AlfaPower

Giulian, Berlinan och Sprinten, vaknar till emellanåt

Pages:  1  2  3

FredrikAssarsson - 2014-7-15 kl 21:09

Vilken liten läckerbit!

Micke G - 2014-7-15 kl 22:09

Tackar, hoppas den blir lika läcker att köra sen när den är klar.

Giulia_test_lack2.jpg - 350kB

FredrikAssarsson - 2014-7-16 kl 04:58

Så du klarar dig med så lite plats runt om vid lackeringen? Ser ut som inte mycket mer än ungefär 60cm på sidorna men bilden kanske ljuger?

Micke G - 2014-7-16 kl 09:29

Ja den ljuger kanske lite, det är 70 cm på var sida. :D

Tänkte först köpa det stora garagetältet från Jula, men det var slut i hela Sverige. Men det funkar ändå, bara det är tätt utåt så inga flygfän hittar in.

Sedan är det bara att krypa runt med sprutan, det är lätt att missa någon fläck i det nedre partiet. Men bra ljus och pannlampa hjälper.

FredrikAssarsson - 2014-7-16 kl 09:35

Börjar du med takets ena halva, sedan andra halvan och fortsätter sedan med vardera sida för att avsluta med huv/front och bakdel/bagagelucka eller hur gör du?
Jag skulle vilja ha tag i en kompressor som var upp till kamp så att jag kunde lacka 156an och bli av med lackmisären. Ditt resultat ser ju riktigt bra ut på en datorskärm 100mil bort :thumbsup:

Hauge - 2014-7-16 kl 09:58

Ser kanon ut!
Störtskön bil!

Micke G - 2014-7-16 kl 10:14

Jag lackade taket först sedan fronten med framdörrar och till sist bakdelen med bakdörrar. Det duger bra med en enkel kompressor då du enbart behöver c:a 3kg tryck.
Det svåra är att lägga på flera lager utan att det rinner. Jag sprutade 2 lager först.
sedan kommer jag matta ned med 800 papper och lägga ett tunt fint sista lager.
Lägger man dessutom på tjockt med färg så kan man alltid fixa till eventuella missar med polermaskinen.
Det absolut viktigaste är underarbetet, här måste man lägga ned massor med tid. Så därför kan det vara en fördel att lägga på flera lager färg och mellanslipa.
Men noggrannhet och lugn är det som funkar, men får absolut inte känna sig stressad, då är det bara att stanna upp, annars blir det bara skit.

FredrikAssarsson - 2014-7-16 kl 11:27

Jo förarbetets vikt och att bara arbeta lugnt och metodiskt har jag insett efter mina lackförsök. Det finns verkligen inga moment som man kan skynda sig igenom.

Får jag fråga vad du har för L/min på kompressorn och tankstorlek för att få det att fungera? Jag är brydd över om 50L tank räcker om den kan leverera ca 250L/min eller om det behövs större doningar för att inte kompressorn ska behöva gå non-stop för att hålla upp trycket?
sorry för att spåra från trådens ämne lite så här men det är intressant att se hur lacken blir i tält på gården.

Micke G - 2014-7-16 kl 13:38

Hemma har jag en Luna med 50 liters tank. På landstället har jag en mindre variant med 25 liters tank. Har aldrig haft problem med att hålla trycket vid målning då det inte krävs så mycket genomlupen luftmängd.
Däremot om man skall blästra så behöver man ha en dubbelkompressor och 3fas el.
Ytan blir som man gör den. Blanda färgen väl, använd en bra spruta, se till att ha en frånluftsfläkt och spruta metodiskt så blir det okej.

Sen finns det som sagt polermaskiner och fantastiskt bra polermedel som man kan använda för att förbättra resultatet om man inte är nöjd.

J.Aineland - 2014-7-16 kl 16:37

:bananana: Se där ja! Den är ju redan "ute"
Ur tältet då alltså!

Micke G - 2014-7-16 kl 18:05

Ja just, den kom ut den här sommaren. Jag har till och med kört den c:a 1km på småvägarna. Men jag ser verkligen fram emot att lacken blir klar så jag kan montera nya innertaket plus fram och bakruta.

Micke G - 2014-9-5 kl 16:27

Sticker mellan med en ny bild på Berlinan. Körde ju på mittsverige med den och det gav mersmak. Jäklar vad kul det var.
Dock hade mina 14" 185/75 ballongdäck svårt med fästet där i värmen, så det ledde till att jag har lusläst blocket efter passande fälgar för bilen i drygt en månad.

I går hade jag tur och hittade dessa 7" fälgar med perfekt ET till ett mycket tilltalande pris. Så nu är det bara att fundera vilka däck eller R-däck man ska välja.

Någon som provat R-däck på 105 chassi?
Vad är bäst 185 eller 195 däck?
När jag provat med standarddäck så tycker jag att 185:orna är klart roligast att köra med. Dom känns spänstigare och mer kursstabila, men det kan ju vara på bekostnad av kurvgreppet.

195:orna tycker jag gör att bilen känns tyngre och segare på något vis, dessutom mer kurskänslig.
Kanske 195 bak och 185 fram är lösningen?

Bir.JPG - 365kB

Micke G - 2014-9-20 kl 21:45

Första riktiga provkörningen avklarad 5 km på småvägarna runt stugan. Allt verkar funka förutom ett läckande värmepaket.

Så nu blir det hemtransport till garaget hemma och montering av nytt innertak och sedan rutor m.m.

rrr.jpg - 451kB

mopar - 2014-9-21 kl 09:26

Najs, ingen dum höstdag det där :)

/mopar

Micke G - 2014-10-3 kl 15:39

Nu är giulian hemma igen lagom till garagesäsongen börjar.

Skall bli kul att börja med återmonteringen, är riktigt less på alla lösa delar som är utsprida i garaget och bara längtar efter att få börja skruva ihop bilen.

Hoppas på att bli klar till vårkanten, återkommer med mer rapporter om hur det går.

Första utmaningen blir att montera nytt innertak och där har jag hört att enbart erfarenhet krävs, tålamod och försiktighet skall tydligen inte vara tillräckligt för att klara av uppgiften.
Vi får se...

giulia-hem.jpg - 309kB

Georg - 2014-10-3 kl 16:13

Vaddå?? Mät avstånden mellan bågarna och sy kanaler - om du inte har gamla taket att mäta på. Lite tålamodsprövande okej men erfarenhet är inte nödvändigt !

Micke G - 2014-10-3 kl 16:59

Jo jag har gamla taket kvar som tur är. Det var ett tag sen man höll i en nål och jag brukar spetsa mig själv när jag ska fästa en namnbricka på skjortan.
Men man ska väl inte vara sämre än att man testar.

Har mest funderat över spraylimmet. Har man väl limmat fast en kant, så borde det ju vara svårt att efterjustera kan jag tänka.

Men,men vi testar. Blir lärorikt det här.

FredrikAssarsson - 2014-10-3 kl 19:10

Avvakta med spraylim för kanterna och kläm fast innertaket runt kanterna med mängder av små men starka klämmor istället tills du har fixerat det så att du är nöjd.
När det verkar bra sedan, så förespråkar jag 3M spraylim som heter typ 73 eller 77, jag kommer tyvärr inte ihåg men jag har kvarburken i garaget och det var b-r-a. Stans mest välrenommerade sadelmakare rekommenderade det och använder det själva.
jag köpte det på gärdin&persson här i stan, tror de har en hemsida att beställa från om du har tur.

Micke G - 2014-10-3 kl 19:26

Jo bra tips, har också hört att 3M är grejen. Kostar typ 300:- flaskan mot 50 för Biltemas, men är typ 1000 ggr bättre då Biltemas enligt "dom som vet" är helt värdelöst.

Köpte 10 klammor på Clasolson för 20:- st, men undrar om det räcker.

Fredrik, har du monterat nytt innertak? Har du några fler tips?
Jag kanske överdriver men alla tips är bra, då jag är rookie i ämnet.

Georg - 2014-10-3 kl 19:28

Nämen hallå igen. Spraylim ??? aldrig i livet! Pensel!

vad sjutton har jag inte lagt in en faq på detta med bilder å det hele. Gjorde ju taket till Giardinettan...ska kolla

Georg - 2014-10-3 kl 19:51

Hittar inte nån faq - bara på formpressat. Men jag hittade mitt gamla Giardinettaprojekt - så jag plockade ihop det med en länk så man ser hela.
Men iallafall här är en bild. Precis nylimmat. Som Fredrik skrev. Massor med klämmor och testa att spänna å dra åt alla håll tills det ser bra ut. Det här slätade ut sig sen. Man kan ana lite rynkor här initialt.

GRO_0119.jpg - 104kB

[Ändrad 2014-10-3 av Georg]

Micke G - 2014-11-29 kl 20:01

Idag blev det dags att fixa lite med giulian. Spände upp innertaket för att se om passformen fanns där, och det verkade helt okej.

Först har jag isolerat innertaket med skumgummi från liggunderlag. Fick tipset att använda kvalitetslim då det inte är roligt om isoleringen släpper en varm sommardag.
Så det blev spraylim för 300:- burken.
Men kul att jobba lite med textilarbete som omväxling.

tak.jpg - 165kB

FredrikAssarsson - 2014-11-30 kl 00:30

Snyggt! Jag ser inte ett enda oljigt fingeravtryck, hur lyckades du med det? ;)
Det brukar vara 100% givet annars oavsett hur rena fingrar man har!

Micke G - 2014-11-30 kl 10:54

Haha, ja det gäller att behärska sig och inte sticka emellan med lite skitigt bromsjobb eller liknande.

Hauge - 2014-11-30 kl 11:01

"Freddans textil och bromsrenovering ab" :beerchug:

Ser ju kanon ut!
Innertaket på min GTV håller inte riktigt måttet men jag vågade inte riva med det.

Micke G - 2015-2-1 kl 19:15

Trångt värre. Monterade dom nya fälgarna idag, men det blev riktigt trångt innanför skärmarna.
Hade införskaffat nya polyuretan bussningar till T staget, men när jag skulle dra ihop paketet så var bussningen så hård att det inte gick att dra ihop hylsan till stoppet på den speciella bulten som bakaxeln hänger i.
Det skiljde 14 mm i sidled på axeln så jag blev helt enkelt tvungen att kapa 7 mm på bussningen för att få bakaxeln att hamna rätt.

Vet inte om detta är rätt metod, men det var det enda jag kunde komma på.
Men efter detta så går hjulen precis innanför, får se om det funkar när det blir dags för provkörning i vår.

[Ändrad 1-2-2015 av Micke G]

tra1.jpg - 217kBtra2.jpg - 216kB

FredrikAssarsson - 2015-2-1 kl 21:39

skitsnyggt. Jag tror att den här lilla kärran kommer att få helt rätt stuk i min bok.

Georg - 2015-2-1 kl 21:51

Kul m.alla GiuliaSuper som verkar vara på G !

Nu får du komma ner till Östergötland på VårTouringen Micke :) :deal:

:ritaliead:

holmen - 2015-2-1 kl 23:28

Snygg på riktigt!

Hauge - 2015-2-1 kl 23:43

Skitfrän!
Jag vill åxå ha en...

Micke G - 2015-2-2 kl 08:45

Tackar, ska försöka komma ut på lite träffar när bilen blir klar och Östgöta touren är en träff som jag verkligen skulle vilja åka till.

Tror dock inte att jag hinner bli klar till dess, det är en del saker kvar att fixa som inredning, belysning, elfix, lister, motortuning plus en del andra småprylar.

Men målet är att kunna provköra på riktigt innan sommar.

Micke G - 2015-7-10 kl 21:23

Håller på med slutmontering nu och hoppas komma ut på banan snart, som man säger..
Har beställt nya strålkastare och bakljus (tidiga modellen).

Men och mycket men !? jag är lite sugen på den tidiga kromgrillen.
Någon som har en på lager eller vet var det kan finnas en till salu.
Vet ej vilken modell jag föredrar på bilen, men jag skulle verkligen vilja pröva den tidiga modellen, då jag tror den skulle sitta fint på denna bil.

krom.jpg - 180kB

Micke G - 2015-7-24 kl 12:56

Första provkörningen på asfalt avklarad. Bilen känns lite låg och tråget känns skrämmande nära backen, plus att det tar i lätt någonstans bak när jag pressar på lite i kurvorna.
Checklistan fick några mer punkter bla ingen hastighetsmätare men vajern snurrar.
Förgasarna bör justeras vid senare tillfälle
Måste sätta fast batteriet i bakluckan, hade glömt att det var löst vid provkörningen.
Höja bilen c:a 20 mm

Sen lite efterlysning på delar i fall att någon har några tips.
1 st kromgrill finns på önskelistan.
Dom kromade listerna till dropplisten önskas också köpas, det kan säkert gå bra med Berilna lister också, om man kapar dom lite framtill.

lowgiulia.jpg - 424kB

FredrikAssarsson - 2015-7-24 kl 14:37

Åååh läcker!
:headbang:

Micke G - 2015-7-24 kl 15:36

Tackar, det är skönt att bilen börjar bli klar, så att man kan börja njuta av den efter 3,5 år i garage hos mig och 24 år av tidigare ägare.

Georg - 2015-7-24 kl 15:37

GRATTIS Micke !!!

Micke G - 2015-7-24 kl 18:02

Tackar, men nu börjar det tuffa jobbet med att justera in allting och få bilen att gå som man vill.
Det är säkert 100 småsaker att fixa innan man blir nöjd.

Men jag är i alla fall riktigt nöjd med att bilen nu är körbar. Nu vet man när man kör in i garaget igen att man kan starta och köra ut därifrån också. :thumbsup:

Micke G - 2015-12-25 kl 20:20

Införskaffade en diffbromsad axel för ett tag sedan till Giulian.
Rev ned den nu i helgen för renovering. Jag hade köpt 2 nya diffplattor då det såg ut på sprängskissen att det skulle behövas, men det krävdes enbart en.

När jag rivit ned hela klumpen och mätt upp spelet på plattan så upptäckte jag att det var en obefintlig skillnad i spel mellan den nya och den gamla, men jag kommer ända att byta ut den gamla mot en ny.

Gör inte så mycket att jag råkade köpa på mig för mycket diffplattor "även om kilopriset måste vara högre än guld"
För min andra Alfa, Berlinan som även den har en diffbroms spann och skrek som en stucken gris i uppförsbacken på Mittsverige banan sist jag körde där, så där kommer det säkert att behövas någon ny platta.

d1.JPG - 1.5MB

155Q4 - 2015-12-25 kl 20:40

Skoj den är ute, bra jobbat!

Ge järnet & rädda en alfa åt eftervärlden!

:ritaliead:

Micke G - 2015-12-25 kl 22:59

Ja tack, det känns bra att man fått i gång en alfa på svensk mark , speciellt efter att man sålt 2 alfor till utlandet. :embaressed:

Micke G - 2016-1-31 kl 00:33

I dag var det en perfekt Januari dag för Alfa mek. +6 med sol och torrt väder ute. Bara att öppna garageportarna.
Jobbade med fronten till giulian.

Jag har tyvärr inte lyckats att får tag i en 60 tals grill, men nu när jag testar 70 tals grillen så tycker jag den är snyggare och mer ovanlig än den tidigare varianten, så jag kommer behålla denna.

IMG_1608.JPG - 2MB

Micke G - 2016-11-18 kl 23:03

Gjort lite vinterservice på Berlinan. Bilen har funkat till full belåtenhet, har varit på några träffar och gasat runt en del under året, helt utan problem. Så det finns inte så mycket i övrigt att tillägga.
För övrigt verkar bilen må bra och trivas i garaget, så efter lite linoljeputs i skarvar och runtom så lever nog livet vidare även åren framöver.

IMG_2443.JPG - 1.2MB

FredrikAssarsson - 2017-7-21 kl 00:04

Aaaaaand then? ;)

Micke G - 2017-7-21 kl 08:51

Haha, har inte hänt så mycket på sista tiden. Berlinan är ju i stort sätt klar, tänkte ta ut den på något banmöte i sommar men i och med att sprinten krånglade för mig på Kinnekulle så har jag nu fixat till den istället inför nästa banträff.

Giulian står på landet. Jag har fixat i ordning garaget där med isolering så jag tänkte fixa till lite smådetaljer under hösten, till exempel justera fjädring, justera förgasare, montera mittkonsol med instrument, provköra mer och besikta. Har dragit ned lite på takten, måste ju ha lite att göra framöver också. :D

IMG_3175.jpg - 248kBIMG_0121.jpg - 90kBIMG_0392.jpg - 195kB

FredrikAssarsson - 2017-7-21 kl 23:39

Haha men vaf.... har du giulian stående på parkettgolv? Har garaget flyttat in i vardagsrummet eller vardagsrummet in i garaget?

Micke G - 2017-7-22 kl 08:14

Javisst, det är ett garage för finmek och vinterförvaring. Brukar vara i garaget och lyssna på musik och ta en öl emellanåt, då ska det vara trivsamt. :D

Men ofta är garaget ouppvärmt, då är det bra med ett torrt och isolerat golv.

Micke G - 2017-8-30 kl 09:04

Lite uppdateringar inför kommande vintermek.

Sprinten: har körts på 3 banmöten i år och den går riktigt bra, känns som en vinnarbil i B-klassen. Jag behöver dock putsa tiden på Kinnekulle med 3 sekunder för att eventuellt kunna platsa in i klass 3 Challange, men det ska bli några mindre uppdateringar i vinter sedan får vi se.

Berlinan: har använts flitigt i sommar som hobbybil. Tänkte tidigare ta den till något banmöte i somras men det blev istället fullt fokus på sprinten där. Men nästa säsong måste jag ta ut den på banan åtminstone en gång.

Giulian: har körts lite på smävägarna uppe vid landstället i somras.
Jag behöver dock justera förgasarna och höja bilen lite, nu är den extremt för låg endast 3 cm till grenröret och jag kan inte passera några farthinder med bilen, jobbigt värre.

Övrigt: har snöat in lite på gamla Volvo PV och Duett.
Det har inneburit att jag nu har en fin halvrenoverad PV ståendes som förhoppningsvis skall bli körduglig till nästa säsong.
Tänkte köra lite rallytema på denna bil.

Har även skaffat en Duett som är i ett hyggligt användbart skick.
Jag har inga tankar på att göra någon större renovering av denna, vill enbart ha den som en bruksbil på landet att köra prylar med.
Så den kommer endast att underhållas och hållas ren och fräsch.
Att den är lite luggsliten och som det kallas patinerad är enbart charmigt.

IMG_0462.JPG - 2.8MB

FredrikAssarsson - 2017-8-30 kl 11:13

inget konstigt alls med att fastna lite för äldre volvos faktiskt. Trevliga vagnar :thumbsup:

men lite mer giulia och berlinafokus!!!!!!! :P

ar105 - 2017-8-31 kl 15:54

Duetter är mysiga. Behöver inte vara i toppskick för att funka som en bruksis på sommaren. Namnet är ju en variant på Duetto och det är väl det nämaste Alfa den kommer. Kanske du ska slänga in en TS motor eller rentav en Busso så det blir lite fart på den. Blir nog kul att åka banmöten med...

Micke G - 2017-8-31 kl 18:27

Håller med, jag har alltid gillat modellen men har tidigare inte kunnat motivera mig med vad jag skall ha den till. Men nu kändes tiden rätt, alforna är i stort färdigrenoverade och jag ville prova något nytt att skruva med.
Dessutom börjar det bli väldigt svårt att hitta ett skapligt ex till rimliga pengar, så när det dök upp objekt på rimligt avstånd var det bara att kasta sig på luren och se till att man fick första tjing.

FredrikAssarsson - 2017-8-31 kl 20:07

De är ju dessutom rätt trevliga att mecka med. Visst vissa fallgropar finns även där, kanske främst när det dyker upp tumstorlek på skruvar och muttrar men i det stora hela är de väldigt tacksamma att mecka med och med rätt bra utrymme att komma åt. Ganska lik 105serie i en del aspekter med sin hjälparm, Burman Box osv.

Bygger en Amazon emellanåt med en vän vars nya föräldraliv inkräktat lite på bilhobbyn och tillsammans bygger vi om hans goa 2.2L b20 till 123tune, dubbla SU av modell STOR och extraktorgrenrör samt pollyurinbussningar i framvagnen och jag får säga att efter att för första gången ha provkört den är den ju svinkul!! :D
Då har jag ändå åkt på 650mil roadtrip i den tidigare.
Det är klart förståeligt att de har fått kultstatus!

Bara växelspakens vinkel och känsla är ju helt underbar! :)

Georg - 2017-8-31 kl 20:18

Renoverade ett skogsvrak Duett för några år sen. Efter den erfarenheten skulle då jag inte rek. vassare maskin.
Tycker det var nästan chockartat att komma till en sån vingelburk på högkant till bil från moderna bilar som sud bl.a.

Körde skubb i ungdomen i Stockholm med Duett å då var det kul. Men inte längre.
Sålde till en tyska i 40:års åldern som hade Duett som drömbil. Hon tog sig från nånstans långt ner i Tyskland för att hämta kärran..
Ingen var gladare än jag :)

Georg - 2017-8-31 kl 20:20

Kan bjuda på en bild med...Duettogänget på väg till Nordkap träffar Duett här på Mannaminneanläggningen.

Bild 1025.jpg - 1.4MB

Micke G - 2017-8-31 kl 20:45

Haha, delade omdömen här. Men jag gillar harmonin i bilen, lunken och gången.
Sen som sagt växelspaken. Att den är hög och lite vinglig gör inget, den här bilen kommer att användas på småvägarna kring Dalälven uppe vid stugan.

När man är sugen på lite inspirerad körning får jag ta en av alforna.

ar105 - 2017-8-31 kl 20:46

Nej, någon vägvagn av rang var väl inte Duetten. Provkörde en PV för något år sedan. Oj, va trög och gammal den kändes. En Alfa från tidigt 70-tal känns som en helt modern bil i jämförelse.

AndersH - 2017-9-3 kl 10:37

Quote: Ursprugligen inlagt av Micke G  
Haha, delade omdömen här. Men jag gillar harmonin i bilen, lunken och gången.
Sen som sagt växelspaken. Att den är hög och lite vinglig gör inget, den här bilen kommer att användas på småvägarna kring Dalälven uppe vid stugan.

När man är sugen på lite inspirerad körning får jag ta en av alforna.

Den vita Spidern är numera svensk reggad och boende i Limhamn

Micke G - 2019-7-6 kl 16:25

Idag fick TS Berlinan lite service. Tror det var 3 år och c:a 1000 mil sedan sist, den har funkar som en klocka men nu ville den ha lite uppmärksamhet. Det blev ny olja+filter, ny glykol, ny bromsvätska, ny startmotor, nya bensinslangar och nya insugsgummin i silikon.
I morgon får det bli puts och rengöring..

IMG_0991.JPG - 2.8MBIMG_0986.JPG - 2.6MB

Micke G - 2019-7-6 kl 16:29

Dom gamla svarta gummislangarna var riktigt dåliga, troligtvis därför det gått riktigt ojämt på tomgång. Nu ligger den stabilt som en klippa på tomgång.

Hajen - 2019-7-7 kl 19:18

Kul med en uppdatering! Hoppas du får tillfälle att ge den några mil under sommaren!

Micke G - 2019-7-7 kl 20:28

Ja tack, det hoppas jag med. Bilen har bara rullat på utan att bråka, så jag har helt enkelt glömt att uppdatera. :dunce:
Men det har vart ett rent nöje hela tiden och jag gillar verkligen den här bilen. Körde den på Kinnekulle förra sommaren och det visade sig att den trivdes riktigt bra även på bana. 1.07 behövde den för att runda banan.

Giulian däremot har blivit ståendes ett tag, det har kommit lite emellan, men jag hoppas att snart även kunna få ut den på gatan.

Sprinten luftar jag också ibland och den är väldigt underhållande på ett lite annorlunda vis än Nord alforna. Kul med lte kontraster, även om det är alfor alla 3.

Berlina Kinnekulle.jpg - 330kB

FredrikAssarsson - 2019-7-9 kl 06:09

Hoppas på att få se mer av denna och giulian när den kommer igång

Atterhall - 2019-7-9 kl 06:26

Dom gamla svarta gummislangarna var riktigt dåliga, troligtvis därför det gått riktigt ojämt på tomgång. Nu ligger den stabilt som en klippa på tomgång.

Håll lite koll på silikonstumparna om det inte är varianten med oljebeständig beläggning (viton el ptfe) på insidan. Silikon trivs inget vidare med bensin eller olja som brukar skvätta runt lite i insuget också, blir mashmallow... :rolleyes:

Micke G - 2019-7-10 kl 13:56

Ja Giulian ska ut på riktigt snart. Har bara kört runt den på småvägarna runt sommarstugan än så länge. Den behöver en riktigt bra förgasarjustering, blir väl Christos eller Rolf Lundbladh man får anlita.

Slangarna till Berlinan är silikonslang för turbomotorer, så den borde ju funka för ändamålet. :revs:

Micke G - 2020-1-10 kl 20:06

Hej hopp, god fortsättning på nya året. :bananana:
Döpte om tråden, då det annars blir förvirrande när jag spånar runt bland någon av mina alfor.
Slut på långhelger och det ena med det andra. Så ikväll backade jag in Sprinten i garaget för lite :kiss: i helgen.
Tänkte börja med att byta gasfjädrar till bakluckan så man slipper skämspinnen. Sen blir det inspektion ett varv över och under bilen. Spännande att se vad som behöver repareras eller förbättras inför 2020.

Nu sprint.JPG - 3.5MB

Georg - 2020-1-11 kl 20:05

Jamen DETTA var välkommet. Man har ju liksom levt å följt dina alfor-- speciellt alla Sudar.
Har ju t.o.m. kört den här röda på Sviestad ! Då var det frambromsarna tror jag som inte var helt OK.

Lycka till !!

Får väl lägga in en :ritaliead: med tanke på alla konstiga bilar du har utöver alforna haha

Micke G - 2020-1-11 kl 20:58

Ja 1999 på Sviestad, körde din vita racer också. Då var min Sprint helt original med 1500 maskin och originalbromsarna ville inte inte vara med efter långa rakan i nedlut.
Men nu 21 år senare har det skett en hel del förändringar med bilen. :D
La till några konstiga bilar till som jag har för tillfället :beerchug:

FredrikAssarsson - 2020-1-13 kl 21:32

Måste säga att jag gillar din vagnpark. Inte bara trevliga modeller av diverse slag men även så snyggt stuk. Den där sprinten står ju liksom bara helt och hållet rätt på sina fälgar och däck. :beerchug:

Micke G - 2020-1-14 kl 08:10

Haha tackar, ja det har tagit några år att komma fram till vilka av alla alfor man ägt som man vill behålla, men det här är nog den slutliga konstellationen.

jag gillar framförallt alfor från 70-80 talet. Bilar med körglädje som även är roliga och relativt enkla att skruva med.

Den enda missen är att alla är röda :rolleyes: Skulle vart kul med lite mer grönt och vitt.

Finnland - 2020-1-14 kl 08:57

S*tan vad den är snygg Sprinten. Man önskar att ens egen skulle bli ens hälften så cool. Vad har du för storlek på däck och fälgar?

Micke G - 2020-1-14 kl 12:23

Jag har 2 uppsättningar fälgar till bilen, bägge Ronal A1

Till gatdäcken är fälgarna 15x7 och däcken 195/50

Till R-däcken är fälgarna 13x8 och däcken 205/60

IMG_0369.JPG - 2MB

Micke G - 2020-1-17 kl 21:07

Det blev ingen lång mysperiod för Sprinten i varmgaraget. Idag blev det respass ut till kallgaraget.
Tanken från början var att Berlinan skulle transporteras ut till landstället för lite inspirerande iskörning med diffbakaxeln. Men väderleken ser för dyster ut för det. :dunce:

Backade in den i garaget istället, så nu blir det total översyn inklusive byte av alla vätskor. Får satsa på "Road 2020"

blina.JPG - 3.5MB

FredrikAssarsson - 2020-1-17 kl 21:18

Ser att du inte har kromlisterna för trösklarna. Jag kommer inte att kunna använda mina om du vill ha dom?

Micke G - 2020-1-17 kl 21:33

Tack gärna. Skulle sitta kalasfint på min släde. Vi får tota ihop nåt. Har ju en del skrot i boden själv.

FredrikAssarsson - 2020-1-18 kl 20:25

Då får du dom :beerchug: här finns nog mer för dig, fritt fram att gräva runt bland delarna någon gång.

Atterhall - 2020-1-18 kl 20:32

Jag har 2 uppsättningar fälgar till bilen, bägge Ronal A1

Till gatdäcken är fälgarna 15x7 och däcken 195/50

Till R-däcken är fälgarna 13x8 och däcken 205/60

Jag tycker nästan Ronal A1 sitter snyggare på lite kantigare bilar än just Sprinten, särskilt på grönaktiga... ;):pray::yes:

Har du en främre vä bärarm till 33/Sprint löst, btw?

Micke G - 2020-1-19 kl 17:00

@Fredrik. Kanon vi får lösa det. Jag får komma förbi vid tillfälle, :beerchug: Om du inte har vägarna förbi Huddinge.

@Martin, javisst finns det mesta här vet du väl. :D

IMG_1268.JPG - 6MB

[Ändrad 19-1-2020 av Micke G]

Atterhall - 2020-1-19 kl 17:06

Grymt, det får bli en tur till Huddinge m a o! Jag hör av mig i veckan. :thumbsup:

FredrikAssarsson - 2020-1-19 kl 20:42

Försten att köra miniroadtrip får hojta till!
Mina breddare går tyvärr ner och täcker kromlisterna och jag kommer inte att modda precis allt för att få plats ;) bättre att de får nytt liv på din kärra som ändå är lite mer originalliknande jämfört med min

Finnland - 2020-1-20 kl 16:49

@Fredrik. Kanon vi får lösa det. Jag får komma förbi vid tillfälle, :beerchug: Om du inte har vägarna förbi Huddinge.

Påtal om Suddistiska bärarmar. Hur ligger det till egentligen? Vilka är kortare på en Alfasud jämfört med en 33, främre äller bakre? Har för mig att det är dom främre men har inte dått det empiriskt bevisat.

Micke G - 2020-1-21 kl 09:14

Det skiljer på Sud vs Sprint,33
Sud har längre länkarmar fram.
Dom bakre skiljer sig också. Både spindelleden och länkarmen är olika.

Finnland - 2020-1-22 kl 13:24

Tackar för den, har en hög med bärarmar men det är lite oklart varfån allt kommer.

Tog steg ett för att klona din idag och köpte mig en bakre kofångare i rostfritt. Bara främre + spoilern fram kvar :P

Micke G - 2020-1-23 kl 08:23

Quote: Ursprugligen inlagt av Finnland  

Tackar för den, har en hög med bärarmar men det är lite oklart varfån allt kommer.

Tog steg ett för att klona din idag och köpte mig en bakre kofångare i rostfritt. Bara främre + spoilern fram kvar :P

Bra beslut att riva bort den eländigt fula plast kofångaren. Frontspoilern kan nog vara lite knepig att få tag på, men lycka till.

Finnland - 2020-1-23 kl 14:11

Quote: Ursprugligen inlagt av Finnland  

Bra beslut att riva bort den eländigt fula plast kofångaren. Frontspoilern kan nog vara lite knepig att få tag på, men lycka till.

Finns nyproduktion men den är inte billig. https://www.autodeltaitalia.info/product-page/spoiler-front-...

Micke G - 2020-1-23 kl 15:31

Jäklar! Massa fräna prylar där :thumbsup: Men också grymma priser.

Micke G - 2020-6-18 kl 20:23

Raceklar! Släpp ned mig från bockarna!

st.JPG - 3.9MB

FredrikAssarsson - 2020-6-19 kl 21:52

Kom ihåg att tröskelns kromlister finns här för dig. :thumbsup:

Micke G - 2020-6-19 kl 22:01

Tack Fredrik, det glömmer jag inte. Vi hörs.:clap:

Enell - 2020-6-20 kl 11:29

Blev nyfiken när du skrev att bärarmarna skiljer mellan Sud och 33.
Du skulle inte kunna ta en extremt pedagogisk bild där man ser skillnaden mellan Sud och 33 - bärarmar. Gärna med en tumstock så man även får något mått att gå på.
Kan vara bra att veta för framtiden.

Micke G - 2020-6-20 kl 18:53

Det enklaste sättet är att kolla på spindelleden. Är den konisk så är det till 33. Ser den ut som ett timglas så är den till SUD och det ska sitta en låsbult mot avsmalningen. Fotar vid tillfälle.

Micke G - 2020-12-11 kl 22:04

Nu åker Webrarna ut ur Giulian. Har trilskats tillräckligt länge med dessa utan att få maskin att fungera tillfredsställande.
Provar ett par Dellorto istället med förhoppning om bättre respons.

dello.JPG - 3.3MBgul.JPG - 1.1MB

Enell - 2020-12-12 kl 11:17

Vad har det varit för krabb med dina Webrar? Tycker jag känner igen problemet.

Jag är inne på andra omgången 45:or på min Bertone och det är bättre men jag är inte nöjd.
I somras bytte jag lågfartsmunstycken fram och tillbaka så jag tror snart jag slitit ut gängorna på förgasarna.

Micke G - 2020-12-12 kl 12:24

Dålig gasrespons, ojämn svag tomgång, bluddrar och spottar bränsle fram mot trattarna. Bränsletryck är ok och flödet verkar normalt.

Tänkte testa med Dellortorna och se om problemen förbättras eller förändras.
Tycker den borde kunna gå hyfsat även om luft/bränsle blandningen inte är perfekt. Jag är less på att den går som en sur trött gammal elak diesel.

Micke G - 2021-1-13 kl 17:17

Ja så har väl även jag funderat lite över framtiden och för närvarande så kör jag vidare med mina gamla alfor och kommer säkert att göra i framtiden också.

Sprinten har jag haft i över 20 år och den är fantastiskt rolig på bana, inte den snabbaste men den ger enormt med körglädje.

105 serie bilarna gillar jag just för att dom är gamla alfor och man behöver aldrig vara rädd för att använda dom, skulle något börja krångla - ja då är det bara att rulla in i garaget och fixa problemet, och nu står Kenneths 2.0 Bertone motor på en bänk i mitt garage och väntar på att skruvas ihop. Det blir ett budgetbygge med ett hopplock av 2 motorer och nya slitdelar. Om det inte blir denna maskin som blir till grund så blir det en 2 liters Alfetta maskin. Inte ännu bestämt vad motorn skall användas till det får framtiden utvisa.
Skall bli roligt att bygga Nordmotor på riktigt, tidigare har jag mest skruvat boxer.

Nyare bilar med lite prestanda kan ju vara väldigt underhållande, men det är tekniken och alla funktioner som skrämmer mig. Det är så mycket lagar och regler kring dessa och vad händer den dag man får en "bugg" i systemet.
Jag gilar min AMG Merca men man sitter alltid på helspänn om vad som kan hända när man åker runt i den $$. Så när jag börja fundera över "livssituationen" så är det nog denna bil som åker iväg först.

Sen har jag ett par Duetter också och det är väl lite av samma anledning som alforna. Roliga och enkla, definitivt inget för långfärd, där får alforna ta över men en tur till brädgården eller återvinningen är alltid lika roande och uppskattande av omgivningen.

Enell - 2021-1-14 kl 21:35

Jag är lite nyfiken på dina Weber-problem. Av vilken typ är de krånglande Webrarna?

Micke G - 2021-1-14 kl 22:20

Det är Weber 40 DCOE. Jag har inte hunnit kolla varför dom strulade så mycket. Dom har ju uppenbarligen funkat när MT byggde motorn för 20 år sedan, men sedan blev maskinen ståendes till den hamnade i min bil.

Med Dellorto förgasarna hoppade maskin igång med en ganska bra gång, däremot fick den andnöd när man tryckte ned gasen för fort. Det visade sig att accpump membranen var stenhårda i dom. Nu håller jag på att byta alla packningar, oringar och membram och därefter tror och hoppas jag att maskinen kommer funka tillfredsställande.

Jag ska riva ned webrarna senare en gång till och se om jag komma på varför motor gick skitkass med dom.

Goran_O - 2021-1-15 kl 14:59

Härliga bilar i denna tråden och speciellt för mig - Berlinan. Jag har varit förtjust i dem sedan jag körde Peter S silverfärgade 1750, om det var 1998 eller 1999 i Malmö? Varför köpte jag den inte då!:dunce: Tror Patrik R köpte den.
Då fanns bara Peter Mårups Brutalberlina som alternativ i Alfagänget i Skåne och den var lite...sliten:kiss:. Jag förstår att det inte är Peters Mårups gamla Berlina du har, för det är olika modell och regnummer, men den verkar ju gå fint ändå. Gör alla det?:headbang:

Kommer bevaka bilen och tråden om och när du vill avyttra.:beerchug:

Lycka till med bilparken
Goran

[Ändrad 2021-1-15 av Goran_O]

Micke G - 2021-1-15 kl 15:34

Jo det är Peter Mårups tidigare TS Berlina, så det är inte den brutalberlina du tänker på. Tror inte han ägde bilen så länge efter bytet till TS maskinen.

Giulian och Sprinten har jag själv gjort i ordning, Berlinan däremot köpte jag för att ha något att åka i så länge medans jag renoverade Giulian, men Berlinan är väldigt trivsam att åka i med TS maskinen och går även riktigt bra på bana, jag är super nöjd med den och känner att jag skulle sakna den väldigt mycket om jag sålde den.

Det enda som stör mig lite är att alla 3 bilar är röda, men i övrigt är dom olika till karaktären så det är en skön mix av alfor.

Goran_O - 2021-1-15 kl 16:27

Jaså Peter Mårup hade 2 olika Berlinor? Det visste jag inte. På min tid kände jag bara till denna 2000 -74'an - HCR419.(http://hem.bredband.net/marup/brutal.htm).
Ursäkta missförståndet.

Men inte ska du behöva ha 3 röda bilar inte.:drool::lolsign:

Roligt att följa dina bravader.:clap:

Besar - 2021-1-15 kl 16:44

Quote: Ursprugligen inlagt av Goran_O  
Jaså Peter Mårup hade 2 olika Berlinor? Det visste jag inte. På min tid kände jag bara till denna 2000 -74'an - HCR419.(http://hem.bredband.net/marup/brutal.htm).
Ursäkta missförståndet.

Är det denna?:
https://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=35548

Goran_O - 2021-1-15 kl 17:20

Quote: Ursprugligen inlagt av Besar  
Quote: Ursprugligen inlagt av Goran_O  
Ursäkta missförståndet.

Är det denna?:
https://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=35548

Japp. Den onda med svetsad diff.:maz::D

[Ändrad 2021-1-15 av Goran_O]

Pages:  1  2  3