Georg - 2003-4-10 kl 10:48
Här handlar det mest om plåtbearbetning men även annat.
Från vänster nedre raden;
Liten smedhammare: kommer åt överallt, bra att knacka markeringar med i
plåt, bra att lägga an plåtbitar man lagar rost med, så dom ansluter bra efter
första punktningen.
Kulhammare: Så snart du behöver kupa en plåt kraftigt. Vid svaga buktningar
kan man använda den vanliga änden - förutsatt att den har en svag buktning. Rätt
tung genom sin kompakthet vilket kan utnyttjas när man behöver banka på hårt i
utrymmen som är trånga.
Vanlig plåtbearbetningshammare: med en rund och en fyrkantig ände. Ide´n är
tvärtom mot kulhammaren - att ha en stor slagyta och lätt vikt. För att få plåten
plan utan att deformera den - vilket den blir om man slår med liten yta och stor
vikt. ( det är ett av dom knivigaste problemen vid plåtbearbetning detta att
plåten sträcks ut och blir större varje gång man slår på den....)
Stämjärn svart: typiskt lågkvalitetsjärn från stormarknad - går att använda i
nödlägen, möjligen att skrapa rent plåtytor från underredsmassa etc där en
vanlig spackelspade är för vek att jobba med. Men - den slöar till sig mycket
snabbt. Det är precis som vanligt - billiga verktyg funkar inte lika bra som sådana
till normalpris.
Stämjärn rött: här har ni ett kvalitetsverktyg. Stanley vill jag minnas är
fabrikatet. Detta använder jag framförallt till att skära plåt med. Hugga bort
punktsvetsar. Dela punktsvetsade fogar. Hugga av plåt då plåten är bockad och
svårt att klippa. Plus skrapa underredsmassa etc. Hugga bort popnit. Det här har
nog gått i två-tre år. Kostar kanske 70 spänn och är otroligt hållbart. Men - man
ska undvika att bända med det då går det lätt av.
Gul spårmejsel: här har vi en gammal sliten favoritmejsel som jag slipat vass
och använder som det röda stämjärnet-men där det är så trångt att man måste ha
nåt smalt som man kan få in. Speciellt bra att dela punktsvetsade skarvar där
man inte ser var punkterna sitter. Då vidgar jag springan lite med den här varvid
man bättre ser var punkterna sitter. Används med fördel där man ska bända isär
grejer där spalten är skitsmal.
Plåtsax: den ena för vänster den andra för högersväng. OM man köper såna
av god kvalitet så håller dom länge och man behöver åkalla högre makter mer
sällan. Det man MÅSTE se upp med är att aldrig bända & svänga utan att
samtidigt klippa. Då får man nämligen hack i eggarna och då är det inte kul
längre. Se också upp med svetsar som också ofta ger hack, liksom grövre plåt
som gör att hela länksystemet som gör att man får så bra kraft säckar, vilket gör
att spetsarna inte längre går ihop
Övre raden från vänster.
Mothåll: en bra variant med många olika kanter & flat/böjd yta. Med mothåll är
det lättare att få till ytan som ska riktas eller formas. Tänk bara på att plåten blir
större när du slår på den....
Böjt mothåll: hemgjort av ett brett plattjärn. Användes t.ex i dörrar och andra
ställen med relativt plan plåt och svårt att komma åt. Ofta använder jag en rejäl
kofot som jag håller bakom - och kanske kan få spjärn mot något med. Då får
man mer tyngd i mothållet varvid det går lättare att jobba. Kanterna på
mothållet är rundade så att man inte får märken av dom.
Talmeter eller måttband: Tro inte att alla måttband är lika !!!! Det du ser
här är en talmeter. Ett precisionsmått som kan så mkt mer än ett måttband. Du
kan här föra över ett mått från en plats till en annan och direkt ritsa det nya
måttet på en plåt t.ex. Det är ritskanter i båda ändar. Med en sån här kan du även
ta 2 mått utan att göra fel så lätt. Det ena lagras i ditt minne, det andra har du
inställt på talmetern. Sen går det att mäta andra spec.grejer med, men det viktiga
är precisionen och ritsmöjligheten. Utmärkt att använda för att kolla liksidiga
former typ kryssmätning. I och med att man får skarpa märken direkt ser man
tydligt om man är rätt eller var mitten är om man nu mäter det. Tumstock är rena natta i sådan här sammanhang.
Panelclipsmejsel: KÖP KÖP KÖP !!!! denna är verkstadens nr 1 !!! nr.19-811
på Biltema. Med denna är inget omöjligt. Avsedd att lossa dörrklädslar etc från
dörrar, men dess form gör att man kommer åt överallt att bända och hålla grejer
på plats. Man kan dessutom ta bort plastpluggar med den t.ex. Svårt att förklara,
men köp en nästa gång du är på Biltema och ha den sen till hands alltid ! Det kan
vara en mutter som sitter taskigt till som man måste hålla på lite när man lossar
skruven, eller något som ska bändas isär som sitter lite för snett för en vanlig
mejsel. Man kan pilla ut bromspads med den. ja vad som helst närapå.
Sandpåsen: värd varje krona. Denna beställde jag hos en sadelmakare för
kaffepengar. Sen fyllde jag med fin sand och sydde sista stygnen.
Används att lägga grejer på som inte går att få fast i skruvstädet eller som man
inte vill riskera att sätta i skruvstädet. En förgasare t.ex dom man behöver fila
till ngt på, eller lossa en skruv som sitter lite hårt. Lägg förgasaren på påsen och
dunka lite med handen - så formar sig påsen efter föremålet. Bra att lägga allt
som inte kan fästas fast på annat sätt. Själv har jag den när maskindelar ska filas
i passningsytor som är nerslitna. En annan grej är när man ska forma en plåt -
kanske ska man inte ha en rak bock utan en svängd. Det kan vara en bit av en
skärmkant. Markera var bocken ska vara och lägg sen plåten på påsen. Tag en
penhammare och börja knacka med penen utmed linjen. Behöver du riktigt vass
bock så avslutar med en inte alltför vass huggmejsel.
Såja, några hundralappar i värsta fall, - sen är det bara att börja
Hälsar Georg
[Editerat 10-4-2003 av Georg]
Micke G - 2003-4-11 kl 08:19
Kul med en verktygstråd Georg.
Ibland kan man bli förvånad vilka bra och billiga verktyg det finns som man kanske har klarat sig utan i 20 år men när man väl får dom i sin hand en
gång så kan man inte vara utan dom sen.
Ett exempel för min egen del är en litet verktyg från Biltema för att spänna och plocka bort fjädrar mellan bromsbackar.
Tidigare har jag hållt på med tänger och skruvmejslar samtidigt som jag svurit och gapat. Men med detta lilla verktyg som ser ut som en skruvmejsel
med en låsanordning i ändan så går detta jobb hur jäkla lätt som helst. Dessutom kostar det bara 20 spänn.
/ Micke
Micke G - 2003-4-11 kl 11:51
Bromsfjäderverktyget har artnr 19-008
/ Micke
freda155 - 2003-4-11 kl 12:35
Jag gillar slagmejseln och rörtången. Jag har klarat mig ur en del knipor med dessa två kompisar.
Ett verktyg som jag definitivt kan vara utan: Skiftnyckeln, den är alltid helt värdelös. Köp en uppsättning blocknycklar istället,
även om du bara ska skruva fast en F-kontakt (coaxkabelkontakt).
Berra - 2003-4-11 kl 12:52
jag e riktigt sugen på dom nya kazma tools block nycklarna.. Dom med spär funktion på ringen.... trodde dom ska va skit ömtåliga men de ska va nån
djävulsk garanti på dom...
theseal - 2003-4-11 kl 13:15
är dom inte stora??? tänker på åtkomligheten... har sett lite exempel på detta, men det är inte ofta man kommer åt :-( (det är en rätt bra ide)
Micke G - 2003-4-11 kl 14:16
Den här är också jäkligt fiffig när man vill byta oljefilter. Tyvärr är det Biltema kvalitet på den, så en gång när jag skulle byta ett filter på en
33:a som satt som gjutet så lyckades jag dra av bulten utan att filtret rubbades. Men konstruktionen är genial och verktyget funkar i dom flesta fall.
Georg - 2003-4-11 kl 14:25
Instämmer om filterverktyget. Skulle det vara lite tightare kvalitet på´t skulle det vara perfekt. Finns det plats så man kommer åt att dra den precis
rakt då är den super.
Slagmejseln är inte heller dum, men många gånger klarar man sig genom att först slå lite lagom på bulten/skruven så att den inte sitter så stumt. Lite
MOS2 på när man slår kan också hjälpa till en del...
Oscar - 2003-4-11 kl 15:08
Oljefilteravdragaren finns även hos Kamasa och den tycker jag känns helt okej, kostar förmodligen mer (minns inte).
Jag brukar lite kaxigt säga "Skiftnycklar är för amatörer" och så långt allt väl, men vad säger det om mig när det fakum uppdagas att jag
själv äger en ansenlig bunt skiftnycklar.
Även bromskolvssnurraren Biltema har är bra, inte 100% passform mot GTV:n men det fungerar. 99 väl investerade kronor när man ska byta bromsbelägg
baktill.
/Oscar
freda155 - 2003-4-11 kl 15:55
Vi kör med spärrskaft-i-ringen-blocknycklar när vi justerar paraboler på jobbet. Skitsmidiga, ringen är inte mycket tjockare än en vanlig! Men de var
skitdyra tror jag.
Kan inte svara på hur de håller, vi har bara 13 mm (M8, max 35 Nm eller nåt). Men ett vanligt spärrskaft kan man ju inte dra hur hårt som helst med
heller.
Alfetta - 2003-4-15 kl 09:39
Att snurra bromskolvar på 156.a och GTV funkar bra med en skruvtving också. Blocknycklarna med spärr så funkar utmärkt och de håller en hel del
faktiskt men kostar ganska mycket och är inget för Hobby-mekaren men däremot på en verkstad så sparar de otroligt mycket tid.
/Kaj
Georg - 2004-11-5 kl 08:11
Tillbringat en trevlig afton i blötlöven utanför Håkan I Fagersjös residens...vi skulle demontera lite "bra att ha" på en Giulietta. Det
smådjävlas som alltid när man ska ha bort mkt på kort tid....Då kommer denne eminente person knallandes med - jag saxar ur mitt tidigare inlägg om bra
att ha verktyg i FAQ:n. se bild uppe till höger i trådens början;
Panelclipsmejsel: KÖP KÖP KÖP !!!! denna är verkstadens nr 1 !!! nr.19-811
på Biltema.
Ja så löste sig allt då snabbt och enkelt mycket tack vare detta finurliga verktyg - och Håkan !
(går nog inte att svara på denna tråd..)
Georg - 2024-1-26 kl 19:10
Då var det dags igen ! Jag har en längre tid haft en tunn plattång som kommer fram ofta. Nu hölls jag med en 159 m. TWR bakbromsar. Det var jäkligt
pilligt att få dit damasken på kolvarna. Och - jag hittade plötsligt inte tången. Inte förrän allt var klart dök den upp.
Ganska snart slipade jag ett spår på tvärs alldeles ute i ändarna. Ett exempel är montering av fjädern m. låsbricka till bromsbackar. Jag har sen
gammalt ett särskilt Biltemaverktyg till det jobbet men har aldrig funkat för mig. Nu sitter brickan bra i spåren och tången är så tunn att man ser
perfekt när man vrider brickan så den hamnar rätt. Funkar till slangklammerna på maskineriet 159 JTD. Klädselklammerborttagaren har verkligen fått en
konkurrent!
[Ändrad 2024-1-26 av Georg]