AlfaPower

Projekt 250-260hk 3.0L 166 GTA - byta subframe

Pages:  1    3    5  ..  9

BennySteen - 2016-6-22 kl 09:23

Quote: Ursprugligen inlagt av FredrikAssarsson  

Lite fundersam dock över dessa märken på kammarna, ser konstigt ut men är det någon fara tror vi? Kamnockarna ser alla jättefina ut och skinande rena.

Jag kan komma med en gissning och dom med samma motorn får gärna komplettera om dom sett samma sak på sina motorer.

Det sitter ju hydraliska tryckare på denna motorn och ventilspelet på ca 0.5mm skapas kontinuerligt mellan lyftaren och kamnocken. Det är är kontinuerligt pågående process.

Den delen av kammen med märken på skall vara helt frigående mot lyftarna med ett spel på ca 0.5mm Så några märken skall inte finnas alls.

Antingen funkar allting bra och märkena är från tillverkningen. eller så funkar inte lyftarna inte riktigt bra och ligger an mot kammen, men hydraliska lyftarna brukar snarare lida av det motsatta. spelet blir för stort med ett knattarande ljud från lyftarna som resultat.

Det ser lite ut som härdningen har släppt eller det blivit blåneret, men det är svårt att avgöra på bilden. känns det något ojämnt med en nagel ?

Guson - 2016-6-22 kl 14:11

Funkar inte alla hydraullyftare på så sätt att ventilspelet är noll, dvs lyftaren drar mot kammen hela varvet runt?

Guson

FredrikAssarsson - 2016-6-22 kl 17:45

Jag får hålla ett öga på slitaget om det är fråga om att härdningen mjuknat. Efter att motorn fått kamrem bytt och alla originalhästar hittat hem igen får jag lyssna in mig på lyftarna innan jag byter till värre kammar och donar med trim. För trimmas ska det. :)

Väldigt lustigt mönster på kammarnas bascirkel dock för de är inte sporadiska utan tvärtom helt uniformt mönster. Jag kunde känna lite lite vibration i nageln när jag skrapade över mönstret. Nockarna å andra sidan är fina och omönstrade?

Hoppas på mer garagetid snart för jag vill få gjort lite på projektbilen innan semestern så att det inte står stilla här i byggtråden!

BennySteen - 2016-6-22 kl 19:09

Guson, det är mycket möjligt att hydralspelet är noll på busson. Jag har bara studerat lite prängskisser på lyftarna och där var det en variant som funkade ungefär som bromscylindrar och en o-ring drar tillbaka kolven några tiondelar när den är icke trycksatt. Det kanske är vanligare med andra varianter.

Fredrik: Jag har inget större underlag för mina gissningar, mera än jag har tagit isär rätt många motorer både med och utan hydraliska tryckare och har inte själv lagt märke till något sådant utanför själva kamloben.

På själva loben kan man däremot se skador. Alfas 12v har väl en kam som ibland brukar slitas i förtid pga bristande oljebyten.

josé - 2016-6-22 kl 20:19

Märkena på bascirklarna påminner om fenomenet "chatter" när man slipar lagerkomponenter.

Troligvis har det gått lite varmt i slipnings-processen av kammen och efter ett visst antal timmars användning så framträder mönster av fläckarna som är områden som har om-anlöpts.

Vid lagertillverkningen så tar man ut t ex rullar och etsar dem i syra. Då försvinner det yttersta lagret av metall, nu snackar vid microns. Om man doppar rullen i olja så glittrar omanlöpningarna när man synar rullen med en vinklad ljuskälla.

Orsaken till att mönster nu framträder är troligen det som benny är inne på :)

Guson - 2016-6-22 kl 20:20

Jag har bara erfarenhet från andra motorer med hydraullyftare och där är det en svag fjäder i lyftaren som lägger an lyftaren mot kammen medan bascirkeln sveper förbi och oljetrycket fyller upp kaviteten i lyftaren. Din beskrivning stämmer säkert med den här maskinen.

Guson

FredrikAssarsson - 2016-6-26 kl 16:54

Mer rostslip!!

Nästan fem timmar i garaget så högra sidokjolen plockades ner (fann en rostig gammal bitshållare inuti tröskeln :D ), främre och bakre hjulhus plockades ner med ca 5-6cm tjock smutskaka fastlimmad runt hela alltet och sedan resterande fyra timmar ägnades åt tjatigt slipande i bakre hjulhuset. Det är i bättre skick än andra sidans men fortfarande mycket jobb och svåråtkomligt.

Nu är nästan allt där bak renslipat och efter det har jag lagt på syrarengöring för att nå in i porerna och slipa bort sistan nästa gång samt grundlacka då.

Tror att jag behöver plocka ner hela fjädringen bak för att komma åt att rostslipa och för att byta fjädrarna till samma typ som fram. Hur var det, byta fjädrar/dämpare bak var bland det jävligaste att göra på dessa bilar, var det inte så? Kul! :rolleyes:

image.jpg - 1.5MBimage.jpg - 2MB

blompa - 2016-6-26 kl 17:35

Byta dämpare bak är en del skruvande.
Om du kikar i min tråd tror jag det finns bra beskrivet.
Tipset är att börja inne i bilen. Inte smörja sig med olja och sot innan man går lös på inredningen. :cool:

FredrikAssarsson - 2016-6-26 kl 20:05

Hittade sidan nu, tackar! Hade för mig att hatthyllan skulle bort, det blir spännande.

dhladohc - 2016-6-26 kl 20:19

Hur var det, byta fjädrar/dämpare bak var bland det jävligaste att göra på dessa bilar, var det inte så? Kul! :rolleyes:

Inte så jävligt faktiskt. Vi har tagit ner hela bakvagnen ett par gånger på farsans 166a. Lite plock men det är absolut inte svårt.

FredrikAssarsson - 2016-6-26 kl 21:14

Då återstår funderingen om jag har råd att köpa nya dämpare? Ingen lust alls med det men att sätta tillbaka gamla grejer är inte så skoj heller alltid. Hoppas att de håller måttet ett tag till. :cool:

Undrar vad arbetsgivaren säger om att ta en veckas semester och låsa in sig i garaget? :P

blompa - 2016-6-26 kl 21:28

Nya dämpare när du ändå har allt nere är nog ingen dum idé. ett par KYB sensor Excel-G eftermarkandsgrejs borde landa på kanske 1500pix för ett par.

Och av allt mek jag gjort på min 166a är nog kupéfläkten det absolut jävligaste :cool:

FredrikAssarsson - 2016-6-26 kl 21:56

Just det, kupéfläkt får man inte glömma, den är kul! :)

Jag spanar ett par Bilstein B8 för bakvagnen just nu. Det kanske är lika bra.
Har någon sett min plånbok, jag tror den just rymde?

dhladohc - 2016-6-26 kl 22:13

Undrar vad arbetsgivaren säger om att ta en veckas semester och låsa in sig i garaget? :P

Jobba mer istället så får du råd :boing:
Å andra sidan försvinner ju ännu mer mektid :rolleyes:

FredrikAssarsson - 2016-6-28 kl 21:37

Idag hade jag tid att sätta mig i garaget i 4 timmar varav en timme blankt gick åt till att komma åt övre dämparinfästning under hatthyllan.

Hatthylla demonteras genom att:
- dra baksätets sittdyna rakt upp i framkant och ta i tills du skiter på dig. Dfn sitter hårt.
- skruva loss ryggstödet och lyft (läs SLIT) det rakt uppåt.
Lossa de små skitskruvarna av PH1-typ som håller hatthyllan i framkant. De sitter tillsammans med plastplugg som går att vålda ur. Glöm ej skruvarna längst ut i hörnen!
- lossa säkerhetsbältets plastkåpa med de fyra PH2 som de sitter med. (Varför italienarna inte grävde fram ett par PH1 extra ur skruvsortimentlådan de nyss var och rotade i är utom mitt förstånd! :wall:
- öppna mittfacket och skruva loss insexan (ca 4-5mm) under den mysteriska pluggen.
- lossa gummiplupparna över bromsljuset och mickla ner en oerhört liten insex typ 2-3mm och plocka sedan bort bromsljuset samt elkontakterna till den. (Varför inte samma insexa som vi nyss använda till mittfacket? Reapris på skruv i Italien? )
- luta dig graciöst in i bagageutrymmet likt en halvklubbad säl och lossa de två 10mm muttrarna som håller kvar hatthyllan.
- kravla in i bilen igen och lossa de tre 13mm som håller vardera säkerhetsbälte på plats.
- MEN trots att det är klart för urmontering nu måste även innertakets sidostycken på C-stolparna ploppas ur. Sitter med clips som inte vill släppa alldeles frivilligt.

Nu är hatthyllan redo att lyftas ur! :boing:

Under säkerhetsbältenas rullanordning finns isolering som man får plocka ur och sedan är stötdämparna tillgängliga.

[Edited on 2016-6-28 by FredrikAssarsson]

image.jpg - 1.5MB

FredrikAssarsson - 2016-6-28 kl 22:02

Tre timmar senare, ett avbrutet spärrskafthandtag, en halv burk 5-56 och ett improviserst enmeters förlängarrör så bestämde sig hjulupphängningen för att kasta in handduken. :smash:

Åter igen en lustig kavalkad av olika mutterstorlekar. 22mm, 19mm, 18mm (!?! Wtf), 17mm, 16mm och en ensam 10mm för xenonregleraren.

Två anledningar till varför jag plockar ur stötdämpare/fjäderben: ena för att kunna komma åt att rostslipa hela hjulhusen samt fjäderinfästningen, andra för att byts till dessa! :bananana:
Med i köpet var en låda med saker, däribland sänkfjädrar bak. Fram är nya fjädrar redan monterade sedan flera år tillbaka men bak sitter hängiga originalfjädrar som ska bytas ut mot dessa sänkfjädrar. (Sänker 30mm fram/25mm bak)
image.jpg - 2.1MB

Allt bortplockat ur hjulhusen bak och redo för mer rostslipning. Krängningshämmarens dropplänkar fick finkelslipas tyvärr så nya sådana behövs samt som jag anat efter den något konbanesmakande vingliga hemfärden från Skövde behövde bussningar bytas, nämligen både främre och bakre bussningar i nedre länkarmen. Den ena bussningen fram har börjat krypa ur sitt skinn och båda bakre var sneda av utmattning och så mjuka att jag kund böja dom med tumme&pekfinger.. Dags för strongflexbussningar! :steering:
image.jpg - 1.7MB image.jpg - 1.8MB

Det lutar åt att skicka en storbeställning till alfisti.net med dämpare etc. Om någon vill passa på att dela frakt så hojta till för jag beställer inte omedelbums.

En bra dags arbete i garaget. Nästa vända där behöver jag "bara" slipa rost och måla så är det klart.

FredrikAssarsson - 2016-6-30 kl 07:46

Igår kväll blev det ett par timmar till. Nu är vi nog uppe på närmare 15 timmar i hjulhusen.

Höger bak är nu nästan färdigslipat och allt plåtrent är nu grundat två varv med hagmans gula 2K. Älskar att se den gula färgen smetas på för den nyansen skriker "milstolpe avklarad" i mina öron. :D

Jag glömde nästan bort att slipdamm och gnistor kunde flyga upp i kupén genom det tomma stötdämparhålet men hann hejda mig själv och lägga dit en pappskiva som skydd, det verkar ha räckt och gjort susen. Och viktigast av allt:
- inga rosthål kring stötdämparinfästningen! Det såg risigt ut innan så det var positivt.
Till nästa gång måste jag köpa fler sliptrissor för mot slutet var det mer själva navet på vinkelslipen som gjorde slipjobbet än den lilla skivplutten som satt kvar. :P

Plåtrent:

image.jpg - 1.7MB image.jpg - 1.5MB

[Edited on 2016-6-30 by FredrikAssarsson]

FredrikAssarsson - 2016-6-30 kl 07:51

Det såg lite rostbrunt ut på bild men det är slipdammet som inte blivit borttorkat.

Efter två strykningar grundfärg såg det bättre ut. :)

image.jpg - 1.8MBimage.jpg - 1.5MB

FredrikAssarsson - 2016-7-2 kl 09:08

Då var sådanedärade bussningar beställda. Det blir strongflexbussningar i nedre länkarmar i bakvagnen.

dhladohc - 2016-7-2 kl 11:17

Imponerad över ditt tålamod. Verkar bli riktigt bra i hjulhusen.

FredrikAssarsson - 2016-7-6 kl 22:10

Quote: Ursprugligen inlagt av dhladohc  
Imponerad över ditt tålamod. Verkar bli riktigt bra i hjulhusen.

Tålamodet fick fortsätta idag. Det är förjäkla trångt att slipa undersidan av golvet när bilen står på lååga pallbockar. :wall:
Nu är nästan hela undersidan högertröskeln och golvet slipat. De trångaste ställena som vinkelslipen inte kommer åt återstår. Hoppas på att göra klart det imorgon och grundlacka.

Sedan återstår fortfarande främre hjulhusen som jag hoppas är i bättre skick och mer lättåtkomliga.

Inga bilder för mobilen dog men det är väl bara att spegelvända bilderna från förarsidans golv. :p

FredrikAssarsson - 2016-7-8 kl 07:33

Igår kväll skrapade jag ihop tre timmar till i garaget vilket resulterade i ett färdigslipat golv och en dyngskitig Fredrik. Vilken tur att det syns att man användet andningsmask och heltäckande skyddsglasögon...?

Tydligen är det mest bara längsgående balkar/tröskel samt kring tanken som det ytrostar, annars är det rätt friskt. Pilligt att komma åt dock bland bränsleledningar osv. Förutom hjulhusen och stötdämpartornen då som fortfarande ska ha mer kärlek.

Jag har fem kaffekapslar kvar i garaget. Förhoppningen är att rostslipandet ska vara klart på fem garagestunder. :D

Pust..

image.jpg - 1.6MB image.jpg - 1.5MB

[Edited on 2016-7-8 by FredrikAssarsson]

FredrikAssarsson - 2016-7-12 kl 23:42

Dagens avsnitt: Överenergiska skåningar och konsten att köra slut på sig.

Så efter dagens arbete blev det 3-4 timmar av att sitta i hjulhuset (igen! Tar det aldrig slut??) och slipa. Vid det här laget börjar ni kanske bli lika trötta på det som jag är.
Nu är stötdämpartornet helt klart samt nedersida av hjulhusets bakkant är också slipat och lackat och så är även hela insidan av skärmkanten och den är särskilt rolig att komma åt.
Golvet som jag slipade senast fick grundlack på de flesta ställen nu. Några områden ska slipas om.

Fortfarande inga punkter som kan bockas av helt från listan men det närmar sig i alla fall lite nu! :deal:

Skam den som ger sig!

image.jpg - 1.4MBimage.jpg - 1.5MBimage.jpg - 1.5MB

FredrikAssarsson - 2016-7-24 kl 18:56

Medan jag gottar mig i lite semester har strongflexbussningarna till nedre länkarm i bakvagnen dykt upp! :) återstår att förstå hur de ska sitta dock..? Någon som vet?

Tydligen är mercabussningen redan bytt enligt papper som följde med bilen så ett par krängningshämmarstag på det här så är det bar stötdämpare som ska beställas.

image.jpg - 1.7MB

sam_h - 2016-7-24 kl 20:25

:bananana:

FredrikAssarsson - 2016-8-3 kl 11:17

Snart ny leverans på G. Beställde just från alfisti.net
- bilstein b8 bak
- Krängningshämmarstag
- oljefilter
- pollenfilter
- ventilkåpspackningar inkl. Tändstiftpackningar
- avgas mittsystem ragazon.

Samt tändstift som är på g till 166an och utöver det frambromsar, nya glidpinnar och belägg och dörrstopp till GTn.
Det blev en dyr månad!!!! :oO

Förhoppningsvis kan jag komma igång mer med renoveringen snart. :smash:

Bobby - 2016-8-3 kl 23:10

Kul med stundande paketleverans! Som julafton varje gång =)

FredrikAssarsson - 2016-8-4 kl 13:17

Ja - och det blir många paket framöver! :)

Ett med bilsteindämparna och småprylar, ett skrymmande med ragazon mittsystemet utan dämpare, ett med ventilkåpspackningarna och lite prylar till GTn, ett med skivor + belägg till GTn och ett med nya glidpinnar till GTns bromsar, ett med tändstift - och ett... ett paket som jag nog hämtar till mig själv redan ikväll med en Esabsvets!!! :headbang::headbang::headbang::beerchug::beerchug::headbang::headbang::headbang:

FredrikAssarsson - 2016-8-6 kl 21:31

Esab blev det! Smashweld 180 som ska få vara min följeslagare i garaget. Dock borde jag lära mig svetsa :rolleyes:

Ikväll fick jag lite tid till att börja rengöra ventilkåpor. Tändkåpan är klar och strax efter bilden fick främre ventilkåpan en dusch av grundfärg också. Återstår att rengöra bakre ventilkåpan innan grundning.

Velar lite mellan vanlig Alfa Rosso eller 8C rosso competizione med mattningsmedel så vi får se vad det blir. :)

[Edited on 2016-8-6 by FredrikAssarsson]

image.jpg - 1.4MB

FredrikAssarsson - 2016-8-7 kl 20:02

Skam den som ger sig! En shoppingrunda för att skaffa fler flapdiscar och en fyratimmars tur i garaget.

Bakre nedre länkarmar har slipats rena och den främre bussningen på båda har pillats ur.
Den främre bussningen sitter för hårt så det får något företag leka med istället.

De nya bussningarna är dock 52mm i diameter där hålet i länkarmen är 48mm - normalt för polyplastbussningar eller skulle expertisen säga att det är tok?

image.jpg - 2MB image.jpg - 1.7MB

[Edited on 2016-8-7 by FredrikAssarsson]

FredrikAssarsson - 2016-8-7 kl 20:06

Länkarmarnas främre fäste fick en omgång med bland annat roterande stålborste och sedan ett dopp i syrabad. Där får båda fästen med skruvar ligga och marineras.
Hoppas att syra kan göra jobbet åt mig medan jag pysslar med annat.

image.jpg - 2.2MBimage.jpg - 2.2MBimage.jpg - 2.2MB

FredrikAssarsson - 2016-8-7 kl 20:09

Spenderade sedan tid till att börja slipa stötdämpartornet vänster bak och lite nertill i hjulhuset så att jag långsamt kan jobba mig bakåt. Sjukt många timmars arbete kvar att slipa där. Jag vet inte vad jag kan använda mer än flap disc, roterande stålborste och dremel men en handgranat skulle kännas mer effektiv just nu! :p
Skam den som ger sig!

image.jpg - 1.7MBimage.jpg - 1.7MB

sam_h - 2016-8-7 kl 20:24

Skam den som ger sig! En shoppingrunda för att skaffa fler flapdiscar och en fyratimmars tur i garaget.

Bakre nedre länkarmar har slipats rena och den främre bussningen på båda har pillats ur.
Den främre bussningen sitter för hårt så det får något företag leka med istället.

De nya bussningarna är dock 52mm i diameter där hålet i länkarmen är 48mm - normalt för polyplastbussningar eller skulle expertisen säga att det är tok?

[Edited on 2016-8-7 by FredrikAssarsson]

Inte så att de ska sitta i andra ändan på länkarmen? är båda 48mm?

FredrikAssarsson - 2016-8-7 kl 20:43

Båda bussningstyper var av samma storlek på det måttet. De bakre bussningarna är sedan ett par mm djupare.

Nu är de ju lite småflexiga men det kändes rätt tajt att tvinga 4mm på plats?

telecastrus - 2016-8-9 kl 16:27

Den kommer bli som ny :bananana:

FredrikAssarsson - 2016-8-9 kl 19:04

Quote: Ursprugligen inlagt av telecastrus  

Tackar. Tror nästan att ditt utgångsobjekt var lite mer angenämnt att börja rota i? Hade jag vetat tidigare kunde jag ju byggt på den istället. Men jag tycker du ska ta ett djupt andetag och hugga tag i den igen

Med mitt projekt ser jag det som att jag helt enkelt räddar enn Zender 166 strax innan den skulle blivit utskrotningshotad. Tokigt bara att jag är tio år för sen OCH för tidig för att den ska vara värd något efter renoveringen. :rolleyes: haha! Skit samma det är ju en keeper för mig.

Nåja vet ni vad? Idag var en fin dag - absolut ingenting gjort på bilen men jag fick hämtat ut två stora hårda paket (snuskigt?) Där det ena var fyllt med mitt rostfria ljuddämparlösa mellanrör från ragazzon till avgassystemet. Raka rör till wizardburken kan ha en risk att vara högljutt haha! :boing: det är tydligen 52mm man får och inte 2,5" när man köper avgas till 166 men det lär väl duga. Det var ju ferritasystemet också.

Sedan fick jag mina bilsteindämpare till mina eibachfjädrar också samt lite oljefilter, kupéfilter osv.
Det blev ju inte lite kalleankavarning på färgmatchningen men jag får leva med det.:saythat:

[Edited on 2016-8-9 by FredrikAssarsson]

image.jpg - 1.4MBimage.jpg - 1.9MBimage.jpg - 1.9MB

FredrikAssarsson - 2016-8-9 kl 21:07

Och efter en liten omgång i snickeboa har jag nu tre stycken grundlackade kåpor.
Kanske ett besök hos upplands bilfärg i veckan? :)

[Edited on 2016-8-9 by FredrikAssarsson]

image.jpg - 1.6MB

FredrikAssarsson - 2016-8-12 kl 22:48

Ännu en långkväll sittandes i ett hjulhus.. :bondage:
Två timmar senare är vänster bakre hjulhys nästan färdigslipat men det är nog en timme med dremeln kvar nästa gång för ny har vinkelslipen gjort vad den kan.

Hoppas på lite mer garagetid i helgen och få gå vidare till roligare saker på bilen. Snart är den lika dammig på insidan som på utsidan!

[Edited on 2016-8-12 by FredrikAssarsson]

image.jpg - 1.8MB

BennySteen - 2016-8-13 kl 08:48

om du kokar polybussningarna i vatten en stund så blir dom mycket enklare att få dit.

FredrikAssarsson - 2016-8-13 kl 22:55

Tack det ska jag prova om de inte vill på plats.

Idag lämnade jag bakre hjulhus bakom mig för de är nu färdigslipade, grundning pågår! :)
Främre hjulhus ser mödosamma ut också så det roliga fortsätter tydligen. Blir svetsning i hjulhus vänster bak, vänster främre och troligtvis höger främre.

image.jpg - 1.5MB

FredrikAssarsson - 2016-8-14 kl 23:29

Vänster bak grundad igen och klar! :)

Vänster fram har jag slipat runt lite bland allt som sett minsta lilla misstänksamt ut och förutom det rosthål som jag sett var det bättre än förväntat. Eftersom jag inte slipat färdigt helt stryker jag på ett lager roststoppare till nästa gång så slipper det vara helt plåtrent i flera dagar.

Hålet är på samma sida på båda främre hjulhus bredvid styrväxelns damask. Blir till att kapa ur en bit och rensa runt inuti balken eller vad det är och svetsa igen det sedan. En del fästen mot skärmar plockar jag ner och slänger i baljan med syra. Får se om de överlever men det skulle underlätta. :)

Allt som allt kunde det varit värre. Min enda fundering nu är hur mycket jag ska slipa rent och fixa i främre hjulhus nu när jag planerar att byta stötdämpare fram nästa sommar och kan fixa då istället? Hmmm..

image.jpg - 1.5MBimage.jpg - 1.4MBimage.jpg - 1.2MBimage.jpg - 1.1MB

FredrikAssarsson - 2016-8-20 kl 23:03

Sista hjulhuset slipat! Eller "alea iacta est" som det heter på latin. :thumbsup:

Stort rosthål som jag fått kapa bort och ska knacka ny plåt till. Tejpade över det som skulle kapad ur och satte kapen längs med tejpen så när tejpen tas bort (som en enhet) är det bara att trycka dit tejpen på nya plåten och kapa efter kanten för en ny bra plåtbit. En del stök kvar men slipandet är i alla fall överstökat nu. (Förutom ett område i golvet som jag inte låtsas om just nu.)
Eftersom att tiden rann iväg penslade jag på roststoppare tills jag grundlackar imorgon.

Bara resten kvar nu.

[Edited on 2016-8-20 by FredrikAssarsson]

image.jpg - 1.7MBimage.jpg - 1.3MBimage.jpg - 2.1MB

FredrikAssarsson - 2016-8-21 kl 17:49

Idag fick jag en del släpande saker undanstökade. Mest plåtarbete och lite lack.

Hålet höger fram som jag nätt och jämnt hann kapa ur igår fick idag en ersättarplåt. Jag kapade efter tejpen från senast och sedan bockades plåten på två ställen.
Jag kan erkänna att ett litet misstag begicks... :furious3: jag bockade det långa vecket åt fel håll haha! :saythat: och jag bockade det riktigt snyggt också, jag lovar! Inte lika snyggt när en 90gradare behöver bockas 180grader åt andra hållet igen... nåja det duger ju för ett hjulhus men jag var ju så nöjd med resultatet tills jag upptäckte mitt "lilla" misstag.
En rund försänkning mha en hylsa sedan så har vi rostskyddshålet på rätt ställe igen.

Vilket kan förefalla något ironiskt då det bevisligen aldrig har rostskyddats här för då hade jag ju inte suttit och kapat plåt.......:rolleyes:

[Edited on 2016-8-21 by FredrikAssarsson]

image.jpg - 1.9MB image.jpg - 1.1MB

FredrikAssarsson - 2016-8-21 kl 17:51

Efter att det var klart tog jag tag i fästena för bakre kofångaren. Eller rättare sagt de minimala resterna av fästena.. den ena saknade nedersta 5cm och den andra existerade mest som de översta 5cm..

Precis lagom mycket att ha något att gå på. En snabb skiss och två plåtbitar senare blev det till att bocka till nya fästen.

image.jpg - 2.2MBimage.jpg - 1017kBimage.jpg - 2MB

FredrikAssarsson - 2016-8-21 kl 17:58

Efter att de provmonterats och justerats lite (Jag förutsåg inte att italienarna inte använde spegelvänd hålbild för höger sida jämfört med vänster sida utan de hade istället lekt runt lite med hålbilden.. såklart.) Tog jag och gick vidare till att grundlacka klart främre hjulhus. En liten milstolpe som kändes sjukt bra!
Det har verkligen slipats en hel del i hjulhusen. Skönt att veta att det är rostbefriat när vintern kommer.

Nu återstår "bara" kapning samt tillverkning av ny plåt till problemstället på vänster främre hjulhus och svetsning vänster bak, vänster fram och höger fram.

image.jpg - 1.8MBimage.jpg - 1.8MB

sam_h - 2016-8-21 kl 18:07

Blir riktigt bra det där!

FredrikAssarsson - 2016-8-21 kl 18:14

Tackar! :beerchug:

Jag räknar med lite långvarig räddningsaktion på lacken sedan. Dörrarna är jätteslitna i kanterna och lite på samma ställe kring bakre hjulhus som du har problem med fast mitt är på motsatt sida. Sedan ska bakre kofångsren av också och då lär det bli lite mer slipande... puh. :smash: meka meka meka... :smash:

FredrikAssarsson - 2016-8-22 kl 21:22

Ett långvarigt strömavbrott hemma med tillhörande rastlöshet fick oväg mig OCH sambon till garaget - hör och häpna. Jag satte henne i arbete vid tändningslåset och jag pysslade i motorrummet med brytare och startgas.

På folkabussen alltså. :boing:

Efter en liten felsökningssession på bussen fick 166an lite kärlek också för att få något gjort varje gång jag är i garaget.

Lackade hjulupphängningsdelar och mina stötfångarfästen.

image.jpg - 2MB

FredrikAssarsson - 2016-8-24 kl 19:23

Jag fick en halvtimmes lucka mitt på dagen idag då jag var på ärende i Uppsala så jag passade på att lacka hållarna för bakre länkarmarna samt fästena för bakre kofångaren.

Jag passade på att täta plåtskarvarna i hjulhusen samtidigt i alla hjulhus med sikaflex och köpte på mig lite färg och underredsmassa på vägen hem.
Det blev dock inte det vackraste karosskitt jag smetad i mitt liv men det fick jobbet gjort. :p

Då slipper jag vänta på torktiden för skarvtätningen nästa vända i garaget.
Återstår att se om jag får tag i ny inredning till nästa uppdatering! :lips:

[Edited on 2016-8-24 by FredrikAssarsson]

image.jpg - 1009kBimage.jpg - 1.7MB

telecastrus - 2016-8-25 kl 10:23

Quote: Ursprugligen inlagt av telecastrus  

Tackar. Tror nästan att ditt utgångsobjekt var lite mer angenämnt att börja rota i? Hade jag vetat tidigare kunde jag ju byggt på den istället. Men jag tycker du ska ta ett djupt andetag och hugga tag i den igen

Med mitt projekt ser jag det som att jag helt enkelt räddar enn Zender 166 strax innan den skulle blivit utskrotningshotad. Tokigt bara att jag är tio år för sen OCH för tidig för att den ska vara värd något efter renoveringen. :rolleyes: haha! Skit samma det är ju en keeper för mig.

Jag har tyvärr tappat sugen helt och sålt pärlan :(
Har haft fullt upp med båten , så jag har inte haft tid med 166:an.
Tänkte dock inte helt lämna alfaträsket då jag har planer på att lägga i en Alfadiesel i båten :yes:
Mäktigt att sätta dit en klibba på båten där det står " Powered by Alfa Romeo" :headbang:

[Ändrad 8/29/2016 av telecastrus]

FredrikAssarsson - 2016-8-29 kl 20:36

Lite synd att inte se din Zender bli klar men nåja, ibland får man ju rensa bland leksakerna för att ha tid för favoriterna.

Idag har jag mikromekat.. 25min i garaget för att hinna lacka två lager i hjulhusen inför rostskydd och stenskottsmassa som kommer senare.

Tog med mig bränslerören till spridarna i samma veva så att jag kan slipa dessa hemma vid tillfälle och sedan lacka. De är inte så vackra i dagsläget!

...Och på väg hem svängde jag förbi färghandeln och beställde Rosso Competizione 8C färg. Trelagers rödmetallick som kommer att bli saftig på ventilkåporna! :D

Mer än så orkades inte pga feberförkylning. :kulspruta:

[Edited on 2016-8-29 by FredrikAssarsson]

image.jpg - 1.7MB

[Edited on 2016-8-29 by FredrikAssarsson]

image.jpg - 1.9MB

gonggong - 2016-8-30 kl 20:08

Helv1e va du sliter!!! Snyggt jobbat! Själv är Jaggan snart löst av f-bolaget då vandaler och grannjäveln sett till att den blir för dyr att laga (skadebesiktigade på Jaguar i Danderyd... inte billigaste offerten kanske ;)

Sprang å köpte en gammal dröm (efter att ha sett världens bästa bilfilm - Ronin!)
XM:ar har jag ju haft, så du kan ju gissa vilken.. :) I need to be able to shuffle a little :) Sicket monster i tjänstebilskostym!!! Ze Germans...

Men jag kommer nog aldrig lämna AR-träsket :) Ska bara hitta en FL 166 Busso med J-Wolf system i rätt färg...
Mvh Filip

FredrikAssarsson - 2016-8-30 kl 20:56

Bittert om the jäääg hördu!

Jo tack jag sliter på. Även de små halvtimmesstunderna i garaget gör ju något för att fortsätta att röra projektet framåt. Ikväll hade jag tänkt börja lacka motordelar med 8C treskiktslacken men feber satte stopp för det. Imorgon! :smash:

Jag börjar bli sugen att köra lite 166 GTA med wizardsystem nu! (Det finns ju några tunlar i stockholmsregionen haha! :headbang: )

FredrikAssarsson - 2016-8-31 kl 11:06

Efter andra lagret av första skiktet har vi guldglimtar i en orangerosa lack.
Spännande. :)

image.jpg - 2MB

FredrikAssarsson - 2016-8-31 kl 11:11

Efter att det andra skiktet med den röda candyliknande lacken kommit på plats börjar det bli sjukt läckert. Jag är visserligen partisk i ämnet men tycker man inte att denna färgen är snygg så vet man inte vad som är snyggt! :rolleyes:
Bästan en timmes väntan sedan blir det klarlack.

image.jpg - 1.9MBimage.jpg - 1.2MB

FredrikAssarsson - 2016-8-31 kl 13:22

8C Rosso competizione! :D

Tre lager klarlack får räcka. Ser hal som en ål ut!
Ljuset där jag lackat är lite fuffens för iphonekameran. Lacken är lite mörkare candy apple red än den halvljusa nyans som blir på bilderna.

Skitnöjd!

image.jpg - 1.9MBimage.jpg - 1.7MB

oohh!

Sirwan - 2016-8-31 kl 15:03

:beerchug: :drool: Oj vad fint de blev.. Var/hur/när gjorde du det där?
Var köpet du färgen och hur gjorde du?
:worship:

FredrikAssarsson - 2016-8-31 kl 17:55

Tackar!! :beerchug:

Jag beställde på upplands bilfärg som blandade två sprayburkar åt mig. En bestod av steg1, första guldblandade skiktet. Den andra bestid av steg 2: den candyappleliknande lacken. Sedan på med en 2K klarlack på det.

Först tunt fästlager.
Vänta 20min och sedan ett täcklager.
Väntade 45-50min sedan täcklager candy
Väntade 1h20min och kontrollerade att det börjat bli nästan fingertorrt (mycket lösningsmedel som ska dunsta!) och dundrade sedan på tre lager klarlack med 20min mellanrum.

Det tog sin tid men blev mumsigt!

Eftersom att jag är förkyld och skulle ta det lugnt så passade lite lackering tänkte jag. Men sedan blev det uppsmörjning av GTns ena bakbroms mellan torktiderna. Sedan blev det kanske kontroll och lite påfyllning av växellådsolja på GTn. Och sedan blev det lite bussningurpillande på 166an.. Och sedan fick det bli rostskydd av samtliga hjulhus på 166an som nu börjar se riktigt fin ut i hjulhusen. Räcker med bild på ett hjulhus.. ;)

Så blev det med vila pga förkylning hehe

Svårt att få den röda lacken på bild ordentligt men den blir iaf finare att se på än hjulhusen som bara jag och besiktningsmannen kommer att glädjas åt! :P

Imorgon blir det förhoppningsvis en titt på inredningen som jag vill köpa och blandade delar.

[Edited on 2016-8-31 by FredrikAssarsson]

image.jpg - 1.9MBimage.jpg - 1.6MBimage.jpg - 1.9MB

Besar - 2016-8-31 kl 20:36

:drool::drool:

Härligt att se all kärlek du lägger på dina fordon! :beerchug:

FredrikAssarsson - 2016-8-31 kl 21:30

Tackar. :)

Det börjar bli bråttom nu så visionen kortas ner lite för att kunna tas i drift innan höst/vinter så kan projektet fortsätta förfinas som rullande projekt under vintern och vara klart i sin helhet till 1 Maj. GTn bråkar så den får tyvärr bli vinterprojekt som jag inte hade tänkt. :kulspruta:

Men 166an ska fortfarande få bytt inredning, bli rostbefriad, få ny kamrem, få GTAkammar, ny hjulupphängning samt få stora områden bättringslackade innan vintern. Ärmarna är uppkavlade :thumbsup:

Kamremkit och ny generatorrem beställda nu. Snart allt hemma för resterande mekande!

gonggong - 2016-8-31 kl 22:41

SJUUUUKT SNYGGT!!!

2maz - 2016-9-1 kl 09:45

Kamlås 3,2?

Finnland - 2016-9-1 kl 12:50

Lite sent om sider men bakre bussningen i nedre bakre länkarmara är ju en kulled orginal så byte till urethan är ju en klar nergradering. Finns dock att få tag på som reservdel för rimlig peng. Har mina bakre powerflex kvar på hyllan sedan ja gjorde samma operation för nått år sen av den orsaken. Känns dumt att byta ner sig.

FredrikAssarsson - 2016-9-1 kl 15:05

Filip: jo man tackar. Snart börjar det roliga med att hålla det rent också! :rolleyes:

Finnland: ja det grämer mig lite men de jag hittade var lite dyra så jag provar strongflex först då jag läst mycket gott om dessa bak på 166. Kan hända att jag får byta till "rätt" senare dock.

Quote: Ursprugligen inlagt av 2maz  
Kamlås 3,2?

Ja, tack. Lånas gärna när kamremkittet dyker upp. Lånar väldigt gärna den mutterpickadol du använde för att lossa vevaxelmuttern då min nog är för klen. :) jag hör av mig när det närmar sig. ;)

Finnland - 2016-9-1 kl 15:26

Filip: jo man tackar. Snart börjar det roliga med att hålla det rent också! :rolleyes:

Finnland: ja det grämer mig lite men de jag hittade var lite dyra så jag provar strongflex först då jag läst mycket gott om dessa bak på 166. Kan hända att jag får byta till "rätt" senare dock.

Quote: Ursprugligen inlagt av 2maz  
Kamlås 3,2?

Ja, tack. Lånas gärna när kamremkittet dyker upp. Lånar väldigt gärna den mutterpickadol du använde för att lossa vevaxelmuttern då min nog är för klen. :) jag hör av mig när det närmar sig. ;)

Kollade upp att jag betalade 38 euro stycket då jag köpte.
TEDGUM 00026622 var delnummer

FredrikAssarsson - 2016-9-1 kl 21:17

Puh... Låång kväll med många mil hit och dit men nu är två milstolpar klara:

1. Folkabussen har kommit IN i garaget och inte bara TILL garaget! :)
2. Nu har jag klart för mig var/hur jag får tag i alla möjliga reservdelar och en hel inredning till min 166 samt pris så nu är det hindret avklarat.

Då var det tid som återstår att hitta. Att inte längre jobba 7-16 som förr har verkligen satt sina spår i mekartiden. Det får nog bli till att lämna bort några saker och offra pengar för tid.

FredrikAssarsson - 2016-9-5 kl 21:51

Idag var en så jäkla bra mekdag - jag slog mig bara på tummen en gång med hammaren, man lär sig! :banana:
Förbannat vad ömt det är dock..

Nåja, anledningen till hammarslagen var att jag bestämde mig för att om det ska slipas rost i båda trösklar, alla hjulhus, stötdämpartorn och hela golvet - då ska väl inte bakvagnsbryggan sitta kvar bland ytrosten? Nej ner med den genom att lossa de fyra skruvarna som håller den. Rätt enkelt förutom detaljen att en av skruvarna fick kapas bort så en ny måste införskaffas.

Dessutom visste jag att bakre krängningshämmarens bussningar var glapp och eftersom att bakvagnsbryggan måste ner för att byta bakre krängare så fick det bli så.

Nu blev det dessutom enklare att kapa av dropplänkarnas stumpar - ett kärt återseende haha! Somliga säger att dropplänkarna intd håller länge nog. Jag säger tvärtom - de håller tamejfan alldeles för länge för när de ska loss är enda verktyget som passar finkelslipen! :bondage:

[Edited on 2016-9-5 by FredrikAssarsson]

image.jpg - 1.9MB

image.jpg - 2.3MB

FredrikAssarsson - 2016-9-5 kl 22:01

Krängningshämmaren sedan.. ja den är sin egen historia. Alfas sätt att byta bussningarna är tydligen att byta krängningshämmaren med bussningar som en enhet för ett pris som får spargrisen att krackelera.

Alternativet är att plocka av krängaren, ta fram stämjärn, hammare (ahaa, den sluge läsaren anar nu när jag prickade mig själv!) och ögonmåttet för att dela på bussningshållaren som är två plåtbitar pressade mot varandra.

När dessa två har separerats kan bussningen lossas.

- jaha..och hur ska du få tag i bussningar då - smartskaft?
Jo genom att fiat panda tydligen har de bussningarna som lös beställningsvara! :thumbsup:
- Fiat panda?
Ja, fiat panda, ser du inte de tydliga likheterna mellan modellerna? :D

Nu har jag slipat bussningshållarna och rengjort hela bakvagnsbryggan och slipat ren krängningshämmaren som såg för taskig ut. Mer imorgon! :)

image.jpg - 1.8MBimage.jpg - 2.2MB

Besar - 2016-9-6 kl 09:30

Bra jobb...som alltid :beerchug:

Hur lyckas du hitta vilka delar från andra bilmärken passar Alforna?
Du nämnde SAAB hjullager på en annan tråd.

Kanske lägga upp en FAQ med en lista som man bygger på eller kanske finns redan? :rolleyes:

FredrikAssarsson - 2016-9-6 kl 15:27

Jo jag dammsuger forum på info hela tiden och när jag hittar något bra så antecknar jag det eller sparar sidan. :)

Det var någon hemsida som hade en sammanställning av passande delar för olika märken. Men den har jag nog faktiskt glömt bort... :dunce:

blompa - 2016-9-6 kl 16:27

Sjukt snygga ventilkåpor.

Så Vad är det mer exakt för färgkoder på de olika lagrena?

FredrikAssarsson - 2016-9-6 kl 17:42

Grå primer
Sedan 202B Rosso Competizione. (De två lagren får färgblandaren sedan upp i datorn.)
Tvåkomponents klarlack för skydd.

Det fanns nog tre Rosso Comp och denna var mörkast.

FredrikAssarsson - 2016-9-6 kl 22:57

Två steg framåt!

Insugsplattorna är rengjorda, spridarna utvändigt rengjorda och dess packningar. (Allt såg fint ur bara väldigt smutsigt)
Spridarrören är nu nerslipade och primer är lagd så imorgon blir det lack av spridarrör! Tjohoo!

Och som mos på kakan är bakvagnsbryggan rengjord och uppfräshad. Lite lack på några ställen och imorgon blir det lack på infästningarna mot kaross som är det enda som inte är färdiglackat på bakvagnen.

Krängningshämmaren fick grundlack och mörkröd färg idag så den kommer inte se så hemsk ut som den gjorde nyss. :)

image.jpg - 1.5MBimage.jpg - 2.1MBimage.jpg - 2.2MB

FredrikAssarsson - 2016-9-6 kl 23:06

...och två steg tillbaka!

Jag fann rost i infästningen för bakvagnen eller rosten fann mig. Det var riktigt svullet på båda sidor och inget hopp om att bara slipa bort så nu blir det sex ställen som ska svetsas. Undertill var det dock tämligen friskt så det går att rädda! :)

Höger sida vid främre infästning av länkarm renslipat:
image.jpg - 1.5MB

Vidare bakåt från länkarm till bakvagnsinfästning är nu urkapat på ena sidan och andra sidan.....
image.jpg - 1.7MB

...sker sanering då ett bromsrör var i vägen för min vinkelslip..:wall:
Nog för att just det bromsröret läckte lite och var skadat men nu rinner ju allt verkligen rakt ut så det fick bli ett oljetråg där under och hemgång.
Nackdelen nu är att om det ska bytas på rätt sätt så behöver bensintanken nu plockas ner för att komma åt. Fan.
Snart klar, snart klar, snart kl....

[Edited on 2016-9-6 by FredrikAssarsson]

FredrikAssarsson - 2016-9-7 kl 18:33

Idag har spridarrören blivit lackade. Glömde fota dock..

Dessutom har texten och ribborna på ventilkåpan slipats ner så texten syns. Glömde fota dock. ;)

Sedan har insugsrören gått från sunk till funk.
Slipat med 1000korn och sedan polerat med både grovt medel och finmedel. Sedan lite lackskydd på det.
Sunkiga före och riktigt fina efteråt förutom i botten där inget krom fanns kvar.

image.jpg - 1.9MBimage.jpg - 1.8MBimage.jpg - 1.4MB

FredrikAssarsson - 2016-9-7 kl 23:02

Yay! :beerchug:
Det är nu färdigslipat under bilen. Grundlack är på gång. Fåglar kvittrar.

I alla fall golvet är klart. Sedan återstår att laga bromsrör, lacka och rostskyddsbehandla golvet, svetsa hålen och fixa karosslacken och nästa år att städa upp innanför kofångarna.

Nu till närmaste problemet: bromsrören bak är på båda sidor helt j$vla sopslut. Tragiskt mycket sopslut. Vad tror ni är lämpligast sätt för att byta dessa? Har Alfa själva originaldelar att kunna byts ut till eller blir det hemmabygge? (Jag har ingen bromsrörbockarsats och koningssats.)

Sakta men säkert...:smash:
Här är bakre delen av bilen fixad. Den rostiga plåten vid hjulupphängningen är urkapad och det är nu slipat överallt där det behövdes.

Ja just - och en liten bild på spridarrören. :)

[Edited on 2016-9-7 by FredrikAssarsson]

image.jpg - 1.7MBimage.jpg - 2MB

BennySteen - 2016-9-8 kl 14:00

Jag köpte ett väl fungerande pressverktyg på ebay inklusive en påse nipplar. rör finns på biltema. funkar mycket bra och går att pressa nipplar även där det är trångt om plats.

sök på "brake pipe tool" på ebay.

/b

2014-04-24-20-50-02_sdc14470.jpg - 85kB

blompa - 2016-9-8 kl 14:40

Jäklar så snygg Guld-gyllene metallic. Det blir galet snyggt motorrrum det där.

gonggong - 2016-9-8 kl 19:32

Hatten av! Snyggt jobbat (...eller OCD?) :bananana::kiss:
Mvh Filip

Grifo - 2016-9-8 kl 21:08

Om du ska köpa Biltemas bromsrör, välj koppar/nickelvarianten.

De som är i ren koppar är för mjuka och vid åtdragning finns
en överhängande risk att rörkonan nyper mot nippeln.
Röret snurrar då med och försvagas rejält.

FredrikAssarsson - 2016-9-8 kl 23:17

Kul med gensvar hörni. :)
Jag funderade på att köpa någon typ av gör-det-själv sats men för enkelhetens skull blir det ny originaldel längst bak. Så kringelikroken som ormar sig över bensintanken till bakoken blir ny och sedan blir det biltema (tack för tipset Gunnar, Cu/Ni varianten blir det om du säger så) en liten bit därifrån i samspel med befintlig del mitt under bilen.

Hoppas jag..

Idag skulle vara vilodag för en öm kropp med för lite sömn efter allt mekande. Så jag hamnade i garaget. Igen. :dunce:

Jag började med något jag inte gjort sedan i maj/juni då projektet började - sopat! Nu när grovslipandet var i stort sätt klart kändes det skönt att inte kräla runt i skiten längre och det blev genast mycket trevligare. :thumbsup:

Sedan fick jag ett ryck (Filips OCD?) och grundade klart undertill så att hela golvet och vid bakvagnen ÄNTLIGEN är färdigt för lack och rostskyddsbehandling. Förutom svetsställena som vi inte pratar om just nu.

Jag lyckades dessutom uppochnervänd under bilen hälla ut en deciliter färdigblandad 2K grund rakt i ärmen. Men det talar vi inte heller om! :dunce:

Trots det lyckades en del färg hamna på rätt plats och till råga på det slipade jag ner båda trösklarna samt alla lackskador på dörrarna. Och grundade.

[Edited on 2016-9-8 by FredrikAssarsson]

image.jpg - 1.8MBimage.jpg - 2MBimage.jpg - 2.1MBimage.jpg - 1.9MB

niczii - 2016-9-9 kl 06:34

Kan instämma ang. bromsrör. Köp biltemas kopparrör med nickel i, dom är hårda och fina och går att få till så dom löper snyggt under bilen till motsats från dom i ren koppar som är alldeles för mjuka(och gärna vrids sönder pga. mjukheten)

FredrikAssarsson - 2016-9-9 kl 21:55

Puuust. Det har blivit en femdagars av det här. Och en sjätte blir imorgon.

Idag blev mest smågrejer gjorda. En plåt tillknackad (blev lite halvdan) som ska på plats ovanför bakvagnen. I stort sett färdig men tur att den kommer döljas för den blev ju inte helt silkeslen direkt.
En plåt påbörjad för andra sidan.

Grundlacken längs med förarsidan är slipad och sedan tvättad med silikonborttagare och sedan finspacklad. Diverse lackrestaurering är påbörjad.

Insidan av hjulhusen mot ytterkant är nu också lackade och rostskyddade.

Bakvagnsbryggan är tillfälligt ihopsatt och lackad här och där dock med krängningshämmaren åt fel håll haha.. :P

image.jpg - 1.8MBimage.jpg - 1.8MBimage.jpg - 2.2MB

sam_h - 2016-9-10 kl 16:20

Var hittade du stongflex till balken?

FredrikAssarsson - 2016-9-10 kl 20:52

Det gjorde jag inte hehe, det är gul primer men visst ser det ut som strongflex. De brickorna är numer svartlackade.

Däremot gjorde jag annat idag. Tre kubikmeter reservdelar!:headbang: Däribland komplett inredning som jag suktat efter så länge!

[Edited on 2016-9-10 by FredrikAssarsson]

image.jpg - 1.6MBimage.jpg - 1.6MB

sam_h - 2016-9-10 kl 21:36

Kul med ny inredning!

FredrikAssarsson - 2016-9-11 kl 10:53

Yes. :yes::yes:

Jag vet dock inte hur mycket jag hinner spåra ur inredningsmässigt än för med den nya inredningen kommer fler planer av vilka några behöver förverkligas - men var går gränsen? :dunce:

Nya stolpbeklädnaden är beige - gamla inredningen är ljusgrå. Krocken blir vid innertaket som jag nu vill färga svart. Och då blir det ju även a/b/c stolparnas beklädnad vilket ju är genomförbart men... jag har ju redan massa jobb att få klart samtidigt som GTn känns plötsligt opålitlig i växellådan..

FredrikAssarsson - 2016-9-11 kl 18:13

Ìdag kom kamremspaketet. :thumbsup:

En vecka eller två av spackling och lack så återstår mestadels svets och kamrem. Och en hjulupphängning förstås.
Och en inredning.
Nästan klart va?

20160911_180214.jpg - 1MB

2maz - 2016-9-12 kl 07:39

Köpte du nya skruvar till löprullarna? Har man tur så går ingen av dem sönder :-)

FredrikAssarsson - 2016-9-12 kl 09:38

Nej jag avvaktar med skruvbeställning tills jag vet hur många som förblir hela. Bilen kan ju fortsätta stå still ett tag under kamremsbytet.. ;)

Jag måste köpa en märklig skruv till bakvagnen och det blir nog flera andra framöver.

2maz - 2016-9-12 kl 14:07

OK... Du försöker alltså motivera ett inköp av detta kit :thumbsup: http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-gta/1008313-v6-stainless...

FredrikAssarsson - 2016-9-12 kl 18:13

Hehe. Seen it!

Generatorremmen kom idag och jag fick tillbaka mina utlånade kamverktyg så det närmar sig! :smash:

Avgasbussningar måste jag också ha tag i om någon sitter och ruvar på en uppsättning sådana?

gonggong - 2016-9-15 kl 20:50

Är tvungen att spama lite. Har hittat en rekondare som är sjukt bra! Har aldrig sett ngt liknande! 19 år gammal originallack på A8:an blev tamefaan som nylackat! Har slutat räkna mina bilinnehav efter 100st... Så jag har sett en del.

Denna rekondare/virtous sa "-Man måste ha det genuina intresset i det man gör för objektet"... när hörde jag det hos en rekondare senast?! Mellan varje polering (i mitt fall 4st) kör han ut bilen i solljuset för att kolla. Är det inte sol, får man vänta ngn dag. Gu va jag gillar kvalité och gediget yrkeskunnande! Sa jag att jag aldrig sett ngt liknande?! Mirakel eller gudomlighet är det jag känner :)

Denna magiker finns i Täby Sthlm.

Postar en bild som inte på ngt sätt ger rättvisa... Se detta som ett tips, inte en trådkapning :)

Mvh Filip

IMG_9539.JPG - 773kB

[Ändrad 2016-9-15 av gonggong]

[Ändrad 2016-9-15 av gonggong]

FredrikAssarsson - 2016-9-16 kl 10:13

Inte långt kvar innan 166an kan få sig en kyss av polermaskinen men lacken är lite sliten så vi får väl se hur det blir. Good from far but far from good? :)

SamH: jag fann silentblock till bakvagnsbryggan till slut. Jag behöver inte (än) men en fördel att veta var dessa finns för alfa säljer inte bussningar löst, bara hel bakvagnsbrygga för fjorton guldtackor och en rembrandt.
http://silentblocks.com/index.php?id_product=399&controller=...

sam_h - 2016-9-16 kl 14:49

Har hittat på ebay till ungefär samma pris, har dock varit fint med de bussningarna i pu

sam_h - 2016-9-16 kl 21:47

Verkar dock inte finnas kvar på ebay för tillfället. Tror det kan vara en god investering att köpa in en uppsättning. Hade dock gärna velat kolla upp storleken på den ifall det går att hitta en PU bussning med samma storlek. :)

FredrikAssarsson - 2016-9-23 kl 20:36

På något sätt fick jag ett ryck idag och slipade spacklet längs med trösklarna och på dörrarna. Trösklarna blev nära på klara för slipgrund, ska bara damma över lite färg och se hur det ser ut efter lite sandpappring.

Förardörren såg för taskig ut och inte blev det bättre efter att jag med släpljus hittade ett flertal hål i lacken som bubblat och skador längs med hela nersidan av dörrskinnet - Vinkelslipdags!!
Spacklat, slipat och grundat dörrarnas stenskott och dessutom slipat rent undersidan av dörrarna som var bubblig.

Sedan plastade jag in interiören och slipade dörröppningarna. Ett jäkla pilljobb!

Före allt:
image.jpg - 1.6MB

Efter plåtrent och grundlack:
image.jpg - 1.2MB

Dörr efter spackelslip:
image.jpg - 956kB

Dörr efter mer grundlack
image.jpg - 1.1MB

[Edited on 2016-9-23 by FredrikAssarsson]

telecastrus - 2016-9-23 kl 21:22

Snacka om helrenovering :bananana:
Jäkligt snyggt arbete :yes:

gonggong - 2016-9-24 kl 08:40

OMG! Å du tycker jag e OCD?! Magisk renoveringvilja iaf. Bra jobbat!!!
Mvh Filip

FredrikAssarsson - 2016-9-24 kl 17:55

Haha! :beerchug: ja släpljus är ingen höjdare direkt. Fruktansvärt avslöjande.

Va. Vem. Jag. OCD?? Jag började ju bara småpeta i ena änden. Snart färdig. Lovar..

Pages:  1    3    5  ..  9