Nu har jag iallafall städat ur och torkat lite så det ser anständigt ut inför bes.imorrn. Dock att jag fått ett dörrlås på en bakdörr som studsar. Nåt
som förföljer mej. Har en BMW 2002 med samma. Ingen har lyckats förklara varför..
[Ändrad 2014-4-7 av Georg]
FredrikAssarsson - 2014-4-7 kl 21:07
Mest imponerande är ändå meningen om sambo...
Hur fan lyckas du med det efter att ha byggt ihop en Sud sedan årsskiftet!?
En cool detalj är om du jämför dörrklädseln på din sud och dörrklädseln på en 916GTV :) slående liknader! Georg - 2014-4-7 kl 21:17
Mja - vintertid är vi mest särbo så det är inte så konstigt som det lät. Jag har iofs den tanken i skallen att jag hållt på hela vintern med suden men
det är tre månader.
Den ser skitsnygg ut men det är massa rost kvar. Men skit i det - nu ska den användas så länge.
Gav mig på nästa jobb idag - Grållen. Måste få liv i den innan våren kommer loss på riktigt. Höll på med den ett tag när jag skaffa den men den ville
aldrig starta - inte ett puff ens med startgas - så rimligen bör det inte vara nån gnista inser jag nu. Men jag har kollat mes lossade stift - nej
inte ett liv. Nu ska den igång bara.
Började med att fixa ett nytt insugningsrör till stigförgasaren :) Det saknades i leveransen...
Samma grundmotor som i Triumph TR-serien...sportigt. Stora motorn. 31 hk vid 2000 varv/min
[Ändrad 2014-4-7 av Georg]
Maffia Alfisti - 2014-4-7 kl 23:17
Gött Joje, lycka till på SBP !!
Jag är hemma i Härnösand till 16-17 april. Ska försöka få tid att svänga förbi dig med Q4an och snacka lite skit innan jag åker till Luleå igen.. Jag
hör av mig :)Georg - 2014-4-8 kl 05:57
OkejGeorg - 2014-4-8 kl 12:53
Bingo. Det var den snabbaste sudbesiktning jag varit med om. Ingen av killarna hade besiktigat en sud förut - så det var inget snack om saknad
avgasreningsutrustning precis...
Men annars var det som vanligt att dom missade kolla handbromsen på framhjulen och det tog väl en stund att hitta torkarna och den roliga
överraskningen signalhornen som sitter där spolaren brukar manövreras.
0 poäng.selmer - 2014-4-8 kl 15:44
Stort GRATTIS! JanneHagnell - 2014-4-8 kl 16:45
Kanon! Alfasommaren ligger framför dig! JanneHagnell - 2014-4-8 kl 16:50
Får man fråga om du besiktigade på gamla SBP eller någon fristående? Har bokat in V4:an på vanliga besiktningen men är i valet och kvalet om jag ska
ta Dekra istället. Killen där gillar Saab och tyckte det var kul att jag har en gamling, på bilprovningen verkade de måttligt roade förra gången.Georg - 2014-4-8 kl 17:33
SBP ! Bara positivt i mitt fall. Så här efteråt funderar jag på vad dom kollade för nåt egentligen. Ja-bromsar, batteriet, ljuset, knackade kanske 5
lätta på friska målade bärarmar, kollade väl bromsrören med - nya. Faschinerade över bromsarna inne vid lådan. Inget snurra hjul. Gick på 0-tid. Man
kunde trott att det var Yarisen jag var där med. Då brukar det vara så - "en sån här ska det inte va nåt fel på" - är standardfrasen där. Dom hade
förmodligen aldrig upplevt risiga alfor. Ny generation :)
Men nu till det DÅLIGA. Och jag tänkte på dig Janne!
Lite småglad efter lyckad bes. så hade jag ett ärende i sta´n. Ser en folktom gatukrök och eldar på lite i den. Sen några sek.senare börjar motorn
hacka. Går bara på tomgång och full gas.
D A T R A stavas detta. Vilken fullkomligt katastrofal apparat den förgasaren. Efter nån minut gick den inte på fullgas heller. En sud går inte framåt
på bara tomgång.
Slängde in bilen på en parkering och gick ur för att se om det kunde vara nåt som syntes, läcka på soppaledning eller typ. Rätt som höjs varvtalet och
den börjar gå som den ska om än magert.
Rev ur munstyckena och blåste rent samt vred vevhusventialtionsröret som mynnar rakt mot munstyckena åt sidan. Ge mej en riktig weber Herre!!!
Så här kan man fiska upp munstycken som sitter lite långt ner - piprensare - om såna finns längre. Ner tar man helst utan rensaren.
Georg - 2014-4-8 kl 17:37
För att festa till dagen lite la jag på gamla racehjulen från racesuden jag hade och Nardiratten.
Men det blev väldigt konstigt med hjulen. Med dom stora feta vinterhjulen gick bilen spikrakt men här drar det och sliter åt alla håll. Trodde jag
skulle få lite snabbare reaktioner men bilen styr inte in i krökarna. Måste vara grym toe-out. Det är det enda jag kan komma på. Hade dom på
Giardinettan och det funkade - även om dom är lite rejsigt bråkiga för vardagsbruk.
Får ta och mäta lite..
JanneHagnell - 2014-4-9 kl 18:58
Ja, enda DATRA jag haft problem med var kompisens där hela flottörhuset var fullt med några gulaktiga kristaller (vi valde mellan teorierna att någon
hällt socker eller pinkat i tanken). Efter rengöring gick den felfritt i flera år. Å andra sidan var detta på 80-talet och då var ju prylarna ganska
nya (vilket iof sig inte var någon garanti...).Georg - 2014-4-9 kl 20:30
Har du fått dit din Datra på V4:an ? JanneHagnell - 2014-4-10 kl 15:42
Hehe, nej, det blev för tight med automatchoken så jag insåg att det var bättre att skaffa en original Solex. Och nu är bilen faktiskt också klar för
besiktning, som blir på tisdag om inget oförutsett inträffar.Georg - 2014-4-10 kl 19:07
Glöm inte att dom gamla vill ha sig en djävel innan bes. En liter T-röd brukar säkra OK värden.
Kan ta upp lite kondensvatten ur tanken med.. :)
[Ändrad 2014-4-10 av Georg]JanneHagnell - 2014-4-11 kl 14:05
Jag brukar köra K-sprit. Har väl någonstans 5-10 liter i tanken och har själpt i typ 600 mL sprit. Går hon fortfarande bra häller jag nog i lite till.
JanneHagnell - 2014-4-11 kl 14:49
Dessutom är det ju etanol i bensinen numera, det gör väl lite i alla fall.Christian Rakovsky - 2014-4-11 kl 15:25
Joje
Om jag skaffa en Alfasud kan du fixa den till mig?
Fixar du Fiat 124 också?Georg - 2014-4-11 kl 19:41
Saknar orten som du ska ha i din profil - var sjutton bor du? Jag finns ju 50 mil norr Sthlm. Bara så du vet...
Det beror väl lite på hur mycket jobb det är och vad du tänker dig jag skulle göra isåfall.
Du vet var man hittar den rätta suden va? Jag vet. Tror jag.Georg - 2014-4-12 kl 16:20
Intresset har tillfälligt flyttat till Grållen. Hållts och svetsat lite tillbehör i väntan på delarna.
Idag ljuddämpare. Giulietta bakre var vad som fanns tillhands. Himla tur att det fattades ett segment i ratten just där
Har kapat bort böjarna nu och monterad i lod.
Måtte det bli garanterat välljud nu när det är alfagrejer :)
Christian Rakovsky - 2014-4-14 kl 12:51
Skåne
jag vet ej vad är det för Süd än, jag köper vad jag hitta, du är duktig och fixar allt ser jag.
Finns Südar kvar i Sverige?Georg - 2014-4-14 kl 17:46
Christian - har du nån mail eller u2u?!! Jag: georg@hegner.nuGeorg - 2014-4-14 kl 19:08
Jo jag kan inte låta bli att nämna: -
Med en 156:a t.ex eller annan modern bil så får man passa sig i tjälsättningar i asfalten - typ såna som blir när man grävt upp och lagt nya trummor
några år tillbaka. T.o.m. min Yaris Verso dunkar ner i såna.
Men inte med suden - ens med dom små 45-profilarna jag har på. Det är bara att fläska på med alla 73 hästarna. Guppen märks knappt ens. Helt makalöst. Micke G - 2014-4-14 kl 20:27
Kul att du fått sprutt på din Sud.
Rullade ut min gamla Ti ur garaget igår.
Har stått sedan alfamötet på Gärdet 2006 så den var inte så glad åt mina ansträngningar.
Georg - 2014-4-14 kl 21:06
Kul å se en "orörd" TI :)
Blir det nåt av den tror du?JanneHagnell - 2014-4-14 kl 21:07
Nu är V4:an ute ur garaget och ska besiktigas imorgon. Sedan måste jag städa och röja och fixa med golvet, men sedan är det läge att ställa dit en
Sud! Micke G - 2014-4-14 kl 21:30
Kul å se en "orörd" TI :)
Blir det nåt av den tror du?
Det här är en av mina favoritbilar och jag skulle gärna vilja att den var i fint brukbart skick. Men bilen kräver tyvärr en del jobb innan den blir i
ett sådant skick som jag vill ha den och för tillfället så har jag helt enkelt inte tid och möjlighet att fixa till den.
Georg - 2014-4-15 kl 07:12
Janne - himla kul att det snart är dags :)
Micke - se om förvaringen då så den inte "försvinner" till dess du har tid...JanneHagnell - 2014-4-15 kl 14:35
V4:an godkänd ua!!
Och igår natt var det drömdags igen: in med Suden i min mors garage (sålt sedan 25 år) och började demontera frontdetaljer ihop med en kollega jag
inte träffat på 15-20 år och en lokal skohandlare. Varför?Georg - 2014-4-15 kl 18:57
Kanske har med drömmar om ungdomen man en gång hade och hade råd med en bil som hade väghållning :)
Grattis till V4:ans framgång...Georg - 2014-4-23 kl 21:07
Tog en tur med suden ikväll efter en tids stillestånd. Fick för mig att fara förbi verkstan för att kolla däcktrycket. Jag måste totalt missat det när
jag la på rejshjulen. Det varierade från 1,0 i ena fram till 2,5 i ett bak.
Nu 2,5 runt om och plötsligt känner man igen väghållning a´la alfasud.
Men 1,3-maskinen är verkligen en citron. Riktigt trist.
[Ändrad 2014-4-23 av Georg]JanneHagnell - 2014-4-24 kl 13:07
Nja, tycker både 1,2 och 1,3 är roligare än 1,5, mer varvvilliga. Visst, man får planera körningen och jämt ha plattan i mattan, men det är jag van
vid från Saaben...Georg - 2014-4-24 kl 15:59
1,2 roligare än 1,3 som har samma slaglängd som 1,5 - har jag för mig. Seg är den iallafall...
Skulle säkert bli roligare med en idf på mitten. Har ju testat med SIMCA 1100 TI-förgasaren på en sud 1,2 och det blev så mycket roligare. Typ liten
IDF-är väl enklast att förklara det med.JanneHagnell - 2014-4-24 kl 22:31
Har aldrig ägt en 1.2, bara 1.3 och 1.5. Tycker som sagt att 1.3:an är roligare, men å andra sidan gillar jag ju DATRA också, så jag är väl lite
konstig...George Junior - 2014-4-25 kl 01:44
Du snackade en gång i världen om att borra upp en 1.2 eller 1.3 med 1.5ans kolvar, och då skulle volymen landa på ca 1.4 l. Det var på den tiden då en
1.5 lit fortfarande betingande en betydande summa. Idag är det väl svårt att få tag i nåt annat än 1.7 med insprutning... och de senaste sudarna du
har kört har väl varit med 1.7 l dubbelförgasarboxer med trimkammar, mer än dubbla effekten mot 1.3an?
[Edited on 2014-4-25 by George Junior]Micke G - 2014-4-25 kl 07:12
En 1,5 vevaxel med 1,7 block är nog den roligaste kombinationen om man gillar att varva. Då får man en stark mycket varvvillig motor på 1,6 liter.
Själv vill jag gärna även ha lite vrid i maskineriet också så man slipper tokvarva som en tonåring vid omkörning. Georg - 2014-4-25 kl 08:12
Både och är inte fel Micke :)
Just nu är det mest drömmar för nu har jag så mkt annat att pyssla med än boxermotorer...
Får höra av mig efter juli när jag ska neråt Micke vad du har gömt...Micke G - 2014-4-25 kl 09:28
Jo jag har lite prylar kvar fortfarande. Men efter sommaren så kommer jag nog att göra mig av med det som jag inte behöver spara för egen del.
Har redan gjort mig av med det mesta vad gäller plåt och chassi.
Men än så länge finns det ett par 1,7:or som jag springer och snubblar på ibland. Georg - 2014-4-25 kl 20:54
Jag tror du får reservera en 1,7:a åt mig...frågan är väl tillgång på förgasare kan jag tro ?
Både IE-maskin och vanlig kan vara intressant, men 1 alltså. Micke G - 2014-4-25 kl 21:40
VW folket på Boxerville köper gladeligen så många Weber IDF dom bara kan.
Men lyckligtvis så har jag ännu inte gjort mig av med alla mina gamla webrar.
Men dom börjar bli dyra $$
Ett gammalt 1,7 liters precisionsinstument anno 1989 sud italia modell boxer betingar däremot ett värde av typ noll. Märkligt kan man tycka
[Ändrad 25-4-2014 av Micke G]JanneHagnell - 2014-4-26 kl 23:06
Ett tecken på att det är några fler som håller på med VW-boxrar än med Alfa-diton, kanske..?Georg - 2014-4-27 kl 08:24
Nu blir det en 1,3 ledig till hösten Janne... Komplett med Datra :)J.Aineland - 2014-4-27 kl 10:42
Hade missat att du fått suden godkänd. Grattis!
1.7 är helt klart min favorit. Funderar på att frångå "strikt-original" på min Lusso o stoppa i en 1.7:a med 380° kammar och 40 IDF
Nu blir det en 1,3 ledig till hösten Janne... Komplett med Datra :)
Bra att veta om min fortsätter vägra lossna. Fast DATRAn behöver jag inte, har redan fyra stycken...Georg - 2014-4-27 kl 21:56
KLART du ska ha en DATRA till! Du kan ju köra en på varje burk på V4:an
Kunde ju skicka ner maskinen till Malmö med Spiros. OM jag bara får färdig hans "Gulan" nångång. Jag började 2003 tror jag att rikta den så det känns
som det vore dags snart. Den han åker i nu håller på att ramla ihop... Christian Rakovsky - 2014-4-28 kl 12:59
om han säljer sin Süd jag kan köpa och Joje fixar åt mig? en vild tanke kanske?Georg - 2014-4-28 kl 16:09
Den han har nu - nä du den ska vi glömma - han har slitit ut den - överallt.
Jag u2u:ar dig. JanneHagnell - 2014-4-28 kl 17:42
KLART du ska ha en DATRA till! Du kan ju köra en på varje burk på V4:an
Har faktiskt funderat på två DATRA på V4:aspisen som jag ska renovera...Georg - 2014-4-28 kl 17:46
På SAAB:en körde man ju med korsinsug och horisontalwebrar - på rallykärrorna.
Om jag inte minns alldeles galet..JanneHagnell - 2014-4-28 kl 20:55
Visst gjorde man det! Men man får ju tänka lite annorlunda ibland. Georg - 2014-9-8 kl 13:17
Nästa steg i projekt brukssud.
Motor med bättre drag. På väg hem från Östgötatouringen stannade jag i Huddinge hos MickeG som vanligt.
Denna gång blev det en 1,7 IE lågmilare som stått sedan många år.
Ska byggas om med dubbla IDF 36:or på sedvanligt manér. Brukar ge en maskin med mycket vrid.
Det kändes inte ett dugg kul att komma tillbaka till gamla enkelförgasarmaskinen när man är van från dagens bilar att det händer något när man gasar.
Gör bara en snabb uppfräshning och skruvar ihop den så den är färdig att läggas i när lämpligt tillfälle bjuds.
Micke G - 2014-9-8 kl 13:31
Kul, och nyfixat med Biltema rosso eller liknande ser jag, snyggt..
Alfa original oljefilter borde ju också vara en garanti för att den fått "rätt" service tidigare.FredrikAssarsson - 2014-9-8 kl 13:55
kul! Georg - 2014-9-8 kl 15:27
Ja Micke - den levererades så ju av dig ! och mkt riktigt även oljan tvekar jag att byta - ser helt fräsh ut!
Biltema Rosso - ännu värre: röd hammarlack. Hittat i hyllan. I princip ingen annan kommer ju att se maskinen så det är som vanligt: nåt som funkar för
en själv. Rent å fräsht och roligare än orginalgrå - som faktiskt fanns tydliga spår av för en gångs skull.
Men fasen vad det röda skär sig mot det oranga....ice - 2014-9-8 kl 15:58
Den där motorn är ju alldeles platt! Vad har den råkat ut för?Georg - 2014-9-8 kl 17:16
Det var en granne som kom in å satt sig på den lite vårdslöst. Det är en B18 egentligen.... Georg - 2014-9-8 kl 17:32
Här ett enkelt sätt att hålla motorn lite lugn å stabil när man pysslar med den. Kan även användas att ha under för den som använder en pall under
motorn när man sänker ner karossen över vid montering av snurran.
Kapa bara 2 stumpar kanske 25 cm långa av virket å skruva fast på en platta på enklaste sätt.
Bifogad fil: phpy2jXAY (43kB) Denna fil har blivit nedladdad 230 gånger
JanneHagnell - 2014-9-9 kl 12:27
Så nu finns det snart en 1,3:a ledig för oss som tycker många hästkrafter är fusk.Georg - 2014-9-9 kl 16:08
Javafasen det blir ju en klar effekthöjning i ditt fall . Fundera över
frakten så kommer den ! Ingen debitering för maskinen. 11.000 mil. Har gått flera mil sen kamremsbytet.
Sen kan du fortsätta med lossa kolvarna-projektet i lugn och ro :) Georg - 2014-9-10 kl 10:56
Remspännarna:
Lagren rasslar lite när man snurrar men går lätt. Då jag inte har grejer så jag kan byta lager på spännarna så testar jag genom att pressa lagret mot
axeln som på bilden med kanten på handen eller hur det nu känns bäst. Drar handen fram och åter - då känns om det finns några ojämnheter i lagerbana
eller kulor. Inget kunde märkas.
Då öppnar jag lagret genom att med en supertunn mejsel pilla loss tätningen i ytterkant. Oerhört försiktigt. Tvättar ur lagret med thinner några ggr
och blåser torrt/rent. Sen smetar in bra kullagerfett med en mindre pensel eller hellre om man kan få in det med en fettub där man får det exakt på
plats mellan banorna.
Bilderna hamnade i omvänd ordning..
Sen sätter man tillbaka tätningen med hjälp av en lagom stor hylsa och förlängningsskaft. Skaftet för att det är lättare att trycka jämnt med hylsan
då. kanske några nätta slag med lilla hammaren.
Vitsen med att lossa tätningen i ytterkant är att den kanten står still mot lagrets ytterring. Då kan jag avslutningsvis täta med nåt lim eller så.
Hittat något förvånande nåt som ska täta läckor i vattensystemi hyllan-så det fick bli ny tätning i ytterkant och för att säkerställa att tätningen
inte lossar.
Anliggningsytan på baksidan av tryckaren och fram där brickan ligger an putsas av - helst med en engradig fil - och sen stryker man tunt med lagerfett
på dom ytorna. Bara så det finns en hinna. Monterar på motorn och spänner ut spännarna max som går och drar åt.
Nu är det bara att montera remmarna - obs den inre först :)
Går ganska lätt om man tog av remmarna när märkena stod rätt ungefär så kan man ta en nyckel 19 och dra kamdreven i läge när svänghjulet står i läge
och peta på remmen. När du är säker på att remmen ligger rätt och märket på kamhjulet och på svänghjulet lirar rätt så släpper du bara muttern på den
spännaren så den fjädrar ut mot remmen - låt den vara släppt så länge.
Sen nästa rem på samma sätt.
Därefter dras motorn runt medurs om du står framför remskivan ett antal varv.
Innan man monterat remmen så kan man markera på kamremhjulet var i närheten av märkesläget som ventilerna är avlastade= hjulet går lätt. Brukar vara
strax intill märket.
När man sen kommer till läget man markerat så drar man fast spännaren. Samma sen på den andra remmen.
[Ändrad 2014-9-10 av Georg]Georg - 2014-9-10 kl 11:00
Maskinens grundstomme - utan remmar-utan vattenslangar-utan startmotor,utan generator.
På varje förgasare hamnar varsin krök mot varandra och mellanliggande luftfilter.
Georg - 2014-9-10 kl 11:05
Här en bild på standardproblemets lösning - nämligen att undre skruven på remskydden brukar paja på ett eller annat sätt. Visst kan man lägga ner tid
på att svetsa ihop plasten igen eller så tar man brukslösningen: Ett par buntband.
Men sätt dom ganska långt ut åt sidorna som syns på bilden annars är risken att man drar in remskyddet mot remmen.
Vrid runt motorn så hörs det om det tar i.
Då ger det sig lätt var du ska sätta bandet.
Georg - 2014-10-27 kl 12:31
Suden har stått ett tag men jag behöver den om några dagar när den onämnbara ska ha lite översyn.
Så - jag startade upp den för att kolla att den var på G - som vanligt.
Säg inget annat än att detta är en lyxbil!! Utrustad med sköljbad centralt om man skulle bli smutsig om fingrarna. Altså jag har inte gjort någonting
- den håller konsolen lagom fylld helt själv.
Vi snackar Alfasud!
alfasud - 2014-10-27 kl 20:00
läckande sollucka?
Annars går inte att förklara det fenomenet.
Isf du har en unik för Sverigeland AlfasudFredrikAssarsson - 2014-10-27 kl 20:51
Inbyggd rostlösningsbalja? Ser ut att ha funkat på verktyget som ser oljefritt ut Georg - 2014-10-28 kl 07:34
Ingen sollucka - bara vatten centralt!!JanneHagnell - 2014-10-28 kl 08:31
Gamla bilar i allmänhet och Alfor i synnerhet brukar kunna bjuda på surprisebad!alfasud - 2014-10-28 kl 09:48
En Alfasud ska vara en robust vagn, det finns egentligen inga egendomligheter såsom konstiga oljud, inbyggda barnsjukdomar, stora haverier eller allt
annat som drabbar även kvalitetsvagnar som DKW och folketsbilar. Det är en genialisk och kvalitets konstruktion som man kan lita på. Man kan ta en tur
till Vladivostok och tillbaks utan att tänka nånting. Allt annat tjafs är smutskastning. JanneHagnell - 2014-10-28 kl 11:57
Tar man en tur till Vladivostok har man man nog att tänka på ändå...Christian Rakovsky - 2014-10-28 kl 15:30
min farfar var från Vladivostok men jag har aldrig varit där, jag hänger med om du ska till Sibirien. JanneHagnell - 2014-10-28 kl 16:11
Jag säger som Warren Zevon: I just wanna go back to Vladivostok, man!FredrikAssarsson - 2014-10-28 kl 18:23
Haha bästa trådvändningen på länge
Roadtrip till sibirien nästa sommar? Följa sibiriska järnvägen i ett par alfor hade ju varit maxat! Micke G - 2014-10-28 kl 18:50
Skulle vara ett sanslöst otroligt och galet äventyr.
Boxerdelar har vi ju gått om. Bara att lasta en 33 Sportwagon full med reservdelar som följebil ..alfasud - 2014-10-28 kl 19:08
Spikat,
som ett 70års äventyr för mig, Nån som kan förstärkssvetsa Sibirien Alfasuden? dåliga vägar misstänker jag Micke G - 2014-10-28 kl 19:36
Ett safari lasträcke med svets, elverk winch och en radda med bättre begagnade vinterdäck fixar det problemet Spiros.alfasud - 2014-10-28 kl 19:42
det är bara att göra det, jag har en svart som bara står här ute
Jag saknar GeorgiGeorg - 2014-10-28 kl 22:28
Ha ni är fan ta mig inte kloka men allt kanske ändå har gått fel vid det laget så isåfall får jag väl komma med. Jag har ju som sagt en sud med
automatisk vattenpåfyllning. Säkert bra att ha vatten till hands på vägen till Vladivostok! alfasud - 2014-10-28 kl 22:35
man går vidare, det med stående vatten är ett sak och resan till Vladivostok är nästa steg för ett Guinness rekord med en Alfasud. Som sagd, jag har
en svart som bara står. Georg - 2014-10-29 kl 01:04
Vad värre är att du har en vit som är mkt bättre som bara står...snart dags att ordna biluthyrning med sudar!
Skulle behöva åka ner tre veckor och bara fixa dina sudar...
[Ändrad 2014-10-29 av Georg]FredrikAssarsson - 2014-10-29 kl 07:34
Kan de underhållande orangutangerna i Top Gear hitta Nilens början så kan nog mekintresserade ta Sudar till Bloodyvostok :)
Jag erbjuder gott sällskap och bra kartläsarskills hehe