AlfaPower

Alfa-Romeo Sprint -88

Finnland - 2015-10-23 kl 10:21

Hej.
Jag funderar på att äntligen göra slag i saken och skaffa mig en av alfasläktets rödhåriga styvbarn, Alfasud Sprint. Är det nån som sitter på en bra FAQ på vad man ska titta efter då man är spekulant på en sådan? Eller ännu bättre, vet av ett hyfsat exemplar till salu nånstans.
Sen även skillnader i körkänsla mellan en Alfasud Sprint och 33 Sprint? Är det några större i praktiken.

Tack

//Henrik

[Ändrad 22-2-2016 av Finnland]

[Ändrad 29-3-2016 av Finnland]

[Ändrad 21-6-2016 av Finnland]

[Ändrad 21-9-2016 av Finnland]

BerlinaPer - 2015-10-23 kl 15:31

Denna är till salu!


2015.02.14 007.jpg - 79kB

Ägs av en Garage Kompis, kan förmedla uppgifterna vid intresse.

Orörd! Mycket bra bruksskick!

Hajen - 2015-10-23 kl 16:05

Oj! En orörd kromsprint i tidsenlig färg är min våra dröm! Om inte Finnland slår till så... :drool:

Finnland - 2015-10-25 kl 21:25

Quote: Ursprugligen inlagt av BerlinaPer  
Denna är till salu!




Ägs av en Garage Kompis, kan förmedla uppgifterna vid intresse.

Orörd! Mycket bra bruksskick!


Det var en väldigt cool vagn det du. Nästan för fin imo, borde bevaras som den är i orginalskick och jag hade tänkt modifiera lite.

:edit:
Ambitionsnivån ligger på en lite vässad 1500 (finnes redan), sportavgas och större fälgs (195/55-15 Compomotive CXN som även finns.). Planen är att hitta en resekamrat för resa genom europa nästa höst.

[Ändrad 25-10-2015 av Finnland]

FredrikAssarsson - 2015-10-25 kl 22:12

Resa genom europa? Kul! Jag och en vän tog hans Volvo amazon via B-vägar från Jämtland till Champagne och att klra gammelbil genom Tysklands B-vägar är skitskoj!
Suverän plan!

Finnland - 2015-11-1 kl 21:53

Har lusläst landets alla annonssidor på nätet och kommit fram till allt 4 stycken sprintar är till salu för tillfället. Hittade dock en som är imo lite udda, En Zender Sprint, vit. Har aldrig sett en i verkligheten och dom man hittar på nätet verkar dom flesta vara svarta. Är eg inte alls vad jag tänkt mig men det är ju onekligen lite 80-tals häftigt. :D

Är det nån som har en aning om hur ovanlig bil det är?

9933411005.jpg - 237kB

Den här kan vara till salu

larsjoh51 - 2015-11-14 kl 16:08

Den här har jag haft i ganska många år. Den är mekaniskt i mycket bra skick. Helrenoverad 1.7 motor med förgasare. Nybesiktigad utan anmärkning. Karossen är i ganska bra skick men kräver lite arbete för att bli i toppskick. Hör av dig om det låter intressant.
Tel: 070-618 36 27

88.jpg - 1.1MB

Finnland - 2016-2-12 kl 10:27

Såja,
Sprint 1.5 1988 införkaffad. Röd, damming, avställd i 10 år, perfekt. :D Samma ägare sedan 1995. Bara ett hål änsålänge. :dunce: Avhämtas ur ladan där den slumrar nästa lördag. Bilder och mer info kommer.

niczii - 2016-2-12 kl 10:45

Quote: Ursprugligen inlagt av Finnland  
Såja,
Sprint 1.5 1988 införkaffad. Röd, damming, avställd i 10 år, perfekt. :D Samma ägare sedan 1995. Bara ett hål änsålänge. :dunce: Avhämtas ur ladan där den slumrar nästa lördag. Bilder och mer info kommer.


Trevligt! Då får vi se dig komma igång med en byggtråd snart då :)

2maz - 2016-2-12 kl 11:07

Spännande att se hur lådorna under de nerhissningsbara bakrutorna ser ut :-)

Finnland - 2016-2-12 kl 11:15

Quote: Ursprugligen inlagt av 2maz  
Spännande att se hur lådorna under de nerhissningsbara bakrutorna ser ut :-)


Gissa var hålet sitter? :P
Vänster sida, just under sidoplasten.

Hauge - 2016-2-12 kl 14:15

Bilder!!!!

2maz - 2016-2-12 kl 16:46



yoda_nopic_on_thread.jpg - 32kB

Georg - 2016-2-12 kl 22:06

:hello:

Finnland - 2016-2-16 kl 10:04

På lördag så gäller det som sagt eller blir lite prep jobb på den iaf. Är det nån som har nån bra metod att tömma tanken på den? Tanken på att släppa 10 år gammal bensin i förgasaren känns inte speciellt lockande.

maldini - 2016-2-16 kl 20:49

Quote: Ursprugligen inlagt av Finnland  
På lördag så gäller det som sagt eller blir lite prep jobb på den iaf. Är det nån som har nån bra metod att tömma tanken på den? Tanken på att släppa 10 år gammal bensin i förgasaren känns inte speciellt lockande.


Jag har använt en sån här pump för att slanga över bränslet i en eller två dunkar http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrus...

Har då lossat påfyllningsröret och satt ner biltema-pumpens rör i tankens krök. Gäller ju bara att ha bränslet i bil-tanken högre än dit man fyller.

Vet inte om det är bästa metoden, men det har funkat fint för min del.

Finnland - 2016-2-20 kl 21:37

Idag var det dagen d. Eller iaf den första dagen av två eftersom killen somm lovat hjälpa till med lit plåtslagning inte hade tid med den föörens påsken. Dagens mål var att se om motorn går runt, slanga ur tanken, byta kamrem och byta däck.

Farsans Hilux fick agera arbetsfordon.

Dagen var lyckad med alla moment utförda förutom att den inte fick nått bränsle så startförsöket fick avbrytas. Misstänker bränslepumpen.

20160220_091834482_iOS.jpg - 2.3MB

Finnland - 2016-2-20 kl 21:38

Bilen har sovit med en tröska som kompis.

20160220_091808612_iOS.jpg - 2.1MB

Finnland - 2016-2-20 kl 21:39

Lätt dammig efter 10 år.

20160220_090319792_iOS.jpg - 2MB20160220_090514639_iOS.jpg - 1.2MB

Finnland - 2016-2-20 kl 21:40

Kamremsbytet gick rätt smidigt med endast 4 avdragna skallar i kamremmens kåpor. Hurra för stålbult i alu. :no:

[Ändrad 20-2-2016 av Finnland]

20160220_090449245_iOS.jpg - 1.4MB

Finnland - 2016-2-20 kl 21:42

Yay för Compomotive :thumbsup: Ger en klart trevligare profil. Nästan för breda dock med 15x7 195-50

IMG_20160220_135058.jpg - 2MB

Finnland - 2016-2-22 kl 12:37

En fråga till alla suddister. Är det vanligt att huvens gångjärn är trasiga? Ena var helt av och det andra var svetsat redan en gång. Behöver nu leta fram ett helt par.

dhladohc - 2016-2-22 kl 14:52

Fränt med sudsprint. :headbang:
Härligt lager med damm också.

matsud - 2016-2-22 kl 19:21

Fasiken va nice, ett ladufynd. Det är drömmen det. När det gäller gångjärnen så har jag aldrig varit med om detta. Är det inte ngn gjutjärnshistoria i en del av gångjärnet? Visst kan det säkert rosta fast, men då har bilarna oftast stått ute mycket länge. Det är alltid bra att smörja med tunnflytande sprayolja (med PTFE tex). Så småningom så kryper oljan in i gångjärnet och gör susen. / Mats

Georg - 2016-2-22 kl 21:20

Jodå jag har sett flera som varit av...
Kamkåporna brukar funka att dra ihop m.buntband - bara de två skruvarna in mot vevaxeln i blocket sitter där dom ska så att dom inte hänger å skaver på kamremmarna.

Finnland - 2016-2-24 kl 12:06

Problemet är att gångjärnen gått helt av, troligtvis pga materialutmattning just brevid själva leden. Behöver ett helt par om nån råkar sitta på några.

matsud - 2016-2-24 kl 22:07

Jag var ute och tittade på de huvar jag har ståendes, men tyvärr inga gångjärn på dom. Tyckte jag såg små brottsanvisningar på min sudsprint också:ink:
Det är verkligen klent material vid leden. Smörjde dom direkt:D

I mina gångjärn satt det rörsprint, vet inte vad det sitter orginal eg. Vet att rörsprint kan nypa ibland om dom inte är fasade i skåran. Kanske det som händer om det är vanligt att gångjärnen går av. Vid en snabbtitt på mina bilar så verkar det vara specifika gångjärn på Sprintarna, inte lika på varken berlina-suden eller 33:an.

Jag får rätta mig själv också, det var inget gjutjärn i huvgångjärnen. Det var nog dörrgångjärnen jag blandade ihop det med:rolleyes:

Georg - 2016-2-24 kl 23:04

Bilderna får en att tro att du bytte remmar med huven på å kylarn i ??
Kan väl inte vara möjligt...

Finnland - 2016-2-24 kl 23:39

Quote: Ursprugligen inlagt av Georg  
Bilderna får en att tro att du bytte remmar med huven på å kylarn i ??
Kan väl inte vara möjligt...


Jodå, var skeptisk själv men det gick bra. Enda som var i vägen var kylfäkten och generatorremmen. Gick på en timme totalt kanske. Snabbare om inte remkåporna hade jäklats. Har tidigare på 33 tagit bort kylaren och på så sätt gjort bra med utrymme men enligt manualen så skulle det gå genom att bara ta bort fläkten.

Georg - 2016-2-25 kl 08:07

Mållös !

Alfadriver - 2016-2-25 kl 16:19

Quote: Ursprugligen inlagt av Finnland  
Yay för Compomotive :thumbsup: Ger en klart trevligare profil. Nästan för breda dock med 15x7 195-50


Nästan för brett?
De sitter ju som en smäck!:yes:

Finnland - 2016-3-1 kl 12:05

Är det nån som har koll på vad som kan gå fel med startmotorn i en boxer? Den drar runt väldigt dåligt även med extra jordkabel direkt till startmotorn. Vill minnas att jag hade samma problem med 33an där ja bytte startmotor 2-3 ggr utan att få det riktigt bra. En annan fråga är om 16v startmotorn är bättre/passar på en 8v?

Finnland - 2016-3-1 kl 12:05

Är det nån som har koll på vad som kan gå fel med startmotorn i en boxer? Den drar runt väldigt dåligt även med extra jordkabel direkt till startmotorn. Vill minnas att jag hade samma problem med 33an där ja bytte startmotor 2-3 ggr utan att få det riktigt bra. En annan fråga är om 16v startmotorn är bättre/passar på en 8v?

Georg - 2016-3-1 kl 14:10

Det där låter som att den har dålig kontakt.. fasen det är så länge sen man behövde riva i sånt..men det är väl en kollektor å kol. Rensa rent mellan kontaktytorna med bågflsblad/motsv och se till att kolen funkar/glider som dom ska och är tillräckligt långa. Annars så är startmotorer till boxer ingen bristvara precis...

Finnland - 2016-3-1 kl 14:38

Ok, bra. Ska försöka med det. Hoppas på lite brum brum i påskhelgen. :steering:



(Inte min, exempelfilm på hur det ska va) :cool:

Georg - 2016-3-1 kl 15:23

Verkar ju som att kamremmarna lirar som dom ska ;)

Finnland - 2016-3-8 kl 14:45

I väntan att få fortsätta med bygget och samtidigt som jag hamstrar delar så letade jag fram lite inspiration på nätet. Ren och skär porr det här:

1982 Alfa Romeo Alfasud Sprint Veloce by harry_nl, on Flickr

1982 Alfa Romeo Alfasud Sprint Veloce by harry_nl, on Flickr

Finnland - 2016-3-29 kl 08:44

Såja, nu är besten hämtad. :) Startade snällt efter byte av bränslepump och lappning av bränslerör som rostat av.

IMG_20160325_113809.jpg - 1.7MB

Fadern fick agera modell på bilden också. :)

Finnland - 2016-3-29 kl 09:06

Vad som blivit gjort under påskhelgen är att motorn startats, bromsar luftats, bilen städats och en allmän konditionsgranskning utförd.

Slutresultatet är att bromsar funkar men pedalkänslan är riktigt kass, känns som massor med luft i systemet ännu. Tyvärr drog jag av luftnippeln höger bak så det blir att byta cylinder för att få det att bli bra.

Liten provkörning hanns det med också med ett konstaterande att framvagnen känns lite ICA kundvagn så allt gummi är nog helt slut.

Annars inga större rostöverraskningar, massor med lera i hjulhusen men ingen större rost under.


Finnland - 2016-3-29 kl 09:09

Är det nån som har försökt sig på att renovera dörrgångjärnen på en sprint? Förardörren hänger som faen och det är gångjärnen som glappar, går att lyfta upp dörren ett par cm nästan.

Georg - 2016-3-29 kl 18:30

Kan väl inte vara nån större skillnad från en vanlig sud. Byt sprintar till vanlig rörsprint. kan gå även med fräsha M8 med så kort gäng som möjligt. Vill minnas att det var M8 iallafall.

matsud - 2016-3-29 kl 18:31

Fixade till mina med vanlig rörsprint. Kommer tyvärr inte ihåg vilken storlek.
Iallafall kom jag fram till att man måste fasa av rörsprintarna annars kan det kärva när man öppnar/stänger dörren.Bifogar en bild. Fråga gärna om du funderar på ngt.

Edit: Jojje gjorde ett inlägg medans jag skrev mitt.:lamer:

007.jpg-thumb.jpg - 57kB

[Ändrad 2016-3-29 av matsud]

[Ändrad 2016-3-29 av matsud]

Finnland - 2016-3-29 kl 22:11

Tackar så mycket för informationen. Är det en operation som går att genomföra med dörrarna på bilen? Annat problem jag noterat är att växellänkaget är sopslut, går knappt att få i backen. Är det bara att shimsa upp det med lämpliga brickor eller är det renoveringskit som gäller? Är "sud style" på mekanismen.

Georg - 2016-3-30 kl 20:36

Förr fanns det iallafall (På Rosso-tiden/Götlaborg)
Det handlar om en ny bussning i gaffeln mot lådans förlängning - och - lika bra jag tjatar om det igen: Bussningen ska vara stum mot gaffeln. Ska ligga nån slags konstfiberbrickor/plast eller kanske nylon? - Runt änden på bussningen. Ganska stort hål mao. Se till att hålet i vx.lådsförlängningen är rengjort och infettat plus smeta på fett på bussningen innan monteringen.
Sen finns det en nylonkopp på armen som går ner i blocket i spakens nedre del. Den går i ett avlångt spår. (under gummidamasken) Rengörs/kollas å fettas in. Sen är det M6:an som håller fast stången i körriktningen som sköter växlarna. Bakänden har en nylonbussning med två nylonbrickor. Undrar om det går att hitta idag ? Annars brukar jag göra om lite å sätta vanliga järnbrickor och bussa med ett järnrör, kanske nåt bränslerör eller vad man har som är 6 mm inuti. Lite pillgöra. Kan behöva borra upp hålet i metallen för att passa till rörbussningen. Ny M6 med så lång ogängad bit som möjligt där det ska vara ledytor. Låsmutter så att man kan dra precis till det börjar kärva. Efter den op. brukar det vara känsla i spaken. I framåtgående stagets ände sitter en lång gummibussning men oftast behöver den inte bytas. Hålls fast m. en liten låsring på lodräta axeln - upptill.

Finnland - 2016-3-31 kl 10:06

Quote: Ursprugligen inlagt av Georg  
Förr fanns det iallafall (På Rosso-tiden/Götlaborg)
Det handlar om en ny bussning i gaffeln mot lådans förlängning - och - lika bra jag tjatar om det igen: Bussningen ska vara stum mot gaffeln. Ska ligga nån slags konstfiberbrickor/plast eller kanske nylon? - Runt änden på bussningen. Ganska stort hål mao. Se till att hålet i vx.lådsförlängningen är rengjort och infettat plus smeta på fett på bussningen innan monteringen.
Sen finns det en nylonkopp på armen som går ner i blocket i spakens nedre del. Den går i ett avlångt spår. (under gummidamasken) Rengörs/kollas å fettas in. Sen är det M6:an som håller fast stången i körriktningen som sköter växlarna. Bakänden har en nylonbussning med två nylonbrickor. Undrar om det går att hitta idag ? Annars brukar jag göra om lite å sätta vanliga järnbrickor och bussa med ett järnrör, kanske nåt bränslerör eller vad man har som är 6 mm inuti. Lite pillgöra. Kan behöva borra upp hålet i metallen för att passa till rörbussningen. Ny M6 med så lång ogängad bit som möjligt där det ska vara ledytor. Låsmutter så att man kan dra precis till det börjar kärva. Efter den op. brukar det vara känsla i spaken. I framåtgående stagets ände sitter en lång gummibussning men oftast behöver den inte bytas. Hålls fast m. en liten låsring på lodräta axeln - upptill.


Finns det nån bra modifikation man kan göra av hela länkaget som funkar? Även det bästa länkaget, enligt min erfarenhet, har en väldig känsla av gummikuk :P. Indistinkt och sladdrigt.

Finnland - 2016-4-3 kl 09:34

Nu har jag googlat lite. Vad tror panelen om det här som dörrsprint? https://www.google.fi/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://w...
Volvo 360, 8mm diameter.

Georg - 2016-4-3 kl 13:47

Blev lite fel i beskrivningen . kan missförstås. Bussningen sitter i godset inpressad (växellådsförlängningen) I den sitter en stålhylsa som ska vara stumt dragen mot VX-spakens gaffelände. Det ledar alltså utanpå stålhylsan mot bussningen. Det är där det ska fettas in.

Vill du ha nåt bättre får du konstruera om leden som överför dina rörelser till stången framåt. Det är smått och minsta glapp blir stora rörelser i spakänden.

matsud - 2016-4-3 kl 14:41

Quote: Ursprugligen inlagt av Finnland  
Nu har jag googlat lite. Vad tror panelen om det här som dörrsprint? https://www.google.fi/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://w...
Volvo 360, 8mm diameter.


Du får prova vettja. Jag handlade rörsprint i den närmsta järnaffären jag hade till hands. Därför blev det en vanlig rörsprint. Men den där dörrsprinten var ngt åt det hållet jag hade tänkt från början. / Mats

Finnland - 2016-5-16 kl 11:56

Så lite har hela projektet framskridigt. Mest så har delar införskaffats men lite praktiskt har blivit gjort också. Bilen är nuvarande på rehabilitering för att minska antalet hål. Då den kördes till plåtslagaren så upptäcktes det att tankpåfyllningen läcker som ett såll så ny krök har beställts för 22 euro. Efter att den kommit hem så ska hjuluphängningen ses över, vägegenskaperna är minnst sagt spännande och framvagnen vibrerar i farter över 90 KMh.



20160426_102613 (1).jpg - 1.5MBhenrik frilund 001.JPG - 779kB

Finnland - 2016-6-21 kl 11:20

Lite har hänt sen sist, fått rivit framvagnen och bytt till urethan i alla bussningarna. Tyvärr så var dom längsgående armarna lite murkna så det blir att göra om halva jobbet lite senare. Nästa projekt är det brutala bensinläckaget.

FredrikAssarsson - 2016-6-21 kl 22:42

Hur går hålsaneringen då? ;)

Finnland - 2016-6-22 kl 09:25

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Hur går hålsaneringen då? ;)


Förutom hålet i bränslepåfyllningen så är alla andra irriterande hål fixade. Golvet på högre sida är om man är petig inte det bästa men inget hål iaf. Får se om jag byter ut en bit där.

Finnland - 2016-7-6 kl 22:17

Nu är det äntlige nsemestertider men nu första veckan är jag ensam med ungarna så det blir inte så mycket gjort. Lite småplock bara. En sak som irriterat mig är att huven inte stänger ordentligt. Problemet verkar vara att "krokarna" inte drar ner huven tillräckligt. Såg att det finns justerspår men dom verkar redan vara i sitt nedersta läge. Ett annat alternativ kan vara att själva axeln med krokarna inte roterar tilräckligt men jag kunde inte se någon uppenbar orsak till det.
Nån som petat i nått liknande problem som kan ge något tips?

Finnland - 2016-7-22 kl 20:30

Stilstudie efter avklarad bromsrenovering.

IMG_20160722_210354.jpg - 2.4MB

Finnland - 2016-7-25 kl 14:52

Letar efter en hastighetsmätarwire om nån råkar ha en. Är den långa 1660mm varianten.

sam_h - 2016-7-25 kl 16:43

Snyggt!

beatwise - 2016-7-26 kl 13:59

Snygg! :thumbsup:

Nu började det klia ordentligt i fingrarna att få ihop den blå...

Dagens tips på h-mätarewire; Meknomen, men sök på Alfasud så har de lite gammalt dammig på hyllan.

Kör så det ryker! :beerchug:

Finnland - 2016-9-12 kl 09:51

Nu ska det resas med Sprinten, liten tur på 47 mil. https://goo.gl/maps/JPo8bk2ZULF2 Bilen ska få komma hem efter att ha tillbringat sin tid hos föräldrarna. Blir bra uppvärming efter att ha kört den ca 5 mil så här långt. :)
Ska kolla lite saker före avfärd så jag undrar om nån har rekommendationer på växellådsolja? Manualen säger 80W90 men tänkte om nån har nått bättre att häll i den.

BennySteen - 2016-9-12 kl 17:16

jag har två förpackningar castrol syntrax 75w-140 kvar , kanske lite overkill för dig ?

Finnland - 2016-9-19 kl 13:35

Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  
jag har två förpackningar castrol syntrax 75w-140 kvar , kanske lite overkill för dig ?


Lite kankse. :) Blev castrol 80w-90 GL5.

Finnland - 2016-9-21 kl 08:41

Då var donnan på egen gård efter en färd på ca 45 mil utan större bekymmer. Småproblem som att bränslemätarn lever sitt eget liv och svårt kantiga däck räknas inte.
Pre-flight check visade dock att frambromsarna ligger an en hel del så skivorna blir ordentligt varma. En rundsmörjning av glidytor och pinnar verkade inte förbättra läget nämnvärt.
Andra saker var att jag fick skruva bort mina fina compomotive och köra med vinterdäck ist, fick inte dom att centrera så svåra vibrationer. 195 verkar vara aningen för brett för chassiet också, spårar som faen med dom medans den går stabilt med 185 vinterdäck.
Trevlig biltur i höstsolen blev det coh den kommer verkligen till sin rätt på svepande asfaltvägar. Det är ingen raket dock. :)

FredrikAssarsson - 2016-9-21 kl 22:47

Inga resebilder? :cop:

Kul att komma ut och få lite förtroende för den lilla långfärdskärran.

Finnland - 2016-9-23 kl 12:16

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Inga resebilder? :cop:

Kul att komma ut och få lite förtroende för den lilla långfärdskärran.


Tyvärr inga bilder, är lite dålig på att komma ihåg att dokumentera.

Funderar just nu mest på hjul, 15x7 med 195 däck var helt klart ingen bra ide. Planen som snurrar i huvudet just nu är att försöka få tag på 13x6 eller 13x5.5 och köra 185x60 eller möjligtvis 175x70 däck. Tillgången på hjul som passar verkar klart vara begränsad. Mitthålet på 58.6 ställer till det lite.

2maz - 2016-9-23 kl 13:17

Original Speedlines är ju snyggast på den bilen... Annars finns det ju en uppsättning P4-hjul som borde passa.
Jag vet att jag testade med 13" sudhjul på min Sprint, men om det var fälgens utformning som gjorde det eller nåt annat så passade de enbart om bromsklotsarna var rejält slitna fram.

Finnland - 2016-9-23 kl 13:48

Quote: Ursprugligen inlagt av 2maz  
Original Speedlines är ju snyggast på den bilen... Annars finns det ju en uppsättning P4-hjul som borde passa.
Jag vet att jag testade med 13" sudhjul på min Sprint, men om det var fälgens utformning som gjorde det eller nåt annat så passade de enbart om bromsklotsarna var rejält slitna fram.


Måste erkänna att jag är ingen fan av orginalfälgarna. Bilen upplevs som så smal då fälgen saknar kant. Har dock dubbla uppsättning av dom. Sud har ju inga bromsok fram så dom tänkte nog inte på att lämna så mycket plats.

sam_h - 2016-9-23 kl 16:49

Klassiska Revolution Racing RFX kan se rätt hårda ut på en sud

Atterhall - 2016-9-24 kl 11:39

Ronal A1...

IMG_0128.JPG - 60kB

Atterhall - 2016-9-24 kl 11:42

Momo Star.... Kan i O f s vara lite knepiga att få tag i med 4x98.



IMG_0129.JPG - 71kB

Atterhall - 2016-9-24 kl 11:49

Quote: Ursprugligen inlagt av Finnland  

15x7 med 195 däck var helt klart ingen bra ide


Varför inte det? Har du kollat framvagnsinställning, bussningar osv ordentligt? Brorsans Sprint upplevdes varken som spårig eller känslig med 15" Momo Star när framvagnen var fixad. Rätt ET och däckens kvalitet kan ju göra stor skillnad också!

Finnland - 2016-9-25 kl 09:43

Quote: Ursprugligen inlagt av Atterhall  
Quote: Ursprugligen inlagt av Finnland  

15x7 med 195 däck var helt klart ingen bra ide


Varför inte det? Har du kollat framvagnsinställning, bussningar osv ordentligt? Brorsans Sprint upplevdes varken som spårig eller känslig med 15" Momo Star när framvagnen var fixad. Rätt ET och däckens kvalitet kan ju göra stor skillnad också!


Alla bussningar är bytta fram. Rycker å sliter i rätten i ojämnheter och torquesteer i massor. Tungstyrt är det också. Mätte just fälgarna till about et 40 så det borde vara ok. Däcken har några år på nacken men under 10 år iaf. Med 185 60 vinterdäcken är den klart mycket trevligare.

Atterhall - 2016-9-25 kl 19:19

Quote: Ursprugligen inlagt av Finnland  
Quote: Ursprugligen inlagt av Atterhall  
Quote: Ursprugligen inlagt av Finnland  

15x7 med 195 däck var helt klart ingen bra ide


Varför inte det? Har du kollat framvagnsinställning, bussningar osv ordentligt? Brorsans Sprint upplevdes varken som spårig eller känslig med 15" Momo Star när framvagnen var fixad. Rätt ET och däckens kvalitet kan ju göra stor skillnad också!


Alla bussningar är bytta fram. Rycker å sliter i rätten i ojämnheter och torquesteer i massor. Tungstyrt är det också. Mätte just fälgarna till about et 40 så det borde vara ok. Däcken har några år på nacken men under 10 år iaf. Med 185 60 vinterdäcken är den klart mycket trevligare.


185/60R14 är ju original på de där, kalas om du trivs med dem! Jag hade sådana och kan inte påminna mig att jag saknade grepp - fast det är ju mer än 20 år sedan... :rolleyes:

Kul att den är på rull!:steering:

matsud - 2016-9-25 kl 20:43

Skumt med däcken. Har visserligen mestadels haft 195/14" på mina 33:or, Inga problem alls. Men på sud-sprinten har jag kört med 195/15". Där fick jag ställa framvagnen ganska neutralt innan den blev bra. Innan hade jag samma problem med ryck i ratten och spårkänslighet. Men nu i sommras åkte QV 14" fälgarna på pga gamla däck på 15"arna.
Som du säger så går bilarna faktiskt bäst med 185/14" Mjukt och följsamt.

Finnland - 2016-9-26 kl 10:31

Lite synd bara, ja gillar verkligen Compomotive fälgarna. Får väl spara dom till en alfetta lr nått. :P Problemet kvarstår dock att jag ogillar orginalfälgarna. Gjorde lite snabb forskning om Ronal A1 btw och det verkar som att en stor del har fel ET för en boxer, ET25. Hittade bara en annons för en uppsättning 13" som hade ET39.

Finnland - 2016-10-3 kl 12:51

Så, litet har blivit gjort. Rev gångjärnen av förardörren och som väntat så har dom glapp. Sprinten mäter jag till 10mm men största delen av glappet verkar komma från att hålet blivit ovalt. Vad är det som gäller för att få ordning på det det hela, borra upp hålet lite och en större sprint eller försöka htta en maskinist som kan fixa en insats? Sprinten var fö en solid stöddig sak, inte en rörsprint.

Finnland - 2021-6-29 kl 13:53

Trådlyft.
Saker och ting har hänt och händer fortfarande. Blir ju inspirerad av alla andra Sprint trådar så man får ju lov att uppdatera. Husrenovering, ungar o dylikt äter mycket med tid. Rosten har varit största problemet + en hel del gamla dåliga lagningar. Just nu pågår tafatta försök till att reparera dörrar.



IMG-20210620-WA0002.jpeg - 1.1MBIMG_20210628_232935_HDR.jpg - 676kB

Finnland - 2021-6-29 kl 13:56

Ajo, måste ju visa min fräsiga stötfångare + feta 13" fälgar. :afro:

IMG_20200920_121044_HDR.jpg - 1.4MB

Atterhall - 2021-6-29 kl 18:46

Härligt att det går framåt! Om det är en -88, är det 1,7 original? Såldes de nya i Finland?

Finnland - 2021-6-29 kl 19:07

Quote: Ursprugligen inlagt av Atterhall  
Härligt att det går framåt! Om det är en -88, är det 1,7 original? Såldes de nya i Finland?


Tyvärr inte, är tillverkad -87 nån gång skulle jag gissa men inregistrerad -88. Var troligen inte så lätt att sälja. En "vanlig" 1.5 qv, utan gröna mattan. :) Lite värdelöst vetande är att alfa Romeo svenska AB sålde alfa i Finland på den tiden så en stor del är svenskt spec. Med all den värdelösa avgasreningen och halvljusautomatiken även om den inte behövdes. Först 91 kom de striktare avgasreglerna hit så det innebär att upp till 90 kunde man få tex en 75 1.6 med förgasare och utan kat.

Atterhall - 2021-6-29 kl 19:13

Quote: Ursprugligen inlagt av Finnland  
Quote: Ursprugligen inlagt av Atterhall  
Härligt att det går framåt! Om det är en -88, är det 1,7 original? Såldes de nya i Finland?


Tyvärr inte, är tillverkad -87 nån gång skulle jag gissa men inregistrerad -88. Var troligen inte så lätt att sälja. En "vanlig" 1.5 qv, utan gröna mattan. :) Lite värdelöst vetande är att alfa Romeo svenska AB sålde alfa i Finland på den tiden så en stor del är svenskt spec. Med all den värdelösa avgasreningen och halvljusautomatiken även om den inte behövdes. Först 91 kom de striktare avgasreglerna hit så det innebär att upp till 90 kunde man få tex en 75 1.6 med förgasare och utan kat.


Intressant, har du randiga ”GTV6-klädseln” också eller den grönprickiga som tidigare? Som kuriosa var min silvergrå en -87 med svart matta och svart kritstrecksrandig plyschklädsel. Dessutom är lillebrors blå ursprungligen i exakt samma spec…:yes:

[Ändrad 2021-6-29 av Atterhall]

Finnland - 2021-6-29 kl 20:06

Grönprickiga säten som blivit blekta bruna. Svart matta som sagt. Haha, plyschklädsel har jag aldrig sett i en serie 2 sprint. Alla har haft den grönprickiga. Måste ha varit en riktig specialbeställning.
Här var en dörr färdigsvestsad IAF. Nedre kanten blev limmad med karosserilim ist för svetsad. Kändes lite riskabelt att börja svetsa i den stackars 10 mm läppen nertil. Inte så illa för att vara första gången imo.

IMG_20210629_212812_HDR.jpg - 1.8MBIMG_20210629_212800_HDR.jpg - 2.5MB

Atterhall - 2021-6-29 kl 21:12

Quote: Ursprugligen inlagt av Finnland  
Grönprickiga säten som blivit blekta bruna. Svart matta som sagt. Haha, plyschklädsel har jag aldrig sett i en serie 2 sprint. Alla har haft den grönprickiga. Måste ha varit en riktig specialbeställning.
Här var en dörr färdigsvestsad IAF. Nedre kanten blev limmad med karosserilim ist för svetsad. Kändes lite riskabelt att börja svetsa i den stackars 10 mm läppen nertil. Inte så illa för att vara första gången imo.


Blir ju utmärkt bra!

Jag har nånstans sett en dåtida annons för en ”Sprint Grand Prix”-version ungefär som GTV6orna - silvergrå med svart kritstrecksplysch, lackerade plastdelar och en liten Zender-läpp på bakluckan. Kanske var en Sverige-special…

beatwise - 2021-7-7 kl 14:40

Quote: Ursprugligen inlagt av Atterhall  
Quote: Ursprugligen inlagt av Finnland  
Grönprickiga säten som blivit blekta bruna. Svart matta som sagt. Haha, plyschklädsel har jag aldrig sett i en serie 2 sprint. Alla har haft den grönprickiga. Måste ha varit en riktig specialbeställning.
Här var en dörr färdigsvestsad IAF. Nedre kanten blev limmad med karosserilim ist för svetsad. Kändes lite riskabelt att börja svetsa i den stackars 10 mm läppen nertil. Inte så illa för att vara första gången imo.


Blir ju utmärkt bra!

Jag har nånstans sett en dåtida annons för en ”Sprint Grand Prix”-version ungefär som GTV6orna - silvergrå med svart kritstrecksplysch, lackerade plastdelar och en liten Zender-läpp på bakluckan. Kanske var en Sverige-special…


Din tidigare och min nuvarande är ju av utgåvan "Grand Prix". Inte lackade plastdetaljer men röd dekorlist till skillnad från QV som hade grön, och svart kriststrecksinredning som i GTV6. Utöver det fanns tillval med lackad Zender-spoiler på bakluckan (vill minnas att det satt på din?)

Det var sista rycket på försäljningen av Sprint i Sverige, vill minnas att det var totalt 5st sådana bilar som såldes.

Atterhall - 2021-7-8 kl 14:34

Quote: Ursprugligen inlagt av beatwise  
Quote: Ursprugligen inlagt av Atterhall  
Quote: Ursprugligen inlagt av Finnland  
Grönprickiga säten som blivit blekta bruna. Svart matta som sagt. Haha, plyschklädsel har jag aldrig sett i en serie 2 sprint. Alla har haft den grönprickiga. Måste ha varit en riktig specialbeställning.
Här var en dörr färdigsvestsad IAF. Nedre kanten blev limmad med karosserilim ist för svetsad. Kändes lite riskabelt att börja svetsa i den stackars 10 mm läppen nertil. Inte så illa för att vara första gången imo.


Blir ju utmärkt bra!

Jag har nånstans sett en dåtida annons för en ”Sprint Grand Prix”-version ungefär som GTV6orna - silvergrå med svart kritstrecksplysch, lackerade plastdelar och en liten Zender-läpp på bakluckan. Kanske var en Sverige-special…


Din tidigare och min nuvarande är ju av utgåvan "Grand Prix". Inte lackade plastdetaljer men röd dekorlist till skillnad från QV som hade grön, och svart kriststrecksinredning som i GTV6. Utöver det fanns tillval med lackad Zender-spoiler på bakluckan (vill minnas att det satt på din?)

Det var sista rycket på försäljningen av Sprint i Sverige, vill minnas att det var totalt 5st sådana bilar som såldes.


Ursäkta trådkap Finnland!

De med röd list var väl de äldre "pre QV"? Min hade silvergrå plast och "aluminium"-lister med lite påtejpat rött som jag slet av - så här minus de gula lyktorna...
https://boxerfreunde.ch/index.php/galerie/alfa-romeo-sprint/...
Lustigt att vi haft 40% av beståndet i familjen! :afro:

Finnland - 2022-10-10 kl 10:03

Här så går allt i snigelfart. Bakstammen börjar bli klar dock och idag levererades en viktig NOS del. Att köpa prylar kompensearar alltid för lathet i garaget. :afro:

PXL_20221010_085634098.jpg - 2.4MB

Atterhall - 2022-10-10 kl 10:45

Härligt - nya delar hjälper alltid till med motivationen! :beerchug: