AlfaPower

F1 tråden 2015

mopar - 2015-3-8 kl 16:42

Denna helgen börjar årets F1 säsong.
Med andra ord dags att presentera en ny F1 tråd :)

/mopar

GE - 2015-3-13 kl 21:23

Äntligen!

Spänningen är ju på topp redan före med tanke på krånglet i Sauber. Kanske dags för Van Der Garde att byta rådgivare? Eller bara åka hem och kamma sig... Lär ju inte vara lysande för framtida karriär att stämma sig in i ett F1-stall.

Min utmaning blir väl att orka hejja på Ferrari med tanke på föraruppställningen :ink: men man får väl ge det en chans första tävlingen iallafall.

mopar - 2015-3-14 kl 08:10

Jo kul at få se lite F1 igen, och visst är väl bilarna aningen mindre fula denna säsongen?

Hamilton/Rosberg är ju sjukt mycket snabbare än de andra så vi får väl ytterligare en spännande säsong är jag rädd. Däremot kan det bli intressant med dueller mellan Ferrari och Williams, så får vi väl se vilket/vilka team som snabbast kommer ikapp därefter, en inte särskilt vågad gissning är väl RedBull.

Verkligen trist med soppan runt Sauber, vilket jag är rädd kommer att leda till att Mackan mister sin plats, han skaffade sig tyvärr inget vidare förhandlingsläge idag heller även om det inte går att skylla enbart på honom eller bilen så hade han behövt satt den tiden Nasr satte och inte åkt ut i q3.
Han får hur som helst race'a imorgon, men därefter i veckan så skall teamet bestämma hur dom löser problemet med 3förare och 2 styrningar.

Imorgon får vi då åter stå upp tidigt och se om vi kan få ett spännande lopp (frånsett 2st mercedes 1varv före då.

/mopar

GE - 2015-3-15 kl 07:48

Pallplats får väl vara godkänt i första tävlingen för Ferrari, ok du får chansen nästa race med. :ritaliead:

Kul med maximal exponering för Marcus och riktigt gött att han dessutom bjöd på ordentlig spänning under racet! :thumbsup:

mopar - 2015-3-15 kl 07:51

Ja det var trevligt sett med svenska ögon, sedan hade det ju varit än bättre om mackan vore nasr och vice versa... men helt klart godkänt.

Hoppas nu att det löser sig med röran runt förare så att detta inte var det sista vi såg av mackan.

Lite "kul" att producenterna helt sket i att visa mercorna, dom var väl i bild typ 4ggr lol

/mopar

GE - 2015-3-15 kl 09:06

Misstänker att producenten redan fått ett surt och gnälligt samtal från Mercedes! :smash:

mopar - 2015-3-18 kl 15:28

Nu är det i vart fall klart att Mackan får ha kvar sin styrning under 2015, och holländaren får åka hem o göra träskor.

/mopar

Georg - 2015-3-18 kl 16:16

Det var väl himla kul. Då finns det ju ett litet hopp igen för svenskt.. ;)

mopar - 2015-3-20 kl 16:35

Känd kurva i Monaco just nu (Mars 2015)

/mopar

monaco.jpg - 179kB

GlasVimle - 2015-3-28 kl 10:41

Q3, fan va gott för Marcus. :bananana:

GE - 2015-3-28 kl 11:44

Grymt kul för Marcus! :thumbsup:

& bra kvalat av Vettel... :yes:

GlasVimle - 2015-3-28 kl 11:55

Hoppas på torrt i morgon och att bilen håller för Marcus. Stordåd? :headbang:

mopar - 2015-3-28 kl 18:15

Stordåd ska vi nog inte förvänta oss, men hopp om poäng finns onekligen, och kan han klara det att ta några ströpoäng då och då så tror jag vi får vara väldigt nöjda.

Skoj med en svensk att hejja på hur som helst.

/mopar

GE - 2015-3-28 kl 20:33

Quote: Ursprugligen inlagt av mopar  
Skoj med en svensk att hejja på hur som helst.

Ja helt otroligt kul faktiskt! Ser fram emot den kommande styrningen i Ferrari... Det vore nåt det! :steering:

GE - 2015-3-29 kl 08:16

Men för helvete Marcus! :smash:

GlasVimle - 2015-3-29 kl 09:53

Quote: Ursprugligen inlagt av GE  
Men för helvete Marcus! :smash:

Så får man inte göra. :(

GE - 2015-3-29 kl 09:56

Gött! :ritaliead:

mopar - 2015-3-29 kl 15:46

Mycket trevligt race, och detta mest tack vare Marcus får man förmoda.
Tyvärr tror jag om man bara tittar på varvtiderna man höll ner i fältet att han haft goda chanser på poäng om han inte varit så jävla kåt på att köra om där i början. Förvisso hade det blivit ett helt annat lopp efter det, men men.

Sjukt gott med en Ferrari vinst til sist, var ju i spanien för 2säsonger sedan så det börjar bli ett tag, så får jag väl leva med att det var gnällspiken som gjorde det, förbannat snyggt kört av honom idag får man medge.

/mopar

mopar - 2015-3-30 kl 11:30

tittade för övrigt på en mycket trevlig säsongspremiär av MotoGP på kvällen, inte illa av Rossi att vinna säsongsstarten vid 36års ålder och på sin 20:e säsong!

Sedan var det glädjande att duccarna fått fart på grejjorna, får försöka hänga med bättre i motoGP detta året helt klart

/mopar

Georg - 2015-3-31 kl 09:01

GP-grejen var ju himla kul. Rossi är ju så jäkla PÅ jämt - en fröjd att se.

GE - 2015-4-11 kl 18:41

Spännande kval, åtminstone om man sitter och vill att det ska gå så bra som möjligt för Marcus, rysare till sista sekund i både q1 och q2 gillas. Får hoppas på lite mindre hetta än sista bara i racet då... :boing:

mopar - 2015-4-11 kl 20:03

Ja, å så måste han spöa nasr

/mopar

GlasVimle - 2015-4-12 kl 11:03

Quote: Ursprugligen inlagt av mopar  
Ja, å så måste han spöa nasr

/mopar

Det gick ju sådär. :whip:

mopar - 2015-4-12 kl 13:31

Ja det är lite oroande att han verkar ett par tiondelar långsammare än Nasr, nu när Nasr har fler poäng och gissningsvis mest stålar med sig till stallet (det är han som har med Banken som är huvudsponsor) så är ju risken stor att han fortsätter få de få förbättringar som teamets budget orkar med, och så blir det en ond spiral för mackan som då blir sittande i andra bil.
Sedan syns ju att teamen bakom är på väg ikapp med raska steg, så snart är nog tyvärr tiden förbi då de kan ta poäng. Redbull och Force India och Toro Rosso känns ju som de gjort stora steg framåt redan, och Sauber ligger väl relativt still.

Kul hur som helst att dom får mycket tid i media, och plockar poäng. Tycker Mackan körde förnuftigt med det material han hade idag. Relativt trist lopp som helhet dock.

Nästa helg Bahrein
/mopar

Georg - 2015-4-13 kl 07:32

Har inte sett F1 hittils i år och inte förra. Helhetsintrycket var - ospännande. Det som lyste upp var väl att man följde Mackans fighter. Nu var det ju iofs inte hans fighter utan nån som fightades mot honom. Han kör ju prydligt och säkert - så långt är det ju bra men inte Maldonado-spännande.
Ljudbilden var tidvis inte kul. Är det uppsläppen som låter så löjligt?

Nä jag tycker nog F1 har tappat spänningen. Depåstoppen är så snabba att man inte hinner se att något händer ens. Jaha - 2 tiondelar snabbare osv... När vi hade tankstoppen då var det verkligen action.. om än riskfyllt OK.

Fast jag ska väl vara rättvis - två team kör defilering efter varandra ett helt lopp. Klart att det blir ospännande när resp.stallnivå är sådan.

Micke G - 2015-4-13 kl 07:50

Jag följer F1 av gammal vana. Har under flera års tid planerat att åka på några race nu när ungarna blivit stora.
Men jag tycker sporten har blivit sterilt tråkig, så just nu är längtan obefintlig.

Kul ändå att vi har en svensk med på griden även om jag tycker att Marcus fortfarande har en del kvar att bevisa innan han känns som en etablerad förare.

mopar - 2015-4-19 kl 19:01

Deppigt att teamet skulle ha en dålig dag när Mackan var som mest inspirerad. Ibland är racing inge vidare rättvist, hur som helst, bra kört mackan.

Kul att fylltratten fick en 2:a plats åsså, o Vettel körde hellre än bra.

Nu är det några veckor till Spaniens GP, hoppas Sauber kan få fram några tiondelar till ur bilen tills dess, för nu tätnar det bakifrån, till och med Mac såg hyfsat bra ut idag, så kampen om poängplatserna tätnar som väntat.

Bra lopp om man frånser missödet för mackan dårå.

/mopar

GE - 2015-4-19 kl 19:39

Ja verkligen trist för Marcus när han gjorde så bra ifrån sig. Men men... Gött att räka visar att han faktiskt kan få till det, hoppas han blir lite tänd och fortsätter så nu då.

Micke G - 2015-4-19 kl 20:16

Kul att Kimi fick till ett bra race. Han är ju med sin följsamma körstil den som kan
skapa lite överaskningar med hjälp av annorlunda däcksstrategi.

mopar - 2015-5-10 kl 15:01

Jobbigt att de andra "sämre" teamen blir betydligt bättre race för race medan Sauber verkar stå kvar, och så måste dom sluta fucka upp Mackans strategi för att inte nämna depåstoppen, det har dom faen inte råd med.

Trist lopp sammantaget denna helgen i mitt tycke.

/mopar

GlasVimle - 2015-5-10 kl 15:21

Ett sömnpiller i dag :(

mopar - 2015-5-19 kl 10:53

Lite lovande uppryckning för framtiden.

The Formula One Strategy Group met yesterday in Biggin Hill to exchange views on the current challenges that F1 faces. Besides the statuary members of the Group, representatives of the engine manufacturers were also invited.

The Strategy Group members have debated a number of levers aimed at improving the show. An initial series of measures has been voted:

For 2016:
◾Free choice of the two dry tyre compounds (out of four) that each team can use during the race weekend

For 2017:
◾Faster cars: 5 to 6 seconds drop in laptimes through aerodynamic rules evolution, wider tyres and reduction of car weight
◾Reintroduction of refuelling (maintaining a maximum race fuel allowance)
◾Higher revving engines and increased noise
◾More aggressive looks

/mopar

veloce - 2015-5-22 kl 07:21

Ny Safety car???

safetycar.jpg - 110kB

Micke G - 2015-5-23 kl 14:14

Monaco
Trist kval, trista bilar och trista förare med trista kommentarer bakom sina solglasögon.

GE - 2015-5-23 kl 14:18

Quote: Ursprugligen inlagt av Micke G  
Monaco
Trist kval, trista bilar och trista förare med trista kommentarer bakom sina solglasögon.

Allt är bara skit... :cool: Tror inte ens jag orkar kolla i möra... :P

[Ändrad 23-5-2015 av GE]

Räserperra - 2015-5-24 kl 09:55

Quote: Ursprugligen inlagt av Micke G  
Monaco

Och två muppar till kommentatorer som desperat gör allt för att få det verka som om det är spännande. Lövblåsarna åker runt, runt och endast depåstoppen ändrar ställning i loppen.

mopar - 2015-5-24 kl 19:37

Ja Monaco är väl inte direkt det mest spännande loppet på säsongen, men det har ju onekligen en viss kult-status, och jag tyckte nog att loppat var hyfsat trots allt.
Nu är det Canada nästa gång och det är väl inte heller min favorit men men, kanske man blir positivt överaskad.

/mopar

GlasVimle - 2015-5-24 kl 20:30

Ja Sauber hade ju problem med för lite down force i Monaco och då får man hoppas att det blir bättre i Canada, minimalt med down force där.
:D

Men förmodligen ett sömnpiller till.

mopar - 2015-7-23 kl 14:30

Sauber har bekräftat oförändrad line-up för 2016 så Marcus kör F1 även nästa säsong!!

/mopar

GE - 2015-7-23 kl 16:41

Gött för Marcus! :yes: Nu är det bara att vänta på att Ferrari presenterar sin nya förarsetup med.

Micke G - 2015-7-26 kl 18:40

Grymt race, det bästa man sett sedan Häkkinen, Senna, Prost och Mansell var i farten. Vilken otrolig skillnad det kan vara på racen numera.
Monaco var ju det sämsta man sett sedan man började kolla på 70 talet.
Men idag blev det fullträff. :thumbsup:

GE - 2015-7-26 kl 20:22

Ja detta var riktigt bra underhållning! & gött med en så fin pallplats :ritaliead: synd bara att det inte blev den 1+2 som det såg ut som ett tag. Sen får man väl säga att skadeglädjen är på topp när livet är skit för merca :smash: Härligt dessutom att hamilton :ink: inte alltid kommer undan med fulkörning...

mopar - 2015-7-27 kl 08:48

Ja Hungaroring brukar ju väldigt sällan bjuda upp till dans, men denna gången slumpade det sig!

Viktigt tror jag också att det gick "bra" för McLaren, RedBull och förvisso Ferrari men dom har ju hängt med sedan tidigare så att säga.

Tror även att det var väldigt viktigt att Mackan slog Nasr och att han dessutom räddade en poäng till teamet, kan spela stor roll framöver när det kommer uppdateringar och liknande, även om jag tror att Nasr kommer att få dessa först då huvudsponsorn ju är "hans".

Kul race hur som helst, nu ser vi fram emot andra halvan :)

/mopar

Räserperra - 2015-9-19 kl 15:19

Äntligen ett riktigt spännande kval med många förare med bra fart i bilarna. Och inte två mercedes i topp. Kul!:ritaliead:

GE - 2015-9-19 kl 19:09

Ja det var ett bra kval, fick nån trevlig känsla från förr liksom. :cool: Hoppas det blir ett bra race i möra med då.

GE - 2015-10-11 kl 14:03

Men det måste väl vara dags att sparka räka snart? Kass... :hello:

mopar - 2015-12-19 kl 16:27

Nu snackar vi....

http://www.expressen.se/motor/alfa-romeo-planerar-formel-1-c...

/mopar

Georg - 2015-12-19 kl 21:40

Spännande..lite nytt liv i cirkusen..

Charizard - 2016-2-25 kl 12:49

http://www.theverge.com/2016/2/24/10858548/f1-closed-cockpit...

Vad säger vi om detta?