AlfaPower

Umeåmaffian del XXX: Alfa 156 TS balansremshaveri

 Pages:  1    3

BennySteen - 2014-12-23 kl 16:36

Det dök upp en 156a förra veckan. Inte så intressant pga TS motorn och den gått förhållandevis långt.(20') men en sportwagon och svart skinn är ju trevligt.

Den stod mitt Umeå och titta kan man ju alltid..
Efter dom vanlig yttre kontrollerna så var karossen väldigt fint skick. undersidan och trösklarna var också fina.

Bakom kamremskåpan kunde man se att kamremmen var hel men balansremmen var borta/trasig. Gissningvis har kuggarna på kamremmen gått sönder runt vevaxeln.

Vi tog med boroskopet och spanade ner i cylindrarna, såg inget alarmerande där heller.

Så vi prutade hårt som vanligt och slog till. förhoppningvis bara en smärre renovering av topp som behövs. Vi börjar väl dock med att vrida runt motorn för hand och se om kamremmen rör sig.


----------- från blocket ---------------------------------------------
Bilen är rostfri, välservad och välvårdad. Den är besiktad till juni 2015 och nyligen avställd.

Svart skinnklädsel i fint och vårdat skick.
Dragkrok
Fungerande AC
Antispinn
Fjärrstyrt c-lås, baklucka samt larm.
Sommardäck (Pirelli) och vinterdäck (Michelin). Alfa original alufälgar.
Bra ljudsystem: surroundljud med original subwoofer, Pioneer stereo samt cd-växlare.
------------------------------------------------



2030899205.jpg - 71kB 2088907474.jpg - 33kB

mopar - 2014-12-23 kl 16:57

Ser väl bra ut det där, hjälper säkert till att den först sluppit några år här i salthelvetet och därefter rullat i norrland som jag förstår det.

Det är väl främst balansaxelremmen som brukar orsaka kamremshaverierna på Ts tror jag, den hoppar och trasslar in sig i kamremmen och så är det kört, i ert fall har den kanske hoppat utan att sabba kamrem och då är det ju bara att gratulera. Inbillar mig att det numera inte är plastspännare med i satserna när man byter, vilket vore oändligt mycket bättre än original.

/mopar

BennySteen - 2014-12-23 kl 17:07

Vi räknar nog minst med några trasiga ventiler. Motorn hade ju bara stannat av sig själv. balansremmen driver väl bara 2 balansremmar ?


/b

mopar - 2014-12-23 kl 17:48

Ja om den stannat är det väl rimligt att tro att den hoppat, så då finns det nog en trevlig sallad därunder.

/mopar

NZORIKKO - 2014-12-23 kl 23:36

Lite bilder på svarten hemma i lilla garagedelen


DSC_0514.JPG - 113kB


DSC_0520.JPG - 149kB

DSC_0517.JPG - 146kB

DSC_0511.JPG - 162kB

DSC_0507.JPG - 130kB

[Ändrad 2014-12-23 av NZORIKKO]

NZORIKKO - 2014-12-23 kl 23:41

Någon här som ägt den tidigare?

Efter 30 min med batteriladdare fungerar en massa elektronik såsom mätarna, lamporna, stereon, larmet, elspeglarna, c-lås, höjdjustering av lamporna,

BennySteen - 2014-12-28 kl 21:47



DSC_0565 (Large).JPG - 114kB

NZORIKKO - 2014-12-28 kl 22:52

Motorn går att dra runt för hand fastän kammarna står helt fel.
På insugskammen finns ingen märkning, några tips?

DSC_0565.JPG - 148kB

BennySteen - 2014-12-29 kl 00:26

kan komplettera infon med att kamremmen är hel, alla kuggar på den finns.

det går utmärkt dra runt motor för hand, kammarna snurrar snällt med.
däremot förefaller kamaxlarna stå duktigt fel, någon kompression går inte åstakomma då kolvarna inte rör sig uppåt i samband med att ventilerna är stängda på respektive cylinder.

mitt gissning just nu är hoppad kamrem, och böjda ventiler.

underligt nog så följer alla tryckarna med kamloberna, jag tycker lyftarna borde stanna halvägs om ventilerna är krökta.

vi skulle behövt instruktion på nollning av kammarna vs TDC.

mopar - 2014-12-29 kl 06:39

Nollning av kammarna är väl med "jiggar" istället för kamöverfall som vanligt.

/mopar

NZORIKKO - 2014-12-29 kl 18:21

Kammarna stod helt fel, vi demonterade det so behövdes och ställde dem rätt och gjorde leak-down-test som tyvärr indikerar att flera ventiler på avgassidan är dåliga


DSC_0599.JPG - 330kB

DSC_0594.JPG - 254kB

DSC_0593.JPG - 230kB



[Ändrad 2014-12-29 av NZORIKKO]

BennySteen - 2014-12-29 kl 20:42

Jag gjorde ett kvällspass också. tog loss grenrör + lite annat som var i vägen.
SDC15002 (Large).JPG - 121kB

SDC15004 (Large).JPG - 99kB



Stoppade in snake-kameran i 4:ans avgasport och det syns tydligt att ventilen är offset.
Snapshot000001.JPG - 155kB


Imorgon lyfter vi toppen och beskådar förödelsen.









Ken - 2014-12-29 kl 21:49

Ser inget skoj ut - men hanterbart med en insats på några dagar och lite :2cents::2cents::2cents:

Micke G - 2014-12-29 kl 22:19

Fan, den är fin den där modellen - speciellt utan takrelingen.
Synd bara att den har den där glasmotorn som verkar ömtåligare än gammalt Kina porslin.
En drömbil att ha på gamla dagar skulle annars kunna vara en svart 156 SW med en äkta Alfa kamkedjemotor.

Ta hand om den där kärran, finns tyvärr nog snart inga kvar pga att ekonomin ej gör det lönt att renovera dom. Just, ja - Jockes finns ju lyckligtvis kvar..

BennySteen - 2014-12-29 kl 23:25

Quote: Ursprugligen inlagt av Micke G  

Synd bara att den har den där glasmotorn som verkar ömtåligare än gammalt Kina porslin.


Vi har också funderat kring den här motorn. Enligt förra ägaren har kamremmen bytts i juli av firman han köpte den av. Det är möjligt kamremmen är bytt, men inte en chans att multiremmen är bytt, den är full av sprickor.

Inte heller är löphjul och spännare bytta. Det syns på dom att dom är mycket äldre pga oxid och annat.

Balansremmen är bara i bitar så det går inte avgöra om den är bytt. Om dom överhuvudtaget bytte kammremmen så gjorde dom bara just det,.

Vi är ju vana vid nord , busso och TS motorer, dom är ju extremt hållbara. Dom haverier på 16v har jag fått uppfattningen oftast beror på oljenivån och folk struntat i göra vanlig service regelbundet.

Nåja imorgon vid 10 tiden forsätter jag skruva.
Just nu är det top gear patagonia special som gäller :-)

/B

NZORIKKO - 2014-12-30 kl 00:13

Multiremmen från min 166:a som gått 3 år och 6000 mil i bilen och sedan legat i lådan 3 år ser mycket fräschare ut än den som vi plockade lös idag. Svårt att se på bild men .....

16V remmen
DSC_0595_cr.jpg - 95kB
Busso remmen
DSC_0602 cr.jpg - 63kB

Jag för min del ser Junior VM hockey

[Ändrad 2014-12-29 av NZORIKKO]

NZORIKKO - 2014-12-30 kl 18:13

Arbetet går framåt


Långa topplocksbultar
DSC_0604.JPG - 158kB

Lite slitage på capsen, de har kanske inte roterat nog
DSC_0609.JPG - 144kB

Kolla lagerytorna, som avsmalnade i mitten
DSC_0614.JPG - 148kB

Avgasventilerna tätar inte
DSC_0618.JPG - 125kB

Smart montering av vattenpumpen
DSC_0620.JPG - 109kB

Ventilverktyget funkar även till se små 16V ventilerna
DSC_0623.JPG - 107kB

Knastren plockas enkelt med magnet
DSC_0625.JPG - 50kB

Alla åtta avgasventilerna var sneda
DSC_0627.JPG - 92kB

Tvätten gör sitt jobb
DSC_0630.JPG - 143kB

[Ändrad 2014-12-30 av NZORIKKO]

BennySteen - 2014-12-30 kl 19:41

Det var mycket kablage och grejor att demontera. Men rent allmänt var det rätt enkelt att lossa toppen. Man lyfter upp toppen + insug + plastplenum tillsammans. tog lite extra tid då det var första gången på en alfa 16v motor.

Avgaskammen hade hoppat några kuggar och alla 8 avgasventilerna var lite krökta. Dock inga skador i topp eller kolvar.

Insugsventilerna verkar vara ok, men vi skall naturligtvis läckagetesta med fylla förbränningsrummen med lämplig vätska.

Nu blir det skaffa fram raka avgasventiler och en ny toppackning + kamrem och smälla ihop motorn igen.

Om någon har en skrotmotor eller topp så hojta till. Om jag förstått det rätt är det samma i motorn i alla 16v alfor 155 16v, 156 och 166




SDC15008 (Large).JPG - 132kB SDC15010 (Large).JPG - 109kB SDC15011 (Large).JPG - 131kB SDC15013 (Large).JPG - 86kB

[Edited on 2014-12-30 by BennySteen]

BennySteen - 2014-12-30 kl 22:06

efter någon timme i tvätten så är det mycket trevligare att skruva ihop :-)

SDC15015 (Large).JPG - 113kB

Micke G - 2014-12-30 kl 23:50

Blir ju jäkla fint efter tvätten. Har ni en stor ultraljudstvätt eller något annat vidunder som klarar av att fixa rent toppen?

Hur ska ni göra med bottendelen? Tänkte om ni gör en koll på vevlagren...
Skulle vara väldigt intressant att veta om en så pass kraftig impact av 8 krökta avgasventiler har satt några spår på vevlagren.


[Ändrad 30-12-2014 av Micke G]

sam_h - 2014-12-31 kl 00:01

Jag hade passat på att byta vevlagren oavsett, har fått det berättat från 2 olika alfa mekaniker att lagren inte verkar fixa mer än ca 20K mil tills det naturliga slitaget börjar påverka ytan. Med tanke på hur samtliga såg ut för Jocke på de 3 T.S motorerna han hade som utgångsmateriel, så är det minst värt att iaf inspektera.

BennySteen - 2014-12-31 kl 00:23

Quote: Ursprugligen inlagt av Micke G  
Blir ju jäkla fint efter tvätten. Har ni en stor ultraljudstvätt eller något annat vidunder som klarar av att fixa rent toppen?

Hur ska ni göra med bottendelen? Tänkte om ni gör en koll på vevlagren...
Skulle vara väldigt intressant att veta om en så pass kraftig impact av 8 krökta avgasventiler har satt några spår på vevlagren.


[Ändrad 30-12-2014 av Micke G]


det är en vanlig smådelstvätt från tex jula eller biltema. pumpen gick sönder omgående.. körde med kallavfettning, men det luktade för mycket och är brandfarligt.

monterade in en 2kw värme elemnt från en vattenkokare ock kör med vanligt vatten +20% rengöringsmedel från Ö&B avsett för högtryckstvättar. när vattnet blivit ca 60 grader efter ca 45 min så rinner skiten av sig själv.

nä, tänkte inte röra vevlager, skär dom så tar vi det då.

image.jpg - 125kB

BennySteen - 2014-12-31 kl 00:26

Quote: Ursprugligen inlagt av sam_h  
Jag hade passat på att byta vevlagren oavsett, har fått det berättat från 2 olika alfa mekaniker att lagren inte verkar fixa mer än ca 20K mil tills det naturliga slitaget börjar påverka ytan. Med tanke på hur samtliga såg ut för Jocke på de 3 T.S motorerna han hade som utgångsmateriel, så är det minst värt att iaf inspektera.


hm... möjligtvis om det går demontera tråget underfrån och ta loss överfallen kanske kan vara värt. hade ju inte tänkt helrenovera motorn.


sam_h - 2014-12-31 kl 00:37

Det ska tydligen gå att byta vevlagren (ej ramlagren) genom att bara ta av tråget.

BennySteen - 2014-12-31 kl 01:11

Det borde gå att inspektera vevens lagerytor samt ramlager överfallens lager såvida någon oljepump är ivägen ?

Nu blir det någon veckas väntetid på delar som behövs för återmontering.

avgasventiler
sträckbultar till toppen.
topplockspackning
kamremm + spännare

+ kamlåsverktyg.
har hittat grejor för rätt kurs på ebay.de/uk tex

http://stores.ebay.co.uk/thegasketshop

hade en del. blir väl ca 2500:- totalt.


/B

jol - 2014-12-31 kl 01:27

Är det en slangvärmare inkl 230v inuti badbaljan?

blompa - 2014-12-31 kl 08:22

Det har gått relativt fort att komma till den här punkten ändå.

Synd att så många avgasventiler get sig.

Var insugsventilerna okej?

Ken - 2014-12-31 kl 10:18

Man blir grymt impad av tvätten! Tänk om man hade en sådan! Kan ni visa flera bilder...(sorry för trådkap!):cool:

Ken - 2014-12-31 kl 10:23

Glömde det viktigaste.....Jag har tagit över en gammal race GTV med 2,0 TS 16V motor och när jag fickd en var det mystiskt knack i motorn - bytte kamtidsvariatorn som vi trodde var problemet, men det hjälpte inte - men nu kan man det.
Sedan provade jag om variatorns hydraulmanövrering funkade vilket den gör.
Lämnade bilen till min husmek och han bytte vevlager (150.000 Km) och det visade sig att det går fint att göra underifrån (man kan skjuta runt lagerhalvorna utan att demontera vevaxeln) och det var tokslut på 2 av lagerlägena - 1 var kass - och 2 OK.
Dock knackar det ännu, men det kan bara vara en lyftare som är kass kvar och det får jag ta nån gång sedan.....:kulspruta:

Ken - 2014-12-31 kl 11:10

Just ja, bytte vevstakslagren med - det var ungefär samma där - 2 OK, 2 kass.:dunce:

BennySteen - 2014-12-31 kl 14:11

Quote: Ursprugligen inlagt av jol  
Är det en slangvärmare inkl 230v inuti badbaljan?


Det är en slangvärmare från en bil. Men den blev för klent med 550W , tog flera timmar värma upp vattnet.
Jag slopade även strilrören när pumpen gick sönder.

Istället köpte jag en vattenkokare på 2000W på jula och snodde värmeelementet. det satt med en silikonring i
vattenkokaren som jag återanvänder som tätning mot plåten i tvätten.

Det finns en inbyggd värmevakt i värmeelementet som bryter när vattnet kokar, Men det sker i aldrig i tvätten. brukar värma till 60-70 grader och sedan stänga av värmaren.
Sedan får grejorna ligga någon timme.

tvättmedelet är vatten och 20% högtryckschampo. luktar bara lite tvättmedel och är inte farligt för huden. kring 12 i PH värde.

802540.jpg - 16kB

SDC15018 (Large).JPG - 87kB

SDC15022 (Large).JPG - 82kB


blompa - 2014-12-31 kl 15:31

Tvätten är verkligen jättebra. Den har brukats en del, i bara de mek jag deltagit i.

BennySteen - 2014-12-31 kl 16:04

Verkar vara läge att kolla vev/ramlager :-/

Vi har ju motorn utan topp, så vi kan ju rentav lyfta ur stakar och kolvarna då kan vi inspektera kolvringar också, dom har väl också lite dåligt rykte...

Är ramlager dåliga måste dock resten av motorn ur.

Men överfallsidan av ramlager är ju den som slits mest, och är dom ok så kan man nog chansa på att blocksidan av ramlager (som inte går att se med vevaxeln på plats) också är ok.

Bilen är väl värd max 15-20 på marknaden.Men byter man ovan så har man en fin bruksbil som funkar många mil till. Inredning och kaross är väldigt bra skick.

/B

BennySteen - 2014-12-31 kl 16:18

Quote: Ursprugligen inlagt av Ken  
Glömde det viktigaste.....Jag har tagit över en gammal race GTV med 2,0 TS 16V motor


viktigaste du glömde var väl bilderna på racer GTV !

Jag gissar du menar en 916 gtv ? eller har dom stoppat en 16v i en 116 eller rentav en 105'a....

/B

[Edited on 2014-12-31 by BennySteen]

JanneHagnell - 2014-12-31 kl 23:47

Själv brukar jag koka stålprylar i en syltgryta på spisen ihop med maskindisk. Funkar kalas men luktar skunk.

Hauge - 2015-1-1 kl 10:49

Schysst tvätt. Finns inget tråkigare än att mecka med skitiga prylar.
Själv har jag en Maxiclean (kallavfettning) och en stor ultraljudstvätt men inget som tar stora motor delar (meckar ju mest hojar).
Kör ni bara värme och ingen cirkulation?

BennySteen - 2015-1-1 kl 12:24

Quote: Ursprugligen inlagt av Hauge  
Schysst tvätt. Finns inget tråkigare än att mecka med skitiga prylar.
Själv har jag en Maxiclean (kallavfettning) och en stor ultraljudstvätt men inget som tar stora motor delar (meckar ju mest hojar).
Kör ni bara värme och ingen cirkulation?


yepp, bara värme. vattnet cirkulerar runt i tvätten av egen hand när det blir varmare.

jag har en lång målarpensel och en diskborste man kan gnida med, men det behövs knappt när vattnet är varm.

det är riktigt skönt slippa använda kallavfettning inomhus pga lukten.

jol - 2015-1-1 kl 15:05

En annan maskin med värme, sprutt och grejor är diskmaskin. Grannen har en i garaget

Andreas Karlsson - 2015-1-1 kl 15:11

En sprayflaska MEK funkar på allt skit..

Ken - 2015-1-1 kl 18:29

Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  
Verkar vara läge att kolla vev/ramlager :-/

Vi har ju motorn utan topp, så vi kan ju rentav lyfta ur stakar och kolvarna då kan vi inspektera kolvringar också, dom har väl också lite dåligt rykte...

Är ramlager dåliga måste dock resten av motorn ur.

Men överfallsidan av ramlager är ju den som slits mest, och är dom ok så kan man nog chansa på att blocksidan av ramlager (som inte går att se med vevaxeln på plats) också är ok.

Bilen är väl värd max 15-20 på marknaden.Men byter man ovan så har man en fin bruksbil som funkar många mil till. Inredning och kaross är väldigt bra skick.

/B


Jo, det är en 916 GTV förstås.

Men du behöver inte alls ta ut vevaxeln för att byta ramlager. Du släpper överfallet och lägger emot det nya lagerhalvan, sedan roterar du det nya lagret in i rätt läge med en roterande rörelse och då knuffas det gamla lagerhalvan ut samtidigt som den nya glider in på rätt plats. Sedan byter du lagerhalva i överfallet och drar dit det med med rätt moment! Jag har gjrot detta på flera bilar !

Så det kostar ju inte nåt extra alls när man har sumpen nere i alla fall. Tar max en timme extra! Och lagren tror jag jag gav typ 800:- för ram + vevstakslager.

BennySteen - 2015-1-1 kl 23:00

Quote: Ursprugligen inlagt av Ken  


Men du behöver inte alls ta ut vevaxeln för att byta ramlager. Du släpper överfallet och lägger emot det nya lagerhalvan, sedan roterar du det nya lagret in i rätt läge med en roterande rörelse och då knuffas det gamla lagerhalvan ut samtidigt som den nya glider in på rätt plats. Sedan byter du lagerhalva i överfallet och drar dit det med med rätt moment! Jag har gjrot detta på flera bilar !

Så det kostar ju inte nåt extra alls när man har sumpen nere i alla fall. Tar max en timme extra! Och lagren tror jag jag gav typ 800:- för ram + vevstakslager.


är det alfas 16v du bytt på då tidigare ?
på alfa 8v ts har ramlagerna en "böj" i ena sidan som låser fast dom just för att hindra rotation. jag utgick från att alla ramlager är likadana då jag bara mekat TS 8v nere i vevaxeln. "

böjen skulle göra att det inte går att rotera lagret dit lagret med vevaxeln på plats.

Georg - 2015-1-1 kl 23:12

Låter skumt det där. Alla ramlager jag kommit i kontakt med har ju en låsning i ena änden i hörnet som passar i en urfasning i lagerläget. Funkar ju att byta ett sånt på plats om man skjuter det åt rätt håll.
Eller är det nåt annat special ?

BennySteen - 2015-1-2 kl 00:54

Quote: Ursprugligen inlagt av Georg  
Låter skumt det där. Alla ramlager jag kommit i kontakt med har ju en låsning i ena änden i hörnet som passar i en urfasning i lagerläget. Funkar ju att byta ett sånt på plats om man skjuter det åt rätt håll.
Eller är det nåt annat special ?


Nu fattar jag,skjuter man in lagret med låsningen sist så funkar det ju att montera nya lager med veven på plats.

Stort tack för förklaringen. Jag har bara bytt lager med motorer stående i motorstativ förut. Då behöver man inte fundera :-)

/b

Ken - 2015-1-2 kl 09:51

Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  
Quote: Ursprugligen inlagt av Georg  
Låter skumt det där. Alla ramlager jag kommit i kontakt med har ju en låsning i ena änden i hörnet som passar i en urfasning i lagerläget. Funkar ju att byta ett sånt på plats om man skjuter det åt rätt håll.
Eller är det nåt annat special ?


Nu fattar jag,skjuter man in lagret med låsningen sist så funkar det ju att montera nya lager med veven på plats.

Stort tack för förklaringen. Jag har bara bytt lager med motorer stående i motorstativ förut. Då behöver man inte fundera :-)

/b


Precis så ja, man måste positionera rätt lagerhalva så att låsklacken åker ut först, sedan låser ju den nya halvan sig precis på samma sätt! Så här gör man jobbet både mkt snabbare o enklare då man slipper ta ut motorn ur fordonet. Jag har tex varit på saiter i gruvindustrin där man helt enkelt inte kan få ur motorerna ur maskinerna - men måste renovera! Detta sättet jag beskriver är det helt normala. Testa nu när ni har chansen!:ritaliead:

BennySteen - 2015-1-3 kl 20:50

Dagens bildbevis på mek. tråget var tjurigt.
Vi behövde demontera hela bakre/undre motorfästet.

Inte riktigt lika enkelt som det framställdes tidigare av somliga ;-)

Dagens mektips är använd en glidhammare . Praktiskt nog hade den en krok som passade i gängan i tråget. glimhammaren kommer från biltema.

Vevlager var rätt kassa på vissa stakar. På 3:ans kolv var bronset framme.

Vi kollade även ramlager. Dom såg bra ut så dom återmonterade vi och momentdrog.

Notera oljekylningemuntstycket som sticker upp i cylinderna .

SDC15024.JPG - 96kB
SDC15029 (Large).JPG - 92kB

SDC15026 (Large).JPG - 72kB SDC15036 (Large).JPG - 136kB SDC15038 (Large).JPG - 78kB SDC15040 (Large).JPG - 95kB SDC15042 (Large).JPG - 107kB SDC15043 (Large).JPG - 110kB SDC15044 (Large).JPG - 100kB SDC15046 (Large).JPG - 97kB



[Edited on 2015-1-3 by BennySteen]

[Edited on 2015-1-3 by BennySteen]

[Edited on 2015-1-3 by BennySteen]

[Edited on 2015-1-3 by BennySteen]

BennySteen - 2015-1-3 kl 20:52

Det är viktigt dom småla hålen är rena för att oljeringen skall fungera.

Vad jag förstått blir det bekymmer med oljeförbrukningen pga oljeringen koksar igen beroende på konstruktion eller för glesa oljebyten. Och oljan tränger upp i förbränningsrummet.

Det är efter 1 timme i tvätten, jag låter dom ligga i över natten så det blir riktigt rent.

SDC15048 (Large).JPG - 91kB

[Edited on 2015-1-3 by BennySteen]

[Edited on 2015-1-3 by BennySteen]

FredrikAssarsson - 2015-1-3 kl 21:18

Ja det var nog tur att ni ändå bet ihop och kollade lagren också. Kommer ju rädda bilen i många år framöver.

BennySteen - 2015-1-3 kl 21:57

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Ja det var nog tur att ni ändå bet ihop och kollade lagren också. Kommer ju rädda bilen i många år framöver.


Någonstans måste ju sätta gränsen hur mycket man skall renovera också. Det är inte ekonomiskt vettigt att bilen skall återställas till nyskick :-)

Nu köper vi ju grejorna på ebay från england/tyskland så det är rätt humana priser.
Alfa 16v motorn verkar ha billiga motordelar då den sitter i många modeller.

En uppsättning nya Glyco vevlager kostar £30 + £9 frakt.
Ramlager kostar £49 + frakt

Skitpengar i sammanhanget, men allt man byter drar ju alltid med sig extragrejor.

/B



NZORIKKO - 2015-1-4 kl 09:53

Som Benny skrev så kollade vi även ramlagren och de var fina.


DSC_0666 a.jpg - 287kB




DSC_0658 b.jpg - 117kB

NZORIKKO - 2015-1-4 kl 09:57

Lyktorna har ju plastglas, är det en skyddsfilm på dem som börjat ge sig?

DSC_0670.JPG - 117kB

Nathia - 2015-1-4 kl 10:02

Hade likadant på min gamla 156a, kan ha varit någon skyddsfilm från fabrik.

FredrikAssarsson - 2015-1-4 kl 11:07

Japp. Skyddslager. Bara att börja torrslipa med 320, 400, 600, 800 sedan våtslipa upp till 2-3000 papper. Polering på det så blir de som nya. Se länken till Pingens bilvårdsguide i min GTAlykta how-to-tråd.

Hauge - 2015-1-4 kl 11:20

Fan vad ni ligger i!!!

BennySteen - 2015-1-4 kl 12:07

Det blir lugnt på 156an nu i vecka eller så i väntan på nya delar. ( Om inte rikard vill polera strålkastare)

Men vi har en Lancia Integrale som måste ombesiktigas snart. Tror det måste göras i veckan. Lancian har gått som bruksbil mellan oss i en månad utan bekymmer.

På den skall främre vänster bärarm bytas och golvet svetsas. En garagekväll gissningsvis.

Eftersom jag blev oväntat ledig i eftm så skall jag felsöka tändningen på is peggan, en 205 Mi16. Så jag kan flytta den från garaget till bilsläpet.

/B




NZORIKKO - 2015-1-4 kl 19:37

Vad är klumpen som sitter runt om insugsspjället?
Benny, - kan du fota den och lägga upp.

Finnland - 2015-1-4 kl 20:44

Quote: Ursprugligen inlagt av NZORIKKO  
Vad är klumpen som sitter runt om insugsspjället?
Benny, - kan du fota den och lägga upp.


Ecu:n. Om det är den "klumpen" som menas. Den sitter iaf på gasspjället.

BennySteen - 2015-1-4 kl 21:15

Quote: Ursprugligen inlagt av Finnland  
Quote: Ursprugligen inlagt av NZORIKKO  
Vad är klumpen som sitter runt om insugsspjället?
Benny, - kan du fota den och lägga upp.


Ecu:n. Om det är den "klumpen" som menas. Den sitter iaf på gasspjället.


yepp, jaha dom har onekligen blivit mindre....

jag fick rulla ut 156 i eftm. Den får stå ute någon natt. jag anslöt batteriet för att få upp rutan på förarsidan. med ecu'n i garaget och elsystemet i en hög ovanpå ett tomt motorblock så lyste det en del varningslampor i instrumentpanelen...

BennySteen - 2015-1-4 kl 23:28

nu är vevlager, topppackning, sträckbultar och nya ventiler beställda

£29+9 för vevlager.
$(KGrHqUOKi8E5!KRByQEBObci9U0SQ~~_12 (Large).JPG - 66kB

£103+16 för ventiler och packning och sträckbultar.
$T2eC16F,!yME9s5qE+8bBRw3e62F+Q~~60_57 (Large).JPG - 68kB $(KGrHqF,!iEE+8R4ZjKoBQPk-CUl!w~~60_57 (Large).JPG - 21kB

Hauge - 2015-1-5 kl 08:43

billigt!

Finnland - 2015-1-5 kl 09:58

Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  
nu är vevlager, topppackning, sträckbultar och nya ventiler beställda

£29+9 för vevlager.


£103+16 för ventiler och packning och sträckbultar.


Varifrån beställde ni? Borde byta kolvringar på min 147 eftersom den bränner mer olja än saddams retrerande trupper.

BennySteen - 2015-1-5 kl 10:32

ebay.co.uk kolla även ebay.de
packningar och ventiler från "the gasket shop"

bara söka ebay.co.uk efter: alfa 16v piston ring ,verkar ligga på £60 pund för alla fyra kolvar.

Finnland - 2015-1-5 kl 11:00

Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  
ebay.co.uk kolla även ebay.de
packningar och ventiler från "the gasket shop"

bara söka ebay.co.uk efter: alfa 16v piston ring ,verkar ligga på £60 pund för alla fyra kolvar.


Ok men det är olika ringar beroende på om det är en CF2 eller CF3 motor. CF3 har lite andra kolvar, "lågfriktion", som gör att dom eldar olja.

BennySteen - 2015-1-5 kl 11:19

Quote: Ursprugligen inlagt av Finnland  
Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  
ebay.co.uk kolla även ebay.de
packningar och ventiler från "the gasket shop"

bara söka ebay.co.uk efter: alfa 16v piston ring ,verkar ligga på £60 pund för alla fyra kolvar.


Ok men det är olika ringar beroende på om det är en CF2 eller CF3 motor. CF3 har lite andra kolvar, "lågfriktion", som gör att dom eldar olja.


ja... naturligvis måste du köpa rätt modell. men det framgår ju vilken motorversion dom är avsedda för. 1.5 och 1.2 mm höga verkar vara varianter.



JohanP - 2015-1-5 kl 16:29

Kul att följa Umeåmaffians framfart! :cool:

Klokt att byta även vevlagerna. Det är inte ovanligt att dessa blir lite tillplattade när kolvarna träffar ventilerna och då kommer lagerraset som ett brev på posten efter ett tag.

Kolla så ni får rätt topplockspackning innan ni monterar den. Det finns två typer, en tjockare variant som är en fiber/komposit packning och en tunnare som är i plåt. Monterar man plåtpackningen när man egentligen ska ha fiber/komposit så blir det kontakt kolv-ventil igen...

//Johan

NZORIKKO - 2015-1-5 kl 17:24

Finns problematiken med vattenpumpar som med V6 även på TS-motorn?

BennySteen - 2015-1-5 kl 17:24

Quote: Ursprugligen inlagt av JohanP  


Kolla så ni får rätt topplockspackning innan ni monterar den. Det finns två typer, en tjockare variant som är en fiber/komposit packning och en tunnare som är i plåt. Monterar man plåtpackningen när man egentligen ska ha fiber/komposit så blir det kontakt kolv-ventil igen...

//Johan



jo, jag har noterat angående topplockspackningen. Det satt stålvarianten på motorn från början.
Det framgår inte riktigt i ebay beställningen vilken variant dom levererar. Men den som skickas skall vara till just vår motortyp. Jag har kollat motorkoden.

Vi riskerar ju bara att få för tjock packning, men då tappar vi ju andra sidan lite kompförhållande...

Jag lade beställningen vid 23.30 tiden igår. Och fick efter lunch idag mail att att grejorna är skickade. Dom påstår den skall komma på torsdag.

Dom går direkt från Litauen till sverige trots engelsk säljare.

Jag har noterat flera engelska leverantörer skickar därifrån. Kostnadskäl gissningsvis.

Jag köpte en AEM bredbandslamda för något år sedan av en engelsk levantör och fick den dagen efter . Och då skall den ju upp till Umeå också...

Nä, det var verkligen inte bättre förr !

/B

JohanP - 2015-1-5 kl 18:05

Bra Benny. Då är ju läget under kontroll! :cool:

Ang Rikards fråga om vattenpumpen så har inte TS 16V samma problem som V6 med plastimpeller. Men man brukar byta vattenpump vid vartannat kamremsbyte för att vara på den säkra sidan. Vattenpumpen drivs ju av baksidan av kamremmen på TS, så måste pumpen bytas så är det samma jobb som ett kamremsbyte.
Byt pumpen när ni ändå är igång. Tre skruvar och lite pengar till så VET ni att den är ok. :smash:

//Johan

[Ändrad 2015-1-5 av JohanP]

NZORIKKO - 2015-1-5 kl 18:12

Quote: Ursprugligen inlagt av JohanP  
Bra Benny. Då är ju läget under kontroll! :cool:

Ang Rikards fråga om vattenpumpen så har inte TS 16V samma problem som V6 med plastimpeller. Men man brukar byta vattenpump vid vartannat kamremsbyte för att vara på den säkra sidan. Vattenpumpen drivs ju av baksidan av kamremmen på TS, så måste pumpen bytas så är det samma jobb som ett kamremsbyte.
Byt pumpen när ni ändå är igång. Tre skruvar och lite pengar till så VET ni att den är ok. :smash:

//Johan

[Ändrad 2015-1-5 av JohanP]


Det var ungefär så jag tänkte men om vattenpumpen var känd som en evighetsmaskin kunde den slippa att skiljas från sin moder. :P

BennySteen - 2015-1-6 kl 00:49

det finns kvitton från 2009 på kamremsbyte. inte specat specifikt någon vattenpumpen men däremot ett "kamremskit" för 1800 och balansremskit för 800.
pumpen känns helt ok. :-/

NZORIKKO - 2015-1-9 kl 18:50

Kamremskit med kamrem, spännare, löphjul och vattenpump beställt. Leverans tidigast den 14:e. Ventiler, topplocksbultar, och sotningssats är på väg. Lagren har kommit.

BennySteen - 2015-1-9 kl 18:54

Glöm inte nämna kamlåsverktygen skapade i lånad 3D skrivare :-)

BennySteen - 2015-1-12 kl 16:37

I torsdags kom vevlager och idag kom ventiler, sträckbultar och topplockspackning + övriga packningar.

topppackningen var av korrekt modell, stål.
Så nu kan jag och rikard börja montera ihop 156'an.


nya ventilerna passade fint, vi skall slipa in dom och läckagetesta toppen först.

SDC15080 (Large).JPG - 124kB

[Edited on 2015-1-12 by BennySteen]

NZORIKKO - 2015-1-13 kl 23:01

Idag har vi slipat in ventilerna och och läckagetestat dem.

DSC_0706.JPG - 70kB


DSC_0707.JPG - 105kB

BennySteen - 2015-1-13 kl 23:42

Vi byter även ventiltätningar, då det ingick i packningssatsen. Skönt att slippa ev. oljerök vid uppstart.



SDC15084 (Large).JPG - 109kB SDC15081 (Large).JPG - 104kB

Briander - 2015-1-14 kl 15:19

Quote: Ursprugligen inlagt av JohanP  
Bra Benny. Då är ju läget under kontroll! :cool:

Ang Rikards fråga om vattenpumpen så har inte TS 16V samma problem som V6 med plastimpeller.

//Johan

[Ändrad 2015-1-5 av JohanP]


En mindre trådkapning, V6:ans vattenpump har alltså plastimpeller? Eller finns det varianter med metall? Tänker på kommande byte på min 156, om jag ska leta efter något speciellt.

Briander - 2015-1-14 kl 15:20

Tråden påminner om ett gammal Saab-projekt jag hade, slipade in ventiler för glatta livet, den gick som fan sedan, saknar ett projekt det lite när jag följer den här tråden :cool: Kul att bilen får leva vidare.

blompa - 2015-1-14 kl 15:28

Quote: Ursprugligen inlagt av Briander  
Quote: Ursprugligen inlagt av JohanP  
Bra Benny. Då är ju läget under kontroll! :cool:

Ang Rikards fråga om vattenpumpen så har inte TS 16V samma problem som V6 med plastimpeller.

//Johan

[Ändrad 2015-1-5 av JohanP]


En mindre trådkapning, V6:ans vattenpump har alltså plastimpeller? Eller finns det varianter med metall? Tänker på kommande byte på min 156, om jag ska leta efter något speciellt.


En del V6or har vattenpumpar med plastimpeller. Vet inte om det var så att alla hade det orginal vissa år eller bara vissa hade köpt billiga vattenpumpar. när jag bytte detta på min bil skruvade jag dit en med metallimpeller. Brukar stå när man beställer. Kolla gärna min alfa-tråd för bilder på kamremsbytet. Där syns det dessutom hur sliten plastimpellerpumpen var.

[Ändrad 2015-1-14 av blompa]

NZORIKKO - 2015-1-14 kl 15:59

Grejerna ramlar in ;-)

1421248063524.JPG - 91kB

FredrikAssarsson - 2015-1-14 kl 17:44

Kul att den kommer att leva vidare! :)

Ang. Sidnoten vattenpump: det var standard med plast men det går att köpa i metall, man får bara uppmärksamma den detaljen när man köper. Något säger mig att det var GTV916 som hade i metall och att man sedan bytte men jag är inte säker

BennySteen - 2015-1-14 kl 20:36

Försöket med att skapa kamlås verktyg med 3D skrivaren gick inget vidare :-) skrivaren behöver nog kalibreras...

download_20150114_204127.jpeg - 238kB

Jag är ju en otålig person så jag beställde på ebay istället. £26,49 inkl frakt är helt ok.

http://www.ebay.co.uk/itm/261552059781?_trksid=p2059210.m274...

lock.JPG - 11kB


[Edited on 2015-1-14 by BennySteen]

Johnny Bravo - 2015-1-15 kl 08:12

Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  
Försöket med att skapa kamlås verktyg med 3D skrivaren gick inget vidare :-) skrivaren behöver nog kalibreras...


Det där måste väl ändå funka, hur noga kan det vara??

NZORIKKO - 2015-1-19 kl 17:04

Idag har vi finmekat;
nya ventiltätningar, nya avgasventiler, fräscha insugsventiler, nya packboxar på kammarna, momentdragit överfallen, allting väl inoljat. En kopp kaffe och en bit morotskaka hann vi också med.

DSC_0737.JPG - 153kB


DSC_0742.JPG - 168kB

BennySteen - 2015-1-19 kl 17:18

bara 13-16 Nm på överfallen, det är inte mycket..

ramlagerna däremot var 119 Nm , vilket kändes väldigt mycket. var dock väldigt stöddigt stora.

jol - 2015-1-19 kl 21:37

Ingen bild på fikat :(

NZORIKKO - 2015-1-19 kl 21:53

Näe men när jag googlade det kom den här bilden upp :dunce:


alfa_romeo_156_q4_crosswagon_promo_with_alpine_team_50c72392ddf2b30f1f0017a2.jpg - 57kB

jol - 2015-1-19 kl 22:17

Google har kartlagt dina surfvanor mycket väl :)

BennySteen - 2015-1-19 kl 22:33

Quote: Ursprugligen inlagt av jol  
Ingen bild på fikat :(


klart det finns :-)

16 ventiler kräver fikapaus. Dels är det ju dubbelt så mycket av allting att montera.

Men det är också mycket mindre utrymme för att få på plats, tex knasterna var trixiga och det är 32st av dom...

SDC15109 (Large).JPG - 123kB

Det är tvåskift just nu i min Italienska motorverkstad.
Motormek är kul :-)

förhoppningvis är vi klara med kamremsbytet på Lancia innan helgen så vi kan köra isbana med den igen. 4drift & turbo är rolig på isen !

SDC15114 (Large).JPG - 100kB

NZORIKKO - 2015-1-20 kl 17:02

Vissa jobbar - andra fotar


DSC_0747.JPG - 159kB

FredrikAssarsson - 2015-1-20 kl 19:48

hörni grabbar jag tror att den där bara kommer att gå på två cylindrar.. :P

GTm - 2015-1-20 kl 21:01

Du har väl hört om audis cylinder on demand? Samma bränsleinbesparing där, fast tar ju en liten stund att slänga i de 2 sista kolvarna när man vill gasa mera. Å andra sidan, så snabbt som umeåkillarna mekkar är det inte sagt att det skulle märkas mer än litet turbolagg :steering:

NZORIKKO - 2015-1-21 kl 19:56

Det går framåt.

DSC_0752.JPG - 202kB

Toppen är momentdragen med nya bultar enligt dubbelkollade instruktioner, vi har monterat de flesta kablarna, slangarna, runt omkring pryttlarna som, spjällhus, grenrör, ac-pump, servovätsketank. Vi fick också till slut lös de sista skruvarna som håller alla kåpor över remmarna. Där satt det inte skruvar med Ribe-fattning men det gör på många ställen på 156:an. Vi har aldrig mött sådana tidigare i någon Alfa.

Lånad bild

IMG_0691.jpg - 31kB

3D-skrivarens ovilja att samarbeta gör att vi kör nästa gång när kamlåsen kommit.

[Ändrad 2015-1-21 av NZORIKKO]

BennySteen - 2015-1-22 kl 13:56

Inga kamlås på posten idag :-(

Vi har en is 205:a som behöver lite kärlek efter förra helgens (av)åkning...

Skall vi köra på lördag behöver vi fixa på den.



/b

BennySteen - 2015-1-23 kl 18:26

kamlåsen kom idag, passade fint.

Dom går att förväxla så man måste kolla så man sätter dom på rätt kamlober och och cylinder.

kamremmen kom också på plats. allting inmätt med klocka naturligtvis.



/b

SDC15123 (Large).JPG - 119kB SDC15127 (Large).JPG - 127kB

NZORIKKO - 2015-1-23 kl 19:58



DSC_0766.JPG - 159kB

blompa - 2015-1-24 kl 06:50

Snyggt och prydligt.


NZORIKKO - 2015-2-4 kl 17:56

Idag blev det 4 steg fram och 3 tillbaks. Vi trodde ett tag att vi skulle kunna provstarta bilen idag. Dels för att först flöt det på ganska bra och för att de beställda grejerna levererades.
Men så insåg vi att det skulle vara några plastkåpor bakom kamremmen typ och då fick vi lossna på AC-pumpen med sina fästen och även servovätskebehållaren och då gick det att trixa in kåporna utan att göra om jobbet med kamremmen.
Några bultar hade också gått av i skarven mellan byxrör oxh kattar så det blev till kapa lös och så får vi borra lös skruvresterna imorgon.

Orginal står det på kartongen men inuti är det NGK PMR7A
DSC_0789.JPG - 98kB

Kåpor :bondage:
DSC_0792.JPG - 124kB

[Ändrad 2015-2-4 av NZORIKKO]

BennySteen - 2015-2-4 kl 18:57

Kåporna behöver inte demonteras för kamremsbyten.

Det är inte jag eller rikard som demonterat kåporna. Det gjordes av bilverkstaden som gjorde diagnosen att kamremmen hade hoppat.

Det var mycket smågrejor som tog tid. Men innan helgen skall nog bilen rulla igen :-)

/B

NZORIKKO - 2015-2-4 kl 19:46

Det är väldigt många elkontakter som ska paras ihop och sladdar som ska dras rätt och sitta i sina respektive fästen. Det finns ett flertal jordpunkter som är viktiga att få på plats för själva ventilkåpan är av plast och den leder inte ström särskilt bra.

DSC_0793.JPG - 160kB

Som skrivet tidigare är det många skruvar med Ribe-fattning så jag investerade i en sats med 8 sådana hylsor men faktiskt är det lättare att använda motsvarande torx om man ska balansera in en skruv som sitter lite trångt till för det är ganska oprecis passning på Ribe, nästan lika illa som kryssspår/phillips/pozidrive.

Screw_drive_types.png - 4kB

[Ändrad 2015-2-4 av NZORIKKO]

JanneHagnell - 2015-2-4 kl 21:04

Varför använda gamla spår när man kan uppfinna nya?
Okej för torx, men allt det andra känns mest som nu-ska-vi-sälja-dyra-specialverktyg-klubben.:kulspruta:

NZORIKKO - 2015-2-5 kl 19:11

Idag har vi startat upp den :banana: lite nervöst var det, speciellt för mig så jag filmade.



http://youtu.be/2YiHYiDZ60o

[Edited on 2015-2-12 by BennySteen]

 Pages:  1    3