AlfaPower

Celica GT-Four: Umeåmaffian dyker upp igen. Del XX

 Pages:  1    3  ..  5

blompa - 2015-10-30 kl 13:59





tmp_31582-20151030_131926-2130242772.jpg - 2.2MB

[Edited on 2015-10-30 by BennySteen]

[Edited on 2015-11-13 by BennySteen]

[Edited on 2015-11-13 by BennySteen]

maldini - 2015-10-30 kl 16:41

Franskt? Citroën?

Besar - 2015-10-30 kl 16:51

om mätaren är upp o ner standard så gissar jag på franskt med :)

Allt är fan tvärtom på min franska bil, blinkers spak på höger sida om ratten, man trycker ner för att öppna dörrlåsen inne i kupen osv...

BennySteen - 2015-10-30 kl 18:04

Nu är bilden rättvänd. Nope inte franskt.
Inte ofta laddtrycket är angivet i mm kvicksilver :-)

Det är ingen jätteexotiskt bilmodell. Men det finns en del kul lösningar.






[Edited on 2015-10-30 by BennySteen]

FredrikAssarsson - 2015-10-30 kl 20:34

Det ser ju verkligen ut som någon 80talsskapelse måste jag säga.
Ska bli kul att följa!

Hoppas att det är något urbota dumt som typ en Dodge Shelby från 80tal eller liknande hehe :D

BennySteen - 2015-10-30 kl 20:44

stämmer bra, kom i slutet av 80 talet. lite dåligt med förslag, skall jag behöva fota något mera ?

BennySteen - 2015-10-30 kl 20:59

Någon som vet vad ?

IMG_20151030_203540.jpg - 823kB

BennySteen - 2015-10-30 kl 21:04

Nu blir det kanske för enkelt att gissa för er.

Men när Anderas slog på pop-up strålkastarna så såg han på flinet i mitt ansikte att det skulle bli affär :-)

Jag var ju tonåring på 80 talet , Allting var på sin topp då. bilarna, musiken, kläderna...

/b

IMG_20151030_203354.jpg - 790kB

[Edited on 2015-10-30 by BennySteen]

sam_h - 2015-10-30 kl 21:09

Toyota Celica.. rallybil

Georg - 2015-10-30 kl 21:11

Känner att jag tappat fokus...Honda Prelude ? - men hade dom verkligen uppfällbara å inte dom där stegformerna på sidan..
Orkar inte plöja mina årskataloger...men alla detaljerna är bekanta.

BennySteen - 2015-10-30 kl 21:37

motormärkning.

IMG_20151030_211731.jpg - 737kB

Jonaslofgren - 2015-10-30 kl 21:41

Men vad är detta? ?:dunce:

sam_h - 2015-10-30 kl 21:43

Toyota Supra 1987 Twin Turbo :headbang::headbang:

BennySteen - 2015-10-30 kl 22:09

Quote: Ursprugligen inlagt av sam_h  
Toyota Supra 1987 Twin Turbo :headbang::headbang:


Nope, supran är ju bakhjulsdriven. vår skall användas på isbana och driver naturligvis på alla fyra :-)


FredrikAssarsson - 2015-10-30 kl 22:37

Först tänkte jag på en gammal MR2 men inte med 4wd inte.
Sedan tänkte jag AHA en underdog i form itav den svinaktigt feta mitsubishi starion 4wd?
Sedan tänkte jag nä, det handlar nog om en klassisk hjälte: en Celica GT-FOUR från det håriga 80talet, right? Fast nääää, inte med Yamahamotor?

[Edited on 2015-10-30 by FredrikAssarsson]

BennySteen - 2015-10-30 kl 23:01

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Först tänkte jag på en gammal MR2 men inte med 4wd inte.
Sedan tänkte jag AHA en underdog i form itav den svinaktigt feta mitsubishi starion 4wd?
Sedan tänkte jag nä, det handlar nog om en klassisk hjälte: en Celica GT-FOUR från det håriga 80talet, right?


Spot on !

Permanent fyrhjulsdrift, turbo och 185hk.

Så här hade vi tänkt oss en framtida version ;-)

69636af6677e58169fab389b0510f4ec.jpg - 46kB

Om Andreas är tillräckligt nykter så kan ju posta en bild på hur våran bil såg ut när vi hämtade den idag.


[Edited on 2015-10-30 by BennySteen]

sam_h - 2015-10-30 kl 23:10

Häftigt!

FredrikAssarsson - 2015-10-30 kl 23:37

Åh. Underbar bil!
Ung nog för att vilja ha sådan som poster när det begav sig, gammal nog för att ha varit nära att köpa sådan när de gick för småsummor!
Men hur kommer Yamaha in i bilden?

blompa - 2015-10-31 kl 08:05

Såhär såg den ut vid upphämtning:

Lite rubbing, en desinfiscering av kabinen,lite motorjobb samt lite svetsning så är den nog på hjulen igen.

20151030_124311_HDR.jpg - 3.6MB



Fler bilder kommer. Jag har de i systemkameran och ska tanka över de till en PC när jag kommer hem senare idag. Ni får ge er till tåls :)

[Ändrad 2015-10-31 av blompa]

blompa - 2015-10-31 kl 08:06

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Åh. Underbar bil!
Ung nog för att vilja ha sådan som poster när det begav sig, gammal nog för att ha varit nära att köpa sådan när de gick för småsummor!
Men hur kommer Yamaha in i bilden?


Blocket är märkt med Yamaha av någon anledning. :)

[Ändrad 2015-10-31 av blompa]

blompa - 2015-10-31 kl 10:30


GTV-TB - 2015-10-31 kl 11:08

Quote: Ursprugligen inlagt av blompa  
Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Åh. Underbar bil!
Ung nog för att vilja ha sådan som poster när det begav sig, gammal nog för att ha varit nära att köpa sådan när de gick för småsummor!
Men hur kommer Yamaha in i bilden?


Blocket är märkt med Yamaha av någon anledning. :)

[Ändrad 2015-10-31 av blompa]


Kanske Yamaha pissade revir ? från wiki.

3S-GTE engine:

The Dual Over Head Cam (DOHC) 16-valve cylinder head designed by Yamaha is made of aluminum alloy.

Hauge - 2015-10-31 kl 11:24

Går ni på konstant koffeinintag eller är det starkare grejer???

Kul att se alla projekt även om man får lite dåligt samvete över fortskridandet över de egna projekten...

alfahanen - 2015-10-31 kl 12:20

Yamaha tillverkar Toyotas åtminstone sportigare motorer, dom ska vara elendigt trånga att skruva med har jag hört av en Volvo gubbe. Men vad vet jag som tycker det är lagom nivå att byta tändstift på en nord 4a.

Gustav_Holmdahl - 2015-10-31 kl 16:02

Mazda 323?

BennySteen - 2015-10-31 kl 16:12

Idag har jag gjort första arbetspasset på Gt4'an. Den startade snällt efter jag fyllt på 5 liter bensin.

Den står på lyften så jag lade in en växel och bromsade och lät den slipa bromskivorna så dom rullar lätt nu. Dock sjunker bromspedalen efter en stund.

Dock går den inte på alla cylindrar och börja blåröka efter ens stund. kamremmen såg friskt ut så den får sitta ett tag till.

leakdown visade på dålig kompression i 2 och 4an cylinder. det kan dock vara en ventil som inte stänger ordentligt eller kolvringar som behöver motioneras.

Jag hittade också ett fultrim någon gjort för att höja laddtrycket med en strypventill mellan turbo och WG. jag tog bort den och montera en vanlig slang istället.

Vi börjar väl med att byta stift, fördelare och rotor.

Växelådan extern oljekylning...

Vattenkyld intercooler med egen elpump och frontmonterad kylare för intercooler vattnet.

Det satt inget luftfilter i den, och turbons kompresshjul har små märken efter partiklar. Men det finns inga repor i kompressorhuset och det radiella spelet är normalt. så det är inget att fundera på.

SDC15804.JPG - 1.7MB

SDC15796.JPG - 1.8MB

SDC15801.JPG - 1.7MB

SDC15806.JPG - 1.7MB

SDC15818.JPG - 1.8MB

SDC15827.JPG - 1.7MB

SDC15831.JPG - 1.7MB

SDC15824.JPG - 1.8MB

SDC15825.JPG - 1.8MB

[Edited on 2015-10-31 by BennySteen]

FredrikAssarsson - 2015-10-31 kl 17:14

Mindre fast&furious framöver och betydligt mer Carlos Sainz hoppas jag. :D

Gustav_Holmdahl - 2015-10-31 kl 20:08

Quote: Ursprugligen inlagt av Gustav_Holmdahl  
Mazda 323?


Missade sida 2 på tråden :D :lamer:

BennySteen - 2015-10-31 kl 20:32

Gjorde ett pass efter middagen också. Alla bromsnipplar är nu lossade med värme och försiktighet.
Alla bromskivorna är bytta tidigare Även h-cylinderna är utbytt bytt. så någon form av service har den fått. Den läcker olja , verkar vara från oljepluggen. Ny kopparpackning löser nog det.

Vi väntar med oljeservice till vi vet om vi måste lyfta toppen och åtgärda felet med dålig kompa på 2 och 4:an.

Imorgon fortsätter vi, då får jag assistans av Andreas.


Micke G - 2015-10-31 kl 21:57

Kul tråd. Jag vill också köpa en isracer, kanske denna? Om det nu är en 4x4

http://www.blocket.se/jamtland/Galant_V6_24_62499309.htm?ca=...

Varför säljs alla roliga billiga galna bilar typ 50+ mil från Stockholm?
:maz:

Skulle vara kul med ett "match race" på is om man nu får använda den termen även om inte segel är inblandade.

FredrikAssarsson - 2015-10-31 kl 23:02

Åh galant V6, dom är ju skitcoola. Det finns roliga vägar runt Ragunda att undersöka fyrhjulsdriften på dessutom! :headbang:

blompa - 2015-11-1 kl 18:24

Låtom oss ta det från början.

Jag, Benny och Rikard har varit sugen på en ny projektbil. Något kul med turbo och fyrhjulsdrift har Benny verkligen vurmat för.
Jag har varit lite skeptiskt ibland då sådana bilar oftast kostar en hel massa pengar eller är rätt tråkiga. Eller högerstyrda.

Det har varit rätt stillastående på blocket med bara en och annan intressant bil.
Vi hade dessutom en begränsning i vår transporter. Vi ville inte skaffa en projektbil innan den sålts.

För 2 veckor sedan såldes den dock till en snubbe som skulle bygga en surfbuss av den. Alla nöjda alla glada.
Det kliade lite i köparfingrarna för oss alla nu.

Vi letade runt lite och hittade ett par alternativ. Bland annat en sliten Audi S4 som gick på 3 burkar och behövde ny topplockspackning.

Sen hittade Benny en Toyota Celica GT4 som stod strax söder om Örnsköldsvik. En ledsen sak som inte gått många kilometer sen 2009

Vi bestämde oss för att åka ner fredagen den 30:e Oktober för att kika på bilen.

Första anblick säger att lacken går att rädda med lite rubbing. Rätt färg på bilen är det också

IMG_3299.JPG - 3.5MB

Den är rak och helt okej efter sidorna:

IMG_3302.JPG - 3MB

inte särskilt rostig vad vi kan se.

IMG_3303.JPG - 3.5MB

utöver att den är jäkligt smutsig invändigt har någon dessutom "pimpat" den. Brrr

IMG_3304.JPG - 2.9MB

Klart snygg bakifrån. Ser inte alls ut att vara 30 år gammal.

IMG_3305.JPG - 3.1MB

Någon har byggt ljud med omsorg. Vi ska se om det går att rädda ljudlådorna. DE är byggda i riktigt tjockt material och snyggt klädda.

IMG_3306.JPG - 3.2MB

I bagaget hittade vi både en topp till en något mindre motor samt en turbo till. Biturbo! :cool:

IMG_3308.JPG - 3.1MB

Sommardäcken är riktigt fräsha 215/40 17 på snygga fälgar.

IMG_3310.JPG - 3.9MB

Bennys min säger litegranna om vi är sugna på bilen:

IMG_3314.JPG - 3.7MB

Vi dividerade lite innan Benny ringde och pratade med ägaren. ägaren hade bara haft bilen något år och hade inte tid med den. Han hade S200 som vi inte hann med att se. Bilen lastades och vi körde hemmåt via Burger King. Benny släppte av mig hos mamma och pappa där jag tänkte spendera natten. Även morsan kände igen bilmodellen. De tyckte den var tuff trots att den ser galet ledsen och trött ut.

Det var fredagen.


blompa - 2015-11-1 kl 19:36

Benny hade fuskat och mekat på lördagen, jag var bortrest och hade inte tid då men idag, Söndagen den första november hade jag bättre med tid.

Vi inledde runt 12.
Planen var att undersöka motorstatusen idag.

Vi började med en Leakdown. Leakdown är ett bra sätta att göra hälsokoll å en motor. man snurrar runt motorn för hand och minimerar därmed chansen för motorskada. Dessutom talar det om lite mer vad som är fel. Om det bubblar i expansionskärlet är topplockspackningen körd, om det blåser ur insuget är det mest troligt en otät ventil. Om det blåser ur oljepåfyllningslocket är kolvringarna mest troligt inte jättebra.

20151101_124456_HDR.jpg - 2.7MB

Processen är enkel. Ta ur alla tändstift, Skruva i en adapter i ena tändstiftshålet.
Se sedan till att den cylindern är i topp. Om du helt saknar kompression är du ett varv på veven fel.

Mätningen visade att cylinder ett läcker en hel del. ca 40%, Cylinder 2 läcker som ett såll. 80%
Cylinder 3 läcker bara litegranna ca 16% och cylinder 4 är riktigt tät med mindre än 10% läckage

20151101_153601_HDR.jpg - 1.8MB

Iochmed att vi har kompression på alla cylindrar tänkte vi att vi gör ett startförsök, få motorn varm och så.

Motorn startar efter bara lite trilskande. Den ryker dock. Ordentligt. Den går dessutom inte på alla burkar.

Vi gör några försök innan vi ger upp och beslutar oss för att leta efter orsaken till lützendimman:

20151101_133533_HDR.jpg - 1.7MB

Jäklar vad den är snygg bakifrån:

20151101_143123_HDR.jpg - 1.9MB

Stift 3 och 4 (cylindrarna med kompression, remember?) är oljekletiga.

Vi beslutar oss för att riva bort turbon. Turbon sitter på framsidan och har en katalysator skruvad direkt i sig. Den lär inte ha några stora problem att bli varm.
under tiden som Benny Lossar på grenrörssmuttrarna tar jag loss avgassystemet bortanför katalysatorn.

En sak vi noterar är att även om det ibland är trångt är det alltid gjort så att du ska komma åt. Genomtänkta lösningar och ordentliga skruvar/muttrar av hög kvalitet.

När jag väl tagit isär avgassystemet ser jag att Katalysatorn är av en ny oljesmort typ

20151101_152956_HDR.jpg - 2MB

Då vi inte är övertygade om att det ska vara så fortsatte vi riva bort grenröret och turbon :cool:

Kylaren (som för övrigt såg väldigt frisk ut) plockades loss för att ge oss lite mer utrymme.

20151101_154151_HDR.jpg - 2.3MB

Det som syns är är ac-kylaren. ACn saknar en slang så vi river kanske bort allt det. Om vi får ihop bilen får vi istället plats med Sveriges största intercooler.

20151101_154211_HDR.jpg - 2.2MB

Här ser ni turbo+katalysator i ett paket. Två av portarna är uhmm. "välsmorda"

20151101_154946_HDR.jpg - 2MB

Här ser ni motsvarande på toppen:

20151101_154815_HDR.jpg - 2.7MB

En bild på Katalysatorn som inte tycks vara "spettad".
Den borde inte behövas då bilen bara ska klara 3.5 i CO?

20151101_154957.jpg - 2.3MB

blompa - 2015-11-1 kl 19:43

Det var lite svårt att fota men på cylinder tre är allt täckt av ett lager olja, ventilskaften såväl som hela kanalen ut.

20151101_155316.jpg - 2.4MB

Samma på port 4:

20151101_155436.jpg - 3.1MB

Port ett och två ser torra och fina ut:

20151101_155522.jpg - 3.1MB

20151101_155604.jpg - 3.6MB

Iochmed detta är det lika bra att riva bort toppen och inspektera: kolvar, cylindrar, kolvringar och vevlager.

Ett stycke löstaget gasspjäll:

20151101_161024_HDR.jpg - 2.5MB

På vägen in i plenumet sitter det någon form av extra spridare. Någon slags kallstartsberikning?

20151101_161035_HDR.jpg - 2.1MB

Ganska smala lober på kamaxlarna.

20151101_162101.jpg - 2.3MB

Vi beslöt oss för att ge oss här och fundera över åtgjärder. "Jag har en plan". "Lysande Sickan". osv.
Vi ska arbeta igenom planen nu.

Det är en jättekul bil att jobba på. Den går att få riktigt fin. och 1988 var 185 hästar på 1470 kilo mer än bara lite imponerande.
Jag har tokläst på om motorn och har en långtidsplan för hur vi på det mest lämpliga sättet trimmar bilen. Det finns mycket skrivet om bilen och många hängivna mekare.

Hur de olika generationerna skiljer sig åt är väldokumenterat.
Det finns dessutom gott om delar.

To be continued!

FredrikAssarsson - 2015-11-1 kl 21:00

18åringen i mig kommer att följa detta med stormförtjusning! :)

BennySteen - 2015-11-1 kl 22:31

Förutom motorn så behöver även rost fixas i trösklarna Så jag har lånat en 70cm kantvik av en kompis. jag har 0.7mm bilplåt hemma.

IMG_20151101_214424.jpg - 832kB

Fördelarlocket är slut, så det får bli ny rotor och fördelare och tändstift naturligtvis. ovanligt nog för att inte finna på biltema. Men ebay löser det.

IMG_20151031_173625.jpg - 1MB

BennySteen - 2015-11-1 kl 22:39

Quote: Ursprugligen inlagt av Micke G  
Kul tråd. Jag vill också köpa en isracer, kanske denna? Om det nu är en 4x4

http://www.blocket.se/jamtland/Galant_V6_24_62499309.htm?ca=...

Skulle vara kul med ett "match race" på is om man nu får använda den termen även om inte segel är inblandade.


En förutsättning med isbana är rallydäck med dubb, med vanliga dubbade vinterdäck blir det bara välidgt halt utan någon direkt körning.

Och med fyrhjulsdrift så måste man ha hyfsat med effekt, annars blir det bara trist.

170kh låter ju ok. men vad väger en sådan bil?

Micke G - 2015-11-2 kl 08:56

Den väger 1500 kg och jo det behövs effekt om man har 4x4 och vill kunna ha roligt på andra växlar än 1:an och 2:an.
Dessutom har jag märkt tidigare när jag kört på is att bra kylning också är viktigt då motorn oftast går på full gas hela tiden.

Jag får leta vidare efter något roligt att köpa, har ju en bra sjö precis nedanför stugan om bara kylan vill infinna sig.

BennySteen - 2015-11-2 kl 09:55

Jag gjorde dagliga trålningar på blocket.

Angav fyrhjulsdrift, bensin och manuell låda och >160hk

Anger man ett prisintervall eller sorterar på pris så syns inte bilar som är angivna utan pris. Då är det bättre man väljer bort allt som är nyare än tex 2002.

Det fanns en del Imprezor kring -00 för 15-25' för några veckor sedan, men det är för mycket pengar för en isbil som rätt sannolikt kommer få trasiga lyktor och buckliga skärmar efter en tid...

En äldre fyrhjulsdriven audi kanske, tex audi 80. dom väger väl inte så mycket.

Annars finns S4'an kvar i stan. 230 hk och en stöddig drivlina. tung men med bra balans.

http://www.blocket.se/vasterbotten/Audi_S4_63338915.htm?ca=4...




Micke G - 2015-11-2 kl 11:09

Bra tips, skall kolla vidare. Köper gärna en bil där så många ABS och airbag lampor som möjligt lyser. Skall ju som sagt bara ha den till att rulla ut på isen.

BennySteen - 2015-11-3 kl 21:49

Idag har det blivit hela två arbetspass för mig. Först med Rikard då vi demonterat alla miljoner vakumslangar och elkontakter som gömde sig bakom insuget. Detta för att kunna ta loss toppen.

Toppen var sotigt men fanns inga uppebara fel, blir ytterligare demontering för felsökning på den.

Sedan gjordes även ett kort kvällspass tillsammans med Nathan där kolvar och stakarna plockades loss. Under motorn sitter två ramben som går enkelt att skruva loss, då får man fritt tillgång till motorn underifrån. vi plockade loss tråget och skruvade loss vevlageröverfallen den vägen.

Kolvarna och stakarna lade jag i tvätten över natten. Dom såg bra ut. inget uppenbart fel där heller.

Vevlager var som väntat slitna, men inget hade skurit. Lagerytorna på vevaxlen var också repiga och igentligen borde man byta eller slipa veven. Men då måste hela motor och växelåda etc ut. Jag skall konferea med rikard och Andreas hur vi skall göra. bilen har bara gått 18000 mil, men förmodligen väldigt hårda sådana. Kanske slarv med olja och filter också.

Min preliminära plan är att skruva ihop motorn med befintlig vev och nya lager. slipa veven både kostar för mycket och tar för lång tid.Och en beggad motorn är förmodligen lika sliten på vev/lager.



SDC15847.JPG - 1.8MB

SDC15848.JPG - 1.8MB



SDC15861.JPG - 1.7MB SDC15864.JPG - 1.8MB



SDC15858.JPG - 1.8MB

[Edited on 2015-11-3 by BennySteen]

SDC15865.JPG - 1.8MB

[Edited on 2015-11-3 by BennySteen]

Jonka Olofsson - 2015-11-4 kl 02:51

Yamaha-motor? Coolt... Ball bil! Ingen skönhet i mina ögon men klart kaxig och antagligen riktigt kul att fräsa runt i.

BennySteen - 2015-11-4 kl 15:00

Nu har jag beställt ramlager, vevlager, kolvringar,sträckbultar och packningsats
3 186 SEK totalt.

Qty Item name Delivery service Item price
1 HEAD GASKET SET TOYOTA CELICA ST205 MR2 REV 3 2.0 3SGTE VRS (310117412865) Royal Mail International Signed £ 66.00

1 TOYOTA CELICA MR2 2.0 TURBO ST185 ST205 HEAD BOLT SET (120367208976) Royal Mail International Signed £ 17.75
Item(s) bought from top-end-power

Qty Item name Delivery service Item price
1 Clevite TriMetal Rod Bearing set STD size Toyota Celica 2.0 Turbo GT4 MR2 3SGTE (301463477356) Standard Int'l Postage £ 34.50
Item(s) bought from carfitservice

Qty Item name Delivery service Item price
1 PISTON RINGS SET STD For Toyota Celica,MR2 3SGE/3SGTE NPR Japan (261923515386) Standard Int'l Postage £ 49.00
Item(s) bought from tuningexcess

Qty Item name Delivery service Item price
1 ACL Aluglide main crankshaft bearings mains Toyota Celica MR2 3SGE 3SGTE 5M8361 (321636829021) Economy Int'l Postage £ 34.45

[Edited on 2015-11-4 by BennySteen]

josé - 2015-11-5 kl 08:34

Ja!!! Ni är mina hjältar :bananana:

Ska med nöje följa tråden. Med bilarna i Götet så får detta bli min räddning här i huvudstaden!

Testa att använd brynen på vevaxelns lagerytor. Försök att återskapa det kryssmönster som fanns där från början. Raka fåror från år av slitage kommer annars att dränera mycket av oljefilmen som skall bära lasten.

Keep up the good work :headbang:

BennySteen - 2015-11-5 kl 10:01

Quote: Ursprugligen inlagt av josé  


Testa att använd brynen på vevaxelns lagerytor. Försök att återskapa det kryssmönster som fanns där från början. Raka fåror från år av slitage kommer annars att dränera mycket av oljefilmen som skall bära lasten.

Keep up the good work :headbang:


Visst menar du en smägelduk ? är inte ett bryne som en sten :-) Jo, vi funderar på at ta en lång remsa med fin smärgelduk och putsa vevlagerna på plats under motorn.

Det är naturligtvis en fulfix, men det spelar knappast någon roll för veven och lager går ju byta igen om vi hittar en bättre vev i framtiden. Prio är att få bilen på gatan igen.

Skall även kolla om oljepluggarna är skruvade och kan rengöras på plats. Igensmutsade oljekanaler i veven kan mycket väl vara anledningen till att veven är repig.

Bilden är från en 8vTS motor, den vevens lagerytor var väldigt fräsh trots allt gucka i oljekanalerna.

2015-05-19-19-58-00_sdc15372.jpg - 51kB

Sedan hittade jag via en byggtråd på utmärkta siten http://www.alltrac.net/ en länkt till ett dekalset för £120 :-)

toyota-celica-gen-5-st185-castrol-full-rally-graphics-kit.jpg - 53kB

http://www.creative-vinyl.com/679-toyota-celica-gen-5-st185-...



FredrikAssarsson - 2015-11-5 kl 10:32

Yes!

Örnörnöööörn five left öööörn öööörn high over crest forty tightens into four left ööööööröööörn!!

Jag menar, kommer passa bra me dekalkittet..:bananana:

josé - 2015-11-5 kl 11:25

Jag menade faktiskt brynesstenar från honing/heningsutrustningar.
De finns med olika kornstorlekar på liknade vis som smärgelduk.

Det viktigaste är att ni får bort/reducerar de linjer som går i rotationsriktningen.

På samma sätt som i ett rullningslager så vill man bygga oljefilm i kryssen.

BennySteen - 2015-11-5 kl 11:38

Quote: Ursprugligen inlagt av josé  
Jag menade faktiskt brynesstenar från honing/heningsutrustningar.
De finns med olika kornstorlekar på liknade vis som smärgelduk.

Det viktigaste är att ni får bort/reducerar de linjer som går i rotationsriktningen.

På samma sätt som i ett rullningslager så vill man bygga oljefilm i kryssen.


Intressant, som man kan göra med vevaxeln på plats alltså ?
Har du någon länk ?

josé - 2015-11-5 kl 12:29

Nä inte på plats, tänkte att man riggar den på ett bord. Två v-block och lite olja.

Så kan man rotera vevaxeln och bryna repektive lageryta. Med olja på brynesstenen oxå.

Stenen har man format till en passande radie med hjälp av en lämplig pryl som har rätt diameter och som man har klätt med smärjelduk.

Jag har för mig att man vill ha typ 60graders lutning på krysspoleringen. Förutsatt att vi menar att 90grader från rotationsriktningen är ett streck tvärs över lagerbanan.

Men nu babblar jag mest. Ingen länk tyvärr. Googla på cylinder honing/hening. Det heter olika om det är utvändigt eller invändig.

BennySteen - 2015-11-5 kl 21:47

Jag började demontera toppen idag, vill rengöra den ordentligt.
SDC15869.JPG - 1.8MB

En vakumstyrd klocka stänger hälften av insugen vid låglast.

SDC15871.JPG - 1.8MB

SDC15872.JPG - 1.8MB

SDC15876.JPG - 1.8MB

SDC15877.JPG - 1.7MB

kolvarna är rengjorda och inoljade på nytt. Väldigt stabila stakar. Både vevaxeln och stakarna verkar vara smidda vad jag kan avgöra, seriöst värre.


SDC15878.JPG - 1.8MB

förutom oljekylningen från via röruppstick blocket har dom även en extra oljekylning via lagerbanen.

SDC15879.JPG - 1.8MB

FredrikAssarsson - 2015-11-5 kl 22:59

Har gamla celican variabelt insug alltså? Det trodde jag inte, men trevligt!

mikoto - 2015-11-5 kl 23:50

Väldigt tuff bil! Det är riktigt inspirerande med alla bilder och loggar. Sjukt kul tråd precis som många av era andra. Med ett sådant där dekalset på bilen med, mmmmm...

Vad avundsjuk man blir på ett skönt garage att meka i. Mina förra mekarsession på grusgången resultera i en vidrig förkylning. Min kropp är byggd för att vara inomhus. Jag kanske ska försöka övertyga fadern om att hans traktorgarage kan bli något betydligt trevligare...

BennySteen - 2015-11-6 kl 15:18

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Har gamla celican variabelt insug alltså? Det trodde jag inte, men trevligt!


Det kallas T-VIS. (toyota variable induction system) eller något sådan.

Den vanliga framhjulsdriva Celican med sugis är en helt annan konstruktion både i chassi och drivlina. Osäkert om det har T-VIS.

Det finns tonvis skrivet om dom här bilarna på nätet...
Finns lite olika utföranden på olika marknader och årsmodeller, vilket gör det lite luddigt.

Rent allmänt tycker jag det är som ett kinderägg, man hittar nya överaskningar hela tiden. Fick höra som sent idag ute hos en kund att han trodde den hade mekaniskt pump för oljekylningen till bakaxeln. Jag måste kolla, men misstänker den kom på senare modeller.




BennySteen - 2015-11-6 kl 15:26

Quote: Ursprugligen inlagt av mikoto  
Väldigt tuff bil! Det är riktigt inspirerande med alla bilder och loggar. Sjukt kul tråd precis som många av era andra. Med ett sådant där dekalset på bilen med, mmmmm...

Vad avundsjuk man blir på ett skönt garage att meka i. Mina förra mekarsession på grusgången resultera i en vidrig förkylning. Min kropp är byggd för att vara inomhus. Jag kanske ska försöka övertyga fadern om att hans traktorgarage kan bli något betydligt trevligare...


Kul att det uppskattas. Det är roligt med respons. Fast än så länge har det ju mest varit skitiga motordelar :-(

När vi fått den på rull och genom besiktningen finns det planer för en del mods. Höja laddet naturligvis, annat sprut och loggning etc.

Bra med en rullande testbänk för alla ideér man vill prova :-)

Apropå din fars traktorgarage så finns det väl inget hinder för att du själv isolerar och installerar belysning osv.
Varför vänta på att någon skall göra jobbet åt dig.



mikoto - 2015-11-6 kl 20:35

Skitiga bilder är just bäst, när du putsat och polerat de spegelblanka senare i tråden. Så sitter man och drömmer att man kommer göra samma sak... ;-)

Det stora problemet med traktor garaget är nog mest traktorn som står där inne...

blompa - 2015-11-7 kl 18:56

Idag var det mek igen.

Vi tänkte riva loss det sista från toppen samt stoppa den i badet. Vi hade också tänkt börja kapa trösklar för att förbereda för rostlagning
Benny gjorde en insats och fick till slut loss katalysatorn som sitter nästan direkt efter turbon.

ovanifrån ser katalysatorn jäkligt igensatt ut. (Kom ihåg att vi hittade olja efter den).

20151107_114858_HDR.jpg - 2.2MB

Vi kanske spettar den. Den passar nämligen rätt bra som downpipe om den är rensad.

Återigen, det mesta på motorn är genomtänkt. Här ser ni att kamöverfallen är märkta med I3 och i4
Insugskam, överfall 3 och 4 från motorns framsida. Framsidan är åt det håll pilen pekar.

20151107_120119_HDR.jpg - 1.7MB

När vi plockade upp oljetråget ur tvätten ser vi att någon gjort något konstigt med det.

20151107_123257_HDR.jpg - 2MB

Vi hittade också en rätt vettig oljefälla:

20151107_123315_HDR.jpg - 2MB

20151107_123342.jpg - 2.1MB

Nåväl med toppen i badet hade det blivit dags för dagens huvudnummer.

Rosten!

Vi började med att skruva loss stolar samt flytta undan golvmattan.

20151107_144919_HDR.jpg - 1.8MB

Med dessa borttagna ser vi att vi har 2 hål i golvet som ska lagas.

20151107_144902_HDR.jpg - 1.8MB

Vi har ett hål i golvet på andra sidan.
Här, kantrensat lite.

20151107_164250_HDR.jpg - 2MB

Jag ägnade mig en del åt högersidan. Jag polerade rent hålet inne i bilen till att börja med.

Sen tog jag loss platströsklarna från högersidan. Något som bråkade lite. Väl inunder efter lite rensning ser det ut såhär.

20151107_144944_HDR.jpg - 1.8MB

Ganska stort hål men rena ytor utan komplexitet.






blompa - 2015-11-7 kl 19:02

Jag gjorde lite grovarbete innan jag assisterade Benny med förarsidan.

20151107_164227_HDR.jpg - 1.9MB

Lite rester. Inte första högen för dagen heller :)

20151107_144958_HDR.jpg - 2MB

Under tiden arbetade Benny med andra sidan.

20151107_154002.jpg - 2MB

20151107_154253_HDR.jpg - 1.9MB

Benny hade arbetat med en plåt för tröskeln. Via en lånad kantvik och ett rör i större dimension lyckades han tillverka en jäkligt välpassande plåt.

20151107_164105_HDR.jpg - 2.1MB

Det ser rätt bra ut för ett första kort försök. Givetvis ska det svetsas dit ordentligt och målas i ett par lager.
Insidan ska rostskyddas på samma sätt som vi gjorde på Alfan.

Vi har dock en hel del svetsarbete kvar men då det blir så pass bra som nu känns det inte så illa.

20151107_164553_HDR.jpg - 2MB

BennySteen - 2015-11-7 kl 19:37

lite bilder från min garagekamera:

Sade jag att toppen var skitigt :-(

SDC15886.JPG - 1.8MB

Jag demonterade kammar och lyftare innan den hamnde i tvätten. Om lyftarna är hydraliska vill man inte ha in tvättvätskan inuti. (verkar dock vara mekaniska)

När toppen blivit renare så demonterar jag fjädrar och ventiler och tvättar den en gång till.

Plåt till tröskeln. det är plåt avsedd för bilarbeten. 0.7mm tjock och väldig lätt att forma. rekommenderas starkt istället för vanlig styv plåt.

notera borrhålen som jag sedan punktsvetsar inuti mot underliggande plåt.

SDC15890.JPG - 1.8MB

oljetråget och insuget har fått smaka på tvätten och det ser mycket trevligare ut :-)
SDC15897.JPG - 1.8MB

[Edited on 2015-11-7 by BennySteen]

blompa - 2015-11-8 kl 16:03

Det blev lite mek idag med.

Benny rengjorde toppen och det variabla insuget.

Han bockade även plåt och rev bort en hel del AC-prylar. jag gillar ju som att behålla saker som går att återställa men AC-systemet har saknat en slang i säkert 6-7 år så allt lär vara lagom fint inuti.

Benny rev lite annat också

Jag gav mig på att polera bort en del ytrost samt rengöra kanterna runt rosthålen.

Jag gjorde även en insats att rengöra trösklarna invändigt. Kräver lite precision att köra rondell inne i tröskeln :P

Såhär såg det ut innan jag gick loss längst bak på högersidan.

Det mesta är faktiskt sand:

20151108_123807_HDR.jpg - 1.9MB

Höger dörr har inte en fungerande fönsterhiss, så jag rev loss dörrsidan (tänk att man fortfarande behöver leta skruvar. Den här gången en som jag visste om men glömt skruva loss :D)

Dörrmekanismen ser ut såhår.

Torrt och rostfritt. Dörrarna är i mycket bra skick

20151108_131233.jpg - 2.9MB

Motorn för fönsterhissen sitter längre fram och ser ut såhär:

20151108_132436.jpg - 1.8MB

Den här kontakten var inte isatt:
Det borde vara ström till motorn men bara två ledare. undrar hur detta fungerar?

Det var inte oändligt motstånd över ledarna heller.

20151108_132423.jpg - 1.6MB

Vi fick inte igång fönsterhissen så jag gjorde mer rostskrap istället innan vi gav oss.

BennySteen - 2015-11-8 kl 22:59

Jag demonterade ac-pumpen och diverse tillhörande slangar. Vilket ökar åtkomsten vid mekning.

SDC15907.JPG - 1.8MB


toppen och kringkomponenter är ur tvätten. härnäst blir det demontering och kontroll av styrningar.


SDC15908.JPG - 1.8MB

rosten är hyfsat lättlagat. Det är yttre plåtarna vid trösklarna och golvet i hörnen. Det var faktiskt värst på förarsidan. Och resten av bilen har klarat sig bra, så det känns vettigt att laga detta. En del andra celicor jag sett har varit betydligt mera kexiga på jobbigare ställen.

Vi svetsar ett 90 vinklad på på insidan, det är främst viktigt att trösklarna åtefår sin bärighet. Så vi har inte tänkt tennspackla efteråt...

SDC15901.JPG - 1.7MB SDC15904.JPG - 1.7MB SDC15905.JPG - 1.8MB SDC15906.JPG - 1.8MB

SDC15910.JPG - 1.8MB


BennySteen - 2015-11-9 kl 15:08

Idag kom det 3 paket. Kolvringar och vev och ramlager. artikelnr dokumenterar vi här för framtida behov :-)

packningsats och sträckbultar kvar. Kanske blir motormontering framåt helgen. Men bara om vi varit duktiga och fixat rosten först.:bondage:

lager.jpg - 1.5MB

[Edited on 2015-11-9 by BennySteen]

BennySteen - 2015-11-10 kl 16:21

Quote: Ursprugligen inlagt av Micke G  
Bra tips, skall kolla vidare. Köper gärna en bil där så många ABS och airbag lampor som möjligt lyser. Skall ju som sagt bara ha den till att rulla ut på isen.



Denna går nog pruta ordentligt på :-)

http://www.blocket.se/vastmanland/MAZDA_323_4x4_TURBO_637087...

Samma som vår:
http://www.blocket.se/orebro/Celica_GT_4_61680888.htm?ca=2&w...

[Edited on 2015-11-10 by BennySteen]

Hauge - 2015-11-10 kl 20:04

Fan vad ni ligger i !
:beerchug:

blompa - 2015-11-10 kl 23:28

Benny föreslog ett mek för att stöka undan det mesta av svets och tröskelarbetet.

Det lät som en plan tyckte jag så jag for över till Benny vid 18.

Vi inledde med att tillverka mallar för det som skulle svetsas i golvet. Jag målade en del också i förberedande syfte för Bennys svetsning.

Benny hade faktiskt svetsat lite dagen innan.

20151110_205258_HDR.jpg - 2MB

När Benny började svetsa övergick jag till att försöka få loss AC-kylaren.

20151110_205311_HDR.jpg - 2.3MB

20151110_205320_HDR.jpg - 2.6MB

Det var jävligt trångt. En hel del skruvar som rostat och gick av.

Efter ha blivit helt galet skitig och mer än bara lite less tog jag till plan b.

20151110_211556.jpg - 1.9MB

20151110_211812.jpg - 2.1MB

Någon som vill köpa en lätt begagnad ac-kylare? Viss montering krävs.

20151110_212520_HDR.jpg - 2.4MB

Resultatet blev rätt bra.

20151110_212655_HDR.jpg - 2.4MB

20151110_212715_HDR.jpg - 2.1MB








blompa - 2015-11-10 kl 23:31

Under tiden hade Benny svetsat en hel del

20151110_215433_HDR.jpg - 3MB

20151110_215443_HDR.jpg - 1.9MB

20151110_215456_HDR.jpg - 2.4MB

20151110_215525_HDR.jpg - 2MB

20151110_215544_HDR.jpg - 2.1MB

Det mesta av tröskeljobbet är således gjort. Ett redigt dagspass.




BennySteen - 2015-11-11 kl 00:17

Quote: Ursprugligen inlagt av Hauge  
Fan vad ni ligger i !
:beerchug:


Eftersom detta en byggtråd så jobbas det. Inte spekuleras i tingens natur.

Bilen skall ju köras med på sjöisarna i vinter och innan dess skall den göras klar för besiktigning och vi har ju även tänkt trimma lite. Då måste man se till att det händer något också.

Ikväll blev det ett arbetsintensivt och effektivt pass utan mellansnack :-).

Så nu är all rostlagning i trösklar och golv klart. Bara lite färg och rostskydd som återstår. Vi sätter Rikard på straffarbete med det. Han har varit väldigt lat hitintills.

Sträckbultarna och packningssatsen kom idag. Och jag beställde även nya tändstift. Blev NKG med kopparkärna och värmetal 6. Inget dyrt trams med sällsynta jordartsmetaller

Så nu finns allt för motorbygge :-)

Enda frågetecknet är hu vi skall göra med vår repiga vevaxel. Är synd att montera nya lager med en sådan dålig vev.


IMG_20151110_234328.jpg - 2MB

blompa - 2015-11-11 kl 07:42

Quote: Ursprugligen inlagt av Hauge  
Fan vad ni ligger i !
:beerchug:



Tackar.

Det har helt klart blivit en del mekande. :cool:

BennySteen - 2015-11-11 kl 09:38

En bild från tidigare vintrar för att höja arbetsmoralen :-)

Isbana2.jpeg - 299kB

josé - 2015-11-11 kl 11:47

Jag har troligen haft fel. Krysspolering verkar inte vara så viktigt att göra då det gäller ram och vevlagring. Troligen p g a att det är en hydrostatisk lagring med olja under tryck. Till skillnad mot rullningslager och cylinderlopp där oljefilmen behöver skapas med olja som bara finns på ytan.

Skicka upp vevaxeln i svarven och polera journalerna med smärjelduk 400 till det endast finns repor som är nedåtgående och ej något material kvar som har smetat av sig från motstående delar aka lagerhalvor.

https://youtu.be/0iObphXMPVs

BennySteen - 2015-11-12 kl 07:57

Quote: Ursprugligen inlagt av josé  

Skicka upp vevaxeln i svarven och polera journalerna med smärjelduk 400 till det endast finns repor som är nedåtgående och ej något material kvar som har smetat av sig från motstående delar aka lagerhalvor.

https://youtu.be/0iObphXMPVs


Intressanta videos, fanns en del tips där.

Vi hade gärna sluppit demontera vevaxeln, isåfall måste hela motorn med vxlåda plockas ur... Någon svarv har jag inte heller (ännu)

Jag skall inspektera veven ordentligt ikväll.

Jag fick fick idéen från youyube videon att dra runt veven på plats med en skruvdragaren på mutten som remskivan sitter i Och sedan 400papper ... vevlagerytan borde man ju kunna komma på det sättet , med en lekbil så får man ta lite genvägar.



Martin F - 2015-11-12 kl 10:24

Smärgelduken/slippappret kommer ju att bearbeta hela ytan. Jag gillar metoden med en formad slipsten som framförallt går på topparna. Kanske idé lägga duken på en stålbit?

Micke G - 2015-11-12 kl 10:32

Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  
Quote: Ursprugligen inlagt av Micke G  
Bra tips, skall kolla vidare. Köper gärna en bil där så många ABS och airbag lampor som möjligt lyser. Skall ju som sagt bara ha den till att rulla ut på isen.



Denna går nog pruta ordentligt på :-)

http://www.blocket.se/vastmanland/MAZDA_323_4x4_TURBO_637087...

Samma som vår:
http://www.blocket.se/orebro/Celica_GT_4_61680888.htm?ca=2&w...

[Edited on 2015-11-10 by BennySteen]


Jag är imponerad över er arbetstakt, ni måste verkligen brinna för nöjet att fixa till gamla roliga bilar. Själv har jag svårt att få tiden att räcka till med 3 alfor som vill ha uppmärksamhet.
Men jag ska leta rätt på en kärra med kanske inte så mycket jobb som dom ovan även om jag gillar Mazdan, gillar små motorstarka bilar.

Söker nu igenom blocket med rejsas sorterade lista på banbilar som inspirationskälla. Om det inte blir en 4x4 så kan ju även en rolig bakhjulsdriven bil vara ett alternativ. Svetsa diffen är ju ingen större ansträngning.

josé - 2015-11-12 kl 12:10

Visst var det en snygg knivslipning på den vevaxeln.

Att slipa veven på plats känns lite riskabelt då du kan få spånor som kryper vidare i lagringarna och så ligger de där tills du monterar ihop och startar. Då tar oljan med sig dem runt i hela systemet.

Två snabba oljebyten och magnetisk oljeplugg kanske löser detta?


Hauge - 2015-11-12 kl 22:52

Intressant video!
Lite förvånad över grovleken på slipduken. Å andra sidan så slipar jag gaffelben till hojar med 400 papper i svarven (inte Öhlins med titannitrid beläggning).

NZORIKKO - 2015-11-12 kl 23:06

Idag hade jag piggnat till från dunderförkylningen jag dragits med i en vecka och fick göra en insats med lacken. Först tvättade vi bilen med starkaste medlen vi hittade i garaget. Sedan körde Benny körde rubbning av det grövre slaget, jag körde polish och vaxning. Resultatet blev riktigt bra överallt utom på huven.

Kolla skillnaden ....

DSC_0147.JPG - 253kB

DSC_0152.JPG - 85kB

BennySteen - 2015-11-12 kl 23:10

bra aktivitet här idag, jag får återkomma angående vevaxelslipningen. Rikard och jag har rubbat och polerat lacken idag.

Den röda lacken var ju duktigt matt innan vi började.
men resultatet blev klart över förväntan !

Den som gjorde grovjobbet var Biltemas metallpolish.

SDC15919.JPG - 1.8MB

SDC15928.JPG - 1.8MB

SDC15924.JPG - 1.7MB

IMG_20151112_211435.jpg - 961kB

IMG_20151112_211450.jpg - 806kB


FredrikAssarsson - 2015-11-13 kl 00:14

Hehe metallpolish.. med andra ord "autosol". Sjukt effektivt slipmedel på lacker men oerhört avverkande. :)
Gamla röda solidlacker är kul att se framgång på och ert försök gav ju verkligrn superredultat jämfört med innan!

Filip - 2015-11-13 kl 02:02

Jag följer alla Umeåmaffians projekttrådar o suger i mig av all kunskap och er sköna inställning! :beerchug:
Jäklar vilken skillnad det blev på lacken, såg ju 10 000:- fräschare ut!

blompa - 2015-11-13 kl 08:24

Ny dag, nytt mek!

(Jag och Benny fuskade lite och mekade Alfa innan Celica-meket. Ni får vänta på alfa-rapporten men saker är i görningen... )

Benny och Rikard hade som sagt gjort något åt lacken. Vad vet jag inte men bilen formligen glänser nu!

Den är helt enkelt jättefin.

Här kommer en bunt bilder på detta:


Här syns också att vi har lite kvar att göra ovanför hjulhuset. Notera Rikards spegelbild.
20151112_192045_HDR.jpg - 1.8MB
IMG_20151112_211338.jpg - 996kB
IMG_20151112_211423.jpg - 898kB
IMG_20151112_211435.jpg - 961kB

Det blev klart bra!
Jag trodde inte att det gick att få såhär bra faktiskt :cool:


blompa - 2015-11-13 kl 08:35

Jag gick in för att skruva loss fler AC-prylar idag.

Att få loss kylaren inne i bilen skulle inte vara så svårt, enligt internet (men den har man hört förut...).

själva ac-kylaren återfinns bakom handskfacket.

20151112_202701_HDR.jpg - 2MB

Bara några skruvar krävdes för att få loss det.

20151112_202714_HDR.jpg - 1.9MB

Efter att ha rivit metallpinnen nere och skruvat loss 4 muttrar var hela mittersta plastlådan redo att dras ut.

20151112_202958_HDR.jpg - 2.4MB

Simsalabim! Borta

Själva plastlådan satt ihop med 4 clips och 4 skruv. Rätt lättmekat.

Kylaren ser ut såhär:

20151112_203723.jpg - 2.4MB

En ganska stadig pjäs.

Lådan den satt i:

20151112_203708.jpg - 1.9MB

Gissningsvis sitter kylet efter fläkten och regleras av och på av den prob som satt fast i kylen. Via ett relä av någon form.
Enkelt och lättmekat.

Kretskortet som hänger ner tror jag har med fläkten att göra.

IMG_20151112_210116.jpg - 1.3MB

IMG_20151112_210131.jpg - 949kB

Detta tror jag är reläet för ACn

IMG_20151112_210220.jpg - 1.3MB

I vanlig ordning ger skruvandet intryck av genomtänkta lösningar. Saker sitter i regel åtkomligt.







josé - 2015-11-13 kl 09:35

Grymt jobbat :bananana: Å lacken blev ju jättebra !!! Trevlig bil det blir :cool:

blompa - 2015-11-13 kl 10:58

Quote: Ursprugligen inlagt av Filip  
Jag följer alla Umeåmaffians projekttrådar o suger i mig av all kunskap och er sköna inställning! :beerchug:
Jäklar vilken skillnad det blev på lacken, såg ju 10 000:- fräschare ut!


Men så kul att höra! :)

Quote: Ursprugligen inlagt av josé  
Grymt jobbat :bananana: Å lacken blev ju jättebra !!! Trevlig bil det blir :cool:


Tackar
Jo den kan bli klart bra!

BennySteen - 2015-11-13 kl 16:50

Blir ingen större aktivitet idag, fredagar är mekfria. Andreas har bytt AC grejorna mot en bättre begagnad vevaxel och ett dekalset, så dom kommer nog efter helgen.

16363784540_baed295c9d_z.jpg - 126kB

Själv skall jag börja titta på befintliga vevaxeln och åtgärda toppen i helgen så den är klar för montering sedan.

Vår trojka har en förhållandevis samma riktning med Celican. Men viss spretighet finns faktiskt...

Foliering , stereo och fälgar är populärt i vissa läger.
Själv vill jag mest köpa reservmotorer :-)

En frontbåge i stålrör skall vi nog svetsa ihop och montera efter besiktning tillsammans med extraljus. Sedan vore det kul med en snorkel på A-stolpen, svartlackade avloppsrör och slang vore väl funka ?

Toyota_Celica_rally.jpg - 2MB

sam_h - 2015-11-13 kl 17:31

Ska ni rolla den vit före dekalerna? (som vanligt fantastiskt arbete)

mikoto - 2015-11-13 kl 18:11

Men vad har ni gjort?! Den där lacken fick ni ju så bra ordning på att det blir synd att sätta på dekalerna nu! :-)

FredrikAssarsson - 2015-11-13 kl 18:36

Så länge ni låter den svarta frontlisten återgå till att bli svart så är ni på helt rätt spår.
en Carlos Saintz edition. :)
Mannen som lackade ur så totalt på sin nya corolla som bröt ihop strax före mållinjen att han skickade sin hjälm genom vindrutan - rakt framför tevekamerorna, till sponsorernas tveksamma belåtenhet. :headbang:

gonggong - 2015-11-13 kl 21:13

Faan va roligt!!! Mer, mer, mer!!! :banana_thingy::boing::pftroest::beerchug::bananana::beerchug::banana::rockon::headbang:
/Filip

BennySteen - 2015-11-14 kl 16:46

Dagens meksession:
slipning av vevlager på plats Red-neck style. För att kvalitssäkra hade jag hjälp av en äkta amerikan :-)

Demonterade alla ramöverfall och lager utom 1:a och 5:a för bättre åtkomligthet och för att dom skulle frirulla utan lager på plats.

Använde en lång remsa av smärgelduk, inhopklämd med en svetsstång. Sedan körde vid runt vevaxeln med en skruvdragare. ca 2v/s var lagom.
Inoljat 400, 600, 800, 1200 papper användes.
Sedan rengöring och sist renblåsning via ramlagernans oljekanal.

Funkade utmärkt :-) ytorna blev klart bättre. Vi kommer mäta lagerspelet med plastic-gauge vid monteringen.


Ev. kvarvarande smuts/slipmaterial kommer ju hamna direkt i oljesumpen och sedan fastna i oljefiltret, så jag är inte orolig.

SDC15931.JPG - 1.8MB

SDC15936.JPG - 1.8MB

SDC15939.JPG - 1.8MB

SDC15941.JPG - 1.8MB

SDC15942.JPG - 1.8MB

SDC15945.JPG - 1.8MB

SDC15949.JPG - 1.7MB

SDC15951.JPG - 1.8MB

NZORIKKO - 2015-11-14 kl 19:15

Hmmm, coolt trick.

gonggong - 2015-11-14 kl 21:02

Klart alla borde ha en snorkel!!? Jag har det på min Zombie Cruiser, såklart!
:bananana:

Georg - 2015-11-15 kl 09:08

Hur tänker ni göra med sprickan ? Borra stopphål och täta? Svetsa ?

Faktiskt ett problem som skulle gå att lösa med Alutite Swesold m.fl namn på samma produkt. Var man nu hittar den idag.

journeyman - 2015-11-15 kl 11:48

Det är ok att blanda italienskt med japanskt :rockon: Jag har en GT-Four (ST205) i garaget...



DSC_0419 - Kopia.JPG - 85kB

Imponerande arbete med lacken tycker jag som gammal bilvårdare:yes: Dock är mitt tips att inte använda kallavfettning (Petroliumbaserad) vid tvätt, för då ser bilen ut som innan ni polerade.

Besar - 2015-11-15 kl 12:35

Fy fan vilket tempo ni håller!! :beerchug:

BennySteen - 2015-11-15 kl 18:08

Plockade ur stolarna och mattan. hittade en litet rosthål under förarstolen.

bakom dom bakre storarna hittades den största ABS enheten jag sett...

SDC15958.JPG - 1.8MB

Avgasventilerna har rengjorts från sot mha skruvdragare och kniv. Avgasventilerna verkar vara rostfria då dom är omagnetiska.


SDC15962.JPG - 1.8MB

SDC15960.JPG - 1.8MB



Tittade även närmare på lyftarna och det är mekaniska lyftare, en shimsplatta som man kan sprätta loss med en lite mejsel.

SDC15955.JPG - 1.7MB



[Edited on 2015-11-15 by BennySteen]

BennySteen - 2015-11-15 kl 21:13

Quote: Ursprugligen inlagt av Georg  
Hur tänker ni göra med sprickan ? Borra stopphål och täta? Svetsa ?

Faktiskt ett problem som skulle gå att lösa med Alutite Swesold m.fl namn på samma produkt. Var man nu hittar den idag.


Det är tydligen ett vanligt fel på dom här motorerna. Det är fästet till generator som åstakommer. på senare modeller har generatorfästet gjorts om och felet uppstår inte längre.

Det är väl säkrast att passa på att TIG svetsa nu när toppen är lös.

BennySteen - 2015-11-15 kl 21:38

Glömde en bild på golvet och den rejält bygga växelspaksmekanismen. Lådan är vajerstyrd som synes.

SDC15977.JPG - 1.8MB

SDC15979.JPG - 1.7MB

Georg - 2015-11-15 kl 22:12

Karossstrukturen ser verkligen styv ut !

Gustav_Holmdahl - 2015-11-16 kl 13:45

Quote: Ursprugligen inlagt av Georg  
Hur tänker ni göra med sprickan ? Borra stopphål och täta? Svetsa ?

Faktiskt ett problem som skulle gå att lösa med Alutite Swesold m.fl namn på samma produkt. Var man nu hittar den idag.


Finns att köpa på Jula. http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/svets-och-lo...

Gustav_Holmdahl - 2015-11-16 kl 13:46

Quote: Ursprugligen inlagt av BennySteen  
Plockade ur stolarna och mattan. hittade en litet rosthål under förarstolen.

bakom dom bakre storarna hittades den största ABS enheten jag sett...


[Edited on 2015-11-15 by BennySteen]


Blir det mittmotor nu med turbon i baksätet?

BennySteen - 2015-11-16 kl 15:32

Quote: Ursprugligen inlagt av Gustav_Holmdahl  
Quote: Ursprugligen inlagt av Georg  
Hur tänker ni göra med sprickan ? Borra stopphål och täta? Svetsa ?

Faktiskt ett problem som skulle gå att lösa med Alutite Swesold m.fl namn på samma produkt. Var man nu hittar den idag.


Finns att köpa på Jula. http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/svets-och-lo...


Det är väl vanlig zink man löder med, borde väl funkar med Biltemas offeranod till båtar. Men hur funkar det att värma upp så stora metallstycken som en topp ? Någon som provat Alutite ?

Det har nog funkar bra med zink. Nu har jag kompisar med TIG så det löste sig ändå. sprickan såg inte så lång ut, men när toppen värmdes upp så syntes det hela vägen ner in i 2:ans avgasport. Det är en extrem smal spricka , oljan stannar nog kvar i ventilgalleriet nu efter svetsning, men kanske någon kylkanal för vatten kan passera också.

Kommer bilder på fogen före och efter när jag är hemma.

IMG_20151116_132418.jpg - 736kB

 Pages:  1    3  ..  5