AlfaPower

Umeåmaffian del XIX bruksbilsjakt

 Pages:  1  2

blompa - 2015-7-20 kl 14:19



20150720_145840.jpg - 2.1MB

sam_h - 2015-7-20 kl 14:47

Öppen dumpventil?
Gissar på gammal merca 190 med 200D motor, verkar vara en favorit i ume-trakterna! :hello:

BennySteen - 2015-7-20 kl 16:17

Original kolfiber !

IMG_20150720_50753.jpg - 74kB

BennySteen - 2015-7-20 kl 16:23

Rolighetsknapp

IMG_20150720_7935.jpg - 77kB

Bergils - 2015-7-20 kl 16:35

hmm.... Vad är det för för nåt?!
Ser kul ut!!

Bergils - 2015-7-20 kl 16:53

En gammal Audijävel..?! S2?

Besar - 2015-7-20 kl 19:24

Känner igen "Rolighetsknapp"'en från en Audi 80.

Sen 80 eller tidig 90-tals Audi.

Jonaslofgren - 2015-7-20 kl 19:43

Avdi hundraturbo kvattro cirka 89?

BennySteen - 2015-7-20 kl 20:43

Nja, roligare än så :-) men Andreas får väl själv berätta, vi kom hem först vid 20 tiden ikväll.

Bilen är avlastad och står i garaget för lite kosmetiskt fix, sedan blir det förhoppningvis besiktning så snart som möjligt.

/B

sam_h - 2015-7-20 kl 21:15

En Audi urquattro!!! :beerchug:

blompa - 2015-7-20 kl 21:18

@sam_h

Nej och nej. Ganska långt bort från sanningen

@bergils
vilken attityd... Fel dock

@besar
Mycket möjligt, dock fel på detta fordon.

@jonaslofgren
fel.



Första bilden är en extern wastegate. Yes. Orginaldel.
Bennys kolfiberbild är en bra ledtråd också :cool:

BennySteen - 2015-7-20 kl 21:35

Någon har gömt batteriet !

IMG_20150720_172352.jpg - 1MB

BennySteen - 2015-7-20 kl 21:37

Bilderna säger dock inte allt...

IMG_20150720_150001.jpg - 1.9MBIMG_20150720_145914.jpg - 1.3MB

blompa - 2015-7-20 kl 21:50

@sam_h
Bättre :)

Det är en S4 från 1994 med 2.2t. Den ska ha RS2turbo,chip, m.m. sänkt och specialbyggt avgassystem.

Vi har knappt hunnit gå igenom bilen ordentligt. Rätt nytt territorium för oss båda

[Ändrad 2015-7-20 av blompa]

sam_h - 2015-7-20 kl 22:03

Quote: Ursprugligen inlagt av blompa  
@sam_h
Bättre :)

Det är en S4 från 1994 med 2.2t. Den ska ha RS2turbo,chip, m.m. sänkt och specialbyggt avgassystem.

Vi har knappt hunnit gå igenom bilen ordentligt. Rätt nytt territorium för oss båda

[Ändrad 2015-7-20 av blompa]


Fränt! Den kommer ni ha galet kul med! :revs:

blompa - 2015-7-20 kl 22:06

@sam_h

Egentligen är det en ersättningsvinterbruksis till min älskade 166a.
Vi ska försöka få ihop 166an men vi får se vad som blir.

Den här bilen är inte ett uns rostig i trösklarna trots 5 år till på nacken.
Dubbelgalvat är inte dumt.

Sen att är den här typen av bilar extra roliga på vintern är ingen nackdel :cool:

BennySteen - 2015-7-21 kl 13:34

Nu har vi provkört lite på slingriga vägar, Den går stadig och bra Men laddar bara 1.1 bar. men det löser vi sedan, nu är det besiktning om 45min ;-)

SDC15503.JPG - 1.8MB
SDC15505.JPG - 1.8MB
SDC15501.JPG - 1.8MB

bortstädning av den vanliga ljudinstallationen :-/

SDC15502.JPG - 1.7MB

BennySteen - 2015-7-21 kl 17:19

Andreas gick på puben, men jag kan rapportera att S4an gick igenom efter lite övertalning med avgasvärden. Dom var drygt 4ggr för högt både på CO2 och HC !

vi varmkörde ytterligare ordentligt....högt varv och låg växel.,dessutom tankade vi i 4 liter e85 tillsammans med dom 20 liter bensin som var i tanken.

besiktningskillen tyckte vi var borta länge när vi varmkörde :-)





[Edited on 2015-7-21 by BennySteen]

FredrikAssarsson - 2015-7-21 kl 20:56

Haha, snyggt jobbat med varmkörningen! :thumbsup:

blompa - 2015-7-21 kl 21:58

Detta borde säga det mesta.

Jag tror dock att den gamla oljan som var i bilen kan ha påverkat HC-värdet tillräckligt mycker för att märkas.

Bilen har gått på is sista åren. Den har stått i garage sista 2 åren kanske. Det betyder många korta sträckor och mycket bensin i oljan.

Besiktningskillen påpekade att det över tid ger en massa kolväten i avgaserna.

Så med frisk olja hade det nog gått bättre. Dessa bilar är tydliga kända som krångliga för besiktningen. Avgaserna ligger ofta på gränsen, de är svåra att höja upp osv.





20150721_154800.jpg - 1.8MB

BennySteen - 2015-7-21 kl 22:16

Jag förstår att dom här motorerna var populära. 9.3:1 i kompression och turbo på det tidigt 90 tal ! Den är vridstark även på låga varv.

Hela motorn som är i gjutjärn hänger ju framför framhjulen, men Audi har lyckats dölja både det och vikten bra. Bilen känns inte alls tung eller understyrd. Skall blir kul när snön kommer. Jag blir nästan sugen att byta ut bruks E39'an mot en Avant !

Vad som är utbytt och gjort på denna bilen är lite oklart ännu. Men vxlådan är bytt till en kraftigare 5vxlad (orginal 6vxl). Avgasystemet är 3" hela vägen från turbon. bromsarna är från S6.

Om den är chippad eller ej skall vi kolla på. Verkar som orginal är just 1.1bar som den laddar nu, och ett vanligt chip som användes var revo skall ge 1.4 - 1.6 bar.

Det är kul att lära sig helt nya bilmodeller :-)

blompa - 2015-7-21 kl 22:37

Turbon verkar vara bytt iallafall. Lite oklart ännu.
Bra info, Benny!



[Ändrad 2015-7-21 av blompa]

Micke G - 2015-7-21 kl 22:43

Det känns tufft att följa en Audi tråd här, men i brist på Alfa,, so whatever.

Eller " livet är inte bara Alfa men Alfa är livet"

Men tack Benny och & Co för drifting av denna site.
Kan inte tänka mig en vardag på jobbet utan AP... :kiss: Det tillhör morgonkaffet.

blompa - 2015-7-21 kl 22:55

Quote: Ursprugligen inlagt av Micke G  
Det känns tufft att följa en Audi tråd här, men i brist på Alfa,, so whatever.

Eller " livet är inte bara Alfa men Alfa är livet"



min 166a kommer alltid vara min kära 166a oavsett om vi får liv i henne eller måste begrava henne. Kul att du uppskattar våra (ibland rätt knasiga) trådar!

-----

Lite udda känns det att jag ägt bilen lite drygt ett dygn. Ca 24 timmar från avställt garagevrak måste vara något slags rekord :dunce:

BennySteen - 2015-7-21 kl 23:55

Quote: Ursprugligen inlagt av Micke G  
Det känns tufft att följa en Audi tråd här, men i brist på Alfa,, so whatever.
Eller " livet är inte bara Alfa men Alfa är livet"


Äh, bilar som bilar, bara dom är roliga på något sätt. Livet är för kort för att snöa in på bara ett märke.

Blir tjatigt att bara meka med samma hela tiden. Jag vill lära mig nya grejor!

Men imorgon skall jag fortsätta meka med racer75'an istället. skall montera transaxeln, tar väl 15-20 minuter :-)

/B

sam_h - 2015-7-22 kl 11:38

Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  

Äh, bilar som bilar, bara dom är roliga på något sätt. Livet är för kort för att snöa in på bara ett märke.


:beerchug:

blompa - 2015-7-22 kl 15:18

Tog audin till Sundsvall. Den går inte direkt snålt. 1.13 liter milen. Snittfart 87.

Det är en klart trevlig landsvägsmaskin som trivs lika bra i 110 som 160. :cool:

blompa - 2015-7-22 kl 16:12

Laddtrycksstyrningen är skitbra. Jämnt och fint vrid. Tidigt stabilt laddtryck. Rätt välgjort. Den känns inte tung.

El Toro - 2015-7-22 kl 16:35

Mycket trevlig bil ni har skaffat. Jag hade en S2:a med i princip samma drivlina som denna. Mer kassaskåp känsla är svårt att få för dem pengarna :-)

Min original turbo räckte till för att ladda 1,6 bar med hjälp av ett chip som sades vara en kopia på MTM-s 300hk chip för 2,2:an. Det som är viktigt då är att byta bränslepumpen. Min hade problem med misständningar när man drog ut den igenom växlarna. 1:an gick bra, 2:an började hacka strax före varvstopp och 3:an började hacka redan vid 5000varv. Byte av bränslepump löste problemet.
Det med 3 tum från turbon gjorde susen. Nackmusklerna måst vara med när man startar från stillastående ;-) Låter fint gör dem också dem femmorna.

Jo, jag saknar den. Trots tveksam historik och 25000mil på mätaren kändes den mer solid än några av mina finaste Alfor... Förlåt, men det är saningen.

blompa - 2015-7-24 kl 22:29

Idag blev det lite småmek och inspektion.
Till att börja med....

Torkarblad: :cool:

20150724_134803.jpg - 2.5MB

Därefter blev det lite inspektion av databoxen

Den satt här:

20150724_140352.jpg - 2.1MB

Rätt enkel installation med en enda handske.


Boxen har mapsensorn inbyggd, därav slangen. Den har definitivt varit öppnad förut.

20150724_140407.jpg - 2.1MB

Inuti var det två kretskort som var hopvikta. Efter en stunds fipplande fick vi isär boxen. Det fanns hakar både i kontakten (3) samt 2st ute i andra änden av boxen.

20150724_140847.jpg - 2.4MB

Med boxen öppen kunde vi snabbt konstatera att mapsensorn är uppgraderad till en på 3 bar. (standard var 2.5)

20150724_142332.jpg - 3.3MB

Chippen var märkta med grön penna på tejp. Det syntes jättebra... Not.

Det första chippet sitter på bottenkretskortet och innehåller troligtvis bränslemappen:

20150724_142655.jpg - 1.5MB

Quote:

S4RSCD4.
cd4121190


Det andra chippet sitter på det övre kretskortet och borde vara tändningen.

20150724_142642.jpg - 1.4MB

Quote:

RS4CD3
.lum 121190


Ovanstående citat är vad jag tror märkningen betyder.
Jag tror att den är chippad men frågan är varför den inte laddar mer än 1.1 ändå. Jag har diagnoskabel på väg med lite tur får vi ut data ur boxen då.





blompa - 2015-7-24 kl 22:34

Jag fortsatte att inspektera bakvagnen. Framför allt diffen då jag har klånkande
från bakvagnen vid växling. Symptom som ofta kopplas till diffhusets upphängning.

Det finns inga OEMprylar till salu längre.
Nåväl, jag har efter ett par dagar lyckats hitta ersättningsbussningar till hela
diffupphängningen. Den sitter i totalt fem bussningar (2+2+1).

Såhär ser bakre diff-fästet ut.

20150724_150332.jpg - 2.5MB

Är det dåligt draget bara? Ersättning från Powerflex finns att tillgå.
Hela fästet går byta mot en skitfräck aluminiumprofil med polyuretanbussning från Apikol. Den är dock dyr


Den främre diffbalken sitter i 4 bussningar. 2 av dessa sitter ytterst.
En i varje ände. De hade väldigt lite spel och ser friska ut(Apikol tillverkar ersättningsbussningar annars):

20150724_150443.jpg - 2.5MB

Detta är en av de inre diffbussningarna.

20150724_150431.jpg - 2.7MB

De hade rätt mycket spel. Som tur var är tillverkar "034 motor sport" ersättningsbussningar. Inte fasligt dyra heller.

Övriga bussningar i bakvagnen såg trötta ut men inte helt slut.

Ajdå....

20150724_151707.jpg - 1.9MB

Trasig drivaxeldamask höger bak. Det blir att beställa en sån också:

Som avslutning passade jag på att kontrollera oljenivån i bakdiffen. Nästan upp till hålet. Klar och välstinkade sörja:

20150724_153321.jpg - 1.9MB

När jag ändå var i farten passade jag på att kontrollera växellådans oljenivå. Den var också okej. Samma färg och lukt.

20150724_160256.jpg - 1MB

Kanske slipa bort lite ytrost och lägga ett lager svart rostskyddsfärg på vissa av prylarna.

Edd China brukar använda stonechip. Vad kan vara en bra variant på det?







blompa - 2015-7-24 kl 22:35

Quote: Ursprugligen inlagt av El Toro  
Mycket trevlig bil ni har skaffat. Jag hade en S2:a med i princip samma drivlina som denna. Mer kassaskåp känsla är svårt att få för dem pengarna :-)

Min original turbo räckte till för att ladda 1,6 bar med hjälp av ett chip som sades vara en kopia på MTM-s 300hk chip för 2,2:an. Det som är viktigt då är att byta bränslepumpen. Min hade problem med misständningar när man drog ut den igenom växlarna. 1:an gick bra, 2:an började hacka strax före varvstopp och 3:an började hacka redan vid 5000varv. Byte av bränslepump löste problemet.
Det med 3 tum från turbon gjorde susen. Nackmusklerna måst vara med när man startar från stillastående ;-) Låter fint gör dem också dem femmorna.

Jo, jag saknar den. Trots tveksam historik och 25000mil på mätaren kändes den mer solid än några av mina finaste Alfor... Förlåt, men det är saningen.


Solid är ordet. En riktig autobahnräser. Den ger inte lika många olika känslor som Alfan dock (än).

BennySteen - 2015-7-25 kl 19:49

kul med chippingen. skall bli intressant att forska fram varför det inte laddar mera.

blompa - 2015-7-28 kl 20:27

Jag tror jag har lyckats identifiera min turbo!

Kompressorhuset på en RS2-turbo ska vara märkt: 53261015160

Jag lyckades hitta en sån märkning idag. Det som stört mig att jag inte hittat 7200-märkningsplåten på baksidan. Min har haft en HELT annan märkning. "k24 1335"

Alldeles nu har jag lyckats identifiera att det är en turbo som är specialbeställd av Dahlbäck racing som det verkar:

Quote:

The 2004 RS2 turbo group buy GB) turbos were arranged through Jeff Labombard who did the GB with Tim at TJM Motorsports (also Northern European) in NH. At the time Tim was just starting with Dalback racing and had the ability to get the Turbos through his connection in Sweden. Dahlback had a special turbo run done by KKK and Jeff and Tim tapped into that for 20 turbos. Jeff recalled that it took an extra couple months. All parties involved had impeccable credentials and the turbos came from the same production line as the Audi part. They are genuine factory parts, just not labeled for the VW/Audi parts system. The upper line on the 2004 GB turbo serial number plate reads K24 1335. The lower line on plate has the actual serial number like: 24 4089063. Or as shown in this photo from Mike S.:


foto.

Det är alltså definitivt en RS2-turbo. Dessutom en producerad relativt nyligt. Bra skit att upptäcka. En lite klurig sak faktiskt :)

edit: Referens





[Ändrad 2015-7-28 av blompa]

sam_h - 2015-7-28 kl 20:31

Kul! nu ska ni bara komma på vart allt laddtryck tagit vägen! ;)

Besar - 2015-7-28 kl 21:32

Grym detektiv arbete :-)

blompa - 2015-8-1 kl 22:28

@sam_h
Japp. Inte så att bilen går dåligt nu heller. Men ni vet hur det är...

@besar
Tack!

Det blev mek idag!

Min milmätare slutade fungera kort efter besiktningen. Det kan vara relaterat till att jag nollställde trippmätaren under färd.

VDOs hastighetsmätare har kända problem med just milmätaren. det sitter ett litet kugghjul som är gjort av uretan och som är smort av någon som över tid bryter ner kugghjulet.
Jag beställde 2 nya drev för någon hundring. De borde hålla så länge bilen håller. De som sitter i har trots allt hållit i närmare 26000 mil vilket nog får sägas vara okej
med kända brister.

Nåja för att kunna göra detta måste man plocka ner hastighetsmätaren i molekyler. Lätt? Nej...

20150801_075241.jpg - 1.7MB


Steg 1. Lossa täcklisten nedanför instrumenthuset.
Den dras loss åt vänster. (2 skruvar)

20150801_075435.jpg - 2MB

Steg 2: Loss instrumenthuset. (3 skruvar)

20150801_075910.jpg - 2.2MB

Steg 3 Många sladdar. :(
Efter ett visst lirkande fick jag loss alla. De är färgkodade eller har unik kontakt. Rätt redigt gjort faktiskt.

20150801_080036.jpg - 1.7MB

20150801_081833.jpg - 2.3MB

Steg 4. Lossa på platsbakstycket (6 skruvar). Torx på insidan. Bra grejer.
Bakstycket är förresten ledat och går att vicka ner så att man kommer åt att byta lampor utan att .
Alla mina lampor var hela. Det kändes lika bra att kontrollera detta nu.

20150801_085511.jpg - 2.1MB

Steg 5. Lossa kretskortet. (5 skruvar+en sladd). Det lyfts sedan ganska enkelt loss.

20150801_091347.jpg - 2.2MB

Nu börjar vi komma någon vart!

20150801_091354.jpg - 1.8MB

Steg 6.
För att ta isär hastighetsmätaren behöver man få loss nålen till att börja med.
Att ta loss hastighetsmätarnålen tog mer tid än alla andra manövrar tillsammans. Det tog nog en och halv timme med lite googlande.
SATAN vad den satt. Mindre våld har knäckt ben på folk!

20150801_101346.jpg - 1.7MB

Steg 7. Lossa mätartavlan. (2 skruvar).

20150801_102042.jpg - 2.4MB

blompa - 2015-8-1 kl 22:32

Steg 8. lossa mätarhuset från fronten. (2 skruv)
steg 9 lossa mätarhuset från panelen på baksidan. (4 skruv. Ej visat)

20150801_102446.jpg - 2.1MB

steg 10. Lossa kretskortet som sköter om milräknaren (2 skruv från höger på bilden ovan.)

20150801_103010.jpg - 2.3MB

Puh. Det vi vill åt är kugghjulen som sitter på stegmotorn.
Vi kikar väl på kugghjulen:

20150801_103107.jpg - 1.8MB

A-HA! Som jag trodde. Avbruten kugg. De kvarvarande kuggarna var mjuka som smör.
Såhär ser ersättaren ut:

20150801_102606.jpg - 2.6MB.

och på plats:

20150801_103327.jpg - 2.3MB

Assembly is the reverse process som Haynesmanualerna säger.

Jag fick ta ut och kalibrera om hastighetsmätare 3-4 gånger dock.
Till slut tog jag och polaren oss ut till bilen där vi skruvade i instrumentpanelen.

Efter en kort provtur kunde jag konstatera att inte det inte var någon skillnad alls.
Mäkta besviken fixade jag lite lunch innan jag for ut till polaren som byggde dränering. Jag fick köra hans hjullastare.

Efter en dags muttrande och grävande kör jag hem från polaren och då fungerar det plötsligt. Grusvägen ut till honom har skakat saker på plats.
Något jag missat att kolla innan vi satte ihop allt.

Jag är dock nöjd nu. Jag hoppas att min lagning är permanent eller åtminstone så länge bilen lever.

20150801_220251_HDR.jpg - 1.2MB

sam_h - 2015-8-1 kl 23:13

Haha, det är riktiga vänner som låter en köra hjullastare när man är lite nere!
:beerchug:

FredrikAssarsson - 2015-8-1 kl 23:34

En hjullastare, en varm sommarkväll/natt, ett par peltorkåpor och lite Metallica får vilken karl som helst på fötter! :)

Snyggt mekat också :)

blompa - 2015-8-9 kl 21:45

@sam

Japp.

@fredrik

Tackar!

Idag har det inte blivit något mek men däremot bilvård.
Jag köpte en hel bunt tvättprylar i mikrofiber på biltema.

Avfettning,
Avspolning,
mer avfettning,
/Mikrofiberfingerhandske+gnugga. Den hansken var skitbra till att tvätta fälgar!

Tvätta bilen. En av vardera: vänster
höger vax on, vax off-stuk. :cool:

Toksvettigt var det.

Sen torkade jag av bilen.

Därefter blev det leka med nya saker:
Lera!. Den var inte så meckig att arbeta med men den behövde ha vatten eller liknande inunder, annars brände leran fast och kletade på en fläck.

20150809_171219.jpg - 1.5MB

Därefter: Min första vaxning! :P

Polermoböp och:

20150809_171202.jpg - 1.9MB

Några bonusbilder:

20150809_174855.jpg - 2.1MB

20150809_175017.jpg - 1.7MB

20150809_182309.jpg - 2.6MB

Iochförsig hann vi med att testa min nya 2x2-kabel. Vi fick inte kontakt. :/
Jag har inte hunnit felsöka det ännu.

20150809_140955.jpg - 1.9MB







FredrikAssarsson - 2015-8-9 kl 22:08

Använd såpa med claybaren eller bilschampo med den så funkar claybaren suveränt!

Jag använder det varje vår för att få bort alla prickar efter vinterns skitvägar. Mycket effektivt men man får ju vaxa plåten efteråt.

BennySteen - 2015-8-10 kl 00:12

mek med bilstereo ena dagen och bilvax nästa.... börjar bli dags att styra upp verksamheten inom umemaffian. snart börjar rikard och andreas montera plysch i inredningen...

nä, något riktigt rejält övermotoriserat vansinnesprojekt får det nog bli i höst.




[Edited on 2015-8-9 by BennySteen]

NZORIKKO - 2015-8-10 kl 10:10

Blank Audi

DSC_0011.JPG - 244kB

blompa - 2015-8-13 kl 06:56

@FredrikAssarsson

Bra tips med såpa eller schampo. Jag gjorde en vaxning direkt efterråt och jag känner mig nog rätt nöjd ändå.

@bennySteen
Man måste prova ibland.

@Rikard

Japp. Tack!

---------------

(lite uselt med bilder. Sorry about that)

Det blev lite mek igår. Efter ett par timmar hushållsbestyr, någon knapp som skulle fixas samt en stol som behövde kläs om; for jag till Rikard där jag skulle testa om en 5.25"s element går in i framdörrarna. Isåfall var planen att beställa ett alpinekit med 5.25tums mellanbas, diskant och delningsfilter (SPG-13CS).

Vi plockade loss högtalargallret och såg snabbt att det inte alls satt några tusenåriga nokiahögtalare där. (jag har inte ens startat stereon sen jag fick bilen). Det satt:

ett par JBL GTO428 koaxialer.

20150812_192219.jpg - 1.9MB

Dessa borde iallafall testas.
Ljudbilden var helt okej även om diskanten nog borde suttit längre upp.

Vi kopplade in slutsteget och Baslådan och fick genast rätt trevligt ljud.
Stereon som satt i var konstig och knäpp så jag tog det vrakgods jag fått av farsan. (ja, lådan är verkligen gjord av vrakgods).

20150812_064311.jpg - 1.9MB

En Pioneer med både USBport, cdläsare och line in. dock sitter line in-porten på baksidan. När vi gick igenom den visade den sig också ha inbyggda delningsfilter som enkelt gick att konfigurera i menyn.

Den fick sitta kvar.

Rikard lyckades hitta en bra placering av baslådan. Där kommer den nog hamna (uppe på en liten hylla i bakluckan, mot baksätet). Dock behöver vi ett arbetspass till för att montera den och slutstegen samt koppla in allt.

På sikt kanske det blir alpinekittet ändå men det är svårt att montera då man behöver bygga lådor i dörrarna. Det jobbet talar lite emot bytet. Allt beror väl på om jag stör mig på ljudet med JBLerna.

Jag passade också på att sätta dit de saknade dörrlisterna. ett 10minutersjobb. Jag har resten men de får nog vara i en låda tills vidare.

20150813_072956.jpg - 3.2MB

Nu till kvällens fynd!

Audi S4 med AANmotorn är väldigt populär att COP-konvertera (speciellt ihop med trim). Det passar bolt on faktiskt. Vanligast har nog varit att ta copar från Audi 1.8T. Nuförtiden tar kidsen COPar från 2.0TFSI då de troligtvis är lite stöddigare.

Jag blev nyfiken på vad som faktiskt satt i min bil Den går rätt fint trots diverse trim och uppgraderingar. Med orginaltändning (och trim) är det vanligt med dålig tändning en bit upp i varvregistret.

Jag och Rikard lyfte lite på kåpan och hittade:

20150812_223221.jpg - 2.6MB

Och en bild med mer lättlästa nummer:
20150812_223304.jpg - 2.7MB

Bilen är redan COP-konverterad till 1.8T-copar.

Tomten kom tidigt i år. :) :cool:


[Ändrad 2015-8-13 av blompa]

BennySteen - 2015-8-13 kl 07:54

vad sitter där orginal, Tändspolar utan inbyggd drivning ? (typ som 166an) kablaget.

måste väl också ha bytts ? isåfall hur har det skarvats mot boxens sladdar ?

blompa - 2015-8-13 kl 09:21

Orginal sitter det 2 sådana här tändsteg. Dvs den svarta till vänster. 3-kanalig modul.

Se här för detaljerad info.


Jag vet inte hur min konvertering är gjord men är den bra gjord har man nog bytt hela härvan och går direkt mot boxen.

Här hittade jag en instruktion hur man gör det från grunden. 034 har faktiskt färdiga tändkablage och CoP-paket


[Ändrad 2015-8-13 av blompa]

blompa - 2015-8-20 kl 21:12

Det har finmekats lite igår.

Jag och Rikard mekade stereo. Vi Monterade in baslådan samt slutsteg i bagaget.

20150819_211520.jpg - 2MB

Stereon är en Pioneer med USB in, AUX in, och inbyggda delningsfilter Ganska smutt faktiskt.

Vi drog styrning och lågnivå till bagaget och skruvade upp slutsteget på väggen mot baksätet.

20150819_222837.jpg - 2.1MB

Matningen till steget drog vi direkt ifrån batteriet (via en säkring)

20150819_211555.jpg - 2.1MB


Det låter helt okej faktiskt. Det går såklart att ställa upp basen så att man trycks fram i sätet. (men det är inte rätt).

När man kör försvinner basen av avgasljud. Tydligen är 3tums avgasrör lite mer basigt :cool:


FredrikAssarsson - 2015-8-20 kl 21:19

Bara kepsen bak och fram som saknas då och ge fan i blinkersen så smälter ni in i S4 kretsen! ;)

blompa - 2015-8-20 kl 21:57

Jag pös över till Benny för att inspektera TSmotorn och kanske skruva lite.

TSmotorn finns beskriven på rejsa.

Eftersom att det har klonkat lite från bakvagnen när man släpper kopplingen väldigt plötsligt bestämde vi oss för att titta på det.

Det finns inga orginalbussningar till bakdiffen längre. Det finns helt nya fästen från apikol men de är rätt dyra. 200dollar+frakt och moms från usa.

Det närmaste man kommer är en Powerflexbussning till en t3 syncro så jag beställde en sån för några veckor sedan. Efter en hel del googlande utan större resultat hittade jag till slut denna tråden. Där bussningen rekommenderas.

Jag hittade inga mått men chansade. En sån här:

20150820_191359.jpg - 2.1MB

Diffen sitter som stöd mot en balk. Hållaren är dragen i balken med en skruv. Skruven sitter via en bussning till diffen. Mot diffen är hållaren monterad med 3st insexskruvar.

Såhär ser den ut på bänken:

20150820_191439.jpg - 2.4MB

Bussningen är designad med spel. Vilket verkar lite galet.

Den övre tallriken är lös och har en gummigrej på sig. Den undre gummigrejen sitter fast i bussning. Eller borde ha suttit fast.

Jag tryckte loss bussningen från fästet med fingrarna. Vilket inte är en bra sak.
(50mm håldiameter)

20150820_194907.jpg - 2.3MB

Forumet ljög dock. Bussningen har en diameter på 37.5.

Vi bestämde oss ändå för att montera den.

Väl åtdragen kändes den rätt bra. Jag ska nog svarva till en aluminiumhylsa för att få den helt stum.

20150820_195315.jpg - 1.6MB

Såhär ser den ut monterad.

20150820_200940.jpg - 2.5MB

En av de bakre bussningarna för avgasystemet var nästan av. VI stoppade snabbt dit en ny.

20150820_200746.jpg - 2.3MB







[Ändrad 2015-8-20 av blompa]

blompa - 2015-8-20 kl 22:06

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Bara kepsen bak och fram som saknas då och ge fan i blinkersen så smälter ni in i S4 kretsen! ;)


Någon måtta får det vara. Du vet väl att varje gång du inte blinkar i en rondell hamnar en Alfa på skroten?


[Ändrad 2015-8-20 av blompa]

NZORIKKO - 2015-8-21 kl 08:19

Försvann klonkandet med nya bussningen på plats?

blompa - 2015-8-21 kl 12:00

Quote: Ursprugligen inlagt av NZORIKKO  
Försvann klonkandet med nya bussningen på plats?


Den blev fastare i bakvagnen men klonket är nog inte helt borta.

Jag ska byta de främre diffbussningarna också.

De finns på 034 racing.

Vet någon en firma i EU som säljer 034-prylar?

blompa - 2015-8-25 kl 21:36

Jag och Benny bytte den bakre bussningen men för att få det hela helt helt bra tänkte jag att man kan svarva till ett mellanlägg

Jag fick hjälp med det av Palle som fixade en bussning på nolltid

20150823_161711.jpg - 1.8MB

Tack Palle!

Vi hann med lite 75amek och en del förberedelser vad gäller Lancian också

Igår var det mek igen. Dock bara ett kort mek.

Vi anslöt till styrboxen och läste ut felkoder från både AC, ABS och ECU.

Rätt coolt att det gick på en bil från 1994.

20150824_184508.jpg - 2MB

blompa - 2015-9-4 kl 22:43

Mer finmek har utförst.

Rikard snokade fram ett alpine 5.25"+1"diskant+delningsfilter-kit som jag spontanköpte för någon vecka sen. Bra grejer faktiskt.

Jag körde över till Rikard i Tisdags, planen var att skruva ur basreflexlådan och skruva dit de nya.

Att riva dörrsidorna var en baggis. 5 skruv och följt av ett lyft. Ganska välgjort och lättarbetat.

20150901_192445.jpg - 2.3MB

En löslyft dörrsida:

20150901_192441.jpg - 2.5MB

På baksidan av dörrsidan ser vi att denna kvalitetspryl är tillverkad i rätt land:

20150901_192946.jpg - 1.5MB

Själva basreflexlådan ser ut såhär:

Högtalaren som sitter där orginal är treskruvars 5.14" nu sitter det 4" koaxial JBL.

20150904_224123.jpg - 1.8MB

Vi skruvade loss hela basreflexlådan och klippte till en mall att använda vid konstruktion av en baffel.

Baffeln blev såhär efter lite filande:

20150903_201056.jpg - 2.1MB

Allting tog dock tid så vi fick fortsätta på Torsdagen.

Vi började med att isolerade den på framsidan för att minimera vibrationer:

20150903_201117.jpg - 1.8MB

Diskruvad ser det ut såhär. Den satt förvånansvärt bra faktiskt.

20150903_201340.jpg - 1.9MB

För första gången har diskanten placerats upptil i den här bilen:

20150903_204413.jpg - 2.7MB

På plats ser detta ut såhär:

20150903_210213.jpg - 2.2MB

Ljudet blev klart bättre för en relativt liten kostnad också.







blompa - 2015-9-13 kl 17:51

Audin går rätt bra. Den ser fortfarande tråkig ut i fronten dock.

Jag kände dock att det blivit dags för lite service!

Upp på lyften:

20150913_145828.jpg - 1.9MB

Nya oljan samt nytt filter:

20150913_145903.jpg - 1.9MB

Oljepluggen sitter på sidan av blocket längst ner mot föraren.

20150913_145838.jpg - 1.5MB

Oljefiltret som satt på var ett Boschfilter. Det satt jäkligt lättåkomligt. Går nog byta utan att ha lyft alls.

20150913_151311.jpg - 1.8MB

I vanlig ordning förfyller vi oljefiltret. Det var ett stort jäkla filter:

20150913_151555.jpg - 1.7MB

Det gick i nästan 4½ liter innan hon kändes nöjd:

20150913_153105.jpg - 1.9MB

Ganska full på stickan.
20150913_153237.jpg - 1.8MB


Vi hann med att inspektera bakvagnen och byta en positionslampa också. Ett jäkligt enerverande pipljud försvann iochmed det (bilen varnar att en lampa är slut). :)

gonggong - 2015-9-13 kl 21:31

då kryper jag också fram och säger att jag alltid velat ha en audi v8, modell 89-92 typ. dock är de flesta jag kikat på skit. letar ju efter den där 1-ägare original med 16 krysseker-fälgarna i mint, fullutrustad... ska jag lägga det på samma önskehylla som den vita 75:an 2.0 ts och den vita 164:an med gråa kjolpaketet, svart skinn och sollucka..? ...plötsligt kanske det händer? :bananana:

blev såld på 100-modellen sedan när jag såg 007 slänga in en skurk i baken på en silverfärgad med treserramp eller dyl back in the days :)

kul med lite andra märkesgalenskaper på forat tycker jag iaf!!!
mvh filip

BennySteen - 2015-9-14 kl 00:00

En dragkrok känns som en naturlig uppgradering på S4an nu...

NZORIKKO - 2015-9-14 kl 10:29

Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  
En dragkrok känns som en naturlig uppgradering på S4an nu...


Instämmer :boing:

hbp98001 - 2015-9-14 kl 20:08

Quote: Ursprugligen inlagt av gonggong  
då kryper jag också fram och säger att jag alltid velat ha en audi v8, modell 89-92 typ. dock är de flesta jag kikat på skit. letar ju efter den där 1-ägare original med 16 krysseker-fälgarna i mint, fullutrustad... ska jag lägga det på samma önskehylla som den vita 75:an 2.0 ts och den vita 164:an med gråa kjolpaketet, svart skinn och sollucka..? ...plötsligt kanske det händer? :bananana:

blev såld på 100-modellen sedan när jag såg 007 slänga in en skurk i baken på en silverfärgad med treserramp eller dyl back in the days :)

kul med lite andra märkesgalenskaper på forat tycker jag iaf!!!
mvh filip


JAMENELLERHUR! En V8 ELLER en 200 Turbo från 80-82 med de lösa originalkuddarna i plysch i baksätet. Skumt att diskutera Audi i ett alfaforum men det finns några som lockar faktiskt.

blompa - 2015-9-14 kl 21:46

Quote: Ursprugligen inlagt av hbp98001  
Quote: Ursprugligen inlagt av gonggong  
då kryper jag också fram och säger att jag alltid velat ha en audi v8, modell 89-92 typ. dock är de flesta jag kikat på skit. letar ju efter den där 1-ägare original med 16 krysseker-fälgarna i mint, fullutrustad... ska jag lägga det på samma önskehylla som den vita 75:an 2.0 ts och den vita 164:an med gråa kjolpaketet, svart skinn och sollucka..? ...plötsligt kanske det händer? :bananana:

blev såld på 100-modellen sedan när jag såg 007 slänga in en skurk i baken på en silverfärgad med treserramp eller dyl back in the days :)

kul med lite andra märkesgalenskaper på forat tycker jag iaf!!!
mvh filip


JAMENELLERHUR! En V8 ELLER en 200 Turbo från 80-82 med de lösa originalkuddarna i plysch i baksätet. Skumt att diskutera Audi i ett alfaforum men det finns några som lockar faktiskt.



Tack för uppmuntran!

@Benny / Rikard:

Det skulle fungera bra med dragkrok faktiskt. Dock finns annat som ligger före. En del svetsarbete så att säga.

BennySteen - 2015-10-27 kl 20:58

Vi skojade till det lite med en film där vi byter vinterdäck på S4:an.


blompa - 2015-10-28 kl 08:09

Min remote trigger är en bra leksak :)

Idag är det -10 grader här. Klart, friskt och myggfritt.

Jag tog några bonusbilder.

Rätt feta skivor och ok fram:

20151027_190252.jpg - 1.6MB

Dubbla flytande. 4 belägg ser jag.
20151027_190322.jpg - 2.1MB

Mycket mönster kvar på vinterdäcken. nästan en cm.

Nästan inga dubb är bortslitna. Fälgarna var något repiga dock.
20151027_190426.jpg - 3MB

blompa - 2015-12-4 kl 16:41

Det har regnat halva dagen och snöat andra halvan. KAnske en dm slask på vägen
Vägarna ute är riktigt halkbane-hala.

Jag menar... kolla bara:


20151204_161633_HDR.jpg - 2.4MB

Som synd att man inte har en bil med jäkligt fin fyrhjulsdrift, hög komfort och mycket motor...

oh wait! :cool:

NZORIKKO - 2016-1-26 kl 23:33

Andreas bytte termostat och kylarvätska och kopplade upp bilen mot diagnosen för att kolla felkoder.

DSC_0009.JPG - 128kB

DSC_0023.JPG - 156kB

blompa - 2016-1-27 kl 00:14

Jäklar i min låda vad kul den här bilen är att köra när det är halt.

Jag har rätt bra vinterdäck på bilen. Men om vädret är rätt (dvs -20 ) kan man slita loss den på alla fyra så att den jazzar sådär kul :cool:


Hur som helst var det dags att byta den trötta termostaten och den trasiga G110sensorn.

Den gamla termostaten:
20160126_194038.jpg - 1.9MB

Här bredvid den nya (biltema 61-453)
20160126_194047.jpg - 2.2MB

Tallriken på biltema är lite bredare. Den passar faktiskt bättre än den gamla.

Däremot var o-ringen inte i närheten av stor nog. Jag bytte till den gamla packningen efter att första påfyllnaden rann ut i baljan. Tur att man köpta en 12kilos koncentratdunk :cool:

G110-sensorn sitter på baksidan av motorn.
Nertill här. Den går nästan att se.
20160126_202152.jpg - 2.2MB

Här i närbild.
20160126_202205.jpg - 2.1MB

Den sitter i ett plast-t-stycke med en låsklips. T-stycket går ofta sönder då man demonterar sensorn så jag köpte nytt t-stycke också

Puh. Det var trångt att komma åt. Ganska riven på armarna blev man.

blompa - 2016-2-19 kl 14:19

Händer något här då?

Inte jättemycket. Jag skulle behöva gå igenom en del saker. Jag har trots allt en plan för bilen.

När jag idag lyckades skaka loss passade jag på att åka till opus.

Fråga:Gick det vägen då?
20160219_094908_HDR.jpg - 2.4MB

Svar: Blankt papper!
20160219_131857_HDR.jpg - 2.3MB

sam_h - 2016-2-20 kl 00:20

Grattis!
:beerchug:

josé - 2016-2-20 kl 09:34

Eminent rolig tråd som jag har missat helt :bananana:

Nya forumregler skulle ju kunna vara: minst en byggtråd med Alfa Romeo/italiensk bil och sedan får man lägga upp en tråd med bil från valfritt märke, liknande denna :thumbsup:

blompa - 2016-2-20 kl 15:14

Quote: Ursprugligen inlagt av sam_h  
Grattis!
:beerchug:


Tackar! :beerchug:

Quote: Ursprugligen inlagt av josé  
Eminent rolig tråd som jag har missat helt :bananana:

Nya forumregler skulle ju kunna vara: minst en byggtråd med Alfa Romeo/italiensk bil och sedan får man lägga upp en tråd med bil från valfritt märke, liknande denna :thumbsup:



Så kul att du gillar tråden. Bilen är fantastisk på så många sätt. Att ligga i landsvägsfart där hon mår bäst är fint. Accelerationen från 120 till 170 är fin. (har jag givetvis inte testat men läst :lips:)

Jag agerar nog som om det är de reglerna som gäller . :cool:

blompa - 2016-3-10 kl 22:08

Min mobiltelefon ger ifrån sig sprakande ljud när man använder blixten. Ett dåligt tecken. Det är iallafall orsaken till varför jag inte har bilder ikväll.

Jag fick hjälp av Rikard att sätta fast förardörrsidan bättre. Den gnisslade lite. Klart bättre blev det. Nu sitter den precis som den ska!

Dessutom gjorde vi 2 insatser. Vi drog fram en laddkabel från batteriet:

8873379528734.jpg - 16kB

Samt att vi felsökte lite på G42sensorn som jag haft felkod på. Jag hade en teori om att någon svängt på kontakterna till efterpumpen och Insugstempen.Efterpumpen går en stund efter att motorn stängts av om turbon är för varm.

Det visade sig att så var fallet.

Här syns att det ska vara en brun kontakt med vinklat gummi. brun/grön och brun/blå kablar

AANThrottleBodyWithPNs.jpg - 395kB

efterpumpen ska ha 2*vit/svart och en svart på sina 2 stift.

Det kändes bra att hitta det felet.
Vi dubbelkollade genom att nolla felkoder och givetvis en obligatorisk testrunda. Jag tror jag har Rikards godkännande. :cool:


blompa - 2016-7-26 kl 16:00

Bilen har laddat lite dåligt så jag beställde en ny laddningsregulator till att börja med.

Generatorn sitter på förarsidan av motorn. Ganska långt fram.

20160726_132446.jpg - 2.2MB

Efter att ha rivit isär en del...

20160726_134545.jpg - 2.5MB

...ser jag att den jag har inte kommer passa.

Det blir en cykeltur till lokala gubbdagis för ett köpa sig en. Nu med delen i handen var det enklare att vara säker på att man fått rätt del.


En av dessa är alltså (obetydligt) använd. :cool:
20160726_153118.jpg - 1.9MB

Den nya skruvas på plats.

20160726_161135.jpg - 1.5MB

Samt en minnesnotering, Vad tusan det sitter för generator i bilen:

20160726_161320.jpg - 2MB


blompa - 2016-7-26 kl 16:06

Sen har jag nog bestämt mig för ett Bosch S4 batteri.

Som genom ett mirakel var de inte såå dyra på mekonomen.


Finns ett S3 med 70Ah som också borde passa. står och väger lite men 60Ah S4-batteri i en Audi S4 borde bli rätt :cool:

Banner Power Bull går inte få tag på lokalt och lander på 1400+frakt. Alla fraktfria alternativ i tyskland försvann. Dessutom är det på håret att det går in.

Referens: https://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=34420

[Ändrad 2016-7-26 av blompa]

blompa - 2016-10-11 kl 21:13

Jag har startat upp Audin efter sensommarens Fiatkörning.
Audin startade snällt (och segt) som vanligt.

Allt startade dock inte. Kupéfläkten (som jag upplevt som lite trött) ville inte vara med längre.

Hepp, jag snokade runt lite och det såg lite meckigt ut. Men ungefär 4905243543543 gånger enklare än att göra det på en 166a.
Den var inte särskilt dyr heller så jag beställde en på en gång.

Batteriet har varit dåligt så jag köpte ett nytt. Det Bosch S5 80Ah massor CCA som jag hittade fick faktiskt inte plats så det blev ett annat märke.

Jag lossade lite plastkåpor och ser den svarta liggande burken som innehåller fläkten. Den sitter i mitten mellan torpedväggen och den falska torpeden.

Här nedan ser man hur jag mäter spänningen över den existerande fläkten. Den levererar noll trots spänning. Bra anledning att tro att den är kaputt

20161011_103006_HDR.jpg - 2.4MB

Demonteringen fortsätter med fler kåpor, vindrutetorkare, vindrutetorkararmar och en skruv i vardera fotutblås inne i kupén

20161011_103547_HDR.jpg - 2.3MB

Skruvarna inne i kupén binder samma fotutblåsen med fläktburken på utsidan.

20161011_151953.jpg - 2.9MB


I bortre änden av Luftburken sitter en gummimanschett som leder in luften i en annan låda som innehåller torkburk och ac-prylar.
Den monteras härnäst.

I detta läget är det dags att lyfta på hela burken för att få loss en krage i andra änden. Den sitter i 3 skruvar. En av de mitt inunder.
Den fås loss såhär:

20161011_121151.jpg - 2.2MB

Man skruvar i blindo... eller nästan. Man kikar på en skärm och filmar med snake-cam! :cool:

Såhär ser skruven ut med kragen på plats.

20161011_115604.jpg - 2.7MB

Här ser man utsticket där skruven har suttit. kragen har alltså stuckit ut 4cm eller så från holet. Tajt som attan.

20161011_121147.jpg - 2.1MB

En gammal fläkt bredvid en ny fläkt.

20161011_123457.jpg - 1.7MB

Interna resistansen var 10x högre på den som inte fungerade.
Härinne satt den. Gummiupphängd, fixerad i botten. Kontakten sitter i botten. Den hålls på plats längsvis med en Låsring som hindrar att den rör på sig.

20161011_124247.jpg - 1.9MB

En ny på plats! Oavsett vad det ser ut som så var det jävligt tajt.

20161011_141831.jpg - 2.1MB

Den nya fungerade och nu har jag återfått fläktverkan. Bara någon klips och en skruv som föll bort!
Innan jag for passade jag på att skruva i det nya batteriet:

20161011_160627.jpg - 2.3MB

Med det nya batteriet i lät bilen piggare på startmotorn och startade dessutom snabbare.

Jag hann inte mer än snabbkolla batteriet men lessnade lite och halvchansar på Energizer Premium efter bara en stunds letande. Dock inga större felrapporter.

[Ändrad 2016-10-11 av blompa]

dhladohc - 2016-10-11 kl 22:02

Quote: Ursprugligen inlagt av blompa  
Hepp, jag snokade runt lite och det såg lite meckigt ut. Men ungefär 4905243543543 gånger enklare än att göra det på en 166a.
[Ändrad 2016-10-11 av blompa]


Äsch. Kupefläkten är inget svårt på 166. Tar bara lite tid. Rev isär hela arrangemanget för tredje gången häromdan. Man får upp tempot efter ett par gånger. :P

blompa - 2016-10-12 kl 08:30

Quote: Ursprugligen inlagt av dhladohc  
Quote: Ursprugligen inlagt av blompa  
Hepp, jag snokade runt lite och det såg lite meckigt ut. Men ungefär 4905243543543 gånger enklare än att göra det på en 166a.
[Ändrad 2016-10-11 av blompa]


Äsch. Kupefläkten är inget svårt på 166. Tar bara lite tid. Rev isär hela arrangemanget för tredje gången häromdan. Man får upp tempot efter ett par gånger. :P


Det där, det är värsta sortens trollande :P

Ska ta itu med fronten snart. Fixa lite färg och sanda ner gamla färgen. Fick reda på vad det var för färg på den nu.


Vulkansvart med Pärlemoreffekt W9/W9.
Vilket jag tror är något annat är Vulkansvart LZ9U

För övrigt ville Audi ha 3000 för en ny Kupéfläkt i kartong, inte monterad. Jag passade på att fråga när jag ändå var där :P

[Ändrad 2016-10-12 av blompa]

blompa - 2017-3-25 kl 19:01

Det har blivit dags att göra en insats.

Audins mellanburk har länge varit rätt dålig. Ljudnivån har varit rätt pinsam.

Jag behövde en 25cms oval ljuddämpare att ersätta. Givetvis var den svetsad i ena änden så det var inte så enkelt att få loss den.

Vi höll till på polarens jobb där det finns en hel del bra verktyg och ett par svetsar. En kempomat 2500. Jag tror den andra var en Esab 400 mig med vattenkylning. Jäkligt fet sak.

Min plan var att ta loss avgsystemet framför den trasiga ljudburken(den icke-svetsade änden), sen kapa isär och svetsa dit nya på golvet. Jag körde fast på en gång och fick ringa in en expert. Experten visade hur fan man göra på ren svenska. :cool:

Här har ni bilen före:

20170325_150950.jpg - 2.6MB


Här har ni ny dämpare och *host* bättre begagnad. Den är faktiskt till salu om någon är intresserad. :cool:

20170325_164329.jpg - 2.3MB

Och på plats. Vi fick dessutom 2 kanske 3 cm bättre frigång då vinkeln blev mycket bättre med nya. Det var en vinst jag inte räknade med.

20170325_170712.jpg - 1.4MB

Såhär skitig lyckades jag bli den här gången.

20170325_171014.jpg - 1.6MB

Jag gjorde en mätning med mobilen ungefär 1 meter rakt ut från vänster bakdäck. Bilen stod på tomgång.

Före :
Screenshot_2017-03-25-13-52-19.png - 175kB

Efter:
Screenshot_2017-03-25-17-17-20.png - 145kB

Ljudet var galet högt i marschfart.


Tack som fan till experten som tog sig tid!

BennySteen - 2017-3-25 kl 21:31

Du behöver inte vara hemlig. Malin läser inte på alfapower och jag lyckades dölja det extra bandaget vid hemkomsten.

Jag behöver ibland hjälp av frun när man lyckats kapa sig extra djupt i något finger och silvertejpen från garaget inte klarar hålla blodflödet.

Det hände på förmiddagen hemma. Vinkelslip i höger tumme :-/ Efter sedvanligt omplåstring och skäll från frun smiter jag iväg och hjälper Andreas och lyckats göra ett ännu större och djupare sår i vänster pekfinger med en ännu större vinkelslip...

Tur man hade medicin hemma.

IMG_20170325_210734.jpg - 1.9MB

[Edited on 2017-3-25 by BennySteen]

blompa - 2017-3-25 kl 23:32

Plausible deniability. :cool:

Tack Benny!
Det blev skitbra. Rondellen som han gjorde sig illa på var en bastardiserad sak med en helt enorm skiva.

Tack vare Benny blev det slutfört. Det blev skitbra. Speciellt den extra frigången var bra.


blompa - 2017-4-7 kl 09:40

Återigen: Ljudet blev skitbra. Bättre markfrigång var en väl behövlig bonus.

Har gjort vårens oljebyte på Audin i Onsdags. Det var också behövligt, jag funderar faktiskt på att byta igenom om en månad. "Motortvätt".

Addinol även den här gången.

20170407_094755.jpg - 2.4MB

Filtret är ett återigen Mahle OC264 . En bjässe till filter.
En sak som jag märkt vad gäller oljefilter är att oljefilterverktyg modell hylsa/kopp passar ofta dåligt på biltemas filter. Men på mahlefilter sitter de så hårt att man får nästan inte loss (eller dit dem). Passformen är klar skillnad på.

Jag höll på att gå bet dock. Fick banne mig inte loss oljepluggen på första försöket i måndags. Så jag lånade Bennys garage och hans stora polygrip.

Sen passade jag på att skruva i en helt ny oljeplugg. M26x1.5.

Blev lite småpiller idag också.
Mina sidoblinkers ser ut som att någon sparkat på dem:

20170407_093407.jpg - 3.1MB

20170407_094348.jpg - 3.6MB

Och ny på plats. Jag glömde faktiskt kolla att de är helt godkända. Får chansa.

20170407_094324.jpg - 3MB

Sen Bennys absoluta "hatmek" blev det också

20170407_095104.jpg - 2.2MB

Har hittat lite småbling också. Ny växelspaksknopp:

20170407_095825_HDR.jpg - 2.1MB

Och nya låspluppsmojänger (teknisk term). :cool:

20170407_101203_HDR.jpg - 2.4MB

Deras montering ser lite epig ut dock. De som sitter där idag är skruvade. Givetvis i plast med inga gängor kvar. De ovan är gjorda i metall men ska styras på någon gummikona.





blompa - 2017-4-11 kl 11:18

En av årets värsta dagar är bortgjord.

Värre än tentamen på universitetet. Nu står nämligen något som på riktigt är viktigt på spel...




20170411_120010_HDR.jpg - 2.4MB

Godkänd ännu ett år! :steering:

blompa - 2017-4-15 kl 14:42

Igår blev det lite putsjobb.

Nedre gummilisterna som tätar över insteget har sett förjävliga ut på ren svenska.
Så jag beställde ett nytt kitt som visade sig vara i rätt bra kvalitet med fin passform. Det var ett sabla sjå att få loss gamla och dit nya. Men det gick.

Här följer några bilder. Nederst ser ni ny till vänster och gammal till höger.




20170414_172440.jpg - 3MB 20170414_174842.jpg - 3MB

20170414_174853.jpg - 3.6MB 20170414_175948.jpg - 3.4MB

FredrikAssarsson - 2017-4-16 kl 09:08

Sånt där "småtjafs" gör så jäkla mycket för helhetsintrycket - bra val!
Varannan hygglig audi eller annan tysk av dyrare modell har ju hängande lister och det ser ju inte så välvårdat ut..

blompa - 2017-4-17 kl 07:33

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Sånt där "småtjafs" gör så jäkla mycket för helhetsintrycket - bra val!
Varannan hygglig audi eller annan tysk av dyrare modell har ju hängande lister och det ser ju inte så välvårdat ut..


Tack!

Jag håller med. Det var dessutom en ganska billig investering.

Jag behöver göra iordning en ny stötfångare också. Det står ganska högt upp på "att göra"-listan.

Ska byta till nya regplåtar iochmed det. Jag funderar ocjså på att jaga upp en ny bakljusramp. Den jag har är givetvis sprucken. (tydligen typfel).

blompa - 2017-4-18 kl 20:15

Dags för vårens stortvätt.

Den var mer än lovligt skitig innan.

Receptet bestod som vanligt i,

Avfettning,
avspolning
tvätt med vaxschampo
avspolning
avtorkning
clay+snabbglans
avtorkning
Sonax Flytande hårdvax.

Puh.




20170418_175616_HDR.jpg - 4MB 20170418_175851_HDR.jpg - 3.3MB

Tvättade på polarens jobb. Bra uppgradering var högtryckstvätten som hade egen inbyggd dieselvärmare. Det blev bra mycket enklare att få loss saker när vattnet var varmt. :cool:

20170418_180835_HDR.jpg - 3MB 20170418_181113_HDR.jpg - 2.4MB

20170418_181144_HDR.jpg - 2.8MB


Och färdigt:

20170418_192516_HDR.jpg - 2.5MB 20170418_195120.jpg - 2MB

blompa - 2017-6-24 kl 15:05

Har beställt lite småprylar, har också rengjort inredningen med Arctic Clean interior blandat 1:200.

Samt behandlat skinnet med ArctiCleans skinnbehandling. Lättarbetat och jäkligt fint resultat. Rätt imponerande drygt också

blompa - 2017-7-15 kl 08:21

Det har varit som så att jag länge misstänkt min generator. Att den helt enkelt inte är i närheten av den capacitet som den är specad till.

Ett par saker kan ge sig på en generator. Vanligaste felet är väl att kolen i regulatorn tar slut. Detta har jag redan bytt. Ett annat fel är att en del av likriktarbryggad ger sig.
Det kan man mäta genom att mäta växelspänning mellan bak på generatorn och en jordpunkt.
Om man har ett par volt här då har del av likriktarn gett sig vilket minskar totalkapaciteten på generatorn.
Givetvis kan fler saker ge sig. Lager är inte ovanligt.

Jag och Harald tog en paus från snickrandet och gjorde en insats. Vid första anblick ser det lite trångt ut.

IMG_20170714_140931_HDR.jpg - 2.6MB

Nya generatorns specificationer:

IMG_20170714_140946_HDR.jpg - 2.1MB

Meket börjar såklart med:

IMG_20170714_141230_HDR.jpg - 2.3MB

generatorn sitter med en stor hexskruv inunder. Den skruven och elkopplingarna går att komma åt bakifrån utan förmycket piller.

Själva spännaren sitter också rätt bekvämt till:

IMG_20170713_122726.jpg - 2.1MB

Den syns även på översta bilden. Lätt att bryta i med en 17mm u-nyckel.

För att kunna få loss generatorn fick vi lossa på en luftslang.

IMG_20170714_142703_HDR.jpg - 1.8MB

En av dessa är alltså använd.

IMG_20170714_142708_HDR.jpg - 4.1MB

Den använda har dessutom lager som låter som om någon haft den på stranden.

Och ny på plats.

IMG_20170714_145833.jpg - 1.8MB

All in all runt 30minuter. Ska byta remmen också men fick inte tag på en i stan utan att betala 3x vad nätet tycker är rimligt. Den byts till veckan.


BennySteen - 2017-7-16 kl 23:02

fiffigt tips att mäta växelspänningen för att kolla likriktardioderna, jag funderar dock om det funkar vid avbrott på dioderna, det är vanligare än genomslag.

blompa - 2017-7-19 kl 11:59

Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  
fiffigt tips att mäta växelspänningen för att kolla likriktardioderna, jag funderar dock om det funkar vid avbrott på dioderna, det är vanligare än genomslag.


Bra fråga. Jag gillar dock att det går att mäta ännu en av de saker som kan gå fel på en generator.


blompa - 2017-7-19 kl 12:11

För mycket länge sedan fick jag hjälp av Palle att svarva en hylsa för att stumma till diffen. Den blev lite bortglömd men igår gjorde jag slag i saken.

Jag började med att avlasta diffen med hjälp av en garagedomkraft.

Sen var det en enkel sak att skruva ner diffen. (tre hex-skruvar som håller fästet i diffen) och en lång genomgående skruv rakt igenom bussningen.

IMG_20170718_145414_HDR.jpg - 1.6MB

Utan hylsan på plats kan diffen röra sig någon cm i varje riktning.

IMG_20170718_145433_HDR.jpg - 1.7MB

Med hylsan på plats var det en perfekt klämkoppling.

IMG_20170718_151551_HDR.jpg - 1.7MB

Tack till Benny för assistans och garage.

Stort tack till Palle för hylsan. Ber om ursäkt att jag inte använt den förrän nu. :cool:

Hylsan är förresten följande mått:

(mm)
50 ytterdiameter
37.5 innerdiameter
28 Höjd/längd

blompa - 2017-8-28 kl 10:19

Audin har länge varit lite väl låg. Den har dessutom en skadad fjäder höger fram.

Efter att ha lusläst Eibachs fjäderkatalog kom jag fram till exakt modell.
När den och 2 styrstag väl levererades ställde Benny upp med Garage och mekhjälp.
Vilket var tur eftersom att detta var mycket mer jobb än jag trodde. Framförallt i framvagnen.

En kort påminnelse. Bilen ser idag ut såhär från vänster. Något lägre höger fram.

IMG_20170819_133855_HDR.jpg - 2.6MB

Vi inledde meket Lördagen den 2017-08-19 med att mäta upp höjden på hjulhuset för att ha ett referensmått.

IMG_20170819_141650_HDR.jpg - 1.5MB

Resultaten blev

Vänster fram: 64cm
Höger fram: 63cm
Vänster bak: 64cm
Höger bak: 62,5cm

Under tiden Benny rev i framvagnen rev jag vänster bak.

1: Bort med däcket

IMG_20170819_150440_HDR.jpg - 1.7MB

2: Lossa 3 muttrar längst upp
3: Lossa 1 stor mutter längst ner och dra ut skruven.

4:

IMG_20170819_150455_HDR.jpg - 1.3MB

Färg och utformning på fjädrarna har tidigare lett mig att tro att det är Eibach Sport.
Eibachs hårdare och lägsta fjädrar. De jag köpt är Eibach Pro. Som är någon cm högre som mest.

IMG_20170819_151643_HDR.jpg - 2MB

Lite jobb med två fjäderkompressorer senare:
IMG_20170819_151652_HDR.jpg - 1.5MB

Ytterligare några minuter senare.

IMG_20170819_152511_HDR.jpg - 1.7MB

En lite längre stund än jag hoppats på senare (Mycket beroende på att vi behövde vara två och det behövdes en del handkraft):

IMG_20170819_155255_HDR.jpg - 1.6MB



Meanwhile, höger bak.

IMG_20170819_161747_HDR.jpg - 1.5MB

Dämparna ser trötta ut men de fungerade bra så jag bestämde mig för att byta de vid ett senare tillfälle.

IMG_20170819_162823_HDR.jpg - 1.9MB



[Ändrad 2017-8-28 av blompa]

blompa - 2017-8-28 kl 12:47

Fram har Benny under tiden rivit i tur och ordning

Däck, Bromsok, Bromsskiva, ABS-sensorsladd, Fet mutter som håller ihop hub och lager samt styrstag.
Därefter lossade vi hela fjäderbenet upptill och lyfter det av spindelleden nere.

IMG_20170819_180049_HDR.jpg - 1.6MB

Ett jäkla jobb faktiskt.

IMG_20170819_180104_HDR.jpg - 1.6MB

Med båda fjäderbenen på golvet gav vi oss på att byta fjädrar på båda för att sedan lämna fjäderbenen på golvet tills nästa mekdag.
Detta tog mer tid än jag trott eftersom att det var så sabla svårt att få dit fjäderkompressorer.

IMG_20170819_183237_HDR.jpg - 2MB

IMG_20170819_191210_HDR.jpg - 2MB

Dämparinsatsen är definivt Bilstein-gul. Återigen i hyggligt nog skick att jag inte vill byta.

IMG_20170819_192453_HDR.jpg - 1.7MB

Vi lämnade bilen på lyften denna lördagkväll. Det hade blivit lite sent och det var dags att avsluta
med flera av de jobbigare sakerna slutförda.

Meket återupptogs på Tisdagen.

Eftersom att styrstagen var för rostiga för att gå att justera bestämde jag mig för att byta dessa samtidigt.
Att göra detta med fjäderbenen liggandes på golvet var klokt. Gott om plats. :cool:

Styrstagen är närmare 70cm långa. Här ny bredvid gamla. I en enkel inmätning för att få ungefär nära tidigare styrstags inställning

IMG_20170822_182546_HDR.jpg - 2MB

Styrstaget sitter skruvade här. Man ser även vänster (obytta styrstag) på andra sidan

IMG_20170822_183932.jpg - 1.8MB

Här är även vänster styrstag grovt inmätt och på plats.

IMG_20170822_185828.jpg - 2.1MB

De två gamla som kastades.

IMG_20170822_185819.jpg - 2.5MB

Med detta bytt var det dags att skruva tillbaka fjäderbenen. Vi gjorde iordning de förra mekdagen.

IMG_20170822_193321.jpg - 1.8MB

[Ändrad 2017-8-28 av blompa]

blompa - 2017-8-28 kl 12:50

Nästan klar!

IMG_20170822_203421.jpg - 2MB

ABS-sensor återansluten

IMG_20170822_203432.jpg - 2.6MB

Med allt detta gjort var toevinklarna givetvis inte riktigt bra. Som tur var är går det nu ställa in dessa tack vare mina bytta styrstag.

Vi Satte upp trådar längsefter och mätte med stålskala. Jag såg till att ratten blev i mitten under tiden Benny skruvade.

IMG_20170822_214249.jpg - 1.8MB

Efter ett par dagar gjorde jag en mätning på hjulhushöjd. Lite felaktig då det var i lätt lutning

Vänster fram: 65cm +1cm
Höger fram: 64cm +1cm
Vänster bak: 64cm +0cm
Höger bak: 64cm +1,5cm.

Klart mycket bättre. Utan att få vattensängsfjädring heller. Tack Benny för hjälp och expertis!



BennySteen - 2017-8-28 kl 20:44

enda audin jag har en soft spot för. orginaleffekten duger till, men det sker rätt odramatiskt. jag gillar ju när man blir rädd.

blompa - 2017-8-29 kl 21:19

Bilen går inte med orginaleffekt.

Den har en annan turbo bland annat. Största skillnaden mellan orginalturbon och denna är att orginalturbon orkar inte riktigt förbi 4000rpm. Vilket begränsar effekten.

Den här turbon orkar en bra bit närmare redline. Men som du säger är det jäkligt odramatiskt. Klart fint mappad med tanke på att bilen är byggd 1994.



[Ändrad 2017-8-29 av blompa]

blompa - 2017-10-30 kl 21:56

En fråga som många undrar över. Vad väger egentligen en Audi S4 Orginalfälg med däck 225 45 17. Vad tror ni? :cool:

IMG_20171030_172005_HDR.jpg - 1.3MB

[Ändrad 2017-10-31 av blompa]

FredrikAssarsson - 2017-10-30 kl 23:30

12.4kg :cool:

blompa - 2017-10-31 kl 08:45

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
12.4kg :cool:


En bit ifrån. Några fler gissningar?

BennySteen - 2017-10-31 kl 09:06

jag har lyft dom, gissar på uppåt 16kg, men det är lätttviktare jämfört med 16"arna på pickupen.

NZORIKKO - 2017-10-31 kl 10:45

Mer än 22 kilo för det väger mina Momo med 215/40/17.
 Pages:  1  2