AlfaPower

159a går inte att starta

Andreas Karlsson - 2014-1-27 kl 15:03

Hej! Har en 159a från 06 som inte vill starta.. Inget händer när man trycker på startknappen och vehicle protection system unavaible dyker upp i panelen. Batteriet är nytt och det går inte att läsa ut felkoder.. Någon som varit med om detta ?

BennySteen - 2014-1-27 kl 16:24

Jag trodde först ett imobilizer fel. men googlar man på felmedd. så verkar engelsmännen känna till saken.

"The electric steering lock was jammed, you know sometimes with steering locks you needed to apply a bit of pressure to get the keys to turn - well these are the same.

I have never had to do it, but when you see this message, you are meant to apply a bit of pressure to the wheel to allow the solenoid to retract. "

Nathia - 2014-1-27 kl 17:41

Motor?

Andreas Karlsson - 2014-1-27 kl 21:07

Ja jag läste detta i ren desperation på min mobil när jag satt i bilen jämte en st1 pump i södra sverige.. Men kan konstatera så här i efterhand att det inte hjälpte att rucka på ratten som med en gammal hederlig rattlåsbil. Motor? Motorn funkade utmärkt tills jag parkera den. Nu står den i alla fall på verkstad då jag gav upp och var tvungen att åka vidare på jobb. Så lösningen dyker väl upp här inom kort för framtida hjälp:thumbsup:

granath - 2014-1-28 kl 08:09

Jag hade testat med ett nytt batteri. Vet inte exakt hur 159:an beter sig men vet många andra bilar där det verkar som batteriet är ok men när man ska starta bara klickar det i start motorn.

Andreas Karlsson - 2014-1-28 kl 14:01

Batteriet är helt nytt och lämnar 12.04 V

Finnland - 2014-1-28 kl 14:11

Eh, alldeles för lite alltså.

Georg - 2014-1-28 kl 15:14

Ladda! Ska väl vara bortåt 14 volt om jag minns rätt!!

jol - 2014-1-28 kl 16:17

12v med avstängd bil, 14v med bilen igång

Andreas Karlsson - 2014-1-28 kl 16:18

Nja batteriet är helt nytt så det ska vara laddat.
12 volt ska väl ett batteri ge? 2 volt per cell?

redtop - 2014-1-28 kl 17:19

Quote: Ursprugligen inlagt av Andreas Karlsson  
Nja batteriet är helt nytt så det ska vara laddat.
12 volt ska väl ett batteri ge? 2 volt per cell?

Ett vått blybatteri ska hålla ca 12,7V om det är fulladdat och har fått stå obelastat en stund. Mäter du bara 12.04V är batteriet nästan helt urladdat. Att ett batteri är nytt är ingen garanti för att det är fulladdat. Speciellt inte om du gjort ett antal startförsök.

Bra sidor att lära sig mer om batterier och laddning är tex:
http://www.kennethshem.se/Laddablybatt.htm
http://tudor.se.loopiadns.com/wp/wp-content/uploads/2010/04/...

[Ändrad 14-1-28 av redtop]

Andreas Karlsson - 2014-1-28 kl 18:17

Men bilen startade utan problem på morgonen? Kanske var dåligt kalibrerad multimeter? I alla fall så var det efter jag kört ca 10 mil och stannat för att tanka som jag fick felmeddelande och död bil.

redtop - 2014-1-28 kl 18:43

Quote: Ursprugligen inlagt av Andreas Karlsson  
Men bilen startade utan problem på morgonen? Kanske var dåligt kalibrerad multimeter? I alla fall så var det efter jag kört ca 10 mil och stannat för att tanka som jag fick felmeddelande och död bil.

Det luriga med bilar är att det som funkade för en timme sedan behöver inte funkera just nu. Kanske har laddningen gett upp och ditt batteri hade tillräckligt med kräm på morgonen för att starta bilen, men batteriet laddades ur under körning? Bara en teori och går naturligtvis inte att bekräfta så här på distans.

Anekdot:
Jag åkte med min bil för att äta middag hos mina föräldrar. Den startade och gick som vanligt perfekt. När jag skulle hem igen på kvällen var bilen stendöd. Efter lite felsökning visade det sig att en cell i batteriet var kortsluten. Från perfekt fungerande till stendöd alltså på ett par timmars parkering.
Det är lurigt det här med bil-el! :rolleyes:

BennySteen - 2014-1-28 kl 21:19

Anekdot II:

Har man barn är en klassiker med en läslampa som dom slagit på och sedan lyser hela tiden. Drar ut batteriet på 2-3 dygn.

Svårt att räkna ut sommartid i norrland.

/B

mopar - 2014-1-29 kl 07:02

Har för mig att jag någon gång läst nått forum där det var en kabel bakpå tändlåset som ville erga sönder och som eventuellt kan ge detta felet.
Men det kan ha varit en annan modell, jag minns inte riktigt.
Sedan vet jag att det varit problem så som tidigare beskrivits att ett stift i rattlåset böjer sig så man måste rycka/dra/vicka på ratten och plötsligt så funkar det (temporärt)
Sedan kan det absolut vara batterispänningen, det vore ju smidigt om det vore så :)

/mopar

Andreas Karlsson - 2014-1-29 kl 09:42

Ja, batterier och elektronik är ett helvete när det inte funkar. Tydligen så har bilen låst datorn så man kan inte läsa ut några felkoder heller. Har lämnat bilen till verkstad då jag inte har tid att hålla på med den. Sista jag hörde var att dom plockat ner tändlåset. Skulle gissa att dom gissar på något kontaktfel etc. i tändlåset.

George Junior - 2014-1-29 kl 23:23

Kollat jordflätan eller liknande mellan motor och chassie? Du kan ev testa med en startkabel mellan motor och chassie för att utesluta den felkällan.

Andreas Karlsson - 2014-1-30 kl 11:06

Kan berätta att felet är hittat. Det är tändlåset som är kaputt, tog inte emot signalen från nyckeln.

FredrikAssarsson - 2014-1-30 kl 13:30

Går det på garantin?

(kul att det rullar Alfa i karlshamn också) /fd. mörrumsbo:beerchug:

jol - 2014-1-30 kl 13:39

King! Före de skinnar dig på priset, hör med autolusso.co.uk

BennySteen - 2014-1-30 kl 16:50

öh imobilizern alltså :saythat:

"Nyckeln" är ju en helelektronisk variant på 159.
Något "tändningslås" igentlig mening finns ju inte på 159.

Menade dom att mottagaren i "nyckelhålet" var trasig ?
(ungefär som antennringen på äldre bilars imoblizers )

Finns det någon CODE symbol på instrumentpanelen som på 166 & 156 ? Den lyser vid tändning och slockar efter någon sekund.

/B

Andreas Karlsson - 2014-1-30 kl 20:46

Tror inte det är någon garanti på den, så det blir ur egen ficka.
Autolusso har ingen, tyvärr.

Ja som jag förstår det så är det imobilizern/tändlåsmodulen/mottagaren i nyckelhålet som är kajko.
Den har ju känt av att det är nyckel i men inte tagit signalen från nyckeln så då har den varnat för vehicle protection system unavailable, som lyser vid tändning och sen slocknar som de äldre alforna/fiatarna med CODE lampa.
Så hade det varit ett gammalt hederligt tändlås med antennring hade det ju räckt med att byta den, men nu är ju allt i ett så det blir ju lite svårare och dyrare att fixa..

BennySteen - 2014-1-30 kl 21:41

Det finns ingen separat immobiliser box som på tidigare bilar. allting är inbyggd i samma ecu som styr motorn.

Finns ju en del förslag där folk trycker på broms respektive koppling i samband med man trycker på startknappen. tydligen pga trasiga strömbrytarna vid pedalerna kan påverka. (jag ser inte riktigt varför , men värt prova då det är gratis)

Läsaren för nyckel går ju att byta på samma sätt som antennringarna. finns på ebay

bara att söka på "alfa 159 key reader" på ebay.

http://www.ebay.co.uk/itm/Alfa-Romeo-159-Brera-Key-Reader-Ig...

2007-alfa-159-sportwagon-3_600x0w.jpg - 106kB

Andreas Karlsson - 2014-1-30 kl 22:36

Jo jag läste också om det när jag satt i bilen, men det hjälpte inte..

Ja det är den som ska bytas, finns i Sverige att få tag på också för ungefär samma pris.
Men frågan är om man inte behöver nyckeln till det låset?
Eller går det att programmera bilens nuvarande nycklar till det nya låset?
Verkstan skulle i alla fall programmera om alla nycklar och tändlås/rattlås.

jol - 2014-1-30 kl 23:00

Jag tror låset är mer en antenn till styrboxen, och går att byta utan omprogrammering. Sen om det är box eller antenn som är paj... du har provat med den andra nyckeln va?

Om man skriver nyckel och tändningslås eller immobilizerantenn och immobilizerchip, är det nån som inte hänger med på att det är samma saker som avses?

Testa maila autolusso, de har skrotade bilar också.

Andreas Karlsson - 2014-2-10 kl 16:39

Liten update.

Bilen startar och går igen.
Tändlås och rattlås är bytt.
Verkstaden hade ringt till Alfa i Stockholm och frågat, och dom visste vad det var för fel då detta har hänt en gång innan på en svensk bil och är tydligen ett fel som är känt sen innan internationellt.

jol - 2014-2-10 kl 20:08

Ingen omprogrammering alltså? Det är ju tacksamt att slippa

Andreas Karlsson - 2014-2-11 kl 08:40

Jo det blev omprogrammering också. Hade dock tur denna gång att försäkringen täckte allt!