På en någorlunda ny bil där det går (smidigt) att mappa original motorstyr finns ingen anledning att skaffa något annat, ett eftermarknadsdito på en
så ny bil är overkill om det inte är något väldigt specifikt man är ute efter att göra. Däremot skaffar man sig en del nya problem, styrboxen
kommunicerar med immobilizer, färddator, antispin eller vad det nu är.
Varför inte fixa ett uttag för bredbandslambda och ta en repa och se hur illa det är? Då ser man ganska tydligt hur långt ifrån programvaran som finns
i boxen ligger.
Men en allmän fundering kring spjäll, Alfa brukar ha ganska ordentligt tilltagna spjällhus. På 75:an är det i det närmaste obetydligt tryckfall över
K&N filter i original luftburk + spjället. Står samma sak på MAP från WOT på tomgång till maxeffekt, vilket det inte gjorde när flänsen för
luftmängdsmätaren satt kvar.
Förvisso har 24v motorn bättre fyllnadsgrad, den suger i sig mer luft. Jämför man med Porsche så verkar de ha mindre spjäll till samma motoreffekter.
Men det skulle onekligen vara kul att se en differenstrycksmätning över spjället före/efter.
Men det är kul att testa,bygga och prova, det ska heller inte underskattas. |