AlfaPower

Ska man hälsa på andra alfaägare?

Pages:  1  2

po - 2007-6-26 kl 17:54

Men vafan orka vinka 4-5 ggr till "nya" alfor när man åker till jobbet morgontrött?
Nä detta gäller nog mindre orter samt och äldre bilar, visst möter jag en 116 bil när jag själv rattar en 116 så kan blickar mötas samt ett glatt vinkande.

/po

Bizzy - 2007-6-26 kl 20:40

Klart att man hälsar!
Var uppe i Bergkvara och hämtade min nya leksak i söndags, en 75 turbo.
På vägen hem stod jag och brorsan på en mack och drack blaskigt kaffe när en röd 75:a rullade förbi och hälsade.
Lite längre fram på resan när farbror blå fått tag i mig och konstaterat att jag körde med över last på släpen och jag försökte förklara bort det med att det låg en massa delar i 75:an som stod på släpet.
Då kom samma röda 75:a och hälsade igen, det gjorde ju att man lugnade ner sig bra mycket mer trots att polisen insisterade på att det enda sättet att få hem pärlan var med en bärgare eller en riktigt tung bil med tyngre släp och en chaufför med tyngre behörigheter.

po - 2007-6-26 kl 21:15

Precis!

Kör man typ en 75:a eller har ett riktigt intresse till Alfa Romeo så vinkar man.
Att vinka till alla nya alfor skulle för mig innebära ett evigt flaxande med armarna samt att dom slipsprydda med nyleasade alfor skulle tro att det var nått fel på deras bil, typ...

/po

tjn - 2007-6-29 kl 07:09

Quote:
Ursprugligen inlagt av tjn
Körde 16 mil fram och tillbaka i helgen och mötte 7 Alfor. INGEN hälsade när jag hälsade ???!!!!! Alla var då "nyare Alfor". Verkar som de inte känner till det här med att hälsa mellan Alfistis....

/Tommy

Kan ju svara mig själv:wink:

Mötte igår på min lilla runda 1 alfa (nyare) som faktiskt hälsade före mig. Då kändes det helt ok! Tänk vad en liten hälsning mellan alfor kan gör det mycket trevligare på vägen!
/Tommy

Forza! - 2007-6-29 kl 09:13

Klart man ska hälsa på alla Alfor!
Jag hälsar trots att jag kör en 156:a som ni gnäller så på i denna tråden....:steering:

Rydell - 2007-6-29 kl 09:46

jag hälsar så fort jag kan. sist jag morsade på en alfa så var det till en blå giulia som vinkade glatt tillbaka. detta inträffade i söderköping och där är det inte dagligen man ser giulior vill själv ha en.

Terra - 2007-11-12 kl 16:26

När man bor på en liten ort som jag så är det lite kul att hälsa på varann.
Ser dagligen kanske två alfor till.......

P.P - 2007-11-12 kl 17:31

Brukar alltid hälsa om jag hinner när jag möter en alfa. Oftast väldigt dåligt med respons tillbaka dock....
Beror det på att de flesta kör 156:or och därför inte hälsar, eller hälsar de inte för att jag kör 156:a... ? :cool:

laserpikka - 2008-8-13 kl 13:17

känns som vi spider ägare är lite utanför, jag hälsar på alla äldre alfor och även nyare om man inte är i stan, men det är sällan någon hälsar tillbaks om dom inte också kör en spider. Var på Gotland i sommras och då blev jag faktiskt hälsad på en ggn.

veloce - 2008-8-13 kl 13:53

Quote:
Ursprugligen inlagt av laserpikka
känns som vi spider ägare är lite utanför, jag hälsar på alla äldre alfor och även nyare om man inte är i stan, men det är sällan någon hälsar tillbaks om dom inte också kör en spider. Var på Gotland i sommras och då blev jag faktiskt hälsad på en ggn.

Jag morsar och vinkar alltid på Spiders, även när jag körde firmabil av annat märke. Så morsa på bara!
;)

Zeggi - 2008-8-13 kl 14:05

Har märkt att folk som åker "brera" tro sig stå över alla andra människor och är så oförskämda att de låtsas som dem inte ser en åka förbi..

hmm, fy skäms på er som sitter i detta forum, som inte hälsar! :lamer:

V6Power - 2008-8-13 kl 14:05

:yes: det är klart man hälsar oavsett modell man möter.
Det gör jag ivf.
Det är inte alltid dom hälsar tillbaka, men det bryr jag mig inte om.

Thommy L - 2008-8-13 kl 14:21

Jag hälsar också på alla Alfor oavsett modell sedan om personen i bilen hälsar så är det ju bara kul...

sam_h - 2008-8-13 kl 14:30

Quote:
Ursprugligen inlagt av Zeggi
Har märkt att folk som åker "brera" tro sig stå över alla andra människor och är så oförskämda att de låtsas som dem inte ser en åka förbi..

hmm, fy skäms på er som sitter i detta forum, som inte hälsar! :lamer:

Kan nog bero på att de som kör brera sällan är alfisti, då en vanlig alfisiti hellre lägger pengarna på en nyare alfa plus 2-5 äldre i diverse stadie av renovering. :afro:

granath - 2008-8-13 kl 19:41

det är väl en självklarhet att man hälsar på andra alfa-ägare... fast tyvärr är det ju väldigt få som hälsar tillbaka...

granath - 2008-8-13 kl 19:42

Quote:
Ursprugligen inlagt av P.P
Brukar alltid hälsa om jag hinner när jag möter en alfa. Oftast väldigt dåligt med respons tillbaka dock....
Beror det på att de flesta kör 156:or och därför inte hälsar, eller hälsar de inte för att jag kör 156:a... ? :cool:

beror nog på att många 156:or inte ägs av alfister... tyvärr

cerro - 2008-8-13 kl 20:24

Jag hälsar på alla jag möter med förutom på motorväg och 156 SWen som jag kör förbi varje morgon när den står parkerad. :)

Kör normalt en 155 Sport så är det mellan gamla och nya eller vad räknas den till? 2.0 ts Sport. Men just nu en fin 156a men då har jag inte mött någon alfa.

Kneecap - 2008-8-13 kl 22:00

Tjena!

En gång har jag fått vink tillbaka av en annan 156a (när jag inte känt föraren..)
Äldre Alfor får man mer vinkar av..
Med 33an får jag dock lite mer..

Zeggi - 2008-8-15 kl 16:04

igår åkte jag förbi 4 alfor

2 156
1 33
1 166

inte en enda jävel som hälsa, nej jag ger upp, ska in till audi och byta in bilen detta funkar inte :bondage:

NZORIKKO - 2008-8-15 kl 16:44

Jag brukar alltid vinka på andra alfor, tex så vinkade jag och Zola åt varandra igår. Andra del ser dock frågande ut och det är mest 156:or tycker jag. Mest frågande ser dock de ut som blir jag vinkat till när vi varit ute och dragit isbilen med Bennys Volvo. :smash:

rtt470 - 2008-8-15 kl 18:34

Har för vana att alltid hälsa på alla alfor, gamla som nya.
När jag och min sambo rullade in i Italien för ett par veckor sedan var det ingen som hälsade tillbaka... efter ett tag upptäckte vi att kanske var fjärde bil vi mötte var en Alfa. Kanske därför.
Väl tillbaka på svensk mark i Helsingborg dröjde det inte länge förrän en 156a blinkade på oss med helljuset. Ordningen återställd.

Ruffneck - 2008-8-15 kl 22:28

Quote:
Ursprugligen inlagt av rtt470
...När jag och min sambo rullade in i Italien för ett par veckor sedan var det ingen som hälsade tillbaka... efter ett tag upptäckte vi att kanske var fjärde bil vi mötte var en Alfa. Kanske därför...

hehe, kan man förstå. Kanske är som att alla Volvosar och Saabar skulle hälsa på varann här i Svea.

Själv tycker jag att det har blivit mycket mindre vink och hälsningar, här i GBG iallafall. När jag ingick 'alfa-äktenskap' år 2002 var det mycket mer vink :). Kanske beror på att jag mycket sällan ser en alfa äldre än 1997 i trafiken, nu för tiden. :(

tifosi - 2008-8-16 kl 10:34

Quote:
Ursprugligen inlagt av Oskar Larsson
Vad tycker ni. Är det bara löjligt att åka runt och vinka åt folk man inte känner och kanske aldrig kommer träffa eller blir vi alfaägare stärkta av det och skapar en gemenskap som "vanliga svenssons" inte har?

tifosi - 2008-8-16 kl 10:35

klart man hälsar

HanZolo - 2008-8-16 kl 14:49

Quote:

2 156
1 33
1 166

inte en enda jävel som hälsa, nej jag ger upp, ska in till audi och byta in bilen detta funkar inte :bondage:

Försökte hälsa på dig häromdagen då du och din bil stod på Grindsgatan(nästan utanför min port) men jag missade dig med typ 78 meter när du körde runt hörnet. Bor du i krokarna eller?

//H

Zeggi - 2008-8-19 kl 23:11

Quote:
Ursprugligen inlagt av HanZolo
Quote:

2 156
1 33
1 166

Försökte hälsa på dig häromdagen då du och din bil stod på Grindsgatan(nästan utanför min port) men jag missade dig med typ 78 meter när du körde runt hörnet. Bor du i krokarna eller?

//H

Jaha, nää Jag va förbi viabil service där för att kolla lite värden på bilen, så det stämmer, jag stod där ett tag och klia mig på huvudet o tänkte fan har jag lagt bilnyckeln....
samtidigt som dörren stod öppen och bilen på tomgång.

Jag bor mer söder om söder:p
Botkyrka för att vara exakt:)

UKalfa - 2009-4-24 kl 13:07

Alfisti - icke Alfisti? Här ute hälsar alla på alla :steering: ;)

Sand_Man - 2009-4-24 kl 20:23

klart man gör =) :afro:

Andersid - 2015-12-8 kl 19:19

Jag har träbåt, MC och Alfa, fordon där alla hälsar, känns bra!

sam_h - 2015-12-8 kl 19:22

Quote: Ursprugligen inlagt av Andersid  
Jag har träbåt, MC och Alfa, fordon där alla hälsar, känns bra![/rquote

Det avslöjar mer om dig, än du tror :afro:

155Q4 - 2015-12-8 kl 20:24

underbart första inlägg!
Hej och välkommen

dhladohc - 2015-12-8 kl 20:38

Trevligt med fler träbåtsägare. :beerchug: Vad är det för träbåt? Vi har en Storebro Storö 1 1964, alltid kul när folk vinkar. :thumbsup:

Förövrigt vinkar jag ALLTID till andra alfor. Men har märkt att främst ägare av nyare alfor är dåliga på att vinka tillbaka. Möter man en gammal 164 eller nått vinkas det nästan alltid tillbaka. :boing:

[Ändrad 2015-12-8 av dhladohc]

Nathia - 2015-12-8 kl 20:55

Brukar blinka till med varningsblinkers när jag passerar Alfor i mörkret, blinkar till med helljuset om de är i motgående körbana

Men inte hälsar någon för de!

Pages:  1  2