AlfaPower

Spider ´63 - Motorbyte, bakaxelbyte, väghållnings-kit och allmänt fix :D

 Pages:  1  2

josé - 2013-7-4 kl 08:37

Vi tänkte bara dela med oss av våra erfarenheter och lärdomar från när vi hjälper till att byta motor på en Spider 101 serie till en 105 serie motor.

Den korta versionen borde ju vara :

Plocka ur den gamla motorn

Stoppa i den nya motorn

Kör ;)

Men det skulle visa sig att det inte var riktigt så lätt :D

Ber redan nu om ursäkt för att jag kommer att editera i tråden, typ hela tiden :(

[Edited on 2013-7-4 by josé]

1.jpg - 111kB

[Edited on 2013-11-3 by josé]

[Edited on 2014-4-5 by josé]

[Edited on 2014-4-13 by josé]

[Edited on 2014-4-18 by josé]

[Edited on 2014-5-1 by josé]

[Edited on 2014-5-1 by josé]

josé - 2013-7-4 kl 08:37

Snygg ratt och förvånansvärt rymlig kupé samt lång rattstång ger riktigt bra körställnig i den här lilla cabben :)

[Edited on 2013-7-4 by josé]

2.jpg - 127kB

[Edited on 2013-7-4 by josé]

josé - 2013-7-4 kl 08:37

Började med att plocka av huven :) inget konstigt bara några muttrar

[Edited on 2013-7-4 by josé]

3.jpg - 137kB

josé - 2013-7-4 kl 08:37

En styck Solex original-förknasare som inte längre behövs...

[Edited on 2013-7-4 by josé]

4.jpg - 118kB

josé - 2013-7-4 kl 08:37

Plockade ur kylaren, fyra stycken skruvar och tydligen fanns där en dräneringskran, vilket vi självklart missade :) så vi dränerade med hjälp av slangarna...

[Edited on 2013-7-4 by josé]

5.jpg - 106kB

josé - 2013-7-4 kl 08:37

Grenrör: skruvarna till byxrören kommer man år genom vänster hjulhus med hjulet demonterat, det gick till och med bättre när vi bytte plats på mekanikerna.

Not: använd inte silver-spraylack på grenrör, snyggt glitter låg i nästan hela motorrummet :D

[Edited on 2013-7-4 by josé]

6.jpg - 117kB

josé - 2013-7-4 kl 08:37

Ja, det är väldigt trångt mellan grenrör och styrstången men till slut fick vi ju ut dem.

Hur ska det gå att lyfta motorn? Vi satsade på att det skulle gå med minsta marginal och lät motorfästena sitta kvar.

[Edited on 2013-7-4 by josé]

7.jpg - 98kB

josé - 2013-7-4 kl 08:37

Demonterade tvärstag och växellådsfäste samt brottade loss hardy-skivan från kardanen och tippade sedan motorn samt la i treans växel för att få lite extra frigång.

[Edited on 2013-7-4 by josé]

8.jpg - 101kB

josé - 2013-7-4 kl 08:38

Påbörjade lyft av motorn - väldigt försiktigt - inte mycket plats på vänstersidan.

[Edited on 2013-7-4 by josé]

9.jpg - 114kB

josé - 2013-7-4 kl 08:38

Å på andra sidan var det ganska trångt där med - lägg märke till soppapumpens placering. Denna skulle visa sig vara kritisk senare i inpassning av nya motorn ;)

[Edited on 2013-7-4 by josé]

10.jpg - 74kB

josé - 2013-7-4 kl 08:38

Sen så ploppade motorn ur motorrummet :D

[Edited on 2013-7-4 by josé]

11.jpg - 110kB

josé - 2013-7-4 kl 08:38

Titta - det fanns en dräneringskran även på blocket :D

[Edited on 2013-7-4 by josé]

12.jpg - 100kB

josé - 2013-7-4 kl 08:38

Operation rengöring av motorrum startas - smuts....

[Edited on 2013-7-4 by josé]

13.jpg - 137kB

josé - 2013-7-4 kl 08:38

Några timmars "gnoende" senare, rent, ja renare än innan iallafall - vi ska nog måla lite oxå...

[Edited on 2013-7-4 by josé]

14.jpg - 113kB

josé - 2013-7-4 kl 08:38

Å andra sidan :(

[Edited on 2013-7-4 by josé]

15.jpg - 133kB

josé - 2013-7-4 kl 08:38

WD40-burkar och frottéhanddukar samt "elbowgrease" som de säger "over there" det tar en bra stund att gnugga rent från några års smuts...

[Edited on 2013-7-4 by josé]

16.jpg - 96kB

josé - 2013-7-4 kl 08:38

Delade på motor och växellåda och kom ihåg att plocka bort den lilla underhängande kåpan som kopplings-armen kommer ut genom - vilket vi självklart missade :)

Kopplingen ser helt okej ut

[Edited on 2013-7-4 by josé]

17.jpg - 113kB

josé - 2013-7-4 kl 09:03

Svänghjul - check

[Edited on 2013-7-4 by josé]

18.jpg - 129kB

josé - 2013-7-4 kl 09:04

Å så här kan man tydligen oxå renovera en generator/alternator ;)

[Edited on 2013-7-4 by josé]

19.jpg - 120kB

josé - 2013-7-4 kl 09:04

Rejält oljefilter med vinklat fäste - allt p g a utrymmesbristen :D

[Edited on 2013-7-4 by josé]

20.jpg - 123kB

josé - 2013-7-4 kl 09:04

Tändfördelare pensioneras - ska troligen bli brytarlöst på nästa motor...

[Edited on 2013-7-4 by josé]

21.jpg - 127kB

josé - 2013-7-4 kl 09:04

Topplocket skruvades av och här har tydligen någon tidigare ägare "trimmat" motorn genom mer silverspray :(

[Edited on 2013-7-4 by josé]

22.jpg - 125kB

josé - 2013-7-4 kl 09:04

Ser väl ganska normalt ut...

[Edited on 2013-7-4 by josé]

23.jpg - 114kB

josé - 2013-7-4 kl 09:04

Eeeeh - there´s you problem!!! Motorn dunkade ju ljudligt över tretusen giri så nu vet vi varför...

[Edited on 2013-7-4 by josé]

24.jpg - 117kB

josé - 2013-7-4 kl 09:04

Demonterade kolvar och foder. Normalt slitna.

[Edited on 2013-7-4 by josé]

25.jpg - 137kB

josé - 2013-7-4 kl 09:04

Tanken är ju att det ska ramla i en 2000cc högkomps 105-serie motor i den här lilla cabben och då blir det så här trevliga kolvar :)

[Edited on 2013-7-4 by josé]

26.jpg - 92kB

josé - 2013-7-4 kl 09:05

En styck kamkedjekåpa på rengöring...

[Edited on 2013-7-4 by josé]

27.jpg - 111kB

josé - 2013-7-4 kl 09:05

En styck ihop-plockad tom 2liters motor....

[Edited on 2013-7-4 by josé]

28.jpg - 113kB

josé - 2013-7-4 kl 09:05

....för att passa in de nya delarna. Steppat extractor-grenrör med keramisk beläggning, nya frästa motorfästen med nya kuddar...

[Edited on 2013-7-4 by josé]

29.jpg - 98kB

josé - 2013-7-4 kl 09:05

Schyssta grejjer :)

[Edited on 2013-7-4 by josé]

30.jpg - 84kB

josé - 2013-7-4 kl 09:05

Nytt gummi blir kalas.

[Edited on 2013-7-4 by josé]

31.jpg - 94kB

josé - 2013-7-4 kl 09:05

Provmonterat grenröret på motorn - japp det passar. Hur f-n ska vi få plats med detta i motorrummet :D

[Edited on 2013-7-4 by josé]

32.jpg - 122kB

josé - 2013-7-4 kl 09:05

Vi började med att lyfta i den tomma tvålitersmotorn i motorrummet, detta gjorde vi typ 11-13 gånger :D för det va alltid något nytt som tog i någonstans...

[Edited on 2013-7-4 by josé]

33.jpg - 125kB

josé - 2013-7-4 kl 09:05

- här tar det i...

[Edited on 2013-7-4 by josé]

34.jpg - 123kB

josé - 2013-7-4 kl 09:05

- å här kläms tydligen soppaledningen....

[Edited on 2013-7-4 by josé]

35.jpg - 158kB

josé - 2013-7-4 kl 09:05

Inte så värst mycket plats när man ska förbi styrstången men det går preciiiiiis :)

[Edited on 2013-7-4 by josé]

36.jpg - 113kB

josé - 2013-7-4 kl 09:06

Kommer ni ihåg hur originalmotorn hade sin soppapump - jepp precis - inte så här :D demonterar pumpen....

[Edited on 2013-7-4 by josé]

37.jpg - 123kB

josé - 2013-7-4 kl 09:06

...å då tar styrningen i motorn istället!!!

[Edited on 2013-7-4 by josé]

38.jpg - 115kB

josé - 2013-7-4 kl 09:06

På andra sidan slängde vi på ett "vanligt" oljefilter från skrothögen....

[Edited on 2013-7-4 by josé]

39.jpg - 128kB

josé - 2013-7-4 kl 09:06

Noop - typ 3mm frigång och det är ju med motorn helt still. Vi kommer att testa med ett litet modernt filter och om det blir för lite frigång ändå så får det bli filterflyttare...

[Edited on 2013-7-4 by josé]

40.jpg - 132kB

josé - 2013-7-4 kl 09:06

Dags att testa om vi kan få dit grenröret.... vi plastade in det och lirkade ner det i hålet i vänster hjulhus.

Vi kunde ju genast se att det inte skulle gå fritt från det nya motorfästet.....

[Edited on 2013-7-4 by josé]

41.jpg - 133kB

[Edited on 2013-7-4 by josé]

josé - 2013-7-4 kl 09:06

...så vi plockade loss det

[Edited on 2013-7-4 by josé]

42.jpg - 120kB

josé - 2013-7-4 kl 09:06

Sänkte ner motorn, monterade motorfästet igen, skruvade fast grenrören och tog en kopp kaffe :D

[Edited on 2013-7-4 by josé]

43.jpg - 131kB

josé - 2013-7-4 kl 09:06

Lite bra att ha förgasaredelar...

[Edited on 2013-7-4 by josé]

44.jpg - 85kB

josé - 2013-7-4 kl 09:06

Å luftfilter....

[Edited on 2013-7-4 by josé]

45.jpg - 99kB

josé - 2013-7-4 kl 09:07

På den här sidan av motorn blir det ju mera plats eftersom de speciella motorfästena lutar motorn åt andra hållet. Så vi plockade på ett insug från reservdelshyllan och måttade lite med en förknasare - borde bli bra...

[Edited on 2013-7-4 by josé]

46.jpg - 124kB

josé - 2013-7-4 kl 09:07

Tillbaka till frigång av oljesump :D - not....kapade bort lite här och lite....

[Edited on 2013-7-4 by josé]

47.jpg - 152kB

[Edited on 2013-7-4 by josé]

josé - 2013-7-4 kl 09:07

....där och där och där tog vi en hel del till slut :D

[Edited on 2013-7-4 by josé]

48.jpg - 110kB

josé - 2013-7-4 kl 09:07

Roterande nylonborste och sen fick det duga :)

[Edited on 2013-7-4 by josé]

49.jpg - 109kB

josé - 2013-7-4 kl 09:43

Å nästa gång blir det motorbygge - häng med då.............

FredrikAssarsson - 2013-7-4 kl 11:00

Mumsigt! Keep 'em coming!

Hauge - 2013-7-4 kl 11:31

Härlig tråd med massor av bilder!
kanon!
Ser fram emot motorbygget då jag själv tänkt göra en uppgradering på min gtv-79.a

J.Aineland - 2013-7-4 kl 13:23

Trevligt med mycket bilder:D

Nu vet inte jag hur mycket som skiljer motortyperna emellan men varför använder ni inte originaltråg och bröstkåpa?

josé - 2013-7-4 kl 13:55

Det skiljer lite här och där på de olika motorerna och motorn som satt i va inte "matching-numbers" så den och alla tillbehör är skickad vidare till annan brukare.

Ägaren och motorbyggaren har diskuterat fram och tillbaka lite grann angående hur man ska gå tillväga och nu blir det en 2liters 105-serie motor med högkompskolvar, weber och extractor plus att det damp ner en annan bakaxel i garaget igår :D

Björnbusen - 2013-7-5 kl 07:51

Rolig tråd och bra bilder! Jag inser vilka oceaner av plats jag har i Alfettans motorrum! :-) Sen är det ju intressant vad mycket trevligare form det är på de lite lågkompigare kolvarna...

josé - 2013-7-7 kl 13:45

Så där ja, lite uppdateringar med blandat motorplock :)

Vevaxeln från donator motorn har gjorts rent i alla kanaler och även fått nya pluggar.

[Edited on 2013-7-7 by josé]

1.jpg - 119kB

josé - 2013-7-7 kl 13:45

Ramlageröverfallen la vi i "marinad" passande nu i grilltider :D

[Edited on 2013-7-7 by josé]

2.jpg - 114kB

josé - 2013-7-7 kl 13:45

Veven placerad i blocket och överfallen och nya lager endast lagda på plats. Sedan drogs överfallen med moment enligt boken.

[Edited on 2013-7-7 by josé]

3.jpg - 119kB

[Edited on 2013-7-7 by josé]

josé - 2013-7-7 kl 13:45

Plastigage används för att kolla vilket lagerspel som erhålls och enligt motorbyggare så blir valet av lager helt ok.

[Edited on 2013-7-7 by josé]

4.jpg - 116kB

josé - 2013-7-7 kl 13:45

Låsmuttrarna som kom med i rep-satsen dömdes ut av motorbyggaren som flims flamsiga :D

[Edited on 2013-7-7 by josé]

5.jpg - 103kB

[Edited on 2013-7-7 by josé]

josé - 2013-7-7 kl 13:45

Så vi norpade några från donatorn istället och dessa känns mycket rejälare.

[Edited on 2013-7-7 by josé]

6.jpg - 101kB

josé - 2013-7-7 kl 13:45

Veven gjordes ju självklart rent efter plastigage och nu är allt på plats och dragen med moment.

[Edited on 2013-7-7 by josé]

7.jpg - 113kB

josé - 2013-7-7 kl 13:46

Å vänder man på steken så ser vi de nya fodren och kolvarna på plats. Rengjorda vevstakar från donatorn har självklart oxå fått nya lagringar.

[Edited on 2013-7-7 by josé]

8.jpg - 113kB

josé - 2013-7-7 kl 13:46

Men nu, stötte vi på patrull :angryfire:

Spidern har ju original mekanisk varvräknare och då behövs ett drev med utgående axel som ska driva vinkelväxeln till vajern.

Men det drevet som vi hade gjorde att rätt kåpa inte hamnade mot blocket.

[Edited on 2013-7-7 by josé]

9.jpg - 136kB

josé - 2013-7-7 kl 13:46

Drevpaketet skall ligga nästan dikt an mot blocket...

[Edited on 2013-7-7 by josé]

10.jpg - 113kB

josé - 2013-7-7 kl 13:46

...men här glappar det en hel del, typ 5mm

[Edited on 2013-7-7 by josé]

11.jpg - 145kB

josé - 2013-7-7 kl 13:46

Upp med alla drev vi kunde hitta bland hyllorna och vips, kolla det finns olika långa tappar, vilket vi inte hade en aning om.

[Edited on 2013-7-7 by josé]

12.jpg - 133kB

josé - 2013-7-7 kl 13:46

Även på andra sidan kan det tydligen skilja på dreven.

[Edited on 2013-7-7 by josé]

[Edited on 2013-7-7 by josé]

13.jpg - 134kB

josé - 2013-7-7 kl 13:46

Men motorbyggaren åkte iväg till en annan snubbe och kom hem med ett drev med utgående axel och rätt längd på tappen.

[Edited on 2013-7-7 by josé]

14.jpg - 106kB

[Edited on 2013-7-7 by josé]

josé - 2013-7-7 kl 13:46

Så rengjort och ny kedja, passar som handsken...

[Edited on 2013-7-7 by josé]

15.jpg - 112kB

josé - 2013-7-7 kl 13:47

...å kåpan hamnade rätt mot blocket igen :)

[Edited on 2013-7-7 by josé]

16.jpg - 103kB

[Edited on 2013-7-7 by josé]

josé - 2013-7-7 kl 13:47

Nya vatten pumpen väntar på att bli monterad och där har vi vinkelväxeln som drevet skall jobba mot med uttag för vajern till varvräknaren.

[Edited on 2013-7-7 by josé]

17.jpg - 101kB

josé - 2013-7-7 kl 13:47

En styck oljepump som va i helt okej kondition efter rengöring.

[Edited on 2013-7-7 by josé]

18.jpg - 131kB

josé - 2013-7-7 kl 13:47

Även ny axeltätning på plats och pumpen passar fint.

[Edited on 2013-7-7 by josé]

19.jpg - 121kB

josé - 2013-7-7 kl 13:47

Lite toppjobb - nya styrningar, tätningar och säten.

[Edited on 2013-7-7 by josé]

20.jpg - 113kB

josé - 2013-7-7 kl 13:47

Lite lätt "grottning" i kanalerna...

[Edited on 2013-7-7 by josé]

21.jpg - 120kB

josé - 2013-7-7 kl 13:47

Rent och snyggt, inget värstingjobb i kanalerna utan bara lite putsning

[Edited on 2013-7-7 by josé]

22.jpg - 89kB

J.Aineland - 2013-7-7 kl 13:59

Quote: Ursprugligen inlagt av josé  
9-22


?:dunce:

josé - 2013-7-7 kl 14:15

Quote: Ursprugligen inlagt av J.Aineland  
Quote: Ursprugligen inlagt av josé  
9-22


?:dunce:


Hahahah - jag va väl mitt uppe editering :D

erlkoenig - 2013-7-7 kl 14:39

Jag vill också porta och hålla på! Synd att man varken har vettiga verktyg eller kunskapen... :smash:

josé - 2013-7-11 kl 06:36

En styck växellåda har varit på kontroll - allt var helt okej för fortsatt användande :)

[Edited on 2013-7-11 by josé]

1.jpg - 122kB

josé - 2013-7-11 kl 06:36

Lite rengöring och så skruvar vi ihop lådan och tätar den på nytt.

[Edited on 2013-7-11 by josé]

2.jpg - 122kB

josé - 2013-7-11 kl 06:36

Det här lagret visade sig bråka lite vid ihop-montering men om man pillar rätt all de små rullarna så gick det enkelt.

[Edited on 2013-7-11 by josé]

3.jpg - 107kB

josé - 2013-7-11 kl 06:36

Check - tätad och ihop skruvad. Å där ska vajern till hastighetsmätaren kopplas in :)

[Edited on 2013-7-11 by josé]

4.jpg - 107kB

josé - 2013-7-11 kl 06:36

Å så vänder vi på lådan...

[Edited on 2013-7-11 by josé]

5.jpg - 119kB

josé - 2013-7-11 kl 06:36

Kopplings-arm och urtrampningslager är i normalt skick och vi skruvar ihop den här delen oxå, lite rengöring tillkommer dock.

[Edited on 2013-7-11 by josé]

6.jpg - 124kB

josé - 2013-7-11 kl 06:37

Lådan är tätad och ihopskruvad - lite utvändig puts återstår.

[Edited on 2013-7-11 by josé]

7.jpg - 100kB

josé - 2013-7-11 kl 06:37

Å det här trevliga svänghjulet kom på posten, avsevärt mycket lättare än original - den här maskinen kommer att varva gött :revs:

[Edited on 2013-7-11 by josé]

8.jpg - 107kB

josé - 2013-7-16 kl 06:53

1st fungerande startmotor som behöver lite uppfräschning...

[Edited on 2013-7-16 by josé]

1.jpg - 111kB

josé - 2013-7-16 kl 06:53

En stunds slip/puts/rengöring och lack senare, ser mycket trevligare ut att skruva på växellådan.

[Edited on 2013-7-16 by josé]

2.jpg - 104kB

josé - 2013-7-16 kl 06:53

Den övre kedjan är på plats en bit ner i kåpan samt packningen, yepp o-ringarna ska på plats oxå :)

[Edited on 2013-7-16 by josé]

3.jpg - 119kB

josé - 2013-7-16 kl 06:53

Momentdragning nr ett av toppen.

[Edited on 2013-7-16 by josé]

4.jpg - 135kB

josé - 2013-7-16 kl 06:53

Det här är egentligen inte de förgasarna som ska vara på bilen men de kommer att fungera för uppstarten eftersom de är relativt rätt bestyckade. Så vi petade dit några fullradie-trattar för lite bling.

[Edited on 2013-7-16 by josé]

5.jpg - 125kB

josé - 2013-7-16 kl 06:53

Kamkedjan pillades ihop och motorn drogs runt två varv och ja, allt linjerade. Det lät gött ur tändstiftshålen när respektive kolv vandrade ner i loppen - swooosch.
Den här motorn kommer att gå så gött....

[Edited on 2013-7-16 by josé]

6.jpg - 129kB

josé - 2013-7-16 kl 06:53

Sågade och filade till ett täcklock över bensinpumpsfästet som vi inte skall använda.

[Edited on 2013-7-16 by josé]

7.jpg - 142kB

josé - 2013-7-16 kl 06:53

Vevaxeltätning på plats och växellådsupphängning.

[Edited on 2013-7-16 by josé]

8.jpg - 117kB

josé - 2013-7-16 kl 06:54

Provmontering av svänghjulet.

[Edited on 2013-7-16 by josé]

9.jpg - 99kB

josé - 2013-7-16 kl 06:54

Centrumbussningen i oljebrons på plats och vi tog en "kopplingscentrerings-mojj" till en folkamotor, applicerade lite tejp och sen linjerade det fint.

[Edited on 2013-7-16 by josé]

10.jpg - 106kB

josé - 2013-7-16 kl 06:54

Sådärja - kopplingen på plats :)

[Edited on 2013-7-16 by josé]

11.jpg - 118kB

josé - 2013-9-7 kl 08:21

Inpassning av Biltema minsta generator...

[Edited on 2013-9-7 by josé]

1.jpg - 115kB

 Pages:  1  2