AlfaPower

Berlinan nybes

Micke G - 2013-4-16 kl 12:37

Köpte en Berlina i vintras. Har sedan fixat lite med den i vår, svetsat lite i golv, snyggat till lacken, underredsbehandlat och byt lite småprylar.

Idag var det dags för besiktning och det blev rent papper :deal:
Härligt... Nu känns det kanon, besiktad i 2 år..

Fan vad härlig den är Berlinan, glider fram som en dröm på vägen.

Kommer hålla bilen i ett fint bruksskick och använda den som "daily runner" i sommar.

Nästa steg blir byte av säten till modell 156, då jag sitter riktig illa i dom nuvarande.

Kommer kanske uppdatera tråden framöver när jag fått lite mer vana och kännedom om bilen.

nybes1.jpg - 240kB

FredrikAssarsson - 2013-4-16 kl 13:39

Störtskön bil!
Var det den som legat till salu i några omgångar här på alfapower? En 1750 med 2.0L motor?

[Edited on 2013-4-16 by FredrikAssarsson]

jol - 2013-4-16 kl 13:48

Varför begränsa sig till att samla på boxerbilar :)

Georg - 2013-4-16 kl 17:32

Blir ju perfekt med 156-stolar. Berlinan är ju en riktig resevagn i standard :)
Minns den jag köpte av Frank Pino. Risig men ljuvlig att åka i...

Daniel L - 2013-4-16 kl 19:41

Klart att den gick igenom besiktningen utan problem! Den har alltid fungerat kanon.

Micke G - 2013-4-17 kl 06:38

Tänkte prova på lite omväxling, annars kanske man blir kallad boxernörd :-)

Köpte först en Giulia som jag alltid velat ha, har bara väntat på rätt tillfälle.
Men den var totalt nedplockad och suget efter en körbar bli var väldigt stort.
Då kom jag att tänka på den här som legat till salu länge på AP.
Ringde och snackade med Daniel och efter några dagar blev jag Berlina ägare.

Det fanns även ett annat syfte med köpet och det var att ha Berlinan som referensbil då jag håller på att plocka ihop Giulian.

Bilen är i ett fint bruksskick, men det finns ju alltid småsaker att fixa på en så här pass gammal bil. Men jag tänkte så här.
Varför betala massa pengar för värdeminskning, elfel, skatt och dyr försäkring på en nyare bil? Lägg dom tusenlapparna på att förbättra och köpa nya delar till denna istället, och så får det bli.

Kommer byta bussningar och leder i framvagnen, då den känns lite orolig vid vissa situationer.
Tänkte även beställa en omgång Bilstein dämpare.
När jag sedan fått 156 stolarna på plats så kommer man att glida fram som påven i sommar.

ti - 2013-4-17 kl 09:08

Frän ! Vad är det för färg på den ?

Micke G - 2013-4-17 kl 09:32

Färgen är ett mysterium. Från början har den haft en ljusare men väldigt mörk röd färg. Sedan har den blivit omlackad någon gång under åren till en väldigt mörkröd nästan svart färg.

Jag har fixat en del rost längst ned på framskärmarna och bakdörrarna som jag sedan behövde lacka om.

Men jag åkte med bakluckan lös till Dawid på Italia Billacker i Hagsätra som blandade till en burk 2k akryl till mig. Han är skitduktig på att blanda till färg och den färg jag fick har exakt samma nyans som färgen på bilen.

Så nu är det 95% av någon fiatfärg plus 5% av lite annat.
Men nu har jag i alla fall receptet..

ti - 2013-4-17 kl 09:48

Snygg vilketsom..

Micke G - 2013-4-24 kl 21:18

Framstolarna på plats. Tog en hel del tid med svets för att få det att bli bra och fungera smärtfritt med skenor m.m.

Nästa steg blir baksätet men det får jag fixa tillsammans med sadelmakaren då det krävs mycket fix med inpassningen.
Måste skära, såga och sy om en hel del för att det ska funka.

Men det ska inte vara nägra problem. Dra av skinnet så att det går att sy i, och forma dynan till rätt passform blir mitt nästa jobb.
:dunce:

IMG_4590-1.jpg - 175kB

FredrikAssarsson - 2013-4-24 kl 21:23

Så rätt så rätt! De pryder sin plats och passar fint för att vara så många år yngre.
Hur mycket högre upp sitter du i dessa stolar jämfört med original?

Micke G - 2013-4-24 kl 21:29

En Berlina med nackskydd på stolarna kan man ana genom bakrutan.
Nästa steg blir rullbälten i baksätet, sedan blir det lättare och säkrare för ungarna där bak att hantera bältena.
En MilleMigla familjekärra, man börjar bli lite sugen inför 2014..

IMG_4604-123.jpg - 243kB

Micke G - 2013-4-24 kl 21:31

Fredrik: Förarstolen är höj och sänkbar, så det styr man som i 156:an.

[Ändrad 24-4-2013 av Micke G]

George Junior - 2013-4-24 kl 22:33

Oroligt snygga säten i Berlinan, helt rätt då du har ungefär samma linjer i dynorna som på dörrsidan. Dessutom har du ju liknande instrumenthus som i 156an - så på det hela taget så hänger det ihop. Tidlöst!

Daniel L - 2013-4-25 kl 06:33

Det blev riktigt snyggt med stolarna!!

ti - 2013-4-25 kl 07:07

Ser fabriksmonterat ut ju ! Stiligt

Micke G - 2013-4-25 kl 07:41

Största fördelen är att man sitter riktig bra nu också, dom gamla stolarna saknande totalt stöd för låren.
Nu hamnar knäna lite högre upp och man slipper apkörställningen.
Det här var nog dom bästa investerade garagetimmarna på länge.

matsud - 2013-4-25 kl 12:21

Gött å höra Micke! Det brukar göra susen med lite bättre stolar.
Sen jag satte P4 recarostolar i min 33 -85 så drar jag mig inte att göra långa dagsetapper om jag ska iväg köpa eller inspektera ngn gammal bil.Helt rätt tänkt av dig:thumbsup:

Jag tror jag har ett nytt framblinkersglas liggandes till din bil.Ska du till skokloster så kan jag ta med det.Ska inte ha ngt för det . / Mats

Micke G - 2013-4-25 kl 13:30

Håller med, det är som natt och dag mellan nedsuttna gamla originalstolar och modernare fasta varianter.
Jag kommer att åka till Skokloster med bilen, så vi ses där. Säg till om du behöver någon boxerpryl, så tar jag med..