AlfaPower

En VW-nörd och en Fordfantast fixar en Sprint -87

Pages:  1    3

Michos Miche - 2013-12-21 kl 22:18

Hej!

Vi är två garagekompisar som har lite roliga projekt för oss. Micke heter jag, och Magnus heter garageägaren.
För egen del är det folkvagnar, mopeder och i viss mån motorcyklar som gäller. I folkavärlden är jag mest känd för min ohyggligt knöliga, låga bubbla med delad bakruta som räddats ur skogen och byggts ihop från grunden till ett mycket trevligt fungerande skogsvrak.(Se Classic Motor nr 11, -2013)
Magnus har byggt en Ford Capri i Zakspeedutförande, ett monsterprojekt där allt utom taket är ombyggt till racing.

För några år sedan köpte Magnus en Sprint som han började peta lite i. Hur som helst kom han inte så långt innan motivationen dog och projektet stannade av, sen dess har bilen har bara blivit stående.

DSC02246_zpsafe33a06.jpg - 75kB

DSC02247_zpsff0ec4b4.jpg - 80kB

Till den här vintern köpte jag mig en Audi 100 bara för att ha något att åka i. Klart sammanträffande reg.nr med Alfan :)

DSC02248_zps423d455f.jpg - 76kB

DSC02249_zps72865c6d.jpg - 89kB

DSC02250_zps3e0d49b8.jpg - 62kB

DSC02251_zpsf53c7ad8.jpg - 83kB

Historien om bilen vet vi inte så mycket om, mer än att den är sidosmälld och lagad 1993. Förardörren byttes då mot en begagnad, och karosspanelen framför bakhjulet är bytt. På baksidan av den sitter en dekal med leveransdatum och en (vad jag har för mig) en stockholmsverkstad som mottagare.

Bilens skick är för mig som är van med skogsvrak, i riktigt hyggligt skick. Det finns en del rost att ta hand om, men absolut inga svåra skador. Några bulor och skavanker finns det också att åtgärda, och det kommer jag att fixa.
Motorn ska bytas mot en annan som finns vid sidan om, och det kommer Magnus att göra. Han fixar det mekaniska, och jag fixar karosseri och utseende.

Ambitionen med det här projektet är att göra det så enkelt som möjligt, och allt ska fungera som det ska.
En enkel garagelack ska läggas, lämpliga sportiga hjul ska inhandlas och sist men inte minst ska den sänkas. Originalstötfångare i plast skippar vi, och ser oss efter ett par äldre, egentillverkade eller inga alls.

Vi kommer inte att jobba som galningar med den här bilen, utan när lust och tid faller på. Men vi ska försöka ha den färdig och körbar till sommaren.

Allt för idag, hörs! :)

M & M

Georg - 2013-12-21 kl 22:31

Blir ball att se vad ni får till - helt osmittade - ännu - av alfaviruset som det verkar.
Om ni sänker - se bara till att inte fjädrarna ramlar ur vid full utfjädring.om ni kapar ner dom. Ett sätt att hindra det är att korta stötdämparstängerna.

FredrikAssarsson - 2013-12-22 kl 09:00

Det här ska bli kul att följa :)

Vad blir planen med inredningen då? Är det någon originalfunky rutig 70-talsfärgad frän gammal alfasudinredning från början i den eller blir det mer åt WWII flygplansstolar och instrumentbräda klädd i krossad plysch? :smash:

JanneHagnell - 2013-12-23 kl 12:42

HAHA! Världen är bra liten ibland! Jag blev så inspirerad av artikeln i CM om Folkorna att jag skrev en insändare där Busan, min Sud TI 1978, fick vara med, och nu dyker du i din tur upp här med en Sprint!!:clap:

Georg - 2013-12-23 kl 16:08

Hörru Michos - kan du inte lägga in en bild på folkan?! Har inte CM just nu, men snart.

Michos Miche - 2013-12-23 kl 23:24

Hej igen!

Georg: Bra tips med sänkningen!

20120915025_zps56fc6a51.jpg - 78kB

20120915032_zpsd016f6d5.jpg - 80kB

DSC01744_zps6a9f2dbd.jpg - 168kB

P1140290_zpsd8bf5a9f.jpg - 119kB

P1140293_zps555306e5.jpg - 84kB

Bilder både utan, med fel och med rätt skärmar :) Men nu ska vi prata Alfa, om ni gillar folkvagnar kan ni läsa om mina galenskaper på www.boxerville.se

Fredrik: Tror faktiskt att hela inredningen finns, så det lär väl bli stora delar av den om den är frisk :) Bara något enkelt som funkar.

Janne: Haha jag såg den artikeln, roligt sammanträffande :)

------

Hålen under stolarna är nu igenlagda, men det glömde jag såklart att ta bild på. Men det kommer :) Magnus har iallafall plockat ned avgassystemet och börjat plocka ur motorn.

Nu har de främre delarna av golvet fått smaka vinkelslip:

DSC02254_zps0efb3057.jpg - 117kB

Blä

DSC02255_zpsa3d98e8b.jpg - 102kB

Rensat. Eftersom jag är totalnovis på Alfa ser ni direkt mitt misstag! Ledningarna var jag noggranna att kapa brevid, men att det skulle sitta en infästning för framvagnen under pedalstället var ju inget man tänkte på. Aja, bara att svetsa igen.
Mer än så orkade jag faktiskt inte för kvällen, men då är det iallafall förberett för frisk plåt tills nästa gång :)

Nu har vi synat skicket på bilen. Man kan väl säga att vissa delar av karossen har klarat sig bra, och andra inte. Passagerardörren är hemskt uppspacklad och tråkig. Helst skulle vi vilja ha en ny att få fram, för det är inte roligt med flera lager spackel. Höger bakskärm som även den är spacklad sitter löst, och kräver en massa jobb även den.

Vänster bakskärm har blivit bytt en gång av någon som inte heller har varit så noggrann av sig. Men den är iallafall rak i plåten. Sånt är tråkigt, för det drar ner ens motivation för vilken nivå man vill lägga sina prestationer på. I det här fallet hamnar det på nivån att bilen ska se okej ut med ny lack, och kunna rulla problemfritt på vägarna. En helrak och ospacklad bil kommer vi tyvärr inte ifrån, det blir för mycket jobb mot vad vi vill lägga ner på bilen.

Men ihop ska den allt! :)

MM & M

Georg - 2013-12-23 kl 23:46

Okej full fart här! Kul. :smash:

Kom ihåg bara att fylla i ort enl.forumreglerna!

Michos Miche - 2013-12-28 kl 23:56

DSC02279_zps590a32fc.jpg - 129kB

Stilstudie i hur äckliga gamla svetslagningar kan se ut :)

DSC02280_zps85d0ca64.jpg - 78kB

Snart är golvet färdigt.

Man kan köra med en liten grundregel när man börjar riva i gamla bilar:
Ser bilen fin ut, då ska man förbereda sig på hemska saker. Är bilen ett riktigt lik, då ska man förbereda sig på positiva saker.
Den här Alfan tillhör tyvärr det första alternativet. Den är full i tråkiga gamla lagningar och dumheter. Det gör att vi lägger oss på så låg nivå att vi nöjer oss med att få bilen körbar och garagelackad, that´s it! Därav blir det inga galet seriösa lagningar, utan punktat kant i kant med kittade skarvar.

DSC02281_zpsc744d0d0.jpg - 88kB

DSC02283_zps3f2be478.jpg - 74kB

Fälgprovning

DSC02288_zps4eebe194.jpg - 69kB

Fullt i spackel, urk!

Aja, ut ska den iaf.

More to come!

MM

[Ändrad 2013-12-28 av Michos Miche]

sam_h - 2013-12-29 kl 00:49

Inte dåligt fullagad sprintkaross det där! ha det så kul! och skulle suget och tålamodet tryta, ta en titta i Ainelands 156 SW tråd ;)

Micke G - 2013-12-29 kl 11:07

Jag har en Sprint som skall skrotas, den står i Salatrakten 7-8 mil från Hedemora. Den är krockad i fronten, men allt annat är rostfritt.

Jag säljer den för en tusenlapp. Det sitter dubbla Weber 36 IDF på den.

Annars har jag lösa dörrar som jag kan sälja väldigt billigt.

/Micke

sprint10.jpg - 358kB

Michos Miche - 2013-12-29 kl 11:18

sam: Jo "lagningar" finns det gott om.:bananana:

Micke G: Den tar vi, tack så mycket! :) Skicka telefonnummer i PM så tar vi kontakt den vägen.

Micke G - 2013-12-29 kl 12:11

PM skickat

FredrikAssarsson - 2013-12-29 kl 17:37

Haha Micke är det mellandagsrea igång nu?

Ni har lite att bita i på den karossen verkar det som men efter att ha lekt runt i folkakretsen så är väl du hyggligt van vid den bruna plåten? De har ju också ett par år på nacken de flea folkorna, även om de inte stått i skogen! :)
Kämpa på!

J.Aineland - 2013-12-30 kl 12:11

Kul att någon tar sig an en gammal Sprint. :bananana:

Quote: Ursprugligen inlagt av Michos Miche  

Därav blir det inga galet seriösa lagningar, utan punktat kant i kant med kittade skarvar.

Punktat kant-i-kant och kitt över, -Tänk om fler lagade så! :deal:
Tyvärr är det vanligaste att folk gör sådana hemska lagningar som du just ratat.

Mitt tips är att spara så mycket som möjligt av reservdelsbilen, det finns inte många kvar där ute att plocka från.

[Ändrad 2013-12-30 av J.Aineland]

dr_ragnar - 2014-1-2 kl 13:20

Micke-Michos, det kommer att sluta med att du har en gammal rostig tidig 70-tals Sud i rat-utförande :) och blir kanske delvis smittad av det italienska alfa-viruset, (du har ju redan Vespor så..)

Suden och Sprinten är ju verkligen en del av intressant bilhistoria, Syd-Italienska kvalitetsprodukter :).

// Magnus, (den andra byggaren)

JanneHagnell - 2014-1-3 kl 11:58

Eller som min kompis (som jag ärvde tillbaka min Sud från) sa när jag kallade hans Merca för tysk lågkvalitetsbil: Bättre låg kvalité än ingen kvalité alls!
:D

Michos Miche - 2014-1-3 kl 23:21

Näääe, vetefasen om jag kommer skaffa någon Alfa. Har ju första tjing på en hög folkvagnar som står lite här och var, förutom de jag redan har (fler än 10 st)

DSC02301_zps3f756ee6.jpg - 136kB

DSC02306_zpsd0e57098.jpg - 121kB

DSC02305_zps6e702e6e.jpg - 131kB

DSC02303_zps7be338fc.jpg - 91kB

DSC02302_zps0296c8b6.jpg - 116kB

Efter en vådlig färd från Salas urskogar på en smal traktorväg i totalt kolmörker, med lite bränd Audikoppling och draghjälp från en Mercedes i de branta backarna står Alfan utanför garaget.

Eftersom det följde med en massa delar till den svarta så tänker vi använda dem och bygga ihop den som planerat. Den röda får arkiveras på obestämd framtid.

Inget vettigt har hänt i jobbväg på den svarta, men tänkte försöka laga lite mer rost imorgon :)

MM

BennySteen - 2014-1-4 kl 11:02

vad är det för vit bil som syns i bakgrunden på bild 1 och 3 ?
eftersom du håller på med folkor... kan det vara en piraya ?

[Ändrad 2014-1-4 av BennySteen]

dr_ragnar - 2014-1-4 kl 13:37

Benny, Nej ,det är hemma hos mig, (byggare 2), och det är ett annat framtidsprojekt "parkerat" under altanen: Kaross: Silverhawk, svensk design från tidigt 80-tal av Sven-Harry,
tänkt normalt för typ-3 platta.

dr_ragnar - 2014-1-4 kl 13:51

Eftersom Micke gjorde det, så får jag väl också visa ett litet smakprov från det ordinarie (dyra )projektet:

20130701_165753_zps1688708d.jpg - 97kB

Forumtråd, (för de som vill bevandra sig lite mer i Ford-träsket):
http://www.tazzemanshill.com/capri/forum/viewtopic.php?id=12...

BennySteen - 2014-1-4 kl 23:27

ah ! Capri RS lookalike. Den som synts på rejsa också. Oerhört frän design.

Min första bil var en Capri 1600 GT -73 .
Är också torsk på den tidens racerbilar.

Länken får bli ipadläsningen i sängen tror jag :-)

/B

Micke G - 2014-1-5 kl 14:17

Kul att se att allt gick bra med transporten.
Gamla fordar är ju jäkligt tuffa, har själv haft en Cortina 1600 E som jag saknar ibland.
En Capri 3000 GTXLR stod på önsklistan när man var yngre.
Jag minns Bosse Emmas "Team MER" Capri och den var grym att se i SSK serien på 70 talet.

Michos Miche - 2014-1-6 kl 20:56

DSC02318_zps4cef28a9.jpg - 91kB

DSC02319_zps2e123cb5.jpg - 93kB

DSC02320_zpse8dc0193.jpg - 86kB

Hur får man ur hastighetsmätarwiren?

Det blöta förklaras av att det satt tydligen en plugg för vattnet (vatten i motorer?!) under ett motorfäste som vi givetvis lossade. :ink:

Micke G - 2014-1-7 kl 08:01

Det brukar sitta en väl synlig klämma över brickan på vajern.
Om den saknas så skall det bara vara att dra vajern rakt ut.
Testa att smörja med 5-56 eller liknande.

Georg - 2014-1-7 kl 20:05

Var försiktig som f-n med vajern. Alltid bristvara. Jo mittre bulten av tre vid sidostaget är vattenpluggen :) - men det brukar man få hopsamlat i ärmen..

Michos Miche - 2014-1-11 kl 22:57

DSC02323_zps143f6bb3.jpg - 85kB

Händer en del här, dock inget som egentligen är värt att ta kort på. Dörrarna har nu trillat av, och ska snart börja gås igenom.

Tyvärr har högerdörren från Micke G inte riktigt trivts så bra i den fuktiga visseverkska luften, med resultat att den har rostat hål på insidan i bakre nedre hörnet bakom en kittklump. Men eftersom den superspacklade dörren som satt på bilen var frisk från rost, så tänker jag plocka hörnet från den. Så det är inga problem att fixa :) Donatordörren är ju iallafall rak :)

Hastighetsmätarvajern vägrar komma loss trots att clipset är lossat. Whatever egentligen, för vi har mer eller mindre bestämt oss för att plocka drivlinan ur den röda. Den lär ju ändå ur om man ska byta front, och den dag vi ev vill göra något med den får man skaffa ett drivpaket då. Bättre att den svarta kommer ut så snart som möjligt :)

[Ändrad 2014-1-11 av Michos Miche]

Georg - 2014-1-11 kl 23:14

Du kan ju fylla på hålet med lite rostlösning och avvakta lite. Vajern är tillplattad från rund till fyrkantig i den änden och sitter nedstoppad i motsvarande hål. Men du kanske har fler vajrar där.

Micke G - 2014-1-11 kl 23:42

Jag har extra vajer på lager om så skulle behövas.
Det där med långförvaring av plåtdelar är ett jäkla problem.
även om man försöker förvara på bästa sätt så nog fasen kryper rosten in på något sätt i alla fall.

Har än så länge ett gäng dörrar kvar hemma i Huddinge, tror dom kan vara bättre då det är torrare här. Har bland annat en helt ny högerdörr liggandes på vinden. Så om den andra är kass, så fixar jag fram en ny.

Tycker för övrigt det är skitkul att ni ger er i kast med en gammal Sprint.
och det måste jag ändå säga att en trevligare motor än alfaboxern är svårare att hitta.

Jag köpte för att tag sedan en Berlina med 2,0 motor en jäkligt charmig bil.
Den går riktigt bra, men gasresponsen och rappheten från boxern går inte att jämföra med Nordmotorn, där är boxern sagolik..

[Ändrad 11-1-2014 av Micke G]

Hauge - 2014-1-12 kl 09:36

Kul projekt!
Sprinten har snyggare linjer och inredning än Alfetta gt:n som var de två alfor som stod på önskelistan.
Caprin är svincool. Hade en 3,0 gtxlr (bilhistoriens längsta tillägg?) på lut när jag var i körkortstagen.

Lycka till!

JanneHagnell - 2014-1-12 kl 13:52

Ja, Sprinten och GT/GTV:ns likheter är mest på håll, vid närmare kontakt märker man att det är två helt olika bilar, men himla kul bägge två.:headbang:

Michos Miche - 2014-1-19 kl 20:51

DSC02329_zps3f0fe77d.jpg - 66kB

Wheelsen har kommit! Naturligtvis kommer de inte att enbart vara svarta. Avslöjar inget mer än så för idag :)

DSC02330_zps682691db.jpg - 87kB

Ner ner ner

DSC02333_zpsfb4018d1.jpg - 100kB

Motorutrymmet under arbete

DSC02334_zpsec59f2d4.jpg - 75kB

DSC02336_zps2479d21e.jpg - 133kB

DSC02337_zps0a32d8c4.jpg - 118kB

Plåtporr signerad fantastiskt kvalitetsmedvetna italienska fabriksarbetare... :D
Eftersom det är gjort så från fabrik får det vara kvar som en rolig grej. Inget problem med hållfastheten, bara att det är fult :) "Svetsarna" tillhör förstärkningsväggen bakom baksätet.

Men jag måste säga att det är en enorm skillnad mellan att svetsa i tysk plåt mot italiensk. Folkvagnar är roliga att svetsa i och med bra resultat, medan Alfa och Vespa känns några snäpp längre ner på stegen...:pottytrain:

Micke G: Om vi kan lösa leverans på något smidigt sätt vore det trevligt. Avvaktar så länge med dörrarbete, för det finns en massa annat att göra ändå :)

Övriga: Tack för tips och hejarop!

[Ändrad 2014-1-19 av Michos Miche]

J.Aineland - 2014-1-19 kl 21:00

Öh!? Svarta plåtisar? Ska ni ha den som vinterbil eller?:boing:

Kör 17" lättmetall med 225/35 däck på min Sprint:embaressed:

J.Aineland - 2014-1-19 kl 21:03

De extra plåtvinklarna som är så snyggt svetsat på er bil fanns bara på 33-baserade Sprintar. De ursprungliga Sud Sprintarna har ett lite högre golv precis där plåten för ryggstödet och sitter direkt mot golvplåten istället.

Jag hade en gång en VW Jetta, inget jag saknar. Fanns inget finlir på den alls. Bakaxeln tex. var ett trist 4-kantsrör.

[Ändrad 2014-1-19 av J.Aineland]

Georg - 2014-1-19 kl 22:42

Jag hade en gång en VW Jetta, inget jag saknar. Fanns inget finlir på den alls. Bakaxeln tex. var ett trist 4-kantsrör. (från Jockes inlägg ovan)

- som på en sud då Jocke :)

[Ändrad 2014-1-20 av Georg]

FredrikAssarsson - 2014-1-20 kl 07:37

Sjyst Cal-looker rake bilen har fått :) ass up, nose down. Blir det brmfälgar sedan? :cool:

JanneHagnell - 2014-1-20 kl 11:15

Quote: Ursprugligen inlagt av J.Aineland  
De extra plåtvinklarna som är så snyggt svetsat på er bil fanns bara på 33-baserade Sprintar. De ursprungliga Sud Sprintarna har ett lite högre golv precis där plåten för ryggstödet och sitter direkt mot golvplåten istället.

Jag hade en gång en VW Jetta, inget jag saknar. Fanns inget finlir på den alls. Bakaxeln tex. var ett trist 4-kantsrör.

[Ändrad 2014-1-19 av J.Aineland]

Men Jetta och VW Typ 1 kan man väl inte jämföra på samma dag? Har själv haft två Golfar; kul att köra och bra kvalité (utom rostskyddet...) men med noll utstrålning. Kupén kändes kallt funktionell som ett undersökningsrum på akuten.:no:

dr_ragnar - 2014-1-20 kl 21:05

Vi vill ju att denna Sprint ska få ett lite eget speciellt stuk, lite råare :) Därav valet av plåtisar, och inte vilka som helst, utan 7x16 med nice ET som fyller ut bra, beställt förstås från Italien.

kg70 - 2014-1-20 kl 23:21

Plåt kan ge helrätt stuk. Vad heter firman som levererat fälgarna?

Micke G - 2014-1-21 kl 07:49

Kul med lite nya idéer. Många av oss har nog varit ganska statiska om hur en Alfa ska se ut.

JanneHagnell - 2014-1-21 kl 13:41

Både Sprinten och Alfetta GT/GTV har ju utseenden som oassar ypperligt att förråa. Kör hårt!:headbang:

Michos Miche - 2014-1-21 kl 22:48

Vattenskadade VW´s är ingenting jag håller på med, så jag deltar inte i den diskussionen. Enda jag kan säga är väl bara att Alfas dåliga kvalitetsrykte inte direkt ter sig på falska grunder.

"Om du landsvägen nära till hands känner dig belåten, kan en Alfa erbjuda genom plåten"

Kvaliteten är verkligen horribel på samtliga punkter. Inte ens slipdammet från den luktar gott, och den så kallade plåten är hemsk att svetsa i. En stor eloge till er som orkar hålla på med Alfa Romeo. I dagsläget är vi glada att bara få ihop bilen och kunna köra den. Med det lägger vi våra arbetsinsatser på samma nivå som kvaliteten - låg.
Synd, för det är en fin bil.

Mer bilder kommer, men inte idag.

MM

Georg - 2014-1-22 kl 00:04

Okej du har hamnat i sudträsket så det är inte så svårt att förstå din inställning till kvaliteten på karossen iallafall. Ryssplåt.. Men det finns många bilar från tiden som har sämre stil på punktsvetsar etc. Maskinellt håller det mesta bra klass. En sudmotor kan som så många andra motorer köras i princip hur långt som helst. 30.000 mil är inga problem för en boxer. Jag har själv haft såna som gått längre än så.
Man brukar säga att en alfa behöver olja och filter - då håller dom. Men jag har sett 240:or som inte pallar med om man inte sköter den biten.
Annars är ju begagnade alfor ett sätt om man vill hålla bilkostnaderna nere då det oftast finns hur mycket grejer som helst att få tag i till små pengar. jag renoverade en Duett - ett riktigt skogsvrak - och trodde det skulle vara en lätt match att få fatt i beg.delar. Men icke. Det fanns knappt nåt. Likaså BMW 2002 som jag också har en här igång. Beg.delar finns men dyrt som XX.

Micke G - 2014-1-22 kl 07:57

Man får ta det som en utmaning.
Kan få ordning på en gammal Alfa, så kan man renovera allt.

JanneHagnell - 2014-1-22 kl 18:16

Javisst är Sudkvalitén usel, men det vägs upp tusenfallt bakom ratten. På 80-talet hade jag en sju år gammal Sud där jag nog hade kunnat slita loss framdörrarna från A-stolparna om jag hade velat, men :headbang: vad den gick!

Georg - 2014-1-22 kl 18:33

Tack för dom orden Janne - nu orkar jag en bit till i svetsjobbet :bondage:

matsud - 2014-1-22 kl 19:14

Förstår om man kommer från en 50-60 tals bil och ska laga plåt i en sud.
På min gamla opel olympia -53 gick det ju knappt att bränna hål i plåten :)
Personligen så tror jag bara att ni inte vant er än.Brukar själv svära som en
borstpinne när jag börjat fixat med en ny bilmodell,allt är fel.Nu för tiden är
inget så vettigt och bra som sud/33 :D

Kan det betyda att den röda krockade sprinten blir till salu :)

dr_ragnar - 2014-1-22 kl 20:12

Ja, den var lite rostigare än vi trodde... :) Så vi räddar upp det värsta hjälpligt, viktigast den går att åka i till sommarn,

Rostiga, tunnt byggda, men som sagt charmiga, vackra och roliga att köra, (Har inte haft den äran ännu),

KG70: fälg-firman heter It Route (It Route.com SRL),

En fråga: Var hittar man (nya) reservdelar? typ bromsgrejer..?
Och så behöver vi ett nytt sånt dära lager på fjäderbenet fram, det hade rostat ihop helt.. ( passar allt från Alfa 33 ? )

matsud - 2014-1-22 kl 21:35

Bromssaker finns nog hos en vanlig bildelsnasare.Är bilen 33baserad (med bromsskivorna ute vid hjulnaven och trummor bak)??
Det finns två olika lager i nedre fjäderbenslagringen.Är det den gula plastlagringen med kulor i så har jag sett den på skruvat.se,samma som till Alfa 164.Om det är den andra lagringen med nållager så är det nog marigare.Vet att det satt nållagring på tidiga 33:or.
Jag har lite bromsbelägg fram till 33:or liggandes.Tror det är belägg till ATE jag har flera utav.men kolla först vad det sitter där.Dom är i princip gratis. / mats

Micke G - 2014-1-23 kl 08:32

Det mesta finns som sagt att köpa i vanliga resevdelsbutiker.
Kolla Gete motordelars reservdelskatalog. Dom har det mesta i sitt utbud och dom är återförsäljare till alla reservdelsbutiker som vill handla av dom.

Om du vill köpa från England så kolla tex http://www.justsuds.co.uk/
Dom har lite av varje att erbjuda. Jag köpte själv därifrån för ett antal år sedan.

http://www.tmuukkonen.fi/shop/?product_cat=33-905-7 brukar också kunna skaffa fram lite udda delar.

Ebay är en annan plats där många boxerfantaster hänger i väntan på rätt tillfällen.

dr_ragnar - 2014-1-23 kl 23:34

Tack för tipsen :)

Tyvärr är det inte de gula plastlagren, utan nållager äldre... de gula verkar finnas på flera ställen, men de passar väl inte då?

Micke G - 2014-1-24 kl 08:23

Jag har begagnade nålager som legat förvarade i olja under många år.
Vet dock ej skicket på dessa.
Annars har jag lösa kompletta fjäderben från 33 liggandes.

Tror det är fjäderskålarna som skiljer mellan dom gula lagren och nållagren

Det är ett ordentligt pussel att få alla plåtringarna att hamna på rätt plats och använda rätt skålar. Minsta fel och det blir helt galet och istället för en suverän väghållning kommer bilen att slingra sig som en orm.

Michos Miche - 2014-1-28 kl 21:34

DSC02349_zps937cfe40.jpg - 91kB

Liten lätt mock up. Som ni ser ökar andelen röd grundfärg :)
Värt att notera är hur tråkig den knöliga frontplåten är. Men det ska vif fixa på ett eller annat sätt.

Mer bilder att vänta i helgen :)

FredrikAssarsson - 2014-1-28 kl 22:37

Låg & fet verkar stilen vara - helrätt!

Michos Miche - 2014-2-3 kl 17:18

Det här forumet verkar ligga nere titt som tätt.
Så det får bli en uppdatering nu istället :)

DSC02365_zpse2f7ab3e.jpg - 81kB

DSC02366_zps51fb110e.jpg - 85kB

DSC02367_zps4b3f2ec9.jpg - 59kB

DSC02368_zpsb4296ffa.jpg - 63kB

Då det här inte är en renovering, utan snarare en grövre form av reparation får de orden representera resultatet på bilderna. Good enough för att få ut vagnen på vägarna till sommaren. :)

Det återstår fortfarande några timmar med rostlagning, men det fixar jag snart :)

[Ändrad 2014-2-3 av Michos Miche]

FredrikAssarsson - 2014-2-3 kl 18:37

Finns verkligen inget att skämmas över att kalla det reparation istället för renovering. Det är ju samma mynt trots allt ;)

Jag ser fram emot att se hur stuket kommer att bli med tanke på era bilbakgrunder :smash:

Michos Miche - 2014-2-3 kl 22:33

Stuket kommer bli trevligt, och kanske lite utanför lådan mot hur de brukar se ut. Vi är ju som sagt inga "alfistos".

Mer sneak peak:

DSC02369_zpsbddc9618.jpg - 73kB

Prototyper byggs bäst av tejp, kartongbitar och vad man nu kommer över. Den färdiga produkten byggs bäst av metall lämplig för ändamålet :)

DSC02063_zps4e4017b3.jpg - 66kB

I rådande stund håller jag på lite med min Vespa GS också. I och med Alfabygget och att jag fick tag på en framgaffel som är möjlig att sänka fick jag inspiration att äntligen få ut den på vägarna ordentligt efter tre års arbete till och från i perioder. :) Den här är ett riktigt hoppock, ramen fick jag rensad för tre år sedan och alla grejer som kommit till är av olika härkomst.

Italienska fordon är riktigt trevliga, om än kanske onödigt komplicerade i sina hörn.

Finnland - 2014-2-4 kl 00:10

Lite lätt Giocattolo stuk med den vingen eller ska jag mer säga Sprint 6C. :)

FredrikAssarsson - 2014-2-4 kl 06:54

Vilken frän Vespa! Härlig stil, fattas bara mintturkos lack med gräddvita detaljer och brun skinsadel! :)

Georg - 2014-2-4 kl 10:13

Ha ! Hade en sån lite tidigare 150:a där jag tog bort kåporna bak - skar upp kåpan bakom bakhjulet så det blev öppet fritt bakåt. Ingen framskärm. På slutet skar jag bort hela frontplåten så det bara var fotplattorna kvar - avsmalnade -. På det Stockholmsstyre blåbärslila lack men Woodpecker fick tyvärr inte plats när fronten togs bort. Blev tyvärr för vekt fram så det vobblade bra när man körde hårt i böjarna.
Utan frontplåt kunde man köra utan fläkt - en väldigt stor och platt sak - och då fick man en riktigt rapp maskin :)
Den gick dagligen från Åsögatan till Tekn.Gymnasiet Thorildsplan (Stockholm)
Jo - skurna däck hade jag = med fogsvans förbättrade man mönstret - man behövde bara att det syntes på den tiden på provningen. Man fick ta det lite försiktigt hehe

JanneHagnell - 2014-2-4 kl 20:25

Väldigt mycket italienskt hos en som säger sig ha hjärtat i annat land...:P

Michos Miche - 2014-2-4 kl 21:47

DSC02374_zps1804313b.jpg - 112kB

Begagnade alfadelar säljes! :D Bland annat har vi ett motorfäste, ekonomiplåt till golvet, fjäderbenslagring och en bromsskiva av yppersta kvalitet!

Angående mitt förhållande till Italien så sträcker det sig längre än bara Vespor. 80% av all musik jag lyssnar på är Italo Disco :)
Lackera Vespan? Näe, verkar onödigt. Hoppar det den här gången och nöjer mig med klarlack och diverse motiv (som absolut inte är airbrush, sådant hör hemma på karuseller) :)

---------

Eftersom jag inte klarar av att lägga ut bilder på fusklagningar så blir det inga. Men jag kan meddela är vänster sida nu skulle gå igenom en besiktning utan problem. Bara några timmar på höger sida, insidan av bakplåten och vindruteramen. Sen är bilen färdiglagad från rost :)
Då är det bara totalt sönderspacklade karosspaneler med passform fiskmås att ta sig an.... Mmmmm!

[Ändrad 2014-2-4 av Michos Miche]

Georg - 2014-2-5 kl 07:31

sudens bromsskivor brukar ha hög materialkvalitet och kan med fördel svarvas - om det finns material nog - fjäderbenslagringarna däremot känner jag kan bli svårsålda :dunce:

Michos Miche - 2014-2-6 kl 23:53

Skivan var bara två millimeter under lägsta tillåtna tolerans :D Och på andra sidan var det givetvis en frisk skiva.

DSC02377_zps9afe803a.jpg - 69kB

Fortfarande bara domkraft och lösa hjul fram, men bak är det sänkt. Lite väl hög ändå :/

DSC02379_zps8c40a1e5.jpg - 77kB

Det röda liket har kommit in i värmen. Vi har mer eller mindre bestämt oss för att plocka alla godbitar till den svarta. Vi kommer inte orka eller ha tid att bygga bil av den när den svara är klar.
Imorgon ska vi försöka på en provkörning innan demontering.

DSC02380_zpsfc3ddf37.jpg - 105kB

Italiano! :)

George Junior - 2014-2-7 kl 08:25

Suden har samma spline och diameter på kopplingen som sena VW typ 1 har jag för mig, har ni kollat det? Därmot har nog baggen en tjockare lamell?

Micke G - 2014-2-7 kl 08:36

Är nog ett bra beslut att skrota den röda, är nog inte ekonomiskt försvarbart att lägga en massa timmar på att byta hela frontpartiet.

Ett tips plocka fjäderben och växellåda från den. Den har endast gått 10000 mil.

När ni tröttnat på den relativt ganska trötta och kraftlösa 1,5:an, så kan ni komma förbi Heby och hämta en riktigt frisk och vridstark original 1,7:a för ett vrakpris, på grund av att jag har städmani för tillfället.

Jag har även fina grövre 1,7 IE grenrör utan avgasreningstjafset (dom långa cigarettliknande rören)

Michos Miche - 2014-2-9 kl 22:57

DSC02392_zps87724361.jpg - 65kB

Vad är den där svarta saken i en påse med kablar till för?

DSC02396_zpsbbdab964.jpg - 115kB

DSC02397_zps8e8df9a9.jpg - 89kB

Drivlinan ur. Tyvärr kom det typ en liter vatten innan oljan rann ur vid dränering. Kan den ha frusit eller något sådant?
Jag har aldrig hållit på med vattenskadade bilar förut, så jag vet inte :cool:

Micke: Den motorn kanske kan vara något. Det får Lundin bestämma :)

Micke G - 2014-2-10 kl 08:32

Tror kablarna i påsen har med halvljusautomatiken att göra, men jag kan ha fel.

Motorn har inte blivit varmkörd sedan 1993. Jag startade den visserligen 1999 efter att jag köpt bilen. Men eftersom att det var en 1,5:a så brydde jag mig inte så mycket om maskinen. Den skulle ändå ha kasserats om jag renoverat bilen.
Tror inte den frysit, den har bara stått utomhus ett kort tag och jag har för mig att jag kollade glykolen strax efter jag köpte bilen. Det är troligvis kondensvatten som runnit ned i tråget.

1,5:an är tråkigast av alla boxermaskiner. Den har varken vridet som 1,7:an har eller varvvilligheten som 1,3:an har. Den är bara slätstruken och halvtrött.

Själv skulle jag absolut satsa på en 1,7:a speciellt nu när ni styvat upp chassit och fixat till bilen i övrigt. Sprinten har en grym väghållning och det är svårt att övermotorisera den.

JanneHagnell - 2014-2-10 kl 10:23

Quote: Ursprugligen inlagt av Micke G  
Är nog ett bra beslut att skrota den röda, är nog inte ekonomiskt försvarbart att lägga en massa timmar på att byta hela frontpartiet.

Ett tips plocka fjäderben och växellåda från den. Den har endast gått 10000 mil.

När ni tröttnat på den relativt ganska trötta och kraftlösa 1,5:an, så kan ni komma förbi Heby och hämta en riktigt frisk och vridstark original 1,7:a för ett vrakpris, på grund av att jag har städmani för tillfället.

Jag har även fina grövre 1,7 IE grenrör utan avgasreningstjafset (dom långa cigarettliknande rören)

Passar grenrören även 1,3? Kunde jag vara intresserad av...

Micke G - 2014-2-10 kl 10:32

Nej, 1,3 har en annan konstruktion, men jag kan eventuellt ha ett sådant grenrör på lager.

Finnland - 2014-2-10 kl 11:12

Tror kablarna i påsen har med halvljusautomatiken att göra, men jag kan ha fel.

Motorn har inte blivit varmkörd sedan 1993. Jag startade den visserligen 1999 efter att jag köpt bilen. Men eftersom att det var en 1,5:a så brydde jag mig inte så mycket om maskinen. Den skulle ändå ha kasserats om jag renoverat bilen.
Tror inte den frysit, den har bara stått utomhus ett kort tag och jag har för mig att jag kollade glykolen strax efter jag köpte bilen. Det är troligvis kondensvatten som runnit ned i tråget.

1,5:an är tråkigast av alla boxermaskiner. Den har varken vridet som 1,7:an har eller varvvilligheten som 1,3:an har. Den är bara slätstruken och halvtrött.

Själv skulle jag absolut satsa på en 1,7:a speciellt nu när ni styvat upp chassit och fixat till bilen i övrigt. Sprinten har en grym väghållning och det är svårt att övermotorisera den.

Är det nån som besyckat om en 1.5:a och försökt att få en att gå som den ska? Hela avgasreningen gör ju att dom går lite skumt menar jag.

JanneHagnell - 2014-2-10 kl 11:23

Nej, 1,3 har en annan konstruktion, men jag kan eventuellt ha ett sådant grenrör på lager.

:kiss:

Georg - 2014-2-10 kl 14:32

Min 33TI med 1,7 hade samma påse med nåt el i !
1,5-maskinen med enkelförgasare är heltrött men inte den med dubbelförgasare. 105-hästarn går skitbra även på motorväg att elda på med.
Jag börjar bli fundersam på 1,3 som jag har - med längre slag som en 1,5 eller Micke?
Kan bli slagsmål om 1,7:an :P

matsud - 2014-2-10 kl 20:51

Bestyckade om min 105hk 1,5:a.Bytte till större luftmunstycken bara.Den gick som spjutet.Dock ngt strul med tändningen,men det ordnade upp sig ganska ok när jag ställde tändningen efter markeringen på 4000giri.
Satt det bara 95hk dubbelfugge i sudsprintarna?? Min 84 hade bara 95hk med dubbelförg.

Sen övergår det mitt förstånd hur ni kan satsa på den mögna svarta sprinten när det finns en som är bra i plåten.Byta en front tar väl inte många timmar????

Finnland - 2014-2-10 kl 21:12

Quote: Ursprugligen inlagt av matsud  
Bestyckade om min 105hk 1,5:a.Bytte till större luftmunstycken bara.Den gick som spjutet.Dock ngt strul med tändningen,men det ordnade upp sig ganska ok när jag ställde tändningen efter markeringen på 4000giri.
Satt det bara 95hk dubbelfugge i sudsprintarna?? Min 84 hade bara 95hk med dubbelförg.

Sen övergår det mitt förstånd hur ni kan satsa på den mögna svarta sprinten när det finns en som är bra i plåten.Byta en front tar väl inte många timmar????

Nope, åtm 33 QO och dom tidiga 4x4 hade 95 hästaren.

Michos Miche - 2014-2-18 kl 21:38

DSC02416_zpsd0c0bc67.jpg - 72kB

Den här bilen är bara så slut. Bara äckliga dåliga lagningar överallt. Men nu är det bara det här kvar och vindruteramen. Den som har "bytt" den här tröskeln innan borde förbjudas för all framtid att ens få röra en bil. Så extremt dåligt gjort att det inte går att beskriva. En fin blandning av usel passform, obehandlad dålig plåt, kitt, spackel, underredsmassa, hålrumsvax, smuts, gravrost, ytrost, äckligfärg, usla svetsar och allt som är ont.

Nu ska bara skiten ihop och fungera. Sen aldrig mer Alfa :D

FredrikAssarsson - 2014-2-18 kl 21:47

HAH! :D Det säger du nu sedan sitter du i sommar bakom ratten med ett leende som går två varv runt ansiktet och börjar fundera på om du inte skulle ha en gammal GTV6 med sånandärade motor som alla pratar om. Och sedan skulle en Bertone vara fräck och en Giulia vara hysteriskt kul att ha och en Berl.... oj hej träsket, har jag fastnat?

Georg - 2014-2-18 kl 22:46

Jag köpte en vanlig sud en gång där man tryckt dit nya trösklarna och fäst med 4 punkter på varje tröskel :)

JanneHagnell - 2014-2-19 kl 21:15

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  

HAH! :D Det säger du nu sedan sitter du i sommar bakom ratten med ett leende som går två varv runt ansiktet och börjar fundera på om du inte skulle ha en gammal GTV6 med sånandärade motor som alla pratar om. Och sedan skulle en Bertone vara fräck och en Giulia vara hysteriskt kul att ha och en Berl.... oj hej träsket, har jag fastnat?

Så sant som det är sagt! Vilket härligt träsk!

stealthmannen - 2014-2-20 kl 23:00

Quote: Ursprugligen inlagt av Finnland  
Lite lätt Giocattolo stuk med den vingen eller ska jag mer säga Sprint 6C. :)

Håller med! Helt rätt stuk!

spv4.jpeg - 26kB

George Junior - 2014-2-21 kl 08:15

Ang enochenhalvlitern: Jag minns en svart tidig 33a, TI eller QV, med massor av mil och rätt risig, som gick som om :evil: bodde i fördelaren. Oavsett växel, varvtal och stort släp så var det bara plattan i mattan och ett stort bröl så slungades man framåt. Den bör ha haft 1.5 l med dubbelförknasarae. :ritaliead:

Georg - 2014-2-21 kl 08:47

Känns som att jag är tvungen att sudda bort ev.tveksamheter här ang ovan nämnda 33:a.
En kompis och jag skulle åt samma håll. Vi hade varit utanför Strängnäs och eldat skiten ur våra hojar i skogen i tre da´r. Han hade sin nyvässade MB GT - som han skruvat på och filat hela vintern på maskinen.'Jag hade 33:an ovan med bilsläp och två endurohojar på säg 140 kg i snitt/st.
Han skulle ju visa då lite vilket drag det var i MGB:n nu. Och det var inga problem med det för han lyckades aldrig åka ifrån mig så jag såg verkligen hur otroligt seg den var hans MGB och vise versa 33:an. Ibland kan skadeglädjen verkligen infinna sig :bananana:
Jodå det var enochenhalvan/105 i den.

Micke G - 2014-2-21 kl 09:36

Dom 1,5:or jag haft har också gått bra, men i jämförelse med en "äkta" förgasar 1,7:a så har det vart stor skillnad.

Min röda Sprint ritar i gatan på både 1:an och 2:an vid gaspådrag.

Det är inte bara 200 cc som skiljer utan även vassare kammar i original och grövre insugs och avgaskanaler. Även insugröret är större 40 mm istället för 36.

Grenröret är också betydligt bättre i och med att det saknar det tidigare avgasreningssystemet där man stoppat in mycket skrot direkt inne i rören.

En rolig detalj är att 1,7:an med förgasare original har katalysator utan lambdasond installerad.

dr_ragnar - 2014-2-21 kl 10:37

Har en fräsch boxer 1,5 från en 33:a -87:a, med dubbelförgasare liggandes, den har tydligen "bara" 95hk, vad är det för skillnad mot 105hk varianten?

Var det andra kammar i 33.....

Georg - 2014-2-21 kl 16:44

Det enda som skiljer en 1,5/95 med en 1,5/105 är kammarna. Om det finns andra skillnader som inte påverkar effekten vet jag inte -förgasarbestyckningen är identisk.

dr_ragnar - 2014-3-2 kl 12:22

Har en liten fundering. Det satt en okänd motor i den svarta, den har svarta ventilkåpor i plåt, och 36 mutter på vevaxeln, vad kan det vara för nåt?
Kan man söka på motor-nr?

De andra 2, t.ex. 105 hk har ventilkåpor i alu och alfa tryck på, samt 30 mutter på veven.

(Vi försöker få ihop en bra motor av 3 olika, den okända verkar ha bäst komp)

J.Aineland - 2014-3-2 kl 13:08

Quote: Ursprugligen inlagt av dr_ragnar  
Har en liten fundering. Det satt en okänd motor i den svarta, den har svarta ventilkåpor i plåt, och 36 mutter på vevaxeln, vad kan det vara för nåt?
Kan man söka på motor-nr?

De andra 2, t.ex. 105 hk har ventilkåpor i alu och alfa tryck på, samt 30 mutter på veven.

(Vi försöker få ihop en bra motor av 3 olika, den okända verkar ha bäst komp)

Jo, man kan se vad det är för motor med hjälp av motornumret.
Ventilkåpor i plåt fanns bara i Alfasud och Sudsprintar så om inte någon har bytt kåpor så är detta inte originalmotorn till den svarte.
Alla motorer med plåtkåpor har även kammar med dubbla lober och ventiljustering görs med en insexnyckel genom hålen i kammarna mellan loberna.
Jag kan inte minnas att jag sett någon motor med plåtkåpor som hade 2st dubbelförgasare som original.

dr_ragnar - 2014-3-2 kl 13:23

Den har enkelförgasare, (glömde berätta), så det kanske inte är nåt att satsa på då, kan vara en äldre 1,3 sud-motor då kanske..
om det är en äldre 1,5, blir det då 105 hk med dubbelförgasare?, eller är det mer som skiljer tro (kammar, toppar etc.)

dr_ragnar - 2014-3-2 kl 13:50

Står 21D81 på motorn på den äldre "okända",

Han som jag en gång köpte den svarta av, sa att nån bytt motor, men visste inte mer.

Valen att satsa på: :) vad göra...

Nr 1) Okänd motor X nämnd ovan, (verkar vara bästa kompet), men det kanske en klen 1.3:a ?

Nr 2) 1,5, 105hk, som satt i röda, (rann ur kanske 3l vatten ur oljan), har den frusit? och isåfalll vad är trasigt..

Nr 3) 1,5, 95hk, alfa 33 -87 köpt på bildemontering, visade sig ha sämst komp, och sämre skick än vi trott, Tänkte satsa på den och flytta kammar från nr.2
Men nu osäker, kanske flytta hela topparna från 2 ?

J.Aineland - 2014-3-2 kl 14:19

Äldre 1.5 med enkelförgasare har andra kammar osv. Svårt att säga exakt utan motornummer. Om den motorn du har är en 1.5:a kan du däremot ta toppar insug och förgasare från den röda som borde vara en 105Hk och flytta över. Botten ska vara samma på alla 1.5:or om jag inte minns fel.

"21D81" är inte motortyp utan troligen ett gjutningsnummer.

Typnummer och motornumret sitter på en liten upphöjning strax bredvid startmotorn vid oljestickan.

motornummer.jpg - 170kB

AR30198 som på bilden är en 95HK från en Sprint -83 med dubbla lober på kammarna. Bortse från toppen på bilden då denna är en från en 1.7:a 16V

dr_ragnar - 2014-3-2 kl 16:21

Tack för support.

Jag har tittat lite nu, svårt att på de där ställena, fick putsa. (rost etc..)
Ser ut som följande:

1.) X -motor:
Övre rad: AS30133
Undre rad: 00108

2) 105hk:
Övre rad: AR30182
undre rad: 0007058

3) 33-95hk,
Övre rad: AR30526
Undre rad: 0001982

dr_ragnar - 2014-3-2 kl 16:29

Googlar man AS30133, så kommer Alfa Sud III , 1,5 upp, 95 hk

Så då borde det vara ett 1,5 -block,

men de borde i så fall vart med dubbelförgasare

J.Aineland - 2014-3-2 kl 17:15

Quote: Ursprugligen inlagt av dr_ragnar  
Googlar man AS30133, så kommer Alfa Sud III , 1,5 upp, 95 hk

Så då borde det vara ett 1,5 -block,

men de borde i så fall vart med dubbelförgasare

Jag känner inte till den versionen, någon annan boxerfantast som vet?

Finnland - 2014-3-2 kl 18:23

301.33 - Alfasud T.I single carb. 1.5 litre
Är den info jag hittar snabbt

J.Aineland - 2014-3-2 kl 18:33

Quote: Ursprugligen inlagt av Finnland  
301.33 - Alfasud T.I single carb. 1.5 litre
Är den info jag hittar snabbt

:thumbsup:

Georg - 2014-3-2 kl 19:17

Är det 1,5 liters och enkel så är det antingen sud 80 hk med avgasreningssystemet eller en 33-motor på 85?. 80-hästarn är värsta tråkmotorn...topparna har mindre kanaler än dubbelförgasarnas maskin.

Michos Miche - 2014-3-29 kl 23:57

DSC02526_zpsdd096e2f.jpg - 73kB

Eftersom det inte hänt något vettigt som varit värt att visa, har det varit lite dött här. Men nu får ni en suddig sneak peak av vad som komma skall :)

Nu kommer bygget att stanna av ett tag fram över, för att vi har lite andra fordon, hus och projekt att få ordning på. Men i maj/sommar fortsätter vi :)

MM @ M

mopar - 2014-3-30 kl 07:47

Passande för er VW nerdar att ni har regnummer AUD(i)100 :D

/mopar

dr_ragnar - 2021-9-15 kl 10:34

Nytt försök med Sprinten, efter 7 år under altanen. Tyvärr hade motorn fastnat :/

received_2982389212006934.jpeg - 45kB

dr_ragnar - 2021-9-15 kl 11:20

Dag 1; Städning och kontroll, - går det att göra bil av den fortfarande ?
Visar sig ha klarat rosten bra och Mickes lagningar 2014 verkar intakta.
Biltemas Lack/Alkydfärg är helt klart underskattad.

Synd bara på motorn. Precis som den andra tråden här med "Vraket" -79an
Denna bil från 1985 får bli "Vraket 2".

Atterhall - 2021-9-15 kl 12:03

Heja, heja!:bananana:

Strålande med ännu en Sprint på väg att återuppstå, riktigt kul att det är så många på gång nu! :thumbsup:

Trist med motorn, det har ju annonserats ut ett gäng motorer här bland annonserna och även i Facebook-grupperna. Kanske läge att följa upp dem även om de inte är purfärska? Om inte annat kanske de kan hänvisa till köparna... Annars är Facebookgrupperna bra för köpesannonser också! Det finns en hel del motorer kvar "därute", om ni klarar er med ett nytt block och kan återanvända resten borde chanserna vara goda.

Pages:  1    3