AlfaPower

146 GTAm

elCrillo - 2013-10-5 kl 20:15

Hm. Borde väl inte starta en tråd när det inte har hänt nåt. Och det kommer gå rätt sakta att få nåt gjort också pga brist på tid.
Men jag tänkte att jag kanske kan få svar på några frågor, om inte annat. Och bil ska det bli såsmåningom...!

Kort beskrivning: de 2 på bilden ska bli 1.

155 2,5V6 gick inte igenom bilprövningen pga rost. 146 dieseln fick jag av Toni S med dålig motor. Tanken är att flytta över motor, låda, styrning/framvagn från 155 till 146. Bilen ska besiktigas som ombyggd och bli en trackday bil med bur osv.

par.jpg - 253kB

elCrillo - 2013-10-5 kl 20:16

Motor ur...

P1010023.JPG - 71kB

elCrillo - 2013-10-5 kl 20:17

...

P1010027.JPG - 74kB

elCrillo - 2013-10-5 kl 20:20

Motorn gick asbra men tickade i ventilerna, så det ska ses över. Tänkte också byta koppling/kamrem/vattenpump när den ändå är ur.

Har letat lite i "världen" men inte hittat nån billig kamremsats till 2,5V6an. Finns det nån annan motor som har samma hjul o spännare som man kan söka efter?
Nån som ligger på en vattenpump o koppling...?

P1010028.JPG - 77kB

JanneHagnell - 2013-10-5 kl 20:25

Inte hänt nå't?? Här ser det ju ut att vara full fart! :banana_thingy:
Själv startade jag en tråd som jag varken äger eller har fått hem än...:dunce:

155Q4 - 2013-10-5 kl 20:37

skoj!
Jag behöver en kompl inredning för att få ihop ena Q4an samt lysen. Skicka U2U med vad du önskar för peng

josé - 2013-10-6 kl 08:22

Saxat från Meca.se

[Edited on 2013-10-6 by josé]

camshaft.png - 100kB

elCrillo - 2013-10-6 kl 08:43

1000 TACK, Johan!:kiss:

Då är det inga hjul utan bara en spännare! Den kostar runt 1000lappen, men det är väl bara att handla...

Joel - 2013-10-6 kl 10:07

Jag har en begagnad vattenpump från min 2-liters V6a. Bör vara samma. Men är kanske lika bra att satsa på en ny. Man vet ju aldrig...

BennySteen - 2013-10-6 kl 12:11

146'an kommer inte kunnas besiktigas med V6an. Du får traila bilen till banan och du får inte köra med gatbilarna i A,B,C på CARs bankmötet då det krävs gatlegal/försäkrad bil.

Vad för trackdays hade du tänkt dig ?

Edit, såg att ombyggt fordon, men kolla först om det är teoretisk möjligt....

[Ändrad 2013-10-6 av BennySteen]

elCrillo - 2013-10-6 kl 12:19

Har kollat!:wink:

Det blir väl mest korvkioskrejs, men förhoppningsvis så hinns det med banmöten i C-klassen också. Bygger mest för att ha nåt kul att göra när jag får några timmar "över"...

BennySteen - 2013-10-6 kl 22:43

Du skriver du har ont om tid, men skall bygga trackdaybil inkl. bur själv inkl flytta över drivlina "när du får timmar över" och sedan "förhopppningvis" köra i C klassen ?

C klassen är inte tänkt för burförsedda bilar...

Låter som du skall köpa en färdig trackday bil och lägga din tid/pengar på att komma till banmöten och köra istället. Eller kom med 156'an som den är.

/b

elCrillo - 2013-10-7 kl 15:46

Du har säkert rätt, Benny. Men det viktiga för mej är inte att köra en massa. Jag har inte kört nån bana förut så därför blir det klass C. För jag antar att det är förarens kompetens som placerar bilen i rätt klass...? Sen spelar det väl ingen roll om jag åker Arna eller om jag kommer i en 8C...? Så om bilen är godkänd för gatan med bur och försäkrad får jag väl åka c-klass om jag inte kan bättre, eller har jag fel...?
Sen va det väl dumt att starta en tråd här om jag inte kan hålla den uppdaterad med att forsa fram bygget i 180, men så blev det. Tänkte jag kunde få svar på lite frågor (och det har jag ju redan fått!) och visa vad jag håller på med.
Sen är det inte lätt att få nåt gjort när man är ensamstående med 2 grabbar, 9 o 13 år. Dom få timmarna varannan helg som dom är hos mammamu ska räcka till mycke. Och man blir inte fet på en lön heller, så att köpa nåt färdigt finns det verkligen ingen ekonomi till.
Jag tycker det är kul att skruva och det är mitt mål med detta projekt. Att ha kul och att få ihop nåt eget. Sen om det inte blir klart nästa år så blir det klart året efter.
Och om datumen stämmer inför nästa banmötes säsong så kommer jag gärna och åker lugna halvtimmen med 156an!

ti - 2013-10-7 kl 16:05

Klart du skall bygga, om du känner för det. Tänk om alla bara köpte "färdigt" hur trist vore inte det ?? Och var skulle alla bilarna skapas ? På intranätet..

macahan - 2013-10-7 kl 16:51

Helt rätt! Bygg på om du tycker det är kul. Det blir klart när det blir klart.....

Georg - 2013-10-7 kl 17:02

Heja på Crister !
Skruvandet är en stor del av nöjet och här inte minst med ett så speciellt bygge. Vi stöttar så gott vi kan - i din takt
:smash:
:thumbsup:

elCrillo - 2013-10-7 kl 17:24

:kiss:

Tack grabbar! Det värmer verkligen! Lite av syftet med tråden är ju också att "piska" sej själv och få saker gjorda.
Pratade med en kille idag som skulle kunna hjälpa till att bocka buren så småningom!

Maffia Alfisti - 2013-10-7 kl 17:47

Ska du inte droppa i en 3.0 eller 3.2 24v spis när du ändå håller på? ;) Shit va den lillbattingen skulle gå med en GTA V6a :D ....med 6-petad 156/147/166 låda och Q2 diff :idea:

Jäkligt ballt projekt anyways :beerchug:

Lite meck-motivation ->

:bananana:

:bananana:

[Ändrad 7-10-2013 av Maffia Alfisti]

BennySteen - 2013-10-7 kl 18:52

Quote: Ursprugligen inlagt av elCrillo  
Du har säkert rätt, Benny. Men det viktiga för mej är inte att köra en massa. Jag har inte kört nån bana förut så därför blir det klass C. För jag antar att det är förarens kompetens som placerar bilen i rätt klass...? Sen spelar det väl ingen roll om jag åker Arna eller om jag kommer i en 8C...? Så om bilen är godkänd för gatan med bur och försäkrad får jag väl åka c-klass om jag inte kan bättre, eller har jag fel...?

Jag tycker det är kul att skruva och det är mitt mål med detta projekt. Att ha kul och att få ihop nåt eget. Sen om det inte blir klart nästa år så blir det klart året efter.
Och om datumen stämmer inför nästa banmötes säsong så kommer jag gärna och åker lugna halvtimmen med 156an!

Jag kommer nog till skillnad från övriga att fortsätta ifrågasätta.

Du får välja att strunta i mig, eller inte och sedan göra som du vill ändå. (Så brukar jag göra :-)

Men alltid bra med olika åsikter kring det här med bilbyggen och racing.
-------------------------
Helt korrekt, det är förarens erfarenhet som avgör vilken klass man börjar i.

Är man nybörjare så är klass C lämpligt att utgå ifrån.

Bur är direkt olämpligt / farligt i en gatbil om man inte tänkt köra med hjälm hela tiden... Minsta sidopåkörning resulterar i skallskador.

Bockar du buren själv och inte använder korrekt stålkvalitet är det jobbet/kostnaden bortkastat om du tänkt sälja bilen eller tävla i framtiden.

Det blir INTE billigare bygga själv. Dom som säger annat har inte provat.

Det TAR flera år att komma ut från garaget.

Det ÄR kul att meka, men efter 3-4 år när bilen inte lämnat garaget och däcken man köpte från början blivit hårda och fälgarna omoderna...

tror du mig inte ? ta en sväng under byggen och projekt på denna siten, det dräller av halvfärdiga byggen. mestadels påbörjade projekt till trackdaybilar. kolla datum på första inlägg och sedan sista datum.

DÄREMOT:
Det är kul att succesivt förbättra en bil varje höst/vinter. Som man kör under säsongen varje år. Då är det inga bekymmer hålla igång meklusten år efter år.

Det är mycket roligare för oss andra att läsa om en bil som får komma ut och smaka bana och höra om förändringarna man gjort under vinter gjorde nytta.

/b

elCrillo - 2013-10-7 kl 19:06

Håller med dej helt och fullt, Benny! Faktiskt. Tvekade innan jag la upp denna tråd just därför...

Det blir inte billigare. Man hinner tröttna 1000 gånger om. Det är roligare/vettigare att uppdatera lite varje vinter...
Men jag gör ett försök ändå! Det blir väl lite som att ta den på avbetalning, jag behöver inte fläska i med 10tusentals pengar på en gång... Sen vet jag inte om jag vill ha en 75, GTV eller nåt "vanligt" heller...!

Angående buren så har jag köpt "rätt" rör förut genom jobbet och kompletterat en köpt huvudbåge med. Då blev det bara raka bitar då jag inte kunde bocka dom själv.
Men prioriteten just nu är en motorgenomgång. Sen ska den i bilen och fungera. Seeeen tar vi resten...

Tack för filmerna, Daniel! Men jag har en 2.5 L som är "gratis". 165 hästarn är nog lättare att få igenom besiktningen också...

josé - 2013-10-7 kl 19:23

Heja Crille!!!

Har du kollat med sfro!!! Samt ringt besiktningens tekniska avdelning???

Original insprut/motorstyrning/avgasrening samt E85 med överflyttade/jämnbördiga bromsar skulle kunna bli ett första steg mot gat-registrering.

Om det inte strider mot någon regel som rör årsmodell...och att du inte kommer allt för långt ifrån vikt-effekt gränsen. Jag kan ha blandat ihop med reglerna för amatör byggt fordon :)

Jag tror att det här kan bli ett riktigt trevligt bygge att följa :bananana:

elCrillo - 2013-10-7 kl 19:37

Lusläst nyaste SFRO-boken...

Det blir original 2.5 L motorn från 155an ink katalysator o motorstyrning. Komplett framvagnsbrygga från 155an, då får jag widebodyns kvickare styrning också. 916 GTV/Spider bromsar bak ink nav. De bromsarna är nån cm större, passar rakt av och ger 5 bult.

Nån som vet om 156 eller GTV/Spider nav/hjullager passar på 155 spindlarna fram...?

freda155 - 2013-10-7 kl 20:12

Eller om GTV-spindlar passar på 155:ans armar? Eftersom 155:an bara har fyrbultat kan det indikera klenare navdimensioner. Men det är bara en gissning. Fråga nån annan ;)

Effekt är verkligen inte allt. Bilen ska vara körbar, låta kul och vara ROLIG. Glöm inte att det är felhjulsdrift på bilen och från tiden då det här med torque steer fortfarande var ett "omöjligt problem". Busig harmoni är trevligt.

Att köra med 2,5-spisen låter ultimat. Låter gött, varvar friskt och man kan hålla stumt på en kurvig landsväg utan att ständigt behöva bromsa. Springer du på en skrotad GTA kan du väl alltid byta då.

Skit i alla gnällputtar som försöker tuta i dig att du kommer att misslyckas. Är du här för att få en poppis byggtråd eller ha lite kul i garaget? Om bilen blir klar eller ej spelar ju ingen roll, alla familjefarsor mår bra av att få "vara sig själva för en stund". Bunkra rejält med folköl i garaget!

BennySteen - 2013-10-7 kl 21:58

Quote: Ursprugligen inlagt av freda155  

Skit i alla gnällputtar som försöker tuta i dig att du kommer att misslyckas. Är du här för att få en poppis byggtråd eller ha lite kul i garaget? Om bilen blir klar eller ej spelar ju ingen roll, alla familjefarsor mår bra av att få "vara sig själva för en stund". Bunkra rejält med folköl i garaget!

Eftersom jag är den enda i tråden som ifrågasatt så tycker jag du Fredrik skall sänka tonen och och låta bli att ge folk öknamn.

Det är inte att gnälla att komma med synpunkter. Det är därför det kallas diskussionsforum.

Ditt eget råd "Om bilen blir klar eller ej spelar ju ingen roll"

Det behöver inte kommenteras, det säger tillräckligt.

/B

GlasVimle - 2013-10-7 kl 22:12

Quote: Ursprugligen inlagt av elCrillo  
Lusläst nyaste SFRO-boken...

Det blir original 2.5 L motorn från 155an ink katalysator o motorstyrning. Komplett framvagnsbrygga från 155an, då får jag widebodyns kvickare styrning också. 916 GTV/Spider bromsar bak ink nav. De bromsarna är nån cm större, passar rakt av och ger 5 bult.

Nån som vet om 156 eller GTV/Spider nav/hjullager passar på 155 spindlarna fram...?

Måste du inte byta spindlarna fram också för ombyggt fordon?
GTV spindlar och fjäderben från V6 modellen måste väl passa kan man tycka, de har väl dessutom 305 mm bromsskivor.

elCrillo - 2013-10-8 kl 06:13

Spindlarna åker med från 155an i "sämsta" fall. Det är större skivor och kraftigare spindlar på v6 modellen. GTVn har ju ännu större skivor så det låter ju bra!

ti - 2013-10-8 kl 06:49

Slappna av Benny !

BennySteen - 2013-10-8 kl 09:30

Inte din sak att avgöra, Peter, vad jag tycker är ok att bli kallad.

Fredrik häver ur sig oförskämdheter slentrianmässigt. Han är nog fullvuxen nog att svara på egen hand.

/B

FredrikAssarsson - 2013-10-8 kl 11:30

Här blev det hett? såååå anyhooooooow, trevlig projekt Crille och kötta vidare med det!
Jag får låta det vara osagt vad jag tycker om den yttre estetiken hos 146orna:kiss:

Vi vet alla hur du slet med 155GTAr projektet så klart vi hoppas att detta ros i hamn. Och som Fredrik säger - Nog kan man må bra av att "vara sig själv för en stund". Folköl åt folket - Revolución Carnal! :kulspruta: :beerchug:

[Edited on 2013-10-8 by FredrikAssarsson]

erlkoenig - 2013-10-8 kl 23:54

Alltid kul att läsa om dina projekt Crille! Om alla bara gjorde det sansade/"intelligenta" hela tiden, hur långt hade världen kommit?

Ickad - 2013-10-9 kl 07:36

Humm, undrar hur länge sedan jag la ett inlägg här?

I vilket fall, heja heja! :beerchug:

Bygga är kul (nästan jämt ) :rockon:

Ett litet tips, bygg inte om för mycket innan du pratat med sfro nissen. Ring upp och säg vad du tänkt dig så får du säkert lite hjälp.
Kanske kan komma förbi nästa gång jag är i Kalmar.
/Richard

mopar - 2013-10-9 kl 09:57

Quote: Ursprugligen inlagt av Ickad  

Ett litet tips, bygg inte om för mycket innan du pratat med sfro nissen. Ring upp och säg vad du tänkt dig så får du säkert lite hjälp.
/Richard

2012-7-10 kl 19:44 var förra gången, alldeles för sällan! Skäms! ;)
/mopar

Ickad - 2013-10-9 kl 16:40

Quote: Ursprugligen inlagt av mopar  
Quote: Ursprugligen inlagt av Ickad  

/Richard

2012-7-10 kl 19:44 var förra gången, alldeles för sällan! Skäms! ;)
/mopar

:dunce: