AlfaPower

Hundrafemtifemman Umeåmaffian

Pages:  1  2    4

NZORIKKO - 2013-12-12 kl 21:03

Finns det DTM-kit att köpa till 155:an? Då menar jag riktigt feta inte som http://www.lester.it/en/articoli.php?c=5 utan så här http://www.youtube.com/watch?v=OYQPlg97PB8

f-pandolfi2.jpg - 153kB

Gustav_Holmdahl - 2013-12-12 kl 22:01

Kolla med Hoffstens, deras Q4 är snarlik.

elCrillo - 2013-12-12 kl 22:24

Åååååååååååååååååå, vad jag saknar mina 155or...

Sänkning av stolen är tyvärr inte så lätt, men det går. Stolen är formad efter sido- och tvärgående plåtprofiler under stolen. Montera en annan stol funkar sådär då den hamnar rättså högt. Jag kapade friskt under stolen och gjorde nya fästen då jag bytte till skalstolar.

http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=29994&page=3

Skrolla ner...

Håkan i Fagersjö - 2013-12-13 kl 09:55

Himmel och pannkaka!!!
Har maffian äntligen upptäckt att "Fiat-Alfan" är en riktig Alfa? Kanske den bästa som Alfa släppt ut på vägen. DTM-bilarna var väl ändå väldigt fula? Men de var kungar av sin tid. Jag säger bara: Rädda 3.0:an och kör skiten ur de andra. Med Hoffstens Turbo 4x4 så kan det vara 155 i topp på Challenge i många år framåt. Om nu inte någon får för sej att fixa till en 155 Coupé (916 GTV). Den bakvagnen går inte av för hackor.

BennySteen - 2013-12-13 kl 16:24

Quote: Ursprugligen inlagt av Håkan i Fagersjö  

säger bara: Rädda 3.0:an och kör skiten ur de andra. Med Hoffstens Turbo 4x4 så kan det vara 155 i topp på Challenge i många år framåt. Om nu inte någon får för sej att fixa till en 155 Coupé (916 GTV). Den bakvagnen går inte av för hackor.

Att hamna i topp i Challenge har inget med bilmodellen att göra.

Tid, pengar, planering och förberedelse gäller.

Håkan är välkommen till Challenge och köra skiten ur oss andra och bevisa motsatsen :-)

/B

BennySteen - 2013-12-13 kl 18:01

ser din 155 ut så här rikard ? jag måste blivit lurad när köpte min...

image.jpg - 190kB

NZORIKKO - 2013-12-13 kl 21:59

Nja, själva splittern har jag inte men vi kanske inte fick med den för det låga priset :dunce:

Nåt åt det här hållet skulle kunna vara inom räckhåll.

wm_normal_kuva_002.jpg - 59kB

NZORIKKO - 2013-12-16 kl 23:30

Jag hittade ett emblem som jag ratat från 166:an och det var mycket fräschare än det som satt på 155:an. Bytet medförde en del jobb eftersom man ska ta lös låset som sitter skruvat med typ nitar för att få tillbaka platsdistansen och låsringen. Innan jag insåg hur det var gjort lossnade jag på plastsjoket och när det ändå var löst började jag slipa på rosten i kanten längst ner på ytan under plastsjoket. Men den roterande stålborsten tog slut, nya tag nästa gång. Undrar om det finns sprayfärg i orginalkulör på Biltema? Annars har OK brukat ha stort sortiment.

DSC_2352 l.jpg - 89kB

[Ändrad 2013-12-16 av NZORIKKO]

Håkan i Fagersjö - 2013-12-17 kl 09:12

Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  
Quote: Ursprugligen inlagt av Håkan i Fagersjö  

säger bara: Rädda 3.0:an och kör skiten ur de andra. Med Hoffstens Turbo 4x4 så kan det vara 155 i topp på Challenge i många år framåt. Om nu inte någon får för sej att fixa till en 155 Coupé (916 GTV). Den bakvagnen går inte av för hackor.

Att hamna i topp i Challenge har inget med bilmodellen att göra.

Tid, pengar, planering och förberedelse gäller.

Håkan är välkommen till Challenge och köra skiten ur oss andra och bevisa motsatsen :-)

/B

Hade ambitionen för tio sedan men kom att bygga skola i Afrika istället för racebil. Nu får det räcka med enstaka banmöten.
Ville bara uppmuntra Er lite med ett stillsamt påpekande att 155:an är en mycked lyckad bil för budgetracing. Det finns fortfarande några kvar ute i kylan som förtjänar några roliga år innan de pressas av skrotnisse. Finns fortfarande knappt 100 avställda och drygt 50 i trafik. Skynda fynda. Bortsett från en handfull turbo 4x4 så är det väl 0- 10.000:- som gäller med några få upp emot 15.000:-

BennySteen - 2013-12-17 kl 13:37

2014 är det ju banmöte på midlanda, jag kör ju race75 och hinner inte knappast med flera bilar den dagen, men jag får försöka hitta någon hjälpchafför till min 155 också :-)

Håkan i Fagersjö - 2013-12-18 kl 09:53

Det blir banpremiär för San Remo i så fall. Hon fick aldrig chansen under tiden i min vård. Skokloster var det häftigaste och ägaren mellan oss tog henne till jubileumsträffen på Gärdet. GTV:n har varit på Mittsverigebanan ett par gånger.
När blir det banmöte i sommar? Hörde något prel. datum i Juli men lade det inte på minnet.

[Ändrad 18-12-2013 av Håkan i Fagersjö]

Georg - 2013-12-18 kl 12:27

Mittsverigebanan lär det väl heta iallafall. Min granne som är delägare brukar framhålla det iallafall :)
- inte fasen kör ni väl på flygplatsen?

BennySteen - 2013-12-18 kl 13:09

jo, mittsverigebanan blir det. blir challengetävling också.

jag vågar inte yppa något om det datum jag hört för då får jag spank av björnbusen ;-)

NZORIKKO - 2013-12-18 kl 13:51

Om det blir en bit in på sommaren får väl dottern ta med sig pojkvännen och inviga honom och 155:an i CAR banmötens dragningskraft. De kanske uppskattar det utan väghållningsfrämjande måsten som hårdare fjädrar, riktiga stötdämpare, anpassade hjulvinklar, r-däck, uniballs osv. Jag skulle kunna tänka mig att köpa sitta still stolar av säkerhetsskäl. Jag såg dessa på Biltema som såg helt okej ut för 899 kr.

matfo - 2013-12-18 kl 15:42

Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  
jo, mittsverigebanan blir det. blir challengetävling också.

jag vågar inte yppa något om det datum jag hört för då får jag spank av björnbusen ;-)
Stalltipset är att det kommer vara trevligt att befinna mig i den omedelbara närheten av Mittsverigebanan den 19-20 juli 2014 ifall man gillar banåkning och Alfa. Med all sannolikhet kommer det även att finnas ett antal Challengeekipage på plats då :steering:

NZORIKKO - 2013-12-22 kl 18:23

Igår kostade jag på 155:an en tvätt. För att vara en -92:a som gått snart 23 tusen mil så är lacken riktigt bra. Tyvärr finns ju norskt chrome på en del ställen men jag har börjat bekämpa den som syns på ytan under regskylten tyvärr blev det inte riktigt samma nyans utan lite brunare, mindre silver. Efter tvätt visade det sig att fälgarna är alufärgade på sina bästa ställen så jag kanske måste göra en insats på dem också. Dottern tycker att bilen är förhållandevis lättkörd jmf med Omegan så 155:an får tjänstgöra som "bilskolebil".

DSC_2366 liten.jpg - 118kB

NZORIKKO - 2013-12-22 kl 18:45

Snett framifrån

DSC_2369 liten.jpg - 93kB

BennySteen - 2013-12-22 kl 19:24

SNYGGT !

NZORIKKO - 2013-12-23 kl 18:06

Kupéfläkten går bara på läge 3 och 4, den har ingen som helst klimatanläggning utan bara tre vred Fläkthastighet - Värme - Riktning. Var sitter motstånden som brunnit? Jag antar att det är nåt sånt eftersom den fungerar på hälften av lägena. Kommer man åt dem under handsfacket eller måste man demontera hela instrumentpanelen?

BennySteen - 2013-12-23 kl 19:16

kolla min155 tråd

NZORIKKO - 2013-12-23 kl 19:38

Jag kollade men hittade inget om icke klimatanläggning.

JohanP - 2013-12-23 kl 19:43

Fläktmotståndet sitter ovanför passagerarens fötter, inne vid torpedväggen.
Två skruvar vill jag minnas.
Ha skoj!
//Johan

Filip - 2013-12-23 kl 22:06

Då kanske det sitter på ungefär samma ställe på en GTV 916... Fläkten går bara på läge 3 och 4 här med. Bra info iaf :smash:

JohanP - 2013-12-24 kl 07:08

Var motståndet sitter på en 916 GTV vet jag inte. Men med tanke på att den också är baserad på Tipo-bottenplattan (utom bakvagnen) så kan det mycket väl vara samma kupefläkt.

Du får kika upp bakom handskfacket, motståndet sitter i själva fläkthuset nära fläkten.

//Johan

NZORIKKO - 2013-12-27 kl 00:05

Nu gär kupéfläkten bara på 4:an.
Hur gör man när yttre dörrhandtagen kärvar och inte går tillbaka efter att man öppnat en dörr utifrån? Jag har smörjt lite på måfå kring handtagen men något direkt under har det inte medfört.
Dessutom är det lite konstigt att den lilla 1,8 litersmotorn verkar dra mycket soppa.

jol - 2013-12-27 kl 02:24

Man gör samma som 75an, spännband genom hela kupén :dunce:
Eller samma som 75 river dörren, rengör låskistorna och fyller på med nytt fett

Låter helt klart som fläktmotständet

NZORIKKO - 2013-12-27 kl 09:28

Spännbandstricket använde jag med 164:an jag hade flera gånger för att inte ungarna skulle ramla ur bilen när jag skjutsade dem till dagis. 164 och 155 har ju likadana ytterhandtag.

grest - 2013-12-27 kl 11:29

Ibland undrar jag vad vi är för "knäppjökar" vi alfister. Jag menar spänband mellan dörrarna. Andra bilägare som har åkt med mig i mina alfor reagerar med "VA F...N Gör du". Jag svarar som alltid "Det är ju minusgrader"
Tråkbilsägarnas kommentar "Skrota skiten för f....n"
Det som är ganska märkligt är att vi accepterar alfornas "konstigheter" och ibland tycker det är både kul och charmigt, men förklara det för en tråkbilsägare.

jol - 2013-12-27 kl 11:48

Tycker det likadant efter åkturen? :)

Bergils - 2013-12-27 kl 12:42

Det är lite som hur Clarkson beskrev en Maserati Quattroporte; " Det är lite som att ha en treårig bäbis. Kan vara enormt irriterande med sina egenheter, men försök taden ifrån mig och jag dödar dig". Typ

Quote: Ursprugligen inlagt av grest  
Ibland undrar jag vad vi är för "knäppjökar" vi alfister. Jag menar spänband mellan dörrarna. Andra bilägare som har åkt med mig i mina alfor reagerar med "VA F...N Gör du". Jag svarar som alltid "Det är ju minusgrader"
Tråkbilsägarnas kommentar "Skrota skiten för f....n"
Det som är ganska märkligt är att vi accepterar alfornas "konstigheter" och ibland tycker det är både kul och charmigt, men förklara det för en tråkbilsägare.

[Ändrad 27-12-2013 av Bergils]

NZORIKKO - 2013-12-27 kl 13:27

Quote: Ursprugligen inlagt av JohanP  
Fläktmotståndet sitter ovanför passagerarens fötter, inne vid torpedväggen.
Två skruvar vill jag minnas.
Ha skoj!
//Johan

Men sen då? Inget ser trasigt ut, kan man byta ut någon del och vips finns det flera lägen eller måste man byta hela motståndskortet?

DSC_2386 liten.jpg - 97kB

Chramon - 2013-12-27 kl 15:40

Går det inte att Ohm-mäta motstånden?
Borde vara en enkel match för Umeåmaffian som fixat både de ena å andra :)

BennySteen - 2013-12-27 kl 22:40

2.2 ohm
1.0 ohm
0.35 ohm

Vilka effektmotstånd som helst med närliggande värden som fysiskt får plats funkar.

Vad är det för längd på dom ?

/B

NZORIKKO - 2013-12-28 kl 00:41

Både 0.35 Ohm och 1.1 Ohms motstånden var trasiga. Vi har provat med ett 2.2 Ohms effektmotstånd på platsen för 0.35 Ohm men det blev ruskigt varmt direkt och började ryka så de 7W som det är på är nog för lite. På Elfa har vi spanat in några som borde funka https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?sq=famid86941. Det går inte heller att löda i materialet så vi har klämt fast motståndet och det känns lite sisådär. Motstånden är i serie med ytterligare ett motstånd som man ser under de andra som är som en slags säkring.
Jag har i alla fall plockat ut fläkten och rengjort och smörjt lagren bara för att det var så enkelt.

DSC_2387 liten.jpg - 99kB

[Ändrad 2013-12-27 av NZORIKKO]

[Ändrad 2014-1-8 av NZORIKKO]

BennySteen - 2013-12-28 kl 01:22

mätt strömförbrukningen med fläkten på så vet vi effektbehovet för motståndet. du kan mäta direkt vid batteriet med motorn och övriga strömförbrukare avstängda.

P = I x I x R

jag har kreditkonto på elfa så säg till så beställer jag.

jol - 2013-12-28 kl 01:34

Tänk på att de sitter i luftströmmen för kylningen, motståndstråd brinner fortare än önskat när man inte kyler samtidigt

NZORIKKO - 2014-1-8 kl 23:17

Jag kopplade förbi de två trasiga motstånden och då fungerar fläkten på alla lägen men bara på 1:ans, 3:ans och 4:ans fart och det duger så länge.

Spolarvätskan läcker ut på två dygn, finns det något standardställe där behållaren brukar läcka som på 75:orna?
Det sitter riktigt knepiga vindrutetorkararmar som är som en del av torkarbladen, det sitter vanliga torkararmar på Bennys, vilka ska det vara på 155:an?

[Ändrad 2014-1-8 av NZORIKKO]

JohanP - 2014-1-9 kl 07:06

Det ska vara de konstiga torkararmarna. Men dom funkar. Under de tio år jag vardagskörde 155 (visserligen körde jag wb men misstänker att armarna är samma) köpte jag torkarblad på Biltema. Man plockar loss torkargummit från plåthållaren och sätter det nya gummit i torkararmen på 155:an. Det är samma infästning av gummit i plåthållaren som i Alfans torkararm.

Ang Bennys torkararmar så finns det armar från nån vålvo som passar.
Det funkar tydligen, men det är ju inte rätt! ;)

//Johan

Georg - 2014-1-9 kl 08:56

När det gäller komponenter som kärvar på vintern - använd kronans vapenfett. Testat det på vajrar som alltid vill frysa ... innan.
Även undertecknad har kört med spännband, bläckfiskspännare, skärp - you name it - mellan bildörrarna. Oftast har man skött passagerardörren med nån snodd med ena handen då tid inte funnits för att göra fast. På väg till skolan med ungarna eller typ.
Testades ut långt före alfaägandet men blev mer frekvent med alforna. Underbara bilar :cool:

BennySteen - 2014-1-9 kl 10:12

Quote: Ursprugligen inlagt av JohanP  

Ang Bennys torkararmar så finns det armar från nån vålvo som passar.
Det funkar tydligen, men det är ju inte rätt! ;)
//Johan

hallå där !, det där är ju mitt ordspråk....
Använde det långt innan Lorry gänget snodde det.

Jag har inte gjort något med torkarna på min 155. Rikard däremot bytte torkarblad åt mig när jag var upptagen med något 166 relaterat i garaget.

Så det kanske han som bytt ut dom mot vovlo torkare...

NZORIKKO - 2014-1-9 kl 17:54

Jag tvärbytte bara från din bruksbil eller din frus, jag minns inte så noga. Same same

elCrillo - 2014-1-9 kl 18:52

Gamla Volvo s/v 40-torkararmar funkar rakt av...

NZORIKKO - 2014-1-9 kl 22:55

Bra tips med att ta gummina från Biltema-torkarblad. Det gick lätt som en plätt på förarsidan men på passagerarsidan satt ju ett standard torkarblad med slangklammer när jag köpte bilen. Nu har jag gjort en specialare och popnitat fast ett Biltematorkarblad där. Tyvärr har jag inte provat funktionen eftersom jag gav mig på vindrutespolningen som varit bristfällig. Jag hittade många fel, läckage som jag skrivit om tidigare, glapp i pumpen, klämd slang på 3 ställen, hål i slangen på 1 ställe, täppt i förgreningen och täppt på framledningen istället för returen i backventilen.
Hur får man lös behållaren?
Om jag inte får lös den hel kommer jag nog köpa ett komplett spolarkit som finns på Biltema för 99 kr

JohanP - 2014-1-10 kl 14:02

Behållaren har ett par fästpunkter gemensamt med expansionskärlet. Lossa dessa och vrid undan expansionskärlet. Har för mig att man kommer åt pumparna då.
Ska du ta ut hela spolartanken så är det genom hjulhuset. Bort med innerskärmen och sen får du lirka för att få ut tanken neråt.
//Johan

NZORIKKO - 2014-1-11 kl 14:02

Hmm, det var ju inte servicevänligt att behållaren bara kan tas ut genom hjulhuset.
Jag har inhandlat slang och backventil och tänkte prova med att täta med silikon i gummitätningen där pumpen sitter i behållaren. Å andra sidan är det 12 minus här idag så det behövs nog ingen vindrutespolning.

NZORIKKO - 2014-1-15 kl 11:40

Vindrutetorkarna fungerar okej men om någon har passagerarsidans orginal torkararm att sälja så är jag spekulant.
Vindrutespolningen fungerar bra men behållarena läcker så det blir väl till att ta loss den genom hjulhuset och försöka laga med lödkolv.
Bilen har börjat gå lite ojämnt igen så nu har jag beställt 8 st NGK tändstift från Sparkplugs för 292 kr med frakt.
Fjäderbenslagringarna knakar lite. Om det stämmer finns de att köpa för 330 kr paret på Laitis/Autoexperten.

NZORIKKO - 2014-1-18 kl 22:23

Vi felsökte lite ikväll och bytte luftbälgen mellan min och Bennys 155:a eftersom min börjat gå ojämnt igen men utan framgång. Hoppas de nya tändstiften som jag beställt gör susen.
Hur som helst råkade jag bryta av den stora 50 Amperesäkringen som sitter alldeles vid luftmassemätaren. Det skumma är att bilen fungerar precis som vanligt, ingenting verkar vara utan funktion.
Varför sitter den där? På Bennys sitter det två dessutom.

DSC_2242 liten.jpg - 100kB

JohanP - 2014-1-19 kl 08:06

Jag har själv aldrig haft en 155 med 8v ts. Men jag gissar på att en sådan stor säkring går till kylfläkten.
Att Benny har två beror nog på att han har AC och du inte har det.

Usch vad nördig jag är när det kommer till 155:orna.
Men jag gillar dom jue! :cool:

//Johan

Magnus Albertsson - 2014-1-19 kl 13:36

Johan har helt rätt för sig.

Kollade i instruktionsboken som för övrigt är föredömligt utförlig.
Perfekt läsning framför brasan en vinterkväll.

Kylfläkt och luftkonditionering i förekommande fall.

NZORIKKO - 2014-1-19 kl 19:20

Bra respons här på AP än en gång.
Kylfläkten lär inte behöva jobba så hårt nu när det är -20 här och det är nog riskfritt att köra till Biltema och köpa en säkring de närmaste dagarna.
Det följde inte med någon instruktionsbok till min 155:a, om det är någon som har en, hör av er.

NZORIKKO - 2014-1-23 kl 22:59

Jag mätte strömförbrukningen på 155:an och nu förstår jag varför batteriet varit dåligt laddat flera gånger, det gick 1,6A. Varje gång jag la på minuspolen klickade det i centrallåsen men det var momentant ännu mer än ström. Sedan fortsatte det att dra mycket ström och en skum grej är att tomgångsmotorn gick.

BennySteen - 2014-1-23 kl 23:04

Menar du att det drog 1.6A när tändningen var av och alla lampor i kupén slocknat ?

Borde ju dragit ur batteriet på något dygn eller två...

lossa säkringar tills du hittar det.

Någon ggn har jag sett dioder som kortat i generatorns reglerkrets. Hade det på bertonen en ggn.

/B

jol - 2014-1-23 kl 23:10

Mina c-lås på 33an klickar när jag lägger på batteripolen också, det behöver inte betyda problem.

Gick övningskörningen bra?

NZORIKKO - 2014-1-23 kl 23:10

Jo det är det den gör, så jag har laddaren kopplad var och varannan dag.

NZORIKKO - 2014-1-24 kl 09:56

Quote: Ursprugligen inlagt av jol  
Mina c-lås på 33an klickar när jag lägger på batteripolen också, det behöver inte betyda problem.

Gick övningskörningen bra?

Jo bara bra, vi backade runt hörn och körde lite rusningstrafik. Dottern tycker att den roligare att köra än Omegan.
Förresten är det någon som har en skiss/bild över säkringslayouten på en 155:a? Jag har ju ingen instruktionsbok.

BennySteen - 2014-1-24 kl 11:49

jag har en :-)

blompa - 2014-1-24 kl 15:48

läderinbunden va?:cool:

BennySteen - 2014-1-24 kl 15:57

yepp, mjuuuukt läder. Direkt från ambassaden i Sam Remo :-)

jol - 2014-1-24 kl 16:34

http://www.tvc.se/AR/Workshop_Manual/page2.html

sista två sidorna http://www.tvc.se/AR/Workshop_Manual/02%20Fusebox.pdf

NZORIKKO - 2014-1-28 kl 18:57

Tackar, du har koll på databladen som vanligt.

Idag var jag och Benny på garagebesök hos en polare som bytt bort sina Alfor.
http://www.alfapower.nu/gallery.php?g2_itemId=155429

NZORIKKO - 2014-2-3 kl 22:48

Jag köpte tändstift från Sparkplugs men antingen har någon bytt tändkablar med tändhattar för tändstift utan skruvbar SAE kontakt, alltså mutter eller så blir det fel på en importerad 155:a.

Vad har ni andra för tändhattar/tändstift?

NZORIKKO - 2014-2-7 kl 10:55

Jag for på Biltema och fick tag på riktigt billiga tändstift som var någon utgående modell och betalade 50 kr för 8 tändstift, alltså i nivå med vad jag betalade för bilen som sådan. Motorn går jämnare men inte jämnt och luktar oförbränd bensin. De två tändstiften som satt i treans cylinder var ganska vita, inte oboy-bruna, som om att det inte kom tillräckligt med bensin dit. Jag ska hålla koll på det nu när alla stift är nya och satta dit på samma gång.

På tal om annat så blir det kanske isbana i helgen.

jol - 2014-2-7 kl 17:54

Fota alla som lägger bilen på sidan eller två billängder utanför banan :)

BennySteen - 2014-2-7 kl 22:17

2 billängder... Då är det lika bra vi tar ett gruppfoto på morgonen istället :-)

NZORIKKO - 2014-2-8 kl 08:20

Quote: Ursprugligen inlagt av jol  
Fota alla som lägger bilen på sidan :)

Det är ju jag det. Men jag tror inte det finns något fotobevis. Bara en väldigt bucklig vänstersida på bilen.

palle - 2014-4-13 kl 08:16

Jag har några 17" sommar ostar som jag skall sälja.
Behöver du?

DSC_1800_zps0f31c9f5.jpg - 54kB

NZORIKKO - 2014-4-13 kl 11:52

Perfekt, jag kommer idag.

Jag körde 155:an igår och sittställningen är inte bra. Undrar om en sitta-still-stol skulle lösa en del och tillsammans med en djupare ratt göra den skaplig.

NZORIKKO - 2014-4-13 kl 20:10

Nu har jag varit och handlat fälgarna av Palle, jag hade tänkt kunna visa upp en bild med fälgarna på bilen men jag stukade foten för en timme sen och tror att det är bättre att ge foten en chans att repa sig ikväll.

BennySteen - 2014-4-13 kl 20:42

tjusigt ! får dom plats :-) ligger sänkfjödrar hemma hos mig och väntar.

San Remos nya ägare kommer med tåget på lördag morgon blir väl lite turistkörning i stan i samband med det.

edit, ändrat ankomstdag.

[Edited on 2014-4-13 by BennySteen]

NZORIKKO - 2014-4-15 kl 21:53

Än en gång blir det bekräftat att fälgar är det som gör största skillnaden i utseendet på en bil. Toorafälgarna sitter som en smäck.

155 Toora.jpg - 42kB

NZORIKKO - 2014-4-15 kl 22:16

Nya regskyltar och en tvätt kostade vi på den också.

Palle tipsade om det kan vara någon givare som gör att den går ojämnt, minns du om vi har kollat givarna, Benny?

blompa - 2014-4-16 kl 06:55

Ser rätt bra ut faktiskt.

BennySteen - 2014-4-16 kl 12:04

Quote: Ursprugligen inlagt av NZORIKKO  
Än en gång blir det bekräftat att fälgar är det som gör största skillnaden i utseendet på en bil. Toorafälgarna sitter som en smäck.

är det en 155 suv ?

BennySteen - 2014-4-16 kl 12:07

Nya regskyltar och en tvätt kostade vi på den också.

Palle tipsade om det kan vara någon givare som gör att den går ojämnt, minns du om vi har kollat givarna, Benny?

hm, lmm tror jag vi kollade, men inte vattentemp givaren som väl är det enda som återstår.

vi borde kolla om vi ser något via diagnosuttaget, Andreas fiat adapter borde lira.

NZORIKKO - 2014-4-25 kl 22:16

Idag körde jag lite hårdare med den och varvade ut ordentligt på de lägre växlarna och efter några minuter vaknade tempmätaren för oljan till liv och kom upp i 65 grader. Väghållningen har fått ett lyft med lågprofildäcken, kul.

BennySteen - 2014-4-26 kl 09:31

vi får köra en mini alfaträff :-)

NZORIKKO - 2014-5-3 kl 19:55

En bild i dagsljus.

DSC_2730 liten.jpg - 197kB

NZORIKKO - 2014-7-27 kl 21:56

Hundrafemtifemman gick inte igenom besiktningen, största problemet är dåliga avgasvärden. Ibland går den extremt ojämnt på tomgången och det gjorde den när den egentligen borde ha uppfört sig som bäst.
Ikväll felsökte vi lite och en skum sak var att om man höll gasen på under 3000 rpm så sjönk varvet när man tog ur kontakten till tomgångsmotorn.
Borde inte tomgångsmotorn bara påverka tomgången, typ 800 - 1200 rpm?

jol - 2014-7-27 kl 22:25

Den kanske är max öppen för att vara beredd att fånga varvet när gasspjället stängs.

NZORIKKO - 2014-7-28 kl 09:38

Utan tomgångsmotorn gick det inte att starta motorn. Vi provade att plugga de olika inloppen och det gjorde varken till eller från.

NZORIKKO - 2014-8-29 kl 08:14

I ett sista försök med avgasvärdena är bilen inlämnad till verkstad för felsökning, annars blir den skickad till de sälla jaktmarker.

FredrikAssarsson - 2014-8-29 kl 09:56

Synd - hoppas på det bästa!

jol - 2014-8-29 kl 20:42

De sälla jaktmarkerna, ska jag ta tåget eller bussen?

BennySteen - 2014-8-29 kl 22:09

du kan ju inte skrota en bil för tomgången är ojämn !

den där bilen har till och med diagnosuttag, jag har en adapter hemma mellan 3 stift som den har till vanliga obd varianten.

NZORIKKO - 2014-9-7 kl 21:40

Tillbaka från verkstaden går bilen jämnt, de såg att det var pillat på hjulet i luftmassemätaren och att lambdasonden inte reglerade, de justerade lufmassemätaren på en höft och nu går bilen okej. Jag har köpt en lambda på Biltema och ikväll skruvade (våldade) jag och Benny lös den gamla som också visade sig vara utbytt men gängorna var så skadade så det gick inte att gänga dit den nya men imorgon blir det nya tag med en gängrespsats från Biltema http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrus...
Avgassytemet är också på sluttampen så jag har börjat kolla efter ett annat på eBay och när de kostar en bråkdel av leverantörer i Sverige blir jag lite skeptisk men eftersom det ska vara en extrem lågbudgetbil får det väl lov att bli eBay http://www.ebay.co.uk/itm/ALFA-ROMEO-155-92-96-Silencer-Exha...
Spindellederna fick också anmärkning på besiktningen så det blir val samma där http://www.ebay.co.uk/itm/2-FRONT-NEW-LOWER-ARM-WISHBONES-AL...

Maffia Alfisti - 2014-9-7 kl 22:23

Jämför med daparto.de med ebay. Brukar vara billigast var annan gång ungf.
http://www.daparto.de/Ersatzteile/Alfa-Romeo-155-167/2-3-?kb...

Använd google translate ifall skoltyskan inte räcker :)

NZORIKKO - 2014-9-8 kl 21:57

Lambdan är på plats och avgassystemet lappat. Nästa lucka ska jag åka till Palle och låna hans CO-mätare. Om den ger lovande värden blir det investering i undre bärarmar fram.

Igår fick jag låna Bennys 75:a hem så då blev det en 75:a träff på vår gård.

[Ändrad 2014-11-6 av NZORIKKO]

75 gadering.jpg - 233kB

BennySteen - 2014-9-9 kl 07:28

usch , parkera inte min bil på gräset, rena digerdöden för underredet. ställ opeln där istället. du skulle tagit beemern istället :-)

jol - 2014-9-9 kl 18:31

Bra jobbat (av verkstaden) :) Nu får den leva vidare hos dottern eller?

NZORIKKO - 2014-9-23 kl 09:16

Nu är det beställt undre bärarmar eftersom den också fick nedslag på en dålig spindelled. Vi svetsade som sagt ihop avgassystemet hjälpligt men det borde också bytas ut.

NZORIKKO - 2014-10-2 kl 18:04

Nu år bärarmarna bytta med vissa besvär, det var dålig passform där de skruvas fast i karossen så jag fick övertyga dem med universalverktyget, spett, att hamna mitt för skruvhålen. Bilen känns tightare men jag misstänker att fjäderbenslagringarna är dåliga. Få se vad de säger på SBP.

DSC_0247.JPG - 286kB

NZORIKKO - 2014-10-2 kl 18:06

Kan ni se vad det här varit för något?

DSC_0250.JPG - 363kB

BennySteen - 2014-10-2 kl 20:06

Ser ut som fragment av Gustav Wasas dödsmask

/B

hbp98001 - 2014-10-2 kl 20:11

Liten varning för billiga bärarmar! Jag köpte shop4parts lågprisvariant till min Fiat Marea som har identiska bärarmar med 155, där blev spindelleden glapp igen på ca 18 månader / 1000 mil. :kulspruta:Samma med bakhjulslagret som byttes samtidigt. Båda precis bytta igen till märkesgrejer får se om det håller bättre.

[Ändrad 2-10-2014 av hbp98001]

FredrikAssarsson - 2014-10-2 kl 20:13

Den större biten ser ut att vara där man lägger åran i när man sitter i en gammal eka och drar sig fram :)

BennySteen - 2014-10-2 kl 21:36

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Den större biten ser ut att vara där man lägger åran i när man sitter i en gammal eka och drar sig fram :)

En gammal årklyka :-)

Filip - 2014-10-2 kl 21:36

Tippar på ett främre stabstag som sitter, eller kanske snarare satt, i bärarmen.

NZORIKKO - 2014-10-2 kl 21:50

Quote: Ursprugligen inlagt av Filip  

Tippar på ett främre stabstag som sitter, eller kanske snarare satt, i bärarmen.

Rätt svar. Som framgår fick jag kapa den sönder och samman för att få lös den. Sen trilskades den nya när jag skulle montera den men den kapade jag inte sönder utan övertygade med spettet.

NZORIKKO - 2014-10-9 kl 22:18

Jag har tjuvkört 155:an i Umeås ytterområden och bromsarna tar bättre och bättre, handbromsen fick nytt liv när jag kapitulerade och köpte bakskivor på Biltema för 199 kr/st men när jag skulle göra ett test i måndags resulterade det i att främre vajern till handbromsen gick av. Åter ett bett i det sura äpplet och köpte den vajern på Meca för 151 kr och nu verkar det gå att få bilen att stå stilla på 4-5 hacket. Jag tror jag provar att besikta imorgon innan något annat går sönder.

DSC_0232.JPG - 105kB

BennySteen - 2014-10-10 kl 13:17

besiktigat ännu ?

Jag och Andreas bytte kopplingens h-cyl på lilla beemern igår. så nu är jag bilburen igen ;-)

/b

Pages:  1  2    4