AlfaPower

Fiat Coupé 2.0 20VT 1999

 Pages:  1  2

blompa - 2014-6-9 kl 06:40

Så. Då blev det dags att ta fram sommarbilen. En gul sak jag kom över för 2 år sedan. Det är en historia som förtjänar att berättas. Dock inte nu. Ni kan vara säkra på att det involverar en massa krångel samt starkt stöd från både Benny och Nzorikko (utan deras hjälp hade fordonen aldrig inhandlats). Det råkar dessutom vara första gången jag träffade Nzorikko.

Ett fordon räddat helt enkelt. :cool:

Bilen är en Fiat Coupé 2.0 20VT importerad från Tyskland 2006. Mest troligt inte vinterkörd sedan dess.
Några saker som är ditskruvade:
* Uprated front mounted Intercooler
* Kraftigare koppling
* 60mm avgassystem hela vägen.
* chip från fcperformance
* Koni SSK-dämpare (Jag och Benny)
* H & R-fjädrar (Jag och Benny)
* AEM bredbandslambda (för diagnostik) (Jag och Benny)
* Laddtrycksmätare inne i kupén
* Renoverad övertrycksventil för turbon (Jag och Benny)
Jag och Benny gav oss av i Tisdags för att väcka upp den från sin dvala
20140603_131928.jpg - 294kB

Olja, vatten och bensin fanns i samma mängd som när hon ställdes av.

Ett ditskruvat batteri senare startar hon utan problem. Jag kör upp och parkerar för lite tomgångskörning. Efter en kort stunds retande att jag har AC i Fiaten men Benny får åka hem utan AC, ger vi oss av.

Hela vägen hem har jag ett stort leende på läpparna. Varje omkörning påminner mig om varför jag älskar den här bilen.

Vi tar oss hem utan fadäser. Väl på parkeringen ser jag att det droppar lite bensin någonstans runt tanken. Också något som har samma status som i höstas.

Det är så lite så jag tar henne tillbaka till jobbet.


20140603_142838.jpg - 447kB


Vi beslutar oss för att kika på det i helgen.

Igår, Söndag hittade vi tid.

Jag roade mig med att skruva loss den skyddande plastkåpan inunder bränslefiltret.

20140604_162521.jpg - 203kB

Här ser man hur pass sliten slangen är.


20140604_162814.jpg - 319kB

20140604_162835.jpg - 287kB



Jag lossar slangen ovaninfrån och ser en icke-ortodox bränslereläinstallation. Nåväl. Inte det jag är ute efter idag.


20140607_123324.jpg - 249kB

20140607_124727.jpg - 415kB


Slangen lossas och plockas fram och konstateras ha längsgående sprickor utöver sprickorna i den för hårt åtdragna slangklämman. Många av torrsprickorna tycks ha uppstått på grund av en för tajt böj på slangen.


20140608_130822.jpg - 177kB

Den nya slangen kommer till slut på plats. Vi är noggranna med att inte ha för snäva böjar eller dra den via eller nära något vasst eller spetsigt.

20140608_134727.jpg - 266kB

Första uppstarten var lite nervös såklart men inget läckte och motorn fick nog med soppa. (Bredbandslamda är nog det bästa försäkringen om att bilen går som den ska).

--
//Blompa





[Ändrad 2014-6-9 av blompa]

[Ändrad 2014-6-9 av blompa]

FredrikAssarsson - 2014-6-9 kl 06:59

snygga bilar de där. :thumbsup:

Det skulle funnits Momo Vega liknande fälgar i 17tum att smacka fast på en sådan bil - det hade varit skitsnyggt!

blompa - 2014-6-9 kl 07:03

But wait. There's more.

Under tiden jag skruvade dit det sista började Benny riva i kylsystemet. Termostaten hade betett sig mosträvigt, (reagerat lite långsamt och variabelt) något vi tänkte disciplinera genom ett utbyte.

Termostaten skymtas här inunder plaströret som går till plenumet.

20140608_145406.jpg - 309kB

Väl loss såg vi en strypning på den sidan av termostaten som sitter mot motorn. Efter en stunds funderande gissade vi att den strypningen är till för att snabbare få upp temperaturen. Några andra idéer hade vi svårt att komma på.

Vill man alls ha den där på en bil som bara körs på sommaren?
Förslag?

20140608_152644.jpg - 175kB

20140608_152802.jpg - 253kB

20140608_145400.jpg - 270kB

bytet gick ganska smärtfritt.
Under tiden vi bytte Termostat på en 75TS, fick hon vila i solen.
Vattendropparna är det vatten som låg kvar på plastskyddet under motorn. Det skvimpade sakteliga bort i samband med att bilen rörde på sig.

20140608_152906.jpg - 582kB

När 75ans termostatbyte var gjort (för övrigt rätt enkelt placerat på 75TS) firade vi med en test-tur till Palle.


Nathia - 2014-6-9 kl 07:25

Jag kommer alltid på hur mycket jag vill ha en Fiat Coupé efter jag köpt något, suck.

:P

blompa - 2014-6-9 kl 07:36

@FredrikAssarsson

Jo jag gillar den verkligen. Myyycket karaktär och ganska ovanliga. Någon per stad eller så är väl ett bra snitt.

Fälgarna som sitter på är i största laget. 18" med 4*98 är nog inte så vanligt.

225 35 18 är däckdimensionen. Större går faktiskt inte på. Hade nog varit bra med 17" däck men jag har inte orkat leta. Det som sitter på nu är det som satt på när jag köpte bilen.

@Katta.
En fantastiskt kul bil med många saker i standardutrustningen.
Coil on Plug, diffbroms etc. Det bästa med de är hur pass ren den är i sin design. Allt man ville göra är gjort. Bensintankslocket är ett exempel. Ett annat är att man mest troligt inte ville ha hål i huven och satte spolarmunstyckena på vindrutetorkararmarna etc. Inredningen är galet sportig med den lackade listen som mätarna sitter i.

Dessutom går de trimma en hel jättemassa om man vill. Större spridare, bränslepump, en intercooler och kanske en kraftigare turbo sen kan du nog nå 400hk om du har en hygglig bränslemapp. (vilket fcperformance fixar åt dig, skräddarsytt till din bil).

Inte så mycket vikt ändå, lite över 1300kilo.

[Ändrad 2014-6-9 av blompa]

Gustav_Holmdahl - 2014-6-9 kl 08:42

Hmm, märkligt att det inte är någon FIAT Coupé i CAR Challenge egentligen...

TurboB - 2014-6-9 kl 09:29

Vanliga bensinslangar i gummi duger inte. Köp slangar avsett för marint bruk som håller högre kvalitet och inte spricker. Man får vara försiktig med plastnipplarna, skruvfästen mm eftersom plasten blir skör med tiden. Föregående ägare har i alla fall använt rätt sorts slangklämma som inte deformerar slangen.

Trevlig bil som föregående ägare verkat ha gjort i huvudsak rätt saker med. Med undantag för hjulen (min åsikt).

TurboB - 2014-6-9 kl 09:32

Och en sak till när du är där bak och gräver: Kolla bromsledningarna efter "kardantunneln" hela vägen till oken. Det skaver och rostar sen vid alla plastclips som håller ledningen.

Briander - 2014-6-9 kl 09:54

Snygga saker det där, och en konstant gul bil-lek :cool: Det fattas någon plast under stötfångaren bak?

JanneHagnell - 2014-6-9 kl 10:43

Quote: Ursprugligen inlagt av TurboB  
Vanliga bensinslangar i gummi duger inte. Köp slangar avsett för marint bruk som håller högre kvalitet och inte spricker. Man får vara försiktig med plastnipplarna, skruvfästen mm eftersom plasten blir skör med tiden. Föregående ägare har i alla fall använt rätt sorts slangklämma som inte deformerar slangen.

Trevlig bil som föregående ägare verkat ha gjort i huvudsak rätt saker med. Med undantag för hjulen (min åsikt).

Vad är "rätt" slangklämma? Sådan med två öron med en skruv och mutterämne i?

blompa - 2014-6-9 kl 11:42

@TurboR
Det blev en gummislang nu.

Vad gäller bromsledningarna kollar jag på det nästa gång den är på lyften. Tack för tipset. Den är dock rostfri inunder.

Förra ägaren har gjort en del arbete dock inte allt (lade till beskrivning på det vi gjort).

tidigare slangklämmor var av hyggligt typ men slangen var i princip avdragen runt slangklämman. Det var på tok för hårt draget tidigare.

@Briander: Det gör det. Tror det togs bort ett par ägare bak.
Stör mig faktiskt inte på det. Nicely spotted though :cool:

@JanneHagnell
Sådana här slangklämmor är bättre då de fördelar ut trycket bättre:
http://www.stylingbutiken.se/public/img/user/t-bolt.jpg

[Ändrad 2014-6-9 av blompa]

blompa - 2014-6-14 kl 05:28

Lite sölig med fotande men så här ser den ut inifrån för dem som inte sett det förut.

20140613_162609.jpg - 263kB

Följande bild visar tanklocket.

20140613_162732.jpg - 167kB

gonggong - 2014-6-14 kl 10:48

asså, den instrumentpanelen är bland de snyggare! vill också ha en coupe :thumbsup:

jol - 2014-6-14 kl 12:46

Du kan ju flytta bränslepumpsrelät till iallafall andra sidan locket. Billigare reläer (som tex biltema på bilden) saknar diod för backströmmen och det blir som en liten tändspole.

Och ifall gummidetaljer börjat torka ut kring tanken...

Georg - 2014-6-14 kl 12:59

Jo man vill att motorn ska nå driftstemp snabbt - som svar på din frågeställning - alternativet är att ha det som Alfasud serie I och II där det finns en varningslampa som anger att man inte ska släppa loss alla 68 hästarna förran driftstemp nåtts :)

blompa - 2014-6-14 kl 16:59

@gonggong Jo. Det är en jäkligt sportig inredning.

@Jol: Det är nog ingen dum idé. I'll take it under advicement. Inte heller nöjd med hur reläet är placerat.

@Georg. Jag har haft en massa teorier om vad det skulle kunna vara. Givet att vattnet tas in i termostaten i det hålet där, då bara måste snabbare värmning vara grejen. Jag skulle vilja hitta en bild som visar på flödet dock. Skönt att någon resonerar likadant. Det stör mig att jag inte vet. Frågade på FCCUK men snubben som svarade där tyckte "Fiat engineers work in mysterious ways, who are you to question their designs"

Just nu kör jag utan plåten och som jämförelse blir 166an varmare snabbare (folk bekanta med mina trådar vet att båda bilarna har ganska färska termostater). Jag har ännu inte sett några problem med att köra utan plåten, utom möjligtvis det att man kan skjuta något om man drar på fulla spjäll med kall motor. Men å andra sidan brukar jag ge fan i att låta turbon ladda något innan bilen kommer upp i temp.


Georg - 2014-6-14 kl 17:37

Sorry jag fattade inte att det var en plåt som strypning-ja då är det ju jäkligt lockande att ta bort speciellt om man vill säkerställa snabb kylning vid mera effekt osv.
Skulle kunna tänka mig att strypningen ger en mindre variation i tempnivån eller trögare reaktion.

Men allt är gissningar - finns ju en sån gåta till här gömd. Tankarmaturen ser ju ut som hämtat från 155:an. Därunder sitter ju ett spiralrör med slang - tror det var efter pumpen. Också en grej som jag funderat mkt över vad i herans namn den är till för. Hade röret varit stumt i ändarna så kunde det ju vara en tempgrej för att minska påfrestningar på ändarna men det sitter en slang i ena änden.

Blir skärrad av alla dessa bensinslangar som spricker sönder på några år i bästa fall. Att man ska sälja såna som inte tål soppa?! Har ju ondgjort mig över det där förr när jag en gång undsatte Håkan i Fagersjö som blev ståendes med 155:an med ny uppsvälld slang under tankarmaturen. Och den slangen kom från en alfaverkstad som jag förstått. Säkert vanlig förbruknings/metervara - inte specifikt avsedd för pumpen. Dern som har den ljuslila 155:an idag får gärna höra av sig om det funkar än. Trelleborg 20-25 år gammal produktion.

blompa - 2014-6-14 kl 17:58

@georg

Jo, det var helt klart lockande.

Jag har för mig att rätt många delar i framvagnen är gemensamma mellan 155 och Coupén. Minns inte om det var med Wide body eller modellen innan.
Det är därmed inte otroligt att pumpen är samma. Finns fler detaljer som är delade.

Slangen borde inte vara äldre än 2006. Bilen är importerad från Tyskand då. Det och den svenska texten på slangen implicerar en maxålder. Det är klart.... det kan ju vara så att slangen suttit där sen bilen var ny, eller att slangen är monterade sent men har legat på en hylla i 20 år.

Aja. ny på plats.

Georg - 2014-6-14 kl 19:05

2 år - det är livslängden på många av dom slangar som saluförs på tillbehörsmarknaden i kombination med dagens soppa..den jag nämnde på 155:an var väl nån vecka gammal men satt ju i tanken och då är det soppa utvändigt med. Den var som en korv - så uppsvälld.

elCrillo - 2014-6-14 kl 19:55

Quote: Ursprugligen inlagt av blompa  




Jag har för mig att rätt många delar i framvagnen är gemensamma mellan 155 och Coupén. Minns inte om det var med Wide body eller modellen innan.



Dom delar tillochmed bottenplatta, den såkallade Tipo-plattan.

blompa - 2014-7-21 kl 16:10

Snubblade över denna bild.

Fotad knappt minuter efter att bilen blev min, den där regniga majdagen för 2 år sen.



IMG_20120509_201115.jpg - 186kB

Nathia - 2014-7-21 kl 17:22

Fick du den i en Kids Meal på Sibylla för att vara den 100.000nde beställaren? :cool:

Avis..

blompa - 2014-9-19 kl 09:45

Det blev lite mek i förrgår.
Vi grovställde framvagnen.

Den observante ser att jag har armen in genom fälgen. Så kan man bara göra på bra bilar. :cool:





IMG_20140917_193820.jpg - 255kB

[Ändrad 2014-9-19 av blompa]

Filip - 2014-9-21 kl 00:46

Trevlig bil och helrätt färg!
En random fråga: har du koll på om Fiat Coupé delar topplagringar med GTV 916?

(Bakgrund: det finns knappt några vettiga coiloverkit till 916-serien, så jag försöker vara lite kreativ...researcher alternativ)

patjo - 2014-9-21 kl 01:39

Ett sånt där tanklock ska jag ha nån gång.

blompa - 2015-5-28 kl 20:45

Igår fick jag ett SMS av Rikard.

"Fiaten står på parkeringen..."

Med svår längtan efter mitt gula vidunder gjorde jag klart den 7 år långa arbetsdagen innan jag tog mig hem.

Imorse när jag steg upp var vädret fint och torrt. Klart bra Fiatväder. Jag åt frukost på rekordtid och åkte hemifrån en bra stund innan vanlig tid.

Av någon konstig anledning tog det 3 gånger så lång tid att ta sig till jobbet just den här morgonen. Trots total avsaknad av trafik och låga hastigheter :cool:



20150528_211935.jpg - 1.9MB

blompa - 2015-5-28 kl 21:22

Jag körde vägen hem via snabbmatsställe och postutlämning.

Därefter bar det raskt iväg till Benny där det skulle göras ett enklare mek.

det hade blivit dags för olje och filterbyte:

20150528_180859.jpg - 1.8MB

Efter att ha varmkört bilen ordentligt på vägen till Benny
Höjdes hon upp på lyften. Bottenpluggen skruvades ur och väntan inleddes:

20150528_183756.jpg - 1.7MB

Under tiden jag väntade passade jag på att dra loss oljefiltret.

Här ser ni botten på oljefiltret. En svart oljefilterhylsa med 3/8"hylsa

20150528_183919.jpg - 2.5MB

Här med ett spärrskaft:

20150528_183939.jpg - 1.7MB

Med oljefiltret borta ser det ut såhär:

20150528_184456.jpg - 3.7MB

Jag drog tillbaka pluggen (som någon nog dragit loss med polygrip tidigare).

20150528_194148.jpg - 1.9MB

Det nya oljefiltret fylldes på olja innan det drogs dit.

20150528_190816.jpg - 1.5MB

Sen fylldes det på av den tyska olja jag köpte i våras.
Om ni undrar varför jag valde just den här oljan bör ni läsa om det i den här tråden.
I den tråden visar jag på varför jag tror på den här oljan.

20150528_192022.jpg - 1.9MB

På vägen hem gick hon bara fint. Gott med ny olja. :)


BennySteen - 2015-5-28 kl 23:21

jag tror också på addinol. förutom dom 2x5 liter jag beställde samtidigt med andreas så slog jag till ytterligare en 20 liters dunk idag.

oljan går snabbt åt med flera bilar i huset.... v70 fick nytt förra veckan och
det skall bytas på porschen härnäst, ytterligare 7-8 liter går det åt till den.

en del ovetenskapliga saker noterar man med olika oljor, hur " sega" dom är när man häller upp dom och hur mycket oljan kryper på ytor när man spiller några droppar. addinolen verkar klara garagetestet bra :-)

[Edited on 2015-5-28 by BennySteen]

blompa - 2015-6-9 kl 07:37

Det hade blivit dags för en av årets mer nervösa dagar:

20150609_065701.jpg - 2.3MB

när vi skulle lyfta bakvagnen hittade vi ingenstans att lyfta. Vilket jag hade svårt att förstå. Var fan har de lyft innan? Avgassystemet var mer än bara lite ivägen. Nämligen.

Det borde gå att komma åt bortanför avgassystemet om man har 1-2 gummikuddar.

I vanlig ordning var katalysatorn ett utmärkt ställe att förvara glass när vi väl mätte. Det fick bli utomhusmätning. Efter en stund vid 4000varv visade mitt gula vidunder fina värden. Hon var lite morgontrött bara!

Men...

comma...

Stalling tactic....

20150609_072409.jpg - 1.9MB


blompa - 2015-6-9 kl 07:48

@Filip

Oj. Mer än bara lite sent.
Jag snabbkollade och 916GTV står som Tipo 2 på wikipeadia.
Jag har ingen aning om delarna passar dessvärre.


Det kit jag har på min bil är ett Koni SSK sport-kit med H&R-fjädrar.
Maila snubbarna på europerformance och kolla om de tror det finns grejer som passar till 916GTV.

http://www.europerformance.co.uk/

De har dessutom coilovers som ska passa på 916 GTV. Silverline X ska vara rätt hyggliga om jag minns det rätt. Lite dyra bara. KW ska också vara bra.

Hoppas det hjälper trots det sena svaret.

[Ändrad 2015-6-9 av blompa]

blompa - 2015-6-10 kl 14:46

Blev ett ruggigt avancerat mek igår.

Gammalt Torkarblad

20150609_204053.jpg - 2.2MB

Nya torkarblad :)

20150609_204107.jpg - 1.6MB

BennySteen - 2015-6-10 kl 15:59

Du glömde att vi även kollade oljenivån !

Blev en ju nästan en helkväll...

Freddan72 - 2015-6-14 kl 11:43

Jag kan rekommendera BC Racing coilovers. Har kört med deras BR-kit i ett år nu och är mycket nöjd. Dämparna är justerbara. Bak via en liten justeringsratt, som sitter vid det nedre fästet. Så inga problem att nå den när man vill styva upp röven. Ännu enklare om man kör upp på en planka eller två :)

blompa - 2015-6-19 kl 07:23

Jag har sedan länge haft ett problem med min Gula leksak. Trots att hon klarade besiktningen med bara lite krångel
är hon på tok för högljudd.

En del av det kan bero på att avgassystemet är 3 tum hela vägen med 2 minimala ljuddämpare. :cool:

Jag har kikat runt lite på rostfria prylar eftersom att det ger ett lite annat läte. Kanske ett rostfritt catback på sikt.

Märken som Ferrita, Simons, raka rör och KL racing har förekommit.

Jag gissar att jag kan bygga något för kanske 3000-4000 om jag handlar på raka rör.
2 ljuddämpare samt rör borde landa därikring. Givetvis får man platsbygga det.

Jag kan ha det som investering inför nästa år.
Tips om andra prisvärda tillverkare vore välkommet. Notera att jag inte tänker gå ner i dimension.


Jag funderade vidare på något Benny sagt långt tidigare och började grotta ner mig i Helmholtz teorier samt läran om kvartsrör.

Det verkade spännande eftersom att det fanns ingen gissning; inga kansken; inga magiska tänk kring det.
Det jag inte ännu lärt mig räkna på är den exakta energimängd som neutraliseras baserat på rörets tvärsnittsarea.
Jag saknar också kunskaper om hur många kringliggande frekvenser som påverkas (att effekten av kvartsröret går att se som en normalitetskurva utåt från den valda frekvensen vet jag men inte hur långt den sträcker sig. Detta går dock att räkna på).

Jag har dessutom ingen aning om hur mycket det påverkar mottrycket i avgassystemet.

Jag funderade mer och blev bara mer sugen på att att försöka snickra ett kvartsrör.

Jag delade upp processen i sex steg.

1: Ljudmätning

2: analys, beräkning och planering

3: inhandling av delar

4: Svetsning && byggnation

5: Kontrollmätning

6: Resultatanalys

To be continued.... :cool:

[Ändrad 2015-6-19 av blompa]

Martin F - 2015-6-19 kl 08:26

Göran Malmberg skrev lite om det där när han byggde avgassystem till sin Pantera:
http://www.hemipanter.se/#Exhaust

blompa - 2015-6-20 kl 09:19

@martinF,

han tycks ha använt sitt gehör för att tuna avgasrören. Intressant teknik. Det krävet dock att man har absolut gehör :)


--------------------

Steg 1: Ljudmätning.

Då jag saknade bra utrustning för att göra en ljudmätning ringde jag en kamrat.
Han har en hel del rätt bra ljudutrustning bland annat en rätt fin mikrofon (Shure Unisphere 565SD) och ett Behringer. eurorack mixerbord

Vi körde till en lagom öppen och tom plats bakom lokstallet:

IMG_2926.JPG - 4.2MB

IMG_2925.JPG - 4.4MB

Väl där riggade vi mixerbordet och den laptop vi spelade in på. Programvara för inspelning är gratisprogramvaran Audacity.
Mycket kompetent programvara.

IMG_2930.JPG - 4.5MB

Mikrofonen riggades 1 meter bakom avgasröret i rörets riktning.

IMG_2932.JPG - 5.6MB

IMG_2929.JPG - 5.4MB

Vi gjorde 3 inspelningar

En på tomgång (ungefär 1000rpm)
En på 2000 rpm
En på 3000 rpm

Anledningen till det var att jag ville vara säker på att ljudet inte förändras med varvtalet.

(Under belastning flyttas nog ljudet men det var lite för meckigt att mäta.)

Fortsättning följer.... :cool:


midju - 2015-6-20 kl 11:14

Seriöst arbete. Kul att följa.

NZORIKKO - 2015-6-20 kl 13:04

Glöm inte bort ljudet inne i bilen och som är det som du själv hör och som egentligen är det viktigaste. Min 75:a låter helskönt racigt inne men lite mesigt tunt utanför.

GTm - 2015-6-20 kl 20:16

Proffsig mätning!

Jag hade förmånen att assistera på ett labb som jobbade med ultraljud och optik under studietiden (är fysiker) så har haft tillfälle att fundera en hel del på vågor i olika medier, så det där leder till varma minnen :D

Är mätningarna du nu håller på med för att få mätpunkter för före och efter jämförelse, eller är de för att söka frekvensen som låter högst? Finns hyfsat schyssta spektrumanalysmjukvaror att ladda ner till telefon ifall du vill kolla om frekvenspiken flyttar sig med varvtal och under belastning medan du kör. (Självklart har jag aaaldrig glott på spektrumkurva på ifonen medan jag kör :rolleyes:)

blompa - 2015-6-21 kl 12:12

@NZO

Jag börjar med att räkna på rena avgasljud.

@GTm

Jag tycker bilen är bullrig så jag har mätt upp och räknat fram vilka frekvenser som är intressanta att döda ut.

Dessutom har jag tänkt använda det data jag fick fram som jämförelse när vi är klar.

Inte testat något på telefonen. Har du tips på programvara till android?

---------------

2: analys, beräkning och planering

Spektrogrammen är lite brusiga på grund av något för hög signalförstärkning. Det påverkar inte den allmänna bilden eller egentligen resultatet.


1000 RPM på 1 meter. Linjär skala

1000rpm100cmlinj.png - 90kB

1000 RPM på 1 meter. logaritimsk skala

1000rpm100cmlog.png - 125kB


2000 RPM på 1 meter. Linjär skala

2000rpm100cmlinj.png - 52kB

2000 RPM på 1 meter. logaritimsk skala

2000rpm100cmlog.png - 125kB


3000 RPM på 1 meter. Linjär skala

3000rpm100cmlinj.png - 89kB

3000 RPM på 1 meter. logaritimsk skala


3000rpm100cmlog.png - 128kB



Av detta kan man dra ett par olika slutsatser.

1: Brummet förskjuts uppåt lite vid pådrag.

2: När brummet förskjuts plattas kurvan ut lite.

3: Det mesta av brummet finns i spektrat 100-500Hz oavsett varvtal.
Vilket är jäkligt brett för att ett kvartsvågrör ska fungera bra.

4: De mest energirika frekvenserna ligger runt 180Hz


Quarter Wave Pipes-fundering
kvartsvågrör är en smalbandsljuddämpare
(mina beräkningar på helmholtz-kammare visar på motsatsen. Något är klart galet i mina beräkningar.... Återkommer med detta). kvartsvågrör är (ska vara) ett högeffektivt sätt att neutralisera ett antal närliggande frekvenser.

Dess effektivitet är omvänt proportionell mot dess bandbredd. och Kvaliteten är en funktion av ration mellan tvärsnittsarean på huvudröret vi ansluter till och tvärsnittsarean

på kvartsvågrör. Dvs, 3"s avgassystem och 3"s kvartsvågrör == mycket effektiv men väldigt begränsad bandbredd.
3" avgassystem och 1"s kvartsvågrör: Lite bredare bandbredd men minskad effektivitet. Dock är Kvartsvågrör relativt effektiva vilket innebär att oavsett ratio bör man inte få någon större bandbredd.

Man kanske kan göra ett 1"s hål i avgassystemet och svetsa på ett 2"s kvartsrör för att öka bandbredden. Ytterligare sätt att bredd frekvenserna hos ett kvartsvågrör är genom dämpmaterial. Speciellt i ingången till kvartsvågrör.

Det är lite synd för jag tror nu att det inte går att släcka ut så många frekvenser som jag vill med bara ett kvartsvågrör.

(tidigare nedtecknat)
Jag har valt att räkna på 180Hz som frekvens att döda ut.
Eftersom att Våglängd*frekvens = ljudets hastighet =>

Våglängd = (Ljudets hastighet) / (Frekvensen)

Enligt Wolframalpha Är våglängden 1.9m vid 180Hz (och antagligen 20 grader celcius)

Det hela bygger på att neutralisera ljudet genom att skapa ett motljud.
Motsatt ljud på en viss frekvens finns en halv våglängd bort.

Dvs 95cm. Så vi vill alltså låta en viss del av ljudet(gärna hälften) färdas en halv våglängd extra och på så sätt neutralisera
ljud motsvarande den mängd ljud som färdades en halv våglängd extra.
För att orsaka detta ska vi bygga ett ändrör som är en fjärdedel av våglängden.
Dvs, en igensvetsad rörstump som svetsas på avgassystemet.


En fjärdedel av våglängden är alltså 47.5CM. Det är alltså vår önskade rörlängd för att minska ljudet på
180Hz-frekvensen (och kringliggande).
(senare notering)
Notera att vi inte tagit hänsyn till att ljudets hastighet är ökar med ökande temperatur. Dvs, varmare avgaser => längre våglängd för samma frekvens. Dessutom behöver
Längden påverkas dessutom ytterligare av ändlägeskorrektion som är en funktion av ration mellan kvarströr och huvudrör. I fallet en tums kvartsrör och 3 tums avgasrör rör det sig om -0.5cm

Puh. Detta är krångligt!

mååånga fler beräkningar i nästa post!





[Ändrad 2015-6-21 av blompa]

GTm - 2015-6-21 kl 13:40

AKlite- softan är gratis och hittar åtminstone frekvensen på högsta ljudet vilket har varit det jag varit ute efter. Pay-versioner av apparna har säkert mer funktionalitet, men jag har varit för snål för att testa såna. Lika bra spektrumanalys som du har här ovanför kommer de dock inte till, så om du har fortsatt tillgång till kompisens utrustning så kör på den.

Du verkar ju ha hel-kläm på det här, men jag passar ändå på att nämna några saker ur ett rent teoretiskt perspektiv som du kanske redan tänkt på men Förhoppningsvis sparar dig några extrasteg om inte.

10dB mera uppfattas som dubbelt högre ljud. Det innebär att 'berget' som spikarna står på inte hörs att tala om, utan det är spikarna som du vill bli av med (först åtminstone).

Spikarna vid 125 Hz, 83 hz och 42 hz på 3k,2k respektive 1k rpm diagrammen är från antalet avgaspulser per sekund. De flyttar sig med rpm och är omöjliga att tuna bort med kvartsrör.

Det du vill åt med kvartsrör är stående våg, och 160-180 Hz som du siktar på verkar onekligen ha en spik som mer eller mindre står stilla vid de 3 varvtal du mätt vid.

Det som är kvartsrör vid en frekvens är halvrör vid dubbla frekvensen, så du kan förvänta dig en förstärkning där istället. Nu kommer jag inte ihåg teorin tillräckligt väl för att kunna säga om det blir lika många decibel upp där som det blir ner vid din valda frekvens, men förstärkt lär det bli.

Som du redan var inne på så ändras ju ljudets hastighet med temperatur, så kan vara värt att bygga prototypen av 2 rör där det ena kan skjutas in i det andra och klämmas fast med avgasklämma så får man finstämt längden utan svets :D

blompa - 2015-6-21 kl 19:14

@GTm

Tackar!

Bra tips kring toppar/berget och även kring kvartsrör och ökning av ljudnivå på halva dubbla frekvensen.

På sikt vill jag nog ha ner berget men jag kan nöja mig med att få ner topparna tills vidare.
Berget är trots allt 35 dB högre än baslinjen.

Jag har snubblat förbi en formel för att räkna på ljud som är rpm-kopplat. Den tar hänsyn till antal cylindrar, 2takt/4takt och lite annat. Jag har dock lagt den åtsidan lite.


Jag sitter just nu och brute-forcar helmholtz-resonatorer.

Har ett excel-kalkylark med en hel del beräkningar i. Det blir mer att räkna senare i veckan.

Jag funderar på att göra detta kvartsrör / helmholtzresonator och samtidigt byta slutdämpare från den fåniga japsdämparen som sitter där nu till en vettig 3tums rostfri dämpare från raka rör. En så stor som jag bara får dit. Det borde göra en del för ljudet.

Jag läste dock att det absolut bästa för låga frekvenser är att dra avgasröret i kringelikrokar.


edit: Den här dämparen var nästan gratis. Kinaprylar visserligen men inget japstrams och vettig omkrets och ljudupptagning. Jag har haft svårt att hitta info om KL racings prylar eller ens åsikter om dem.

[Ändrad 2015-6-21 av blompa]

blompa - 2015-6-23 kl 21:48

Helmholtzteori
Jag har funderat på, googlat om och läst om en hel del om Helmholtzresonatorer.

En baslåda är ett exempel på en helmholtzresonator. Dess portdiameter och portlängd är direkt värdebärande för vilken frekvens den är stämd till.

En helmholtzresonator fungerar på 2 sätt. Om du genererar ljud inuti den förstärks ljudet på dess resonansfrekvens när det lämnar helmholtzkammaren. om den sitter på ett rör, exempelvis avgasrör fångar den istället samma frekvens och sänker den totala energin på den frekvensen
Dvs, om den matas med ljud utifrån kan den sänka energin i det ljud som passerar. Om du packar den med vadderande material breddas bandbredden och Q-värdet sänks. Vadderande material i porten är särskilt effektivt.

Största skillnaden mellan Helmholtzresonator och kvarsvågrör är bandbredden över vilka de operar (bredband respektive smalband) samt hur mycket €£@$@"!#"#¤&/&%¤%/#¤ krångligare det är att beräkna en helmholtzresonator.

Nåväl, Jag har försökt räkna lite på en kammare som ska vara lämplig. Det hela är mycket mycket svårt.

Viktiga saker i beräkningen är följande

1: Ljudets hastighet v
2: Tvärsnittsarean på porten/halsen A
3: Volymen på kammaren V
4: Längden på porten/halsen l

Allt påverkar resonansfrekvensen och även Q-faktorn (och därmed bandbredden) Såhär hänger 2-4 samman:

Halsarea

Större halsarea:
Högre resonansfrekvens
större bandbredd

mindre halsarea:
Lägre resonansfrekvens
mindre bandbredd


Kammarvolym

Större kammarvolym:
Lägre resonansfrekvens
Mindre bandbredd

mindre kammarvolym:
Högre resonansfrekvens
större bandbredd


Halslängd/portlängd

Längre Hals:
lägre resonansfrekvens
Kortare bandbredd

Kortare Hals:
Högre resonansfrekvens
Större bandbredd

Allt hänger som sagt samman.

Följande formel används för att räkna fram resonansfrekvensen.

fh.png - 2kB

Följande formel används för att beräkna ett teoretiskt värde på Q-faktorn.

Q.png - 2kB

Sambandet mellan Q och bandbredd ges av följande formel

bandwidth.png - 1kB


Det gäller att hålla sig inom ramarna. Minsta steg utanför stigen, exempelvis avsmalnande hals/port leder till "Bridge of Death" i Monty Python and the Holy Grail. :cool:

Återigen har jag låtit bli att fästa för mycket vikt vid ändlägeskorrektion. Jag har också låtit bli att titta för mycket på anpassningar baserat på vassa kanter/hörn inuti kammaren.

Det finns enorma mängder teorier och formler kring detta. Faktum är att romarnas teatrar är framtagna empiriskt för att ge resonans på vissa frekvenser långt innan Helmholtz formulerade sin formel i mitten av 1850talet. Helt enkelt ett jäkla jobb av romarna.


Om jag missat något eller helt enkelt har fel får ni gärna upplysa mig om hur och varför.


Puh....

[Ändrad 2015-6-24 av blompa]

[Ändrad 2015-6-26 av blompa]

blompa - 2015-8-27 kl 21:46

Helmholtzkammare
Detta blev lite försenat på grund av Audiköp och semester men jag har återigen tagit upp det här arbetet.
Att beräkna en helmholtzkammare som passar visade sig mer än bara lite svårt. Det är så galet många faktorer som spelar in.

Jag har dock inte gett mig utan har tagit fram en programvara som utgår ifrån tumbaserade rördimensioner. Det programvaran gör är att den
räknar igenom ett antal kombinationer och sparar undan de som är i närheten av det önskade värdena (Fh och Qh).

Jag har tagit hänsyn till den akustiska längden av halsen och gör ändlägeskorrektion med +1.7R vilket verkar vara den empiriskt framtagna
kompensationsfaktorn för hals med rund tvärsnittsarea.

Du matar in önskade värden samt den ljudhastighet sedan föreslår programmet kammarstorlekar åt dig. Programmet tittar på kammare som diffar +/-20% från dina givna värden

OBS! Programmet är att anse som BETA. jag har inte brytt mig om var och hur saker placeras heller. Det är en senare fråga.

program-startup.png - 80kB

När du trycker sök sparas alla resultat som är i närheten av din sökning

program-calculated.png - 80kB

Du kan sedan spara resultaten i form av en tabseparerad textfil. Den går att klistra in i exempelvis Libreoffice Calc.

program-savedialogue.png - 27kB

Här har jag bara kopierat hela textdokumentet och klistrat in det i libre office.

program-libreoffice.png - 40kB

Avgastemperaturens påverkan på ljudhastigheten
Vad gäller ljudhastighet är ljudets hastighet 343.2 m/s vid 20grader Celcius i "luft".
I avgastemperatur är hastigheten en helt annan.

Genom lite arbete(googlande) kan man komma fram till att ljudets hastighet kan beräknas som följer:

va.png - 798B

Ekvationen är alltså
Acoustic Velocity = (heat ratio(S)*Gas Constant(R)*Degrees Kelvin(T))^½

enligt följande
kan man approximera S till ungefär 1.35 för avgaser vid 500grader Kelvin
Avgaser kan enligt samma källa approximeras till 291.
Temperaturen i kelvin måste såklart mätas.


Reviderad plan
3: Nästa steg är nu att mäta upp temperaturen av mina avgaser vid mätpunkten.
När denna mätning är gjord har jag koll på min avgastemp och således en ljudhastighet i mitt avgassystem.

4 : Därefter räcker det med att mata mitt program med dessa data och designa den kammare som borde släcka mina högsta ljud.

5: Bygg kammaren

6: Steget härefter är givetvis att kontrollmäta den kammaren för att validera programmets resultat.

7: Svetsa det på bilen.

BennySteen - 2015-8-27 kl 23:07

om man vill provköra på bänken med signalgenerator och en högtalare, går det beräkna baklänges vilken frekvens utsläckning skall ske vid rumstemperatur ?

eller måste vi köra med varmluftspickan :-)

blompa - 2015-8-28 kl 06:50

Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  
om man vill provköra på bänken med signalgenerator och en högtalare, går det beräkna baklänges vilken frekvens utsläckning skall ske vid rumstemperatur ?

eller måste vi köra med varmluftspickan :-)

Helt klart ska vi testa detta! :cool:

Det jag visat ovan är programmets defaultvärden. Där är ljudets hastighet i luft default. Dvs resonansfrekvensen för kammaren ovan är beräknad för luft.

Iochmed att vi har alla måtten kan vi räkna fram resonansen för olika lufttemperaturer och även avgaser om vi vill. (Genom att räkna fram ljudhastigheten i det mediet och den temperaturen och använda den i Helmholtz formel).

Puh, måste ta mig första koppen kaffe. Detta är för mycket tankeverksamhet innan första koppen kaffe. :cool:


blompa - 2016-6-10 kl 20:48

Det blev ingen signalgenerator i vinter.

Efter många om och men, såld alfa och en del annat hämtade jag henne idag.

Jag har funderat på att sälja henne och skaffa något annat.

Jag gjorde den vanliga manövern och kollade:
vätskor, däckstryck, kamrem, multirem och monterade sedan dit batteriet.

Jag körde upp henne ur källargaraget och siktade in mig hemmåt. Jag ska köra lungt hem.



Jo tjena :cool:


Hamnade bakom någon slowpoke. blir upphunnen av någon sån där modern audi extra tråk-edition med massa hästar. Han lägger sig snortätt bakom. Jaja tänker jag. Jag blinkar direkt det blir tvåfiligt, han viker också ut direkt. Jag lämnar honom långt bakom. Lååångt bakom. :cool:


Hon är galet kul att köra.



20160610_185155_HDR.jpg - 3.7MB

[Ändrad 2016-6-10 av blompa]

[Ändrad 2016-6-10 av blompa]

NZORIKKO - 2016-6-10 kl 22:59

Quote: Ursprugligen inlagt av blompa  
Det blev ingen signalgenerator i vinter.

Efter många om och men, såld alfa och en del annat hämtade jag henne idag.

Jag har funderat på att sälja henne och skaffa något annat.

Jag gjorde den vanliga manövern och kollade:
vätskor, däckstryck, kamrem, multirem och monterade sedan dit batteriet.

Jag körde upp henne ur källargaraget och siktade in mig hemmåt. Jag ska köra lungt hem.



Jo tjena :cool:


Hamnade bakom någon slowpoke. blir upphunnen av någon sån där modern audi extra tråk-edition med massa hästar. Han lägger sig snortätt bakom. Jaja tänker jag. Jag blinkar direkt det blir tvåfiligt, han viker också ut direkt. Jag lämnar honom långt bakom. Lååångt bakom. :cool:


Hon är galet kul att köra.





[Ändrad 2016-6-10 av blompa]

[Ändrad 2016-6-10 av blompa]


:bananana::bananana::bananana::bananana:

blompa - 2016-6-11 kl 16:41

Idag har jag skämt bort henne.

Avfettning,
avspolning
avfettning,
gnuggaa
avspolning
tvätt
avspolning,
avtorkning
biltemas lera

och avslutningsvis Sonax flytande hårdvax.



20160611_152452.jpg - 2.3MB

blompa - 2016-6-23 kl 07:42

Har ni provat Sonax Xtreme Protect and Shine?

Jag snabbkollade den på nätet. Ett lackskydd, inte ett vax. Fått vettiga betyg och är såklart lättarbetat.

Inte ens dyr-mekonomen tog mer än 299 för ett kit.

20160623_082959_HDR.jpg - 2.6MB

FredrikAssarsson - 2016-6-23 kl 08:14

Den är fin den där kupén.
Jag kör också ofta med en kombinerad polish&sealant som likt namnet antyder gör 2i1. Är bilens lack hyfsad från början räcker det gott för gemene man. :)

Jag tvåstegspolerar bilen en gång om året och sedan blir det nästan bara polish&sealant.

blompa - 2016-8-1 kl 21:59

Jag har funderat när kamremmen senast blev bytt. Jag har papper på ett byte för 10 år sedan.
Jag tror en tidigare ägare bytt sedan dess.
Tro gör man i kyrkan. Jag bestämde mig för att byta den.

Jag letade runt efter delar och beställde hem en bunt. Faktiskt inte allt från ebay den här gången.
Kamremskittet var från någon skruvat/mekat/tramsat/bildelar24 eller liknande site. Kamremskit med vattenpump.
Allt gjort av SKF. Jag inhandlade övriga två remmar, en rulle, och två spännare på ebay. Remmar av Drayco, resten orginal.

Även kamlåsningsverktyg inhandlades.

Efter lite pusslande hittade Benny en tid då han kunde ställa upp med garage och expertis!

Vi började igår 2016-07-31.

20160731_120916.jpg - 1.7MB

Det var en hel del delar som ska på plats. Luftfiltret köpte jag för att hamna över fraktfrittgränsen.
Som bättre att betala för en pryl istället för frakt.

20160731_120941.jpg - 2.2MB

I vanlig ordning börjar meket med att riva hjulhusisoleringen. Med båda plastkåporna borta kan man se remskivan.
Inte så mycket mer. Framvagnsbalken blockerar åtkomsten rätt bra.

20160731_123454.jpg - 1.7MB

Avståndet mellan framvagnsbalken och kamremskåpan är mindre än 2cm. På tok för lite för att få in en bits och något
att hålla den med. Ännu mindre för att få loss exempelvis en vattenpump från pinnskruvarna den sitter på. Här med tändstift lösa
för att lättare kunna vrida runt motorn.

20160731_123503.jpg - 2.2MB

Här ser ni en närbild på AC-pumpen med spännare för remmen till AC och Generator överst i bild.
Skyddskåpen är bortskruvad. Här ser man hur lite plats det är mellan chassit och motorn.
Det kan vara dags att dränera lite vatten och demontera expansionskärlet här. Också detta för bättre åtkomst.

20160731_123509.jpg - 2.9MB

Hemligheten till åtkomsten ligger i ett par olika saker. Först och främst. Demontera plastskyddet under motorn och växellådan.
Därefter ska man skrova loss det främre högra motorfästet. Motorn hänger i en bussning. Börja med att stödja motorn underifrån med en domkraft här
Sen lossar man skruvar och tar bort den här gummibussningen:

20160731_131725.jpg - 2MB

Med det fästet bortmonterat blir åtkomsten klart bättre nedtill. Nu man kan se spännaren till servoremmen.
Den remmen och dess två spännare kan nu demonteras. Med detta gjort kan man även ta bort remskivan på veven.

20160731_133942.jpg - 2.7MB

För att kunna arbeta vidare upptill behöver man lossa ett par saker till. Bra sak att börja med är övre högra motorfästet.
Sitter mot högra fjäderbenstornet. Nu börjar motorn kunna röra på sig liite till.
Det sista som behöver lossar är vänstre främre motorfästet.
Med 3 av 4 motorfästen demonterade och motorn upphissad med en domkraft (samt säkrad om något händer med en pallbock) kan man få mer plats.
Hädanefter kan man reglera åtkomsten (uppifrån eller nerifrån)genom att sänka eller höja domkraften.

Nu börjar avståndet vara 3-4 cm. Vilket är tillräckligt för att kunna demontera kamremskåpan.

20160731_142704.jpg - 2.2MB

Med kamremskåpan borta är det relativt enkelt att demontera ac-rem samt ac-spännare.

För att vara säker på att kammarna stod rätt monterar vi dit en mätklocka i första cylindern.
Därefter vrider vi veven medsols tills vi når TDC. Med motorn i TDC demonterar vi 2 kamöverfall
och monterar dit kamlåsningsverktygen.

20160731_150248_HDR.jpg - 2.9MB







blompa - 2016-8-1 kl 22:05

Motorn stod relativt rätt. Med låsverktyg på plats demonterade vi kamremmens spännare först och därefter remmen.
Det som var absolut svårast att få loss var vattenpumpen. Det måste alltså finns en vattenpumps tjocklek utanför den här gängstången

20160731_161819_HDR.jpg - 2.2MB

Det sista som ska demonteras är rullhjul för kamremmen. Det sitter med en 24mm stor skruv. Vilket vi faktiskt fick införskaffa.
Här ser ni en närbild på kamremmens spännare. När remmen sitter på plats ska den där piggen peka precis mitt i glidspåret.
Nere till höger syns även var AC-remspännaren ska sitta. Den rena ytan. :cool:

20160731_162532_HDR.jpg - 2.6MB

Övriga delar i kamremspaketet (vattenpumpen kom i egen låda):

20160801_100254_HDR.jpg - 2.4MB

Här syns den nya vattenpumpen monterad och klar.
Det är för övrigt inga rullar i plast för kamremmen. Allt är stål.

20160801_101559_HDR.jpg - 2.4MB

Här syns rullen för kamremmen. Gammal till vänster.

20160801_100839_HDR.jpg - 3.1MB

Det hade blivit dags att montera kamremmen. Som för övrig har en rotationsriktning.

20160801_101543_HDR.jpg - 3MB

Här ser ni bevis på att remmen monterats i rätt rotationsriktning. När remmen väl monterats, drogs motorn runt ett par varv.
Vi fick sedan justera spännaren då den inte låg så mitt i sitt intervall som vi ville.
Vi drog runt motorn fler varv och dubbelkollade med kamlåsningsverktygen. Det såg bra ut!

20160801_101845_HDR.jpg - 2.4MB

Här syns det som bytts ut, förutom remmar.
Ingenting är förresten lagerslut. Kamremmen var ganska frisk. De andra var lite torra.

20160801_101743_HDR.jpg - 3.1MB






blompa - 2016-8-1 kl 22:12

Ett stycke Servoremspännare. Saknar också plastdetaljer. Den monterades innan AC-remmen.
Mest för att åtkomsten var mycket bättre ovanifrån då.

20160801_111456_HDR.jpg - 2.3MB

Den monterades på den nedre rena ytan..

20160801_111518_HDR.jpg - 2MB

Nästa steg var att montera AC-remspännaren samt AC-remmen.
Handskar med hål i är för övrigt senaste mode. :cool:

20160801_113036_HDR.jpg - 2.2MB

och här på plats:

20160801_120138_HDR.jpg - 2.5MB

Att återmontera ventilkåpan och övriga lösa atteraljer såsom jordpunkter och CoPar gick relativt fort
Det har blivit dags för första (nervösa) uppstarten.

20160801_122819_HDR.jpg - 2.8MB

Den gick helt klart bra! Bilen startade på en gång. Puh!
Att montera dit kamremskåpan, motorfästena och motorskyddet under gick på någon halvtimme.

20160801_123228.jpg - 2.3MB

Det tog nästan så lång tid att få tillbaka hjulhusplasten. Jäkla tajt och bråkigt var det.

20160801_142516.jpg - 2MB


Innan provturen monterade vi tillbaka expansionskärlet och fyllde samt luftades bilen med vatten.
Job well done!

-----

För övrigt upptäckte jag att oljekylaren var uppgraderad:


20160801_124403.jpg - 2.2MB


Återigen ett riktigt stort tack till Benny för hjälp, expertis, plats och vertyg.

Total tid för detta i lagom lugnt tempo är 8-9timmar (Med en del trassel i början). Vi körde över två dagar då vi behövde köpa ett verktyg och båda var upptagna på kvällen.





NZORIKKO - 2016-8-1 kl 23:12

Bra jobbat och bra scoutat innan med råd, tips och rätt delar beställda.

blompa - 2016-8-2 kl 07:49

Quote: Ursprugligen inlagt av NZORIKKO  
Bra jobbat och bra scoutat innan med råd, tips och rätt delar beställda.


Tackar!

Rekommenderat bytesintervall är 6 år eller 12000mil. Så det dröjer innan jag orkar fundera på detta igen. :cool:

Oljekylen är tydligen rätt fin också. Någon som kan något om de?

[Ändrad 2016-8-2 av blompa]

Freddan72 - 2016-8-2 kl 19:15

På Coupe 20VT skall bytet göras med intervall på 8000mil/5år.

Hur var slangarna till oljekylet?

blompa - 2016-8-2 kl 19:46

Quote: Ursprugligen inlagt av Freddan72  
På Coupe 20VT skall bytet göras med intervall på 8000mil/5år.

Hur var slangarna till oljekylet?


Jag har sett lite olika bud. Dock aldrig mindre än 5år.

Slangarna var jäkligt grova och i rätt bra skick? Inga torrsprickor etc.
Vad tänkte du?

Freddan72 - 2016-8-3 kl 14:38

Bra att du inte missade slangarna. Originalslangar och rör går inte längre att få tag i, så skulle olyckan vara framme får man ta loss hela paketet (slangar och rör) och montera på nya slangar. Du säger att de var i rätt bra skick, så det borde nog betyda att förra ägaren bytte slangar i samband med att kylet byttes.

blompa - 2016-8-3 kl 17:07

Bilen är oförskämt fräsch faktiskt.

Inga rostiga muttrar någonstans. Som värst är den skitig och sliten.

blompa - 2016-9-8 kl 13:27

Det har varit en hektisk sommar. Bilen har faktiskt inte varit besiktad.

När jag och Benny var klar med kamremsbytet var det inte så långt till 1:a September (början på besiktningsperioden).

Det var dåligt med tider i halva augusti, dessutom skulle jag resa bort så jag väntade med besiktning. Tills idag!


20160908_115537_HDR.jpg - 2.6MB

Så hur gick det då?

20160908_121404.jpg - 1.8MB

Det gick galant. :cool:

Nu behöver hon inte besiktas förrän senast januari 2018 vilket känns skönt.

[Ändrad 2016-9-9 av blompa]

blompa - 2016-10-21 kl 16:53

Så var vintern kommen. Återigen är hon parkerad för säsongen.
Hon går mycket bättre än innan kamremsbytet. Nästa år ska vi nog lyxa med nytt (kvalitets-) batteri och kanske större rostfri dämpare bak.

En bonus är att hon inte behöver besiktas nästa år alls :cool:

Sov gott!





tmp_625-20161021_155822_HDR-900242131.jpg - 3.2MB tmp_625-20161021_1616102136652040.jpg - 1.3MB

blompa - 2017-4-25 kl 17:38

Inte ens snöblandat regn lyckas sudda ut leendet under åkturen hem.

Man slås varje vår av "herrejösses så annorlunda bilen är".

Stummare,
mer temperament,
högljudd.
Man kan inte slököra henne.

Välkommen hem igen. :steering:





20170425_170906_HDR.jpg - 2.2MB

FredrikAssarsson - 2017-4-25 kl 20:38

..och vansinnigt läckra när man får se de i rörelse.

blompa - 2017-4-25 kl 20:53

Du får väl ha vägarna förbi? :steering:

Hon skulle behöva få sig en ny lack för någon har lagt en garagelack tidigare. Det och nytt avgassystem är väl de primära sakerna. Man kan pilla med batterflytt och byta ut Pierburgventilen mot en 35A-AAA-DDBA-1BA

Man borde också köra bilen mer.

En sak som slår mig varje år att samma skiva sitter i CDspelaren varje vår (den är inte kopplad på tändningen utan startar när man kopplar på batteriet varje vår :cool:)

blompa - 2017-5-6 kl 20:01

Fick lite tid emellan andra sysslor och har sett till vårstädning av bilen.

Den utvändiga biten iallafall.

Efter att ha varit avspolad ett varv såg det ut som följer:

20170506_165355_HDR.jpg - 3.5MB

Vi testade den foamer jag köpte till polaren. Fungerade bra. Gäller bara att tweaka mängden schampo nu.

20170506_170542_HDR.jpg - 3.5MB

Efter att ha tvättat och torkat gjorde jag något nytt.

Jag maskinpolerade med en random orbit sander en Makita 5031 och pingens blå poler-pad samt Pingens Polish and sealant.

Det var rätt lättarbetat och resultatet blev helt klart bra. Jag borde dock få något slags pris för slöseri av medlet. Sablar vad mycket jag gjorde av med. Svårt att se på en gul lack eller så var jag bara kass såhär första gången. Det blev mycket att torka av :cool:


20170506_180105_HDR.jpg - 3.3MB

20170506_180129_HDR.jpg - 1.7MB

Jag är då klart nöjd med resultatet
Hoppas det står sig ett tag nu.




FredrikAssarsson - 2017-5-6 kl 22:16

Hehe du har nog överdoserat ordentligt om det har gått åt mycket. Men det ser bra ut!

blompa - 2017-5-12 kl 21:53

När jag tog fram bilen i år skruvade jag loss locket över bensinpumpen och den slang jag och Benny skruvade dit((2014, se första posten) hade hållit "sådär".

Något less köpte jag en 7.5mm bränsleslang som ska klara 95 (med etanolinblandning, inte för att jag kör på något annat än 98). Inköpet gjordes på Hydroscand. Den dom hade inne var nätad så det fick bli den.

20170512_184646.jpg - 1.5MB

Vi tog loss den gamla och ersatte ganska snabbt med mjuk och fin kvalitetsslang. Har man förbjudit någon bra substans eller är allt gjort av socker nuförtiden?

20170512_221523.jpg - 2.2MB

20170512_221550.jpg - 2.2MB

20170512_221628.jpg - 2MB

Jag passade samtidigt på att bjuda henne på något gott. Lite fin växellådsolja (Den var dyr som stryk):

20170512_180400.jpg - 2.2MB

Tratten är för övrigt från biltema och fungerade ypperligt. Kan rekommenderas. Artikelnummer 191488

blompa - 2017-6-6 kl 08:52



Fiatens laddtryckstyrning har varit instabil rätt länge. Mycket på grund av den åldrande pierburgventilen.

Hur fungerar det idag?
-----------------------------------------------
Först ville jag lista ut exakt hur laddtryckstyrningen fungerade.

Pierburgventilen ska vara kopplad enligt följande:
eper heatexchanger pipeline 4.png - 10kB
(Källa: Eper, subcategory: 10247/00 - HEAT EXCHANGER PIPELINE (Tab:4/4))

om man provar blåsa i den ensamma luftanslutningen är den blockerad i avstängt läge.

Jag mätte i kontaktdonet och noterade att den svarta elkabeln med lila rand var konstant 12v.
20170529_104230_HDR.jpg - 2.9MB

Den ljusblå är då mest troligt jordad genom boxen.

Ny ventil
-----------------------------------------------

Efter en del research upptäcker jag att det finns ett par alternativa sätt att lösa problemet.

Första ledtråden hittades i den här tråden:

http://www.fiatcoupeclub.org/forum/ubbthreads.php?ubb=showfl...

Andra ledtråden hittades här:
http://www.viva-lancia.com/lancia_fora/read.php?60,1294775,1...

Båda två indikerar att en macventil passar alldeles utmärkt. Men vilken? det produktnumrena var ju rena labytrinten?

Jag valde 35A-AAA-DDBA-1BA

35A: Modellbeteckning
AAA: 1/8" NPT (egentligen betyder mittersa A:Et detta men så pass noggrann behöver vi inte vara)
(D)
DB: 12V (5.4W)
A: 18" längd på anslutningen.
1: Non-locking recessed
BA: Flying lead.

Kort och gott en sån här:

IMG_20170604_131135.jpg - 2.3MB

Notera att jag har lött på 2st 4mm Bullet connectors eller "rundstiftskontakt". Jag letade ett tag för att hitta av bra kvalitet och hittade Vellemans på kjell.
Lång metallhylsa att löda.

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/biltillbehor/k...

En banankontakt eller labkontakt passar också. De i standard är 4mm. Problemet där är att bilens kontaktdon har rätt tätt mellan hålen vilket gör att plasthöljet på banankontakten eller labkontakten kommer hindra att man får i mer än en åt gången.

Också värt att notera är dess exakta funktion. (se nedre högra symbolen på bilden).

Port 2 (vänster) och port 3 (ovanpå) är anslutna med port 1(höger) blockerad när den är strömlös.

Med ström pålagt ska port 2 och port 1 vara sammanlänkade och port 3 vara blockerad. Den är för övrigt klassad för att klara 120PSI eller ungefär 8.27Bar.

Enligt vad jag kan hitta finns det inget "rätt sätt" att koppla in elen till den här ventilen. Den kan få olika beteende beroende på hur du lägger plus och minus.
Jag tror detta beror på duty cycle och frekvens.

Inkoppling
-----------------------------------------------

Hur ska den kopplas in då?

Efter ytterligare research (och diskussion med Benny hittade jag följande ytterligare källor som stärkte det som står i Lanciaforumet längst ner:
Till vänster:
http://www.maxxtuning.se/dokument/MAC-AAA-DDBA-1BA-se.pdf

http://circuitse7en.net/page26.php

Alltså, låt mig summera (för intern wastegate, INTE extern med mottryck)

Port 1: Den här anslutningen kan hänga i luften eller som på fiaten vara ansluten till en slang som går till mellan turbon och luftfiltret.
Denna är enklast att börja flytta över då den sitter i den ensamma änden av Pierburgventilen (vid korrekt inkoppling, se eperbilden ovan).

Ovanifrån är det denna slang:
IMG_20170605_111436.jpg - 1.3MB

Port 2: Port 2 ska gå till wastegaten. Mer specifikt den port på wastegaten som öppnar wastegaten.

Följande bild visar anslutningen och hur den går in i wastegateklockan Man ser även anslutningen till trycksidan längre ner i bild. Fotot är taget
underifrån
IMG_20170604_133427.jpg - 1.4MB

Denna bild visar samma sak ovanifrån. Den övre av de belysta slangarna går in i wastegaten och den undre ansluter till trycksidan på turbon.
IMG_20170605_111436.jpg - 1.3MB

Dessa två går såklart att koppla ihop om man vill ta bort sin laddtrycksstyrning.

Port 3: Port 3 ska gå till trycksidan på turbon.
Se bilder ovan.


Här följer en bild som visar inkopplingen. Sista slangen kvar att flytta, den som går till trycksidan på turbon.
IMG_20170605_110046.jpg - 1.9MB


Efter att ha trippelkollat alla anslutningar och fäst upp ventilen så att den inte kommer åt chassit var det dags för anslutning av elen.
Jag ville vara säker på att jag kan skilja på de olika anslutningarna så jag märkte upp en av kablarna till macventilen med blå eltejp.
IMG_20170605_112157.jpg - 2MB

En lagom lång testkörning visar att laddtrycksstyrningen fungerar mycket bättre. Dock inte helt felfritt. Lite överboost fortfarande. En växling av blå och icke-blå kabel minskade ner de tendenserna en hel del.

Summa summarum. följande är nu utbytt mot en modern ersättare.

IMG_20170605_134401.jpg - 3.2MB

Kan det finnas en poäng i att byta bypass valve också?

BennySteen - 2017-6-6 kl 11:21

Lite overboost blir det alltid, i synnerhet med gamla styrsystem, finns nog ingen PID funktion som dagens sprut.

Vad menar du bypassventil ? Är det dumpventilen eller vanliga wastegate (den sitter integrerad på turbon)

blompa - 2017-6-6 kl 11:37

Dumpventilen jag tänkte på.

Tack för hjälp och info förresten Benny.

[Ändrad 2017-6-6 av blompa]

Besar - 2017-6-6 kl 16:12

Grym guide :thumbsup:

"Fiatens laddtryckstyrning har varit instabil rätt länge. Mycket på grund av den åldrande pierburgventilen."

Vad är symtomena/konsekvenserna? Hur märker man?
Undrar om det kan vara samma fel på min 916 tb.

blompa - 2017-6-6 kl 16:24

Quote: Ursprugligen inlagt av Besar  
Grym guide :thumbsup:

"Fiatens laddtryckstyrning har varit instabil rätt länge. Mycket på grund av den åldrande pierburgventilen."

Vad är symtomena/konsekvenserna? Hur märker man?
Undrar om det kan vara samma fel på min 916 tb.

Tack! :cool:

Jag märkte det på att min laddtrycksmätare visade ojämt laddtryck.

Utan en sån kan du nog märka det genom att det känns som att du tar foten av gaspedalen tvärt när du kommer förbi första turboskjutsen. och att leveransen av kraft är ojämn. Laddtrycket är klart svajigt

Vad gäller konsekvenser kommer en laddtrycket att bli yxigt och tillåtas bli för högt innan det regleras ner. Risken är att den overboostar för mycket / för länge och att du har otur och skjuter något.

Vad jag förstår var pierburgventilen som satt i aldrig särkskilt bra utan det var nog ett resultat av italienskt mekande. "Det som fanns hemma" alternativt "Det som låg på närmaste hyllan" :P

[Ändrad 2017-6-6 av blompa]

[Ändrad 2017-6-6 av blompa]

[Ändrad 2017-6-6 av blompa]

elCrillo - 2017-6-6 kl 16:48

På min 155 q4 är slang 3 och 4 (på din bild ovan...) "ihopkopplade" och pierburgventilen bortplockad...

BennySteen - 2017-6-6 kl 23:00

Quote: Ursprugligen inlagt av blompa  
Dumpventilen jag tänkte på.

Tack för hjälp och info förresten Benny.
[Ändrad 2017-6-6 av blompa]


Dom brukar ofta småläcka, tillsammans med alla andra skarvar. vilket gör att det tar tid att bygga laddtryck, vi pratar ibland sekunder.

En provtryckning och tätning skall man alltid göra på turbomotorer.

TurboB - 2017-6-7 kl 11:21

Quote: Ursprugligen inlagt av elCrillo  
På min 155 q4 är slang 3 och 4 (på din bild ovan...) "ihopkopplade" och pierburgventilen bortplockad...


Det är ju ett sätt att minska antalet möjliga felkällor. Nackdelen är att turbon bara laddar det grundtryck som wastegaten är inställd för (i Q4s fall ca 0,6 bar, eller om det var 0,8?). EBV-n är ju i praktiken en elektroniskt styrd pysventil. Och så förlorar man overboost-funktionen som också regleras av ECUn genom EBV.

Jag använde en EBV från Eaton. Sitter i VAG-bilar och är både robust och billig.

[Edited on 2017-6-7 by TurboB]

elCrillo - 2017-6-7 kl 16:22

Hm... Då kanske man skulle ha nån styrning där...

blompa - 2017-6-7 kl 16:33

Quote: Ursprugligen inlagt av elCrillo  
Hm... Då kanske man skulle ha nån styrning där...


Det finns en guide högre upp i tråden.

:cool:

Om jag kommer ihåg rätt går fiaten in i fegläge om inget sitter där EBVn ska sitta.

elCrillo - 2017-6-7 kl 17:08

"Skit" - ännu en sak att fixa då... Men tack! Jag kollar din guide!

Chramon - 2017-6-7 kl 18:31

Quote: Ursprugligen inlagt av elCrillo  
"Skit" - ännu en sak att fixa då... Men tack! Jag kollar din guide!


Nu börjar det likna nåt... :cool:
En pippigul Fiat 127 med turbo... :steering:

elCrillo - 2017-6-7 kl 18:59

Quote: Ursprugligen inlagt av Chramon  
Quote: Ursprugligen inlagt av elCrillo  
"Skit" - ännu en sak att fixa då... Men tack! Jag kollar din guide!


Nu börjar det likna nåt... :cool:
En pippigul Fiat 127 med turbo... :steering:


Ha, ha! Ja, eller hur! :D Den ska få sej en storkubikare utan turbo snart! ;) (1050cc mot tidigare 903...)

argentaperra - 2017-10-24 kl 01:54

Kul att hitta tråden och du verkar vara en perfekt ägare till bilen!

Saknar min egen fortfarande, fantastiska bilar av en kvalitet Fiat tyvärr inte gör längre.



[Ändrad 24-10-2017 av argentaperra]

blompa - 2017-10-25 kl 13:57

Quote: Ursprugligen inlagt av argentaperra  
Kul att hitta tråden och du verkar vara en perfekt ägare till bilen!

Saknar min egen fortfarande, fantastiska bilar av en kvalitet Fiat tyvärr inte gör längre.



[Ändrad 24-10-2017 av argentaperra]


Tack för de vänliga orden. :cool: Det finns en hel del att göra men det tar lång tid då jag har svårt att komma igång. Jag gillar dock bilen. En maskin för att skapa leenden.

Jag har faktiskt haft någon tanke om att kanske.... måla den gul metallic. Får man det?

blompa - 2018-5-15 kl 08:34

Efter att ha blivit hemlevererad av mina medmafiosos Don Rikardo och Don Benny (då jag var bortrest) stod hon och väntade på mig när jag kom hem. Tack grabbar!

Jag och Harald gjorde en kort insats med att spola rent kopplingens vätska i söndags. Under batteriet kommer man lätt åt luftningsnippeln. Inte så tokigt placerat för att vara italiensk design. :cool:

IMG_20180513_135924.jpg - 2.2MB

Här i detalj
IMG_20180513_135931.jpg - 1.8MB

Jag hade köpt på mig en feltema-luftare (artikelnummer: 190043) som kanske kan vara lite smidig. Ska vara backventil i slangen så att man kan göra arbetet själv. Det vågade jag inte riktigt. Jag hade lyckats få med mig en som någon stulit hälften av delarna ur så det blev direkt att åka tillbaka för att reklamera. Hmph. Nåja.


En vacker morgon nere vid älven. Speciellt om man ska på en av årets jobbigare dagar.

IMG_20180515_061637.jpg - 1.9MB

Den besiktningsmannen jag fick var lite äldre och mer noggrann, han funderade på om BMW-förare fick gå en särskild utbildning för att bli arschlen.

Det hela gick hyggligt tills vi skulle lyfta bakvagnen. Avgassystemet var 2-3cm lägre än jag minns. Det hela tog en enorm tid och besiktningsmannen surnade till och muttrade om att detta borde besiktas på löpande tid. Det var bara att hålla mössan i handen och assistera bäst jag kunde under tiden besiktningsmannen muttrade om dessa jäkla leksaker.

Till slut efter nära 40minuter (tydligen säger deras ackord 20minuter. Han påstod att han klarar det på 10minuter) hade vi klarat av det med det sedvanliga problemet att få katalysatorn varm.

IMG_20180515_083313.jpg - 1.6MB


Det gick vägen!

Puh!
Kanske måste fira med nytt bakre avgassystem snart?

Tror jag är lat och sätter dit ett vanligt, då jag inte har utrustning för att svetsa rostfritt. Om ingen har tips om detta?

Ger det något att bara ha den bakre dämparen rostfri?

:cool:


[Ändrad 2018-5-15 av blompa]

TurboB - 2018-5-15 kl 12:14

Det är snarare konstruktionen än materialet i skalet som spelar roll.
Mellandämparen framför bakaxeln är den stora effektboven i originalsystemet. Eftersom det är turbo så räcker det med kat och en riktig slutdämpare (alltså inte Simons). Rostfri från A-Alt. Så körde jag i alla år och ljudet i kupen var inget problem. Vindljudet är värre.

blompa - 2018-5-15 kl 16:52

Quote: Ursprugligen inlagt av TurboB  
Det är snarare konstruktionen än materialet i skalet som spelar roll.
Mellandämparen framför bakaxeln är den stora effektboven i originalsystemet. Eftersom det är turbo så räcker det med kat och en riktig slutdämpare (alltså inte Simons). Rostfri från A-Alt. Så körde jag i alla år och ljudet i kupen var inget problem. Vindljudet är värre.


Jag är inne på rostfritt för att om möjligt få lite raspigare ljud.

Jo simons vill jag inte ha. Då är tillochmed biltemas dämpare bättre.

Jag har kikat på raka rörs dämpare(verkar vara väldigt nära A-Alt).

En UD6500-76 dvs längsta cylindriska. Till det tillkommer några böjar och ett utblås för att ansluta under baksätet. Idag sitter en ful japsdämpare på bak. Jag förstår som inte poängen. med sådana.

Jag hoppas att den dämparen räcker. Det är precis 20 cm på smalaste stället så en oval går nog mest troligt inte dit. "Kanske". Får nog mäta igen.



[Ändrad 2018-5-15 av blompa]

blompa - 2018-9-9 kl 18:45

Jag hann aldrig så långt som att bygga om systemet. Audin tog mycket tid. Finns postat om det tidigare ikväll.

Nu är hon undanställd efter en sommar med en hel del körning.

Sov gott!



IMG_20180909_145701_HDR.jpg - 1.4MB

blompa - 2023-8-8 kl 10:16


blompa - 2023-8-8 kl 11:19

Rätt tomt i garaget men jag såg en kändis iallafall: WFEn



IMG_20230808_125837_914.jpg - 162kB

blompa - 2023-8-17 kl 04:49

Det mesta fungerar.

Fick köpa nya bakdäck. De som satt på var totalt blank. Oansvarigt av mig att ha kört så långt på dem.

Nu är hon körd ner till Linköping där jag bor.

Längsta resan jag gjort med bilen någonsin. Ingen tvekan alls. Allting fungerade. Hade noise cancelling headphones för med det komiska bazooka-avagassystemet hade jag inte klarat 80 mil i den bilen :steering:

photo1692208942.jpeg - 327kB

NZORIKKO - 2023-8-18 kl 22:04

Coolt med Fiaten.
Synd att det inte tajmade så vi kunde ses.

blompa - 2023-11-7 kl 16:25

@rikard: Jo det blev en tidsmässigt tajt resa till Umeå.

Efter en höst av lite letande av fel är nu bilen avställd.

Frågan lyder: Hur stort behöver ett garage vara?

jo, ganska precis 1 Fiat Coupé+lite utrymme runt.



photo1699373581.jpeg - 117kB

[Ändrad 2023-11-7 av blompa]

blompa - 2024-7-21 kl 15:47


NZORIKKO - 2024-7-23 kl 09:23

Sådärja
Hoppas du får ut den på vägen för det är en cool bil.

NZORIKKO - 2024-7-28 kl 12:22

Andreas, ska du uppåt Umeå snart?

blompa - 2024-10-21 kl 18:53

Jag var i Umeå en vända i Augusti. Har inte fått ut den på vägen. Hastighetsmätaren fungerade inte förra sommaren. Så jag skickade den på reparation i våras. Fick till det genom att lämna bort på lödning.

Den fungerade. dock.... Airbaglampa...


sekunder efter att jag startat upp den och kört den ett varv runt kvarteret fick jag inte i backen.... växelspaken var ledlös vänster-höger. Något hade gått av.

hmph.

Jag provade själv men gick bet att riva avgassystemet på pallbockar.

Skickade på verkstad som konstaterade att växelföraren var sprucken och trasig.
20240912_093344(1).jpg - 145kB 20240912_093350(1).jpg - 153kB

De fick inte kontakt med Airbagboxen med sin gamla utrustning dock.

Jag bestämde mig för att försöka själv. Vilket tagit en månad av försök+beställa mer grejer i en tragisk loop.

Till slut kom jag åt ECUn igår.

1729537733110.jpg - 3.9MB


1729537733084.jpg - 3.9MB

1729537733139.jpg - 3MB

1729537733170.jpg - 3.6MB


Dessvärre får jag ingen kontakt med airbagboxen trots rätt stift etc. Har svårt att hitta firmor som kan testa den så jag funderar på att chansa och beställa en beggad. Boxen är en TRW2. modellnummer 46316722. De verkar välkända för att sluta fungera.

Någon med tips?

[Ändrad 2024-10-21 av blompa]

[Ändrad 2024-10-21 av blompa]

TurboB - 2024-10-21 kl 20:46

Kontakten till airbag sitter under handskfack nära mittkonsolen. Gul kabel.
ABS-kontakten vid ABSen. 3 olika system med varsin diagnosanslutning.

blompa - 2024-10-22 kl 04:37

Jag har anslutit till den sladden. Den under mittkonsollen. Inget svar.
Borde nog varit tydlig med det då jag inte tog bild inne i kupén


[Ändrad 2024-10-22 av blompa]

[Ändrad 2024-10-22 av blompa]

Ken - 2024-10-22 kl 06:31

jag har en liknande TRW Airbagenhet över - heter 60625181 på Alfaartnr. finns en beteckning till och det är 200033-102. Denna ska vara OK. Du kan höra av dig på mitt tel nr 070-6071792 om du vill veta mer o få bilder o så.

bravo - 2024-10-23 kl 15:41

jag har troligt fästet till växelspaken som är spruckit. nytt liggande.
får kolla mot regnr bara så det är rätt.

Ëdit: hade grejor liggande.
se bild. hade skiftat nållager, och bussningen i kulan på spaken samtidigt.
allt i röda ringarna 400 plus frakt.
nytt oem.



Bifogad fil: phpGLooEq (158kB)
Denna fil har blivit nedladdad 13 gånger

[Ändrad 2024-10-23 av bravo]

 Pages:  1  2