AlfaPower

Styrväxel alfetta/75 samma?

dhladohc - 2015-3-25 kl 18:56

Är det samma styrväxel på alfetta som alfa 75:an utan servo? Har hittat en billig NOS styrväxel till en 75:a och den är glapp på alfettan. :smash:

dennis_h - 2015-3-25 kl 21:39

Nja, både ock, om man tar en "hel styrväxel" från en a75 så passar den, men skall du börja att ta styrarmar från Alfetta till a75 styrväxel så funkar det inte...ibland.

Vissa styrväxlar har utvändig gäng för styrarmar och vissa har invändig gäng.

Fråga mig hur jag vet det....:wall:

Har du kollat så att du inte har justeringsmöjlighet på styrväxel, vissa styrväxlar kan justeras, om glappet ligger mellan kugg och kuggstång.(sen hjälper omfettning av styrväxel bra mycket, särskilt om bilen är från -77)

Om glappet ligger mellan kuggstång och styrarmar, får man byta inre styrleder..

Dennis

HEDBERG - 2015-3-25 kl 22:09

I början av mitt gtv ägande hade jag ett glapp som visade sig att någon inte spänt ingående axel så det glappade i splinsen :no::no: jag spände skruven sedan var det bra men man fick ju en kalldusch när man insåg vilken situation jag kunde ha hamnat i .

niczii - 2015-3-26 kl 12:43

Quote: Ursprugligen inlagt av dhladohc  
Är det samma styrväxel på alfetta som alfa 75:an utan servo? Har hittat en billig NOS styrväxel till en 75:a och den är glapp på alfettan. :smash:

Jag har monterat en styrväxel från en 75a och svaret är nej.
Det är lite större hus under ingående axel, detta kommer ta i styrväxelbalken då du inte har en urgröpning där som det sitter på 75erna. Jag byggde denna urgröpning på min alfetta och monterade en styrväxel från en 75a iaf. Detta då den är lättare o få tag i ;)

dhladohc - 2015-3-26 kl 14:21

Ok tack för snabba svar.:thumbsup:
då ska jag fundera ett varv till innan jag köper en styrväxel till en 75 iaf.

Utgående axeln glappar lite i höjdled i lagret på ena sidan. (axeln lyfter sig lite istället för att skjuta i längsled) tillräckligt för att det ska kännas lite i ratten.
Frågan är om det lagret är något utbytbart? :oO

dennis_h - 2015-3-26 kl 20:42

Prova att fetta om styrväxeln, ( ta bort det gamla kletet och fyll på med nytt klet)

Det gamla har garanterat blivit fullt med vatten och förlorat en del av sin smörjande och tätande egenskaper.

Om du upplever ett glapp efteråt, se om du kan byta någon del..

Sen har du en minimal kostnad, en tub fett och lite trasor för rengöring samt några saxpinnar till styrlederna.

Du behöver egentligen inte ta isär styrväxeln, det kan räcka med att öppna vid gummidamaskerna och rengöra bort det gamla och sen kleta på det nya.

Dennis

plaxan - 2015-3-27 kl 10:11

Jag har en styrväxel från en Alfetta -83, samt lite annat till salu, om du skulle vara intresserad. Har även en massa annat som inte nämns i annonsen:

http://www.alfapower.nu/annons.php?pid=3&annid=8961#