AlfaPower

Projekt röd brukssud-ny motor förbereds

Pages:  1    3

Georg - 2014-1-2 kl 15:43

Köpte en sud 4d för ett år sen på hösten. Lite för snabb koll på en mörk loge gav nåt jag eg.inte hade tänkt. Nu har den stått ute sen dess och väntat på att verkstan skulle bli klar och jisses vad det har rostat. Nu behöver man inte gissa var man ska laga rost nånstans.

Så det var med tveksamhet jag började riva ur maskinen. Ska ha ny koppling & ren.bromsar maskinellt. Men det kändes som ett tecken när huven skulle bort - vilket kräver att grillen ska bort och den satt med 4 mm:s lååånga rostiga spårskruv med mutter inne i motorrummet. Sen fick jag inte bort grenröret. Det var som en skruvfjäder försökte hålla emot när jag drog flänsarna av pinnskruvarna på topparna. Avgasreningsgrejor överallt men extrarören lossade. i sina fästöron. Men bonnvägga. Tillslut insåg jag att det var kännarna som går in i avgaskanalerna som gjorde att det höll emot. Dom går snett in så dom kommer inte rakt ner som grenröret. Fick kapa med vinkelslipen. Hade tänkt spara allt tillreningen ifall att det blir nåt snack på bes.men nu vetefan.

Sen började jag fundera när jag såg hur himla rostigt det är nertill i sidobalkarna.

20121018_111515w.jpg - 242kB

[Ändrad 2014-4-3 av Georg]

[Ändrad 2014-4-8 av Georg]

[Ändrad 2014-4-8 av Georg]

[Ändrad 2014-4-12 av Georg]

[Ändrad 2014-4-14 av Georg]

[Ändrad 2014-9-8 av Georg]

Georg - 2014-1-2 kl 15:44

Lyften på max höjd. Bra åtkomlighet...

a2.jpg - 107kB

Det knöliga grenröret under. När det kan vara så rent och funktionellt. Fick kapa en kännare på varje sida - sen gled dom andra ur.

[Ändrad 2014-1-2 av Georg]

Georg - 2014-1-2 kl 15:54

Ena sidobalken bredvid topplocket underifrån. Vilken härlig utmaning va - Jpcke? Det är resterna av balkens sidor som man kan ana.
Ett perfekt exempel på hur det blir när man lagar rost utan bry sig om framtiden=baraför bes.tillfället. Hade jag varit lärare i fordonsteknik hade jag skurit bort hela hjulhuset och satt upp på väggen som en bra studie i hur illa det kan gå.

Man har svetsat lite gång efter annan. Skummet är aldrig borttaget mer än just där man svetsat och ingen efterbehandling. Jag tror inte det går att spara nåt av balken faktiskt. Har en till bil om möjligen det kan finnas nån sektion som går att använda där.
När jag såg hur det verkligen såg ut bestämde jag mig att skita i alltihop men efter en snabb koll på resten av kärran så ser jag ju att jag inte kommer att hitta nån som är påtagligt bättre.

Jag har ev.en spekulant på 1,3:an som sitter i som standard men blir det inget av så ska jag försöka gå i mål med den här. Men det kommer finnas mycket plåt kvar att laga till framtiden. En äkta sud m.a.o. Jag ska bara ha den som extrakärra, skönt att ha nåt att ta till när man skruvar på den vanliga onämnbara jag åker i.

a1.jpg - 72kB

FredrikAssarsson - 2014-1-2 kl 20:04

Oooh ett nytt undervisningstillfälle för oss vanliga dödliga! Kör på:beerchug:

Georg - 2014-1-2 kl 21:47

Äh vafasen det är ju bara att jobba på - men OK det är väl ungefär det du skriver...

Jo längre fram i projektet kommer jag nog behöva packningssats till huvudcyl. Ngn som vet var man handlar sånt idag? Sist jag handlade sånt var nog på Rosso-tiden.

J.Aineland - 2014-1-3 kl 07:39

:P Det där ser ju hur fint ut som helst.

:smash:

Vilken sida är det? Jag har ett par 33:or som ska skrotas kanske finns något användbart där att ta?

mopar - 2014-1-3 kl 08:20

Quote: Ursprugligen inlagt av Georg  
Äh vafasen det är ju bara att jobba på - men OK det är väl ungefär det du skriver...

Jo längre fram i projektet kommer jag nog behöva packningssats till huvudcyl. Ngn som vet var man handlar sånt idag? Sist jag handlade sånt var nog på Rosso-tiden.

Kolla med Rolands Bromsservice i Dingle 0524-40145 det är inte omöjligt att han kan fixa fram det.

/mopar

Georg - 2014-1-3 kl 09:46

Thomas tack för det!
Jocke - båda sidor från tvärbalken fram en bit under badkaret - in och utsida. Utsidan är ju i princip plan plåt men insidan är ju som en orm formmässigt. Jag har ju reservdelsbilen men jag vet att det endast är bitvis den går att använda och då är dom nog bra bruna ändå inuti - det är lappat på den med.
Jag får nog kryss-staga hörnen fram om jag ska kapa bort mycket.
Så har du insidan som är hel är det en stor hjälp.

JanneHagnell - 2014-1-3 kl 11:42

Men den ser ju i alla fall snygg ut utanpå! Flera Sudar jag har haft har hela vänstersidan varit borta upp till midjan; högersidan har däremot varit helt okej. Följden av högertrafik...
Kämpa på! Du har ändå en motor som går runt -eller?

Georg - 2014-1-3 kl 15:46

Jo för sjutton. Den verkar riktigt OK om än i avsaknad av DeltaIntegrale-effekt... 1,3 lit bör väl handla om 70 hk.

Fick ut maskinen då iallafall. 3 timmar. Lite knepig op.då växellådsförlängningen hamnar uppepå lyftens centralplatta och man får trixa lite för att få karossen att stanna uppe i luften medan man sänker lyften med motorpaktet. Min vana trogen glömde jag sära en grej = gasvajern. Men den klarade sig nog iallafall...

Bild på insidan höger balk - ska det inte vara rött här? Man ser alla lagningar på insidan av balken direkt i form av ljusa ränder i det svarta.
På utsidan är det lapp på lapp fast fler...

I vänsterkant finns en aludistans inne i balken till vänster om den runda plastpluppen=där dom blåste in skummet. Mutterstyckena till frambalkens långa bultar finns i bilden men syns inte i den allmänna geggan.
Till höger stoppa jag in mejseln i ett öppet hål - en liten bit till minst är det kass och då är vi nästan vid torpedväggen.

Rodsud1.jpg - 154kB

[Ändrad 2014-1-3 av Georg]

matsud - 2014-1-3 kl 16:22

Vilken början på året!!!
En sudtråd,kan ju inte bli bättre.Jag har en ny balk liggandes om du är intresserad,visserligen från en 33:a men det är bara några få saker som skiljer som du förhoppningsvis ser på bilden,33 balken är den till hö.Den ska vara till hö sida.Du kan få den eftersom du hjälpte mig med Ritmoaffären.Bara vi fixar ett vettigt fraktsätt så är det kirrat.Vet att jag har plåten utanför balken också men jag får kolla upp det innan jag lovar ngt.Vill inte göra mig helt taberas på suddelar jag ev behöver själv / mats

33mod.JPG - 151kB

Georg - 2014-1-3 kl 17:34

Helt jäkla underbart Mats! Då har jag ju iallafall EN balk som håler framvagnen i sidled.
Gör dig inte av med för mkt bara! Yttre kan man ju använda planplåt till.
Går väl att köra bussgods eller kanske post t.o.m.

Ser att det är fästet till sidostöttan där med. Det är ju ett plus :) Bör ju ha det om jag ska uppdatera maskinen efterhand.

Georg - 2014-1-3 kl 17:42

Ser bra ut. Lite småfix :)

20121018_111458w.jpg - 197kB

FredrikAssarsson - 2014-1-3 kl 17:47

Jag tycker den ser skitfrän ut i rött och med extraljus i fronten :)

Georg - 2014-1-3 kl 17:55

Vänstra fjärrisen på bilden är vattenbehållare :) Saknas en bit glas.
Alltså allvarligt - jag tänker inte åka ikring med gula varseljus.

jol - 2014-1-3 kl 18:16

Åk upp och städa bort giardinettakarossen från föräldrarnas gård nu :)

JanneHagnell - 2014-1-3 kl 18:26

Helt jäkla underbart Mats! Då har jag ju iallafall EN balk som håler framvagnen i sidled.
Gör dig inte av med för mkt bara! Yttre kan man ju använda planplåt till.
Går väl att köra bussgods eller kanske post t.o.m.

Ser att det är fästet till sidostöttan där med. Det är ju ett plus :) Bör ju ha det om jag ska uppdatera maskinen efterhand.

Jag har ju varit och nallat lite på lagret också...:boing:

Georg - 2014-1-3 kl 21:05

Vi räddar sudar - tillsammans :cop:

J.Aineland - 2014-1-3 kl 21:12

Jag har också en högerbalk liggande. Dock kan den behövas till någon av mina 3 andra sudar. Jag ska kolla skicket på de begagnade jag har till vänstersida om någon är användbar.

Georg - 2014-1-3 kl 22:20

:)

Georg - 2014-1-6 kl 14:21

Nu kör jag lite allmän och specifik kunskapsförmedling här..

Alfas fjädrande brickor. Vad du gör - släng ALDRIG dessa. Helt makalösa för att hålla skruvar på plats och rätt förspända.
Dom är kupade så att när man drar skruven så sviktar dom och blir nästan plana - om man drar efter moment.
Dom här satt i framvagnen - dom grova på bärarmarna och dom små på kränghämmaren. Finns mest överallt på sud/33/116.
Vanliga brickor deformeras så att dom blir kupiga åt andra hållet och man får inte förpänningen på skruven som den ska vara. När man lossar är dom deformerade. Möjligt att det finns ngn som säljer orginalbrickorna men jag har då ingen hittat. Fjäderbrickor som är kapade och vridna fungerar 1 gång. Men ofta brister dom och ramlar bort. = dålig konstruktion. Se: Ovlov PV å liknande. Bilden visar undersidan. Dom dåliga brickorna man hittar i handeln ser likadana ut efter användning men då motsvarar bilden framsidan efter deformeringen. Alfa har hög kvalitet på sina förband -så man sparar allt som går, speciellt orginalmonteringsgrejor till bromsar. Aldrig en eftermarknadspinne i en 116-bakbroms(till beläggen) - om du har en gammal orginal.

faq1.jpg - 133kB

[Ändrad 2014-1-6 av Georg]

Georg - 2014-1-6 kl 14:27

Här har vi en annan sorts bricka. Ligger innanför bromsoken på VX-lådan/sud. Dessa brickor är av typ shims. Som synes har dom taggar och det beror på att dom har suttit på ett ark med 2 brickor och två halvmånar. Halvmånarna sitter innanför hubbens fästbultar. Ska man vara noga så håller man reda på dessa för att återanvända - då får man oken att sitta mitt för skivorna. Tappar man en bricka byter man till något så nära som möjligt i tjocklek men obs två lika tjocka.

faq3.jpg - 145kB

JanneHagnell - 2014-1-6 kl 19:38

Suverän kunskapsdelning, tackar!!:beerchug:

Georg - 2014-1-7 kl 16:13

Tänkte att det är både du och VW/Sprintmannen på G att skruva sud nu så kanske det är någon mening med det....:deal:

Idag har jag avslutat rengöringen av bromsoken fram. Lite fundersam faktiskt på om jag gjort bort mig här. Dom var grymt skitiga och rester av underredsspray så jag tvättade efter demont.av dom med avfettningsmedel. Osäker på om jag inte använt högtryckstvätten förr - har inget vatten f.n. Hursomhelst så sitter det tre tätningar minst kvar i inre halvorna. Hävarmen för handbromsen har jag aldrig haft bort nånsin och det är nog näst intill omöjligt. Sitter ett låsstift inslaget i godset som inte går att avlägsna. Däremot ska jag ta bort justeringen på inre okhalvan och se om tätringen svällt. Kan ju vara känsliga för bensinliknande lösningsmedel. Likaså den med låsmutter på yttre halvan har en tätn.ring.
Körde av kvarvarande med höghastighetsslipen(luft) och Biltemas lilla smala borste. Har kört med denna lilla runda maskin i åratal men först idag insåg jag att den ju går åt fel håll om man är högerhänt. All skit och lossnade strån hamnar på magen och upp mot hakan. Men det får man nog leva med.
Tyvärr blir det ju kass bilder när det bara är svart. Rligare med annan färg men har bara den braiga färgen i svart. Ska på ett lager till.

7.jpg - 162kB

Georg - 2014-1-7 kl 16:17

Målat med POR15 som är en sagolik färg men burken är så tät att det är näst intill omöjligt att få upp den utan att stuka till den - och det får man akta sig för då det måste vara absolut tätt om inte den ska torka rakt igenom.
Sen går det inte att stänga den. Locket bara fjädrarupp av mottrycket. Så jag pressade på locket med tving och stora brickor :P

Har även svetsat ändarna på båda främre bärarmarna. Det är liksom standardjobb på sud. Dubbel plåt...rost.
Bilden kass. Kommer ny imorrn typ. Ska väl ta dom bakre med imorgon. Dom är betydligt svårare att laga - om dom är dåliga. Inte ofta det går faktiskt.

6.jpg - 169kB

[Ändrad 2014-1-7 av Georg]

ti - 2014-1-7 kl 16:41

Suveränt tips med tvingen

matsud - 2014-1-7 kl 18:37

Gött det går framåt.På sudfronten här så står det stilla.Byter koppling på en Brava just nu:cool:

Jag tänkte din adress och mobnr.Ska vi köra på bussgods ang balken? Jag slår in den i bubbelplast och hoppas dom tar den så.Har ev tid på Torsdag att få iväg sakerna i så fall.Du kan väl u2u:a mig / Mats

FredrikAssarsson - 2014-1-7 kl 18:47

Kul att se att renoveringen fortskrider! :)

Fan det hade varit kul att testa en sud någon gång, de verkar skitroliga. Lätt och livlig! :beerchug:

Georg - 2014-1-7 kl 19:54

Mats jag har sänt u2u :)

Georg - 2014-1-7 kl 20:02

Fredrik -
Jo det är en kul bil men på sista tiden tycker jag att suden börjar se ut som en minibil när alla moderna sväller ut på alla kanter.

Försöker beta av så många grejer som möjligt innan plåt anländer .. det är ju en otrolig massa att göra innan den är besiktningsbar. Hoppas bara jag slipper byta trösklar. Finns nåt litet rost där har jag sett men det får nog bli lagning så länge.
Domkraftsfästen fram, skärmkanter i bakkant bak, sandplåt lagning fram.
Sen skulle jag behöva en ny rutram med men det är STORTjobb så det får anstå nu.
Hittade idag en extraktorrör som suttit på Spiros kraschde Gulan, perfekt så jag slipper svetsa igen hålen där kännarna för avgasreningen går in. Svårt att dölja dom iläggningarna om dom kollar. Behöver bara svetsa om samlingsröret bakåt som har 20 graders vinkel efter smällen.

Georg - 2014-1-8 kl 18:30

Dagens övning -
Främre bärarmar. Rostar bara i bakänden (gaffeln)där förstärkningsplåtarna sitter punktade.

9.jpg - 94kB

Georg - 2014-1-8 kl 18:33

Svetsat den vänstra. Provade ny metod - bara lagt i den mittre delen på förstärkningen-mellan punktsvetsarna. Normalt brukar jag borra bort punkterna och göra en helt ny. Men det såg så friskt ut i ändarna så därför snabblösningen.
Den högra var OK på ena sidan - som syns.

10.jpg - 76kB

[Ändrad 2014-1-8 av Georg]

Georg - 2014-1-8 kl 18:41

Demontering av bakre bärarmen(fram). Obs att man nästan alltid klarar sig med enkla verktyg. Spindelbulten längst ut är uppstucken i hjulnavet med en klämskruv. När skruven är väck så kan man vidga fästet en aaning med en lämplig mejsel. Om man får in den i springan lätt och kan då slå in den ca 5 mm innan den tar stopp mot ledbulten så räcker det. Nu snackar jag vanlig spårskruvmejsel. Tar du huggmejsel med sin brantare sida så riskerar man att spräcka fästet då den vidgar för mycket. När mejseln är inslagen så kan man lätt knacka ut ledbulten )slår lite på själva bärarmen) Lätt att göra enkelt och rätt när man har drivpaketet borta. Lossade bararmen i fästet under golvet först. När man sätter ihop framvagnen så är det sista stället man skruvar ihop - då behöver man aldrig bända eller svära..

13.jpg - 93kB

Georg - 2014-1-8 kl 18:48

Här är nu båda bakre bärarmarna. Har ringat in var rosten brukar härja i första hand. Men på dessa kan den rosta av även vid gummibussningen i andra änden. Svårt att laga dessa snyggt. Det inringade: knacka med en liten lätt hammare på alla ytor och se att det är klang i godset. Jag har upplevt hur armen brast mellan ledbulten och gummibussningen - då går hjulet rakt bakåt in i hjulhuset och bilen tvärstannar.

Nästa bild visar varför dessa två klarat sig perfekt: skumfyllningen. Nej detta är ingen garanti - men det är oftast antingen eller. Antingen nära perfekta eller bara skit. Har fukten kommit in när dom är lite slarvigt fyllda - då är det kört. Nu har jag rensat med alla varianter ståltrådsborstar så nu ska jag bara täta i ändarna med nåt slicone el.typ. Eftersom jag inte har vatten på nu på vintern så har jag inte blåst in nån fukt. Då bör det vara rätt att täta dom efter slipning.

12.jpg - 135kB

11.jpg - 68kB

Georg - 2014-1-8 kl 18:51

Har inte visat den roliga rosten på vänstersidan :P
balken -(mm)

8.jpg - 117kB

JanneHagnell - 2014-1-9 kl 12:47

Detta är ju verkligen 2i1, både framåtskridande renovering och mektips!
:banana_thingy:
Körde också med POR15 tidigare, men dels slutade den svenske åtförsäljaren med det, dels tycker jag den är lite väl känslig för uttorkning, som du ju nämner. Kör mest med 2k båtfärger nu.

matsud - 2014-1-9 kl 13:05

Kan bara hålla med Janne.Mkt bra och informell tråd Joje,föredömligt:thumbsup:

Nu är iallafall balken på väg med bussgods.Sen hade jag bara en av varje av de plåtar som sitter utanför balkarna.Fy busen hur det såg ut på väsidan:oO

Georg - 2014-1-9 kl 17:06

Tack. Det känns lite mer meningsfullt att göära det här ännu en gång som man gjort s många ggr förut. Nja inte byta hela balken - det är ju lite mer än vad som är vanligt. Sen blir det nån slags form av skärpning i arbetet när man ska presentera det och bestämma - rätt metod. Blir nog bättre gjort än när man bara har "bråttom"

"Formkontroll"
Svetsat ett stag som ska hålla ordning på diagonalen eller sidläget på frambalkarnas framände. Möjligen att det blir ett stag till för att hålla koll på höjdläget.

Ni ser den sneda fyrkantstaven. Svetsad i en stor bricka på vä främre balkbult och jordskruvens baksida vid batteriet. Ganska stabil plåt där. Väljer brickor som inte glappar nämvärt på skruvarna. Som tur var hittade jag en fyrkantstav som var som en båge. Tänker att jag ska komma åt bra då när hö balk ska bytas. Staget kan ju se ut hur som helst egentligen men det måste vara så stabilt att man inte råkar bocka till det om man dunkar i. Är det risk för det får man ta bort det under jobbet för senare kontrollmontering eller kollmäta mellan skruvhålen. Det är ju det exakta läget som ska kollas innan svetsning. Skönt om man kan ha det på plats hela tiden så är risken mindre att man deformerar nåt.

14.jpg - 119kB

Georg - 2014-1-9 kl 17:15

Okej, jag kunde satt ett stag till från fästet nertill fram och upp mot kylvattenbehållaren nånstans. Då har jag både sidläge och höjdläge.

Höjdläget är inte lika känsligt och så länge jag har höger hjulhus/balk orörd så lär den nog inte sjunka i höjd när jag jobbar med vänster. Men hur vet jag om vänster är rätt i höjd när jag börjar svetsa - Jo - jag spanar under sandplåten att fästbultarna på öronen som sticker ner ligger kant i kant med sandplåten. Det är fästena för bakre bärarmarna. Den högra - som vi tittar här - ska stämma men är jag för lågt med vänster hjulhus så kommer sandplåten att ligga för lågt syftat mot vä bult. I svetsläget kan man ju då t.ex palla upp sandplåtens underkant så den är rätt.
En möjlighet finns utöver detta - sandplåten är ju rostig på den sidan och OM den skulle vara mjuk så kan man syfta utmed övre kanten ovan grillen mot badkarets överkant. En nogrann syftning är väldigt exakt.
Obs höger å vänster sett framifrån i detta fall.
15.jpg - 94kB

[Ändrad 2014-1-9 av Georg]

Georg - 2014-1-9 kl 17:20

tar grejerna som känns roligast just i den stunden. Hittar inte packningarna till frambromsarna som jag lagt på nåt säkert ställe så då fick det bli stötdämparbenen. hade eg.tänkt skita i dom just nu men ÄR en tallrik rostig så kommer man ju inte igenom besiktningen. Allt är ju lossat så -
Men jag kan aldrig minnas hur alla delar ska sitta och inte är det lätt att märka när man ska slipa alla delar rena sen. Men jag hittade några ytor som kanske färgen kan vara kvar på plus att jag fotat. Fjädertallrikarna är olika vä och hö.
Tur att jag gav mig på detta då ena tallriken var dålig med hål på flera ställen. Går att laga men ska ta en koll om jag möjligen har nån.

17.jpg - 104kB

Georg - 2014-1-9 kl 17:24

Konstigt motornummer.
Det finns en kille i DK som visat intresse för min motor då bilen är en 1,3 - han behöver motorn för racingbruk.
Men han skriver - och jag är beredd att hålla med - att motornumret inte stämmer. Finns inga boxer med 90 på slutet. Ska vara 80 eller 84.

Vad säger ni andra i brigata boxer?? Den här bilen har estadels gått inom en familj så det känns konstigt att den inte skulle stämma med bilspecen 1,3

16b.jpg - 107kB

Christian Rakovsky - 2014-1-9 kl 22:04

-ALFA Alfasud 1300 1286 50 AS30184 09/1976-07/1979
-ALFA Alfasud 1.3 1286 52 AS30180 09/1976-1979
-ALFA Alfasud 1300 1286 55 AS30190 09/1976-03/1979
Du har en 55KW motor istället de 50 eller 52KW som han är efter!

Georg - 2014-1-9 kl 22:12

Intressant - det står 54 kw DIN i papperen! Och du har numren! Fantastiskt. Jag kunde inte hitta 30190 någonstans.
Har skrivit till fabriken för klarläggande för säkerhets skull. Skrev nämligen till Tim och han hade aldrig heller hört om 30190.
Tack!

Fick svar att han är på semester till den 14:e jan...

[Ändrad 2014-1-9 av Georg]

Christian Rakovsky - 2014-1-9 kl 22:24

Alfa gjorde speciella serier för varje land med specifica krav och de serier finns inte på "officielt håll" En motor med 3019X kan vara en 3018X med speciella krav på avgasrening t.ex. 3019X motorer fanns på Australesiska Alfasudar och möjligen också i Schweiz.

Georg - 2014-1-9 kl 22:39

Men du vet alltså vilken motor DK-killen behöver för racing = dom svagare. Jag vill eg. helst behålla orginalmaskinen så jag slipper ragga upp en 1,7 som är alternativet.
Jo jag minns att Schweiz också hade lite special på sina sud.

Janne,
penseln kunde jag använt som huggmejsel dagen efter-hade den i ett vattenglas. Men samtidigt så hittade jag idag den burk jag använde för 1,5 år sen halvfull. Den låter lika blaskigt när jag skakar den som den nya. Förr vet jag att jag la en plastpåse över för att få tätning när jag tryckte på locket men dom senare har jag inte behövt göra så. Vet att dom sålde ut - men inte om den går att få i Sverige. Gillar att slippa blanda komponenter och hela tiden planera åtgången.
Har ändå 2 burkar oöppnade så jag står mig nog ett tag.

matsud - 2014-1-9 kl 22:42

Ngn som har koll på dom tidigare sudarna,nrserie på dessa motorer???Har några gamla motorer ståendes ,en av dom har haft 4vxl låda.Åkte och hämtade sakerna för den 4vxl lådan skull,men när jag kom dit hittade vi inte lådan:dunce:

Quote: Ursprugligen inlagt av Christian Rakovsky  
-ALFA Alfasud 1300 1286 50 AS30184 09/1976-07/1979
-ALFA Alfasud 1.3 1286 52 AS30180 09/1976-1979
-ALFA Alfasud 1300 1286 55 AS30190 09/1976-03/1979
Du har en 55KW motor istället de 50 eller 52KW som han är efter!

Georg - 2014-1-10 kl 09:41

DU kanske har en "rätt" 1,3-maskin Mats.

Georg - 2014-1-10 kl 15:24

Idag var det mest bara jäkelskap. Skulle byta stötisarna fram då jag sen åratal har nya liggandes. Men segersäkringen som håller insatsen (dom är uppochnervända) håller inte spänsten och lokala järn har inte så stora så nu måste jag till stan förmodligen för detta lilla.
Däremot hittade jag en bakre fångare till dig Janne. Men gummit saknas - i övrigt perfekt. Standard var det bara en svart tape eller typ. TI:n hade väl en gummilist i spåret. Plus hornen då. Kan jag möjligen ha. Du får väl se om du hittar nån komplett innan försommaren då jag kan ta den ner till Sthlm-Linköping nånstans.

JanneHagnell - 2014-1-10 kl 19:23

Idag var det mest bara jäkelskap. Skulle byta stötisarna fram då jag sen åratal har nya liggandes. Men segersäkringen som håller insatsen (dom är uppochnervända) håller inte spänsten och lokala järn har inte så stora så nu måste jag till stan förmodligen för detta lilla.
Däremot hittade jag en bakre fångare till dig Janne. Men gummit saknas - i övrigt perfekt. Standard var det bara en svart tape eller typ. TI:n hade väl en gummilist i spåret. Plus hornen då. Kan jag möjligen ha. Du får väl se om du hittar nån komplett innan försommaren då jag kan ta den ner till Sthlm-Linköping nånstans.

:D
Ja, det är ju ingen brådska.

matsud - 2014-1-10 kl 19:25

DU kanske har en "rätt" 1,3-maskin Mats.

Jaså! Får kolla upp nummret på den i såfall.Kan ju tänka mig att sälja.Har en lågmilad fin Ti 1,3 motor stående också som jag ska behålla.
Jag tänkte på huvudbromscylinder,vad skiljer sud och 33?
Har några nya metelli till 33 och jag tyckte den såg ut som den som sitter på min sudsprint.Om det passar så kan du bli vid en billigt.

Georg - 2014-1-10 kl 19:45

Jag har nog ingen sprängskiss på 33:an. Men jag hade en som såg fräsh ut verkligen men efter en sunds rengöring så kom jag på att det var till en Giulietta. Nerloppen från behållaren sitter inte lika i längsled. Sudens cylinder lutar bakåt mot kupén.
Jag behöver behållaren med för min är skadad i kanten där nivåmätarna sitter. Men jag har ju en hel enhet m.servo från reservdelsbilen så vi kan avvakta.. Sitter benditalia på min nu. Inte Ate.

Georg - 2014-1-11 kl 16:24

Tog några bilder på botten på fjäderbenen. Till vä ser man hur det ser ut när man tagit bort brickan som sitter längst ut - efter intensiv första bearbetning med mejsel och hammare. La upp skrotet på bänken idag för att lyckas bättre med det här benet. Kom på efter en stund att man kan knacka in brickan bakom säkringen en bit så är det inget som håller emot från den rostiga delen.
"Santa patienza". Det heliga tålamodet - ska det lyckas att rädda seegerringen så finns det bara ett sätt-knacka tusentals slag fösiktigt så lossar rosten efterhand. Efter en stund gick det att lossa med sprayningar m.rostlösning om vartannat. Till höger syns resultatet.
När man öppnat botten så måste man skrapa ur all rost i neränden av benet. Stötdämarinsatsens grova del glider upp och ner i röret och har en plastring? i neränden så det inte ska glappa. Man får omöjligt dit den nya om man inte rensat röret med kniv och slippapper. Gamla insatsen gär ut efter bara bearbetning med kniv. Plastringen slits nämligen.
Tyvärr passade inte dom nya brickor som var med - som ligger bakom seegersäkringen, Lite knepigt då gängan var aningen kortare på dom nya benen och gjorde att jag fick slopa en tunn underlagsbricka som skulle varit med.
Det andra benet där jag måste byta seegersäkringen kan jag ändå montera ihop m.fjäder etc. När allt är monterat på bilen kan man bara avlasta fjädringen med en separat domkraft så går det att byta där det sitter!

18.jpg - 78kB

Georg - 2014-1-11 kl 16:28

Svetsad tallriktill vänster. Gör så att jag tar roterande fil och matar ner i rosthålen - sen kör jag i sidled så långt det känns tunt. Vill ju inte ha nån dubbelplåt här. Måste vara slätt så inte skiten fastnar i onödan.
Himla bra färg - det ser ut som om Jocke gjort förarbetet:lips:

19.jpg - 123kB

Georg - 2014-1-11 kl 16:32

Här bara en liten upplysning om hur plastpluppar som håller t.ex klädslar av hjulhus etc är gjorda.
På baksidan vidgas dom vid monteringen av en liten plaststav som är inslagen i ett hål mitt i. Vill du kunna använda samma monteringsdetaljer efter rep. så knackar man ut plaststaven så här. Minns att ta emot på andra sidan.... Dom här finns på många bilmärken. Jag använder en rund spik som är slipad plan i änden.

20.jpg - 124kB

JanneHagnell - 2014-1-12 kl 16:26

Mindes inte att de plastpluggarna fanns så tidigt, men bra är de! De modeller som bara bygger på hullingar är ju mer eller mindre engångs.
Dock gäller det att komma ihåg att inte trycka ner mittpinnen för långt för då trycker den ut hullingarna igen och du får slå in den så den ramlar på insidan för att få loss det hele.

Georg - 2014-1-12 kl 19:00

Okej fattar inte helt hur du menar men i "orginal" ligger dom jäms med ytan. Är det hålrum typ balkar etc som dom sitter i brukar jag dra i en pytteliten skruv så jag kan dra ut pinnen istället.
OM jag orkar greja med det vill säga. Men det är inte alltid så lätt att hitta såna här fästelement som passar.
En annan variant är dom i nylon eller motsv som är (på alfa) fyrkantiga som vidgas med den plåtskruv som håller komponenten. Dom ska man ha koll på. Sparar sånt när jag skrotar. Gamla Opel har samma fast runda.

Georg - 2014-1-14 kl 16:38

Ett typiskt sud-problem: fastärgad kopplings/slavcylinder. Har tagit bort seegersäkringen, gjort rent, plockat ur innehållet. Innehållet kan man - efter noggrann renskrapning av hålets yttre del - peta ut med en svetstråd genom hålet där luftningsskruven sitter.

Godset är mkt skört så man måste iakkta försiktighet när man bankar på. Bakkanten på en stor hylsa ger bra anliggning mot kanten som syns. Likaså kan men då den är tom använda en lång hylsa inuti mot botten. Men antalet slag är begränsade innan godset ger sig. Har ingen förhoppningom att lyckas, sitter stumt.
Med detta sega inlägg vill jag bara påminna om vikten att smörja in cylinder och hål med konsistensfett innan mont så slipper man det här skitjobbet nästa gång - och - kan faktiskt ta bort och byta/renover när maskinen sitter i bilen.

21.jpg - 124kB

Georg - 2014-1-14 kl 16:41

Något roligare:
Janne - jag hittade två TI-horn till stötfångaren idag :)

Sen så var det sen julafton i verkstan idag. Balk från Mats uppackad.
kanske att jag får vänta några dagar att kapa, slipa å svetsa när man kan vädra lite till och från. Nu var det 20 grader minus idag så jag åkte hellre hem å fika :)

22.jpg - 56kB

JanneHagnell - 2014-1-16 kl 21:58

Något roligare:
Janne - jag hittade två TI-horn till stötfångaren idag :)

:kiss:

J.Aineland - 2014-1-16 kl 23:17

Georg! Jag är ledsen, jag har glömt att kolla plåten åt dig. Hoppas jag kommer ihåg det nu i helgen.

Georg - 2014-1-17 kl 09:27

Okej du hinner!
Har haft trassel med frusen vattenledning så inget svetsande har blivit av. kanske kommer igång idag med rensningen före- :)
På bilens vänstra sida som jag alltså inte har något till måste jag riva bort absolut allt av balken. Rosten har krupit upp en bit i mellanväggarna med så det verkar mkt jobb. På högra är det som nytt i bakre biten utom en mindre skada innanför domkraftsfästet i golvet.

Georg - 2014-1-17 kl 16:20

Motornummerfrågan avslutad. Finns ingen fabriksdokumentation på motornummer som slutar på 90 och då blir det väl i princip omöjligt att få den godkänd vid vagnbesiktning/racing. Behåller motorn m.a.o.

Med tålamod så fick jag tillslut ut slavkoppl.cylindern. Stått nu med ymnigt med rostösning och idogt knackande.

23.jpg - 72kB

Georg - 2014-1-17 kl 16:27

Koll av bromsoken efter rengöring.
Hade inte hundra klart i skallen hur tätningarna var utförda. På yttre justeringen som gar låsmutter 17 mm var det en O-ring på justerskruven. Bytte ena. På andra halvan som har en kuggväxel är det egentligen samma system med en O-ring på skruven. Den stoppar bromsvätskan så att både justerskruven och hävarmen till handbromsen ligger utanför det området. Efter rengöring fettar man in med ymnigt med smörjfett - typ kullagerfett som har lite temp.tålighet.
Lite pilligt jobb då det sitter en låsring långt ner och när det ska ihop måste man trycka ihop fjädern samtidigt som ligger under låsringen.
Låsringen hamnar alltså längst till vänster på bilden om man ser till monteringsordningen.
Det roliga pillret är tryckstången till handbromsens hävarm.

24.jpg - 150kB

[Ändrad 2014-1-17 av Georg]

Georg - 2014-1-17 kl 16:38

Som jag nämnt tidigare så är oken till sud fram och 116 bak i princip identiska. Båda vagnarna får förr el.senare problem med att hävarmarna går trögt. Det är tämligen riskfritt att spraya rostlösning för att förbättra handbromsfunktionen då inga bromstätningar finns på den axeln.
Men det retar mig att inte kunna ta isär och göra rent/smörja. Det är nämligen något i godset som ser ut som ett rörstift inslaget som jag tytt som låsning av axeln. Talade med Veine i Linköping men han hade aldrig tagit isär just den delen under alla år.
Men jag tänkte jag lossar låsringen på axeln och kollar om jag får isär - och mycket riktigt så var det bara att dra ut axeln. Så finurligt att kunna göra rent och fetta in. Nu är det ihop och plötsligt orkar fjädern i växeln innanför dra tillbaka hävarmen nu.
Fick en O-ring över så nu ska jag kolla på andra oket var jag missat..
Alltså det ÄR skillnad när grejerna funkar som dom ska.

25.jpg - 64kB

JanneHagnell - 2014-1-17 kl 20:01

Detta härliga bromsarbete ligger ännu framför mig...:ink:
Minns från min förra Alfaperiod att Sudens framok ändå är en dröm av åtkomlighet jämfört med Alfettans bakok. På min GT sågade jag till slut upp bagagegolvet och skruvade en plåt över hålet efter avslutat arbete.:smash:

Georg - 2014-1-21 kl 16:25

Att vara sudägare innebär extrajobb. Borttagning av skum.
Lång installtionsborr och maskinen inställd på lägsta moment - bra när den flata borren hugger.
Balkresten ligger kvar och skräpar.

26.jpg - 218kB

Georg - 2014-1-21 kl 16:29

Fått dit balkbiten som behövde bytas på högersidan. Påbörjat täckplåten på utsidan.
Vänsterbalken är fortfarande "restnoterad" Blir det kris får jag tillverka en men det blir jäkligt stökigt då hela längden behöver bytas på den sidan.

Som syns så har jag monterat tvärbalken fram innan svetsning för att måtten ska bli rätt.

27.jpg - 128kB

matsud - 2014-1-21 kl 17:55

Trevlig att sakerna kommer till användning :) jag får nog gå ut och inspektera min vä balk på Ti:n och se om den är kass eller inte.Om den är bra får jag skicka upp min NOS vänsterbalk jag har liggande.Fasiken!,det får ju inte stupa på en balk när det äntligen skruvas sud här på forumet. / Mats

Georg - 2014-1-21 kl 22:31

Alltså men kolla noga!! Jag vill inte sno dina reservdelar som du behöver.
Men jag gör vågen redan vid tanken ... :)

Georg - 2014-1-22 kl 16:36

Ny dag. Klart så långt. Lite finslipning återstår.
Nu blev det lite vid domkraftsfästet med så där går en dag till.

28.jpg - 101kB

Georg - 2014-1-24 kl 08:12

Ibland blir man glad. Skulle försöka passa in en bit av bakänden på balken som ansluter till tröskellådan. Knepig form gjorde attt jag stod i begrepp att kapa den mitt på för att överhuvudtaget få dit den. Men plötsligt pluppa den in på plats och anslöt fint överallt. Bara att ritsa för slutlig justering av kanterna runt om.
Så - nu har jag ett fungerande domkraftsfäste - fästet sitter på just denna bit. Kollade in i tröskeln och hålplåten inuti är fin ända fram.

29.jpg - 174kB

Micke G - 2014-1-24 kl 08:28

Snyggt, det där är ju annars ett riktigt rostnäste på alla boxeralfor.

T.Blomfeldt - 2014-1-24 kl 08:56

Intressant tråd.
Vilket superjobb du gör :thumbsup:

En försiktig undran från en som aldrig ens sett en sud IRL.
Det där skummet, borde inte det gå att smälta bort med kemikalier?

Jag brukar göra pluggar till kompositarbeten av polyurethan för att det är så lätt bearbetat, om det ett one-off jobb är det bara att slå i en skvätt aceton så är pluggen borta..

FredrikAssarsson - 2014-1-24 kl 09:39

Den passformen ser inte ut att gå av för hackor! :beerchug:

Georg - 2014-1-24 kl 12:28

Jo det går säkert att ta bort med aceton men jag tänker att då får man spraya på det med spraypistol och sen blir det säkert kvar en del i botten lika f-t.
Plus att arbetsmiljön i verkstan är väck för en bra stund innan man blir av med alla ångor...
Det är stökigt att mekaniskt ta bort det men inte så farligt ändå..

Och det är lättare att få bort en tätningsmassan & underredsmassa som är segt kletig. Hade den inte funnits där så hade det kanske varit hålrumsvätska och den brukar lägga sig i botten och alla vet ju hur jäkla svårt det är att få bort helt. När man börjar svetsa i botten så kryper den ut nånstans ifrån ut i svetsen lagom till punkt 2 och 3 och 4...

Georg - 2014-1-24 kl 12:34

Ett litet svetstips för dig som är ny i gemet:

Ska man göra en kant i kantsvets så blir det lätt så att man får små glipor här och var. Speciellt när det inte är en rak skarv.
När man då kommer från tight passning till en glipa så trycker man en snabb dutt på avtryckaren så att man har lite extra mkt tråd framme innan man trycker av för att starta svetsningen. I och med det så kommer det mer tillsatsmaterial just när det behövs i den luftiga skarven.
Man får hålla så pass avstånd från plåten så det får plats några mm tråd extra.

Man glömmer det lätt när man inte svetsat på ett tag men efter en stund när man svurit över hur himla dålg man är på att svetsa nu plötsligt så vaknar den delen av huvudkontoret upp.

FredrikAssarsson - 2014-1-24 kl 17:39

Memorerar och antecknar mentalt!

Tackar :)

Georg - 2014-1-24 kl 22:11

Bytte fokus för att få lite omväxling - översyn av boxern.
Smart konstruktion när det gäller kamremmarna. Här har jag plockar av den ena.
Börjar med att kolla att svänghjulet står på övre dödpunkt och kammarna mitt för märkena i inre bakkant på kamhusen.
Klippte bara av remmen och en mutter 17 på spännaren väck.
Spännaren har en grov fjäder inuti och det är rejält gods som inte ger sig i spännaren.
Man kollar remhjulet att det låter fräsht. Är det inte glappt men låter lite kan man testa att pilla bort tätningen på yttersidan av lagret - rengöra det noga och sen torka och fetta in. Sen försiktigt få dit tätningen igen. Man kan behöva hjälptäta med nåt silikon eller typ om man skadat kanten nåt. Dom brukar hålla många rembyten. Minns faktiskt inte om jag bytt nånsin. Kanske har jag haft extra spännare efter skrotningar.
Sen rev jag bort andra remmen med och fortsätter imorrn :)

30.jpg - 103kB

J.Aineland - 2014-1-25 kl 14:05

Kollade plåten idag.

33.jpg - 105kB

Den ser väl inte så jätterolig ut, dock mest ytrost. Tyvärr hade jag kapat av fronten så det fattas någon cm längst fram men det är ju ingen omöjlighet att fixa. Plåten på utsidan mot hjulhuset är sopor i nerkant.
Fästöronen till mutterkorgarna med det lilla extra fästet för staget till främre torpedbalk hade jag tänkt spara för att flytta till Sprinten.

Har ytterligare en men den sitter kvar på en odemonterad 33:a. Den ser väl inte bättre ut heller.

Georg - 2014-1-25 kl 14:11

Joecka - okej - jag ska ta en titt imorgon på min donatorsud hur den ser ut. Plus att Spiros lovat kolla igenom sitt nyplåtslager - men han verkar glömma det hela tiden...
Återkommer!

Mutterkorgar har jag fina som jag kan skicka istället i vilket fall. Men inte det där extra fästet.

Mats skulle ju kolla också förresten.

J.Aineland - 2014-1-25 kl 14:29

Mutterkorgar. Menar du dom till att fästa stötfångarna med? Dom har inte funnits på flera år på vraket då dom pajat för länge sedan. Fästet jag menar är det som håller muttrarna till framvagnsbalken. Hittade även ett par sådana fästen av denna senare typ som jag plockat loss vid något annat tillfälle så fästet kan lika gärna följa med om du vill ha balken.

Georg - 2014-1-25 kl 15:03

Okej menade till balkbultarna. Jag kollar upp enl. ovan. När jag plockat ihop motorn igen imorrn så har jag iofs frontplåten jag måste åtgärda - om jag nu har nåt användbart på donatorn. Problemet där är att det är en billackerare som haft den så det är riktspackel överallt :( Men kanske kan jag hitta nån bit på taket som ginge att ta om det är lagom bukt på´t

matsud - 2014-1-25 kl 20:11

Tjena Joje ! jag kollade häromdagen på min Ti.Det var tyvärr rost på den vänstra balken,ca 10 cm i framänden dock.Såg att det kröp lite längre bak också.Det vet man hur det ser ut när man börjar rota i det.Har du hört med dyrelund? han brukar ju kunna fixa fram det mesta. / mats

Georg - 2014-1-25 kl 22:03

Nej inte ännu!
Om bara Spiros hittar en ficklampa ...jag ska skissa upp hur balken ser ut så kanske kanske - han har ju en massa plåt men det står nog grejer på över och under och några sudar intryckt så herregud....jag har redan satt en ny vänster på hans fd (min) "Gulan"så det är ju troligare isåfall att han har en höger. Han har ju en sud att åka i och två som står.
Vi kollar vidare!

[Ändrad 2014-1-25 av Georg]

Georg - 2014-1-25 kl 23:36

Lite kul att ha orginal kamdrevsnyckel :)

31.jpg - 129kB

Georg - 2014-1-25 kl 23:38

Målning av smådelar. Idag fick jag bryta sönder locket på färgburken - det satt som svetsat..

32.jpg - 117kB

Georg - 2014-1-25 kl 23:44

I brist på rejäla tvättmöjligheter har jag skrapat rent maskineriet med kniv, dammsugare och sen tippat det lite åt två håll så jag kunde pensla fettlösning där det behövdes. Hittade en burk med tvåkomp vanl.acryl. Monterad som enkomponent :)
Vill bara ha lite rent och ljust så man ser bättre när man monterar sen. Under brukar jag inte måla. Det är inte mycket ytor där och det känns bara jobbigt att hålls med blir ändå snart ofräscht. Har ingen lyft heller i nuläget så -

33.jpg - 137kB

Georg - 2014-1-27 kl 09:49

Igår gick det sådär. Kamremsspännarna som är pålitliga grejer på boxern hade konstiga symptom - remmarna hade gått på kanterna av hjulen. Ena var glappt i lagret mn det andra som var en riktig orginalmodell var perfekt i lagret men ändå hade remmen gått nästan utanför lite.
Så - jag fick ta hjälp av MickeG - vår "lagerhållare" - så nu är det vänteläge.
Idag blir det ett tag med donatorn ute i snödrivorna för att se om nån balk kan funka och kanske en sandplåt eller delar av en sån. Det snöar med så det blir att ta sats liksom :bondage:

FredrikAssarsson - 2014-1-27 kl 11:19

Meka i snö är mysigt. :kiss:

Georg - 2014-1-27 kl 15:05

Ja det kan man tycka men det är motigt först och enkelt när man upptäcker att man kan glida runt lite hur som helst på backen. Hittade några regnbrallor med glid..
Kolla här Janne vad jag hittade - en komplett fångare med horn och belysning! Tydligen var det inte nåt gummiband på mitten utan bara svart - om det nu är en tape eller färg. TI serie I ska det nog vara så.

34.jpg - 107kB

Georg - 2014-1-27 kl 15:08

Leta sandplåt fram stod först på listan. Tog bort den fram - tänkte jag får väl lappa småbitar i värsta fall. Men sen kollade jag bak och hurra det är precis samma profil på den - som tur var var den bara svetsad i överkant så det gick lätt men tyvär modellen med avgasuttag i plåten. Den försvann på senare modeller. Nja - en bra bit iallafall som går att använda.

35.jpg - 81kB

Georg - 2014-1-27 kl 15:14

Okej stora utmaningen - få loss en balk hel. Och är den OK ?
En första koll säger att det ser hyfsat ut så jag gav mig på det med ett antal kapskivor tillhands plus stämjärn och hammare. Stämjärnet går lätt igenom plåt där man inte når med maskin.

Nu blir det rensning så jag får en ren balk. Sen bort med den gamla. Mindre kul för då ska man ju ha alla andra plåtar hela istället. Jäkligt stökigt att jobba inne i hörnet vid pedalerna t.ex

Så nu alla som letar balk - avvakta så ska vi se om det här funkar !

[Ändrad 2014-1-27 av Georg]

36.jpg - 112kB

matsud - 2014-1-27 kl 20:19

Tjena! jag har en sån där bakre plåt (utan avgasuttaget) liggandes om du vill ha ngt fräscht att fixa med. / Mats

jol - 2014-1-27 kl 21:19

Jag ska undersöka om det går att syradoppa mitt motorblock och kroma det, tänk vad fint vinställ :)

Georg - 2014-1-27 kl 22:59

Jol: :bananana:

Mats: Spiros hittade en sandplåt fram orginal ikväll! Spara din så länge :thumbsup:

Georg - 2014-1-28 kl 15:10

Skulle rensa balken idag för att komma vidare imorgon. Men - det blir en dag till att laga alla rostskador först.
:furious3:
Har svetsat ett längsstag och ett tvärstag för att den inte ska tappa formen alldeles.

37.jpg - 68kB

JanneHagnell - 2014-1-28 kl 21:10

Ja det kan man tycka men det är motigt först och enkelt när man upptäcker att man kan glida runt lite hur som helst på backen. Hittade några regnbrallor med glid..
Kolla här Janne vad jag hittade - en komplett fångare med horn och belysning! Tydligen var det inte nåt gummiband på mitten utan bara svart - om det nu är en tape eller färg. TI serie I ska det nog vara så.

YIPPIEEEE!!
:banana_thingy::beerchug::kiss:

Georg - 2014-1-31 kl 15:01

Försökt göra vänster sidobalk användbar. Idiotjobb detta - visar på bilden de bitar jag bytt ut för att den ska gå att använda och då är den ändå långt från bra. Kan bara hoppas att aldrig någon öppnar balken igen och ser hur trist det ser ut. När ytan inuti är sådan att det inte finns plana ytor mellan gravrostgroparna - då byter jag - men är det plan yta med gropar så får det passera...i brist på ny del.

38.jpg - 108kB

Georg - 2014-1-31 kl 15:05

Resterna av balken. Jag minns säljarens beskrivning - "vi har alltid skött den med hålrumsbehandlingar och så"
Här hade man lappat balken från både in och utsida utan att ens ta bort skummet - än mindre sprutat rostskydd förståss - får ju inte in nån slang.
Jag ser nu att jag kanske inte måste byta biten inne i kupén - otroligt underlättande då det är knepigt att få loss den gamla med bl.a två väggar som den går igenom osv.
Man får vara glad för det lilla ...

39.jpg - 137kB

FredrikAssarsson - 2014-1-31 kl 19:11

Nästan nyskick på de där tröskelbitarna!:D

Måste varit väldigt lågt pris på hålrumsbehandlingen..

Pages:  1    3