AlfaPower

Bruna Alfasuden-Bränslebrist kanske?...

 Pages:  1    3  ..  7

Hajen - 2014-8-26 kl 21:31

Jaha, lite oväntat blev jag ägare till en Sud. I fordonregistret en -81a, men eligt chassinummerguiden på Tim's sudsida är det en 79a 1, 5 Super. Det stämmer väl med det lilla jag snappat upp hittills. Jag skulle bara hämta en batterihållare till min Alfetta, men i ögonvrån fick jag se något brunt som till slut stirrade ner mig. Stått och väntat mest hela tiden sedan åtminstone år 2000, men under tak och motionerad då och då av den vänlige säljaren. Omlackerad någon gång, smakfullt nog i den bruna originalfärgen. En nyans som jag gillar betydligt mer nu, vilket måste betyda att den är fulsnygg, ett utseende som växer med tiden. Den finaste nivån av snygghet. Och inredningen är...väldigt brun och plyschig. Ett råttbo i regionen kring vänster kamrem hade lett till ett illavarslande klapprande vid nylig uppstart och kompressionen numera i klass med en Babyliss hårfön.

Efter första dagen i garaget ser mitt otränade öga inte allt för mycket rost. Vilket är bra med tanke på att jag aldrig någonsin har hanterat en svets. Topplocket är på väg ut på ett eller annat sätt. Nya kamremmar på väg, och i ett annat paket (kom fram fort som s-n innan nåt hemskt händer) den kända verkstadsmanualen.

Som jag litegrann antytt kan jag egentligen ingenting om bilar, utan tanken är att det ska bli bättring på den fronten. Jag suger i mig kunskap från forumet, men ni kan knappast vänta er mycket i retur förutom tacksamhet... Nu drar jag igång mitt lilla projekt!

20140826_084750.jpg - 149kB

[Ändrad 2016-12-13 av Hajen]

[Ändrad 2017-1-21 av Hajen]

[Ändrad 2017-9-13 av Hajen]

[Ändrad 2018-2-4 av Hajen]

[Ändrad 2018-9-30 av Hajen]

[Ändrad 2019-4-13 av Hajen]

[Ändrad 2019-4-17 av Hajen]

[Ändrad 2019-7-25 av Hajen]

Georg - 2014-8-26 kl 21:37

Men jisses vilket exemplar ?! Står en del på faq:n om kamremsbyte..
Grattis !!
:ritaliead:

FredrikAssarsson - 2014-8-26 kl 21:47

Cool! Ser ut att vara skitfin.

Babyliss hårfön haha... :D

Maffia Alfisti - 2014-8-26 kl 21:52

Ser mer röd/orange ut på min skärm men jag kanske blivit färgblind :)

Ser väldigt fin ut iaf. Grattis ! :thumbsup:

Hajen - 2014-8-26 kl 22:01

Quote: Ursprugligen inlagt av Georg  
Men jisses vilket exemplar ?! Står en del på faq:n om kamremsbyte..
Grattis !!
:ritaliead:


Tackar! Ska nu lusläsa kamremsinfon!

M.Green - 2014-8-26 kl 22:03

Grymt snygg, Grattis ;)

Hajen - 2014-8-26 kl 22:11

Quote: Ursprugligen inlagt av Maffia Alfisti  
Ser mer röd/orange ut på min skärm men jag kanske blivit färgblind :)

Ser väldigt fin ut iaf. Grattis ! :thumbsup:


Nejdå, ingen anledning till oro vad gäller färgseendet. Den ser ovanligt röd ut på bilden. Nyansen är "Bruno Cilento". Cilento visade sig efter en snabb sökning vara någon typ av landskap söder om Neapel. Kan ju naturligtvis vara så att lackeraren chansade hej vilt, hoppas inte det...

Hajen - 2014-8-26 kl 22:13

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Cool! Ser ut att vara skitfin.

Babyliss hårfön haha... :D


Tackar och bockar!

Hajen - 2014-8-26 kl 22:20

Quote: Ursprugligen inlagt av M.Green  
Grymt snygg, Grattis ;)



Tackar så mycket!

robert.lindblom - 2014-8-27 kl 13:25

Superball!!

Dag 2

Hajen - 2014-8-27 kl 14:51

På plussidan idag: Vattenpumpen borthamrad. Inte precis det mest tidseffektiva jag gjort, men motorblocket är åtminstone helt.

På minussidan då? Allt annat. I korthet behöver jag ha loss topplocket för att åtgärda ett kompressionsproblem.
Hade lossat bakre delarna av avgassystemet. Lossade det sista på grenrörsskruvarna. Till min fasa seglade inte systemet ner i min famn, utan blev hängande i någon sorts limbo några centimeter ner. Insåg efter ett tag att den finurliga luftreningen satt käppar i mina hjul. Det går uppenbarligen rör i grenrören. Från topplocken. Så ny sitter jag där med muttrar som inte rör sig en tum (där "luftreningsrören" lämnar grenrören. Är det bara att banka, smörja, värma,vädja och vänta?

Om jag till äventyrs skulle komma till rätta med ovan beskrivna problem uppstår ett nytt. Kamhjulet måste bort (antar jag) för att jag ska kunna lossa topplock och luxera ner det på marken. Remmen är av. När jag drar hjulets fästbult motsols så behöver jag ett mothåll, och en kamaxel ska man tydligen inte behandla hursomhelst (har inget speciellt kamhjulsverktyg). Någon som kan bistå med råd?

Nybörjarfrågor, jag vet, men det är för en god sak. En Sud-sak. Hoppas mitt namn dyker upp i min profil nu.

Finnland - 2014-8-27 kl 15:14

Släpp ner motorn är min åsikt. Är såpass enkelt och sparar mycke huvudvärk.

Georg - 2014-8-27 kl 15:46

Kamhjulet får du bort med en lufthammare. Tag med locket till en verkstad och be dom lossa det. Tar 5 sek med en 19 hylsa. Vanlig gängriktning.

Hajen - 2014-8-27 kl 18:24

Tack för tipsen! Ska fundera på om det kanske är lika bra att släppa ner hela paketet för en ordentlig översyn. Fanns lite tips om det på FAQn såg jag.

George Junior - 2014-8-27 kl 19:20

Det jobbiga är väl att lossa de långa bultarna som går genom karossen vid de främre motorfästen, brukar de inte ärga fast i någr aaluminiumhylsor som sitter inne i balkarna?

Annars är väl det knepigaste med hela operationen att återmontera handbromsvajern eftereråt.

matsud - 2014-8-27 kl 19:58

Är inga problem att fixa topparna med motorn i bilen.Du kan ta bort kylaren och grillen iallafall,det underlättar mycket men det tänker jag att du redan har gjort.
Jag brukar låsa kamaxeldrevet med ett passande rör eller en 10mm långhylsa(inte för grov)med förlängare.Dvs om du har kamdreven med lättningshål i.

Jag stoppar iallafall röret i ett av kamdrevshålen och ser sen till att röret även går över
M6 bultskallen (nyckelvidd 10mm) som sitter innanför.Den skallen/bulten håller i inre kamremskåporna,det är 2 stycken,så välj den bultskallen som är närmast ngt av hålen i drevet.Du måste ha lite längd på röret så du kan hålla mot
när du drar loss bulten till kamaxeldrevet.Se också till att hålla tryck på röret så det inte slinter av.

Har du inte lättningshålen så är det bara en haknyckel som funkar 100% ,om du inte gör som georg skriver dvs

Georg - 2014-8-27 kl 21:16

Bultarna i hörnen kan sitta men det brukar bli problem först på riktigt misskötta vagnar. Brukar droppa rostlösningsolja på mutterstyckena ovanpå balkarna flera ggr helst långt före demonteringen.
Handbromsvajern går rätt bra om man hakar den på oken först och gängar in i handbromsspaken sen.
Idén med hylsan som mothåll var ju prima. För - muttermaskinen funkar ju bara vid borttagning. Själv är jag en mycket lycklig människa - jag har nämligen orginal haknyckeln som man håller hjulet med.
Är det inga hål i hjulen så kan man relativt enkelt svetsa en haknyckel.

Hajen - 2014-8-27 kl 21:45

Tack för alla tips och tankar! Inga hål i kamdrevet dessvärre. Vid frukostkaffet blir det till att fatta ett beslut om huruvida hela paketet åker (vilket verkar innebära ett visst mått av framförhållning för smörjning av bultar), eller bara ett topplock. Oavsett måste grenrören skiljas från avgasförbättringssrören, och eftersom ingen kommenterat just den delen så antar jag att jag det bara är att smörja och lirka/banka vidare.

[Ändrad 2014-8-27 av Hajen]

Georg - 2014-8-27 kl 21:56

Möjligt att det går att smörja loss dom kännarna i rören. Stod själv å svor i vintras över ett grenrör som inte ville bort - av samma skäl. Jag kapade dock bara kännarna som går in där. Sen rev jag bort varje spår av avgasrening. Förmodligen kan du kapa dom - om du nu inte får loss dom och sen smacka ihop allt igen utan att nån kan se att rören är borta. Fast det känns lite knäppt. Ska man ta bort alltihop får man svetsa igen hålen för kännarna vid avgasflänsarna...
En maskin som ger mycket kraft är en 33IE med dubbla webrar från en 1,5. Svårt att säga vad den kan ge - kanske 110 häst men ett grymt vrid i vart fall.
Ska snart bygga ihop en sån själv. Vill man ha mer åt varvvillig typ så tar man en 105-hästare rakt av. 1,5 liter.

Hauge - 2014-8-27 kl 21:57

Skitfrän bil, grattis!

Hajen - 2014-8-27 kl 22:14

Quote: Ursprugligen inlagt av Georg  
Möjligt att det går att smörja loss dom kännarna i rören. Stod själv å svor i vintras över ett grenrör som inte ville bort - av samma skäl. Jag kapade dock bara kännarna som går in där. Sen rev jag bort varje spår av avgasrening. Förmodligen kan du kapa dom - om du nu inte får loss dom och sen smacka ihop allt igen utan att nån kan se att rören är borta. Fast det känns lite knäppt. Ska man ta bort alltihop får man svetsa igen hålen för kännarna vid avgasflänsarna...
En maskin som ger mycket kraft är en 33IE med dubbla webrar från en 1,5. Svårt att säga vad den kan ge - kanske 110 häst men ett grymt vrid i vart fall.
Ska snart bygga ihop en sån själv. Vill man ha mer åt varvvillig typ så tar man en 105-hästare rakt av. 1,5 liter.



Skönt, då har jag en utväg om det inte funkar. Har inte någon ambition att ha avgasreningen kvar, utan det blir nog att riva ur och svetsa igen. I övrigt tänkte jag försöka behålla bilen som den är tills vidare med 84-hästarn. Tills jag eventuellt inser behovet av vassare motor...

Hajen - 2014-8-28 kl 18:24

Då var avgassystemet äntligen i backen. Främre delen i prima skick, mitten och bakre skräp. När jag sågat av en av "kännarna" i grenröret ramlade hela den sidan ner. De satt alltså bara fast med hjälp av vinkeln mellan de två! Så det var bara att bända med kofot på andra sidan - flong. Dagens lärdom. Bestämde mig också för att ta ur motorn. En hel del gammalt och sprött i motorrummet, dessutom bästa sättet för att verkligen förstå hur saker hänger ihop, tror jag. Urdragandet av slang och sladd noggrant (?) fotodokumenterat förstås Nu återstår att se hur länge tålamodet räcker innan jag ger mig på fästbultarna... Tack Peter S och Georg för guiden i FAQ.

En liten seger! :banana_thingy:

20140828_111337.jpg - 155kB

matsud - 2014-8-28 kl 20:16

Gött att det löste sig.Tänkte skriva att det är bara rycka neråt.Det stretar mot lite men det går.kan kolla om jag har ett grenrör utan uttag för luftrören om det kan vara intressant. / Mats

Hajen - 2014-8-28 kl 20:42

Quote: Ursprugligen inlagt av matsud  
Gött att det löste sig.Tänkte skriva att det är bara rycka neråt.Det stretar mot lite men det går.kan kolla om jag har ett grenrör utan uttag för luftrören om det kan vara intressant. / Mats


Tackar för erbjudandet!

Självklart är jag intresserad om du skulle hitta något grenrör utan onödigt många hål!

Om man svetsar/skruvar igen antingen infästningarna just vid grenrör eller i värsta fall i änden på de fyra piporna som går in mot bilens mitt, är det något som besiktningsmännen skulle vara mindre imponerade av?...

Georg - 2014-8-28 kl 21:36

Det är få bes.män som har någon vana vid alfasud längre och troligt är att avgasreningsfreaken har avgått med pension. När jag var inne i våras var dom fascinerade över att bromsarna satt på lådan...
Förr då snokade dom efter klisterdekalen där infon om avgasreningen stod. Men jag har bes.sudar nu i kanske 20 år helt rensade från reningsutr. Med dubbla webrar och påtagligt hög effekt - utan minsta problem.

JanneHagnell - 2014-8-28 kl 22:32

Usch ja, så var det den där eländes "luftinsprutningen" såg ut! Den som kom på den måste ha haft en riktigt dålig dag på jobbet... Hur kan man komma på idén att sticka in stora pinnar som nästan blockerar avgasernas väg ut?!:kulspruta:

Hajen - 2014-9-1 kl 21:20

Fick ägarbeviset i fredags. Senaste godkända besiktning 1987... Inte så konstigt att varenda bult sitter som berget, men oskruvat har ju en viss charm. Nu är i alla fall allt lossat för att ta ur motorn, får se när Tiden kan tänkas dyka upp. Det lutar åt att det här projektet blir en smula större än jag tänkt mig. Kul!

JanneHagnell - 2014-9-2 kl 09:40

Oskruvat är bäst..!
Bilen har alltså gått i trafik en tio år och sedan stått still. Det är som min Busan, vill minnas att jag gjorde sista besiktningen 1989. En underbar tidskapsel, inklusive alla mina fusklagningar från ungdomen...:P

Hajen - 2014-9-2 kl 19:43

Quote: Ursprugligen inlagt av JanneHagnell  
Oskruvat är bäst..!
Bilen har alltså gått i trafik en tio år och sedan stått still. Det är som min Busan, vill minnas att jag gjorde sista besiktningen 1989. En underbar tidskapsel, inklusive alla mina fusklagningar från ungdomen...:P



Läste din tråd om Busan, kul att vi sitter på liknande bilar med liknande historia! Skillanden är den att du rensar upp dina undomssynder medan jag själv just är i färd med att begå dem... Inser att jag varit snål med bilder, så här kommer lite mer grafisk information. Fick inget mekat ikväll, bara plåtat.

Lite ytrost i baljan är det, men ser inte ut att vara på värsta viset.


20140902_201222.jpg - 130kB

Frambalk i brun nyans. Fin klang.


20140902_200826.jpg - 133kB

Mysigt! Solen har tagit ut sin rätt på baksätets topp. Annars lite solkigheter som frun säkert vill hjälpa till med. Hrrm.


20140902_200631.jpg - 106kB

Här fattas lite plåt. Nedtill i fronten vä.


20140902_200538.jpg - 101kB

matsud - 2014-9-2 kl 21:27

Trevligt att se lite mer bilder av pärlan.Jag kollade grenrör också,hade tyvärr bara grenrör med uttagen för avgasrening.Vet tyvärr inte vilka bilar som hade grenrör utan uttagen. / mats

Georg - 2014-9-2 kl 21:47

Batterihyllan ska du skruva väck och sen skrapa rent under. Kolla att det är hål utmed golvytan i dess vinkel i botten ut genom hjulhusen. Detta för att vattnet ska rinna ut som kommer till "badkaret" från div. håll. Väggen under baljans golv mellan kupen och motorrummet är dubbel med skum emellan och gillar inte vatten...
Hålet ska vara sådär 10 mm ungefär. Om det är något oklart här så säg till så fotar jag så du ser var!

Hajen - 2014-9-2 kl 21:52

Tack för att du kollade! Det löser sig på ett eller annat sätt så småningom. Jag har lite annat att pyssla med en tid framöver. Byta ventiler och topplockspackning. Renovera bromsar. Göra fint i motorrummet. Byta filter och vätskor. En massa annat som dyker upp längs vägen. Få ihop allt igen. Etc. Tar det i lagom tempo, ingen stress här inte!

Hajen - 2014-9-2 kl 21:58

Quote: Ursprugligen inlagt av Georg  
Batterihyllan ska du skruva väck och sen skrapa rent under. Kolla att det är hål utmed golvytan i dess vinkel i botten ut genom hjulhusen. Detta för att vattnet ska rinna ut som kommer till "badkaret" från div. håll. Väggen under baljans golv mellan kupen och motorrummet är dubbel med skum emellan och gillar inte vatten...
Hålet ska vara sådär 10 mm ungefär. Om det är något oklart här så säg till så fotar jag så du ser var!



Perfekt! Snart är förhoppningsvis motorn ute, då ska motorrummet inspekteras ordentligt. Bultarna i frambalken släppte till slut, så till helgen kanske...

JanneHagnell - 2014-9-3 kl 19:15

Quote: Ursprugligen inlagt av matsud  
Trevligt att se lite mer bilder av pärlan.Jag kollade grenrör också,hade tyvärr bara grenrör med uttagen för avgasrening.Vet tyvärr inte vilka bilar som hade grenrör utan uttagen. / mats

Grenrör utan uttag gick att köpa från tex Auto-Alfa och Alfa Rosso på 80-talet. Antar att det var de systemen som satt standard i andra länder.

JanneHagnell - 2014-9-3 kl 19:20

Quote: Ursprugligen inlagt av Hajen  
Quote: Ursprugligen inlagt av JanneHagnell  
Oskruvat är bäst..!
Bilen har alltså gått i trafik en tio år och sedan stått still. Det är som min Busan, vill minnas att jag gjorde sista besiktningen 1989. En underbar tidskapsel, inklusive alla mina fusklagningar från ungdomen...:P



Läste din tråd om Busan, kul att vi sitter på liknande bilar med liknande historia! Skillanden är den att du rensar upp dina undomssynder medan jag själv just är i färd med att begå dem... Inser att jag varit snål med bilder, så här kommer lite mer grafisk information. Fick inget mekat ikväll, bara plåtat.

Lite ytrost i baljan är det, men ser inte ut att vara på värsta viset.




Frambalk i brun nyans. Fin klang.




Mysigt! Solen har tagit ut sin rätt på baksätets topp. Annars lite solkigheter som frun säkert vill hjälpa till med. Hrrm.




Här fattas lite plåt. Nedtill i fronten vä.




Din bil verkar dessutom fräschare än Busan, som jag ändå tycker är riktigt bra med tanke på hur Sudar kan se ut. Sönderfrätt ryggstöd är ju en klassiker på äldre bilar med sluttande bakruta. Har just sytt ett överdrag till ryggstödet i min Saab V4:a för att förhindra detta.

Hajen - 2014-9-3 kl 20:21

Quote: Ursprugligen inlagt av JanneHagnell  
Quote: Ursprugligen inlagt av matsud  
Trevligt att se lite mer bilder av pärlan.Jag kollade grenrör också,hade tyvärr bara grenrör med uttagen för avgasrening.Vet tyvärr inte vilka bilar som hade grenrör utan uttagen. / mats

Grenrör utan uttag gick att köpa från tex Auto-Alfa och Alfa Rosso på 80-talet. Antar att det var de systemen som satt standard i andra länder.


Ja, det blir väl till att privatimportera grenrör från utlandet... Jag funderar som sagt lite på att kapa luftrören där de lämnar grenrör, gänga och sätta dit en ordentlig skruv. Räknas kanske som "fulfix", men nog skulle det kunna funka? Bra för budgeten. Gällande den här utrustningen, luftreningen, har jag ännu inte satt mig in i hur det fungerar. Det satt ju slangar lite här och var i motorrummet, jag tänker mig att det klarnar vid återmontering av de vitala delarna. En del hål som stirrar tomma kommer nog att behöva proppas på ett eller annat sätt. Men det får bli ett senare problem. Ska bli kul att följa det parallella Sud-projektet, kommer nog att vara värdefullt för en nybörjare som jag!



20140821_102415.jpg - 134kB
Test av reglage innan köpet. Intrycket var att saker fungerade. Dock ej torkarmotorn. Ej felsökt.

matsud - 2014-9-3 kl 20:55

Kom på att jag har ett grenrör utan uttag på min sudsprint.Nu när jag har haft tid att tänka lite :rolleyes:så tror jag det kom från en Alfa 33 1,7 qv -87 med schimstopparna.Kanske även andra dubbelförgasade 33:or?? Har nämligen samma grenrör på min 33 Qo -85:a

[Ändrad 2014-9-3 av matsud]

[Ändrad 2014-9-3 av matsud]

Micke G - 2014-9-3 kl 21:07

Alla 33 IE grenrör med hål för lamdasonden, saknar pulsair hålen.
Har ett gäng på vinden till både 2wd och 4wd.

Hajen - 2014-9-3 kl 21:09

Quote: Ursprugligen inlagt av matsud  
Kom på att jag har ett grenrör utan uttag på min sudsprint.Nu när jag har haft tid att tänka lite :rolleyes:så tror jag det kom från en Alfa 33 1,7 qv -87 med schimstopparna.Kanske även andra dubbelförgasade 33:or?? Har nämligen samma grenrör på min 33 Qo -85:a

[Ändrad 2014-9-3 av matsud]

[Ändrad 2014-9-3 av matsud]


Ah, det var intressant! Då borde jag ha större chans att hitta något. Får hålla ögonen öppna. Har du också någon forumtråd/galleri som kan inspirera?

Hajen - 2014-9-3 kl 21:13

Quote: Ursprugligen inlagt av Micke G  
Alla 33 IE grenrör med hål för lamdasonden, saknar pulsair hålen.
Har ett gäng på vinden till både 2wd och 4wd.


Tackar för tips! Jag hör mig för lite närmre när det blir dags att plocka ihop. Nu är allt fokus på att ta isär saker!..

bravo - 2014-9-3 kl 21:19

jag har nog tusan grenrör liggande utan uttag. kollar i morgon kväll.

J.Aineland - 2014-9-3 kl 21:27

Fin sud det där:beerchug:

Måste väl ända vara svårare att hitta nya grenrör med dom hemska hålen för luftmunstyckena än att hitta nya utan?
-Har aldrig sett ett nytt grenrör som haft hålen.

FredrikAssarsson - 2014-9-3 kl 21:28

Störtläcker varvräknare!

Hajen - 2014-9-3 kl 21:41

Vilken uppslutning! Tack till alla som engagerar sig, tänker och letar i gömmorna! Med sån hjälp kommer det att gå fint att ro i land det här lilla projektet!

Georg - 2014-9-4 kl 06:12

Ang. torkarmotorn: -

Undrar om du verkligen hittade reglaget till torkarna ???
Det är italienskt tänk på den biten. Det som ska gå lättast att få igång är kupéfläkten=neråt på högerspaken. Typ varma dagar i syditalien. Torkare=vrida högerspaken.
Sen en udda grej till:-
Motortemplampan ska inte slockna när motorn startat. Den håller sig tänd tills motorn nått ca 40 grader - sen slocknar den. Detta för att du ska tänka på att inte utnyttja alla hästkrafterna vid kall motor :) Men det roliga får du se när du får igång den :)

JanneHagnell - 2014-9-4 kl 09:49

Quote: Ursprugligen inlagt av Georg  
Ang. torkarmotorn: -

Undrar om du verkligen hittade reglaget till torkarna ???
Det är italienskt tänk på den biten. Det som ska gå lättast att få igång är kupéfläkten=neråt på högerspaken. Typ varma dagar i syditalien. Torkare=vrida högerspaken.
Sen en udda grej till:-
Motortemplampan ska inte slockna när motorn startat. Den håller sig tänd tills motorn nått ca 40 grader - sen slocknar den. Detta för att du ska tänka på att inte utnyttja alla hästkrafterna vid kall motor :) Men det roliga får du se när du får igång den :)

Det är sådana lösningar som gör att man bara måste älska Alfa!

Hajen - 2014-9-4 kl 11:00

Quote: Ursprugligen inlagt av JanneHagnell  
Quote: Ursprugligen inlagt av Georg  
Ang. torkarmotorn: -

Undrar om du verkligen hittade reglaget till torkarna ???
Det är italienskt tänk på den biten. Det som ska gå lättast att få igång är kupéfläkten=neråt på högerspaken. Typ varma dagar i syditalien. Torkare=vrida högerspaken.
Sen en udda grej till:-
Motortemplampan ska inte slockna när motorn startat. Den håller sig tänd tills motorn nått ca 40 grader - sen slocknar den. Detta för att du ska tänka på att inte utnyttja alla hästkrafterna vid kall motor :) Men det roliga får du se när du får igång den :)

Det är sådana lösningar som gör att man bara måste älska Alfa!


Bra poäng där! Minns inte hur jag betedde mig där i cockpit, vred väl och tryckte lite på måfå. När man tänker på skillnaden i klimat så blir det ju helt logiskt, jag är ju miljöskadad av nordeuropeiskt stänk och tänk! Det ska bli kul att prova när strömmen återvänder, och någon påläsning i instruktionsboken blir det då rakt inte på den punkten. Det ska upplevas live och utan förutfattade meningar!

Georg - 2014-9-4 kl 15:53

Signalen då ? - hittade du den ??

Hajen - 2014-9-4 kl 18:16

Quote: Ursprugligen inlagt av Georg  
Signalen då ? - hittade du den ??


Bakom solskyddet, passagerarsidan? Eller är det en kuggfråga, aktiveras automatiskt när man stampar på bromsen?

Georg - 2014-9-4 kl 20:41

Haha nä det sitter i ena spaken. Du får testa :)

Georg - 2014-9-5 kl 14:19

Om det är några uppgifter du behöver så har jag denna handledning. Det mesta samma på serie I och II oavsett modell.

Tekniska spec alfasud.jpg - 201kB

JanneHagnell - 2014-9-5 kl 14:48

Alltid lika roligt när besiktningsmannen ska testa torkare, spolare och tuta!:hello:

Hajen - 2014-9-5 kl 15:24

Quote: Ursprugligen inlagt av Georg  
Om det är några uppgifter du behöver så har jag denna handledning. Det mesta samma på serie I och II oavsett modell.


Tackar, det lär behövas. Men idag gick det bra!

Äntligen ute! OK, den råkade vicka av pallen, men glider så fint på grönsåpa!



20140905_162223.jpg - 137kB

Hajen - 2014-9-5 kl 22:22

Hann faktiskt demontera kamaxelhus och topplock på den krånglande vänstersidan. Såg inget uppenbart knas, förutom att topplockspackningen såg...gammal ut. Ska bli spännande att se hur ventilerna ser ut. Övade mig på att spänna av ventilfjädrarna på ett reservtopplock som jag fick med. Tving och lagom stor hylsa. Slant förstås, så om ni ser nåt meteoritliknande på kvällshimlen så kan det vara ena halvan av den där spärrpluppen i mässing. Offrar nog en tving och slipar till lite, vägrar krypa till Blå Korset i helgen.
Fick för övrigt loss kamhjulet med ett mothåll på en av kuggarna. En bit av en granplanka gick dåligt. Men bit överbliven köksbänk av ek, det är grejer det! Proffsigt värre.:cool:

Georg - 2014-9-6 kl 06:35

meteoriten kallas "knaster" :)

Hajen - 2014-9-6 kl 15:39

Åtta "knaster", hehe, lossade utan missöden. Snitsade till en tving enligt nedan. Fackmannamässigt igen!:idea: Har ingen säker orsak till kompressionsproblemet ännu, men roar mig kungligt ändå. Får såklart skruva isär andra topplocket också, nu när jag gör så fint på det ena. Då det var finväder blev det rostslipning av frambalk, som verkar fräsch. Borde kanske byta gummibussningar till krängningshämmaren också. Projektet sväller som förväntat.

Hempul
20140906_155540.jpg - 126kB
Ser rakt ut, eller?
20140906_161130.jpg - 92kB

Georg - 2014-9-6 kl 16:41

Kan det vara till den krashade toppen dom ventilerna verkligen? Dom linar ju upp bra ?!

Hajen - 2014-9-6 kl 17:27

Jo, jag är lite konfunderad själv. Får inspektera vidare. Bitar av topplockspackningen satt kvar på både topplock och kamaxelhus, det kanske kan ha något med saken att göra. Gamla prylar. Men ventilerna tänkte jag bara putsa upp.

JanneHagnell - 2014-9-6 kl 18:55

Känslan av att bygga ett specialverktyg efter eget huvud och att det funkar kalas är underbar!:thumbsup:

Georg - 2014-9-6 kl 21:57

Har det suttit ihop kanske sen det var nytt så fastnar ofta packningarna rätt bra..ibland.
Hade du inte en extra topp att byta med?

Hajen - 2014-9-7 kl 14:00

Quote: Ursprugligen inlagt av Georg  
Har det suttit ihop kanske sen det var nytt så fastnar ofta packningarna rätt bra..ibland.
Hade du inte en extra topp att byta med?


Jo, jag har en reservtopp, men det känns lite frustrerande att bara byta utan att veta vad som var fel. Funderar vidare. Jobb ute i solen idag.

Jag har länge tyckt att ordet "framvagnsrenovering" låter spännade. Vi provar!

20140907_145447.jpg - 202kB

Georg - 2014-9-7 kl 16:50

Här görs det ordentligt!
Kolla dom bärarmarna i gaffeländen att förstärkningsplåtarna vid hålet inte har svällt upp. Rost mellan armen och plåten m.a.o.

Du kan kolla lite från i vintras på min
  • Inlagd 2014-1-8 kl 18:30
    http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=32229&page=2

    Skriver dag/klockslag eftersom vi inte säkert har samma antal poster på sidorna

    JanneHagnell - 2014-9-7 kl 18:26

    Såg väldigt fräscht och fint ut, tycker jag!

    Hajen - 2014-9-7 kl 19:35

    Quote: Ursprugligen inlagt av JanneHagnell  
    Såg väldigt fräscht och fint ut, tycker jag!


    Jo, det tycker jag med. Ett par mindre detekter på frambalken bara (bilder). Har inte hunnit kolla upp bärarmarna. Skaffade hålrumsspray. Tänkte grundmåla med Hagmans zinkfärg. Hoppas det duger, det finns många åsikter om sådant här, misstänker jag...

    Här har det varit någon väl högt i vägen.


    20140907_202016.jpg - 124kB

    Litet rosthål mellan infästningarna till krängningshämmaren.



    20140907_202048.jpg - 121kB

    Hajen - 2014-9-7 kl 19:59

    Quote: Ursprugligen inlagt av Georg  
    Här görs det ordentligt!
    Kolla dom bärarmarna i gaffeländen att förstärkningsplåtarna vid hålet inte har svällt upp. Rost mellan armen och plåten m.a.o.

    Du kan kolla lite från i vintras på min
  • Inlagd 2014-1-8 kl 18:30
    http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=32229&page=2

    Skriver dag/klockslag eftersom vi inte säkert har samma antal poster på sidorna


  • Man försöker ju åtminstone! Tycker att det vore synd att slarva allt för mycket nu när jag börjar förstå att skicket är finfint. Återkommer med bilder på bärarmar när jag snyggat till lite. Ska nu med intresse följa din länk.

    Hajen - 2014-9-8 kl 21:58

    Vem behöver meditation när man kan sitta i garager och slipa bärarmar? Det gula på bilden är en stålborste. Det var för sent för att be grannen dra loss den med sin fyrhjuling.

    Jättesmart!


    20140908_223915.jpg - 70kB

    JanneHagnell - 2014-9-9 kl 12:23

    Oops...:dunce:

    Georg - 2014-9-9 kl 16:04

    :idea:

    Micke G - 2014-9-9 kl 18:36

    Jag brukar lägga mina i ett citronsyrabad, sedan kan man meka med något annat i ett par veckor innan dom är klara för lack.

    IMG_3848.JPG - 416kB

    Hajen - 2014-9-9 kl 19:39

    Quote: Ursprugligen inlagt av Micke G  
    Jag brukar lägga mina i ett citronsyrabad, sedan kan man meka med något annat i ett par veckor innan dom är klara för lack.


    Men det låter ju fantastiskt! Den där skrapningen äv väl terapi till en viss gräns, antar jag... Har du lust att dela med dig av själva tillvägagångssättet? Varifrån fixar jag syra? Koncentration (ungefär) - några särskilda krav på själva baljan? Såg också att du var delaktig i diskussion om utbytesmotorer - läs gärna nedan.

    FredrikAssarsson - 2014-9-9 kl 20:01

    Vill du köpa egna hushållsämnen för syrabad så är det ett par stycken här på forumet som verkar kunna sådant.
    Vill man vara lat istället är det bara att beställa Acid Clean från pingens.se som är syra i lite trögflytande form att pensla på/spä ut i bad. :)

    Micke G - 2014-9-9 kl 20:08

    Haha, kul att någon uppskattar mina tokiga experiment.

    Jag har ett gammalt badkar inhägnat under verandan hemma och där har jag behandlat många delar genom åren.
    Det ser jäkligt suspekt ut där det står halvfyllt med svartbrunt vatten, men nu har dom flesta i min vänkrets förstått att det inte döljer sig några konstigheter i badet. :D

    Det går annars bra att använda vilken bunke som helst då citronsyra är en naturprodukt som mest används till bakverk.

    Jag brukar köpa 130 grams påsar på Willys kostar c:a 14:- styck :thumbsup:
    1 Påse till 2 hinkar vatten är en bra mix.
    Det funkar bäst med varmt vatten men annars gör tiden jobbet.

    Plocka upp delarna någon gång i veckan och borsta av med stålborste plus rinnande vatten, innan man skickar tillbaks dom i badet.
    Sedan är det bara att vänta till man är nöjd.

    När man anser sig klar, skölj noga och torka sedan snabbt med varmluftspistol och hushållspapper.

    Hajen - 2014-9-9 kl 20:09

    Följer med stort nöje och behållning Georgs tråd om brukssuden. Där förs ett resonemang om olika motorer. Själv har en 1,5 Super, det innebär väl om jag fattat rätt att den har samma förgasare som en Ti. Jag fick ovan nämnde trådskapare en del förslag på alternativa motorlösningar, och min omedelbara reaktion var :no: Det kändes som ett projekt med lite väl många obekanta variabler för en rookie. Nu har jag tänkt lite till, efter att ha fått intrycket av att min motor kanske inte är den allra roligaste, och drar fram stora frågelådan:

    Att byta till en 1,7 liters med dubbla förgasare från en 33a (om jag nu skulle få tag på en), hur mycket modifieringar krävs egentligen? Svetsa om motorfästen? Måste jag byta växellåda? Kommer frambromsarna att passa?Annat strul? Om det känns genomförbart kan jag ju ta mig en funderare åtminstone

    Hajen - 2014-9-9 kl 20:13

    Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
    Vill du köpa egna hushållsämnen för syrabad så är det ett par stycken här på forumet som verkar kunna sådant.
    Vill man vara lat istället är det bara att beställa Acid Clean från pingens.se som är syra i lite trögflytande form att pensla på/spä ut i bad. :)


    Hehe "Acid Clean från pingens.se som är syra i lite trögflytande form" låter som saxat från Flashbacks lite mer suspekta trådar!

    Tack för tipset, ska kollas upp!

    kg70 - 2014-9-9 kl 20:15

    Citronsyra köper man lämpligen på Ö&B, City Gross eller dylika ställen som har det i större förpackningar än småpåsarna på ICA. Jag har själv köpt citronsyra och Hessa Kalkbort (fosforsyra) på Ö&B men inte hunnit prova än. Jag hittade däremot någon som har provat just de produkterna och kan man tåla att det är en Volvo 240 han provar på så finns intressant läsning här:

    http://nattvard.com/242/?p=316

    Klicka på fortsättningen längst ner för resultat.

    Hajen - 2014-9-9 kl 20:20

    Quote: Ursprugligen inlagt av Micke G  
    Haha, kul att någon uppskattar mina tokiga experiment.

    Jag har ett gammalt badkar inhägnat under verandan hemma och där har jag behandlat många delar genom åren.
    Det ser jäkligt suspekt ut där det står halvfyllt med svartbrunt vatten, men nu har dom flesta i min vänkrets förstått att det inte döljer sig några konstigheter i badet. :D

    Det går annars bra att använda vilken bunke som helst då citronsyra är en naturprodukt som mest används till bakverk.

    Jag brukar köpa 130 grams påsar på Willys kostar c:a 14:- styck :thumbsup:
    1 Påse till 2 hinkar vatten är en bra mix.
    Det funkar bäst med varmt vatten men annars gör tiden jobbet.

    Plocka upp delarna någon gång i veckan och borsta av med stålborste plus rinnande vatten, innan man skickar tillbaks dom i badet.
    Sedan är det bara att vänta till man är nöjd.

    När man anser sig klar, skölj noga och torka sedan snabbt med varmluftspistol och hushållspapper.


    Kul idé! Frugan har länge lobbat för ett badkar, men jag tror inte det var för exakt det här syftet. Tackar för tipset, får höra med bönderna häromkring om de kan ha något över från kohagarna i nejden. Mindre kärl kommer man snabbt att växa ur, misstänker jag. Risken finns nog att man spårar ur och vill syrabada precis allt, "titta, nu är bergslagskaminen precis lagom blank och fin!"

    Hajen - 2014-9-9 kl 20:35

    Quote: Ursprugligen inlagt av kg70  
    Citronsyra köper man lämpligen på Ö&B, City Gross eller dylika ställen som har det i större förpackningar än småpåsarna på ICA. Jag har själv köpt citronsyra och Hessa Kalkbort (fosforsyra) på Ö&B men inte hunnit prova än. Jag hittade däremot någon som har provat just de produkterna och kan man tåla att det är en Volvo 240 han provar på så finns intressant läsning här:

    http://nattvard.com/242/?p=316

    Klicka på fortsättningen längst ner för resultat.


    Vilken länk! Metodiskt och vetenskapligt lättsam ton. Lutar starkt åt citronsyra.

    FredrikAssarsson - 2014-9-10 kl 07:03

    Quote: Ursprugligen inlagt av Hajen  
    Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
    Vill du köpa egna hushållsämnen för syrabad så är det ett par stycken här på forumet som verkar kunna sådant.
    Vill man vara lat istället är det bara att beställa Acid Clean från pingens.se som är syra i lite trögflytande form att pensla på/spä ut i bad. :)


    Hehe "Acid Clean från pingens.se som är syra i lite trögflytande form" låter som saxat från Flashbacks lite mer suspekta trådar!

    Tack för tipset, ska kollas upp!


    Jo det kan låta lite Led Zeppelin-inspirerat men jag tror man mår dåligt efter en tripp på acid clean. Blir nog lite tarmsköljningsvarning på det.. :pottytrain:

    Georg - 2014-9-10 kl 07:07

    David, den du har är på ca 80 hästar om det är avgasrening. Förgasare på mitten.
    Du kan byta rakt av till en 33 med dubbla IDF-webrar. Så länge det är en 8-ventilare. Men se till att du får med tändspolen som ju ska lira ihop med fördelaren. Marelli & Bosch kan inte mixas nämligen.
    Plus att du ska ha ett avgas som inte är för trångt. Har du (troligt) ett sånt där anslutningarna på motorn går ihop redan under topparna så går det bort. Ta ett senare med dubbla rör som sen går ihop längre bak. Eller extractortyp. Finns säkert båda att få fatt på där ute...

    Ska försöka komma ihåg att ta nån bild nu innan allt är pähängt på motorn så ser du hur det är gjort. Inga konstigheter - bara att förgasarna sitter i ytterkanterna istället för mitt på plus att det förståss är fler slangar å så eftersom det är fler förgasare...

    [Ändrad 2014-9-10 av Georg]

    Hajen - 2014-9-11 kl 14:41

    Quote: Ursprugligen inlagt av Georg  
    David, den du har är på ca 80 hästar om det är avgasrening. Förgasare på mitten.
    Du kan byta rakt av till en 33 med dubbla IDF-webrar. Så länge det är en 8-ventilare. Men se till att du får med tändspolen som ju ska lira ihop med fördelaren. Marelli & Bosch kan inte mixas nämligen.
    Plus att du ska ha ett avgas som inte är för trångt. Har du (troligt) ett sånt där anslutningarna på motorn går ihop redan under topparna så går det bort. Ta ett senare med dubbla rör som sen går ihop längre bak. Eller extractortyp. Finns säkert båda att få fatt på där ute...

    Ska försöka komma ihåg att ta nån bild nu innan allt är pähängt på motorn så ser du hur det är gjort. Inga konstigheter - bara att förgasarna sitter i ytterkanterna istället för mitt på plus att det förståss är fler slangar å så eftersom det är fler förgasare...

    [Ändrad 2014-9-10 av Georg]



    Tacl för svar. Det låter inte galet komplicerat i alla fall. Får bestämma mig framöver hur pass mycket avvikelser från originalskick jag ska tillåta mig. Jag har tid på mig, för jag misstänker att inspektionen av motorrummet kan bjuda på en och annan överraskning. Dräneringen på batterisidan ner i hjulhuset var åtminstone öppen.

    Georg - 2014-9-12 kl 09:15

    Gasvajer ska du se till att få med å. Den är kortare när man har IDF:er. Plus chokewire. Du har ju automatchoke nu men det finns ett uttag under rattstången för chokewiren.

    bravo - 2014-9-14 kl 09:29

    hittade du grenrör. har ett som är till min sud men kommer inte använda det då det kommer krävas bättre flöde. ska se om jag kan få upp nån bild eller så kan jag maila om du har en mail adr.. maila mig på
    r.berghs@gmail.com så svarar ja tillbaka me bild..

    Rickard

    Hajen - 2014-9-19 kl 11:25

    En topplocksrenovering blev ett motorlyft blev en påbörjad urblåsning och nedslipning av motorrummet. Nån som vet hur strålkastarna (ej Ti) sitter fast i ytterkant? Enl Haynes sitter de bara i en skruv mot mitten, men det vägrar jag tro på. Om det sitter nån skruv i ytterkant så syns den inte, och då får jag lossa hela framflygeln? Nåja, den ska väl ändå bort så småningom...

    Skulle bifoga bild, men den blev upp och ner av någon anledning. Det ser i alla fall lovande ut, inte så värst rostigt. Nytt försök senare.




    Georg - 2014-9-19 kl 12:02

    Hörru dom sitter med två M5 = 8 mm nyckel under skärmen framtill.
    2 pinnbultar sitter ingjutna i plasten i lykthuset och sticker igenom plåtar som går ut åt sidorna under skärmhörne. Men det sitter en gummilapp för så man ser dom inte så lätt. Lappen hänger ner så den kan du trycka undan. Var försiktig om muttrarna sitter fast så du inte drar runt pinnbultarna. Ett sätt om nån sitter fastrostad så skvätt på 5-56 och massera muttern med en muttertång massa gånger. Då brukar blasket tränga in i gängorna.

    Hajen - 2014-9-19 kl 13:07

    Quote: Ursprugligen inlagt av Georg  
    Hörru dom sitter med två M5 = 8 mm nyckel under skärmen framtill.
    2 pinnbultar sitter ingjutna i plasten i lykthuset och sticker igenom plåtar som går ut åt sidorna under skärmhörne. Men det sitter en gummilapp för så man ser dom inte så lätt. Lappen hänger ner så den kan du trycka undan. Var försiktig om muttrarna sitter fast så du inte drar runt pinnbultarna. Ett sätt om nån sitter fastrostad så skvätt på 5-56 och massera muttern med en muttertång massa gånger. Då brukar blasket tränga in i gängorna.


    Tack för snabbt svar, nu känner jag dem i sitt finurliga gömställe!

    JanneHagnell - 2014-9-19 kl 14:26

    Det ena ger det andra... Av bilderna att döma lär du dock inte behöva glida över i helrenoveringsläge.

    Hajen - 2014-9-19 kl 16:48

    Quote: Ursprugligen inlagt av JanneHagnell  
    Det ena ger det andra... Av bilderna att döma lär du dock inte behöva glida över i helrenoveringsläge.


    Hehe, säg inte det. Har svårt att hejda mig nu. Lite rost var det förstås ändå, vilket glädjer mig omåttligt, eftersom det motiverar inköp av svets! Vä sidobalk är det största bakslaget hittills, inte mycket att komma med jämfört med era bilder! Tur det.

    En sönderrostad plåt framtill vars funktion för mig är rätt oklar. Numera friserad och ska lagas. Så småningom.
    20140919_154609.jpg - 136kB

    Det här ska föreställa vä sidobalk. Infästningen längst fram. Har själv lite svårt att orientera mig i bilden. Lagas ska det hursomhelst.

    20140919_144820.jpg - 168kB

    Georg - 2014-9-19 kl 17:49

    Vä sida snett underifrån. Inte kul men inte så farligt av bilden att döma ändå.
    Bifogat ser du hur min såg ut....

    26.jpg - 218kB

    Hajen - 2014-9-19 kl 19:39

    Quote: Ursprugligen inlagt av Georg  
    Vä sida snett underifrån. Inte kul men inte så farligt av bilden att döma ändå.
    Bifogat ser du hur min såg

    Haha, inte borrade du ur den stoppningen. Du vred ur den som en disktrasa? Blir alldeles svettig i pannan vid blotta tanken.

    Hajen - 2014-9-19 kl 20:00

    Quote: Ursprugligen inlagt av JanneHagnell  
    Det ena ger det andra... Av bilderna att döma lär du dock inte behöva glida över i helrenoveringsläge.


    Hehe, säg inte det. Har svårt att hejda mig nu. Lite rost var det förstås ändå, vilket glädjer mig omåttligt, eftersom det motiverar inköp av svets! Vä sidobalk är det största bakslaget hittills, inte mycket att komma med jämfört med era bilder! Tur det.

    En sönderrostad plåt framtill vars funktion för mig är rätt oklar. Numera friserad och ska lagas. Så småningom.
    [file]57472[/file]

    Det här ska föreställa vä sidobalk. Infästningen längst fram. Har själv lite svårt att orientera mig i bilden. Lagas ska det hursomhelst.

    [file]57471[/file]

    Georg - 2014-9-19 kl 20:29

    Va konstigt inläggen hamnar plötsligt ???
    Jag borrade bort skummet - JA. Skummet SUGER INGET VATTEN som alla tror. Problemet är i själva verket att fukten kryper in mellan skum och plåt - sen sätter rosten igång... Har aldrig sett skum i balkarna som sugit fukt. Å jag har hållt på "några " år med suddar :)

    Hajen - 2014-9-19 kl 20:53

    Quote: Ursprugligen inlagt av Georg  
    Hörru dom sitter med två M5 = 8 mm nyckel under skärmen framtill.
    2 pinnbultar sitter ingjutna i plasten i lykthuset och sticker igenom plåtar som går ut åt sidorna under skärmhörne. Men det sitter en gummilapp för så man ser dom inte så lätt. Lappen hänger ner så den kan du trycka undan. Var försiktig om muttrarna sitter fast så du inte drar runt pinnbultarna. Ett sätt om nån sitter fastrostad så skvätt på 5-56 och massera muttern med en muttertång massa gånger. Då brukar blasket tränga in i gängorna.


    Tack för snabbt svar, nu känner jag dem i sitt finurliga gömställe!

    JanneHagnell - 2014-9-20 kl 14:10

    Quote: Ursprugligen inlagt av Georg  
    Va konstigt inläggen hamnar plötsligt ???
    Jag borrade bort skummet - JA. Skummet SUGER INGET VATTEN som alla tror. Problemet är i själva verket att fukten kryper in mellan skum och plåt - sen sätter rosten igång... Har aldrig sett skum i balkarna som sugit fukt. Å jag har hållt på "några " år med suddar :)

    Exakt! Skummet var en lysande idé, bortsett från den lilla detaljen att ingen hade räknat med kapillärkraften...:boing:

    Berra W - 2014-9-20 kl 15:37

    Jag får säga att det var nu inte "bara" Alfa som nyttjade tekniken med skumfyllda konstruktioner på -70 talet. Både tyska Ford och Opel, hade liknande lösningar i bottendelen. Och f-n va det rostade........ Men bygger man bilar som inte ska rulla längre än 5-6 år, med tanken att människor ska handla nytt igen. Där har vi bilproduktionen i ett nötskal.

    Om man nu ska kunna påstå att det är miljömedvetenhet att slösa på resurser för nyproduktion av bilar, och skrota bort allt gammalt.

    Och vi alla "galningar" som envisas med att åka gamla vagnar..... Torskar på jobben att rätta till konstruktions-felen från fabriken.:smash:
    mvh Berra.

    Hajen - 2014-9-21 kl 12:07

    Lite rost fick slipas bort i baljan höger.


    20140921_113350.jpg - 127kB

    Borstade av hjulupphängingen vä fram. Tycker det ser fint ut.


    20140921_113314.jpg - 120kB
    På fjädern finns en röd lapp. Det jag kan se är texten "FRAM", möjligt att det fortsätter på baksidan. Spännande!
    20140921_113254.jpg - 84kB

    Georg - 2014-9-21 kl 13:15

    Försök att rensa lite i håligheten nertill på fjäderbenen. Från baksidan om man ser på mittenbilden. Sen spraya hålrumsvätska där.
    Badkaret ser ju så långt riktigt vettigt ut :)

    Hajen - 2014-9-21 kl 14:00

    Quote: Ursprugligen inlagt av Georg  
    Försök att rensa lite i håligheten nertill på fjäderbenen. Från baksidan om man ser på mittenbilden. Sen spraya hålrumsvätska där.
    Badkaret ser ju så långt riktigt vettigt ut :)


    Jo, karet är nog inte så tokigt. Det finns mer genomrostad plåt i vinkeln där jag skurit bort, både framåt och bakåt. Jag behöver skaffa mig nåt nättare slip-/skärverktyg för
    att komma åt i böjarna. Är det massa för ljudisolering som ligger på plåten eller? Färgen har ju inte fäst sådär värst bra på kletet, och jag funderar på hur jag ska förhålla mig till det vid omlackeringen.



    Georg - 2014-9-21 kl 15:51

    Ytan som sluttar ner mot botten - som jag uppfattar det är det asfaltmatta som är limmad eller värmd på plåten å sen lack rakt över. Jag har själv antingen bara tagit bort där det behövts slipas rent å sen lackat över som det är - eller tagit bort allt - lackat - och sen klistrat på någon form av dämpmatta. Trist del i det hela den biten.
    På den ytan är det ju enda isoleringen mot kupén - även om det inte är lika mycket oljud där som i mororrummet. Mot motorrummet har du ju dubbel plåt och skum mellan. Och - det är ju dom plåtarna som går lodrätt upp mot botten av badkaret som är "ett riktigt kul ställe" när det gäller rost.
    Precis i botten på badkaret typ 10-15 mm från dräneringshålet finns ett intryckt hack i bottenplåten som är öppet i botten. Troligen en grej som använts för att positionera anslutande plåt mot under. Ibland är den dåligt fylld med tätmedel så där försvinner vattnet i badkaret ner mellan torpedväggarna :)

    Hajen - 2014-10-12 kl 15:17

    Länge sedan senaste inlägg. Det som har hänt sedan senast är långsam utrymning av motorrum och undersökande rostslipning. Bakom hö strålkastare har rosten gottat sig ordentligt. Skaffade mig en svets och övar på Biltemas 0.7 mm plåt. Om jag klarar det så borde jag kunna komma överens med sudplåten, resonerar jag... Vä strålkastare sitter där den sitter eftersom jag trots goda råd har fått skruvarna att gå runt i plasten i strålkastarhuset. Lite svårt att komma åt just där. Men framskärmarna ska ändå av, så det löser sig. Det börjar lukta helrenovering. Sysselsättningsproblemen lösta för en lång tid framöver!

    Ganska rostigt bakom strålkastare


    2014-10-12 15.33.48.jpg - 213kB


    JanneHagnell - 2014-10-12 kl 17:56

    Ja, börjar man väl rota brukar det ena leda till det andra...
    :D

     Pages:  1    3  ..  7