:24

"Det är en tid av inre strid. Spridda idéer, i konflikt med uttalat mål, har framhärdat under sömnlöst mörker.
Under denna vånda, svunna tankar har vunnit ny styrka, tvärmonterad V6, en estetisk kompromiss med potential för teknisk fulländning.
Oförskräckt inför organisationernas paragrafer, amatören vässar sina pennor, skissar på underlag som kan leda till den alternativa lösningen och återställandet av inre ro...."

TPC_Frame1_s.jpg - 63kB

jol - 2013-2-21 kl 23:08

Helrätt

Georg - 2013-2-22 kl 07:58

Jag tänker mig att om man har ett sånt där fackverk i huvudet när man ska somna och börjar fundera över vilka stag som blir stressade vid belastning så borde man somna rätt omgående.
Borde slå ut "räkna får" utan vidare.
;)

FredrikAssarsson - 2013-2-22 kl 10:37

Solid works?

Alfaville - 2013-2-22 kl 18:03

Go go go! Baserad på 156-komponenter får vi anta? Annars har du hamstrat i onödan :P

:smash: :headbang: :beerchug: I den ordningen.

patjo - 2013-2-22 kl 21:49

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Solid works?

Nej, nån fransk historia.

Quote: Ursprugligen inlagt av Alfaville  
Baserad på 156-komponenter får vi anta? Annars har du hamstrat i onödan

Givet! Blir så mycket grejer över bara. Ska man slänga allt? ;)

tehButton.jpg - 109kB

patjo - 2013-2-22 kl 21:53

Fredagsmys med den tilltänkta! En del putsjobb, blev lite nojjig över remkåpan. Ett fäste var avbrutet och hängde mer eller mindre löst innanför...

remmigt.jpg - 129kB

[Edited on 2013-2-22 by patjo] tre stavfel, chipssmulor i tangentbordet?

[Edited on 2013-2-22 by patjo]

midju - 2013-2-22 kl 22:17

Ser spännande ut.
Kör hårt!

matfo - 2013-2-22 kl 23:17

Quote: Ursprugligen inlagt av patjo  
Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Solid works?

Nej, nån fransk historia.

Inte för att vara petig men SW är franskt då de ägs av Dassault :deal:

patjo - 2013-2-22 kl 23:26

Sedan 1997, ja.

Alfaville - 2013-2-23 kl 17:58

Jag handlar gärna lite småpryttlar av dig. Får göra en räd i garaget nån gång när du är där..

Men utveckla dina byggplaner lite :) Nyfiken vad du tänker dig!

patjo - 2013-2-23 kl 21:41

Jag vet knappt själv än. Nånting enkelt, en återgång till vad jag planerade innan jag hittade V8:an. Kanske nåt åt det här hållet...

alfa-romeo-cuneo-05.jpg - 293kB

patjo - 2013-2-24 kl 02:35

Finns ett visst bas-utbud av komponenter på internätet, Miata-delar får göra stand in som platshållare i väntan på representativa geometrier.

frame_wheels1_s.jpg - 62kB

Henrik Magnusson - 2013-2-24 kl 12:39

Färdig snart? ;-)

http://www.blocket.se/varmland/SEVEN_Locost_45177642.htm?ca=...

patjo - 2013-2-24 kl 21:38

Jag hoppas jag hinner lite längre än så innan jag tröttnar.

Omvärldsanalys: Honda har intressanta styrväxlar!

Honda_civic_steering_rack_700.jpg - 76kB

George Junior - 2013-2-25 kl 01:27

Quote: Ursprugligen inlagt av Henrik Magnusson  
Färdig snart? ;-)

6000 kr känns ju skitbilligt för nåt som krävt så mycket tid bara att svetsa ihop, om den nu är bra gjort. Hade jag funderingar på att bygga nåt sånt så hade jag alla gånger slagit till. En Super 7 kaross är ju ganska enkel att bocka till också.

George Junior - 2013-2-25 kl 01:39

Färdig snart? ;-)

6000 kr känns ju skitbilligt för nåt som krävt så mycket tid bara att svetsa ihop, om den nu är bra gjort. Hade jag funderingar på att bygga nåt sånt så hade jag alla gånger slagit till. En Super 7 kaross är ju ganska enkel att bocka till också.

patjo - 2013-2-25 kl 23:23

Vi hörde dig första gången :D

En Super 7, eller vilket namn de nu går under idag, är inte vad jag vill bygga, även om konstruktionen är väl så beprövad.

Nånstans i min V8-tråd angav jag en gång tre alternativ;

---
V8-räser. Mittmotor, helst på längden. Italieninfluenser från 60-70-tal. 8.32 delar.
Strato's. Revision, inte replika. Tvärställd 3.0 V6 mittmotor. AR 164 delar.
Köpa-glass-bil. SZ-inspirerad roadster, 2.5 V6 på kortad 75-botten.
---

Som det känns nu hamnar det här nånstans mellan alternativ 2 och 3 men på 156-delar. Mycket kan dock hända, motorn är ju inte ens urlyft än, men nåt åt det hållet.

De datorgenerarade bilder som presenteras är därför att betrakta som konceptskisser, inget annat.

TPC_body_s.jpg - 34kB

patjo - 2013-2-26 kl 21:41

Inspirazione

Länk

hox - 2013-2-26 kl 21:53

156 v6 maskinen är sjukt najs karaktär på. Den i en lätt bil blir himmelsk.
Bygg den bil som gör att det blir av. Det måste va prio 1.
En Stratos är ju egentligen smart då man kan bygga dom ganska höga vilket underlättar användning.
Jag älskar Stratosen och om jag inte byggt det jag gör hade det blivit en sån.
H

patjo - 2013-2-26 kl 22:49

Det är lite det som är planen, hålla det enkelt så man inte drunkar i sina egna förväntningar (tittar lite snett på V8:an...).

Ser på Rejsa att du gör framsteg, glöm inte bort oss här bara. Din AP-tråd har varit tyst länge nu... :(

Högt och lågt

patjo - 2013-3-10 kl 12:52

Jag är ofta av åsikten att en bil har runda lyktor men varför inte se över alternativen?

Som jag tänkt mig akterpartiet så skulle 916 GTV bakljusramp kunna funka...

baklyse1.jpg - 41kB

Ford Mustang likaså...

baklyse2.jpg - 90kB

Jag gillar den här också även om den gränsar till "för mycket" och så duger det ju inte att det står Dodge i mitten...

baklyse3.jpg - 79kB

Finns det liknande jag missat?

FredrikAssarsson - 2013-3-10 kl 17:32

Gtv bakändan är ju faktiskt en av 90talets mest oöverträffade mästerverk. Den bara smälter i munnen på en likt en pensionsåldrad single malt tycker jag. Förbannat snygg bakända som är typiskt 90taldesign men otroligt nog utan att kännas föråldrad. Om bara framändan på de bilarna hade motsvarar samma jävlar-anamma-designstudie hade ingen annan bil sålts de åren.
Blir nästan våt i trosan av den bilden av autodeltas exemplar. Mumma!

Annars är maseratis 3200GT bomerangbaklyktor uuuuutsökta också. Bara en strimma av bakljus men som fulländar designaspekten på den bilen. Vackert designtänk på ett sätt som få, få andra biltillverkare har lyckats med. Fingertopskänsla där! :)

Dubbla runda bakljus är ju också assnyggt och tidlöst men samtidigt är du inte i närheten av så "exklusiv" i skaran som du sållar till då längre. Jag menar det är ju också snyggt men t.o.m. på min beach buggy utsmyckades bakändan med runda bakljus. Kul bil men inte direkt "exklusiv" smak ;)

[Edited on 2013-3-10 by FredrikAssarsson]

Alfaville - 2013-3-10 kl 18:09

Finns ju en billig 916-GTV på Blocket, om du behöver en donator :P

George Junior - 2013-3-10 kl 20:32

Den här har du kanske inte sett:
[file]46138[/file Tycker att bakljusen påminner lite om en Alfa Spider från ca 1984.

[Edited on 2013-3-10 by George Junior]

1303052515_189965499_6-PEUGEOT-504-DIeSEL-96-Argentina.jpg - 38kB

patjo - 2013-3-10 kl 21:34

Inte sett den tidigare. Tycker den för tankarna till 166-fronten... Dessa lyktor, eller iallfall blinkersen, försvinner iväg runt hörnet, det är inte vad jag söker.

Maseratilysen funkar inte för mig.

Jag tror det blev en donator till i helgen, så nej. Kopplingen gav upp på den röda... Hmm 156-lysen...?

Dodge (återigen, men vänta, Chrysler är ju Fiat! :oO) Challenger har snarlik bakljusramp som Charger men rak underkant. Däremot går inte LED-randen hela vägen runt... :(

baklyse4.jpg - 37kB

Men! Den bakljusrampen har jag hittat till salu utan Dodge-märke!

patjo - 2013-3-15 kl 20:41

Trots sin tillsynes komplexa form så är vindrutan på Lancia Stratos väldigt enkel, den ska enligt uppgift vara skuren ur en cylinder. Det hindrar inte de som säljer grejer till replikorna att vilja ha över £600 för en ruta. En aning svettigt, så...

Gamla SAAB 900 dyker upp som kompromiss, jag vill ha mera lutning på rutan. Hur var det att skära laminarat glas? Finns 900-liknande ruta med mer lutning på någon annan bil?

Jag har vid nåt tidigare tillfälle sneglat på Smart Roadster. Det började väl egentligen med att jag tittade efter nåt med den utformningen på sidorutor. Tror det finns nåt inlägg i Rox-tråden.

Smart_Roadster_Coupe_front_small.jpg - 102kB

t16 - 2013-3-15 kl 20:56

Bakrutan på 9000cs har perfekt form, finns även med sigeltorkare och dessutom är uppvärmning standard!:thumbsup:

Många bilar har ett "avbrott" i lyset för bagage luckan
http://2.bp.blogspot.com/_bfCZMmpCwOQ/TLdAbgMViWI/AAAAAAAAAG...

George Junior - 2013-3-15 kl 21:06

SAAB 900 cab har en brantare ruta än den vanliga, om vi snackar generation 1.

Henrik Magnusson - 2013-3-15 kl 21:30

Men skära dem kan du nog glömma. Härdat + laminerat...

patjo - 2013-3-15 kl 21:34

Hmm, när du säger det...

Men är bakrutor laminerade (och OK att använda fram)?

Cab-ruta, good thinking! Letar bilder, tror jag tänkt på SAAB 99 från början men den ger väldiga växthuskänslor nu.

900cabruta.jpg - 133kB

patjo - 2013-3-15 kl 21:38

Men skära dem kan du nog glömma. Härdat + laminerat...

Joo, men gäller det precis alla bearbetingssätt? Det slipas ju i vindrutor ibland?

Alfaville - 2013-3-15 kl 21:44

Hur gjorde man med taksänkta bilar på 80-talet(Vallåkra-Volvos)??

patjo - 2013-3-15 kl 21:49

Handblåst? Ja, helt uppenbart har det lösts tidigare.

Kommer du och tittar på dörrhantag i helgen?

Guson - 2013-3-15 kl 21:51

Vindrutor är antingen härdade eller laminerade, inte båda delar. Laminerade kan man skära, härdade not so much.

Guson

patjo - 2013-3-15 kl 21:57

Här haglar det med input, tackar, tackar.

Henrik Magnusson - 2013-3-15 kl 22:01

Ja vid närmare eftertanke så har Guson förmodligen rätt. Men bakruta som framruta lär du i alla fall inte vilja bruka - vad jag vet är bara framrutan laminerad på äldre bilar. Alla andra är härdade. Nya bilar med ljuddämpande film i laminerade rutor runt om är väl undantaget...

erlkoenig - 2013-3-16 kl 14:26

Inte sett den tidigare. Tycker den för tankarna till 166-fronten... Dessa lyktor, eller iallfall blinkersen, försvinner iväg runt hörnet, det är inte vad jag söker.

Maseratilysen funkar inte för mig.

Jag tror det blev en donator till i helgen, så nej. Kopplingen gav upp på den röda... Hmm 156-lysen...?

Dodge (återigen, men vänta, Chrysler är ju Fiat! :oO) Challenger har snarlik bakljusramp som Charger men rak underkant. Däremot går inte LED-randen hela vägen runt... :(

Men! Den bakljusrampen har jag hittat till salu utan Dodge-märke!

I mitt tycke är faktiskt 156-bakljusen (pre-facelift) riktigt tuffa! :thumbsup:

300zx:ans bakljus är ju annars rätt fräsiga, både i original och stylade

Men på en Stratus finns inget annat än runda bakljus...

images (2).jpg - 8kB images (3).jpg - 9kB

[Ändrad 2013-3-16 av erlkoenig]

patjo - 2013-3-16 kl 19:17

Den vita såg riktigt bra ut. Hittade en artikel om just den bilen, Skyline GT-R lyktor i kundanpassad kuliss.

http://www.turbomagazine.com/features/0010_turp_1993_nissan_...

0010_turp_14_z+1993_nissan_300zx+rear_gtr_taillights.jpg - 54kB

Alfaville - 2013-3-16 kl 21:21

Kommit hem från garaget, Patrik?? Hur var det nu skulle du ta fram en tidsplan för projektet? ;)

patjo - 2013-3-16 kl 21:55

Klart! Lite ska göras nu, resten senare!

Titta, jag håller plan :bananana:

patjo - 2013-3-17 kl 00:00

Omvärldsanalys: Honda har intressanta styrväxlar!

Audi 100 och tidig SAAB 9-3 har liknande konstruktion men på Audin sitter styrväxeln framför spindlarna. SAAB:ens tycks dessutom finnas i gott antal hos demonterarna.

[Edited on 2013-3-16 by patjo]

Alfaville - 2013-3-17 kl 09:09

[Ändrad 17-3-2013 av Alfaville]

patjo - 2013-3-17 kl 11:12

Tack för tipset om styrväxlarna Patrik.

Brytaren som gick sönder gick att limma men jag vet inte om du vill chansa med lagad brytare i så fin bil?

Alfaville - 2013-3-17 kl 12:11

Haha om du syftar på mitt icke-inlägg så lyckades jag skicka mitt tidigare inlägg igen när jag gick in på AP via Iphonen... Den lilla tomten som sköter spakarna i luren jävlades med mig! Eller är det jag som är en tomte när det gäller att hantera tekniska mackapärer??

Har inte kollat på handtagen än, så jag får återkomma :)

Hur ser det ut med tidsplanen? Följer du den ;)

patjo - 2013-3-17 kl 17:11

Var det inte med dig jag pratade styrväxel? Kanske var med Robin då?

Håller plan i dag med, resten är fortfarande kvar att göra!:P

George Junior - 2013-3-18 kl 11:51

Tycker mig ha hört nånstans att Audi 100s styrväxel har kortare livslängd än en låda kinderägg på ett barnkalas, men jag kan ju ha hört fel :afro:

J.Aineland - 2013-3-18 kl 16:55

Styrningen tycker jag är skitviktig, så varför inte plocka en från en "riktig" bil som har feedback och känsla?

patjo - 2013-3-18 kl 17:10

Just nu har jag snöat in på Långa Styrarmar. Jag har redan 5-6 stycken "vanliga" styrväxlar liggande ifall jag ändrar mig. Jag kanske ändrar mig om det blir för besvärligt med Långa Bärarmar.

George Junior - 2013-3-19 kl 03:18

Den styrväxeln från Honda som du postade bild på är snarlik Alfasud, fast utan servo då förstås. Som jag minns suden så känner man varje gruskorn i fingertopparna när man ställer upp den i kurvorna på en hal grusväg, kan knappast bli bättre än så.

GlasVimle - 2013-3-19 kl 07:26

Ja vid närmare eftertanke så har Guson förmodligen rätt. Men bakruta som framruta lär du i alla fall inte vilja bruka - vad jag vet är bara framrutan laminerad på äldre bilar. Alla andra är härdade. Nya bilar med ljuddämpande film i laminerade rutor runt om är väl undantaget...

Har varit lagkrav i många år att vindrutor ska vara laminerade. Riktigt gamla bilar kan ha härdade VR eller en del importer från USA.
Går att skära i laminerade, MEN, eftersom dom är böjda så är det en del roliga spänningar i glaset, spricker under tiden man skär.

Martin F - 2013-3-19 kl 10:18

Finns en del på youtube i ämnet: 'cut laminated windshield'

patjo - 2013-3-19 kl 19:07

Quote: Ursprugligen inlagt av George Junior  
Den styrväxeln från Honda som du postade bild på är snarlik Alfasud, fast utan servo då förstås. Som jag minns suden så känner man varje gruskorn i fingertopparna när man ställer upp den i kurvorna på en hal grusväg, kan knappast bli bättre än så.

Är det styrarmarna på spindlarna ungefär lika långa på Alfasud som på 116-serien? Jag skrev styrarmar i inlägget tidigare, jag kanske menade styrleder. Blir ju många utväxlingar att räkna på...

Quote: Ursprugligen inlagt av GlasVimle  

Har varit lagkrav i många år att vindrutor ska vara laminerade. Riktigt gamla bilar kan ha härdade VR eller en del importer från USA.
Går att skära i laminerade, MEN, eftersom dom är böjda så är det en del roliga spänningar i glaset, spricker under tiden man skär.

Jag minns inte vilka undantag som gäller för amatörbyggen, tror till och med jag kan köra med plastruta av rätt sort.

Quote: Ursprugligen inlagt av Martin F  
Finns en del på youtube i ämnet: 'cut laminated windshield'

Vattenskärning ser ut att funka, synd att trädgårsslangen inte duger :idea:

Var nåt klipp där man skar vad som såg ut att vara sidoruta med plasmaskärare men den sprack när den svalnade.

Pratade med plåtslagaren i garaget, eller är han lackerare, minns inte. Han tyckte att vilken glasmästare som helst borde kunna skära laminerat glas.

patjo - 2013-3-19 kl 20:55

Jag grävde lite bland byggtrådar och fann att Alfasuds styrarmar pekar framåt, då funkar inte styrväxeln med mina 75-spindlar. Såg ut att vara intressant vinkel på styrstagen/lederna/spetten. Biten mellan p-ände och styrväxel.

jol - 2013-3-19 kl 21:24

Jag har jobbat på glasfabrik i Norge tre månader, laminat är inget annat än två glasrutor med plast emellan :)
På fabrik värmer man isär plasten med ett "lysrör" och sen är det klart
Skitdålig film men ändå, från mig http://www.youtube.com/watch?v=ELI9MnZ6iIo

Mer hobby-hemmabruk, fast på en plan ruta.
http://www.youtube.com/watch?v=u-ZTSrPwbT4
Jag hade hellre låtit nån glasnisse försöka kapa ner en ruta åt mig än att försöka själv :)

patjo - 2013-3-24 kl 00:36

Missade din andra film där, forskade vidare lite...

http://www.youtube.com/watch?v=HDR7kwPdiQg

Verkar ju inte svårt alls ju... :D

patjo - 2013-4-7 kl 18:15

Tänkte att det var bäst att titta till den tilltänkta mellan arbetspassen med GTV6:an. Tycker kamremmen ser lite slapp ut, är detta normalt???

jol - 2013-4-7 kl 18:48

Kan man vrida ett kvarts varv på längsta delen är det ok

GlasVimle - 2013-4-7 kl 19:27

Vattenskärning ser ut att funka, synd att trädgårsslangen inte duger :idea:

Var nåt klipp där man skar vad som såg ut att vara sidoruta med plasmaskärare men den sprack när den svalnade.

Pratade med plåtslagaren i garaget, eller är han lackerare, minns inte. Han tyckte att vilken glasmästare som helst borde kunna skära laminerat glas.

Vattenskärning är nog det säkraste att göra på en vindruta, eller glasfräs.
Vanligt lamellglas, som är plant, klarar vilken glasmästare som helst.
Men dom böjda glasen är alltid intressanta att skära i :)

Plast i vindrutan vet jag inte om SBP uppskattar, blir ju ganska repiga om man kör med torkarna på plasten.

patjo - 2013-4-7 kl 19:59

Om inte reglerna ändrats, eller jag missförstått dem från början, så tillåts plastvindruta på amatörbyggda fordon.

patjo - 2013-4-14 kl 17:56

Komsi, komsi...

komsi.jpg - 113kB

Njae, ska hålla den körbar in i det sista, det är några detaljer jag vill lägga på hyllan till bruks-156:an. Delar av denna bil ser oanvända ut, bagagerummet till exempel.

patjo - 2013-4-15 kl 21:49

Ljuddämpningen under hatthyllan kontra bagagerumsbelysningen, har någon 156:a brunnit upp på grund av detta?

brenn.jpg - 92kB

FredrikAssarsson - 2013-4-16 kl 06:12

?!? Det måste väl ändå ha blivit någon typ av kortslutning om det är så bränt?

Fungerar lampan fortfarande? Jag ska nog kolla min en sväng...

patjo - 2013-4-16 kl 16:51

Lampan lyste när jag demonterade den. På bilden håller jag upp dämpmattan, annars ligger den direkt mot lamphållaren.

patjo - 2013-5-25 kl 22:03

Har tittat lite försiktigt under huven, tydligen ska AC-systemet vara ganska nyservat, är det genomförbart att få ur det helt utan att bryta kretsen och släppa ut gasen? Skulle vara bra att ha till vinter-156:an.

Har inte bestämt mig än om det blir bygge på den här motorn eller om den 116-konverteras. I vilket fall vill nog inte kylaren vara med.

raydiator.jpg - 142kB

FredrikAssarsson - 2013-5-26 kl 10:35

Gör så här: bana vägen för ett 156 24V 2.8 bygge och lös alla fallgropar åt mig så har jag något att se fram emot att slösa mina surt skattade pengar på under ett bra tag framöver! :kiss:

patjo - 2013-5-26 kl 22:45

Jag vet inte vad jag ska säga om att pinnskruvarna för 116-motorfästet får vara kvar under 13-14 år av icke-116-produktion. Omtänksamt?

faeste.jpg - 129kB

Har inte varit på insidan mot torpedväggen än men jag vill minnas att de åtminstone på 164 sitter kvar där också.

jol - 2013-5-26 kl 23:46

De har ju äntligen återupptagit rwd, blev med en 8 istället för sexan bara :)

patjo - 2013-6-3 kl 23:17

Snart så! Nu hänger den nästan bara i växelföraren.

soon.jpg - 148kB

Hur demontera smidigast? Går ju att lossa hela växelmeckapären men då kommer jag bara tappa ner nåt i hålet. Är det bara att bända loss kullederna eller är de skruvade nånstans under smutsen?

kabels.jpg - 155kB

jol - 2013-6-4 kl 11:32

Nån lösning/låsning jag inte fattade med växelkullederna, bände lös på de tre gångerna jag lossat såna.

Sen clips som håller höljet i fästet

[Ändrad 2013-6-4 av jol]

patjo - 2013-6-6 kl 01:35

Sverige - Italien 1 - 0

Inget blodvite. Hon satte sig på tvären ett tag men vad är värdet av det man inte behöver jobba för?

V6.jpg - 124kB

Men det här gör mig fundersam. Ser det inte lite för rent och fint ut? Jag får nästan intrycket att pluggen aldrig lossats? :oO

plugg.jpg - 85kB

George Junior - 2013-6-6 kl 02:32

Kan ju ha bytt olja med en slang och en pump, via hålet till oljestickan. Gängorna i det där tråget har väl en hållfasthet i paritet med en en mjukglass på Gröna lund en eftermiddag i Juli.

Alfaville - 2013-6-6 kl 16:25

Snyggt jobbat! Bara hiva resterna av bilen på skroten nu då? Ser ut som att bilden är tagen en seeen kväll ;)

patjo - 2013-6-6 kl 16:40

Nejnej, tidig morgon! :D

Vad i helvete?

patjo - 2013-6-6 kl 22:01

gasket.jpg - 128kB

Det markerade är insugspackningen som sitter fel. Det ser likadant ut i insug 1, 4 och 6.

gasket1.JPG - 75kB

Hur bra är det här då? Är det en vanlig åkomma eller säger det nåt om drift och underhåll?

remsskiva.jpg - 109kB

Finnland - 2013-6-7 kl 07:46

Rätt så vanligt att remhjulet ger upp. Bytte på min för en månad sen. Hela yttre delen lossar till sist då gummit släpper. På min hade den bara lossnat delvis men gjorde så att den wobblade så mycket att den skrapade i på insidan. Kostar allt mellan 100 till 250 EUR att köpa ny beroende på fabrikat/väder/humör.

niczii - 2013-6-7 kl 08:45

Det markerade är insugspackningen som sitter fel. Det ser likadant ut i insug 1, 4 och 6.

Hur bra är det här då? Är det en vanlig åkomma eller säger det nåt om drift och underhåll?

Det säger nog tyvärr en hel del om servicenivån på motorn skulle jag tro. Någon har uppenbarligen vänt packningen helt fel.
Blir intressant att se dig sprätta upp denna motor :)

Var också intressant att se att det sitter ett löphjul mellan generator och vevens remskiva också, det hade jag glömt bort, är förmodligen den plåten/hjulet jag behöver för att generatorn skall linjera korrekt :)

patjo - 2013-6-7 kl 12:19

Papperena antyder inte att någon sådan service gjorts som förutsätter lyft av insugsplattorna. "Den gick bra när den satt i bilen - del 2"

Gängorna till oljepluggen ser iallafall fina ut! Inga andra spånor hittade heller :beerchug:

hox - 2013-6-7 kl 14:47

Du kan alltså "porta" din 2,5:a med en liten rakbladskniv :-)

Har du konseptet klart för dig?
VAd blir det för bygge / kaross?
H

patjo - 2013-6-7 kl 22:24

Oja, bara att tälja till lite. Undrar hur många cavallinos som lidit strypdöden här...

OMGasket.jpg - 140kB

Konseptet är inte mer spikat än vad som framkommit i tråden. Motorn inskaffades för detta bygge men demonteringen görs med GTV6:ans vattenskräck i minnet.

Därför försöker jag få koll på vad som behöver anpassas för att få en 24v-konvertering att lira. Krockar givaren med styrväxeln när pulshjulet sitter på svänghjulet till exempel.

pulshjul.jpg - 136kB

Det slutar säkert rosta när det börjar läcka! :yes:

FiltroDiOlio.jpg - 107kB

patjo - 2013-6-8 kl 21:20

Storstäddag i garaget, nu ser man golvet! :banana:

I övrigt, hur gör man egentligen?

RrraaageeEH_2.jpg - 130kB

155Q4 - 2013-6-8 kl 21:59

ska du komma förbi någon dag Patrik så pratar vi om hur vi tänkt, eller inte alls tänkt när vi bygger rörram av en Q4 i en Q4?

patjo - 2013-6-9 kl 13:48

Jag snackar ju bara och drömmer om vad jag ska göra, tänk om det smittar av sig?

patjo - 2013-6-10 kl 21:36

Det är ingen retur på fuelrailen??? Ingen synlig tryckregulator heller.

*förvirring*

niczii - 2013-6-11 kl 05:28

Det är ingen retur på fuelrailen??? Ingen synlig tryckregulator heller.

*förvirring*

Tryckregulatorn skall sitta i bakkant av motorn på bank 1-2-3.

jol - 2013-6-11 kl 09:38

Storstäddag i garaget, nu ser man golvet! :banana:

I övrigt, hur gör man egentligen?

Rostlösning eller nåt krypsmörj, jucka med en stor tång fram och tillbaka tills kopplingscylindern släpper från huset. Fortsätt jucka och pressa samtidigt gjorde jag

Georg - 2013-6-11 kl 12:49

men hallååå. Samma slav som på suden haha. Bara slå inte på kanten till vänster. Då krashar gjutgodset. Däremot inser jag nu att man kan ta ut kolven och slå med rundstav inuti.
Men här det ju inga problem eftersom fästet är av - bara slipa en rits i godset och spräck.

patjo - 2013-6-11 kl 20:27

Quote: Ursprugligen inlagt av niczii  

Tryckregulatorn skall sitta i bakkant av motorn på bank 1-2-3.

Då är nåt fel för enda slangen mot fuelrailen slutar här... (Slangen som försvinner in under insugsböjen går till bakre railen. Inte är den lilla cylindriska saken regulatorn?)

leRail.jpg - 147kB

... och kommer nerfrån hörnet av styrväxeln...

lePipe.jpg - 134kB

J.Aineland - 2013-6-11 kl 20:31

Regulatorn brukar sitta på retursidan, alltså efter spridarna. Sen har alla regulatorer jag sett haft vakuumanslutning.

jol - 2013-6-11 kl 20:39

Den här har ingen retur eller vakuum, inte uppe vid topparna iallafall. Tänkte på det jag med närjag hade hand om min 24v.
Kanske sitter regregulator och vakuum längre bak på bilen, med en avstickare mellan pump och regulator till spridarna

patjo - 2013-6-11 kl 20:42

Det är det som är grejen, det finns inget "efter spridarna".

Den blå slangen sitter iofs på plenumet och fösvinner ner i innerskärmen tillsammans med ett annat rör, liknande röret till fuelrailen, som sen sticker iväg till samma hörn av styrväxeln.

patjo - 2013-6-11 kl 20:49

Jag kan ju ha sett fel men jag tyckte det var fuelrailslangröret som försvann ner under bilen och att det var ett annat som stack iväg till innerskärmen. Skulle ju fatta om det kom upp vid styrväxeln, gick till nån vakumstyrd historia i innerskärmen och sen till railen med en retur antingen från regulatorn eller från railen, tillbaka ner under bilen men det är inte vad jag tyckte att jag såg...

JohanP - 2013-6-12 kl 06:56

Det finns ingen retur och tryckregulatorn sitter i pumpen (i tanken alltså). Den lösningen kommer att underlätta rördragningen när du kommer så långt i bygget. :cool:

Den blåa slangen är väl den som leder bensinångorna (övertrycket) från tanken via en elektriskt styrd ventil in i insuget? Den blåa slangen borde alltså komma från tanken, gå ut i innerskärmen där kolkanistern sitter och sen vara kopplad till plenumet.
Så om du följer den blåa slangen från motorn så hittar du först kolkanistern och sen fortsätter slangen bak till tanken.
Det där är väl en miljögrej, men den har ingen direkt koppling till dina fuelrails.

Mvh, Johan

patjo - 2013-6-12 kl 22:20

Det är klart det ska vara annorlunda på en Alfa :D
Eller är det så det ser ut på nyare bilar kanske?

Nu är den dagen långt borta men det underlättar ju att veta vad som ska sparas från donatorn. Höll på att gå illa när jag plockade ur V8:an, det var nära att jag skickade iväg karossen komplett med svindyra 8 bar pump och regulatorer...

Tack

niczii - 2013-6-13 kl 06:20

Quote: Ursprugligen inlagt av JohanP  
Det finns ingen retur och tryckregulatorn sitter i pumpen (i tanken alltså). Den lösningen kommer att underlätta rördragningen när du kommer så långt i bygget. :cool:

Den blåa slangen är väl den som leder bensinångorna (övertrycket) från tanken via en elektriskt styrd ventil in i insuget? Den blåa slangen borde alltså komma från tanken, gå ut i innerskärmen där kolkanistern sitter och sen vara kopplad till plenumet.
Så om du följer den blåa slangen från motorn så hittar du först kolkanistern och sen fortsätter slangen bak till tanken.
Det där är väl en miljögrej, men den har ingen direkt koppling till dina fuelrails.

Mvh, Johan

Jag skulle ju hävda tvärtom, att det är en dålig lösning.
Ja det gör rördragningen enklare, men om man vill boosta sin motor lite och byta pump och ha kapaciteten enda fram till spridare och inte strypa det redan bak vid tanken så är denna alfalösning kass rent ut sagt. Gör om gör rätt :)

JohanP - 2013-6-13 kl 07:04

Quote: Ursprugligen inlagt av niczii  
Quote: Ursprugligen inlagt av JohanP  

Mvh, Johan

Jag skulle ju hävda tvärtom, att det är en dålig lösning.
Ja det gör rördragningen enklare, men om man vill boosta sin motor lite och byta pump och ha kapaciteten enda fram till spridare och inte strypa det redan bak vid tanken så är denna alfalösning kass rent ut sagt. Gör om gör rätt :)

Hej!

Jag påstod aldrig att det var nån bra lösning. Men det är så man gör på moderna bilar när man ska hålla nere kostnader och förenkla montering.
Tyvärr tar man inte höjd för eventuell framtida trimning. :D

Beroende på hur Patrik tänker sig med effektuttag och soppasystem så kan det så klart vara både till för- och nackdel med denna typ av system.

Vill man ändra så finns det fuelrial att köpa på löpmeter och man kan t o m få färdigborrat för spridarna. Så att bygga ett eget system med fet pump, catchtank och btr är inget problem.

Jag ser fram emot nästa uppdatering Patrik! :rockon:

//Johan

patjo - 2013-6-13 kl 18:29

Det är lite velande just nu om motorn ska ner i GTV6:an eller om det ändå ska byggas amatörbygge runt den som det var tänkt.

Ska GTV6:an registreras med denna motor så behöver jag originalsprut med originalstyrning, bland annat. För amatörbyggen är reglerna friare.

Trimning är inte aktuellt då jag inte lärt mig hantera befintlig effekt än.

t16 - 2013-6-13 kl 23:00

Nån sa att vid etanolkonvertering får man byta sprut, annars kan du ju byta efter besiktningen.

jol - 2013-6-13 kl 23:06

Det var jag som sa. Man ska ha intyg på effekten från bromsning och att slangarna tål etanol också.
Vill du inte regga med etanol så kan du ändå bygga om till vanlig soppasystem, man får ju anpassa motorn för att funka i nya bilen. Nämn inget om trim o sånt bara

patjo - 2014-4-18 kl 20:36

Jag har inte fördjupat mig i etanolkonvertering mer än vad som gäller vid amatörbygge/ombygge, se sida 22 i sysselsättningstråden.

Efter att ha ponerat Jesu lidande på korset sedan i morse så fick jag plötsligt ett infall att bege mig till verkstan och reda ut för mig själv hur illa det egentligen är med oljepumpen ur ett 116-perspektiv. Om vi för ett ögonblick bortser från att resten av bilden är uppochner...

pump1.jpg - 155kB

... så är det oftast i den här orienteringen som pumpen återfinns i sitt naturliga habitat. Oljan ska in på ovansidan av dreven och ta yttervarvet förbi dem, in i kanalen och upp genom röret till höger i bild. Tryckregulatorn ska sitta i flödet mellan pumpdreven och ingången i kanalen. Att oljan sugs in i pumpen på ovansidan gör att dreven aldrig blir torra förutsatt att oljan inte tar slut eller att tryckregulatorn inte är illa positionerad och läcker. Tråget då?

passning.jpg - 148kB

Blir till att kapa bort lite. Hade helst undvikit det men alternativet som jag tittat på, att hitta en helt annan pump att integrera, känns inte lika lockande. Med 116-tråget försvinner fästet till vevaxelgivaren men jag tror jag har en plan för det också.

[Ändrad 2014-4-18 av patjo]

Pages:  1  2