AlfaPower

Projekt 250-260hk 3.0L 166 GTA - lakritsremmen trasig..

 Pages:  1    3  ..  8

FredrikAssarsson - 2015-11-5 kl 20:45

Under tiden som jag jobbar mig fram emot att köpa 166 ser jag till att införskaffa alla delar till mitt projekt.

Först blev det en godislåda ifrån SamH mottagen med gott&blandat.
- ICS
- Ventilationsutsläppen med kromkant (var tänkta till 156an men den ska ju säljas..)
- Diverse pluppar och ploppar som saknats
- extra högtalartyg med kromkanten eftersom de brukar ta stryk i 166.
- extra manöverkonsoll för fönsterhissarna.
- två extra strålkastare för att Zenderns ena strålkastare saknar kromlisten under. Lyktorna ska moddas en del sedan :) GTA-look

Till det ska läggas de befintliga delarna:
- GTAkammar som ligger och samlar damm
- större lättviktsplenum i kolfiber med trattar. Mmmmm, Ca 2kg jämfört med org. 10-12kg!
- adapterplatta för större gasspjäll som tillverkas :D

Återstår att köpa det större gasspjället också framöver!

Ehrm också köpa bilen såklart. Jag hoppas på snart försäljning av min 156 till en spekulant jag har annars får det bli en ny annons.

Edit: 156an såldes, 166an köptes i maj.


image.jpg - 1.9MB image.jpg - 867kB

[Edited on 2016-10-5 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2016-10-14 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2016-10-21 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2016-10-23 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2016-10-26 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2016-11-2 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2016-11-3 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2016-11-8 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2016-11-9 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2016-11-12 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2016-11-15 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2016-11-16 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2016-11-20 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2016-11-29 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2016-12-6 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2016-12-6 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2016-12-9 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2016-12-9 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2016-12-10 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2016-12-16 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2016-12-19 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2016-12-22 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2016-12-25 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2017-1-3 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2017-1-3 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2017-1-11 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2017-1-28 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2017-2-1 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2017-2-6 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2017-3-10 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2017-3-18 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2017-3-26 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2017-4-4 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2017-4-19 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2017-4-20 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2017-9-11 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2017-10-10 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2017-12-11 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2018-1-4 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2018-4-12 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2018-4-23 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2018-5-25 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2018-12-20 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2018-12-20 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2019-6-28 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2019-7-29 by FredrikAssarsson]

sam_h - 2015-11-5 kl 20:49

Ah kom på att jag glömde skicka med ICS kodkortet.

elCrillo - 2015-11-5 kl 20:49

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  

- adapterplatta för större gasspjäll som tillverkas :D


Misslyckades lite men ny alumjiumiumklump är hämtad! Fortsättning följer... ;)

FredrikAssarsson - 2015-11-5 kl 20:53

Quote: Ursprugligen inlagt av sam_h  
Ah kom på att jag glömde skicka med ICS kodkortet.


Haha, kanske kräver lite mindre låda för att skicka det denna gången. ;)
Jag fattar inte hur du fick ner allt i lådan för när jag skulle lägga ner godiset i lådan igen stod det upp en hög på 10-15cm ovanför kartongkanten. :wall: och jag har växt upp med pussel och tetris va?


Crille: paniken är inte total från min sida med tanke på resterande projekts tidsplan ;) men kul med uppdateringar i gasspjällprojektet. Blir intressant senare att se skillnad vid mappning om det bara ger snabbare gasrespons eller om det blir några shetlandponnys på köpet. :)

elCrillo - 2015-11-5 kl 20:59

Har inte hört nånting från David, så jag vet inte änns om biten kommit fram...

sam_h - 2015-11-5 kl 21:19

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  


Haha, kanske kräver lite mindre låda för att skicka det denna gången. ;)
Jag fattar inte hur du fick ner allt i lådan för när jag skulle lägga ner godiset i lådan igen stod det upp en hög på 10-15cm ovanför kartongkanten. :wall: och jag har växt upp med pussel och tetris va?


Jag är tetrisproffs ;) hade ett mellanjobb på ICAs centrallager där sporten var packa mest kompakt.

telecastrus - 2015-11-5 kl 21:32

Asgrym :bananana:

FredrikAssarsson - 2015-11-25 kl 20:15

Miniupdate!
ElCrillo sattes i el trabajo och ut spottade han en klump aluminium!
En riktig fixarnas Farbror Frej måste jag säga. :)

Av de tre delarna som behövs för ordentligt förbättrat insug finns nu två på bra att ha hylan: större plenum, aluminiumadapter..

Återstår att köpa gasspjället och måtta in cc måttet på monteringshålen på plenum och gasspjäll. Sedan ska adaptern slimmas ner till lämplig storlek. Hålet är konat från 72mm till 78mm.

Återstår bara att lägga ut 156an till försäljning igen och knuffa detta projektet från västgötatrakten till Upplandstrakten.

image.jpg - 1.7MB image.jpg - 1.8MB

[Edited on 2015-11-25 by FredrikAssarsson]

FredrikAssarsson - 2015-11-25 kl 20:21

Quote: Ursprugligen inlagt av telecastrus  
Asgrym :bananana:


Hehe, jo, det är tanken när jag väl hugger tag i själva bilägandet. Skulle vilja kunna använda bilen nästa år men det blir kanske för tajt om tid. :smash:

Señor Harjunpä har fått en lista också...

[Edited on 2015-11-25 by FredrikAssarsson]

FredrikAssarsson - 2016-1-13 kl 10:41

Nästa pusselbit har beställts :) hoppas att det snart dyker upp så att teori kan testas i praktik!

Sedan gav jag mig på att lossa lyktglasen på framlyktorna för att GTAmodda dessa men herrejävlar vad glaset sitter hårt på 166 jämfört med 156lyktorna!!! På 156 var det bara att värma i ugn, skära det värsta av limmet och efter ännu en uppvärmning bända bort linsen men på 166 verkar det sitta ihop bättre, dessutom är linsglaset just det - glas! På 156 är det plast som ju tål lite bändande.

Det kommer att ta ett tag att öppna lyktorna.....:wall:

[Edited on 2016-1-13 by FredrikAssarsson]

Finnland - 2016-1-13 kl 10:49

166 är ju en kvalitetsvagn, klart att det sitter. :D

FredrikAssarsson - 2016-1-13 kl 11:06

Quote: Ursprugligen inlagt av Finnland  
166 är ju en kvalitetsvagn, klart att det sitter. :D


Tanken slog mig! :yes: men jag är nog envis tillräckligt för att vinna över den..

FredrikAssarsson - 2016-1-14 kl 23:08

Där trillade nästa leksak ner i brevlådan! :deal:

Förhoppningen är att kunna utprova större gasspjälls funktion på GTn först för att se att det fungerar som tänkt. Hoppas på bättre gassvar och att bilen känns pigg, dock svårt att testa något på snö och is.

Trotteln är alltså ifrån en Porsche och är 78mm jämfört med original 72mm. (Letade efter en ferrari f360 trottel som tydligen är 76mm och riktigt bra. Över 80mm börjar visst bli tjurigt och kräva mappning för att fungera medan 76mm fungerar utan mappning (vilket dock ska hamna på agendan när den dagen kommer)

Under tiden som jag funderar över gasspjället undersöker jag framlyktorna igen. Tydligen har det ju gått för andra att få loss lyktglaset så fajten går vidare!
Så här ska det se ut snart tänker jag:

received_1091607707545646.jpeg - 76kBreceived_1091608110878939.jpeg - 40kB

FredrikAssarsson - 2016-1-15 kl 21:59

En timme med finkelslipen senare är aluminiumklumpen nerkapad till 92mm bredd.
Återstår givetvis att slipa den fin på sidorna samt att bestämma mig för hur monteringshålen ska förskjutas.
Bilder kommer ;) ska bara snyta ut aluminiumdammet först!


Efter att ha mätt upp c-c mellan monteringshålen ser det ut som att det går att vrida trottelhuset några grader och få alla skruvhål att gå fria ifrån varandra och ändå ha raka kanter på adaptern så att den blir en fyrkant med samma yttermått som Porschetrotteln har. Det ska ju se bra ut också!
Det verkar användas två varianter mest men jag vet inte vilken som är minst ful, det får gärna se lite original ut tycker jag.

[Edited on 2016-1-15 by FredrikAssarsson]

image.jpg - 1.7MBimage.jpg - 73kBimage.jpg - 85kBimage.jpg - 57kB

FredrikAssarsson - 2016-1-18 kl 22:11

Projekt "250-260hk ur en 3.0 sugmotor eller hur man slösar bort sina skattade pengar" fortsätter!

Jag måttade in var första uppsättningen hål ska vara. Bara hålla tummarna nu att jag inte gör en tankevurpa helt plötsligt och råkar förstöra min fina adapterklump!
image.jpg - 2.3MB

Första uppsättningen hål färdiga. Linjerar mycket bra med mitt plenum. Det ska bli försänkningar i adapterplattan för att skruvskallarna ska få plats inuti plattan. OBS! Det kommer inte monteras vagnbult som jag har på min mock-up! :boing:
image.jpg - 1.4MB

Det är inte mycket marginal mellan insugshål och inre bulthål, inte heller mycket utrymme mellan vare sig inre/yttre monteringshål eller yttre monteringshål och yttre kant på adapterplattan men det bådar samtidigt för en nätt adapter som inte sticker i ögonen. Alla hål verkar linjera just nu iaf.

Återstår att se om jag kan hitta några insexskruvar som är lite mindre än original för ytterhålen. Jag avvaktar med att borra klart ytterhålen tills jag vet vilken dimension jag väljer på skruvarna där.

image.jpg - 1.7MB

[Edited on 2016-1-18 by FredrikAssarsson]

dhladohc - 2016-1-18 kl 22:29

Intressant tråd. :)

Så man kan alltså slänga i ett par gta-kammar utan att behöva mappa om insprutningen?


FredrikAssarsson - 2016-1-18 kl 22:39

Du kan. Men det är inte rätt. ;) några hk lär kunna falla på plats av det men jag räknar med att mappa om.
En standard 3.0 brukar få ut sig ca 240 hk efter mappning så med GTAkammar, större plenum, trattar och större trottelhus hoppas jag på en slurk fler.

Jag har sett 258hk/287Nm ur en 3.0 med likvärdig motor men den var utan GTAkammar så jag hoppas på 250+.

Sedan var det ju det här med möjlighet till värre trimkammar....?

Filip - 2016-1-19 kl 02:23

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Du kan. Men det är inte rätt. ;) några hk lär kunna falla på plats av det men jag räknar med att mappa om.
En standard 3.0 brukar få ut sig ca 240 hk efter mappning så med GTAkammar, större plenum, trattar och större trottelhus hoppas jag på en slurk fler.

Jag har sett 258hk/287Nm ur en 3.0 med likvärdig motor men den var utan GTAkammar så jag hoppas på 250+.

Sedan var det ju det här med möjlighet till värre trimkammar....?


Låter ju mysigt, men även de enklaste av eftermarknads-ECUer lär väl ge möjlighet att finlira/krama ur så pass många kusar att värre trimkammar känns onödigt?! Och samtidigt låta övriga mods komma till sin verkliga rätt! Om vi för tankens skull ignorerar krångel o arbete med att koppla in nämnda ECU...

elCrillo - 2016-1-19 kl 06:58

Va bra det blir!:beerchug:

FredrikAssarsson - 2016-1-19 kl 09:18

Quote: Ursprugligen inlagt av Filip  
Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Du kan. Men det är inte rätt. ;) några hk lär kunna falla på plats av det men jag räknar med att mappa om.
En standard 3.0 brukar få ut sig ca 240 hk efter mappning så med GTAkammar, större plenum, trattar och större trottelhus hoppas jag på en slurk fler.

Jag har sett 258hk/287Nm ur en 3.0 med likvärdig motor men den var utan GTAkammar så jag hoppas på 250+.

Sedan var det ju det här med möjlighet till värre trimkammar....?


Låter ju mysigt, men även de enklaste av eftermarknads-ECUer lär väl ge möjlighet att finlira/krama ur så pass många kusar att värre trimkammar känns onödigt?! Och samtidigt låta övriga mods komma till sin verkliga rätt! Om vi för tankens skull ignorerar krångel o arbete med att koppla in nämnda ECU...


Jo för visso men det är ett område som jag är novis på och inte vill forska mycket i. Faktum är att jag gillar original ECU som inte är så dum och huvudbryn med att koppla ihop en eftermarknadsECU till att lira med bilens dator för klima/navi/färddator
Kan nog ge vem som helst magont! ;)
Men jag förstår tanken.

EftermarknadsECU inkopplat och klart landar väl på 12-15000 medan omslipade kammar stannar på ca 3000kr och mappning 3-4000kr. Ungefär halva kostnaden och tillräckligt för att få ur mer hk än GTAmotorn har som standard

FredrikAssarsson - 2016-1-19 kl 09:19

Quote: Ursprugligen inlagt av elCrillo  
Va bra det blir!:beerchug:


Än så länge ser det mer än vettigt ut. :D
Du är värd en stork kall en för hjälpen :beerchug:

Hauge - 2016-1-19 kl 11:50

Finns det ingen som kan mappa i original ecu:n?
Redtop?

I ducce världen är det vanligt att man mappar direkt i ecun (eller bränner eprom på gamla modeller)
Själv är jag datoranalfabet men jag har fått hjälp och har använt Tunerpro en del och mappat direkt i ecu:n eller bränt eprom.

Gustav_Holmdahl - 2016-1-19 kl 13:43

Kul projekt! Kommer följas!

Gustav_Holmdahl - 2016-1-19 kl 13:44

Quote: Ursprugligen inlagt av Hauge  
Finns det ingen som kan mappa i original ecu:n?
Redtop?

I ducce världen är det vanligt att man mappar direkt i ecun (eller bränner eprom på gamla modeller)
Själv är jag datoranalfabet men jag har fått hjälp och har använt Tunerpro en del och mappat direkt i ecu:n eller bränt eprom.


Folk i klubben har ju fått sina Brera och 159 V6 mappade med original ECU, så klart att det måste gå att fixa även till 166. Alternativt om Squadratuning kan hjälpa till. Blir ju inte riktig mappning dock.

GlasVimle - 2016-1-19 kl 17:59

Jag är inte alls avundsjuk, nä inte alls :beerchug:
Detta blir kanon.

alfapaouer - 2016-1-19 kl 20:14

Svinball!:beerchug:
Klart innan sommarn??
LovaLovaLova!:headbang:

Oscar - 2016-1-19 kl 21:35

På en någorlunda ny bil där det går (smidigt) att mappa original motorstyr finns ingen anledning att skaffa något annat, ett eftermarknadsdito på en så ny bil är overkill om det inte är något väldigt specifikt man är ute efter att göra. Däremot skaffar man sig en del nya problem, styrboxen kommunicerar med immobilizer, färddator, antispin eller vad det nu är.
Varför inte fixa ett uttag för bredbandslambda och ta en repa och se hur illa det är? Då ser man ganska tydligt hur långt ifrån programvaran som finns i boxen ligger.

Men en allmän fundering kring spjäll, Alfa brukar ha ganska ordentligt tilltagna spjällhus. På 75:an är det i det närmaste obetydligt tryckfall över K&N filter i original luftburk + spjället. Står samma sak på MAP från WOT på tomgång till maxeffekt, vilket det inte gjorde när flänsen för luftmängdsmätaren satt kvar.
Förvisso har 24v motorn bättre fyllnadsgrad, den suger i sig mer luft. Jämför man med Porsche så verkar de ha mindre spjäll till samma motoreffekter. Men det skulle onekligen vara kul att se en differenstrycksmätning över spjället före/efter.

Men det är kul att testa,bygga och prova, det ska heller inte underskattas.

Björnbusen - 2016-1-19 kl 22:17

Noterar två saker av bilderna:
1. Du är vänsterhänt, det visste jag inte innan.
2. Du var knallpackad när du monterade slangklämmorna till insugsgummina. (Det visste jag inte heller innan)

I övrigt, frän tråd som jag ska följa nu! :beerchug:

FredrikAssarsson - 2016-1-19 kl 23:32

Quote: Ursprugligen inlagt av alfapaouer  
Svinball!:beerchug:
Klart innan sommarn??
LovaLovaLova!:headbang:


Det har varit tanken sedan i våras men det blir nog lite längre än så. Tiden rullar iväg har jag märkt.... ;)


Quote: Ursprugligen inlagt av Oscar  
På en någorlunda ny bil där det går (smidigt) att mappa original motorstyr finns ingen anledning att skaffa något annat, ett eftermarknadsdito på en så ny bil är overkill om det inte är något väldigt specifikt man är ute efter att göra. Däremot skaffar man sig en del nya problem, styrboxen kommunicerar med immobilizer, färddator, antispin eller vad det nu är.
Varför inte fixa ett uttag för bredbandslambda och ta en repa och se hur illa det är? Då ser man ganska tydligt hur långt ifrån programvaran som finns i boxen ligger.

Men en allmän fundering kring spjäll, Alfa brukar ha ganska ordentligt tilltagna spjällhus. På 75:an är det i det närmaste obetydligt tryckfall över K&N filter i original luftburk + spjället. Står samma sak på MAP från WOT på tomgång till maxeffekt, vilket det inte gjorde när flänsen för luftmängdsmätaren satt kvar.
Förvisso har 24v motorn bättre fyllnadsgrad, den suger i sig mer luft. Jämför man med Porsche så verkar de ha mindre spjäll till samma motoreffekter. Men det skulle onekligen vara kul att se en differenstrycksmätning över spjället före/efter.

Men det är kul att testa,bygga och prova, det ska heller inte underskattas.


Sí señor. Bosch ECU är bra och smidig. Den är dessutom ommappningsbar med goda möjligheter för fler ponnysar. Både Alfatune i England och Squadra i Holland fixar detta och jag vet att Alfatune har möjligheten att skicka en trimmad grundmapp samt en obdavläsarmojäng som man skickar tillbaka så att Gus läser av och skickar tillbaka med en korrigerad mapp för din bil. Lite som en bänkning fast utan papper på hk/Nm. Klart intressant lösning.


Quote: Ursprugligen inlagt av Björnbusen  
Noterar två saker av bilderna:
1. Du är vänsterhänt, det visste jag inte innan.
2. Du var knallpackad när du monterade slangklämmorna till insugsgummina. (Det visste jag inte heller innan)

I övrigt, frän tråd som jag ska följa nu! :beerchug:


Haha jag tror du läser in för mycket av bilden med de gula insugsgummina! ;) det är bara en exempelbild på adapterplattans montering från någon annans motor. :D

I övrigt, kul att höra att mitt spenderande väcker intresse. :money:

FredrikAssarsson - 2016-1-19 kl 23:47

Adapterfixandet har fortsatt som tänkt.
En insexskruv fick två jack och tjänstgjorde som gängtapp hur smooth som helst. :) ända tills den knäctes i det sista hålet när det nästan var färdigt!!!:furious3::furious3::furious3: förbannade helv....
Så jag blandade en Gin&Tonic och surar nu.


Snacka om att drn lyckades sätta sig stenhårt. Efter alla trick i boken kröp den jäkeln ut till slut men det var först efter att ha förstört 15mm-20mm gängor på köpet. Suck. Så. Nära.
Imorgon blir det inhandling av m6 insatsgänga. Det finns inte hur mycket gods som helst att jobba med dock så tungan rätt i mun nu.

Annars var tanken att den skulle suttit ihop nu men rundade hörn och uppsnyggade kanter.

received_1094440627262354.jpeg - 68kBreceived_1094440747262342.jpeg - 73kBreceived_1094441090595641.jpeg - 82kB

Filip - 2016-1-20 kl 00:44

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  



Quote: Ursprugligen inlagt av Oscar  
På en någorlunda ny bil där det går (smidigt) att mappa original motorstyr finns ingen anledning att skaffa något annat, ett eftermarknadsdito på en så ny bil är overkill om det inte är något väldigt specifikt man är ute efter att göra. Däremot skaffar man sig en del nya problem, styrboxen kommunicerar med immobilizer, färddator, antispin eller vad det nu är.
Varför inte fixa ett uttag för bredbandslambda och ta en repa och se hur illa det är? Då ser man ganska tydligt hur långt ifrån programvaran som finns i boxen ligger.

Men en allmän fundering kring spjäll, Alfa brukar ha ganska ordentligt tilltagna spjällhus. På 75:an är det i det närmaste obetydligt tryckfall över K&N filter i original luftburk + spjället. Står samma sak på MAP från WOT på tomgång till maxeffekt, vilket det inte gjorde när flänsen för luftmängdsmätaren satt kvar.
Förvisso har 24v motorn bättre fyllnadsgrad, den suger i sig mer luft. Jämför man med Porsche så verkar de ha mindre spjäll till samma motoreffekter. Men det skulle onekligen vara kul att se en differenstrycksmätning över spjället före/efter.

Men det är kul att testa,bygga och prova, det ska heller inte underskattas.


Sí señor. Bosch ECU är bra och smidig. Den är dessutom ommappningsbar med goda möjligheter för fler ponnysar. Både Alfatune i England och Squadra i Holland fixar detta och jag vet att Alfatune har möjligheten att skicka en trimmad grundmapp samt en obdavläsarmojäng som man skickar tillbaka så att Gus läser av och skickar tillbaka med en korrigerad mapp för din bil. Lite som en bänkning fast utan papper på hk/Nm. Klart intressant lösning.



Dåså, bara att glömma vad jag svamlade om och kör på det! :cool:

Björnbusen - 2016-1-20 kl 08:27

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Haha jag tror du läser in för mycket av bilden med de gula insugsgummina! ;) det är bara en exempelbild på adapterplattans montering från någon annans motor. :D

I övrigt, kul att höra att mitt spenderande väcker intresse. :money:


Vafalls, stjäl du fotografier på nätet pöjk! ;) Då inställer sig genast frågan: VEM är det som är full och vänsterhänt?

[Ändrad 2016/1/20 av Björnbusen]

FredrikAssarsson - 2016-1-20 kl 18:10

Varken full eller vänsterhänt fortskrider ändock det idoga arbetet.

Fick inhandla v-coil för m6 för den jag redan hade var till m8... Där rök 500kr till, tjohoo!

Borrade ur, gängade ur och satte i insatsgängan - bingo!

Sedan fick de inre skruvarna genomgå en liten makeover för att slimmas ner.

Upp i pelarborren, markera med tusch, finjustea med das finkelslip.

Klart! Ska bara försänka hålen också.

image.jpg - 1.9MB image.jpg - 1.9MB image.jpg - 2.3MB image.jpg - 1.7MB

[Edited on 2016-1-22 by FredrikAssarsson]

FredrikAssarsson - 2016-1-20 kl 22:18

Det tar mycket tid det här trots att det bara är aluminium och inget hårdare än så. Mina slöa borrar och billiga pelarborr har stora bekymmer med att göra hål på 10mm diameter försänkta i aluminiumet. Störigt att det inte bara skär snyggt och prydligt utan tvång, svordomar och envishet.
Men...

Tadaa! Lyckades slipa sidorna och kanterna så att hela patrasket blev representabelt och inte bara funktionellt. :thumbsup:
Kvarstår bara att göra en packning eller två så ska GTn få provmontering.

image.jpg - 1.6MBimage.jpg - 974kBimage.jpg - 1.8MBimage.jpg - 2MBimage.jpg - 1.6MB

GlasVimle - 2016-1-21 kl 06:51

Men gasspjället då?
Fram med Autosol nu. :lips:

FredrikAssarsson - 2016-1-21 kl 07:07

Först funktionstest. ;) fungerar det som planerat blir det puts på sikt. :thumbsup:

FredrikAssarsson - 2016-1-22 kl 16:51

:revs::revs::revs::steering:

Haleluja! :worship:

Mycket snabbare respons! Starkare lågregister (varvade inte mer än 4-5000 pga snö&is). Klippstabil tomgång från första uppstart trots att gummibälgen tejpades ihop med trotteln pga meningsskiljaktigheter gällande passform.

Detta borde ju alla Euro3/CF3 alfasexor ha, den känns lika rapp och alert som min masserade gamla 156 2.5 fast med större slagvolym. Nu går det till och med att tå-häl nerväxla äntligen!

Jag byggde tillbaka till original så jag inte kör runt med tejp. Men funktionstestet är klart!

Men helt klart en otroligt rolig respons i kärran: https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=5KosCk1wjbg

received_1095824180457332.jpeg - 84kBreceived_1095824423790641.jpeg - 58kB

sam_h - 2016-1-22 kl 18:19

Ett tillbehör som kan bli pricken över i är en Novitec GP1, har en sådan på Giuliettan, finns även till 166.


FredrikAssarsson - 2016-1-22 kl 19:13

Mmm jag har sneglat på det ett tag också och tyckt att det lät intressant för gasresponsen men med ett sådant här trottelhus OCH Novitecs mjukvara blir nog bilen helhispig. Nu känns den som någon hällt i en påse kolombianskt pulver i motorn så det räcker nog. ;)

Jag fick förresten kodkortet här om dagen - tackar!

Nu börjar bilbyggartarmen jäklar i det dra hårt! (Svårigheten blir att sälja GTn om ett år utan att bli halshuggen av tjejen men GTn ska bort på sikt för att görs plats åt en VW typ2 baybuss som ska lekas med i framtiden efter 166bygget :thumbsup: )

sam_h - 2016-1-22 kl 19:46

Aha. baybuss med alfa 16v boxer

sam_h - 2016-1-22 kl 19:47

Hur har du tänkt få tag på novitecs mjukvara?

redtop - 2016-1-22 kl 19:55

Quote: Ursprugligen inlagt av Hauge  
Finns det ingen som kan mappa i original ecu:n?
Redtop?

I ducce världen är det vanligt att man mappar direkt i ecun (eller bränner eprom på gamla modeller)
Själv är jag datoranalfabet men jag har fått hjälp och har använt Tunerpro en del och mappat direkt i ecu:n eller bränt eprom.


Har missat den här tråden.
Klart man kan mappa om i original-ECUn. Vet inte vad det är för ECU i just den här bilen, men det behövs inga dyra prylar för att läsa och skriva i de flesta Alfa-ECUer.

Det knepiga är ju att veta var och vad man ska ändra. Det finns en sju helsikes massa mappar i en ECU. Men jag har ett Squadra-chip i min GTV och har givetvis jämfört det med originalet. Stephan har inte skruvat på jättemånga ställen. Minns jag rätt så var tändningsmapparna ändrade (det finns tre stycken: stängt spjäll, halvöppet spjäll och WOT), medan motsvarande bränslemappar inte var det. Antar att Lambdaregleringen får ta hand om det. Sen är ett antal oklara tomgångsparametrar ändrade vilket har gjort underverk för tomgångsregleringen som var rätt kass innan.

Tyvärr är ju Alfa en rätt ovanlig bil även utanför Sverige, så t.ex Tunerpro XDFer för Alfa är såra att hitta till skillnad från t.ex Audi där de finns hela internetsajter som ägnar sig åt sånt.

GTm - 2016-1-22 kl 20:44

Av en slump råkar jag sitta på XDF till 147 gta. Prövade kolla hur den passade på bin fil till GT v6 som jag hittade på nätet och vissa skillnader verkar det kunna finnas (om nu bin filen var riktigt original, svårt att veta med sånt man laddar ner från nån random rysk site). Var bara kanske 20 mappar o 30 konstanter definierade, men det är ju redan bra utgångspunkt för nån som vet vad de sysslar med, och antagligen allt man behöver om man nu inte ska mappa riktigt finlir.

Vilket år som helst nu ska jag sätta mig in i Bosch-mappande tillräckligt för att våga pröva på på egen hand :smash:

Vad har 166an för ECU? Samma 7.3.1 som gta/GT?

FredrikAssarsson - 2016-1-22 kl 20:51

Jag har för mig att det inte är samma 7.3.1 som gta/gt bosch ecu. Tror den heter 3.1 eller liknande? Det var väl ganska likt 156 om jag inte kommer ihåg fel men jag skulle inte bli förvånad om 166ecu är en smula mer invecklad än vad 156 är med tanke på hyr mycket mer kommunikation som sker mellan 166ecu och 166ans ICS

Oavsett så är planen att låta en tuningfirma ta hand om mappningen sedan eftersom att kolfiberplenum och Porsche Cayenne trottel inte är det vanligaste. Såvida inte Lasse får kli i fingrarna och blir sugen på att pilla 166 ecu? :deal:

Quote: Ursprugligen inlagt av sam_h  
Hur har du tänkt få tag på novitecs mjukvara?


Nejdå, jag syftade på själva boxen.

Quote: Ursprugligen inlagt av sam_h  
Aha. baybuss med alfa 16v boxer

Det hade satt skjuts på en sådan gammal skorv men det kommer att vara tämligen mer originalbetonat utförande.

[Edited on 2016-1-22 by FredrikAssarsson]

[Edited on 2016-1-22 by FredrikAssarsson]

redtop - 2016-1-22 kl 21:19

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Jag har för mig att det inte är samma 7.3.1 som gta/gt bosch ecu. Tror den heter 3.1 eller liknande? Det var väl ganska likt 156 om jag inte kommer ihåg fel men jag skulle inte bli förvånad om 166ecu är en smula mer invecklad än vad 156 är med tanke på hyr mycket mer kommunikation som sker mellan 166ecu och 166ans ICS

Oavsett så är planen att låta en tuningfirma ta hand om mappningen sedan eftersom att kolfiberplenum och Porsche Cayenne trottel inte är det vanligaste. Såvida inte Lasse får kli i fingrarna och blir sugen på att pilla 166 ecu? :deal:


166 3.2 har 7.3.1
166 3.0 CF3 tror jag har ME2.1

147 GTA XDFen, är det den som finns på Ecuconnection-forumet?
(Alla GTA har 7.3.1)

3.1 liknar 7.3.1 men har inte drive by wire.

[Ändrad 16-1-22 av redtop]

[Ändrad 16-1-22 av redtop]

Bifogad fil: 147_GTA_0261207967.xdf (113kB)
Denna fil har blivit nedladdad 134 gånger


Florren - 2016-1-22 kl 23:20

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  


Detta borde ju alla Euro3/CF3 alfasexor ha


Har visserligen inte hunnit köra min gta mer än hem från sthlm på vinterväglag men känner ändå att jag måste ha detta :drool:

2maz - 2016-1-22 kl 23:45

Quote: Ursprugligen inlagt av sam_h  
Aha. baybuss med alfa 16v boxer


All-in är alltid bäst. Om den ser ut som en ost, har skjutdörrar, en boxermotor och design Giugiaro, måste den ju... vara en Alfa! http://www.italdesign.it/en/projects/alfa-romeo-new-york-tax...

Nu snackar vi surfbuss och ett ordentligt projekt från scratch.

GTm - 2016-1-23 kl 00:12

Quote: Ursprugligen inlagt av redtop  


147 GTA XDFen, är det den som finns på Ecuconnection-forumet?
(Alla GTA har 7.3.1)


Diffade filerna, och jepp, samma XDF.

Vet du om den är användningsduglig? Eller pekar den på fel maps och väsentliga mappaddresser saknas?

FredrikAssarsson - 2016-1-23 kl 00:12

Quote: Ursprugligen inlagt av 2maz  
Quote: Ursprugligen inlagt av sam_h  
Aha. baybuss med alfa 16v boxer


All-in är alltid bäst. Om den ser ut som en ost, har skjutdörrar, en boxermotor och design Giugiaro, måste den ju... vara en Alfa! http://www.italdesign.it/en/projects/alfa-romeo-new-york-tax...

Nu snackar vi surfbuss och ett ordentligt projekt från scratch.


:rolleyes::rolleyes::rolleyes:

[Edited on 2016-1-22 by FredrikAssarsson]

FredrikAssarsson - 2016-1-23 kl 00:16

Quote: Ursprugligen inlagt av Florren  
Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  


Detta borde ju alla Euro3/CF3 alfasexor ha


Har visserligen inte hunnit köra min gta mer än hem från sthlm på vinterväglag men känner ändå att jag måste ha detta :drool:


:beerchug:
Jag ska bara lösa övergången mellan trottel och insugsröret så att tejplösningen kan skippas i fortsättningen.. ;)
Men jag ser fram emot att njuta av bilen på sommarsulor igen med riktig gasrespons!

elCrillo - 2016-1-23 kl 10:53

http://www.do88.se/

Här handlade jag slang! Finns fina böjjar med olika diameter i ändarna!

dhladohc - 2016-1-23 kl 11:09

Byt ut hela insugsröret ända till lmm så man slipper den där plastlådan osv som sitter och stör.
Typ så: http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=30472#pid327590


Här kan vi snacka riktig buss: http://petrolicious.com/is-this-alfa-romeo-the-world-s-most-...
1300cc nordmotor och grejjer. :D


[Ändrad 2016-1-23 av dhladohc]

Kalle_alfaturbo - 2016-1-23 kl 12:42

Quote: Ursprugligen inlagt av dhladohc  
Byt ut hela insugsröret ända till lmm så man slipper den där plastlådan osv som sitter och stör.
Typ så: http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=30472#pid327590


Här kan vi snacka riktig buss: http://petrolicious.com/is-this-alfa-romeo-the-world-s-most-...
1300cc nordmotor och grejjer. :D


[Ändrad 2016-1-23 av dhladohc]


Fast den där plastlådan är en expansionskamare. Tar man bort den så förlorar man effekt på mellanregistet och vinner ingenting. Ersätter man det desutom med ett rostfritt rör så drar det ju dessutom till sig extra värme.

elCrillo - 2016-1-23 kl 16:42

Jag trodde det va en insugsljuddämpare... Autodelta säljer en sån här och hävdar + 5-6 hk...


en_151.jpg - 57kB

redtop - 2016-1-23 kl 18:41

Quote: Ursprugligen inlagt av GTm  
Quote: Ursprugligen inlagt av redtop  


147 GTA XDFen, är det den som finns på Ecuconnection-forumet?
(Alla GTA har 7.3.1)


Diffade filerna, och jepp, samma XDF.

Vet du om den är användningsduglig? Eller pekar den på fel maps och väsentliga mappaddresser saknas?


Vet inte så mycket om det men här är tråden där den postades:
http://www.ecuconnections.com/forum/viewtopic.php?f=25&t=115...

Verkar ju som om tysken som postade filen är rätt seriös.

Kalle_alfaturbo - 2016-1-23 kl 19:39

Quote: Ursprugligen inlagt av elCrillo  
Jag trodde det va en insugsljuddämpare... Autodelta säljer en sån här och hävdar + 5-6 hk...


Jo dom hävdar det, men verkar inte stämma alls i praktiken. Jag känner inte till någon bil som fått någon effektökning genom att ta bort expansionskammaren (som även dämpar ljud).
Jag har själv bevittnad "med och utan test" i bromsbänk på GTV 24V.

Däremot skulle man säkert kunna uppleva en förbättring rent subjektivt, eftersom man tappar mellanregister och därmed får en kraftigare puckel vid ca 4000 rpm.

FredrikAssarsson - 2016-1-25 kl 19:52

Nästa del i projektet beställd (a)!! :thumbsup:

Hoppas det dyker upp ganska snart i alla fall så att jag kan sitta och dregla mig snustorr över det! :drool:

Jag har också läst det där om att behålla resonatorkammaren för att inte tappa kraft i det lägre registret och planerar att "mer eller mindre" behålla det.
Jag hade en 90graders silikonslang som jag körde iväg och hämtade för att se om det gick att med våld kränga över 76mm silikonslang över trotteln som har över 80mm i ytterdiameter - det gick såklart inte så det blir till att beställa lite saker på do88.
Autolusso tar 1000kr för en originalersättnings silikonslang och ca 2000kr för aluminiumadaptern så än så länge är detta verkligen ett lågbudgetbygge. Varför känns det inte som det i plånkan då? :/

[Edited on 2016-1-25 by FredrikAssarsson]

FredrikAssarsson - 2016-1-28 kl 23:06

Medan jag väntar ytterst otåligt på mina nya presenter passade jag på att beställa lite på do88.se vilket fök upp idag redan!

Deras 83mm-76mm silikonböj gick med nöd och näppe att kränga över trottelhuset. Kanske slipar utsidan en liten smula så att det blir lättare att montera i fortsättningen.
Det kommer att kapas friskt i de nya slangarna för att anpassa till resten av insugsdelen.

Köpte ett T-stycke med minsta sidoanslutningen (25mm) och fick för mig att göra en egen plugg till den för att kunna ansluta vevhusventilationen till på originalvis.
Satte två olika storlekar av hålsågen i en bit aluminium som blivit över och byggde sedan en "skånsk svarv" där en skruv genom alubiten fick hålla den i pelarborren och vinkelslipen fick svarva ner sista biten. (Hade hålsågat inre delen 10mm av 13mm så vinkelslipen fick ta bort resten för att skapa den högre kanten)

Resultatet blev sjysst. Enkelt jobb som tog typ 20min och passar bra nog.
received_1099232913449792.jpeg - 65kB received_1099232840116466.jpeg - 63kB received_1099232803449803.jpeg - 68kB received_1099233003449783.jpeg - 86kB

[Edited on 2016-1-28 by FredrikAssarsson]

FredrikAssarsson - 2016-1-29 kl 21:57

Efter lite besök av 2maz Bodén och itlånande av verktyg fortsatte pysslandet med en mer seriös installation av gasspjället. :smash:

En sorterad hög med bra-att-ha delar och någon timme senare är allt som fortfarande behövs en större klämma för silikonslangen kring gasspjället. Fixar det imorgon. Vevhusventilationen är kopplad till en vanlig däckventil som är monterad i insuget likt original. Tog en provtur och hehehee.. Den är "alert" kan vi säga. :thumbsup:
Före:
image.jpg - 2MB

Efter:
image.jpg - 1.6MB

[Edited on 2016-1-29 by FredrikAssarsson]

Florren - 2016-1-29 kl 23:27

Nästa uppgradering bör ju vara matchande insugsrör i kolfiber? :headbang:

Carbon-Intake-Pipe-001-500x500.jpg - 34kB

FredrikAssarsson - 2016-1-29 kl 23:46

Haha, kikat på de tidigare och de är riktigt dregliga! Dregeldregel.. :)
Men jag tror nog att i den storleken och för de pengarna ska de nog sitta på en 3.5/3.75L för att komma till rätta?

Men läckra? Ja som fan! Röda ventilkåpor, kolfiberplenum och kolfiberrör mmmmmmmm

Florren - 2016-1-30 kl 00:20

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Haha, kikat på de tidigare och de är riktigt dregliga! Dregeldregel.. :)
Men jag tror nog att i den storleken och för de pengarna ska de nog sitta på en 3.5/3.75L för att komma till rätta?

Men läckra? Ja som fan! Röda ventilkåpor, kolfiberplenum och kolfiberrör mmmmmmmm


Haha det stämmer nog, även om det kändes som udda resonemang från nån som tillsynes redan lagt en summa pengar på en bil som inte finns än och har ett gasspjäll från en 4.5L Porsche :boing: ;)

FredrikAssarsson - 2016-1-30 kl 01:07

Eeeeh nu följer jag inte riktigt med i resonemanget? hehehe :dunce:


2maz - 2016-1-30 kl 05:36

Det är ett stort spjällhus IRL och på en CF2 blir det ju mindre el så du kan gå all-in med kolfiberplenum... Kolfiberinsugsrör i all ära men de pengarna behöver du lägga på heavy duty avgasupphängningar istället (ask me how I know) eller en Crosswagon.

FredrikAssarsson - 2016-1-30 kl 10:09

Hehe jo vägen ut hit är vissa tider på året lik en åker..... så stora hål att jag ibland själv tar och skyfflar i grus så att jag kan ta mig fram bättre.


FredrikAssarsson - 2016-1-31 kl 14:39

Damnit!!!
Är det någon som vet hur man sätter ihop det här igen? (Tur att det bara var reserv/övnings framlyktan)
Om någon undrar om det är lika lätt att plocka loss lyktinsatsen i en 166 som i en 156/147/GT så är svaret - NÄÄ! :wall:

Här var ändå hela ovansidan lossad och hela undersidan lossad och det enda den satt i var en del av ett hörn sär majoriteten av tätningen var bortskuren men PANG!
Nu ska jag försöka värma den igen och få loss resterna så att jag kan lära mig något av det här...
Jag lyckades i alla fall rädda kromlisten undertill som var det enda jag var tvungen att ha från lampan egentligen men den satt också som betong! Annan byggkvalitet i 166bilarna...

image.jpg - 1.7MB

sam_h - 2016-1-31 kl 14:43

Ok, berätta hur du löste det när du väl fått bort ett glas utan något går sönder. ;)

GlasVimle - 2016-1-31 kl 16:21

Värme och glas brukar vara en dålig kombo :(

GlasVimle - 2016-1-31 kl 16:23

Vad för typ av lim kan det vara?
Kommer man åt att skära överallt utan att värma?

FredrikAssarsson - 2016-1-31 kl 17:19

Varken glaset eller plasten lär vara glad i värme, men det där silikonliknande limmet kräver det. Tyvärr.

Glaset träs in i i en u-formad urholkning med lim ovan, bakom och under så det svåra är att skära bort så mycket som möjligt och hoppas att allt släpper efter uppvärmning när limmet ovan och bakom är borta.

Har du några tips?

GlasVimle - 2016-1-31 kl 19:32

Om limmet är som silikone så är det ju inte så hårt, vilket är bra, eller bättre än stenhårt Sika lim.
Kan du göra en liten kniv där bladet är 90 grader böjt och få in den under glaset?
Skära det som går på utsidan först och sedan försöka få in under.

FredrikAssarsson - 2016-1-31 kl 20:45

Det är det jag gjort inför försökslykta nr.2
Mitt customverktyg liknar en böjd konservöppnare och är mycket exklusiv samt utan några som helst anknytningar till ikeaverktyg som böjts till. :P

Plasten liknar:
___
(___

Så min plan är att kapa bort plasten tills det som blir kvar ser ut:
\_____

Så att mitt verktyg kan komma åt limmet på undersidan av glaset. Det svåra är att glaset blir väldigt sprött i kanterna när lyktan gottat sig i ugnen och är lätt att ta sönder.

Det ska gå, skam den som ger sig! :smash:

[Edited on 2016-1-31 by FredrikAssarsson]

image.jpg - 1.8MB

NZORIKKO - 2016-1-31 kl 21:19

Jag som tänkte att jag skulle använda din metod med ugnen på 75:a lyktor.

Jag har värmt med värmepistol och brutit med en plastkrok som är till för att demontera cykeldäck. När inte det har räckt har jag slipat bort platsmaterial från lykthuset med en Dremel för att komma åt med en smal vass kniv och skära lös/isär limmet. Nu efteråt har jag kommit på att jag skulle provat att dränka en trasa i limlösare och låta ligga någon timme mot limmet/skarven.

Lykta tejp.jpg - 137kB

Det var det enda som fungerade för att ta lös dekaler från våra boxar på kartarna.

ra racing dekaler.JPG - 111kB

FredrikAssarsson - 2016-1-31 kl 22:23

Limlösare? Hmm velly intelesting. Ska undersöka saken.
Under tiden kapar jag nog lite till med dremeln och ser om jag kommer åt bättre då.

FredrikAssarsson - 2016-2-3 kl 00:03

Under tiden som jag meka på Björns Shelbyfetta ringer UPS...!:banana:

My precioussssss! :banana: har bara öppnat en än så länge men imorgon blir det presentöppning på riktigt. Tjohoooo! :D
18" Zender Siena.

20160202_231614(1).jpg - 638kB20160202_231753(1).jpg - 752kB

Jonka Olofsson - 2016-2-3 kl 04:24

Så jävla snygga fälgar!! Vill ha såna på min 164.

Vad kostade kolfiberplenum och var köpte du? Gôrsnyggt!

GlasVimle - 2016-2-3 kl 06:51

Snyggt, EBay fynd?
Bilen blir så vacker med dom fälgarna.

FredrikAssarsson - 2016-2-3 kl 09:18

Quote: Ursprugligen inlagt av Jonka Olofsson  
Så jävla snygga fälgar!! Vill ha såna på min 164.

Vad kostade kolfiberplenum och var köpte du? Gôrsnyggt!


Tackar, rätt nöjd med köpet! :)
ACTperformace/Monzasport i UK säljer kolfiberplenum (ACT tillverkar) men ganska dyrt, så det gäller att köpa när pundet står lågt. £420+VAT+frakt men läckert :drool:
Det finns en tysk tillverkare också men det landar på ca 10000kr senast jag kollade. ACT är mer prisvärt.

Quote: Ursprugligen inlagt av GlasVimle  
Snyggt, EBay fynd?
Bilen blir så vacker med dom fälgarna.

Visst kommer det bli vackert. :yes: Zender166 med Zenderfälgar.

Det var eBayfynd där jag tålmodigt följt den polska valutan i ett par månader och väntat på att deras valuta skulle krypa ner under min smärtgräns.

NZORIKKO - 2016-2-3 kl 09:23

Zender Siena :bananana::thumbsup::headbang:

telecastrus - 2016-2-3 kl 11:22

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Quote: Ursprugligen inlagt av Jonka Olofsson  
Så jävla snygga fälgar!! Vill ha såna på min 164.

Vad kostade kolfiberplenum och var köpte du? Gôrsnyggt!


Tackar, rätt nöjd med köpet! :)
ACTperformace/Monzasport i UK säljer kolfiberplenum (ACT tillverkar) men ganska dyrt, så det gäller att köpa när pundet står lågt. £420+VAT+frakt men läckert :drool:
Det finns en tysk tillverkare också men det landar på ca 10000kr senast jag kollade. ACT är mer prisvärt.

Quote: Ursprugligen inlagt av GlasVimle  
Snyggt, EBay fynd?
Bilen blir så vacker med dom fälgarna.

Visst kommer det bli vackert. :yes: Zender166 med Zenderfälgar.

Det var eBayfynd där jag tålmodigt följt den polska valutan i ett par månader och väntat på att deras valuta skulle krypa ner under min smärtgräns.


Vansinnigt snyggt med sienna fälgarna :drool::drool:

Jonka Olofsson - 2016-2-3 kl 17:02

Fyller kolfiberplenumet någon funktion rent prestandamässigt eller det är bara snyggt helt enkelt? Klart sugen..

sam_h - 2016-2-3 kl 20:13

Grymt!

Filip - 2016-2-3 kl 21:13

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  

Det var eBayfynd där jag tålmodigt följt den polska valutan i ett par månader och väntat på att deras valuta skulle krypa ner under min smärtgräns.


Ler av igenkänning! :dunce: :thumbsup:

FredrikAssarsson - 2016-2-3 kl 22:38

Quote: Ursprugligen inlagt av Jonka Olofsson  
Fyller kolfiberplenumet någon funktion rent prestandamässigt eller det är bara snyggt helt enkelt? Klart sugen..


Jodå det fyller sin funktion förutom det estetiska. Original är med nöd och näppe lagom storlek för 2.5L och definitivt inte optimerat för 3.0 och större slagvolym. Detta kolfiberplenum är ca 4L stort i volym samt med separata invändiga trattar för insugsrören så allt som allt verkar man kunna plocka fram en munfull hk enligt dynoresultat samt en slurk Nm.


Idag avfettade, tvättade och fuskvaxade jag fälgarna lite för att städa upp dom. Blev snyggt nog men det är klart en hel del tid som kommer att gå till att polera upp den feta kanten. Dessutom behövs lite kärlek på sikt på fälgkanterna men allt det går att lösa. Det irriterande problemet är att en av fälgjäklarna är sprucken vilket inte stod i annonsen så nu ska jag bråka lite ned säljaren tror jag. Kommer att gå att svetsa osv till dyr peng men får se vem som står för det.. Nåja c'est la vie. :oO
Snygga blev de i alla fall! :D

received_1105039972869086.jpeg - 55kBreceived_1105040049535745.jpeg - 67kB

GTm - 2016-2-3 kl 22:48

Åååh jävlar altså. Vill haa!!

James - 2016-2-4 kl 00:12

Spruckna zender siena är vanligare än hela... Snygga, men inge kvalité. Har själv 2 uppsättningar på mitt konto.

Guson - 2016-2-4 kl 09:13

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Det irriterande problemet är att en av fälgjäklarna är sprucken


För kännedom: http://www.dione.se/?page_id=420 :smash:

Guson

Björnbusen - 2016-2-4 kl 14:50

Nu är ju Dione bättre rent geografiskt men jag vill ändå slå ett slag för Skullman i Åkers styckebruk. Precis som Dione gör de ingen lack eller bling men man får tillbaka runda och raka fälgar till ett vettigt pris.

FredrikAssarsson - 2016-2-4 kl 15:23

Quote: Ursprugligen inlagt av Guson  
Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  
Det irriterande problemet är att en av fälgjäklarna är sprucken


För kännedom: http://www.dione.se/?page_id=420 :smash:

Kung! Tack för tipset. Intera ska på en högt ha 25-3500kr plus åktur dit och tillbaka vilket blir en 7-8mil. Ska in med fälgen till Dione och få närmare prisuppgift.

Guson

NZORIKKO - 2016-2-4 kl 16:27

Här i Umeå kan man få det gjort för 500 kr och uppåt beroende på skadans omfattning och var på fälgen skadan sitter. Sedan tillkommer lack osv.

elCrillo - 2016-2-4 kl 16:40

Var är den sprucken!? Jag har lagat alufälgar nån gång "host, host..."

FredrikAssarsson - 2016-2-4 kl 18:28

Ja svetsningen verkar inte vara dyr här heller utan det är efterföljande riktning om den inte är 100% samt framförallt bearbetning av den polerade fälgkanten som kostar.
Sprickan är längs med fälgkanten och rätt lättåtkomlig.

Det löser sig säkert, inte så orolig över det. UPS tar tag i ärendet och ev. transportskada osv så jag slipper bry mig så mycket. ;)

Men jag vill ju polera och dregla över fälgarna nu! :D

sam_h - 2016-2-7 kl 23:23

Tänk på att du behöver 10mm längre hjulskruvar med Siena

FredrikAssarsson - 2016-2-8 kl 08:12

Jasså? Det är ju bra att lägga på minnet. :)

FredrikAssarsson - 2016-2-17 kl 21:05

Sagan om GTAlyktans revansch tog ett abrubt slut idag för den ena. :D

Efter att fått en liten glipa gjorde mitt hemmagjorda fulverktyg slag i saken och lirkades på plats. Sedan var det bara att konservburka hela lyktan så var konstruktionen öppnad.
Minimala skador på plast och glas så jag är skitnöjd med denna meksession. Synd att det kostade en reservlykta men jag kan iaf lacka båda insatserna svarta och när bytet sker kan jag meka ihop det snabbare.

image.jpg - 1.8MBimage.jpg - 2MB

FredrikAssarsson - 2016-2-18 kl 21:49

Dags för mascara.



image.jpg - 1.6MB

Jonka Olofsson - 2016-2-18 kl 23:59

Och nu vill vi se hur set ser ut monterat på bilen! :headbang:

GTm - 2016-2-19 kl 01:13

:headbang:

Det där blir skitbra!

Vad körde du för färg? Tänker nyans nu snarare än sprayburk/2k. Blanksvart?

Hur preppade du? uppmattning?

FredrikAssarsson - 2016-2-19 kl 16:54

Sidenmatt svart färg efter att ha slipat med 400papper.

image.jpg - 2.1MB

[Edited on 2016-2-19 by FredrikAssarsson]

sam_h - 2016-2-19 kl 17:33

Måste se det på plats för att vara övertygad :ink: Jag hade velat ha en strålkastar där de bytt plats på projektorlampan och helljuset.

 Pages:  1    3  ..  8