AlfaPower

Giulian ute på småvägar, status i övrigt.

 Pages:  1  2

Micke G - 2013-6-24 kl 21:44



[Ändrad 14-12-2013 av Micke G]

gi1.jpg - 174kB tr2.jpg - 186kB

[Ändrad 5-4-2014 av Micke G]

[Ändrad 24-7-2015 av Micke G]

[Ändrad 30-8-2017 av Micke G]

Georg - 2013-6-24 kl 21:49

men HALLÅÅÅ!
Kan du säga NÅGOT mer möjligen din bäver.

Micke G - 2013-6-24 kl 21:52

Just nu är jag nöjd...

Micke G - 2013-6-24 kl 22:02

Kommer uppdatera framöver, men först lite semester.
Måste bringa lite klarhet i hjärnbarken.

George Junior - 2013-6-24 kl 23:05

Berlina 1750 är ju såååå ball!

J.Aineland - 2013-6-24 kl 23:53

:bananana: Viruset måste ha muterat till 105.

Mårups gamla Berlina med 2.0TS motor.
Daniel.L hade väl den senast?

Micke G - 2013-6-25 kl 09:52

Javisst alfavirus är riktigt alvarligt.
Har haft 105 bilar tidigare bla 2 Montrealer, så det här är mera ett återfall.

Stämmer att Daniel haft den före mig. Bilen behöver lite plåtjobb på högersidan pga en viltskada, men det kommer jag att fixa till nu under sommaren.

Annars går den toppen i maskin, drar riktigt bra den där TS motorn.

Georg - 2013-6-25 kl 13:30

Hade inte den betongdiff?

Micke G - 2013-6-25 kl 14:20

Quote: Ursprugligen inlagt av Georg  
Hade inte den betongdiff?


Nä, det sitter en riktig 4.30 Berlina 2,0 diff i bilen.
Den är t.o.m reggad med den ihop med TS motorn.

Georg - 2013-6-25 kl 14:57

Jo men var det inte Mårup som höll på å lattja m.betongdiff i början när webbcommunitin började? Sitter i bakhuvudet nånstans.

sam_h - 2013-6-25 kl 16:51

Okej, då vet jag vem jag ska övervaka om berlinan. Har haft ögonen på just den individen i 5-6år nu. En dag ska den bli min ;)

Björnbusen - 2013-6-25 kl 17:04

Quote: Ursprugligen inlagt av sam_h  
Okej, då vet jag vem jag ska övervaka om berlinan. Har haft ögonen på just den individen i 5-6år nu. En dag ska den bli min ;)


Ja då var det ju synd att du råkade blinka medan den låg ute på annons det senaste året eller så... :pftroest:

Micke G - 2013-6-25 kl 17:21

Quote: Ursprugligen inlagt av sam_h  
Okej, då vet jag vem jag ska övervaka om berlinan. Har haft ögonen på just den individen i 5-6år nu. En dag ska den bli min ;)


Hehe, ja vem vet? Men för den närmsta framtiden har jag lite planer för bilen.
1: Fixa karossen och byt ut höger dörr.
2: Lacka om högersidan i rött, sedan kanske det blir lite GTA look med grönt framtill.
3: Fixa till underedet som nu är lackat och mycket färg är bortblästrat. Måste hitta en tåligare lösning, troligtvis epoxigrund.
4: Fixa till inredning med isolering, mattor och bättre stolar.
5: Köpa ny fjädersats. Vill inte ha en toklåg stenhård bil där risken att krossa tråget är maximal. Vill hellre ha lite mer GT stuk med en 40-50 mm sänkning mot original.

Men först måste det bli motormontering i Giulian. Sedan återstår bara lack plus lite montering på den bilen.
Tanken är att den skall bli den fina putsbilen och Berlinan skall bli den roliga bruksbilen sommartid.

Micke G - 2013-6-25 kl 17:27

Det är på håret med revolutionfälgarna, 195 funkar inte, men 185 kanske går att klämma in. Skulle dock helst vilja korta av axeln något. Någon som har några tips?

ber3.jpg - 165kB

sam_h - 2013-6-25 kl 18:43

Quote: Ursprugligen inlagt av Björnbusen  
Quote: Ursprugligen inlagt av sam_h  
Okej, då vet jag vem jag ska övervaka om berlinan. Har haft ögonen på just den individen i 5-6år nu. En dag ska den bli min ;)


Ja då var det ju synd att du råkade blinka medan den låg ute på annons det senaste året eller så... :pftroest:


Jag vet att den legat ute länge på annons..:wall:. Är inte läge just nu med TEA som skall fixas och 75an som är på tur för renovering. Samt aggresivt sparande till kontantinsatts för husköp

sam_h - 2013-6-25 kl 18:45

Quote: Ursprugligen inlagt av Micke G  
Det är på håret med revolutionfälgarna, 195 funkar inte, men 185 kanske går att klämma in. Skulle dock helst vilja korta av axeln något. Någon som har några tips?


Mer chamber?

J.Aineland - 2013-6-25 kl 22:16

Hoppas du inte tänker köra men däcken som satt på Revolutionfälgarna. Dom är sopor. Tokfel dimmension också med förliten rullomkrets för en 105a.

Johnny Bravo - 2013-6-26 kl 06:59

Quote: Ursprugligen inlagt av J.Aineland  
Dom är sopor.


Släpper det inte lättare då? Vad är nackdelen? Jag förstår inte..

Micke G - 2013-6-26 kl 09:24

Nej Jocke, kommer inte använda dom däcken, jag visste att dom var slut när jag köpte fälgarna.
Blir nog 185/70-14 om jag får till det med hjulhusen. Annars 175/80-14, då åker man riktigt mjukt och fint plus att styrning blir lättare och utväxling bättre.

Det går att åka 195/60 men då gäller det att ha rätt bakaxel.
Har en 41/10 diffaxel liggandes, kanske bästa axeln till denna bilen.
Då kan jag ta 43/10 axeln till giulian.

1300 och 1600 axlarna före 1974 är inte mycket att hurra för. Helt fel utväxlang plus att drivaxlarna är för klena.

Gromyko - 2013-6-26 kl 09:30

Gaaah!
Min gamla räser-Berlina ska bli glassbil. :bondage:

Micke G - 2013-6-26 kl 09:40


Snarare en landsvägsracer.
Skulle den bli en "riktig" räser-bil så skulle den behövt mer motor, bur och massa FIA uppdateringar.

Gromyko - 2013-6-26 kl 10:05

Quote: Ursprugligen inlagt av Micke G  

Snarare en landsvägsracer.
Skulle den bli en "riktig" räser-bil så skulle den behövt mer motor, bur och massa FIA uppdateringar.


När jag sålde den var den oerhört välbalanserad och saknade i stort sett bara en båge.
Han som köpte bilen stoppade i en båge...

Nu verkar det som att chassidelar, räserstolar och båge inte sitter kvar i/på bilen. Synd.

Svarva fälgen!

Lave - 2013-6-26 kl 10:38

Quote: Ursprugligen inlagt av Micke G  
Det är på håret med revolutionfälgarna, 195 funkar inte, men 185 kanske går att klämma in. Skulle dock helst vilja korta av axeln något. Någon som har några tips?


Du kan göra som det är på min Giulia, jag har svarvat centrum på fälgen (anläggning mot bromsskivan) så att jag kan köra med 195/55 14" utan att det tar i. man behöver inte korta bakaxeln...

PeSt - 2013-6-26 kl 10:43

Quote: Ursprugligen inlagt av Georg  
Jo men var det inte Mårup som höll på å lattja m.betongdiff i början när webbcommunitin började? Sitter i bakhuvudet nånstans.


Jo, fast i den här:
http://hem.bredband.net/marup/brutal.htm

Men, uttrycket betongdiff har jag inte hört förut, ESAB-diff kanske?
Eller finns det någon förklaring?

J.Aineland - 2013-6-26 kl 11:05

Quote: Ursprugligen inlagt av Johnny Bravo  
Quote: Ursprugligen inlagt av J.Aineland  
Dom är sopor.


Släpper det inte lättare då? Vad är nackdelen? Jag förstår inte..


Torrsprickor in till corden = sopor.

Micke G - 2013-6-26 kl 11:12

Det där måste vara en tidigare bil. Det är en 74:a modell 2000.
Bilen jag köpt är från början en 1750 1972.

Bra förslag om fälgarna, det är ju väldigt mycket gods där från början mer än 40 mm. Att svarva bort den utskjutande delen som är på 8-9 mm torde vara det som krävs.

hakan - 2013-6-26 kl 12:57

Quote: Ursprugligen inlagt av Micke G  
Det där måste vara en tidigare bil. Det är en 74:a modell 2000.
Bilen jag köpt är från början en 1750 1972.

Bra förslag om fälgarna, det är ju väldigt mycket gods där från början mer än 40 mm. Att svarva bort den utskjutande delen som är på 8-9 mm torde vara det som krävs.


Du kan lätt ta bort lite från fälgen och lite från skivan så vinner du mer.

/Mvh Håkan

hakan - 2013-6-26 kl 12:59

Quote: Ursprugligen inlagt av Gromyko  
Quote: Ursprugligen inlagt av Micke G  

Snarare en landsvägsracer.
Skulle den bli en "riktig" räser-bil så skulle den behövt mer motor, bur och massa FIA uppdateringar.


När jag sålde den var den oerhört välbalanserad och saknade i stort sett bara en båge.
Han som köpte bilen stoppade i en båge...

Nu verkar det som att chassidelar, räserstolar och båge inte sitter kvar i/på bilen. Synd.


Instämmer! Otroligt välbalanserad, första gången jag åkte med höll jag på att skita på mig. Ca: 100 knyck på kas genom nån malmörondell... (Givetvis på avspärrat område och under god uppsikt av länsman).

/H

Kalle_alfaturbo - 2013-6-26 kl 14:41

Quote: Ursprugligen inlagt av sam_h  
Quote: Ursprugligen inlagt av Micke G  
Det är på håret med revolutionfälgarna, 195 funkar inte, men 185 kanske går att klämma in. Skulle dock helst vilja korta av axeln något. Någon som har några tips?


Mer chamber?



Nej Berlinan har stel bakaxel ;)

Georg - 2013-6-26 kl 18:09

Tack Per för länken. Visste att det fanns nån substans. Nej jag vet inte var utrycket betongdiff kommer från men jag har fått det i min tur nånstans ifrån. Tanken är väl bara att uttrycka att det är stumt.

sam_h - 2013-6-26 kl 19:02

Quote: Ursprugligen inlagt av Kalle_alfaturbo  
Quote: Ursprugligen inlagt av sam_h  
Quote: Ursprugligen inlagt av Micke G  
Det är på håret med revolutionfälgarna, 195 funkar inte, men 185 kanske går att klämma in. Skulle dock helst vilja korta av axeln något. Någon som har några tips?


Mer chamber?



Nej Berlinan har stel bakaxel ;)
:dunce:

Daniel L - 2013-6-26 kl 19:38

Quote: Ursprugligen inlagt av Gromyko  
Quote: Ursprugligen inlagt av Micke G  

Snarare en landsvägsracer.
Skulle den bli en "riktig" räser-bil så skulle den behövt mer motor, bur och massa FIA uppdateringar.


När jag sålde den var den oerhört välbalanserad och saknade i stort sett bara en båge.
Han som köpte bilen stoppade i en båge...

Nu verkar det som att chassidelar, räserstolar och båge inte sitter kvar i/på bilen. Synd.


Nej, det har inte suttit någon båge i bilen. Han som köpte bilen av dig sålde den utan att montera någon båge.

Chassiedelarna plockas bort för att sättas på en annan Berlina.

Micke G - 2013-6-26 kl 20:29

Som Daniel säger. Och det är bara stötdämpare, fjädrar och främre kränghämmare som kommer att ersättas av annan typ pga att jag även kommer att använda bilen för gatbruk.

PeSt - 2013-6-26 kl 20:47

Quote: Ursprugligen inlagt av Georg  
Tack Per för länken. Visste att det fanns nån substans. Nej jag vet inte var utrycket betongdiff kommer från men jag har fått det i min tur nånstans ifrån. Tanken är väl bara att uttrycka att det är stumt.


Betong har man väl bara runt cylinderfodren vid extrem turbotrimning.
Glömmer inte BrutalBerlinan när den var gäst på Mantorp. En text "GTA" med pil till ölburkslagningarna tyder på humor.

elCrillo - 2013-6-26 kl 20:55

Jag har 4 st Hangkook, 195/60-14 på Revolutionfälgar med "fel" bultmönster, 5/98, tillsalu om det kan va intressant. Massor med mönster, typ 10mm. Finns i Kalmar och blir dina för en 5hundring...

http://www.alfapower.nu/annons.php?pid=3&annid=8010

Micke G - 2013-6-27 kl 08:51

Ett bra erbjudande tack, Men det kommer att bli 185/70 med tanke på utväxlingen.
Senare kommer jag även att kolla på någon R-däckslölsning som jag kan ha till både giulian och berlinan.

Micke G - 2013-7-1 kl 20:47

Måste förmedla lite om giulian också i tråden, det blev ju snedsteg redan från början.
Första semesterdagen blev det till att fixa bromsrör, huvudcylinder och kopplingscylinder.

Men även Berlinan fick lite åtanke, fixade till en utbytesdörr att ersätta den totalknögliga högerdörren med. Grundad och nästan klar för lack.

I morgon blir det dock Tom Tits med ungarna, kanske man hittar några nya ideer där??

d1.jpg - 187kB

[Ändrad 1-7-2013 av Micke G]

d3.jpg - 182kB

Micke G - 2013-7-10 kl 21:16

Uppdaterad.
Fronten var bucklig och lacken var kass, fullt med bubblor och stenskott som tärt hårt, så jag tänkte att jag får göra något roligt åt det så länge.

Det är ju ändå en busbil trots att den är jäkligt fin för att vara en 41 år gammal Berlina. Men "utställningsings inte nudda lacken" får vänta. Denna bil skall enbart framföras för nöjes skull. :bananana::bananana:

IMG_5555.jpg - 255kB

Georg - 2013-7-10 kl 21:27

Kul!

Micke G - 2013-7-10 kl 22:13

Fick lägga dryga semesterdagen eller c:a 12 timmar på jobbet.
Först blev det till att fixa den elaka bucklan höger fram.
Svetsa på bultar och dra med glidhammare funkade riktigt bra.

Nästa steg blev att skruva bort alla prylar fram. Jäklar vad mycket småskruvande för att rensa fronten.
Sedan slipa ned allt och grunda med epoxi.
Sedan finslipning plus en sealergrund.
Sist men inte minst, den fina gröna färgen till tricoloren...

IMG_5556.jpg - 294kB

FredrikAssarsson - 2013-7-11 kl 16:31

Skitfränt! :beerchug:

Micke G - 2013-7-20 kl 17:13

Tog en mekardag idag då vädret passade utmärkt för det.
Tycker jag han med massor så dagen blev lyckad.

Fixade följande
Lackat alla 4 dörrar till Giulian på insidan.
Monterat maskin i Giulian.
Fixat innerskärmar till Berlinan, moddade till ett par av aluminium
från en Sprint som jag hade på lager.

Nu börjar det se riktigt trevligt ut på gården. Tror även att grannarna uppskattar att skroten börjar likna bilar.

g10.jpg - 239kBg11.jpg - 253kB

Georg - 2013-7-20 kl 20:07

Är det rätt maskin i nu - å vad är det mera specifikt?

Micke G - 2013-7-20 kl 20:32

Det är en trimmad 1600 precis som det ska vara i en Giulia.
Varvvillig (kortslagig) och gasglad.
Exotron kolv/fodersats 1649 cc
C&B kammar olika på insug och avgas, har ej siifrorna i huvet, papprerna ligger på landet men c:a 308 grader vill jag minnas.
Portade toppar och alltigenom balanserad maskin.
När motorn bromsades och bestyckades gav den 140 hk.

Georg - 2013-7-20 kl 22:12

Låter riktigt kul Micke!
:ritaliead:

Micke G - 2013-7-25 kl 19:48

Tänkte skruva lite Giulia idag efter jobbet, men det var aningen för varmt så det blev ett dopp istället.

Men eftersom jag svek så fick det bli lite solstolsmek istället.
Putsade rent bränsle/tryck filtret med stålull.

Kul att se att se kvalitetsstämpeln från förr med trycket Torino i godset.

[Ändrad 25-7-2013 av Micke G]

filter.JPG - 271kB

Björnbusen - 2013-7-26 kl 16:58

Quote: Ursprugligen inlagt av Micke G  
Det är en trimmad 1600 precis som det ska vara i en Giulia.
Varvvillig (kortslagig) och gasglad.
Exotron kolv/fodersats 1649 cc
C&B kammar olika på insug och avgas, har ej siifrorna i huvet, papprerna ligger på landet men c:a 308 grader vill jag minnas.
Portade toppar och alltigenom balanserad maskin.
När motorn bromsades och bestyckades gav den 140 hk.


Frääänt! :steering:

Klar till kullen den 17-18? ;)

Micke G - 2013-7-26 kl 18:03

Tyvärr inte :( behöver en vinter till för att få den klar. Det är så jäkla mycket småjobb att fixa när man skall gå igenom allt i hela bilen.

Men nästa delmål är att få igång den och det hoppas jag sker inom dom närmsta veckorna.
Ser verkligen fram emot att få varmköra maskin.

Micke G - 2013-7-27 kl 13:52

Nu är även den nyrenoverade växellådan på plats (alla lager bytta). Gick upp 7 i morse för att undvika värsta hettan. Ändå var det svettigt värre - fick lyfta motorn och dra fram den 50 mm för att kunna trycka dit lådan.
Men vid 10 tiden var allt klart. Känns riktigt bra nu - alla tunga jobb klara :bananana:

IMG_5167.JPG - 224kB

[Ändrad 27-7-2013 av Micke G]

FredrikAssarsson - 2013-7-27 kl 20:55

Strongt jobbat! 3 timmar för att liksom "bara" slänga i en växellåda får anses över hyggligt snabbt ;)
Giulian är en av mina definitiva favoriter, i min bok den första GTIbilen med ettrig snabb liten motor, bra väghållning och plats för vänner.

Micke G - 2013-7-27 kl 21:19

Håller med dig Fredrik Giulian är också en av mina favoriter. Den har en sån konstig kompakt ful-snygghet. Har kört Alfa sedan 1982 och jag har alltid tänkt att en dag så måste jag köpa en Giulia.
Nu har jag en, dock ej körbar ännu men nu börjar det snart likna nåt.

Angående växellådsmonteringen så var jag förbered. Plockade fram alla verktyg och lyftar i går kväll innan jag tog en inpsektionsrunda över en öl.

Det enda jag inte var bered på var att det var så jäkla trångt i torpeden så motorn måste lyftas från fästena - men det var bara att köra fram lyften igen och fixa.

Björnbusen - 2013-7-28 kl 00:32

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Strongt jobbat! 3 timmar för att liksom "bara" slänga i en växellåda får anses över hyggligt snabbt ;)
Giulian är en av mina definitiva favoriter, i min bok den första GTIbilen med ettrig snabb liten motor, bra väghållning och plats för vänner.


3 timmar, najs! Vad gjorde du de återstående 2,5 timmarna efter att du fått i lådan? :-)

Micke G - 2013-7-28 kl 09:20

Haha, ja hade jag inte behövt lyfta fram maskin kanske det gått på en halvtimme.
Men dom övriga 2,5 timmarna gick nog mestadels åt till att resa sig upp från vågrätt läge på betonggolvet. Känns som jag gjorde det minst 100 gånger.

[Ändrad 28-7-2013 av Micke G]

Björnbusen - 2013-7-28 kl 11:27

Quote: Ursprugligen inlagt av Micke G  
Haha, ja hade jag inte behövt lyfta fram maskin kanske det gått på en halvtimme.
Men dom övriga 2,5 timmarna gick nog mestadels åt till att resa sig upp från vågrätt läge på betonggolvet. Känns som jag gjorde det minst 100 gånger.

[Ändrad 28-7-2013 av Micke G]


Ja, såna där mek brukar dämpa träningsångesten rätt bra! :thumbsup:

Micke G - 2013-7-28 kl 13:25

Nästa pryl att ge sig på. Det är grymt vad mycket saker man kan renovera på en bil. :evil:

kardan.JPG - 342kB

Micke G - 2013-8-10 kl 16:38

Idag kändes det som att det var dags för lite skruvande efter en vecka av semesterlathet. Tänkte fixa kardan men jag har troligtvis lyckats beställa fel knutkors. Den tidiga modellen var något bredare visade det sig när det var dags för montering.

Nåväl, det är väl bara att skruva med något annat.
Drog istället nya bromsledningar och monterade handbromsvajer.

Har för övrigt sålt min olivfärgade Berlina så nu måste jag få igång räserberlinan. Men prylar är beställt från Classic Alfa och väntas inkomma på måndag. Räknar med att få den körbar i mitten av nästa vecka. Rapport kommer..

broms1.jpg - 238kB

Micke G - 2013-8-11 kl 15:48

Igår blev bromssystemet klart.
Alla bromsrör nya.
Renoverade Brembo alu ok fram.
Nya 2000 skivor på 1600 spindlar fram.
Nya skivor bak, handbromsbackar, monteringdetaljer plus nyrenoverade ok bak.
Ny bromsbalansventil och handbromsvajer.

Får se hur det blir med Brembo-oken, en del klagar på att dom brukar kännas lite svampiga, men dom orden brukar bara komma från 105 ägare, har alldrig hört en 75:a ägare som klagat på sina bromsar.

Idag blev lite tid över för finmek. Monterade det nya grenröret, passade perfekt och gick väldigt smidigt att montera.

avg1.jpg - 214kBavg2.jpg - 247kB

Micke G - 2013-8-17 kl 18:26

Hoppar lite mellan objekten, kanske lite roligare med en körbar bil.

Skruvade ihop berlinan till ett körbart objekt igår.
Testade den i morse, satan vad den går :bondage: :revs: ...

Har även en ny inredning halvfärdig, krävs lite anpassning för baksätet bara. Lite isolering plus mattor och sedan har man en riktigt skön räserlimousine klar att använda.

Köpte även ett par extra TS-Nord motorer. Skadar inte att ha då jag har lite funderingar inför framtiden.

ber1.jpg - 279kBber2.jpg - 240kBber3.jpg - 212kB

FredrikAssarsson - 2013-8-17 kl 19:45

Den där berlinan är to-die-for :)

Kul bil att köra och handla i?

Micke G - 2013-9-7 kl 17:37

Gjorde lite oljudssanering i Berlinan idag. Även om det är tufft med en plåtren lackad yta så är det jäkligt jobbigt att ständigt höra ylandet från alla mekaniska komponenter i kupen. Man kan till och med höra vilken växel som jobbar.

Nu blir det isolering och mattor men inte värre än att man skall kunna slita ut allt
på någon timme om suget efter racerkänslan kommer tillbaks.
Arbetet fortsätter i morgon.

oljud2.jpg - 246kB oljud3.jpg - 237kB

[Ändrad 7-9-2013 av Micke G]

[Ändrad 7-9-2013 av Micke G]

Micke G - 2013-9-7 kl 18:18

Nu när jag tyngt ned bilen med c:a 2kg isolering så måste jag ju viktkompensera med lite dekaltrim.
Drar på med en 2 raders trimdekal på en gång. Då kanske jag även kan hänga på en bakre stötfångare på 3 kg till. :D

oljud4.jpg - 270kB

Micke G - 2013-9-8 kl 10:41

Mattan på plats. Nu återstår att fixa lister vid trösklarna, försöka få till en mittkonsol och montera stolar.

Matt1.jpg - 291kB

J.Aineland - 2013-9-8 kl 10:51

:bananana: Ser mer hemtrevligt ut med en fräsch matta! Har du satt i högtalare också? Gömt stereon i handskfacket?

George Junior - 2013-9-8 kl 13:25

Den där instrumentbrädan är så dödligt rå och cool, ljusår från Hobbex-pimpade Kadetter...

Micke G - 2013-9-8 kl 16:40

Stolar monterade. Det blev 156 stolar igen. Jag sitter riktigt bra i dom plus att det är lätt att få tag i fina stolar då många skrotar sina 156:or nu.

Tycker också att instrumentbrädan är jäkligt tuff och riktigt snyggt gjort. Det är dock inte jag som gjort den utan Mårup som renoverade bilen för ett antal år sedan

Stereon kommer jag att försöka placera in på ett snyggt sätt i en mittkonsol som jag ska montera senare. Bilen är ju inte i originalutförande längre och då tycker jag inte det är lika viktigt att dölja att man har en modernare stereo.
Högtalarna kommer jag däremot inte att placera i dörrarna utan det blir på hatthyllan bak. plus några små diskanter på lämpligt ställe framtill.

stol2.jpg - 260kB

J.Aineland - 2013-9-8 kl 17:18

Ah! 156 stolar, tänkte först att det var dom med Airbag:oO
...men nu ser jag att du lyckats hitta från en tidig 156:a utan Airbag i stolar :thumbsup:

George Junior - 2013-9-26 kl 13:43

Spottad på Facebook: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10201223495968458&se...

Micke G - 2013-9-26 kl 14:07

Haha påpassligt, den vägen åker man varje dag.
Har Berlinan som bruksbil just nu, funkar utmärkt till det.

Men framåt november blir det till att plocka fram 33 SW:n

Micke G - 2013-9-26 kl 18:45

Har inte hänt så mycket på mekarfronten.
Har mest kört och haft kul. Bilen går riktigt bra och det är ett sant nöje att köra runt med den.
Idag fick jobbarkompisen med sin BMW 320i långnäsa..

Här är ett par bilder från Taxinge med bla 3 st modell 105

tax1.jpg - 506kBtax2.jpg - 599kB

matsud - 2013-9-26 kl 19:34

Snyggt jobbat Micke!!
Ang stolarna,är dom släta under eller bygger dom mycket ?Jag har börjat att rota med min 33 kombi nu,hade tänkt att jag skulle få ordning på den ngn gång.Skulle det gå att knöka in 156 stolar i den tror du? utan att det ser klumpigt ut då.Att få tag i en till uppsättning 33 P4 stolar är nog svårt i dagens läge.Lättare då med 156 stolar tänkte jag. / mats

Micke G - 2013-9-26 kl 19:47

Kul att du försöker få igång kombin Mats..
Tror 156 stolarna passar perfekt där, dom är mycket smidigare än man tror.
Förarstolen är dessutom höj och sänkbar.
Berlinan är säkert smalare än 33:an och det är inga problem att få fast dom i Berlinan.
Snacka med Marco, han har ett gäng 156:or på gården och stolarna kostar inte många kronor. Bara åka dit och skruva..

Micke G - 2013-12-14 kl 20:21

Har vart dåligt med uppdateringar om Giulian här på senaste tiden.
Men jobbet går sakta men säkert framåt. Monterade brädan idag
Kändes riktigt riktigt bra att kunna torrköra bakom den för första gången...


2013-12.jpg - 242kB

sam_h - 2013-12-14 kl 21:15

Alltså den Berlinan :drool: :drool: :drool:

Micke G - 2013-12-25 kl 19:30

Quote: Ursprugligen inlagt av sam_h  
Alltså den Berlinan :drool: :drool: :drool:


Håller med, gillar verkligen bilen mer och mer själv.
Har haft den nu i 6 månader och det kommer att bli lite uppdateringar inför säsongen 2014.

Fick en rolig och uppskattad julklapp av döttrarna.


IMG_5798.JPG - 306kB

Georg - 2013-12-25 kl 21:12

Var f-n är GILLA-knappen??

FredrikAssarsson - 2013-12-25 kl 22:36

Fräckt! Jag skulle vilja ha nordventilkåpan som telefonskydd :) men ens egna alfa är ju inte tokigt heller.

Micke G - 2014-1-11 kl 22:00

Började ägna mig åt jobbet med baksätet i helgen.
156 säten passar ganska bra i nedre dynan om man skär bort den utstickande hornknölen längst bak.
Ryggdelen är 6-8 cm för hög, så jag kommer att kapa bort det som behövs i underdelen, för att få rätt höjd längs med hatthyllan.

Det kommer krävas lite fix med nål och tråd, men det får jag anledning att återkomma till.

Det här var helt nytt för mig, man får vara jäklig försiktig när man skär i stoppningen. En lång och riktigt vass kniv är vad som behövs, och man har bara en chans när man kapar bort material.

bsitt.jpg - 428kB

Georg - 2014-1-11 kl 23:18

Funderat på 156:ans till sud med. Men innan jag kommit till skott är väl alla nersuttna ;) Verkar ju bli skitbra det där.
Minns jag använde Audi 80/serie II till en av mina sudkombis. Blev lite jobbb just med baksätet men viss skillnad på sittkomfort. Vanliga sudarnas säten är ju bedrövliga begagnade.

Micke G - 2014-1-11 kl 23:58

Nej just nu finns det massor av 156 inredningar till övers.
Jag köpte mina av Marco för spotstyvers.

Annars har jag ett antal 33 QV inredingar liggandes.
Dom är i riktigt bra skick och skulle nog passa bra i suden.
Och dom framstolarna är otroligt mycket bättre än sudens riktigt risiga originalstolar.

[Ändrad 11-1-2014 av Micke G]

Georg - 2014-1-12 kl 08:42

Absolut! Dom har jag kört med i suden förut. Just så Giardinettan hade jag ju i fram. Funkar även bak i vanlig sud om man trixr bara lite.
Visseverka borde ligga i närheten :)

Micke G - 2014-3-19 kl 15:08

Nu är Giulian i stort sett klar för provstart. Bara att tanka och koppla batteri.
Sedan bär det av till lack. Hoppas våren kommer snart!

provstart.jpg - 157kB

BennySteen - 2014-3-19 kl 15:53

egen skakrigg! det vore något att ha i garaget....

Och en vit rock med extra pennfack har jag nog kvar sedan jag pluggade...

Micke G - 2014-4-5 kl 20:46

Idag fortsatte jobbet med baksätet. Tog lite hjälp av proffs för att få till måtten och inpassningen.
Helt otroligt vilka annorlunda kunskaper och finurliga maskiner dom har sadelmakarna.

Här en första bild på inpassning av 156 ryggdelen.

bakseat.jpg - 167kB

FredrikAssarsson - 2014-4-6 kl 07:13

Den där bilen kommer att bocka i så många rutor på min önskelista att du anar inte!

En gammal och riktigt pigg fyrdörrars Alfa Romeo är ju helrätt :)

veloce - 2014-4-6 kl 08:10

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Den där bilen kommer att bocka i så många rutor på min önskelista att du anar inte!

En gammal och riktigt pigg fyrdörrars Alfa Romeo är ju helrätt :)


Fyrdörrars Alfor är inte helt fel. Bra med funktionen "förhandsvisa inlägg" förresten. AP har verkligen allt. Tack för att AP finns.
:thumbsup:

Micke G - 2014-4-27 kl 17:27

Baksätet i Berlinan klart. Tog hjälp av Thomas på Appelbergs bilsadelmakeri i Huddinge.
Jag är jättenöjd med resultatet. Perfekt att ha ett baksäte i samma stil som framsätena.
Nu är det bara att boka in lite semesterplaner med bilen.
Mittsverigebanan lockar. Skulle vara kul att prova bilen på den banan.

baks1.jpg - 218kB baks2.jpg - 242kB

baks3.jpg - 394kB

Georg - 2014-4-27 kl 19:57

En 1,7 i bagaget till Mittsverige :) ??

Micke G - 2014-4-27 kl 20:20

Bagaget lär bli fullt om hela familjen skall få plats.
Ett lasträcke kanske skulle funka om man vore modig nog att flytta tyngdpunkten en meter upp i luften. :-)

Georg - 2014-4-27 kl 21:48

Bara 8 mil kvar till HögaKusten sen :) Vore väl bra semestermål att se den häftiga naturen, Mannaminne å annat :)
(annat= Georgs sud haha)

Micke G - 2014-4-28 kl 07:19

Jo Mannaminne verkar intressant, men som sagt boxermaskin måste jag nog lämna hemma vid det tillfället.

Georg - 2014-4-28 kl 07:43

Jaja - det var bara ett fräckt försök :) Hustrur brukar inte uppskatta - "ska bara ha med lite grejer - inga stora prylar-ingen stor omväg" ....

Då bör jag ha stugan klar förresten om ni vill låna...
Det är en sjö mitt i bilden men den syns inte här, har avverkat lite grand nu...
Centralt beläget.



[Ändrad 2014-4-28 av Georg]

Sebeng 011w.JPG - 246kB

Micke G - 2014-5-2 kl 18:07

Det körde ihop sig för mig igår så träffen som jag sett fram emot hela året blev för min del inställd.
Jag är sjukt avundsjuk på alla som tog sig till Skokloster.
Nåväl får väl fixa lite 2:a maj bilder istället.

2014-05-02


var1.jpg - 323kBvar2.jpg - 387kBvar3.jpg - 409kBvar4.jpg - 499kB

Briander - 2014-5-2 kl 18:25

FUZ:en där är så snygg, älskar den karossen och med dom fälgarna på.

Micke G - 2014-5-2 kl 18:52

Ja den är också min favorit. Har haft den nu i 15 år men inte kört den så mycket på sista tiden. Men varje gång jag startar upp den och kör runt lite så kommer lyckoruset fram.
Den är så jäkla rapp och skön i maskin. Och Ansa systemet ger den ett härligt sound..

var5.jpg - 403kB

matsud - 2014-5-2 kl 20:31

Ja man blir sugen på sprint! Har du kört bort sprintbakdelen än?Tänkte på stötisen,verkar inte få ihop ngn hel list där på min.Fick ju med några fina lister från dig sist,tusen tack för det:thumbsup: Det som saknas är dörrarna och bakstötisen.Har visserligen några mer lister på g,men inte så det räcker till bakstötisen. / mats




[Ändrad 2014-5-2 av matsud]

Micke G - 2014-5-2 kl 21:05

Den rykte föra helgen. Jag städar ganska hårt nu.
Har allt för mycket prylar som ingen är intresserad av.
Känns lite tufft men jag måste rensa.

Bifogar färsk 5 min gammal bild.

var6.jpg - 328kB

Micke G - 2014-5-18 kl 17:57

Nu var det äntligen dags att köra ut och testa maskin i giulan. Baxade ut bilen från garaget för hand för att sedan provstarta.

Motorn har inte gått sedan 1995, men den skall enligt utsago vara en riktigt trevlig maskin med C&B kammar, Exotron foder+kolvsats
plus lite annat special med toppen m.m.

Jag bytte främre och bakre packbox innan jag monterade maskin i bilen för att slippa problem med dessa.

Efter ett tag så hoppade maskin igång, men den ville inte riktigt vara med. Gick ojämt och bluddrigt och stannade på tomgång.
Jag mätte temp på grenrören och cylinder 3 och 4 var betydligt varmare än 1 och 2
Tog kompprov på maskin och det såg bra ut, alla cylindrar låg ganska exakt lika så jag misstänker att förgasaren till 1 och 2 inte riktigt vill vara med. Men i det stor hela är jag nöjd.
Nu ska jag bara plocka ned förgasaren och gå igenom den.

Han även med att slipa och snygga till dom sista detaljerna på karossen, så nu är det verkligen dags att beställa tid hos lackeraren.

Provat.jpg - 305kB

Georg - 2014-5-18 kl 18:44

Kul när dom får liv igen i maskineriet :)

Micke G - 2014-7-15 kl 18:37

Tog med mig bilen ut till landstället för att kunna fixa lite med den under första semesterveckan.
Jag sprutade på ett första lager lack för att kunna se om den är tillräckligt rak och bra i plåten.
Tycker den verkar se allmänt bra ut när man kikar i motljus.
Kommer nu att klossa ned den med fint slippapper och lägga på en topplack.

Om jag blir nöjd så kommer jag nog att behålla den lacken ett tag.
Annars är det ju lätt att bara lämna den till någon duktig lackerare som får lägga på ett till tunt lager med topplack.

Giula_test_lack1.jpg - 424kB

[Ändrad 15-7-2014 av Micke G]

Georg - 2014-7-15 kl 18:49

:beerchug:
 Pages:  1  2