AlfaPower

Lancia Dedra turbo integrale SÅLD

 Pages:  1    3

BennySteen - 2014-11-7 kl 16:32

Jag, rikard och andreas slog till på en projektbil förra helgen!
den är kvar hos säljaren i väntan på att mitt nya bilsläp är inreggat. hämtning förhoppningsvis nästa vecka.

men vad blev det ?

Det är inte en alfa, men viss genensam härkomst finnes...
från mitten av nittiotalet.
4 dörrar.
udda bil.
turbo
Italiensk





[Edited on 2014-11-7 by BennySteen]

[Edited on 2014-11-7 by BennySteen]

[Edited on 2014-11-28 by BennySteen]

[Edited on 2015-2-24 by BennySteen]

[Edited on 2015-2-24 by BennySteen]

[Edited on 2015-8-25 by BennySteen]

[Edited on 2015-8-25 by BennySteen]

FredrikM - 2014-11-7 kl 16:50

Lancia Delta Integrale kanske?

Förresten, skriver man inte VII :cop:

elCrillo - 2014-11-7 kl 17:03

Deltan är för dyr även som projekt... Jag gissar på Lancia Kappa med samma motor som Deltan och framförallt, samma som 155 Q4! :D


2441462317.jpg - 68kB

BennySteen - 2014-11-7 kl 17:15

Close, but no cigar :-)

kappan på bilden är förresten min brors, rätt trevligt bil.

/B

FredrikAssarsson - 2014-11-7 kl 17:31

Maserati biturboserie!! :beerchug:

BennySteen - 2014-11-7 kl 17:42

ingen maserati, men det är ju inte försent ännu.

fredrik m är närmast.

Micke G - 2014-11-7 kl 17:57

Då måste det ju vara en Dedra. Jäkla underhållande tråd gillar sådana här helg quiz trådar.

elCrillo - 2014-11-7 kl 18:14

Då gissar jag på en Delta HF, utan "Integrale"...! Liiiite sugen på brorsans bil, Benny. "Perfekt" att övningsköra i om nåt år när grabben fyller 16...:rolleyes:

delta.jpg - 10kB

BennySteen - 2014-11-7 kl 18:27

rätt svar har framkommit. Lancia dedra turbo ! en turboladdad fyrhjulsdriven fyradörras bil som delar chassi med lancia integrale. men med en väldigt diskret kaross. motorn är den fantastiska lampredi fyran i 8v utförande.

Vi ser fram imot att prova 4driften på isbana !

mera quiz , dom här båda TS 8v kan förefalla lika, men dom kommer från olika alfor 155 och 164 , för rätt svar krävs motivering vad som skiljer dom åt.

image.jpg - 118kB

BennySteen - 2014-11-7 kl 18:31

helgens inköp :-)

får lasta 1965 kg med rätt dragbil och körkort... bör räcka till många projekt framöver...

image.jpg - 122kB

Micke G - 2014-11-7 kl 18:43

Haha, det där var en luring. Lika men ändå väldigt olika.
155:an har väl en helt annorlunda topp, med vad som påstås skall ge bättre flöde. Har för mig att jag läst en tråd om det det på alfabb för några år sedan.

Men det skall skilja mer vill jag minnas, 155 maskin skall ha bättre utveckligspotential men har någon form av inbyggd svaghet vad gäller kolvarna eller något åt det hållet.

Obs! Detta är enbart egna spekulationer efter en god fredagswhiskey

Edit: Gillar trailerna..

[Ändrad 7-11-2014 av Micke G]

BennySteen - 2014-11-7 kl 20:04

whiskey ja, det köpte vi också. 189 sek för en liter single malt på bordershop i puttgarden.

ang TS motorerna så har även 164 ts samma topp från -93 och framåt. jag har ju mekat väldigt mycket TS i några år nu och köpte dessa båda i samband med tysklandsresan. och hade. dom inte stått bredvid varandra hade inte jag själv noterat skillnaden som alltså är extern.

kan tipsa om att det är en extern del, som ändå är en viktigt del av motorn.

Finnland - 2014-11-7 kl 22:51

Det där att den skulle dela chassie med Delta Integrale är en sanning med väldigt mycket modifikation. Är eg bara fördelningslådan och kardanen som är någålunda lika. Vilka den den delar mycket med är Fiat Tempra 4x4 och Alfa 155 Q4. Dom stora skillnarderna mellan 155 q4 och dedra integrale är främst att q4 har 16v motorn och en modernare IAW P8 Insprutning och Torsendiff även i bakaxeln. Dedran har öppen diff bak med vakumstyrd låsning samt en äldre IAW insprutning som har fördelare. Dedran är dock en rolig vinterraket men rostkänslig. Grattis till inköpet. :bananana:

BennySteen - 2014-11-7 kl 23:16

aha, tack för infon. det där med bakaxeln var intressant. det är alltså en diffspärr baktill som en terrängbil ?

tja den var rätt billig och just detta exemplaret är importerat 2005, sedan bara varit i trafik 3 år och sedan dess avställd. dock en del fix med yttre karrossdelar.

det alltid kul med nya konstruktioner :-)

Finnland - 2014-11-8 kl 08:11

Jepp. Det finns en knapp framför växelspaken som låser bakdiffen och så låser den upp automatiskt i farter över 30 km/h. Den brukar föredras av folk som kör dragrace med delta eftersom den håller bättre.

NZORIKKO - 2014-11-17 kl 23:12

Imorgon far Benny och jag till Huvudstaden för att bärga hem Dedran.

Jag ska kolla på en vardagsbil till frugan också, typ.

BennySteen - 2014-11-17 kl 23:38

blev raskt jobbat med släpet idag, 2 timmar efter inreggningen stod vi hos polisen och ordnade temporär reggskylt inför sthlmsresan. vem kan vänta 2 dagar på den riktiga skylten när man skall hämta nya projekt...

bra med nytt objekt, jag har snart slut på fel på mina andra bilar :-)

dragbeemer fick 6 nya ngk stift inför resan så den skall få göra ordentlig tjänst

/b

[Edited on 2014-11-17 by BennySteen]

blompa - 2014-11-18 kl 06:19

Detta ska bli kul helt klart.

Kul när man snubblar över intressanta fordon. :cool:

Maffia Alfisti - 2014-11-18 kl 11:10

Kul! Haft en Dedra Integrale, skojig vinterkärra !

Om erat nyförvärv är röd med svart skinn kan det hända att det är min gamla, tror den for söderöver efter en tid i Ö-vik efter jag haft den.

http://www.garaget.org/?car=47164

Grifo - 2014-11-18 kl 15:17

Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  
helgens inköp :-)

får lasta 1965 kg med rätt dragbil och körkort... bör räcka till många projekt framöver...


Berätta mer om släpen, pris & länk till försäljningsställe :beerchug:

NZORIKKO - 2014-11-20 kl 10:20

Hemkomna efter 150 mil i bil och koll av fyra objekt.

Vi stannade till i Sala hos min morbror som har en massa Lancior, både rullande och objekt

DSC_0351.JPG - 299kB

[Ändrad 2014-11-20 av NZORIKKO]

BennySteen - 2014-11-20 kl 11:52

Quote: Ursprugligen inlagt av Grifo  
Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  
helgens inköp :-)

får lasta 1965 kg med rätt dragbil och körkort... bör räcka till många projekt framöver...


Berätta mer om släpen, pris & länk till försäljningsställe :beerchug:



http://www.trailer-buy.com/Car-transporter/Pongratz-L-AT-400...

gross vehicle weight : 2.500 kgs
empty weight : 544 kgs, payload: 1.956 kg
loading dimensions : 4000 x 1950 mm

Släpen kostar 2.267 euro + tysk moms 19% eller svensk 25%
Det tillkommer ca 700 + 1700 SEK för svensk inreggning.

Det kostar med bensin och hotell,färjor, broar etc. Det är i princip dubbel så dyrt att åka färja/bro med släp så det är vettigt att handla flera släp på samma ggn. Man kan lasta 4st på varandra utan bekymmer.

Finns flera viktvarianter av samma släp men jag körde på största varianten då jag har E kort.
Min Bmw e39 får dra 2000kg så det tyngsta jag kan lasta just nu är 2000 - 544kg. 1456kg. Men jag skall skall skaffa något värre i dragbil framöver.

pongratz_l-at400t_k_2.jpg - 52kB

[Edited on 2014-11-20 by BennySteen]

2014-11-07-14-18-37_img_20141103_111557.jpg - 90kB

BennySteen - 2014-11-20 kl 11:58

lite bilder :-)

IMG_20141119_091312.jpg - 250kB IMG_20141119_091352.jpg - 137kB IMG_20141119_091357.jpg - 186kB IMG_20141119_091423.jpg - 273kB

Finnland - 2014-11-20 kl 14:35

Där var ett motorrum man känner sig hemma i :) Ser rätt ostörd ut också, grattis! :bananana:

BennySteen - 2014-11-20 kl 22:30

efter 2 timmars felsökning så startade motorn och vi körde en provtur :-)

blompa - 2014-11-20 kl 23:03

Benny: Kunde du inte hålla dig? :cool:

Vi började meka runt 18 i vanlig ordning.


En kort inspektions- och städrunda senare kan vi konstatera att bilen är varesig sliten eller rostig. Bara skitig.
En och annan spindel fick vi mosa också


IMG_1234.JPG - 336kB

IMG_1236.JPG - 270kB

IMG_1235.JPG - 377kB

Upp på lyften för inspektion:

IMG_1241.JPG - 315kB

Grabbarna grus diskuterar.
Koni yellow bak förresten.

IMG_1246.JPG - 291kB

Inga dörruppslag eller liknande:

IMG_1247.JPG - 220kB

Inställningsbara Bilstein fram

IMG_1249.JPG - 407kB

Ett jäkla ormbo av remmar. ;)

IMG_1250.JPG - 365kB

Vi gjorde de vanliga testerna,
Kontrollera alla remmar,
Kontrollera olja,
dra runt motorn för hand med stiften borta
inspektera gnista, osv

Här ser ni resultatet av de 2 första timmarna: https://www.youtube.com/watch?v=4-1vGRodQiA

:)






[Ändrad 2014-11-20 av blompa]

blompa - 2014-11-20 kl 23:07

Rikard hann skruva en del belysning och stereo
under tiden jag och Benny mekade laddtrycksstyrning.


Tre bonusbilder på inredningen:

orginalratt finns att tillgå. Den ska skruvas dit.

Bilen är jäkligt snygg invändigt.

IMG_1252.JPG - 246kB IMG_1253.JPG - 237kB IMG_1254.JPG - 445kB

Finnland - 2014-11-20 kl 23:47

Grattis. Verkar vina på som den ska :) IAW insprutningen är annars en källa till en hel massa roliga fel men här verkar den lira på.

FredrikAssarsson - 2014-11-21 kl 06:12

Poltrona Frau? Det är fan klass i en sån bil :)

Förresten lägger jag in en EU-sanktionerad vetorätt att bilen måste få Nardiratt i trä! Det skulle bli skitsnyggt

Hauge - 2014-11-21 kl 07:44

Härligt Italiensk stuk.
Äkta plast i träpanelerna? :D

Ser ju jäkligt fin ut inuti.

NZORIKKO - 2014-11-25 kl 22:23

Ny meksession och bristerna betas av en efter en.
Idag var det min tur att tjuvköra :steering:

Dark dedra.jpg - 189kB

BennySteen - 2014-11-25 kl 22:59

minnesanteckning:
kolla oljenivåer i bakdiffen och vxlåda fram. är nog svårt hitta reservdelar till sådant.

vi skall också skölja igenom hela bromssystemet med färsk vätska.

blompa - 2014-11-26 kl 06:31

Det blev lite mekande igår.

Vi roade oss med diverse elsaker. Rätt ärgat var det på sina ställen.

Rikard fixade inför montering av en tröskel:

IMG_1303.JPG - 185kB

Jag och Benny monterade dimmljus i spoilern.

IMG_1304.JPG - 306kB

Här syns fronten innan montering:

IMG_1305.JPG - 259kB

och simsalabim!

IMG_1308.JPG - 278kB

Och en mörkerbild

IMG_1316.JPG - 118kB


NZORIKKO - 2014-11-26 kl 08:56

Någon som vet hur man får lös mitten (tutkudden) på en orginalratt?
Vi har tänkt sätta tillbaka den istället för Nardiratten som sitter där nu.
Hålet som vi såg i golvet vid passagerarfötterna kan vara att det saknas en dräneringsplugg. Visst var bilen godkänd när den ställdes av? I så fall borde vi få köra med den i tre veckor innan vi måste besikta och på så sätt köra en rullande felsökning.

[Ändrad 2014-11-27 av NZORIKKO]

Dedra ratt.jpg - 175kB

NZORIKKO - 2014-11-28 kl 10:15

Igår var det mekdag igen och bilen börjar vara ihopsatt med lister, trösklar och lysen. Första gången vi körde med den skenade laddtrycket och då upptäckte vi att en slang kring pierburgventilen var lös, nu när vi åtgärdat det har vi inget laddtryck. Felsökning inledd. Varningslampan för insprutning tänds en stund efter start, kan det finnas någon styrning som påverkas att det?

BennySteen - 2014-11-28 kl 12:18

Kompletterande info:

Första gången vi provkörde bilen var slangen till wastegateklockan helt urkopplad. då märke vi det fanns laddtryck baserat på känslan och att man hörde turbon och dumpventilen pysa. Tack och lov rusade inte turbon den gången.

Igår installerade vi en laddtrycksmätare i kupen (finns ingen orginal)
Laddtrycksmätaren är kopplad till plenumet.

Vi kopplade in alla slangar och även pierburgventilen som elektroniskt styr laddtrycket, alltså allting helt orginal => inget laddtryck.

Till slut kopplade vi slangen from turbons kompressorhus direkt till WG för att få en helt konventionell laddtrycksreglering med bara WG fjäder för reglering = > inget laddtryck.

Vi har mätt upp WG och armen rör sig vid 1.0 bar. Det är väldigt högt grundladdtryck för en WG fjäder som är elektroniskt reglerad. Man kan misstänka någon bytt fjäder. Kring 0.5 bar vore mera rimligt.

Min gissning just nu är avgasventilen i WG läcker så mycket att turbon inte orkar skapa ladd förutom när WG luftslangen var helt urkopplad första gången.



Umeåmaffian del IIIX: Lancia Dedra turbo integrale

BennySteen - 2014-11-28 kl 13:48

En fråga till den samlade expertisen:

Vi hittade en vakumdosa ( en plastbehållare med 2 anslutningar) . Den satt längst till höger (Passagerasidan)
under plasten för torkarmekanismen.

Vet inte riktigt var den används med kandidater är:

Höjdjustering strålkastare (det sitter icke inkopplade ventiler på varje strålkastare)

Difflåset i bakaxeln

Bromsarna ?

Kan lägga upp en bild ikväll.


Finnland - 2014-11-28 kl 22:43

Grundladdet ska ligga på 0,7 bar med "overboost" på 1,0. Dvs även med trasig pierburg så ska den ligga på 0,7. Overboost aktiveras bara för en kort stund då man trycker plattan i mattan vid varm motor som tex vid omkörning. Tyvärr så saknar dedran den coola lampan som tänds vid overboost som delta HF hade. 😀 Vacuumbehållaren är mycket riktigt för difflåset, slangarna för lampornas höjdjustering går på vänster sida och bak till en cylinder kopplad till bakaxelns krängare. http://www.berlinasportivo.com/Technical/q4manual/Q4fuel.pdf kolla här på sidan 10 hur alla slangar ska dras och kolla att pierburgen är kopplad på rätt sida av ventilen. Den andra ska gå rakt ut i luften. Lycka till!

Finnland - 2014-11-28 kl 22:55

ECU lampan också ja. Marelli IAWn som finns i den är notorisk för att tända cel lampan i tid och otid. Enligt vad jag har erfarit dock är dom viktigaste punkterna att få rätt:
Insprutets tempgivare, blå och sitter i termostat huset är nästan förbrukningsvara. Värt att notera att, får ni en Bosch givare då ni beställer så är det fel. Fråga inte hur jag vet hur. :-P
Kontakterna inklusive jord punkter kräver regelbunden service.
TPS måste vara korrekt justerad. IAW har ingen tomgångsbrytare som säger åt ecu att gasspjället är stängt utan potentiometern på spjället måste vara över ett visst värde. Kring 0,75 volt om jag inte missminner mig men ta mig inte på orden.

BennySteen - 2014-11-29 kl 18:03

Tack för länken till manualen, nedladdad nu , guld värd !

Mekdags på lancia igen. felet med laddtrycket var enkelt. Gaveln på Intercoolern hade gett sig.

Vi plockade loss den och gjorde rent, det sitter en gummipackning mellan elementdelen och gaveln. Pressade ihop den en smula och bände tillbaka sidofästen.

SDC14945 (Large).JPG - 66kB
SDC14946 (Large).JPG - 86kB

Sedan blev det åktur. Nu laddade den fint 1 ggn. Sedan blev den lika trött igen.

Denna gång var det istället gummislangen mellan turbo och Intercooler som hoppats loss. Ny slangklämma så funkade den fint igen.

Vi provkörde med WG direktkopplad mot kompressorhuset Laddttrycket låg på 0.9 bar enligt mätaren. Gick riktigt fint :-)

Det bubblar i expansionkärlet efter våra provturer. Inget vatten försvinner eller vit rök avgasröret. kylaren och slangarna är genomvarma. Men något knas är det. Måste nog undersökas innan vi vågar pressa den hårdare.

Mera bilder kommer nog under kvällen från rikard och andreas.

Finnland - 2014-11-29 kl 18:37

155 q4 manualen är 100ggr bättre än dedra integrale dito.Kan nog länka till den också, på holländska, om det skulle behövas. Den enda riktiga skillnaden i praktiken är att q4 har lite nyare IAW P8 så den saknar fördelare och har dubbla MAP sensorer. Så den duger bra för felsökning.

elCrillo - 2014-11-29 kl 18:56

http://berlinasportivo.com/pages/wshop155.php

155 Q4 manualer on Änglishen...! Jag är så cool så jag har dom på originalpapper och i originalpärm också!

blompa - 2014-11-29 kl 20:17

Finns det något sätt att ansluta till Sprutet?
Det vore nice att få veta exakt vad den gnäller om.

Torsdagens mek bestod i trösklar och fler ärgade kontakter.


Dagens mek bestod av Intercoolermek följt av provturer.

Vi passade också på att kolla oljenivån i diffklumpen bak.

Turbon spoolade snabbt upp till 0.9 ungefär. Den svarade bra och gav stabilt laddtryck. Snabb tryck igen vid växlingar faktiskt.

Mätarmonteringen är vad vi kan kall temporär.

IMG_1325.JPG - 340kB IMG_1327.JPG - 314kB IMG_1330.JPG - 260kB

Finnland - 2014-11-29 kl 21:03

Quote: Ursprugligen inlagt av blompa  
Finns det något sätt att ansluta till Sprutet?
Det vore nice att få veta exakt vad den gnäller om.

Torsdagens mek bestod i trösklar och fler ärgade kontakter.


Dagens mek bestod av Intercoolermek följt av provturer.

Vi passade också på att kolla oljenivån i diffklumpen bak.

Turbon spoolade snabbt upp till 0.9 ungefär. Den svarade bra och gav stabilt laddtryck. Snabb tryck igen vid växlingar faktiskt.

Mätarmonteringen är vad vi kan kall temporär.



Finns tyvärr inget som passar riktigt. Testade Fiat Startrek som funkar nästan. http://www.nailed-barnacle.co.uk/coupe/startrek/startrek.htm... Det är eg designat för att fungera me den nyare IAW P8 men den äldre är nästan samma. Du får upp alla parametrarna på skärmen jag kunde inte riktigt avgöra om felkoderna stämde till 100%.

NZORIKKO - 2014-12-1 kl 18:17

Eftersom bilen varit 18-årssänkt så har den tagit i lite här och var när vi varit ute och kört. Idag gjorde vi något som jag nog aldrig gjort förut, vi höjde den genom att sätta tillbaka orginalfjädrarna. Vi hann iofs inte riktigt klart efterom det gick av tre av sex bultar till övre fjäderbensinfästningarna.

BennySteen - 2014-12-1 kl 20:02

Föregående ägare hade förmodligen dragit fast skruvarna för övre fjöderbenen för både kung & fosterland + drottningen och resten av hovet. för dom var duktiga försvagade. gick av med bara en hand med 13 nyckel.

kapade loss gamla muttrarna och svetsade fast 6 nya M10 + lite färg för rostskyddet.


besiktning bokad på torsdag. Vi räknar nog med en ombesiktning pga ABS lampan lyser (givaren anslutning är av) Men då kan vi köra lagligt med bilen under tiden.

SDC14948 (Large).JPG - 103kB SDC14949 (Large).JPG - 85kB SDC14950 (Large).JPG - 89kB SDC14958 (Large).JPG - 96kB

SDC14956 (Large).JPG - 91kB

jol - 2014-12-1 kl 22:34

Låna signal från andra sidans abs-givare, funkar på Toyota Carina E 1997. Fråga mig hur jag vet :D

NZORIKKO - 2014-12-1 kl 23:00

Peter, ska man koppla parallellt eller i serie?

BennySteen - 2014-12-1 kl 23:19

Det var ju en lösning :-)

Nu såg iförsig givaren ut som vanliga bosch. Vi skall se om vi kan reparera sladdarna på den.

jol - 2014-12-1 kl 23:47

Parallellt, värt att testa

NZORIKKO - 2014-12-3 kl 13:14

Kan man skippa balansremmen och köra utan att koppla in balansaxeln på en Lanciamotor som den som vi har i Dedran?

Finnland - 2014-12-3 kl 15:26

jo men man måste låsa balansaxeln på nått sätt, den går runt av bara friktionen i lagret annars. Imo så är gången mycket bättre med remmen kvar men det är upp till tycke och smak.

BennySteen - 2014-12-3 kl 15:51

Nu är främre fjäderben med högre(orginal) fjädrar på plats. ABS sensorn urmonterad för ev. reperation.

Vi fick avboka besiktning imorgon pga 155 fälgarna med vinterdäcken tog i bromsarna ... merde :-(

Vi behöver alltså andra vinterdäck/fälgar...

Blir mekkväll imorgon, fylla på olja på vxlåda , etc. felsöka kylningen, byta bromsvätska. etc.

/B



/B

blompa - 2014-12-4 kl 21:54

Det har mekats idag. En blandad kompott blev det.

Tändstift först och främst:
Stiftet till höger närmast handen satt till vänster i bilen. sett framfrån tittandes mot vindrutan.
20141204_191926.jpg - 478kB

Laddtrycksstyrningen är återinkopplad igen:

20141204_190523.jpg - 353kB

Olja och filter är bytt:

20141204_190458.jpg - 212kB

20141204_190451.jpg - 236kB

20141204_190605.jpg - 360kB

Vi har haft loss och inspekterat termostaten (som efter körning inte visar sig rapp nog. Tips om biltema-variant som passar vore smutt....)

20141204_190514.jpg - 397kB

Här har ni en bild på stötdämparinfästning. Ser rätt rejält ut med skruvstorleken vi valde: Detta skruvades dock dit i Tisdags.

20141204_190534.jpg - 391kB

Vi har varmkört och spolat igenom kylvätskesystemet. samt fyllt på det med lite glykolblandning:

20141204_201918.jpg - 312kB
Sladden till ABS-sensorn var som bekant av men det var lösbart då vi lyckades löda dit nya sladdar.

20141204_202800.jpg - 361kB


Nu lyser inga varningslampor längre ;)

En del fix kvarstår såklart. En todolista arbetas på... :cool:



[Ändrad 2014-12-4 av blompa]

blompa - 2014-12-4 kl 22:04

Några frågor kvartstår.

Hur tusan fungerar difflåset på bakdiffklumpen?
när man trycker på knappen i kupen, ska då armen dras i?

här följer två usla bilder på armen:

Den första är tagen framifrån diffklumpen.

20141204_195328.jpg - 320kB

Den andra är tagen från vänster bakdäck och innåt. Armen syns knappt

20141204_195355.jpg - 216kB

Till vad ska lysenas nivåreglering kopplas, dvs var kommer slangarna fram som hör dit?

Finnland - 2014-12-4 kl 23:24

Armen dras in skulle jag tro. Den borde sluta brytaren då den är låst. Så lyser lampan vid knappen så borde det funka. Två saker borde lysa då man trycker in knappen. Gul pil vid själva knappen och varningslampan för abs urkopplad.

Lysena,som jag skrev tidigare, går fram på vänster sida. I höjd med ungefär vänster didoblinkers finns ett t-kors som delar upp det till två slangar som ska gå en till varje kolv vid respektive lampa.

BennySteen - 2014-12-4 kl 23:40

Quote: Ursprugligen inlagt av Finnland  
Armen dras in skulle jag tro. Den borde sluta brytaren då den är låst. Så lyser lampan vid knappen så borde det funka. Två saker borde lysa då man trycker in knappen. Gul pil vid själva knappen och varningslampan för abs urkopplad.


vi såg inte att armen rörde sig alls. men lampan vid knappen tänds. det klickar också i ett relä på ABSen.

intressant det där med att armen är återkopplad till lampan. bra tips.

BennySteen - 2014-12-4 kl 23:49

besiktning bokad måndag kl 13 . vi fixar vinterdäcken i helgen.

FredrikAssarsson - 2014-12-5 kl 05:59

Lycka till! :beerchug:

Jonaslofgren - 2014-12-5 kl 13:30

Väldigt frän bil! Var själv intresserad av en sån som var annonserad för ett par år sedan men fegade.:(

blompa - 2014-12-5 kl 15:00

@finnland. Aha jag har läst lite slarvigt.

@Jonaslofgren
Det är en ruggigt komplicerad bil men den är samtidigt kul ;)

jol - 2014-12-5 kl 19:07

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Styling/Exte...

NZORIKKO - 2014-12-5 kl 19:32

Quote: Ursprugligen inlagt av jol  
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Styling/Exte...

Då måste vi köpa väldigt mycket längre hjulbultar.

BennySteen - 2014-12-5 kl 19:58

något mek imorgon ?

jol - 2014-12-5 kl 21:28

Quote: Ursprugligen inlagt av NZORIKKO  
Quote: Ursprugligen inlagt av jol  
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Styling/Exte...

Då måste vi köpa väldigt mycket längre hjulbultar.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Styling/Exte...

;)

NZORIKKO - 2014-12-7 kl 12:00

Lördagens mek bestod i besiktningsförberedelser,
vinterdäck monterade - check
alla lampor lyser - check
ställa halvljuset - check
abs-bromsarna fungerar - check
handbroms tar men ligger an -
spolarvätska - check
varningstriangel - check
avgasvärden - borde vara okej då bilen går okej på tomgång och inte luktar avgaser
inget glapp i leder som känns när man kör i alla fall, snarare tvärtom att den är väldigt tight
städa undan kablar - halvcheck
ställa på och försäkra - check

Kvarstår
montera klart lister passagerardörr -
laga panelen i mittkonsollen -
montera stereo -
tvätta bilen in- och utvändigt -
köra järnet och utnyttja turbon och fyrhjulsdriften -


Dedra dagsljus.jpg - 338kB

BennySteen - 2014-12-7 kl 13:10

Glöm inte lufta bakbromsar och kopplingen. Bakbromsarna borde vi göra idag innan besiktning.



/b

FredrikAssarsson - 2014-12-7 kl 15:26

Har inte ni heller någon snö?

BennySteen - 2014-12-7 kl 16:59

nope, ingen snö :-(
Skönt att slippa skotta iallfall. Fast det vore kul att få prova 4-driften på snön.

Jag såg på fejan att dom verkar vara på gång med isbana i Lycksele, dom har ofta kallare än oss i Umeå så kanske är isbane möjligheterna större där. Vi har rimliga 13 mil dit från Umeå. Isbanan där brukar vara riktigt bra underhållen.

Idag har Andreas och jag har tömt ur bromsvätske behållaren och fyllt ny vätska och luftat igenom bakbromsar och koppling.

En preventiv åtgärd för att undvika att det fryser och huvud och slavcylinder i koppling går sönder.

Vi nötte lite på handbromsen också som inte riktigt vill vara med, vi får se hur det går imorgon.




JanneHagnell - 2014-12-8 kl 12:01

Lycka till!!

BennySteen - 2014-12-8 kl 14:40

Vi fick lite smågrejor, Handbromsen gick precis igenom.
Lamdba värdet var ganska bra med tanke på att någon sond inte är monterad !


lancia.jpg - 107kB

besiktning_lancia.jpg - 96kB

FredrikAssarsson - 2014-12-8 kl 14:48

yeah! :beerchug:

Gustav_Holmdahl - 2014-12-8 kl 14:54

FIAT Lancia? Hade de svårt att bestämma sig när de skulle artbestämma besten?

jol - 2014-12-8 kl 15:13

400kr kostar en biltemalambda

BennySteen - 2014-12-8 kl 16:06

Quote: Ursprugligen inlagt av jol  
400kr kostar en biltemalambda


Det är samma modell som till 164ts/75 ts, till och med samma kontaktycken. Jag har en påse sådana i garaget.

tyvärr är uttaget pluggat och svetsat så vi måste demontera downpipen för att fixa det.

/b

BennySteen - 2014-12-8 kl 16:10

Quote: Ursprugligen inlagt av Gustav_Holmdahl  
FIAT Lancia? Hade de svårt att bestämma sig när de skulle artbestämma besten?


Blev kanske fel vid privatimporten...

Min 156 som jag importerade 2004 fick namnet Alfa Romeo 932 i reggpapperna. Gick inte att ändra i efterhand.

/B

NZORIKKO - 2014-12-8 kl 17:43

Efter att ha kört runt på svinhala gator ikring där jag bor kan säga att - turbo är roligt och fyrhjulsdrift är roligare.:headbang:

[Ändrad 2014-12-8 av NZORIKKO]

Dedra besiktad.jpg - 156kB

BennySteen - 2014-12-8 kl 19:04

tanka i lite färsk bensin, just nu är det ju bensin från 2008 och några liter e85 ...

jol - 2014-12-8 kl 19:31

Bilprovningen i Umeå behöver inte varsla iallafall :)

FredrikAssarsson - 2014-12-8 kl 21:36

Quote: Ursprugligen inlagt av jol  
Bilprovningen i Umeå behöver inte varsla iallafall :)


Haha! Kompispassning!

NZORIKKO - 2014-12-8 kl 21:45

Näe, det första han hittade, spindelleden, var inte något som varken Benny eller jag såg när han skulle visa oss. Rosten är inte i något bärande utan i golvet. Att någon tidigare ägare vänt bromsoket så slangen vridit sig borde vara bra att veta, lambdavärdet får vi väl skylla oss själva för eftersom vi sett att det inte sitter någon sond där.

jol - 2014-12-8 kl 21:56

Ajdå men bra att de hittade bromsslangen, de finns ju bes av en bra anledning. Om inte nån viftar ihop en m18 mutter så har mekonomen svetsmutter för lambdasond

BennySteen - 2014-12-8 kl 22:37

tror vi petar det både en vanlig smalbandare till styrboxen och en bredbandare till ett visarinstrument.

jag har en gammal innovative lc-1 jag ändå inte använder.
då kan vi leka med laddtrycket utan riskera smälta kolvar.

jol - 2014-12-8 kl 23:07

För besiktningens skull kan du använda lc1 som referens till motorstyrningen, den har simulerad smalbandsutgång.

blompa - 2014-12-9 kl 06:15

det sitter en ditsvetsad mutter på avgasröret men någon har punktat dit en skruv i det hålet.

Johnny Bravo - 2014-12-9 kl 08:02

Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  

Lamdba värdet var ganska bra med tanke på att någon sond inte är monterad !


Ganska bra? 1,23?? :D:D


Quote: Ursprugligen inlagt av Finnland  
Jepp. Det finns en knapp framför växelspaken som låser bakdiffen och så låser den upp automatiskt i farter över 30 km/h. Den brukar föredras av folk som kör dragrace med delta eftersom den håller bättre.


Sent svar på detta men du menar alltså att den låser bakdiffen helt över 30 kmt? Kan väl ändå inte stämma?

BennySteen - 2014-12-9 kl 10:06

Quote: Ursprugligen inlagt av Johnny Bravo  
Ganska bra? 1,23?? :D:D

Sent svar på detta men du menar alltså att den låser bakdiffen helt över 30 kmt? Kan väl ändå inte stämma?


tvärtom, den öppnar diffspärren över 30km/h

När lamdba är högt, men övriga värden ok så beror det oftast på läckage i avgassystemet. Det läcker in syre på vägen.

Vi hittade en termostat med samma yttermått på biltema.

Bilden med eldning är från däcksmonteringen i helgen då fruns nya vinterdäck inte villel ta luft. Man sprutar först in någon brännbar gas (butan) och sedan tänder på. Funkar fint :-)

termostat.jpg - 50kB fredde.jpg - 151kB

Finnland - 2014-12-9 kl 12:41

Quote: Ursprugligen inlagt av Johnny Bravo  
Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  

Lamdba värdet var ganska bra med tanke på att någon sond inte är monterad !


Ganska bra? 1,23?? :D:D


Quote: Ursprugligen inlagt av Finnland  
Jepp. Det finns en knapp framför växelspaken som låser bakdiffen och så låser den upp automatiskt i farter över 30 km/h. Den brukar föredras av folk som kör dragrace med delta eftersom den håller bättre.


Sent svar på detta men du menar alltså att den låser bakdiffen helt över 30 kmt? Kan väl ändå inte stämma?



Nej, tvärtom. Lite finlandismer som kryper med. Vad jag menade är att trycker du in knappen som låser bakaxeln så hålls diffen låst upp till ca 30 kmh. Den låser upp automatiskt då man kör fortare i.e den gula pilen och abs lampan slocknar. Man känner det ganska bra i bilen då den är låst, känns styvt och stelt.

Är den inte kul med lite halka? :)

Georg - 2014-12-9 kl 13:31

Tack för tipset vid däckmontering. Sparar mycket krångel.. ball !

BennySteen - 2014-12-9 kl 14:04

Quote: Ursprugligen inlagt av Georg  
Tack för tipset vid däckmontering. Sparar mycket krångel.. ball !


Det här var vanliga 195/65-15 vinterdäck på plåtfälg, ändå var det hopplöst med bara tryckluft och spännband runt.

Kan ju också tipsa om att den lägg den delen av däcken som är svårast att kränga över neråt mot marken.
Sedan kan man sparka lite för att hjälpa till.

Var försiktig när du lyfter hjulet, det kan ligga brännbar gas/vätska samlat under som börjar brinna när det får syre. Mina ögonbryn kan bekräfta detta ;-)











fredde2.jpg - 100kB

NZORIKKO - 2014-12-9 kl 17:00

Dagens provkörningsrapport ger vid handen att en ny termostat håller vattentempen stabilt på 91 grader på mätaren.
Till skillnad från 155:an så går oljetempen upp snabbt och betydligt högre trots att Dedran har oljekylare.

NZORIKKO - 2014-12-9 kl 17:04

Quote: Ursprugligen inlagt av NZORIKKO  


Redigerad lista
Avklarat
köra järnet och utnyttja turbon och fyrhjulsdriften - check

Kvarstår
montera klart lister passagerardörr -
laga panelen i mittkonsollen -
montera stereo -
tvätta bilen in- och utvändigt -


NZORIKKO - 2014-12-10 kl 18:53

Lagom till andra dagen Dedran är i trafik blev det regnoväder här och då visade sig bilen från sin fina sida och vindrutetorkningen igång med tre lägen på intervall och allt.
Än en gång stämmer det att bilar inte mår bra av att bara stå.

elCrillo - 2014-12-10 kl 19:26

Avis. Igen. Varför vill man ha alla andra bilar utom det sk*t man har själv...

FredrikAssarsson - 2014-12-10 kl 19:36

Du får starta en filial för att få upp mekhastigheten Crille!
Kalmarmaffian?

elCrillo - 2014-12-10 kl 19:56

Ja, varför inte Fredrik...!:D

BennySteen - 2014-12-10 kl 20:19

skall vi fixa bromsoket och montera lambda på lördag eftm ?
vi kan ju spana på rostiga golvet då också.


NZORIKKO - 2014-12-10 kl 22:32

Lördag borde funka. De beställda delarna kanske har hunnit komma till dess.

Flytta hit Chrille, det finns hus att köpa under 4 miljoner.

Johnny Bravo - 2014-12-11 kl 08:39

Quote: Ursprugligen inlagt av NZORIKKO  
Efter att ha kört runt på svinhala gator ikring där jag bor kan säga att - turbo är roligt och fyrhjulsdrift är roligare.:headbang:
[Ändrad 2014-12-8 av NZORIKKO]


Alltså jag har inte varit speciellt förtjust i den här modellen tidigare men den är liksom lite vardagsbrutal ändå med sin spikrakt avkapade bakdel... hårt med svarta alfafälgar också... Vill ha. :revs:

NZORIKKO - 2014-12-11 kl 10:34

Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  
Quote: Ursprugligen inlagt av Johnny Bravo  
Ganska bra? 1,23?? :D:D

Sent svar på detta men du menar alltså att den låser bakdiffen helt över 30 kmt? Kan väl ändå inte stämma?


tvärtom, den öppnar diffspärren över 30km/h



Jag undrar om inte diffen har börjat funka för när man trycker in knappen och får indikering på lamporna blir bilen som mer svårsvängd och stel på nåt sätt. Lamporna slocknar mycket riktigt också kring 30 km/h.

 Pages:  1    3