AlfaPower

Hundrafemtifemman Umeåmaffian

 Pages:  1    3  4

NZORIKKO - 2013-11-17 kl 16:33

Den här helgen gjorde vi en 40 milatur i syfte att bevara ännu en Alfa, denna gång en 155 1,8.
Det blev trailer även denna helg.
Första enkla felsökningen gav inte något men vi tar snart nya tag.

DSC_2235 b.jpg - 90kB DSC_2236 b.jpg - 95kB

[Ändrad 2013-11-20 av NZORIKKO]

jol - 2013-11-17 kl 17:52

Ni alltså :)
Vad hade den för fel/fix?
Momo equipped!

Finnland - 2013-11-17 kl 18:04

Grattis. Jag felsökte en stendöd 155 2.0 8v en gång och där var felet at ECU:n brunnit. Hoppas att denna har ett lite enklare fel. :)

NZORIKKO - 2013-11-17 kl 18:15

Quote: Ursprugligen inlagt av jol  
Ni alltså :)
Vad hade den för fel/fix?
Momo equipped!


Hellre tre Alfor i garaget än en på skroten.
Vi provar oss fram men än så länge har vi inte fått den att gå ordentligt. Den startar och går ett tag på tomgång men sedan när man nuddar gasen dör den. Den har heller ingen ork på tomgången.
Fälgarna ser ut som Momo men heter något annat, dubbfria M+S däck fram och vanliga sommardäck bak - kan bli en spännande kombination.

jol - 2013-11-17 kl 18:24

Bra kombo på däcken, ms är ju lite klistrigare på sommaren ;)

Sätter en giffel på tjuvluft, när man gasar på och släpper in mer luft (som inte lmm registrerar) blir det för snål blandning och den dör.

BennySteen - 2013-11-17 kl 18:41

Quote: Ursprugligen inlagt av jol  
Ni alltså :)
Vad hade den för fel/fix?
Momo equipped!


Du avbokade ju felsökningen på Rikards 166a så vi hade inget annat val än köpa ny bil till honom :-)

Besiktad tom 2014-06. så det är bara fixa felet och köra.

Den startat snällt på en gång och tomgången är stabil. Men så fort man rör gasen så dör den.
LMM och TPS är kontrollerade. Tjuvluft är väl möjligt, men då brukar väl tomgången påverkas också. Men vi skall kolla det.

Jag har ju en fungerande 155 2.0 så det är smidigt att prova med delarna från den.

enda skillnaden jag hittat i skillnad i motor mellan 1.8 och 2.0 verkar var vevslaget.
80mm i 1.8,
90mm i 2.0
Kolvar och lager är samma.

Den mindre motorn bränslebehov bör väl vara kompenserad på något sätt, vet dock inte vad ännu.

mindre spridare ?
ECU ?
LMM ?

Hittade en annan intressant detalj, TPS'en är potensiometer variant, inte on/off brytare som på tidigare TS motorer.

/B








Finnland - 2013-11-17 kl 19:41

Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  
Quote: Ursprugligen inlagt av jol  
Ni alltså :)
Vad hade den för fel/fix?
Momo equipped!


Du avbokade ju felsökningen på Rikards 166a så vi hade inget annat val än köpa ny bil till honom :-)

Besiktad tom 2014-06. så det är bara fixa felet och köra.

Den startat snällt på en gång och tomgången är stabil. Men så fort man rör gasen så dör den.
LMM och TPS är kontrollerade. Tjuvluft är väl möjligt, men då brukar väl tomgången påverkas också. Men vi skall kolla det.

Jag har ju en fungerande 155 2.0 så det är smidigt att prova med delarna från den.

enda skillnaden jag hittat i skillnad i motor mellan 1.8 och 2.0 verkar var vevslaget.
80mm i 1.8,
90mm i 2.0
Kolvar och lager är samma.

Den mindre motorn bränslebehov bör väl vara kompenserad på något sätt, vet dock inte vad ännu.

mindre spridare ?
ECU ?
LMM ?

Hittade en annan intressant detalj, TPS'en är potensiometer variant, inte on/off brytare som på tidigare TS motorer.

/B









Det kan jag svara på. ECU:n för 1.8 och 2.0 är den samma men det finns två mappar. Det finns en kontakt som kallas S30 i elschemat vilket beroende på om det finns nån bryggning jordar en pinne eller inte åt ECU:n. Är den jordad så kör den på 1.8 mappen och är den öppen så kör den på 2.0 mappen. På bilen jag felsökte så bytte vi till en 1.8 ecu oc den funkade prima. Samma delnummer på boxen också.

Georg - 2013-11-17 kl 19:51

För en som kört fast på förgasarbilar är det himla spännande läsning på ett vis. En vacker dag kanske man fattar nåt haha.
Måste ju vara helball att kunna få rätt pris på kärrorna som ju kostar skjortan oftast för en novis att få fixade
och sen fundera fram felet som ju ofta inte kostar nåt - med lite tur.

Hade ju själv en 155 1,8 som aldrig gick som folk trots lågmilare. Men en granne i byn som har lite mellan öronen och en computer hittade ju snart att tempgivarna var fel på ett eller annat sätt. Gick som en klocka efter byte. Men då var det inte intressant längre så han krängde den direkt.

BennySteen - 2013-11-17 kl 23:17

Quote: Ursprugligen inlagt av Georg  
För en som kört fast på förgasarbilar är det himla spännande läsning på ett vis. En vacker dag kanske man fattar nåt haha.
Måste ju vara helball att kunna få rätt pris på kärrorna som ju kostar skjortan oftast för en novis att få fixade
och sen fundera fram felet som ju ofta inte kostar nåt - med lite tur.

Hade ju själv en 155 1,8 som aldrig gick som folk trots lågmilare. Men en granne i byn som har lite mellan öronen och en computer hittade ju snart att tempgivarna var fel på ett eller annat sätt. Gick som en klocka efter byte. Men då var det inte intressant längre så han krängde den direkt.



bilen är ju 20 år gammal, så har inte rosten tagit karossen så har elen ofta klarat sig bra. alfornas elsystem blev betydligt bättre kring -90 då gummitätade kontakter började användas.

sedan gäller det hitta "rätt" bilar, utan mycker rost, och gärna lite skönhetsfel som skrämmer iväg vanligt folk. och då ev rätt typ av elfel...


BennySteen - 2013-11-17 kl 23:18

jag mätte en tps på ett spjällhus från en 164 ts -94 (serie 2) jag hade liggande. den var också potensiometer variant, 900-2600 ohm.

intressant att dom gjort den förändringen. vi måste kolla vilken motronic variant som sitter i bilen.

är en fördel vid ms konvertering då tps'en funkar rakt av.

Finnland - 2013-11-18 kl 00:52

Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  
jag mätte en tps på ett spjällhus från en 164 ts -94 (serie 2) jag hade liggande. den var också potensiometer variant, 900-2600 ohm.

intressant att dom gjort den förändringen. vi måste kolla vilken motronic variant som sitter i bilen.

är en fördel vid ms konvertering då tps'en funkar rakt av.


Motronic M1.7 är det i 155 1.8/2.0 iaf. 164 super ska ha samma.

blompa - 2013-11-18 kl 07:58

Jag funderar på att lägga in veto mot bilinköp nästa helg. :cool:

BennySteen - 2013-11-18 kl 09:12

Quote: Ursprugligen inlagt av Finnland  
Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  
jag mätte en tps på ett spjällhus från en 164 ts -94 (serie 2) jag hade liggande. den var också potensiometer variant, 900-2600 ohm.

intressant att dom gjort den förändringen. vi måste kolla vilken motronic variant som sitter i bilen.

är en fördel vid ms konvertering då tps'en funkar rakt av.


Motronic M1.7 är det i 155 1.8/2.0 iaf. 164 super ska ha samma.


jo, det är nog samma i både 155 och 164 TS från och med dom övergick till fördelarlösa TS motorn. (serie 2)

Serie 1 TS motorn i 75/164 har ju brytarfunktion i TPS'en och Motronic versionen torde vara äldre. Den kör ju med fördelare också.

serie 2 motorn styr tändningen med coilpacks och jag bör vara wasted-spark då det inte finns kamsynk sensor.

/b





Finnland - 2013-11-18 kl 11:06

Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  
Quote: Ursprugligen inlagt av Finnland  
Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  
jag mätte en tps på ett spjällhus från en 164 ts -94 (serie 2) jag hade liggande. den var också potensiometer variant, 900-2600 ohm.

intressant att dom gjort den förändringen. vi måste kolla vilken motronic variant som sitter i bilen.

är en fördel vid ms konvertering då tps'en funkar rakt av.


Motronic M1.7 är det i 155 1.8/2.0 iaf. 164 super ska ha samma.


jo, det är nog samma i både 155 och 164 TS från och med dom övergick till fördelarlösa TS motorn. (serie 2)

Serie 1 TS motorn i 75/164 har ju brytarfunktion i TPS'en och Motronic versionen torde vara äldre. Den kör ju med fördelare också.

serie 2 motorn styr tändningen med coilpacks och jag bör vara wasted-spark då det inte finns kamsynk sensor.

/b






Snabbt googlande så ger att, föga överraskande, så har tidiga 164 TS och 75 ts samma motronic 4.1. Brytaren i TPS:en är väl till för att känna av tomgångsläget bara.

Den tidiga använder väl förelaren som "kamsensor"?

En snabb titt i schemat för 155 ts ger att det är 4 olika utgångar för att driva ett "stiftpar" åt gången vilket borde betyda att det inte är wasted spark? Batch fire på insprutarna dock, 2 åt gången.

edit:
Ursäkta, jag är lite dum i huvudet. Stift 2 och 3 tänder samtidigt och 1 och 4 tänder samtidigt så wasted spark it is.

[Ändrad 18-11-2013 av Finnland]

Magnus K - 2013-11-18 kl 11:31

Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  

Den startat snällt på en gång och tomgången är stabil. Men så fort man rör gasen så dör den.

Bensinpump / bränsletryck? Min GTV uppförde sig så när huvudpumpen la av...

Ni gör en himla massa spännande bilaffärer iaf. :)

Mvh
Mangan

Finnland - 2013-11-18 kl 11:40

Quote: Ursprugligen inlagt av Magnus K  
Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  

Den startat snällt på en gång och tomgången är stabil. Men så fort man rör gasen så dör den.

Bensinpump / bränsletryck? Min GTV uppförde sig så när huvudpumpen la av...

Ni gör en himla massa spännande bilaffärer iaf. :)

Mvh
Mangan


+1 på den. Man blir riktigt avundsjuk. :)

FredrikAssarsson - 2013-11-18 kl 12:09

Kul att se att räddningspatrullen är i gång! :beerchug:

BennySteen - 2013-11-18 kl 13:18

jag är sugen lära mig meka 16v motorn och tyckte rikard kunde köpa en 147 2.0 till sin fru så hon slipper. köra opel.

vill skaffa lite hands-on på den motorn inför framtida 116 byggen.

BennySteen - 2013-11-18 kl 13:21

Quote: Ursprugligen inlagt av Magnus K  
Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  

Den startat snällt på en gång och tomgången är stabil. Men så fort man rör gasen så dör den.

Bensinpump / bränsletryck? Min GTV uppförde sig så när huvudpumpen la av...

Ni gör en himla massa spännande bilaffärer iaf. :)

Mvh
Mangan


jo, vi har oxo funderat på pump eller bränsle filter, men tycker inte motorn skulle dö så omedelbart bara man rör gasen minsta lilla.. blir ev. felsökning ikväll.

[Ändrad 2013-11-18 av BennySteen]

BennySteen - 2013-11-18 kl 13:29

Quote: Ursprugligen inlagt av Finnland  
Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  
Quote: Ursprugligen inlagt av Finnland  
Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  
jag mätte en tps på ett spjällhus från en 164 ts -94 (serie 2) jag hade liggande. den var också potensiometer variant, 900-2600 ohm.

intressant att dom gjort den förändringen. vi måste kolla vilken motronic variant som sitter i bilen.

är en fördel vid ms konvertering då tps'en funkar rakt av.




Motronic M1.7 är det i 155 1.8/2.0 iaf. 164 super ska ha samma.


jo, det är nog samma i både 155 och 164 TS från och med dom övergick till fördelarlösa TS motorn. (serie 2)

Serie 1 TS motorn i 75/164 har ju brytarfunktion i TPS'en och Motronic versionen torde vara äldre. Den kör ju med fördelare också.

serie 2 motorn styr tändningen med coilpacks och jag bör vara wasted-spark då det inte finns kamsynk sensor.

/b






Snabbt googlande så ger att, föga överraskande, så har tidiga 164 TS och 75 ts samma motronic 4.1. Brytaren i TPS:en är väl till för att känna av tomgångsläget bara.

Den tidiga använder väl förelaren som "kamsensor"?

En snabb titt i schemat för 155 ts ger att det är 4 olika utgångar för att driva ett "stiftpar" åt gången vilket borde betyda att det inte är wasted spark? Batch fire på insprutarna dock, 2 åt gången.

edit:
Ursäkta, jag är lite dum i huvudet. Stift 2 och 3 tänder samtidigt och 1 och 4 tänder samtidigt så wasted spark it is.

[Ändrad 18-11-2013 av Finnland]



antalet utgångar spellar ingen, även 2 utgångar skulle räcka för representera 4 olika lägen. men utan sensor på kammen så vet inte styrboxen vilken takt motor i och då kan man aldrig köra full sekvensiell tänding = non wasted spark.


fördel att man mekat ms i 10år,man lär sig i detalj...


Håkan i Fagersjö - 2013-11-18 kl 16:05

Jojje nämnde inte meket på min 155:a. :thumbsup:
Problemet var slangarna till pumpen inuti bensintanken. Tål inte etanolinblandningen så bra. Lagades med "Sud-slangar" vad annars. Tjuvluftningen i tanken gav ungefär de symptom ni nämnt.
En annan kändis i "skumfelsligan" på 155:an är tomgångsmotorn som ibland/ofta blir igensatt och ställer till ohägn.

DSCN0787.JPG - 135kBDSCN0785.JPG - 110kBDSCN0783.JPG - 81kBDSCN0784.JPG - 103kBDSCN0790.JPG - 194kB

mopar - 2013-11-18 kl 16:13

Hur går den när ni rycker kontaktstycket till LMM ?

/mopar

Georg - 2013-11-18 kl 17:02

20 år gammal Trelleborgslang som gjort tjänst som evakueringsslang från vindrutan - är det som Håkan nämner.

Intressant att veta kan jag tycka att den slang som Håkans alfaverkstadjobbande husmek använt och som såg ut som en boaorm efter 50 mils körning på kort tid var av samma fabrikat som den Biltema säljer. Brukar hålla 2 år när man har soppa bara inuti men dränkt i tanken var det som sagt kört.


Georg - 2013-11-18 kl 17:04

När vi ändå är inne på ämnet - är det någon som vet varför det sitter en rörspiral i anslutning till slangen? Vi lyckades inte definiera funktionen då iallafall.

GlasVimle - 2013-11-18 kl 18:20

Fick liknande fel när jag felsökte 146an, tempgivaren utan kabel itryckt fick ett fel som liknar ert.

NZORIKKO - 2013-11-18 kl 21:53

Efter en kvälls felsökning hittade vi att det inte kom någon bensin på utloppssidan av bränslefiltret. Vi for snabbt iväg till OK och köpte det filter som de hade av mopedmodell och vips så går bilen.

[Ändrad 2013-11-18 av NZORIKKO]

Bifogad fil: phpGOYlxS (85kB)
Denna fil har blivit nedladdad 152 gånger


NZORIKKO - 2013-11-18 kl 22:11

Ni som har rätt filter, ser det ut så här, med inbyggda klämkopplingar?

Bifogad fil: phpU3BZhf (13kB)
Denna fil har blivit nedladdad 182 gånger


jol - 2013-11-18 kl 22:16

Puh, härligt. Bara att tuta och köra nu eller?

NZORIKKO - 2013-11-18 kl 22:19

Allt som vi skruvat lös ska tillbaka men sen så :bananana:

BennySteen - 2013-11-18 kl 22:55

det var rätt underliga symptom, filtret gick utmärkt att blåsa igenom. och släppte igenom bensin utmärkt i 2-3 sek.

blompa - 2013-11-19 kl 06:03

Snyggt jobbat!

Magnus K - 2013-11-19 kl 08:49

Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  
det var rätt underliga symptom, filtret gick utmärkt att blåsa igenom. och släppte igenom bensin utmärkt i 2-3 sek.

Det kanske kollapsade invändigt när bränslepumpen fick upp trycket?

Härligt jobbat!

/Mangan

BennySteen - 2013-11-19 kl 10:11

Quote: Ursprugligen inlagt av Magnus K  
Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  
det var rätt underliga symptom, filtret gick utmärkt att blåsa igenom. och släppte igenom bensin utmärkt i 2-3 sek.

Det kanske kollapsade invändigt när bränslepumpen fick upp trycket?

Härligt jobbat!

/Mangan


jo, vi måste nog skära upp den och kolla.

/b

NZORIKKO - 2013-11-19 kl 14:24

Nu har jag storinvesterat i 155:an. Halvljuslampor, kylarvätska och ISO-kablage, allt på Biltema men generellt sett finns det inte mycket delar till Alfa Romeos där. Annat är det till Omegan.
Benny hade ett riktigt bränslefilter hemma hos sig som jag ska montera ikväll och det borde göra bilen körklar.

BennySteen - 2013-11-19 kl 16:38

När den är körbar får du komma hem till mig så tar vi upp den på lyften och inspekterar undertill.

Avgassystemet behövde ju lagas upp. Då får vi använda din svets :-)

/B

NZORIKKO - 2013-11-19 kl 16:59

Om det inte finns nog med gods kvar i ljuddämparen att svetsa i kanske vi kan prova med att sätta dit bara ett rör istället. Efter att ha just hört Andreas 166:a så tror jag 155:an inte kommer att låta lika mycket.

blompa - 2013-11-19 kl 17:11

Quote: Ursprugligen inlagt av NZORIKKO  
. Efter att ha just hört Andreas 166:a så tror jag 155:an inte kommer att låta lika mycket.


Prat. 166an är bara liite högljudd. :cool:

sam_h - 2013-11-19 kl 18:04

är det slutdämparen som behöver fixas?

BennySteen - 2013-11-19 kl 21:11

Quote: Ursprugligen inlagt av sam_h  
är det slutdämparen som behöver fixas?


fixas, nja ersättas. Det jag såg var en rörstump som hängde i fria luften och dämparen som hängde en bit efteråt....
Svårt att svetsa i luft :)

hallå rikard, provkörningsrapport !

Annars vill jag igen mitt premium bensinfilter.

BennySteen - 2013-11-19 kl 22:20

Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  

enda skillnaden jag hittat i skillnad i motor mellan 1.8 och 2.0 verkar var vevslaget.
80mm i 1.8,
90mm i 2.0
Kolvar och lager är samma.


Palle uppmärksammande mig på orimligheten att bara veven skulle skilja mellan 2.0 och 1.8 motorn. Helt rätt tänkt av honom

Så det fick bli mera efterforskningar.

hittade lite info på alfaBB.com om vad som skiljer:
-----------------------------------------------------------------
pistons, rods and the crank.

1800 157mm Rods, 80mm crank
2000, 153mm rods, 90mm crank

The Pistons have different hight.

The head and bottom end are the same from 1700,1800 and 2000.
----------------------------------------------------
4mm skillnad i längd på vevstakarna.
Utrymme för egna byggen med hög/låg kompade varianter således.



[Ändrad 2013-11-19 av BennySteen]

[Ändrad 2013-11-19 av BennySteen]

NZORIKKO - 2013-11-19 kl 23:29

Jag monterade dit Bennys bränslefilter som det gamla satt men då läckte det och jag fick under igen och göra om och göra rätt och då blev det tätt. Efter lite nötande på startmotorn gick den igång och gick något ojämnt på tomgången. Ute på gatorna i området var det ishalka eftersom det frusit på efter regnet som kom i eftermiddags och men M+S däcken fram och sommardäck bak blev det inte mycket mer än promenadfart. Bromsskivorna är rejält rostiga men efter att jag kört runt och bromsat har det börjat synas lite metall. Bilen känns ju väldigt pappig jmf med 75:orna och ännu mer jmf med 166:an men den känns väldigt alert och snabb i rörelserna. När jag kom tillbaka till garaget hittade jag att jag glömt dra fast en slang ordentligt så nu går den jämnare på tomgången.

DSC_2245 liten.jpg - 259kB

blompa - 2013-11-20 kl 06:45

Klart kul att den går. Den är dessutom besiktad. Bara att tuta och köra.

Du prata i Benny sanningen att vinterdäcken inte passar på hans bil. Så du kanske måste offra dig på dem ändå. :idea:


BennySteen - 2013-11-21 kl 00:06

Rikard snodde "mina" vinterdäck bara för han betalat dom...

så nu letar jag vinterdäck på fälg 4st 4x98 , gärna 14" eller smala/tunna 15" billigt och nära umeå skall det vara.

/B

NZORIKKO - 2013-11-21 kl 00:18

Fastän vi har samlat ihop allt vad vi har i hjulbultar så fattas det två st. Det ska vara ena långa ena med krage för annars kryper de igenom fälghålet. Den går fortfarande ojämnt men vad kan förvänta sig av en bil som nyss vaknat till liv.

BennySteen - 2013-11-21 kl 00:41

du måste ge den en omgång "italiensk trimmning" så stift och ventiler är rensade

NZORIKKO - 2013-11-21 kl 14:21

Mai ai di sotto di 6000 giri

NZORIKKO - 2013-11-24 kl 21:07

Jag insåg just att jag lagt denna tråd i fel kategori men det kanske någon behörig kan fixa rätt.

Bilen är påställd, försäkrad och sköter sig okej förutom att den går på bara 3 cylindrar och med bara 4 att tillgå så blir den väldigt trött och tråkig att köra.
Jag har felsökt litegrann och det finns gnista i alla åtta tändkablar. Jag har inte kollat varje tändstift för sig utan provade med ett fungerande stift i alla kablar/hattar.
Jag pillade lös spridarbryggan och tyckte att det inte kom någon soppa från spridaren till cylinder 3 så jag lånade en spridare av Benny men det gjorde ingen skillnad så det får bli nya tag imorgon.

jol - 2013-11-24 kl 21:44

Om Bennys spridare också är död, kolla vilka spridare som har gemensam styrning från ecu och kolla kablaget (alt dra en ny sladd) från motorstyrningskontakten.

Bifogad fil: 155 TS insprutts.pdf (746kB)
Denna fil har blivit nedladdad 119 gånger


BennySteen - 2013-11-24 kl 21:49

Gamla ts motorn har batchad spridarstyrning,Så det borde inte bara drabba en enskild spridare om dom inte ändrade till sekvensiellt på serie 2 TS motorn.

/b

NZORIKKO - 2013-11-25 kl 22:53

Ikväll har jag haft tid att fortsätta felsökningen och bensin kom det från alla fyra spridare. Då gav jag mig på tändstiften och de såg i alla fall inte trasiga ut, de var infettade med typ aluminiumpasta så de gick lätt i gängen. Jag kollade igen att det var gnista med ett löst stift och det var det på alla kablar. Alltså borde det vara något av själva tändstiften som inte gav gnista och det visade sig att båda på treans cylinder var trasiga. Nåja har man åtta stift att tillgå får man väl fördela dem så jämnt som möjligt och se då gick motorn riktigt jämnt och fint. Ut och prova och minsann nu drog den ganska bra genom växlarna och har ett väldigt rappt gasvar, precis som Bennys 155:a som är den första 155:an jag kört förutom när de kom som nya och jag provade lite snabbt på bla Albano i Stockholm.
Vad tror ni om Biltemas tändstift, de kostar 99 kr för ett fyrpack?
Kan jag sätta in bara ett rakt rör istället sista ljuddämparen som är helt upprostad eller blir det för pubertalt?

Spridarbrygga liten.jpg - 122kB

[Ändrad 2013-11-25 av NZORIKKO]

jol - 2013-11-25 kl 23:02

Jag hade stoppat i ngk-stift för ca 25-50kr styck. Man har igen det på den lägre förbrukningen, både av stift och bränsle.

Kul att du fått lite mek-sug igen

NZORIKKO - 2013-11-25 kl 23:27

Mek med framgång är roligt.

8 st NGK för 49 kr/st på billigaste stället i stan blir ju nästan dyrare än själva bilen. IOFS kanske det är Biltemastift i nu och de gett upp i förtid pga sitt låga pris????

BennySteen - 2013-11-25 kl 23:44

du kan ju börja med plocka ihop från motorhörnan så du har gnista på alla 8 stift. det gör rätt mycket på responsen.

sedan har jag en uppsättning spolar vi borde titta på, har en ide på ett kul modd...

jol - 2013-11-25 kl 23:45

400kr är det väl värt att åka med ett leende :) Om du ljuddämpar berlingon kan jag både köpa och byta stiften åt dig :deal:

BennySteen - 2013-11-25 kl 23:55

kör man 155 ler man hela tiden, först genom rondellen !

blompa - 2013-11-26 kl 06:41

Skönt att det gick att fixa.

NZORIKKO - 2013-11-26 kl 10:35

Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  
du kan ju börja med plocka ihop från motorhörnan så du har gnista på alla 8 stift. det gör rätt mycket på responsen.

sedan har jag en uppsättning spolar vi borde titta på, har en ide på ett kul modd...


Inga stift som jag har sen tidigare ryms i tändstiftsbrunnen på 155:an så jag tror det blir några nya.

Jag skulle också behöva två hjulbultar till, vad är det för gänga på dem?

BennySteen - 2013-11-26 kl 11:12

samma stift som i 166 och vanliga ts. jag har massor beggade.

/b

palle - 2013-11-26 kl 15:34

Quote: Ursprugligen inlagt av NZORIKKO  


Jag skulle också behöva två hjulbultar till, vad är det för gänga på dem?


Det är M12x1,25 på 164 och M12x1,5 på 75. Om det är 1,25 så kan jag ha några liggande, är det de korta du behöver?

[Ändrad 2013-11-26 av jol]

NZORIKKO - 2013-11-26 kl 17:03

Quote: Ursprugligen inlagt av palle  
Quote: Ursprugligen inlagt av NZORIKKO  

A
Jag skulle också behöva två hjulbultar till, vad är det för gänga på dem?


Det är M12x1,25 på 164 och M12x1,5 på 75. Om det är 1,25 så kan jag ha några liggande, är det de korta du behöver?


Långa så att säga, jag har inte mätt dem men alla normala kring 30 mm jag har är för korta.

[Ändrad 2013-11-26 av jol]

NZORIKKO - 2013-11-26 kl 17:13

Vad hände med förra inlägget?

Mina gamla tändstift har hylsa 21 mm och till 155:an är det 16 mm så mina gamla stift går inte dit.

DSC_2281 liten.jpg - 86kB

jol - 2013-11-26 kl 17:45

Om man inte håller koll på klamrarna kring citaten blir det galet. Det måste finnas en start och en stopp. Bara start så spårar det ur.

Fixade

NZORIKKO - 2013-11-26 kl 22:33

Jag tog en tur ikväll upp till Benny och fick fyra Golden Lodge tändstift som jag glatt satte på plats mha Andreas. Tyvärr höll vi knappt på att ta oss hem eftersom bilen börja gå otroligt ojämnt, kanske att bränslefiltret blivit täppt igen. En sak som tyder på det, är att det fuktar på tanksidan av filtret.
Om det är rostflagor som lossnat och täpper igen filtret, är det plåttank eller plasttank på 155:an?
Nya tag imorgon.



[Ändrad 2013-11-26 av NZORIKKO]

Bifogad fil: phpBd9JEo (72kB)
Denna fil har blivit nedladdad 98 gånger


Finnland - 2013-11-26 kl 22:41

Plasttank i 155:an. I vilket skick är armaturen, som även den är i plast?

NZORIKKO - 2013-11-26 kl 22:54

Vi har inte demonterat den än.

NZORIKKO - 2013-11-28 kl 23:24

Jag har bara hunnit göra några mindre test till och det är att kolla läckage med startgas kring bälgen mellan lufmassemätare och spjäll och jag tyckte inte den reagerade alls förutom när jag kom för nära luftburken. Jag smörjde också upp tomgångsspället eller vad det nu heter men det gjorde ingen skillnad. Däremot var det fullt bensintryck i anslutningen till spridargryggan och det tyder ju på att filtret vi satte dit inte är täppt.
När jag skulle kolla insugsgummina idag startade den inte ens och då gick jag in igen. :kulspruta:
Bilden visar Alfa 155-träff hos Benny men det syns inte så bra i kvällsljus nära midvintersolståndet.

20131126_205923_LLS small.jpg - 35kB

BennySteen - 2013-11-28 kl 23:52

säkert samma fel som eskalerat, gör det enklare att hitta.


annars gissar jag på kamremsras :-) jag kan befria dig från bilen om jag får 500:-

jol - 2013-11-29 kl 00:04

Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  

sedan har jag en uppsättning spolar vi borde titta på, har en ide på ett kul modd...


Hade du inte en testbänk redan? ;)
Har du saboterat så du ska få den billigt, vänta isåfall tills han har 166an körbar att välja istället

BennySteen - 2013-11-29 kl 00:33

155or kan man inte ha för många av :-) näe jag är oskyldig förutom övertalningen till inköpet.

jag skall bort några dagar, men rikard löser nog det där, annars kommer alfa supporten från tomtebo på besök.

oxo 166 löser sig nästa nästa vecka med lite nya elboxar från avesta. tycker rikard skall sälja den då och köpa nyare/ större motor :-)

blompa - 2013-11-29 kl 07:25

Den gick verkligen jätteskumt. Det måste jag säga.

En till.

Håkan i Fagersjö - 2013-11-29 kl 07:58

Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  
155or kan man inte ha för många av :-) näe jag är oskyldig förutom övertalningen till inköpet.


Roligt att San Remo kunde bli en sådan inspiration. Har just köpt 155:a nummer 8, en vit -94, som vinterbil till äldste sonen som ersättning för den V70 han just blivit av med.

Om räddningstjänsten fortfarande är på hugget så står det en V6 3.0 hos Gunnar i Avesta som ligger illa till för upphuggning. Intressant bil värd ett bättre öde och med problem som helt ligger inom Ume-maffians kompetensområde.
Som San Remo fast ytterligare 60hp.....

Maffia Alfisti - 2013-11-29 kl 08:50

Quote: Ursprugligen inlagt av Håkan i Fagersjö  

Har just köpt 155:a nummer 8, en vit -94, som vinterbil till äldste sonen som ersättning för den V70 han just blivit av med.


Father of the year !! :clap:

blompa - 2013-11-29 kl 09:06

Quote: Ursprugligen inlagt av Håkan i Fagersjö  
Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  
155or kan man inte ha för många av :-) näe jag är oskyldig förutom övertalningen till inköpet.


Roligt att San Remo kunde bli en sådan inspiration. Har just köpt 155:a nummer 8, en vit -94, som vinterbil till äldste sonen som ersättning för den V70 han just blivit av med.

Om räddningstjänsten fortfarande är på hugget så står det en V6 3.0 hos Gunnar i Avesta som ligger illa till för upphuggning. Intressant bil värd ett bättre öde och med problem som helt ligger inom Ume-maffians kompetensområde.
Som San Remo fast ytterligare 60hp.....


Det kan finnas någon som vill ha en ny bruksis här. :cool:

Jag lägger mitt eget hopp till min 166a.

BennySteen - 2013-11-29 kl 10:18

hm, rikard gillar ju v6or.. men 60 extra? blir 200 hk, var kommer motorn ifrån ?

låter som ett roligt projekt , fasen också, vill ha... någon som vill överta san remo ? den bilen är ju helt klar nu...

GlasVimle - 2013-11-29 kl 11:06

Köp den i smyg Benny, tror inte frugan kommer på dig ;)

NZORIKKO - 2013-11-29 kl 11:10

Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  
jag skall bort några dagar, men rikard löser nog det där, annars kommer alfa supporten från tomtebo på besök.


Jag kommer inte heller vara hemma i helgen men sen så.
Och sen måste vi nog köpa nästa projekt.:dunce:

NZORIKKO - 2013-11-29 kl 11:16

Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  
säkert samma fel som eskalerat, gör det enklare att hitta.


annars gissar jag på kamremsras :-) jag kan befria dig från bilen om jag får 500:-


Men visst har den här TS-motorn kamkedja?

BennySteen - 2013-11-29 kl 11:17

Quote: Ursprugligen inlagt av GlasVimle  
Köp den i smyg Benny, tror inte frugan kommer på dig ;)


jo, den rutinen har jag och rikard sedan tidigare. han säger till sin fru att den är min bil och jag säger till min fru att den är rikards :-)

BennySteen - 2013-11-29 kl 11:19

Quote: Ursprugligen inlagt av NZORIKKO  
Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  
säkert samma fel som eskalerat, gör det enklare att hitta.


annars gissar jag på kamremsras :-) jag kan befria dig från bilen om jag får 500:-


Men visst har den här TS-motorn kamkedja?


man kan aldrig vara säker med alfor, bäst du öppnar och kollar, prova nypa i den med en avbitare.

GlasVimle - 2013-11-29 kl 13:01

Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  
Quote: Ursprugligen inlagt av GlasVimle  
Köp den i smyg Benny, tror inte frugan kommer på dig ;)


jo, den rutinen har jag och rikard sedan tidigare. han säger till sin fru att den är min bil och jag säger till min fru att den är rikards :-)


Aha, grymt upplägg. Bara att handla 3.0 155an då, fast racebilen måste du hinna med också. :smash:

blompa - 2013-11-29 kl 22:47

Benny: Sälj San Remo till Palle. ;)

Maffia Alfisti - 2013-11-30 kl 03:00

Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  
Quote: Ursprugligen inlagt av GlasVimle  
Köp den i smyg Benny, tror inte frugan kommer på dig ;)


jo, den rutinen har jag och rikard sedan tidigare. han säger till sin fru att den är min bil och jag säger till min fru att den är rikards :-)


:lolsign:

Bra läxa för framtiden ;)

NZORIKKO - 2013-12-3 kl 22:03

Igår felsökte vi utan framgång så vi bestämde att jag skulle köra upp den till Benny idag och jag höll inte på att ta mig dit, jag fick slira på kopplingen för att bilen skulle gå överhuvudtaget för den orkade ingenting, Sen undrar man vad folk har för uppsikt framåt, om man ser en bil som kryper efter vägrenen borde man åtminstone hålla ut litegrann för att undvika kontakt. Det kändes riktigt otäkt när vissa körde förbi i 80 med en halvmeters marginal.
Nåja, vi började med att hissa upp bilen och kolla om bränslefiltret satt okej fortfarande och det gjorde det, sen kollade vi bränsletrycket och det var riktigt bra, sen kollade vi bränslepumpsreläet ocg det gjorde jobbet såvitt vi kunde bedöma, sen bestämde vi att byta tändkablar till några orginal som Benny hade från en skrotad 164 och då började motorn gå förhållandevis jämnt. Bara för att kolla lite till kollade vi igenom att alla stift gnistade och det gjorde de. Provkörning och då gick bilen som aldrig förr.
När jag kom dissikerade jag bränslefiltret som satt i bilen när vi köpte den och nu fattar jag vad som hände med det, det had deformerats invändigt så att när själva filtret rörde mot utloppsidan täppte det igen utloppet.
DSC_2304 liten.jpg - 117kB
Jag Ohmmätte också tändkablarna men kunde inte egentligen hitta nåt fel på dem.
DSC_2303 liten.jpg - 101kB
Bränslepumpsreläet närmast motorn alltså till höger i bild.
DSC_2294 liten.jpg - 98kB
Bränsletrycksmätaren.
DSC_2293 liten.jpg - 109kB

[Ändrad 2013-12-3 av NZORIKKO]

jol - 2013-12-3 kl 22:22

Vilken sida är in och ut på filtret?

BennySteen - 2013-12-3 kl 23:03

Huvudproblemet med att motorn gick ojämt och var orkeslös försvann helt när vi bytte ut 4 av 8 tändkablarna.(dom vi tog bort var något eftermarknads)

Lite underligt att det kan ha så stor inverkan.
Nu när jag funderat en stund så har jag iallfall en hypotes:

Motorn har ju wasted-spark och transistortändning med 2st x 4 coilpacks.

Om en tändkabel på cyl 1 är dåligt anpassade impedansmässigt så tändenergin blir försvagad kommer det inte bara drabba cylinder 1 utan även cyl 3:an pga av wasted-spark kopplingen.

Motorn går väl normalt för en gammal motor, en smula ojämt fortfarande, men kommer förmodligen bli både piggare och jämnare med 8 nya stift av rätt modell. Något NKG resistor stift tex

Btw, Rikard. jag har ju förresten 8st NKG R stift värmetal 6. för racerbilen,. vi skulle kunna prova med innan du handlar på ditt egna.


NZORIKKO - 2013-12-3 kl 23:10

Quote: Ursprugligen inlagt av jol  
Vilken sida är in och ut på filtret?


Utloppet är till höger i bild.

Vi kollade även kolvtopparna med Bennys boroskop.

DSC_2299.jpg - 113kB

NZORIKKO - 2013-12-3 kl 23:17

Benny har ju en uppsättning kortare fjädrar liggande men om vi skulle montera dem på min och den skulle bli lika låg som hans skulle inte jag heller kunna använda vinterhjulen. Någon som har några fjädrar som styvar upp men bara sänker lite, vi insåg idag att det sitter Bilstein fram så bilen är kanske värd lite tuffare fjädrar också. Bak satt det oigenkännbara stötdämpare så några motsvarande Bilstein dit vore kanske nåt. Eller så väntar jag med allt sånt till våren.

BennySteen - 2013-12-3 kl 23:23

Quote: Ursprugligen inlagt av NZORIKKO  
Benny har ju en uppsättning kortare fjädrar liggande men om vi skulle montera dem på min och den skulle bli lika låg som hans skulle inte jag heller kunna använda vinterhjulen. Någon som har några fjädrar som styvar upp men bara sänker lite, vi insåg idag att det sitter Bilstein fram så bilen är kanske värd lite tuffare fjädrar också. Bak satt det oigenkännbara stötdämpare så några motsvarande Bilstein dit vore kanske nåt. Eller så väntar jag med allt sånt till våren.


Det har precis samma busskänsla som min innan jag sänkte den. det gjorde MYCKET för känslan.

Bak är det busenkelt byta, Fram tar det väl 45min sida. Inget att fundera på :-) vi skall väl busköra på isen i vinter också :-)

/b

NZORIKKO - 2013-12-3 kl 23:50

Jag for ut och körde ca 4 mil runt i stan och lite landsväg. Den är rapp och varvvillig i motorn men ganska svajig väghållningsmässigt som sagt. Sen är det vatten i ena däcket, så i 140 skumpade det på ett skumt sätt. Om den sköter sig kommer jag kosta på den en tvätt.

DSC_2300 liten.jpg - 98kB

blompa - 2013-12-4 kl 06:54

Detta låter lovande.

Magnus K - 2013-12-4 kl 08:41

Quote: Ursprugligen inlagt av NZORIKKO  
Quote: Ursprugligen inlagt av jol  
Vilken sida är in och ut på filtret?

Utloppet är till höger i bild.

Det känns skumt. Filterinsatspappret borde vara stabilare invändigt om inloppet är till höger? Jaja, men då var det ju bränsleproblem iaf. Och fixat blev det.

Funderar på det där om fruar och bilar, kanske får gadda ihop mig med nån lokal alfisti om det i byn... :D

/Mangan

BennySteen - 2013-12-4 kl 13:31

Quote: Ursprugligen inlagt av Magnus K  

Funderar på det där om fruar och bilar, kanske får gadda ihop mig med nån lokal alfisti om det i byn... :D
/Mangan


finns varianter.

ställ bilen först hos en kompis,parkeringshus etc en vecka.
"nä, den har jag haft länge, lånat ut den till kompis"

eller.
"köpt bil, nä har äntligen skruvat ihop bilen nu"

principen är att ha så flera alfor och gärna blanda in kompisars så ingen annan kan hålla koll vilka du äger.









NZORIKKO - 2013-12-4 kl 15:45

Quote: Ursprugligen inlagt av jol  
Vilken sida är in och ut på filtret?


Om ni kollar på den här bilden ser man att innerdelen blivit derformerad som om det varit varmt eller som om det inte tålt vätskan. De tre knopparna på ytterdelen skulle hålla innerdelen ifrån att täppa igen utloppet men eftersom innerdelen kunde komma ända emot så blev det täppt. Faktiskt så fanns det inget filter som såg exakt likadant ut på Biltema men dåliga grejer säljs ju lite överallt och filtret kanske inte är anpassat för bensin eller så har de kanske blandtankat etanol som filtret kanske inte tålde. Nåja nu funkar det i alla fall.

DSC_2302 liten.jpg - 119kB

Håkan i Fagersjö - 2013-12-4 kl 16:27

Vi blandtankar etanol allihop tyvärr och många prylar som tål bensin blir allergiska mot etanolinblandningen. Så om Biltema bränsleslang inte tål att bada i svensk soppa, varför ska man tro att deras filter ska tåla etanolinblandningen?
Det verkar som att maffian har det mesta i reservdelsväg, men jag har två "tändblock" med 4 original tändkablar till varje liggande om det skulle bli köpläge. Samt luftmassemätare, tomgångsmotor, komplett styrväxel mm.
Någon med rattnav till mej?

BennySteen - 2013-12-4 kl 22:08

Quote: Ursprugligen inlagt av Håkan i Fagersjö  

Någon med rattnav till mej?


kolla med el chrillo i kalmar, jag köpte hans 155 WB styrvx inkl. styrstång, dock inte navet.

elCrillo - 2013-12-4 kl 22:16

Jag har tyvärr inget rattnav Håkan...:(

NZORIKKO - 2013-12-4 kl 23:00

Jag tog 155:an till en träff på stan ikväll där den fick stå i - 6 grader i två timmar utan motorvärmare. Efter avklarad träff startade den som om den stått inomhus och gick felfritt hem igen. Snart kanske jag kan börja lita på den.

BennySteen - 2013-12-4 kl 23:08

Quote: Ursprugligen inlagt av NZORIKKO  
Jag tog 155:an till en träff på stan ikväll där den fick stå i - 6 grader i två timmar utan motorvärmare. Efter avklarad träff startade den som om den stått inomhus och gick felfritt hem igen. Snart kanske jag kan börja lita på den.


kanske dags att kosta på ett nytt filter och olja då ;-)

BennySteen - 2013-12-5 kl 23:45

jag fick finbesök idag :-)
155an fick nytt filter och olja. vi tog loss och svetsade ihop avgasystemet och monterade tillbaka. allt på 90 min!

/b

NZORIKKO - 2013-12-6 kl 10:44

Ny olja och nytt filter tillsammans med lagat avgassystem har gjort bilen tryggare och tystare.
Jag har ju inte ägt någon 155:a tidigare och inte heller någon TS-motorförsedd Alfa förutom racerbilen som Benny har nu. Faktiskt är 155:an rolig att köra för att den svarar väldigt direkt när man rör gaspedalen, nästan ettrig, den är också ganska snabb i styrningen kring mittläget och reagerar allt annat än sävligt. Som sagt sitter man väldigt ovanpå men en sänkning som med Bennys åtgärdar det men då måste man ha lägre profil på vinterdäcken. Till sommaren kanske en sänkning och lite tyskstuk på fälgar och däck skulle passa bilens attityd. Om man skulle sänka stolen eller ännu hellre sätta in rump-kramar-stol borde det också förbättra känslan.

 Pages:  1    3  4