AlfaPower

Samhs Merda, Giulietta 1.4TB MA -11 (17k mil)

sam_h - 2015-2-28 kl 15:56

Den här gången var det frugan som valde färg, den skulle vara svart eller svartmetallic. Så det blev en Nero Etna.
Regnr MRD uttalas numera Merda (italiensk svordom)

Modell:
Giulietta 1.4TB M-Air 170hk S&S Distinctive
Uttagen 2011-06
63300km (150228)

Utrustning:
Sportpaket 2
Panoramatak med taklucka
Bi-Xenon med adaptivt kurvljus
Larm med dubbellåsning
Förbered för TomTom
Metallic lack - Svart met 805
Regnsensor & mörktonad övre del av vindruta
Aut. avbländbar innerbackspegel

DSC_7024.JPG - 1.5MB

[Ändrad 2020-11-11 av sam_h]

sam_h - 2015-2-28 kl 16:08

Planen är att den här skall vi ha många år så det skall göras en del åtgärder inom kort.

Följande är beställt:

Under våren skall följande göras:

[Ändrad 2015-2-28 av sam_h]

FredrikAssarsson - 2015-2-28 kl 17:40

Frän bil med intressant motor - nog den jag själv skulle välja. :)

Nathia - 2015-3-2 kl 08:32

Powerjet rekommenderas starkt..! :thumbsup:

Sande - 2015-3-2 kl 08:45

Riktigt kul att se en till Giulietta på forumet! :beerchug:

sam_h - 2015-3-13 kl 18:16

I helgen blir det garagetid!

DSC_7132.JPG - 1.4MB

FredrikAssarsson - 2015-3-13 kl 19:49

Har du dubbla insug? :kiss:

sam_h - 2015-3-13 kl 20:15

Det ena filtret är till TEA

bravo - 2015-3-13 kl 21:02

jag har ett fäste till tomtomen det man stoppar ner i hålet på instrumentbrädan. har även en begagnad växellåda till en sådan :)
sugen..

BennySteen - 2015-3-13 kl 21:19

använd obd och kolla insugstempen före och efter luftfilterbytet, surprise...

Jag är väldigt skeptiskt till förbättringen av så kallade sportluftfilter. Dom som kräver filterolja rentav förstör ju LMM.

Pappersfilter är förvisso tråkigt orginal men oöverträffade i filterarea och reningsgrad.

sam_h - 2015-3-13 kl 22:28

begagnad växellåda? är det min gamla från BND? ;)

sam_h - 2015-3-13 kl 22:39

Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  
använd obd och kolla insugstempen före och efter luftfilterbytet, surprise...

Jag är väldigt skeptiskt till förbättringen av så kallade sportluftfilter. Dom som kräver filterolja rentav förstör ju LMM.

Pappersfilter är förvisso tråkigt orginal men oöverträffade i filterarea och reningsgrad.

Hör vad du säger. Har ingen aning hur mycket placebo ett sportluftfilter är, detta är ett insatsfilter , inte ett "öppet", så tar luften från samma ställa som original så temperaturskillnaden borde vara noll. Novitec rekommenderar ett sportluftfilter till chipet för att ge optimal effekt, samtidigt vill de såklart även kränga grejer från sin online-shop så det kanske ska tas med en nypa salt. Rent logiskt borde det bara vara nära rödmarkering ett sportfilter egentligen gör någon nytta på en turbobil.

Oljerester som fastnar på LMM är jag inte så orolig för, rengör LMM regelbundet.

BennySteen - 2015-3-14 kl 00:14

vår vän från oljetråden har jämfört.

http://www.bobistheoilguy.com/airfilter/airtest1.htm

sam_h - 2015-3-14 kl 07:30

Vi skulle ha våra egen "urban myth" tråd under FAQ, där vi kan kort kan beskriva lite olika saker folk tror, och sedan länka till fakta som beskriver vad som egentligen händer (eller inte händer)

sam_h - 2015-3-14 kl 08:51

Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  
vår vän från oljetråden har jämfört.

http://www.bobistheoilguy.com/airfilter/airtest1.htm

Att bättre flöde kan vara lika med sämre filtrering är en no-brainer, och empiriska tester, även om de inte är gjorde i labmiljö, är intressanta då de visar verkligheten. Men bättre flöde behöver inte betyda sämre filtrering, vilket också är en no-brainer, större filterarea med finare filter = mindre filterarea med grövre filtrering. I mitt fall med att använda samma fysiska storlek på filtren begränsar tillverkarna så pass att det troligen är så att deras bättre flödande teknik, tyvärr betyder något sämre filtrering för de minsta partiklarna. Finns dock en till faktor med i spelet och det är filtrets interna struktur, mao hur den fångar partiklarna och var de lägger sig.

Från det jag snabbade upp av de som servade det renrumslaboratorie vi hade på en f.d. arbetsplats så var det ett helt program av filterbyte av de finaste filtren innan filtersystemet var inkört. De olika filternivåerna behövde helt enkelt en viss mängd smuts i sig för att fungera optimalt. Så i början var det ett lågt motstånd med mer genomsläpp. Inkörningen gjorde över semester under ca 5-6veckor körtid, när det väl var tillräckligt skitigt höll sig filtreringsförmågan i 1 år innan den hade degraderat såpass att motståndet i filtren gav för lågt genomflöde. Anledningen till att filterbytet skedde på sommaren var såklart allt damm och pollen i luften på våren och sommaren.

Så den kritik jag har mot det här testet är att det är gjort på nya filter under en begränsad användning. Strukturen/interna arean i filtret spelar roll över tiden för att bibehålla ett bra genomflöde samtidigt som partiklar fastnar.
Finns en drös mer eller mindre vetenskapliga testare som visar filterförmågan där smuts appliceras över tiden. Och det är just det som är min anledning till att vilja ha ett tvättbart luftfilter då jag vill helst byta/rengöra filtret 2ggr/år och gärna en extra gång på våren när den värsta pollineringen är över.

Här finns ytterligare en "wise guy" http://zitthere.com/products/air_filter.html som tar upp ämnet om smuts över tid med lite jämförelser mellan sportfiltertekniker.

sam_h - 2015-3-14 kl 15:05

Bytte tändstiften eftersom jag varr skeptisk till att de var bytta för 500 mil sedan vid senaste servicen och ville ta det säkra före det osäkra. Mycket riktigt hade de suttit länge.

Installerade PowerJet 3 nyss, tog en stunds googlande innan jag insåg att den 3:e kabeln till camaxelgivaren inte skulle användas på en Multi-Air då det inte finns någon givare.

Installerade även GP1 och placerade den lagom gömt ovanför DNA knappen.

Nu skall bara frugan vakna efter nattjobbet, sedan blir det en provtur! :revs:

[Ändrad 2015-3-14 av sam_h]

Nathia - 2015-3-14 kl 15:20

På TBIn skulle Powerjeten kopplas in till gasspjället och tryckgivarna före & efter turbon (Tryckrör och insug)

sam_h - 2015-3-14 kl 17:51

:headbang::headbang::headbang:

Mer pulvar var riktigt fint, men bäst är ändå Novitec GP1, vilken skillnad!! Från att normalt lidit av en irriterande svacka mellan växlingarna, till på första läget med 40% mer respons ha betydligt snabbare till full kraft igen efter växling. Accelerationen känns mycket jämnare!. På sista läget med 70% är gasresponsen blixtsnabb och moton varvar upp sjukt snabbt och bilen känns som den har en liten ettrig supertrimmad motor... dessutom blir det ett härligt gurgel i avgassystemet när man släpper av efter en uppvarvning. :revs:

Le - 2015-3-14 kl 20:14

Novitecen får väl sopparäkningarna att öka?
Vill få min 159 2,0 JTD lite rappare på lågvarv och undrar därför om ökad gasrespons ger önskat resultat?

sam_h - 2015-3-14 kl 20:54

Det sätt den blev rappare på var att kraften kom fortare mellan växlingarna.

Ritade en enkel graf:
GP1.JPG - 27kB

De små "pucklarna" mellan växlingarna på 70% var jag som helt enkelt inte hann med att släppa kopplingen tillräckligt fort för att hänga på uppvarvningen från gaspådraget.

shop.alfisti.net (vilken drivs av novitec) som har artikeln. De har en 3 veckors "testa på"
http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/Alfa-159/Motor-Airfil...

Le - 2015-3-15 kl 10:02

Sedan är det ju en fråga om det är värt ca 2000 SEK?!

sam_h - 2015-3-28 kl 10:09

Jag tvättade bilen i förrgår.
Min fru har använt den en!! t.o.r. jobbet.
Det är bara 200m grusväg från huset ner till landsvägen.
Det är asfalt hela vägen till jobbet.

Jag förstår inte riktigt :wall:

DSC_7179.JPG - 1.7MB

sam_h - 2015-3-28 kl 10:14

Har hon ett hemligt liv? Kan detta vara en ledtråd?

Förre helgen var det Rally i Hörby, vi passerar en "stads-etapp":
Ungarna = helt ointresserade
Jag = "ah ändå ingen som vill koll"
Fru = Är det rally? jag vill kolla, stanna!

Ungarna står och gnäller och fryser, men frugan ska bara se eeeen till bil. Och säger fascinerat, det där ser väldigt kul ut!

Konfronterade smutsen i morse, och undrade helt enkelt om hon kört en annan väg till jobbet? sa hon surt nä! vadå?

och så tar vi en favorit i repris som hon inte heller kunde förklara. Notera gruset som hänger bakom framdäcken.

DSC_5001.JPG - 1.7MB

[Ändrad 2015-3-28 av sam_h]

FredrikAssarsson - 2015-3-28 kl 13:30

Så ni smygdelar intresse? Du får köpa henne en gammal Ascona och se om den lyckas bli ännu smutsigare och om hon alltid erbjuder sig att åka iväg för att köpa mjölken som ni glömde! ;)

Sande - 2015-3-28 kl 15:54

Nu inser jag hur glad man är att det inte är några grusvägar vid mig... Skulle ju inte få göra annat än tvätta :wall:

Har man putsmani så har man :)

Känner du av någon skillnad med effektboxen?
Är själv sugen på en Novitec Box till min 175hk jtdm...

sam_h - 2015-3-28 kl 18:46

Jo det är skillnad med effektboxen, speciellt ihop med GP1. N. A. mode känns nästan likadana som D. mode förutom den trögare styrningen ( vilket jag ärligt kan klara mig utan.)

På Dynamic blir det helt klart extraskjuts, och lägg på GP1 gasresponsen på hög effekt så blir det en riktigt ettrig liten bil!

Andreas Karlsson - 2015-3-28 kl 23:31

Denna känner jag igen.
Har legat bakom den några gånger på väg till jobb.
En Alfa livar allt upp sinnet en tidig morgon, även när man inte sitter i en!

sam_h - 2015-4-13 kl 17:27

Frun övade inför bilkörningen i Italien i sommar.

DSC_7395_rez.jpg - 248kB

[Ändrad 2015-4-13 av sam_h]

mopar - 2015-4-13 kl 17:51

Kärringar kör bättre än höns, det är sant, höns kör skitilla!

Hur som helst så är det "bara" materiella skador, viktigast är väl att frun/familjen mår bra, men surt såklart

/mopar

sam_h - 2015-4-13 kl 17:59

Du har helt rätt, som oftast mopar. Tråkiga stålar som hade räkt till en Quiafe diff till TEA.

sam_h - 2015-4-13 kl 18:06

Var en riktig skitvecka förra veckan.
Bilrepan
Kärschern har börjat dra jordfelsbrytaren, stod med halvtvättad bil.
Huset vi budade på drog iväg, så vi la oss (sparade iofs troligen en drös stålar på att lägga oss, så det kanske inte är till ondo i långa loppet)
Motgång på jobbet motsvarande några kraftiga pungsparkar.

Edit: Glömde den i sista stund inställda (pga kräksjuk farmor) weekenden utan barn (1;a gången på typ ever) med middag, bio och hotel ihop med frugan. :wall:

[Ändrad 2015-4-13 av sam_h]

mopar - 2015-4-13 kl 19:26

Usch, tråkigt när man kommer in i en sån där ond spiral, men det är alltid som mörkast innan gryningen! Snart kommer det en positiv överaskning skall du se :)

Häng i bara så vänder det ska du se.

/mopar

FredrikAssarsson - 2015-4-13 kl 20:07

Ajajajdå, surt sa räven.

sam_h - 2015-4-13 kl 21:15

Quote: Ursprugligen inlagt av mopar  
Usch, tråkigt när man kommer in i en sån där ond spiral, men det är alltid som mörkast innan gryningen! Snart kommer det en positiv överaskning skall du se :)

Häng i bara så vänder det ska du se.

/mopar

Tack! Statistiskt sett helt möjligt.

sam_h - 2016-1-16 kl 12:12

Motorlampan med diverse felmeddelanden började blinka efter 5km i morgonkylan för frugan. Visade sig vara ispropp i vevhusventilationen. Efter att den tinat så fungerar allt igen. Märkligt med alla felmeddelandena. :oO

Nathia - 2016-1-16 kl 14:10

Var ju någon på träffen vid Röda Kafét som hade samma problem med sin bil, har för mig att han var den "ända" i Sverige som led av det.

Kanske hjälper om du kör med 0W40 olja (Om du har 5W40 nu)

sam_h - 2016-1-16 kl 17:14

Har kollat närmare nu, har tryckts up olja från oljestickhålet när vevhusvent blev igentäppt som har skvätt ner på aggregatremmen som verkar ha slirat, därav varningsmeddelanden för styrningen, laddning, Start och stop.

bravo - 2016-1-16 kl 18:22

hmm skit ju.. plastkåpan som sitter över motorn skulle varit klädd med aluminium på undersidan så hade värmen studsat och strålat ner över motorn. så hade man sluppit sånt här. viss vevhusventilation har en värmeslinga om rören så det inte fryser.. hur blev det annars sen den uppdaterades i motorstyrdonet ? fick du gjort maskinskada anmälan ?

sam_h - 2016-1-16 kl 18:47

Den är helt klart starkare i mellanregistret, så något gjorde uppdateringen.

Ska få ordning på volvon sedan lämnar vi in motorskadan.

bravo - 2016-1-16 kl 19:11

Quote: Ursprugligen inlagt av sam_h  
Den är helt klart starkare i mellanregistret, så något gjorde uppdateringen.

Ska få ordning på volvon sedan lämnar vi in motorskadan.

kanon :)

sam_h - 2016-8-7 kl 17:11

Merda har fått ny multi air enhet och första kamremsbytet.
Blev en jäkla skillnad med ny MA!

20-25% mer kraft 1000 till 2000rpm och oroliga tomgången är borta!
10-15% mer kraft i resten av registret!
Slamret från området vid 3:e cylindern är borta!

bravo - 2016-8-7 kl 18:16

Quote: Ursprugligen inlagt av sam_h  
Merda har fått ny multi air enhet och första kamremsbytet.
Blev en jäkla skillnad med ny MA!

20-25% mer kraft 1000 till 2000rpm och oroliga tomgången är borta!
10-15% mer kraft i resten av registret!
Slamret från området vid 3:e cylindern är borta!

härligt ju :)

sam_h - 2018-6-7 kl 18:31

Nyservade :headbang:

Dock blev det ingen lösning på stop och start problemet som resulterar i felkod P1890.

Google av P1890 resulterar endast i "Transmission 4WD Mode Select Return Input Circuit Failure" eller "felkod okänd" (endast obd2-koder som börjar på 0 är standard, 1 är märkesspecifikt så kan vara vad som)

Efter ett tag släcks lampan och allt fungerar igen.
Varje gång den tänts igen har det varit när man saktat in och gjort en skarp högersväng i låg fart.

Har även försökt provocera fram felet med mycket aggressiv körning och höga G krafter i kurvtagningen men det triggades inte förrän jag kom hem och sakta svängde in på uppfarten.

Enerverande :kulspruta:

sam_h - 2018-7-13 kl 17:01

Med en nyinförskaffad OBD2 läsare (märke iCarsoft modell i800) kom felkod p1850 fram istället för firmans 1890. Vilket stämmer helt med diagnosen jag själv kommit fram till; att neutrallägesgivaren under växelspaken är boven i dramat.

Så nu ska en ny givare beställas.
Finns en bra guide på alfaworkshop.co.uk hur man byter.

[Ändrad 2018-7-14 av sam_h]

sam_h - 2018-8-16 kl 21:01

Bytt S&S givaren. Ganska lätt jobb. Gick dock bet på att hitta popnitar här hemma i storlek 6mm. Så får fixa det senare.
Bytte bromsskivor och belägg bak och monterade stålomspunna slangar.
Gick dock bet på det fram. Behövs en torx-hylsa av större mått för att låsa bygeln. Så dax för Biltema.

sam_h - 2020-11-11 kl 21:32

Nu har MRD gått 17k mil. Börjar bli dags för lite åtgärder.

Note to self: bakhjulslager 266-294Nm (Tack Rickard för infon!)