Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  | Quote: Ursprugligen inlagt av Finnland  | Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  | jag mätte en tps på ett spjällhus från en 164 ts -94 (serie 2) jag hade liggande. den var också potensiometer variant, 900-2600 ohm.
intressant att dom gjort den förändringen. vi måste kolla vilken motronic variant som sitter i bilen.
är en fördel vid ms konvertering då tps'en funkar rakt av. |
Motronic M1.7 är det i 155 1.8/2.0 iaf. 164 super ska ha samma. |
jo, det är nog samma i både 155 och 164 TS från och med dom övergick till fördelarlösa TS motorn. (serie 2)
Serie 1 TS motorn i 75/164 har ju brytarfunktion i TPS'en och Motronic versionen torde vara äldre. Den kör ju med fördelare också.
serie 2 motorn styr tändningen med coilpacks och jag bör vara wasted-spark då det inte finns kamsynk sensor.
/b
|
Snabbt googlande så ger att, föga överraskande, så har tidiga 164 TS och 75 ts samma motronic 4.1. Brytaren i TPS:en är väl till för att känna av
tomgångsläget bara.
Den tidiga använder väl förelaren som "kamsensor"?
En snabb titt i schemat för 155 ts ger att det är 4 olika utgångar för att driva ett "stiftpar" åt gången vilket borde betyda att det inte är wasted
spark? Batch fire på insprutarna dock, 2 åt gången.
edit:
Ursäkta, jag är lite dum i huvudet. Stift 2 och 3 tänder samtidigt och 1 och 4 tänder samtidigt så wasted spark it is.
[Ändrad 18-11-2013 av Finnland] |